INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
IV kadencja
Nr 135/2002 (166)
w dniu 29 października 2002 r.
Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ zakończyła prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o Policji i innych ustaw /druk nr 968/.
Rozpatrzono zmiany 8-9 oraz zmiany wprowadzane do:
- ustawy o administracji rządowej w województwie,
- ustawy o samorządzie powiatowym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Andrzej Brachmański /SLD/.
Wyznaczono dla KIE termin przedstawienia opinii o projekcie do dnia 4 listopada br.
Komisja zapoznała się z informacjami:
- Ministra Finansów w sprawie niepodjęcia przez podległe mu służby celne i służby kontroli skarbowej stosownych czynności w centrum handlowym w Wólce Kossowskiej koło Nadarzyna, pomimo prośby posłów Samoobrony i przekazania tym służbom informacji, że w miejscowości tej pod szyldem „Chińskie Centrum Handlowe” działa jedna z większych w Polsce „dziupli przemytniczych”;
- Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o zachowaniu Policji podczas protestu działaczy Samoobrony, w tym posłów na Sejm pod „Chińskim Centrum Handlowym” w Wólce Kossowskiej koło Nadarzyna.
Grupa posłów Samoobrony skierowała 14 października br. pismo do Marszałka Sejmu w sprawie uzupełnienia porządku obrad 32. posiedzenia Sejmu o powyższe informacje. Marszałek Sejmu 16 października br. zwrócił się do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o przedyskutowanie tej sprawy.
Na posiedzeniu Komisji wniosek uzasadniali posłowie Samoobrony: Waldemar Barczyk i Stanisław Łyżwiński.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, szef Służby Celnej Tomasz Michalak wyjaśnił, że na terenie „Chińskiego Centrum Handlowego” nie ma urzędu celnego. Towary, którymi tam się handluje są już po odprawie celnej. W Centrum przeprowadzono już 13 kompleksowych kontroli celnych. Akcja posłów jedynie wystrasza firmy mające tam swoje siedziby.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Zbigniew Sobotka wyjaśnił, że akcja posłów Samoobrony naruszyła art. 6 ust. 1 Prawa o zgromadzeniach i była nielegalna. Centrum działa na podstawie wpisu do rejestru. Policję wezwał właściciel, gdyż działacze Samoobrony blokowali wjazd i wyjazd do Centrum. Zatrzymano 3 mężczyzn podejrzanych o pobicie działaczy Samoobrony. Wobec kilkunastu działaczy Samoobrony będą podjęte czynności prawne z uwagi na zorganizowanie nielegalnego zgromadzenia.
Komendant Główny Policji Antoni Kowalczyk oświadczył, że w Wólce Kossowskiej nigdy nie wykryto przemytników.
W dyskusji m.in. stwierdzono, że problem ten nadaje się na interpelację poselską. Sugerowano, by przedstawiciele Samoobrony dzielili się moją wiedzą z organami prokuratury oraz z Ministerstwem Finansów i Komendą Główną Policji. Uznano, że potrzebna jest lepsza praca pionu celnego, który powinien przeprowadzać nie zapowiadane kontrole.
Komisja Etyki Poselskiej /EPS/ na zamkniętym posiedzeniu z uwagi na nieobecność posła Krzysztofa Rutkowskiego /PLD/ nie kontynuowała prac nad wnioskiem Prezydium Sejmu, dotyczącym incydentu zaistniałego w dniu 30 września 2002 r. na granicy polsko-czeskiej oraz w Czeskim Cieszynie.
Komisja ustaliła kryteria oceny wszystkich poselskich oświadczeń majątkowych.
Komisja Finansów Publicznych /FPB/ rozpatrzyła poprawkę zgłoszoną w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw /druki nr 923 i 1000/.
Poprawka dotyczy przepisu w sprawie wynagrodzenia ryczałtowego z tytułu stałej dodatkowej pracy w charakterze nauczyciela akademickiego albo pracownika naukowego, wykonywanej przez osobę zajmującą kierownicze stanowisko państwowe.
Komisja opowiedziała się za odrzuceniem tej poprawki.
Sprawozdawca – poseł Franciszek Potulski /SLD/.
Przedstawiciel UKIE złożył oświadczenie o zgodności poprawki z prawem UE.
Komisja rozpatrzyła poprawkę zgłoszoną w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowego „Polskie Koleje Państwowe” /druki nr 926 i 1019/.
Poprawka polega na określeniu, że dotacja przeznaczona w 2003 r. na zadania własne samorządów województw w zakresie organizowania i dotowania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich będzie wynosiła co najmniej 300 mln zł, a nie 300 mln zł – jak przyjęto w projekcie.
Komisja opowiedziała się za przyjęciem powyższej poprawki.
Sprawozdawca – poseł Ryszard Maraszek /SLD/.
Przedstawiciel UKIE złożył oświadczenie o zgodności poprawki z prawem UE.
W tej części posiedzenia uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Halina Wasilewska-Trenkner i podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Krzysztof Pater.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Finansów w sprawie utworzenia nowej rezerwy celowej na finansowanie oświetlenia dróg publicznych w kwocie 160 mln zł z zablokowanych środków w części budżetu dotyczącej obsługi długu krajowego.
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży o projekcie ustawy budżetowej za rok 2003 w zakresie określonym w postanowieniu Marszałka Sejmu.
Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży m.in. zaproponowała:
- zmniejszenie o 20 mln zł środków na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli - emerytów i rencistów;
- zwiększenie o 4 mln zł środków na stypendia i pomoc materialną dla młodzieży wiejskiej;
- zwiększenie o 40 mln zł wydatków na pracownie internetowe;
- zwiększenie o 40 mln zł wydatków na zakup materiałów szkolnych;
- zwiększenie o 10 mln zł środków na tworzenie i funkcjonowanie wyższych szkół zawodowych, w tym na utworzenie trzech nowych państwowych wyższych szkół zawodowych w Wałczu, Opolu i Gnieźnie;
- zwiększenie o 50 mln zł środków na działalność dydaktyczną szkół wyższych z przeznaczeniem ich na wydatki majątkowe;
- przyspieszenie od 1 lipca 2003 r., a nie – jak planuje rząd – od 1 września 2003 r., terminu wdrożenia II etapu poprawy wynagrodzeń pracowników cywilnych szkolnictwa wyższego;
- zwiększenie o 100 mln zł wydatków inwestycyjnych w celu zabezpieczenia realizacji III etapu programu sieci światłowodowej PIONIER;
- zwiększenie o 40 mln zł wydatków na działalność statutową placówek naukowych oraz badania własne szkół wyższych.
W dyskusji zwrócono uwagę na:
- finansowanie programu „polski internet optyczny”;
- wdrażanie projektów badawczych;
- funkcjonowanie prywatnych uczelni;
- działalność statutową placówek naukowych, w tym badania własne szkół wyższych;
- realizację programu PIONIER;
- finansowanie wypoczynku dzieci i młodzieży;
- wydatki majątkowe szkół wyższych;
- nakłady na realizację II etapu poprawy wynagrodzeń pracowników szkolnictwa wyższego;
- fundusz pożyczek studenckich.
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o części budżetowej 82 – subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – w zakresie części oświatowej.
W opinii tej Komisje stwierdziły, że budżet w powyższym zakresie jest niedoszacowany o ok. 330 mln zł. Składa się na to niepełne ujęcie łącznych skutków:
- wdrożenia III etapu podwyżek płac z Karty Nauczyciela;
- 4% wzrostu kwoty bazowej wynagrodzeń;
- waloryzacji o 2,3% środków na wydatki rzeczowe;
- awansu zawodowego nauczycieli;
- zwiększenia liczby obowiązkowych godzin w ramowych planach nauczania.
W dyskusji zwrócono m.in. uwagę na zasady podziału subwencji oświatowej na poszczególne szczeble samorządu terytorialnego.
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o projekcie ustawy budżetowej na rok 2003 w zakresie określonym w postanowieniu Marszałka Sejmu.
W opinii tej Komisja zgłosiła postulat urealnienia wysokości środków przewidzianych na dodatki mieszkaniowe.
W dyskusji omówiono:
- wysokość nakładów na dodatki mieszkaniowe;
- wykorzystanie przez samorządy środków pomocowych, w tym funduszy strukturalnych;
- realizację kontraktów wojewódzkich.
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Zdrowia o projekcie ustawy budżetowej na rok 2003 w zakresie określonym w postanowieniu Marszałka Sejmu.
W opinii tej Komisja m.in. zaproponowała:
- zwiększenie o 6,7 mln zł środków na sfinansowanie etatów kalkulacyjnych w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych;
- utworzenie rezerwy celowej „Program działań osłonowych i restrukturyzacji w ochronie zdrowia”.
W dyskusji zwrócono uwagę na:
- realizację inwestycji wieloletnich w służbie zdrowia;
- realizację programów polityki zdrowotnej;
- środki niezbędne na realizację reformy służby zdrowia;
- środki na funkcjonowanie szkolnictwa medycznego.
Zobowiązano resort zdrowia do przedstawienia na piśmie szczegółowej struktury planowanych wydatków majątkowych oraz podziału środków na poszczególne programy polityki zdrowotnej.
W tej części posiedzenia uczestniczyli sekretarze stanu: w Komitecie Badań Naukowych Marek Bartosik i w Ministerstwie Finansów Halina Wasilewska-Trenkner oraz podsekretarze stanu: w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Hanna Kuzińska i w Ministerstwie Zdrowia Władysława Wojtala.
Komisja Gospodarki /GOS/ rozpatrzyła sprawozdanie podkomisji o rządowym projekcie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczej /druk nr 588/.
Celem projektu jest określenie zasad i trybu udostępniania przez przedsiębiorców informacji gospodarczych dotyczących wiarygodności płatniczej innych przedsiębiorców i konsumentów, w szczególności danych o zwłoce w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych, osobom trzecim nieoznaczonym w chwili przeznaczania tych danych do udostępniania.
Prace podkomisji zreferował poseł Jerzy Budnik /PO/.
Komisja przyjęła sprawozdanie, wnosząc do propozycji podkomisji poprawki.
Zgłoszono wniosek mniejszości do art. 7 ust. 2 określającego warunki, jakie muszą być spełnione, by przedsiębiorca mógł przekazać informację gospodarczą do biura informacji gospodarczej.
Sprawozdawca – poseł Jerzy Budnik /PO/.
Wyznaczono dla KIE termin przedstawienia opinii o projekcie do dnia 5 listopada br.
W obradach uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Małgorzata Okońska-Zaremba, generalny inspektor ochrony danych osobowych Ewa Kulesza i prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Mirosław Marek.
Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych /MNE/ rozpatrzyła informację na temat sposobów przeciwdziałania dyskryminacji i uprzedzeniom oraz negatywnym stereotypom osób należących do mniejszości narodowych i etnicznych.
Informację na ten temat zaprezentowała przedstawicielka Departamentu Wyznań i Mniejszości Narodowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Poinformowała, że najczęściej popełniane przestępstwa związane z kwestiami etnicznymi dotyczą: nanoszenia napisów o treściach nacjonalistycznych i faszystowskich na elewacjach budynków, pomnikach i znakach drogowych; naklejania w miejscach publicznych ulotek nacjonalistycznych i rasistowskich; propagowania haseł i symboli faszystowskich poprzez ich wykrzykiwanie bądź rozwijanie flag; rozpowszechniania publikacji o charakterze antysemickim i faszystowskim. Monitoringiem grup głoszących hasła nacjonalistyczne i rasistowskie zajmuje się Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Komisja rozpatrzyła informację na temat zaleceń programowych, podręczników i innych działań podejmowanych przez MENiS w celu kształtowania wśród dzieci i młodzieży postaw otwartości, tolerancji i akceptacji ludzi odmiennej rasy, religii, narodowości i kultury. Informację na powyższy temat przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Tadeusz Sławecki. Oznajmił, że prawo oświatowe zawiera wiele przepisów dotyczących zwalczania rasizmu, ksenofobii, nietolerancji i dyskryminacji z przyczyn etnicznych. Przepisy te z jednej strony służą ochronie praw mniejszości narodowych i etnicznych, z drugiej zaś wskazują działania w procesie edukacyjno-wychowawczym ukierunkowane na kształtowanie postaw społecznie pożądanych.
Komisja rozpatrzyła informację o sposobach przeciwdziałania dyskryminacji mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, którą przedstawiła Izabela Jaruga-Nowacka – pełnomocnik rządu do spraw równego statusu kobiet i mężczyzn. Dodatkowe informacje podał podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury Maciej Klimczak.
W konkluzji dyskusji nad przedstawionymi informacjami stwierdzono, że edukację dotyczącą tolerancji należy rozpocząć już w przedszkolach i szkołach podstawowych. Podkreślono, że przeciwdziałanie dyskryminacji to zadanie długofalowe, w realizację którego powinny być włączone różne resorty i liczne organizacje pozarządowe.
Komisja Obrony Narodowej /OBN/ rozpatrzyła w pierwszym czytaniu pilny rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych /druk nr 1015/.
Celem projektu jest dodanie do nowelizowanych ustaw przepisów dotyczących wyposażenia żołnierzy w karty i tabliczki tożsamości. Obowiązek ten wynika z umowy między Państwami – Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. /tzw. umowa NATO-SOFA/.
Uzasadnienie projektu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Andrzej Towpik.
Komisja przyjęła sprawozdanie, nie wnosząc do przedłożenia poprawek.
Sprawozdawca – poseł Paweł Graś /PO/.
Komisja rozpatrzyła poprawkę zgłoszoną w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2001-2006 /druki nr 922, 1004/.
Celem poprawki jest skreślenie przepisu w brzmieniu: „Wydatki budżetowe, o których mowa w ust. 1, w każdym roku realizacji programu ustala się z uwzględnieniem średniorocznych wskaźników cen towarów i usług konsumpcyjnych”.
Komisja opowiedziała się za odrzuceniem tej poprawki.
Sprawozdawca – poseł Jan Sieńko /SLD/.
Przedstawiciel UKIE oświadczył, że materia poprawki nie jest objęta zakresem prawa UE.
W obradach uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Janusz Zemke.
Komisja Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ przeprowadziła pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz ustawy o systemie oświaty /druk nr 981/.
Celem projektu ustawy jest m.in. włączenie samorządów gmin do podmiotów współdziałających w zakresie realizacji zadań na rzecz zatrudnienia i przeciwdziałanie bezrobociu. Ponadto proponuje się poszerzenie kompetencji samorządów wojewódzkich o:
- organizowanie i finansowanie z Funduszu Pracy szkoleń kadry urzędów pracy danego województwa,
- dokonywanie podziału pomiędzy samorządy powiatowe środków Funduszu Pracy na finansowanie programów aktywnego przeciwdziałania bezrobociu oraz innych fakultatywnych zadań.
Przewiduje się również zwiększenie kręgu podmiotów uprawnionych do prowadzenia pośrednictwa pracy.
Uzasadnienie projektu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Andrzej Zdebski.
Komisja powołała podkomisję do rozpatrzenia projektu, której przewodniczącym został poseł Józef Mioduszewski /PSL/.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ rozpatrzyła sprawozdanie podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia /druk nr 363/.
Komisja przyjęła sprawozdanie, nie wnosząc do propozycji podkomisji poprawek.
Sprawozdawca – poseł Stanisław Stec /SLD/.
Wyznaczono dla KIE termin przedstawienia opinii o projekcie do dnia 6 listopada 2002 r.
Komisja rozpatrzyła informację o stanie prac nad rządowym projektem ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw, którą przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Czesław Siekierski. Oznajmił, że niedotrzymanie terminu przekazania projektu ustawy do Sejmu wynika ze złożoności materii oraz rozbieżności między resortem rolnictwa a resortami spraw wewnętrznych i Skarbu Państwa. Trwają obecnie uzgodnienia międzyresortowe. Projekt ustawy powinien zostać skierowany do Sejmu w ciągu najbliższych 2 tygodni.
Komisja upoważniła swoje prezydium do opracowania projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów w sprawie przyspieszenia prac nad rządowym projektem ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich /RSP/ zaopiniowała dla Prezydium Sejmu sprawę odwołania – w trybie art. 175 ust. 6 regulaminu Sejmu – od decyzji Wicemarszałka Sejmu Tomasza Nałęcza o wykluczeniu posłów Samoobrony: Renaty Beger, Alfreda Budnera, Krzysztofa Filipka, Andrzeja Leppera, Stanisława Łyżwińskiego, Tadeusza Szukały, Marii Zbyrowskiej i Józefa Żywca z posiedzenia Sejmu w dniu 17 października 2002 r.
Komisja wyraziła opinię, że:
- obywatele, a przede wszystkim posłowie, mają obowiązek znajomości i przestrzegania prawa,
- regulamin Sejmu jest wewnętrznym kodeksem postępowania, a jego znajomość i przestrzeganie jest jednym z podstawowych obowiązków posła,
- przepis art. 175 ust. 5 odnoszący się do trybu wykluczenia posła przez Marszałka Sejmu z posiedzenia Sejmu nie zawiera obowiązku podania podstawy prawnej tej decyzji.
Komisja uznała, że zarzut niepodania przez Marszałka Sejmu podstawy prawnej decyzji o wykluczeniu posłów z posiedzenia Sejmu w dniu 17 października 2002 r. jest bezzasadny.
W obradach uczestniczyli zainteresowani posłowie: R. Beger, A. Budner, K. Filipek i T. Szukała.
Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ zakończyła prace nad sprawozdaniem podkomisji o przedstawionym przez Prezydenta RP projekcie ustawy o Sądzie Najwyższym /druk nr 496/.
Rozpatrzono art. 68-104. Przyjęto przepisy rozdziału 7 „Kancelaria Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego oraz Biuro Studiów i Analiz Sądu Najwyższego” i rozdziału 8 „Zmiany w przepisach obowiązujących oraz przepisy przejściowe i końcowe”.
Do tych rozdziałów nie wprowadzono poprawek merytorycznych.
Komisja powróciła do rozdziału 6 „Postępowanie przed Sądem Najwyższym”. Po dyskusji zaproponowano, by upoważnić również Rzecznika Ubezpieczonych – obok Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Prokuratora Generalnego – do występowania do Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego z wnioskiem o rozstrzygnięcie przez Sąd Najwyższy rozbieżności w wykładni prawa w orzecznictwie sądów powszechnych i sądów wojskowych.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Stanisław Rydzoń /SLD/.
Wyznaczono dla KIE termin przedstawienia opinii o projekcie do dnia 6 listopada br.
W tej części obrad uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Marek Staszak, pierwszy prezes Sądu Najwyższego Lech Gardocki, prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego Roman Hauser oraz Rzecznik Ubezpieczonych Stanisław Rogowski.
Komisja rozpatrzyła wniosek i poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw /druki nr 931 i 1009/.
Komisja opowiedziała się za odrzuceniem wniosku o odrzucenie projektu ustawy w całości.
Zgłoszono 2 poprawki. Komisja opowiedziała się za ich odrzuceniem.
Poprawki te dotyczyły skreślenia przepisów obniżających skalę wzrostu płac sędziów i prokuratorów.
Sprawozdawca – poseł Marek Wikiński /SLD/.
Przedstawiciel UKIE oświadczył, że materia poprawek nie jest objęta zakresem prawa UE.
W tej części obrad uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Marek Staszak.
Komisja Zdrowia /ZDR/ przystąpiła do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji o rządowym projekcie ustawy o ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia /druk nr 932/.
Rozpatrzono art. 1-30 z rozdziałów:
- 1. „Przepisy ogólne”,
- 2. „Zasady podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu”,
- 3. „Składki na ubezpieczenie zdrowotne”.
Do rozpatrzonych przepisów zgłoszono 2 wnioski mniejszości.
Dyskusja dotyczyła przede wszystkim art. 21, który określa wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne. Zgodnie z przedłożeniem składka ta ma wynosić 7,75% podstawy wymiaru składki. Posłowie proponowali, by składka ta wzrastała o 0,25% rocznie aż do osiągnięcia 9% w 2007 r. Zgłoszono też propozycję, by składka wzrastała od 2004 r. o 0,25% rocznie do poziomu 10% w 2010 r.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Ewa Kralkowska oświadczyła, że wysokość składki była konsultowana z Ministrem Finansów. Oznajmiła, że nie ma możliwości jej podwyższenia w 2003 r.
Do art. 21 Komisja powróci na zakończenie prac nad projektem, po przeprowadzeniu konsultacji z resortem finansów.
Komisje: Finansów Publicznych /FPB/, Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ rozpatrzyły poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o podatku leśnym oraz o zmianie niektórych ustaw /druki nr 770 i 974/.
Zgłoszono 5 poprawek. Komisje opowiedziały się za przyjęciem 3 i odrzuceniem 2 poprawek.
Akceptację uzyskała m.in. poprawka polegająca na wprowadzeniu zmiany do ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2002.
Sprawozdawca – posłanka Elżbieta Łukaciejewska /PO/.
Przedstawiciel UKIE oświadczył, że materia poprawek nie jest objęta prawem UE.
W obradach uczestniczyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg.
Komisje: Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ oraz Ustawodawcza /UST/ rozpatrzyły sprawozdanie podkomisji o rządowym projekcie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze /druk nr 809/.
Celem projektu jest uregulowanie zasad wspólnego dochodzenia roszczeń wierzycieli od niewypłacalnych dłużników będących przedsiębiorcami oraz skutków ogłoszenia upadłości, a także zasad postępowania naprawczego wobec przedsiębiorców zagrożonych niewypłacalnością.
Ustawa ma zastąpić:
- rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. – Prawo upadłościowe;
- rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. – Prawo o postępowaniu układowym.
Komisje przyjęły propozycję posła Ryszarda Kalisza /SLD/, by kolejno rozpatrywać każdy z 544 artykułów. W wypadku braku uwag artykuły uznawane byłyby za przyjęte.
Uwagi wywołały art. 5, 18, 83 i 85. Do art. 18 zgłoszono propozycję, by sądem upadłościowym był sąd okręgowy – sąd gospodarczy, a nie – jak przyjęła podkomisja – sąd rejonowy – sąd gospodarczy. W głosowaniu Komisje opowiedziały się za wersją podkomisji.
Na wniosek strony rządowej nadano nowe brzmienie art. 85, który dotyczy odszkodowania z tytułu niewykonania umowy przez upadłego. Nowe brzmienie otrzymał też art. 147 dotyczący skutków zmiany postanowienia o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu na postanowienie o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku upadłego.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – posłanka Aleksandra Gramała /SLD/.
Wyznaczono dla KIE termin przedstawienia opinii o projekcie do dnia 5 listopada br.
W obradach uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Marek Staszak.
Komisje: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ oraz Finansów Publicznych /FPB/ rozpatrzyły poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych ustaw /druki nr 828 i 955/.
Zgłoszono 10 poprawek. Komisje opowiedziały się za przyjęciem 5 i odrzuceniem 3 poprawek. Wnioskodawcy wycofali 2 poprawki.
Akceptację Komisji uzyskała m.in. poprawka, której celem jest umożliwienie radzie gminy wprowadzenia, w drodze uchwały, innych niż wymienione w ustawie zwolnień z podatku od posiadania psów.
Sprawozdawca – poseł Jan Kochanowski /SLD/.
Przedstawiciel UKIE oświadczył, że przedmiot poprawek nie jest objęty zakresem prawa UE.
W obradach uczestniczyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Irena Ożóg.
Komisje: Skarbu Państwa /SUP/ oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ przystąpiły co rozpatrzenia sprawozdania podkomisji o poselskim i rządowym projektach ustaw o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa /druki nr 536, 774 i 774-A/.
Sprawozdanie podkomisji omówił jej przewodniczący, poseł Stanisław Stec /SLD/.
Poselski projekt przewidywał umożliwienie bezpłatnego przekazywania przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa bezrobotnym – byłym pracownikom PGR-ów nieruchomości rolnych o powierzchni nie przekraczającej 2 ha. Projekt rządowy zakładał możliwość przekazywania przez AWRSP środków finansowych uzyskanych z działalności w zakresie gospodarowania mieniem na Fundusz Pracy w celu wsparcia tworzenia miejsc pracy.
W dyskusji ogólnej nad sprawozdaniem podkomisji posłowie najwięcej uwagi poświęcili sprawie prywatyzacji spółek hodowli roślin uprawnych.
Jeden z zaproponowanych przez podkomisję wariantów przewiduje nadzór AWRSP nad procesem prywatyzacji, a wariant drugi nadzór Ministerstwa Skarbu Państwa i zgodę na proces prywatyzacyjny Rady Ministrów.
Na wniosek posła Andrzeja Aumillera /UP/ projekty skierowano ponownie do podkomisji w celu dopracowania sprawozdania.
W obradach uczestniczyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Barbara Misterska.
|