P r o j e k t USTAWA z dnia 1998 r. o służbie cywilnej Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. W celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i neutralnego politycznie wykonywania zadań państwa ustanawia się służbę cywilną oraz określa zasady dostępu do tej służby, zasady jej organizacji, funkcjonowania i rozwoju. Art. 2. 1. Korpus służby cywilnej tworzą osoby zatrudnione na stanowiskach urzędniczych w: 1) Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, 2) urzędach naczelnych, centralnych i terenowych organów administracji rządowej, 3) urzędach podległych Prezesowi Rady Ministrów oraz naczelnym i centralnym organom administracji rządowej, 4) Rządowym Centrum Studiów Strategicznych, 5) regionalnych izbach obrachunkowych, zwanych dalej "urzędami". 2. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wykaz stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej oraz wykształcenie i kwalifikacje zawodowe wymagane do zajmowania tych stanowisk. 3. Jeżeli przepisy odrębne tak stanowią, stanowiska urzędnicze mogą być zajmowane przez osoby określone w tych przepisach. Art. 3. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 1) pracownik służby cywilnej - osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę zgodnie z zasadami określonymi w ustawie, 2) urzędnik służby cywilnej - osobę zatrudnioną na podstawie mianowania zgodnie z zasadami określonymi w ustawie, 3) członek korpusu służby cywilnej - osobę, o której mowa w pkt 1 oraz w pkt 2. Art. 4. W służbie cywilnej może być zatrudniona osoba, która: 1) jest obywatelem polskim, 2) korzysta z pełni praw publicznych, 3) nie była karana za przestępstwa popełnione umyślnie, 4) posiada kwalifikacje wymagane w służbie cywilnej, 5) cieszy się nieposzlakowaną opinią. Art. 5. Nabór do służby cywilnej jest otwarty, publiczny i konkurencyjny. Art. 6. Każdy obywatel ma prawo do informacji o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej. Art. 7. Limity mianowań do kategorii urzędniczych w służbie cywilnej na dany rok budżetowy oraz związane z nimi limity i środki finansowe na wynagrodzenia i szkolenia urzędników służby cywilnej określa ustawa budżetowa. Art. 8. W sprawach wynikających ze stosunku pracy członka korpusu służby cywilnej nie uregulowanych w ustawie stosuje się przepisy Kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy. Rozdział 2 Organizacja służby cywilnej Art. 9. 1. Szef Służby Cywilnej jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach służby cywilnej w zakresie określonym ustawą. 2. Szef Służby Cywilnej podlega Prezesowi Rady Ministrów. 3. Szefa Służby Cywilnej powołuje, po zasięgnięciu opinii Rady Służby Cywilnej, Prezes Rady Ministrów spośród urzędników służby cywilnej kategorii A. 4. Kadencja Szefa Służby Cywilnej trwa 5 lat, licząc od dnia powołania; Szef Służby Cywilnej pełni obowiązki do dnia powołania swojego następcy. 5. Kadencja Szefa Służby Cywilnej wygasa w razie jego śmierci lub odwołania. 6. Prezes Rady Ministrów odwołuje Szefa Służby Cywilnej w razie: 1) rezygnacji ze stanowiska, 2) utraty obywatelstwa polskiego, 3) utraty zdolności do pełnienia powierzonych obowiązków na skutek długotrwałej choroby, trwającej co najmniej 6 miesięcy, 4) upływu trzech miesięcy nieobecności w pracy z powodu tymczasowego aresztowania, 5) skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione umyślnie, 6) prawomocnego skazania na karę utraty praw publicznych lub na karę zakazu wykonywania zawodu urzędnika w służbie cywilnej, 7) orzeczenia zakazu zajmowania stanowisk kierowniczych w organach administracji rządowej. 7. Szef Służby Cywilnej wykonuje swoje zadania przy pomocy zastępcy Szefa Służby Cywilnej. 8. Zastępcę Szefa Służby Cywilnej powołuje spośród urzędników służby cywilnej kategorii A i odwołuje Prezes Rady Ministrów - na wniosek Szefa Służby Cywilnej. Art. 10. Szef Służby Cywilnej, przy pomocy dyrektorów generalnych urzędów, realizuje politykę państwa wobec służby cywilnej oraz koordynuje działania w zakresie planowania i wykorzystania środków, o których mowa w art. 7. Art. 11. 1. Szef Służby Cywilnej w szczególności: 1) czuwa nad przestrzeganiem zasad służby cywilnej, 2) kieruje procesem zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej, 3) dokonuje podziału limitów mianowań na poszczególne kategorie urzędnicze, 4) organizuje i prowadzi postępowanie kwalifikacyjne do kategorii urzędniczych w służbie cywilnej, 5) prowadzi konkursy na stanowiska Sekretarza Rady Ministrów i dyrektora generalnego urzędu, 6) nadzoruje konkursy na stanowiska kierownicze w służbie cywilnej prowadzone przez dyrektora generalnego urzędu, 7) prowadzi ewidencję jednostek upoważnionych do organizowania i prowadzenia szkoleń w służbie cywilnej, 8) przygotowuje projekty aktów normatywnych przewidzianych w ustawie, 9) upowszechnia informacje o służbie cywilnej, 10) wydaje Biuletyn Służby Cywilnej. 2. Szef Służby Cywilnej przedstawia Prezesowi Rady Ministrów coroczne sprawozdanie o stanie służby cywilnej i o realizacji zadań tej służby, wraz z opinią Rady Służby Cywilnej. 3. Szef Służby Cywilnej może tworzyć zespoły i rady jako organy pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze w sprawach należących do zakresu działania Szefa Służby Cywilnej. Art. 12. 1. Szef Służby Cywilnej wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Służby Cywilnej. 2. Organizację Urzędu Służby Cywilnej określa statut nadany, w drodze rozporządzenia, przez Prezesa Rady Ministrów. Art. 13. 1. Tworzy się Radę Służby Cywilnej jako organ opiniodawczo-doradczy Prezesa Rady Ministrów oraz nadzorujący prawidłowość postępowań kwalifikacyjnych i konkursowych w służbie cywilnej. 2. Rada Służby Cywilnej: 1) nadzoruje prawidłowość postępowań kwalifikacyjnych do kategorii urzędniczych w służbie cywilnej, 2) nadzoruje prawidłowość konkursów na stanowiska kierownicze w służbie cywilnej, 3) wyraża opinie w sprawach służby cywilnej przedstawianych jej przez Prezesa Rady Ministrów lub Szefa Służby Cywilnej oraz z własnej inicjatywy, 4) opiniuje projekty aktów normatywnych dotyczących służby cywilnej, 5) opiniuje zakres postępowania kwalifikacyjnego do kategorii urzędniczych, 6) opiniuje kryteria i sposób przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej, 7) opiniuje zasady awansowania urzędników służby cywilnej, 8) opiniuje plan szkoleń w służbie cywilnej, 9) wypowiada się w sprawach etyki zawodowej urzędników służby cywilnej, 10) wyraża opinię o kandydacie na stanowisko Szefa Służby Cywilnej przedstawionym jej przez Prezesa Rady Ministrów, 11) opiniuje projekt regulaminu określającego tryb pracy Wyższej Komisji Dyscyplinarnej Służby Cywilnej, 12) opiniuje coroczne sprawozdania Szefa Służby Cywilnej. Art. 14. 1. Prezes Rady Ministrów powołuje co najmniej 11, ale nie więcej niż 35 członków Rady Służby Cywilnej spośród osób odpowiadających warunkom określonym w art. 4 pkt 1-3 i 5, których wiedza, doświadczenie i autorytet dają rękojmię prawidłowej realizacji zadań Rady. 2. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady. Art. 15. 1. Kadencja członków Rady Służby Cywilnej trwa sześć lat, licząc od dnia powołania, przy czym co trzy lata kończy się kadencja połowy liczby członków. 2. Członkowie Rady pełnią swoje funkcje do czasu powołania ich następców. Art. 16. 1. Członkostwo w Radzie Służby Cywilnej wygasa: 1) w razie śmierci członka Rady, 2) jeżeli członek Rady przestał odpowiadać jednemu z warunków określonych w art. 4 pkt 1-3. 2. Prezes Rady Ministrów odwołuje członka Rady Służby Cywilnej, na wniosek Rady, w razie: 1) niewykonywania obowiązków członka Rady, 2) choroby uniemożliwiającej sprawowanie funkcji członka Rady, 3) rażącego naruszenia przepisów ustawy. 3. Prezes Rady Ministrów odwołuje członka Rady również w razie złożenia przez członka Rady rezygnacji. 4. W przypadku wygaśnięcia członkostwa w Radzie lub odwołania członka Rady przed upływem kadencji, Prezes Rady Ministrów powołuje nowego członka Rady na okres do końca tej kadencji. Art. 17. Na czas wykonywania zadań w Radzie Służby Cywilnej jej członkom przysługuje zwolnienie od pracy zawodowej. Art. 18. 1. Tryb pracy Rady Służby Cywilnej określa regulamin ustalany przez Radę. 2. Obsługę prac Rady Służby Cywilnej zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Art. 19. Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia: 1) liczbę członków Rady Służby Cywilnej, 2) wysokość wynagrodzenia przewodniczącego, wiceprzewodniczących i pozostałych członków Rady Służby Cywilnej, ustalanego jako wielokrotność najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników. Art. 20. 1. W urzędach tworzy się, z zastrzeżeniem ust. 4, stanowisko dyrektora generalnego urzędu, który podlega bezpośrednio właściwemu ministrowi, kierownikowi urzędu centralnego lub wojewodzie. 2. Dyrektor generalny urzędu: 1) zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy urzędu, warunki jego działania, a także organizację pracy, w szczególności przez: a) sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi urzędu w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez organ administracji rządowej, z wyjątkiem komórek bezpośrednio nadzorowanych przez ten organ na podstawie ustaw, b) nadzorowanie organizacyjne przebiegu prac nad terminowym przygotowaniem projektu budżetu i układu wykonawczego budżetu w części dotyczącej urzędu, c) wnioskowanie do właściwego organu administracji rządowej o nadanie regulaminu organizacyjnego urzędu lub jego komórek organizacyjnych, a następnie ustalanie regulaminu pracy, d) gospodarowanie mieniem urzędu, w tym zlecanie usług i dokonywanie zakupów dla urzędu oraz zapewnianie prowadzenia ewidencji majątku urzędu, e) reprezentowanie Skarbu Państwa w odniesieniu do mienia urzędu, f) prowadzenie kontroli wewnętrznej w urzędzie, g) sprawowanie nadzoru nad gospodarstwami pomocniczymi urzędu. h) zapewnianie przestrzegania przepisów o tajemnicy państwowej i służbowej, 2) dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w urzędzie, chyba że ustawa stanowi inaczej, oraz realizuje politykę personalną w służbie cywilnej, a w szczególności: a) dokonuje czynności wynikających z nawiązania i trwania stosunku pracy z członkami korpusu służby cywilnej oraz czynności związanych z ustaniem stosunku pracy, b) dysponuje funduszem nagród, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej, c) dysponuje środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w urzędzie, 3) organizuje i prowadzi konkursy na stanowiska dyrektora departamentu (komórki równorzędnej) i jego zastępcy w ministerstwie i urzędzie centralnym oraz dyrektora wydziału (komórki równorzędnej) i jego zastępcy w urzędzie wojewódzkim, 4) wykonuje zadania kierownika urzędu przewidziane w odrębnych przepisach, 5) wykonuje inne zadania z upoważnienia organu administracji rządowej. 3. Dyrektora generalnego urzędu zastępuje wyznaczony przez niego w uzgodnieniu z właściwym organem administracji rządowej dyrektor departamentu (komórki równorzędnej) lub wydziału (komórki równorzędnej). O ustanowieniu zastępstwa dyrektor generalny niezwłocznie zawiadamia Szefa Służby Cywilnej. 4. Zadania przewidziane w ustawie dla dyrektora generalnego urzędu wykonują w urzędach podległych naczelnym i centralnym organom administracji rządowej kierownicy tych urzędów, a w regionalnych izbach obrachunkowych ich prezesi. Rozdział 3 Nawiązanie stosunku pracy w służbie cywilnej Art. 21. 1. Kandydatów do zatrudnienia w służbie cywilnej wyłania się w drodze naboru organizowanego przez dyrektora generalnego urzędu. 2. Kandydatów, o których mowa w ust. 1, wyłania się również w drodze rekrutacji do Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, zgodnie z odrębnymi przepisami. Art. 22. 1. Dyrektor generalny urzędu, z zastrzeżeniem art. 23, ma obowiązek upowszechniać informacje o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej w kierowanym przez siebie urzędzie poprzez umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, a także poprzez ogłoszenie w Biuletynie Służby Cywilnej i w prasie. 2. Ogłoszenie powinno zawierać: 1) nazwę i adres urzędu, 2) określenie stanowiska pracy, 3) wymagania związane ze stanowiskiem pracy zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe, 4) zakres zadań wykonywanych na stanowisku pracy, 5) wskazanie wymaganych dokumentów, 6) termin i miejsce składania dokumentów. 3. Umieszczenie ogłoszenia w Biuletynie Służby Cywilnej jest bezpłatne. Art. 23. Prezes Rady Ministrów, zgodnie z odrębnymi przepisami, wskazuje absolwentom Krajowej Szkoły Administracji Publicznej stanowiska pracy w służbie cywilnej przedstawione przez Szefa Służby Cywilnej, z wyjątkiem stanowisk kierowniczych w służbie cywilnej. Art. 24. Stosunek pracy pracownika służby cywilnej nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nie określony lub na czas określony, nie dłuższy niż 3 lata. W przypadku umowy na czas określony wcześniejsze rozwiązanie stosunku pracy może być dokonane za dwutygodniowym wypowiedzeniem. Art. 25. 1. W przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej umowę o pracę zawiera się na czas określony; w czasie trwania umowy osoby te zobowiązane są do odbycia służby przygotowawczej, z zastrzeżeniem ust.8. 2. Służba przygotowawcza ma na celu teoretyczne i praktyczne przygotowanie pracownika służby cywilnej do należytego wykonywania obowiązków służbowych. 3. Dyrektor generalny urzędu powołuje komisję egzaminacyjną do oceny umiejętności praktycznego stosowania przez kandydata wiedzy zdobytej podczas służby przygotowawczej. 4. Służba przygotowawcza trwa 6 miesięcy i kończy się nie później niż po upływie 18 miesięcy od podjęcia przez pracownika pracy w danym urzędzie. Służba przygotowawcza kończy się oceną komisji egzaminacyjnej. 5. Dyrektor generalny urzędu, na podstawie oceny komisji egzaminacyjnej, zawiera z pracownikiem umowę o pracę na czas nie określony lub umowę o pracę rozwiązuje. 6. Służbę przygotowawczą organizuje dyrektor generalny urzędu, zgodnie z programem opracowanym przez Szefa Służby Cywilnej w porozumieniu z Krajową Szkołą Administracji Publicznej i publikowanym w Biuletynie Służby Cywilnej. 7. Program służby przygotowawczej może być rozszerzony przez dyrektora generalnego urzędu o część specjalistyczną, niezbędną z punktu widzenia zadań danego urzędu. 8. Absolwenci Krajowej Szkoły Administracji Publicznej zwolnieni są z odbywania służby przygotowawczej. 9. Dyrektor generalny urzędu może skrócić lub zwolnić z odbywania służby przygotowawczej absolwenta kierunków prawniczych i administracyjnych państwowych i niepaństwowych szkół wyższych, inspektora kontroli skarbowej oraz zaliczyć na poczet służby przygotowawczej uprzednie zatrudnienie kandydata lub ukończenie przez niego praktyki wymaganej zgodnie z przepisami o inspekcji celnej albo szkoły policealnej z dyplomem technika administracji. Art. 26. 1. Ustanawia się dwie kategorie urzędnicze: 1) Kategoria A - dla osób, które posiadają tytuł magistra lub równorzędny, 2) Kategoria B - dla osób, które posiadają co najmniej średnie wykształcenie. 2. W ramach każdej kategorii urzędniczej tworzy się 9 stopni służbowych. 3. Stopniom służbowym są przyporządkowane stawki dodatku służby cywilnej przysługującego urzędnikowi służby cywilnej. Art. 27. O uzyskanie kategorii urzędniczej w służbie cywilnej może ubiegać się osoba, która: 1) jest pracownikiem służby cywilnej, 2) odbyła służbę przygotowawczą, z zastrzeżeniem art. 25 ust. 8, 3) posiada co najmniej dwuletni staż pracy w służbie cywilnej, 4) posiada wykształcenie odpowiednie do kategorii, o którą się ubiega, 5) jest żołnierzem rezerwy lub nie podlega powszechnemu obowiązkowi obrony. Art. 28. 1. Szef Służby Cywilnej podaje do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w Biuletynie Służby Cywilnej maksymalną liczbę nowych mianowań w poszczególnych kategoriach urzędniczych w danym roku. 2. Szef Służby Cywilnej określa i publikuje w Biuletynie Służby Cywilnej wzór zgłoszenia do postępowania kwalifikacyjnego oraz wniosku o mianowanie do kategorii urzędniczej w służbie cywilnej. Art. 29. 1. Pracownik służby cywilnej kieruje do Szefa Służby Cywilnej zgłoszenie do postępowania kwalifikacyjnego do kategorii urzędniczej w służbie cywilnej. Zgłoszenie do postępowania kwalifikacyjnego w danym roku kalendarzowym składa się w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca. 2. Absolwenci Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, którzy spełniają warunki określone w art. 27 pkt 1, 4 i 5 składają do Szefa Służby Cywilnej wniosek o mianowanie do kategorii urzędniczej w służbie cywilnej. Wnioski o mianowanie do kategorii urzędniczej w służbie cywilnej składa się w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 maja. 3. Dyrektor generalny właściwego urzędu potwierdza spełnianie przez pracownika służby cywilnej składającego zgłoszenie lub wniosek, o których mowa w art. 28 ust. 2, warunków określonych w art. 4 pkt 1-3 i art. 27. Art. 30. 1. Szef Służby Cywilnej, z zastrzeżeniem art. 29 ust. 2, prowadzi postępowanie kwalifikacyjne do kategorii urzędniczych. 2. W celu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego Szef Służby Cywilnej powołuje zespół sprawdzający liczący co najmniej 5 osób. 3. W toku postępowania kwalifikacyjnego sprawdza się posiadanie wiedzy i kwalifikacji niezbędnych do wypełniania zadań służby cywilnej. 4. Wyniki postępowania kwalifikacyjnego wyraża się w punktach. 5. Dodatkowo przyznaje się punkty za: 1) wyniki ostatniej oceny, o której mowa w art. 69, 2) znajomość określonych języków obcych, 3) ukończenie studiów podyplomowych, 4) posiadanie stopnia lub tytułu naukowego, 5) posiadanie określonych kwalifikacji zawodowych z zakresu nauk prawnych, medycznych, technicznych i finansowych. 6. Ostatecznym wynikiem postępowania kwalifikacyjnego jest suma punktów, o których mowa w ust. 4 i 5. 7. Ostateczne wyniki postępowania kwalifikacyjnego wyższe od minimalnej liczby punktów, określonej w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów, podlegają uszeregowaniu w porządku malejącym. Art. 31. Rada Służby Cywilnej może skierować swojego przedstawiciela do obserwacji prac zespołu sprawdzającego. W przypadku stwierdzenia naruszenia zasad przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego Rada Służby Cywilnej informuje Szefa Służby Cywilnej o stwierdzonych naruszeniach. Art. 32. Osoba przystępująca do postępowania kwalifikacyjnego wnosi za nie opłatę w wysokości nie wyższej niż 50% najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników. Opłata stanowi dochód budżetu państwa. Art. 33. Posiadanie przez absolwenta Krajowej Szkoły Administracji Publicznej wiedzy i kwalifikacji niezbędnych do wypełniania zadań służby cywilnej sprawdzane jest w toku kształcenia w tej szkole i potwierdzane dyplomem jej ukończenia. Art. 34. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego do kategorii urzędniczych w służbie cywilnej, ustalając: 1) zakres tematyczny postępowania kwalifikacyjnego do kategorii urzędniczych, 2) organizację i sposób prowadzenia postępowania kwalifikacyjnego oraz szczegółowe zasady przyznawania punktów, o których mowa w art. 30 ust. 4 i 5, 3) minimalną liczbę punktów, o której mowa w art. 30 ust. 7, która nie może być niższa niż 1\4 maksymalnej możliwej do uzyskania liczby punktów, 4) rodzaje dokumentów potwierdzających spełnianie warunków określonych w art. 30 ust. 5 pkt 2-5, 5) wysokość i sposób wnoszenia opłaty, o której mowa w art. 32, 6) języki obce oraz rodzaje kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 30 ust. 5 pkt 2 i 5. Art. 35. 1. Mianowań dokonuje się w ramach limitu, o którym mowa w art. 7. 2. Szef Służby Cywilnej dokonuje w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej mianowania do kategorii urzędniczej pracownika służby cywilnej, który ukończył w danym roku postępowanie kwalifikacyjne z liczbą punktów wyższą od liczby punktów, o której mowa w art. 30 ust. 7, i z miejscem uprawniającym do mianowania lub ukończył Krajową Szkołę Administracji Publicznej. 3. Osiągnięcie miejsca uprawniającego do mianowania oznacza uzyskanie w postępowaniu kwalifikacyjnym co najmniej najniższej liczby punktów pozwalającej na mianowanie wszystkich osób, które uzyskały tę liczbę punktów bez konieczności przekroczenia limitu, o którym mowa w art. 7. 4. Z dniem mianowania dotychczasowy stosunek pracy przekształca się w stosunek pracy na podstawie mianowania. Art. 36. 1. Akt mianowania urzędnika służby cywilnej zawiera: 1) imię i nazwisko, 2) datę mianowania, 3) uzyskaną kategorię urzędniczą. 2. Akt mianowania sporządza się na piśmie. Art. 37. 1. Urzędnik służby cywilnej składa uroczyste ślubowanie następującej treści: "Ślubuję służyć Państwu Polskiemu, przestrzegać Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, sumiennie i bezstronnie wykonywać obowiązki urzędnika służby cywilnej zgodnie z najlepszą wiedzą i wolą". 2. Złożenie ślubowania urzędnik służby cywilnej potwierdza podpisem. Art. 38. 1. Dyrektor generalny urzędu przyznaje urzędnikowi służby cywilnej, w terminie 7 dni od dnia mianowania, najniższy stopień służbowy w danej kategorii urzędniczej, przysługujący od dnia mianowania. 2. Przyznanie stopnia służbowego następuje w formie pisemnej. Rozdział 4 Obsadzanie stanowisk kierowniczych w służbie cywilnej Art. 39. 1. Stanowiska kierownicze w służbie cywilnej: 1) Sekretarza Rady Ministrów, dyrektora generalnego urzędu, 2) dyrektora departamentu (komórki równorzędnej) i jego zastępcy w ministerstwie i urzędzie centralnym oraz dyrektora wydziału (komórki równorzędnej) i jego zastępcy w urzędzie wojewódzkim, obsadza się w drodze konkursu, z wyjątkiem stanowisk, o których mowa w art. 2 ust. 3. 2. Urzędnik służby cywilnej kategorii A może ubiegać się o stanowiska wymienione w ust. 1. Art. 40. 1. Konkursy na stanowiska, o których mowa w art. 39 ust. 1 pkt 1, przeprowadza Szef Służby Cywilnej. 2. Konkursy na stanowiska, o których mowa w art. 39 ust. 1 pkt 2, przeprowadzają dyrektorzy generalni urzędów w porozumieniu z Szefem Służby Cywilnej. 3. W celu przeprowadzenia konkursu Szef Służby Cywilnej powołuje zespół konkursowy liczący co najmniej 5 osób. 4. W toku konkursu sprawdzeniu podlega wiedza niezbędna do wykonywania zadań na stanowisku, na które przeprowadzany jest konkurs, predyspozycje i zdolności ogólne oraz umiejętności kierownicze. Wymagania dotyczące stanowiska, na które przeprowadzany jest konkurs, ustala prowadzący konkurs w porozumieniu z właściwym ministrem, kierownikiem urzędu centralnego lub wojewodą, 5. Do konkursu przystąpić może osoba spełniająca wymagania określone w ogłoszeniu. Art. 41. 1. Rada Służby Cywilnej może skierować swojego przedstawiciela do obserwacji każdego konkursu przeprowadzanego na stanowiska, o których mowa w art. 39 ust. 1. 2. W przypadku stwierdzenia naruszenia zasad przeprowadzania konkursu Rada Służby Cywilnej może zwrócić się do Szefa Służby Cywilnej o zarządzenie przeprowadzenia ponownego konkursu. Art. 42. 1. Konkursy na wolne stanowiska, o których mowa w art. 39 ust. 1, ogłasza się poprzez umieszczenie ogłoszenia w Biuletynie Służby Cywilnej oraz w prasie ogólnopolskiej zgodnie z wymogami określonymi w art. 22 ust. 2. 2. Szef Służby Cywilnej informuje dyrektorów generalnych urzędów o ogłaszanych konkursach. Dyrektorzy generalni urzędów upowszechniają informacje o konkursach w kierowanych przez siebie urzędach. 3. Osoby uczestniczące w konkursie mogą złożyć odwołanie od jego wyniku do Szefa Służby Cywilnej. 4. Szef Służby Cywilnej może skierować swojego przedstawiciela do obserwacji każdego konkursu na stanowisko, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 2. 5. W przypadku stwierdzenia naruszenia zasad przeprowadzenia konkursu Szef Służby Cywilnej może zarządzić przeprowadzenie ponownego konkursu. Art. 43. Jeżeli w wyniku dwukrotnego przeprowadzenia konkursu na stanowisko, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 2, nie zostanie wyłoniony kandydat spośród urzędników służby cywilnej kategorii A, do udziału w następnym konkursie na to stanowisko dopuszczane się osoby, które nie są urzędnikami służby cywilnej kategorii A. Art. 44. 1. Urzędnika służby cywilnej, który został wyłoniony w drodze konkursu na stanowisko, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 1, Prezes Rady Ministrów przenosi na to stanowisko na wniosek Szefa Służby Cywilnej, po zasięgnięciu opinii właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody oraz określa wysokość wynagrodzenia przysługującego na tym stanowisku. 2. Członka korpusu służby cywilnej, który został wyłoniony w drodze konkursu na stanowisko, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 2, Szef Służby Cywilnej przenosi na to stanowisko na wniosek dyrektora generalnego i określa wysokość wynagrodzenia przysługującego na tym stanowisku. 3. Z osobą nie będącą członkiem korpusu służby cywilnej wyłonioną w drodze konkursu, o którym mowa w art. 43, dyrektor generalny urzędu zawiera umowę o pracę na czas określony do 3 lat. Wcześniejsze rozwiązanie umowy o pracę może być dokonane za dwutygodniowym wypowiedzeniem. Art. 45. Szef Służby Cywilnej może, na wniosek dyrektora generalnego urzędu, wyrazić zgodę na dopuszczenie osób nie będących urzędnikami służby cywilnej kategorii A do konkursu na stanowisko, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 2, jeżeli do pracy na tym stanowisku niezbędne są szczególne doświadczenie lub umiejętności zawodowe. Przepis art. 44 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio. Art. 46. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób organizowania i przeprowadzania konkursów na stanowiska, o których mowa w art. 39 ust. 1, w szczególności ustalając liczbę członków zespołu konkursowego, listę wymagań, od których uzależnione jest dopuszczenie kandydata do udziału w konkursie, etapy konkursu wraz z punktacją. Rozdział 5 Zmiana i ustanie stosunku pracy w służbie cywilnej Art. 47. 1. Jeżeli jest to uzasadnione potrzebami urzędu dyrektor generalny urzędu może w każdym czasie przenieść urzędnika służby cywilnej na inne stanowisko w tym samym urzędzie, uwzględniając jego przygotowanie zawodowe i posiadaną kategorię urzędniczą. 2. Urzędnik, o którym mowa w ust. 1, zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia, jeżeli jest ono wyższe od przysługującego na nowym stanowisku, przez okres 3 miesięcy następujących po miesiącu, w którym został przeniesiony na nowe stanowisko. Wysokość dodatku służby cywilnej pozostaje bez zmiany. 3. Przepis ust. 1 nie dotyczy urzędników służby cywilnej, którzy zajmują stanowiska, o których mowa w art. 39 ust. 1. Art. 48. 1. Jeżeli przemawia za tym interes służby cywilnej, Szef Służby Cywilnej może przenieść urzędnika służby cywilnej do innego urzędu w tej samej miejscowości. 2. Szef Służby Cywilnej, jeżeli przemawia za tym szczególny interes służby cywilnej, może przenieść, na okres nie dłuższy niż 2 lata, urzędnika służby cywilnej do innego urzędu w innej miejscowości. Przenosząc urzędnika do innej miejscowości, Szef Służby Cywilnej zapewnia mu odpowiednie warunki mieszkaniowe, z uwzględnieniem jego sytuacji rodzinnej. Przeniesienie takie może nastąpić najwyżej dwa razy w czasie trwania stosunku pracy urzędnika służby cywilnej. 3. Niedopuszczalne jest przeniesienie, o którym mowa w ust. 2, bez zgody urzędnika służby cywilnej - kobiety w ciąży lub osoby będącej jedynym opiekunem dziecka w wieku do lat piętnastu. Nie można także dokonać takiego przeniesienia w przypadku, gdy stoją temu na przeszkodzie szczególnie ważne względy osobiste lub rodzinne urzędnika. 4. Przeniesienia, o których mowa w ust. 1 i 2, nie dotyczą urzędników służby cywilnej zajmujących stanowiska, o których mowa w art. 39 ust. 1. Art. 49. 1. Szef Służby Cywilnej przenosi urzędnika służby cywilnej zajmującego stanowisko, o którym mowa w art. 39 ust. 1, do innego urzędu w tej samej miejscowości lub za jego zgodą do innej miejscowości albo upoważnia dyrektora generalnego urzędu do wyznaczenia mu innego stanowiska w razie: 1) rezygnacji ze stanowiska, 2) orzeczenia kary dyscyplinarnej zakazu zajmowania stanowisk kierowniczych w służbie cywilnej, 3) długotrwałej choroby trwającej co najmniej 6 miesięcy, 4) likwidacji stanowiska w wyniku reorganizacji urzędu. 2. Prezes Rady Ministrów może dokonać przeniesienia lub upoważnienia, o których mowa w ust. 1, w stosunku do urzędnika służby cywilnej zajmującego stanowisko, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 1, jeżeli przemawia za tym ważny interes służby cywilnej, na umotywowany wniosek Szefa Służby Cywilnej lub właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody, po zasięgnięciu opinii Szefa Służby Cywilnej. 3. Szef Służby Cywilnej może dokonać przeniesienia lub upoważnienia, o których mowa w ust. 1, w stosunku do urzędnika służby cywilnej zajmującego stanowisko wymienione w art. 39 ust. 1 pkt 2, jeżeli przemawia za tym ważny interes służby cywilnej, na umotywowany wniosek dyrektora generalnego urzędu. Art. 50. 1. Przeniesienie członka korpusu służby cywilnej do innego urzędu, także w innej miejscowości, na jego wniosek lub za jego zgodą, może nastąpić w każdym czasie, jeżeli nie narusza to interesu służby cywilnej. 2. Przeniesienia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje dyrektor generalny urzędu, w którym członek korpusu służby cywilnej ma być zatrudniony, w porozumieniu z dyrektorem generalnym urzędu, w którym dotychczas jest zatrudniony. Art. 51. W razie likwidacji urzędu, w którym urzędnik służby cywilnej wykonuje pracę, lub reorganizacji tego urzędu w sposób uniemożliwiający dalsze zatrudnienie urzędnika Szef Służby Cywilnej przenosi go do innego urzędu w tej samej lub innej miejscowości oraz zobowiązuje dyrektora generalnego tego urzędu do wyznaczenia urzędnikowi stanowiska, uwzględniając jego przygotowanie zawodowe i kategorię urzędniczą. Art. 52. 1. W przypadkach uzasadnionych interesem publicznym, Szef Służby Cywilnej udziela urzędnikowi służby cywilnej, na jego wniosek, urlopu bezpłatnego na czas wykonywania zajęć, zajmowania określonego stanowiska lub wykonywania funkcji poza służbą cywilną. 2. Okres urlopu bezpłatnego, o którym mowa w ust. 1, zalicza się - łącznie w wymiarze nie dłuższym niż 5 lat - do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze urzędnika służby cywilnej. Art. 53. 1. Od decyzji określonych w art. 48, 51 i 52 urzędnikowi służby cywilnej przysługuje odwołanie do Prezesa Rady Ministrów w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji. 2. Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji. 3. Na decyzję Prezesa Rady Ministrów służby skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Art. 54. 1. Szef Służby Cywilnej, jeżeli przemawia za tym szczególny interes służby cywilnej, może przenieść urzędnika służby cywilnej w stan nieczynny na okres do jednego roku. Jeżeli po upływie tego okresu nie ustały okoliczności uzasadniające przeniesienie w stan nieczynny, Szef Służby Cywilnej może przedłużyć na czas określony, nie dłuższy niż 6 miesięcy, pozostawanie tego urzędnika w stanie nieczynnym. 2. W okresie pozostawania w stanie nieczynnym urzędnik służby cywilnej nie świadczy pracy, zachowując prawo do wynagrodzenia, dodatku służby cywilnej oraz innych uprawnień i świadczeń przysługujących w służbie cywilnej. 3. Do urzędnika przeniesionego w stan nieczynny stosuje się odpowiednio przepis art. 68. 4. Urzędnik służby cywilnej przeniesiony w stan nieczynny jest obowiązany do podjęcia wykonywania obowiązków służbowych w każdym czasie na wezwanie Szefa Służby Cywilnej doręczone mu z miesięcznym wyprzedzeniem. 5. Dyrektor generalny urzędu wyznacza urzędnikowi służby cywilnej podejmującemu wykonywanie obowiązków po okresie pozostawania w stanie nieczynnym stanowisko pracy, uwzględniając jego przygotowanie zawodowe i kategorię urzędniczą. 6. Udział w konkursie na stanowisko, o którym mowa w art. 39 ust. 1, urzędnika przeniesionego w stan nieczynny wymaga zgody Szefa Służby Cywilnej. 7. Okres pozostawania w stanie nieczynnym wlicza się do okresu zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze urzędnika służby cywilnej. Art. 55. 1. Stosunek pracy członka korpusu służby cywilnej tymczasowo aresztowanego ulega z mocy prawa zawieszeniu. W okresie zawieszenia członek korpusu służby cywilnej otrzymuje połowę wynagrodzenia przysługującego mu do dnia tymczasowego aresztowania. 2. W przypadku umorzenia postępowania karnego albo wydania wyroku uniewinniającego członkowi korpusu służby cywilnej należy wypłacić pozostałą część wynagrodzenia miesięcznego; nie dotyczy to warunkowego umorzenia postępowania karnego oraz umorzenia postępowania z powodu przedawnienia lub amnestii. 3. Okres zawieszenia stosunku pracy wskutek tymczasowego aresztowania wlicza się do okresu zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze członka korpusu służby cywilnej. Art. 56. 1. Dyrektor generalny urzędu może zawiesić członka korpusu służby cywilnej w pełnieniu obowiązków, jeżeli zostało wszczęte przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne lub karne. 2. Okres zawieszenia, o którym mowa w ust. 1, trwa do czasu zakończenia postępowania dyscyplinarnego lub karnego, nie dłużej jednak niż trzy miesiące. 3. W okresie zawieszenia, o którym mowa w ust. 1, członek korpusu służby cywilnej zachowuje prawo do wynagrodzenia oraz innych uprawnień i świadczeń przysługujących w służbie cywilnej. 4. Okres zawieszenia wlicza się do okresu zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze urzędnika służby cywilnej. 5. W stosunku do Sekretarza Rady Ministrów oraz dyrektora generalnego urzędu czynności, o których mowa w ust. 1, dokonuje Szef Służby Cywilnej. Art. 57. Stosunek pracy urzędnika służby cywilnej wygasa w razie: 1) odmowy złożenia ślubowania, 2) utraty obywatelstwa polskiego, 3) prawomocnego orzeczenia kary dyscyplinarnej wydalenia ze służby cywilnej, 4) prawomocnego skazania za przestępstwo popełnione umyślnie, 5) prawomocnego skazania na karę utraty praw publicznych lub prawa wykonywania zawodu urzędnika w służbie cywilnej, 6) upływu trzech miesięcy nieobecności w pracy z powodu tymczasowego aresztowania, 7) odmowy wykonania decyzji w sprawie przeniesienia, o którym mowa w art. 47 lub niepodjęcia pracy w urzędzie, do którego został przeniesiony w trybie art. 48 lub 51, 8) niepodjęcia wykonywania obowiązków służbowych mimo wezwania, o którym mowa w art. 54 ust. 4. Art. 58. 1. Rozwiązanie stosunku pracy urzędnika służby cywilnej następuje z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia w razie stwierdzenia przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych trwałej niezdolności do pracy uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków urzędnika służby cywilnej. W celu zbadania stanu zdrowia urzędnika tego można skierować do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z urzędu lub na jego prośbę. 2. Rozwiązanie stosunku pracy urzędnika służby cywilnej może nastąpić, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, w razie: 1) osiągnięcia wieku 65 lat, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do emerytury z osiągnięciem tego wieku, 2) dwukrotnej, następującej po sobie, negatywnej oceny, o której mowa w art. 70 ust. 1, 3) odmowy poddania się badaniu przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, 4) likwidacji urzędu lub jego reorganizacji, jeżeli nie jest możliwe przeniesienie, o którym mowa w art. 51. 3. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej bez wypowiedzenia może nastąpić w razie jego nieobecności w pracy z powodu choroby trwającej dłużej niż rok. 4. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej z przyczyn określonych w ust. 1-3 nie może naruszać przepisów dotyczących szczególnej ochrony pracowników w zakresie wypowiedzenia i rozwiązania stosunku pracy. 5. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej może nastąpić także w drodze porozumienia stron lub za trzymiesięcznym wypowiedzeniem na skutek rezygnacji urzędnika ze służby. Art. 59. W okresie wypowiedzenia członek korpusu służby cywilnej może być zwolniony z pełnienia obowiązków, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Art. 60. 1. W razie rozwiązania stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej, z przyczyn określonych w art. 58 ust. 2 pkt 4, w okresie między ustaniem zatrudnienia w likwidowanym lub reorganizowanym urzędzie a podjęciem pracy lub działalności gospodarczej, urzędnikowi temu przysługuje świadczenie pieniężne ze środków budżetu państwa, przez okres nie dłuższy niż sześć miesięcy, obliczane jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy. Świadczenie to nie przysługuje urzędnikowi, który nabył prawo do emerytury. 2. W razie gdy w okresie, o którym mowa w ust. 1, były urzędnik służby cywilnej pobiera zasiłek chorobowy albo macierzyński, wysokość świadczenia pieniężnego ulega odpowiedniemu obniżeniu. 3. Okres pobierania świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ust. 1, wlicza się do okresów pracy wymaganych do nabycia lub zachowania uprawnień pracowniczych oraz do okresów zatrudnienia w rozumieniu przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - na takich warunkach, na jakich wlicza się okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych, określonych w przepisach o zatrudnieniu i bezrobociu. Od świadczenia pieniężnego urząd odprowadza składkę na ubezpieczenia społeczne na zasadach przewidzianych dla wynagrodzenia wypłacanego w czasie trwania stosunku pracy. Art. 61. 1. Dyrektor generalny urzędu rozwiązuje stosunek pracy lub stwierdza wygaśnięcie stosunku pracy członka korpusu służby cywilnej. 2. W stosunku do Sekretarza Rady Ministrów i dyrektora generalnego urzędu czynności, o których mowa w ust. 1, dokonuje Szef Służby Cywilnej, Art. 62. 1. Zaświadczenie o zatrudnieniu za okres pracy w danym urzędzie wydaje każdorazowo dyrektor generalny urzędu, w którym urzędnik służby cywilnej wykonywał pracę. 2. Zaświadczenie obejmuje treść wymaganą odrębnymi przepisami dla świadectwa pracy. Art. 63. Spory o roszczenia ze stosunku pracy członka korpusu służby cywilnej rozpatrywane są przez sądy pracy, chyba że ustawa stanowi inaczej. Rozdział 6 Obowiązki członka korpusu służby cywilnej Art. 64. 1. Członek korpusu służby cywilnej jest obowiązany w szczególności: 1) przestrzegać Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa, 2) chronić interesy państwa oraz prawa człowieka i obywatela, 3) racjonalnie gospodarować środkami publicznymi, 4) rzetelnie i bezstronnie, sprawnie i terminowo wykonywać powierzone zadania, 5) dochowywać tajemnicy państwowej i służbowej, 6) rozwijać wiedzę zawodową, 7) godnie zachowywać się w służbie oraz poza nią. 2. Dyrektor generalny urzędu jest obowiązany zapewnić członkowi korpusu służby cywilnej właściwe warunki do wykonywania obowiązków określonych w ustawie. Art. 65. 1. Członek korpusu służby cywilnej jest obowiązany wykonywać polecenia służbowe przełożonych. 2. Jeżeli członek korpusu służby cywilnej jest przekonany, że polecenie jest niezgodne z prawem albo zawiera znamiona pomyłki, jest on obowiązany na piśmie poinformować o tym przełożonego. W razie pisemnego potwierdzenia polecenia, jest obowiązany je wykonać. 3. Członek korpusu służby cywilnej nie wykonuje polecenia, jeżeli prowadziłoby to do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia. Art. 66. 1. Członek korpusu służby cywilnej przy wykonywaniu obowiązków służbowych nie może kierować się swoimi poglądami politycznymi ani religijnymi, ani interesem jednostkowym lub grupowym. 2. Członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno publicznie manifestować swoich poglądów politycznych. 3. Członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno uczestniczyć w strajku lub akcji protestacyjnej zakłócającej normalne funkcjonowanie urzędu. 4. Urzędnik służby cywilnej nie może pełnić funkcji związkowej. 5. Urzędnik służby cywilnej nie ma prawa tworzenia ani uczestniczenia w partiach politycznych. 6. Urzędnik służby cywilnej nie może łączyć pracy w służbie cywilnej z mandatem radnego. Art. 67. W służbie cywilnej nie może powstać stosunek podległości służbowej między małżonkami oraz osobami pozostającymi ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli. Art. 68. 1. Członek korpusu służby cywilnej nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez zgody dyrektora generalnego urzędu, ani wykonywać czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do służby cywilnej. 2. Urzędnik służby cywilnej nie może podejmować zajęć zarobkowych poza urzędem bez zgody dyrektora generalnego urzędu. Art. 69. 1. Członek korpusu służby cywilnej podlega stałej ocenie bezpośredniego przełożonego w zakresie wykonywania powierzonych zadań, a także w celu ustalenia programu indywidualnej kariery zawodowej. 2. Dyrektora generalnego urzędu ocenia Szef Służby Cywilnej w porozumieniu z właściwym ministrem, kierownikiem urzędu centralnego lub wojewodą. Sekretarza Rady Ministrów ocenia Prezes Rady Ministrów. Art. 70. 1. Nie rzadziej niż raz na 2 lata lub w każdym czasie z własnej inicjatywy bezpośredni przełożony sporządza na piśmie okresową ocenę urzędnika służby cywilnej, wraz z wnioskami dotyczącymi jego kariery zawodowej. 2. Ocenie podlega wykonywanie przez urzędnika służby cywilnej obowiązków wynikających z opisu zajmowanego przez niego stanowiska pracy. Ocenę niezwłocznie doręcza się urzędnikowi. 3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady przeprowadzania ocen. Art. 71. 1. Od treści oceny służy, w ciągu 7 dni od dnia doręczenia oceny, sprzeciw do dyrektora generalnego urzędu. 2. W razie nieuwzględnienia przez dyrektora generalnego sprzeciwu, o którym mowa w ust. 1, urzędnik służby cywilnej może, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji dyrektora, odwołać się do Szefa Służby Cywilnej. Art. 72. W razie negatywnej oceny urzędnik służby cywilnej podlega ponownej ocenie, nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia doręczenia oceny. Art. 73. Przepisów art. 69 - 72 nie stosuje się wobec Szefa Służby Cywilnej oraz zastępcy Szefa Służby Cywilnej. Rozdział 7 Uprawnienia członka korpusu służby cywilnej Art. 74. Wynagrodzenie w służbie cywilnej ustala się z zastosowaniem mnożników kwoty określanej, zgodnie z przepisami ustawy o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej, corocznie w ustawie budżetowej. Art. 75. 1. Wynagrodzenie pracownika służby cywilnej składa się z wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla zajmowanego stanowiska pracy i dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej. 2. Wynagrodzenie urzędnika służby cywilnej składa się z wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla zajmowanego stanowiska pracy, dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej oraz dodatku służby cywilnej z tytułu posiadanego stopnia służbowego. 3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, mnożniki do ustalenia wynagrodzenia zasadniczego członków korpusu służby cywilnej. Art. 76. 1. Urzędnik służby cywilnej może otrzymać kolejny stopień służbowy po uzyskaniu pozytywnej oceny, o której mowa w art. 70 ust. 1, jeżeli zawiera ona umotywowany wniosek bezpośredniego przełożonego o przyznanie urzędnikowi kolejnego stopnia służbowego. Pozytywna ocena nie zawierająca takiego wniosku nie skutkuje przyznaniem urzędnikowi kolejnego stopnia służbowego. 2. Na wniosek dyrektora generalnego urzędu, umotywowany szczególnymi wynikami pracy, Szef Służby Cywilnej może wyrazić zgodę na wcześniejsze przyznanie kolejnego stopnia służbowego, jednak nie wcześniej niż po upływie 18 miesięcy od uzyskania posiadanego stopnia. 3. Bieg terminu, o którym mowa w ust. 2, nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu: 1) do czasu uzyskania oceny pozytywnej - w przypadku otrzymania oceny negatywnej, 2) do czasu podjęcia pełnienia obowiązków - w przypadku zawieszenia w ich pełnieniu. 4. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, stopnie służbowe w poszczególnych kategoriach urzędniczych i mnożniki dodatku służby cywilnej. Art. 77. 1. Członkowi korpusu służby cywilnej przysługuje dodatek za wieloletnią pracę w służbie cywilnej w wysokości wynoszącej po 5 latach pracy 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. 2. Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. 3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku, o którym mowa w ust. 1. Art. 78. 1. Za wieloletnią pracę członek korpusu służby cywilnej otrzymuje nagrodę jubileuszową w wysokości: 1) po 20 latach pracy - 75% wynagrodzenia miesięcznego, 2) po 25 latach pracy - 100% wynagrodzenia miesięcznego, 3) po 30 latach pracy - 150% wynagrodzenia miesięcznego, 4) po 35 latach pracy - 200% wynagrodzenia miesięcznego, 5) po 40 latach pracy - 300% wynagrodzenia miesięcznego, 6) po 45 latach pracy - 400% wynagrodzenia miesięcznego. 2. Do okresów pracy, o których mowa w ust. 1, wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. 3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady ustalania i wypłacania nagrody jublileuszowej. Art. 79. Członkom korpusu służby cywilnej przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Art. 80. 1. Członkom korpusu służby cywilnej za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej można przyznać nagrodę ze specjalnie utworzonego w tym celu funduszu nagród w służbie cywilnej. 2. Fundusz nagród, o którym mowa w ust. 1, w wysokości 3% planowanych wynagrodzeń osobowych pozostaje w dyspozycji dyrektorów generalnych urzędów i może być przez nich podwyższany w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia. Art. 81. 1. Członkowi korpusu służby cywilnej delegowanemu służbowo do zajęć poza siedzibą urzędu, w którym wykonuje pracę, przysługują należności na zasadach określonych w przepisach w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowych na obszarze kraju, wydanych na podstawie Kodeksu pracy. 2. Urzędnikowi służby cywilnej przeniesionemu zgodnie za art. 48 ust. 2 oprócz udostępnienia mieszkania odpowiedniego do jego sytuacji rodzinnej, przysługuje zwrot kosztów przeniesienia, zwrot opłat za udostępnione czasowo mieszkanie oraz jednorazowe świadczenie w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia. Do kosztów przeniesienia zalicza się koszty przejazdu tego urzędnika i członków jego rodziny oraz przewozu mienia. 3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki przyznawania świadczeń, o których mowa w ust. 2, przysługujących urzędnikowi służby cywilnej przeniesionemu do pracy w innej miejscowości. Art. 82. 1. Członkowi korpusu służby cywilnej, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę, przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia, a jeżeli członek korpusu przepracował co najmniej 20 lat w służbie cywilnej, jednorazowa odprawa przysługuje w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia. 2. Do okresu pracy, o którym mowa w ust. 1, wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. 3. Odprawę, o której mowa w ust. 1, oblicza się jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy. Art. 83. 1. Urzędnikowi służby cywilnej, zatrudnionemu co najmniej 10 lat w służbie cywilnej, przysługuje corocznie dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 6 dni roboczych, a po 20 latach pracy w służbie cywilnej - 12 dni roboczych. 2. Do okresu pracy uprawniającego do dodatkowego urlopu wypoczynkowego wlicza się okres zatrudnienia w administracji publicznej. Art. 84. Za czas niezdolności do pracy wskutek choroby urzędnikowi służby cywilnej przysługują łącznie przez okres roku wynagrodzenie i zasiłek chorobowy w wysokości i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Art. 85. 1. Urzędnikowi służby cywilnej zatrudnionemu w służbie cywilnej przez okres nie krótszy niż 10 lat można udzielić płatnego urlopu dla poratowania zdrowia w wymiarze nie przekraczającym jednorazowo 6 miesięcy. 2. Urlopu dla poratowania zdrowia nie można udzielić, jeżeli urzędnik służby cywilnej nie wykonywał pracy przez okres roku z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby. 3. Urlopu dla poratowania zdrowia udziela, na umotywowany opinią lekarską wniosek urzędnika służby cywilnej, dyrektor generalny urzędu. 4. Dyrektor generalny urzędu nie może dopuścić do pracy urzędnika służby cywilnej, który korzystał z urlopu dla poratowania zdrowia, bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku. 5. Urlopu dla poratowania zdrowia udziela: Szefowi Służby Cywilnej, zastępcy Szefa Służby Cywilnej oraz Sekretarzowi Rady Ministrów - Prezes Rady Ministrów, a dyrektorowi generalnemu urzędu - Szef Służby Cywilnej. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio. 6. Do okresu pracy uprawniającego do dodatkowego urlopu dla poratowania zdrowia wlicza się okres zatrudnienia w administracji publicznej. Art. 86. 1. W razie wygaśnięcia stosunku pracy urzędnika służby cywilnej z powodu tymczasowego aresztowania, dyrektor generalny urzędu, w którym urzędnik ten wykonywał pracę, jest obowiązany ponownie zatrudnić go, uwzględniając jego przygotowanie zawodowe i kategorię urzędniczą, jeżeli postępowanie karne zostało umorzone lub gdy zapadł wyrok uniewinniający, a urzędnik ten zgłosił swój powrót do pracy w ciągu 7 dni od uprawomocnienia się orzeczenia. 2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli postępowanie karne umorzono z powodu przedawnienia albo amnestii, a także w razie warunkowego umorzenia postępowania. 3. W razie odmowy ponownego zatrudnienia w służbie cywilnej, urzędnikowi, o którym mowa w ust. 1, przysługuje odwołanie do Szefa Służby Cywilnej w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji w tej sprawie. Od decyzji Szefa Służby Cywilnej przysługuje odwołanie do sądu pracy. Art. 87. 1. Czas pracy członków korpusu służby cywilnej nie może przekraczać 8 godzin na dobę i średnio 40 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż 8 tygodni. 2. W przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy i jej organizacją mogą być stosowane rozkłady czasu pracy, w których jest dopuszczalne przedłużenie czasu pracy do 12 godzin na dobę. W rozkładach tych czas pracy nie może jednak przekraczać średnio 40 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż 12 tygodni. 3. Rozkład czasu pracy w tygodniu oraz jego wymiar w poszczególnych dniach tygodnia ustala dyrektor generalny urzędu według zasad określonych w drodze rozporządzenia przez Prezesa Rady Ministrów. Dni tygodnia nie będących dniami pracy w urzędzie nie wlicza się do urlopu wypoczynkowego. 4. Jeżeli wymagają tego potrzeby urzędu, członek korpusu służby cywilnej na polecenie przełożonego wykonuje pracę poza normalnymi godzinami pracy, w tym w wyjątkowych przypadkach także w nocy oraz w niedziele i święta. 5. Pracownikowi służby cywilnej za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego poza normalnymi godzinami pracy przysługuje czas wolny w tym samym wymiarze. Na wniosek pracownika wolny czas może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu. 6. Urzędnikowi służby cywilnej za pracę poza normalnymi godzinami pracy wykonywaną w porze nocnej przysługuje czas wolny w tym samym wymiarze. 7. Urzędnikowi służby cywilnej za pracę w niedzielę przysługuje dzień wolny od pracy w najbliższym tygodniu, a za pracę w święto - inny dzień wolny. 8. Przepisów ust. 2 i 4 nie stosuje się do kobiet w ciąży oraz - bez ich zgody - do członków korpusu służby cywilnej sprawujących pieczę nad osobami wymagającymi stałej opieki lub opiekujących się dziećmi w wieku do lat ośmiu. Art. 88. 1. Członkowi korpusu służby cywilnej przysługują świadczenia emerytalne i rentowe na zasadach określonych w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. 2. W razie rozwiązania z pracownikiem służby cywilnej stosunku pracy z powodu likwidacji urzędu albo jego reorganizacji uniemożliwiającej dalsze zatrudnienie pracownika, pracownikowi temu przysługuje emerytura, jeżeli mężczyzna ukończył 60 lat, a kobieta - 55 lat oraz jeżeli ma wymagany okres zatrudnienia. 3. Przepis ust. 2 stosuje się do osób urodzonych przed 1 stycznia 1949 r. Art. 89. Prezes Rady Ministrów mając na względzie szczególny charakter wykonywanych zadań i warunki ich wykonywania może określać, w drodze rozporządzenia: 1) kategorie członków korpusu służby cywilnej, którzy korzystać będą z uprawnień szczególnych w zakresie płac i innych świadczeń przewidzianych w przepisach obowiązujących w dniu wejścia w życie ustawy oraz wysokość tych świadczeń, 2) inne dodatki do wynagrodzenia zasadniczego niż przewidziane w ustawie. Art. 90. Członkom korpusu służby cywilnej zatrudnionym na stanowisku kuratora oświaty lub zatrudnionym na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych, przysługują uprawnienia określone w art. 30, 31, 32 ust. 3, 33, 36, 46, 51, 58- 60, 86, 88 i 90 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357), a okres zatrudnienia na tych stanowiskach wlicza się do okresu zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia nauczyciela określone w tej ustawie. Art. 90. Na zasadach określonych w odrębnych przepisach, członkowie korpusu służby cywilnej korzystają z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Rozdział 8 Szkolenie i rozwój w służbie cywilnej Art. 92. Członek korpusu służby cywilnej uczestniczy w szkoleniach w służbie cywilnej. Art. 93. Szkolenia w służbie cywilnej obejmują: 1) szkolenia centralne - planowane, organizowane i nadzorowane przez Szefa Służby Cywilnej. 2) szkolenia powszechne - planowane, organizowane i nadzorowane przez dyrektora generalnego urzędu, 3) szkolenia indywidualnego toku kariery urzędnika służby cywilnej - planowane, organizowane i nadzorowane przez dyrektora generalnego urzędu w porozumieniu z zatrudnionym w danym urzędzie urzędnikiem służby cywilnej, 4) studium zarządzania strategicznego dla dyrektorów generalnych urzędów, 5) szkolenia specjalistyczne - planowane, organizowane i nadzorowane przez dyrektora generalnego urzędu, obejmujące tematykę związaną z zadaniami urzędu. Art. 94. 1. Szef Służby Cywilnej ustala corocznie plan szkoleń centralnych w służbie cywilnej. 2. Plan szkoleń centralnych zawiera w szczególności: 1) priorytety szkoleniowe wobec członków korpusu służby cywilnej, 2) rodzaje szkoleń mających szczególne znaczenie w danym roku, 3) inne zalecenia i informacje dla osób organizujących i nadzorujących szkolenia w służbie cywilnej. 3. Przy ustalaniu programów szkoleń Szef Służby Cywilnej współdziała w szczególności z Krajową Szkołą Administracji Publicznej. Art. 95. 1. Dyrektor generalny urzędu ustala, odrębnie dla każdego urzędnika służby cywilnej zatrudnionego w kierowanym przez niego urzędzie, indywidualny program rozwoju kariery, stanowiący podstawę do kierowania urzędnika na szkolenia, biorąc pod uwagę w szczególności: 1) ocenę pracy urzędnika, dokonaną przez bezpośredniego przełożonego, 2) perspektywy wykonywania pracy zawodowej przez urzędnika, 3) potrzeby i możliwości urzędu w zakresie zatrudnienia, 4) potrzeby i możliwości urzędnika ustalane w wyniku przeprowadzonych z nim uzgodnień. 2. Indywidualny program rozwoju kariery dla dyrektora generalnego urzędu jest ustalany przez Szefa Służby Cywilnej. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio. Art. 96. 1. Uczestnictwo członka korpusu służby cywilnej w szkoleniach przewidzianych dla służby cywilnej jest traktowane na równi z wykonywaniem przez niego obowiązków służbowych. 2. Członek korpusu służby cywilnej nie ponosi opłat z tytułu uczestnictwa w szkoleniach przewidzianych dla służby cywilnej. 3. W wyjątkowych wypadkach dyrektor generalny urzędu może wyrazić zgodę na pokrycie przez urząd, w całości lub w części, kosztów uczestnictwa członka korpusu służby cywilnej w szkoleniach i zajęciach innych niż przewidziane dla służby cywilnej. Art. 97. 1. Dyrektor generalny urzędu może skierować członka korpusu służby cywilnej mającego wykształcenie prawnicze do odbycia aplikacji legislacyjnej. Wzajemne prawa i obowiązki urzędu i członka korpusu służby cywilnej związane ze skierowaniem na aplikację legislacyjną określa umowa zawarta między dyrektorem generalnym urzędu a członkiem korpusu służby cywilnej. 2. Aplikacja legislacyjna kończy się egzaminem. 3. Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb organizowania i odbywania aplikacji, w szczególności uwzględniając: dziedziny prawa będące podstawą opracowania programu aplikacji legislacyjnej, wymogi i tryb przyjmowania na aplikację, także osób nie będących członkami korpusu służby cywilnej, wysokość opłat za udział w aplikacji i tryb ich uiszczania, obowiązki aplikantów i ich patronów, szczegółowe zasady, warunki oraz etapy dopuszczania oraz przeprowadzania egzaminu kończącego aplikację, skład komisji egzaminacyjnej oraz wzór zaświadczenia stwierdzającego zdanie egzaminu. Art. 98. 1. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej współuczestniczy w organizowaniu i prowadzeniu szkoleń w służbie cywilnej. 2. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej opracowuje na zlecenie Szefa Służby Cywilnej programy szkoleniowe na potrzeby szkoleń w służbie cywilnej. Art. 99. Koszty szkoleń w służbie cywilnej są pokrywane ze środków: 1) wyodrębnionych w budżetach poszczególnych urzędów, dla finansowania szkoleń powszechnych, szkoleń indywidualnego toku kariery urzędnika służby cywilnej oraz szkoleń specjalistycznych, 2) rezerwy budżetowej przeznaczonej na szkolenia urzędników służby cywilnej dla finansowania szkoleń centralnych oraz studium zarządzania strategicznego. Art. 100. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki organizowania i prowadzenia szkoleń w służbie cywilnej obejmujące w szczególności: 1) kryteria, jakie muszą spełniać podmioty, którym powierza się prowadzenia szkoleń, 2) sposób i warunki oceny prowadzonych szkoleń. Art. 101. Przepisy niniejszego rozdziału nie mają zastosowania wobec Sekretarza Rady Ministrów, Szefa Służby Cywilnej oraz zastępcy Szefa Służby Cywilnej. Rozdział 9 Odpowiedzialność dyscyplinarna członka korpusu służby cywilnej Art. 102. 1. Urzędnik służby cywilnej oraz pracownik służby cywilnej odpowiadają dyscyplinarnie za naruszenie obowiązków członka korpusu służby cywilnej. 2. Postępowanie dyscyplinarne nie może być wszczęte po upływie trzech miesięcy od dnia powzięcia przez dyrektora generalnego urzędu wiadomości o naruszeniu obowiązków ani po upływie dwóch lat od popełnienia tego czynu. W przypadku naruszenia obowiązków przez Sekretarza Rady Ministrów albo dyrektora generalnego urzędu, termin trzech miesięcy na wszczęcie postępowania dyscyplinarnego liczy się od dnia powzięcia wiadomości przez Szefa Służby Cywilnej. 3. Jeżeli członek korpusu służby cywilnej z powodu nieobecności w pracy nie ma możliwości złożenia wyjaśnień, bieg trzymiesięcznego terminu nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się do pracy. 4. Jeżeli czyn członka korpusu służby cywilnej zawiera znamiona przestępstwa, przedawnienie następuje nie wcześniej niż przedawnienie przewidziane w przepisach Kodeksu karnego. Art. 103. 1. Karami dyscyplinarnymi wobec urzędników służby cywilnej są: 1) upomnienie, 2) nagana, 3) pozbawienie możliwości awansowania przez okres dwóch lat na wyższy stopień służbowy, 4) obniżenie stopnia służbowego służby cywilnej, 5) zakaz przystępowania do konkursu na stanowisko kierownicze w służbie cywilnej przez okres dwóch lat, 6) zakaz zajmowania stanowisk kierowniczych w służbie cywilnej przez okres od 2 do 5 lat, 7) wydalenie ze służby cywilnej. 2. Karami dyscyplinarnymi wobec pracowników służby cywilnej są: 1) upomnienie, 2) nagana, 3) nagana z ostrzeżeniem, 4) nagana z pozbawieniem możliwości awansowania przez okres dwóch lat do wyższej kategorii zaszeregowania, 5) przeniesienie do niższej kategorii zaszeregowania, 6) wydalenie z pracy w urzędzie. 3. Prawomocne orzeczenie kary wymienionej w ust. 2 pkt 6 powoduje wygaśnięcie stosunku pracy. 4. Prawomocne orzeczenie kar wymienionych w ust. 1 pkt 7 oraz ust. 2 pkt 6 powoduje zakaz ubiegania się o zatrudnienie w korpusie służby cywilnej przez okres 5 lat. Art. 104. 1. Za mniejszej wagi naruszenie obowiązków członka korpusu służby cywilnej dyrektor generalny urzędu może ukarać członka korpusu upomnieniem na piśmie. Ukaranie może być poprzedzone postępowaniem wyjaśniającym. 2. Członek korpusu służby cywilnej może w ciągu 7 dni od wymierzenia mu kary upomnienia, wnieść sprzeciw do dyrektora generalnego urzędu. 3. W razie wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w ust. 2, dyrektor generalny urzędu przekazuje sprawę rzecznikowi dyscyplinarnemu. 4. W przypadku naruszenia obowiązków członka korpusu służby cywilnej, o którym mowa w ust. 1, przez Sekretarza Rady Ministrów albo dyrektora generalnego urzędu, kary upomnienia udziela Szef Służby Cywilnej. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio. Art. 105. Sprawy dyscyplinarne członków korpusu służby cywilnej rozpoznają komisje dyscyplinarne: 1) w I instancji - komisja dyscyplinarna urzędu, 2) w II instancji - Wyższa Komisja Dyscyplinarna. Art. 106. 1. Komisję dyscyplinarną urzędu powołuje dyrektor generalny urzędu spośród członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędzie. W razie potrzeby Szef Służby Cywilnej może utworzyć komisję dyscyplinarną dla kilku urzędów. 2. Komisję dyscyplinarną urzędu powołuje się na okres 3 lat, w liczbie co najmniej 10 członków korpusu służby cywilnej, w tym przewodniczącego i zastępców przewodniczącego. Art. 107. 1. Wyższą Komisję Dyscyplinarną powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Szefa Służby Cywilnej spośród urzędników służby cywilnej kategorii A. 2. Wyższą Komisję Dyscyplinarną powołuje się na okres sześciu lat w liczbie 11 członków. Członkowie Wyższej Komisji Dyscyplinarnej pełnią swoje funkcje do czasu powołania ich następców. 3. Wyższa Komisja Dyscyplinarna powołuje ze swojego grona przewodniczącego Wyższej Komisji Dyscyplinarnej i jego zastępców. 4. Tryb pracy Wyższej Komisji Dyscyplinarnej określa regulamin uchwalany przez Komisję. 5. Obsługę prac Wyższej Komisji Dyscyplinarnej zapewnia Urząd Służby Cywilnej. Art. 108. Przepisy art. 16 i 17 stosuje się odpowiednio do członków komisji dyscyplinarnych. Art. 109. Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, wynagrodzenie członków Wyższej Komisji Dyscyplinarnej Służby Cywilnej oraz komisji dyscyplinarnej urzędu ustalając wysokość wynagrodzenia przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i pozostałych członków tych komisji, ustalanego od podstawy najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników. Art. 110. 1. Wyższa Komisja Dyscyplinarna rozpatruje odwołania od orzeczeń komisji dyscyplinarnych urzędów. 2. Sprawy dyscyplinarne Sekretarza Rady Ministrów oraz dyrektorów generalnych urzędów rozpatruje w I i II instancji Wyższa Komisja Dyscyplinarna, przy czym w II instancji Komisja orzeka w pełnym składzie. Art. 111. Członkowie komisji dyscyplinarnych są niezawiśli w zakresie orzecznictwa dyscyplinarnego oraz nie są związani rozstrzygnięciami innych organów stosujących prawo, z wyjątkiem prawomocnego wyroku sądu. Art. 112. 1. Komisje dyscyplinarne orzekają w składzie: 1) w I instancji: a) trzech członków, gdy rzecznik dyscyplinarny wniósł o zastosowanie kary określonej w art. 103 ust. 1 pkt 1-4 oraz ust. 2 pkt 1-3, b) pięciu członków, a przewodniczący składu ma wykształcenie prawnicze, gdy rzecznik dyscyplinarny wniósł o zastosowanie kary określonej art. 103 ust. 1 pkt 5-7 oraz ust. 2 pkt 4-6, 2) w II instancji pięciu członków, z których co najmniej dwóch powinno posiadać wykształcenie prawnicze, gdy rozpatrywana jest sprawa, co do której orzeczono karę określoną w art. 103 ust. 1 pkt 5-7 oraz ust. 2 pkt 4-6. 2. Przewodniczący komisji dyscyplinarnej wyznacza skład orzekający i termin rozprawy. 3. W sprawach dotyczących urzędników służby cywilnej, przewodniczącym składu jest urzędnik służby cywilnej kategorii urzędniczej co najmniej takiej samej co obwiniony. Art. 113. 1. Rzecznika dyscyplinarnego urzędu powołuje dyrektor generalny urzędu spośród podległych mu urzędników służby cywilnej, a dla spraw dyscyplinarnych Sekretarza Rady Ministrów i dyrektora generalnego urzędu - Szef Służby Cywilnej. 2. Rzecznik dyscyplinarny wszczyna postępowanie wyjaśniające na polecenie dyrektora generalnego urzędu bądź Szefa Służby Cywilnej - w sprawach dyscyplinarnych Sekretarza Rady Ministrów lub dyrektora generalnego urzędu i informuje go o dokonanych ustaleniach. O wszczęciu tego postępowania rzecznik zawiadamia osobę, której ono dotyczy. 3. Rzecznik postanawia o przekazaniu komisji dyscyplinarnej wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego albo, za zgodą dyrektora urzędu, o umorzeniu postępowania wyjaśniającego. Art. 114. 1. Komisja dyscyplinarna urzędu wszczyna postępowania dyscyplinarne z dniem zgłoszenia wniosku rzecznika dyscyplinarnego o wszczęcie postępowania. 2. Obwiniony ma prawo korzystania z pomocy wybranego przez siebie obrońcy, z zastrzeżeniem przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej. W przypadku gdy rzecznik dyscyplinarny wniósł o orzeczenie kary wydalenia ze służby, a obwiniony nie ma obrońcy z wyboru, przewodniczący składu orzekającego wyznacza obrońcę spośród urzędników służby cywilnej. 3. Komisja dyscyplinarna wydaje orzeczenie po przeprowadzeniu rozprawy, w toku której wysłuchuje rzecznika dyscyplinarnego i obwinionego oraz jego obrońcy, jeżeli został ustanowiony, a także po rozpatrzeniu innych dowodów mających znaczenie w sprawie. 4. Nie usprawiedliwione niestawiennictwo obwinionego lub jego obrońcy nie wstrzymuje rozpoznania sprawy. 5. Rozprawa jest jawna. W uzasadnionych przypadkach skład orzekający może wyłączyć jawność rozprawy, jednakże ogłoszenie orzeczenia jest jawne. 6. Orzeczenie wraz z uzasadnieniem doręcza się stronom w terminie siedmiu dni od dnia ogłoszenia orzeczenia. 7. Od orzeczenia komisji dyscyplinarnej urzędu strony mogą odwołać się do Wyższej Komisji Dyscyplinarnej w ciągu 14 dni od dnia doręczenia orzeczenia. Art. 115. 1. W postępowaniu przed Wyższą Komisją Dyscyplinarną stosuje się odpowiednio przepisy art. 114 ust. 1-6. 2. Od orzeczeń Wyższej Komisji Dyscyplinarnej stronom oraz Szefowi Służby Cywilnej przysługuje odwołanie do Sądu Apelacyjnego w Warszawie. 3. Do rozpatrzenia odwołania stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o apelacji. Od orzeczenia sądu apelacyjnego kasacja nie przysługuje. Art. 116. 1. Odpis prawomocnego orzeczenia komisji dyscyplinarnej dołącza się do akt osobowych członka korpusu służby cywilnej. 2. Dyrektor generalny urzędu wykonuje kary, o których mowa w art. 103 ust. 1 pkt 3-6 oraz ust. 2 pkt 5 z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. Art. 117. 1. Kary dyscyplinarne określone w art. 103 ust. 1 pkt 1-5 oraz ust. 2 pkt 1-5 ulegają zatarciu, a odpis orzeczenia dołączony do akt osobowych podlega zniszczeniu po upływie 3 lat od dnia doręczenia prawomocnego orzeczenia o ukaraniu. Na wniosek ukaranego zatarcie może nastąpić po upływie 2 lat. 2. Jeżeli w okresie przed zatarciem kary dyscyplinarnej członek korpusu służby cywilnej będzie ponownie ukarany dyscyplinarnie, termin 3 lat, o którym mowa w ust. 1, liczy się od dnia doręczenia prawomocnego orzeczenia o ponownym ukaraniu. 3. W przypadku kary dyscyplinarnej określonej w art. 103 ust. 1 pkt 6 i 7 oraz ust. 2 pkt 6, zatarcie oraz zniszczenie odpisu orzeczenia następuje po upływie 3 lat od dnia upływu okresu, na który kara została orzeczona albo okresu, o którym mowa w art. 103 ust. 4. Art. 118. W postępowaniu przed komisjami dyscyplinarnymi w sprawach nie uregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego. Art. 119. 1. Koszty obrońcy z wyboru, który nie jest członkiem korpusu ponosi obwiniony. 2. Koszty biegłych powołanych przez komisję dyscyplinarną i zleconych przez nią ekspertyz ponosi urząd, przy którym działa komisja dyscyplinarna. Art. 120. Przepisy niniejszego rozdziału nie mają zastosowania wobec Szefa Służby Cywilnej oraz zastępcy Szefa Służby Cywilnej. Rozdział 10 Przepisy przejściowe i dostosowujące Art. 121. 1. Z dniem wejścia w życie ustawy osoby zatrudnione na stanowiskach określonych w art. 2 stają się z mocy prawa pracownikami służby cywilnej. 2. Wynagrodzenie miesięczne osób, o których mowa w ust. 1, ustalone zgodnie z przepisami niniejszej ustawy nie może być niższe od ich dotychczasowego miesięcznego wynagarodzenia. Art. 121. 1. Stosunki pracy nawiązane w urzędach, o których mowa w art. 2, przed dniem wejścia w życie ustawy na podstawie mianowania na zasadach określonych w ustawie z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. Nr 31, poz. 214, z 1984 r. Nr 35, poz. 187, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24, Nr 34, poz. 178 i poz. 182, z 1990 r. nr 20, poz. 121, z 1991 r. Nr 55, poz. 234, nr 88, poz. 400 i Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 90, poz. 451, z 1994 r. Nr 136, poz. 704, z 1995 r. Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 98, poz. 604 i Nr 133, poz. 882 oraz poz. 883), pozostają w mocy nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2003 r., chyba że wcześniej w sposób określony w niniejszej ustawie zostały przekształcone, rozwiązane lub wygasły. 2. Z dniem 1 stycznia 2004 r. dotychczasowy stosunek pracy osób zatrudnionych na podstawie mianowania na zasadach określonych w ustawie z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych przekształca się w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nie określony. Art. 123. 1. W stosunku do pracowników, zatrudnionych na podstawie mianowania zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych stosuje się: art. 10 ust. 1a i 1b oraz ust. 5, art. 13-16 oraz art. 27 ust. 3 tej ustawy. 2. Osoby odwołane z funkcji organu administracji państwowej lub innego stanowiska kierowniczego w administracji państwowej, które przed powołaniem na tę funkcję lub stanowisko były urzędnikami państwowymi mianowanymi zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych stają się pracownikami służby cywilnej i w stosunku do nich zachowuje moc art. 435 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych. Art. 124. 1. Z dniem wejścia w życie ustawy urzędnicy służby cywilnej, mianowani na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 89 z 1996 r., poz. 402 oraz z 1997 r. Nr 106, poz. 679), stają się urzędnikami służby cywilnej kategorii A w rozumieniu niniejszej ustawy. 2. Urzędnikom, o których mowa w ust. 1, przyznaje się najniższy stopień służbowy w kategorii A służby cywilnej. 3. Do wynagrodzenia urzędników, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy o wynagrodzeniu w służbie cywilnej wydane na podstawie niniejszej ustawy. 4. Jeżeli wynagrodzenie urzędników, o których mowa w ust. 1, jest niższe od przysługującego poprzednio, przez okres trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy wypłaca się im dodatek wyrównawczy w wysokości różnicy między wynagrodzeniem przysługującym dotychczas a wynagrodzeniem aktualnym. Art. 125. Przepisów niniejszej ustawy nie stosuje się do korpusu służby zagranicznej. Art. 126. 1. W stosunku do pracowników służby cywilnej, którzy w dniu wejścia w życie ustawy mają co najmniej dwuletni staż pracy w administracji publicznej, nie stosuje się przepisu art. 27 pkt 2. 2. W okresie 2 lat od dnia wejścia w życie ustawy do stażu pracy w służbie cywilnej, o którym mowa w art. 27 pkt 3, zalicza się staż pracy w administracji publicznej. Art. 127. 1. W okresie 5 lat od dnia wejścia w życie ustawy o stanowiska wymienione w art. 39 ust. 1 mogą ubiegać się osoby nie będące urzędnikami służby cywilnej kategorii A. 2. Z osobami nie będącymi urzędnikami służby cywilnej kategorii A ubiegającymi się o stanowisko, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 1, umowę o pracę zawiera Prezes Rady Ministrów. 3. Do osób nie będących urzędnikami służby cywilnej kategorii A ubiegających się o stanowisko, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 2, przepisy art. 44 stosuje się odpowiednio. Art. 128. 1. Stosunek pracy osób, które w dniu 31 grudnia 1998 r. zajmują stanowisko Szefa Służby Cywilnej, Sekretarza Rady Ministrów i dyrektora generalnego urzędu powierzone im na podstawie art. 93 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o służbie cywilnej przekształca się z mocy prawa w stosunek pracy na podstawie powołania, trwający do dnia obsadzenia tego stanowiska na zasadach przewidzianych w niniejszej ustawie nie dłużej jednak niż przez okres dwóch lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. 2. Szefa Służby Cywilnej oraz Sekretarza Rady Ministrów odwołuje Prezes Rady Ministrów, a dyrektora generalnego urzędu - Szef Służby Cywilnej. 3. Do osób, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy niniejszej ustawy dotyczące pracowników służby cywilnej. 4. W stosunku do Sekretarza Rady Ministrów oraz dyrektora generalnego urzędu czynności, o których mowa w art. 29 ust. 3 oraz art. 38 ust. 1, dokonuje Szef Służby Cywilnej. Art. 129. 1. Osoba zajmująca stanowisko Szefa Służby Cywilnej powierzone jej na podstawie art. 93 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o służbie cywilnej może złożyć wniosek o mianowanie do kategorii urzędniczej w służbie cywilnej do Prezesa Rady Ministrów w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy. 2. Mianowania osoby, o której mowa w ust. 1, do kategorii urzędniczej w służbie cywilnej dokonuje, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezes Rady Ministrów. Art. 130. 1. W okresie 2 lat od dnia wejścia w życie ustawy Wyższa Komisja Dyscyplinarna może działać z udziałem pracowników służby cywilnej. 2. W okresie, o którym mowa w ust. 1, funkcję rzecznika dyscyplinarnego urzędu może sprawować pracownik służby cywilnej. Art. 131. Do pierwszego składu Rady Służby Cywilnej Prezes Rady Ministrów powołuje połowę tego składu na okres trzech lat, połowę zaś na okres sześciu lat. Rozdział 11 Zmiany w przepisach obowiązujących Art. 132. W ustawie z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 1 skreśla się pkt 3a - 5 oraz pkt 11 i 12, 2) w art. 1 dodaje się ust. 2 w brzmieniu: "2. Ustawa określa obowiązki i prawa osób zatrudnionych w: 1) Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, 2) urzędach naczelnych, centralnych i terenowych organów administracji rządowej, 3) urzędach podległych Prezesowi Rady Ministrów oraz naczelnym i centralnym organom administracji rządowej, 4) Rządowym Centrum Studiów Strategicznych, 5) regionalnych izbach obrachunkowych, wobec których nie mają zastosowania przepisy ustawy o służbie cywilnej.", 3) art. 7{1} otrzymuje brzmienie: "Art. 7{1}.1. Kierownik urzędu może skierować urzędnika mającego wykształcenie prawnicze do odbycia aplikacji legislacyjnej. Wzajemne prawa i obowiązki urzędu i urzędnika, związane ze skierowaniem na aplikację legislacyjną, określa umowa zawarta między kierownikiem urzędu a urzędnikiem. 2. Aplikacja legislacyjna kończy się egzaminem. 3. Szczegółowe zasady i tryb organizowania i odbywania aplikacji określają przepisy odrębne.", 4) skreśla się art. 24{1} , 5) w art. 48 skreśla się wyrazy "art. 24{1}". Art. 133. W ustawie z dnia 14 czerwca 1991 r. o Krajowej Szkole Administracji Publicznej (Dz.U. Nr 63, poz. 266, Nr 104, poz. 450 oraz z 1996 r. Nr 106, poz. 496) w art. 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Słuchacze Szkoły są wyłaniani w drodze postępowania rekrutacyjnego spośród osób posiadających ukończone studia wyższe z tytułem magistra lub równorzędnym.". Art. 134. W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz.U. Nr 106, poz. 679) w art. 2 w pkt 1 i 2 wyrazy "urzędników służby cywilnej" zastępuje się wyrazami "członków korpusu służby cywilnej". Art. 135. W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. o Inspekcji Celnej (Dz.U. Nr 71, poz. 449) w art. 6 skreśla się ust. 4. Rozdział 12 Przepisy końcowe Art. 136. Traci moc ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 89, poz. 402 oraz z 1997 r. Nr 106, poz. 679). Art. 137. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.