Projekt USTAWA z dnia 1994 r. o samorządzie gospodarczym Rozdział 1 Postanowienia ogólne Art. 1. 1. Samorząd gospodarczy jest reprezentantem podmiotów i środowisk gospodarczych, zwłaszcza wobec organów władzy i administracji państwowej oraz samorządu terytorialnego. 2. Samorząd gospodarczy jest niezależny w wykonywaniu swych zadań i podlega tylko przepisom prawa. Art. 2. 1. Organizacjami samorządu gospodarczego są: 1) izby przemysłowo-handlowe, 2) cechy i izby rzemieślnicze, 3) zrzeszenia handlu i usług, 4) zrzeszenia transportu, 5) związki organizacji określonych w pkt 1-4, 6) rady gospodarki. 2. Związkami organizacji, o których mowa w ust. 1 pkt 5, są: 1) Krajowa Izba Gospodarcza, 2) Związek Rzemiosła Polskiego, 3) Związek Zrzeszeń Handlu i Usług, 4) Związek Zrzeszeń Transportu. 3. Organizacjami samorządu gospodarczego są również izby dwu lub wielostronne oraz izby branżowe, o których mowa w art. 27 i art. 28. Art. 3. 1. Organizacje wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 1-4 oraz okręgowe rady gospodarki działają w okręgach obejmujących obszar jednego lub kilku województw. W danym okręgu może działać po jednej z organizacji, o których mowa w zdaniu poprzedzającym. 2. Obszar działania poszczególnych organizacji oraz ich siedzibę określą związki organizacji, o których mowa w art. 2 ust. 2. Art. 4. 1. Organizacje samorządu gospodarczego wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 1-4 działające w tym samym okręgu mogą utworzyć Okręgową Radę Gospodarki. 2. Związki organizacji wymienione w art. 2 ust. 2 tworzą Radę Gospodarki Polskiej. 3. Rada Gospodarki Polskiej oraz okręgowe rady gospodarki mogą przyjmować do swojego grona również inne organizacje i ich związki działające na rzecz gospodarki. Art. 5. Siedzibą organizacji wymienionych w art. 2 ust. 2 oraz Rady Gospodarki Polskiej jest miasto stołeczne Warszawa. Art. 6. 1. Przynależność do organizacji wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 1-4 jest obowiązkowa i powstaje z chwilą podjęcia działalności gospodarczej, z tym że: 1) podmioty mające status rzemieślników (spełniające warunki zaliczenia do rzemiosła) przynależą do cechów, 2) pozostałe podmioty przynależą do jednej z organizacji określonych w art. 2 ust. 1 pkt 1, 3 i 4. 2. Przepis ust. 1 nie dotyczy osób fizycznych: 1) o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 23 grudnia 1988 roku o działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 41, poz. 324, z 1990 r. Nr 26, poz. 149, Nr 34, poz. 198, Nr 86, poz. 504, z 1991 r. Nr 31, poz. 128, Nr 41, poz. 179, Nr 73, poz. 321, Nr 105, poz. 452, Nr 106, poz. 457, Nr 107, poz. 460, z 1993 r. Nr 28, poz. 127, Nr 47, poz. 212, Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 27, poz. 96), 2) będących, na podstawie odrębnych ustaw, członkami samorządów zawodowych. Rozdział 2 Zadania i zasady działania Art. 7. Organizacje samorządu gospodarczego kształtują i upowszechniają zasady etyki w działalności gospodarczej, w szczególności opracowują i doskonalą normy rzetelnego postępowania w obrocie gospodarczym. Art. 8. Do zadań samorządu gospodarczego należy w szczególności: 1) reprezentowanie zrzeszonych podmiotów wobec organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego, 2) wyrażanie opinii o projektach aktów prawnych, dotyczących działalności gospodarczej oraz współdziałanie na wniosek właściwych podmiotów lub z własnej inicjatywy przy ich opracowywaniu, 3) pomoc członkom w rozwiązywaniu problemów organizacyjnych i prawnych związanych z prowadzoną przez nich działalnością. Art. 9. 1. Organizacje samorządu gospodarczego opiniują założenia regionalnej oraz ogólnokrajowej polityki gospodarczej, we współpracy z właściwymi organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego, a organy te zobowiązane są do zasięgania opinii odpowiednich organizacji samorządu gospodarczego w sprawach związanych z tworzeniem i realizacją polityki gospodarczej. 2. Właściwe organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego udzielają organizacjom samorządu gospodarczego informacji niezbędnych do wykonywania ich zadań statutowych. Art. 10. Na wniosek lub za zgodą organizacji samorządu gospodarczego Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, powierzyć im wykonywanie niektórych zadań, zastrzeżonych w przepisach prawa dla administracji rządowej. Art. 11. 1. Krajowa Izba Gospodarcza, w uzgodnieniu z Radą Gospodarki Polskiej, prowadzi Krajowy Rejestr Podmiotów Gospodarczych. 2. Terytorialne izby przemysłowo-handlowe zobowiązane są do prowadzenia rejestrów podmiotów gospodarczych należących do organizacji wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 1-4, na zasadach ustalonych przez Radę Gospodarki Polskiej. 3. Izby, o których mowa w ust. 1, są zobowiązane do przekazywania informacji zawartych w rejestrach do Krajowego Rejestru Podmiotów Gospodarczych. 4. Wpis do rejestrów, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmuje co najmniej: 1) nazwę (firmę) lub imię i nazwisko podmiotu gospodarczego, 2) siedzibę (miejsce zamieszkania), adres i teren działania, 3) przedmiot działalności, 4) oznaczenie właściwego sądu rejestrowego lub organu prowadzącego ewidencję działalności gospodarczej, 5) zmiany danych, o których mowa w pkt 1-4, 6) inne dane określone przez Radę Gospodarki Polskiej. 5. Podmioty gospodarcze są zobowiązane do przekazywania organizacjom samorządu gospodarczego do których przynależą danych, o których mowa w ust. 4 pkt 1-6, w ciągu 30 dni od dnia podjęcia działalności. Art. 12. 1. Organizacje samorządu gospodarczego działają na podstawie niniejszej ustawy i statutów. 2. Statut organizacji samorządu gospodarczego powinien określać w szczególności: 1) nazwę i siedzibę organizacji, 2) zakres i zasięg działania, 3) władze organizacji i ich kompetencje, 4) zasady wyboru władz, 5) zadania organizacji, 6) prawa i obowiązki członków, 7) źródła finansowania działalności organizacji, 8) zasady dokonywania zmian statutu, 9) tryb likwidacji organizacji i zasady dysponowania majątkiem organizacji likwidowanej. 3. Statut organizacji samorządu gospodarczego powinien ustanawiać co najmniej następujące władze: 1) zebranie członków lub delegatów, 2) zarząd, 3) komisję rewizyjną, 4) sądy organizacyjne. Art. 13. 1. Wybory do władz organizacji samorządu gospodarczego są powszechne. 2. Każdy z podmiotów posiadający czynne prawo wyborcze korzysta z jednego głosu. 3. Osoby prawne realizują czynne i bierne prawo wyborcze przez ustanowionych w tym celu przedstawicieli. 4. Kadencja władz pochodzących z wyboru trwa 4 lata. Art. 14. 1. W celu zarejestrowania organizacji samorządu gospodarczego inicjatorzy składają do sądu rejestrowego wniosek o rejestrację wraz ze statutem i listą inicjatorów zawierającą ich imiona, nazwiska (nazwy) oraz miejsce zamieszkania (siedzibę). 2. Organizacje samorządu gospodarczego uzyskują osobowość prawną z chwilą wpisania do rejestru organizacji samorządu gospodarczego prowadzonego przez sąd rejestrowy. Sądem rejestrowym jest sąd rejonowy (sąd gospodarczy) właściwy według siedziby organizacji. 3. O wpisaniu do rejestru sąd rejestrowy zawiadamia inicjatorów oraz wojewodę właściwego ze względu na siedzibę organizacji. 4. Postępowanie w sprawie zarejestrowania organizacji wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 1-4 jest wolne od opłat sądowych. Art. 15. 1. Sąd rejestrowy wydaje postanowienie o zarejestrowaniu organizacji po stwierdzeniu, że jej statut jest zgodny z przepisami prawa oraz, że inicjatorzy spełniają wymagania określone ustaw. 2. Wpis do rejestru obejmuje: 1) nazwę i siedzibę organizacji oraz terytorialny zakres jej działania, 2) imiona i nazwiska oraz adresy członków zarządu, a w razie likwidacji dane likwidatora, 3) datę wpisu lub wykreślenia rejestru. 3. Rejestry organizacji samorządu gospodarczego są jawne i dostępne dla osób trzecich. 4. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia rejestru organizacji samorządu gospodarczego. Art. 16. 1. W razie stwierdzenia, że działalność organizacji samorządu gospodarczego jest niezgodna z prawem lub statutem, wojewoda właściwy dla siedziby organizacji może wystąpić do właściwych organów organizacji o usunięcie tych nieprawidłowości w określonym terminie albo wystąpić do sądu o zastosowanie środków określonych w ust. 2. 2. Sąd na wniosek organu, określonego w ust. 1, może: 1) udzielić upomnienia właściwym organom organizacji, 2) uchylić niezgodną z prawem lub statutem uchwałę organów organizacji. Art. 17. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2, do likwidacji organizacji samorządu gospodarczego stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. Nr 20, poz. 104 i z 1990 r. Nr 14, poz. 86). 2. W razie braku środków własnych likwidowanej organizacji na pokrycie kosztów likwidacji, koszty te pokrywają z własnych środków jej członkowie. Art. 18. Do postępowania w sprawach rozpatrywanych przez sąd rejestrowy stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym. Rozdział 3 Majątek i gospodarka finansowa Art. 19. 1. Majątek organizacji samorządu gospodarczego powstaje ze składek członkowskich, dotacji, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności oraz dochodów z majątku izb. 2. Organizacja samorządu gospodarczego może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej służy do realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jej członków. Art. 20. 1. Podmioty należące do organizacji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1-4, są zobowiązane do wpłacania składek członkowskich na rzecz tych organizacji. 2. Zwalnia się od obowiązku przewidzianego w ust. 1 podmioty opłacające podatek dochodowy w sposób zryczałtowany, z wyjątkiem podmiotów opłacających zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. ... ust. ... pkt ...ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 80, poz. 350, z 1993 r. Nr 90, poz. 416, Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 43, poz. 163). Art. 21. 1. Roczna składka członkowska stanowi sumę kwoty podstawowej oraz kwoty uzupełniającej. 2. Kwota podstawowa wynosi 16% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w okresie trzech kwartałów roku poprzedzającego rok, którego składka dotyczy, ogłaszanego w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski". Kwota podstawowa składki rocznej wpłacana jest do 31 stycznia każdego roku. 3. Kwota uzupełniająca składki rocznej wynosi: 1) dla podmiotów będących podatnikami podatku od towarów i usług - 1,5% podatku należnego, 2) dla podmiotów opłacających podatek dochodowy w sposób zryczałtowany nie będących podatnikami podatku od towarów i usług - 1,0% kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego. 4. Kwota uzupełniająca składki rocznej jest wpłacana w terminach płatności podatków wymienionych w ust. 3. Art. 22. 1. Wysokość składki na rzecz organizacji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 5 i 6 określają właściwe statuty i regulaminy z tym, że nie może być ona niższa niż 5% dochodów pochodzących ze składek członkowskich tych organizacji na rzecz organizacji wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 1-4. 2. Podmioty gospodarcze przynależące równocześnie do izby przemysłowo-handlowej, izby branżowej lub bilateralnej, będącej członkiem Krajowej Izby Gospodarczej, mogą zadysponować część swojej składki płaconej w izbie przemysłowo-handlowej, o której mowa w art. 21 ust. 1, na rzecz izby branżowej lub bilateralnej albo obu tych izb, w wysokości łącznej do 25% tej składki. Zadysponowaną w ten sposób kwotę odprowadza izba przemysłowo-handlowa. Art. 23. Do nieopłaconych składek członkowskich stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Rozdział 4 Izby przemysłowo-handlowe Art. 24. Do podstawowych zadań izb przemysłowo-handlowych należy w szczególności: 1) prowadzenie działalności promocyjnej na rzecz członków oraz pomoc w nawiązywaniu kontaktów z partnerami w kraju i zagranicą, 2) prowadzenie rejestru podmiotów gospodarczych zgodnie z art. 11, 3) zakładanie, prowadzenie i popieranie we współpracy z władzami oświatowymi szkół zawodowych i dokształcających, 4) wyrażanie opinii na żądanie władz oświatowych i z własnej inicjatywy o potrzebach i programach szkolnictwa zawodowego i dokształcającego oraz o stanie prowadzonych przez izby szkół, 5) organizowanie i nadzorowanie systemu kształcenia pozaszkolnego, 6) przyczynianie się do zaspokajania potrzeb i ułatwiania warunków rozwoju życia gospodarczego, w szczególności poprzez tworzenie, utrzymywanie lub popieranie, z zachowaniem przepisów ustawowych, odpowiednich instytucji i urządzeń m.in. takich jak: instytuty badawcze, muzea, wystawy, pokazy, targi, biura informacyjne i reklamacyjne, 7) wyznaczanie osób powołanych do wydawania opinii i stwierdzania stanu faktycznego oraz innych działań, wymagających wiarygodności i znajomości rzeczy, w zakresie podmiotów i czynności mających znaczenie dla reprezentowanych przez izby dziedzin; w szczególności izbom przysługuje prawo ustanawiania i zaprzysięgania rzeczoznawców, biegłych itp., 8) delegowanie przedstawicieli do utworzonych przez władze izby organów doradczych w sprawach dotyczących lub mających znaczenie dla reprezentowanych przez izby dziedzin, 9) proponowanie w przypadkach, w których udział reprezentantów samorządu gospodarczego przewiduje odnośnie przepisy, kandydatów na stanowiska członków komisji podatkowych, ławników sądowych, nadzorców sądowych itp., 10) wyznaczanie kandydatów na członków rad nadzorczych na wniosek odpowiednich władz, 11) wydawanie opinii i zaświadczeń o istniejących zwyczajach dotyczących działalności gospodarczej i handlowej, o cenach itp., 12) wydawanie świadectw o pochodzeniu towarów i innych zaświadczeń, dotyczących obrotu handlowego i firm, 13) tworzenie, z zachowaniem istniejących przepisów, sądów polubownych i pojednawczych do rozstrzygania sporów, wynikłych ze stosunków gospodarczych i handlowych. Art. 25. 1. Inicjatywę utworzenia izby przemysłowo-handlowej podejmuje co najmniej 100 podmiotów gospodarczych, w imieniu których pełnomocnicy postępują zgodnie z przepisami art. 14. 2. O ile na terenie województwa istnieje więcej niż jedna terytorialna izba przemysłowo-handlowa inicjatywę utworzenia jednej izby przemysłowo-handlowej są zobowiązani podjąć reprezentantów zarządów tych izb, w liczbie po 5 osób. 3. W województwach powyżej 1 mln mieszkańców oraz za zgodą Krajowej Izby Gospodarczej mogą być tworzone oddziały, delegatury i filie izb przemysłowo-handlowych. Art. 26. 1. Izby przemysłowo-handlowe zrzeszają się w Krajowej Izbie Gospodarczej. 2. Statut Krajowej Izby Gospodarczej określa zasady reprezentacji zrzeszonych w nim izb przemysłowo-handlowych. 3. Do Krajowej Izby Gospodarczej mogą przystępować organizacje podmiotów gospodarczych nie objętych niniejszą ustawą oraz podmioty nie będące podmiotami gospodarczymi, zainteresowane przekształceniami struktur gospodarczych, rozwijaniem współpracy gospodarczej z zagranicą i wypracowaniem rozwiązań systemowych regulujących problemy ekonomiczne kraju, przy czym posiadają one status członka stowarzyszonego. 4. Krajowa Izba Gospodarcza uczestniczy w promocji handlu zagranicznego i przedsiębiorstw polskich, organizuje powiązania pomiędzy krajowymi i międzynarodowymi systemami promocji gospodarczej oraz prowadzi system informacji ekonomicznej m.in. dla potrzeb międzynarodowych instytucji promujących gospodarkę i przedsiębiorstwa polskie. 5. Krajowa Izba Gospodarcza współdziała w tworzeniu infrastruktury gospodarczej kraju przez stworzenie i utrzymywanie systemu informacji gospodarczej obejmującej całość gospodarki polskiej w powiązaniu z odpowiednimi systemami zagranicznymi oraz systemu wspierania i finansowania przedsiębiorczości w Polsce, a także współdziała w realizacji programów gospodarczych o zasięgu ogólnokrajowym i regionalnym. 6. Krajowa Izba Gospodarcza organizuje i prowadzi system szkolenia profesjonalnego i doradztwa gospodarczego w skali kraju, prowadzi przedsięwzięcia szkoleniowe i doradcze we współpracy z partnerami zagranicznymi, ustala i popularyzuje ogólne wymogi etyki i zasady postępowania w stosunkach gospodarczych, a także rozwija system polubownego rozstrzygania sporów gospodarczych z udziałem podmiotów krajowych i zagranicznych. Art. 27. 1. W celu rozwijania współpracy gospodarczej z zagranicą podmioty gospodarcze mogą na zasadzie dobrowolności tworzyć na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dwu lub wielostronne izby przemysłowo-handlowe z partnerami zagranicznymi. 2. Utworzenie i działalność izb, o których mowa w ust. 1, odbywa się na zasadach określonych w niniejszej ustawie z tym, że liczbę członków założycieli wymaganą do utworzenia izby, ustala każdorazowo Prezydium Krajowej Izby Gospodarczej. 3. Członkami izb określonych w ust. 1 mogą być polskie oraz zagraniczne podmioty gospodarcze. 4. Izby, o których mowa w ust. 1, podlegają wpisowi do rejestru stosownie do przepisów niniejszej ustawy. Art. 28. 1. Podmioty gospodarcze na zasadzie dobrowolności zrzeszają się w izbach branżowych. 2. Izby branżowe realizują zadania samorządu gospodarczego zgodnie z art. 8, 9 i 10. 3. Podstawowe zadania izb branżowych są określone w art. 24 pkt 1, 7, 8, 9, 10 i 11. Art. 29. 1. Izby przemysłowo-handlowe w nazwie umieszczają geograficzne określenie regionu lub miasta znajdującego się w obszarze okręgu, w którym działają. 2. Izby branżowe w nazwie używają określenia branży lub przedmiotu działania jej członków. 3. Dwu lub wielostronne izby przemysłowo-handlowe z udziałem partnerów zagranicznych mogą używać nazwy "Polsko-..... Izba Przemysłowo-Handlowa". 4. Izby, które używają nazwy regionu lub miasta albo ich symboli, nie ponoszą z tego tytułu żadnych opłat. Rozdział 5 Cechy i izby rzemieślnicze Art. 30. 1. Rzemiosłem w rozumieniu ustawy jest zawodowe wykonywanie działalności gospodarczej objętej listą rzemiosł przez osobę fizyczną lub spółkę cywilną osób fizycznych z zaangażowaniem kwalifikowanej pracy własnej, w imieniu własnym tej osoby i na jej rachunek. 2. Związek Rzemiosła Polskiego, w porozumieniu z Ministrem Przemysłu i Handlu, określi listę rzemiosł oraz rzemiosła, których wykonywanie wymaga kwalifikacji zawodowych stwierdzonych dowodami, o których mowa w art. 32 ust. 1. 3. Do rzemiosła nie zalicza się działalności: handlowej, gastronomicznej, transportowej, usług hotelarskich, usług świadczonych w wykonywaniu wolnych zawodów, usług leczniczych oraz działalności wytwórczej i usługowej artystów-plastyków i fotografików. 4. Rzemieślnikiem jest osoba fizyczna lub spółka cywilna osób fizycznych, która prowadzi działalność gospodarczą z zachowaniem warunków określonych w ust. 1. Art. 31. Do zadań samorządu rzemiosła należy w szczególności: rozwijanie działalności społeczno-gospodarczej rzemiosła, udzielanie pomocy zrzeszonym w organizacjach samorządowych rzemieślnikom i reprezentowanie ich interesów wobec organów administracji rządowej i samorządowej oraz organizacji społecznych i gospodarczych, popieranie spółdzielczości rzemieślniczej, a także uczestniczenie w realizacji zadań systemu oświaty i wychowania w celu zapewnienia wykwalifikowanych kadr dla gospodarki. Art. 32. 1. Dowodami kwalifikacji zawodowych rzemieślnika są: 1) dyplom lub świadectwo ukończenia wyższej, średniej lub zasadniczej szkoły o profilu technicznym lub artystycznym w zawodzie (kierunku) odpowiadającym dziedzinie wykonywanego rzemiosła, 2) dyplom mistrza w rzemiośle lub zawodzie odpowiadającym danemu rodzajowi rzemiosła, 3) świadectwo czeladnicze albo tytuł robotnika wykwalifikowanego w zawodzie odpowiadającym danemu rodzajowi rzemiosła. 2. Rzemieślnik jest obowiązany wykazać się innymi dowodami kwalifikacji zawodowych niż określone w ust. 1, jeżeli z przepisów odrębnych ustaw wynika obowiązek posiadania takich kwalifikacji. 3. Dyplomy mistrza i świadectwa czeladnicze są wydawane przez izby rzemieślnicze osobom, które złożyły stosowne egzaminy przed komisjami egzaminacyjnymi izb rzemieślniczych. Dyplomy i świadectwa są opatrywane pieczęcią i godłem Państwa. 4. Zasady powoływania komisji egzaminacyjnych, sposób przeprowadzania egzaminów, wzory dyplomów i świadectw oraz zasady nauki w zakładach rzemieślniczych osób dorosłych określa Związek Rzemiosła Polskiego w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej. 5. W szczególnych przypadkach izba rzemieślnicza może na czas określony lub na stałe zwolnić rzemieślnika od obowiązku przedstawiania dowodów kwalifikacji, o których mowa w ust. 1, po przeprowadzeniu egzaminu sprawdzającego. Art. 33. 1. Rzemieślnik ma prawo: 1) wybierać i być wybieranym do organów samorządu rzemiosła, 2) korzystać ze wszystkich świadczeń określonych statutem organizacji rzemieślniczej, której jest członkiem, 3) uczestniczyć bezpośrednio lub za pośrednictwem organizacji samorządu w opiniowaniu aktów normatywnych o istotnym dla rzemiosła znaczeniu. 2. Rzemieślnik jest obowiązany: 1) rzetelnie, sumiennie i terminowo wykonywać rzemiosło, 2) należeć do cechu właściwego ze względu na miejsce i rodzaj wykonywanego rzemiosła, 3) przestrzegać zasad etyki i godności zawodowej, 4) przestrzegać przepisów statutu organizacji samorządu rzemiosła, której jest członkiem oraz uchwał organizacji samorządu rzemiosła. 3. W przypadku śmierci rzemieślnika, współmałżonek pozostający do chwili śmierci na utrzymaniu rzemieślnika oraz małoletni zstępni mają prawo wykonywać rzemiosło na warunkach i zasadach obowiązujących rzemieślnika. 4. Na rachunek zstępnych rzemiosło może być wykonywane przez ustawowego opiekuna do czasu osiągnięcia przez nich pełnoletności lub ukończenia nauki w szkołach średnich lub wyższych. 5. Uprawnienia, o których mowa w ust. 3, przysługują także pozostającym na utrzymaniu rzemieślnika, do chwili jego śmierci, pełnoletnim zstępnym pobierającym naukę w szkołach ponadpodstawowych lub wyższych przez okres pobierania przez nich nauki w tych szkołach. 6. W przypadkach, gdy dany rodzaj rzemiosła może być wykonywany wyłącznie po wykazaniu się przez rzemieślnika dowodami kwalifikacji określonych w odrębnych przepisach, współmałżonek lub jego zstępni, o których mowa w ust. 3-5, prowadzą działalność za pośrednictwem osoby posiadającej wymagane kwalifikacje. Art. 34. Zasady etyki zawodowej i rzetelnego wykonywania rzemiosła określa Związek Rzemiosła Polskiego. Art. 35. 1. Rzemieślnicy podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie zasad etyki zawodowej i rzetelnego wykonywania rzemiosła. 2. Sąd cechowy może ukarać rzemieślnika karami: 1) upomnienia, 2) nagany, 3) pozbawienia prawa do korzystania z określonych świadczeń cechu przewidzianych statutem na okres do 1 roku, 4) pozbawienia prawa wybieralności do organów cechowych na okres do 3 lat. 3. Od orzeczenia sądu cechowego służy odwołanie do rzemieślniczego sądu odwoławczego, działającego przy izbie, w ciągu 1 miesiąca od dnia doręczenia orzeczenia. Orzeczenia rzemieślniczego sądu odwoławczego są ostateczne. 4. Właściwość, zasady i tryb postępowania przed sądem odwoławczym określa regulamin wydany przez Związek Rzemiosła Polskiego. Art. 36. 1. Ustanawia się honorowy tytuł mistrza rzemiosła artystycznego w zakresie rzemiosł artystycznych, polegających na wytwarzaniu i odtwarzaniu przedmiotów o charakterze artystycznym lub zabytkowym, naprawie i konserwacji takich przedmiotów, naprawie i konserwacji zabytkowych obiektów budowlanych oraz świadczenia usług związanych z artystycznym zdobieniem obiektów budowlanych, przy wykorzystywaniu wszelkich rodzajów technologii. 2. Tytuł mistrza rzemiosła artystycznego może uzyskać rzemieślnik, który wykazał się umiejętnością wytwarzania i odtwarzania przedmiotów lub świadczenia usług, o których mowa w ust. 1. 3. Tytuł mistrza rzemiosła artystycznego nadaje Minister Kultury i Sztuki na wniosek Prezesa Zarządu Związku Rzemiosła Polskiego. Art. 37. Cechy i izby rzemieślnicze mogą być tworzone w trybie inicjatyw założycielskich lub w drodze podziału istniejących organizacji pod warunkiem zapewnienia samodzielności finansowej, w uzgodnieniu z odpowiednią izbą rzemieślniczą i Związkiem Rzemiosła Polskiego. Art. 38. 1. Podstawą utworzenia cechu w trybie inicjatywy założycielskiej jest uchwalenie statutu cechu przez co najmniej 50 założycieli. 2. Podstawą utworzenia cechu w trybie podziału jest uchwała walnego zgromadzenia cechu podlegającego podziałowi, powzięta w trybie określonym w statucie, zawierająca postanowienia o zasadach podziału z uwzględnieniem podziału składników majątkowych oraz praw i zobowiązań cechu podlegającego podziałowi. Art. 39. Przepisy art. 38 mają odpowiednie zastosowanie do izb rzemieślniczych z tym, że liczba członków założycieli (cechów) wynosi co najmniej 10. Art. 40. 1. Organizacje samorządu rzemiosła przechodzą w stan likwidacji na podstawie uchwał walnych zgromadzeń lub odpowiednio uchwał zjazdów, powziętych w trybie przewidywanym w statucie. 2. Uchwała o likwidacji cechu podlega zatwierdzeniu przez izbę rzemieślniczą, a uchwała o likwidacji izby przez Związek Rzemiosła Polskiego. 3. W uchwale o likwidacji, o której mowa w ust. 1, należy określić zasady i tryb postępowania likwidacyjnego i wskazać inną organizację samorządu rzemiosła, która przejmie majątek likwidowanej organizacji. Art. 41. 1. Cechy są organizacjami samorządu gospodarczego rzemiosła zrzeszającymi osoby wykonujące rzemiosło. 2. Cechy zrzeszają się w izbie rzemieślniczej właściwej ze względu na teren ich działania. 3. Podstawowym zadaniem cechu jest w szczególności utrwalenie więzi środowiskowych, postaw zgodnych z zasadami etyki i godności, prowadzenie na rzecz członków działalności społeczno-organizacyjnej, kulturalnej, oświatowej i gospodarczej, a także reprezentowanie interesów członków. Art. 42. 1. Izby rzemieślnicze są organizacjami samorządu gospodarczego rzemiosła zrzeszającymi cechy. 2. Izby rzemieślnicze zrzeszają się w Związku Rzemiosła Polskiego. Art. 43. Do podstawowych zadań izb rzemieślniczych należy w szczególności: 1) reprezentowanie zrzeszonych organizacji wobec organów władzy i administracji oraz instytucji, 2) wyrażanie opinii o sytuacji rzemiosła, 3) udzielanie pomocy instruktażowo-doradczej zrzeszonym organizacjom i ich członkom, 4) prowadzenie działalności szkoleniowej i przeprowadzanie egzaminów kwalifikacyjnych, 5) tworzenie warunków sprzyjających działalności rzemieślniczej, w tym w zakresie handlu zagranicznego, 6) zakładanie i prowadzenie we współpracy z władzami oświatowymi szkół zawodowych, 7) inspirowanie i pomoc organizacyjna w działalności marketingowej i promocji, 8) delegowanie przedstawicieli rzemiosła do organizacji doradczych, 9) podejmowanie działań na rzecz ochrony interesów środowiska, 10) wyznaczanie osób powołanych do wydawania opinii i stwierdzania stanu faktycznego oraz innych działań, wymagających wiarygodności i znajomości rzeczy, w zakresie rzemiosła i mających znaczenie dla reprezentowanych przez izby dziedzin; w szczególności izbom przysługuje prawo ustanawiania i zaprzysięgania rzeczoznawców, biegłych itp., 11) proponowanie, w przypadkach określonych odrębnymi przepisami, kandydatów na stanowiska członków komisji podatkowych, ławników sądowych itp., 12) wydawanie opinii i zaświadczeń o istniejących zwyczajach dotyczących rzemiosła, o cenach itp., 13) wydawanie świadectw o pochodzeniu towarów i innych zaświadczeń, dotyczących obrotu handlowego w rzemiośle, 14) powoływanie z zachowaniem obowiązujących przepisów, rzemieślniczych sądów odwoławczych do rozstrzygania odwołań od orzeczeń sądów cechowych. Art. 44. 1. Związek Rzemiosła Polskiego jest ogólnopolską organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła zrzeszającą izby rzemieślnicze oraz, na zasadzie dobrowolności, rzemieślnicze organizacje branżowe inne niż określone w art. 2 ust. 1 pkt 2. 2. Podstawowymi zadaniami Związku są: reprezentowanie interesów rzemiosła w kraju i za granicą, zapewnianie zrzeszonym w nim organizacjom pomocy w realizacji zadań statutowych, rozwijanie działalności społeczno-gospodarczej, działalności promocyjnej i marketingowej oraz opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących rzemiosła. 3. Związek Rzemiosła Polskiego określa wzory legitymacji rzemieślnika, a także zasady i sposób oznakowania zakładów rzemieślniczych. Rozdział 6 Zrzeszenia handlu i usług oraz zrzeszenia transportu Art. 45. Zrzeszenia są organizacjami samorządu gospodarczego podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie handlu, gastronomii i usług oraz transportu samochodowego i konnego. Podmioty prowadzące działalność w zakresie: 1) handlu, gastronomii i usług - zrzeszają się w zrzeszeniach handlu i usług, 2) transportu samochodowego - zrzeszają się w zrzeszeniach transportu. Art. 46. Nazwa zrzeszenia może nawiązywać do tradycyjnych (historycznych) nazw organizacji podmiotów określonych w art. 45, działających na danym terenie. Art. 47. Zrzeszenia ustalają w statutach swoje zadania, do których należą w szczególności: 1) utrwalanie więzi środowiskowych, kształtowanie i upowszechnianie postaw zgodnych z zasadami etyki i rzetelnego wykonywania działalności gospodarczej, 2) popieranie we współpracy z władzami oświatowymi i instytucjami zajmującymi się szkolnictwem szkół kształcących w kierunkach użytecznych przy prowadzeniu działalności gospodarczej, 3) inicjowanie, prowadzenie i popieranie wszelkich form dokształcania w dziedzinach mogących być użytecznym dla członków, 4) wyznaczanie spośród członków osób powołanych do wydawania opinii w zakresie reprezentowanych w zrzeszeniu rodzajów działalności gospodarczej; w szczególności zrzeszenia mogą powoływać i zaprzysięgać rzeczoznawców i biegłych w tych dziedzinach, 5) delegowanie przedstawicieli do wszelkich ciał opiniodawczych, doradczych, terenowych w ramach samorządu gospodarczego lub innych, których działanie może mieć wpływ na działalność gospodarczą członków, 6) proponowanie, w przypadkach przewidzianych prawem, kandydatów na członków komisji podatkowych, ławników sądowych itp., 7) wydawanie opinii i zaświadczeń o istniejących zwyczajach dotyczących działalności handlowej, gastronomicznej i usługowej, 8) prowadzenie na rzecz członków działalności kulturalnej i socjalnej; w ramach tej ostatniej zakładanie i prowadzenie funduszu socjalnego i kas zapomogowo-pożyczkowych. Art. 48. 1. Członkowie zrzeszenia podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej przed sądem organizacyjnym za naruszenie zasad etyki zawodowej i rzetelnego wykonywania działalności gospodarczej. 2. Sąd organizacyjny może stosować następujące kary: 1) upomnienia, 2) nagany, 3) pozbawienia prawa do korzystania z określonych świadczeń zrzeszenia przewidzianych statutem na okres do 1 roku, 4) pozbawienie biernego prawa wyborczego na okres do 2 lat. 3. Od orzeczenia sądu organizacyjnego służy odwołanie do sądu odwoławczego działającego przy związkach zrzeszeń. Orzeczenia sądu odwoławczego są ostateczne. 4. Zasady i tryb postępowania przed sądami organizacyjnymi określa regulamin wydany przez właściwy związek. Art. 49. 1. Zrzeszenia, o których mowa w art. 45 pkt 1, zrzeszają się w Związku Zrzeszeń Handlu i Usług. 2. Zrzeszenia, o których mowa w art. 45 pkt 2, zrzeszają się w Związku Zrzeszeń Transportu. Art. 50. 1. Statuty, o których mowa w art. 47, uchwalają założyciele lub zjazdy delegatów zrzeszeń. 2. Do statutów organizacji, o których mowa w art. 49, stosuje się odpowiednio przepisy art. 47 z tym, że podstawowym zadaniem tych organizacji jest udzielanie pomocy w realizacji zadań statutowych zrzeszonym organizacjom. Art. 51. 1. Posiadający odpowiednie kwalifikacje członkowie zrzeszeń, o których mowa w art. 45 pkt 1, mogą zatrudniać młodocianych w celu nauki zawodu. 2. Minister Pracy i Polityki Socjalnej, w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej oraz ze Związkiem Zrzeszeń Handlu i Usług, określi, w drodze rozporządzenia: 1) zawody, w których może być prowadzona nauka zawodu, 2) wymogi kwalifikacyjne, jakie musi spełniać osoba prowadząca naukę zawodu, 3) zasady zawierania i rozwiązywania umów o pracę w celu nauki zawodu oraz zasady jej odbywania, 4) zasady wynagradzania młodocianych pobierających naukę zawodu, 5) tryb powoływania komisji egzaminacyjnych i tryb przeprowadzania egzaminów stwierdzających kwalifikacje zawodowe. Rozdział 7 Rady gospodarki Art. 52. 1. Rady gospodarki biorą udział w tworzeniu założeń długofalowej i bieżącej polityki gospodarczej we współpracy z odpowiednimi organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego poprzez: 1) przedstawianie propozycji rozwiązań systemowych i prawnych regulujących problemy gospodarcze, 2) przedstawianie opinii do opracowywanych przez odpowiednie organy propozycji rozwiązań systemowych i prawnych. 2. Formy i zasady organizacji Rady Gospodarki Polskiej określi statut opracowany i zatwierdzony przez jej członków, w terminie do trzech miesięcy od daty wejścia w życie ustawy. Rozdział 8 Przepisy szczególne Art. 53. Nazw "izba przemysłowo-handlowa", "izba rzemieślnicza", "zrzeszenie handlu i usług", "zrzeszenie transportu", "Krajowa Izba Gospodarcza", "rada gospodarki" mogą używać wyłącznie organizacje działające na podstawie niniejszej ustawy. Rozdział 9 Zmiany w przepisach obowiązujących przepisy przejściowe i końcowe Art. 54. W ustawie z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 41, poz. 324, z 1990 r. Nr 26, poz. 149, Nr 34, poz. 198, Nr 86, poz. 504, z 1991 r. Nr 31, poz. 128, Nr 41, poz. 179, Nr 73, poz. 321, Nr 105, poz. 452, Nr 106, poz. 457 i Nr 107, poz. 460, z 1993 r. Nr 28, poz. 127, Nr 47, poz. 212, Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 27, poz. 96) art. 6 otrzymuje brzmienie: "Art. 6. Zasady zrzeszania się podmiotów gospodarczych w organizacjach samorządu gospodarczego określa ustawa o samorządzie gospodarczym (Dz.U. Nr ..., poz. ...).". Art. 55. 1. Działające w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz.U. Nr 35, poz. 195 i z 1992 r. Nr 75, poz. 368) izby gospodarcze obejmujące obszar jednego lub kilku województw przekształcają się z mocy ustawy w izby przemysłowo-handlowe, a w przypadku istnienia kilku izb na terenie województwa obowiązuje art. 25 ust. 2 i 3. 2. Działające w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz.U. Nr 35, poz. 195 i z 1992 r. Nr 75, poz. 368) izby inne niż określone w ust. 1 mogą przekształcić się w izby branżowe. 3. Działające w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o samorządzie zawodowym niektórych podmiotów gospodarczych (Dz.U. Nr 35, poz. 194) zrzeszenia prywatnego handlu i usług oraz zrzeszenia prywatnego transportu obejmujące obszar jednego lub kilku województw, Naczelna Rada Zrzeszeń Prywatnego Handlu i Usług oraz Naczelna Rada Zrzeszeń Transportu Prywatnego - przekształcają się z mocy ustawy odpowiednio w: zrzeszenia handlu i usług, zrzeszenia transportu, Związek Zrzeszeń Handlu i Usług oraz Związek Zrzeszeń Transportu. 4. W terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy organizacje, o których mowa w ust. 1, 3 i 4, dostosują swoje statuty oraz zakres i zasady działania do przepisów ustawy, a poprawione statuty przedstawią sądom rejestrowym. W razie niezgodności statutu z ustawą sąd wzywa organizację do usunięcia niezgodności w wyznaczonym terminie. Po upływie wyznaczonego terminu, w przypadku nie usunięcia niezgodności, sąd wykreśla organizację z rejestru. 5. Jeżeli na terenie okręgu działa więcej niż jedna z organizacji określonych w art. 2 ust. 1 pkt 1-4, organizacje te dokonują połączenia w terminie do 3 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszej ustawy zgodnie z art. 25 ust. 2 i 3. W przypadku nie zwołania zebrań członków lub nie podjęcia uchwał o połączeniu w wymienionym terminie - odpowiedni związek organizacji określony w art. 2 ust. 2 pkt 1-4 postanowi w drodze uchwały o połączeniu tych organizacji. 6. Przepisów ust. 6 nie stosuje się do cechów rzemieślniczych. 7. Wybory władz, o których mowa w art.12 ust. 3, organizacji określonych w art. 2 ust. 1 pkt 1-4 powinny być przeprowadzone w terminie 1 roku od daty wejścia w życie ustawy, natomiast organizacji określonych w art. 2 ust. 2 pkt 1-4 w terminie do dwóch lat od daty wejścia ustawy, zgodnie z właściwymi statutami. 8. Wybory, o których mowa w ust. 7, przeprowadzają i organizują założyciele zgodnie z ordynacją wyborczą umieszczoną w statucie. 9. W przypadku nie przeprowadzenia wyborów w terminie określonym w ust. 7, organizacje, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 1-4 wyznaczą komisarzy, którzy będą sprawować nadzór nad wprowadzeniem w życie przepisów ustawy. Art. 56. Do czasu zarejestrowania zmian statutów pozostają w mocy postanowienia dotychczasowych statutów. W przypadku sprzeczności postanowień dotychczasowych statutów z przepisami ustawy - stosuje się przepisy ustawy. Art. 57. Zasady zrzeszania się izb rolniczych reguluje odrębna ustawa. Art. 58. 1. Majątek izb przemysłowo-handlowych i ich Związku, przejęty na rzecz Skarbu Państwa na podstawie ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o Centralnym Urzędzie Drobnej Wytwórczości (Dz.U. Nr 10, poz. 104) - zwraca się właściwym izbom przemysłowo-handlowym i Krajowej Izbie Gospodarczej. 2. Minister Przekształceń Własnościowych w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, tryb ujawnienia w księgach wieczystych zwrotu majątku Izb Przemysłowo-Handlowych i ich Związku. Art. 59. 1. Majątek cechów, izb rzemieślniczych i Związku Rzemiosła Polskiego przechodzi z mocy prawa na organizacje, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i art. 2 ust. 2 pkt 2. 2. Majątek zrzeszeń prywatnego handlu i usług, zrzeszeń prywatnego transportu, Naczelnej Rady Zrzeszeń Prywatnego Handlu i Usług oraz Naczelnej Rady Transportu Prywatnego przechodzi odpowiednio na organizacje, o których mowa w art. 45 i 49. Art. 60. Podmioty gospodarcze, które podjęły działalność przed dniem wejścia w życie ustawy, przekażą informacje, o których mowa w art. 11 ust. 4, właściwym organizacjom samorządu gospodarczego, w ciągu 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Art. 61. Z dniem wejścia w życie ustawy tracą moc: 1) ustawa z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (Dz.U. Nr 17, poz. 92), 2) ustawa z dnia 30 maja 1989 r. o samorządzie zawodowym niektórych podmiotów gospodarczych (Dz.U. Nr 35, poz. 194), 3) ustawa z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz.U. Nr 35, poz. 195 i z 1992 r. Nr 75, poz. 368). Art. 62. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. ..., które wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.