P r o j e k t USTAWA z dnia ....... 2001 r. o genetycznie zmodyfikowanych organizmach Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. Ustawa reguluje: 1) zamknięte użycie genetycznie zmodyfikowanych organizmów, 2) zamierzone uwalnianie genetycznie zmodyfikowanych organizmów do środowiska, w celach innych niż wprowadzanie do obrotu, 3) wprowadzanie do obrotu produktów genetycznie zmodyfikowanych organizmów, 4) wywóz za granicę i tranzyt produktów genetycznie zmodyfikowanych organizmów, 5) właściwość organów administracji rządowej do spraw genetycznie zmodyfikowanych organizmów. Art. 2. 1. Ustawy nie stosuje się do interwencji genetycznych w organizmie człowieka. 2. Transport genetycznie zmodyfikowanych organizmów regulują odrębne przepisy. 3. Ustawa nie narusza wymagań regulujących warunki bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa produktów, oraz wymagań regulujących zasady szczególnej kontroli w obrocie z zagranicą towarami i technologiami w związku z porozumieniami i zobowiązaniami międzynarodowymi Rzeczypospolitej Polskiej. Art. 3. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 1) organizm - każdą jednostkę biologiczną, komórkową lub niekomórkową, zdolną do replikacji i przenoszenia materiału genetycznego, łącznie z wirusami i wiroidami; przez organizm rozumie się również kultury komórkowe i tkankowe roślin i zwierząt, oraz plazmidy, 2) genetycznie zmodyfikowany organizm, zwany dalej "GMO" - organizm inny niż organizm człowieka, w którym materiał genetyczny został zmieniony w sposób nie zachodzący w warunkach naturalnych wskutek krzyżowania lub naturalnej rekombinacji, w szczególności przy zastosowaniu: a) technik rekombinacji DNA z użyciem wektorów, w tym tworzenia materiału genetycznego poprzez włączenie do wirusa, plazmidu lub każdego innego wektora cząsteczek DNA wytworzonych jakimkolwiek sposobem poza organizmem i włączenie ich do organizmu gospodarza, w którym w warunkach naturalnych nie występują, ale w których są zdolne do ciągłej propagacji, b) technik stosujących bezpośrednie włączenie materiału dziedzicznego przygotowanego poza organizmem, a w szczególności: mikroiniekcji, makroiniekcji i mikroenkapsulacji, c) metod nie występujących w przyrodzie dla połączenia materiału genetycznego dwóch (lub więcej) różnych komórek, gdzie w wyniku zastosowanej procedury powstaje nowa komórka zdolna do przekazywania swego materiału genetycznego odmiennego od materiału wyjściowego komórkom potomnym, 3) zamknięte użycie GMO - każdą operację polegającą na modyfikacji genetycznej organizmów oraz operacje, w trakcie których GMO są hodowane, przechowywane, transportowane, niszczone, usuwane lub wykorzystywane w jakikolwiek inny sposób, podczas którego stosowane są specjalne zabezpieczenia w celu ograniczenia kontaktu GMO z ludźmi i środowiskiem, 4) zamierzone uwolnienie GMO do środowiska - każde działanie polegające na zamierzonym wprowadzeniu do środowiska GMO, albo ich kombinacji, bez zabezpieczeń ograniczających rozprzestrzenianie, takich jak bariery fizyczne lub połączenie barier fizycznych z barierami chemicznymi lub biologicznymi, mających na celu ograniczenie kontaktu GMO z ludźmi i środowiskiem, 5) wprowadzenie do obrotu - zamierzone uwolnienie GMO do środowiska polegające na dostarczaniu lub udostępnianiu osobom trzecim, odpłatnie lub nieodpłatnie produktu GMO, w tym wprowadzanie na rynek w wyniku produkcji lub wprowadzanie na polski obszar celny w wyniku obrotu handlowego, 6) produkt GMO - GMO lub każdy wyrób, składający się z GMO lub zawierający GMO, bądź kombinację GMO, który jest wprowadzany do obrotu lub wywożony za granicę bądź przewożony tranzytem przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, 7) użytkownik GMO - osobę fizyczną lub prawną, bądź też jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, dokonującą na własny rachunek operacji zamkniętego użycia GMO lub działania polegającego na zamierzonym uwolnieniu GMO do środowiska, w tym wprowadzenia do obrotu produktów GMO, 8) awaria - każdy przypadek niezamierzonego uwolnienia GMO w trakcie ich zamkniętego użycia, który może stanowić bezpośrednie lub opóźnione zagrożenie dla zdrowia ludzi lub środowiska, 9) dobra praktyka laboratoryjna - sposób planowania, przeprowadzania i dokumentowania badań laboratoryjnych zapewniający wykorzystanie najnowszej wiedzy biologicznej i technicznej oraz wiarygodność i pewność pozyskanych wyników. Art. 4. 1. Za techniki prowadzące do otrzymania GMO, nie uważa się, w rozumieniu ustawy: 1) zapłodnienia in vitro, 2) procesów naturalnych, a w szczególności koniugacji, transdukcji i transformacji, 3) klonowania komórek somatycznych i rozrodczych, 4) technik związanych z tradycyjną genetyką, a w szczególności mutagenezy i poliploidyzacji, jeżeli w ramach tych technik nie wykorzystuje się GMO jako biorców lub organizmów rodzicielskich, 5) konstruowania i użytkowania komórek somatycznych zwierzęcych, w tym hybryd, fuzji komórek, w tym fuzji protoplastów, z których to komórek mogą być regenerowane pełne układy biologiczne, jeżeli w ramach tych technik nie wykorzystuje się GMO jako biorców lub organizmów rodzicielskich. 2. Technik, o których mowa w ust. 1, nie uważa się za powodujące modyfikację genetyczną jeżeli nie obejmują one wykorzystania cząsteczek rekombinowanego DNA lub GMO. Art. 5. 1. Uzyskanie zgody na zamknięte użycie GMO, na zamierzone uwolnienie GMO do środowiska oraz zezwolenia na wprowadzenie do obrotu produktów GMO, nie zwalnia z obowiązku uzyskania zezwoleń lub innych decyzji związanych z podejmowaniem takich działań, wymaganych na podstawie odrębnych przepisów. 2. Warunkiem wydania zgody, zezwolenia lub innej decyzji, wymaganej na podstawie odrębnych przepisów, jest uprzednie uzyskanie odpowiedniej zgody lub zezwolenia przewidzianych w ustawie. 3. Za wydanie zgód i zezwoleń, o których mowa w rozdziałach 3-6 ustawy pobiera się opłatę skarbową. 4. W postępowaniach dotyczących zgód i zezwoleń, o których mowa w rozdziałach 3-6 ustawy stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 109, poz. 1157). Art. 6. 1. Podjęcie operacji polegającej na zamkniętym użyciu GMO, działań polegających na zamierzonym uwalnianiu GMO do środowiska, w tym wprowadzeniu do obrotu produktów GMO, wymaga przeprowadzenia oceny zagrożeń dla zdrowia ludzi i środowiska, zwanej dalej "oceną zagrożeń", oraz zastosowania niezbędnych środków w celu uniknięcia tych zagrożeń. 2. Szczególne środki bezpieczeństwa wymagane są w odniesieniu do GMO zawierających geny oporności na antybiotyki stosowane w leczeniu ludzi i zwierząt. 3. Ocenę zagrożeń przeprowadzać należy w sposób poddający się weryfikacji na podstawie dostępnych danych naukowo-technicznych, biorąc pod uwagę zagrożenia bezpośrednie i pośrednie, mogące wystąpić zarówno w krótkim jak i dalszym okresie. 4. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, ministrem właściwym do spraw rolnictwa i ministrem właściwym do spraw nauki, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób przeprowadzania oceny, o której mowa w ust. 1, oraz wymagania dotyczące dokumentacji zawierającej ustalenia takiej oceny, biorąc pod uwagę wymagania określone w art. 7 i 8 oraz wymagania wynikające z porozumień i zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej. Art. 7. 1. Przeprowadzając ocenę zagrożeń w odniesieniu do operacji zamkniętego użycia GMO należy w szczególności: 1) zidentyfikować cechy biorcy, dawcy, wektora, insertu oraz powstałego GMO włączając w to możliwe zmiany cech biorcy, 2) określić mogące wystąpić szkodliwe skutki przeprowadzenia operacji zamkniętego użycia GMO oraz prawdopodobieństwo wystąpienia tych skutków, 3) opisać planowany sposób postępowania z odpadami powstającymi wskutek operacji zamkniętego użycia GMO. 2. Przez szkodliwe skutki, o których mowa w ust. 1 pkt 2 rozumieć należy w szczególności: 1) chorobotwórczy wpływ na ludzi, włączając w to alergenność i toksyczność, 2) chorobotwórczy wpływ na rośliny i zwierzęta, 3) niepożądane efekty wynikające z niemożności leczenia chorób lub prowadzenia skutecznej profilaktyki, 4) niepożądane efekty wynikające z przedostania się i rozprzestrzeniania w środowisku, 5) zdolność naturalnego przenoszenia zawartego materiału genetycznego do innych organizmów. Art. 8. Przeprowadzając ocenę zagrożeń w odniesieniu do działań polegających na zamierzonym uwolnieniu GMO do środowiska, w tym wprowadzeniu do obrotu produktów GMO należy, w szczególności: 1) zidentyfikować cechy lub sposób użycia GMO, które mogą wywoływać szkodliwe skutki oraz porównać je z cechami organizmu nie zmodyfikowanego i jego użyciem w podobnych warunkach, 2) ocenić potencjalne skutki każdego szkodliwego oddziaływania, biorąc pod uwagę cechy środowiska, do którego następuje uwolnienie oraz sposób uwolnienia, 3) oszacować prawdopodobieństwo wystąpienia każdego z potencjalnych skutków, o których mowa w pkt 2, 4) określić sposoby przeciwdziałania zagrożeniom i ich potencjalnym skutkom. Rozdział 2 Organ administracji rządowej właściwy do spraw GMO Art. 9. 1. Organem administracji rządowej właściwym do spraw GMO jest minister właściwy do spraw środowiska, zwany dalej "Ministrem". 2. Minister wykonuje swoje zadania przy pomocy Inspektora do spraw GMO, zwanego dalej "Inspektorem". 3. Inspektor wykonuje zadania wynikające z ustawy w imieniu i z upoważnienia Ministra. Art. 10. 1. Do zakresu działania Ministra w zakresie GMO należy, w szczególności: 1) wydawanie zgody na: a) zamierzone uwolnienie GMO do środowiska, b) zamknięte użycie GMO, 2) wydawanie zezwoleń na: a) wprowadzenie do obrotu produktów GMO, z zastrzeżeniem ust. 3, b) wywóz lub tranzyt produktów GMO , 3) wykonywanie innych czynności w zakresie przewidzianym ustawą, 4) koordynacja kontroli i monitorowania działalności regulowanej ustawą, 5) koordynacja gromadzenia i wymiany informacji dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i środowiska w zakresie GMO. 2. Minister może powierzyć, na podstawie porozumienia, innym organom administracji publicznej prowadzenie w jego imieniu niektórych spraw z zakresu swojej właściwości w zakresie GMO, a w szczególności wydawanie decyzji administracyjnych oraz prowadzenie kontroli, o której mowa w art. 11. 3. Porozumienie, o którym mowa w ust. 2, publikuje się w Dzienniku Urzędowym Ministra, 4. Właściwość organów do wydawania decyzji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), w odniesieniu do środków spożywczych i farmaceutycznych regulują odrębne przepisy. 5. Decyzje, o których mowa w ust. 4, przekazuje się do wiadomości Ministra. Art. 11. 1. Minister sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy. 2. Minister może upoważnić do dokonywania kontroli przestrzegania przepisów ustawy pracowników ministerstwa obsługującego Ministra i podległych jednostek organizacyjnych. 3. Upoważnieni pracownicy, o których mowa w ust. 2, są uprawnieni w szczególności do: 1) wstępu, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie są wykonywane operacje zamkniętego użycia GMO, działania polegające na zamierzonym uwolnieniu GMO do środowiska, w tym wprowadzeniu do obrotu produktów GMO, 2) żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub innych nośników informacji oraz udostępnienia danych mających związek z przedmiotem kontroli. 4. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub przez niego zatrudnionej. 5. Kontrolę przestrzegania przepisów ustawy sprawują ponadto, w zakresie objętym swoją właściwością: 1) Inspekcja Sanitarna, 2) Inspekcja Ochrony Roślin, 3) Inspekcja Ochrony Środowiska, 4) Inspekcja Weterynaryjna, 5) Inspekcja Handlowa, 6) Państwowa Inspekcja Pracy, 7) Inspekcja Nasienna, 8) organy administracji celnej w zakresie kontroli legalnego obrotu GMO, 9) Inspekcja Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych. 6. Minister może występować do organów Inspekcji oraz organów, o których mowa w ust. 5 oraz art. 10 ust. 2, o przeprowadzenie kontroli, o której mowa w ust. 2. 7. Organy, o których mowa w ust. 6, są obowiązane niezwłocznie zawiadamiać Ministra o stwierdzonych zagrożeniach związanych z GMO i podjętych w związku z tym działaniach. Art. 12. 1. Tworzy się Komisję do spraw GMO, zwaną dalej "Komisją", jako organ opiniodawczo-doradczy Ministra w zakresie GMO. 2. Komisja liczy 22 członków, powoływanych przez Ministra na okres 4 lat. W skład Komisji wchodzą: 1) po jednym przedstawicielu wskazanym przez: a) ministra właściwego do spraw zdrowia, b) ministra właściwego do spraw rolnictwa, c) Ministra Obrony Narodowej, d) ministra właściwego do spraw gospodarki, e) ministra właściwego do spraw transportu, f) ministra właściwego do spraw nauki, g) ministra właściwego do spraw środowiska, h) Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, i) Głównego Inspektora Sanitarnego, j) Głównego Lekarza Weterynarii, k) Głównego Inspektora Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych. 2) siedmiu przedstawicieli nauki, o uznanym autorytecie i kompetencjach w dziedzinach ochrony środowiska, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa biologicznego, biotechnologii, hodowli roślin oraz etyki, powoływanych po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw zdrowia, ministra właściwego do spraw rolnictwa i ministra właściwego do spraw nauki, 3) jeden przedstawiciel przemysłu związanego z biotechnologią, powoływany po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw gospodarki i organizacji pracodawców, 4) dwóch przedstawicieli pozarządowych organizacji ekologicznych, zgłoszonych przez te organizacje, 5) przedstawiciel organizacji konsumenckich. 3. Przewodniczącego Komisji, zastępców przewodniczącego i sekretarza Komisji, powołuje Minister spośród członków Komisji. 4. Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenia, przewodniczy obradom oraz reprezentuje Komisję na zewnątrz. Art. 13. 1. Do zadań Komisji należy: 1) opiniowanie wniosków w sprawach wydawania zgody lub zezwolenia, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2, 2) wydawanie opinii w sprawach przedstawianych przez Ministra w związku z jego uprawnieniami wynikającymi z ustawy, 3) opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących GMO oraz bezpieczeństwa biologicznego, 4) opiniowanie projektów założeń polityki państwa w dziedzinie zastosowań GMO i bezpieczeństwa biologicznego. 2. Komisja może powoływać zespoły robocze do wykonywania zadań określonych w ust. 1 pkt 1 i 4. 3. Stanowisko Komisji lub jej zespołów roboczych podejmowane jest w drodze uchwały zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy liczby członków Komisji. Przewodniczący ma głos decydujący w przypadku równej liczby głosów. 4. Członkostwo w Komisji ustaje przed upływem jej kadencji wskutek śmierci lub rezygnacji członka Komisji, a także z powodu odwołania przez właściwy organ przedstawicieli, o których mowa w art. 12 ust. 2 pkt 1. 5. Minister może odwołać członka Komisji z powodu choroby powodującej trwałą niezdolność do pełnienia obowiązków lub z powodu zaprzestania wypełniania przez niego obowiązków, a także na prośbę organizacji, o których mowa w art. 12 ust. 2 pkt 4. 6. W przypadkach, o których mowa w ust. 4 i 5 właściwy organ powołuje nowego członka Komisji na okres do końca kadencji. 7. Członkom Komisji, o których mowa w art. 12 ust. 2, biorącym udział w posiedzeniach odbywających się poza miejscowością ich zamieszkania, przysługuje zwrot diet, kosztów podróży i noclegów, na zasadach określonych w przepisach w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. 8. Koszty działalności Komisji finansowane są z budżetu państwa, z części, której dysponentem jest Minister. 9. Tryb pracy Komisji określa jej regulamin uchwalony przez Komisję i zatwierdzony przez Ministra. Art. 14. 1. W pracach Komisji lub jej zespołów roboczych, mogą uczestniczyć przedstawiciele organów wymienionych w art. 11 ust. 5 oraz służb, straży i innych jednostek organizacyjnych. 2. Przedstawiciele organów oraz służb straży i innych jednostek organizacyjnych, wymienionych w ust. 1, zapraszani są na wniosek Ministra lub z inicjatywy Komisji, przy uwzględnieniu porządku obrad posiedzenia i ustaleń Komisji. 3. Przewodniczący Komisji, na wniosek Ministra lub z inicjatywy Komisji, może zaprosić do udziału w posiedzeniach Komisji lub jej zespołów roboczych, także ekspertów oraz przedstawicieli organizacji ekologicznych i konsumenckich innych niż wymienione w art. 12 ust. 2 pkt 4 i 5. 4. Osoby, o których mowa w ust. 1 i 3, mogą uczestniczyć w pracach Komisji z głosem doradczym. 5. Sprawozdania z posiedzeń Komisji są jawne, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 2. Art. 15. 1. Minister, ogłasza w Dzienniku Urzędowym, z zastrzeżeniem ust. 2, między innymi: 1) informacje o nowych wpisach do rejestrów, o których mowa w art. 32, 38, 48 i 54, 2) informacje o awariach, o których mowa w art. 31 i ich skutkach, 3) uchwały Komisji, w sprawach o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 4. 2. Informacje dotyczące danych technicznych, technologicznych, handlowych lub organizacyjnych, których ujawnienie mogłoby naruszyć przepisy o ochronie informacji niejawnych lub danych jednostkowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 121, po. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668) oraz informacje dotyczące: 1) spraw będących przedmiotem praw autorskich oraz patentowych, jeżeli udostępnienie akt mogłoby naruszyć te prawa, 2) dokumentów lub danych dostarczonych przez osoby trzecie, jeżeli nie miały one obowiązku ich dostarczenia i złożyły zastrzeżenie o ich nieudostępnianiu, 3) dokumentów lub danych, których ujawnienie mogło spowodować zagrożenie środowiska nie są ogłaszane przez Ministra. Rozdział 3 Zamknięte użycie GMO Art. 16. Zamknięte użycie GMO wymaga uzyskania zgody Ministra, chyba że przepisy niniejszego rozdziału stanowią inaczej. Art. 17. 1. W zależności od stopnia zagrożenia dla zdrowia ludzi i środowiska wyróżnia się cztery kategorie operacji zamkniętego użycia GMO: 1) kategoria I - operacje nie powodujące zagrożeń, 2) kategoria II - operacje o niewielkich zagrożeniach, 3) kategoria III - operacje o umiarkowanych zagrożeniach, 4) kategoria IV - operacje niosące duże zagrożenia. 2. Klasyfikacji operacji zamkniętego użycia GMO do jednej z kategorii, o których mowa w ust. 1, dokonuje użytkownik GMO przeprowadzając ocenę zagrożeń. 3. Użytkownik GMO ma obowiązek przestrzegania szczegółowych wymagań odnośnie poziomów i rodzajów zabezpieczeń, określonych dla poszczególnych kategorii operacji zamkniętego użycia GMO. 4. W razie wątpliwości, do której z kategorii operacji zamkniętego użycia GMO powinna być zaliczona dana operacja, użytkownik GMO obowiązany jest stosować poziomy i rodzaje zabezpieczeń określone dla kategorii operacji o wyższym stopniu zagrożenia. 5. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, ministrem właściwym do spraw rolnictwa i ministrem właściwym do spraw nauki, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób klasyfikacji operacji zamkniętego użycia GMO oraz szczegółowe wymagania odnośnie poziomów i rodzajów zabezpieczeń dla poszczególnych kategorii tych operacji biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i środowiska. Art. 18. Użytkownik GMO jest obowiązany do przestrzegania zasad dobrej praktyki laboratoryjnej i ogólnych zasad bezpieczeństwa, a w szczególności: 1) utrzymania miejsca pracy na możliwie najniższym poziomie narażenia na działania wywoływane przez GMO, 2) stosowania technicznych środków kontroli u źródła narażenia i wprowadzania, jeżeli jest to konieczne, obowiązku stosowania przez pracowników odzieży ochronnej i odpowiedniego sprzętu, 3) regularnej kontroli sprawności urządzeń i zabezpieczeń, 4) regularnego sprawdzania obecności GMO poza strefą zamkniętego użycia, 5) należytego wyszkolenia pracowników, 6) powołania komórek do spraw bezpieczeństwa biologicznego, jeżeli jest to konieczne, 7) wprowadzenia wewnętrznych regulaminów bezpieczeństwa dla pracowników, 8) umieszczania, w odpowiednich miejscach, znaków zagrożenia biologicznego, 9) udostępnienia pracownikom sprzętu do mycia i odkażania, 10) wprowadzenia zakazu jedzenia i przechowywania żywności, picia, palenia, używania kosmetyków oraz stosowania pipet doustnych w miejscu pracy, 11) posiadania skutecznych środków dezynfekujących i określenia procedur przeprowadzania dezynfekcji w wypadku rozprzestrzeniania się GMO, 12) postępowania z odpadami w sposób zapewniający ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, a w szczególności zapewnienia zabezpieczonych miejsc do magazynowania, gdy będzie to konieczne, zakażonego sprzętu laboratoryjnego i innych materiałów. Art. 19. 1. Warunkiem przystąpienia do operacji zamkniętego użycia GMO jest posiadanie przez użytkownika GMO planu postępowania na wypadek awarii powodującej niekontrolowane rozprzestrzenianie się GMO zagrażające zdrowiu ludzi i środowisku w sposób bezpośredni lub z opóźnieniem. 2. Plan postępowania, o którym mowa w ust. 1, powinien być zgodny z kategorią operacji i zawierać w szczególności: 1) informacje o środkach bezpieczeństwa, które osoby narażone na zagrożenie powinny zastosować w przypadku awarii, 2) informacje o sposobach przeciwdziałania skutkom niekontrolowanego rozprzestrzeniania się GMO, w tym informacje o działaniach, które powinny być podjęte przez służby ratownicze działające w ramach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. 3. Użytkownik GMO przekazuje plan postępowania na wypadek awarii, o którym mowa w ust. 1, organom właściwej gminy, które podają go, w terminie 7 dni od daty otrzymania planu, do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty oraz udostępniają do wglądu w siedzibie gminy. 4. Użytkownik GMO jest obowiązany do dołożenia należytych starań zmierzających do zapoznania się z planem postępowania, o którym mowa w ust. 1, przez osoby narażone na bezpośrednie zagrożenie spowodowane niekontrolowanym rozprzestrzenianiem się GMO. 5. W przypadku operacji zamkniętego użycia GMO zaliczonej do III lub IV kategorii zagrożenia użytkownik GMO ma obowiązek uzgodnienia planu postępowania, o którym mowa w ust. 1, z właściwym miejscowo: 1) komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej, 2) wojewódzkim inspektorem ochrony roślin, 3) wojewódzkim inspektorem ochrony środowiska, 4) wojewódzkim inspektorem sanitarnym, 5) wojewódzkim lekarzem weterynarii, 6) wojewódzkim inspektorem Inspekcji Nasiennej. 6. Organy, o których mowa w ust. 5, zgłaszają zastrzeżenia do planu postępowania lub potwierdzają ich brak w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku. 7. Użytkownik GMO ma obowiązek przechowywania planu postępowania, o którym mowa w ust. 1, w miejscu dokonywania operacji zamkniętego użycia GMO oraz w swojej siedzibie, w sposób umożliwiający swobodny dostęp do niego w przypadku awarii lub powstania innego zagrożenia. Art. 20. 1. Użytkownik GMO ma obowiązek okresowej weryfikacji, nie rzadziej niż co 2 lata, uwzględniając postęp techniki i wiedzy, ustaleń oceny zagrożeń oraz podjętych środków bezpieczeństwa, w tym wymagań co do poziomów i rodzajów zabezpieczeń, a także planu postępowania. 2. Użytkownik GMO ma obowiązek niezwłocznego przystąpienia do weryfikacji, o której mowa w ust. 1, w sytuacji, gdy zachodzą podstawy do stwierdzenia, że podjęte działania ochronne nie są już wystarczające albo zachodzą przesłanki do zaliczenia danej operacji do wyższej kategorii zagrożenia. Art. 21. 1. Wniosek o wydanie zgody na zamknięte użycie GMO, o której mowa w art. 16, powinien zawierać w szczególności: 1) informacje o użytkowniku GMO, w tym jego nazwę i siedzibę lub nazwisko i adres, oraz imię i nazwisko osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za planowaną operację zamkniętego użycia GMO, 2) informacje o planowanej operacji, w tym charakterystykę GMO lub kombinacji GMO: a) wykorzystywane organizmy biorcy, dawcy, oraz odpowiednio stosowany system nośnika, b) źródło i planowaną funkcję materiału genetycznego używanego przy modyfikacji, c) cechy identyfikujące GMO, 3) informacje o planowanych poziomach i rodzajach zabezpieczeń, 4) informacje o środkach bezpieczeństwa pracy z GMO, 5) informacje o planowanym sposobie postępowania z odpadami zawierającymi GMO. 2. Do wniosku o wydanie zgody na zamknięte użycie GMO, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć: 1) dokumentację oceny zagrożeń, o której mowa w art. 6, 2) plan postępowania na wypadek awarii, o którym mowa w art. 19. 3. We wniosku dotyczącym zgody na ponowną operację zamkniętego użycia GMO umieszcza się także informacje o wynikach poprzedniej operacji zamkniętego użycia GMO. Art. 22. 1. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia i ministrem właściwym do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, wzory wniosków, o których mowa w art. 21 ust. 1, art. 34 ust. 2, art. 41 ust. 1, art. 50 ust. 3, dotyczących zgód i zezwoleń, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i środowiska oraz wymagania wynikające z porozumień i zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej. 2. Minister właściwy do spraw środowiska wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, będzie kierował się potrzebą ujednolicenia tych dokumentów oraz koniecznością uwzględnienia w nich wszystkich potrzebnych danych. Art. 23. 1. Zgodę wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 5 lat, po stwierdzeniu, że spełnione zostały wymagane prawem warunki dokonania operacji zamkniętego użycia GMO, z zastrzeżeniem ust. 5. 2. Przed wydaniem zgody można: 1) wezwać, w razie potrzeby, występującego z wnioskiem użytkownika GMO do uzupełnienia, w wyznaczonym terminie, brakującej dokumentacji poświadczającej, że spełnia on warunki określone przepisami prawa, wymagane do dokonania operacji zamkniętego użycia GMO, 2) zażądać od użytkownika GMO przedłożenia dodatkowych informacji niezbędnych dla wszechstronnego rozpatrzenia sprawy, opinii odpowiedniej jednostki organizacyjnej upoważnionej do wydawania opinii w zakresie GMO, 3) dokonać kontrolnego sprawdzenia faktów podanych we wniosku o udzielenie zgody w celu stwierdzenia, czy występujący z wnioskiem użytkownik GMO spełnia warunki dokonywania operacji zamkniętego użycia GMO objętej zgodą. 3. Koszty przedłożenia dodatkowych informacji i opinii, o których mowa w ust. 2, ponosi wnioskodawca. 4. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia i ministrem właściwym do spraw rolnictwa, określi, w drodze rozporządzenia, listę jednostek organizacyjnych upoważnionych do przeprowadzania badań i wydawania opinii w zakresie GMO, wymagania, jakie muszą spełniać te jednostki oraz zakres przedmiotowy badań, uwzględniając w szczególności profil działalności tych jednostek, kwalifikacje zatrudnionych w nich pracowników oraz wyposażenie tych jednostek. 5. Minister może odmówić wydania zgody na III i IV kategorię operacji, jeżeli istnieją uzasadnione powody do przypuszczeń, iż przewidziane zabezpieczenia nie stanowią wystarczającej gwarancji uniknięcia poważnych lub niemożliwych do naprawienia konsekwencji potencjalnej awarii, lub też prawdopodobieństwo wystąpienia takiej awarii w związku z zamierzonym sposobem zamkniętego użycia GMO przekracza granice dopuszczalnego ryzyka. Art. 24. 1. Zgodę na zamknięte użycie GMO wydaje się w terminie nie przekraczającym 90 dni, od daty otrzymania wniosku. Do okresu tego nie wlicza się czasu oczekiwania na uzupełnienie wniosku lub przedłożenie dodatkowych informacji, o których mowa w art. 23 ust. 2 pkt 1 i 2. 2. W przypadku stwierdzenia, że operacja została zaliczona do niższej kategorii zagrożenia, niż kategoria do której w świetle zgromadzonego materiału dowodowego powinna być zaliczona, można zażądać od użytkownika GMO zmiany zaliczenia do kategorii operacji, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. 3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio w odniesieniu do operacji, na które wydano już zgodę, pod rygorem cofnięcia wydanej zgody. 4. Jeżeli przemawia za tym konieczność ochrony zdrowia ludzi lub środowiska w zgodzie na zamknięte użycie GMO można określić dodatkowe warunki przeprowadzenia operacji zamkniętego użycia GMO, dotyczące wymagań odnośnie poziomów i rodzajów zabezpieczeń i bezpieczeństwa pracowników wykraczające poza wymagania określone na podstawie art. 17 oraz w art. 18. Art. 25. 1. Jeżeli przemawia za tym szczególnie ważny interes społeczny, związany z potrzebą ochrony zdrowia i życia ludzi lub ochrony środowiska, wydanie zgody na zamknięte użycie GMO może być uzależnione od zabezpieczenia roszczeń mogących powstać wskutek przeprowadzenia operacji zamkniętego użycia GMO. 2. Formę i wielkość zabezpieczenia roszczeń, o których mowa w ust. 1, określa się w zgodzie na zamknięte użycie GMO. 3. W przypadku stwierdzenia przesłanek do zabezpieczenia roszczeń, o których mowa w ust. 1, po udzieleniu zgody na zamknięte użycie GMO, można zobowiązać użytkownika GMO do zabezpieczenia roszczeń w określonym terminie, pod rygorem cofnięcia wydanej zgody. 4. Obowiązek zabezpieczenia roszczeń, o których mowa w ust. 1, uchyla się na wniosek użytkownika GMO, po stwierdzeniu zakończenia operacji zamkniętego użycia GMO, jeżeli nie występują szkody związane z przeprowadzoną operacją zamkniętego użycia GMO. Art. 26. 1. Zgodę, o której mowa w art. 16, cofa się, bez odszkodowania, w przypadku gdy użytkownik GMO narusza przepisy ustawy lub nie przestrzega warunków określonych w zgodzie na zamknięte użycie GMO i nie usunął, w wyznaczonym terminie, stanu faktycznego lub prawnego niezgodnego z przepisami prawa, przez co nadal narusza przepisy ustawy lub nie przestrzega warunków określonych w zgodzie. 2. Zgodę można cofnąć, bez odszkodowania, jeśli ujawniły się okoliczności, o których mowa w art. 23 ust. 5. Art. 27. Udział społeczeństwa w postępowaniu, którego przedmiotem jest wydanie zgody na zamknięte użycie GMO, regulują przepisy ustawy wymienionej w art. 5 ust. 4. Art. 28. 1. Wydanie, odmowa wydania i cofnięcie zgody następuje w drodze decyzji administracyjnej. 2. Decyzje o cofnięciu zgody podlegają natychmiastowemu wykonaniu. Art. 29. 1. Ponowienie przez tego samego użytkownika operacji zamkniętego użycia GMO zaliczonych do I i II kategorii zagrożenia, dokonywane, w tym samym miejscu i warunkach nie wymaga, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 2, ponownej zgody na zamknięte użycie GMO. 2. O planowanym ponowieniu operacji zamkniętego użycia GMO, o którym mowa w ust. 1, użytkownik GMO powiadamia Ministra: 1) 60 dni przed planowanym zamkniętym użyciem GMO - w odniesieniu do operacji zaliczonej do I kategorii zagrożenia, 2) 90 dni przed planowanym zamkniętym użyciem GMO - w odniesieniu do operacji zaliczonej do II kategorii zagrożenia. 3. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 2, spełniać powinno wymagania określone w art. 21. Art. 30. 1. Użytkownik GMO jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania Ministra oraz organów, o których mowa w art. 19 ust. 5 o: 1) każdorazowej zmianie warunków zamkniętego użycia GMO, mogącej mieć wpływ na zwiększenie zagrożenia dla środowiska i zdrowia ludzi, 2) wszelkich zmianach danych, o których mowa w art. 21. 2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, Minister może, biorąc pod uwagę względy bezpieczeństwa ludzi i środowiska, nakazać użytkownikowi GMO dokonanie stosownej modyfikacji warunków, bądź też zawieszenia lub zakończenia operacji zamkniętego użycia GMO, wyznaczając użytkownikowi GMO termin na podjęcie tych działań. Art. 31. 1. W przypadku awarii powodującej niekontrolowane rozprzestrzenianie się GMO, użytkownik GMO obowiązany jest do niezwłocznego przystąpienia do akcji ratowniczej i usuwania skutków awarii. 2. Działania ratownicze powinny mieć na celu przede wszystkim ochronę osób narażonych na kontakt z rozprzestrzeniającym się GMO. 3. Użytkownik GMO obowiązany jest do natychmiastowego zawiadomienia służb ratowniczych działających w ramach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego o wystąpieniu awarii, a jeżeli jest to możliwe również o bezpośrednim niebezpieczeństwie nastąpienia awarii. 4. W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 3, użytkownik wskazuje: 1) okoliczności awarii, 2) nazwę, cechy identyfikujące i ilość uwolnionych GMO oraz charakterystykę zagrożenia, które może wystąpić, 3) podjęte środki ratownicze i zaradcze, 4) wszelkie informacje niezbędne dla oceny rozmiarów awarii i jej skutków dla zdrowia ludzi i środowiska. 5. Użytkownik GMO informuje Ministra oraz organy, o których mowa w art. 19 ust. 5, o wystąpieniu awarii oraz o przebiegu akcji ratowniczej i jej rezultatach. Art. 32. 1. Minister prowadzi Rejestr Zamkniętego Użycia GMO. 2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera: 1) wniosek o wydanie zgody na zamknięte użycie GMO, wraz z niezbędną dokumentacją, 2) powiadomienia o ponownej operacji zamkniętego użycia GMO, 3) zgodę na zamknięte użycie GMO wraz z uzasadnieniami oraz informacje o cofnięciu i zmianie tej zgody, 4) opinie Komisji, 5) informacje o ewentualnych awariach, w tym: a) listę awarii, b) analizę przyczyn awarii, c) opis doświadczeń zdobytych podczas akcji ratowniczej i usuwania skutków awarii, d) katalog środków podjętych przez użytkownika GMO w celu uniknięcia podobnych awarii w przyszłości, e) ocenę skutków awarii. 3. Rejestr jest jawny, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 2. 4. Wgląd do rejestru jest bezpłatny. Art. 33. Użytkownik GMO obowiązany jest do prowadzenia systematycznej ewidencji i dokumentacji prowadzonych operacji i przechowywania jej przez okres co najmniej trzech lat od ich zakończenia, a także bezpłatnego i niezwłocznego udostępniania jej na żądanie Ministra oraz organów, o których mowa w art. 19 ust. 5. Rozdział 4 Zamierzone uwolnienie GMO do środowiska w celach innych, niż wprowadzenie do obrotu Art. 34. 1. Zamierzone uwolnienie GMO do środowiska w celach innych, niż wprowadzenie do obrotu wymaga zgody Ministra, wydawanej na wniosek zainteresowanego. Przepisy art. 23, art. 24 ust. 1, art. 25-28 stosuje się odpowiednio. 2. Wniosek o wydanie zgody na zamierzone uwolnienie GMO do środowiska, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności: 1) informacje o użytkowniku GMO, w tym jego nazwę i siedzibę lub nazwisko i adres, 2) dane o genetycznej charakterystyce GMO: a) charakterystykę dawcy, biorcy, organizmu rodzicielskiego, jeżeli występuje, b) charakterystykę wektora, c) charakterystykę GMO. 3) informacje dotyczące warunków zamierzonego uwolnienia GMO do środowiska: a) informacje o warunkach - miejsce zamierzonego uwolnienia i szersze środowisko, do którego nastąpi zamierzone uwolnienie, b) opis celu zamierzonego uwolnienia, 4) charakterystykę środowiska, do którego ma nastąpić uwolnienie, 5) informacje dotyczące interakcji pomiędzy GMO lub kombinacją GMO a środowiskiem, w tym o możliwości przekrzyżowań: a) charakterystykę oddziaływań środowiska na przeżycie, rozmnażanie i rozpowszechnianie GMO, b) oddziaływanie ze środowiskiem, c) potencjalny wpływ na środowisko, 6) informacje dotyczące przygotowania zawodowego pracowników, 7) informacje dotyczące trybu kontroli i monitorowania procesu uwalniania GMO do środowiska, oraz sugestie dotyczące izolacji przestrzennej: a) informacje o technice monitorowania, b) informacje o kontroli zamierzonego uwolnienia do środowiska, c) plany reagowania na zagrożenie, 8) informacje dotyczące deaktywacji GMO i postępowania z odpadami, 9) informacje dotyczące rezultatów poprzedniego zamierzonego uwolnienia do środowiska tego samego GMO lub tej samej kombinacji GMO, na które wnioskodawca uzyskał zgodę. 3. Do wniosku o wydanie zgody na zamierzone uwolnienie GMO do środowiska, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć: 1) dokumentację oceny zagrożeń wraz ze wskazaniem metod przeprowadzenia oceny, 2) techniczną dokumentację zamierzonego uwolnienia GMO do środowiska, 3) program działania na wypadek zagrożenia zdrowia ludzi lub środowiska. 4. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 2, Minister określi w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 22 ust. 1. Art. 35. Zgoda na uwolnienie do środowiska tego samego GMO w różnych miejscach lub różnych kombinacji GMO w tym samym miejscu, jeśli uwolnienia mają ten sam cel i następują w określonym w decyzji przedziale czasu może być udzielona w jednej decyzji. Art. 36. 1. W przypadku gdy po uzyskaniu zgody nastąpi zmiana w przygotowaniu lub w procesie uwalniania GMO do środowiska, mogąca spowodować zagrożenia dla zdrowia ludzi lub środowiska, albo gdy wnioskodawca uzyska nowe informacje o takich zagrożeniach, ma on obowiązek: 1) podjąć niezwłocznie środki konieczne dla ochrony zdrowia ludzi i środowiska, 2) zweryfikować środki bezpieczeństwa w dokumentacji przedłożonej wraz z wnioskiem, 3) poinformować niezwłocznie Ministra o wszystkich nowych informacjach dotyczących zagrożeń dla zdrowia ludzi i dla środowiska. 2. Użytkownik GMO dokonujący zamierzonego uwolnienia GMO do środowiska ma obowiązek przedłożyć Ministrowi, w terminie 90 dni od zakończenia działań, sprawozdanie ze szczegółowym opisem rezultatów uwolnienia, w tym informacje o wszystkich zagrożeniach dla zdrowia ludzi i dla środowiska, zaobserwowane w związku z zamierzonym uwolnieniem GMO do środowiska. Art. 37. Zgoda w sprawie zamierzonego uwolnienia GMO do środowiska może być cofnięta lub zmieniona, jeżeli pojawią się nowe informacje, mogące mieć znaczenie dla oceny zagrożeń dla zdrowia ludzi lub dla środowiska, związanych z zamierzonym uwalnianiem GMO do środowiska. Art. 38. 1. Minister prowadzi Rejestr Zamierzonego Uwalniania GMO do Środowiska. 2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera: 1) wniosek o wydanie zgody na zamierzone uwolnienie GMO do środowiska wraz z towarzyszącą dokumentacją, 2) zgodę na zamierzone uwolnienie GMO do środowiska wraz z uzasadnieniami oraz informację o cofnięciu i zmianie tej zgody, 3) opinie Komisji, 4) sprawozdania, o których mowa w art. 36 ust. 2. 3. Rejestr jest jawny, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 2. 4. Wgląd do rejestru jest bezpłatny. Rozdział 5 Wprowadzenie do obrotu produktów GMO Art. 39. 1. Wprowadzenie do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów GMO wymaga zezwolenia Ministra wydawanego na wniosek zainteresowanego użytkownika GMO. Przepisy art. 23, art. 24 ust. 1, art. 25-28 stosuje się odpowiednio. 2. W przypadku obejmowania produktów GMO procedurą dopuszczenia do obrotu, do zgłoszenia celnego należy dołączyć kopię zezwolenia, o którym mowa w ust. 1. Art. 40. 1. Obowiązek uzyskania zezwolenia ciąży na użytkowniku GMO zamierzającym wprowadzić produkt GMO do obrotu. 2. Wprowadzenie do obrotu produktu GMO, który składa się z tych samych GMO lub kombinacji GMO, ale ma być wykorzystywany w inny sposób niż produkt GMO, na wprowadzenie do obrotu którego uzyskano już zezwolenie zgodnie z przepisami ustawy, wymaga uzyskania odrębnego zezwolenia. 3. Nie wymaga uzyskania odrębnego zezwolenia wprowadzenie do obrotu produktu zawierającego lub wyprodukowanego przy użyciu produktu GMO lub produktów GMO, na których wprowadzenie do obrotu uzyskano zezwolenie zgodnie z przepisami ustawy. Art. 41. 1. Wniosek o wydanie zezwolenia, o którym mowa w art. 39, powinien zawierać w szczególności: 1) informacje o użytkowniku GMO, w tym jego nazwę i siedzibę lub nazwisko i adres, 2) informacje o produkcie GMO: a) opis produktu, b) instrukcje lub zalecenia dotyczące przechowywania i użytkowania, c) informacje o GMO zawartym w produkcie, w tym charakterystyka GMO, charakterystyka biorców lub organizmów (organizmu) rodzicielskich, z których otrzymano GMO, 3) informacje o zalecanych środkach ostrożności związanych z bezpiecznym używaniem produktu GMO i o ewentualnych zagrożeniach dla zdrowia ludzi lub środowiska mogących wystąpić w konsekwencji niezgodnego z nimi używania produktu GMO, 4) informacje dotyczące opakowania i oznakowania produktu GMO, 5) informacje o uzyskanych przez dany produkt GMO zezwoleniach na wprowadzanie do obrotu na terenie innych krajów, oraz o ewentualnych odmowach uzyskania takich zezwoleń. 2. Do wniosku o wydanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć: 1) dokumentację potwierdzającą, że GMO, z których składa się produkt lub, które są zawarte w produkcie, były uprzednio użyte w procesie zamkniętym albo uwolnione do środowiska, zgodnie z odpowiednimi przepisami, 2) dokumentację potwierdzającą, iż w rezultacie zamkniętego użycia lub uwalniania do środowiska GMO nie wystąpiły zagrożenia dla zdrowia ludzi lub dla środowiska, 3) dokumentację oceny zagrożeń. 3.Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, Minister określi w rozporządzeniu, wydanym na podstawie art. 22 ust. 1. Art. 42. Zezwolenie na wprowadzenie produktu GMO do obrotu wydawane jest na czas nieokreślony. Art. 43. 1. Użytkownik GMO ma obowiązek prowadzenia stałego nadzoru i monitorowania obrotu produktami GMO, na wprowadzenie których uzyskał zezwolenie. 2. Użytkownik GMO ma obowiązek niezwłocznego poinformowania Ministra w przypadku stwierdzenia nowych okoliczności mających wpływ na treść dokumentacji dołączonej do wniosku. 3. Jeśli nowe informacje o zagrożeniach dla zdrowia ludzi lub środowiska, związane z wprowadzeniem produktów GMO do obrotu, staną się dostępne użytkownikowi GMO, ma on obowiązek: 1) podjęcia stosownych działań interwencyjnych, 2) wycofania produktów GMO z obrotu, jeśli jest to uzasadnione koniecznością ochrony przed poważnym zagrożeniem dla zdrowia ludzi lub dla środowiska, 3) natychmiastowego powiadomienia Ministra. 4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, Minister może nakazać użytkownikowi GMO wycofanie produktów GMO z obrotu, do czasu przedłożenia przez niego sprawozdania z działań podjętych w celu zagwarantowania przestrzegania ustawy, zwłaszcza w zakresie ochrony zdrowia ludzi i ochrony środowiska. Art. 44. W przypadkach uzasadnionych koniecznością ochrony zdrowia ludzi lub ochrony środowiska, w zezwoleniu można nałożyć na użytkownika GMO obowiązek zastosowania dodatkowego opakowania zabezpieczającego przed rozprzestrzenieniem się GMO do środowiska podczas transportu, magazynowania lub na późniejszych etapach wprowadzania do obrotu lub określić inne dodatkowe wymagania dotyczące wprowadzenia do obrotu produktów GMO. Art. 45. 1. Wprowadza się obowiązek oznakowania produktów GMO, z zastrzeżeniem ust. 5. 2. Oznakowanie produktu GMO powinno zawierać następujące informacje: 1) nazwę produktu GMO i nazwy zawartych w nim GMO, 2) nazwisko lub nazwę producenta lub importera oraz adres, 3) przewidywany obszar stosowania produktu GMO: przemysł, rolnictwo, leśnictwo, powszechne użytkowanie przez konsumentów lub inne specjalistyczne zastosowanie, 4) zastosowanie produktu GMO i dokładne warunki użytkowania z informacją w uzasadnionych przypadkach, o rodzaju środowiska, dla którego produkt jest odpowiedni, 5) szczególne wymagania dotyczące magazynowania i transportu, jeżeli zostały określone w zezwoleniu, 6) informacje o różnicy wartości użytkowych, między produktem GMO a jego tradycyjnym odpowiednikiem, 7) środki, jakie powinny być podjęte w przypadku niezamierzonego uwolnienia GMO, niezgodnego z wymaganiami dotyczącymi wprowadzenia produktu GMO do obrotu, jeżeli zostały określone w zezwoleniu, 8) numer zezwolenia. 3. W przypadku gdy cały produkt jest genetycznie zmodyfikowany oznakowanie, o którym mowa w ust. 1, powinno być uzupełnione informacją "produkt genetycznie zmodyfikowany". Jeśli tylko niektóre składniki są genetycznie zmodyfikowane, obok nazwy składnika należy umieścić napis "genetycznie zmodyfikowany". Napis i informacja powinny być czytelne i zapisane czcionką tej samej wielkości co nazwa składnika lub produktu. 4. Szczegółowe wymagania dotyczące sposobu oznakowania produktu GMO określa się w zezwoleniu, o którym mowa w art. 39. 5. Obowiązek oznakowania nie dotyczy produktu, który zawiera GMO lub ich części w ilości nie przekraczającej jednego procenta (1%) masy w sumie składników w tym produkcie, o ile obecność białka lub DNA z GMO jest niezamierzona. Art. 46. 1. Minister może w drodze decyzji, tymczasowo zakazać lub ograniczyć obrót handlowy produktem GMO, jeśli istnieją uzasadnione podejrzenia, że zagraża on zdrowiu ludzi lub środowisku. 2. Decyzje, o których mowa w ust. 1, podlegają natychmiastowemu wykonaniu. Art. 47. Decyzja w sprawie wprowadzenia do obrotu produktu GMO może być cofnięta lub zmieniona, jeżeli pojawią się nowe informacje, mogące mieć znaczenie dla oceny zagrożeń dla zdrowia ludzi lub dla środowiska, związanych z wprowadzaniem do obrotu produktu GMO. Art. 48. 1. Minister prowadzi Rejestr Produktów GMO. 2. Rejestr, o którym mowa w ust 1, zawiera: 1) wniosek o wydanie zezwolenia na wprowadzenie do obrotu produktu GMO wraz z niezbędną dokumentacją, 2) zezwolenie na wprowadzenie do obrotu produktu GMO wraz z uzasadnieniem, oraz informację o cofnięciu i zmianie zezwolenia, 3) decyzję w sprawie zakazu lub ograniczenia obrotu handlowego produktem GMO wraz z uzasadnieniem, 4) opinie Komisji, 5) informacje o zagrożeniach dla zdrowia ludzi lub dla środowiska i podjętych działaniach interwencyjnych, o których mowa w art. 43. 3. Rejestr jest jawny, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 2. 4. Wgląd do rejestru jest bezpłatny. Rozdział 6 Wywóz za granicę i tranzyt produktów GMO Art. 49. 1. Wywóz za granicę i tranzyt, o którym mowa w art. 97 § 1 pkt 1, ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny, przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów GMO wymaga zezwolenia Ministra. Przepisy art. 23, art. 24 ust. 1, art. 25-28 i art. 35 stosuje się odpowiednio. 2. W przypadku obejmowania produktów GMO procedurą wywozu za granicę i tranzytu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do zgłoszenia celnego należy dołączyć kopię zezwolenia, o którym mowa w ust. 1. 3. Przepisów rozdziału nie stosuje się do produktów GMO będących środkami spożywczymi i farmaceutycznymi. Art. 50. 1. Zezwolenie na wywóz za granicę produktów GMO może być udzielone, jeżeli: 1) spełnione są wymagania bezpieczeństwa określone w ustawie dla produktów GMO, 2) właściwe organy państwa, dla którego dany produkt GMO jest przeznaczony, oraz państw, przez terytoria których produkt GMO będzie przewożony, wyrażają zgodę na jego przyjęcie oraz przewóz. 2. Zezwolenie na wywóz za granicę produktu GMO wydaje się na czas określony nie dłuższy niż 5 lat. 3. Wniosek o wydanie zezwolenia na wywóz za granicę produktu GMO, poza spełnieniem wymagań określonych w art. 41, powinien zawierać ponadto: 1) wskazanie trasy wywozu i rodzaju środka transportu, 2) wskazanie nazwy i siedziby lub nazwiska i adresu podmiotu odbierającego produkt GMO oraz sposobu jego wykorzystania. Art. 51. 1. Zezwolenie na tranzyt produktów GMO przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może być udzielone, jeżeli: 1) spełnione są wymagania bezpieczeństwa określone w ustawie dla produktów GMO, 2) właściwe organy państwa, dla którego dany produkt GMO jest przeznaczony, oraz państw, przez terytoria których produkt GMO będzie przewożony, wyrażają zgodę na jego przyjęcie oraz tranzyt. 2. Zezwolenie na tranzyt produktów GMO przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 5 lat. 3. Wniosek o zezwolenie na tranzyt produktów GMO, poza spełnieniem wymagań określonych w art. 41, powinien zawierać ponadto: 1) informacje o ilości produktu GMO określone w sztukach, kilogramach, 2) wskazanie trasy tranzytu i rodzaju środka transportu, 3) wskazanie nazwy i siedziby lub nazwiska i adresu podmiotu odbierającego produkt GMO, 4) potwierdzenie zgody właściwych organów państwa, dla którego dany produkt GMO jest przeznaczony- na jego przyjęcie, 5) potwierdzenie zgody państw, przez terytorium których produkt GMO będzie przewożony - na jego tranzyt. Art. 52. 1. Minister niezwłocznie informuje Prezesa Głównego Urzędu Ceł oraz Komendanta Głównego Straży Granicznej o udzieleniu zezwolenia na wywóz lub tranzyt produktów GMO oraz o udzieleniu importerowi zezwolenia na wprowadzenie produktów GMO do obrotu, jak również o cofnięciu takich zezwoleń. 2. W przypadku cofnięcia zezwolenia, oryginał zezwolenia należy niezwłocznie zwrócić organowi, który je wydał. Art. 53. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki, może określić, w drodze rozporządzenia, urzędy celne właściwe dla przywozu lub wywozu produktów GMO, kierując się faktyczną możliwością sprawdzenia zgłoszenia celnego. 2. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, Minister określi w rozporządzeniu, wydanym napodstawie art. 22 ust. 1. Art. 54. 1. Minister prowadzi Rejestr Wywozu za Granicę i Tranzytu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów GMO. 2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1 zawiera: 1) wniosek o wydanie zezwolenia na wywóz za granicę produktów GMO z towarzyszącą dokumentacją, 2) wniosek o wydanie zezwolenia na tranzyt przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów GMO z towarzyszącą dokumentacją, 3) zezwolenie na wywóz za granicę, 4) zezwolenie na tranzyt przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów GMO wraz z uzasadnieniem, 5) opinie Komisji. 3. Rejestr jest jawny, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 2. 4. Wgląd do rejestru jest bezpłatny. Rozdział 7 Zasady odpowiedzialności cywilnej i karnej Art. 55. 1. Użytkownik GMO ponosi odpowiedzialność za szkodę na osobie lub mieniu, wyrządzoną komukolwiek wskutek przeprowadzenia operacji zamkniętego użycia GMO, działań polegających na zamierzonym uwolnieniu GMO do środowiska, w tym wprowadzeniu produktów GMO do obrotu, chyba że szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą nie ponosi odpowiedzialności. 2. Odpowiedzialności za szkody, o której mowa w ust. 1, nie wyłącza okoliczność, że działalność będąca przyczyną powstania szkód jest prowadzona na podstawie decyzji administracyjnej i w jej granicach. 3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do tranzytu produktów GMO przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Art. 56. 1. Kto, bez wymaganej zgody, lub nie spełniając warunków wskazanych w zgodzie dokonuje operacji zamkniętego użycia GMO, działań związanych z zamierzonym uwolnieniem GMO do środowiska, w tym wprowadzeniem do obrotu produktu GMO, bądź też wywozu za granice lub tranzytu produktów GMO podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. 2. W przypadku popełnienia czynów, o których mowa w ust. 1, można również orzec przepadek towaru lub technologii związanej z użyciem GMO na rzecz Skarbu Państwa. 3. Jeżeli w wyniku czynów, o których mowa w ust. 1, nastąpiło zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Art. 57. 1. Kto, sprowadza niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia wielu osób, lub mienia, lub środowiska, powodując zagrożenie przy operacji zamkniętego użycia GMO, przy działaniach związanych z zamierzonym uwolnieniem GMO do środowiska lub nie stosując się do nakazu wycofania produktu GMO z obrotu, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. 2. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. 3. Jeżeli następstwem czynu określonego w ust. 1 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od lat 2 do lat 12. 4. Jeżeli następstwem czynu określonego w ust. 2 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. Art. 58. Kto, wbrew obowiązkowi, w przypadku awarii powodującej niekontrolowane rozprzestrzenianie się GMO, nie przystępuje niezwłocznie do akcji ratowniczej i usuwania skutków awarii albo nie zawiadamia właściwych służb ratowniczych o wystąpieniu awarii, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Art. 59. Kto, wbrew obowiązkowi w przypadku, gdy po uzyskaniu zezwolenia na uwolnienie GMO do środowiska nastąpi jakakolwiek zmiana w przygotowaniu lub w procesie uwalniania GMO do środowiska mogąca spowodować zagrożenia dla zdrowia ludzi lub dla środowiska albo w razie powzięcia nowych informacji o takich zagrożeniach nie podejmuje działań określonych w art. 30, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Art. 60. Kto, dokonuje operacji zamkniętego użycia GMO bez uprzedniego sporządzenia oceny zagrożeń lub nie przestrzegając szczegółowych wymagań odnośnie poziomów i rodzajów zabezpieczeń albo dokonuje działań związanych z zamierzonym uwolnieniem GMO do środowiska bez uprzedniego przeprowadzenia oceny zagrożeń dla zdrowia ludzi i dla środowiska, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Art. 61. Kto, dokonuje operacji zamkniętego użycia GMO bez uprzedniego sporządzenia planu postępowania na wypadek awarii, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Art. 62. Kto, wbrew obowiązkowi, nie dokonuje weryfikacji ustaleń oceny zagrożeń dla zdrowia ludzi i dla środowiska oraz podjętych środków ochronnych, a także planu postępowania na wypadek awarii, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Art. 63. 1. Kto, wbrew obowiązkowi: 1) nie informuje właściwych organów o każdorazowej zmianie warunków operacji zamkniętego użycia GMO, mogącej mieć wpływ na zwiększenie zagrożenia dla zdrowia ludzi i dla środowiska, 2) nie prowadzi systematycznej dokumentacji prowadzonych operacji zamkniętego użycia GMO i nie przechowuje jej przez wymagany okres, 3) nie oznacza produktów GMO zgodnie z wymaganiami ustawy, - podlega karze grzywny. 2. Orzekanie w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, odbywa się na zasadach i w trybie określonym w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia. Rozdział 8 Zmiany w przepisach obowiązujących oraz przepisy przejściowe i końcowe Art. 64. W ustawie z dnia 25 listopada 1970 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia (Dz.U. Nr 29, poz. 245, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1985 r. Nr 12, poz. 49, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1992 r. Nr 33, poz. 144, Nr 91, poz. 456, z 1997 r., Nr 43, poz. 272, Nr 60, poz. 369, Nr 88, poz. 554, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 120, poz. 1268) art. 22 po ust. 3a dodaje się ust. 3b w brzmieniu: "3b Organy Inspekcji Sanitarnej i inspekcji weterynaryjnej sprawują nadzór określony w ust. 2 i 3 także w odniesieniu do postępowania z genetycznie zmodyfikowanymi organizmami". Art. 65. W ustawie z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz.U. Nr 77 poz. 335, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, Nr 133, poz. 885 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 109, poz. 1157) w art. 2 w ust. 1 dodaje się pkt 11 w brzmieniu: "11) kontrola przestrzegania przepisów i uzyskanych na ich podstawie zezwoleń, z wyłączeniem kontroli laboratoryjnej, w zakresie postępowania z genetycznie zmodyfikowanymi organizmami.". Art. 66. W ustawie z dnia 12 lipca 1995 r. o ochronie roślin uprawnych (Dz.U. z 1999 r. Nr 66, poz. 751 i Nr 101, poz. 1178) w art. 40 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: "2. Do zadań Inspekcji, zgodnie z ust. 1, należy również kontrola przestrzegania przepisów ustawy o genetycznie zmodyfikowanych organizmach.". Art. 67. W ustawie z dnia 24 kwietnia 1997 r. o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz.U. z 1999 r. Nr 66, poz. 752) w art. 35 dodaje się pkt 5 w brzmieniu: "5) postępowaniem z organizmami zmodyfikowanymi genetycznie, zgodnie z ustawą z dnia......o genetycznie zmodyfikowanych organizmach.". Art. 68. W ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z 1999 r. Nr 82, poz. 928, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 489, Nr 48, poz. 550, Nr 62, poz. 718, Nr 70, poz. 816, Nr 73, poz. 852, Nr 109, poz. 1158 i Nr 122, poz. 1314 i poz. 1321 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i poz. 44) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 28 ust. 1 po pkt 9 dodaje się pkt 10 w brzmieniu: "10) genetycznie zmodyfikowanych organizmów z wyjątkiem spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na wprowadzenie do obrotu środków spożywczych i farmaceutycznych."; 2) w art. 33 ust. 1 po pkt 6 dodaje się pkt 7 w brzmieniu: "7) genetycznie zmodyfikowanych organizmów w zakresie wydawania zezwoleń na wprowadzenie do obrotu środków spożywczych i farmaceutycznych.". Art. 69. W ustawie z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 86, poz. 960 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 43) w załączniku do ustawy: 1) w rubryce "Przedmiot opłaty skarbowej" w części IV dodaje się pkt 47a w brzmieniu: "47a. Od zgód i zezwoleń wydanych na podstawie przepisów ustawy o genetycznie zmodyfikowanych organizmach (GMO) 1) wydanie zgody na: a) uwolnienie GMO do środowiska, b) zamknięte użycie GMO, 2) wydanie zezwolenia na a) wprowadzenie do obrotów produktu GMO, b) wywóz lub tranzyt produktów GMO."; 2) w rubryce stawka na końcu dodaje się kwotę "3400 zł". Art. 70. 1. Traci moc art. 37a ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz.U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 101, poz. 1178 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 62, poz. 718 i Nr 109, poz. 1157). 2. Do czasu wydania przepisów wykonawczych, przewidzianych w ustawie zachowuje moc rozporządzenie dotychczas obowiązujące, wydane na podstawie ustawy, o której mowa w ust. 1, nie dłużej jednak niż przez okres 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Art. 71. 1. Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy a nie zakończonych decyzją ostateczną stosuje się przepisy ustawy. 2. Decyzje ostateczne wydane przed dniem wejścia w życie ustawy na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują moc na okres, na jaki zostały wydane. Art. 72. Ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów art. 9, art. 10 i art. 12-14, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.