P r o j e k t Ustawa z dnia ................2004 r. o zmianie ustawy Kodeks karny i Kodeks karny wykonawczy Art.1 W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz.U. Nr 88, póz. 553 z późn.zm) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 43 § l kk dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: "W razie skazania za przestępstwo określone w art. 197 - 203 kk, bądź za przestępstwo określone w art. 148 kk oraz 156 kk jeżeli motyw działania sprawcy miał charakter seksualny zakazy o których mowa w art. 39 pkt 2 mogą być określone bezterminowo. 2) w art. 96 po § 4 dodaje się § 5 - 8 w brzmieniu: "§ 5 W razie skazania za przestępstwo określone w art. 197 - 203 kk, bądź za przestępstwo określone w art. 148 kk oraz 156 kk, jeżeli motyw działania sprawcy miał charakter seksualny Sąd orzeka o przymusowym leczeniu sprawcy o ile zachodzi wysokie prawdopodobieństwo ponownego popełnienia podobnego czynu. § 6 W razie skazania na bezwzględną karę pozbawienia wolności leczenia o którym mowa w § 5, następuje w trakcie odbywania tej kary. § 7 6 miesięcy przed zakończeniem odbywania kary pozbawienia wolności przez sprawcę, o którym mowa w § 5, biegli psychiatrzy wydają opinię o stanie jego zdrowia psychicznego. § 8 Jeżeli treść opinii biegłych wskazuje na znaczne prawdopodobieństwo ponownego popełnienia przez sprawcę czynu, o którym mowa w par. 5, sąd na wniosek biegłych orzeka o umieszczeniu sprawcy po odbyciu kary w zamkniętym zakładzie psychiatrycznym. Art. 94 § 2 kk stosuje się odpowiednio." Art. 2 W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. Nr 90, póz. 557 z późn.zm.) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 88 po § 5 dodaje się § 5a w brzmieniu: "§ 5a. W zakładzie karnym typu zamkniętego osadza się również skazanego za przestępstwo popełnienia przy stwierdzeniu przesłanek, o których mowa w art. 96 § 5 Kodeksu karnego”; 2) w art. 96 § 2 otrzymuje brzmienie: "§ 2. W systemie terapeutycznym odbywają karę również skazani, o których mowa w art. 95 § l i art. 96 § 5 i 6 Kodeksu karnego"; 3) w art. 116 § l po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu: "3a. Poddania się - w przypadku skazania za przestępstwo, o którym mowa w art. 96 Kodeksu karnego - badaniom na nosicielstwo HIV,". Art. 3 Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Uzasadnienie Według danych organizacji pozarządowych nawet co szóste dziecko w Polsce jest molestowane seksualnie. Proponowane przepisy mają na celu ochronę przed kontynuowaniem działalności przestępczej przez osoby, które z pobudek seksualnych dopuszczają się groźnych przestępstw. Dlatego istnieje konieczność przymusowego leczenia sprawców tego rodzaju czynów. Wprowadzenie obowiązku poddania się leczeniu leży w interesie samych sprawców, którzy pozbawieni fachowej pomocy lekarskiej nie są często w stanie uporać się ze swoimi skłonnościami prowadzącymi w konsekwencji do naruszenia prawa karnego. Przed opuszczeniem zakładu karnego przez sprawców, o których wyżej mowa koniecznym wydaje się uzyskanie opinii biegłych lekarzy psychiatrów, czy terapia przyniosła oczekiwane efekty. Jeśli nadal są oni niebezpieczni, niezbędnym stanie się umieszczenie ich, po zakończeniu odbywania kary, w zamkniętym zakładzie leczniczym. Przebywanie w owym zakładzie trwać będzie do momentu, w którym przestaną zagrażać porządkowi prawnemu. Proponujemy ponadto zakaz wykonywania określonego zawodu lub działalności w stosunku do ww. osób, który mógłby być orzekany bezterminowo, bowiem osoby o skłonnościach pedofilskich - jak wynika zarówno z badań naukowych jak i praktyki -stanowić mogą dla małoletnich, z którymi stykają się w ramach działalności zawodowej, poważne zagrożenie. W Kodeksie karnym wykonawczym proponujemy zmianę, która pozwoli na obligatoryjne badanie na obecność wirusa HIV sprawców przestępstw określonych w art. 197 - 203 kk, bądź za przestępstwo określone w art. 148 kk oraz 156 kk, jeżeli motyw działania sprawcy miał charakter seksualny. Prawdopodobieństwo zarażenia wirusem w grupie sprawców, o których mowa wyżej jest znaczne a zważywszy, iż skutkować może zakażeniem ich ofiar, takie badanie jako obligatoryjne wydaje się w pełni uzasadnione. Rozwiązanie to ułatwi również ochronę współosadzonych oraz funkcjonariuszy służby więziennej przed ewentualnym zakażeniem wirusem HIV. Pozostałe zmiany w Kkw są konsekwencją proponowanych nowych przepisów w Kk. Projekt zmiany ustawy nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa. Nowelizacja nie jest sprzeczna z prawem UE.