P r o j e k t

                                    
                                    
                                    
                                 USTAWA
                         z dnia          1997 r.

                        o ochronie osób i mienia
                                   
                                    
                                    
                               Rozdział 1
                            Przepisy ogólne
                                    
                                Art. 1.
Ustawa określa:
   1) obszary, obiekty i urządzenia podlegające obowiązkowej ochronie,
   2) zasady tworzenia i funkcjonowania wewnętrznych służb ochrony,
   3) zasady  prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony
     osób i mienia,
   4) wymagane kwalifikacje i uprawnienia pracowników ochrony,
   5) nadzór nad funkcjonowaniem ochrony osób i mienia.
                                    
                                 Art. 2
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
   1) kierownik jednostki - osoba lub organ podmiotu gospodarczego lub innej
     jednostki organizacyjnej uprawnione zgodnie z przepisami prawa, 
     statutem, umową lub na mocy prawa własności do zarządzania nią; za 
     kierownika jednostki uważa się również likwidatora lub syndyka,
   2) licencja - dokument potwierdzający uzyskanie zezwolenia na wykonywanie
     zadań związanych  z ochroną osób i mienia,
   3) ochrona osób - działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa 
     życia, zdrowia i nietykalności osobistej,
   4) ochrona mienia - działania zapobiegające kradzieży i niszczeniu mienia, 
     a także przeciwdziałające powstawaniu szkody wynikającej z tych zdarzeń
     oraz niedopuszczające do wstępu osób nieuprawnionych na teren 
     chroniony,
   5) pracownik ochrony - osoba posiadająca licencję pracownika ochrony fizycznej
     albo licencję pracownika zabezpieczenia technicznego i wykonująca
     zadania ochrony w ramach wewnętrznej służby ochrony lub podmiotu
     gospodarczego, który uzyskał koncesję na prowadzenie działalności
     gospodarczej w zakresie ochrony osób  i mienia,
   6) specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne - wewnętrzne służby 
     ochrony oraz podmioty gospodarcze, które uzyskały koncesje na prowadzenie
     działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i 
     mienia, posiadające pozwolenie na broń na okaziciela wydane na podstawie
     odrębnych przepisów,
   7) wewnętrzne służby ochrony - uzbrojone i umundurowane zespoły pracowników
     podmiotów  gospodarczych lub jednostek organizacyjnych,  
     powołane do ich ochrony.
                                    
                                 Art. 3
Ochrona osób i mienia realizowana jest w formie:
   1) bezpośredniej ochrony fizycznej: 
       a) stałej lub doraźnej,
       b) stałego dozoru sygnałów przesyłanych, gromadzonych i przetwarzanych
         w elektronicznych urządzeniach i systemach alarmowych,
       c) konwojowania wartości pieniężnych oraz innych przedmiotów wartościowych
         lub niebezpiecznych,
   2) zabezpieczenia technicznego, polegającego na montażu, eksploatacji, 
     konserwacji i naprawach:
       a) w miejscu zainstalowania elektronicznych urządzeń i systemów 
         alarmowych, sygnalizujących zagrożenie chronionych osób i mienia,
       b) i awaryjnym otwieraniu w miejscu zainstalowania urządzeń i środków
         mechanicznego zabezpieczenia.

                                 Art. 4
 1. Ustawa nie narusza przepisów dotyczących ochrony obszarów, obiektów i 
   urządzeń jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez:
   a) Ministra Obrony Narodowej,
   b) Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
   c) Ministra Sprawiedliwości,
   d) Ministra Spraw Zagranicznych.
 2. Ustawa nie narusza organizacji i zasad funkcjonowania innych uzbrojonych 
   służb i formacji ochronnych, tworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
        
                                    
                               Rozdział 2
    Obszary, obiekty i urządzenia podlegające obowiązkowej ochronie
                                    
                                 Art. 5
 1. Obszary, obiekty i urządzenia ważne dla obronności lub interesu gospodarczego
   państwa, bezpieczeństwa publicznego i innych ważnych interesów 
   państwa podlegają obowiązkowej ochronie przez specjalistyczne uzbrojone 
   formacje ochronne lub odpowiednie zabezpieczenie techniczne.
 2. Do obszarów, obiektów i urządzeń, o których mowa w ust. 1, należą:
   1) w zakresie obronności państwa w szczególności:
       a) zakłady  produkcji specjalnej oraz zakłady, w których prowadzone 
         są prace naukowo-badawcze lub konstruktorskie w zakresie takiej 
         produkcji,
       b) zakłady produkujące, remontujące i magazynujące uzbrojenie, 
         urządzenia i sprzęt wojskowy,
       c) magazyny rezerw państwowych,
   2) w zakresie ochrony interesu gospodarczego państwa w szczególności:
       a) zakłady mające bezpośredni związek z wydobyciem surowców mineralnych
         o strategicznym znaczeniu dla państwa,
       b) porty morskie i lotnicze,
       c) banki i przedsiębiorstwa wytwarzające, przechowujące bądź transportujące
         wartości pieniężne w znacznych ilościach,
   3) w zakresie bezpieczeństwa publicznego  w szczególności:
       a) zakłady, obiekty i urządzenia mające istotne znaczenie  dla funkcjonowania
         aglomeracji miejskich, których zniszczenie lub uszkodzenie
         może stanowić zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi oraz 
         środowiska, w szczególności elektrownie i ciepłownie,  wodociągi, 
         oczyszczalnie ścieków i ujęcia wody,
       b) zakłady stosujące, produkujące lub magazynujące w znacznych 
         ilościach materiały jądrowe, źródła i odpady promieniotwórcze, 
         materiały toksyczne, odurzające, wybuchowe bądź chemiczne o 
         dużej podatności pożarowej lub wybuchowej,
       c) rurociągi paliwowe, linie energetyczne i telekomunikacyjne, trakcje
         kolejowe, zapory wodne i śluzy oraz inne urządzenia znajdujące
         się w otwartym terenie lub przebiegające przez niego, których 
         zniszczenie lub uszkodzenie może stanowić zagrożenie dla życia i 
         zdrowia osób, środowiska albo spowodować poważne straty materialne,
   4) w zakresie ochrony innych ważnych interesów państwa w szczególności :
       a) zakłady o unikalnej produkcji gospodarczej,
       b) obiekty i urządzenia telekomunikacyjne, pocztowe oraz telewizyjne
         i radiowe,
       c) muzea i inne obiekty, w których zgromadzone są bezcenne dobra 
         kultury narodowej,
       d) archiwa państwowe.
 3. Szczegółowe wykazy obszarów, obiektów i urządzeń, o których mowa w 
   ust. 2, określają ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie
   w stosunku do podległych lub nadzorowanych jednostek organizacyjnych.
 4. Wykazy, o których mowa w ust.3, ministrowie i kierownicy urzędów centralnych
   przesyłają do właściwych terytorialnie wojewodów.
 5. Wojewodowie prowadzą ewidencję obszarów, obiektów i urządzeń podlegających
   obowiązkowej ochronie, znajdujących się na terenie województwa.
   Ewidencja ma charakter poufny.
 6. Wojewoda, w drodze decyzji administracyjnej, może umieścić w ewidencji, 
   o której mowa w ust. 5, znajdujące się na terenie województwa obszary, 
   obiekty i urządzenia innych jednostek organizacyjnych, niż określone w 
   ust. 3.
                                    
                                 Art. 6
 1. Ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych, w porozumieniu z Ministrem
   Spraw Wewnętrznych i Administracji, mogą wydać zarządzenia 
   wprowadzające regulaminy ogólnych warunków i trybu wykonywania 
   ochrony w podległych lub nadzorowanych jednostkach organizacyjnych.
 2. Kierownicy jednostek o ogólnokrajowym zasięgu, w porozumieniu z Komendantem
   Głównym Policji, mogą wydać regulaminy ogólnych warunków 
   i trybu wykonania ochrony w podległych lub nadzorowanych jednostkach 
   organizacyjnych.
 3. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w porozumieniu z Prezesem 
   Narodowego Banku Polskiego, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowe
   zasady i wymagania, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości 
   pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez podmioty gospodarcze
   i inne jednostki organizacyjne.
                                    
                                 Art. 7
 1. Kierownik jednostki, który bezpośrednio zarządza obszarami, obiektami i 
   urządzeniami umieszczonymi w ewidencji, o której mowa w art. 5 ust. 5, 
   lub upoważniona przez niego osoba jest obowiązana uzgadniać z właściwym
   terytorialnie komendantem wojewódzkim Policji plan ochrony tych 
   obszarów, obiektów i urządzeń.
 2. Plan ochrony, o którym mowa w ust. 1, powinien:
   1) określać charakter produkcji lub rodzaj działalności jednostki,
   2) zawierać analizę stanu potencjalnych zagrożeń i aktualnego stanu bezpieczeństwa
     jednostki,
   3) podawać ocenę aktualnego stanu ochrony jednostki, 
   4) zawierać dane dotyczące specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej, 
     w tym proponowany:
       a) stan etatowy,
       b) rodzaj oraz ilość uzbrojenia i wyposażenia,
       c) sposób zabezpieczenia broni i amunicji,
   5) zawierać dane dotyczące proponowanego rodzaju zabezpieczeń technicznych,
   6) zawierać propozycje zasad organizacji i wykonywania ochrony jednostki.
 3. Zmiana planu, o którym mowa w ust. 2, wymaga uzgodnienia z właściwym 
   terytorialnie komendantem wojewódzkim Policji.
 4. Komendant wojewódzki Policji przy uzgadnianiu planu ochrony, o którym 
   mowa w ust. 1, bierze pod uwagę potencjalny stan zagrożenia jednostki 
   oraz skuteczność planowanej ochrony fizycznej oraz zabezpieczenia technicznego.
 5. W przypadku gdy komendant wojewódzki Policji odmówi uzgodnienia planu
   ochrony, o którym mowa w ust. 1, kierownikowi jednostki lub osobie 
   przez niego upoważnionej przysługuje odwołanie do Komendanta Głównego
   Policji.

                               Rozdział 3
                       Wewnętrzne służby ochrony
                                    
                                 Art. 8
Wewnętrzne służby ochrony w szczególności:
   1) zapewnieniają ochronę osób i mienia w granicach chronionych obszarów
     i obiektów,
   2) zapewnieniają ochronę ważnych urządzeń jednostki, znajdujących się 
     poza granicami chronionych obszarów i obiektów,
   3) konwojują mienie jednostki,
   4) wykonują inne zadania wynikające z planu ochrony jednostki.

                                 Art. 9
Wewnętrzne służby ochrony podlegają kierownikowi jednostki lub osobie pisemnie
przez niego upoważnionej, bezpośrednio podporządkowanej temu kierownikowi.
                                    
                                Art. 10
 1. Właściwy terytorialnie komendant wojewódzki Policji może, w drodze decyzji
   administracyjnej, wydać zezwolenie na utworzenie wewnętrznej służby 
   ochrony w jednostce, w skład której nie wchodzą obszary, obiekty i urządzenia
   umieszczone w ewidencji, o której mowa w art. 5 ust. 5, na wniosek 
   kierowników tych jednostek, uzasadniony ważnym interesem gospodarczym
   lub publicznym.
 2. Wniosek powinien zawierać informacje, o których mowa w art. 7 ust. 2.
 3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do wewnętrznych służb ochrony, działających 
   na terenach jednostek organizacyjnych nadzorowanych lub podległych Ministrowi
   Obrony Narodowej.

                                Art. 11
 1. Zezwolenie na utworzenie wewnętrznej służby ochrony, o którym mowa w 
   art. 10 ust. 1, nie może być wydane, jeżeli:
   1) plan ochrony nie zawiera informacji, o których mowa w art. 7 ust. 2, 
     lub
   2) jednostka wnioskująca nie zapewnia spełnienia warunków wynikających 
     z przepisów wydanych na podstawie ustawy,
 2. Komendant wojewódzki Policji, w drodze decyzji administracyjnej, cofa zezwolenie
   na działalność wewnętrznej służby ochrony, jeżeli: 
   1) kierownik jednostki złoży taki wniosek,
   2) nie utworzono wewnętrznej służby ochrony w okresie 3 miesięcy od 
     dnia wydania zezwolenia,
   3) nie usunięto w wyznaczonym terminie stwierdzonych podczas kontroli 
     rażących uchybień lub nieprawidłowości w organizacji wewnętrznej służby
     ochrony,
   4) działalność wewnętrznej służby ochrony prowadzona jest niezgodnie z 
     planem ochrony,
   5) ustały okoliczności, dla których zezwolenie zostało wydane. 
 3. Od decyzji, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługuje odwołanie do Komendanta
   Głównego Policji.
                                    
                                Art. 12
Wewnętrzne służby ochrony w zakresie ochrony osób i mienia współpracują z 
Policją, jednostkami ochrony przeciwpożarowej, strażami gminnymi (miejskimi)
i obroną cywilną.
                                    
                                Art. 13
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, w drodze rozporządzenia, 
określi dla wewnętrznych służb ochrony:
   1) szczegółowe zasady oraz tryb ich tworzenia,
   2) strukturę organizacyjną, zakres działania i sposób prowadzenia dokumentacji
     ochronnej,
   3) uzbrojenie i wyposażenie,
   4) umundurowanie i odznaki służbowe oraz sposób tworzenia dla nich 
     nazw.
                                    
                                Art. 14
Minister Obrony Narodowej, w drodze rozporządzenia, określi dla wewnętrznych
służb ochrony działających na terenach jednostek organizacyjnych podległych
lub nadzorowanych:
   1) warunki i tryb tworzenia, 
   2) strukturę organizacyjną i zakres działania, 
   3) uzbrojenie i wyposażenie,
   4) warunki zatrudnienia pracowników,
   5) umundurowanie i odznaki służbowe.

                               Rozdział 4
        Zasady prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie
       usług ochrony osób i mienia oraz kontrola tej działalności
                                    
                                Art. 15
Podjęcie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia 
wymaga uzyskania koncesji, określającej zakres i formy prowadzenia tych 
usług.
                                    
                                Art. 16
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji jest organem właściwym do wydania,
odmowy wydania, ograniczenia zakresu działalności gospodarczej lub 
formy usług oraz cofania koncesji na działalność gospodarczą w zakresie usług 
ochrony osób i mienia.
                                    
                                Art. 17
Koncesję wydaje się na wniosek:
   1) podmiotu gospodarczego będącego osobą fizyczną, jeżeli osoba ta posiada
     licencję II stopnia, o której mowa w art. 26 ust. 1 lub art. 28 ust. 
     1,
   2) podmiotu gospodarczego innego niż osoba fizyczna, jeżeli licencję, o 
     której mowa w pkt. 1, posiada co najmniej jedna osoba będąca wspólnikiem
     spółki cywilnej, jawnej lub komandytowej, członkiem zarządu, 
     prokurentem lub pełnomocnikiem ustanowionym przez podmiot gospodarczy
     do kierowania działalnością określoną w koncesji.
                                    
                                Art. 18
 1. Koncesja  zawiera :
   1) oznaczenie podmiotu gospodarczego i jego siedziby (miejsce zamieszkania),
   2) imiona i nazwiska wspólników lub członków zarządu, prokurentów oraz 
     pełnomocników w razie ich ustanowienia, ze wskazaniem osób posiadających
     licencję II stopnia, 
   3) określenie zakresu działalności gospodarczej i formy usług,
   4) wskazanie miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
   5) określenie czasu jej ważności,
   6) określenie  obszaru wykonywania działalności gospodarczej w zakresie 
     ochrony osób i mienia i datę jej rozpoczęcia.
 2. Koncesja może zawierać podstawowe warunki wykonywania działalności 
   gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia określone przez organ,
   o którym mowa w art. 16.
 3. Podmiot gospodarczy jest obowiązany zawiadomić Ministra  Spraw Wewnętrznych
   i Administracji, w ciągu 14 dni, o zmianie okoliczności prawnych 
   i faktycznych, o których mowa w ust. 1.
                                    
                                Art. 19
 1. Podmiot  gospodarczy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie 
   ochrony osób i mienia obowiązany jest:
   1) powiadomić organ koncesyjny o podjęciu działalności gospodarczej,
   2) prowadzić i przechowywać dokumentację w zakresie dotyczącym zatrudnionych
     pracowników ochrony oraz zawieranych i realizowanych 
     umów,
   3) przedstawiać dokumentację, o której mowa w pkt. 2, na żądanie organu,
     upoważnionego do kontroli,
   4) spełniać w sposób nieprzerwany wymóg, o którym mowa w art. 17 pkt 
     2, jeżeli koncesję uzyskał podmiot gospodarczy inny niż osoba fizyczna.
 2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji,  w drodze rozporządzenia,  
   określi dokumentację, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i czas jej przechowywania.
                                    
                                Art. 20
 1. Podmiot gospodarczy obowiązany jest:
   1) oznaczyć  swoich  pracowników  ochrony  w sposób jednolity, umożliwiający
     ich identyfikację oraz identyfikację podmiotu zatrudniającego,
   2) zapewnić noszenie ubioru przez swoich pracowników ochrony, umożliwiającego
     ich identyfikację oraz identyfikację podmiotu zatrudniającego 
     w przypadkach, o których mowa w art. 38 ust. 1.
 2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy pracownik ochrony wykonuje
   zadanie ochrony osób w miejscach publicznych.
                                    
                                Art. 21
Ubiory i odznaki pracowników ochrony zatrudnianych przez podmiot gospodarczy
powinny różnić się w sposób widoczny od mundurów i odznak pozostających
pod szczególną ochroną lub których wzory zostały wprowadzone na podstawie
odrębnych przepisów.
                                    
                                Art. 22
 1. Koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług 
   ochrony osób i mienia cofa się, w formie decyzji administracyjnej, jeżeli:
    1) podmiot gospodarczy:
       a) poprzez swoje działanie stwarza zagrożenie interesu gospodarki  
         narodowej, obronności lub bezpieczeństwa państwa albo zagrożenie
         bezpieczeństwa lub dóbr osobistych obywateli,
       b) nie wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy
         lub uniemożliwia przeprowadzenie kontroli,
       c) nie podjął działalności gospodarczej w ciągu 6 miesięcy od daty jej 
         rozpoczęcia, określonej w koncesji, 
       d) nie zawiadomił o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej
         określonej w koncesji, albo okoliczności faktyczne wskazują 
         na zaprzestanie jej prowadzenia,
   2) wobec kierownika jednostki wydane zostało prawomocne orzeczenie 
     sądu zakazujące prowadzenia działalności gospodarczej,
   3) podmiot gospodarczy będący osobą fizyczną - utracił licencję II stopnia.
 2. Koncesję można cofnąć lub ograniczyć  określony w niej zakres  lub formę 
   usług, jeżeli podmiot gospodarczy:
   1) utracił rękojmię należytego wykonywania działalności gospodarczej w 
     zakresie ochrony osób i mienia,
   2) nie wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 20 ust. 1 i art. 24 ust. 
     1, 
   3) nie usunął uchybień w terminie wyznaczonym przez organ uprawniony 
     do kontroli w wezwaniu do ich usunięcia,
   4) rażąco  uchybił warunkom wykonywania działalności gospodarczej, 
     określonym w koncesji na zasadzie art. 18 ust. 2.
                                    
                                Art. 23
W sprawach wydania, odmowy wydania, ograniczenia zakresu działalności gospodarczej
lub formy usług, cofania koncesji oraz kontroli działalności gospodarczej
w zakresie usług ochrony osób i mienia, nie uregulowanych w ustawie, 
stosuje się przepisy ustawy o działalności gospodarczej.
                                    
                               Rozdział 5
              Wymagania kwalifikacyjne pracowników ochrony
                                    
                                Art. 24
 1. Zadania ochrony osób i mienia realizowane przez wewnętrzne służby 
   ochrony oraz podmioty gospodarcze, które uzyskały koncesję w zakresie 
   usług ochrony osób i mienia, wykonują osoby  posiadające licencje.
 2. Wprowadza się dwie kategorie licencji:
   1)  pracownika ochrony fizycznej,
   2) pracownika zabezpieczenia technicznego.
 3. Ustala się licencje I i II stopnia.
                                    
                                Art. 25
 1. Licencja pracownika ochrony fizycznej I stopnia upoważnia do bezpośredniego
   wykonywania czynności, o których mowa w art. 3 pkt 1.
 2. O wydanie licencji pracownika ochrony fizycznej I stopnia może ubiegać 
   się osoba fizyczna, która:
   1) ma obywatelstwo polskie,
   2) ukończyła 21 lat,
   3) ukończyła szkołę podstawową,
   4) ma pełną zdolność do czynności prawnych, stwierdzoną własnym oświadczeniem
     ,
   5) nie była skazana prawomocnym orzeczeniem za przestępstwo umyślne.
 3. Licencję pracownika ochrony fizycznej I stopnia wydaje się osobie fizycznej,
   która spełnia wymogi o których mowa w ust. 2, oraz 
   1) posiada nienaganną opinię wydaną przez terenowy organ Policji właściwy
     ze względu na jej miejsce zamieszkania, 
   2) posiada zdolność fizyczną i psychiczną do wykonywania zadań, stwierdzoną
     orzeczeniem lekarskim,
   3) ukończyła kurs pracowników ochrony I stopnia i zdała egzamin przed 
     właściwą komisją.
                                    
                                Art. 26
 1. Licencja pracownika ochrony fizycznej II stopnia upoważnia do wykonywania
   czynności, o których mowa w art. 3 pkt 1, oraz do:
   1) przeprowadzania analiz i ocen bezpieczeństwa oraz zagrożeń osób i 
     mienia,
   2) opracowywania planu i instrukcji ochrony fizycznej,
   3) organizowania i kierowania zespołami pracowników ochrony.
 2. O wydanie licencji pracownika ochrony fizycznej II stopnia, ubiegać się 
   może osoba fizyczna, która:
   1) spełnia wymogi o których mowa w art. 25 ust. 2 pkt 1, 2 i 4, 5,
   2) posiada wykształcenie co najmniej średnie.
 3. Licencję pracownika ochrony fizycznej II stopnia wydaje się osobie fizycznej,
   która:
   1) spełnia wymogi o których mowa w art. 25 ust. 3  pkt. 1 i 2,
   2) ukończyła kurs pracowników ochrony II stopnia lub zawodowe studium 
     pracowników ochrony i zdała  egzamin przed właściwą komisją.
                                    
                                Art. 27
 1. Licencja pracownika zabezpieczenia technicznego I stopnia upoważnia do 
   wykonywania czynności, o których mowa w art. 3 pkt 2.
 2. O wydanie licencji pracownika zabezpieczenia technicznego I stopnia może
   ubiegać się osoba fizyczna, która:
   1) ukończyła 18 lat;
   2) spełnia wymogi o których mowa w art. 25 ust. 2 pkt 1, 4 i 5.
 3. Licencję pracownika zabezpieczenia technicznego I stopnia wydaje się 
   osobie, która:
   1) spełnia wymogi, o których mowa w art. 25 ust. 3 pkt 1 i 2,
   2) posiada wykształcenie zawodowe techniczne o specjalności mechanicznej,
     elektronicznej, elektrycznej, łączności lub ukończyła kurs pracownika
     zabezpieczenia technicznego, albo  została przyuczona do wymienionych
     zawodów na podstawie odrębnych przepisów.
                                    
                                Art. 28
 1. Licencja pracownika zabezpieczenia technicznego II stopnia upoważnia do 
   wykonywania czynności, o których mowa w art. 3 pkt 2, oraz do:
   1) przeprowadzania analiz i ocen bezpieczeństwa oraz zagrożeń osób i 
     mienia,
   2) opracowywania planu i instrukcji zabezpieczenia technicznego,
   3) opracowywania kompleksowych projektów zabezpieczenia technicznego,
   4) organizowania i kierowania zespołami pracowników zabezpieczenia technicznego.
 2. O licencję pracownika zabezpieczenia technicznego II stopnia może ubiegać
   się osoba fizyczna, która spełnia wymogi,  o których mowa w art. 25 
   ust. 2 pkt 1 i 2, 4 i 5.
 3. Licencję pracownika zabezpieczenia technicznego II stopnia wydaje się 
   osobie, która:
   1) spełnia wymogi o których mowa w art. 25 ust. 3 pkt 1 i 2,
   2) posiada wykształcenie co najmniej średnie techniczne o specjalności 
     elektronicznej, elektrycznej, łączności lub mechanicznej albo stopień 
     specjalizacji zawodowej przyznawany na podstawie odrębnych przepisów.
                                    
                                Art. 29
 1. Licencję I lub II stopnia wydaje, odmawia wydania i cofa, w formie decyzji 
   administracyjnej, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby komendant
   wojewódzki Policji.
 2. Licencję I i II stopnia wydaje się na wniosek na czas nieokreślony.
 3. Wydanie licencji I i II stopnia jest odpłatne.
 4. Minister Spraw Wewnetrznych i Administracji w porozumieniu z Ministrem
   Finansów, w drodze rozporządzenia, określi wysokość i tryb wnoszenia
   opłaty za wydanie licencji pracownika ochrony. 
 5. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, w drodze rozporządzenia 
   określi:
   1) wzór i tryb wydawania licencji pracownika ochrony fizycznej i pracownika
     zabezpieczenia techniczego,
   2) tryb i częstotliwość wydawania przez organy Policji opinii o pracownikach
     ochrony.
                                    
                                Art. 30
 1. Komendant wojewódzki Policji odmawia wydania licencji, jeżeli osoba nie 
   spełnia warunków, o których mowa w art. 25-28.
 2. Komendant wojewódzki Policji cofa licencję, jeżeli pracownik ochrony:
   1) przestał spełniać warunki, o których mowa w art. 25 ust. 2 pkt 1, 4 i 5 i 
     ust. 3 pkt 1 i 2,
   2) zgłosił pisemnie zaprzestanie wykonywania zadań pracownika ochrony,
   3) wykonuje zadania pracownika ochrony z naruszeniem przepisów prawa.
 3. Od decyzji, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługuje odwołanie do Komendanta
   Głównego Policji.
                                    
                                Art. 31
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej, w porozumieniu z Ministrem Spraw 
Wewnętrznych i Administracji oraz Ministrem Finansów, w drodze rozporządzenia,
określi tryb i częstotliwość przeprowadzania badań lekarskich osób 
ubiegających się oraz posiadających licencję pracownika ochrony fizycznej i 
pracownika zabezpieczenia technicznego, jak również wysokość i tryb wnoszenia
opłat za te badania.
                                    
                                Art. 32 
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, w drodze zarządzenia, określi:
   1) minimalny zakres programów kursów, o których mowa w art. 25 ust. 3 
     pkt 3, art. 26 ust. 3  pkt 2 i art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz zakres obowiązujących
     tematów egzaminów i tryb ich składania,
   2) skład komisji egzaminacyjnej i sposób przeprowadzania egzaminu.
                                    
                               Rozdział 6
                Środki ochrony fizycznej osób i mienia.

                                Art. 33
 1. Pracownik ochrony przy wykonywaniu zadań ochrony osób i mienia w granicach
   chronionych obiektów i obszarów ma prawo do:
   1) legitymowania osób, w celu ustalenia ich tożsamości i uprawnień do 
     przebywania na obszarach lub obiektach chronionych,
   2) w przypadku stwierdzenia braku uprawnień osób do przebywania na terenie
     chronionego obszaru lub obiektu albo stwierdzenia zakłócania 
     porządku, wezwania tych osób do opuszczenia obszaru lub obiektu,
   3) ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie 
     dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla chronionego mienia w celu 
     niezwłocznego przekazania tych osób Policji,
   4) przeglądania zawartości bagaży, odzieży osób, ładunku i miejsc, w przypadku
     podejrzenia, że mienie chronione jest bezprawnie wynoszone, 
     wywożone lub ukryte, albo czy nie są wnoszone lub wwożone materiały 
     niebezpieczne i zabronione,
   5) stosowania środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w art. 
     35, w przypadku zagrożenia dóbr powierzonych ochronie lub odparcia 
     ataku na pracownika ochrony,
   6) użycia broni palnej, w przypadku gdy środki przymusu bezpośredniego 
     okazały się nie wystarczające lub ich użycie ze względu na okoliczności 
     danego zdarzenia nie jest możliwe.
 2. Czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1-6, powinny być wykonane w 
   sposób możliwie najmniej naruszający dobra osobiste osoby, w stosunku 
   do której zostały podjęte.
 3. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowy tryb działań,
   o których mowa w ust. 1 pkt 1-4.
                                    
                                Art. 34
Pracownik ochrony przy wykonywaniu zadań ochrony osób i mienia poza granicami
chronionych obiektów i obszarów ma prawo do:
   1)  ykonywania czynności, o których mowa w art. 33 ust. 1 pkt 3,
   2) użycia środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w art. 35 
     ust. 2 pkt. 1-3, 6 i 7 lub broni palnej.
                                    
                                Art. 35
 1. Pracownik ochrony może stosować środki przymusu bezpośredniego wobec 
   osób uniemożliwiających wykonywanie przez niego zadań określonych w 
   ustawie.
 2. Środkami przymusu bezpośredniego, o których mowa w ust. 1, są:
   1) siła fizyczna w postaci chwytów obezwładniających oraz podobnych technik
     obrony,
   2) kajdanki,
   3) pałki obronne wielofunkcyjne,
   4) siatki obezwładniające,
   5) psy obronne,
   6) paralizatory elektryczne,
   7) broń gazowa i ręczne miotacze gazu.
 3. Pracownik  ochrony  może  stosować środki  przymusu bezpośredniego 
   odpowiadające potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacji i niezbędne 
   do osiągnięcia podporządkowania się wezwaniu do określonego zachowania.
 4. Środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w ust. 2 pkt 1-7, nie 
   stosuje się wobec kobiet o widocznej ciąży, osób, których wygląd wskazuje 
   na wiek do 13 lat, starców oraz osób o widocznym kalectwie.
 5. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowe warunki i 
   sposoby użycia środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w ust. 
   2.
                                    
                                Art. 36
 1. Jeżeli środki przymusu bezpośredniego, o których mowa w art. 35 ust. 2, 
   okazały się niewystarczające lub ich użycie, ze względu na okoliczności 
   zdarzenia, nie jest możliwe, pracownik ochrony ma prawo użycia broni palnej
   wyłącznie:
   1) w celu odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na życie, 
     zdrowie pracownika ochrony lub innej osoby,
   2) przeciwko osobie, która nie zastosowała się do wezwania natychmiastowego
     porzucenia  broni lub innego niebezpiecznego narzędzia, którego
     użycie zagrozić  może życiu, zdrowiu pracownika ochrony albo innej 
     osoby,
   3) przeciwko osobie, która usiłuje bezprawnie, przemocą odebrać broń palną
     pracownikowi ochrony,
   4) w celu odparcia gwałtownego bezpośredniego i bezprawnego zamachu 
     na konwój ochraniający osoby, wartości pieniężne oraz inne przedmioty 
     wartościowe lub niebezpieczne.
 2. Pracownik ochrony, który podjął decyzję o użyciu broni, powinien postępować
   ze szczególną ostrożnością, traktując broń jako ostateczny środek 
   działania.
 3. Użycie broni palnej powinno następować w sposób wyrządzający możliwie 
   najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której użyto broni i nie może zmierzać
   do pozbawienia jej życia, a także narażać na niebezpieczeństwo utraty
   życia lub zdrowia innych osób.
 4. Broni palnej nie używa się w stosunku do kobiet o widocznej ciąży, osób, 
   których wygląd wskazuje na wiek do 13 lat, starców oraz osób o widocznym
   kalectwie.
                                    
                                Art. 37
 1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowe warunki i 
   sposób postępowania pracowników ochrony  przy użyciu broni palnej.
 2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, w drodze rozporządzenia, 
   określi zasady uzbrojenia specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych
   i warunki przechowywania oraz ewidencjonowania broni i amunicji.
                                    
                                Art. 38
 1. Pracownik ochrony nosi, z zastrzeżeniem art. 39, przydzieloną broń palną 
   tylko wtedy, gdy występuje w umundurowaniu lub ubiorze używanym przez 
   specjalistyczną uzbrojoną formację ochronną.
 2. Przepisu  ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy pracownik ochrony wykonuje
   zadanie ochrony osób w miejscu publicznym.
                                    
                                Art. 39
Pracownik ochrony nie może nosić przy sobie broni palnej, jeżeli wykonuje 
bezpośrednio zadania w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego
podczas trwania masowych imprez publicznych.
                                    
                                Art. 40
Pracownik ochrony podczas wykonywania zadań ochrony obszarów, obiektów i 
urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie korzysta z ochrony prawnej 
przewidzianej w kodeksie karnym dla funkcjonariuszy publicznych.
                                    
                               Rozdział 7
Nadzór nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi oraz
kontrola stanu ochrony obszarów, obiektów i urządzeń przez nie chronionych
                                    
                                Art. 41
 1. Komendant Główny Policji sprawuje nadzór nad działalnością specjalistycznych
   uzbrojonych formacji ochronnych, z zastrzeżeniem art. 42, w zakresie:
   1) tworzenia, organizacji i funkcjonowania,
   2) zasad i sposobów realizacji zadań ochrony osób i mienia,
   3) sposobów użycia przez pracowników tych formacji środków przymusu 
     bezpośredniego lub broni palnej,
   4) posiadania przez pracowników ochrony niezbędnych kwalifikacji.
 2. Nadzór, o którym mowa w ust. 1, polega w szczególności na:
   1) kontroli organizacji i zasad działania, uzbrojenia, wyposażenia oraz  
     współpracy z innymi formacjami i służbami, 
   2) kontroli zgodności aktualnego stanu ochrony jednostki z planem ochrony,
   3) wstępie na teren obszarów i obiektów, a także innych miejsc, w których 
     jest prowadzona ochrona oraz żądaniu wyjaśnień i udostępniania bądź 
     wglądu w dokumentację ochronną,
   4) wstępie na teren siedziby podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność
     ochrony osób i mienia poprzez specjalistyczne uzbrojone formacje
     ochronne w takich dniach i godzinach, w jakich jest prowadzona lub 
     powinna być prowadzona działalność,
   5) wydawaniu ustnych i pisemnych zaleceń mających na celu usunięcie 
     stwierdzonych nieprawidłowości i dostosowanie działalności specjalistycznej
     uzbrojonej formacji ochronnej do przepisów prawa.
 3. Kierownik jednostki, w skład której wchodzą obszary, obiekty i urządzenia 
   chronione przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne lub osoba 
   przez niego upoważniona jest obowiązana do usunięcia w określonym terminie
   uchybień i nieprawidłowości stwierdzonych podczas kontroli.
                                    
                                Art. 42
 1. Minister Obrony Narodowej, w zakresie określonym w art. 41, sprawuje 
   nadzór nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi działającymi
   na terenach, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1.
 2. Minister Obrony Narodowej, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowe
   zasady ochrony terenów podległych mu lub nadzorowanych jednostek 
   organizacyjnych, chronionych przez specjalistyczne uzbrojone formacje 
   ochronne.
                                    
                                Art. 43
Przepisy art. 41 i 42 nie naruszają uprawnień właściwych ministrów, kierowników
urzędów centralnych i kierowników jednostek o ogólnokrajowym zasięgu, 
w zakresie sprawowania przez nich nadzoru nad działalnością wewnętrznych 
służb ochrony oraz pracowników podmiotów gospodarczych świadczących 
usługi ochrony osób i mienia w podległych lub nadzorowanych jednostkach organizacyjnych.
                                    
                                Art. 44
 1. Funkcjonariuszowi Policji przysługuje prawo do przeprowadzenia kontroli, 
   o której mowa w art. 41 ust. 2 pkt 1 i 2, po okazaniu legitymacji służbowej 
   i pisemnego upoważnienia.
 2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, w drodze rozporządzenia, 
   określi szczegółowe zasady wydawania upoważnienia do kontroli oraz zasady
   przeprowadzania kontroli, o której mowa w art. 41 ust. 2 pkt 1 i 2.
                                    
                                Art. 45
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, w drodze rozporządzenia, 
określi szczegółowe zasady współpracy specjalistycznych uzbrojonych formacji 
ochronnych z Policją, jednostkami ochrony przeciwpożarowej, obrony cywilnej 
i strażami gminnymi (miejskimi).

                               Rozdział 8
                             Przepisy karne
                                    
                                Art. 46
Kto wbrew obowiązkowi nie zapewnia obowiązkowej fizycznej i technicznej 
ochrony obszaru, obiektu lub urządzeń, podlega karze pozbawienia wolności 
do lat 2, ograniczenia wolności albo grzywny.
                                    
                                Art. 47
Kto prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony osób i mienia 
bez wymaganej koncesji, podlega karze pozbawienia wolności do lat 2, ograniczenia
wolności albo grzywny.
                                    
                               Rozdział 9
                     Przepisy przejściowe i końcowe
                                    
                                Art. 48
Minister Spraw Wewnetrznych i Administracji, w drodze zarządzenia, określi 
zakres obowiązujących tematów egzaminu dla pracowników specjalistycznych 
uzbrojonych formacji ochronnych, którzy na podstawie zarządzenia Ministra 
Spraw Wewnętrznych z dnia 7 października 1992 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych
do zatrudnienia na poszczególnych stanowiskach w Straży Przemysłowej
(Monitor Polski Nr 33, poz. 231), uzyskali świadectwa wydane przez 
właściwą terytorialnie komendę  wojewódzką Policji, potwierdzające zdanie 
egzaminu z zakresu znajomości pełnienia służby strażniczej z bronią.
                                    
                                Art. 49
Wydane przed dniem wejścia w życie ustawy: 
   1) zgody na powołanie Straży Przemysłowych (Portowych, Bankowych) 
     oraz Straży Pocztowych,
   2) koncesje na działalność gospodardczą w zakresie usług ochrony osób i 
     mienia
   - tracą moc po upływie 2 lat od dnia wejścia w życie ustawy.
                                    
                                Art. 50
Wnioski o wydanie zgody na powołanie lub rozwiązanie Straży Przemysłowej 
(Portowej, Bankowej) oraz Straży Pocztowej lub o wydanie koncesji na świadczenie
usług ochrony osób i mienia złożone lecz nie rozpatrzone do dnia wejścia
w życie ustawy, podlegają rozpatrzeniu w trybie i na zasadach określonych 
w niniejszej ustawie.
                                    
                                Art. 51
W ustawie z dnia 31 stycznia 1989 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz.U. z 
1992 r. Nr 72, poz. 360, z 1993 r. Nr 6, poz. 29, z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 80, 
poz. 369, Nr 121, poz. 591, Nr 136, poz. 703, z 1996 r. Nr 106, poz. 496) w art. 
52 pkt 3 i 4 skreśla się.
                                    
                                Art. 52
Tracą moc:
   1) dekret z dnia 17 października 1946 r. o Straży Pocztowej (Dz.U. Nr 59, 
     poz. 323),
   2) ustawa z dnia 31 stycznia 1961 r. o Straży Przemysłowej (Dz.U. Nr 6, 
     poz. 42, z 1989 r. Nr 35, poz. 192).
                                    
                                Art. 53
Ustawa wchodzi w życie po upływie 1 roku od dnia ogłoszenia.