P r o j e k t

                                                                               
                                                                               
                                    USTAWA
                   z dnia                           1998 r.
                                       
          o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego i gmin górniczych
               do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej
                                       
                                       
                                  Rozdział 1
                                Przepisy ogólne
                                       
                                    Art. 1.
Ustawa określa zasady reformy górnictwa węgla kamiennego w latach 1998-2002
oraz instrumenty niezbędne dla osiągnięcia rentowności przez przedsiębiorstwa
górnicze, w tym:
   1) zasady restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw górniczych,
   2) zasady likwidacji kopalni węgla kamiennego,
   3) zasady restrukturyzacji zatrudnienia w przedsiębiorstwach górniczych,
   4) szczególne uprawnienia i zadania gmin górniczych,
   5) źródła i zasady finansowania reformy,
   6) zasady zarządzania w przedsiębiorstwach węglowych,
   7) nadzór nad realizacją reformy.
   
                                    Art. 2.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
   1) zakładzie górniczym - należy przez to rozumieć służący wydobywaniu węgla
     kamiennego zakład górniczy w rozumieniu art. 6 pkt 7 ustawy z dnia 4
     lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. Nr 27, poz. 96, z
     1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 111, poz. 726 i Nr
     133, poz. 885), zwanej dalej "Prawem geologicznym i górniczym",
   2) spółce węglowej - należy przez to rozumieć jednoosobową spółkę Skarbu
     Państwa, prowadzącą wydobycie węgla kamiennego na podstawie koncesji, albo
     która prowadzi lub prowadziła likwidację zakładu górniczego,
   3) przedsiębiorstwie górniczym - należy przez to rozumieć:
     a) spółkę węglową,
     b) spółkę, w której akcje lub udziały Skarbu Państwa albo spółek
       węglowych lub przedsiębiorstw państwowych przekraczają 50% wartości
       kapitału akcyjnego lub zakładowego, prowadzącą wydobycie węgla
       kamiennego na podstawie koncesji, albo która prowadzi lub prowadziła
       likwidację zakładu górniczego,
     c) przedsiębiorstwo państwowe, wydobywające węgiel kamienny na podstawie
       koncesji albo które prowadzi lub prowadziło likwidację zakładu
       górniczego,
   4) kopalni - należy przez to rozumieć wyodrębnioną jednostkę organizacyjną
     przedsiębiorstwa górniczego prowadzącą zakład górniczy,
   5) przedsiębiorstwie robót górniczych - należy przez to rozumieć
     przedsiębiorcę prowadzącego roboty górnicze pod ziemią związane z budową,
     utrzymaniem lub likwidacją zakładu górniczego,
   6) górnictwie - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa górnicze i
     przedsiębiorstwa robót górniczych,
   7) opłatach i karach należnych gminie - należy przez to rozumieć należne
     gminie opłaty i kary, określone w:
     a) ustawie z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu
       środowiska (Dz.U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446,
       z 1996 r. Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 622 oraz z 1997 r. Nr 46, poz.
       296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885),
     b) ustawie z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne (Dz.U. Nr 38,
       poz. 230, z 1980 r. Nr 3, poz. 6, z 1983 r. Nr 44, poz. 201, z 1989 r.
       Nr 26, poz. 139 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 39,
       poz. 222, z 1991 r. Nr 32, poz. 131 i Nr 77, poz. 335, z 1993 r. Nr 40,
       poz. 183, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1995 r. Nr 47, poz. 243, z 1996
       r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 47, poz. 299, Nr 88, poz. 554 i Nr
       133, poz. 885), zwanej dalej "Prawem wodnym",
     c) Prawie geologicznym i górniczym,
   8) pracowniku zatrudnionym pod ziemią oraz pracowniku zatrudnionym w
     zakładzie przeróbki mechanicznej węgla - należy przez to rozumieć
     pracownika, z którym zawarto umowę o pracę na czas nieokreślony i który
     pracę pod ziemią lub w zakładzie przeróbki mechanicznej węgla wykonywał w
     okresie trzech miesięcy przed objęciem go restrukturyzacją, jeżeli:
     a) posiada łącznie co najmniej pięcioletni staż pracy w:
        - przedsiębiorstwach górniczych lub spółkach prawa handlowego
         utworzonych przez te przedsiębiorstwa,
        - przedsiębiorstwach robót górniczych będących przedsiębiorstwami
         państwowymi lub spółkami prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa
         albo przedsiębiorstwa państwowego,
        - Przedsiębiorstwie Budowy Szybów S.A. w Bytomiu,
     b) był zatrudniony w dniu 31 grudnia 1997 r. w kopalni całkowicie
       likwidowanej,
   9) gminie górniczej - należy przez to rozumieć gminę, na terenie której:
     a) prowadzona jest działalność objęta koncesją na wydobywanie węgla
       kamiennego i na rzecz której przedsiębiorstwo górnicze jest obowiązane
       uiszczać opłatę eksploatacyjną,
     b) zlokalizowany jest zakład górniczy lub jego część.
     
                                    Art. 3.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wykaz przedsiębiorstw
górniczych, o których mowa w art. 2 pkt 3.

                                  Rozdział 2
            Restrukturyzacja finansowa przedsiębiorstw górniczych.
                                       
                                    Art. 4.
1. Restrukturyzacji finansowej podlegają zobowiązania pieniężne
  przedsiębiorstw górniczych, zwane dalej "zobowiązaniami", wraz z odsetkami
  wobec:
   1) budżetu państwa - z wyłączeniem zobowiązań z tytułu:
     a) podatku dochodowego od osób fizycznych,
     b) rat kredytów na budowę kopalń, poręczonych przez Ministra Finansów w
       imieniu Skarbu Państwa,
   2) Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych
     Świadczeń Pracowniczych - z tytułu należnych składek,
   3) Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - z tytułu
     należnych wpłat,
   4) Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz
     wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej - z tytułu
     należnych opłat i kar, w części dotyczącej tych funduszy,
   5) gminy - z tytułu opłat i kar należnych gminie.
2. Restrukturyzacja finansowa przedsiębiorstw górniczych może polegać na:
   1) umorzeniu całości lub części ich zobowiązań,
   2) odroczeniu terminu spłaty ich zobowiązań na określony czas,
   3) rozłożeniu spłaty ich zobowiązań na raty,
   4) zamianie podlegających spłacie zobowiązań na ich akcje i udziały,
   5) zwolnieniu od obowiązku uiszczania bieżących opłat i kar.
   
                                    Art. 5.
1. Powstałe przed dniem 1 kwietnia 1998 r. zobowiązania, o których mowa w art.
  4 ust. 1 pkt 1-3, oraz zobowiązania wobec Narodowego Funduszu Ochrony
  Środowiska i Gospodarki Wodnej z tytułu opłat i kar za szczególne korzystanie
  z wód i urządzeń wodnych, w części dotyczącej odprowadzania zasolonych wód
  kopalnianych do wód, określonych przepisami Prawa wodnego, z zastrzeżeniem
  ust. 3, ulegną umorzeniu wraz z odsetkami, po spełnieniu warunków, o których
  mowa w art. 8 ust. 2.
2. W trakcie postępowania oddłużeniowego, o którym mowa w art. 7 ust. 1, nie
  nalicza się odsetek od zobowiązań, o których mowa w ust. 1.
3. Powstałe przed dniem 1 kwietnia 1998 r. zobowiązania z tytułu podatku od
  towarów i usług podlegają restrukturyzacji finansowej na następujących
  zasadach:
   1) termin spłaty zobowiązań głównych podlega odroczeniu do dnia 31 grudnia
     2000 r.,
   2) odsetki od zobowiązań głównych podlegają umorzeniu w pełnej wysokości po
     spełnieniu warunków, o których mowa w art. 8 ust. 2,
   3) od dnia 1 stycznia 2001 r. następuje spłata zobowiązań w terminie nie
     dłuższym niż 5 lat, na warunkach określonych w umowie zawartej pomiędzy
     dłużnikiem a wierzycielem.
4. Powstałe przed dniem 1 kwietnia 1998 r. zobowiązania, o których mowa w art.
  4 ust. 1 pkt 4, z wyjątkiem zobowiązań z tytułu opłat i kar za szczególne
  korzystanie z wód i urządzeń wodnych, w części dotyczącej odprowadzania
  zasolonych wód kopalnianych do wód, podlegają restrukturyzacji finansowej na
  następujących zasadach:
   1) termin spłaty zobowiązań głównych podlega odroczeniu do dnia 31 grudnia
     2005 r.,
   2) odsetki od zobowiązań głównych podlegają umorzeniu po spełnieniu
     warunków, o których mowa w art. 8 ust. 2,
   3) od dnia 1 stycznia 2006 r. następuje spłata zobowiązań w terminie nie
     dłuższym niż pięć lat, na warunkach określonych w umowie zawartej pomiędzy
     dłużnikiem a wierzycielem, z możliwością ich przeznaczenia na realizację w
     przedsiębiorstwach górniczych inwestycji proekologicznych, uzgodnionych z
     Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkim
     funduszem ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
5. Powstałe przed dniem 1 kwietnia 1998 r. zobowiązania z tytułu opłat i kar
  należnych gminom podlegają restrukturyzacji finansowej na następujących
  zasadach:
   1) termin spłaty zobowiązań głównych i należnych odsetek ulega odroczeniu do
     dnia 31 grudnia 2000 r.,
   2) począwszy od dnia 1 stycznia 2001 r. następuje spłata zobowiązań w
     równych ratach kwartalnych, z tym że ostatnią ratę należy uregulować w
     terminie do dnia 31 grudnia 2005 r.,
   3) na wniosek dłużnika i za zgodą wierzyciela, zobowiązania z tych tytułów
     mogą być zamienione w całości lub w części na akcje lub udziały dłużnika,
     w wyniku podwyższenia jego kapitału akcyjnego lub zakładowego; akcje lub
     udziały mogą być obejmowane wyłącznie przez gminy,
   4) wartość akcji lub udziałów, o których mowa w pkt 3, przeznaczonych na
     zaspokojenie zobowiązań wobec gmin nie może przekroczyć 49% kapitału
     akcyjnego lub zakładowego przed jego podwyższeniem.
   
                                    Art. 6.
1. Od dnia wejścia w życie ustawy do dnia zawarcia umowy, o której mowa w art.
  8 ust. 1, wstrzymuje się wykonanie zobowiązań, o których mowa w art. 5 ust. 1
  i ust. 3-5.
2. W okresie odroczenia terminów spłaty zobowiązań, o których mowa w art. 5
  ust. 1 i 3, oraz w okresie spłaty tych zobowiązań, nie stosuje się przepisów
  art. 57 § 1-4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr
  137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083), z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W przypadku nie zapłacenia lub nieterminowego zapłacenia którejkolwiek z
  rat zobowiązań, o których mowa w ust. 2, nalicza się odsetki za zwłokę od
  zaległości podatkowych, licząc od następnego dnia po upływie terminu, w
  którym rata miała być zapłacona.
4. Umorzone kwoty zobowiązań uwzględnia się w rachunku zysków i strat, na
  zasadach powszechnie obowiązujących z tym, że przychody z tytułu umorzenia
  nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.
  o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 i Nr
  134, poz. 646, z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 43, poz. 163, Nr 80, poz. 368, Nr
  87, poz. 406, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547, Nr 123, poz. 602 i Nr 127,
  poz. 627, z 1995 r. Nr 5, poz. 25, Nr 86, poz. 433, Nr 96, poz. 478, Nr 133,
  poz. 654 i Nr 142, poz. 704, z 1996 r. Nr 25, poz. 113, Nr 34, poz. 146, Nr
  90, poz. 405, Nr 137, poz. 639 i Nr 147, poz. 686, z 1997 r. Nr 9, poz. 44,
  Nr 28, poz. 153, Nr 79, poz. 484, Nr 96, poz. 592, Nr 107, poz. 685, Nr 118,
  poz. 754, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 776 i poz. 777, Nr 137, poz. 926, Nr
  139, poz. 932, 934, Nr 140, poz. 939 i Nr 141, poz. 945 oraz z 1998 r. Nr 60,
  poz. 383), zwana dalej "ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych".

                                    Art. 7.
1. Restrukturyzację finansową, o której mowa w art. 4 ust. 2, przeprowadza się
  w drodze postępowania zwanego dalej "postępowaniem oddłużeniowym".
2. Postępowanie oddłużeniowe wszczyna się na wniosek przedsiębiorstwa
  górniczego, złożony wierzycielowi nie później niż do dnia 30 czerwca 1999 r.
3. Integralną część wniosku, o którym mowa w ust. 2, stanowi pozytywnie
  zaopiniowany w trybie ust. 5 i 6 program naprawczy, określający sposoby i
  środki działania, które mają zapewnić przedsiębiorstwu górniczemu osiągnięcie
  dodatniego wyniku finansowego na działalności operacyjnej, najpóźniej do
  końca 2000 r., a także określający propozycje restrukturyzacji finansowej
  wraz z harmonogramem jej realizacji oraz zadania w zakresie ochrony
  środowiska.
4. Do wniosku należy załączyć, sporządzone według stanu na ostatni dzień
  kwartału poprzedzającego dzień złożenia wniosku, następujące dokumenty:
   1) odpis z właściwego rejestru,
   2) bilans z rachunkiem zysków i strat,
   3) spis wierzycieli zawierający oznaczenie wierzyciela, wysokość
     wierzytelności, datę powstania, terminy płatności oraz zabezpieczenia
     spłat tych wierzytelności.,
   4) wykaz udzielonych poręczeń i gwarancji oraz ustanowionych hipotek,
   5) wykaz niewykonanych tytułów egzekucyjnych wystawionych przeciwko
     przedsiębiorstwu górniczemu,
   6) wykaz dłużników, z podaniem wysokości należności i terminów ich
     płatności.
5. Program naprawczy, o którym mowa w ust. 3, opiniuje Minister Gospodarki, w
  uzgodnieniu z Ministrem Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa,
  Ministrem Finansów i Ministrem Skarbu Państwa, po uzyskaniu stanowiska:
   1) Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - w odniesieniu do zobowiązań
     wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Funduszu Pracy i Funduszu
     Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
   2) Prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - w
     odniesieniu do zobowiązań wobec Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i
     Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i
     gospodarki wodnej,
   3) Prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - w
     odniesieniu do zobowiązań wobec tego funduszu,
   4) zarządów gmin górniczych, na terenie których znajduje się
     przedsiębiorstwo górnicze,
6. Udzielenie opinii, o której mowa w ust. 5, powinno nastąpić w terminie nie
  dłuższym niż 30 dni.

                                    Art. 8.
1. Postępowanie oddłużeniowe prowadzi się na podstawie umowy zawartej przez
  dłużnika z wierzycielem. Umowa, przy uwzględnieniu  zasad, o których mowa w
  ustawie, określa warunki realizacji restrukturyzacji finansowej.
2. Podstawą realizacji postępowania oddłużeniowego jest spełnienie przez
  dłużnika w okresie od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 grudnia 2002 r.
  następujących warunków:
   1) nie przekroczenie przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o
     którym mowa w art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o
     negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u
     przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. Nr 1,
     poz. 2, Nr 43, poz. 221, z 1997 r. Nr 121, poz. 770 oraz z 1998 r. Nr
     ...., poz. ....),
   2) nie dokonywania darowizn, chyba że dotyczy to nieodpłatnego przekazywania
     obiektów majątku nieprodukcyjnego przynoszącego straty,
   3) realizowania przez dłużnika restrukturyzacji przedsiębiorstwa górniczego
     zgodnie z programem naprawczym,
   4) regulowania bieżących zobowiązań z tytułu ubezpieczeń społecznych,
     składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń
     Pracowniczych, począwszy od dnia 1 stycznia 1999 r.
3. Z chwilą zawarcia umowy, o której mowa w ust. 1, wstrzymuje się
  wykonywanie, zawartych wcześniej i nie wykonanych umów, porozumień oraz
  decyzji dotyczących zobowiązań, o których mowa w art. 5 ust. 1 i ust. 3-5, a
  postępowania egzekucyjne zawiesza się do dnia zakończenia postępowania
  oddłużeniowego.
4. W okresie prowadzenia postępowania oddłużeniowego, nie stosuje się
  przepisów art. 5 § 2 i 3 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24
  października 1934 r. - Prawo upadłościowe (Dz.U. z 1991 r. Nr 118, poz. 512,
  z 1994 r. Nr 1 poz. 1, z 1995 r. Nr 85, poz. 426, z 1996 r. Nr 6, poz. 43, Nr
  43, poz. 189, Nr 106, poz. 496, Nr 149, poz. 703 oraz z 1997 r. Nr 28, poz.
  153, Nr 54, poz. 349, Nr 117, poz. 751, Nr 121, poz. 770 i Nr 140, poz. 940).
5. W przypadku niespełnienia przez dłużnika któregokolwiek z warunków
  określonych w ust. 2 postępowanie oddłużeniowe podlega umorzeniu, a objęte
  tym postępowaniem zobowiązania wraz z odsetkami stają się wymagalne.
6. Decyzje w sprawie umorzenia postępowania oddłużeniowego podejmuje Minister
  Gospodarki w uzgodnieniu z Ministrem Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych
  i Leśnictwa, Ministrem Finansów i Ministrem Skarbu Państwa.
7. Przebieg postępowania oddłużeniowego monitoruje Państwowa Agencja
  Restrukturyzacji Górnictwa Węgla Kamiennego S.A. w Katowicach, która w
  przypadku stwierdzenia niespełnienia przez dłużnika warunków, o których mowa
  w ust. 2, informuje o tym Ministra Gospodarki.
                                       
                                    Art. 9.
1. Powstałe po dniu 31 marca 1998 r. zobowiązania, o których mowa w art. 4
  ust. 1, mogą być regulowane przez dłużnika na zasadach określonych w umowie
  zawartej z wierzycielem, w przypadku stwierdzonej w opinii, o której mowa w
  art. 7 ust. 5, niemożności regulowania tych zobowiązań, do czasu uzyskania
  rentowności, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2000 r.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, może zawierać postanowienia dotyczące:
   1) umorzenia istniejących zobowiązań w pełnej wysokości, z wyjątkiem
     zobowiązań z tytułu podatku od towarów i usług oraz z tytułu opłat i kar
     należnych gminom,
   2) odroczenia terminu płatności zobowiązań nie podlegających umorzeniu,
     jednak na okres nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia 2000 roku,
   3) rozłożenia spłaty zobowiązań, o których mowa w pkt 2, na okres nie
     przekraczający 5 lat.
3. Powstałe po dniu 31 marca 1998 r. zobowiązania z tytułu podatku od towarów
  i usług oraz z tytułu opłat i kar należnych gminom, mogą być przedmiotem umów
  tylko w zakresie terminów oraz warunków spłaty.
4. W umowie, o której mowa w ust. 1, określa się sposób oraz inne warunki
  restrukturyzacji zadłużenia,
5. W przypadku, gdy dłużnik przez trzy kolejne miesiące nie będzie realizował
  warunków umowy, na wniosek wierzyciela, postępowanie oddłużeniowe może zostać
  umorzone.
6. Do restrukturyzacji finansowej zobowiązań, o których mowa w ust. 1,
  przepisy art. 7 i art. 8, stosuje się odpowiednio.

                                   Art. 10.
Przepisy art. 4-8 w odniesieniu do zobowiązań, o których mowa w art. 4 ust. 1
pkt 1-3, stosuje się odpowiednio do przedsiębiorstw robót górniczych będących
przedsiębiorstwami państwowymi lub spółkami prawa handlowego z udziałem Skarbu
Państwa oraz do Przedsiębiorstwa Budowy Szybów S.A. w Bytomiu.

                                   Art. 11.
Przedsiębiorstwa górnicze prowadzące całkowitą lub częściową likwidację kopalń
są zwolnione z dniem zaprzestania wydobywania węgla od obowiązku zapłaty
bieżących wpłat, opłat i kar, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3-5, w
wysokości przypadającej na likwidowaną kopalnię lub jej część.

                                  Rozdział 3
                              Likwidacja kopalni
                                       
                                   Art. 12.
1. Całkowita likwidacja kopalni polega na zaprzestaniu wydobywania węgla
  kamiennego i likwidacji zakładu górniczego.
2. Częściowa likwidacja kopalni polega na likwidacji oznaczonej części zakładu
  górniczego, zbędnej ze względów technicznych lub technologicznych, dla której
  zgodnie z przepisami art. 81 ust. 4 Prawa geologicznego i górniczego
  sporządzany jest plan ruchu likwidacji części zakładu górniczego.

                                   Art. 13.
1. Wszczęcie całkowitej lub częściowej likwidacji kopalni następuje na
  podstawie rozstrzygnięcia właściwego organu przedsiębiorstwa górniczego.
2. Rozstrzygnięcie, o którym mowa w ust. 1, powinno określać:
   1) zakres likwidacji,
   2) termin rozpoczęcia likwidacji,
   3) termin zakończenia wydobycia węgla kamiennego,
   4) termin zakończenia likwidacji,
   5) osobę likwidatora.
3. Rozstrzygnięcie, o którym mowa w ust. 1, stanowi podstawę opracowania przez
  przedsiębiorstwo górnicze:
   1) programu likwidacji kopalni,
   2) programu socjalnego likwidowanej kopalni.
4. Wydobycie węgla kamiennego nie może być prowadzone dłużej niż sześć
  miesięcy od dnia wejścia w życie programu socjalnego.
5. Przedsiębiorstwo górnicze opracowuje program socjalny likwidowanej kopalni
  przy udziale utworzonego w tej kopalni biura pomocy zawodowej Górniczej
  Agencji Pracy Sp. z o.o. Biura pomocy zawodowej Górniczej Agencji Pracy Sp. z
  o.o. zostaną utworzone w pierwszej kolejności w kopalniach całkowicie
  likwidowanych, niezależnie od terminu rozpoczęcia likwidacji. Biura te
  uczestniczą w konsultowaniu z poszczególnymi pracownikami adresowanych do
  nich propozycji zawartych w programie socjalnym, oraz w tym zakresie mogą
  współdziałać ze związkami zawodowymi działającymi w likwidowanej kopalni.

                                   Art. 14.
1. Program likwidacji kopalni powinien określać:
   1) zakres i harmonogram robót likwidacyjnych przewidzianych do wykonania w
     okresie objętym rozstrzygnięciem o likwidacji kopalni,
   2) przewidywane koszty likwidacji.
2. W przypadku ubiegania się o finansowanie likwidacji kopalni ze środków
  budżetu państwa, właściwy organ przedsiębiorstwa górniczego przedkłada
  program likwidacji kopalni do akceptacji Ministrowi Gospodarki.

                                   Art. 15.
1. Program socjalny likwidowanej kopalni powinien określać:
   1) uprawnienia osłonowe i aktywizujące, o których mowa w art. 21, którymi
     zostaną objęci pracownicy likwidowanej kopalni oraz formę realizacji tych
     uprawnień przez każdego pracownika, który utraci miejsce pracy w
     likwidowanej kopalni,
   2) przewidywany koszt realizacji programu socjalnego oraz źródła jego
     sfinansowania.
2. Program socjalny likwidowanej kopalni, w terminie nie dłuższym niż trzy
  miesiące od dnia podjęcia rozstrzygnięcia, o którym mowa w art. 13 ust. 1,
  właściwy organ przedsiębiorstwa górniczego przedkłada:
   1) związkom zawodowym działającym w likwidowanej kopalni,
   2) zarządowi gminy górniczej, na terenie której znajduje się siedziba
     likwidowanej kopalni.
3. Program socjalny powinien zostać uzgodniony i podpisany przez związki
  zawodowe działające w likwidowanej kopalni oraz zaopiniowany przez zarząd
  gminy górniczej w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od dnia przedłożenia
  programu.
4. W przypadku nieuzyskania uzgodnienia lub opinii, o których mowa w ust. 3,
  program wchodzi w życie w terminie 15 dni od dnia, w którym upłynął termin do
  uzgodnienia lub zaopiniowania programu.
5. Program socjalny likwidowanej kopalni realizuje likwidator kopalni.
6. Tryb przyjmowania i wdrażania programu socjalnego likwidowanej kopalni nie
  dotyczy kopalń, wobec których rozstrzygnięcie o likwidacji podjęto przed
  wejściem w życie ustawy.

                                   Art. 16.
1. Wybór przedsiębiorcy, któremu powierzona zostanie realizacja całkowitej lub
  częściowej likwidacji kopalni, następuje w drodze publicznego przetargu
  ogłoszonego przez przedsiębiorstwo górnicze.
2. W zakresie nie uregulowanym przepisami Kodeksu cywilnego do przetargu, o
  którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 4 ustawy z
  dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz.U. Nr 76, poz. 344 i
  Nr 130, poz. 645, z 1995 r. Nr 99, poz. 488 oraz z 1997 r. Nr 123, poz. 777 i
  778).

                                   Art. 17.
1. Środki finansowe na realizację programu likwidacji kopalni zapewnia
  przedsiębiorstwo górnicze, wykorzystując w tym celu dotacje z budżetu
  państwa, przychody z likwidacji. pożyczki lub subwencje Narodowego Funduszu
  Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, środki otrzymane od zagranicznych
  instytucji finansowych oraz inne źródła finansowania.
2. Finansowanie realizacji programu likwidacji kopalni, ze środków budżetowych
  w latach 1998-2002, odbywa się na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministrem
  Gospodarki a właściwym organem przedsiębiorstwa górniczego. Umowa ta powinna
  określać między innymi sposób monitorowania procesu likwidacji kopalni oraz
  kontroli wydatkowania środków budżetowych w procesie likwidacji.
3. Minister Gospodarki w porozumieniu z Ministrem Finansów określi, w drodze
  rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb przyznawania oraz sposób
  wykorzystania dotacji z budżetu państwa przeznaczonej na finansowanie
  likwidacji kopalń oraz usuwania szkód wywołanych ruchem zakładu górniczego,
  powstałych w wyniku reaktywacji starych zrobów, oraz szczegółowe warunki
  powodujące cofnięcie lub czasowe wstrzymanie wypłaty przyznanej dotacji
  budżetowej.
4. W kopalniach całkowicie likwidowanych, kwotę podatku od towarów i usług
  naliczonego zgodnie z ustawą z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i
  usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. 127, Nr 129
  poz. 599, z 1994 r. Nr 132, poz. 670, z 1995 r. Nr 44, poz. 231, Nr 142, poz.
  702 i 703, z 1996 r. Nr 137, poz. 640 oraz z 1997 r. Nr 111, poz. 722, Nr 123
  poz. 776 i 780, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943, Nr 162, poz. 1104),
  zwanej dalej "ustawą o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym",
  w związku z zakupami i usługami związanymi z ich likwidacją, traktuje się tak
  jakby wynikała ze sprzedaży opodatkowanej. W stosunku do tych kopalń nie
  stosuje się art. 20 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku
  akcyzowym w odniesieniu do towarów używanych zwolnionych od podatku na
  podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 tej ustawy.

                                   Art. 18.
1. Z dniem 1 stycznia 2000 r. przedsiębiorstwo górnicze utworzy fundusz
  likwidacji kopalń, będący w jego dyspozycji, na który przekazywać będzie od
  3% do 10% środków pochodzących z odpisów amortyzacyjnych każdej z kopalń
  należących do przedsiębiorstwa górniczego.
2. Środki funduszu likwidacji kopalń przedsiębiorstwo górnicze gromadzi na
  wyodrębnionym rachunku bankowym. Środki te nie podlegają egzekucji.
3. Od dnia 1 stycznia 2003 r. likwidacja kopalń finansowana jest ze środków
  funduszu, o którym mowa w ust. 1, oraz uzupełniająco ze środków budżetu
  państwa. Od dnia 1 stycznia 2006 r. likwidacja kopalń finansowana jest
  wyłącznie ze środków funduszu.
4. Dochody funduszu nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o
  podatku dochodowym od osób prawnych.
5. Minister Gospodarki w porozumieniu z Ministrem Finansów, określi w drodze
  rozporządzenia, szczegółowe zasady:
   1) tworzenia i funkcjonowania funduszu likwidacji kopalń, o którym mowa w
     ust. 1,
   2) ustalania wysokości odpisów i terminy przekazywania środków na ten
     fundusz,
   3) wykorzystania środków funduszu.
   
                                  Rozdział 4
         Restrukturyzacja zatrudnienia w przedsiębiorstwach górniczych
                                       
                                   Art. 19.
Środki finansowe na realizację restrukturyzacji zatrudnienia, w tym realizację
programu socjalnego likwidowanej kopalni, o którym mowa w art. 13 ust. 3 pkt 2,
zapewnia przedsiębiorstwo górnicze, wykorzystując w tym celu dotacje z budżetu
państwa, przychody z likwidacji kopalń, środki otrzymane od zagranicznych
instytucji finansowych oraz inne źródła finansowania.

                                   Art. 20.
1. Przepisy niniejszego rozdziału z wyjątkiem art. 21 ust. 4, stosuje się do
  pracowników przedsiębiorstw górniczych oraz do pracowników:
   1) Przedsiębiorstwa Budowy Szybów S.A. w Bytomiu oraz przedsiębiorstw robót
     górniczych - w których obowiązuje Układ Zbiorowy Pracy dla Pracowników
     Zakładów Górniczych z dnia 21 grudnia 1991 r., zwany dalej "Układem
     Zbiorowym Pracy", jeżeli przedsiębiorstwa te są przedsiębiorstwami
     państwowymi lub spółkami prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa lub
     przedsiębiorstwa państwowego, postawionych w stan likwidacji lub upadłości
     albo w przypadku konieczności zmniejszenia zatrudnienia,
   2) spółek prawa handlowego utworzonych przez przedsiębiorstwa górnicze.
2. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do pracowników
  zatrudnianych w przedsiębiorstwach górniczych i w przedsiębiorstwach robót
  górniczych, o których mowa w ust. 1, od dnia wejścia w życie ustawy, z
  wyjątkiem tych pracowników, którzy w dniu wejścia w życie ustawy byli
  zatrudnieni w przedsiębiorstwach górniczych.

                                   Art. 21.
1. W trakcie restrukturyzacji zatrudnienia w przedsiębiorstwach górniczych, w
  odniesieniu do pracowników nie posiadających uprawnień emerytalnych, stosuje
  się następujące uprawnienia:
   1) osłonowe - urlop górniczy,
   2) aktywizujące na rynku pracy:
     a) zasiłek socjalny,
     b) jednorazowe szkolenie,
     c) jednorazowa odprawa pieniężna,
     d) jednorazowa odprawa pieniężna bezwarunkowa,
     e) pożyczka lub kredyt bankowy.
2. Świadczenia z tytułu uprawnień, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit.
  a)-d), mogą być przyznane pracownikowi na jego wniosek za zgodą pracodawcy,
  jeżeli przed dniem złożenia wniosku nie korzystał z takich świadczeń, chyba
  że ustawa stanowi inaczej.
3. Osoba korzystająca z uprawnień, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit.
  a), traci przyznane jej uprawnienia jeżeli w trakcie korzystania z nich:
   1) podjęła pracę pod ziemią lub u pracodawcy uprawnionego do przyznawania
     uprawnień wymienionych w ust. 1,
   2) podjęła inne zatrudnienie nie powiadamiając o tym, w terminie jednego
     miesiąca, przedsiębiorstwa górniczego zobowiązanego do wypłacania
     świadczeń związanych z tymi uprawnieniami,
   3) nabyła uprawnienia emerytalne lub rentowne.
4. Zatrudnionemu pod ziemią pracownikowi kopalni objętej całkowitą likwidacją,
  któremu do uzyskania urlopu górniczego brakuje nie więcej niż dwa lata,
  przedsiębiorstwo górnicze zapewnia zatrudnienie w czynnej kopalni.
5. Uprawnienia, o których mowa w ust.1, nie ograniczają uprawnień określonych
  ustawą z dnia 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z
  pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz o
  zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1990 r. Nr 4, poz. 19, Nr 10, poz. 59, Nr
  51, poz. 298, z 1991 r. Nr 83, poz. 372, Nr 106, poz. 457, Nr 113, poz. 491,
  z 1992 r. Nr 21, poz. 84, z 1994 r. Nr 1, poz. 1 oraz z 1996 r. Nr 24, poz.
  110).

                                   Art. 22.
1. Urlop górniczy, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, przysługuje
  zatrudnionemu u pracodawcy objętego Układem Zbiorowym Pracy, pracownikowi
  zatrudnionemu pod ziemią, któremu ze względu na wiek, łączny staż pracy lub
  staż pracy pod ziemią wykonywanej stale i w pełnym wymiarze czasu pracy,
  brakuje nie więcej niż pięć lat do nabycia prawa do emerytury przed dniem 1
  stycznia 2007 r. - wymiarze do lat pięciu.
2. Urlop górniczy, przysługuje pracownikom w pełnym wymiarze pięciu lat pod
  warunkiem, że skorzystanie z urlopu pozwoli na nabycie praw do emerytury
  przed dniem 1 stycznia 2007 r.
3. Urlop górniczy może być udzielony po ustaleniu przez zakład Ubezpieczeń
  Społecznych okresów uprawniających pracownika do emerytury oraz okresu urlopu
  górniczego niezbędnego do nabycia uprawnień emerytalnych.
4. Urlop górniczy traktuje się na równi z okresami pracy górniczej
  uprawniającymi do nabycia uprawnień emerytalnych, z uwzględnieniem ust. 2.
5. Korzystanie z urlopu górniczego jest dobrowolne. Urlop górniczy może być
  przyznany pod warunkiem złożenia przez pracownika pisemnego oświadczenia, iż
  wyraża zgodę na rozwiązanie stosunku pracy z dniem zakończenia urlopu
  górniczego.
6. Pracownik korzystający z urlopu górniczego, nie może korzystać z innych
  uprawnień osłonowych i aktywizujących określonych w ustawie.
7. W przypadku gdy pracownik przebywający na urlopie górniczym nabywa prawo do
  renty z tytułu niezdolności do pracy, o czym organ rentowy zawiadamia
  pracodawcę, z dniem przyznania prawa do renty traci on prawo do urlopu
  górniczego.

                                   Art. 23.
1. W trakcie korzystania z urlopu górniczego, o którym mowa w art. 21 ust. 1
  pkt 1, pracownik otrzymuje świadczenie socjalne w wysokości 75% miesięcznego
  ekwiwalentu pieniężnego obliczonego jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy.
  Wysokość świadczenia oblicza się zgodnie z przepisami wydawanymi przez
  Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, na podstawie Kodeksu pracy, dotyczącymi
  zasad ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu
  miesięcznego za urlop.
2. Korzystający z urlopu górniczego niezależnie od świadczenia socjalnego
  otrzymuje:
   1) deputat węglowy,
   2) nagrodę z okazji "Dnia Górnika" i dodatkową nagrodę roczną wynikające z
     rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1981 r. w sprawie
     szczególnych przywilejów dla pracowników górnictwa - Karta Górnika (Dz.U.
     z 1982 r. Nr 2, poz. 13), zwanego dalej "Kartą Górnika",
   3) nagrodę jubileuszową
   oraz ma prawo do korzystania z uznaniowych świadczeń z zakładowego funduszu
   świadczeń socjalnych. Świadczenia, o których mowa w pkt 1 i 2, przysługują
   pod warunkiem, że uprawnienie do takich świadczeń przysługiwało
   pracownikowi już przed uzyskaniem urlopu górniczego.
3. Świadczenie socjalne, o którym mowa w ust. 1, jest waloryzowane kwartalnie
  według wskaźnika, o którym mowa w ust. 4, z tym że kwota tego świadczenia nie
  może być niższa od kwoty wypłaconej w miesiącu poprzedzającym waloryzację.
4. Wskaźnik wzrostu przeciętnych wynagrodzeń na kolejny kwartał począwszy od
  dnia 1 stycznia 1999 r. ustala się jako stosunek obciążającego koszty
  przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia pracowników wszystkich kopalń węgla
  kamiennego zatrudnionych pod ziemią, z ostatniego kwartału przed kwartałem,
  na który wskaźnik jest ustalany, do analogicznego miesięcznego  wynagrodzenia
  za kwartał przedostatni. Do tego wynagrodzenia nie wlicza się nagród
  rocznych, odpraw pieniężnych przyznawanych w związku z rozwiązaniem stosunku
  pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy, nagród jubileuszowych, odpraw
  emerytalnych i innych wypłat o charakterze jednorazowym.
5. Waloryzacja świadczenia socjalnego dla pracownika, któremu przyznano urlop
  górniczy w danym kwartale, rozpoczyna się od następnego kwartału.
6. Wskaźnik wzrostu przeciętnych wynagrodzeń, o którym mowa w ust. 4, ustala
  Minister Gospodarki i ogłasza w formie obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym
  Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
7. Osobie otrzymującej świadczenie socjalne, która podejmie zatrudnienie poza
  górnictwem, przysługuje miesięcznie 50% przyznanego świadczenia socjalnego
  wypłacanego nie dłużej niż do końca okresu, na który świadczenie przyznano,
  pod warunkiem, że zgłosi ten fakt przedsiębiorstwu górniczemu zobowiązanemu
  do wypłacania świadczenia socjalnego.
8. Osoba korzystająca z urlopu górniczego przed dniem wejścia w życie ustawy,
  otrzymuje świadczenie socjalne w wymiarze dotychczas ustalonym.

                                   Art. 24.
1. Zasiłek socjalny, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2 lit. a), wypłacany
  na czas przekwalifikowania zawodowego i poszukiwania nowego zatrudnienia poza
  górnictwem, przysługuje pracownikowi zatrudnionemu pod ziemią nie
  uprawnionemu do urlopu górniczego, z którym z przyczyn dotyczących zakładu
  pracy rozwiązano stosunek pracy, a od dnia 1 stycznia 1999 r. również
  pracownikowi zatrudnionemu w zakładzie przeróbki mechanicznej węgla, z którym
  rozwiązano stosunek pracy w tym samym trybie.
2. Zasiłek socjalny przyznawany jest na okres do dwóch lat.
3. Wysokość zasiłku socjalnego wynosi 65% miesięcznego ekwiwalentu pieniężnego
  obliczonego jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, z zastrzeżeniem ust. 7.
  Wysokość zasiłku socjalnego, obliczana jest zgodnie z odrębnymi przepisami
  wydawanymi przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, na podstawie Kodeksu
  pracy, dotyczącymi zasad ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu
  oraz ekwiwalentu miesięcznego za urlop wypoczynkowy.
4. Warunkiem przyznania pracownikowi zasiłku socjalnego jest złożenie przez
  niego pisemnego zobowiązania do przestrzegania przepisów ust. 5 i 6.
5. Osoba korzystająca z zasiłku socjalnego zobowiązana jest do:
   1) zgłaszania się przynajmniej raz w miesiącu we właściwym biurze pomocy
     zawodowej Górniczej Agencji Pracy Sp. z o.o. w celu potwierdzenia
     gotowości do podjęcia zatrudnienia,
   2) podjęcia przedstawionej przez właściwe biuro pomocy zawodowej Górniczej
     Agencji Pracy Sp. z o.o. propozycji szkolenia bądź przekwalifikowania
     zawodowego, zwiększającej szansę zatrudnienia.
6. Osoba uprawniona do pobierania zasiłku socjalnego traci to prawo
  niezależnie od przepisu art. 21 ust. 3 w przypadku:
   1) nieusprawiedliwionego nie zgłoszenia się w wyznaczonym terminie w biurze
     pomocy zawodowej,
   2) odmowy podjęcia zaproponowanego szkolenia bądź przekwalifikowania,
   3) nie uzasadnionej odmowy podjęcia proponowanego zatrudnienia w rozumieniu
     przepisów rozdziału 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i
     przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz.
     153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692,
     Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776),
   4) podjęcia pracy lub działalności gospodarczej.
7. Okres wypłacania zasiłku kończy się z dniem podjęcia zatrudnienia lub
  działalności gospodarczej.
8. Przepisy art. 23 ust. 3-6 stosuje się odpowiednio.

                                   Art. 25.
1. Pracownik kopalni, z którym pracodawca rozwiązał umowę o pracę z przyczyn
  dotyczących zakładu pracy, korzystający z zasiłku socjalnego uprawniony jest
  do odbycia jednorazowego szkolenia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2 lit.
  b), w celu zmiany kwalifikacji, umożliwiających podjęcie nowego zatrudnienia
  poza górnictwem lub nabycia kwalifikacji potrzebnych do podjęcia samodzielnej
  działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Uprawnienie do sfinansowania kosztów jednorazowego szkolenia w 1998 r.
  przysługuje pracownikowi zatrudnionemu w kopalni pod ziemią, a od dnia 1
  stycznia 1999 r. każdemu pracownikowi kopalni oraz osobie przebywającej na
  zasiłku socjalnym.
3. W przypadku, gdy były pracownik, o którym mowa w ust. 1 i 2,
  zarejestrowanym we właściwym urzędzie pracy jako osoba poszukująca pracy,
  skierowany zostanie przez ten urząd, na wniosek biura pomocy zawodowej
  Górniczej Agencji Pracy Sp. z o.o., na szkolenie, a rejonowy urząd pracy
  sfinansuje tylko w części koszty tego szkolenia to pozostałą część kosztów
  finansuje pracodawca, o którym mowa w ust. 1, lub wnioskujące biuro pomocy
  zawodowej - ze środków budżetowych lub zagranicznych źródeł finansowania.
4. W przypadku gdy pracownik, o którym mowa w ust. 1 i 2, nie uzyska
  propozycji szkolenia, o którym mowa w ust. 1, a odbędzie szkolenie
  zaproponowane przez biuro pomocy zawodowej Górniczej Agencji Pracy Sp. z
  o.o., koszt tego szkolenia finansuje pracodawca, o którym mowa w ust. 1, lub
  wnioskujące biuro pomocy zawodowej ze środków budżetowych lub zagranicznych
  _ródeł finansowania.

                                   Art. 26.
1. Jednorazowa odprawa pieniężna, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2 lit.
  c), udzielana w celu zintensyfikowania aktywności zawodowej przysługuje:
   1) zwalnianemu po dniu 1 stycznia 1998 r. na jego wniosek, nie uprawnionemu
     do urlopu górniczego pracownikowi zatrudnionemu pod ziemią,
   2) od dnia 1 stycznia 1999 r. - pracownikowi zwalnianemu na jego wniosek,
     zatrudnionemu w zakładzie przeróbki mechanicznej węgla,
   3) osobie przebywającej na zasiłku socjalnym,
   jeżeli w okresie do 24 miesięcy od dnia rozwiązania umowy o pracę, podejmie
   zatrudnienie poza górnictwem.
2. Odprawa przysługuje od dnia podjęcia zatrudnienia poza górnictwem.
3. Odprawę, o której mowa w ust. 1:
   1) do dnia 31 grudnia 1998 r. wypłaca się w wysokości 14,4-krotnego
     przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kopalniach z trzeciego kwartału
     roku poprzedzającego rozwiązanie stosunku pracy,
   2) od dnia 1 stycznia 1999 r. wypłaca się w wysokości:
     a) 14,4-krotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kopalniach z
       trzeciego kwartału roku poprzedzającego rozwiązanie stosunku pracy, od
       dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 1999 r.
     b) 12-krotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kopalniach z
       trzeciego kwartału roku poprzedzającego rozwiązanie stosunku pracy, od
       dnia 1 stycznia 2000 r. do dnia 31 grudnia 2000 r.
     c) 9,6-krotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kopalniach z
       trzeciego kwartału roku poprzedzającego rozwiązanie stosunku pracy, od
       dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2001 r.
     d) 7,2-krotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kopalniach z
       trzeciego kwartału roku poprzedzającego rozwiązanie stosunku pracy, od
       dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia 31 grudnia 2002 r.
     
                                   Art. 27.
1. Jednorazowa odprawa pieniężna bezwarunkowa, o której mowa w art. 21 ust. 1
  pkt 2 lit. d), przysługuje zwalnianemu po dniu 1 stycznia 1998 r.
  pracownikowi zatrudnionemu pod ziemią, nie uprawnionemu do urlopu górniczego,
  a od dnia 1 stycznia 1999 r. także zatrudnionemu w zakładzie przeróbki
  mechanicznej węgla, z którym została rozwiązana umowa o pracę na jego
  wniosek, i który zrezygnował ze świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1
  pkt 2 lit. a)-c) oraz z zatrudnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 4.
2. Odprawę, o której mowa w ust. 1:
   1) do dnia 31 grudnia 1998 r. wypłaca się w wysokości 24-krotnego
     przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kopalniach z trzeciego kwartału
     roku poprzedzającego rozwiązanie stosunku pracy,
   2) od dnia 1 stycznia 1999 r. wypłaca się w wysokości:
     a) 24,0-krotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kopalniach z
       trzeciego kwartału roku poprzedzającego rozwiązanie stosunku pracy - do
       dnia 31 grudnia 1999 r.
     b) 21,6-krotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kopalniach z
       trzeciego kwartału roku poprzedzającego rozwiązanie stosunku pracy - od
       dnia 1 stycznia 2000 r. do dnia 31 grudnia 2000 r.
     c) 16,8-krotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kopalniach z
       trzeciego kwartału roku poprzedzającego rozwiązanie stosunku pracy - od
       dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2001 r.
     d) 12-krotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kopalniach z
       trzeciego kwartału roku poprzedzającego rozwiązanie stosunku pracy - od
       dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia 31 grudnia 2002 r.
3. Począwszy od dnia 1 stycznia 1999 r. jednorazowa odprawa pieniężna
  bezwarunkowa przysługuje także pozostałym pracownikom kopalni całkowicie
  likwidowanej, w wysokości 3,6-krotnego przeciętnego miesięcznego
  wynagrodzenia w kopalniach, z trzeciego kwartału roku poprzedzającego
  rozwiązanie stosunku pracy.

                                   Art. 28.
1. Pracownik przedsiębiorstwa górniczego, z którym rozwiązano umowę o pracę z
  przyczyn dotyczących zakładu pracy, ma prawo do ubiegania się o pożyczkę lub
  kredyt bankowy, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2 lit. e), na
  preferencyjnych warunkach w celu podjęcia działalności gospodarczej na własny
  rachunek.
2. Przepis ust. 1 do dnia 31 grudnia 1998 r. ma zastosowanie do pracowników
  zatrudnionych pod ziemią, a od dnia 1 stycznia 1999 r. do wszystkich
  pracowników kopalń.

                                   Art. 29.
Pracodawca spoza górnictwa, który zobowiąże się do zatrudnienia byłego
pracownika przedsiębiorstwa górniczego, z którym rozwiązano umowę o pracę z
przyczyn dotyczących zakładu pracy, przez co najmniej 24 miesiące na specjalnie
w tym celu utworzonym stanowisku pracy, może ubiegać się o pożyczkę lub kredyt
bankowy na preferencyjnych warunkach z przeznaczeniem na pokrycie związanych z
tym kosztów.
                                       
                                   Art. 30.
Pożyczki i kredyty, o których mowa w art. 28 ust. 1 oraz w art. 29, udzielane
są przez banki i lokalne lub regionalne instytucje finansowe Kontraktu
Regionalnego dla Województwa Katowickiego zasilane z budżetu państwa lub z
innych źródeł finansowania.

                                   Art. 31.
1. Pracodawca spoza górnictwa, który zatrudni na czas nieokreślony byłego
  pracownika przedsiębiorstwa górniczego, z którym rozwiązano umowę o pracę z
  przyczyn dotyczących zakładu pracy i będzie go zatrudniał co najmniej przez
  24 miesiące, przysługuje w tym okresie prawo ubiegania się o zwrot kwoty
  odpowiadającej wysokości zapłaconej składki na ubezpieczenia społeczne oraz
  składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w
  części przypadającej na tego pracownika - jednak w kwocie miesięcznej nie
  wyższej niż średnio miesięczna składka przypadająca od kwoty wynagrodzeń w
  kwartale poprzedzającym kwartał, za który przysługuje refundacja.
2. Wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia dla określenia średnio
  miesięcznej składki, o której mowa w ust. 1, ustala Minister Gospodarki i
  ogłasza w formie obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
  Polskiej "Monitor Polski".
3. Zwrot kwoty odpowiadającej wysokości zapłaconej składki dokonywany jest
  przez przedsiębiorstwo górnicze, w którym pracownik był poprzednio
  zatrudniony, ze środków budżetu państwa.
4. W przypadku niespełnienia przez pracodawcę warunku dotyczącego okresu
  zatrudnienia, o którym mowa w ust. 1, pracodawca ten jest zobowiązany zwrócić
  przedsiębiorstwu górniczemu otrzymane kwoty, o których mowa w ust. 1.

                                   Art. 32.
W przypadku likwidacji przedsiębiorstwa górniczego obowiązek wypłacania
wszystkich świadczeń przejmuje jednostka organizacyjna wskazana przez Ministra
Gospodarki.

                                   Art. 33.
Pracodawca, w przypadku nieskorzystania przez pracownika kopalni objętej
całkowitą likwidacją z uprawnień osłonowych i aktywizujących, o których mowa w
art. 21 ust. 1 oraz z zatrudnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 4, rozwiązuje
umowę o pracę z pracownikiem na zasadach określonych w ustawie z dnia 28
grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków
pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz zmianie niektórych ustaw.

                                   Art. 34.
1. Minister Gospodarki w porozumieniu z Ministrem Finansów i Ministrem Pracy i
  Polityki Socjalnej określi w drodze rozporządzenia:
   1) szczegółowe zasady i tryb przyznawania oraz sposób wykorzystania dotacji
     przeznaczonych na finansowanie restrukturyzacji zatrudnienia,
   2) warunki, zasady i tryb przyznawania, obliczania i wypłacania uprawnień, o
     których mowa w niniejszym rozdziale,
   3) wysokość minimalnych świadczeń i zasiłków socjalnych,
   4) szczegółowe warunki powodujące cofnięcie lub czasowe wstrzymanie wypłaty
     przyznanej dotacji budżetowej.
2. Wysokość przeciętnego wynagrodzenia niezbędnego dla ustalenia odpraw, o
  których mowa w art. 26 i art. 27, ustala Minister Gospodarki i ogłasza w
  formie obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor
  Polski".

                                  Rozdział 5
               Szczególne uprawnienia i zadania gmin górniczych
                                       
                                   Art. 35.
1. Przedsiębiorstwo górnicze obowiązane jest współdziałać w realizacji reformy
  górnictwa węgla kamiennego z gminami górniczymi w celu zagospodarowania
  majątku nieprodukcyjnego kopalń i tworzenia alternatywnych miejsc pracy.
2. Za majątek nieprodukcyjny kopalń, o którym mowa w ust. 1, uznaje się
  nieruchomości:
   1) zabudowane budynkami mieszkalnymi lub hotelowymi,
   2) zabudowane budynkami szkolnymi lub budynkami wykorzystywanymi do
     działalności kulturalnej,
   3) zabudowane obiektami sportowymi, domami wypoczynkowymi i kolonijnymi,
   4) zabudowane budynkami szpitalnymi lub związanymi z profilaktyką zdrowotną,
   5) zabudowane budynkami wyłączonymi z działalności produkcyjnej,
   6) inne niewykorzystywane na cele produkcyjne nieruchomości.
   
                                   Art. 36.
1. Przedsiębiorstwo górnicze może, w zakresie zagospodarowania majątku
  nieprodukcyjnego kopalń, a także zbędnego majątku produkcyjnego:
   1) zawiązywać z gminami górniczymi i z innymi przedsiębiorcami spółki
     akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w celu aktywizacji
     gospodarczej gminy, pokrywając obejmowane akcje lub udziały w tych
     spółkach wkładem niepieniężnym w postaci określonych składników majątku,
   2) zrzec się na rzecz gminy górniczej własności lub prawa użytkowania
     wieczystego nieruchomości, które stały się dla nich zbędne; zrzeczenie
     wymaga formy aktu notarialnego. Przepisu art. 179 § 2 Kodeksu cywilnego
     nie stosuje się.
2. Do czynności, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów:
   1) art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu
     Państwa (Dz.U. z 1996 r. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr
     106, poz. 673, Nr 115, poz. 741 i Nr 141, poz. 943),
   2) art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o opłacie skarbowej
     (Dz.U. Nr 4, poz. 23, Nr 74, poz. 443, z 1992 r. Nr 21, poz. 86, z 1993 r.
     Nr 11, poz. 50, z 1995 r. Nr 86, poz. 433, z 1997 r. Nr 117, poz. 751 i Nr
     137, poz. 926).
3. Przedsiębiorstwo górnicze może pomniejszyć kapitał zapasowy o wartość
  bilansową przekazywanych nieruchomości, a w następnej kolejności pomniejszyć
  z tego tytułu kapitał rezerwowy oraz kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny.
  Pomniejszenie kapitału zapasowego i rezerwowego następuje z zachowaniem
  warunków określonych w przepisach art. 427 § 4 i 5 Kodeksu handlowego.
4. Przepisu art. 31 ust. 5 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
  (Dz.U. Nr 121, poz. 591 oraz z 1997 r. Nr 32, poz. 183, Nr 43, poz. 272, Nr
  88, poz. 554, Nr 118, poz. 754, Nr 139, poz. 933 i 934, Nr 140, poz. 939 i Nr
  141, poz. 945) nie stosuje się w przypadku określonym w ust. 3, w odniesieniu
  do zakazu podziału kapitału (funduszu) z aktualizacji wyceny.

                                   Art. 37.
Gmina górnicza uprawniona jest do korzystania z wszystkich szczególnych
instrumentów ekonomiczno-finansowych i innych preferencji określonych w
odrębnych przepisach.

                                   Art. 38.
1. Gmina górnicza, na terenie której rozpoczęto całkowitą lub częściową
  likwidację kopalni lub od zakończenia likwidacji nie upłynął okres trzech
  lat, uzyska zwiększony udział w podatku stanowiącym dochód budżetu państwa, o
  którym mowa w art. 4 pkt 3 lit. a) ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o
  finansowaniu gmin (Dz.U. z 1998 r. Nr 30, poz. 164), w wysokości określonej
  odrębną ustawą.
2. Do gminy górniczej nie stosuje się przepisu art. 15a ustawy, o której mowa
  w ust. 1.
3. Gmina górnicza, o której mowa w ust. 1, może występować do instytucji
  finansowych Kontraktu Regionalnego dla Województwa Katowickiego z wnioskiem o
  udzielenie jej, na warunkach preferencyjnych, pożyczek przeznaczonych na
  finansowanie tworzenia nowych miejsc pracy dla pracowników odchodzących z
  przedsiębiorstw górniczych.
4. Warunkiem uzyskania pożyczki, o której mowa w ust. 3, jest przedłożenie
  programu aktywizacji gospodarczej gminy górniczej, w którym określone zostaną
  zadania realizacyjne w celu utworzenia nowych miejsc pracy z podziałem na
  zadania, które mają być finansowane ze środków własnych gminy, oraz zadania,
  dla których realizacji konieczne jest znalezienie zewnętrznych źródeł
  finansowania.
5. Minister Finansów, w porozumieniu z Ministrem Gospodarki określi, w drodze
  rozporządzenia, szczegółowe zasady, tryb przyznawania i sposób wykorzystania
  pożyczek, o których mowa w ust. 3.

                                   Art. 39.
Zwalnia się gminę górniczą z wpłat przeznaczonych na zwiększenie subwencji
ogólnej budżetu państwa od przypadającej jej części opłaty eksploatacyjnej.

                                   Art. 40.
Przedsiębiorcy, podejmujący działalność gospodarczą na terenie gminy górniczej
z likwidowaną kopalnią, wykorzystując do tego celu majątek nieprodukcyjny
likwidowanej kopalni uprawnieni są do korzystania, na zasadach określonych w
odrębnych przepisach, z preferencji i szczególnych instrumentów ekonomiczno-
finansowych, jakie mogą być stosowane w rejonach zagrożonych wysokim
bezrobociem strukturalnym, a w szczególności z:
   1) podwyższonych stawek amortyzacji środków trwałych,
   2) poręczeń budżetu państwa spłaty kredytu inwestycyjnego,
   3) pomocy w formie dotacji lub pożyczek ze środków budżetowych pochodzących
     z pożyczek banków zagranicznych,
   4) odliczeń od dochodu wydatków inwestycyjnych i obniżek podatku
     dochodowego.
   
                                  Rozdział 6
  Źródła i zasady finansowania realizacji reformy górnictwa węgla kamiennego
                                       
                                   Art. 41.
1. W każdym roku budżetowym - poczynając od roku 1999 a kończąc na 2002 - Rada
  Ministrów określi w projekcie budżetu państwa, na cele określone w ust. 2,
  dotacje w wysokości niezbędnej dla realizacji reformy górnictwa węgla
  kamiennego.
2. Dotacje budżetowe, o których mowa w ust. 1, przeznaczone są na finansowanie
  kosztów:
   1) likwidacji kopalń oraz kosztów usuwania szkód górniczych wywołanych
     reaktywacją starych zrobów,
   2) restrukturyzacji zatrudnienia,
   3) refundacji dodatków do emerytur i rent górniczych stanowiących ekwiwalent
     za deputat węglowy,
   4) tworzenia nowych miejsc pracy w gminach górniczych.
3. Podstawą przyznania dotacji jest wniosek uprawnionego przedsiębiorstwa
  górniczego lub gminy górniczej.
4. Dotację wypłaca się zaliczkowo w ratach miesięcznych na rachunek
  przedsiębiorstwa górniczego lub gminy górniczej.
5. W przypadku wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem, Minister
  Gospodarki wstrzymuje przekazywanie dalszych rat zaliczki dotacji, do czasu
  rozliczenia się przedsiębiorstwa górniczego lub gminy górniczej, z
  otrzymanych dotychczas rat zaliczki.
6. Dotacje wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, podlegają zwrotowi do
  budżetu państwa, w trybie określonym w odrębnych przepisach.

                                  Rozdział 7
                       Zarządzanie w spółkach węglowych
                                       
                                   Art. 42.
1. O ile niniejsza ustawa nie stanowi inaczej do spółek węglowych stosuje się
  przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji
  przedsiębiorstw państwowych (Dz.U. Nr 118, poz. 561 i Nr 156 poz. 775, z 1997
  r. Nr 32, poz. 184, Nr 98 poz. 603, Nr 106, poz. 673, Nr 121 poz. 770, Nr 137
  poz. 926 i Nr 141 poz. 945).
2. Spółka węglowa z wyłącznym udziałem Skarbu Państwa może być jedynym
  założycielem spółki akcyjnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
3. Jeżeli kapitał akcyjny lub zakładowy spółki utworzonej w trybie określonym
  w ust. 2, pokryty zostanie przez spółkę węglową przedsiębiorstwem w
  rozumieniu art. 55{1} Kodeksu Cywilnego będącym kopalnią, to spółka ta
  wstępuje, z dniem zarejestrowania, odpowiednio we wszystkie prawa i obowiązki
  dotyczące kopalni, określone w Prawie geologicznym i górniczym oraz aktach
  wydanych na jego podstawie.
4. Czynność prawna utworzenia spółki, o której mowa w ust. 2, jest wolna od
  opłaty skarbowej przewidzianej w art. 1 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy o opłacie
  skarbowej.
5. Należące do spółek węglowych akcje lub udziały spółki, o której mowa w ust.
  2, są zbywane w trybie:
   1) oferty ogłoszonej publicznie,
   2) rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia.
   
                                   Art. 43.
1. Do zadań rady nadzorczej spółki węglowej należy nadzór nad realizacją
  reformy górnictwa węgla kamiennego w zakresie dotyczącym spółki.
2. Członków rady nadzorczej spółki węglowej w liczbie określonej w statucie
  powołuje i odwołuje walne zgromadzenie akcjonariuszy.
3. Wybór kandydatów na członków rady nadzorczej spółki węglowej odbywa się w
  drodze konkursu przeprowadzanego przez Komitet Sterujący, o którym mowa w
  art. 48 ust. 1.
4. Przepis ust. 3 nie narusza uprawnień pracowników do udziału w radzie
  nadzorczej, wynikających z ustawy, o której mowa w art. 42 ust. 1.
5. Walne zgromadzenie akcjonariuszy za zgodą Komitetu Sterującego, o którym
  mowa w art. 48 ust. 1, może przyznać członkom rady nadzorczej specjalną
  nagrodę roczną z tytułu poprawy wyników finansowych spółki węglowej.

                                   Art. 44.
1. Od dnia wejścia w życie ustawy, w odniesieniu do spółek węglowych i
  Państwowej Agencji Restrukturyzacji Górnictwa Węgla Kamiennego S.A. w
  Katowicach, z wyjątkiem Kopalni Węgla Kamiennego "Bogdanka" S.A. oraz Kopalni
  Węgla Kamiennego "Budryk" S.A. kompetencje Ministra Skarbu Państwa określone
  w art. 2 pkt 5 oraz w art. 18 ust. 1 ustawy o urzędzie Ministra Skarbu
  Państwa, wykonuje Minister Gospodarki, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.
2. Zgody Ministra Skarbu Państwa wymaga:
   1) sprzedaż przedsiębiorstwa prowadzącego wydobycie węgla kamiennego
     wydzielonego ze spółki węglowej,
   2) wniesienie do spółki przedsiębiorstwa prowadzącego wydobycie węgla
     kamiennego wydzielonego ze spółki węglowej,
   3) oddanie na czas oznaczony do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa
     prowadzącego wydobycie węgla kamiennego wydzielonego ze spółki węglowej,
   4) podwyższenie kapitału akcyjnego i umarzanie akcji spółek węglowych,
   5) podwyższenie kapitału akcyjnego lub zakładowego i umarzanie oraz zbycie
     akcji lub udziałów w spółkach tworzonych na podstawie art. 42 ust. 2 na
     zasadach art. 463 i 464 Kodeksu Handlowego,
   7) likwidacja spółek węglowych,
   8) emisja obligacji zamiennych na akcje spółki węglowej,
   9) zamiana wierzytelności na akcje spółki węglowej,
  10) ustanowienie zastawu na akcjach spółek węglowych oraz podejmowanie
     innych czynności prawnych mogących ograniczyć zbycie akcji spółek
     węglowych w przyszłości.
3. Zamiar dokonania czynności wymienionych w ust. 2 podlega zgłoszeniu
  Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, o ile taki obowiązek
  wynika z przepisów ustawy z dnia 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu
  praktykom monopolistycznym (Dz.U. z 1997 r. Nr 49, poz. 318, Nr 118, poz. 754
  i Nr 121, poz. 770).
4. Prywatyzacji spółek węglowych dokonuje Minister Skarbu Państwa.
                                       
                                   Art. 45.
1. Członków zarządu spółki węglowej powołuje i odwołuje walne zgromadzenie
  akcjonariuszy.
2. Do pełnienia funkcji prezesa zarządu spółki węglowej może być powołana
  osoba wyłoniona w drodze publicznego konkursu przeprowadzonego w sposób
  określony uchwałą walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki.
3. Pozostali członkowie zarządu spółki węglowej są powoływani i odwoływani na
  wniosek prezesa zarządu.
4. Radzie nadzorczej przysługuje prawo do złożenia wniosku o odwołanie członka
  zarządu spółki węglowej.
5. Odstąpienie od przeprowadzenia konkursu, o którym mowa w ust. 2, jest
  możliwe w przypadku powołania na stanowisko prezesa zarządu spółki węglowej
  osoby, która pełniła wcześniej funkcję prezesa zarządu tej spółki węglowej w
  dniu wejścia w życie ustawy i została wyłoniona do pełnienia tej funkcji w
  drodze publicznego konkursu.
6. W celu zwiększenia odpowiedzialności prezesa zarządu i pozostałych członków
  zarządu spółki węglowej za wyniki działalności przedsiębiorstwa spółki w
  okresie realizacji programu reformy, pełnomocnik walnego zgromadzenia
  akcjonariuszy spółki zawiera z poszczególnymi członkami zarządu spółki
  węglowej umowę, nazywaną "umową menedżerską", która określa w szczególności:
   1) zakres obowiązków i odpowiedzialności w zakresie bieżącego zarządzenia
     oraz zmian i usprawnień w przedsiębiorstwie spółki,
   2) zasady wynagradzania uwzględniające powiązanie wynagrodzenia z wynikiem
     finansowym spółki oraz stopniem realizacji zadań wykonywanych w ramach
     obowiązków określonych w pkt 1, w tym zasady ustalania wysokości premii,
   3) udziału w zysku spółki,
   4) czas, na jaki umowa zostanie zawarta,
   5) przesłanki przedterminowego rozwiązania umowy.
7. Prezes zarządu i pozostali członkowie zarządu spółki węglowej uzyskują
  prawo do nagrody specjalnej za dokonanie prywatyzacji kopalni wydzielonej ze
  spółki węglowej po zakończeniu procesu prywatyzacji. Za dokonanie
  prywatyzacji uważa się zbycie osobom trzecim, nie będącymi państwowymi
  osobami prawnymi, co najmniej 50% akcji lub udziałów wydzielonej spółki.
8. Łączna wartość nagród przysługujących wszystkim członkom zarządu, z tytułu
  przeprowadzenia prywatyzacji, o której mowa w ust. 7, nie może przekroczyć 2%
  wartości akcji lub udziałów sprzedanych inwestorom, obliczonej według ceny za
  jaką nabyto te akcje lub udziały pomniejszoną o wartość wszystkich gwarancji
  sprzedającego udzielonych w umowie sprzedaży.
                                       
                                   Art. 46.
1. Wlane zgromadzenie akcjonariuszy spółki węglowej może zdecydować o zawarciu
  przez spółkę umowy z osobą prawną wyłonioną w drodze publicznego konkursu
  przeprowadzonego w sposób ustalony w uchwale walnego zgromadzenia
  akcjonariuszy, o świadczenie usług w zakresie zarządzania spółką.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, w spółce węglowej ustanawia się
  jednoosobowy zarząd i powołuje do zarządu osobę wskazaną przez osobę prawną,
  z którą zawarto umowę, o której mowa w ust. 1. Przepisy art. 45 ust. 5-8
  stosuje się odpowiednio.
                                       
                                  Rozdział 8
           Nadzór nad realizacją reformy górnictwa węgla kamiennego
                                       
                                   Art. 47.
1. Nadzór nad realizacją reformy górnictwa węgla kamiennego sprawuje Minister
  Gospodarki.
2. Za pośrednictwem podmiotu wskazanego w art. 8 ust. 7, przedsiębiorstwa
  górnicze składają Ministrowi Gospodarki informacje niezbędne do sprawowania
  nadzoru.
3. Minister Gospodarki składa Radzie Ministrów roczne sprawozdanie z
  realizacji reformy górnictwa węgla kamiennego w terminie określonym przez
  Radę Ministrów.
                                       
                                   Art. 48.
1. Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Gospodarki powoła Komitet
  Sterujący, w skład którego wejdą członkowie kierownictw: Ministerstwa
  Gospodarki, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Skarbu Państwa, Ministerstwa
  Pracy i Polityki Socjalnej, Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów
  Naturalnych i Leśnictwa oraz wojewoda katowicki i przewodniczący sejmiku
  samorządowego województwa katowickiego.
2. Do zadań Komitetu Sterującego należy:
   1) kontrola przebiegu realizacji reformy górnictwa węgla kamiennego,
   2) pełnienie funkcji doradczych dla Ministra Gospodarki w zakresie
     realizacji reformy górnictwa węgla kamiennego,
   3) przeprowadzanie konkursu, o którym mowa w art. 45 ust. 2.
                                       
                                  Rozdział 9
  Przepisy przejściowe, zmiany w przepisach obowiązujących i przepisy końcowe
                                       
                                   Art. 49.
1. Rezerwa tworzona przez przedsiębiorstwa górnicze na wypłatę świadczeń i
  nagród wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i inne
  fundusze celowe utworzone na podstawie ustaw, przysługujących na podstawie
  Karty Górnika, do wysokości w niej określonej, stanowi koszt uzyskania
  przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób
  prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Wypłata świadczeń i nagród, o których mowa w ust. 1, do wysokości rezerw
  nie jest kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku
  dochodowym od osób prawnych.
3. W okresie obowiązywania ustawy nagroda z okazji Dnia Górnika przysługująca
  na podstawie Karty Górnika, jest wyłączona z podstawy wymiaru składek na
  ubezpieczenia społeczne, Funduszu Pracy oraz Funduszu Gwarantowanych
  Świadczeń Pracowniczych.
                                       
                                   Art. 50.
Przy ustalaniu prawa do emerytury górniczej na podstawie ustawy z dnia 1 lutego
1983 r. o zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich rodzin (Dz.U. z 1995 r. Nr
30, poz. 154 i z 1997 r. Nr 28, poz. 153) na podstawie wniosków złożonych do
dnia 31 grudnia 2002 r., do okresów pracy górniczej wykonywanej pod ziemią
stale i w pełnym wymiarze czasu pracy, o której mowa w art. 10 ust. 1 tej
ustawy, zalicza się:
1) okresy czynnej służby wojskowej poprzedzonej pracą górniczą pod warunkiem
  podjęcia takiej pracy w ciągu 30 dni od zakończenia tej służby,
2) okresy niezdolności do pracy z powodu choroby lub odosobnienia w związku z
  chorobą zakaźną, za które wypłacone zostało wynagrodzenie lub zasiłek
  chorobowy.
                                       
                                   Art. 51.
1. Osobie uprawnionej na podstawie Układu Zbiorowego Pracy do bezpłatnego
  węgla, która uzyskała lub uzyska emeryturę lub rentę przed dniem 31 grudnia
  2002 r. wypłacany jest przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, obok emerytury
  lub renty, ekwiwalent pieniężny z tytułu prawa do bezpłatnego węgla, ze
  środków budżetowych, z zastrzeżeniem ust. 2-4.
2. Ekwiwalent pieniężny, o którym mowa w ust. 1, może otrzymać osoba, która
  pobierała bezpłatny węgiel w naturze lub pobierała z tego tytułu ekwiwalent u
  pracodawcy objętego reformą górnictwa węgla kamiennego albo osoba, która na
  emeryturę lub rentę przeszła od pracodawcy objętego Układem Zbiorowym Pracy,
  pod warunkiem złożenia pisemnego oświadczenia o zrzeczeniu się uprawnienia do
  bezpłatnego węgla przysługującego z tytułu tego Układu. Wysokość ekwiwalentu
  stanowi iloczyn ilości węgla objętego uprawnieniem i przeciętnej
  średniorocznej ceny zbytu węgla, o której mowa w ust. 4, która nie może być
  wyższa niż 3 Mg węgla kamiennego rocznie.
3. W wypadku gdy prawo do bezpłatnego węgla wynika z górniczej renty rodzinnej
  wszystkim osobom do niej uprawnionym przysługuje łącznie jeden ekwiwalent. W
  razie podziału renty rodzinnej ekwiwalent ulega podziałowi w częściach
  równych, odpowiednio do liczby uprawnionych.
4. Minister Gospodarki w terminie do dnia 20 stycznia każdego roku ustala i
  ogłasza w formie obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
  Polskiej "Monitor Polski", przeciętną średnioroczną cenę zbytu 1 Mg węgla
  kamiennego w sortymencie Orzech II, z roku poprzedzającego rok, w którym
  ekwiwalent pieniężny z tytułu bezpłatnego węgla ma być wypłacany, skorygowaną
  o przewidywany wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych na rok
  planowany.
5. Minister Gospodarki w porozumieniu z Ministrem Finansów określi, w drodze
  rozporządzenia, szczegółowe zasady przyznawania ekwiwalentu pieniężnego z
  tytułu prawa do bezpłatnego węgla oraz wypłacania tego ekwiwalentu.
                                       
                                   Art. 52.
1. W ustawie z dnia 1 lutego 1983 r. o zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich
  rodzin (Dz.U. z 1995 r. Nr 30, poz. 154 i z 1997 r. Nr 28, poz. 153)
  wprowadza się następujące zmiany:
   1) w art. 5 ust. 1a otrzymuje brzmienie:
     "1a. Na równi z okresem pracy górniczej, określonej w ust. 1, traktuje się
       okres urlopu górniczego określonego odrębnymi przepisami lub Układem
       Zbiorowym Pracy dla Pracowników Zakładów Górniczych z dnia 21 grudnia
       1991 r.";
   2) w art. 10 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
     "3. Przy ustalaniu prawa do górniczej emerytury na podstawie ust. 1
       uwzględnia się również, w wymiarze do lat pięciu, okres urlopu
       górniczego, o którym mowa w art. 5 ust. 1a.".
                                       
                                   Art. 53.
W ustawie z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu (Dz.U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255,
Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123,
poz. 776) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 27 ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
     "5) otrzymał przewidziane Układem Zbiorowym Pracy dla Pracowników
       Zakładów Górniczych z dnia 21 grudnia 1991 r. i przepisami ustawy o
       dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego i gmin górniczych do
       funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej, świadczenie w postaci
       jednorazowego ekwiwalentu pieniężnego za urlop górniczy, jednorazowej
       odprawy socjalnej lub zasiłkowej, albo odszkodowanie za skrócenie
       okresu wypowiedzenia umowy o pracę.";
2) użyte w art. 16 ust. 10, art. 18 ust. 1 pkt 2, art. 30 ust. 3 i art. 53
  ust. 1 pkt 1 lit. f), w różnych przypadkach, wyrazy "Układu zbiorowego pracy
  dla pracowników zakładów górniczych" zastępuje się użytymi w odpowiednich
  przypadkach wyrazami "Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zakładów
  Górniczych z dnia 21 grudnia 1991 r. i przepisów ustawy o dostosowaniu
  górnictwa węgla kamiennego i gmin górniczych do funkcjonowania w warunkach
  gospodarki rynkowej".
                                       
                                   Art. 54.
W ustawie z dnia 25 listopada 1986 r. o organizacji i finansowaniu ubezpieczeń
społecznych (Dz.U. z 1989 r. Nr 25, poz. 137, Nr 74, poz. 441, z 1990 r. Nr 36,
poz. 206, z 1991 r. Nr 7, poz. 24, Nr 104, poz. 450, Nr 110, poz. 474, z 1994
r. Nr 84, poz. 385, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 85, poz. 426 i z 1997 r. Nr
121, poz. 770) art. 33a otrzymuje brzmienie:
     "Art. 33a. Zakłady pracy opłacają również składki na ubezpieczenie
            społeczne w wysokości, terminach i trybie określonych dla
            pracowników w przepisach, o których mowa w art. 33 ust. 2, od
            świadczenia socjalnego wypłacanego w okresie urlopu górniczego oraz
            od zasiłku socjalnego wynikających z odrębnych przepisów lub Układu
            Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zakładów Górniczych z dnia 21
            grudnia 1991 r.".
                                       
                                   Art. 55.
W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.
z 1993 r. Nr 106, poz. 482, Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 43,
poz. 163, Nr 80, poz. 368, Nr 87, poz. 406, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547,
Nr 123, poz. 602Nr 127, poz. 627, z 1995 r. Nr 5, poz. 25, Nr 86, poz. 433, Nr
96, poz. 478, Nr 133, poz. 654, Nr 142, poz. 704, z 1996 r. Nr 25, poz. 113, Nr
34, poz. 146, Nr 90, poz. 405, Nr 137, poz. 639, Nr 147, poz. 686 i z 1997 r.
Nr 9, poz. 44, Nr 28, poz. 153, Nr 79, poz. 484, Nr 96, poz. 592, Nr 107, poz.
685, Nr 118, poz. 754, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 776 i 777, Nr 137, poz.
926, Nr 139, poz. 932-934, Nr 140, poz. 939 i Nr 141, poz. 945, z 1998 r. Nr
60, poz. 383), w art. 16 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
     "1a. Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do inwestycji bezpośrednio
       związanych z likwidacją kopalni węgla kamiennego lub przez ten proces
       wywołanych.".
                                       
                                   Art. 56.
W ustawie z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania
przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz zmianie niektórych
ustaw (Dz.U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2, Nr 43, poz. 221 i z 1997 r. Nr 121, poz.
770) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
     "2) wynagrodzenie - wydatki pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze,
       wypłacane pracownikom z tytułu zatrudnienia u przedsiębiorcy, obliczone
       według zasad statystyki zatrudnienia i wynagrodzeń określonych przez
       Główny Urząd Statystyczny jako "wynagrodzenia bez wypłat z zysku", z
       tym że u przedsiębiorców wymienionych w art. 4 ust. 6 do wynagrodzenia
       nie zalicza się:
           a) odpraw emerytalnych wypłacanych osobom przechodzącym na emerytury
             z urlopów górniczych,
           b) odpraw pieniężnych wypłacanych w oparciu o ustawę z dnia 28
             grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z
             pracownikami stosunków pracy, z przyczyn dotyczących zakładów
             pracy oraz o zmianie niektórych ustaw.";
2) w art. 4 dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:
     "6. U przedsiębiorców realizujących postępowanie oddłużeniowe na
       podstawie przepisów ustawy z dnia ...... 1998 r. o dostosowaniu
       górnictwa węgla kamiennego i gmin górniczych do funkcjonowania w
       warunkach gospodarki rynkowej, przyrost przeciętnych wynagrodzeń w roku
       1998 bezwarunkowo nie może przekroczyć wskaźnika wzrostu ustalonego
       przez Radę Ministrów.
     7. W latach 1999-2002 przyrost przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia
       nie może przekroczyć średniorocznego wskaźnika wzrostu cen towarów i
       usług konsumpcyjnych założonego na dany rok w projekcie ustawy
       budżetowej. Wyższy wzrost wynagrodzeń dopuszcza się wyłącznie w
       przypadku poprawy wyniku finansowego netto przedsiębiorstwa górniczego,
       skorygowanego o skutki postępowania oddłużeniowego, maksymalnie do
       wysokości połowy wskaźnika poprawy wyniku finansowego netto, jednakże
       nie więcej niż wskaźnik wzrostu ustalony na dany rok przez Komisję
       Trójstronną.".
                                       
                                   Art. 57.
W stosunku do przedsiębiorstw górniczych, w których po dniu wejścia w życie
ustawy, udostępniono na zasadach ogólnych akcje lub udziały osobom trzecim lub
podniesiono kapitał z udziałem podmiotów nie będących państwowymi osobami
prawnymi lub dokonano w inny sposób prywatyzacji w rozumieniu ustawy, o której
mowa w art. 42 ust. 1, nie stosuje się przepisów rozdziału 2 do 4.
                                       
                                   Art. 58.
Przepisu art. 1a ust. 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i
prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz.U. Nr 118, poz. 561 i Nr 156, poz.
775 oraz z 1997 r. Nr 32, poz. 184, Nr 98, poz. 603, Nr 106, poz. 673, Nr 121,
poz. 770, Nr 137, poz. 926 i Nr 141, poz. 945) nie stosuje się do spółek
węglowych oraz innych jednoosobowych spółek Skarbu Państwa objętych zakresem
niniejszej ustawy.
                                       
                                   Art. 59.
Traci moc ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o restrukturyzacji finansowej
jednostek górnictwa węgla kamiennego oraz o wprowadzeniu opłaty węglowej (Dz.U.
Nr 113, poz. 735 i Nr 160, poz. 1081).
                                       
                                   Art. 60.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.