P r o j e k t USTAWA z dnia ............................. 2000 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. 1. Ustawa określa środki ochronne przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych, zwane dalej "środkami ochronnymi", oraz zasady i tryb postępowania w sprawie stosowania tych środków, zwany dalej "postępowaniem ochronnym". 2. Przepisy ustawy stosuje się do towarów tekstylnych i odzieżowych objętych Porozumieniem w sprawie Tekstyliów i Odzieży (TiO) (Dz.U. z 1996 r. Nr 9, poz. 54) stanowiącym załącznik do Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu (WTO), sporządzonego w Marakeszu dnia 15 kwietnia 1994 r. (Dz.U. z 1995 r. Nr 98, poz. 483), których krajem eksportu jest państwo- członek WTO, 3. Środki i postępowanie ochronne, określone w ustawie, będą stosowane z zachowaniem wymogów określonych w Porozumieniu TiO. 4. Minister właściwy do spraw gospodarki, w drodze rozporządzenia, ogłasza listę towarów tekstylnych i odzieżowych objętych Porozumieniem TiO, wraz z podaniem ich oznaczeń według Zharmonizowanego systemu określania i kodowania towarów. 5. W sprawach nie uregulowanych w ustawie, do postępowania ochronnego stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Art. 2. 1. Postanowienia, decyzje i rozporządzenia, o których mowa w ustawie, przed ich wydaniem konsultowane są z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, z wyłączeniem art. 106 § 2 i 5 Kpa. 2. Postanowienia, decyzje i rozporządzenia, o których mowa w ust.1, obowiązują od dnia ich ogłoszenia. 3. Postanowienia i decyzje, o których mowa w ustawie, są ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski". 4. Minister właściwy do spraw gospodarki doręcza niezwłocznie ogłoszone rozporządzenia właściwym organom kraju eksportu, natomiast postanowienia doręcza wszystkim uczestniczącym w postępowaniu stronom. 5. W wypadku, gdy liczba uczestniczących stron jest większa niż 50, Minister właściwy do spraw gospodarki może zastąpić doręczenie publicznym obwieszczeniem w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim. Art. 3. Przywóz towarów na polski obszar celny uważa się za nadmierny, jeżeli występuje w tak zwiększonych ilościach: 1) bezwzględnych lub 2) w stosunku do wielkości krajowej produkcji towaru podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego, że wyrządza poważną szkodę lub zagraża wyrządzeniem takiej szkody przemysłowi krajowemu. Art. 4. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 1) towar podobny - towar, który jest jednakowy pod każdym względem w stosunku do towaru objętego postępowaniem ochronnym lub, w razie braku takiego towaru, inny towar, który pomimo że nie jest jednakowy pod każdym względem, ma cechy ściśle odpowiadające cechom towaru objętego tym postępowaniem, 2) towar bezpośrednio konkurencyjny - towar, który chociaż nie spełnia wymogów określonych w pkt 1, ze względu na możliwość użycia go do tych samych celów i spełniania przez niego tych samych funkcji oraz ze względu na jego cenę może być uznany za substytutywny w odniesieniu do towaru objętego postępowaniem ochronnym, 3) poważna szkoda - znaczące i ogólne pogorszenie sytuacji przemysłu krajowego, 4) zagrożenie poważną szkodą - sytuację, w której na podstawie faktów ustalono, że wystąpienie poważnej szkody jest wysoce prawdopodobne oraz bliskie w czasie, 5) przemysł krajowy " ogół producentów wytwarzających towar podobny lub bezpośrednio konkurencyjny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub tych spośród nich, których łączna produkcja towaru podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego stanowi więcej, niż 50% całkowitej produkcji krajowej tego towaru, 6) kraj eksportu - kraj pochodzenia towaru w rozumieniu przepisów prawa celnego; jeżeli nie można ustalić kraju pochodzenia, jest nim kraj wysyłki; za kraj eksportu nie może być uznany kraj, przez którego obszar towar jest przewożony, 7) strony: a) zagranicznych producentów lub eksporterów towaru objętego postępowaniem ochronnym, krajowych importerów tego towaru bądź organizacje oraz zrzeszenia przedsiębiorców, jeżeli większość ich członków jest zagranicznymi producentami lub eksporterami albo krajowymi importerami danego towaru, b) właściwe organy kraju eksportu, c) krajowych producentów lub organizacje oraz zrzeszenia producentów, jeżeli większość ich członków jest producentami towaru podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego, d) organizacje konsumenckie lub producentów wykorzystujących w procesie produkcji towar objęty postępowaniem, e) inne krajowe lub zagraniczne osoby fizyczne lub prawne, które wykażą swój bezpośredni interes materialny lub inny prawem chroniony interes w badanej sprawie. Rozdział 2 Środki ochronne Art. 5. 1. Jeżeli w wyniku postępowania ochronnego zostanie stwierdzone, że przywóz na polski obszar celny towarów pochodzących z określonego kraju jest nadmierny, to wobec towarów pochodzących z tego kraju, dopuszczanych do obrotu na polskim obszarze celnym, może zostać zastosowany środek ochronny, z zastrzeżeniem art.6. 2. Przy ustanowieniu środka ochronnego: a) kraje najmniej rozwinięte, będące członkami WTO, będą traktowane w sposób znacznie bardziej korzystny niż inne kraje " członkowie WTO, b) członkowie WTO, których wielkość eksportu towaru objętego postępowaniem ochronnym jest niewielka w porównaniu z wielkością eksportu innych członków WTO i stanowi niewielką część przywozu towaru do kraju objętego postępowaniem, będą traktowani w sposób odmienny i bardziej korzystny niż inne kraje - członkowie WTO, uwzględniający przyszłe możliwości rozwoju ich handlu i zapewniający im znaczącą poprawę dostępu do rynku. Art. 6. Środki ochronne, określone ustawą, nie będą stosowane wobec towarów określonych w załączniku do ustawy. Art. 7. 1. Zastosowanie środków ochronnych polega na ustanowieniu kontyngentu ilościowego w rozumieniu ustawy z dnia 11 grudnia 1997r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym ( Dz. U. Nr 157, poz. 1026 i z 1999 r. Nr 55, poz. 587). 2. Środki ochronne mogą być tymczasowe lub ostateczne. Art. 8. W wypadku ustanowienia środka ochronnego, do objęcia towarów, o których mowa w art.1 ust.4, procedurą dopuszczenia do obrotu wymagane jest pozwolenie ministra właściwego do spraw gospodarki, wydane zgodnie z przepisami o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym. Rozdział 3 Postępowanie ochronne Art. 9. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki wszczyna postępowanie ochronne: 1) na pisemny wniosek osoby fizycznej lub prawnej albo jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, występującej na rzecz przemysłu krajowego; wniosek uważa się za złożony na rzecz przemysłu krajowego, jeżeli popierają go producenci krajowi, których łączna produkcja stanowi co najmniej 25 % produkcji towaru podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego, a wnioskodawca przedstawi dane i informacje dotyczące większej części łącznej produkcji krajowej tego towaru. 2) z urzędu, jeżeli dysponuje danymi uzasadniającymi wszczęcie postępowania ochronnego. 2. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, wymogi jakie powinien spełniać wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego. Wniosek powinien zawierać w szczególności dane dotyczące: wnioskodawcy, towaru, wobec którego wnioskowane jest postępowanie ochronne, sprzedaży towaru podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego produkcji krajowej, wielkości produkcji krajowej, stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych, stanu zapasów, udziału w rynku, eksportu, wynagrodzenia, stanu zatrudnienia, zysku, inwestycji, kraju eksportu towaru, importerów, ceny towaru przywożonego na polski obszar celny, poważnej szkody wyrządzonej przemysłowi krajowemu lub zagrożenia poważną szkodą, związku przyczynowego między przywozem a szkodą. 3. W wypadku, gdy wniosek nie spełnia wymogów określonych zgodnie z ust. 2 lub przedstawione dane okażą się niewystarczające minister właściwy do spraw gospodarki, nie później niż w terminie 15 dni od daty wpłynięcia wniosku, wzywa wnioskodawcę pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania, do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 30 dni od daty otrzymania wezwania. W razie nieusunięcia wszystkich braków w wyznaczonym terminie minister właściwy do spraw gospodarki może, gdy uzasadniają to okoliczności sprawy, wyznaczyć dodatkowy termin do usunięcia braków. 4. Za datę wpływu wniosku, o którym mowa w ust.3, uznaje się datę wpływu wniosku, w którym usunięto braki. 5. W wypadku wycofania wniosku przez wnioskodawcę przed wydaniem postanowienia o wszczęciu postępowania ochronnego, postępowania nie wszczyna się. 6. Jeżeli wnioskodawca wycofa wniosek po wszczęciu postępowania ochronnego minister właściwy do spraw gospodarki, w drodze postanowienia, umorzy postępowanie, chyba że naruszałoby to interes publiczny. 7. Na postanowienie, o którym mowa w ust. 6, przysługuje zażalenie. Art. 10. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki, w terminie 30 dni od daty wpływu wniosku, wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania ochronnego, jeżeli : 1) informacje i dane zawarte we wniosku wskazują, że nie zachodzą warunki, o których mowa w art.3, 2) wymaga tego interes publiczny. 2. Na postanowienie, o którym mowa w ust.1, przysługuje zażalenie . Art. 11. Jeżeli z Porozumienia, o którym mowa w Art. 1 ust. 2, wynika obowiązek zawiadamiania strony (stron) i Organu Kontrolnego do Spraw Tekstyliów, zwanego dalej " TMB" o wszczęciu postępowania ochronnego, minister właściwy do spraw gospodarki powiadomi właściwe strony i TMB. Art. 12. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki wszczyna postępowanie ochronne w drodze postanowienia. 2. W wypadku postępowania wszczynanego na wniosek, o którym mowa w art. 9 ust. l pkt. 1, minister właściwy do spraw gospodarki wydaje postanowienie o wszczęciu postępowania ochronnego nie później niż w terminie 30 dni od daty wpłynięcia wniosku. 3. Postanowienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać w szczególności: 1) datę wszczęcia postępowania, 2) oznaczenie wnioskodawcy, 3) nazwę towaru, opis towaru i kod taryfy celnej, 4) oznaczenie krajowego towaru podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego z towarem objętym tym postępowaniem, 5) określenie skali wzrostu przywozu towaru objętego postępowaniem, zarówno w wielkościach bezwzględnych, jak i w stosunku do produkcji krajowej, 6) określenie czynników, które stanowią podstawę ustaleń dotyczących poważnej szkody oraz związku przyczynowego, 7) określenie okresu badanego, 8) harmonogram postępowania, a w tym: a) termin, w którym strony powinny zgłosić swój udział w postępowaniu, b) termin posiedzenia wyjaśniającego, o ile zachodzi potrzeba jego zwołania, c) przewidywany termin zakończenia postępowania. 4. Przed wydaniem postanowienia o wszczęciu postępowania ochronnego żadne informacje w tej sprawie nie będą podane do wiadomości publicznej. 5. Na postanowienie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje zażalenie. Art. 13. Minister właściwy do spraw gospodarki dopuści do udziału w postępowaniu ochronnym stronę, która uprawdopodobni, że niedopełnienie powinności, określonych w art. 12 ust. 3 pkt 8 lit. a), nastąpiło z przyczyny od niej niezależnej. Art. 14. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki może wezwać strony do dostarczenia w wyznaczonym terminie informacji lub do złożenia wyjaśnień, jeżeli jest to niezbędne dla prowadzonego postępowania ochronnego. 2. Jeżeli strona odmawia udzielenia w wyznaczonym terminie informacji lub złożenia wyjaśnień, o których mowa w ust. l, lub w inny sposób utrudnia postępowanie ochronne, ustaleń dokonuje się na podstawie dostępnych organowi prowadzącemu postępowanie danych i informacji. 3. Jeżeli w toku postępowania zostanie ustalone, że przedstawione informacje lub wyjaśnienia są nieprawdziwe lub mylące, to takie informacje lub wyjaśnienia pomija się w postępowaniu ochronnym. Art. 15. 1. Strony w toku postępowania ochronnego mogą składać wyjaśnienia, zgłaszać wnioski oraz dostarczać dowody na ich poparcie. 2. Wyjaśnienia i informacje przekazane ustnie, w toku postępowania ochronnego, mogą zostać dopuszczone jako dowód, o ile zostaną utrwalone w formie protokołu włączonego do akt sprawy. Art. 16. 1. W celu ustalenia, czy wzrost przywozu towaru objętego postępowaniem wyrządził poważną szkodę lub też zagraża rzeczywiście wyrządzeniem takiej szkody, Minister właściwy do spraw gospodarki zbada w toku postępowania ochronnego, w szczególności: 1) wielkość przywozu ogółem w ilościach bezwzględnych, w tym z kraju, z którego nastąpił nadmierny przywóz, oraz stosunek wielkości tego przywozu do wielkości krajowej produkcji lub konsumpcji, 2) wpływ przywozu na sytuację producentów krajowych towaru podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego, wyrażający się w zmianach: a) wielkości produkcji, b) stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych, c) stanu zapasów, d) w poziomie sprzedaży, e) udziału w rynku krajowym towarów objętych postępowaniem, f) cen towaru podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego (obniżenie cen lub zapobieżenie wzrostowi cen, które nastąpiły w normalnych okolicznościach), g) zysku lub straty, h) inwestycji, i) stanu zatrudnienia, j) wydajności, k) wynagrodzenia, l) eksportu . 3) istnienie związku przyczynowego pomiędzy przywozem towarów na polski obszar celny, a sytuacją krajowych producentów, o której mowa w pkt 2. 2. W toku postępowania ochronnego minister właściwy do spraw gospodarki zbada także czynniki inne niż przywóz, które wyrządziły lub mogły wyrządzić poważną szkodę przemysłowi krajowemu lub przyczyniły się do powstania takiej szkody. Szkoda wyrządzona przez inne czynniki nie będzie przypisywana przywozowi. 3. W celu stwierdzenia, czy przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym zagraża wyrządzeniem poważnej szkody przemysłowi krajowemu, minister właściwy do spraw gospodarki zbada : 1) wielkość i tempo wzrostu przywozu na polski obszar celny towaru objętego postępowaniem ochronnym, 2) możliwości eksportowe kraju eksportu towaru objętego postępowaniem ochronnym i prawdopodobieństwo wykorzystania tych możliwości dla zwiększenia przywozu na polski obszar celny. Art. 17. W wypadku gdy zgromadzony materiał daje podstawę do uznania, że powstała poważna szkoda lub istnieje groźba powstania poważnej szkody, minister właściwy do spraw gospodarki wystąpi z wnioskiem do właściwego organu kraju eksportu o podjęcie konsultacji mających na celu osiągnięcie porozumienia odnośnie do ustanowienia środka ochronnego dla towarów objętych postępowaniem ochronnym. Art. 18. 1. W toku prowadzonego postępowania ochronnego mogą być zwoływane posiedzenia w celu wyjaśnienia budzących wątpliwości okoliczności oraz faktów, stanowiących przedmiot badania. 2. Posiedzeniu przewodniczy wyznaczony przez ministra właściwego do spraw gospodarki pracownik ministerstwa. Ustala on porządek posiedzenia, kieruje jego przebiegiem oraz sporządza protokół z przeprowadzonego posiedzenia. 3. Termin posiedzenia powinien być tak wyznaczony, aby informacja o jego zwołaniu umożliwiła stronom, których obecność jest uzasadniona, przygotowanie do udziału w posiedzeniu. Art. 19. 1. Protokół, o którym mowa w art. 18 ust. 2, sporządza się tak, aby z niego wynikało, jakie budzące wątpliwości okoliczności oraz fakty stanowiące przedmiot badania zostały omówione i wyjaśnione, kto i w jakim charakterze składał wyjaśnienia, jakie uwagi zgłosiły obecne na posiedzeniu strony. 2. Protokół doręcza się niezwłocznie uczestniczącym w posiedzeniu stronom. 3. Stronom, o których mowa w ust. 2, przysługuje prawo do zgłaszania na piśmie zastrzeżeń, w terminie 7 dni od dnia doręczenia protokołu. Zastrzeżenie powinno zawierać uzasadnienie wraz z danymi i informacjami na jego poparcie. Art. 20. 1. Jeżeli w wyniku postępowania ochronnego minister właściwy do spraw gospodarki stwierdzi, że przywóz na polski obszar celny jest nadmierny, to wobec przywozu takiego towaru, po konsultacjach z właściwym organem kraju eksportu, ustanowi, w drodze rozporządzenia, ostateczny środek ochronny. 2. Minister właściwy do spraw gospodarki wydaje rozporządzenie, o którym mowa w ust. l, nie później niż przed upływem 90 dni od daty wystąpienia z wnioskiem do władz kraju eksportu o podjęcie konsultacji i nie wcześniej niż po upływie 60 dni od tej daty. 3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli w wyniku konsultacji osiągnięto porozumienie w sprawie zasadności ustanowienia środka ochronnego dla towarów objętych postępowaniem. 4. Rozporządzenie o ustanowieniu ostatecznego środka ochronnego powinno w szczególności określać: 1) nazwę kraju eksportu, 2) nazwę towaru, opis towaru i kod taryfy celnej, 3) okres, na jaki ustanowiono środek ochronny, jego wielkość i sposób rozdysponowania kontyngentu ilościowego, 4) warunki liberalizacji ustanowionego środka ochronnego, jeżeli środek ochronny został ustanowiony na okres dłuższy niż jeden rok, 5. Ostateczny środek ochronny może być ustanowiony na okres nie dłuższy niż 3 lata lub do czasu wyłączenia z listy towarów tekstylnych i odzieżowych, o której mowa w art. 1 ust. 4, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. 6. Minister właściwy do spraw gospodarki może uchylić lub zmienić rozporządzenie o ustanowieniu środka ochronnego, jeżeli TMB uzna, że ustanowienie środka ochronnego nie było zasadne. 7. Ostatecznego środka ochronnego nie stosuje się w odniesieniu do towaru objętego kontraktami zawartymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, pod warunkiem, że dokumenty przewozowe zostały wystawione przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a towar został przywieziony na polski obszar celny nie później niż 3 miesiące od dnia wejścia w życie tego rozporządzenia. Art. 21. 1. Wielkość kontyngentu, stanowiącego środek ochronny, nie może być niższa od wielkości przywozu towaru w okresie 12 miesięcy, kończącym się na 2 miesiące przed wystąpieniem do władz kraju eksportu z wnioskiem, o którym mowa w art.17. 2. W wypadku ustanowienia środka ochronnego w formie kontyngentu, o którym mowa w ust. 1, obowiązującego dłużej niż jeden rok, poziom kontyngentu dla każdego następnego roku będzie wyższy o co najmniej 6% niż dla roku poprzedniego. 3. Na wniosek właściwego organu kraju eksportu wielkość kontyngentu, o którym mowa w ust.2, może być zwiększona: 1) w drugim roku o nie więcej niż 5% kontyngentu roku następnego, 2) w drugim i trzecim roku " o wielkość niewykorzystanych kontyngentów lat poprzednich. 4. Zwiększenia, o których mowa w ust.3, nie mogą w każdym roku przekraczać łącznie 10% kontyngentu dla danego roku. 5. Zwiększenie, o którym mowa w ust. 3, dopuszczalne jest po dokonaniu oceny jego wpływu na sytuację przemysłu krajowego. Art. 22. Jeżeli w wyniku postępowania ochronnego zostanie stwierdzone, że: 1) przywóz na polski obszar celny towarów objętych postępowaniem nie wyrządził poważnej szkody przemysłowi krajowemu ani nie zagraża powstaniem takiej szkody, lub 2) przemawia za tym interes publiczny minister właściwy do spraw gospodarki wydaje decyzję o zakończeniu postępowania ochronnego bez zastosowania środka ochronnego. Art. 23. Jeżeli w czasie trwania postępowania ochronnego zostanie stwierdzone, że należy niezwłocznie wprowadzić środek ochronny, gdyż opóźnienie jego wprowadzenia mogłoby spowodować szkodę trudną do naprawienia, minister właściwy do spraw gospodarki może wprowadzić tymczasowy środek ochronny na okres nie dłuższy niż 90 dni. Art. 24. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki ustanawia tymczasowy środek ochronny w drodze rozporządzenia. 2. Rozporządzenie o ustanowieniu tymczasowego środka ochronnego powinno w szczególności określać: 1) nazwę kraju eksportu, 2) nazwę towaru, opis towaru i kod taryfy celnej, 3) okres, na jaki ustanowiono tymczasowy środek ochronny, jego wielkość i sposób jego rozdysponowania kontyngentu ilościowego, 3. Jeżeli postępowanie ochronne zostanie zakończone rozporządzeniem, o którym mowa w art. 20, minister właściwy do spraw gospodarki uchyla nim rozporządzenie o ustanowieniu tymczasowego środka ochronnego. 4. Jeżeli postępowanie ochronne zostanie zakończone decyzją, o której mowa w art. 22, minister właściwy do spraw gospodarki uchyla, z dniem podjęcia decyzji, rozporządzenie o ustanowieniu tymczasowego środka ochronnego. Rozdział 4 Postępowanie w sprawie obejścia środka ochronnego Art. 25. 1. Jeżeli nastąpiło naruszenie zasad realizacji ustanowionego kontyngentu poprzez przeładunek, zmianę kierunku przywozu, fałszowanie świadectw pochodzenia lub innych oficjalnych dokumentów, co sprawiło, że towar został dopuszczony do obrotu na polskim obszarze celnym z naruszeniem ustanowionych ograniczeń, minister właściwy do spraw gospodarki wystąpi bezzwłocznie do właściwego organu kraju eksportu o podjęcie konsultacji w celu likwidacji powstałych nieprawidłowości. 2. Konsultacje będą prowadzone w okresie 30 dni od dnia doręczenia wniosku. 3. W wypadku nieprzystąpienia przez stronę w terminie określonym w ust.2, do konsultacji lub jeżeli konsultacje nie doprowadzą do pozytywnych rezultatów, zostaną zastosowane środki mające na celu przeciwdziałanie naruszaniu ustalonych ograniczeń. Art. 26. 1. Środki, o których mowa w art. 25 ust.3, polegają na: 1) wprowadzeniu przez Radę Ministrów zakazu przywozu towaru na polski obszar celny na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 grudnia 1997r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym (Dz.U. Nr 157, poz. 1026 i z 1999r. Nr 55, poz. 587), albo 2) ustanowieniu przez ministra właściwego do spraw gospodarki dodatkowej opłaty celnej, albo 3) pomniejszeniu obowiązującego kontyngentu o ilość towaru dopuszczonego do obrotu na polskim obszarze celnym z pominięciem kontyngentu. 2. Dodatkowa opłata celna, o której mowa w ust. 1 pkt 2, stanowi należność celną przywozową w rozumieniu przepisów prawa celnego. 3. Wymiaru i poboru dodatkowej opłaty celnej dokonuje organ celny. Rozdział 5 Kontrola Naczelnego Sądu Administracyjnego Art. 27. l. Decyzje Ministra właściwego do spraw gospodarki wydane w postępowaniu ochronnym oraz postanowienia tego organu o: pozostawieniu wniosku o wszczęcie postępowania ochronnego bez rozpoznania, umorzeniu postępowania ochronnego, odmowie wszczęcia postępowania ochronnego i zakończeniu postępowania ochronnego bez zastosowania środka ochronnego, podlegają zaskarżeniu przez stronę do Naczelnego Sądu Administracyjnego w przypadku ich niezgodności z prawem, w terminie 30 dni od daty doręczenia aktu. 2. Wniesienie i rozpoznanie skargi następuje w trybie określonym ustawą z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368, z 1995 r. Nr 104, poz. 515, z 1997 r. Nr 75, poz. 471, Nr 106, poz. 679, Nr 114, poz. 739 i Nr 144, poz. 971, z 1998 r. Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 75, poz. 853 oraz z 2000 r. Nr 2, poz.5 ), z wyłączeniem przepisów art. 34. 3. Wniesienie skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego nie wstrzymuje wykonania zaskarżonego postanowienia, chyba że sąd tak postanowi. Rozdział 6 Przepisy końcowe Art. 28. Postępowanie wszczęte i nie zakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy podlega rozpatrzeniu według dotychczasowych przepisów. Art. 29. Traci moc ustawa z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029). Art. 30. Ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia. Załącznik do ustawy z dnia .......... o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz.U. Nr ......, poz. .......) LISTA TOWARÓW, DO KÓRYCH NIE BĘDĄ MIAŁY ZASTOSOWANIA ŚRODKI OCHRONNE Środki ochronne nie będą stosowane w odniesieniu do: 1) towarów przywożonych z krajów rozwijających się " członków WTO, obejmujących: ręcznie produkowane tkaniny wyrabiane chałupniczo, produkty chałupnictwa wykonane z takich tkanin lub produkty tekstylne i odzieżowe tradycyjnego rzemiosła ludowego, pod warunkiem iż towary takie będą w odpowiedni sposób udokumentowane zgodnie z porozumieniami zawartymi między zainteresowanymi członkami; 2) towarów tekstylnych, którymi handel międzynarodowy nosi charakter historyczny i którymi handlowano w znaczących ilościach do 1982 r., takich jak torby, worki, podkłady dywanowe, liny, torby podróżne, maty, materiały do wyrobu mat oraz dywany, produkowanych zazwyczaj z juty, włókna kokosowego, sizalu, manili (konopie manilskie), włókien roślin z rodzaju Agave i Fucraea oraz włókien z liści Agave fourcroydes z rodziny Amaryllidaceae; 3) towarów wykonanych z naturalnego jedwabiu. W odniesieniu do takich towarów będą mieć zastosowanie przepisy ustawy z dnia ................... o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny. (Dz.U. Nr ........, poz. .........).