P r o j e k t USTAWA z dnia 2000 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych Art. 1. W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz.U. Nr 127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 1: a) w ust. 1 po wyrazie "eksploatację" dodaje się wyrazy "lub wyłącznie eksploatację", b) w ust. 2 po wyrazie " eksploatowane" dodaje się wyrazy "lub wyłącznie eksploatowane", c) ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, drogi publiczne inne niż ustalone zgodnie z ust. 2 lub obiekty mostowe w rozumieniu przepisów o drogach publicznych, do których stosuje się w całości lub w części przepisy ustawy, wskazując zakres ich stosowania, z uwzględnieniem zasady, o której mowa w ust. 4.", d) ust. 4 otrzymuje brzmienie: "4. Określenie autostrad, innych dróg publicznych i obiektów mostowych w przepisach, o których mowa w ust. 2 i 3, może nastąpić, jeżeli będzie możliwość korzystania z innej, ogólnodostępnej drogi publicznej."; 2) w art. 3: a) w ust. 2 skreśla się wyrazy "ustala i", b) dodaje się ust. 2a-2d w brzmieniu: "2a. Opłaty za przejazdy autostradą stanowią przychód koncesjonariuszy z zastrzeżeniem ust. 2c. 2b. W przypadku, w którym opłaty za przejazdy autostradą stanowią przychód koncesjonariusza, umowa koncesyjna określa warunki i zakres podziału zysku pomiędzy koncesjonariuszem a funduszem, o którym mowa w art. 39. 2c. W przypadku przewidywanego udzielenia koncesjonariuszowi dofinansowania, o którym mowa w art. 39d ust. 1, Rada Ministrów może określić w drodze rozporządzenia, iż opłaty za przejazdy autostradą stanowią przychody tego funduszu oraz warunki i tryb rozliczeń pomiędzy koncesjonariuszem a funduszem, z uwzględnieniem stopnia ryzyka ponoszonego przez strony oraz zakres udzielonego dofinansowania. 2d. Wysokość opłat za przejazdy autostradą ustala na zasadach określonych w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 4: 1) minister właściwy do spraw transportu w drodze rozporządzenia, jeżeli opłaty stanowią przychody funduszu, o którym mowa w art. 39, 2) koncesjonariusz, jeżeli opłaty stanowią jego przychód.", c) ust. 4 otrzymuje brzmienie: "4. Minister właściwy do spraw transportu określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady ustalania i pobierania opłat za przejazdy autostradami oraz sposób ogłaszania tych opłat, uwzględniając w szczególności liczbę przejechanych kilometrów oraz kategorię pojazdu."; 3) w art. 7 w ust. 2: a) pkt 3 otrzymuje brzmienie: "3) nabywanie nieruchomości pod autostrady na rzecz Skarbu Państwa i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do nieruchomości,", b) pkt 5 otrzymuje brzmienie: "5) przeprowadzanie postępowań przetargowych i opracowywanie projektów koncesji,"; 4) w art. 12 ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Agencja otrzymuje dotacje, ustalane corocznie w ustawie budżetowej, na związane z budową autostrad: prace studialne i dokumentacyjne, nabywanie nieruchomości i gospodarowanie nimi, odszkodowania, należności z tytułu ochrony gruntów leśnych, prace scaleniowe i wymienne, przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej, przeprowadzanie ratowniczych badań archeologicznych i badań ekologicznych oraz opracowywanie ich wyników."; 5) po art. 12 dodaje się art. 12a w brzmieniu: "Art. 12a. Agencja jest uprawniona do gospodarowania środkami pochodzącymi z pomocy zagranicznej, przekazywanymi Rządowi Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów lub deklaracji dawcy, na realizację zadań w zakresie finansowania budowy i eksploatacji autostrad, jeżeli te umowy lub deklaracje tak stanowią."; 6) art. 13 otrzymuje brzmienie: "Art. 13. 1. Agencja może zaciągać długoterminowe oraz emitować obligacje, za zgodą ministra właściwego do spraw transportu i ministra właściwego do spraw finansów publicznych, na zasadach wynikających z odrębnych ustaw. 2. Za zobowiązania Agencji, o których mowa w ust. 1, mogą być udzielone poręczenia lub gwarancje Skarbu Państwa, pod warunkiem przeznaczenia objętych nimi kredytów lub wpływów z emisji obligacji na cele wymienione w art. 39d ust. 2."; 7) w art. 17 ust. 4 otrzymuje brzmienie: "4. Minister właściwy do spraw transportu, na wniosek Rady, określi, w drodze zarządzenia, regulamin działania Rady do Spraw Autostrad, jej organizację i tryb pracy oraz skład Rady, zapewniając aby skład Rady uwzględniał uczestnictwo w niej zainteresowanych organów administracji publicznej."; 8) w art. 20 w ust. 1 w pkt 3 wyrazy "biegłego z listy Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa" zastępuje się wyrazami "biegłego z listy wojewody"; 9) w art. 25 w ust. 2 w miejsce kropki stawia się przecinek i dodaje się wyrazy "oraz doręcza je wnioskodawcy, zawiadamia o wydaniu pozwolenia i jego treści pozostałe strony, w drodze obwieszczeń w urzędach gmin i w prasie lokalnej."; 10) w art. 26 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: "2. Agencja może nabywać, w drodze umowy, na własność Skarbu Państwa nieruchomości poza pasem drogowym autostrady w celu dokonania zmiany takich nieruchomości na nieruchomości położone w pasie drogowym autostrady."; 11) w art. 27 ust. 4 otrzymuje brzmienie: "4. Odszkodowanie jest wypłacane z dotacji otrzymywanych przez Agencję zgodnie z art. 12 ust. 3."; 12) w art. 29 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: "2. W przypadku gdy przeznaczone na pasy drogowe autostrad nieruchomości posiadają nieuregulowany stan prawny, wszczęcie postępowania następuje na wniosek Prezesa Agencji, bez konieczności zachowania warunków określonych w ust. 1."; 13) w art. 31 dodaje się ust. 3 w brzmieniu: "3. Decyzja, o której mowa w ust. 1, uprawnia do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego."; 14) w art. 33 w ust. 2 w zdaniu drugim kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "które jest wypłacane z dotacji otrzymywanych przez Agencję zgodnie z art. 12 ust. 3."; 15) art. 36 otrzymuje brzmienie: "Art. 36. 1. Do gruntów rolnych i leśnych, objętych decyzjami o ustaleniu lokalizacji autostrady, nie stosuje się przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych, z tym że określone w tych przepisach, należności oraz jednorazowe odszkodowania w razie dokonania przedwczesnego wyrębu drzewostanu, w odniesieniu do gruntów leśnych i zadrzewionych, przeznacza się na Fundusz Leśny w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych - z tytułu wyłączenia gruntów Skarbu Państwa, zarządzanych przez Państwowe Gospodarstwo Leśne "Lasy Państwowe". 2. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, sposób i terminy przekazywania przez Agencję środków finansowych na fundusz, o którym mowa w ust. 1."; 16) art. 38 otrzymuje brzmienie: "Art. 38. 1. Budowę autostrad, z zastrzeżeniem ust. 2 finansuje się: 1) ze środków własnych koncesjonariuszy oraz uzyskanych przez nich kredytów bankowych i pożyczek, 2) ze środków finansowych z budżetu państwa ustalonych corocznie w ustawie budżetowej na cele, o których mowa w art. 12 ust. 3, 3) ze środków funduszu, o którym mowa w art. 39, na warunkach określonych w koncesji i umowie koncesyjnej, 4) z innych źródeł. 2. W przypadku gdy przewiduje się udzielenie koncesji na eksploatację autostrady lub jej odcinka, budowę tej autostrady lub jej odcinka finansuje się na zasadach dotyczących finansowania i budowy dróg publicznych określonych w odrębnych przepisach. 3. Koncesjonariuszowi mogą być udzielone przez Skarb Państwa gwarancje i poręczenia zgodnie z obowiązującymi przepisami."; 17) art. 39 otrzymuje brzmienie: "Art. 39. Bank Gospodarstwa Krajowego tworzy Fundusz Autostradowy, zwany dalej "Funduszem".; 18) po art. 39 dodaje się art. 39a-39l w brzmieniu: "Art. 39a. 1. Przychodami Funduszu są: 1) środki przekazywane z budżetu państwa, w wysokości stanowiącej część planowanych dochodów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego od samochodów, 2) odsetki z tytułu oprocentowania środków Funduszu oraz odsetki od lokat okresowo wolnych środków Funduszu w bankach, 3) wpływy z inwestycji środków Funduszu w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski oraz papiery wartościowe określające świadczenia pieniężne, gwarantowane lub poręczane przez Skarb Państwa albo Narodowy Bank Polski, 4) przychody ze sprzedaży akcji i udziałów w spółkach, przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego przez Skarb Państwa, w celu zasilenia Fuduszu, 5) przychody z akcji i udziałów, o których mowa w pkt 4, 6) środki pochodzące z opłat za przejazdy autostradą, o których mowa w art. 3 ust. 2c, 7) kwoty wpłacone przez koncesjonariuszy zgodnie z art. 3 ust. 2b, 8) kwoty wpłacone z tytułu zwrotu pożyczek udzielonych zgodnie z art. 39d ust. 1 pkt 1 i 2, 9) środki z kredytów zaciągniętych przez Agencję na cele, o których mowa w art. 39d ust. 1, 10) wpływy z obligacji emitowanych przez Agencję na cele, o których mowa w art. 39d ust. 1, 11) darowizny i zapisy, 12) wpływy z innych środków publicznych, 13) wpływy z innych tytułów. 2. Rada Ministrów corocznie określa procentowo, w drodze rozporządzenia, w terminie do końca czerwca każdego roku, część planowanych dochodów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego od samochodów, o której mowa w ust. 1 pkt 1, przeznaczoną na Fundusz w kolejnym roku budżetowym. Art. 39b. Środki finansowe uzyskiwane przez Bank Gospodarstwa Krajowego i przekazywane na Fundusz zwolnione są z podatku dochodowego oraz opłaty skarbowej. Art. 39c. 1. W celu zasilenia Funduszu, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, w imieniu Skarbu Państwa, może, w drodze rozporządzenia, przekazać nieodpłatnie Bankowi Gospodarstwa Krajowego akcje i udziały w spółkach, stanowiące własność Skarbu Państwa. 2. Akcje i udziały Skarbu Państwa, o których mowa w ust. 1, zbywa Bank Gospodarstwa Krajowego w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa, ministrem właściwym do spraw finansów publicznych i ministrem właściwym do spraw transportu. 3. O zbyciu akcji i udziałów, o którym mowa w ust. 1, Bank Gospodarstwa Krajowego zawiadamia ministrów właściwych do spraw: finansów publicznych, Skarbu Państwa i transportu. 4. Do przekazania akcji i udziałów, o których mowa w ust. 1 oraz do ich zbywania nie stosuje się przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych i przepisu art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 106, poz. 673, Nr 115, poz. 741 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 155, poz. 1014). Art. 39d. 1. Środki Funduszu przeznacza się w szczególności na dofinansowanie realizacji zadań związanych z budową autostrad, w następujących formach: 1) dotacji lub pożyczek nieoprocentowanych, udzielanych koncesjonariuszom, na warunkach określonych w koncesji i umowie koncesyjnej, w okresie budowy autostrad lub jej odcinka, 2) pożyczek nieoprocentowanych, udzielanych koncesjonariuszom na pokrycie części okresowych niedoborów bieżących przychodów z tytułu eksploatacji autostrady, w celu zapewnienia płynności wydatków związanych z bieżącą obsługą i spłatą kredytów lub pożyczek bądź obligacji wyemitowanych w związku z budową autostrady, 3) płatności koncesjonariuszom: a) stałych kosztów ponoszonych z tytułu zachowania nieprzerwanej dostępności do autostrady, jej utrzymaniu i przejezdności oraz b) zmienionych kwot uzależnionych od spełnienia przez koncesjonariuszy wymogów określonych w koncesji i umowie koncesyjnej, jeżeli opłaty za przejazdy autostradą stanowią przychody Funduszu. 2. Ze środków finansowych Funduszu dokonuje się spłaty kredytów i wykupu obligacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 oraz spłaty zobowiązań wynikających z wykonania przez Skarb Państwa obowiązków z tytułu gwarancji i poręczeń, o których mowa w art. 13 ust. 2. 3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, minister właściwy do spraw transportu może, za zgodą ministra właściwego do spraw finansów publicznych, przeznaczyć środki Funduszu, w części nie przekraczającej 25% tych środków, na pokrycie kosztów działalności Agencji, finansowanych z jej przychodów. 4. Ze środków finansowych Funduszu dokonuje się wypłaty wynagrodzenia Banku Gospodarstwa Krajowego, o którym mowa w art. 39k. Art. 39e. 1. Wypłaty z Funduszu środków finansowych na podstawie art. 39d ust. 1, w zakresie zaakceptowanym przez Radę Ministrów zgodnie z art. 42a i wynikającym z koncesji i umowy koncesyjnej, gwarantowane są przez Skarb Państwa. 2. Do poręczeń i gwarancji, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz.U. Nr 79, poz. 484 i Nr 80, poz. 511) z wyjątkiem art. 4, art. 31, art. 46 i art. 47. 3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb udzielania przez Skarb Państwa gwarancji, o których mowa w ust. 1 w szczególności dotyczące określania terminu obowiązywania gwarancji i kwoty objęte gwarancją. Art. 39f. Bank Gospodarstwa Krajowego, działając w uzgodnieniu z Prezesem Agencji, dokonuje na rzecz koncesjonariuszy wypłat ze \rodków finansowych Funduszu, w formach określonych w art. 39d ust. 1, w zakresie wynikającym z koncesji i umowy koncesyjnej. Art. 39g. 1. Okresowo wolne środki Funduszu, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, Bank Gospodarstwa Krajowego może: 1) lokować w innych bankach, 2) inwestować w papiery wartościowe, o których mowa w art. 39a ust. 1 pkt 3. 2. Suma lokat, o których mowa w ust. 1 pkt 1 w jednym banku lub grupie banków powiązanych ze sobą kapitałowo lub organizacyjnie, nie może przekroczyć 15% okresowo wolnych środków Funduszu. 3. Wysokość środków Funduszu przeznaczonych na lokaty i inwestycje, o których mowa w ust. 1 oraz ich warunki i terminy, Bank Gospodarstwa Krajowego uzgadnia z Prezesem Agencji. Art. 39h. Bank Gospodarstwa Krajowego, działając w uzgodnieniu z Prezesem Agencji dokonuje spłaty kredytów, wykupu obligacji oraz spłaty zobowiązań, o których mowa w art. 39d ust. 2. Art. 39i. Bank Gospodarstwa Krajowego przekazuje Agencji środki finansowe, o których mowa w art. 39d ust. 3, na zlecenie ministra właściwego do spraw transportu. Art. 39j. Szczegółowy sposób i terminy dokonywania przez Bank Gospodarstwa Krajowego wypłat, lokat i inwestycji ze środków Funduszu, o których mowa w art. 39f-39i, określa umowa zawarta pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu a Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Art. 39k. 1. Bank Gospodarstwa Krajowego pobiera wynagrodzenie prowizyjne z prowadzenia Funduszu, wypłacane ze środków Funduszu. 2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, oraz tryb i terminy jego wypłaty, uwzględniając koszty Banku ponoszone w związku z obsługą Funduszu, lokowaniem i inwestowaniem środków Funduszu. Art. 39l. 1. Bank Gospodarstwa Krajowego: 1) wyodrębnia w swoim planie finansowym plan finansowy Funduszu, opracowany w uzgodnieniu z Prezesem Agencji i zatwierdzony przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz ministra właściwego do spraw transportu, 2) sporządza dla Funduszu odrębny bilans oraz rachunek zysków i strat, wchodzące w skład sprawozdania finansowego Banku. 2. Bank Gospodarstwa Krajowego składa ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych i ministrowi właściwemu do spraw transportu, w terminie do końca miesiąca następującego po każdym kwartale, informację o wysokości środków Funduszu oraz zestawienie zbiorcze operacji dokonywanych za jego pośrednictwem, za dany kwartał."; 19) art. 41 otrzymuje brzmienie: Art. 41. Wybór koncesjonariusza następuje w drodze przeprowadzanego przez Agencję trójstopniowego postępowania przetargowego: 1) kwalifikacji wstępnej, 2) przetargu ograniczonego do zakwalifikowanych do złożenia oferty, zwanego dalej "przetargiem", 3) negocjacji umowy koncesyjnej."; 20) w art. 42: a) w ust. 1 po wyrazach "w prasie o zasięgu krajowym" dodaje się wyrazy "oraz w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich", b) w ust. 2 dodaje się pkt 1a w brzmieniu: "1a) przedmiot działalności objęty koncesją,", c) w ust. 3 dodaje się pkt 3 w brzmieniu: "3) informacji o zakresie i formach dofinansowania budowy autostrady ze środków Funduszu."; 21) po art. 42 dodaje się art. 42a w brzmieniu: "Art. 42a. Przed zaproszeniem do udziału w kwalifikacji wstępnej, minister właściwy do spraw transportu, na wniosek Prezesa Agencji, przedkłada Radzie Ministrów informację o przewidywanych warunkach postępowania przetargowego oraz do akceptacji przewidywane zasady dofinansowania ze środków Funduszu, określając zakres i formę tego dofinansowania."; 22) art. 43 otrzymuje brzmienie: "Art. 43. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2, w postępowaniu przetargowym mogą uczestniczyć spółki akcyjne z siedzibą w Polsce, o kapitale akcyjnym nie mniejszym niż równowartość 10 milionów EURO, których przedmiotem przedsiębiorstwa jest, zgodnie ze statutem wyłącznie budowa lub eksploatacja autostrad. 2. Na etapie kwalifikacji wstępnej dokumentacje mogą składać uczestnicy, którzy nie spełniają warunków określonych w ust. 1. Uczestnicy, którzy złożyli dokumentacje do kwalifikacji wstępnej mogą brać udział w dalszych etapach postępowania przetargowego pod warunkiem, że po zakończeniu kwalifikacji wstępnej zostanie zarejestrowana spółka spełniająca wymogi, określone w ust. 1. Projekt statutu oraz projekty aktów o zawiązaniu spółki i objęciu akcji powinny zostać złożone w dokumentacji do kwalifikacji wstępnej."; 23) w art. 48 w ust. 3 pkt 4 otrzymuje brzmienie: "4) informację o terminie i formie wniesienia wadium oraz o jego wysokości, zatwierdzonej na wniosek Prezesa Agencji przez ministra właściwego do spraw transportu."; 24) w art. 50 wyrazy "art. 44-46" zastępuje się wyrazami "art. 44-47"; 25) po art. 50 dodaje się art. 50a-50c w brzmieniu: "Art. 50a. Komisja przetargowa przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu i Prezesowi Agencji protokół z postępowania przetargowego, o którym mowa w art. 41 pkt 1 i 2 oraz zawiadamia oferentów o wynikach tego postępowania. Art. 50b. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2, Agencja przeprowadza negocjacje ze spółką, której oferta została w wyniku przetargu uznana przez komisję przetargową za najkorzystniejszą. 2. Negocjacje, o których mowa w ust. 1, mogą być prowadzone jednocześnie z więcej niż jedną spółką, w zakresie treści złożonych ofert, o ile ich oferty zostały uznane przez komisję przetargową za równorzędne, zachowując w tajemnicy treść prowadzonych negocjacji. 3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 Prezes Agencji zobowiązany jest do opracowania kryteriów prowadzenia negocjacji z uwzględnieniem w szczególności stopnia zdolności oferenta do finansowania budowy i eksploatacji autostrady, przy ograniczonym korzystaniu ze środków publicznych oraz terminu realizacji procesu inwestycyjnego. 4. Kryteria, o których mowa w ust. 3 podlegają zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw transportu. Art. 50c. Jeżeli negocjacje nie zostaną zakończone uzgodnieniem treści umowy koncesyjnej w terminie 9 miesięcy od dnia ich rozpoczęcia, Prezes Agencji może, za zgodą ministra właściwego do spraw transportu, uznać postępowanie przetargowe za bezskuteczne lub przeprowadzić negocjacje ze spółką, której oferta była druga w kolejności po ofercie najkorzystniejszej."; 26) w art. 51 w ust. 1 po wyrazie "przetargu" dodaje się wyrazy "lub negocjacji umowy koncesyjnej"; 27) skreśla się art. 52; 28) dodaje się art. 52a w brzmieniu: "Art. 52a. 1. Prezes Agencji przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu protokół z negocjacji umowy koncesyjnej oraz zawiadamia spółki uczestniczące w negocjacjach o ich wyniku. 2. W przypadku, gdy negocjacje zostaną zakończone uzgodnieniem treści umowy koncesyjnej Prezes Agencji przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu projekt koncesji i umowy koncesyjnej, wraz z protokołem, o którym mowa w ust. 1."; 29) art. 54 otrzymuje brzmienie: "Art. 54. Koncesji udziela się spółce, z którą została uzgodniona treść umowy koncesyjnej."; 30) w art. 55 ust. 5 otrzymuje brzmienie: "5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wysokość, sposób i termin uiszczenia opłaty za udzielenie koncesji, mając na uwadze przewidywaną wysokość kosztów budowy danego odcinka autostrady, określoną w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym przez oferenta, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą."; 31) w art. 56 w pkt 5 kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się pkt 6-7 w brzmieniu: "6) wysokość i formy dofinansowania budowy autostrady ze środków Funduszu, w zakresie zaakceptowanym przez Radę Ministrów, 7) wysokość i sposób uiszczenia opłaty koncesyjnej."; 32) w art. 57 pkt 5 otrzymuje brzmienie: "5) utrzymania autostrady, w zakresie określonym w art. 57a, według standardów określonych w przepisach prawa i umowie."; 33) po art. 57 dodaje się art. 57a w brzmieniu: Art. 57a. 1. Koncesjonariusz jest obowiązany do utrzymania, modernizacji i ochrony autostrady wraz z nawierzchnią drogową i obiektami mostowymi w jej pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanymi z funkcjonowaniem tej autostrady, z zastrzeżeniem ust. 2. 2. Utrzymanie wchodzących w skład pasa drogowego autostrady przejazdów z przecinającymi ją drogami i innymi liniami komunikacyjnymi w części drogowej i mostowej obejmującej skarpy nasypów i wykopów, urządzenia odwadniające, nawierzchnie, torowiska, chodniki, pobocza, poręcze oraz urządzenia organizacji i bezpieczeństwa ruchu należy do zarządców właściwych dla tych dróg lub linii komunikacyjnych, w ciągu których są one zlokalizowane."; 34) w art. 58 w ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1) niezawarcia umowy koncesyjnej w terminie trzydziestu dni od daty, w której decyzja o udzieleniu koncesji stała się ostateczna,"; 35) skreśla się art. 59; 36) w art. 60 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu: "3. Na wniosek Prezesa Agencji, minister właściwy do spraw transportu może wezwać koncesjonariusza do usunięcia, w wyznaczonym terminie, stwierdzonych nieprawidłowości. 4. W przypadku gdy koncesjonariusz nie usunął nieprawidłowości w terminie, o którym mowa w ust. 3, art. 58 ust. 1 stosuje się odpowiednio."; 37) w art. 61 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: "2. Minister właściwy do spraw transportu uzgadnia z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych postanowienia umowy, o której mowa w ust. 1, w zakresie dotyczącym zobowiązań finansowych Skarbu Państwa."; 38) w art. 62 w ust. 1: a) po pkt 2 dodaje się pkt 2a i 2b w brzmieniu: "2a) wysokość i formy dofinansowania budowy autostrady ze środków Funduszu, 2b) warunki i zakres podziału zysku pomiędzy koncesjonariuszem a Funduszem.". b) pkt 4 otrzymuje brzmienie: "4) sposób, terminy i zasady działalności z tytułu udostępnienia koncesjonariuszowi przez Agencję gruntów pod budowę autostrady, warunki zagospodarowania znajdujących się na nich: budynków, budowli, urządzeń, drzewostanu i innych upraw,", c) w pkt 7: - w lit d) wyrazy "Sił Zbrojnych" zastępuje się wyrazami "Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej" i dodaje się wyrazy "oraz sił zbrojnych państw sojuszniczych", - dodaje się lit e) w brzmieniu: "e) zapewnienia Policji pomieszczeń w zakresie przewidzianym w przepisach techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych, umożliwiających skuteczne realizowanie przez nią zadań w zakresie czuwania nad bezpieczeństwem i porządkiem w ruchu drogowym oraz jego kontrolowania na obszarze autostrad płatnych,", d) po pkt 8 dodaje się pkt 8a i 8b w brzmieniu: "8a) warunki dopuszczenia autostrady do eksploatacji, 8b) zakres uprawnień koncesjonariusza jako zarządcy autostrady,"; 39) po art. 62 dodaje się art. 62a w brzmieniu: "Art. 62a. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, ogólne kierunki współpracy koncesjonariusza z administracją drogową, Policją, pogotowiem ratunkowym oraz jednostkami systemu ratowniczo- gaśniczego z uwzględnieniem realizacji ich zadań ustawowych, przy zachowaniu dostępności do autostrady i jej przejezdności."; 40) w art. 63: a) kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 2", b) dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: "2. Umowa koncesyjna zawarta wyłącznie na eksploatację autostrady powinna określać warunki przejęcia autostrady od jej dotychczasowego zarządcy.". Art. 2. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 75, poz. 332, z 1993 r. Nr 47, poz. 212, z 1994 r. Nr 127, poz. 667, z 1995 r. Nr 141, poz. 692, z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 80, poz. 497, Nr 106, poz. 667 i Nr 123, poz. 780, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) w art. 13a po wyrazie "autostrad" stawia się przecinek i wyrazy "i dróg ekspresowych" zastępuje się wyrazami "innych dróg publicznych i obiektów mostowych". Art. 3. W ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. Nr 101, poz. 444, z 1992 r. Nr 21, poz. 85 i Nr 54. poz. 254, z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 127, poz. 627, z 1995 r. Nr 141, poz. 692 i Nr 147, poz. 713, z 1996 r. Nr 91, poz. 409, z 1997 r. Nr 54, poz. 349 i Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 484) art. 38a otrzymuje brzmienie: "Art. 38a. Przekazanie nieruchomości Skarbu Państwa, zarządzanych przez Lasy Państwowe, w użytkowanie Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad następuje nieodpłatnie na podstawie umowy między Dyrektorem Generalnym a Prezesem Agencji.". Art. 4. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 i Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 43, poz. 163, Nr 80, poz. 368, Nr 87, poz. 406, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547, Nr 123, poz. 602 i Nr 127, poz. 627, z 1995 r. Nr 5, poz. 25, Nr 86, poz. 433, Nr 96, poz. 478, Nr 133, poz. 654 i Nr 142, poz. 704, z 1996 r. Nr 25, poz. 113, Nr 34, poz. 146, Nr 90, poz. 405, Nr 137, poz. 639 i Nr 147, poz. 686, z 1997 r. Nr 9, poz. 44, Nr 28, poz. 153, Nr 79, poz. 484, Nr 96, poz. 592, Nr 107, poz. 685, Nr 118, poz. 754, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 776 i 777, Nr 137, poz. 926, Nr 139, poz. 932-934 i Nr 140, poz. 939 i Nr 141, poz. 945, z 1998 r. Nr 60, poz. 383, Nr 108, poz. 685, Nr 117, poz. 756, Nr 137, poz. 887, Nr 144, poz. 931 i Nr 162, poz. 1112 i 1121, z 1999 r. Nr 49, poz. 484, Nr 62, poz. 689 i Nr 95, poz. 1101) w art. 17 ust. 1 pkt 4k otrzymuje brzmienie: "4k) dochody Banku Gospodarstwa Krajowego prowadzącego Krajowy Fundusz Mieszkaniowy, Fundusz Termomodernizacji i Krajowy Fundusz Autostradowy oraz banku prowadzącego kasę mieszkaniową, stanowiące równowartość dochodu uzyskanego przez te Fundusze lub kasę mieszkaniową z tytułów określonych w odrębnych przepisach - w części przeznaczonej wyłącznie na realizację wymienionych w tych przepisach celów, odpowiednio Funduszy lub kasy mieszkaniowej,"; Art. 5. W ustawie z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym (Dz.U. z 2000 r. Nr 9, poz. 131) w art. 14 ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Nie nalicza się obowiązkowej opłaty rocznej od aktywów Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych, Funduszu Termomodernizacji oraz Krajowego Funduszu Autostradowego, utworzonych w Banku Gospodarstwa Krajowego, oraz środków zgromadzonych na rachunku rezerw poręczeniowych i gwarancyjnych Skarbu Państwa w tym banku.". Art. 6. W ustawie z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz.U. Nr 79, poz. 484 i Nr 80, poz. 511) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 2 dodaje się pkt 12 i 13 w brzmieniu: "12) Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad - utworzona na podstawie ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz.U. Nr 127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 200 r. Nr ..., poz. ...), 13) Krajowy Fundusz Autostradowy - fundusz, o którym mowa w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz.U. Nr 127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr ..., poz. ...)"; 2) w art. 7 dodaje się ust. 3 w brzmieniu: "3. Poręczenia lub gwarancje mogą być również udzielane za zobowiązania Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad pod warunkiem przeznaczenia objętego nimi kredytu na zasilenie Krajowego Funduszu Autostradowego."; 3) tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie: "Poręczenia i gwarancje wykonania zobowiązań wynikających z obligacji"; 4) w art. 12 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: "1a. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych, może udzielać, w imieniu Skarbu Państwa, gwarancji spełnienia świadczeń pieniężnych wynikających z obligacji wyemitowanych przez Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad."; 5) w art. 14 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: "2. Poręczenia i gwarancje mogą również obejmować wykonanie zobowiązań Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad, wynikających z obligacji wyemitowanych w celu zasilenia Krajowego Funduszu Autostradowego.; 6) art. 15 otrzymuje brzmienie: "Art. 15. Z tytułu udzielenia poręczenia lub gwarancji pobierana jest opłata prowizyjna w wysokości nie wyższej niż 1% kwoty objętej poręczeniem lub gwarancją."; 7) art. 16 otrzymuje brzmienie: "Art. 16. Do poręczeń i gwarancji stosuje się odpowiednio przepisy art. 4, 5, 6 i 8."; Art. 7. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych i ministrem właściwym do spraw transportu, po zasięgnięciu opinii Komisji Nadzoru Bankowego, dostosuje w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, w drodze rozporządzenia, statut Banku Gospodarstwa Krajowego do przepisów ustawy, biorąc pod uwagę zasady tworzenia i wykorzystywania Funduszu. Art. 8. 1. Koncesje udzielone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy oraz zawarte umowy koncesyjne pozostają w mocy. 2. Do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w ustawie, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie, zachowują moc dotychczasowe przepisy, o ile nie są sprzeczne z ustawą. Art. 9. W przypadku niezawarcia umowy koncesyjnej z koncesjonariuszem, któremu została udzielona koncesja zgodnie z przepisami dotychczasowymi, stosuje się przepisy dotychczasowe i odpowiednio zmiany wynikające z niniejszej ustawy. Art. 10. Minister właściwy do spraw transportu ogłosi w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej tekst jednolity ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem wydania tekstu jednolitego. Art. 11. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.