P r o j e k t USTAWA z dnia ................ 1999 r. o składowaniu artykułów rolnych Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. Ustawa określa zasady i warunki prowadzenia składów artykułów rolnych, zwanych dalej "składami", zasady ochrony interesów składających poprzez ubezpieczenie i gwarancje bankowe lub ubezpieczeniowe, a także tryb powołania i zasady funkcjonowania Składowego Funduszu Gwarancyjnego, którego celem jest gwarantowanie odszkodowania w przypadku nieprawidłowego wykonania zobowiązań przez przedsiębiorstwa składowe. Art. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o: 1) artykułach rolnych - rozumie się przez to w szczególności zboża, cukier, skrobię, tłuszcze jadalne (masło, smalec), mięso (półtusze wieprzowe, ćwierci wołowe) mleko w proszku, sery twarde dojrzewające, owoce, warzywa, oraz inne produkty rolno-spożywcze, 2) dowodzie - rozumie się przez to oryginał dowodu składowego potwierdzający istnienie zobowiązania składowego wystawiony przez skład, 3) przedsiębiorstwie składowym - rozumie się przez to przedsiębiorcę (osobę fizyczną lub prawną), zajmującą się, w sposób zgodny z przepisami niniejszej ustawy oraz na podstawie uzyskanej koncesji (zezwolenia) składowaniem artykułów rolnych, 4) składającym - rozumie się przez to: a) osobę posiadającą dowody składowe lub inne dokumenty wystawione przez skład, potwierdzające istnienie zobowiązania składowego, dotyczące artykułów własnych lub składowanych, b) posiadacza dowodów potwierdzających fakt zawarcia umowy kredytu lub pożyczki z przedsiębiorstwem składowym, w wyniku której miał on otrzymać dowód składowy na artykuły będące własnością przedsiębiorstwa składowego jako zabezpieczenie umowy pożyczki, c) posiadacza dokumentu potwierdzającego, że dowód składowy lub inne dokumenty potwierdzające własność zostały zwrócone w celu wydania artykułów ze składu w wykonaniu umowy sprzedaży, jeżeli nie otrzymał on pełnej zapłaty, 5) składzie - rozumie się przez to budynek, budowlę lub inne pomieszczenie, w którym składuje się artykuły rolne z przeznaczeniem do obrotu krajowego lub zagranicznego, bądź przeznaczone do tego celu, 6) taryfie - rozumie się przez to dokument wystawiony przez przedsiębiorstwo składowe, w którym zawarte są warunki oraz stawki opłat za składowanie artykułów rolnych na warunkach określonych w niniejszej ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie. Art. 3. Każdy, kto zdeponuje artykuły rolne w składzie prowadzonym przez przedsiębiorstwo składowe, ma być traktowany jako składający te artykuły na warunkach i zasadach przewidzianych w niniejszej ustawie. Art. 4. W zakresie określonym niniejszą ustawą nie stosuje się przepisów art. 853-859 kodeksu cywilnego. Rozdział 2 Przedsiębiorstwa składowe Art. 5. 1. Podmiotem prowadzącym przedsiębiorstwo składowe mogą być osoby fizyczne i prawne. 2. Prowadzenie przedsiębiorstwa składowego wymaga koncesji (zezwolenia). 3. Koncesji (zezwolenia) udziela Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, na podstawie wniosku przedsiębiorstwa składowego. 4. Udzielenie koncesji (zezwolenia) poprzedzane jest kontrolą warunków funkcjonowania składów w celu ustalenia ich przygotowania do prawidłowego przechowywania określonych artykułów rolnych. 5. Zasady przeprowadzania kontroli określa odrębna ustawa. Art. 6. 1. Wniosek o udzielenie koncesji (zezwolenia) na prowadzenie przedsiębiorstwa składowego składa się do Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Wniosek powinien zawierać: 1) określenie nazwy (firmy) i siedziby podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo składowe, 2) adres lub miejsce, w którym zlokalizowany zostanie skład, 3) podstawowe dane o osobach, które odpowiadają za uruchomienie i kierowanie działalnością będącą przedmiotem koncesji (zezwolenia) oraz ich kwalifikacje zawodowe, 4) wnioskowany zakres koncesji, a w szczególności określenie artykułu lub artykułów rolnych, które mają być składowane, 5) wysokość środków własnych i kredytów przeznaczonych na prowadzenie działalności będącej przedmiotem koncesji (zezwolenia), 6) informację o planowanej organizacji przedsiębiorstwa składowego, a w szczególności o warunkach, w jakich będą składowane artykuły rolne, 7) informację, czy koncesja (zezwolenie) ma być udzielona na czas określony. 2. Wzór wniosku stanowi załącznik do ustawy. 3. Do wniosku należy dołączyć projekt taryfy oraz kopie dowodu ubezpieczenia majątku trwałego, o którym mowa w art. 19 ust. 2. 4. We wniosku należy podać ilość niezbędnych urzędowych odpisów koncesji (zezwoleń) stosownie do ilości składów prowadzonych przez przedsiębiorstwo składowe. 5. Po złożeniu wniosku i przeprowadzeniu kontroli, o której mowa w art. 5 ust. 4, Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wydaje promesę przyznania koncesji (zezwolenia). Promesa wydawana jest na okres nie przekraczający 1 miesiąca, przy czym na wniosek przedsiębiorstwa składowego termin ten może być przedłużony. 6. Promesa stanowi podstawę do wystąpienia przez przedsiębiorstwo składowe o przyznanie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, o której mowa w art. 20 ust. 1. Przyznanie tej gwarancji stanowi warunek udzielenia koncesji (zezwolenia). Art. 7. 1. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej może, w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku, żądać od wnioskodawcy przedłożenia innych dokumentów potrzebnych do wydania koncesji (zezwolenia), a w szczególności: 1) wskazania wspólników i ich udziałów w kapitale spółki, jeżeli przedsiębiorstwo składowe ma być prowadzone przez spółkę, 2) analizę ekonomiczno-finansową możliwości prowadzenia działalności będącej przedmiotem koncesji (zezwolenia). 2. Do dnia dostarczenia dokumentów, o których mowa w ust. 1, nie dłużej jednak niż na okres 30 dni, postępowanie o wydanie koncesji (zezwolenia) ulega zawieszeniu. Art. 8. 1. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej może odrzucić wniosek o wydanie koncesji (zezwolenia) w przypadku, gdy nie spełnia on warunków określonych w art. 6 lub gdy w terminie określonym w art. 7 ust. 2 nie dołączono stosownych dokumentów bądź gdy z przedstawionych danych wynika, że podmiot mający prowadzić przedsiębiorstwo składowe nie daje rękojmi należytego wykonywania działalności. 2. Odrzucenie wniosku o udzielenie koncesji (zezwolenia) wymaga uzasadnienia faktycznego i merytorycznego. Art. 9. 1. Decyzję w sprawie wydania koncesji (zezwolenia) wydaje się w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku, z zastrzeżeniem art. 7 ust. 2. 2. Koncesja (zezwolenie) określa: 1) nazwę i siedzibę podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo składowe oraz adres składu, 2) dopuszczalny zakres działalności, 3) termin rozpoczęcia działalności, 4) inne warunki organizacyjne i techniczne, które przedsiębiorstwo składowe obowiązane jest spełniać w toku swojej działalności. 3. Koncesja (zezwolenie) udzielane jest na czas nieokreślony, przy czym na wniosek przedsiębiorstwa składowego, może być ona udzielona na czas określony. 4. Po upływie terminu ważności koncesji (zezwolenia), przedsiębiorstwo składowe, jeżeli ma nadal prowadzić działalność w tym zakresie składa wniosek o przedłużenie koncesji (zezwolenia). Do przedłużenia koncesji (zezwolenia) stosuje się odpowiednio przepisy art. 5 ust. 3 i art. 6-10. 5. Wniosek, o którym mowa w ust. 4 składa się na 3 miesiące przed upływem terminu ważności koncesji (zezwolenia). 6. Koncesję (zezwolenie) wydaje się w oryginale oraz w odpowiedniej ilości urzędowych odpisów, o których mowa w art. 6 ust. 4. 7. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej prowadzi urzędowy rejestr udzielanych koncesji (zezwoleń). Art. 10. 1. Za wydanie koncesji (zezwolenia) pobiera się opłatę. 2. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej określa, w drodze rozporządzenia wysokość opłaty oraz tryb jej uiszczania. W rozporządzeniu tym powinny być zawarte w szczególności następujące kwestie: 1) wysokość opłat, okres w jakich one obowiązują oraz tryb i zasady ich waloryzacji, 2) sposób i czas wnoszenia opłat, a w szczególności możliwość pobierania opłaty tymczasowej wnoszonej przy złożeniu wniosku o udzielenie koncesji (zezwolenia) oraz zasady ewentualnego jej zwrotu lub zatrzymania. Art. 11. 1. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej może wydać decyzję o cofnięciu w całości lub w części koncesji (zezwolenia), jej zawieszeniu w całości lub części lub o nałożeniu kary pieniężnej, albo wydać taka decyzję i nałożyć karę pieniężną, jeżeli podmiot prowadzący przedsiębiorstwo składowe: 1) narusza przepisy niniejszej ustawy lub przepisy o działalności gospodarczej, 2) nie wypełnia warunków określonych w koncesji (zezwolenia) lub przekracza jej zakres, 3) nie rozpocznie w terminie określonym w koncesji (zezwoleniu) działalności. 2. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1, może być wymierzona w wysokości do 5 000 zł. 3. Wydanie decyzji, o której mowa w ust. 1, następuje po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego. Decyzji może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Od decyzji służy odwołanie. 4. W trakcie postępowania, o którym mowa w ust. 3, można czasowo zawiesić koncesję (zezwolenie), począwszy od dnia wszczęcia postępowania do jego zakończenia. 5. Decyzję o cofnięciu koncesji (zezwolenia), jej zawieszeniu lub nałożeniu kary pieniężnej podaje się do publicznej wiadomości. Art. 12. 1. Niezwłocznie po otrzymaniu koncesji (zezwolenia), przedsiębiorstwo składowe jest obowiązane umieścić ją w widocznym miejscu w siedzibie przedsiębiorstwa, a jej urzędowe odpisy w poszczególnych składach prowadzonych przez to przedsiębiorstwo, wymienionych w koncesji (zezwoleniu). 2. W przypadku wprowadzenia zmian w zakresie warunków udzielenia koncesji (zezwolenia), lub jej przedłużenia, przedsiębiorstwo składowe obowiązane jest dokonać czynności, o której mowa w ust. 1 z uwzględnieniem tych zmian. 3. W przypadku cofnięcia koncesji (zezwolenia) lub jej wygaśnięcia przedsiębiorstwo składowe jest obowiązane usunąć ją i przekazać Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. 4. W przypadku cofnięcia koncesji (zezwolenia) w części, jej zawieszenia w całości lub części, przedsiębiorstwo składowe jest obowiązane umieścić informację na ten temat obok miejsca umieszczenia koncesji (zezwolenia). Art. 13. 1. Nadzór nad działalnością przedsiębiorstw składowych sprawuje Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. 2. W ramach nadzoru Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej zleca przeprowadzanie inspekcji przedsiębiorstw składowych oraz kontroli działalności podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa składowe. 3. Jeżeli w wyniku przeprowadzonych inspekcji i kontroli stwierdzone zostaną uchybienia w działalności przedsiębiorstwa składowego lub podmiotu, o którym mowa w ust. 2, mogą one być podane do publicznej wiadomości. 4. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb oraz zasady przeprowadzania inspekcji oraz kontroli, o których mowa w ust. 2 Rozporządzenie powinno w szczególności określać: 1) tryb podejmowania (podstawy merytoryczne) oraz zakres przeprowadzanych inspekcji i kontroli obejmujący w szczególności: a) sytuację finansową przedsiębiorstwa, b) stan techniczny obiektu, c) warunki przyjmowania, ważenia, klasyfikowania i konserwowania składowanych artykułów, d) wyposażenie w niezbędny sprzęt kontroli jakości i prawidłowości składowania artykułów, e) stan sanitarno-higieniczny oraz zabezpieczenia przeciwpożarowe obiektu, 2) sposób sporządzania wyników inspekcji lub kontroli, 3) szczegółowy zakres naruszeń zasad powodujący konsekwencje, o których mowa w ust. 3, 4) szczegółowy tryb podawania do publicznej wiadomości uchybień w działalności przedsiębiorstwa składowego. Art. 14. 1. Przedsiębiorstwo składowe jest obowiązane prowadzić i przechowywać dokumentację dotyczącą dostarczanych, składowanych i odbieranych artykułów rolnych, a w szczególności: 1) wystawianych, zrealizowanych i anulowanych dowodów składowych, 2) dzienników transakcji artykułów rolnych, 3) ewidencji rachunków klientów i dowodów wpłat na Składowy Fundusz Gwarancyjny, 4) polis ubezpieczeniowych, 5) sprawozdań, świadectw określających ilość i jakość składowanych artykułów, 6) ksiąg finansowych. 2. Upoważniony przedstawiciel Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej ma prawo wstępu do siedziby podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo składowe oraz do samego przedsiębiorstwa, pobierania próbek, ważenia, oznaczania jakości, klasyfikowania lub określenia stanu artykułu lub artykułów rolnych składowanych bądź przeznaczonych do składowania, a także wglądu do ksiąg i dokumentów w celu przeprowadzenia inspekcji, czy działalność podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo składowe jest zgodne z prawem oraz z warunkami określonymi w koncesji (zezwoleniu). 3. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej określi, w drodze rozporządzenia taryfę opłat za wykonywanie czynności kontrolnych, o których mowa w ust. 2. W rozporządzeniu określa się w szczególności wysokość opłat za przeprowadzone inspekcje oraz formę, w jakiej będą one uiszczane. Art. 15. 1. Koncesja (zezwolenie) wygasa z mocy prawa z chwilą: 1) zrzeczenia się koncesji (zezwolenia) przez przedsiębiorstwo składowe, 2) otwarcia likwidacji podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo składowe, 3) ogłoszenia upadłości podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo składowe, 2. Koncesja (zezwolenie) wygasa również w przypadku nie uzyskania nowej gwarancji w terminie 1 miesiąca od dnia wyczerpania się dotychczasowej gwarancji. 3. Z chwilą wygaśnięcia koncesji (zezwolenia) z przyczyn, o których mowa w ust 1 i 2, podmiot prowadzący przedsiębiorstwo składowe, do czasu zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego może wykonywać zobowiązania wynikające z dotychczasowej działalności. Nie może natomiast podejmować nowych zobowiązań. 4. Przedsiębiorstwo składowe jest obowiązane przedłożyć na piśmie Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej informację w sprawie zrzeczenia się koncesji (zezwolenia). 5. Po złożeniu informacji, o której mowa w ust. 4, Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej zleca przeprowadzenie kontroli przedsiębiorstwa składowego, z której sporządza się protokół. Celem tej kontroli jest sprawdzenie, czy przedsiębiorstwo składowe rozliczyło się ze zobowiązań wynikających z dowodów składowych. Do czasu protokolarnego stwierdzenia tego rozliczenia, zrzeczenie się koncesji (zezwolenia) nie wywołuje skutków prawnych. 6. Wygaśnięcie koncesji (zezwolenia) na skutek zrzeczenia się następuje w terminie jednego miesiąca od dnia protokolarnego rozliczenia się, o którym mowa w ust. 5. W okresie tym przedsiębiorstwo składowe obowiązane jest informować składających o złożeniu takiego wniosku oraz o terminie wygaśnięcia koncesji (zezwolenia), a także przedstawić Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej rozliczenie ze swojej działalności. 7. Likwidację przedsiębiorstwa składowego prowadzi likwidator wskazany przez Radę Składowego Funduszu Gwarancyjnego. 8. Likwidację przedsiębiorstwa składowego lub jego upadłość przeprowadza się na podstawie odrębnych przepisów ze zmianami wynikającymi z niniejszej ustawy. Art. 16. 1. Po cofnięciu lub zawieszeniu w całości, jak również po wygaśnięciu koncesji (zezwolenia) przedsiębiorstwo składowe jest obowiązane przekazać Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej posiadaną koncesję (zezwolenie) i dowody składowe. 2. Cofnięcie, zawieszenie albo wygaśnięcie koncesji (zezwolenia) odnotowuje się w urzędowym rejestrze, o którym mowa w art. 9 ust. 7. Art. 17. 1. Prowadzenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorstw składowych przez podmiot zagraniczny wymaga uzyskania koncesji (zezwolenia) na zasadach przewidzianych w niniejszej ustawie. 2. Przepis ust. 1 nie narusza przepisów innych ustaw, określających zasady dopuszczania podmiotów zagranicznych do działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub działalności z udziałem tych podmiotów. Art. 18. 1. Podmiot prowadzący przedsiębiorstwo składowe obowiązany jest niezwłocznie informować Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej o: 1) wszelkich zmianach danych zawartych we wniosku o udzielenie koncesji (zezwolenia) i dołączonych dokumentach, 2) otwarciu lub zniesieniu składu. 2. Zmiana zakresu działalności przedsiębiorstwa składowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4, wymaga uzyskania nowej koncesji (zezwolenia). Przepisy art. 7-10 stosuje się odpowiednio. 3. Podmiot prowadzący przedsiębiorstwo składowe obowiązany jest przedstawiać inne informacje, dotyczące jego działalności i sytuacji organizacyjnej oraz finansowej, których zakres i terminy dostarczania określi Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w drodze rozporządzenia. Art. 19. 1. Przedsiębiorstwa składowe obowiązane są ubezpieczyć składowane u nich artykuły rolne oraz ich majątek trwały od klęsk żywiołowych oraz innego ryzyka. 2. Kopie dowodu zawarcia umowy ubezpieczenia przedkłada się Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wraz z wnioskiem o udzielenie koncesji (zezwolenia). Rozdział 3 Gwarancje Art. 20. 1. Każdy przedsiębiorca, występujący o udzielenie koncesji (zezwolenia) na prowadzenie przedsiębiorstwa składowego, obowiązany jest uzyskać gwarancję bankową albo ubezpieczeniową zwaną dalej "gwarancją", będącą zabezpieczeniem prawidłowego wykonywania zobowiązań przedsiębiorstwa składowego. Gwarancję tą przedstawia się Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. 2. Gwarancja jest dokumentem, w którym jej wystawca zobowiązuje się do zabezpieczenia ewentualnych szkód spowodowanych niedotrzymaniem warunków składowania przez przedsiębiorstwo składowe. 3. Wystawcami gwarancji mogą być banki lub zakłady ubezpieczeniowe. 4. Gwarancja musi być wystawiona na zasadach i w formie umożliwiających dochodzenie na jej podstawie roszczeń przed sądem. 5. Gwarancja ma charakter nieodwołalny i jest wydawana bezwarunkowo. 6. Gwarancja wystawiana jest na czas nie krótszy niż 1 rok, odrębnie dla każdego składu oraz na określoną kwotę ustalaną przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. W przypadku zmiany kwoty gwarancji w czasie jej obowiązywania, do czasu upływu terminu, na który gwarancja została udzielona, obowiązuje kwota dotychczasowa. 7. Przedsiębiorstwo składowe przed zakończeniem okresu, na który została udzielona gwarancja, jest obowiązane wystąpić o udzielenie nowej gwarancji tak, by została ona przyznana przed upływem okresu, na który została udzielona poprzednia gwarancja. Przedsiębiorstwo składowe przedstawia Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej nową gwarancję. 8. Minister rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, w drodze rozporządzenia, określi wysokość kwoty gwarancji na każdy rok. Art. 21. 1. Gwarancja uzyskana przez przedsiębiorstwo składowe jest ważna od dnia jej wystawienia i pozostaje w mocy w ciągu 3 miesięcy od dnia, w którym zawiadomiono na piśmie Ministra Rolnictwa i gospodarki Żywnościowej o jej anulowaniu. 2. Zawiadomienia o anulowaniu gwarancji może dokonać przedsiębiorstwo składowe lub wystawca gwarancji, przy czym obowiązany jest on niezwłocznie zawiadomić o tym na piśmie przedsiębiorstwo składowe. 3. Zawiadomienie o anulowaniu gwarancji nie wywołuje skutków prawnych w stosunku do zobowiązań przedsiębiorstwa składowego powstałych od chwili zawiadomienia do czasu upływu terminu, o którym mowa w ust. 1. 4. Wyczerpanie się środków wynikających z gwarancji powoduje zawieszenie koncesji (zezwolenia). Art. 22. 1. Każdy składający, który zażąda wystawienia duplikatu dowodu składowego, o którym mowa w art. 29 ust. 2 i 5, jest obowiązany uzyskać dodatkową gwarancję wystawioną w wysokości podwójnej wartości artykułów rolnych wynikającej z oryginału dowodu składowego liczonej według cen w dniu uzyskania dodatkowej gwarancji. 2. Dodatkowa gwarancja, o której mowa w ust. 1 powinna być zdeponowana w przedsiębiorstwie składowym. 3. Dodatkowa gwarancja jest ważna od dnia jej wystawienia do czasu odnalezienia i zwrócenia przedsiębiorstwu składowemu zagubionego oryginału dowodu składowego. 4. Jeżeli dowód składowy nie odnajdzie się, dodatkowa gwarancja jest ważna do dnia realizacji zobowiązania wynikającego z duplikatu dowodu składowego. Art. 23. Poszkodowanemu, który wskutek niedotrzymania zobowiązań wynikających z gwarancji, poniósł straty, mimo zaspokojenia ze środków Składowego Funduszu Gwarancyjnego, przysługuje prawo wystąpienia do sądu o naprawienie szkody. Art. 24. 1. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej może zwrócić się do przedsiębiorstwa składowego z pisemnym wnioskiem o złożenie dodatkowej gwarancji, jeżeli uzna, że przedstawiona przez przedsiębiorstwo składowe gwarancja nie zabezpiecza w pełni zobowiązań wynikających z działalności przedsiębiorstwa. 2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać określenie terminu w jakim powinna być włożona dodatkowa gwarancja, przy czym termin ten nie może być krótszy niż 3 miesiące. 3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie wstrzymuje decyzji o wydaniu koncesji (zezwolenia). 4. W przypadku bezskutecznego upływu terminu, o którym mowa w ust. 2, Minister rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej może wydąć decyzje o cofnięciu lub zawieszeniu koncesji (zezwolenia). Przepis art. 11 stosuje się odpowiednio. Rozdział 4 Dowody składowe Art. 25. 1. Dowód składowy jest dokumentem wystawianym przez przedsiębiorstwo składowe, potwierdzającym tytuł własności do artykułów rolnych oznaczonych co do jakości i ilości, przyjmowanych do składu tego przedsiębiorstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. 2. Dowód składowy może być tylko imienny. 3. Dowód składowy powinien zawierać: 1) określenie nazwy przedsiębiorstwa składowego oraz miejsca składowania artykułów rolnych, 2) określenie formy w jakiej działa przedsiębiorstwo składowe, 3) określenie podmiotu składającego lub jego przedstawiciela, jeżeli jest upoważniony do działania w imieniu składającego w sprawach wynikających z zobowiązań zawartych w dowodzie składowym, 4) datę wystawienia dowodu składowego oraz jego kolejny numer, 5) określenie komu maja być wydane przyjęte do składu artykuły rolne, 6) informacje o ubezpieczeniu składowanych artykułów rolnych od klęsk żywiołowych lub innego rodzaju ryzyka, 7) opis przyjętych do składowania artykułów rolnych oraz określenie ich wagi lub ilości, 8) określenie gatunku i jakości składowanych artykułów rolnych oraz normy, na podstawie której dokonano ich klasyfikacji, w przypadku gdy składający nie wyrazi zgody na dokonanie klasyfikacji należy zamieścić wzmiankę na ten temat, 9) Informację o ustalonej stawce opłat składowych oraz rodzaju świadczonych usług składowych, a w szczególności warunków magazynowych, konieczności przechowywania w chłodni, możliwości łączenia artykułów tego samego gatunku itp. 10) stwierdzenie własności artykułów rolnych, 11) określenie kwoty wypłaconych zaliczek i powstałych należności, co do których przedsiębiorstwu składowemu będzie przysługiwać prawo zastawu, jeżeli kwota tych zaliczek lub należności będzie znana w momencie wystawienia dowodu składowego, w przypadku gdy kwota ta nie będzie znana, zamieszcza się stwierdzenie o wniesieniu zaliczek lub powstaniu należności oraz podanie ich przeznaczenia, 12) określenie czy dowód składowy jest zbywalny, czy też nie, 13) wzmiankę wskazującą podstawę prawną w oparciu, o którą został wydany dowód składowy, 14) podpis upoważnionego pracownika przedsiębiorstwa składowego wystawiającego dowód składowy. 4. Jeżeli dowód składowy jest zbywalny powinna być w nim pozostawiona rubryka, w której składający lub upoważniony przez niego przedstawiciel mogą wpisywać informację o zastawach lub innych obciążeniach nałożonych na składowane artykuły rolne. 5. Dowód składowy sporządza się w czterech egzemplarzach, przy czym tylko jeden w formie oryginału, który otrzymuje składający. Art. 26. 1. Dowód składowy jako dokument potwierdzający istnienie prawa własności może stanowić zabezpieczenie z tytułu zawieranych umów kredytowych lub pożyczki. Przepisy art. 308 Kodeksu cywilnego stosuje się odpowiednio. 2. Dowód składowy, na którym ustawiono prawo zastawu, podlega wpisowi do sądowego rejestru zastawów. Do ustanowienia zastawu na dowodzie składowym stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 1996 r. o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów (Dz.U. z 1996 r. Nr 149, poz. 703 i z 1997 r. Nr 121, poz. 769). 3. Jeżeli dowód składowy zostanie przyjęty jako zabezpieczenie zawieranych umów kredytowych lub pożyczki, jego oryginał zostaje zdeponowany w podmiocie udzielającym tego zabezpieczenia, a na kopii składającego umieszcza się informację o dokonanym zabezpieczeniu podpisaną przez upoważnionego przedstawiciela przedsiębiorstwa składowego. Art. 27. Przedsiębiorstwa składowe, z zastrzeżeniem art. 34, mogą wydawać dowody składowe na artykuły rolne faktycznie znajdujące się w składzie prowadzonym przez to przedsiębiorstwo, które wystawia dowód. Art. 28. 1. Jeżeli składowane artykuły rolne zostaną wydane posiadaczowi dowodu składowego lub sprzedane na jego żądanie, oryginał dowodu zostaje zwrócony przedsiębiorstwu składowemu, które umieszcza na nim informację o jego zrealizowaniu opatrzoną datą i podpisem osoby reprezentującej to przedsiębiorstwo. 2. W przypadku, gdy dowód składowy nie został ostatecznie wydany lub nie spełnia wymogów określonych w art. 25, przedsiębiorstwo składowe jest obowiązane umieścić na nim informacje o anulowaniu dowodu składowego opatrzoną datą i podpisem osoby upoważnionej do dokonania tej czynności. Art. 29. 1. Przedsiębiorstwo składowe nie może wystawić, z zastrzeżeniem ust. 2, innego dowodu składowego na całość lub część tych samych artykułów rolnych składownych w jego składzie, jeżeli został na nie wystawiony, zgodnie z obowiązującymi przepisami, dowód składowy i nie został on anulowany. 2. W przypadku zagubienia lub zniszczenia dowodu składowego, przedsiębiorstwo składowe wystawia duplikat tego dowodu. Przepis art. 25 stosuje się odpowiednio. 3. W dowodzie składowym, o którym mowa w ust. 2 umieszcza się dodatkowo: 1) numer oryginalnego dowodu składowego oraz datę jego wystawienia, 2) wyraźnie zaznaczenie, że dowód ten jest duplikatem oryginału. 4. Przed wystawieniem duplikatu dowodu składowego mającego charakter zbywalny, przedsiębiorstwo składowe obowiązane jest zwrócić się do posiadacza dowodu składowego o złożenie, w terminie 14 dni, na piśmie wyjaśnień co do okoliczności, w jakich nastąpiła utrata lub zniszczenie oryginału dowodu składowego oraz o działaniach podjętych w celu jego znalezienia. 5. Przed otrzymaniem duplikatu dowodu składowego, posiadacz oryginału obowiązany jest do uzyskania gwarancji, o której mowa w art. 21 ust. 1-4. Rozdział 5 Składowanie artykułów rolnych Art. 30. 1. Wszystkie przedsiębiorstwa składowe, które uzyskają na podstawie przepisów niniejszej ustawy, koncesje (zezwolenia) na składowanie artykułów rolnych, obowiązane są przyjmować do składowania te artykuły zgodnie z zakresem udzielonej koncesji (zezwolenia). 2. Każdy, kto zwraca się do przedsiębiorstwa składowego o składowanie artykułów rolnych obowiązany jest dostarczyć je w stanie nadającym się do przechowania oraz w sposób zwyczajowo przyjęty dla tego typu artykułów. 3. W przypadku, gdy artykuły rolne nie zostaną dostarczone w stanie, o którym mowa w ust. 2, przedsiębiorstwo składowe może je przyjąć, za opłatą przewidzianą w taryfie, czynności doprowadzające te artykuły do właściwego stanu. Art. 31. 1. Artykuły rolne przeznaczone do obrotu krajowego lub zagranicznego, które są składowane lub mają być składowane przez przedsiębiorstwo składowe muszą być zbadane, oznaczone co do gatunku i jakości oraz musi być określona ich waga lub ilość. 2. Ocena jakości artykułów rolnych, o których mowa w ust. 1, dokonywana jest na podstawie oznaczenia gatunku i sklasyfikowania tych artykułów na podstawie określonych standardów. 3. Czynności, o których mowa w ust. 1, wykonuje przedsiębiorstwo składowe. Art. 32. 1. Przedsiębiorstwu składowemu nie wolno składować artykułów rolnych w ilościach przekraczających powierzchnię magazynową, na którą uzyskało koncesję. 2. Ocena jakości artykułów rolnych, o których mowa w ust. 1, dokonywana jest na podstawie oznaczenia gatunku i sklasyfikowania tych artykułów na podstawie określonych standardów. 3. Przedsiębiorstwo składowe, może łączyć składowane artykuły rolne z innymi artykułami tego samego rodzaju, gatunku i jakości. Mieszanie artykułów różnego gatunku, rodzaju lub jakości jest zakazane. 4. Przedsiębiorstwo składowe odpowiada wobec każdego składającego za wydanie odpowiednich co do ilości i jakości artykułów rolnych stanowiących ich własność. Art. 33. 1. Przedsiębiorstwo składowe jest obowiązane bez uzasadnionej zwłoki wydać na żądanie składającego lub posiadacza oryginału składowego składowane artykuły rolne. 2. Wydanie, o którym mowa w ust. 1 następuje jeżeli: 1) ma na celu wykonanie zobowiązania wynikającego z prawa zastawu ustanowionego na składowanych artykułach, 2) jest ono wynikiem zrzeczenia się tytułu własności do dowodu składowego mającego charakter zbywalny z równoczesnym zamieszczeniem wzmianki o przeniesieniu własności dowodu, 3) wynika ono ze złożonego oświadczenia o gotowości podpisania, z chwilą wydania artykułów, dokumentu potwierdzającego ten fakt, jeżeli zwróci się o to przedsiębiorstwo składowe. Art. 34. 1. Przedsiębiorstwo składowe może, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, z inicjatywy własnej lub na żądanie składającego, przenieść składowane artykuły rolne, na które wystawiono dowód składowy, do składu prowadzonego przez inne przedsiębiorstwo składowe. 2. Jeżeli przeniesienie ma nastąpić z inicjatywy przedsiębiorstwa składowego, jest ono obowiązane zawiadomić o tym niezwłocznie składającego oraz podać przyczyny przeniesienia. 3. Składający może, w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, nie wyrazić zgody na przeniesienie i zażądać pozostawienia artykułów w dotychczasowym miejscu. W takim przypadku przedsiębiorstwo składowe nie ponosi odpowiedzialności za warunki, w jakich przechowywane będą artykuły. 4. Jeżeli przeniesienie ma nastąpić na żądanie składającego, jest on obowiązany przedłożyć na piśmie wniosek w tej sprawie przedsiębiorstwu składowemu wraz z uzasadnieniem. 5. W przypadku braku uzasadnionej przyczyny przeniesienia, o którym mowa w ust. 4, przedsiębiorstwo składowe może obciążyć składającego kosztami przeniesienia. 6. Przedsiębiorstwo składowe może przenieść artykuły rolne z własnej inicjatywy, jednakże w takim przypadku ponosi wszelkie koszty z tym związane. Art. 35. 1. Przedsiębiorstwo składowe, z którego przeniesiono artykuły rolne, jest obowiązane, z zastrzeżeniem ust. 2, na każde żądanie składającego lub posiadacza oryginału dowodu składowego, dostarczyć artykuły w miejsce, w którym były one pierwotnie składowane oraz w ilości i jakości jakie zostały określone w dowodzie składowym. 2. Jeżeli przeniesienie nastąpiło na żądanie składającego, w warunkach o których mowa w art. 34 ust. 5, artykuły mogą być wydane w miejscu ich obecnego składowania. Art. 36. Przedsiębiorstwo składowe, które przeniosło artykuły rolne do składu innego przedsiębiorstwa składowego odpowiada wobec składającego lub posiadacza dowodu składowego za prawidłowe wydanie artykuły pierwotnie oddane do składowania. Art. 37. 1. Podmiot występujący z wnioskiem o udzielenie koncesji (zezwolenia) na prowadzenie przedsiębiorstwa składowego jest obowiązany opracować taryfę zawierającą warunki i stawki opłat za składowanie artykułów rolnych. 2. Projekt taryfy jest przedkładany Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wraz z wnioskiem o udzielenie koncesji (zezwolenia). Art. 38. 1. Przedsiębiorstwo składowe jest obowiązane do wywieszenia taryfy w widocznym miejscu w siedzibie przedsiębiorstwa, tak by mogli zapoznać się z nią składający. 2. W przypadku zmiany taryfy, w stosunku do artykułów już składowanych w dniu jej wejścia w życie, stosuje się stawki dotychczasowe nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy. Rozdział 6 Składowy Fundusz Gwarancyjny Art. 39. 1. Tworzy się Składowy Fundusz Gwarancyjny, zwany dalej "Funduszem". 2. Fundusz posiada osobowość prawną. 3. Siedzibą funduszu jest Warszawa. 4. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w porozumieniu z Ministrem Finansów nadaje Funduszowi statut. 5. Nadzór nad działalnością funduszu sprawuje Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Art. 40. Do zadań Funduszu w zakresie funkcjonowania przedsiębiorstw składowych oraz wykonywania zobowiązań wynikających z dowodów składowych należy: 1) określanie na dany rok wysokości opłat uiszczanych na rzecz Funduszu, 2) wykonywanie obowiązków wynikających z gwarantowania interesów składających w razie niewykonania lub nienależytego wykonania przez przedsiębiorstwo składowe zobowiązań wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz dowodów składowych, 3) gromadzenie i analizowanie informacji dotyczących przedsiębiorstw składowych. Art. 41. Organami Funduszu są: Rada Funduszu i Zarząd Funduszu. Art. 42. 1. Rada Funduszu składa się z przewodniczącego i 5 członków posiadających odpowiednie kwalifikacje zawodowe. 2. Przewodniczący Rady Funduszu powołuje i odwołuje Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. 3. Członkowie Rady Funduszu powołuje i odwołuje: 1) jednego - Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, 2) jednego - izby rolnicze, 3) dwóch - przedsiębiorstwa składowe, 4) jednego - Związek Banków Polskich. 4. Kadencja Rady funduszu trwa 4 lata. 5. Zasady i sposób wynagrodzenia osób wchodzących w skład rady Funduszu określa Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Zarządzenie to powinno określać w szczególności: 1) tabele wynagrodzeń, 2) obowiązujące stawki. Art. 43. 1. Rada Funduszu sprawuje kontrolę nad działalnością Funduszu. 2. Do zadań Rady Funduszu należy ponadto: 1) wykonywanie nadzoru nad działalnością Zarządu Funduszu, 2) uchwalanie planów działalności oraz planu finansowego Funduszu, 3) przedkładanie Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej sprawozdania z działalności Funduszu za rok poprzedni, 4) określanie, na wniosek Zarządu Funduszu wysokości opłat uiszczanych na rzecz Funduszu przez podmioty objęte systemem gwarantowania. 5) określanie, na wniosek Zarządu Funduszu wysokości opłat uiszczanych na rzecz Funduszu przez podmioty objęte systemem gwarantowania, 6) ustalanie wynagrodzeń członków Zarządu Funduszu, 7) reprezentowanie Funduszu przy czynnościach dokonywanych między Funduszem, a członkami Zarządu Funduszu, w szczególności związanych z prawem pracy, w tym również prawo do zawieszania w czynnościach członków Zarządu Funduszu, 8) uchwalanie regulaminu, określającego organizację pracy oraz zasady i tryb działania Zarządu Funduszu. Art. 44. 1. Rada Funduszu podejmuje uchwały większością głosów przy obecności co najmniej 4 członków Rady. w przypadku równego podziału głosów decyduje głos przewodniczącego rady Funduszu. 2. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej ustala regulamin, określający organizację pracy oraz zasady i tryb działania Rady Funduszu. Art. 45. 1. Zarząd Funduszu składa się z 3 osób, w tym prezesa i jego zastępcy. 2. Zarząd Funduszu powoływany jest przez Radę Funduszu spośród osób posiadających odpowiednie kwalifikacje zawodowe. 3. Prezesa Zarządu Funduszu i jego zastępcę wybiera Rada Funduszu spośród członków Zarządu. 4. Kadencja Zarządu Funduszu trwa 3 lata od dnia jego ukonstytuowania się, z tym że Zarząd pełni swoje funkcje do dnia ukonstytuowania się kolejnego Zarządu. 5. Zarząd Funduszu lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili odwołani z pełnionej funkcji przez organ, który ich powołał. W takiej sytuacji Rada Funduszu powołuje nowy Zarząd Funduszu lub dokonuje powołania uzupełniającego. Kadencja członka Zarządu Funduszu powołanego na opróżnione miejsce trwa do końca kadencji Zarządu. Art. 46. 1. Zarząd Funduszu kieruje Funduszem i reprezentuje go na zewnątrz. 2. Do zadań Zarządu Funduszu należy: 1) opracowywanie projektów planów działalności i planu finansowego Funduszu, 2) gospodarowanie środkami Funduszu, z zastrzeżeniem uprawnień w tym zakresie Rady Funduszu, 3) składanie Radzie Funduszu kwartalnych i rocznych sprawozdań z działalności, 4) wykonywanie innych czynności nie zastrzeżonych dla Rady Funduszu. Art. 47. Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Funduszu upoważnieni są dwaj członkowie Zarządu Funduszu działający łącznie. Art. 48. Rada Funduszu i Zarząd Funduszu wykonują swoje funkcje przy pomocy Biura Funduszu, którego organizację oraz zasady działania określa Zarząd Funduszu po uzgodnieniu z Radą Funduszu. Art. 49. 1. Opłaty na rzecz funduszu wnoszą: 1) przedsiębiorstwa składowe, 2) producenci rolni. 2. Wysokość opłaty na każdy rok, określa i przekazuje do wiadomości podmiotom wymienionym w ust. 1, Rada Funduszu, nie później niż do końca roku kalendarzowego, poprzedzającego rok, w którym opłata ma być wniesiona. 3. Podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, są obowiązane do wnoszenia opłaty rocznej, w terminach określonych przez Fundusz, nie później jednak niż do dnia 31 marca każdego roku. 4. Producenci rolni wnoszą opłaty na rzecz Funduszu każdorazowo, w ustalonej wysokości, od ilości składowanych artykułów rolnych i spożywczych. 5. Z tytułu opóźnienia w dokonaniu opłat rocznych, Funduszowi przysługują odsetki w wysokości odsetek pobieranych od zaległości podatkowych. 6. Wniesiona opłata roczna stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o podatku dochodowym od osób fizycznych. Art. 50. Źródłami finansowania Funduszu są: 1) obowiązkowe opłaty roczne, o których mowa w art. 48 ust. 1, 2) środki przyznane w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej, 3) środki z dotacji udzielonej, na wniosek Funduszu z budżetu państwa, na zasadach określonych w prawie budżetowym, 4) wpływy z kar pieniężnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 2, 5) inne dochody. Art. 51. 1. Środki Funduszu przeznacza się na finansowanie zadań Funduszu zgodnie z art. 40 ust. 2. 2. Nadwyżka bilansowa Funduszu w danym roku powiększa jego fundusze własne. 3. Środki Funduszu gromadzone są na wyodrębnionym rachunku bieżącym Funduszu w banku wskazanym przez Radę Funduszu. 4. Koszty działalności Biura Funduszu oraz inne wydatki związane z wykonywaniem zadań Funduszu pokrywane są ze środków, o których mowa w art. 50. Art. 52. 1. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w porozumieniu z Ministrem Finansów określi, w drodze rozporządzenia, szczególne zasady rachunkowości Funduszu oraz terminy sporządzania sprawozdań finansowych. W rozporządzeniu tym określa się w szczególności: 1) zakres przedmiotowy objęty rachunkowością, 2) formy prowadzenia rachunkowości, 3) zasady i tryb kontroli prowadzonej rachunkowości. 2. Sprawozdanie finansowe Funduszu podlega badaniu przez uprawniony, na podstawie odrębnych przepisów, podmiot. 3. Sprawozdanie z działalności Funduszu wraz z załączonym do niego sprawozdaniem finansowym i wynikami badań, o których mowa w ust. 2, za poprzedni rok kalendarzowy, Rada Funduszu przedstawia Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, do dnia 31 maja każdego roku. 4. Odrzucenie przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej sprawozdania z działalności Funduszu jest równoznaczne z wygaśnięciem mandatu wszystkich członków organów Funduszu, z zastrzeżeniem, że pełnią oni swoje funkcje do czasu powołania nowych członków organów Funduszu. Art. 53. Fundusz zwolniony jest od podatku dochodowego od osób prawnych. Art. 54. Celem systemu odszkodowawczego realizowanego przez Fundusz jest zapewnienie składającym wypłaty odszkodowania za niewykonanie lub nienależyte wykonanie przez przedsiębiorstwo składowe zobowiązań wynikających z dowodów składowych, w przypadku utraty przez to przedsiębiorstwo możliwości wywiązania się z tych zobowiązań. Art. 55. 1. Podmiotami uprawnionymi do otrzymania odszkodowania są Fundusz i składający, a także bank, który otrzymał dowód składowy jako zabezpieczenie udzielonej pożyczki lub kredytu. 2. Przedmiotem odszkodowania jest wierzytelność składającego wynikająca z dowodu składowego. Z dniem spełnienia warunków do wypłaty odszkodowania składający nabywa w stosunku do Funduszu, na warunkach określonych w ustawie, uprawnienie do świadczenia pieniężnego. 3. Dniem spełnienia warunków do wypłaty odszkodowania jest: 1) dzień wydania postanowienia o ogłoszeniu upadłości przedsiębiorstwa składowego lub uprawomocnienia się postanowienia o oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa składowego z uwagi na to, że jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania upadłościowego, 2) dzień ogłoszenia likwidacji przedsiębiorstwa składowego, 3) dzień wyczerpania się środków wynikających z gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Art. 56. 1. System gwarancyjny realizowany przez Fundusz obejmuje wierzytelności, o których mowa w art. 55 ust. 2, do wysokości: 1) równowartości 150 000 ECU - w pełnej wysokości gwarantowanej wierzytelności, 2) przekraczającej równowartość 150 000 ECU, w wysokości określonej przez Radę Funduszu, nie mniejszą jednak niż 50% gwarantowanej wierzytelności. 2. Dla określenia wartości wierzytelności składającego wynikającej z dowodu składowego przyjmuje się ceny produktów rolno-spożywczych obowiązujące w dniu spełnienia warunków do wypłaty odszkodowania. 3. Kwoty, o których mowa w ust. 1, określają maksymalną wysokość roszczeń składającego w stosunku do Funduszu, niezależnie od tego jaka jest wartość wierzytelności wynikająca z dowodu składowego. Składający jednak nie traci prawa do dochodzenia swych roszczeń od przedsiębiorstwa składowego ponad kwotę określoną w ust. 1 w odrębnym trybie. 4. Prawo zaspokojenia wierzytelności ze środków Funduszu powstaje z chwilą wyczerpania możliwości zaspokojenia z gwarancji, o której mowa w art. 20. 5. Roszczenia z tytułu odszkodowań przedawniają się po upływie 10 lat od dnia spełnienia warunków do wypłaty odszkodowań. Art. 57. 1. Syndyk masy upadłościowej lub likwidator przedsiębiorstwa składowego obowiązany jest, w terminie miesiąca od dnia spełnienia warunków do wypłaty odszkodowań, ustalić na podstawie ksiąg przedsiębiorstwa i przedstawić Funduszowi: 1) wykaz składających wraz z wyszczególnieniem wartości wierzytelności wynikającej z dowodu składowego, 2) kwotę środków finansowych wchodzących w skład masy upadłości lub będących w posiadaniu likwidowanego przedsiębiorstwa składowego, 3) wysokość posiadanej przez przedsiębiorstwo składowe gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. 2. Zarząd Funduszu, po otrzymaniu wykazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie później jednak niż w ciągu 14 dni, podejmuje i podaje do publicznej wiadomości, uchwałę o przekazaniu syndykowi lub likwidatorowi kwot na pokrycie wierzytelności wynikających z dowodów składowych. Uchwała ta określa w szczególności: 1) wysokość środków przekazanych syndykowi lub likwidatorowi, 2) szczegółowe zasady dokonywania wypłat. 3. Syndyk masy upadłości lub likwidator obowiązany jest do dokonywania wypłat na warunkach określonych w uchwale Zarządu Funduszu, bez zbędnej zwłoki, po otrzymaniu środków. Art. 58. Z tytułu przekazania środków syndykowi masy upadłości lub likwidatorowi, Funduszowi przysługuje roszczenie do masy upadłości lub majątku likwidowanego przedsiębiorstwa składowego o zwrot przekazanych kwot, które podlegają zaspokojeniu w pierwszej kolejności po pokryciu bieżących kosztów postępowania upadłościowego lub likwidacji, należności za pracę pracowników przedsiębiorstwa składowego oraz innych roszczeń tych pracowników. Rozdział 7 Przepisy karne Art. 59. 1. Kto fałszuje, podrabia lub wystawia fałszywą koncesję (zezwolenie) dowody składowe bądź inne dokumenty, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3 albo karze grzywny lub obu tym karom łącznie. 2. Kto używa koncesji (zezwolenia) bez upoważnienia, przedkłada we wniosku o udzielenie koncesji (zezwolenia) fałszywe dane lub zmienia treść dowodu składowego po jego wystawieniu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 2 albo karze grzywny lub obu tym karom łącznie. 3. Tej samej karze podlega, kto odbiera składowane artykuły na podstawie sfałszowanych dowodów składowych. Art. 60. 1. Kto pobiera próbki artykułów rolnych z zamiarem sfałszowania wyników pobiera fałszywą próbkę lub umyślnie ja zniekształca albo podaje fałszywe informację o niej, podlega karze pozbawienia wolności do lat 2 albo karze grzywny lub obu tym karom łącznie. 2. Tej samej karze podlega, kto fałszuje wyniki inspekcji, ważenia artykułów rolnych lub oznaczenia ich gatunku. Rozdział 8 Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe Art. 61. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482, Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 43, poz. 163, Nr 80, poz. 368, Nr 87, poz. 406, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547, Nr 123, poz. 602, Nr 127, poz. 627, z 1995 r. Nr 5, poz. 25, Nr 86, poz. 433, Nr 96, poz. 478, Nr 133, poz. 654, Nr 142, poz. 704, z 1996 r. Nr 25, poz. 113, Nr 34, poz. 146, Nr 90, poz. 405, Nr 137, poz. 639, Nr 147, poz. 685, Nr 118, poz. 754, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 776 i 777, Nr 137, poz. 926, Nr 139, poz. 932, 933 i 934, Nr 140, poz. 939 i Nr 141 poz. 945) w art. 17 w ust. 1: a) dodaje się pkt 31 w brzmieniu: "31) dochody Składowego Funduszu Gwarancyjnego", b) dotychczasowe pkt 31 i 32 otrzymują oznaczenie pkt 32 i 33. Art. 62. Przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność w zakresie składowania artykułów rolnych, obowiązane są w okresie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, wystąpić z wnioskiem o udzielenie koncesji (zezwolenia). Art. 63. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r. ..................................... ......................................... ........................... (pieczęć podmiotu gosp.) (miejscowość) (data) W N I O S E K dla podmiotu gospodarczego ubiegającego się o przyznanie koncesji (zezwolenia) na czas określony/na czas nieokreślony* ............................................................................... .......................................................... (nazwa podmiotu gospodarczego) ............................................................................... .......................................................... (dokładny adres) wnosi o dokonanie przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej inspekcji magazynu/-ów służących do przechowywania ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ..................................... (artykuł lub artykuły rolne, które mają być składowane) Ilość urzędowych odpisów koncesji (zezwolenia) ............................ szt. Charakterystyka organizacyjno-techniczna magazynu I. Lokalizacja magazynu (dokładny adres): ............................................................................... ........................................................ ............................................................................... ........................................................ NIP ..................................................................... REGON .......................................... Rejestr Handlowy (wraz z siedzibą Sądu Rejonowego) lub Nr wpisu do ewidencji działalności gospodarczej ............................................................................... ...................................................... II. Status prawny magazynu: 1. Własność * Tak .........Nie .......... 2. Dzierżawa * Tak ........ Nie .......... 3. Zarząd/Administrowanie* Tak ....... Nie .......... 4. W przypadku dzierżawy podać: a) imię i nazwisko/nazwa właściciela ................................................................ b) typ umowy dzierżawy .......................................................................... ......... c) czas trwania umowy .......................................................................... ........... d) datę zawarcia umowy .......................................................................... ............ 5. Czy są inni użytkownicy obiektu * Tak ........... Nie ............ a) jeżeli tak - podać kto, kiedy i jak wykorzystuje obiekt: ............................................................................ ................................................... ............................................................................ ................................................... ............................................................................ ................................................... III. Zarządzanie magazynem: a) czy zarządzający jest właścicielem i sam zarządza: ............................................................................ ................................................... ............................................................................ ................................................... b) czy właściciel zarządza obiektem w sposób pośredni (podać dysponenta magazynu, jego kwalifikację, czas trwania umowy: ............................................................................ ................................................... ............................................................................ ................................................... IV. Dane osobowe: a) osoby odpowiedzialnej za kierowanie przedsiębiorstwem składowym: - wykształcenie .......................................................................... .......................... - wiek .......................................................................... ........................................ - staż pracy .......................................................................... ............................... - doświadczenie zawodowe .......................................................................... ...... b) kierownika magazynu/magazyniera: - wykształcenie .......................................................................... .......................... - wiek .......................................................................... ........................................ - staż pracy .......................................................................... ............................... - doświadczenie zawodowe .......................................................................... ...... c) księgowego odpowiedzialnego za skład: - wykształcenie .......................................................................... .......................... - wiek .......................................................................... ........................................ - staż pracy .......................................................................... ............................... - doświadczenie zawodowe .......................................................................... ...... V. Dane techniczne magazynu (charakterystyka): 1. Stan techniczny i sanitarno-higieniczny obiektu: .............................................................................. ........................................................ .............................................................................. ........................................................ 2. Pojemność magazynu - łączna w tonach: ............................................................... 3. Sposób przechowywania artykułów - krótka charakterystyka magazynu: a) magazyn płaski ............................................................................ ................................................... ............................................................................ .................................................. b) magazyn komorowy (silosy) .......................................................................... . c) magazyn mieszany ............................................................................ ................................................... ............................................................................ ................................................... d) chłodnia - ilość komór przeznaczonych do składowania .................................................... - powierzchnia komór w m2 .......................................................................... ...... - pojemność komór w m3 .......................................................................... ......... - przedział temperatur, w jakich można składować artykuły .............................. - sztaplowanie (na wisząco) .......................................................................... ...... - składowanie na paletach .......................................................................... ........ e) przechowalnie owoców/serów - powierzchnia w m2 .......................................................................... ............. - podział na boksy (zasieki) .......................................................................... .... - składowanie na paletach .......................................................................... ......... - składowanie wysokie .......................................................................... .............. - rodzaj opakowań .......................................................................... ..................... - przedział temperatur .......................................................................... ............... - kontrola temperatur .......................................................................... ............... - kontrola wilgotności .......................................................................... ............. 4. Ważniejsze dane techniczne magazynu i zainstalowanych w nim urządzeń i maszyn: a) przyjęcie artykułów rolnych (sposób rozładunku środków transportu, wydajność godz., przepustowość): .......................................................................... ............................................................................ .................................................. ............................................................................ .................................................. b) zdolność ważenia w kg/godz.: - wagi pomostowe .......................................................................... ..................... - wagi automatyczne .......................................................................... ................. - wagi inne .......................................................................... ................................ c) wstępne oczyszczanie (rodzaj urządzeń, wydajność godz., przepustowość praktyczna)**: ............................................................................ ................................................... ............................................................................ ................................................... ............................................................................ ................................................... d) suszenie (typ suszarni i wydajność w przeliczeniu na 6t%/godz.)**: ............................................................................ .................................................. ............................................................................ .................................................. e) wydajność transportu wewnętrznego (droga przyjęciowa artykułów): ............................................................................ .................................................. ............................................................................ .................................................. f) warunki dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji magazynu oraz konserwacji artykułów rolnych: (Prosimy o załączenie ostatniego protokołu DDD**) ............................................................................ .................................................. ............................................................................ ................................................. VI. Usytuowanie magazynu - krótka ocena na temat: a) połączeń drogowych ............................................................................ ................................................. ............................................................................ ................................................. b) połączeń kolejowych ............................................................................ ................................................. ............................................................................ .................................................. VII. Środki finansowe na prowadzenie działalności będącej przedmiotem koncesji (zezwolenia): - wysokość środków własnych .......................................................................... ... - wysokość kredytów .......................................................................... ................. VIII. Kondycja finansowa a) Analiza bilansu F-02 za ostatnie 2 lata - dołączyć kopie podpisane przez osobę upoważnioną. Dodatkowo podać rodzaj i wysokość zobowiązań pozabilansowych (weksle, poręczenia, gwarancje) oraz terminy ich realizacji. - majątek trwały (na koniec roku) ................................................................ - środki trwałe ....................................................................... ....................... - zapasy ....................................................................... ................................ - materiały ....................................................................... ........................... - należności i roszczenia ....................................................................... ..... - zobowiązania ....................................................................... ....................... - zysk brutto ....................................................................... ............................ - zysk netto ....................................................................... ............................ - strata ....................................................................... ..................................... b) Analiza sprawozdania F-01 za ostatni miesiąc (obowiązkowo dołączyć kopię podpisana przez osobę upoważnioną). Dodatkowo dołączyć strukturę kosztów lub F-01 za ostatni kwartał. - zapasy ....................................................................... .................................. - należności i roszczenia ....................................................................... ...... - środki pieniężne ....................................................................... .................. - zobowiązania ....................................................................... ..................... - zysk brutto ....................................................................... ........................ - zysk netto ....................................................................... .......................... - strata ....................................................................... ................................... IX. Analiza ubezpieczeń - nazwa zakładu ubezpieczeń ..................................................................... - rodzaje polis ....................................................................... ...................... - wartość ....................................................................... ............................. - koszt ubezpieczenia ....................................................................... ......... X. Specyfikacja opłat w złotych - przyjęcie ......................................za tonę - suszenie ........................................za każdy % wilgotności za tonę ** - składowanie ..................................miesięcznie za tonę/tonodoba* - wydanie ........................................za tonę ................................................ (podpis osoby upoważnionej) * - niepotrzebne skreślić ** - dotyczy ziarna zbóż/nasion