17 września 2001 r. Komisja Finansów Publicznych, obradująca pod przewodnictwem posła Pawła Arndta /AWS/, rozpatrzyła:
- uchwałę Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług oraz o podatku akcyzowym,
- wnioski ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych.
W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Finansów z ministrem Haliną Wasilewską-Trenkner, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z szefem Kancelarii Maciejem Musiałem, Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej i Najwyższej Izby Kontroli.
Poseł Paweł Arndt /AWS/: Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich członków Komisji Finansów Publicznych, przedstawicieli rządu i pozostałych gości.
Porządek obrad został poszerzony o rozpatrzenie dwóch wniosków ministra finansów. Czy mają państwo uwagi do przedłożonego porządku posiedzenia? Nie słyszę.
Rozpoczynamy rozpatrywanie uchwały Senatu o nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Nie ma na sali przedstawiciela Senatu. Brakuje także naszego posła sprawozdawcy. Przedstawię więc krótko uchwałę.
Senat wniósł jedną poprawkę w rozpatrywanej ustawie. W art. 1 pkt 9 proponuje się skreślić słowo "wąskopasmowego". Proszę, aby przedstawiciel Ministerstwa Finansów odniósł się do propozycji Senatu.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jan Rudowski: Poprawka zmierza do rozszerzenia zakresu usług opodatkowanych stawką 7% o usługi dostępu do sieci Internet. Przypominam, że nowelizacja ustaw jest wynikiem rozpatrzenia przez Sejm rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, w którym rząd proponował w ogóle odejście od stawki obniżonej dla tzw. usług teleinformatycznych, w tym również dla usług połączenia z Internetem.
Niezależnie od pierwotnego stanowiska rządu opowiadamy się zachowaniem brzmienia przepisu w wersji przyjętej przez Sejm i odrzuceniem propozycji Senatu.
Poseł Kazimierz Marcinkiewicz /AWS/: Słowo "wąskopasmowego" budziło kontrowersje ze względu na jego niejasność. W debacie senackiej twierdzono, że powstaną trudności z interpretacją przepisu ustawy, w którym wystąpi taki wyraz. Czy rzeczywiście nie zaistnieje problem z interpretacją przepisu? Czego dotyczy stawka podatku 7% w przypadku pozostawienia słowa "wąskopasmowego"?
Sekretarz stanu Jan Rudowski: Według informacji przekazanej przez Ministerstwo Gospodarki, które jest właściwym resortem w sprawach dotyczących łączności, wynika, że określenie "wąskopasmowe" pochodzi raczej z potocznego języka. Właściwie w przepisie powinno znaleźć się określenie stosowane w łączności: "usługi komutowane poprzez sieć PSTN dostępu do sieci Internet". Wówczas nie pojawiałyby się wątpliwości i wiadomo by było, że chodzi o połączenie z Internetem przy pomocy linii telefonicznej poprzez dołączenie do aparatu telefonicznego modemu. Dotyczyłoby to wyłącznie stacjonarnych linii telefonicznych, a nie połączeń z Internetem przez telewizje kablowe, sieci telefonii komórkowej, radiolinie itd.
W ocenie rządu jednak pozostawienie takiego rozwiązania stwarza możliwość węższej interpretacji. W przypadku wykreślenia wyrazu "wąskopasmowego" otwieramy możliwość stosowania stawki 7% w szerszym zakresie, a więc także dla połączeń przez telewizje kablowe, sieci telefonii komórkowej, radiolinie itp. Chodziło nam tylko o preferencje dostępu do sieci Internet w celach edukacyjnych.
W Senacie szerzej dyskutowano nad problemem zgodności przepisów z konstytucją, ale chodziło o inne rozwiązania z tej nowelizacji.
Poseł Paweł Arndt /AWS/: Nie słyszę innych uwag. Przystępujemy do rozstrzygnięcia. Proponuję, aby Komisja przeprowadziła głosowanie nad poprawką Senatu.
Kto z państwa posłów opowiada się za pozytywnym rekomendowaniem poprawki Senatu?
Stwierdzam, iż w głosowaniu propozycja Senatu nie uzyskała poparcia Komisji. Przeciwko poprawce głosowało 7 posłów, nikt nie opowiedział się za poprawką, 2 posłów wstrzymało się od głosu.
Proszę przedstawiciela Urzędu KIE o opinię w tej kwestii.
Przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej Michał Skwierczyński: W imieniu sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej pragnę stwierdzić, że projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym był przedmiotem opinii, wyrażonej 24 sierpnia br. Poprawka Senatu jest zaś niezgodna z prawem Unii Europejskiej.
Poseł Paweł Arndt /AWS/: Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Dotychczasowy sprawozdawca, pan poseł Stanisław Kracik, jest nieobecny. Musimy więc wybrać innego sprawozdawcę. Proponuję, aby tę funkcję powierzyć panu posłowi Kazimierzowi Marcinkiewiczowi. Czy ktoś z państwa jest przeciwny? Nie słyszę. Słyszę, że pan poseł wyraża zgodę. Pan poseł Kazimierz Marcinkiewicz przedstawi opinię Komisji Finansów Publicznych Wysokiej Izbie.
Przechodzimy do drugiego punktu porządku dziennego. Do Komisji Finansów Publicznych wpłynęły dwa wnioski Ministerstwa Finansów o zmianę przeznaczenia rezerw celowych. Proszę panią minister o przedstawienie pierwszego wniosku.
Minister finansów Halina Wasilewska-Trenkner: Oba wnioski dotyczą tej samej kwestii, tzn. gromadzenia środków na pokrycie szkód związanych z tegoroczną powodzią.
Pierwszy wniosek, datowany 12 września br., zawiera prośbę, aby Komisja Finansów Publicznych zgodziła się na przeniesienie 25.600.000 zł z rezerw celowych z pozycji 7 załącznika nr 2 do pozycji 6 rezerw.
Rezerwa nr 7 przeznaczona była na ciągnięcie kredytów. W kilku przypadkach ciągnięcie kredytów jest opóźnione ze względu na realizację zadań. Prosimy więc, aby 25.600.000 zł można było przenieść do pozycji 6 rezerw celowych przeznaczonej na finansowanie złotowych kosztów usuwania skutków powodzi w 2001 roku.
Jest to wniosek o przegrupowanie rezerw, gdyż wymienione środki nie będą potrzebne na współfinansowanie linii kredytowej. Środki te będą potrzebne nie wcześniej niż pod koniec grudnia bieżącego roku.
Poseł Mirosław Pietrewicz /PSL/: Dlaczego nastąpiło opóźnienie w uruchomieniu linii kredytowej?
Minister Halina Wasilewska-Trenkner: Kwestia ta została wyjaśniona w naszym piśmie. Dnia 16 lipca br. Rada Ministrów wyraziła zgodę na związanie Rzeczypospolitej Polskiej "zmianami do umowy pożyczki". Jest to jeden z kontraktów finansowych na usuwanie skutków powodzi, który zawarto w dniu 1 grudnia 1997 roku w Luksemburgu. Rozliczenie pożyczki z Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju zostało wydłużone. Podjęte prace mają szerszy zakres, niż pierwotnie przypuszczano. Modernizacje dróg, na które przeznaczono pożyczki, okazały się poważniejsze i dłużej trwające.
Dyrektor biura w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jan Winter: W wypowiedzi pani minister chciałbym zaakcentować słowo "modernizacja". W kilku przypadkach były to zupełnie nowe inwestycje i przesunięcie czasowe wynika głównie z potrzeby uzupełnienia dokumentacji. Nie wszędzie zrealizowano zadania związane z wywłaszczeniem.
Poseł Paweł Arndt /AWS/: Czy są inne pytania? Nie słyszę. Czy ktoś z państwa posłów jest przeciwny zaakceptowaniu tego wniosku Ministerstwa Finansów? Nie słyszę sprzeciwu. Zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy o finansach publicznych minister finansów może, po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Finansów Publicznych, dokonać zmiany przeznaczenia rezerwy celowej. Komisja wyraziła pozytywną opinię zmianę przeznaczenia kwoty 25.600.000 zł w ramach rezerw celowych.
Proszę o przedstawienie drugiego wniosku.
Minister Halina Wasilewska-Trenkner: W ustawie budżetowej na 2001 rok, w rezerwach celowych w pozycji 61 znalazły się środki na wynagrodzenie samorządom wydatków pozostających do rozliczenia po 2000 roku w zakresie regulacji zobowiązań, wynikających z wdrażania pierwszego etapu wprowadzania Karty Nauczyciela. Na ten cel w pozycji 61 przewidziano 754.633.000 zł. Zgodnie z propozycjami ministra finansów i wolą Komisji, wyrażoną 29 marca br., kwota ta została połączona z subwencją oświatową na 2001 rok.
W wyniku operacji regulowania zobowiązań budżetu z kwoty 754.633.000 zł na finansowanie skutków wdrożenia w 2000 roku Karty Nauczyciela wydano 672.626.000 zł, zaś 7.546.000 zł przeznaczono na zwiększenie jednoprocentowej rezerwy subwencji oświatowej. Pozostała niewykorzystana i nierozliczona nadwyżka w wysokości 74.460.000 zł.
Po wydarzeniach, jakie nastąpiły w kraju w lipcu i sierpniu br., część z tej kwoty przeznaczono na usuwanie skutków powodzi, co było wolą ministra edukacji narodowej oraz Komisji Wspólnej rządu i samorządu w zespole Edukacja. Łącznie było to prawie 54.000.000 zł, z czego część przewidziano na zakupy podręczników, część na remonty szkół i uzupełnienie ich wyposażenia. Akcja przekazywania pieniędzy trwa, gdyż środki są przydzielane w miarę szacowania szkód i określania potrzeb na terenach dotkniętych powodzią.
Wiadomo już, że pozostaje wolna kwota ok. 20.000.000 zł. Występujemy do Komisji Finansów Publicznych o zgodę na przesunięcie tej kwoty na usuwanie skutków powodzi, jednak nie tylko na pomoc instytucjom oświatowym, gdyż tu wydatki wydają się być w pełni skwantyfikowane.
Poseł Mirosław Pietrewicz /PSL/: Z tej informacji wynika, że bardzo nieprecyzyjnie ustaliliśmy kwotę rezerwy celowej w pozycji 61. Skala braku precyzji jest poważna. Niepokoi mnie taki fakt. Skąd wzięła się taka duża oszczędność w wydatkach na wyznaczony dla rezerwy cel?
Poseł Kazimierz Marcinkiewicz /AWS/: Czy rzeczywiście kwota 54.000.000 zł zaspokoi wszystkie potrzeby związane z usuwaniem skutków powodzi w instytucjach oświatowych? Czy można "oddać" kolejne 20.000.000 zł na inne cele związane z powodzią, choć oczywiście wiemy, że są to bardzo ważne sprawy?
Poseł Paweł Arndt /AWS/: Dodam jeszcze jedno pytanie. Czy środki zawarte w kwocie 20.000.000 zł nie będą w żadnym procencie przeznaczane na usuwanie skutków powodzi w placówkach oświatowych?
Minister Halina Wasilewska-Trenkner: Można odnieść wrażenie, że rezerwa celowa została źle oszacowana. Nie liczyliśmy, że tę kwotę uda się tak szybko, już w kwietniu, zwrócić samorządom. Przewidywaliśmy, że odsetki mogą być wyższe. Tak się nie stało i dlatego zostały nam pieniądze. Innego powodu nie było. Nałożyło się jeszcze obniżenie stóp procentowych przez NBP.
Dyrektor departamentu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Marek Lepa: Na podstawie danych, którymi dysponuje resort edukacji, kwota ok. 54.000.000 zł w pełni zabezpiecza potrzeby oświaty wynikające ze strat będących wynikiem powodzi i klęsk żywiołowych. Brakuje nam jeszcze danych z jednego województwa, ale wiemy, że zmieścimy się w tej kwocie. Komisje województwa małopolskiego starannie przeglądają wszystkie wnioski i wydatki. Biorą pod uwagę zarówno koszty strat, jak i środki pozyskiwane z agencji ubezpieczeniowych.
Wiem, że pan minister Maciej Musiał obiecał w razie potrzeby wspomaganie finansowe, jednak dziś możemy stwierdzić, że kwota 54.000.000 zł wystarczy na pokrycie strat powodziowych.
Poseł Paweł Arndt /AWS/: Czy są inne pytania? Nie słyszę.
Czy ktoś z państwa posłów jest przeciwny wydaniu przez Komisję pozytywnej opinii w sprawie przeniesienia kwoty 20.000.000 zł z pozycji 61 rezerw celowych na dofinansowanie odbudowy obszarów dotkniętych klęską powodzi w 2001 roku? Nie słyszę sprzeciwu.
Czy mają państwo inne wnioski lub sprawy do omówienia?
Poseł Kazimierz Kapera /AWS/: Jest to zapewne ostatnie posiedzenie Komisji Finansów w tej kadencji. Korzystając z obecności pani minister chciałbym zapytać, co się stanie z kwotą 150.000.000 zł, która była przeznaczona na wypłatę jednorazowych dodatków rodzinnych? Nic się na ten temat nie mówi.
Minister Halina Wasilewska-Trenkner: Jutro zapadną ostateczne decyzje. Jeśli ustawa nie zostanie zmieniona, nie będzie żadnych podstaw do wypłaty tych środków w postaci dodatków rodzinnych. Kwota ta pozostanie niezrealizowana.
Poseł Kazimierz Kapera /AWS/: W ten sposób ratujemy budżet państwa.
Minister Halina Wasilewska-Trenkner: Tak. Składam za to podziękowania. Ustawa w przedłożeniu rządowym była ustawą roczną. Gdyby była to roczna ustawa, prawdopodobnie nie zostałaby zawetowana przez prezydenta.
Poseł Paweł Arndt /AWS/: Czy są inne sprawy? Nie słyszę. Porządek obrad został wyczerpany.
Zamykam posiedzenie Komisji. |