P r o j e k t USTAWA z dnia 2000 r. o Inspekcji Transportu Drogowego Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. Tworzy się Inspekcję Transportu Drogowego powołaną do kontroli przestrzegania przepisów w zakresie krajowego i międzynarodowego, zarobkowego transportu drogowego oraz na potrzeby własne przedsiębiorcy w rozumieniu tych przepisów, zwaną dalej "Inspekcją". Art. 2. 1. Do zadań Inspekcji należy kontrola: 1) dokumentów związanych z wykonywaniem międzynarodowego transportu drogowego oraz przestrzegania warunków w nich określonych, z wyłączeniem kontroli w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego, 2) dokumentów związanych z wykonywaniem krajowego drogowego przewozu osób oraz przestrzegania warunków w nich określonych, 3) ruchu drogowego w zakresie transportu, o którym mowa w art. 1, na zasadach określonych w przepisach działu V ustawy z dnia 2 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym ( Dz.U. Nr 98, poz. 602, Nr 123 poz. 779, Nr 160, poz. 1086, z 1998 r. Nr 106 poz. 668 i Nr 133, poz. 872, z 1999 r. Nr 106, poz. 1216 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136), 4) przestrzegania przez kierowców przepisów w zakresie czasu pracy, w tym prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku, 5) przestrzegania szczegółowych zasad i warunków transportu zwierząt. 2. Przepisy ust. 1 nie naruszają przewidzianych w odrębnych ustawach obowiązków i uprawnień organów publicznych w zakresie kontroli przestrzegania przepisów, o których mowa w art. 1. Rozdział 2 Organizacja Inspekcji Art. 3. 1. Zadania Inspekcji określone w art. 2 ust. 1 wykonują: 1) Główny Inspektor Transportu Drogowego, zwany dalej ,,Głównym Inspektorem", 2) wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora transportu drogowego, jako kierownika wojewódzkiej inspekcji transportu drogowego, wchodzącej w skład wojewódzkiej administracji zespolonej, zwanego dalej ,,woje-wódzkim inspektorem". 2. Czynności związane z realizacją zadań określonych w art. 2 ust. 1, w zakresie określonym w rozdziale 4, wykonują inspektorzy wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego zwani dalej ,,inspektorami". 3. W rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Inspekcji, organem właściwym jest wojewódzki inspektor, a jako organ wyższego stopnia - Główny Inspektor. Art. 4. 1. Główny Inspektor kieruje Inspekcją przy pomocy podległego mu Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. 2. Organizację Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego określi statut nadany, w drodze rozporządzenia, przez ministra właściwego do spraw transportu, uwzględniający w jego strukturze organizacyjnej podział na biura, wydziały, sekretariaty i samodzielne stanowiska. 3. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, zasady organizacji wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego, uwzględniające w ich strukturze organizacyjnej podział na biura, wydziały, sekretariaty i samodzielne stanowiska. Art. 5. 1. Główny Inspektor jest centralnym organem administracji rządowej. 2. Głównego Inspektora powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu. 3. Zastępcę Głównego Inspektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw transportu, na wniosek Głównego Inspektora. 4. Nadzór nad Głównym Inspektorem sprawuje minister właściwy do spraw transportu. Art. 6. 1. Organy Inspekcji wykonują zadania określone w ustawie, na podstawie okresowych planów pracy, a także mogą podejmować kontrole nie planowane, jeżeli wymagają tego okoliczności faktyczne. 2. Główny Inspektor sprawuje nadzór nad wojewódzkimi inspektorami oraz ma prawo kontroli ich działalności, a także wydawania im wiążących poleceń w tym zakresie. 3. Główny Inspektor opracowuje kierunki działania Inspekcji i plany kontroli o znaczeniu krajowym zatwierdzane przez ministra właściwego do spraw transportu oraz organizuje kursy specjalistyczne i szkolenia dla inspektorów. 4. Wojewódzcy inspektorzy ustalają plany pracy uwzględniające kierunki działania i plany kontroli, o których mowa w ust. 1, oraz wnioski wojewody. Rozdział 3 Uprawnienia Inspekcji Art. 7. Inspektorzy wykonując zadania, o których mowa w art. 2 ust. 1, maja prawo w szczególności do: 1) wstępu do pojazdu, a także obiektu lub lokalu, gdzie jest prowadzona działalność gospodarcza w zakresie transportu drogowego oraz transport na potrzeby własne przedsiębiorcy, 2) kontrolowania, masy, nacisków osi i wymiarów pojazdu przy użyciu sprzętu pomiarowego, 3) nakładania i pobierania kar pieniężnych, 4) nakładania i pobierania opłat drogowych podwyższonych, zgodnie z przepisami o drogach publicznych, 5) stosowania środków przymusu bezpośredniego, 6) używania broni palnej. Art. 8. Na podstawie ustaleń przeprowadzonej kontroli, działając w imieniu wojewódzkiego inspektora, inspektor ma prawo nałożyć na kontrolowanego karę pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej, na zasadach określonych w rozdziale 6. Art. 9. 1. Inspektorzy mogą stosować środki przymusu bezpośredniego wobec osób nie podporządkowujących się ich poleceniom wydanym na podstawie prawa, a także wobec osób uniemożliwiających wykonanie przez nich czynności kontrolnych. 2. Środki przymusu bezpośredniego mogą być użyte jedynie w zakresie niezbędnym do osiągnięcia podporządkowania się poleceniom, o których mowa w ust. 1, lub do skutecznego odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na inspektora. 3. Dopuszczalne jest stosowanie tylko takich środków przymusu bezpośredniego, jakie odpowiadają potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacji, i pod warunkiem, że w inny dostępny w tej sytuacji sposób nie można skutecznie oraz bezpiecznie wykonać czynności kontrolnych. Art. 10. 1. Uprawnia się inspektorów do stosowania następujących środków przymusu bezpośredniego: 1) siły fizycznej, w postaci chwytów obezwładniających oraz podobnych technik obrony, 2) indywidualnych technicznych i chemicznych środków lub urządzeń przeznaczonych do obezwładnienia osób oraz unieruchamiania pojazdów. 2. Siłę fizyczną można stosować w celu odparcia czynnej napaści lub zmuszenia do wykonania polecenia albo zatrzymania osoby ściganej. 3. Używając siły fizycznej nie wolno zadawać uderzeń, chyba że działa się w obronie koniecznej albo w celu odparcia zamachu na życie lub zdrowie ludzkie. 4. Indywidualne techniczne i chemiczne środki przymusu bezpośredniego można stosować w przypadku odpierania czynnej napaści, pokonywania czynnego oporu lub udaremniania ucieczki osoby kontrolowanej. 5. Inspektorzy mogą stosować również urządzenia techniczne umożliwiające zatrzymanie pojazdu, a w szczególności: kolczatkę drogową, zaporę drogową, kozły oporowe i zasieki. Art. 11. 1. Środki przymusu bezpośredniego mogą być stosowane po uprzednim wezwaniu do zachowania się zgodnego z prawem oraz po bezskutecznym uprzedzeniu o ich użyciu. 2. Inspektor może odstąpić od wzywania osoby do zachowania się zgodnego z prawem oraz od uprzedzenia o zastosowaniu środków przymusu bezpośredniego, jeżeli zwłoka groziłaby niebezpieczeństwem dla: 1) życia lub zdrowia ludzkiego, 2) mienia, jeżeli jednocześnie bezpośrednio jest zagrożone życie, zdrowie lub wolność człowieka. 3. Środki przymusu bezpośredniego stosuje się w taki sposób, aby osiągnięcie podporządkowania się wydanym na podstawie prawa poleceniom powodowało możliwie najmniejsza dolegliwość. 4. Od dalszego stosowania środków przymusu bezpośredniego należy odstąpić, gdy osoba, wobec której użyto tych środków, podporządkowała się wydanym poleceniom. Art. 12. Jeżeli wskutek zastosowania środka przymusu bezpośredniego nastąpiło zranienie osoby inspektor jest obowiązany udzielić jej pierwszej pomocy, a w razie potrzeby wezwać lekarza. Art. 13. 1. O fakcie zastosowania środka przymusu bezpośredniego inspektor zawiadamia pisemnie bezpośredniego przełożonego. 2. Przełożony jest obowiązany każdorazowo zbadać zasadność, warunki i sposób zastosowania środków przymusu bezpośredniego przez podległych mu inspektorów. Art. 14. 1. Jeżeli środki przymusu bezpośredniego wymienione w art. 10 ust. 1 okazały się niewystarczające lub ich użycie ze względu na okoliczności danego zdarzenia nie jest możliwe, inspektor ma prawo użycia broni palnej wyłącznie w celu odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na jego życie, zdrowie lub wolność oraz przeciwko osobie, która usiłuje bezprawnie i przemocą odebrać mu broń palną. 2. Przez użycie broni palnej rozumie się oddanie strzału w kierunku osoby w celu jej obezwładnienia, po wyczerpaniu postępowania określonego w art. 15. 3. Inspektor, który podjął decyzję o użyciu broni palnej, powinien postępować ze szczególną rozwagą, traktując broń jako ostateczny środek działania. 4. Użycie broni palnej powinno nastąpić w sposób wyrządzający możliwie najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której jej użyto, i nie może zmierzać do pozbawienia tej osoby życia ani narażać osób postronnych na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia. Art. 15. 1. Inspektorzy przed użyciem broni palnej są obowiązani: 1) po okrzyku "INSPEKCJA DROGOWA" wezwać osobę, w stosunku do której przewiduje się użycie broni palnej, do zachowania zgodnego z prawem, a w szczególności do natychmiastowego porzucenia broni lub innego niebezpiecznego narzędzia, odstąpienia od bezprawnych działań lub użycia przemocy albo zaniechania ucieczki, 2) w razie niepodporządkowania się wezwaniom określonym w pkt 1 zagrozić użyciem broni palnej okrzykiem "STÓJ BO STRZELAM", 3) oddać strzał ostrzegawczy w górę, jeżeli czynności określone w pkt 1 i 2 okażą się bezskuteczne. 2. Przepisów ust. 1 nie stosuje się, w przypadku gdy z zachowania osoby posiadającej broń lub inne niebezpieczne narzędzie wynika, że wszelka zwłoka groziłaby bezpośrednim niebezpieczeństwem dla życia i zdrowia ludzkiego. 3. Użycie broni palnej w sytuacji, o której mowa w ust. 2, musi być poprzedzone okrzykiem "INSPEKCJA DROGOWA". Art. 16. 1. Jeżeli wskutek użycia broni palnej następuje zranienie, podejrzenie śmierci lub śmierć osoby, inspektor jest obowiązany bez zbędnej zwłoki do udzielenia pierwszej pomocy i niezwłocznego wezwania lekarza. 2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, oraz gdy w wyniku użycia broni palnej nastąpiła w mieniu szkoda inspektor jest obowiązany ponadto do zabezpieczenia śladów na miejscu zdarzenia i niedopuszczenia na to miejsce osób trzecich oraz jeżeli jest to możliwe " ustalenia świadków zdarzenia. Art. 17. 1. O każdym przypadku użycia broni palnej lub podjęcia czynności, o których mowa w art. 15 ust. 1, inspektor jest obowiązany niezwłocznie powiadomić bezpośredniego przełożonego oraz sporządzić pisemną notatkę. 2. Do obowiązków wojewódzkiego inspektora należy: 1) zbadanie, czy użycie broni palnej lub podjęcie czynności określonej w art. 15 ust. 1 nastąpiło zgodnie z obowiązującymi przepisami, 2) niezwłoczne zawiadomienie prokuratora w wypadku stwierdzenia, że użycie broni palnej było niezgodne z obowiązującymi przepisami, 3) wszczęcie postępowania dyscyplinarnego w przypadku określonym w pkt 2 oraz w razie stwierdzenia, że podjęcie czynności określonych w art. 15 ust. 1 było niezgodne z obowiązującymi przepisami. Art. 18. 1. Pozwolenie na posiadanie broni palnej wydaje, na wniosek wojewódzkiego inspektora, w trybie określonym odrębnymi przepisami właściwy miejscowo komendant wojewódzki Policji. 2. O wydaniu inspektorowi broni palnej oraz amunicji decyduje wojewódzki inspektor pod warunkiem odbycia przez inspektora uprzedniego przeszkolenia w zakresie użycia broni palnej oraz zasad bezpiecznego obchodzenia się z bronią palną i amunicją i po przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym sprawdzenia znajomości przez inspektora przepisów w tym zakresie. 3. Inspektorzy, po zakończeniu pracy, są obowiązani do codziennego zdania broni i amunicji do magazynu broni. 4. Spełnienie obowiązku o którym mowa w ust. 3, nie jest wymagane w przypadkach: 1) wykonywania zadań służbowych wymagających przebywania poza siedzibą organu Inspekcji po upływie urzędowego czasu pracy, 2) wydania przez organ Inspekcji stosownego zezwolenia. 5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady przydziału, ewidencjonowania i przechowywania broni palnej i amunicji w wojewódzkich inspektoratach transportu drogowego, mając na uwadze uniemożliwienie dostępu do broni palnej i amunicji osobom niepowołanym. Art. 19. Na sposób zastosowania środków przymusu bezpośredniego i użycia broni palnej przez inspektorów, osobie wobec której zastosowane zostały środki lub użyta ta broń, przysługuje zażalenie do prokuratora rejonowego właściwego ze względu na miejsce zdarzenia, w terminie siedmiu dni od dnia zdarzenia. Art. 20. 1. Inspekcja współdziała z Policją, Strażą Graniczną, Służbą Celną, Inspekcją Celną i zarządami dróg w zakresie bezpieczeństwa i porządku ruchu na drogach publicznych oraz zwalczania przestępstw gospodarczych dokonywanych w zakresie transportu drogowego lub w związku z tym transportem z uwzględnieniem właściwości i kompetencji tych organów oraz zadań Inspekcji. 2. Inspekcja współdziała z Państwową Inspekcją Pracy w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy, obowiązkowych przerw i czasu wypoczynku kierowców, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt. 4. 3. W celu realizacji zadań określonych w art. 2 ust. 1 Inspekcja współdziała również z organizacjami zrzeszającymi przewoźników drogowych. Rozdział 4 Czynności kontrolne Art. 21. 1. Kontroli, o której mowa w art. 2 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 2 podlegają: 1) kierowcy wykonujący krajowy lub międzynarodowy, zarobkowy transport drogowy albo na potrzeby własne przedsiębiorcy, 2) przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, o której mowa w pkt 1 oraz na potrzeby własne. 2. Kontroli, o której mowa w ust. 1 nie podlegają pojazdy przewożące wartości pieniężne w rozumieniu przepisów o ochronie osób i mienia. 3. Kontrola odbywa się w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego. Art. 22. 1. Inspektorzy wykonują czynności kontrolne w umundurowaniu oraz posługują się legitymacjami służbowymi i znakami identyfikacyjnymi, a także używają oznakowanych pojazdów służbowych. 2. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia wzór legitymacji inspektora oraz szczegółowy sposób i tryb postępowania z nią związanego. Rozporządzenie to ustali w szczególności dane osobowe wpisywane do legitymacji, organy wydające, wymieniające i odbierające legitymację, przypadki, w których podlega ona wymianie i zwrotowi, oraz sposób jej używania, przechowywania i niszczenia. 3. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, wzór odznaki identyfikacyjnej inspektora i oznakowania pojazdu służbowego oraz szczegółowy sposób postępowania z nimi związany. Rozporządzenie to ustali w szczególności organy wydające odznakę, sposób jej używania, przechowywania i noszenia. Art. 23. 1. Inspektorzy wykonują czynności kontrolne w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub przez niego zatrudnionej. 2. Zatrzymanie pojazdu samochodowego może być dokonane tylko przez umundurowanych inspektorów, znajdujących się w pobliżu oznakowanego pojazdu służbowego. Art. 24. 1. Rozpoczęcie kontroli przez inspektora następuje po okazaniu kontrolowanemu legitymacji służbowej. 2. Inspektor ma obowiązek zapoznać kontrolowanego z jego prawami i obowiązkami wynikającymi z ustawy. Art. 25. Kontrolowany jest obowiązany umożliwić inspektorowi dokonanie czynności kontrolnych, a w szczególności: 1) udzielić ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazać dokumenty lub inne nośniki informacji oraz udostępnić dane mające związek z przedmiotem kontroli, 2) udostępnić pojazd, obiekt lub lokal, których badanie wchodzi w zakres kontroli, 3) sporządzić kopie dokumentów określonych przez kontrolującego, 4) umożliwić filmowanie i fotografowanie, jeżeli mogą one stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli. Art. 26. 1. W toku kontroli inspektorzy w szczególności mogą: 1) legitymować kierowców i inne osoby w celu ustalenia tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli, 2) badać dokumenty i inne nośniki informacji objęte zakresem kontroli, 3) dokonywać oględzin i zabezpieczać zebrane dowody, 4) przesłuchiwać świadków i zasięgać opinii biegłych, 5) przesłuchiwać kontrolowanego w charakterze strony, jeżeli po wyczerpaniu środków dowodowych lub z powodu ich braku pozostały nie wyjaśnione fakty istotne dla ustaleń kontroli. 2. W przypadku nie usprawiedliwionego nie stawienia się kontrolowanego, świadka lub biegłego na wezwanie inspektora stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Art. 27 1. Z przeprowadzonych czynności kontrolnych inspektor sporządza protokół. 2. Inspektor za zgodą kontrolowanego może odstąpić od sporządzania protokółu, jeżeli nie stwierdzono nieprawidłowości. 3. Protokół podpisują inspektor i kontrolowany. Odmowę podpisania protokółu przez kontrolowanego odnotowuje się w protokóle. 4. Oryginał protokółu zatrzymuje inspektor, a kopię doręcza się kontrolowanemu. Art. 28. 1. Wyniki kontroli w zależności od rodzaju ustaleń wykorzystywane są również do formułowania wniosków o wszczęcie: 1) postępowania administracyjnego o cofnięcie uprawnień przewozowych przedsiębiorcy, określonych przepisami o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego oraz o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób, 2) postępowania karnego, 3) postępowania w sprawach o wykroczenia przed kolegium. 2. Wnioski, o których mowa w ust. 1, kieruje do właściwych organów wojewódzki inspektor. Rozdział 5 Prawa i obowiązki pracowników Inspekcji Art. 29. 1. Inspektorem może być osoba, która: 1) posiada obywatelstwo polskie, 2) ma nienaganną opinię i nie była karana za przestępstwo, 3) posiada co najmniej średnie wykształcenie, 4) posiada prawo jazdy, co najmniej kategorii B, 5) ukończyła 25 lat życia oraz posiada wymagane warunki fizyczne i psychiczne, 6) złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin kwalifikacyjny. 2. Pracownik zatrudniony po raz pierwszy w Inspekcji, który wykonywać będzie czynności kontrolne jako inspektor, odbywa sześciomiesięczną praktykę w ramach kursu specjalistycznego zakończonego egzaminem kwalifikacyjnym. 3. Inspektor podlega co najmniej raz w roku szkoleniu organizowanemu przez Głównego Inspektora w celu podniesienia poziomu wiedzy fachowej. 4. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia: 1) szczegółowe warunki odbywania praktyki, programów szkolenia oraz sposób organizacji kursów specjalistycznych i przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych, a także obowiązujące kryteria kwalifikacji, z uwzględnieniem czasu trwania praktyki i wiedzy niezbędnej dla inspektorów, kryteriów oceny osób przystępujących do egzaminu kwalifikacyjnego oraz trybu jego przeprowadzenia, 2) warunki fizyczne i psychiczne wymagane od inspektorów, mając na uwadze charakter przewidzianych dla nich czynności i zadań kontrolnych oraz sposób udokumentowania spełnienia tych warunków. Art. 30. 1. Do pracowników Inspekcji stosuje się przepisy o służbie cywilnej, o ile przepisy niniejszej ustawy nie stanowią inaczej. 2. Inspektorom wykonującym czynności kontrolne przysługuje dodatek inspekcyjny do wynagrodzenia w wysokości do 100% wynagrodzenia. Art. 31. 1. Głównemu Inspektorowi, wojewódzkim inspektorom oraz ich zastępcom, a także inspektorom przysługuje umundurowanie służbowe. 2. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór umundurowania, o którym mowa w ust. 1, organy wydające to umundurowanie, kryteria i zasady przydziału umundurowania oraz normy mundurowe, a także warunki jego używania oraz sposób postępowania z tym związany. Art. 32. Inspektorzy w związku z wykonywaniem czynności kontrolnych korzystają z ochrony przewidzianej w Kodeksie karnym dla funkcjonariuszy publicznych. Rozdział 6 Kary pieniężne Art. 33. 1. Kto wykonuje międzynarodowy transport drogowy: 1) bez wymaganej koncesji, 2) bez wymaganego zezwolenia na przewóz osób lub rzeczy, 3) bez wymaganego zezwolenia na przewóz, który zaczyna się i kończy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pojazdem zarejestrowanym za granicą (kabotaż), 4) bez świadectwa wymaganego zgodnie z umową o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów (ATP), 5) naruszając przepisy dotyczące przewozu materiałów niebezpiecznych, 6) nie przestrzegając przepisów o czasie pracy i odpoczynku kierowców oraz nie posiadając zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy oraz czas jazdy i postoju, - podlega karze pieniężnej w wysokości od 5.000 złotych do 15.000 złotych. 2. Kto wykonuje międzynarodowy transport drogowy: 1) bez formularza jazdy lub z nieprawidłowo wypełnionym formularzem, przy wykonywaniu przewozu okazjonalnego, wahadłowego lub przewozu osób na potrzeby własne, 2) naruszając wymagania co do pojazdu w zakresie ochrony środowiska, 3) nie przestrzegając przepisów w sprawie okresowych ograniczeń ruchu pojazdów na drogach lub zakazu ruchu niektórych ich rodzajów, 4) bez uiszczenia opłat obowiązujących w międzynarodowym transporcie drogowym, 5) nie mając przy sobie dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 i pkt 4 niniejszego ustępu, lub nie przestrzegając warunków określonych w tych dokumentach, - podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 złotych do 5.000 złotych. Art. 34. 1. Kto wykonuje krajowy drogowy przewóz osób: 1) bez wymaganego zezwolenia na przewóz osób, 2) nie przestrzegając przepisów o czasie pracy i odpoczynku kierowców oraz nie posiadając zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy oraz czas jazdy i postoju, - podlega karze pieniężnej w wysokości od 5.000 złotych do 15.000 złotych. 2. Kto wykonuje krajowy drogowy przewóz osób: 1) nie mając przy sobie zezwolenia lub nie przestrzegając warunków określonych w zezwoleniu 2) samowolnie zmieniając wskazania urządzeń pomiarowo-kontrolnych zainstalowanych w taksówce, 3) naruszając wymagania co do pojazdu w zakresie ochrony środowiska, - podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 złotych do 5.000 złotych. Art. 35. 1. Kto wykonuje krajowy zarobkowy przewóz rzeczy lub na potrzeby własne przedsiębiorcy: 1) naruszając przepisy dotyczące przewozu materiałów niebezpiecznych, 2) nie przestrzegając przepisów o czasie pracy i odpoczynku kierowców oraz nie posiadając zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy oraz czas jazdy i postoju, - podlega karze pieniężnej od 5.000 złotych do 15.000 złotych. 2. Kto wykonuje krajowy zarobkowy przewóz rzeczy lub na potrzeby własne przedsiębiorcy: 1) nie przestrzegając przepisów w sprawie okresowych ograniczeń ruchu pojazdów na drogach lub zakazu ruchu niektórych ich rodzajów, 2) przekraczając warunki lub nie dopełniając warunków dotyczących przewozu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, - podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 złotych do 5.000 złotych. Art. 36. 1. Kary pieniężne stanowią dochody budżetu państwa. 2. Kary pieniężne uiszcza się w formie gotówkowej bezpośrednio inspektorowi, który ją nałożył lub na rachunek bankowy. 3. W przypadku uiszczenia kary pieniężnej w formie gotówkowej inspektor wydaje pokwitowanie na druku ścisłego zarachowania, stanowiące dowód uiszczenia tej kary. 4. Koszty związane z uiszczeniem kary pieniężnej na rachunek bankowy pokrywa wpłacający. 5. Od decyzji o nałożeniu kary pieniężnej przysługuje odwołanie do Głównego Inspektora w terminie 14 dni od dnia jej wręczenia kontrolowanemu. 6. W przypadku uwzględnienia odwołania uiszczona kara pieniężna lub jej część podlega zwrotowi w terminie 14 dni od wydania decyzji przez Głównego Inspektora. 7. Od decyzji Głównego Inspektora przysługuje skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Art. 37. 1. Do czasu uiszczenia kary pieniężnej pojazd kieruje się lub usuwa na koszt przedsiębiorcy na najbliższy parking strzeżony. 2. W zakresie postępowania w związku z usuwaniem pojazdu na parking stosuje się odpowiednio przepisy Prawa o ruchu drogowym. 3. Zwrot pojazdu z parkingu następuje po przedstawieniu przez kontrolowanego inspektorowi lub we właściwym organie Inspekcji dowodu uiszczenia kary pieniężnej. 4. Jeżeli kara pieniężna nie zostanie uiszczona i pojazd nie zostanie odebrany z parkingu w ciągu 30 dni stosuje się odpowiednio przepisy działu 2 rozdziału 6 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161, z 1992 r. Nr 20, poz. 78, z 1993 r. Nr 28, poz. 127, z 1995 r. Nr 85, poz. 426, z 1996 r. Nr 43, poz. 189 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 137, poz. 926 i Nr 141, poz. 943 i poz. 944 oraz z 1998 r. Nr 162, poz. 1126), dotyczące egzekucji należności pieniężnych z ruchomości. Rozdział 7 Zmiany w przepisach obowiązujących Art. 38. W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz.U. Nr 12, poz. 114, z 1981 r. Nr 24, poz. 124, z 1982 r. Nr 16, poz. 125, z 1983 r. Nr 6, poz. 35, Nr 44, poz. 203, z 1984 r. Nr 54, poz. 275, z 1985 r. Nr 14, poz. 60 i Nr 23, poz. 100, z 1986 r. Nr 39, poz. 193, z 1988 r. Nr 20, poz. 135 i Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 34, poz. 180, z 1990 r. Nr 51, poz. 297, Nr 72, poz. 422 i Nr 86, poz. 524, z 1991 r. Nr 75, poz. 332 i Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 24, poz. 101, z 1994 r. Nr 123, poz. 600, z 1995 r. Nr 6, poz. 29, Nr 60, poz. 310 i Nr 95, poz. 475, z 1997 r. Nr 85, poz. 539, Nr 54, poz. 349, Nr 111, poz. 724, Nr 104, poz. 661, Nr 106, poz. 677, Nr 60, poz. 369, Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779, Nr 141, poz. 942 i Nr 133, poz. 884, z 1998 r. Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 83, poz. 931 i Nr 101, poz. 1178) art. 601 § 1 i art. 103a skreśla się. Art. 39. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 75, poz. 332, z 1993 r. Nr 47, poz. 212, z 1994 r. Nr 127, poz. 627, z 1997 r. Nr 6 poz. 31, Nr 80, poz. 497, Nr 106, poz. 677, Nr 123, poz. 780, z 1998 r. Nr 106 poz. 668, Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) po art. 40b dodaje się art. 40c w brzmieniu: ,,Art. 40c. 1. W razie stwierdzenia, że pojazd przekracza dopuszczalną masę, naciski osi, wymiary lub przejazd pojazdu odbywa się bez zezwolenia wymaganego przepisami Prawa o ruchu drogowym, inspektor Inspekcji Transportu Drogowego ma również prawo nakładania i pobierania opłaty drogowej podwyższonej. 2. Od decyzji o nałożeniu opłaty, o której mowa w ust. 1, przysługuje odwołanie do Głównego Inspektora Transportu Drogowego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia." Art. 40. W ustawie z 2 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779, Nr 160, poz. 1086, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 133, poz. 872, z 1999 r. Nr 106, poz. 1216 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 6 ust. 1 dodaje się pkt 3a w brzmieniu: ,,3a) inspektor Inspekcji Transportu Drogowego"; 2) w art. 129 dodaje się ust. 4a w brzmieniu: ,,4a. Kontrola ruchu drogowego w stosunku do kierujących pojazdami, którzy wykonują krajowy lub międzynarodowy, zarobkowy transport drogowy albo na potrzeby własne przedsiębiorcy, należy również do inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, w zakresie określonym tą ustawą. W tym zakresie inspektorom tym przysługują uprawnienia policjantów określone w ust. 2"; 3) w art. 132 w ust. 5 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie: "5. Zatrzymany dokument pojazdu zarejestrowanego za granicą, z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 1 pkt 4 i 6, pozostawia się odpowiednio w jednostce Policji albo w wojewódzkim inspektoracie transportu drogowego przez okres 7 dni."; 4) w art. 134: a) dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1, b) dodaje się ust. 2 w brzmieniu: ,,2. W stosunku do pojazdów wykonujących krajowy lub międzynarodowy , zarobkowy transport drogowy albo na potrzeby własne, uprawnienia i obowiązki policjantów określone w art. 132 ust. 1-3 i art. 133 wykonują również inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego."; 5) w art. 139 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: ,,4. W stosunku do kierujących pojazdami, którzy wykonują krajowy lub międzynarodowy, zarobkowy transport drogowy albo na potrzeby własne, uprawnienia i obowiązki policjantów określone w art. 135 ust. 1 i art. 136 ust. 1 wykonują również inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.". Art. 41. W ustawie z dnia 2 sierpnia 1997 r. o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego (Dz.U. Nr 106, poz. 677 i z 1999 r. Nr 32, poz. 310) wprowadza się następujące zmiany: 1) art. 5 otrzymuje brzmienie: "Art. 5. 1. Do kontroli kierowców pojazdów samochodowych zarejestrowanych w kraju lub za granicą, w zakresie dokumentów związanych z wykonywaniem międzynarodowego transportu drogowego oraz przestrzegania warunków w nich określonych, są uprawnieni: 1) Policja - w odniesieniu do dokumentów wymienionych w art. 4 ust. 2 i 3, 2) organ celny " przy przeprowadzaniu kontroli celnej, w odniesieniu do dokumentów wymienionych w art. 4 ust. 2 i 3, 3) funkcjonariusze Straży Granicznej " przy przeprowadzaniu kontroli granicznej, w odniesieniu do dokumentów wymienionych w art. 4 ust. 2 pkt 1-5, 7 i 9 oraz ust. 3 pkt 1-3, 5 i 7, 4) zarząd drogi " w odniesieniu do dokumentów wymienionych w art. 4 ust. 2 pkt 6 i ust. 3 pkt 4, 5) inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, na zasadach określonych w przepisach o Inspekcji Transportu Drogowego. 2. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych i ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, kierując się zasadą najmniejszej uciążliwości dla kontrolowanego oraz dążąc do uproszczenia procedur kontrolnych określi, w drodze rozporządzenia, warunki, tryb i sposób wykonywania kontroli, o której mowa w ust. 1, oraz stosowane przy tym dokumenty.", 2) tytuł rozdziału 4 otrzymuje brzmienie: "Rozdział 4 Opłaty i kary pieniężne", 3) dodaje się art. 31 a-d w brzmieniu: "Art. 31a. 1. Kto wykonuje międzynarodowy transport drogowy: 1) bez wymaganej koncesji, 2) bez wymaganego zezwolenia na przewóz osób lub rzeczy, 3) bez wymaganego zezwolenia na przewóz, który zaczyna się i kończy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pojazdem zarejestrowanym za granicą (kabotaż), 4) bez świadectwa wymaganego zgodnie z umową międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów (ATP), 5) naruszając przepisy dotyczące przewozu materiałów niebezpiecznych, 6) nie przestrzegając przepisów o czasie pracy i odpoczynku kierowców oraz nie posiadając zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy oraz czas jazdy i postoju - podlega karze pieniężnej w wysokości od 5.000 złotych do 15.000 złotych. 2. Kto wykonuje międzynarodowy transport drogowy: 1) bez formularza jazdy lub z nieprawidłowo wypełnionym formularzem, przy wykonywaniu przewozu okazjonalnego, wahadłowego lub przewozu osób na potrzeby własne, 2) naruszając wymagania co do pojazdu w zakresie ochrony środowiska, 3) nie przestrzegając przepisów w sprawie okresowych ograniczeń ruchu pojazdów na drogach lub zakazu ruchu niektórych ich rodzajów, 4) bez uiszczenia opłat obowiązujących w międzynarodowym transporcie drogowym, 5) nie mając przy sobie dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 i pkt 4 niniejszego ustępu lub nie przestrzegając warunków określonych w tych dokumentach, - podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 złotych do 5.000 złotych. Art. 31b. 1. Uprawnieni do kontroli, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1-4, mają prawo nałożyć na kontrolowanego karę pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej. 2. Od decyzji o nałożeniu kary pieniężnej przysługuje odwołanie do organu nadrzędnego nad organem, którego funkcjonariusz karę tę nałożył, w terminie 14 dni od daty wręczenia kontrolowanemu tej decyzji. 3. Od decyzji organu II instancji przysługuje skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Art. 31c. 1. Kary pieniężne stanowią dochody budżetu państwa. 2. Kary pieniężne uiszcza się w formie gotówkowej bezpośrednio inspektorowi, który ją nałożył lub na rachunek bankowy wskazany przez inspektora. 3. W przypadku uiszczenia kary pieniężnej w formie gotówkowej inspektor wydaje pokwitowanie na druku ścisłego zarachowania, stanowiące dowód uiszczenia tej kary. 4. Koszty związane z uiszczeniem kary pieniężnej na rachunek bankowy pokrywa wpłacający. Art. 31.d. 1. Do czasu uiszczenia kary pieniężnej pojazd kieruje się lub usuwa na koszt przedsiębiorcy na najbliższy parking strzeżony. 2. W zakresie postępowania w związku z usuwaniem pojazdu stosuje się odpowiednio przepisy Prawa o ruchu drogowym. 3. Zwrot pojazdu z parkingu następuje po przedstawieniu przez kontrolowanego organowi, który karę nałożył, dowodu uiszczenia kary pieniężnej. 4. Jeżeli kara pieniężna nie zostanie uiszczona i pojazd nie zostanie odebrany z parkingu w ciągu 30 dni stosuje się odpowiednio przepisy działu 2 rozdziału 6 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161, z 1992 r. Nr 20, poz. 78, z 1993 r. Nr 28, poz. 127, z 1995 r. Nr 85, poz. 426, z 1996 r. Nr 43, poz. 189 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 137, poz. 926 i Nr 141, poz. 943 i poz. 944 oraz z 1998 r. Nr 162, poz. 1126), dotyczące egzekucji należności pieniężnych z ruchomości." Art. 42. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób (Dz.U. Nr 141, poz. 942 i Nr 158, poz. 1045, z 1998 r. Nr 106 poz. 668, z 1999 r. Nr 86, poz. 963, Nr 91, poz. 1043 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 21: a) ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Do kontroli kierowców pojazdów samochodowych wykonujących krajowy zarobkowy przewóz osób uprawnione są właściwe organy Policji oraz inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, w zakresie dokumentów związanych z tym przewozem oraz przestrzegania warunków w nich określonych.", b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu: "4. Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego dokonują kontroli, o której mowa w ust. 3, na zasadach określonych w przepisach o Inspekcji Transportu Drogowego."; 2) tytuł rozdziału 6 otrzymuje brzmienie: "Rozdział 6 Opłaty i kary pieniężne"; 3) dodaje się art. 22 a - d w brzmieniu: "Art. 22a. 1. Kto wykonuje krajowy drogowy przewóz osób: 1) bez wymaganego zezwolenia na przewóz osób, 2) nie przestrzegając przepisów o czasie pracy i odpoczynku kierowców oraz nie posiadając zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy oraz czas jazdy i postoju, - podlega karze pieniężnej w wysokości od 5.000 złotych do 15.000 złotych. 2. Kto wykonuje krajowy drogowy przewóz osób: 1) nie mając przy sobie zezwolenia lub nie przestrzegając warunków określonych w zezwoleniu, 2) samowolnie zmieniając wskazania urządzenia pomiarowo-kontrolnego zainstalowanego w taksówce, 3) narusza wymagania co do pojazdu w zakresie ochrony środowiska, - podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 złotych do 5.000 złotych. Art. 22b. 1. Organy Policji mają prawo nałożyć na kontrolowanego karę pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej. 2. Od decyzji o nałożeniu kary pieniężnej przysługuje odwołanie do organu nadrzędnego nad organem, którego funkcjonariusz karę tę nałożył, w terminie 14 dni od daty wręczenia kontrolowanemu decyzji o jej wymierzeniu. 3. Od decyzji organu II instancji przysługuje skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Art. 22c. 1. Kary pieniężne stanowią dochody budżetu państwa. 2. Kary pieniężne uiszcza się w formie gotówkowej bezpośrednio inspektorowi, który ją nałożył lub na rachunek bankowy wskazany przez inspektora. 3. W przypadku uiszczenia kary pieniężnej w formie gotówkowej inspektor wydaje pokwitowanie na druku ścisłego zarachowania, stanowiące dowód uiszczenia tej kary. 4. Koszty związane z uiszczeniem kary pieniężnej na rachunek bankowy pokrywa wpłacający. Art. 22d. 1. Do czasu uiszczenia kary pieniężnej pojazd kieruje się lub usuwa na koszt przedsiębiorcy na najbliższy parking strzeżony. 2. W zakresie postępowania w związku z usuwaniem pojazdu stosuje się odpowiednio przepisy Prawa o ruchu drogowym. 3. Zwrot pojazdu z parkingu następuje po przedstawieniu przez kontrolowanego we właściwym organie Policji dowodu uiszczenia kary pieniężnej. 4. Jeżeli kara pieniężna nie zostanie uiszczona i pojazd nie zostanie odebrany z parkingu w ciągu 30 dni stosuje się odpowiednio przepisy działu 2 rozdziału 6 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161, z 1992 r. 20, poz. 78, z 1993 r. Nr 28, poz. 127, z 1995 r. Nr 85, poz. 426, z 1996 r. Nr 43, poz. 189 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 137, poz. 926 i Nr 141, poz. 943 i poz. 944 oraz z 1998 r. Nr 162, poz. 1126), dotyczące egzekucji należności pieniężnych z ruchomości.". Art. 43. W ustawie z dnia 4 wrzenia 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z 1999 r. Nr 82, poz. 928 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) w art. 27 w ust. 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy: ,,Głównym Inspektorem Transportu Drogowego.". Art. 44. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2000 r., za wyjątkiem art. 2 ust 1 oraz art. 33"37, które wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia 2001 r.