Dz.U. z 1997 r. Nr 133, poz. 882 
                                    





                                USTAWA
                       z dnia 29 sierpnia 1997 r.
                                    
                   o komornikach sądowych i egzekucji
                                    
                                    
                               Rozdział 1
                            Przepisy ogólne
                                    
                                Art. 1.
Komornik sądowy, zwany dalej "komornikiem", jest funkcjonariuszem publicznym
działającym przy sądzie rejonowym.

                                Art. 2.
 1. Komornik wykonuje czynności egzekucyjne w sprawach cywilnych oraz inne
   czynności przekazane na podstawie odrębnych przepisów.
 2. Komornik pełni czynności osobiście, z wyjątkiem przypadków określonych 
   w przepisach prawa.
 3. Komornikom powierza się w szczególności następujące zadania:
    1) wykonywanie orzeczeń sądowych w sprawach o roszczenia pieniężne i 
      niepieniężne oraz o zabezpieczenie roszczeń,
    2) wykonywanie innych tytułów wykonawczych wydanych na podstawie 
      odrębnych przepisów,
    3) sporządzanie protokółu stanu faktycznego przed wszczęciem procesu 
      sądowego lub przed wydaniem orzeczenia na zarządzenie sądu lub 
      prokuratora.
 4. Komornik, poza zadaniami określonymi w ust. 3, ma prawo:
    1) doręczania zawiadomień sądowych, obwieszczeń, protestów i zażaleń 
      oraz innych dokumentów za potwierdzeniem odbioru i oznaczeniem 
      daty,
    2) na wniosek organizatora licytacji - sprawowania urzędowego nadzoru 
      nad dobrowolnymi publicznymi licytacjami, z przybiciem najniższej lub 
      najwyższej oferty.
 
                                Art. 3.
 1. Przy wykonywaniu czynności komornik podlega tylko ustawom oraz orzeczeniom
   sądu.
 2. Prezes sądu rejonowego, przy którym działa komornik, nadzoruje formalną 
   poprawność jego działalności, a w szczególności:
    1) szybkość, sprawność i rzetelność postępowania poprzez badanie, czy w 
      konkretnych sprawach nie zachodzi nieuzasadniona przewlekłość w 
      podejmowaniu czynności, przy czym nadzór nie może wkraczać w 
      działania podlegające nadzorowi sądu,
    2) prawidłowość prowadzenia biurowości i rachunkowości, z tym że nadzór
      nie może wkraczać w gospodarkę środkami przeznaczonymi na 
      utrzymanie kancelarii komorniczej i finansowanie działalności egzekucyjnej,
    3) kulturę pracy, w tym przestrzeganie wyznaczonych terminów czynności 
      i przyjmowania interesantów oraz utrzymywanie kancelarii komorniczej
      na poziomie odpowiednim do godności urzędu i posiadanych środków.
 3. W zakresie nadzoru, o którym mowa w ust. 2, prezes sądu rejonowego 
   działa wyłącznie poprzez jednokrotną kontrolę przeprowadzoną w ciągu 
   roku w kancelarii komornika sprawowaną osobiście lub przez wyznaczonego
   sędziego i przy pomocy księgowego oraz w ramach rozpatrywania 
   skarg i zażaleń nie stanowiących przedmiotu rozpoznania sądu w trybie 
   art. 767 Kodeksu postępowania cywilnego. Prezes sądu rejonowego uprawniony
   jest, w zakresie nadzoru, o którym mowa w ust. 2, do żądania od 
   komornika stosownych wyjaśnień i wydawania zarządzeń, których nieprzestrzeganie
   może stanowić podstawę wszczęcia postępowania dyscyplinarnego.
 
                                Art. 4.
Komornik używa okrągłej pieczęci urzędowej z godłem państwa, zawierającej 
w otoku jego funkcję oraz oznaczenie siedziby.

                                Art. 5.
Komornik prowadzi kancelarię komorniczą, zwaną dalej "kancelarią".

                                Art. 6.
Skargi na postępowanie komornika nie dotyczące czynności egzekucyjnych i 
nie objęte nadzorem prezesa sądu rejonowego rozpatrują organy samorządu 
komorniczego.

                                Art. 7.
 1. Na wniosek prezesa właściwego sądu apelacyjnego Minister Sprawiedliwości
   po zasięgnięciu opinii właściwej izby komorniczej, w drodze rozporządzenia,
   ustanawia i znosi rewiry komornicze oraz wyznacza siedziby kancelarii.
 2. Minister Sprawiedliwości prowadzi rejestr rewirów komorniczych i siedzib 
   kancelarii.
 3. Minister Sprawiedliwości do dnia 31 marca każdego roku ogłasza w drodze
   obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej 
   "Monitor Polski" wykaz zarejestrowanych kancelarii i rewirów komorniczych.
 
                                Art. 8.
 1. Wierzyciel ma prawo wyboru komornika w granicach właściwości sądu 
   apelacyjnego.
 2. Komornik działa na obszarze swojego rewiru komorniczego obejmującego 
   część lub cały obszar właściwości sądu rejonowego lub kilku sądów rejonowych.
 3. Komornik nie może odmówić przyjęcia wniosku o wszczęcie postępowania 
   egzekucyjnego, do którego przeprowadzenia jest właściwy.
 4. Na pisemny wniosek wierzyciela komornik może prowadzić egzekucję na 
   obszarze właściwości sądu apelacyjnego.
 5. Komornik prowadzący egzekucję według wyboru wierzyciela zawiadomi o 
   wszczęciu i zakończeniu egzekucji komornika, któremu sprawa przypadłaby
   zgodnie z właściwością lub podziałem czynności.
 6. W razie podejmowania czynności, na żądanie wierzyciela poza rewirem 
   komornika, kosztami obciąża się wierzyciela, niezależnie od przysługującego
   mu zwolnienia od ponoszenia kosztów sądowych. Na pokrycie kosztów 
   wierzyciel wpłaca zaliczkę przed podjęciem czynności.
 7. Przez koszty, o których mowa w ust. 6, rozumie się diety, zwrot za przejazdy,
   transporty specjalistyczne oraz koszty noclegów komornika.
 8. Komornik, za zgodą wierzyciela, może przekazać całość lub część sprawy 
   egzekucyjnej innemu komornikowi, jeżeli ten wyrazi na to zgodę. Przekazanie
   sprawy nie wpływa na wysokość opłat.
                                    
                                Art. 9.
Do komornika stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o wyłączeniu
sędziego.

                               Rozdział 2
                 Powoływanie i odwoływanie komorników 
                                    
                                Art. 10.
 1. Komornikiem sądowym może być ten, kto:
    1) posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
    2) jest nieskazitelnego charakteru,
    3) ukończył wyższe studia prawnicze lub administracyjne,
    4) odbył aplikację komorniczą,
    5) złożył egzamin komorniczy,
    6) ukończył 25 lat.
 2. Od wymagań określonych w ust. 1 w pkt 4 i 5 zwolnieni są sędziowie, prokuratorzy,
   adwokaci, radcowie prawni, notariusze oraz osoby, które ukończyły
   aplikację sądową, prokuratorską, adwokacką, radcowską lub notarialną,
   a także osoby posiadające stopień doktora nauk prawnych.
 
                                Art. 11.
 1. Komornika powołuje Minister Sprawiedliwości na wniosek zainteresowanego,
   złożony za pośrednictwem prezesa sądu apelacyjnego, w okręgu którego
   komornik zamierza wykonywać swoje czynności. Przed powołaniem 
   Minister Sprawiedliwości zasięga opinii samorządu komorniczego o zainteresowanym.
 2. Samorząd komorniczy ma obowiązek przedstawić opinię, o której mowa w 
   ust. 1, w terminie miesiąca od dnia otrzymania wniosku. Brak opinii w tym 
   terminie nie wstrzymuje rozpoznania wniosku przez Ministra Sprawiedliwości.
 3. Minister Sprawiedliwości może również powołać komornika z własnej inicjatywy
   po zasięgnięciu opinii samorządu komorniczego. Przepis ust. 2 stosuje
   się odpowiednio.
 
                                Art. 12.
 1. Do wniosku o powołanie zainteresowany powinien dołączyć dokumenty 
   potwierdzające swoje kwalifikacje oraz może przedkładać opinie.
 2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa osoba zainteresowana bezpośrednio
   do prezesa sądu apelacyjnego lub za pośrednictwem izby komorniczej,
   w której okręgu znajduje się rewir komorniczy, o którego objęcie 
   wnioskuje zainteresowany.
 
                                Art. 13.
 1. Komornik jest obowiązany w terminie miesiąca od dnia zawiadomienia o 
   powołaniu utworzyć lub objąć kancelarię i zgłosić o tym Ministrowi Sprawiedliwości.
 2. Minister Sprawiedliwości w uzasadnionych przypadkach może przedłużyć 
   termin, o którym mowa w ust. 1.
 3. W przypadku niedokonania obowiązku, o którym mowa w ust. 1, powołanie
   traci moc. Okoliczność tę stwierdza Minister Sprawiedliwości.
 4. Z dniem zgłoszenia o objęciu lub utworzeniu kancelarii Ministrowi Sprawiedliwości
   nawiązuje się stosunek pracy z komornikiem.
 
                                Art. 14.
 1. Przy powołaniu komornik składa ślubowanie wobec Ministra Sprawiedliwości
   według następującej roty:
     "Ślubuję uroczyście jako komornik powierzone mi obowiązki wypełnić 
      zgodnie z prawem i sumieniem, dochować tajemnicy państwowej i zawodowej,
      w postępowaniu swym kierować się zasadami uczciwości, 
      godności i honoru."
 2. Minister Sprawiedliwości może upoważniać prezesa właściwego sądu apelacyjnego
   do przyjęcia ślubowania.
 
                                Art. 15.
 1. Minister Sprawiedliwości odwołuje komornika, jeżeli komornik:
    1) zrezygnował z pełnienia swoich obowiązków,
    2) z powodu choroby lub stanu zdrowia został uznany orzeczeniem komisji
      lekarskiej do spraw inwalidztwa i zatrudnienia za trwale niezdolnego
      do pełnienia obowiązków komornika lub bez uzasadnionej przyczyny
      odmówił poddania się takiemu badaniu, mimo zalecenia właściwej
      izby komorniczej,
    3) ukończył 65 rok życia,
    4) został pozbawiony prawomocnym wyrokiem sądu praw publicznych 
      lub prawa wykonywania zawodu,
    5) rażąco i uporczywie naruszył przepisy prawa, co zostało stwierdzone 
      orzeczeniami sądu wydanymi w wyniku rozpoznania środków zaskarżenia,
      skarg na czynności komornika lub innych środków prawnych - 
      na wniosek prezesa właściwego sądu apelacyjnego,
    6) został ukarany, prawomocnym orzeczeniem dyscyplinarnym, karą wydalenia
      ze służby komorniczej,
    7) nie zawarł umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lub utracił
      to ubezpieczenie z zawinionych przez siebie przyczyn.
 2. Odwołanie komornika w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 5 i 
   7, następuje po uprzednim wysłuchaniu komornika, chyba że nie jest to 
   możliwe, oraz po zasięgnięciu opinii samorządu komorniczego.
 
                               Rozdział 3
                      Obowiązki i prawa komorników
                                    
                                Art. 16.
Komornik jest obowiązany postępować zgodnie z przepisami prawa, złożonym 
ślubowaniem i zasadami etyki zawodowej oraz podnosić kwalifikacje zawodowe.

                                Art. 17.
Komornik używa tytułu: "Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w ..." lub 
"Komornik Sądowy Rewiru ... przy Sądzie Rejonowym w ...", a jeżeli siedziba 
kancelarii znajduje się w innej miejscowości niż siedziba sądu rejonowego, należy
dodać "Kancelaria komornicza w ..." z dokładnym adresem.

                                Art. 18.
 1. Komornik dostosowuje dni i godziny przyjęć interesantów do miejscowych 
   warunków. Po uzgodnieniu tych warunków z prezesem sądu rejonowego, 
   przy którym działa, podaje o nich informację na tablicy informacyjnej u 
   wejścia do kancelarii.
 2. W sprawach pilnych komornik powinien przyjąć interesantów poza ustalonym
   godzinami przyjęć. Komornik powinien również przyjąć interesantów 
   w niedziele i święta, jeżeli ważny interes strony wymaga niezwłocznego 
   działania z udziałem komornika.
 
                                Art. 19.
 1. Komornik może wykonywać czynności urzędowe w dni robocze i soboty w 
   godzinach od 7 do 21. Na wykonanie czynności w dni ustawowo wolne od 
   pracy lub w godzinach nocnych wymagana jest zgoda prezesa sądu rejonowego.
 2. Czynności komornika rozpoczęte przed godziną 21 mogą być prowadzone 
   w dalszym ciągu bez zgody, o której mowa w ust. 1, jeżeli ich przerwanie 
   może znacznie utrudnić egzekucję.
 
                                Art. 20.
 1. Komornik jest obowiązany zachować w tajemnicy okoliczności sprawy, o 
   których powziął wiadomość ze względu na wykonywane czynności.
 2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, trwa także po odwołaniu komornika.
 3. Obowiązek zachowania tajemnicy ustaje, gdy komornik składa zeznanie 
   przed sądem w charakterze świadka.
 
                                Art. 21.
 1. Komornikowi nie wolno podejmować dodatkowego zajęcia lub zatrudnienia,
   które by przeszkadzało w pełnieniu obowiązków albo mogło uchybiać 
   powadze wykonywanego zawodu. 
 2. Dodatkowe zatrudnienie komornik może podjąć za zgodą prezesa właściwego
   sądu apelacyjnego i rady izby komorniczej.
 3. O zamiarze podjęcia dodatkowego zajęcia komornik zawiadamia prezesa 
   właściwego sądu apelacyjnego i radę izby komorniczej. Prezes tego sądu w 
   terminie tygodniowym może sprzeciwić się podjęciu tego zajęcia.

                                Art. 22.
Komornik ma obowiązek w terminie tygodniowym przekazać uprawnionemu 
wyegzekwowane należności, a jeżeli dopuści do opóźnienia, jest obowiązany 
zapłacić uprawnionemu odsetki od kwot otrzymanych i nie rozliczonych w terminie.
 
                                Art. 23.
 1. Komornik ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przy wykonywaniu
   czynności.
 2. Zastępca komornika ponosi odpowiedzialność jak komornik w zakresie 
   czynności, które wykonywał.
 
                                Art. 24.
Komornik ma obowiązek zawarcia umowy o ubezpieczeniu odpowiedzialności 
cywilnej za szkodę, która może wyniknąć w związku z jego działalnością egzekucyjną,
a jeżeli komornik zatrudnia pracowników, również umowy o ubezpieczeniu
od swojej odpowiedzialności za szkodę, która może wyniknąć z działania
jego pracowników w związku z postępowaniem egzekucyjnym.
 
                                Art. 25.
Komornicy opłacają, na potrzeby organów samorządu komorniczego, składki 
miesięczne, których wysokość ustala corocznie Krajowa Rada Komornicza.

                                Art. 26.
 1. Jeżeli komornik nie może pełnić obowiązków z powodu przeszkód prawnych
   lub faktycznych, pełnienie obowiązków zleca się zastępcy komornika.
 2. Zastępcą komornika może być komornik innego rewiru komorniczego lub 
   asesor komorniczy.
 
                                Art. 27.
 1. W przypadku gdy w kancelarii nie jest zatrudniony asesor komorniczy, zastępcę
   komornika wyznacza prezes właściwego sądu apelacyjnego na 
   wniosek właściwej rady izby komorniczej.
 2. Zastępstwo komornika musi być uzgodnione z komornikiem, chyba że nie 
   jest to możliwe.
 
                                Art. 28.
Za podstawę naliczenia składki na ubezpieczenie społeczne komornika przyjmuje
się wyłącznie jego wynagrodzenie zasadnicze.

                               Rozdział 4
                    Aplikanci i asesorzy komorniczy
                                    
                                Art. 29.
 1. Aplikantem komorniczym może być ten, kto odpowiada wymaganiom 
   określonym w art. 10 ust. 1 pkt 1-3.
 2. Aplikant komorniczy jest zatrudniony przez komornika za zgodą rady izby 
   komorniczej.
 3. Komornik ma obowiązek zatrudnić co najmniej jednego aplikanta komorniczego
   w okresie 5 lat, z zastrzeżeniem ust. 4. 
 4. Prezes sądu apelacyjnego może zwolnić komornika z obowiązku, o którym 
   mowa w ust. 3, po zasięgnięciu opinii prezesa sądu rejonowego i rady izby 
   komorniczej.
 
                                Art. 30.
 1. Aplikacja komornicza trwa 2 lata i ma na celu zapoznanie aplikanta komorniczego
   z całokształtem pracy komornika.
 2. Aplikant komorniczy po upływie roku od dnia rozpoczęcia aplikacji komorniczej
   może być upoważniony przez komornika do samodzielnego wykonywania
   określonych czynności egzekucyjnych, do których upoważniony 
   jest asesor komorniczy. Upoważnienie to wymaga formy pisemnej i powinno
   być okazane stronie na jej żądanie przed przystąpieniem do czynności.
 
                                Art. 31.
 1. Aplikacja komornicza kończy się egzaminem komorniczym, organizowanym
   przez Krajową Radę Komorniczą, składanym przed komisją egzaminacyjną
   powołaną przez Ministra Sprawiedliwości.
 2. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
    1) przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości jako przewodniczący,
    2) przedstawiciel Krajowej Rady Komorniczej,
    3) dwaj sędziowie sądu wojewódzkiego delegowani przez Ministra Sprawiedliwości,
    4) komornik delegowany przez radę izby komorniczej.
 3. Koszty przeprowadzenia egzaminu komorniczego ponosi Krajowa Rada 
   Komornicza i egzaminowany.
 4. Minister Sprawiedliwości po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Komorniczej
   określi, w drodze rozporządzenia, zakres egzaminu komorniczego, 
   tryb postępowania komisji egzaminacyjnej i wysokość wynagrodzenia jej 
   członków.
 
                                Art. 32.
 1. Asesorem komorniczym może zostać osoba odpowiadająca wymaganiom 
   określonym w art. 10.
 2. Asesora komorniczego powołuje prezes właściwego sądu apelacyjnego na 
   wniosek komornika, który zamierza zatrudnić asesora komorniczego.
 3. Rada izby komorniczej w uzasadnionych przypadkach może zobowiązać 
   komornika do zatrudnienia asesora komorniczego w jego kancelarii.
 
                                Art. 33.
 1. Komornik może zlecić asesorowi komorniczemu przeprowadzenie egzekucji
   w sprawach o świadczenie pieniężne nie przewyższające kwoty dwudziestokrotności
   prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej
   sferze budżetowej, z wyłączeniem egzekucji z nieruchomości. 
 2. Komornik może zlecić asesorowi komorniczemu także dokonanie określonych
   czynności w innych sprawach, z wyłączeniem:
    1) sprzedaży oraz wydania wierzycielowi ruchomości o wartości przekraczającej
      kwotę, o której mowa w ust. 1,
    2) wykonania opróżnienia lokalu, pomieszczenia, gruntu lub przedsiębiorstwa,
    3) wykonania orzeczenia o zastosowaniu środków przymusu,
    4) wykonania orzeczenia o odebraniu osoby podlegającej władzy rodzicielskiej
      lub pozostającej pod opieką,
    5) ustalenia wysokości kosztów egzekucyjnych w sprawach o roszczenia 
      niepieniężne oraz o roszczenia pieniężne przekraczające kwotę, o której
      mowa w ust. 1,
    6) sporządzenia planu podziału sumy uzyskanej z egzekucji, o ile suma ta 
      przekracza kwotę, o której mowa w ust. 1,
    7) wydawania decyzji i podpisywania dokumentów dotyczących depozytu.
 3. Zlecenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, powinno być wystawione na piśmie i 
   określać sprawy lub czynności, do których przeprowadzenia asesor komorniczy
   został upoważniony.

                               Rozdział 5
Koszty działalności egzekucyjnej komornika i zasady prowadzenia kancelarii 
                                    
                                Art. 34.
Koszty działalności egzekucyjnej komornika obejmują:
    1) osobowe i rzeczowe koszty zorganizowania i utrzymania kancelarii, w 
      szczególności związane z zatrudnieniem pracowników, zapewnieniem 
      lokalu i wyposażeniem w niezbędny sprzęt biurowy,
    2) koszty ochrony zajętego mienia i niezbędnej ochrony osobistej oraz 
      ubezpieczenia mienia kancelarii i własnego ubezpieczenia odpowiedzialności
      cywilnej,
    3) koszty przejazdów w miejscowości będącej siedzibą komornika, korespondencji,
      obrotu pieniężnego, przewozu drobnych ruchomości nie 
      wymagających transportu specjalistycznego,
    4) obowiązkowe opłaty na samorząd komorniczy ponoszone zgodnie z 
      przepisami ustawy,
    5) inne koszty niezbędne do wykonywania czynności egzekucyjnych oraz 
      czynności przewidziane przepisami ustawy, jeżeli nie są pokrywane w 
      trybie określonym w art. 39.
    
                                Art. 35.
Koszty, o których mowa w art. 34, komornik pokrywa z uzyskanych opłat egzekucyjnych.
 
                                Art. 36.
 1. Komornik zatrudnia na podstawie umów: o pracę, o dzieło lub zlecenia 
   pracowników oraz inne osoby niezbędne do obsługi kancelarii, a także 
   ochrony i pomocy w czynnościach w terenie.
 2. Komornik zatrudnia aplikantów komorniczych zgodnie art. 29 ust. 2 i asesorów
   komorniczych zgodnie z art. art. 32 ust. 2.
 3. Za działania osób wymienionych w ust. 1 i 2 związane z postępowaniem 
   egzekucyjnym komornik odpowiada jak za działania własne.
 4. Skarb Państwa nie odpowiada za zobowiązania komornika wynikające z 
   zatrudnienia osób, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz kosztów jego działalności.
 
                                Art. 37.
 1. Ruchomości stanowiące wyposażenie kancelarii stanowią własność komornika
   i nie podlegają egzekucji jako przedmioty niezbędne do osobistej 
   pracy.
 2. Po zakończeniu pełnienia funkcji komornik obowiązany jest przekazać następcy
   nieodpłatnie pieczęcie urzędowe. Ewidencjonowane ruchomości 
   wyposażenia kancelarii obowiązany jest zbyć następcy na jego życzenie po 
   cenie zakupu pomniejszonej o stopień amortyzacji.
 
                                Art. 38.
Komornik może utworzyć kancelarię poza budynkiem sądu.
                                    
                               Rozdział 6
                        Wydatki w toku egzekucji
                                    
                                Art. 39.
 1. Komornikowi należy się zwrot wydatków gotówkowych poniesionych w toku
   egzekucji tylko w zakresie określonym ustawą.
 2. Wydatkami, o których mowa w ust. 1, są:
    1) należności biegłych,
    2) koszty ogłoszeń w pismach,
    3) koszty transportu specjalistycznego, przejazdu poza miejscowość, która 
      jest siedzibą komornika, przechowywania i ubezpieczania zajętych ruchomości,
    4) należności osób powołanych, na podstawie odrębnych przepisów, do 
      udziału w czynnościach,
    5) koszty działania komornika, o których mowa w art. 8 ust. 7, poza terenem
      rewiru komorniczego,
    6) koszty doręczenia środków pieniężnych przez pocztę lub przelewem 
      bankowym.
    
                                Art. 40.
Na pokrycie wydatków, o których mowa w art. 39, komornik może żądać zaliczki
od strony, która wniosła o dokonanie czynności, uzależniając czynność od 
jej uiszczenia. Zasada ta dotyczy także czynności w sprawach z wniosku Skarbu
Państwa lub gminy lub na polecenie sądu albo prokuratora. Sąd rejonowy, 
przy którym działa komornik, przekazuje komornikowi sumy niezbędne na 
pokrycie wydatków w sprawach innych osób zwolnionych od kosztów sądowych.

                                Art. 41.
Komornik obowiązany jest rozliczyć zaliczkę w terminie miesiąca od dnia poczynienia
wydatków, na które była przeznaczona, i zwrócić jej nie wykorzystaną
część. Jeżeli skutkiem wcześniejszego postępowania lub z innych przyczyn 
opłacona zaliczkowo czynność w ogóle nie została dokonana - termin miesięczny
biegnie od dnia ukończenia postępowania lub zaistnienia przyczyn niedokonania
czynności.

                                Art. 42.
Sumy przekazane przez sąd lub prokuratora zgodnie z art. 40 komornik zwraca
po ich wyegzekwowaniu z pierwszeństwem przed wszelkimi innymi należnościami.
                                    
                               Rozdział 7
                           Opłaty egzekucyjne
                                    
                                Art. 43.
Za prowadzenie egzekucji i inne czynności wymienione w ustawie komornik 
pobiera opłaty egzekucyjne.

                                Art. 44.
 1. W sprawach o egzekucję świadczeń pieniężnych komornik pobiera opłaty 
   stosunkowe, zależne od wartości egzekwowanego świadczenia. W razie 
   rozszerzenia przez wierzyciela egzekucji co do wysokości egzekwowanego 
   świadczenia, pobiera się także opłatę stosunkową od różnicy tego świadczenia.
 2. W razie wyboru przez wierzyciela więcej niż dwóch sposobów egzekucji 
   świadczeń pieniężnych, opłata stosunkowa ulega podwyższeniu o 1/10 
   część za każdy następny sposób egzekucji.
 3. W sprawach o egzekucję świadczeń niepieniężnych i w innych przypadkach 
   określonych w ustawie opłata jest stała.
 
                                Art. 45.
 1. Wszczęcie egzekucji świadczeń pieniężnych uzależnione jest od uiszczenia 
   przez wierzyciela części opłaty stosunkowej w wysokości 7% wartości egzekwowanego
   świadczenia, nie więcej jednak niż 1/3 całej opłaty, o której 
   mowa w art. 49.
 2. Jeżeli egzekucja okaże się bezskuteczna bądź wyegzekwowana kwota nie 
   wystarcza na pokrycie kosztów egzekucji, komornik zwraca połowę opłaty 
   stosunkowej.
 3. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiedno do egzekucji należności Skarbu Państwa
   i gmin, nie wyłączając egzekucji prowadzonej na polecenie sądu lub 
   prokuratora. Zasada ta nie dotyczy innych wierzycieli zwolnionych od kosztów
   sądowych przez sąd lub z mocy ustawy.
 4. Nieuiszczenie opłaty, o której mowa w ust. 1, w terminie tygodnia od dnia 
   otrzymania przez wierzyciela wezwania do zapłaty lub nieprzekazanie jej 
   przez sąd lub prokuratora, łącznie z poleceniem egzekucyjnym, powoduje 
   zwrot wniosku lub polecenia.
 5. Nie opłacony wniosek o wszczęcie egzekucji wniesiony przez adwokata lub 
   radcę prawnego zwraca się bez wzywania do opłat, jeżeli od wniosku pobrana
   powinna być opłata stała.
 6. Komornik może rozłożyć na raty opłatę uiszczaną przez wierzyciela, o którym
   mowa w ust. 1, wszczynając egzekucję po wpłaceniu pierwszej raty 
   ustalonej przez komornika.
 
                                Art. 46.
 1. Do wartości egzekwowanego roszczenia stanowiącej podstawę ustalenia 
   opłaty egzekucyjnej wlicza się odsetki, koszty i inne należności podlegające 
   egzekucji wraz ze świadczeniem głównym w dniu złożenia wniosku lub 
   rozszerzenia egzekucji. 
 2. Do wartości, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się jednak kosztów toczącego
   się postępowania egzekucyjnego i kosztów zastępstwa przez adwokata
   lub radcę prawnego w tym postępowaniu egzekucyjnym.
 3. Przy oznaczaniu wartości  egzekwowanego roszczenia  każde rozpoczęte 
   10 zł liczy się za pełne.
 
                                Art. 47.
 1. W sprawach o egzekucję świadczeń powtarzających się wartość egzekwowanego
   roszczenia, stanowiącą podstawę ustalenia opłaty stosunkowej w 
   dniu wszczęcia egzekucji, stanowi suma świadczeń za jeden rok oraz suma 
   świadczeń zaległych.
 2. Jeżeli przedmiotem egzekucji są świadczenia za okres krótszy niż rok, wartość
   egzekwowanego roszczenia, o którym mowa w ust. 1, stanowi suma 
   świadczeń za cały czas ich trwania.
 
                                Art. 48.
 1. Jeżeli prowadzona jest egzekucja alimentów zasądzonych w stosunku ułamkowym
   lub procentowym i nie można ustalić wartości egzekwowanego 
   roszczenia w sposób określony w art. 47, to wartość tego roszczenia należy 
   ustalić tymczasowo na podstawie dolnej granicy świadczenia określonego 
   w tytule wykonawczym, a w razie braku oznaczenia dolnej granicy, na 
   podstawie pierwszej potrąconej raty.
 2. Ostateczną wartość roszczenia, o którym mowa w ust. 1, ustala się po 
   upływie każdego roku od dnia potrącenia pierwszej raty.

                                Art. 49.
Cała opłata stosunkowa wynosi 21% wartości egzekwowanego świadczenia, jednak
nie może być niższa niż 1/10 i wyższa niż trzydziestokrotna wysokość 
prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w państwowej sferze
budżetowej, zwanego dalej "prognozowanym przeciętnym wynagrodzeniem".
 
                                Art. 50.
Za egzekucję odebrania rzeczy komornik pobiera opłatę stałą w wysokości 
50% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia.

                                Art. 51.
 1. Opłata stała wynosi 40% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia za:
    1) wprowadzenie w posiadanie nieruchomości i usunięcie z niej ruchomości;
      w przypadku przedsiębiorstw handlowych i przemysłowych 
      opłatę pobiera się od każdej izby składającej się na pomieszczenie 
      przedsiębiorstwa,
    2) wprowadzenie zarządcy w zarząd nieruchomości lub przedsiębiorstwa 
      oraz za wprowadzenie dozorcy w dozór nieruchomości,
    3) opróżnienie lokalu z rzeczy lub osób, z tym że odrębną opłatę pobiera 
      się od każdej izby.
 2. Przy opróżnianiu lokali mieszkalnych nie pobiera się odrębnej opłaty od 
   pomieszczeń stanowiących: przedpokoje, alkowy, korytarze, werandy, łazienki,
   spiżarnie, loggie i podobnych.
 3. Przy opróżnianiu pomieszczeń i lokali niemieszkalnych w szczególności garażu,
   stajni, obory lub sklepu, pobiera się opłatę za każde pomieszczenie, 
   jak za izbę.
 
                                Art. 52.
Za wykonanie orzeczenia w sprawie odebrania osoby pobiera się opłatę stałą 
w wysokości 50% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia.

                                Art. 53.
Za dokonanie spisu inwentarza albo innego spisu majątku pobiera się stałą 
opłatę w wysokości 10% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia za każdą
rozpoczętą godzinę.

                                Art. 54.
Za wprowadzenie wierzyciela w posiadanie w przypadkach innych niż wymienione
w art. 51 pobiera się opłatę stałą w wysokości 25% prognozowanego 
przeciętnego wynagrodzenia, a w razie podjęcia egzekucji na skutek dalszych 
naruszeń posiadania, opłatę zwiększa się każdorazowo o 100%.

                                Art. 55.
Za opieczętowanie lub zdjęcie pieczęci, bez dokonywania równoczesnego spisu,
pobiera się opłatę stałą w wysokości 4% prognozowanego przeciętnego 
wynagrodzenia od każdej opieczętowanej izby lub innego pomieszczenia.

                                Art. 56.
Za egzekucję inną niż wymienioną w art. 44-55 pobiera się opłatę stałą w wysokości
10% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia za każdą rozpoczętą
godzinę czynności egzekucyjnych.

                                Art. 57.
Za wszystkie czynności z udziałem Policji pobiera się opłatę stałą w  wysokości 
25% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia, którą ściąga się od dłużnika.

                                Art. 58.
Za udział w usunięciu oporu dłużnika oraz za wykonanie nakazu w sprawie 
osadzenia dłużnika w zakładzie karnym pobiera się opłatę w wysokości 25% 
prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. Wykonanie nakazu osadzenia 
uzależnione jest od uiszczenia opłaty przez wierzyciela.

                                Art. 59.
 1. Opłatę nie uiszczoną przez wierzyciela zwolnionego od kosztów sądowych 
   oraz pozostałą część opłaty nie obciążającą wierzyciela komornik ściąga 
   od dłużnika, z tym że drugą część opłaty stosunkowej oblicza się proporcjonalnie
   do wyegzekwowanych kwot.
 2. Jeżeli egzekucja świadczeń powtarzających się trwa dłużej niż rok, wysokość
   świadczeń wyegzekwowanych stanowi podstawę ustalenia opłaty stosunkowej
   ściąganej od dłużnika.
 3. W egzekucji wszczętej na polecenie sądu lub prokuratora z wyegzekwowanych
   kwot w pierwszej kolejności zwraca się uiszczoną część opłaty stosunkowej,
   a drugą połowę oblicza się zgodnie z zasadą, o której mowa w 
   ust. 1.
 4. Z drugiej części opłat egzekucyjnych ściągniętych od dłużnika, o których 
   mowa w ust. 1, 20% stanowi dochód Skarbu Państwa.

                                Art. 60.
Minister Sprawiedliwości po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Komorniczej 
określi, w drodze rozporządzenia, opłaty za czynności komorników nie będące 
czynnościami egzekucyjnymi.
                                    
                               Rozdział 8
                        Wynagrodzenie komorników
                                    
                                Art. 61.
 1. Komornik otrzymuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości prognozowanego
   przeciętnego wynagrodzenia.
 2. Komornik oprócz wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, pobiera wynagrodzenie
   prowizyjne z uzyskanych opłat egzekucyjnych.
 
                                Art. 62.
 1. Wynagrodzeniem prowizyjnym komornika są opłaty egzekucyjne pobrane i 
   ściągnięte w danym miesiącu, pomniejszone o koszty działalności egzakucyjnej,
   określone w art. 34, oraz o kwotę opłat, o których mowa w art. 59 
   ust. 4.
 2. Wynagrodzenie prowizyjne komornik raz w miesiącu pobiera bezpośrednio 
   z uzyskanych opłat egzakucyjnych.
 3. W zakresie wynagrodzenia prowizyjnego komornik jest płatnikiem podatku 
   dochodowego od osób fizycznych.

                                Art. 63.
 1. Zastępca niezdolnego do pracy komornika, ustanowiony na podstawie art. 
   26, pobiera 20% wynagrodzenia prowizyjnego uzyskanego w zastępowanym
   rewirze komorniczym za czas niezdolności do pracy komornika nie 
   przekraczający 35 dni w ciągu roku.
 2. Jeżeli zastępowany komornik pobiera zasiłek chorobowy, korzysta z urlopu 
   bezpłatnego lub z innych przyczyn nie może wykonywać obowiązków - zastępca
   komornika pobiera całość wynagrodzenia prowizyjnego.
 3. Zastępca komornika ustanowiony na czas urlopu wypoczynkowego komornika
   nie pobiera uzyskanego w czasie zastępstwa wynagrodzenia prowizyjnego.
   Wynagrodzenie to przypada w całości zastępowanemu.
 
                               Rozdział 9
                         Nadzór nad komornikami
                                    
                                Art. 64.
 1. Nadzór zwierzchni nad działalnością komorników i działalnością samorządu
   komorniczego sprawuje Minister Sprawiedliwości. Nadzór ten nie może 
   wkraczać w działania podlegające nadzorowi sądu.
 2. Nadzór nad działalnością komorników sprawuje Minister Sprawiedliwości 
   poprzez prezesów sądów apelacyjnych i sędziów-wizytatorów.
 3. Minister Sprawiedliwości lub, z jego upoważnienia, prezes sądu apelacyjnego
   może zlecić sędziemu-wizytatorowi przeprowadzenie wizytacji w 
   określonej kancelarii.
 
                                Art. 65.
 1. Krajowa Rada Komornicza sprawuje nadzór nad komornikami niezależnie 
   od nadzoru sprawowanego przez Ministra Sprawiedliwości i prezesów sądów.
 2. Krajowa Rada Komornicza wyznacza komorników-wizytatorów spośród 
   komorników, którzy są obowiązani dokonywać wizytacji w kancelariach 
   danego okręgu. Wizytacja kancelarii powinna być przeprowadzona co 
   najmniej raz w ciągu 3 lat.
 3. Przedmiotem nadzoru, o którym mowa w ust. 1, jest terminowość, rzetelność
   i skuteczność postępowania egzekucyjnego.
 4. Osoby powołane do sprawowania nadzoru nad działalnością komorników 
   mają prawo wglądu w czynności komorników, mogą żądać wyjaśnień oraz 
   w razie stwierdzenia uchybień mogą wystąpić do sądu o wydanie zarządzenia
   w trybie art. 759 § 2 Kodeksu postępowania cywilnego.
 
                                Art. 66.
 1. Komornik jest obowiązany złożyć przed dniem 1 lutego każdego roku roczne
   sprawozdanie ze swojej działalności.
 2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, komornik składa prezesowi sądu 
   apelacyjnego, a kopię tego sprawozdania - właściwej radzie izby komorniczej.
 3. Minister Sprawiedliwości po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Komorniczej
   określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres sprawozdania, o 
   którym mowa w ust. 1.
 
                                Art. 67.
 1. Rada izby komorniczej przekazuje Krajowej Radzie Komorniczej po dwa 
   egzemplarze protokołów wizytacji i wniosków, poleceń powizytacyjnych 
   oraz sprawozdania zbiorcze kancelarii, a także uchwały i protokoły walnych
   zgromadzeń komorników izb komorniczych.
 2. Krajowa Rada Komornicza przedkłada Ministrowi Sprawiedliwości uchwały
   i protokoły walnych zgromadzeń izb komorniczych oraz Krajowego Zjazdu
   Komorników, a także własne sprawozdanie roczne wraz z bilansem, w 
   terminie dwóch tygodni od dnia ich otrzymania lub sporządzenia.
 3. Minister Sprawiedliwości może zażądać, w razie potrzeby, od Prezesa Krajowej
   Rady Komorniczej i rad izb komorniczych również innych dokumentów
   niż określone w ust. 2.
 
                                Art. 68.
 1. Minister Sprawiedliwości może zwrócić się do Sądu Najwyższego z wnioskiem
   o uchylenie uchwały samorządu komorniczego sprzecznej z prawem 
   w terminie 6 miesięcy od dnia jej otrzymania.
 2. Sąd Najwyższy oddala skargę lub uchyla zaskarżoną uchwałę i przekazuje 
   sprawę do ponownego rozpoznania właściwemu organowi samorządu komorniczego
   ze wskazaniami co do sposobu jej załatwienia.
 
                                Art. 69.
Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z Ministrem Finansów i po zasięgnięciu
opinii Krajowej Rady Komorniczej określa, w drodze rozporządzenia, 
szczegółowe przepisy o biurowości i rachunkowości kancelarii.

                                Art. 70.
Polecenia i wnioski z wizytacji stanowią dla Krajowej Rady Komorniczej i rad 
izb komorniczych materiał do obowiązkowego, stałego szkolenia komorników.

                              Rozdział 10
                     Odpowiedzialność dyscyplinarna
                                    
                                Art. 71.
Komornik odpowiada dyscyplinarnie w szczególności za:
    1) naruszenie powagi i godności urzędu,
    2) rażącą obrazę przepisów prawa,
    3) niewykonanie poleceń powizytacyjnych,
    4) wydatkowanie środków podlegających dokumentacji na działalność rażąco
      niezgodną z ich przeznaczeniem.
                                    
                                Art. 72.
 1. Karami dyscyplinarnymi są:
    1) upomnienie,
    2) nagana,
    3) kara pieniężna do trzykrotnej wysokości najniższego przeciętnego miesięcznego
      wynagrodzenia w gospodarce narodowej,
    4) wydalenie ze służby komorniczej.
 2. Kara nagany oraz kara pieniężna pociąga za sobą utratę biernego prawa 
   wyborczego do organów samorządu komorniczego na okres 3 lat od dnia 
   uprawomocnienia się orzeczenia dyscyplinarnego.
 3. Kary pieniężne są przekazywane na rzecz Krajowej Rady Komorniczej.
 4. Wydalenie ze służby komorniczej pociąga za sobą zakaz wykonywania zawodu
   na okres 5 lat od dnia uprawomocnienia się orzeczenia dyscyplinarnego.
 5. Kary, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, ulegają zatarciu po upływie 3 lat 
   od dnia uprawomocnienia się orzeczenia dyscyplinarnego, a kara wydalenia
   ze służby komorniczej ulega zatarciu po upływie terminu, o którym 
   mowa w ust. 4.
 
                                Art. 73.
Po upływie 3 lat od dnia popełnienia czynu nie można wszcząć postępowania 
dyscyplinarnego, a postępowanie wszczęte ulega umorzeniu. Jeżeli jednak czyn 
zawiera znamiona przestępstwa, przedawnienie dyscyplinarne nie może nastąpić
wcześniej niż przedawnienie przewidziane w przepisach prawa karnego.

                                Art. 74.
Wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego mogą złożyć Minister 
Sprawiedliwości, prezesi sądów, sędziowie-wizytatorzy, organy samorządu komorniczego
oraz komornicy-wizytatorzy.

                                Art. 75.
 1. Sprawy dyscyplinarne w pierwszej instancji rozpoznaje w składzie 3-osobowym
   komisja dyscyplinarna powołana przez Krajową Radę Komorniczą.
 2. Od orzeczeń komisji dyscyplinarnej stronom przysługuje odwołanie do sądu
   wojewódzkiego - sądu pracy i ubezpieczeń społecznych.
 3. Do rozpoznania odwołania stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego
   o apelacji. Od orzeczenia sądu wojewódzkiego nie przysługuje kasacja.
 
                                Art. 76.
Wykonanie prawomocnego orzeczenia komisji dyscyplinarnej w przypadku kary
wydalenia ze służby komorniczej należy do Ministra Sprawiedliwości, a w 
przypadku kar wymienionych w art. 72 ust. 1 pkt 1-3 - do rady właściwej izby 
komorniczej.

                                Art. 77.
W przypadku prawomocnego ukarania koszty postępowania dyscyplinarnego 
ponosi ukarany.

                                Art. 78.
 1. Komisja dyscyplinarna może zawiesić w czynnościach komornika, przeciwko
   któremu wszczęto postępowanie dyscyplinarne lub karne.
 2. Na uchwałę o zawieszeniu w czynnościach komornika przysługuje zażalenie
   do sądu wojewódzkiego - sądu pracy i ubezpieczeń społecznych.
 3. Wniesienie zażalenia nie uchyla zawieszenia.
 4. Zawieszenie w czynnościach ustaje z dniem prawomocnego zakończenia 
   postępowania dyscyplinarnego, chyba że:
    1) komisja dyscyplinarna uchyliła je wcześniej,
    2) prawomocnie  orzeczona  została kara wymieniona w art. 72 ust. 1 
      pkt 4.
 5. W czasie zawieszenia w czynnościach komornika zawiesza się z mocy prawa
   wszelkie funkcje pełnione przez niego w samorządzie komorniczym.
 
                              Rozdział 11
                          Samorząd komorniczy
                                    
                                Art. 79.
 1. Komornicy tworzą samorząd komorniczy.
 2. Samorząd komorniczy obejmuje:
    1) Krajowy Zjazd Komorników,
    2) Krajową Radę Komorniczą,
    3) walne zgromadzenia komorników izb komorniczych,
    4) izby komornicze.
 3. Krajowa Rada Komornicza i izby komornicze posiadają osobowość prawną.
 4. Kadencja władz samorządu komorniczego trwa 4 lata.
 
                                Art. 80.
 1. Najwyższą władzą samorządu komorniczego jest Krajowy Zjazd Komorników.
 2. Krajowy Zjazd Komorników wybiera Prezesa Krajowej Rady Komorniczej, 
   Krajową Komisję Rewizyjną oraz określa siedzibę władz.
 3. Członków Krajowej Rady Komorniczej wybierają walne zgromadzenia 
   komorników izb komorniczych po dwóch z każdej izby komorniczej.
 4. Krajowy Zjazd Komorników jest zwoływany dla zaopiniowania uchwał w 
   najważniejszych sprawach dotyczących komorników i warunków ich pracy.
 
                                Art. 81.
 1. Zwyczajny Krajowy Zjazd Komorników jest zwoływany co 2 lata.
 2. Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Komorników może być zwołany w każdym 
   czasie na żądanie Ministra Sprawiedliwości albo na żądanie co najmniej 
   trzech izb komorniczych, albo na mocy uchwały Krajowej Rady Komorniczej.
 3. Tematyka i problemy do rozstrzygnięcia powinny być podane radom izb 
   komorniczych na miesiąc przed zwołaniem Krajowego Zjazdu Komorniczego.
 
                                Art. 82.
Krajowa Rada Komornicza jest związana uchwałami Krajowego Zjazdu Komorników
i w swoich poczynaniach nie może wykroczyć poza upoważnienia 
określone w uchwałach i ustawie.
 
                                Art. 83.
Krajowa Rada Komornicza jest reprezentantem komorników.

                                Art. 84.
 1. Prezes Krajowej Rady Komorniczej reprezentuje ją na zewnątrz, kieruje 
   jej pracami i przewodniczy na posiedzeniach. W razie nieobecności Prezesa
   jego obowiązki wykonuje wiceprezes.
 2. Uchwały Krajowej Rady Komorniczej są wykonywane przez Prezesa lub 
   wyznaczonych jej członków.
 3. Oświadczenia woli w sprawach majątkowych Krajowa Rada Komornicza 
   wyraża w formie uchwały.
 4. Krajowa Rada Komornicza na posiedzeniu dokonuje podziału czynności 
   między swoich członków, jak również uchwala regulamin swojej pracy. 
   Dokumenty te Krajowa Rada Komornicza doręcza Ministrowi Sprawiedliwości
   i radom wszystkich izb komorniczych.
 
                                Art. 85.
 1. Do zakresu działania Krajowej Rady Komorniczej należy w szczególności:
    1) wyrażanie opinii w sprawie powołania i odwołania komorników i asesorów
      komorniczych, o ustanowieniu i znoszeniu rewirów komorniczych
      oraz określania siedzib kancelarii,
    2) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących biurowości i rachunkowości 
      obowiązujących w kancelariach i w innych sprawach dotyczących 
      przepisów, organizacji i funkcjonowania komornika i kancelarii,
    3) przedstawianie opinii w sprawach zmian przepisów dotyczących egzekucji
      i funkcjonowania komorników,
    4) wyrażanie opinii w sprawach przedstawionych przez Ministra Sprawiedliwości
      lub organy samorządu komorniczego,
    5) wyrażanie opinii w sprawach zasad etyki zawodowej,
    6) wyrażanie opinii w sprawach aplikacji komorniczej,
    7) organizowanie egzaminów na stanowisko komornika,
    8) ustalanie wysokości składek miesięcznych na potrzeby samorządu komorniczego
      oraz zasad ich wydatkowania,
    9) wyznaczanie komorników-wizytatorów dla poszczególnych izb komorniczych,
   10) zwoływanie Krajowego Zjazdu Komorników oraz jego organizacja,
   11) uchwalanie regulaminu pracy Krajowej Rady Komorniczej,
   12) współpraca z organizacjami komorników innych krajów,
   13) wykonywanie innych czynności przewidzianych przepisami prawa,
   14) wydawanie czasopisma zawodowego,
   15) prowadzenie działalności gospodarczej,
   16) budowanie, wynajmowanie i utrzymywanie wspólnych pomieszczeń 
      magazynowych i hal aukcyjnych oraz utrzymywanie ciężkiego sprzętu 
      transportowego.
 2. W zakresie prowadzenia działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 15, 
   oświadczenia woli w imieniu Krajowej Rady Komorniczej składa Prezes 
   lub wiceprezes oraz jeden z jej członków.
 3. Krajowa Rada Komornicza może przekazać radzie izby komorniczej zadanie,
   o którym mowa w ust. 1 pkt 16.
 4. Krajowa Rada Komornicza składa Ministrowi Sprawiedliwości raz w roku 
   w pierwszym miesiącu drugiego kwartału informację o stanie egzekucji.
 
                                Art. 86.
 1. Izbę komorniczą tworzą komornicy prowadzący kancelarię w okręgu sądu 
   apelacyjnego.
 2. Siedzibą izby komorniczej jest miejscowość, w której ma siedzibę sąd apelacyjny.
 3. Członkostwo w izbie komorniczej z mocy prawa powstaje z dniem objęcia 
   przez komornika rewiru komorniczego i ustaje z dniem odwołania komornika.
   Z dniem odwołania komornik przestaje pełnić wszelkie funkcje w 
   organach samorządu komorniczego.
 
                                Art. 87.
Organami izby komorniczej są:
    1) walne zgromadzenie komorników izby komorniczej,
    2) rada izby komorniczej,
    3) komisja rewizyjna.
    
                                Art. 88.
 1. Walne zgromadzenia komorników izby komorniczej są zwyczajne i nadzwyczajne.
 2. Zwyczajne walne zgromadzenie komorników izby komorniczej zwołuje rada
   izby komorniczej w pierwszym kwartale każdego roku.
 3. Nadzwyczajne walne zgromadzenie komorników izby komorniczej zwoływane
   jest z inicjatywy Krajowej Rady Komorniczej na podstawie uchwały 
   rady izby komorniczej albo na wniosek co najmniej 1/5 komorników izby 
   komorniczej.
 4. W walnym zgromadzeniu komorników izby komorniczej ma obowiązek 
   uczestniczyć każdy członek danej izby komorniczej.
 5. W walnym zgromadzeniu komorników izby komorniczej mają prawo uczestniczyć
   aplikanci i asesorzy komorniczy, jednakże nie mogą oni brać 
   udziału w głosowaniu.
 
                                Art. 89.
 1. Do kompetencji walnego zgromadzenia komorników izby komorniczej należy:
    1) wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczącego oraz członków rady 
      izby komorniczej,
    2) wybór członków Krajowej Rady Komorniczej,
    3) wybór komisji rewizyjnej w składzie przewodniczącego i 4 członków,
    4) zatwierdzanie rocznego sprawozdania przedstawionego przez radę izby
      komorniczej i zamknięcie okresu rachunkowego,
    5) uchwalenie budżetu,
    6) uchwalenie składek na określone cele,
    7) uchwalenie regulaminu działania,
    8) opiniowanie innych spraw dotyczących komorników, o które zwróci się 
      Minister Sprawiedliwości.
 2. Walne zgromadzenie komorników izby komorniczej wybiera przewodniczącego
   zgromadzenia i uchwala regulamin swojego działania w głosowaniu
   jawnym.
 3. Walne zgromadzenie komorników izby komorniczej podejmuje uchwały w 
   innych sprawach niż określone w ust. 2 w głosowaniu tajnym.
 
                                Art. 90.
 1. Decyzje walnego zgromadzenia komorników izby komorniczej zapadają w 
   formie uchwał.
 2. Do ważności uchwał walnego zgromadzenia komorników izby komorniczej 
   wymagana jest zwykła większość głosów w obecności co najmniej 2/3 komorników
   izby komorniczej.
 
                                Art. 91.
 1. Rada izby komorniczej działa w siedzibie izby komorniczej i składa się z:
    1) 7 osób - w izbach liczących do 100 komorników,
    2) 9 osób - w izbach liczących powyżej 100 komorników.
 2. Rada izby komorniczej na posiedzeniu dokonuje podziału czynności między
   swoich członków, jak również uchwala regulamin swojej pracy. Dokumenty
   te rada doręcza wszystkim komornikom izby komorniczej i Krajowej
   Radzie Komorniczej.
 
                                Art. 92.
 1. Rada izby komorniczej reprezentuje izbę komorniczą.
 2. Przewodniczący rady izby komorniczej reprezentuje ją na zewnątrz, kieruje 
   jej pracami i przewodniczy na posiedzeniach. W razie nieobecności przewodniczącego,
   jego obowiązki wykonuje wiceprzewodniczący rady.
 3. Uchwały rady izby komorniczej są wykonywane przez przewodniczącego 
   lub wyznaczonych jej członków.
 4. Oświadczenia woli w sprawach majątkowych rada izby komorniczej wyraża 
   w formie uchwały.
 
                                Art. 93.
 1. Do zakresu działania rady izby komorniczej należy:
    1) przygotowywanie i przedstawianie walnemu zgromadzeniu komorników
      izb komorniczych wniosków w sprawie tworzenia i znoszenia rewirów
      komorniczych oraz określenia ich siedzib,
    2) wyrażanie opinii w sprawie powoływania i odwoływania komorników i 
      asesorów komorniczych,
    3) zlecanie asesorom komorniczym zastępowania komorników,
    4) nadzór nad przestrzeganiem przez komorników i asesorów komorniczych
      powagi i godności zawodu,
    5) zlecanie komornikom-wizytatorom dokonania wizytacji wyznaczonej 
      kancelarii,
    6) organizowanie doskonalenia zawodowego komorników,
    7) organizowanie szkolenia aplikantów komorniczych,
    8) zarząd majątkiem izby komorniczej,
    9) zwoływanie walnych zgromadzeń komorników izby komorniczej i wykonywanie
      uchwał tych zgromadzeń,
   10) prowadzenie rejestrów komorników, asesorów i aplikantów komorniczych
      oraz rejestru kancelarii i ich siedzib w obrębie danej izby komorniczej,
   11) wykonywanie innych czynności przewidzianych przepisami prawa i wynikających
      z podjętych uchwał.
 2. Do zakresu działania rady izby komorniczej może także należeć wykonywanie
   czynności, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 16.
 3. Rada izby komorniczej przedstawia corocznie Krajowej Radzie Komorniczej
   informacje o rejestrach, o których mowa w ust. 1 pkt 10.
 
                                Art. 94.
 1. Uchwały rady izby komorniczej zapadają zwykłą większością głosów, przy 
   czym w razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
 2. Do ważności uchwał rady izby komorniczej jest wymagana obecność ponad 
   połowy jej członków.

                              Rozdział 12
                   Zmiany w przepisach obowiązujących
                                    
                                Art. 95.
W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego 
(Dz.U Nr 43, poz. 296, z 1965 r. Nr. 15. poz. 113, z 1974 r. Nr 27, poz. 157 i 
Nr 39, poz. 231, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1982 r. Nr 11, poz. 82 i Nr 30, 
poz. 210, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1984 r. Nr 45, poz. 241 i 242, z 1985 r. Nr 
20, poz. 86, z 1987 r. Nr 21, poz. 123, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 
4, poz. 21 i Nr 33, poz. 175, z 1990 r. Nr 14, poz. 88, Nr 34, poz. 198, Nr 53, 
poz. 306, Nr 55, poz. 318 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 7, poz. 24, Nr 22 poz. 
92 i Nr 115 poz. 496, z 1993 r. Nr 12, poz. 53, z 1994 r. Nr 105, poz. 509, z 
1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, Nr 43, poz. 189, Nr 73, poz. 
350 i Nr 149, poz. 703 oraz z 1997 r. Nr 43, poz. 270, Nr 54, poz. 348, Nr 75, 
poz. 471, Nr 102, poz. 643, Nr 113, poz. 752 i Nr 121, poz. 769 i 770) wprowadza
się następujące zmiany:
 1) w art. 131 w § 1 po wyrazie "pocztę" stawia się przecinek i dodaje się wyraz
   "komornika";
 2) po art. 759 dodaje się art. 759{1} w brzmieniu:
         "Art. 759{1}. Przepisy niniejszego Kodeksu dotyczące właściwości 
                miejscowej komorników nie uchybiają prawu wyboru 
                komornika określonemu w odrębnych przepisach.";
 3) w art. 770 zdanie czwarte otrzymuje brzmienie:
        "Na postanowienie sądu przysługuje zażalenie stronom oraz komornikowi.";
 4) art. 772 otrzymuje brzmienie:
         "Art. 772. Minister Sprawiedliwości w drodze rozporządzenia wyda
                szczegółowe przepisy o czynnościach komorników.";
 5) po art. 773 dodaje się art. 773{1} w brzmieniu:
       "Art. 773{1}. §1. W wypadku zbiegu egzekucji do tych samych rzeczy, 
                wierzytelności lub praw, dalszą egzekucję prowadzi komornik,
                który pierwszy wszczął egzekucję.
             §2. Przepisu § 1 nie stosuje się do egzekucji z nieruchomości.";
 6) art. 844 otrzymuje brzmienie:
       "Art. 844. §1. Egzekucja z ruchomości należy do komornika tego sądu,
                w którego okręgu znajdują się ruchomości, chyba że 
                wierzyciel wybierze innego komornika.
              §2. Komornik, który wszczął egzekucję z niektórych ruchomości
                dłużnika, jest właściwy do przeprowadzenia 
                egzekucji z pozostałych ruchomości dłużnika, chociażby 
                znajdowały się w okręgu innego sądu.";
 7) w art. 865:
    a) § 1 otrzymuje brzmienie:
          "§1. Zajęte ruchomości nie używane, stanowiące przedmiot obrotu
             handlowego, komornik na wniosek strony może sprzedać 
             przedsiębiorcy prowadzącemu obrót takimi ruchomościami 
             po cenach hurtowych, a gdy takie ceny nie zostaną udokumentowane,
             po cenach o 25% niższych od wartości szacunkowej
             ruchomości.",
    b) w § 3 wyrazy "placówkom handlu uspołecznionego lub innym jednostkom
      gospodarki uspołecznionej," zastępuje się wyrazami "maklerskim i 
      innym".
                                    
                                Art. 96.
W ustawie z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych 
(Dz.U. Nr 31, poz. 214, z 1984 r. Nr 35, poz. 187, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 
1989 r. Nr 4, poz. 24, Nr 34, poz. 178 i 182, z 1990 r. Nr 20, poz. 121, z 1991 
r. Nr 55, poz. 234, Nr 88, poz. 400 i Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 
i Nr 90, poz. 451, z 1994 r. Nr 136, poz. 704, z 1995 r. Nr 132, poz. 640, z 
1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 98, poz. 604) w 
art. 44 skreśla się wyrazy "i komorników".

                                Art. 97.
W ustawie z dnia 20 czerwca 1985 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych 
(Dz.U. z 1994 r. Nr 7, poz. 25, Nr 77, poz. 355, Nr 91, poz. 421 i Nr 105, poz. 
509, z 1995 r. Nr 34, poz. 163 i Nr 81, poz. 406, z 1996 r. Nr 77, poz. 367 oraz 
z 1997 r. Nr 75, poz. 471, Nr 98, poz. 604, Nr 106, poz. 679, Nr 117, poz. 
751-753, Nr 121, poz. 769 i Nr 124, poz. 782) wprowadza się następujące 
zmiany:
 1) w tytule działu V skreśla się wyraz "komornicy" oraz następujący po nim 
   przecinek;
 2) skreśla się art. 121;
 3) w art. 124:
    a) w § 1 skreśla się pkt 3,
    b) w § 3 skreśla się wyraz "komorników" oraz następujący po nim przecinek;
 4) w art. 125 skreśla się pkt 2.

                                Art. 98.
W ustawie z dnia 1 marca 1996 r. o zmianie Kodeksu postępowania cywilnego, 
rozporządzeń Prezydenta Rzeczypospolitej - Prawo upadłościowe i Prawo o 
postępowaniu układowym, Kodeksu postępowania administracyjnego, ustawy o 
kosztach sądowych w sprawach cywilnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 
Nr 43, poz. 189) w art. 10 wyraz "wydania" zastępuje się wyrazem "doręczenia".
                                    
                              Rozdział 13
                     Przepisy przejściowe i końcowe
                                    
                                Art. 99.
 1. Komornicy zatrudnieni w dniu wejścia w życie ustawy stają się z tym 
   dniem komornikami w rozumieniu tej ustawy w dotychczasowych siedzibach.
 2. Komornicy prowadzący w dniu wejścia w życie ustawy zespół komorników 
   lub działalność komorniczą w innej wspólnej formie dostosują sposób 
   prowadzenia tej działalności do wymogów tej ustawy, w terminie 3 miesięcy
   od dnia jej wejścia w życie.
 3. Minister Sprawiedliwości doręczy komornikom akty powołania, w terminie 
   3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
 4. Z dniem doręczenia komornikowi aktu powołania ustaje jego dotychczasowy
   stosunek służbowy.
 
                               Art. 100.
Praktykanci komorniczy, którzy złożyli z wynikiem pozytywnym egzamin komorniczy
przed dniem wejścia w życie ustawy  - na swój wniosek - mogą zostać
powołani przez Ministra Sprawiedliwości asesorami komorniczymi, choćby 
nie spełniali wymagań określonych w art. 10 ust. 1 pkt 3.

                               Art. 101.
 1. Osoby, które rozpoczęły praktykę komorniczą przed dniem wejścia w życie 
   ustawy, a nie spełniają wymagań określonych w art. 10 ust. 1 pkt 3, mogą 
   kontynuować szkolenie, a po jego ukończeniu przystąpić do egzaminu komorniczego.
 2. Osoby określone w ust. 1 mogą być zatrudnione na stanowisku komornika 
   po uzupełnieniu kwalifikacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.
                                    
                               Art. 102.
 1. Komornicy, którzy w dniu powołania na stanowisko komornika nie ukończyli
   35 roku życia, mają obowiązek uzupełnić kwalifikacje wymagane w 
   art. 10 ust. 1 pkt 3 w ciągu 10 lat od dnia wejścia w życie ustawy.
 2. Minister Sprawiedliwości może, na wniosek prezesa sądu apelacyjnego 
   właściwego dla miejsca działania komornika, zwolnić komornika od spełnienia
   obowiązku, o którym mowa w ust. 1, jeżeli przemawiają za tym ważne
   względy społeczne lub osobiste obowiązanego. 
 3. W przypadku niewykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 1, Minister 
   Sprawiedliwości odwołuje komornika ze stanowiska.
 
                               Art. 103.
 1. Komornik może odkupić majątek, stanowiący środki trwałe, prowadzonej 
   przez siebie kancelarii nabyty z funduszy pochodzących z ryczałtu kancelaryjnego.
 2. Cenę zbycia majątku, o którym mowa w ust. 1, oblicza się przy pomniejszeniu
   ceny rynkowej o stopień amortyzacji.
 3. Prezes sądu apelacyjnego, w uzasadnionych przypadkach, może rozłożyć 
   na raty należności za majątek, o którym mowa w ust. 1, na okres nie dłuższy
   niż 3 lata.
 
                               Art. 104.
 1. Sprawy egzekucyjne wszczęte przed dniem wejścia w życie ustawy rozliczane
   są do dnia jej zakończenia według przepisów dotychczasowych, z 
   tym że ryczałty kancelaryjne w całości zatrzymują komornicy bez obowiązku
   rozliczenia.
 2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do egzekucji alimentów i innych świadczeń 
   powtarzających się, w których opłaty i inne należności pobiera się według 
   przepisów ustawy z zaliczeniem opłat pobranych przed dniem jej wejścia 
   w życie, z tym że nadwyżka opłat oraz pobrane ryczałty nie podlegają 
   zwrotowi.
 
                               Art. 105.
 1. Kwota funduszu rezerwowego zgromadzona w sądzie w ramach rachunku 
   sum depozytowych, prowadzonego na podstawie odrębnych przepisów, 
   podlega z dniem wejścia w życie ustawy przekazaniu na koszty działalności 
   egzekucyjnej.
 2. Kwoty pochodzące z nadwyżek ryczałtu kancelaryjnego, zgromadzone na 
   rachunkach depozytowych sądów, podlegają od dnia wejścia w życie ustawy
   przekazaniu na rachunek Krajowej Rady Komorniczej z przeznaczeniem
   na:
    1) pożyczki inwestycyjne dla nowo ustanowionych rewirów komorniczych,
    2) wynagrodzenia aplikantów i asesorów komorniczych,
    3) inne cele wynikające ze statutowej działalności organów samorządu 
      komorniczego.
                                    
                               Art. 106.
Przez okres nie dłuższy niż 2 lata od dnia wejścia w życie ustawy komornicy 
zachowują prawo do zajmowania w sądach dotychczas użytkowanych lokali na 
podstawie umowy najmu zawartej między komornikiem a prezesem sądu rejonowego.

                               Art. 107.
 1. Prezes właściwego sądu apelacyjnego, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia
   w życie ustawy, zwoła walne zgromadzenie komorników izby komorniczej
   mającej siedzibę w okręgu tego sądu w celu przeprowadzenia pierwszych
   wyborów do organów izby komorniczej oraz członków Krajowej Rady
   Komorniczej.
 2. Minister Sprawiedliwości w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie 
   ustawy zwoła Krajowy Zjazd Komorników w celu przeprowadzenia pierwszych
   wyborów do organów samorządu komorniczego.
 
                               Art. 108.
 1. Krajowa Rada Komornicza na pierwszym posiedzeniu dokonuje podziału 
   czynności między swoich członków, jak również uchwala regulamin swojej 
   pracy. Dokumenty te Krajowa Rada Komornicza doręcza Ministrowi 
   Sprawiedliwości i radom wszystkich izb komorniczych.
 2. Rada izby komorniczej na pierwszym posiedzeniu dokonuje podziału 
   czynności między swych członków, jak również uchwala regulamin swojej 
   pracy. Dokumenty te rada doręcza wszystkim komornikom izby komorniczej
   i Krajowej Radzie Komorniczej.
                                    
                               Art. 109.
Do czasu ukonstytuowania się samorządu komorniczego i jego organów, nie 
dłużej jednak niż w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, do 
nadzoru nad komornikami oraz odpowiedzialności służbowej i dyscyplinarnej 
stosuje się przepisy dotychczasowe.
                                    
                               Art. 110.
Ustawa wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.