P r o j e k t


 
 
                                USTAWA
                        z dnia
                                   
               o administracji rządowej w województwie
                                   
 
 
                              Rozdział 1
                                   
                            Przepisy ogólne
                                   
                                Art. 1.
  Administrację publiczną w województwie wykonują:
   1) organy administracji rządowej:
     a) wojewoda jako zwierzchnik zespolonej administracji
       rządowej,
     b) terenowe organy administracji podporządkowane bezpośrednio
       ministrom jako organy administracji niezespolonej
       (specjalnej),
   2) organy samorządu województwa.
                                   
                                Art. 2.
1. Administrację rządową na obszarze województwa wykonują:
   1) wojewoda oraz działający pod jego zwierzchnictwem kierownicy
     zespolonych służb, inspekcji i straży, wykonujący z ustawowego
     upoważnienia, w imieniu wojewody, zadania i kompetencje określone
     w ustawach,
   2) organy administracji niezespolonej (specjalnej),
   3) organy samorządu województwa, jeżeli wykonywanie zadań
     administracji rządowej wynika z zawartego porozumienia,
   4) kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży, działający
     pod zwierzchnictwem starostów oraz wykonujący zadania i
     kompetencje określone w ustawach,
   5) organy innych samorządów, jeżeli wykonywanie zadań
     administracji rządowej następuje na podstawie ustawy lub
     porozumienia.
2. Jeżeli ustawy przewidują wykonywanie zadań w określonym
   zakresie przez terenowe organy administracji rządowej i istnieje
   wątpliwość prawna dotycząca kompetencji i charakteru tego organu,
   przyjmuje się, że działają one jako organy administracji
   zespolonej o właściwości szczególnej.
3. Ustanowienie terenowej administracji rządowej jako
  administracji niezespolonej (specjalnej) może następować wyłącznie w
  drodze ustawy, jeżeli jest to uzasadnione w szczególności
  ogólnopaństwowym charakterem wykonywanych zadań nie związanych z
  terenem województwa lub terytorialnym zasięgiem działania nie
  pokrywającym się z obszarem województwa.
                                   
                                Art. 3.
 Wojewoda, sprawując w województwie władzę administracji ogólnej,
 jest:
   1) przedstawicielem Rady Ministrów w województwie,
   2) zwierzchnikiem zespolonej administracji rządowej,
   3) organem nadzoru nad samorządem terytorialnym,
   4) organem wyższego stopnia w rozumieniu przepisów o
     postępowaniu administracyjnym,
   5) reprezentantem Skarbu Państwa w odniesieniu do mienia
     powierzonego mu do wykonywania jego zadań.
                                   
                                Art. 4.
 Na podstawie upoważnień ustawowych terenowym organom administracji
 rządowej przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego,
 powszechnie obowiązującego na obszarze działania tych organów.
                                   
                                Art. 5.
1. Powołanie i likwidację województwa określa ustawa.
2. Zmiany granic województwa określa Rada Ministrów w drodze
  rozporządzenia.
                                   
                                   
                              Rozdział 2
                                   
                               Wojewoda
                                   
                                Art. 6.
 Wojewodę powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek
 ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
                                   
                                Art. 7.
1. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad działalnością
  wojewody i dokonuje okresowej oceny jego pracy.
2. Nadzór nad działalnością wojewody jest sprawowany na podstawie
  kryterium zgodności jego działania z prawem oraz polityką rządu, a
  także rzetelności i gospodarności.
3. Prezes Rady Ministrów kieruje działalnością wojewody, wydając w
  tym zakresie zarządzenia i polecenia, także z inicjatywy ministrów,
  oraz sprawuje kontrolę ich wykonania.
4. Wojewoda przedstawia sprawozdanie ze swej działalności, na
  zasadach i w zakresie określonym w zarządzeniu Prezesa Rady
  Ministrów.
                                   
                                Art. 8.
 Spory między wojewodami rozstrzyga Prezes Rady Ministrów.
                                   
                                Art. 9.
 Prezes Rady Ministrów może upoważnić ministra właściwego do spraw
 administracji publicznej do wykonywania, w jego imieniu,
 przysługujących mu uprawnień, z wyjątkiem powołania i odwołania
 wojewody, oraz rozstrzygania sporów między wojewodą a ministrami.
                                   
                               Art. 10.
1. Minister wykonuje swoje uprawnienia wobec wojewody na zasadach
  i w zakresie określonym ustawami.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o zadaniach i kompetencjach
  ministrów, rozumie się przez to również zadania i kompetencje
  kierowników urzędów centralnych, a także kierowników będących
  centralnymi organami administracji rządowej.
                                   
                               Art. 11.
 Wojewoda jako przedstawiciel Rady Ministrów odpowiada za wykonywanie
    polityki rządu na obszarze województwa, a w szczególności:
   1) kontroluje wykonywanie przez organy terenowej zespolonej
     administracji rządowej zadań wynikających z aktów prawnych,
     ustaleń rządu oraz zarządzeń i poleceń Prezesa Rady Ministrów,
   2) kontroluje wykonywanie przez organy samorządu wojewódzkiego
     zadań z zakresu administracji rządowej, prowadzonych przez nie na
     podstawie porozumienia z organami administracji rządowej,
   3) dostosowuje do miejscowych warunków szczegółowe cele
     polityki rządu, zwłaszcza w zakresie polityki regionalnej, na
     obszarze województwa oraz - w zakresie i na zasadach
     przewidzianych ustawami - koordynuje i kontroluje wykonanie
     wynikających stąd zadań,
   4) zapewnia współdziałanie wszystkich jednostek organizacyjnych
     administracji rządowej i samorządowej działających na obszarze
     województwa i kieruje ich działalnością w zakresie zapobiegania
     zagrożeniu życia i zdrowia ludzi oraz zagrożeniom środowiska,
     utrzymania porządku publicznego i bezpieczeństwa państwa, ochrony
     praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i
     innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich
     skutków na zasadach określonych ustawami,
   5) reprezentuje rząd na uroczystościach państwowych i w trakcie
     oficjalnych wizyt składanych w województwie przez przedstawicieli
     państw obcych,
   6) wykonuje i koordynuje zadania w zakresie obronności i
     bezpieczeństwa państwa wynikające z odrębnych przepisów,
   7) współdziała z właściwymi organami innych państw, na zasadach
     określonych przez Ministra Spraw Zagranicznych,
   8) przedstawia Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra
     właściwego do spraw administracji publicznej, projekty dokumentów
     rządowych w sprawach dotyczących województwa,
   9) wykonuje inne zadania przewidziane w ustawach oraz ustalone
     przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
                                   
                               Art. 12.
1. Powoływanie i odwoływanie kierowników, będących wojewódzkimi
  organami administracji niezespolonej (specjalnej), następuje na
  wniosek właściwego miejscowo wojewody lub po uzyskaniu uprzedniej
  jego zgody, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. W przypadku nieuwzględnienia wniosku wojewody lub nieuzyskania
  jego zgody, minister właściwy do spraw administracji publicznej może
  wystąpić do Prezesa Rady Ministrów o rozstrzygnięcie sporu.
                                   
                               Art. 13.
1. Wojewoda może wydawać, w zakresie wykonywania funkcji
  przedstawiciela Rady Ministrów, o której mowa w art. 11, polecenia
  obowiązujące wszystkie organy administracji rządowej, a w sytuacjach
  nadzwyczajnych, o których mowa w art. 11 pkt 4, również organy
  samorządu terytorialnego. O wydanych poleceniach wojewoda
  niezwłocznie informuje właściwego ministra.
2. Właściwy minister może wstrzymać wykonanie poleceń, o których
  mowa w ust. 1, wydanych organom administracji niezespolonej i
  wystąpić do Prezesa Rady Ministrów o rozstrzygnięcie sporu, w trybie
  przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
3. Organy administracji niezespolonej działające na obszarze
  województwa są obowiązane do:
   1) uzgadniania z wojewodą projektów aktów prawa miejscowego,
     stanowionych przez te organy na podstawie odrębnych przepisów,
   2) zapewnienia zgodności swych działań z poleceniami wojewody,
     o których mowa w ust. 1,
   3) składania corocznie informacji, a na wniosek wojewody -
     bieżących wyjaśnień, o swej działalności na obszarze województwa.
                                   
                               Art. 14.
 W sytuacjach nadzwyczajnych, o których mowa w art. 11 pkt 4,
 wojewodzie przysługuje, niezależnie od uprawnień wynikających z
 odrębnych przepisów, uprawnienie do żądania wszczęcia postępowania
 dyscyplinarnego wobec każdego pracownika administracji
 niezespolonej, który dopuścił się naruszenia prawa.
                                   
                               Art. 15.
1. Wojewoda, z zastrzeżeniem ust. 2, może w szczególnie
  uzasadnionych przypadkach wstrzymać, na czas określony, czynności
  każdego organu prowadzącego egzekucję administracyjną. Przepisu art.
  26 nie stosuje się.
2. Wstrzymanie przez wojewodę egzekucji może być dokonane tylko
  jednorazowo, na okres nie dłuższy niż 30 dni, w odniesieniu do tej
  samej należności.
3. O wstrzymaniu czynności egzekucyjnych, o których mowa w ust. 2,
  wojewoda niezwłocznie zawiadamia ministra właściwego do spraw
  finansów publicznych, z podaniem przyczyn wstrzymania tych
  czynności.
                                   
                               Art. 16.
1. Z uwzględnieniem przepisów o tajemnicy państwowej i innych
  rodzajów tajemnic określonych ustawami, wojewoda lub upoważniony
  przez niego pracownik urzędu wojewódzkiego ma prawo wglądu w tok
  każdej sprawy prowadzonej na obszarze województwa przez organy
  administracji rządowej, a także organy samorządu wojewódzkiego w
  zakresie zadań przejętych na mocy porozumienia.
2. Kierownicy państwowych osób prawnych, państwowych jednostek
  organizacyjnych i agencji udzielają wojewodzie, na jego żądanie,
  informacji oraz wyjaśnień dotyczących działalności tych jednostek.
                                   
                               Art. 17.
 W stosunku do fundacji prowadzących działalność na obszarze całego
 kraju, w zakresie działalności prowadzonej na obszarze właściwości
 miejscowej wojewody, wojewodzie przysługują uprawnienia wynikające
 z przepisów o fundacjach w stosunku do fundacji działającej na
 terenie jednego województwa.
                                   
                               Art. 18.
1. Wojewoda jako zwierzchnik zespolonej administracji rządowej:
   1) kieruje i koordynuje działalność tej administracji,
   2) zapewnia skuteczne warunki jej działania,
   3) ponosi odpowiedzialność za rezultat działania tej
     administracji.
2. Szczegółowe zadania i kompetencje wynikające z funkcji
  zwierzchnika zespolonej administracji rządowej określają odrębne
  przepisy.
3. Organem zespolonej administracji rządowej jest wojewoda, a w
  zakresie spraw należących do właściwości służb, inspekcji i straży
  wojewódzkich, wykonujących zadania i kompetencje na podstawie ustaw
  - wojewódzcy kierownicy tych służb, inspekcji i straży jako organy
  zespolonej administracji rządowej o właściwości szczególnej.
                                   
                               Art. 19.
 Do wojewody należą wszystkie sprawy z zakresu administracji rządowej
 w województwie nie zastrzeżone na rzecz innych organów tej
 administracji.
                                   
                               Art. 20.
 Wojewoda wykonuje nadzór nad organami samorządu gminnego,
 powiatowego i wojewódzkiego, na zasadach określonych ustawami.
                                   
                               Art. 21.
1. Wojewoda reprezentuje Skarb Państwa w odniesieniu do mienia
  powierzonego mu do wykonywania jego zadań.
2. Na zasadach określonych ustawami, wojewoda wykonuje uprawnienia
  i obowiązki organu założycielskiego wobec przedsiębiorstw
  państwowych do czasu komercjalizacji lub prywatyzacji tych
  przedsiębiorstw, bądź do czasu przekazania tej funkcji ministrowi
  właściwemu do spraw Skarbu Państwa.
                                   
                                   
                                   
                              Rozdział 3
                                   
                  Wojewódzka administracja zespolona
                                  
                               Art. 22.
1. Wojewoda wykonuje zadania przy pomocy swoich zastępców: I
  wicewojewody i wicewojewodów oraz kierowników służb, inspekcji i
  straży wojewódzkich, dyrektora generalnego urzędu wojewódzkiego i
  dyrektorów wydziałów.
2. Aparat wykonawczy organów zespolonej administracji rządowej
  jest zorganizowany w urzędzie wojewódzkim, chyba że ustawa stanowi
  inaczej, bądź charakter zadań organu administracji zespolonej o
  właściwości szczególnej przemawia za odrębnym usytuowaniem aparatu
  wykonawczego.
                                   
                               Art. 23.
1. Wicewojewodów powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na
  wniosek wojewody.
2. Wojewoda określa zakres i obszar, mogący obejmować część
  województwa, wykonywania zadań przez wicewojewodę.
3. Jeżeli wojewoda nie pełni obowiązków służbowych, zakres
  zastępstwa I wicewojewody rozciąga się na wszystkie kompetencje
  wojewody.
4. Liczbę wicewojewodów w województwach określa, w drodze
  rozporządzenia, Rada Ministrów.
                                   
                               Art. 24.
1. Organizację urzędu wojewódzkiego określa statut nadany przez
  wojewodę w drodze rozporządzenia.
2. Statut urzędu wojewódzkiego i jego zmiany, z zastrzeżeniem ust.
  4, podlega zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw
  administracji publicznej i jest ogłaszany w wojewódzkim dzienniku
  urzędowym.
3. Statut zawiera w szczególności:
   1) nazwę i siedzibę urzędu,
   2) nazwy delegatur, wydziałów oraz innych komórek
     organizacyjnych urzędu,
   3) zakresy działania wydziałów, innych komórek organizacyjnych
     urzędu oraz, jeżeli ustawy tak stanowią, zakresy kompetencji
     przysługujące określonym w prawie stanowiskom lub funkcjom
     urzędowym,
   4) nazwy stanowisk dyrektorów wydziałów i ich zastępców,
   5) nazwy jednostek organizacyjnych będących aparatem
     pomocniczym organów administracji zespolonej o właściwości
     szczególnej,
   6) zakresy działania jednostek organizacyjnych będących
     aparatem pomocniczym organów administracji zespolonej o
     właściwości szczególnej,
   7) nazwy stanowisk kierowników służb, inspekcji i straży
     wojewódzkich,
   8) wykaz jednostek organizacyjnych podporządkowanych wojewodzie
     i przedsiębiorstw państwowych przez niego nadzorowanych,
   9) skład i tryb pracy kolegium wojewody,
  10) inne sprawy istotne dla organizacji i funkcjonowania urzędu.
4. Zmiana statutu urzędu wojewódzkiego, polegająca na uzupełnieniu
  zakresów działania komórek organizacyjnych urzędu o nowe zadania
  nałożone na wojewodę przepisami prawa, oraz aktualizacja wykazu
  jednostek podporządkowanych wojewodzie lub przez ten organ
  nadzorowanych nie wymaga zatwierdzenia.
5. Szczegółową organizację oraz tryb pracy urzędu wojewódzkiego
  określa regulamin ustalony przez wojewodę w drodze zarządzenia.
6. Regulamin urzędu wojewódzkiego udostępnia się do powszechnego
  wglądu.
                                   
                               Art. 25.
1. Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania służb,
  inspekcji i straży wchodzących w skład zespolonej administracji
  rządowej na obszarze województwa określają statuty lub regulaminy
  organizacyjne, wydane przez kierowników tych jednostek i
  zatwierdzone przez wojewodę, chyba że ustawy stanowią inaczej.
2. Kierownicy służb, inspekcji i straży wojewódzkich są powoływani
  i odwoływani przez wojewodę, po zaopiniowaniu przez właściwego
  ministra.
3. Szczególne warunki lub tryb zatrudniania i zwalniania
  kierowników służb, inspekcji i straży wojewódzkich, a także
  powierzania funkcji i stanowisk określają odrębne przepisy.
                                   
                               Art. 26.
1. Wojewoda może, w formie pisemnej, upoważnić kierowników
  państwowych osób prawnych, państwowych jednostek organizacyjnych
  funkcjonujących na obszarze województwa oraz pracowników urzędu
  wojewódzkiego, nie zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych
  stanowiących aparat pomocniczy organów administracji zespolonej o
  właściwości szczególnej, do załatwiania określonych spraw, w jego
  imieniu i na jego odpowiedzialność, w ustalonym zakresie, a w
  szczególności do wydawania decyzji administracyjnych.
2. W przypadkach wskazanych w ustawach, upoważnień, o których mowa
  w ust. 1, udziela się osobom zajmującym określone stanowiska lub
  posiadającym szczególne kwalifikacje.
                                   
                               Art. 27.
1. Wojewoda może powierzyć prowadzenie, w jego imieniu, niektórych
  spraw z zakresu swojej właściwości organom samorządu wojewódzkiego.
2. Powierzenie następuje w drodze porozumienia wojewody z zarządem
  województwa. Porozumienie, wraz ze stanowiącymi jego integralną
  część załącznikami, podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku
  urzędowym.
                                   
                               Art. 28.
1. W przypadkach uzasadnionych szczególnymi potrzebami, wojewoda
  może, w formie pisemnej, ustanowić swojego pełnomocnika do
  prowadzenia spraw w zakresie określonym w pełnomocnictwie.
2. Jeżeli pełnomocnika ustanawia się na czas nie określony,
  powołanie i zakres pełnomocnictwa uwzględnia się w statucie urzędu
  wojewódzkiego.
                                   
                               Art. 29.
1. W celu usprawnienia działania wojewódzkich organów zespolonej
  administracji rządowej wojewoda tworzy delegatury urzędu
  wojewódzkiego.
2. Wojewoda może tworzyć także delegatury organów zespolonej
  administracji rządowej, kierujących jednostkami organizacyjnymi nie
  wchodzącymi w skład urzędu wojewódzkiego.
                                   
                               Art. 30.
1. Wojewoda może tworzyć organy opiniodawczo-doradcze, w
  szczególności kolegium wojewody.
2. W skład kolegium wchodzą: I wicewojewoda, wicewojewodowie i
  dyrektor generalny urzędu wojewódzkiego oraz inne osoby wymienione w
  statucie urzędu wojewódzkiego.
3. Do udziału w pracach i posiedzeniach kolegium wojewoda może
  powołać lub zaprosić inne osoby, w szczególności dyrektorów
  wydziałów, kierowników służb, inspekcji i straży wojewódzkich.
                                   
                               Art. 31.
 Minister właściwy do spraw administracji publicznej ustala, w formie
 zarządzenia, instrukcję kancelaryjną dla zespolonej administracji
 rządowej.
                                   
                                   
                                   
                              Rozdział 4
                                   
           Akty prawa miejscowego stanowione przez wojewodę
                                   
                               Art. 32.
 Na podstawie upoważnień udzielonych w ustawach i w ich granicach
 wojewoda stanowi akty prawa miejscowego, powszechnie obowiązujące
 na obszarze województwa lub jego części.
                                   
                               Art. 33.
1. W zakresie nie uregulowanym w ustawach lub innych przepisach
  powszechnie obowiązujących wojewoda może wydawać rozporządzenia
  porządkowe, jeżeli jest to niezbędne do  ochrony życia lub zdrowia
  ludzi oraz do zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa
  publicznego.
2. Rozporządzenia porządkowe mogą przewidywać, za naruszenie ich
  przepisów, kary grzywny wymierzane w trybie i na zasadach
  określonych w prawie o wykroczeniach.
3. Rozporządzenie porządkowe wojewoda przekazuje niezwłocznie
  Prezesowi Rady Ministrów i marszałkowi województwa.
                                   
                               Art. 34.
1. Prezes Rady Ministrów uchyla, w trybie nadzoru, akty prawa
  miejscowego, w tym rozporządzenia porządkowe, ustanowione przez
  wojewodę, jeżeli są one niezgodne z ustawami lub aktami wydanymi w
  celu ich wykonania, a także może je uchylać z powodu niezgodności z
  polityką rządu lub naruszenia zasad rzetelności i gospodarności.
2. Prezes Rady Ministrów ustala, w drodze rozporządzenia, tryb
  kontroli aktów prawa miejscowego ustanowionych przez wojewodę.
                                   
                               Art. 35.
1. Akty prawa miejscowego są ogłaszane w wojewódzkim dzienniku
  urzędowym; data wydania dziennika jest dniem ogłoszenia aktu.
2. Akty prawa miejscowego wchodzą w życie po upływie 14 dni od
  dnia ogłoszenia, chyba że ustawa lub sam przepis prawa miejscowego
  przewiduje termin późniejszy.
3. Rozporządzenia porządkowe wchodzą w życie z chwilą ogłoszenia;
  ogłoszenie następuje natychmiast po ich opublikowaniu w środkach
  masowego przekazu oraz w drodze obwieszczeń lub w inny sposób,
  zwyczajowo przyjęty na danym terenie.
4. W przypadkach kiedy z istoty regulacji zawartej w akcie prawa
  miejscowego, wydanym przez wojewodę na podstawie upoważnienia
  udzielonego w ustawie, wynika, że zwłoka w wejściu w życie przepisów
  w nim zawartych mogłaby spowodować nieodwracalne szkody lub poważne
  zagrożenie życia, zdrowia lub mienia obywateli, wojewoda może
  zarządzić ogłoszenie i wejście w życie takiego aktu w trybie i na
  zasadach określonych w ust.3.
5. Akty prawa miejscowego, o których mowa w ust. 3 i 4, podlegają
  także ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
                                   
                               Art. 36.
1. Wojewoda wydaje wojewódzki dziennik urzędowy.
2. W wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się:
   1) akty prawa miejscowego ustanowione przez sejmik województwa
     i wojewodę,
   2) akty Prezesa Rady Ministrów uchylające akty prawa
     miejscowego ustanowione przez wojewodę,
   3) akty prawa miejscowego powiatowego i gminnego określone
     ustawami,
   4) wyroki sądu administracyjnego uwzględniające skargi na akty
     prawa miejscowego wojewódzkiego, powiatowego i gminnego,
   5) inne akty prawne, w tym informacje i obwieszczenia, jeżeli
     tak stanowią przepisy szczególne.
3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zasady
  i tryb wydawania wojewódzkich dzienników urzędowych.
4. Wojewoda prowadzi zbiór wydawanych przez siebie wojewódzkich
  dzienników urzędowych, udostępnia go samorządowi województwa i
  umożliwia powszechny wgląd do tego zbioru.
                                   
                               Art. 37.
1. Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone
  przepisem aktu prawa miejscowego, wydanym w sprawie z zakresu
  administracji publicznej, może - po bezskutecznym wezwaniu organu,
  który wydał przepis lub organu upoważnionego do uchylenia przepisu w
  trybie nadzoru, do usunięcia naruszenia - zaskarżyć przepis do sądu
  administracyjnego.
2. W sprawie wezwania do usunięcia naruszenia stosuje się przepisy
  o terminach załatwiania spraw w postępowaniu administracyjnym.

                               Art. 38.
1. Przepisy art.37 stosuje się odpowiednio, gdy wojewoda nie
  wykonuje czynności nakazanych prawem albo przez podejmowane
  czynności prawne lub faktyczne narusza prawa osób trzecich.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, sąd administracyjny
  może nakazać organowi nadzoru wykonanie niezbędnych czynności na
  rzecz skarżącego.
                                   
                               Art. 39.
 Przepisy art. 32, art. 34 ust. 1, art. 35 ust. 1 i 2, art. 36, 37 i
 38 stosuje się odpowiednio do aktów prawa miejscowego wydawanych
 przez terenowe organy rządowej administracji niezespolonej
 (specjalnej).
                                   
                                   
                                   
                              Rozdział 5
                                   
                            Przepis końcowy
                                   
                               Art. 40.
 Ustawa wchodzi w życie w terminie i na zasadach określonych ustawą
 .....