P r o j e k t USTAWA z dnia o administracji rządowej w województwie Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. Administrację publiczną w województwie wykonują: 1) organy administracji rządowej: a) wojewoda jako zwierzchnik zespolonej administracji rządowej, b) terenowe organy administracji podporządkowane bezpośrednio ministrom jako organy administracji niezespolonej (specjalnej), 2) organy samorządu województwa. Art. 2. 1. Administrację rządową na obszarze województwa wykonują: 1) wojewoda oraz działający pod jego zwierzchnictwem kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży, wykonujący z ustawowego upoważnienia, w imieniu wojewody, zadania i kompetencje określone w ustawach, 2) organy administracji niezespolonej (specjalnej), 3) organy samorządu województwa, jeżeli wykonywanie zadań administracji rządowej wynika z zawartego porozumienia, 4) kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży, działający pod zwierzchnictwem starostów oraz wykonujący zadania i kompetencje określone w ustawach, 5) organy innych samorządów, jeżeli wykonywanie zadań administracji rządowej następuje na podstawie ustawy lub porozumienia. 2. Jeżeli ustawy przewidują wykonywanie zadań w określonym zakresie przez terenowe organy administracji rządowej i istnieje wątpliwość prawna dotycząca kompetencji i charakteru tego organu, przyjmuje się, że działają one jako organy administracji zespolonej o właściwości szczególnej. 3. Ustanowienie terenowej administracji rządowej jako administracji niezespolonej (specjalnej) może następować wyłącznie w drodze ustawy, jeżeli jest to uzasadnione w szczególności ogólnopaństwowym charakterem wykonywanych zadań nie związanych z terenem województwa lub terytorialnym zasięgiem działania nie pokrywającym się z obszarem województwa. Art. 3. Wojewoda, sprawując w województwie władzę administracji ogólnej, jest: 1) przedstawicielem Rady Ministrów w województwie, 2) zwierzchnikiem zespolonej administracji rządowej, 3) organem nadzoru nad samorządem terytorialnym, 4) organem wyższego stopnia w rozumieniu przepisów o postępowaniu administracyjnym, 5) reprezentantem Skarbu Państwa w odniesieniu do mienia powierzonego mu do wykonywania jego zadań. Art. 4. Na podstawie upoważnień ustawowych terenowym organom administracji rządowej przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego, powszechnie obowiązującego na obszarze działania tych organów. Art. 5. 1. Powołanie i likwidację województwa określa ustawa. 2. Zmiany granic województwa określa Rada Ministrów w drodze rozporządzenia. Rozdział 2 Wojewoda Art. 6. Wojewodę powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Art. 7. 1. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad działalnością wojewody i dokonuje okresowej oceny jego pracy. 2. Nadzór nad działalnością wojewody jest sprawowany na podstawie kryterium zgodności jego działania z prawem oraz polityką rządu, a także rzetelności i gospodarności. 3. Prezes Rady Ministrów kieruje działalnością wojewody, wydając w tym zakresie zarządzenia i polecenia, także z inicjatywy ministrów, oraz sprawuje kontrolę ich wykonania. 4. Wojewoda przedstawia sprawozdanie ze swej działalności, na zasadach i w zakresie określonym w zarządzeniu Prezesa Rady Ministrów. Art. 8. Spory między wojewodami rozstrzyga Prezes Rady Ministrów. Art. 9. Prezes Rady Ministrów może upoważnić ministra właściwego do spraw administracji publicznej do wykonywania, w jego imieniu, przysługujących mu uprawnień, z wyjątkiem powołania i odwołania wojewody, oraz rozstrzygania sporów między wojewodą a ministrami. Art. 10. 1. Minister wykonuje swoje uprawnienia wobec wojewody na zasadach i w zakresie określonym ustawami. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o zadaniach i kompetencjach ministrów, rozumie się przez to również zadania i kompetencje kierowników urzędów centralnych, a także kierowników będących centralnymi organami administracji rządowej. Art. 11. Wojewoda jako przedstawiciel Rady Ministrów odpowiada za wykonywanie polityki rządu na obszarze województwa, a w szczególności: 1) kontroluje wykonywanie przez organy terenowej zespolonej administracji rządowej zadań wynikających z aktów prawnych, ustaleń rządu oraz zarządzeń i poleceń Prezesa Rady Ministrów, 2) kontroluje wykonywanie przez organy samorządu wojewódzkiego zadań z zakresu administracji rządowej, prowadzonych przez nie na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej, 3) dostosowuje do miejscowych warunków szczegółowe cele polityki rządu, zwłaszcza w zakresie polityki regionalnej, na obszarze województwa oraz - w zakresie i na zasadach przewidzianych ustawami - koordynuje i kontroluje wykonanie wynikających stąd zadań, 4) zapewnia współdziałanie wszystkich jednostek organizacyjnych administracji rządowej i samorządowej działających na obszarze województwa i kieruje ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia i zdrowia ludzi oraz zagrożeniom środowiska, utrzymania porządku publicznego i bezpieczeństwa państwa, ochrony praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków na zasadach określonych ustawami, 5) reprezentuje rząd na uroczystościach państwowych i w trakcie oficjalnych wizyt składanych w województwie przez przedstawicieli państw obcych, 6) wykonuje i koordynuje zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa wynikające z odrębnych przepisów, 7) współdziała z właściwymi organami innych państw, na zasadach określonych przez Ministra Spraw Zagranicznych, 8) przedstawia Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej, projekty dokumentów rządowych w sprawach dotyczących województwa, 9) wykonuje inne zadania przewidziane w ustawach oraz ustalone przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów. Art. 12. 1. Powoływanie i odwoływanie kierowników, będących wojewódzkimi organami administracji niezespolonej (specjalnej), następuje na wniosek właściwego miejscowo wojewody lub po uzyskaniu uprzedniej jego zgody, chyba że ustawa stanowi inaczej. 2. W przypadku nieuwzględnienia wniosku wojewody lub nieuzyskania jego zgody, minister właściwy do spraw administracji publicznej może wystąpić do Prezesa Rady Ministrów o rozstrzygnięcie sporu. Art. 13. 1. Wojewoda może wydawać, w zakresie wykonywania funkcji przedstawiciela Rady Ministrów, o której mowa w art. 11, polecenia obowiązujące wszystkie organy administracji rządowej, a w sytuacjach nadzwyczajnych, o których mowa w art. 11 pkt 4, również organy samorządu terytorialnego. O wydanych poleceniach wojewoda niezwłocznie informuje właściwego ministra. 2. Właściwy minister może wstrzymać wykonanie poleceń, o których mowa w ust. 1, wydanych organom administracji niezespolonej i wystąpić do Prezesa Rady Ministrów o rozstrzygnięcie sporu, w trybie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. 3. Organy administracji niezespolonej działające na obszarze województwa są obowiązane do: 1) uzgadniania z wojewodą projektów aktów prawa miejscowego, stanowionych przez te organy na podstawie odrębnych przepisów, 2) zapewnienia zgodności swych działań z poleceniami wojewody, o których mowa w ust. 1, 3) składania corocznie informacji, a na wniosek wojewody - bieżących wyjaśnień, o swej działalności na obszarze województwa. Art. 14. W sytuacjach nadzwyczajnych, o których mowa w art. 11 pkt 4, wojewodzie przysługuje, niezależnie od uprawnień wynikających z odrębnych przepisów, uprawnienie do żądania wszczęcia postępowania dyscyplinarnego wobec każdego pracownika administracji niezespolonej, który dopuścił się naruszenia prawa. Art. 15. 1. Wojewoda, z zastrzeżeniem ust. 2, może w szczególnie uzasadnionych przypadkach wstrzymać, na czas określony, czynności każdego organu prowadzącego egzekucję administracyjną. Przepisu art. 26 nie stosuje się. 2. Wstrzymanie przez wojewodę egzekucji może być dokonane tylko jednorazowo, na okres nie dłuższy niż 30 dni, w odniesieniu do tej samej należności. 3. O wstrzymaniu czynności egzekucyjnych, o których mowa w ust. 2, wojewoda niezwłocznie zawiadamia ministra właściwego do spraw finansów publicznych, z podaniem przyczyn wstrzymania tych czynności. Art. 16. 1. Z uwzględnieniem przepisów o tajemnicy państwowej i innych rodzajów tajemnic określonych ustawami, wojewoda lub upoważniony przez niego pracownik urzędu wojewódzkiego ma prawo wglądu w tok każdej sprawy prowadzonej na obszarze województwa przez organy administracji rządowej, a także organy samorządu wojewódzkiego w zakresie zadań przejętych na mocy porozumienia. 2. Kierownicy państwowych osób prawnych, państwowych jednostek organizacyjnych i agencji udzielają wojewodzie, na jego żądanie, informacji oraz wyjaśnień dotyczących działalności tych jednostek. Art. 17. W stosunku do fundacji prowadzących działalność na obszarze całego kraju, w zakresie działalności prowadzonej na obszarze właściwości miejscowej wojewody, wojewodzie przysługują uprawnienia wynikające z przepisów o fundacjach w stosunku do fundacji działającej na terenie jednego województwa. Art. 18. 1. Wojewoda jako zwierzchnik zespolonej administracji rządowej: 1) kieruje i koordynuje działalność tej administracji, 2) zapewnia skuteczne warunki jej działania, 3) ponosi odpowiedzialność za rezultat działania tej administracji. 2. Szczegółowe zadania i kompetencje wynikające z funkcji zwierzchnika zespolonej administracji rządowej określają odrębne przepisy. 3. Organem zespolonej administracji rządowej jest wojewoda, a w zakresie spraw należących do właściwości służb, inspekcji i straży wojewódzkich, wykonujących zadania i kompetencje na podstawie ustaw - wojewódzcy kierownicy tych służb, inspekcji i straży jako organy zespolonej administracji rządowej o właściwości szczególnej. Art. 19. Do wojewody należą wszystkie sprawy z zakresu administracji rządowej w województwie nie zastrzeżone na rzecz innych organów tej administracji. Art. 20. Wojewoda wykonuje nadzór nad organami samorządu gminnego, powiatowego i wojewódzkiego, na zasadach określonych ustawami. Art. 21. 1. Wojewoda reprezentuje Skarb Państwa w odniesieniu do mienia powierzonego mu do wykonywania jego zadań. 2. Na zasadach określonych ustawami, wojewoda wykonuje uprawnienia i obowiązki organu założycielskiego wobec przedsiębiorstw państwowych do czasu komercjalizacji lub prywatyzacji tych przedsiębiorstw, bądź do czasu przekazania tej funkcji ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa. Rozdział 3 Wojewódzka administracja zespolona Art. 22. 1. Wojewoda wykonuje zadania przy pomocy swoich zastępców: I wicewojewody i wicewojewodów oraz kierowników służb, inspekcji i straży wojewódzkich, dyrektora generalnego urzędu wojewódzkiego i dyrektorów wydziałów. 2. Aparat wykonawczy organów zespolonej administracji rządowej jest zorganizowany w urzędzie wojewódzkim, chyba że ustawa stanowi inaczej, bądź charakter zadań organu administracji zespolonej o właściwości szczególnej przemawia za odrębnym usytuowaniem aparatu wykonawczego. Art. 23. 1. Wicewojewodów powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody. 2. Wojewoda określa zakres i obszar, mogący obejmować część województwa, wykonywania zadań przez wicewojewodę. 3. Jeżeli wojewoda nie pełni obowiązków służbowych, zakres zastępstwa I wicewojewody rozciąga się na wszystkie kompetencje wojewody. 4. Liczbę wicewojewodów w województwach określa, w drodze rozporządzenia, Rada Ministrów. Art. 24. 1. Organizację urzędu wojewódzkiego określa statut nadany przez wojewodę w drodze rozporządzenia. 2. Statut urzędu wojewódzkiego i jego zmiany, z zastrzeżeniem ust. 4, podlega zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej i jest ogłaszany w wojewódzkim dzienniku urzędowym. 3. Statut zawiera w szczególności: 1) nazwę i siedzibę urzędu, 2) nazwy delegatur, wydziałów oraz innych komórek organizacyjnych urzędu, 3) zakresy działania wydziałów, innych komórek organizacyjnych urzędu oraz, jeżeli ustawy tak stanowią, zakresy kompetencji przysługujące określonym w prawie stanowiskom lub funkcjom urzędowym, 4) nazwy stanowisk dyrektorów wydziałów i ich zastępców, 5) nazwy jednostek organizacyjnych będących aparatem pomocniczym organów administracji zespolonej o właściwości szczególnej, 6) zakresy działania jednostek organizacyjnych będących aparatem pomocniczym organów administracji zespolonej o właściwości szczególnej, 7) nazwy stanowisk kierowników służb, inspekcji i straży wojewódzkich, 8) wykaz jednostek organizacyjnych podporządkowanych wojewodzie i przedsiębiorstw państwowych przez niego nadzorowanych, 9) skład i tryb pracy kolegium wojewody, 10) inne sprawy istotne dla organizacji i funkcjonowania urzędu. 4. Zmiana statutu urzędu wojewódzkiego, polegająca na uzupełnieniu zakresów działania komórek organizacyjnych urzędu o nowe zadania nałożone na wojewodę przepisami prawa, oraz aktualizacja wykazu jednostek podporządkowanych wojewodzie lub przez ten organ nadzorowanych nie wymaga zatwierdzenia. 5. Szczegółową organizację oraz tryb pracy urzędu wojewódzkiego określa regulamin ustalony przez wojewodę w drodze zarządzenia. 6. Regulamin urzędu wojewódzkiego udostępnia się do powszechnego wglądu. Art. 25. 1. Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania służb, inspekcji i straży wchodzących w skład zespolonej administracji rządowej na obszarze województwa określają statuty lub regulaminy organizacyjne, wydane przez kierowników tych jednostek i zatwierdzone przez wojewodę, chyba że ustawy stanowią inaczej. 2. Kierownicy służb, inspekcji i straży wojewódzkich są powoływani i odwoływani przez wojewodę, po zaopiniowaniu przez właściwego ministra. 3. Szczególne warunki lub tryb zatrudniania i zwalniania kierowników służb, inspekcji i straży wojewódzkich, a także powierzania funkcji i stanowisk określają odrębne przepisy. Art. 26. 1. Wojewoda może, w formie pisemnej, upoważnić kierowników państwowych osób prawnych, państwowych jednostek organizacyjnych funkcjonujących na obszarze województwa oraz pracowników urzędu wojewódzkiego, nie zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy organów administracji zespolonej o właściwości szczególnej, do załatwiania określonych spraw, w jego imieniu i na jego odpowiedzialność, w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych. 2. W przypadkach wskazanych w ustawach, upoważnień, o których mowa w ust. 1, udziela się osobom zajmującym określone stanowiska lub posiadającym szczególne kwalifikacje. Art. 27. 1. Wojewoda może powierzyć prowadzenie, w jego imieniu, niektórych spraw z zakresu swojej właściwości organom samorządu wojewódzkiego. 2. Powierzenie następuje w drodze porozumienia wojewody z zarządem województwa. Porozumienie, wraz ze stanowiącymi jego integralną część załącznikami, podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Art. 28. 1. W przypadkach uzasadnionych szczególnymi potrzebami, wojewoda może, w formie pisemnej, ustanowić swojego pełnomocnika do prowadzenia spraw w zakresie określonym w pełnomocnictwie. 2. Jeżeli pełnomocnika ustanawia się na czas nie określony, powołanie i zakres pełnomocnictwa uwzględnia się w statucie urzędu wojewódzkiego. Art. 29. 1. W celu usprawnienia działania wojewódzkich organów zespolonej administracji rządowej wojewoda tworzy delegatury urzędu wojewódzkiego. 2. Wojewoda może tworzyć także delegatury organów zespolonej administracji rządowej, kierujących jednostkami organizacyjnymi nie wchodzącymi w skład urzędu wojewódzkiego. Art. 30. 1. Wojewoda może tworzyć organy opiniodawczo-doradcze, w szczególności kolegium wojewody. 2. W skład kolegium wchodzą: I wicewojewoda, wicewojewodowie i dyrektor generalny urzędu wojewódzkiego oraz inne osoby wymienione w statucie urzędu wojewódzkiego. 3. Do udziału w pracach i posiedzeniach kolegium wojewoda może powołać lub zaprosić inne osoby, w szczególności dyrektorów wydziałów, kierowników służb, inspekcji i straży wojewódzkich. Art. 31. Minister właściwy do spraw administracji publicznej ustala, w formie zarządzenia, instrukcję kancelaryjną dla zespolonej administracji rządowej. Rozdział 4 Akty prawa miejscowego stanowione przez wojewodę Art. 32. Na podstawie upoważnień udzielonych w ustawach i w ich granicach wojewoda stanowi akty prawa miejscowego, powszechnie obowiązujące na obszarze województwa lub jego części. Art. 33. 1. W zakresie nie uregulowanym w ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących wojewoda może wydawać rozporządzenia porządkowe, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia lub zdrowia ludzi oraz do zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. 2. Rozporządzenia porządkowe mogą przewidywać, za naruszenie ich przepisów, kary grzywny wymierzane w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach. 3. Rozporządzenie porządkowe wojewoda przekazuje niezwłocznie Prezesowi Rady Ministrów i marszałkowi województwa. Art. 34. 1. Prezes Rady Ministrów uchyla, w trybie nadzoru, akty prawa miejscowego, w tym rozporządzenia porządkowe, ustanowione przez wojewodę, jeżeli są one niezgodne z ustawami lub aktami wydanymi w celu ich wykonania, a także może je uchylać z powodu niezgodności z polityką rządu lub naruszenia zasad rzetelności i gospodarności. 2. Prezes Rady Ministrów ustala, w drodze rozporządzenia, tryb kontroli aktów prawa miejscowego ustanowionych przez wojewodę. Art. 35. 1. Akty prawa miejscowego są ogłaszane w wojewódzkim dzienniku urzędowym; data wydania dziennika jest dniem ogłoszenia aktu. 2. Akty prawa miejscowego wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, chyba że ustawa lub sam przepis prawa miejscowego przewiduje termin późniejszy. 3. Rozporządzenia porządkowe wchodzą w życie z chwilą ogłoszenia; ogłoszenie następuje natychmiast po ich opublikowaniu w środkach masowego przekazu oraz w drodze obwieszczeń lub w inny sposób, zwyczajowo przyjęty na danym terenie. 4. W przypadkach kiedy z istoty regulacji zawartej w akcie prawa miejscowego, wydanym przez wojewodę na podstawie upoważnienia udzielonego w ustawie, wynika, że zwłoka w wejściu w życie przepisów w nim zawartych mogłaby spowodować nieodwracalne szkody lub poważne zagrożenie życia, zdrowia lub mienia obywateli, wojewoda może zarządzić ogłoszenie i wejście w życie takiego aktu w trybie i na zasadach określonych w ust.3. 5. Akty prawa miejscowego, o których mowa w ust. 3 i 4, podlegają także ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Art. 36. 1. Wojewoda wydaje wojewódzki dziennik urzędowy. 2. W wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się: 1) akty prawa miejscowego ustanowione przez sejmik województwa i wojewodę, 2) akty Prezesa Rady Ministrów uchylające akty prawa miejscowego ustanowione przez wojewodę, 3) akty prawa miejscowego powiatowego i gminnego określone ustawami, 4) wyroki sądu administracyjnego uwzględniające skargi na akty prawa miejscowego wojewódzkiego, powiatowego i gminnego, 5) inne akty prawne, w tym informacje i obwieszczenia, jeżeli tak stanowią przepisy szczególne. 3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zasady i tryb wydawania wojewódzkich dzienników urzędowych. 4. Wojewoda prowadzi zbiór wydawanych przez siebie wojewódzkich dzienników urzędowych, udostępnia go samorządowi województwa i umożliwia powszechny wgląd do tego zbioru. Art. 37. 1. Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone przepisem aktu prawa miejscowego, wydanym w sprawie z zakresu administracji publicznej, może - po bezskutecznym wezwaniu organu, który wydał przepis lub organu upoważnionego do uchylenia przepisu w trybie nadzoru, do usunięcia naruszenia - zaskarżyć przepis do sądu administracyjnego. 2. W sprawie wezwania do usunięcia naruszenia stosuje się przepisy o terminach załatwiania spraw w postępowaniu administracyjnym. Art. 38. 1. Przepisy art.37 stosuje się odpowiednio, gdy wojewoda nie wykonuje czynności nakazanych prawem albo przez podejmowane czynności prawne lub faktyczne narusza prawa osób trzecich. 2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, sąd administracyjny może nakazać organowi nadzoru wykonanie niezbędnych czynności na rzecz skarżącego. Art. 39. Przepisy art. 32, art. 34 ust. 1, art. 35 ust. 1 i 2, art. 36, 37 i 38 stosuje się odpowiednio do aktów prawa miejscowego wydawanych przez terenowe organy rządowej administracji niezespolonej (specjalnej). Rozdział 5 Przepis końcowy Art. 40. Ustawa wchodzi w życie w terminie i na zasadach określonych ustawą .....