P r o j e k t
                                                                              
                                                                              
                                                                              
                                                                              
                                                                              
                                     USTAWA
                       z dnia .................. 2000 r.
                                       
                     o zmianie ustawy - Prawo energetyczne
                                       
                                    Art. 1.
W ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. Nr 54, poz.
348 i Nr 158, poz. 1042, z 1998 r. Nr 94, poz. 594, Nr 106, poz. 668 i Nr 162,
poz. 1126 oraz z 1999 r. Nr 88, poz. 980 i Nr 110, poz. 1255) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 3:
   a) pkt 14 otrzymuje brzmienie:
     "14) gmina - gminy oraz związki i porozumienia komunalne w zakresie
       uregulowanym ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
       (Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 496 i
       Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 107,
       poz. 686, Nr 113, poz. 734 i Nr 123, poz. 775 oraz z 1998 r. Nr 155,
       poz. 1014 i Nr 162, poz. 1126)",
   b) w pkt 17 wyraz "opłat" zastępuje się wyrazem "stawek opłat";
2) w art. 5 w ust. 2 wyraz "ceny" zastępuje się wyrazami "cen i stawek opłat
  oraz warunków wprowadzania w nich zmian,";
3) art. 6 otrzymuje brzmienie:
       "Art. 6. 1. Upoważnieni przedstawiciele przedsiębiorstw energetycznych
              zajmujących się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowanych,
              energii elektrycznej lub ciepła wykonują kontrole układów
              pomiarowych, dotrzymania zawartych umów i prawidłowości
              rozliczeń.
         2. Upoważnionym przedstawicielom, o których mowa w ust. 1, po
           okazaniu legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia wydanego
           przez właściwy organ przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego
           się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych, energii
           elektrycznej lub ciepła przysługuje prawo:
           1) wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń, gdzie
             przeprowadzana jest kontrola, o ile odrębne przepisy nie stanowią
             inaczej,
           2) przeprowadzania w ramach kontroli niezbędnych przeglądów
             urządzeń będących własnością przedsiębiorstwa energetycznego, a
             także prac związanych z ich eksploatacją lub naprawą oraz
             dokonywania badań i pomiarów,
           3) zbierania i zabezpieczania dowodów naruszania przez odbiorcę
             warunków używania układów pomiarowych oraz warunków umowy
             zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym.
         3. Przedsiębiorstwo energetyczne, o którym mowa w ust. 1, może
           wstrzymać dostarczanie paliw gazowych, energii elektrycznej lub
           ciepła jeśli w wyniku przeprowadzanej kontroli, o której mowa w
           ust. 2, stwierdzono, że:
           1) instalacja znajdująca się u odbiorcy stwarza bezpośrednie
             zagrożenie dla życia, zdrowia albo środowiska,
           2) nastąpił nielegalny pobór paliw gazowych, energii elektrycznej
             lub ciepła.
         4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
           rozporządzenia, szczegółowe zasady przeprowadzania kontroli oraz
           wzory protokółu kontroli i upoważnień do kontroli.
         5. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4, powinno określać w
           szczególności:
           1) przedmiot kontroli,
           2) szczegółowe uprawnienia upoważnionych przedstawicieli, o których
             mowa w ust. 1,
           3) tryb przeprowadzenia kontroli.";
4) art. 7 otrzymuje brzmienie:
       "Art. 7. 1. Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i
              dystrybucją paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła są
              obowiązane do zawarcia umowy o przyłączenie, umowy sprzedaży
              paliw lub energii, lub umowy o świadczenie usług  przesyłowych
              z odbiorcami lub podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do
              sieci, jeżeli istnieją techniczne i ekonomiczne warunki
              dostarczania, a żądający zawarcia umowy spełnia warunki
              przyłączenia do sieci i odbioru.
         2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy przypadku, gdy
           ubiegający się o zawarcie umowy nie ma tytułu prawnego do
           korzystania z obiektu, do którego paliwa gazowe, energia
           elektryczna lub ciepło mają być dostarczone.
         3. Przedsiębiorstwa, o których mowa w ust. 1, są obowiązane do
           spełniania technicznych warunków dostarczania paliw gazowych,
           energii elektrycznej lub ciepła określonych w odrębnych przepisach
           i koncesji.
         4. Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i
           dystrybucją energii elektrycznej, paliw gazowych lub ciepła są
           obowiązane zapewniać realizację i finansowanie budowy i rozbudowy
           sieci, w tym dla potrzeb przyłączeń podmiotów ubiegających się o
           przyłączenie, na warunkach określonych w przepisach, o których
           mowa w art. 9 i 46, oraz w założeniach, o których mowa w art. 19,
           pobiera się opłatę określoną na podstawie ustalonych w taryfie
           stawek opłat za przyłączenie do sieci.
         5. Stawki opłat za przyłączenie do sieci, o których mowa w ust. 4,
           kalkuluje się na podstawie jednej czwartej średniorocznych
           nakładów inwestycyjnych na budowę odcinków sieci służących do
           przyłączenia podmiotów ubiegających się o przyłączenie,
           określonych w planie rozwoju, o którym mowa w art. 16.
         6. Wynikające z nakładów, o których mowa w ust. 5, koszty, w
           zakresie w jakim zostały pokryte opłatami za przyłączenie do
           sieci, nie stanowią podstawy do ustalania w taryfie stawek opłat
           za przesyłanie i dystrybucję paliw gazowych, energii elektrycznej
           lub ciepła.
         7. Przyłączany podmiot jest obowiązany umożliwić przedsiębiorstwu
           energetycznemu, o którym mowa w ust. 1, w obrębie swojej
           nieruchomości budowę i rozbudowę sieci, w zakresie niezbędnym do
           realizacji przyłączenia oraz udostępnić pomieszczenia lub miejsca
           na zainstalowanie układów pomiarowych, na warunkach określonych w
           umowie o przyłączenie.
         8. Przedsiębiorstwo energetyczne, o którym mowa w ust. 1, jest
           obowiązane powiadomić przyłączany podmiot o planowanych terminach
           prac, o których mowa w ust. 7, z wyprzedzeniem umożliwiającym
           przyłączanemu podmiotowi przygotowanie nieruchomości lub
           pomieszczeń do przeprowadzenia i odbioru tych prac.";
5) art. 9 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 9. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
             rozporządzenia, w odniesieniu do paliw gazowych, energii
             elektrycznej lub ciepła, szczegółowe warunki przyłączenia
             podmiotów do sieci, obrotu paliwami gazowymi, energią
             elektryczną lub ciepłem, świadczenia usług przesyłowych, ruchu
             sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardy jakościowe
             obsługi odbiorców.
         2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, powinno określać w
           szczególności:
           1) kryteria klasyfikowania przyłączonych podmiotów albo odbiorców
             na grupy,
           2) tryb przyłączania podmiotów do sieci,
           3) podstawowe elementy umowy o przyłączenie, umowy sprzedaży i
             umowy o świadczenie usług przesyłowych,
           4) sposób prowadzenia przez przedsiębiorstwo energetyczne obrotu
             paliwami gazowymi, energią elektryczną lub ciepłem, w tym
             wytwarzanych w źródłach odnawialnych oraz produkcji energii
             elektrycznej i ciepła w skojarzeniu z wytwarzaniem ciepła.
           5) zadania przedsiębiorstw energetycznych prowadzących ruch
             sieciowy i eksploatację sieci,
           6) parametry techniczne nośników energii,
           7) sposób załatwiania reklamacji,
           8) zakres informacji przekazywanych między przedsiębiorstwami
             energetycznymi a odbiorcami.
         3. Minister właściwy do spraw gospodarki w drodze rozporządzenia,
           nałoży na przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem
           i dystrybucją energii elektrycznej i ciepła obowiązek zakupu
           energii elektrycznej ze źródeł niekonwencjonalnych, odnawialnych
           oraz wytwarzanej w skojarzeniu z  wytwarzaniem ciepła, a także
           ciepła ze źródeł niekonwencjonalnych i odnawialnych, oraz określi
           szczegółowy zakres tego obowiązku, uwzględniając technologię
           wytwarzania energii, wielkość źródła energii oraz sposób
           uwzględniania w taryfach kosztów jej zakupu.";
6) w art. 12 skreśla się ust. 3;
7) art. 16 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 16. 1. Przedsiębiorstwa energetyczna zajmujące się przesyłaniem i
             dystrybucją paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła
             sporządzają dla obszaru swojego działania plany rozwoju w
             zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na
             paliwa gazowe, energię elektryczną lub ciepło, uwzględniając
             kierunki rozwoju gmin określone w studium uwarunkowań i
             kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz ustalenia
             miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
         2. Przedsiębiorstwa, o których mowa w ust. 1, sporządzają plany
           rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego
           zapotrzebowania na paliwa gazowe, energię elektryczną lub ciepło
           na okresy nie krótsze niż trzy lata.
         3. Plany, o których mowa w ust. 1, obejmują w szczególności:
           1) przewidywany zakres dostarczania paliw gazowych, energii
             elektrycznej lub ciepła,
           2) przedsięwzięcia w zakresie modernizacji, rozbudowy albo budowy
             sieci oraz ewentualnych nowych źródeł paliw gazowych, energii
             elektrycznej lub ciepła, w tym źródeł niekonwencjonalnych i
             odnawialnych,
           3) przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie paliw i energii u
             odbiorców,
           4) przewidywany sposób finansowania inwestycji,
           5) przewidywane przychody niezbędne do realizacji planów.
         4. Plany, o których mowa w ust. 1, powinny zapewniać minimalizację
           nakładów i kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo energetyczne
           tak, aby nakłady i koszty nie powodowały w poszczególnych latach
           nadmiernego wzrostu cen i stawek opłat dla paliw gazowych, energii
           elektrycznej lub ciepła.
         5. W celu racjonalizacji przedsięwzięć inwestycyjnych przy
           sporządzaniu planów, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorstwa
           energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw
           gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, są obowiązane
           współpracować z przyłączonymi podmiotami oraz gminami, na obszarze
           których przedsiębiorstwa te prowadzą działalność gospodarczą;
           współpraca powinna polegać w szczególności na:
           1) przekazywaniu przyłączonym podmiotom informacji o planowanych
             przedsięwzięciach, w takim zakresie w jakim przedsięwzięcia te
             będą miały wpływ na pracę urządzeń przyłączonych do sieci albo
             zmianę warunków przyłączenia lub dostawy energii elektrycznej,
             paliw gazowych lub ciepła,
           2) zapewnieniu spójności między planami przedsiębiorstw
             energetycznych, a założeniami i planami, o których mowa w art. 19
             i 20.
         6. Projekty planów, o których mowa w ust. 1, z wyłączeniem planów
           rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego
           zapotrzebowania na ciepło, podlegają uzgodnieniu z Prezesem Urzędu
           Regulacji Energetyki.";
8) w art. 17 w ust. 1 dodaje się wyrazy "w zakresie określonym w art. 19 ust.
  5";
9) w art. 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
   "2. Gmina realizuje zadania, o których mowa w ust. 1, zgodnie z założeniami
     polityki energetycznej państwa, ustaleniami zawartymi w studium
     uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz
     miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.";
10) w art. 23:
   a) w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
     "2) zatwierdzanie i kontrolowanie taryf paliw gazowych, energii
       elektrycznej i ciepła pod względem zgodności z zasadami określonymi w
       art. 45 i 46, w tym:
         a) analizowanie i weryfikowanie kosztów przyjmowanych przez
           przedsiębiorstwa energetyczne jako uzasadnione do kalkulacji cen i
           stawek opłat w taryfach,
         b) ustalanie współczynników korekcyjnych, określających projektowaną
           poprawę efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa
           energetycznego oraz zmianę warunków prowadzenia przez to
           przedsiębiorstwo danego rodzaju działalności gospodarczej,
         c) ustalanie okresu obowiązywania współczynnika korekcyjnego, o
           którym mowa w lit. b,",
   b) po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
      "2a) zatwierdzanie i kontrolowanie cen węgla brunatnego, na zasadach
         określonych w art. 48 w zakresie, o którym mowa w pkt 2,",
   c) w ust. 3 po wyrazach "o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 3" dodaje się
     wyrazy "z wyjątkiem spraw, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 4,";
11) w art. 28 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2
  w brzmieniu:
     "2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do kopalń węgla brunatnego, w
       zakresie określonym w art. 48.";
12) w art. 31 w ust. 3 w pkt 2 wyrazy "oraz taryf" zastępuje się wyrazami "i
  taryf oraz cen węgla brunatnego, stosowanych przez kopalnie w stosunku do
  elektrowni.";
13) art. 32 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 32. 1. Uzyskania koncesji wymaga prowadzenie działalności
             gospodarczej w zakresie:
           1) wytwarzania paliw i energii z wyłączeniem: wytwarzania paliw
             stałych, wytwarzania energii elektrycznej w źródłach o mocy
             poniżej 50 MW, wytwarzania paliw gazowych z gazu płynnego,
             wytwarzania ciepła w źródłach o mocy poniżej 1,0 MW,
           2) magazynowania paliw gazowych i ciekłych z wyłączeniem: lokalnego
             magazynowania gazu płynnego w instalacjach o przepustowości
             poniżej 1 MJs oraz magazynowania paliw ciekłych w obrocie
             detalicznym,
           3) przesyłania i dystrybucji paliw i energii z wyłączeniem:
             przesyłania i dystrybucji paliw gazowych w sieci o przepustowości
             poniżej 1 MJs oraz przesyłania i dystrybucji ciepła, jeżeli moc
             zamówiona przez odbiorców jest poniżej 1,0 MW,
           4) obrotu w kraju i z zagranicą paliwami i energią z wyłączeniem:
             obrotu paliwami stałymi, obrotu energią elektryczną za pomocą
             instalacji o napięciu poniżej 1 kV będącej własnością odbiorcy,
             obrotu paliwami gazowymi, jeżeli roczna wartość obrotu nie
             przekracza równowartości 100 000 EURO i obrotu paliwami ciekłymi,
             jeżeli roczna wartość obrotu nie przekracza równowartości 500 000
             EURO.
         2. Uzyskania koncesji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, nie wymaga
           prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania
           ciepła, uzyskiwanego w przemysłowych procesach technologicznych, a
           także, gdy wielkość mocy zamówionej przez odbiorców nie przekracza
           1,0 MW.";
14) art. 44 otrzymuje brzmienie:
       "Art. 44. Przedsiębiorstwa energetyczna są obowiązane do prowadzenia, w
              ramach zakładowych planów kont, ewidencji księgowej w sposób
              umożliwiający obliczanie ich kosztów stałych, kosztów zmiennych
              i przychodów, odrębnie dla wytwarzania, przesyłania i
              dystrybucji oraz obrotu, dla każdego rodzaju paliw lub energii,
              a także w odniesieniu do poszczególnych grup taryfowych.";
15) w art. 45:
   a) w ust. 1 po wyrazach "energii elektrycznej i ciepła" skreśla się wyrazy
     " o których mowa w art. 47 ust. 1,",
   b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
      "1a. W kosztach działalności przedsiębiorstw energetycznych zajmujących
         się przesyłaniem i dystrybucją energii elektrycznej, o których mowa
         w ust. 1 pkt 1, uwzględnia się koszty, które wynikają z nakładów
         ponoszonych na przedsięwzięcia inwestycyjne podjęte przez
         przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii
         elektrycznej w latach 1993 - 1998, służące poprawie ochrony
         środowiska i efektywności wytwarzania energii elektrycznej, w części
         jaką zatwierdzi Prezes URE, z uwzględnieniem przychodów uzyskanych
         ze sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym, o którym
         mowa w art. 49 ust. 1.",
   c) w ust. 4 wyraz "taryfy" zastępuje się wyrazami "(ceny i stawki opłat
     określone w taryfach",
   d) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
     "5. Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i
       dystrybucją paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła kalkulują
       stawki opłat za usługi przesyłowe w taki sposób, aby udział opłat
       stałych za świadczenie usług przesyłowych w łącznych opłatach za te
       usługi dla danej grupy odbiorców nie był większy niż:
         1) 40% - dla paliw gazowych i energii elektrycznej,
         2) 30% - dla ciepła.";
16) po art. 45 dodaje się art. 45a w brzmieniu:
      "Art. 45a. 1. Przedsiębiorstwo energetyczne na podstawie cen i stawek
             opłat zawartych w taryfie lub cen i stawek opłat ustalanych na
             rynku konkurencyjnym, o którym mowa w art. 49 ust. 1, wylicza
             opłaty za dostarczane do odbiorcy paliwa gazowe, energię
             elektryczną lub ciepło.
         2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem udzielonych
           odbiorcy upustów i bonifikat, stanowią koszty zakupu paliw
           gazowych, energii elektrycznej lub ciepła dostarczanych do
           budynku, w którym znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe,
           zamieszkałe lub użytkowane przez osoby nie będące odbiorcami.
         3. Przedsiębiorstwo energetyczne udziela upusty lub bonifikaty, o
           których mowa w ust. 2, za niedotrzymanie standardów jakościowych
           obsługi odbiorców w wysokości określonej w taryfie lub w umowie.
         4. Koszty zakupu, o których mowa w ust. 2, są rozliczane w opłatach
           pobieranych od osób, o których mowa w ust. 2. Wysokość opłat
           powinna być ustalana w taki sposób aby zapewniała wyłącznie
           pokrycie ponoszonych przez odbiorcę kosztów zakupu paliw gazowych,
           energii elektrycznej lub ciepła.
         5. Przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio do ustalania przez
           odbiorcę - właściciela lub zarządcę budynku opłat dla osób, o
           których mowa w ust. 2, do których ciepło dostarczane jest z
           własnych źródeł i instalacji cieplnych.
         6. W przypadku, gdy wyłącznym odbiorcą paliw gazowych, energii
           elektrycznej lub ciepła dostarczanych do budynku jest właściciel
           lub zarządca budynku wielolokalowego, jest on odpowiedzialny za
           rozliczanie na poszczególne lokale całkowitych kosztów zakupu
           paliwa gazowego, energii elektrycznej lub ciepła.
         7. Odbiorca może zlecić prowadzenie rozliczeń, o których mowa w ust.
           6, innej osobie albo jednostce organizacyjnej na podstawie
           odrębnej umowy.";
17) art. 46 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 46. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z
             ministrem właściwym do spraw finansów publicznych i po
             zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki określi,
             w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady kształtowania i
             kalkulacji taryf dla paliw gazowych, energii elektrycznej i
             ciepła oraz szczegółowe zasady rozliczeń w obrocie paliwami
             gazowymi, energią elektryczną i ciepłem.
         2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, powinno określać w
           szczególności rodzaje stosowanych taryf, w tym rodzaje stosowanych
           cen i stawek opłat oraz sposób:
           1) ustalania kryterium klasyfikowania odbiorców do grupy taryfowej,
           2) kalkulowania cen i stawek opłat oraz obliczania opłat, w tym
             stawek opłat za przyłączenie do sieci,
           3) różnicowania cen i stawek opłat dla grup taryfowych ze względu
             na ponoszone koszty,
           4) uwzględniania w kalkulacji kosztów, o których mowa w art. 9 ust.
             3 i art. 45 ust. 1a, poprawy efektywności i warunków prowadzonej
             działalności przez przedsiębiorstwa energetyczne,
           5) prowadzenia rozliczeń między przedsiębiorstwami energetycznymi,
             w tym w zakresie określonym w art. 45 ust. 1a,
           6) prowadzenia rozliczeń z odbiorcami, w tym wysokość opłat za
             nielegalny pobór paliw i energii oraz niedotrzymanie standardów
             jakościowych obsługi odbiorców, oraz uwzględniać założenia
             polityki energetycznej państwa, o których mowa w art. 13 ust.
             1.";
18) w art. 47:
   a) w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
       "Przedsiębiorstwa energetyczne posiadające koncesje przedkładają taryfy
       z własnej inicjatywy lub na żądanie Prezesa URE.",
   b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
     "3. Prezes URE:
         1) ogłasza w Biuletynie URE, na koszt przedsiębiorstwa
           energetycznego, zatwierdzone taryfy dla paliw gazowych i energii
           elektrycznej - w terminie 14 dni od dnia zatwierdzenia taryfy,
         2) kieruje do ogłoszenia we właściwym miejscowo wojewódzkim
           dzienniku urzędowym zatwierdzone taryfy dla ciepła - w terminie 7
           dni od dnia zatwierdzenia taryfy.";
19) w art. 48 w ust. 2 wyrazy "art. 47 ust. 2-4" zastępuje się wyrazami "art.
  47 ust. 2 i ust. 3 pkt 1 oraz ust. 4.";
20) w art. 49 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2
  w brzmieniu:
   "2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, może dotyczyć określonej części
     działalności prowadzonej przez przedsiębiorstwo energetyczne, w zakresie
     w jakim działalność ta prowadzona jest na rynku konkurencyjnym.";
21) w art. 52"
   a) skreśla się ust. 3,
   b) w ust. 4 w pkt 2 dodaje się wyrazy "oraz wzory etykiet";
22) w art. 54:
   a) w ust. 3 po wyrazach "są powoływane" dodaje się wyrazy "na okres 3 lat",
   b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
       "3a. Organ uprawniony do powoływania komisji kwalifikacyjnych, o
          których mowa w ust. 3, może odwołać członków komisji w przypadku:
         1) choroby trwale uniemożliwiającej sprawowanie funkcji,
         2) rezygnacji z członkostwa w komisji,
         3) nie wywiązywania się z obowiązków członka komisji,
         4) utraty kwalifikacji umożliwiających powołanie w skład komisji.";
23) skreśla się art. 55;
24) w art. 56 w ust. 5 wyrazy "kierownika podmiotu gospodarczego" zastępuje
  się wyrazem "przedsiębiorcę".

                                    Art. 2.
Przepisy wykonawcze wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na
podstawie upoważnień zmienionych tą ustawą, zachowują moc do czasu wejścia w
życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, o ile nie są sprzeczne z jej przepisami.

                                    Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.