P r o j e k t
                                                                              
                                                                              
                                                                              
                                                                              
                                                                              
                                                                              
                                    USTAWA
                           z dnia             2000 r.
                                       
                   o zmianie ustawy o autostradach płatnych
                                       

                                    Art. 1.
W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz.U. Nr
127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133,
poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1:
   a) w ust. 1 po wyrazie "eksploatację" dodaje się wyrazy "lub wyłącznie
     eksploatację",
   b) w ust. 2 po wyrazie " eksploatowane" dodaje się wyrazy "lub wyłącznie
     eksploatowane",
   c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
     "3. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, drogi
       publiczne inne niż ustalone zgodnie z ust. 2 lub obiekty mostowe w
       rozumieniu przepisów o drogach publicznych, do których stosuje się w
       całości lub w części przepisy ustawy, wskazując zakres ich stosowania,
       z uwzględnieniem zasady, o której mowa w ust. 4.",
   d) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
     "4. Określenie autostrad, innych dróg publicznych i obiektów mostowych w
       przepisach, o których mowa w ust. 2 i 3, może nastąpić, jeżeli będzie
       możliwość korzystania z innej, ogólnodostępnej drogi publicznej.";
2) w art. 3:
   a) w ust. 2 skreśla się wyrazy "ustala i",
   b) dodaje się ust. 2a-2d w brzmieniu:
      "2a. Opłaty za przejazdy autostradą stanowią przychód koncesjonariuszy z
         zastrzeżeniem ust. 2c.
      2b. W przypadku, w którym opłaty za przejazdy autostradą stanowią
         przychód koncesjonariusza, umowa koncesyjna określa warunki i zakres
         podziału zysku pomiędzy koncesjonariuszem a funduszem, o którym mowa
         w art. 39.
       2c. W przypadku przewidywanego udzielenia koncesjonariuszowi
         dofinansowania, o którym mowa w art. 39d ust. 1, Rada Ministrów może
         określić w drodze rozporządzenia, iż opłaty za przejazdy autostradą
         stanowią przychody tego funduszu oraz warunki i tryb rozliczeń
         pomiędzy koncesjonariuszem a funduszem, z uwzględnieniem stopnia
         ryzyka ponoszonego przez strony oraz zakres udzielonego
         dofinansowania.
       2d. Wysokość opłat za przejazdy autostradą ustala na zasadach
         określonych w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 4:
         1) minister właściwy do spraw transportu w drodze rozporządzenia,
           jeżeli opłaty stanowią przychody funduszu, o którym mowa w art.
           39,
         2) koncesjonariusz, jeżeli opłaty stanowią jego przychód.",
   c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
     "4. Minister właściwy do spraw transportu określa, w drodze
       rozporządzenia, szczegółowe zasady ustalania i pobierania opłat za
       przejazdy autostradami oraz sposób ogłaszania tych opłat,
       uwzględniając w szczególności liczbę przejechanych kilometrów oraz
       kategorię pojazdu.";
3) w art. 7 w ust. 2:
   a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
     "3) nabywanie nieruchomości pod autostrady na rzecz Skarbu Państwa i
       gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do nieruchomości,",
   b) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
     "5) przeprowadzanie postępowań przetargowych i opracowywanie projektów
       koncesji,";
4) w art. 12 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
  "3. Agencja otrzymuje dotacje, ustalane corocznie w ustawie budżetowej, na
     związane z budową autostrad: prace studialne i dokumentacyjne, nabywanie
     nieruchomości i gospodarowanie nimi, odszkodowania, należności z tytułu
     ochrony gruntów leśnych, prace scaleniowe i wymienne, przebudowę urządzeń
     infrastruktury technicznej, przeprowadzanie ratowniczych badań
     archeologicznych i badań ekologicznych oraz opracowywanie ich wyników.";
5) po art. 12 dodaje się art. 12a w brzmieniu:
       "Art. 12a. Agencja jest uprawniona do gospodarowania środkami
              pochodzącymi z pomocy zagranicznej, przekazywanymi Rządowi
              Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów lub deklaracji
              dawcy, na realizację zadań w zakresie finansowania budowy i
              eksploatacji autostrad, jeżeli te umowy lub deklaracje tak
              stanowią.";
6) art. 13 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 13. 1. Agencja może zaciągać długoterminowe oraz emitować
             obligacje, za zgodą ministra właściwego do spraw transportu i
             ministra właściwego do spraw finansów publicznych, na zasadach
             wynikających z odrębnych ustaw.
         2. Za zobowiązania Agencji, o których mowa w ust. 1, mogą być
           udzielone poręczenia lub gwarancje Skarbu Państwa, pod warunkiem
           przeznaczenia objętych nimi kredytów lub wpływów z emisji
           obligacji na cele wymienione w art. 39d ust. 2.";
7) w art. 17 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
   "4. Minister właściwy do spraw transportu, na wniosek Rady, określi, w
     drodze zarządzenia, regulamin działania Rady do Spraw Autostrad, jej
     organizację i tryb pracy oraz skład Rady, zapewniając aby skład Rady
     uwzględniał uczestnictwo w niej zainteresowanych organów administracji
     publicznej.";
8) w art. 20 w ust. 1 w pkt 3 wyrazy "biegłego z listy Ministra Ochrony
  Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa" zastępuje się wyrazami
  "biegłego z listy wojewody";
9) w art. 25 w ust. 2 w miejsce kropki stawia się przecinek i dodaje się
  wyrazy "oraz doręcza je wnioskodawcy, zawiadamia o wydaniu pozwolenia i jego
  treści pozostałe strony, w drodze obwieszczeń w urzędach gmin i w prasie
  lokalnej.";
10) w art. 26 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2
  w brzmieniu:
  "2. Agencja może nabywać, w drodze umowy, na własność Skarbu Państwa
     nieruchomości poza pasem drogowym autostrady w celu dokonania zmiany
     takich nieruchomości na nieruchomości położone w pasie drogowym
     autostrady.";
11) w art. 27 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
  "4. Odszkodowanie jest wypłacane z dotacji otrzymywanych przez Agencję
     zgodnie z art. 12 ust. 3.";
12) w art. 29 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2
  w brzmieniu:
  "2. W przypadku gdy przeznaczone na pasy drogowe autostrad nieruchomości
     posiadają nieuregulowany stan prawny, wszczęcie postępowania następuje na
     wniosek Prezesa Agencji, bez konieczności zachowania warunków określonych
     w ust. 1.";
13) w art. 31 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
  "3. Decyzja, o której mowa w ust. 1, uprawnia do dysponowania
     nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu przepisów prawa
     budowlanego.";
14) w art. 33 w ust. 2 w zdaniu drugim kropkę zastępuje się przecinkiem i
  dodaje się wyrazy "które jest wypłacane z dotacji otrzymywanych przez
  Agencję zgodnie z art. 12 ust. 3.";
15) art. 36 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 36. 1. Do gruntów rolnych i leśnych, objętych decyzjami o
             ustaleniu lokalizacji autostrady, nie stosuje się przepisów o
             ochronie gruntów rolnych i leśnych, z tym że określone w tych
             przepisach, należności oraz jednorazowe odszkodowania w razie
             dokonania przedwczesnego wyrębu drzewostanu, w odniesieniu do
             gruntów leśnych i zadrzewionych, przeznacza się na Fundusz Leśny
             w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych - z tytułu wyłączenia
             gruntów Skarbu Państwa, zarządzanych przez Państwowe
             Gospodarstwo Leśne "Lasy Państwowe".
         2. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
           właściwym do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia,
           sposób i terminy przekazywania przez Agencję środków finansowych
           na fundusz, o którym mowa w ust. 1.";
16) art. 38 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 38. 1. Budowę autostrad, z zastrzeżeniem ust. 2 finansuje się:
           1) ze środków własnych koncesjonariuszy oraz uzyskanych przez nich
             kredytów bankowych i pożyczek,
           2) ze środków finansowych z budżetu państwa ustalonych corocznie w
             ustawie budżetowej na cele, o których mowa w art. 12 ust. 3,
           3) ze środków funduszu, o którym mowa w art. 39, na warunkach
             określonych w koncesji i umowie koncesyjnej,
           4) z innych źródeł.
         2. W przypadku gdy przewiduje się udzielenie koncesji na
           eksploatację autostrady lub jej odcinka, budowę tej autostrady lub
           jej odcinka finansuje się na zasadach dotyczących finansowania i
           budowy dróg publicznych określonych w odrębnych przepisach.
         3. Koncesjonariuszowi mogą być udzielone przez Skarb Państwa
           gwarancje i poręczenia zgodnie z obowiązującymi przepisami.";
17) art. 39 otrzymuje brzmienie:
       "Art. 39. Bank Gospodarstwa Krajowego tworzy Fundusz Autostradowy,
              zwany dalej "Funduszem".;
18) po art. 39 dodaje się art. 39a-39l w brzmieniu:
      "Art. 39a. 1. Przychodami Funduszu są:
           1) środki przekazywane z budżetu państwa, w wysokości stanowiącej
             część planowanych dochodów budżetowych z tytułu podatku
             akcyzowego od samochodów,
           2) odsetki z tytułu oprocentowania środków Funduszu oraz odsetki od
             lokat okresowo wolnych środków Funduszu w bankach,
           3) wpływy z inwestycji środków Funduszu w papiery wartościowe
             emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski oraz
             papiery wartościowe określające świadczenia pieniężne,
             gwarantowane lub poręczane przez Skarb Państwa albo Narodowy Bank
             Polski,
           4) przychody ze sprzedaży akcji i udziałów w spółkach, przekazanych
             Bankowi Gospodarstwa Krajowego przez Skarb Państwa, w celu
             zasilenia Fuduszu,
           5) przychody z akcji i udziałów, o których mowa w pkt 4,
           6) środki pochodzące z opłat za przejazdy autostradą, o których
             mowa w art. 3 ust. 2c,
           7) kwoty wpłacone przez koncesjonariuszy zgodnie z art. 3 ust. 2b,
           8) kwoty wpłacone z tytułu zwrotu pożyczek udzielonych zgodnie z
             art. 39d ust. 1 pkt 1 i 2,
           9) środki z kredytów zaciągniętych przez Agencję na cele, o których
             mowa w art. 39d ust. 1,
          10) wpływy z obligacji emitowanych przez Agencję na cele, o których
            mowa w art. 39d ust. 1,
          11) darowizny i zapisy,
          12) wpływy z innych środków publicznych,
          13) wpływy z innych tytułów.
         2. Rada Ministrów corocznie określa procentowo, w drodze
           rozporządzenia, w terminie do końca czerwca każdego roku, część
           planowanych dochodów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego od
           samochodów, o której mowa w ust. 1 pkt 1, przeznaczoną na Fundusz
           w kolejnym roku budżetowym.
       Art. 39b. Środki finansowe uzyskiwane przez Bank Gospodarstwa Krajowego
              i przekazywane na Fundusz zwolnione są z podatku dochodowego
              oraz opłaty skarbowej.
      Art. 39c. 1. W celu zasilenia Funduszu, na wniosek ministra właściwego
             do spraw transportu, minister właściwy do spraw Skarbu Państwa,
             w imieniu Skarbu Państwa, może, w drodze rozporządzenia,
             przekazać nieodpłatnie Bankowi Gospodarstwa Krajowego akcje i
             udziały w spółkach, stanowiące własność Skarbu Państwa.
         2. Akcje i udziały Skarbu Państwa, o których mowa w ust. 1, zbywa
           Bank Gospodarstwa Krajowego w uzgodnieniu z ministrem właściwym do
           spraw Skarbu Państwa, ministrem właściwym do spraw finansów
           publicznych i ministrem właściwym do spraw transportu.
         3. O zbyciu akcji i udziałów, o którym mowa w ust. 1, Bank
           Gospodarstwa Krajowego zawiadamia ministrów właściwych do spraw:
           finansów publicznych, Skarbu Państwa i transportu.
         4. Do przekazania akcji i udziałów, o których mowa w ust. 1 oraz do
           ich zbywania nie stosuje się przepisów o komercjalizacji i
           prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych i przepisu art. 18 ust. 1
           ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień
           przysługujących Skarbowi Państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156,
           poz. 775, z 1997 r. Nr 106, poz. 673, Nr 115, poz. 741 i Nr 141,
           poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 155, poz. 1014).
      Art. 39d. 1. Środki Funduszu przeznacza się w szczególności na
             dofinansowanie realizacji zadań związanych z budową autostrad, w
             następujących formach:
           1) dotacji lub pożyczek nieoprocentowanych, udzielanych
             koncesjonariuszom, na warunkach określonych w koncesji i umowie
             koncesyjnej, w okresie budowy autostrad lub jej odcinka,
           2) pożyczek nieoprocentowanych, udzielanych koncesjonariuszom na
             pokrycie części okresowych niedoborów bieżących przychodów z
             tytułu eksploatacji autostrady, w celu zapewnienia płynności
             wydatków związanych z bieżącą obsługą i spłatą kredytów lub
             pożyczek bądź obligacji wyemitowanych w związku z budową
             autostrady,
           3) płatności koncesjonariuszom:
             a) stałych kosztów ponoszonych z tytułu zachowania nieprzerwanej
               dostępności do autostrady, jej utrzymaniu i przejezdności oraz
             b) zmienionych kwot uzależnionych od spełnienia przez
               koncesjonariuszy wymogów określonych w koncesji i umowie
               koncesyjnej,
                jeżeli opłaty za przejazdy autostradą stanowią przychody
                Funduszu.
         2. Ze środków finansowych Funduszu dokonuje się spłaty kredytów i
           wykupu obligacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 oraz spłaty
           zobowiązań wynikających z wykonania przez Skarb Państwa obowiązków
           z tytułu gwarancji i poręczeń, o których mowa w art. 13 ust. 2.
         3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, minister właściwy do
           spraw transportu może, za zgodą ministra właściwego do spraw
           finansów publicznych, przeznaczyć środki Funduszu, w części nie
           przekraczającej 25% tych środków, na pokrycie kosztów działalności
           Agencji, finansowanych z jej przychodów.
         4. Ze środków finansowych Funduszu dokonuje się wypłaty
           wynagrodzenia Banku Gospodarstwa Krajowego, o którym mowa w art.
           39k.
      Art. 39e. 1. Wypłaty z Funduszu środków finansowych na podstawie art.
             39d ust. 1, w zakresie zaakceptowanym przez Radę Ministrów
             zgodnie z art. 42a i wynikającym z koncesji i umowy koncesyjnej,
             gwarantowane są przez Skarb Państwa.
         2. Do poręczeń i gwarancji, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się
           przepisów ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i
           gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby
           prawne (Dz.U. Nr 79, poz. 484 i Nr 80, poz. 511) z wyjątkiem art.
           4, art. 31, art. 46 i art. 47.
         3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z
           ministrem właściwym do spraw transportu określi, w drodze
           rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb udzielania przez Skarb
           Państwa gwarancji, o których mowa w ust. 1 w szczególności
           dotyczące określania terminu obowiązywania gwarancji i kwoty
           objęte gwarancją.
          Art. 39f. Bank Gospodarstwa Krajowego, działając w uzgodnieniu z
              Prezesem Agencji, dokonuje na rzecz koncesjonariuszy wypłat ze
              \rodków finansowych Funduszu, w formach określonych w art. 39d
              ust. 1, w zakresie wynikającym z koncesji i umowy koncesyjnej.
      Art. 39g. 1. Okresowo wolne środki Funduszu, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
             Bank Gospodarstwa Krajowego może:
           1) lokować w innych bankach,
           2) inwestować w papiery wartościowe, o których mowa w art. 39a ust.
             1 pkt 3.
         2. Suma lokat, o których mowa w ust. 1 pkt 1 w jednym banku lub
           grupie banków powiązanych ze sobą kapitałowo lub organizacyjnie,
           nie może przekroczyć 15% okresowo wolnych środków Funduszu.
         3. Wysokość środków Funduszu przeznaczonych na lokaty i inwestycje,
           o których mowa w ust. 1 oraz ich warunki i terminy, Bank
           Gospodarstwa Krajowego uzgadnia z Prezesem Agencji.
     Art. 39h. Bank Gospodarstwa Krajowego, działając w uzgodnieniu z Prezesem
           Agencji dokonuje spłaty kredytów, wykupu obligacji oraz spłaty
           zobowiązań, o których mowa w art. 39d ust. 2.
     Art. 39i. Bank Gospodarstwa Krajowego przekazuje Agencji środki
           finansowe, o których mowa w art. 39d ust. 3, na zlecenie ministra
           właściwego do spraw transportu.
     Art. 39j. Szczegółowy sposób i terminy dokonywania przez Bank
           Gospodarstwa Krajowego wypłat, lokat i inwestycji ze środków
           Funduszu, o których mowa w art. 39f-39i, określa umowa zawarta
           pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu a Bankiem
           Gospodarstwa Krajowego.
      Art. 39k. 1. Bank Gospodarstwa Krajowego pobiera wynagrodzenie
             prowizyjne z prowadzenia Funduszu, wypłacane ze środków
             Funduszu.
         2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość
           wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, oraz tryb i terminy jego
           wypłaty, uwzględniając koszty Banku ponoszone w związku z obsługą
           Funduszu, lokowaniem i inwestowaniem środków Funduszu.
      Art. 39l. 1. Bank Gospodarstwa Krajowego:
           1) wyodrębnia w swoim planie finansowym plan finansowy Funduszu,
             opracowany w uzgodnieniu z Prezesem Agencji i zatwierdzony przez
             ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz ministra
             właściwego do spraw transportu,
           2) sporządza dla Funduszu odrębny bilans oraz rachunek zysków i
             strat, wchodzące w skład sprawozdania finansowego Banku.
         2. Bank Gospodarstwa Krajowego składa ministrowi właściwemu do spraw
           finansów publicznych i ministrowi właściwemu do spraw transportu,
           w terminie do końca miesiąca następującego po każdym kwartale,
           informację o wysokości środków Funduszu oraz zestawienie zbiorcze
           operacji dokonywanych za jego pośrednictwem, za dany kwartał.";
19) art. 41 otrzymuje brzmienie:
       Art. 41. Wybór koncesjonariusza następuje w drodze przeprowadzanego
              przez Agencję trójstopniowego postępowania przetargowego:
           1) kwalifikacji wstępnej,
           2) przetargu ograniczonego do zakwalifikowanych do złożenia oferty,
             zwanego dalej "przetargiem",
           3) negocjacji umowy koncesyjnej.";
20) w art. 42:
   a) w ust. 1 po wyrazach "w prasie o zasięgu krajowym" dodaje się wyrazy
     "oraz w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich",
   b) w ust. 2 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
     "1a) przedmiot działalności objęty koncesją,",
   c) w ust. 3 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
     "3) informacji o zakresie i formach dofinansowania budowy autostrady ze
       środków Funduszu.";
21) po art. 42 dodaje się art. 42a w brzmieniu:
       "Art. 42a. Przed zaproszeniem do udziału w kwalifikacji wstępnej,
              minister właściwy do spraw transportu, na wniosek Prezesa
              Agencji, przedkłada Radzie Ministrów informację o przewidywanych
              warunkach postępowania przetargowego oraz do akceptacji
              przewidywane zasady dofinansowania ze środków Funduszu,
              określając zakres i formę tego dofinansowania.";
22) art. 43 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 43. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2, w postępowaniu przetargowym mogą
             uczestniczyć spółki akcyjne z siedzibą w Polsce, o kapitale
             akcyjnym nie mniejszym niż równowartość 10 milionów EURO,
             których przedmiotem przedsiębiorstwa jest, zgodnie ze statutem
             wyłącznie budowa lub eksploatacja autostrad.
         2. Na etapie kwalifikacji wstępnej dokumentacje mogą składać
           uczestnicy, którzy nie spełniają warunków określonych w ust. 1.
           Uczestnicy, którzy złożyli dokumentacje do kwalifikacji wstępnej
           mogą brać udział w dalszych etapach postępowania przetargowego pod
           warunkiem, że po zakończeniu kwalifikacji wstępnej zostanie
           zarejestrowana spółka spełniająca wymogi, określone w ust. 1.
           Projekt statutu oraz projekty aktów o zawiązaniu spółki i objęciu
           akcji powinny zostać złożone w dokumentacji do kwalifikacji
           wstępnej.";
23) w art. 48 w ust. 3 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
   "4) informację o terminie i formie wniesienia wadium oraz o jego wysokości,
     zatwierdzonej na wniosek Prezesa Agencji przez ministra właściwego do
     spraw transportu.";
24) w art. 50 wyrazy "art. 44-46" zastępuje się wyrazami "art. 44-47";
25) po art. 50 dodaje się art. 50a-50c w brzmieniu:
       "Art. 50a. Komisja przetargowa przedstawia ministrowi właściwemu do
              spraw transportu i Prezesowi Agencji protokół z postępowania
              przetargowego, o którym mowa w art. 41 pkt 1 i 2 oraz zawiadamia
              oferentów o wynikach tego postępowania.
      Art. 50b. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2, Agencja przeprowadza negocjacje ze
             spółką, której oferta została w wyniku przetargu uznana przez
             komisję przetargową za najkorzystniejszą.
         2. Negocjacje, o których mowa w ust. 1, mogą być prowadzone
           jednocześnie z więcej niż jedną spółką, w zakresie treści
           złożonych ofert, o ile ich oferty zostały uznane przez komisję
           przetargową za równorzędne, zachowując w tajemnicy treść
           prowadzonych negocjacji.
         3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 Prezes Agencji zobowiązany
           jest do opracowania kryteriów prowadzenia negocjacji z
           uwzględnieniem w szczególności stopnia zdolności oferenta do
           finansowania budowy i eksploatacji autostrady, przy ograniczonym
           korzystaniu ze środków publicznych oraz terminu realizacji procesu
           inwestycyjnego.
         4. Kryteria, o których mowa w ust. 3 podlegają zatwierdzeniu przez
           ministra właściwego do spraw transportu.
       Art. 50c. Jeżeli negocjacje nie zostaną zakończone uzgodnieniem treści
              umowy koncesyjnej w terminie 9 miesięcy od dnia ich rozpoczęcia,
              Prezes Agencji może, za zgodą ministra właściwego do spraw
              transportu, uznać postępowanie przetargowe za bezskuteczne lub
              przeprowadzić negocjacje ze spółką, której oferta była druga w
              kolejności po ofercie najkorzystniejszej.";
26) w art. 51 w ust. 1 po wyrazie "przetargu" dodaje się wyrazy "lub
  negocjacji umowy koncesyjnej";
27) skreśla się art. 52;
28) dodaje się art. 52a w brzmieniu:
      "Art. 52a. 1. Prezes Agencji przedstawia ministrowi właściwemu do spraw
             transportu protokół z negocjacji umowy koncesyjnej oraz
             zawiadamia spółki uczestniczące w negocjacjach o ich wyniku.
         2. W przypadku, gdy negocjacje zostaną zakończone uzgodnieniem
           treści umowy koncesyjnej Prezes Agencji przedstawia ministrowi
           właściwemu do spraw transportu projekt koncesji i umowy
           koncesyjnej, wraz z protokołem, o którym mowa w ust. 1.";
29) art. 54 otrzymuje brzmienie:
       "Art. 54. Koncesji udziela się spółce, z którą została uzgodniona treść
              umowy koncesyjnej.";
30) w art. 55 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
   "5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
     właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
     wysokość, sposób i termin uiszczenia opłaty za udzielenie koncesji, mając
     na uwadze przewidywaną wysokość kosztów budowy danego odcinka autostrady,
     określoną w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym przez oferenta,
     którego oferta została uznana za najkorzystniejszą.";
31) w art. 56 w pkt 5 kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się pkt 6-7
  w brzmieniu:
  "6) wysokość i formy dofinansowania budowy autostrady ze środków Funduszu,
     w zakresie zaakceptowanym przez Radę Ministrów,
   7) wysokość i sposób uiszczenia opłaty koncesyjnej.";
32) w art. 57 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
   "5) utrzymania autostrady, w zakresie określonym w art. 57a, według
     standardów określonych w przepisach prawa i umowie.";
33) po art. 57 dodaje się art. 57a w brzmieniu:
      Art. 57a. 1. Koncesjonariusz jest obowiązany do utrzymania, modernizacji
             i ochrony autostrady wraz z nawierzchnią drogową i obiektami
             mostowymi w jej pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa
             i organizacji ruchu, związanymi z funkcjonowaniem tej
             autostrady, z zastrzeżeniem ust. 2.
         2. Utrzymanie wchodzących w skład pasa drogowego autostrady
           przejazdów z przecinającymi ją drogami i innymi liniami
           komunikacyjnymi w części drogowej i mostowej obejmującej skarpy
           nasypów i wykopów, urządzenia odwadniające, nawierzchnie,
           torowiska, chodniki, pobocza, poręcze oraz urządzenia organizacji
           i bezpieczeństwa ruchu należy do zarządców właściwych dla tych
           dróg lub linii komunikacyjnych, w ciągu których są one
           zlokalizowane.";
34) w art. 58 w ust. 1 otrzymuje brzmienie:
  "1) niezawarcia umowy koncesyjnej w terminie trzydziestu dni od daty, w
     której decyzja o udzieleniu koncesji stała się ostateczna,";
35) skreśla się art. 59;
36) w art. 60 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
  "3. Na wniosek Prezesa Agencji, minister właściwy do spraw transportu może
     wezwać koncesjonariusza do usunięcia, w wyznaczonym terminie,
     stwierdzonych nieprawidłowości.
   4. W przypadku gdy koncesjonariusz nie usunął nieprawidłowości w terminie,
     o którym mowa w ust. 3, art. 58 ust. 1 stosuje się odpowiednio.";
37) w art. 61 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2
  w brzmieniu:
   "2. Minister właściwy do spraw transportu uzgadnia z ministrem właściwym do
     spraw finansów publicznych postanowienia umowy, o której mowa w ust. 1, w
     zakresie dotyczącym zobowiązań finansowych Skarbu Państwa.";
38) w art. 62 w ust. 1:
   a) po pkt 2 dodaje się pkt 2a i 2b w brzmieniu:
      "2a) wysokość i formy dofinansowania budowy autostrady ze środków
         Funduszu,
      2b) warunki i zakres podziału zysku pomiędzy koncesjonariuszem a
         Funduszem.".
   b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
     "4) sposób, terminy i zasady działalności z tytułu udostępnienia
       koncesjonariuszowi przez Agencję gruntów pod budowę autostrady,
       warunki zagospodarowania znajdujących się na nich: budynków, budowli,
       urządzeń, drzewostanu i innych upraw,",
   c) w pkt 7:
     - w lit d) wyrazy "Sił Zbrojnych" zastępuje się wyrazami "Sił Zbrojnych
       Rzeczypospolitej Polskiej" i dodaje się wyrazy "oraz sił zbrojnych
       państw sojuszniczych",
     - dodaje się lit e) w brzmieniu:
         "e) zapewnienia Policji pomieszczeń w zakresie przewidzianym w
           przepisach techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych,
           umożliwiających skuteczne realizowanie przez nią zadań w zakresie
           czuwania nad bezpieczeństwem i porządkiem w ruchu drogowym oraz
           jego kontrolowania na obszarze autostrad płatnych,",
   d) po pkt 8 dodaje się pkt 8a i 8b w brzmieniu:
     "8a) warunki dopuszczenia autostrady do eksploatacji,
     8b) zakres uprawnień koncesjonariusza jako zarządcy autostrady,";
39) po art. 62 dodaje się art. 62a w brzmieniu:
    "Art. 62a. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw
           transportu określi, w drodze rozporządzenia, ogólne kierunki
           współpracy koncesjonariusza z administracją drogową, Policją,
           pogotowiem ratunkowym oraz jednostkami systemu ratowniczo-
           gaśniczego z uwzględnieniem realizacji ich zadań ustawowych, przy
           zachowaniu dostępności do autostrady i jej przejezdności.";
40) w art. 63:
   a) kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem
     ust. 2",
   b) dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w
     brzmieniu:
     "2. Umowa koncesyjna zawarta wyłącznie na eksploatację autostrady powinna
       określać warunki przejęcia autostrady od jej dotychczasowego
       zarządcy.".
     
                                    Art. 2.
W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. Nr 14, poz. 60,
z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz.
198, z 1991 r. Nr 75, poz. 332, z 1993 r. Nr 47, poz. 212, z 1994 r. Nr 127,
poz. 667, z 1995 r. Nr 141, poz. 692, z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 80, poz.
497, Nr 106, poz. 667 i Nr 123, poz. 780, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162,
poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) w art. 13a po wyrazie "autostrad"
stawia się przecinek i wyrazy "i dróg ekspresowych" zastępuje się wyrazami
"innych dróg publicznych i obiektów mostowych".

                                    Art. 3.
W ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. Nr 101, poz. 444, z 1992
r. Nr 21, poz. 85 i Nr 54. poz. 254, z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 127, poz.
627, z 1995 r. Nr 141, poz. 692 i Nr 147, poz. 713, z 1996 r. Nr 91, poz. 409,
z 1997 r. Nr 54, poz. 349 i Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz
z 1999 r. Nr 49, poz. 484) art. 38a otrzymuje brzmienie:
       "Art. 38a. Przekazanie nieruchomości Skarbu Państwa, zarządzanych przez
              Lasy Państwowe, w użytkowanie Agencji Budowy i Eksploatacji
              Autostrad następuje nieodpłatnie na podstawie umowy między
              Dyrektorem Generalnym a Prezesem Agencji.".
       
                                    Art. 4.
W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(Dz.U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 i Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr  1, poz. 2,
Nr 43, poz. 163, Nr 80, poz. 368, Nr 87, poz. 406, Nr 90, poz. 419, Nr 113,
poz. 547, Nr 123, poz. 602 i Nr 127, poz. 627, z 1995 r. Nr 5, poz. 25, Nr 86,
poz. 433, Nr 96, poz. 478, Nr 133, poz. 654 i Nr 142, poz. 704, z 1996 r. Nr
25, poz. 113, Nr 34, poz. 146, Nr 90, poz. 405, Nr 137, poz. 639 i Nr 147,
poz. 686, z 1997 r. Nr 9, poz. 44, Nr 28, poz. 153, Nr 79, poz. 484, Nr 96,
poz. 592, Nr 107, poz. 685, Nr 118, poz. 754, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz.
776 i 777, Nr 137, poz. 926, Nr 139, poz. 932-934 i Nr 140, poz. 939 i Nr 141,
poz. 945, z 1998 r. Nr 60, poz. 383, Nr 108, poz. 685, Nr 117, poz. 756, Nr
137, poz. 887, Nr 144, poz. 931 i Nr 162, poz. 1112 i 1121, z 1999 r. Nr 49,
poz. 484, Nr 62, poz. 689 i Nr 95, poz. 1101) w art. 17 ust. 1 pkt 4k
otrzymuje brzmienie:
  "4k) dochody Banku Gospodarstwa Krajowego prowadzącego Krajowy Fundusz
     Mieszkaniowy, Fundusz Termomodernizacji i Krajowy Fundusz Autostradowy
     oraz banku prowadzącego kasę mieszkaniową, stanowiące równowartość
     dochodu uzyskanego przez te Fundusze lub kasę mieszkaniową z tytułów
     określonych w odrębnych przepisach - w części przeznaczonej wyłącznie na
     realizację wymienionych w tych przepisach celów, odpowiednio Funduszy lub
     kasy mieszkaniowej,";
   
                                    Art. 5.
W ustawie z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym (Dz.U. z
2000 r. Nr 9, poz. 131) w art. 14 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
  "3. Nie nalicza się obowiązkowej opłaty rocznej od aktywów Krajowego
     Funduszu Mieszkaniowego, Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych,
     Funduszu Termomodernizacji oraz Krajowego Funduszu Autostradowego,
     utworzonych w Banku Gospodarstwa Krajowego, oraz środków zgromadzonych na
     rachunku rezerw poręczeniowych i gwarancyjnych Skarbu Państwa w tym
     banku.".
   
                                    Art. 6.
W ustawie z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez
Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz.U. Nr 79, poz. 484 i Nr 80, poz.
511) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 dodaje się pkt 12 i 13 w brzmieniu:
  "12) Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad - utworzona na podstawie
     ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz.U. Nr
     127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr
     133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 200 r. Nr ..., poz. ...),
   13) Krajowy Fundusz Autostradowy - fundusz, o którym mowa w ustawie z dnia
     27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz.U. Nr 127, poz. 627,
     z 1996 r. Nr 106, poz. 496, Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133, poz. 885,
     z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr ..., poz. ...)";
2) w art. 7 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
   "3. Poręczenia lub gwarancje mogą być również udzielane za zobowiązania
     Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad pod warunkiem przeznaczenia
     objętego nimi kredytu na zasilenie Krajowego Funduszu Autostradowego.";
3) tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie:
   "Poręczenia i gwarancje wykonania zobowiązań wynikających z obligacji";
4) w art. 12 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
  "1a. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów
     publicznych, może udzielać, w imieniu Skarbu Państwa, gwarancji
     spełnienia świadczeń pieniężnych wynikających z obligacji wyemitowanych
     przez Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad.";
5) w art. 14 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2
  w brzmieniu:
   "2. Poręczenia i gwarancje mogą również obejmować wykonanie zobowiązań
     Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad, wynikających z obligacji
     wyemitowanych w celu zasilenia Krajowego Funduszu Autostradowego.;
6) art. 15 otrzymuje brzmienie:
    "Art. 15. Z tytułu udzielenia poręczenia lub gwarancji pobierana jest
           opłata prowizyjna w wysokości nie wyższej niż 1% kwoty objętej
           poręczeniem lub gwarancją.";
7) art. 16 otrzymuje brzmienie:
    "Art. 16. Do poręczeń i gwarancji stosuje się odpowiednio przepisy art.
           4, 5, 6 i 8.";

                                    Art. 7.
Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw finansów publicznych i ministrem właściwym do spraw transportu, po
zasięgnięciu opinii Komisji Nadzoru Bankowego, dostosuje w terminie 2 miesięcy
od dnia wejścia w życie ustawy, w drodze rozporządzenia, statut Banku
Gospodarstwa Krajowego do przepisów ustawy, biorąc pod uwagę zasady tworzenia
i wykorzystywania Funduszu.

                                    Art. 8.
1. Koncesje udzielone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy oraz
  zawarte umowy koncesyjne pozostają w mocy.
2. Do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w ustawie, nie
  dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie,
  zachowują moc dotychczasowe przepisy, o ile nie są sprzeczne z ustawą.

                                    Art. 9.
W przypadku niezawarcia umowy koncesyjnej z koncesjonariuszem, któremu została
udzielona koncesja zgodnie z przepisami dotychczasowymi, stosuje się przepisy
dotychczasowe i odpowiednio zmiany wynikające z niniejszej ustawy.

                                   Art. 10.
Minister właściwy do spraw transportu ogłosi w Dzienniku Ustaw
Rzeczypospolitej Polskiej tekst jednolity ustawy z dnia 27 października 1994
r. o autostradach płatnych, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów
ogłoszonych przed dniem wydania tekstu jednolitego.

                                   Art. 11.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.