P r o j e k t
                                                                               
                                                                               
                                                                               
                                                                               
                                                                               
                                    USTAWA
                        z dnia                  2000 r.
                                       
                       o Inspekcji Transportu Drogowego
                                       
                                  Rozdział 1
                                Przepisy ogólne
                                       
                                    Art. 1.
Tworzy się Inspekcję Transportu Drogowego powołaną do kontroli przestrzegania
przepisów w  zakresie krajowego i międzynarodowego, zarobkowego transportu
drogowego oraz na potrzeby własne przedsiębiorcy w rozumieniu tych przepisów,
zwaną dalej "Inspekcją".

                                    Art. 2.
1. Do zadań Inspekcji  należy kontrola:
   1) dokumentów  związanych  z wykonywaniem międzynarodowego transportu
     drogowego oraz przestrzegania warunków w nich określonych,  z wyłączeniem
     kontroli w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego,
   2) dokumentów związanych  z wykonywaniem krajowego drogowego przewozu osób
     oraz przestrzegania warunków w nich określonych,
   3) ruchu drogowego w zakresie transportu, o którym mowa w art. 1, na
     zasadach określonych w przepisach działu V ustawy z dnia 2 czerwca 1997r.
     Prawo o ruchu drogowym ( Dz.U. Nr 98, poz. 602, Nr 123 poz. 779, Nr 160,
     poz. 1086, z 1998 r. Nr 106 poz. 668 i Nr 133, poz. 872, z 1999 r. Nr 106,
     poz. 1216 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136),
   4) przestrzegania przez kierowców przepisów w zakresie czasu pracy, w tym
     prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku,
   5)  przestrzegania szczegółowych zasad i warunków  transportu  zwierząt.
2. Przepisy ust. 1 nie naruszają przewidzianych w odrębnych ustawach
  obowiązków i uprawnień organów publicznych w zakresie kontroli przestrzegania
  przepisów, o których mowa w art. 1.
                                       
                                  Rozdział 2
                             Organizacja Inspekcji
                                       
                                    Art. 3.
1.  Zadania Inspekcji   określone w  art. 2 ust. 1 wykonują:
   1) Główny Inspektor Transportu Drogowego,  zwany dalej ,,Głównym
     Inspektorem",
   2) wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora transportu drogowego, jako
     kierownika wojewódzkiej inspekcji transportu drogowego, wchodzącej w skład
     wojewódzkiej administracji zespolonej, zwanego dalej ,,woje-wódzkim
     inspektorem".
2. Czynności związane z realizacją zadań określonych w art. 2 ust. 1, w
  zakresie określonym w rozdziale 4, wykonują  inspektorzy wojewódzkich
  inspektoratów transportu drogowego zwani dalej ,,inspektorami".
3. W rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w sprawach związanych
  z wykonywaniem zadań i kompetencji Inspekcji, organem właściwym jest
  wojewódzki inspektor,  a jako  organ wyższego stopnia -  Główny Inspektor.

                                    Art. 4.
1. Główny Inspektor kieruje Inspekcją przy pomocy podległego mu Głównego
  Inspektoratu Transportu Drogowego.
2. Organizację Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego określi statut
  nadany, w drodze rozporządzenia, przez ministra właściwego do spraw
  transportu, uwzględniający w jego  strukturze organizacyjnej  podział na
  biura, wydziały, sekretariaty  i samodzielne stanowiska.
3. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym
  do spraw      administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia,
  zasady organizacji wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego,
  uwzględniające w ich  strukturze organizacyjnej podział na    biura,
  wydziały, sekretariaty  i samodzielne stanowiska.

                                    Art. 5.
1. Główny  Inspektor jest centralnym organem administracji rządowej.
2. Głównego Inspektora powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek
  ministra właściwego do spraw transportu.
3. Zastępcę Głównego Inspektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw
  transportu,
    na wniosek  Głównego Inspektora.
4. Nadzór nad Głównym Inspektorem sprawuje minister właściwy do spraw
  transportu.

                                    Art. 6.
1. Organy Inspekcji wykonują zadania określone w ustawie, na podstawie
  okresowych planów pracy, a także mogą  podejmować kontrole nie planowane,
  jeżeli wymagają tego okoliczności faktyczne.
2. Główny Inspektor sprawuje nadzór nad wojewódzkimi inspektorami oraz ma
  prawo kontroli ich działalności, a także wydawania im wiążących poleceń w tym
  zakresie.
3. Główny Inspektor opracowuje kierunki działania Inspekcji i plany kontroli o
  znaczeniu krajowym zatwierdzane przez ministra właściwego do spraw
  transportu oraz organizuje kursy specjalistyczne i szkolenia dla
  inspektorów.
4. Wojewódzcy inspektorzy ustalają plany pracy uwzględniające kierunki
  działania i plany kontroli, o których mowa w ust. 1, oraz wnioski wojewody.

                                  Rozdział 3
                             Uprawnienia Inspekcji
                                       
                                    Art. 7.
Inspektorzy wykonując zadania, o których mowa w art. 2 ust. 1, maja prawo w
szczególności do:
   1) wstępu do pojazdu, a także obiektu lub lokalu, gdzie jest prowadzona
     działalność gospodarcza w zakresie transportu drogowego oraz transport na
     potrzeby własne przedsiębiorcy,
   2) kontrolowania, masy,  nacisków osi i  wymiarów pojazdu przy użyciu
     sprzętu pomiarowego,
   3) nakładania i pobierania kar pieniężnych,
   4) nakładania i pobierania opłat drogowych podwyższonych, zgodnie z
     przepisami o drogach publicznych,
   5) stosowania środków przymusu bezpośredniego,
   6) używania broni palnej.
                                       
                                    Art. 8.
Na podstawie ustaleń przeprowadzonej  kontroli, działając w imieniu
wojewódzkiego inspektora, inspektor  ma prawo nałożyć na kontrolowanego karę
pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej, na zasadach określonych w
rozdziale 6.
                                       
                                    Art. 9.
1. Inspektorzy mogą stosować środki przymusu bezpośredniego wobec osób nie
  podporządkowujących się ich  poleceniom wydanym na podstawie prawa, a także
  wobec osób uniemożliwiających wykonanie  przez nich  czynności kontrolnych.
2. Środki przymusu bezpośredniego mogą być użyte jedynie w zakresie niezbędnym
  do osiągnięcia podporządkowania się poleceniom, o których mowa w ust. 1, lub
  do skutecznego odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na inspektora.
3. Dopuszczalne jest stosowanie tylko takich środków przymusu bezpośredniego,
  jakie odpowiadają potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacji, i pod
  warunkiem, że w inny dostępny w tej sytuacji sposób nie można skutecznie oraz
  bezpiecznie wykonać czynności kontrolnych.
                                       
                                   Art. 10.
1. Uprawnia  się inspektorów do stosowania następujących środków przymusu
  bezpośredniego:
   1) siły fizycznej, w postaci chwytów obezwładniających oraz podobnych
     technik obrony,
   2) indywidualnych technicznych i chemicznych środków lub urządzeń
     przeznaczonych do obezwładnienia osób  oraz unieruchamiania pojazdów.
2. Siłę fizyczną można stosować w celu odparcia czynnej napaści lub zmuszenia
  do wykonania polecenia albo zatrzymania osoby ściganej.
3. Używając siły fizycznej nie wolno zadawać uderzeń, chyba że działa się w
  obronie koniecznej albo w celu odparcia zamachu na życie lub zdrowie ludzkie.
4. Indywidualne techniczne i chemiczne środki przymusu bezpośredniego można
  stosować w przypadku odpierania czynnej napaści, pokonywania czynnego oporu
  lub udaremniania ucieczki osoby kontrolowanej.
5. Inspektorzy mogą stosować również urządzenia techniczne umożliwiające
  zatrzymanie pojazdu, a w szczególności: kolczatkę drogową, zaporę drogową,
  kozły oporowe i zasieki.
                                       
                                   Art. 11.
1. Środki przymusu bezpośredniego mogą być stosowane po uprzednim wezwaniu do
  zachowania się zgodnego z prawem oraz po bezskutecznym uprzedzeniu o ich
  użyciu.
2. Inspektor może odstąpić od wzywania osoby do zachowania się zgodnego z
  prawem oraz od uprzedzenia o zastosowaniu środków przymusu bezpośredniego,
  jeżeli zwłoka groziłaby niebezpieczeństwem dla:
   1) życia lub zdrowia ludzkiego,
   2) mienia, jeżeli jednocześnie bezpośrednio jest zagrożone życie, zdrowie
     lub wolność człowieka.
3. Środki przymusu bezpośredniego stosuje się w taki sposób, aby osiągnięcie
  podporządkowania się wydanym na podstawie prawa poleceniom powodowało
  możliwie najmniejsza dolegliwość.
4. Od dalszego stosowania środków przymusu bezpośredniego należy odstąpić, gdy
  osoba, wobec której użyto tych środków, podporządkowała się wydanym
  poleceniom.
                                       
                                   Art. 12.
Jeżeli wskutek zastosowania środka przymusu bezpośredniego nastąpiło zranienie
osoby inspektor jest obowiązany udzielić jej pierwszej pomocy, a w razie
potrzeby wezwać lekarza.
                                       
                                   Art. 13.
1. O fakcie zastosowania środka przymusu bezpośredniego inspektor zawiadamia
  pisemnie bezpośredniego przełożonego.
2. Przełożony jest obowiązany każdorazowo zbadać zasadność, warunki i sposób
  zastosowania środków przymusu bezpośredniego przez podległych mu inspektorów.
                                       
                                   Art. 14.
1. Jeżeli środki przymusu bezpośredniego wymienione w art. 10 ust. 1 okazały
  się niewystarczające lub ich użycie ze względu na okoliczności danego
  zdarzenia nie jest możliwe, inspektor ma prawo użycia broni palnej wyłącznie
  w celu odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na jego życie, zdrowie
  lub  wolność oraz przeciwko osobie, która usiłuje bezprawnie i przemocą
  odebrać mu  broń palną.
2. Przez użycie broni palnej rozumie się oddanie strzału w kierunku osoby w
  celu jej obezwładnienia, po wyczerpaniu postępowania określonego w art. 15.
3. Inspektor, który podjął decyzję o użyciu broni palnej, powinien postępować
  ze szczególną rozwagą, traktując broń jako ostateczny środek działania.
4. Użycie broni palnej powinno nastąpić w sposób wyrządzający możliwie
  najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której jej użyto, i nie może zmierzać do
  pozbawienia tej osoby życia ani narażać osób postronnych na niebezpieczeństwo
  utraty życia lub zdrowia.
                                       
                                   Art. 15.
1. Inspektorzy przed użyciem broni palnej są obowiązani:
   1) po okrzyku "INSPEKCJA DROGOWA" wezwać osobę, w stosunku do której
     przewiduje się użycie broni palnej, do zachowania zgodnego z prawem, a w
     szczególności do natychmiastowego porzucenia broni lub innego
     niebezpiecznego narzędzia, odstąpienia od bezprawnych działań lub użycia
     przemocy albo zaniechania ucieczki,
   2) w razie niepodporządkowania się wezwaniom określonym w pkt 1 zagrozić
     użyciem broni palnej okrzykiem "STÓJ BO STRZELAM",
   3) oddać strzał ostrzegawczy w górę, jeżeli czynności określone w pkt 1 i 2
     okażą się bezskuteczne.
2. Przepisów ust. 1 nie stosuje się, w przypadku gdy z zachowania osoby
  posiadającej broń lub inne niebezpieczne narzędzie wynika, że wszelka zwłoka
  groziłaby bezpośrednim niebezpieczeństwem dla życia i zdrowia ludzkiego.
3. Użycie broni palnej w sytuacji, o której mowa w ust. 2, musi być
  poprzedzone okrzykiem "INSPEKCJA DROGOWA".

                                   Art. 16.
1. Jeżeli wskutek użycia broni palnej następuje zranienie, podejrzenie śmierci
  lub śmierć osoby, inspektor jest obowiązany bez zbędnej zwłoki do udzielenia
  pierwszej pomocy i niezwłocznego wezwania lekarza.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, oraz gdy w wyniku użycia broni
  palnej nastąpiła w mieniu szkoda inspektor jest obowiązany ponadto do
  zabezpieczenia śladów na miejscu zdarzenia i niedopuszczenia na to miejsce
  osób trzecich oraz jeżeli jest to możliwe " ustalenia świadków zdarzenia.

                                   Art. 17.
1. O każdym przypadku użycia broni palnej lub podjęcia czynności, o których
  mowa w art. 15 ust. 1, inspektor jest obowiązany niezwłocznie powiadomić
  bezpośredniego przełożonego  oraz sporządzić pisemną notatkę.
2. Do obowiązków wojewódzkiego inspektora należy:
   1) zbadanie, czy użycie broni palnej lub podjęcie czynności określonej w
     art. 15 ust. 1 nastąpiło zgodnie z obowiązującymi przepisami,
   2) niezwłoczne zawiadomienie prokuratora w wypadku stwierdzenia, że użycie
     broni palnej było niezgodne z obowiązującymi przepisami,
   3) wszczęcie postępowania dyscyplinarnego w przypadku określonym w pkt 2
     oraz w razie stwierdzenia, że podjęcie czynności określonych w art. 15
     ust. 1 było niezgodne z obowiązującymi przepisami.
   
                                   Art. 18.
1. Pozwolenie na posiadanie broni palnej wydaje, na wniosek wojewódzkiego
  inspektora, w trybie określonym odrębnymi przepisami właściwy miejscowo
  komendant wojewódzki Policji.
2. O wydaniu inspektorowi broni palnej oraz amunicji decyduje wojewódzki
  inspektor pod warunkiem odbycia przez inspektora  uprzedniego przeszkolenia w
  zakresie użycia broni palnej oraz zasad bezpiecznego obchodzenia się z bronią
  palną i amunicją i po przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym sprawdzenia
  znajomości przez inspektora przepisów w tym zakresie.
3. Inspektorzy, po zakończeniu pracy, są obowiązani do codziennego zdania
  broni i amunicji do magazynu broni.
4. Spełnienie obowiązku o którym mowa w ust. 3, nie jest wymagane w
  przypadkach:
   1) wykonywania zadań służbowych wymagających przebywania poza siedzibą
     organu Inspekcji po upływie urzędowego czasu pracy,
   2) wydania przez organ Inspekcji stosownego zezwolenia.

5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym
  do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady
  przydziału, ewidencjonowania i przechowywania broni palnej i amunicji w
  wojewódzkich inspektoratach transportu drogowego, mając na uwadze
  uniemożliwienie dostępu do broni palnej i amunicji osobom niepowołanym.

                                   Art. 19.
Na sposób zastosowania środków przymusu bezpośredniego i użycia broni palnej
przez inspektorów, osobie wobec której zastosowane zostały  środki lub użyta ta
broń, przysługuje zażalenie do  prokuratora rejonowego właściwego ze względu na
miejsce zdarzenia, w terminie siedmiu dni od dnia zdarzenia.
                                       
                                   Art. 20.
1. Inspekcja współdziała z Policją, Strażą Graniczną, Służbą Celną, Inspekcją
  Celną i zarządami dróg  w zakresie bezpieczeństwa i porządku ruchu na drogach
  publicznych oraz zwalczania przestępstw gospodarczych dokonywanych w zakresie
  transportu drogowego  lub w związku z tym transportem z uwzględnieniem
  właściwości i kompetencji tych organów oraz zadań Inspekcji.
2. Inspekcja współdziała z Państwową Inspekcją Pracy w zakresie przestrzegania
  przepisów dotyczących czasu pracy, obowiązkowych przerw i czasu wypoczynku
  kierowców, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt. 4.
3. W celu realizacji zadań określonych w art. 2 ust. 1 Inspekcja współdziała
  również z organizacjami zrzeszającymi przewoźników drogowych.
                                       
                                  Rozdział 4
                              Czynności kontrolne
                                       
                                   Art. 21.
1. Kontroli, o której mowa w art. 2 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 2  podlegają:
   1) kierowcy wykonujący krajowy lub międzynarodowy,  zarobkowy transport
     drogowy       albo  na  potrzeby własne przedsiębiorcy,
   2) przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, o której mowa w pkt 1
     oraz na potrzeby własne.
2. Kontroli, o której mowa w ust. 1 nie podlegają pojazdy przewożące wartości
  pieniężne w rozumieniu przepisów o ochronie osób i mienia.
3. Kontrola odbywa się w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego.
                                       
                                   Art. 22.
1. Inspektorzy wykonują czynności kontrolne w umundurowaniu oraz posługują się
  legitymacjami służbowymi i znakami identyfikacyjnymi, a także używają
  oznakowanych pojazdów służbowych.
2. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia
  wzór legitymacji inspektora oraz szczegółowy sposób i tryb postępowania z nią
  związanego. Rozporządzenie to ustali w szczególności dane osobowe wpisywane
  do legitymacji, organy wydające, wymieniające i odbierające legitymację,
  przypadki, w których podlega ona wymianie i zwrotowi, oraz sposób jej
  używania, przechowywania i niszczenia.
3. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
  wzór odznaki identyfikacyjnej inspektora i oznakowania pojazdu służbowego
  oraz szczegółowy sposób postępowania z nimi związany. Rozporządzenie to
  ustali w szczególności organy wydające odznakę, sposób jej  używania,
  przechowywania i noszenia.
                                       
                                   Art. 23.
1. Inspektorzy wykonują czynności kontrolne w obecności kontrolowanego, osoby
  zastępującej kontrolowanego lub przez niego zatrudnionej.
2. Zatrzymanie pojazdu samochodowego może być dokonane tylko przez
  umundurowanych inspektorów, znajdujących się w pobliżu oznakowanego pojazdu
  służbowego.
                                       
                                   Art. 24.
1. Rozpoczęcie kontroli przez inspektora następuje po okazaniu kontrolowanemu
  legitymacji służbowej.
2. Inspektor ma obowiązek zapoznać kontrolowanego z jego prawami i obowiązkami
  wynikającymi z ustawy.
                                       
                                   Art. 25.
Kontrolowany jest obowiązany umożliwić inspektorowi dokonanie czynności
kontrolnych, a w szczególności:
   1) udzielić ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazać dokumenty lub inne
     nośniki informacji oraz udostępnić dane mające związek z przedmiotem
     kontroli,
   2) udostępnić pojazd, obiekt lub lokal, których badanie wchodzi w zakres
     kontroli,
   3) sporządzić kopie dokumentów określonych przez kontrolującego,
   4) umożliwić filmowanie i fotografowanie, jeżeli mogą one stanowić dowód lub
     przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem
     kontroli.
                                       
                                   Art. 26.
1. W toku kontroli inspektorzy w szczególności mogą:
   1) legitymować kierowców i inne osoby w celu ustalenia tożsamości, jeżeli
     jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,
   2) badać dokumenty i inne nośniki informacji objęte zakresem kontroli,
   3) dokonywać oględzin i zabezpieczać zebrane dowody,
   4) przesłuchiwać świadków i zasięgać opinii biegłych,
   5) przesłuchiwać kontrolowanego w charakterze strony, jeżeli po wyczerpaniu
     środków dowodowych lub z powodu ich braku pozostały nie wyjaśnione  fakty
     istotne dla ustaleń kontroli.
2. W przypadku nie usprawiedliwionego nie stawienia się kontrolowanego,
  świadka lub biegłego na wezwanie inspektora  stosuje się przepisy Kodeksu
  postępowania administracyjnego.
                                       
                                    Art. 27
1. Z przeprowadzonych czynności kontrolnych inspektor sporządza protokół.
2. Inspektor za zgodą kontrolowanego może odstąpić od sporządzania protokółu,
  jeżeli nie stwierdzono nieprawidłowości.
3. Protokół podpisują inspektor i kontrolowany. Odmowę podpisania protokółu
  przez kontrolowanego odnotowuje się w protokóle.
4. Oryginał protokółu zatrzymuje inspektor, a kopię doręcza się
  kontrolowanemu.
                                       
                                   Art. 28.
1. Wyniki kontroli w zależności od rodzaju  ustaleń wykorzystywane są również
  do formułowania wniosków o wszczęcie:
   1) postępowania administracyjnego o cofnięcie uprawnień przewozowych
     przedsiębiorcy, określonych przepisami o warunkach wykonywania
     międzynarodowego transportu drogowego oraz o warunkach wykonywania
     krajowego drogowego przewozu osób,
   2) postępowania karnego,
   3) postępowania w sprawach o wykroczenia przed kolegium.
2. Wnioski, o których mowa w ust. 1, kieruje do właściwych organów wojewódzki
  inspektor.
                                       
                                  Rozdział  5
                    Prawa i obowiązki pracowników Inspekcji
                                       
                                   Art. 29.
1. Inspektorem może być osoba, która:
   1) posiada obywatelstwo polskie,
   2) ma nienaganną opinię i nie była karana za przestępstwo,
   3) posiada co najmniej średnie wykształcenie,
   4) posiada prawo jazdy, co najmniej kategorii B,
   5) ukończyła 25 lat życia oraz posiada wymagane warunki fizyczne i
     psychiczne,
   6) złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin kwalifikacyjny.
2. Pracownik zatrudniony po raz pierwszy w Inspekcji, który wykonywać będzie
  czynności kontrolne jako inspektor,  odbywa sześciomiesięczną praktykę w
  ramach  kursu specjalistycznego zakończonego egzaminem kwalifikacyjnym.
3. Inspektor podlega co najmniej raz w roku szkoleniu organizowanemu przez
  Głównego Inspektora w celu podniesienia poziomu wiedzy fachowej.
4. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia:
   1) szczegółowe  warunki odbywania praktyki, programów szkolenia oraz sposób
     organizacji kursów   specjalistycznych i   przeprowadzania egzaminów
     kwalifikacyjnych, a także obowiązujące  kryteria kwalifikacji, z
     uwzględnieniem  czasu trwania praktyki i wiedzy niezbędnej dla
     inspektorów,  kryteriów oceny osób przystępujących do egzaminu
     kwalifikacyjnego oraz trybu jego   przeprowadzenia,
   2) warunki fizyczne i psychiczne wymagane od inspektorów, mając na uwadze
     charakter przewidzianych dla nich  czynności i  zadań kontrolnych oraz
     sposób udokumentowania spełnienia tych warunków.
                                       
                                   Art. 30.
1. Do pracowników Inspekcji stosuje się przepisy o służbie cywilnej, o ile
  przepisy niniejszej ustawy nie stanowią inaczej.
2. Inspektorom wykonującym czynności kontrolne przysługuje dodatek inspekcyjny
  do wynagrodzenia  w wysokości do 100% wynagrodzenia.
                                       
                                   Art. 31.
1. Głównemu Inspektorowi, wojewódzkim inspektorom oraz ich zastępcom, a także
  inspektorom przysługuje umundurowanie służbowe.

2. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym
  do spraw wewnętrznych  określi, w drodze rozporządzenia, wzór umundurowania,
  o którym mowa w ust. 1, organy wydające to umundurowanie, kryteria i zasady
  przydziału umundurowania oraz normy mundurowe, a także warunki jego używania
  oraz sposób postępowania z tym związany.
                                       
                                   Art. 32.
Inspektorzy w związku z wykonywaniem czynności kontrolnych korzystają z ochrony
przewidzianej w Kodeksie karnym dla funkcjonariuszy publicznych.
                                       
                                  Rozdział  6
                                Kary pieniężne
                                       
                                   Art. 33.
1. Kto wykonuje międzynarodowy transport drogowy:
   1) bez wymaganej koncesji,
   2) bez wymaganego zezwolenia na przewóz osób lub rzeczy,
   3) bez wymaganego zezwolenia na przewóz, który zaczyna się i kończy na
     terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pojazdem zarejestrowanym za granicą
     (kabotaż),
   4) bez świadectwa wymaganego zgodnie z umową o międzynarodowych przewozach
     szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach
     transportu przeznaczonych do tych przewozów (ATP),
   5) naruszając przepisy dotyczące przewozu materiałów niebezpiecznych,
   6) nie przestrzegając przepisów o czasie pracy i odpoczynku kierowców oraz
     nie posiadając zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość
     jazdy oraz czas jazdy i postoju,
- podlega karze pieniężnej w wysokości od 5.000 złotych do 15.000 złotych.
2. Kto wykonuje międzynarodowy transport drogowy:
   1) bez formularza jazdy lub z nieprawidłowo wypełnionym formularzem, przy
     wykonywaniu przewozu okazjonalnego, wahadłowego lub przewozu osób na
     potrzeby własne,
   2) naruszając wymagania co do pojazdu w zakresie ochrony środowiska,
   3) nie przestrzegając przepisów w sprawie okresowych ograniczeń ruchu
     pojazdów na drogach lub zakazu ruchu niektórych ich rodzajów,
   4) bez uiszczenia opłat obowiązujących w międzynarodowym transporcie
     drogowym,
   5) nie mając przy sobie  dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4  i pkt
     4 niniejszego ustępu, lub nie przestrzegając warunków określonych w tych
     dokumentach,
- podlega karze pieniężnej w wysokości  od 200 złotych do  5.000 złotych.
                                       
                                   Art. 34.
1. Kto wykonuje krajowy drogowy przewóz osób:
   1) bez wymaganego zezwolenia na przewóz osób,
   2) nie przestrzegając przepisów o czasie pracy i odpoczynku kierowców oraz
     nie posiadając zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość
     jazdy oraz czas  jazdy i postoju,
     - podlega karze pieniężnej w wysokości od 5.000 złotych do 15.000 złotych.
2. Kto wykonuje krajowy drogowy przewóz osób:
   1) nie mając przy sobie zezwolenia lub nie przestrzegając warunków
     określonych w zezwoleniu
   2) samowolnie zmieniając wskazania urządzeń pomiarowo-kontrolnych
     zainstalowanych w taksówce,
   3) naruszając wymagania co do pojazdu w zakresie ochrony środowiska,
     - podlega karze pieniężnej w wysokości od 200  złotych do 5.000 złotych.
                                       
                                   Art. 35.
1. Kto wykonuje krajowy zarobkowy przewóz rzeczy  lub na potrzeby własne
  przedsiębiorcy:
   1) naruszając przepisy dotyczące przewozu materiałów niebezpiecznych,
   2) nie przestrzegając przepisów o czasie pracy i odpoczynku kierowców oraz
     nie  posiadając zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość
     jazdy oraz czas jazdy i postoju,
- podlega karze pieniężnej od 5.000 złotych do 15.000 złotych.
2. Kto wykonuje krajowy zarobkowy przewóz rzeczy lub na potrzeby własne
  przedsiębiorcy:
   1) nie przestrzegając przepisów w sprawie okresowych ograniczeń ruchu
     pojazdów na drogach lub zakazu ruchu niektórych ich rodzajów,
   2) przekraczając warunki lub nie dopełniając warunków dotyczących przewozu,
     o którym mowa w ust. 1 pkt 1,
- podlega karze pieniężnej w wysokości  od 200  złotych do 5.000 złotych.
                                       
                                   Art. 36.
1. Kary pieniężne stanowią dochody budżetu państwa.
2. Kary pieniężne uiszcza się w formie gotówkowej bezpośrednio inspektorowi,
  który ją nałożył lub na rachunek bankowy.
3. W przypadku uiszczenia kary pieniężnej w formie gotówkowej inspektor wydaje
  pokwitowanie na druku ścisłego zarachowania, stanowiące dowód uiszczenia tej
  kary.
4. Koszty związane z uiszczeniem kary pieniężnej na rachunek bankowy pokrywa
  wpłacający.
5. Od  decyzji o nałożeniu kary pieniężnej przysługuje odwołanie do Głównego
  Inspektora w terminie 14 dni od dnia jej  wręczenia kontrolowanemu.
6. W przypadku uwzględnienia odwołania uiszczona kara pieniężna lub jej część
  podlega zwrotowi w terminie 14 dni od wydania decyzji przez Głównego
  Inspektora.
7. Od decyzji Głównego Inspektora przysługuje skarga do Naczelnego Sądu
  Administracyjnego.
                                       
                                   Art. 37.
1. Do czasu uiszczenia kary pieniężnej pojazd  kieruje się lub usuwa  na koszt
  przedsiębiorcy na najbliższy parking strzeżony.
2. W zakresie postępowania w związku z usuwaniem pojazdu na parking stosuje
  się odpowiednio przepisy Prawa o ruchu drogowym.
3. Zwrot  pojazdu z parkingu  następuje po przedstawieniu przez
  kontrolowanego inspektorowi lub we właściwym organie Inspekcji dowodu
  uiszczenia kary  pieniężnej.
4. Jeżeli kara pieniężna nie zostanie uiszczona i  pojazd  nie zostanie
  odebrany z parkingu w ciągu 30 dni stosuje się odpowiednio przepisy działu 2
  rozdziału   6 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w
  administracji  (Dz.U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161, z 1992 r. Nr 20, poz. 78,  z
  1993 r. Nr 28, poz. 127, z 1995 r. Nr 85, poz. 426, z 1996 r. Nr 43, poz. 189
  i Nr 146, poz. 680,
  z 1997 r. Nr 137, poz. 926 i Nr 141, poz. 943 i poz. 944 oraz z 1998 r. Nr
  162, poz. 1126), dotyczące egzekucji należności pieniężnych z ruchomości.
                                       
                                  Rozdział 7
                      Zmiany w przepisach obowiązujących
                                       
                                   Art. 38.
W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz.U. Nr 12, poz. 114,
z 1981 r. Nr 24, poz. 124, z 1982 r. Nr 16, poz. 125, z 1983 r. Nr 6, poz. 35,
Nr 44,  poz. 203, z 1984 r. Nr 54, poz. 275, z 1985 r. Nr 14, poz. 60 i Nr 23,
poz. 100, z 1986 r. Nr 39, poz. 193, z 1988 r. Nr 20, poz. 135 i Nr 41, poz.
324, z 1989 r. Nr 34, poz. 180, z 1990 r. Nr 51, poz. 297, Nr 72, poz. 422 i Nr
86, poz. 524, z 1991 r. Nr 75, poz. 332 i Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 24,
poz. 101, z 1994 r. Nr 123, poz. 600, z 1995 r. Nr 6, poz. 29, Nr 60, poz. 310
i Nr 95, poz. 475, z 1997 r. Nr 85, poz. 539, Nr 54, poz. 349, Nr 111, poz.
724, Nr 104, poz. 661, Nr 106, poz. 677, Nr 60, poz. 369, Nr 98, poz. 602, Nr
123, poz. 779, Nr 141, poz. 942 i Nr 133, poz. 884, z 1998 r. Nr 113, poz. 717,
z 1999 r. Nr 83, poz. 931 i Nr 101, poz. 1178) art. 601 § 1 i  art. 103a
skreśla się.
                                       
                                   Art. 39.
W ustawie  z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. Nr 14, poz. 60,
z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz.
198, z 1991 r. Nr 75, poz. 332, z 1993 r. Nr 47, poz. 212, z 1994 r. Nr 127,
poz. 627, z 1997 r. Nr 6 poz. 31, Nr 80, poz. 497, Nr 106, poz. 677, Nr 123,
poz. 780, z 1998 r. Nr 106 poz. 668, Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12,
poz. 136) po art. 40b dodaje się art. 40c w brzmieniu:
      ,,Art. 40c. 1. W razie stwierdzenia, że pojazd przekracza dopuszczalną
             masę, naciski osi, wymiary lub przejazd pojazdu odbywa się bez
             zezwolenia wymaganego  przepisami Prawa o ruchu drogowym,
             inspektor Inspekcji Transportu Drogowego ma również prawo
             nakładania i pobierania opłaty drogowej podwyższonej.
         2. Od decyzji o nałożeniu opłaty, o której mowa w ust. 1,
           przysługuje odwołanie do  Głównego Inspektora Transportu Drogowego
           w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia."
                                       
                                   Art. 40.
W ustawie z 2 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 98, poz. 602,
Nr 123, poz. 779, Nr 160, poz. 1086, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 133, poz.
872, z 1999 r. Nr 106, poz. 1216 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 6 ust. 1 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
  ,,3a) inspektor  Inspekcji Transportu Drogowego";
2) w art. 129 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
  ,,4a. Kontrola ruchu drogowego w stosunku do kierujących pojazdami, którzy
     wykonują  krajowy lub międzynarodowy, zarobkowy transport drogowy albo na
     potrzeby  własne przedsiębiorcy, należy również do inspektorów Inspekcji
     Transportu Drogowego, w zakresie określonym tą ustawą. W tym zakresie
     inspektorom tym przysługują uprawnienia policjantów określone w  ust. 2";
3) w art. 132 w ust. 5 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
  "5. Zatrzymany dokument pojazdu zarejestrowanego za granicą, z wyjątkiem
     przypadków określonych w ust. 1 pkt 4 i 6, pozostawia się odpowiednio w
     jednostce Policji albo w wojewódzkim inspektoracie transportu drogowego
     przez okres 7 dni.";
4) w art. 134:
   a) dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1,
   b)  dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
     ,,2. W stosunku do pojazdów  wykonujących krajowy lub  międzynarodowy ,
       zarobkowy transport  drogowy albo  na potrzeby własne,  uprawnienia i
       obowiązki  policjantów określone w art. 132 ust. 1-3  i art. 133
       wykonują  również inspektorzy   Inspekcji Transportu Drogowego.";
5) w art. 139 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
     ,,4. W stosunku do kierujących pojazdami, którzy wykonują krajowy lub
       międzynarodowy, zarobkowy transport drogowy albo  na potrzeby własne,
       uprawnienia i  obowiązki policjantów  określone w art. 135 ust. 1 i
       art. 136 ust. 1 wykonują również  inspektorzy Inspekcji  Transportu
       Drogowego.".
                                       
                                   Art. 41.
W ustawie z dnia 2 sierpnia 1997 r. o warunkach wykonywania międzynarodowego
transportu drogowego (Dz.U. Nr 106, poz. 677 i z 1999 r. Nr 32, poz. 310)
wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 5 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 5.    1.    Do    kontroli    kierowców   pojazdów    samochodowych
              zarejestrowanych  w  kraju lub za granicą, w zakresie  dokumentów
              związanych  z wykonywaniem międzynarodowego transportu  drogowego
              oraz przestrzegania warunków w nich określonych, są uprawnieni:
             1) Policja - w odniesieniu do dokumentów wymienionych w art. 4
               ust. 2 i   3,
             2) organ celny " przy przeprowadzaniu kontroli celnej, w
               odniesieniu do dokumentów wymienionych w art. 4 ust. 2 i 3,
             3) funkcjonariusze  Straży Granicznej " przy przeprowadzaniu
               kontroli granicznej, w odniesieniu do dokumentów wymienionych w
               art. 4 ust. 2 pkt 1-5, 7 i 9 oraz ust. 3  pkt 1-3, 5  i  7,
             4) zarząd drogi " w odniesieniu do dokumentów wymienionych w art.
               4 ust. 2 pkt 6 i ust. 3 pkt 4,
             5) inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, na zasadach
               określonych w przepisach o Inspekcji Transportu Drogowego.
           2. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem
             właściwym do spraw wewnętrznych i ministrem właściwym do spraw
             finansów publicznych, kierując się zasadą najmniejszej
             uciążliwości dla kontrolowanego oraz dążąc do uproszczenia
             procedur kontrolnych określi, w drodze rozporządzenia, warunki,
             tryb i sposób wykonywania kontroli, o której mowa w ust. 1, oraz
             stosowane  przy tym dokumenty.",
2) tytuł rozdziału 4 otrzymuje brzmienie: "Rozdział 4   Opłaty i kary
  pieniężne",
3) dodaje się art. 31 a-d w brzmieniu:
      "Art. 31a. 1. Kto wykonuje międzynarodowy transport drogowy:
           1) bez wymaganej koncesji,
           2) bez wymaganego zezwolenia na przewóz osób lub rzeczy,
           3) bez wymaganego zezwolenia na przewóz, który zaczyna się i kończy
             na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pojazdem zarejestrowanym
             za granicą (kabotaż),
           4) bez świadectwa wymaganego zgodnie z umową międzynarodowych
             przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o
             specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów
             (ATP),
           5) naruszając przepisy dotyczące przewozu materiałów
             niebezpiecznych,
           6) nie przestrzegając przepisów o czasie pracy i odpoczynku
             kierowców oraz nie posiadając zapisów urządzenia rejestrującego
             samoczynnie prędkość jazdy oraz czas jazdy i postoju
           -  podlega karze pieniężnej w wysokości od 5.000 złotych do 15.000
             złotych.
         2.  Kto wykonuje międzynarodowy transport drogowy:
           1) bez formularza jazdy lub z nieprawidłowo wypełnionym formularzem,
             przy wykonywaniu przewozu okazjonalnego, wahadłowego lub przewozu
             osób na potrzeby własne,
           2) naruszając wymagania co do pojazdu w zakresie ochrony środowiska,
           3) nie przestrzegając przepisów w sprawie okresowych ograniczeń
             ruchu pojazdów na drogach lub zakazu ruchu niektórych ich
             rodzajów,
           4) bez uiszczenia opłat obowiązujących w międzynarodowym transporcie
             drogowym,
           5) nie mając przy sobie dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4
             i pkt 4 niniejszego ustępu lub nie przestrzegając warunków
             określonych w tych dokumentach,
           -  podlega karze pieniężnej w wysokości  od 200 złotych do  5.000
             złotych.
     Art. 31b. 1. Uprawnieni do kontroli, o których  mowa  w  art. 5 ust. 1
             pkt 1-4, mają   prawo nałożyć  na kontrolowanego karę pieniężną,
             w drodze decyzji administracyjnej.
           2. Od  decyzji o nałożeniu kary pieniężnej przysługuje odwołanie do
             organu nadrzędnego nad organem, którego funkcjonariusz karę tę
             nałożył, w terminie  14 dni od daty  wręczenia kontrolowanemu
             tej decyzji.
           3. Od decyzji organu II instancji przysługuje skarga do Naczelnego
             Sądu Administracyjnego.
      Art. 31c. 1. Kary pieniężne stanowią dochody budżetu państwa.
         2. Kary pieniężne uiszcza się w formie gotówkowej bezpośrednio
           inspektorowi, który ją nałożył lub na rachunek bankowy wskazany
           przez inspektora.
         3. W przypadku uiszczenia kary pieniężnej  w formie gotówkowej
           inspektor wydaje pokwitowanie na druku ścisłego zarachowania,
           stanowiące dowód uiszczenia tej kary.
         4. Koszty związane z uiszczeniem kary pieniężnej na rachunek bankowy
           pokrywa wpłacający.
     Art. 31.d. 1. Do czasu uiszczenia kary pieniężnej pojazd kieruje się lub
              usuwa na koszt przedsiębiorcy na najbliższy parking strzeżony.
         2. W zakresie postępowania w związku z usuwaniem pojazdu stosuje się
           odpowiednio przepisy Prawa o ruchu drogowym.
         3. Zwrot  pojazdu z parkingu następuje po przedstawieniu przez
           kontrolowanego organowi, który karę nałożył, dowodu uiszczenia kary
           pieniężnej.
         4. Jeżeli kara pieniężna nie zostanie uiszczona i pojazd  nie
           zostanie odebrany z parkingu w ciągu 30 dni stosuje się
           odpowiednio przepisy działu 2 rozdziału 6 ustawy z dnia 17 czerwca
           1966 r. o postępowaniu  egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 1991
           r. Nr 36, poz. 161, z 1992 r. Nr 20, poz. 78, z 1993 r. Nr 28, poz.
           127, z 1995 r. Nr 85, poz. 426, z 1996 r. Nr 43, poz. 189 i Nr 146,
           poz. 680, z 1997 r. Nr 137, poz. 926 i Nr 141, poz. 943 i poz. 944
           oraz z 1998 r. Nr 162, poz. 1126), dotyczące egzekucji należności
           pieniężnych z  ruchomości."
                                       
                                   Art. 42.
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o warunkach wykonywania krajowego
drogowego przewozu osób (Dz.U. Nr 141, poz. 942 i Nr 158, poz. 1045, z 1998 r.
Nr 106 poz. 668, z 1999 r. Nr 86, poz. 963, Nr 91, poz. 1043 oraz z 2000 r. Nr
12, poz. 136) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 21:
   a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
     "3. Do kontroli kierowców pojazdów samochodowych wykonujących krajowy
       zarobkowy  przewóz osób uprawnione są właściwe organy Policji oraz
       inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, w zakresie dokumentów
       związanych z tym przewozem oraz przestrzegania warunków w nich
       określonych.",
   b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
     "4. Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego dokonują kontroli, o której
       mowa w  ust. 3, na zasadach określonych w przepisach o Inspekcji
       Transportu Drogowego.";
2) tytuł rozdziału 6 otrzymuje brzmienie: "Rozdział 6  Opłaty i kary
  pieniężne";
3) dodaje się art. 22 a - d w brzmieniu:
      "Art. 22a. 1. Kto wykonuje krajowy drogowy przewóz osób:
           1) bez wymaganego zezwolenia na przewóz osób,
           2) nie przestrzegając przepisów o czasie pracy i odpoczynku
             kierowców oraz nie posiadając zapisów urządzenia rejestrującego
             samoczynnie prędkość jazdy oraz czas jazdy i postoju,
           -  podlega karze pieniężnej w wysokości od 5.000 złotych do 15.000
             złotych.
         2. Kto wykonuje krajowy drogowy przewóz osób:
           1) nie mając przy sobie zezwolenia lub nie przestrzegając warunków
             określonych w zezwoleniu,
           2) samowolnie zmieniając wskazania urządzenia pomiarowo-kontrolnego
             zainstalowanego w taksówce,
           3) narusza wymagania co do pojazdu w zakresie ochrony środowiska,
           -  podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 złotych do 5.000
             złotych.
      Art. 22b. 1. Organy Policji  mają prawo nałożyć na  kontrolowanego karę
              pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej.
         2. Od decyzji o nałożeniu kary pieniężnej przysługuje odwołanie do
           organu nadrzędnego nad organem, którego funkcjonariusz karę tę
           nałożył, w terminie 14 dni od daty wręczenia kontrolowanemu decyzji
           o jej wymierzeniu.
         3. Od decyzji organu II instancji przysługuje skarga do Naczelnego
           Sądu Administracyjnego.
      Art. 22c. 1. Kary pieniężne stanowią dochody budżetu państwa.
         2. Kary pieniężne uiszcza się w formie gotówkowej bezpośrednio
           inspektorowi, który ją nałożył lub na rachunek bankowy wskazany
           przez inspektora.
         3. W przypadku uiszczenia kary pieniężnej w formie gotówkowej
           inspektor wydaje pokwitowanie na druku ścisłego zarachowania,
           stanowiące dowód uiszczenia tej  kary.
         4. Koszty związane z uiszczeniem kary pieniężnej na rachunek bankowy
           pokrywa wpłacający.
      Art. 22d. 1. Do czasu uiszczenia kary pieniężnej pojazd kieruje  się  lub
              usuwa na koszt przedsiębiorcy na najbliższy parking strzeżony.
         2. W zakresie postępowania w związku z usuwaniem pojazdu stosuje się
           odpowiednio przepisy Prawa o ruchu drogowym.
         3. Zwrot  pojazdu z parkingu następuje po przedstawieniu przez
           kontrolowanego we właściwym organie Policji  dowodu uiszczenia kary
           pieniężnej.
         4. Jeżeli kara pieniężna nie zostanie uiszczona i  pojazd  nie
           zostanie odebrany z parkingu w ciągu 30 dni stosuje się odpowiednio
           przepisy działu 2 rozdziału 6 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o
           postępowaniu egzekucyjnym w administracji  (Dz.U. z 1991 r. Nr 36,
           poz. 161, z 1992 r. 20, poz. 78, z 1993 r. Nr 28, poz. 127, z 1995
           r. Nr 85, poz. 426, z 1996 r. Nr 43, poz. 189 i Nr 146, poz. 680, z
           1997 r. Nr 137, poz. 926 i Nr 141, poz. 943 i poz. 944 oraz z 1998
           r. Nr 162, poz. 1126), dotyczące egzekucji należności pieniężnych z
           ruchomości.".
                                       
                                   Art. 43.
W ustawie z dnia 4 wrzenia 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z
1999 r. Nr 82, poz. 928 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) w art. 27 w ust. 2
kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy: ,,Głównym Inspektorem
Transportu Drogowego.".
                                       
                                   Art. 44.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2000 r.,  za wyjątkiem art. 2 ust
1 oraz art. 33"37, które wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia 2001 r.