P r o j e k t


                                                                               
                                                                               
                                    USTAWA
                        z dnia ................ 1999 r.
                                       
                        o składowaniu artykułów rolnych
                                       
                                  Rozdział 1
                                Przepisy ogólne
                                       
                                    Art. 1.
Ustawa określa zasady i warunki prowadzenia składów artykułów rolnych, zwanych
dalej "składami", zasady ochrony interesów składających poprzez ubezpieczenie i
gwarancje bankowe lub ubezpieczeniowe, a także tryb powołania i zasady
funkcjonowania Składowego Funduszu Gwarancyjnego, którego celem jest
gwarantowanie odszkodowania w przypadku nieprawidłowego wykonania zobowiązań
przez przedsiębiorstwa składowe.

                                    Art. 2.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
   1) artykułach rolnych - rozumie się przez to w szczególności zboża, cukier,
     skrobię, tłuszcze jadalne (masło, smalec), mięso (półtusze wieprzowe,
     ćwierci wołowe) mleko w proszku, sery twarde dojrzewające, owoce, warzywa,
     oraz inne produkty rolno-spożywcze,
   2) dowodzie - rozumie się przez to oryginał dowodu składowego potwierdzający
     istnienie zobowiązania składowego wystawiony przez skład,
   3) przedsiębiorstwie składowym - rozumie się przez to przedsiębiorcę (osobę
     fizyczną lub prawną), zajmującą się, w sposób zgodny z przepisami
     niniejszej ustawy oraz na podstawie uzyskanej koncesji (zezwolenia)
     składowaniem artykułów rolnych,
   4) składającym - rozumie się przez to:
     a) osobę posiadającą dowody składowe lub inne dokumenty wystawione przez
       skład, potwierdzające istnienie zobowiązania składowego, dotyczące
       artykułów własnych lub składowanych,
     b) posiadacza dowodów potwierdzających fakt zawarcia umowy kredytu lub
       pożyczki z przedsiębiorstwem składowym, w wyniku której miał on
       otrzymać dowód składowy na artykuły będące własnością przedsiębiorstwa
       składowego jako zabezpieczenie umowy pożyczki,
     c) posiadacza dokumentu potwierdzającego, że dowód składowy lub inne
       dokumenty potwierdzające własność zostały zwrócone w celu wydania
       artykułów ze składu w wykonaniu umowy sprzedaży, jeżeli nie otrzymał on
       pełnej zapłaty,
   5) składzie - rozumie się przez to budynek, budowlę lub inne pomieszczenie,
     w którym składuje się artykuły rolne z przeznaczeniem do obrotu krajowego
     lub zagranicznego, bądź przeznaczone do tego celu,
   6) taryfie - rozumie się  przez to dokument wystawiony przez
     przedsiębiorstwo składowe, w którym zawarte są warunki oraz stawki opłat
     za składowanie artykułów rolnych na warunkach określonych w niniejszej
     ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie.
   
                                    Art. 3.
Każdy, kto zdeponuje artykuły rolne w składzie prowadzonym przez
przedsiębiorstwo składowe, ma być traktowany jako składający te artykuły na
warunkach i zasadach przewidzianych w niniejszej ustawie.

                                    Art. 4.
W zakresie określonym niniejszą ustawą nie stosuje się przepisów art. 853-859
kodeksu cywilnego.

                                  Rozdział 2
                           Przedsiębiorstwa składowe
                                       
                                    Art. 5.
1. Podmiotem prowadzącym  przedsiębiorstwo składowe mogą być osoby fizyczne i
  prawne.
2. Prowadzenie przedsiębiorstwa składowego wymaga koncesji (zezwolenia).
3. Koncesji (zezwolenia) udziela Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,
  na podstawie wniosku przedsiębiorstwa składowego.
4. Udzielenie koncesji (zezwolenia) poprzedzane jest kontrolą warunków
  funkcjonowania składów w celu ustalenia ich przygotowania do prawidłowego
  przechowywania określonych artykułów rolnych.
5. Zasady przeprowadzania kontroli określa odrębna ustawa.

                                    Art. 6.
1. Wniosek o udzielenie koncesji (zezwolenia) na prowadzenie przedsiębiorstwa
  składowego składa się do Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
  Wniosek powinien zawierać:
   1) określenie nazwy (firmy) i siedziby podmiotu prowadzącego
     przedsiębiorstwo składowe,
   2) adres lub miejsce, w którym zlokalizowany zostanie skład,
   3) podstawowe dane o osobach, które odpowiadają za uruchomienie i kierowanie
     działalnością będącą przedmiotem koncesji (zezwolenia) oraz ich
     kwalifikacje zawodowe,
   4) wnioskowany zakres koncesji, a w szczególności określenie artykułu lub
     artykułów rolnych, które mają być składowane,
   5) wysokość środków własnych i kredytów przeznaczonych na prowadzenie
     działalności będącej przedmiotem koncesji (zezwolenia),
   6) informację o planowanej organizacji przedsiębiorstwa składowego, a w
     szczególności o warunkach, w jakich będą składowane artykuły rolne,
   7) informację, czy koncesja (zezwolenie) ma być udzielona na czas określony.
2. Wzór wniosku stanowi załącznik do ustawy.
3. Do wniosku należy dołączyć projekt taryfy oraz kopie dowodu ubezpieczenia
  majątku trwałego, o którym mowa w art. 19 ust. 2.
4. We wniosku należy podać ilość niezbędnych urzędowych odpisów koncesji
  (zezwoleń) stosownie do ilości składów prowadzonych przez przedsiębiorstwo
  składowe.
5. Po złożeniu wniosku i przeprowadzeniu kontroli, o której mowa w art. 5 ust.
  4, Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wydaje promesę przyznania
  koncesji (zezwolenia). Promesa wydawana jest na okres nie przekraczający 1
  miesiąca, przy czym na wniosek przedsiębiorstwa składowego termin ten może
  być przedłużony.
6. Promesa stanowi podstawę do wystąpienia przez przedsiębiorstwo składowe o
  przyznanie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, o której mowa w art. 20
  ust. 1. Przyznanie tej gwarancji stanowi warunek udzielenia koncesji
  (zezwolenia).
                                    Art. 7.
1. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej może, w terminie 14 dni od
  daty złożenia wniosku, żądać od wnioskodawcy przedłożenia innych dokumentów
  potrzebnych do wydania koncesji (zezwolenia), a w szczególności:
   1) wskazania wspólników i ich udziałów w kapitale spółki, jeżeli
     przedsiębiorstwo składowe ma być prowadzone przez spółkę,
   2) analizę ekonomiczno-finansową możliwości prowadzenia działalności będącej
     przedmiotem koncesji (zezwolenia).
2. Do dnia dostarczenia dokumentów, o których mowa w ust. 1, nie dłużej jednak
  niż na okres 30 dni, postępowanie o wydanie koncesji (zezwolenia) ulega
  zawieszeniu.
                                    Art. 8.
1. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej może odrzucić wniosek o
  wydanie koncesji (zezwolenia) w przypadku, gdy nie spełnia on warunków
  określonych w art. 6 lub gdy w terminie określonym w art. 7 ust. 2 nie
  dołączono stosownych dokumentów bądź gdy z przedstawionych danych wynika, że
  podmiot mający prowadzić przedsiębiorstwo składowe nie daje rękojmi
  należytego wykonywania działalności.
2. Odrzucenie wniosku o udzielenie koncesji (zezwolenia) wymaga uzasadnienia
  faktycznego i merytorycznego.

                                    Art. 9.
1. Decyzję w sprawie wydania koncesji (zezwolenia) wydaje się w terminie 2
  miesięcy od dnia złożenia wniosku, z zastrzeżeniem art. 7 ust. 2.
2. Koncesja (zezwolenie) określa:
   1) nazwę i siedzibę podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo składowe oraz
     adres składu,
   2) dopuszczalny zakres działalności,
   3) termin rozpoczęcia działalności,
   4) inne warunki organizacyjne i techniczne, które przedsiębiorstwo składowe
     obowiązane jest spełniać w toku swojej działalności.
3. Koncesja (zezwolenie) udzielane jest na czas nieokreślony, przy czym na
  wniosek przedsiębiorstwa składowego, może być ona udzielona na czas
  określony.
4. Po upływie terminu ważności koncesji (zezwolenia), przedsiębiorstwo
  składowe, jeżeli ma nadal prowadzić działalność w tym zakresie składa wniosek
  o przedłużenie koncesji (zezwolenia). Do przedłużenia koncesji (zezwolenia)
  stosuje się odpowiednio przepisy art. 5 ust. 3 i art. 6-10.
5.  Wniosek, o którym mowa w ust. 4 składa się na 3 miesiące przed upływem
  terminu ważności koncesji (zezwolenia).
6. Koncesję (zezwolenie) wydaje się w oryginale oraz w odpowiedniej ilości
  urzędowych odpisów, o których mowa w art. 6 ust. 4.
7. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej prowadzi urzędowy rejestr
  udzielanych koncesji (zezwoleń).

                                   Art. 10.
1. Za wydanie koncesji (zezwolenia) pobiera się opłatę.
2. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej określa, w drodze
  rozporządzenia wysokość opłaty oraz tryb jej uiszczania. W rozporządzeniu tym
  powinny być zawarte w szczególności następujące kwestie:
   1) wysokość opłat, okres w jakich one obowiązują oraz tryb i zasady ich
     waloryzacji,
   2) sposób i czas wnoszenia opłat, a w szczególności możliwość pobierania
     opłaty tymczasowej  wnoszonej przy złożeniu wniosku o udzielenie koncesji
     (zezwolenia) oraz zasady ewentualnego jej zwrotu lub zatrzymania.
   
                                   Art. 11.
1. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej może wydać decyzję o cofnięciu
  w całości lub w części koncesji (zezwolenia), jej zawieszeniu w całości lub
  części lub o nałożeniu kary pieniężnej, albo wydać taka decyzję i nałożyć
  karę pieniężną, jeżeli podmiot prowadzący przedsiębiorstwo składowe:
   1) narusza przepisy niniejszej ustawy lub przepisy o działalności
     gospodarczej,
   2) nie wypełnia warunków określonych w koncesji (zezwolenia) lub przekracza
     jej zakres,
   3) nie rozpocznie w terminie określonym w koncesji (zezwoleniu)
     działalności.
2. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1, może być wymierzona w wysokości  do
  5 000 zł.
3. Wydanie decyzji, o której mowa w ust. 1, następuje po przeprowadzeniu
  postępowania wyjaśniającego. Decyzji może być nadany rygor natychmiastowej
  wykonalności. Od decyzji służy odwołanie.
4. W trakcie postępowania, o którym mowa w ust. 3, można czasowo zawiesić
  koncesję (zezwolenie), począwszy od dnia wszczęcia postępowania do jego
  zakończenia.
5. Decyzję o cofnięciu koncesji (zezwolenia), jej zawieszeniu lub nałożeniu
  kary pieniężnej podaje się do publicznej wiadomości.

                                   Art. 12.
1. Niezwłocznie po otrzymaniu koncesji (zezwolenia), przedsiębiorstwo składowe
  jest obowiązane umieścić ją w widocznym miejscu w siedzibie przedsiębiorstwa,
  a jej urzędowe odpisy w poszczególnych składach prowadzonych przez to
  przedsiębiorstwo, wymienionych w koncesji (zezwoleniu).
2. W przypadku wprowadzenia zmian w zakresie warunków udzielenia koncesji
  (zezwolenia), lub jej przedłużenia, przedsiębiorstwo składowe obowiązane jest
  dokonać czynności, o której mowa w ust. 1 z uwzględnieniem tych zmian.
3. W przypadku cofnięcia koncesji (zezwolenia) lub jej wygaśnięcia
  przedsiębiorstwo składowe jest obowiązane usunąć ją i przekazać Ministrowi
  Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
4. W przypadku cofnięcia koncesji (zezwolenia) w części, jej zawieszenia w
  całości lub części, przedsiębiorstwo składowe jest obowiązane umieścić
  informację na ten temat obok miejsca umieszczenia koncesji (zezwolenia).
                                       
                                   Art. 13.
1. Nadzór nad działalnością przedsiębiorstw składowych sprawuje Minister
  Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
2. W ramach nadzoru Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej zleca
  przeprowadzanie inspekcji przedsiębiorstw składowych oraz kontroli
  działalności podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa składowe.
3. Jeżeli w wyniku przeprowadzonych inspekcji i kontroli stwierdzone zostaną
  uchybienia w działalności przedsiębiorstwa składowego lub podmiotu, o którym
  mowa w ust. 2, mogą one być podane do publicznej wiadomości.
4. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej określi, w drodze
  rozporządzenia, szczegółowy tryb oraz zasady przeprowadzania inspekcji oraz
  kontroli, o których mowa w ust. 2 Rozporządzenie powinno w szczególności
  określać:
   1) tryb podejmowania (podstawy merytoryczne) oraz zakres przeprowadzanych
     inspekcji i kontroli obejmujący w szczególności:
     a) sytuację finansową przedsiębiorstwa,
     b) stan techniczny obiektu,
     c) warunki przyjmowania, ważenia, klasyfikowania i konserwowania
       składowanych artykułów,
     d) wyposażenie w niezbędny sprzęt kontroli jakości i prawidłowości
       składowania artykułów,
     e) stan sanitarno-higieniczny oraz zabezpieczenia przeciwpożarowe
       obiektu,
   2) sposób sporządzania wyników inspekcji lub kontroli,
   3) szczegółowy zakres naruszeń zasad powodujący konsekwencje, o których mowa
     w ust. 3,
   4) szczegółowy tryb podawania do publicznej wiadomości uchybień w
     działalności przedsiębiorstwa składowego.
                                       
                                   Art. 14.
1. Przedsiębiorstwo składowe jest obowiązane prowadzić i przechowywać
  dokumentację dotyczącą dostarczanych, składowanych i odbieranych artykułów
  rolnych, a w szczególności:
   1) wystawianych, zrealizowanych i anulowanych dowodów składowych,
   2) dzienników transakcji artykułów rolnych,
   3) ewidencji rachunków klientów i dowodów wpłat na Składowy Fundusz
     Gwarancyjny,
   4) polis ubezpieczeniowych,
   5) sprawozdań, świadectw określających ilość i jakość składowanych
     artykułów,
   6) ksiąg finansowych.
2. Upoważniony przedstawiciel Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej ma
  prawo wstępu do siedziby podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo składowe oraz
  do samego przedsiębiorstwa, pobierania próbek, ważenia, oznaczania jakości,
  klasyfikowania lub określenia stanu  artykułu lub artykułów rolnych
  składowanych bądź przeznaczonych do składowania, a także wglądu do ksiąg i
  dokumentów w celu przeprowadzenia inspekcji, czy działalność podmiotu
  prowadzącego przedsiębiorstwo składowe jest zgodne z prawem oraz z warunkami
  określonymi w koncesji (zezwoleniu).
3. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej  określi, w drodze
  rozporządzenia taryfę opłat za wykonywanie czynności kontrolnych, o których
  mowa w    ust. 2. W  rozporządzeniu określa się w szczególności wysokość
  opłat za przeprowadzone inspekcje oraz formę, w jakiej będą one uiszczane.

                                   Art. 15.
1. Koncesja (zezwolenie) wygasa z mocy prawa z chwilą:
   1) zrzeczenia się koncesji (zezwolenia) przez przedsiębiorstwo składowe,
   2) otwarcia likwidacji podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo składowe,
   3) ogłoszenia upadłości podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo składowe,
2. Koncesja (zezwolenie) wygasa również w przypadku nie uzyskania nowej
  gwarancji w terminie 1 miesiąca od dnia wyczerpania się dotychczasowej
  gwarancji.
3. Z chwilą wygaśnięcia koncesji (zezwolenia) z przyczyn, o których mowa w ust
  1 i 2, podmiot prowadzący przedsiębiorstwo składowe, do czasu zakończenia
  likwidacji lub postępowania upadłościowego może wykonywać zobowiązania
  wynikające z dotychczasowej działalności. Nie może natomiast podejmować
  nowych  zobowiązań.
4. Przedsiębiorstwo składowe jest obowiązane przedłożyć na piśmie Ministrowi
  Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej informację w sprawie zrzeczenia się
  koncesji (zezwolenia).
5. Po złożeniu informacji, o której mowa w ust. 4, Minister Rolnictwa i
  Gospodarki Żywnościowej zleca przeprowadzenie kontroli przedsiębiorstwa
  składowego, z której sporządza się protokół. Celem tej kontroli jest
  sprawdzenie, czy przedsiębiorstwo składowe rozliczyło się ze zobowiązań
  wynikających z dowodów składowych. Do czasu protokolarnego stwierdzenia tego
  rozliczenia, zrzeczenie się koncesji (zezwolenia) nie wywołuje skutków
  prawnych.
6. Wygaśnięcie koncesji (zezwolenia) na skutek zrzeczenia się następuje w
  terminie jednego miesiąca od dnia protokolarnego rozliczenia się, o którym
  mowa w ust. 5. W okresie tym przedsiębiorstwo składowe obowiązane jest
  informować składających o złożeniu takiego wniosku oraz o terminie
  wygaśnięcia koncesji (zezwolenia), a także przedstawić Ministrowi Rolnictwa i
  Gospodarki Żywnościowej rozliczenie ze swojej działalności.
7. Likwidację przedsiębiorstwa składowego prowadzi likwidator wskazany przez
  Radę Składowego Funduszu Gwarancyjnego.
8. Likwidację przedsiębiorstwa składowego lub  jego upadłość przeprowadza się
  na podstawie odrębnych przepisów ze zmianami wynikającymi z niniejszej
  ustawy.

                                   Art. 16.
1. Po cofnięciu lub zawieszeniu w całości, jak również po wygaśnięciu koncesji
  (zezwolenia) przedsiębiorstwo składowe jest obowiązane przekazać Ministrowi
  Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej posiadaną koncesję (zezwolenie) i dowody
  składowe.
2. Cofnięcie, zawieszenie albo wygaśnięcie koncesji (zezwolenia) odnotowuje
  się w urzędowym rejestrze, o którym mowa w art. 9 ust. 7.

                                   Art. 17.
1. Prowadzenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorstw
  składowych przez podmiot zagraniczny wymaga uzyskania koncesji (zezwolenia)
  na zasadach przewidzianych w niniejszej ustawie.
2. Przepis ust. 1 nie narusza przepisów innych ustaw, określających zasady
  dopuszczania podmiotów zagranicznych do działalności gospodarczej na
  terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub działalności z udziałem tych
  podmiotów.
   
                                   Art. 18.
1. Podmiot prowadzący przedsiębiorstwo składowe obowiązany jest niezwłocznie
  informować Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej o:
   1) wszelkich zmianach danych zawartych we wniosku o udzielenie koncesji
     (zezwolenia) i dołączonych dokumentach,
   2) otwarciu lub zniesieniu składu.
2. Zmiana zakresu działalności przedsiębiorstwa składowego, o którym mowa w
  art. 6 ust. 1 pkt 4, wymaga uzyskania nowej koncesji (zezwolenia). Przepisy
  art. 7-10 stosuje się odpowiednio.
3. Podmiot prowadzący przedsiębiorstwo składowe obowiązany jest przedstawiać
  inne informacje, dotyczące jego działalności i sytuacji organizacyjnej oraz
  finansowej, których zakres i terminy dostarczania określi Minister Rolnictwa
  i Gospodarki Żywnościowej w drodze rozporządzenia.
                                       
                                   Art. 19.
1. Przedsiębiorstwa składowe obowiązane są ubezpieczyć składowane u nich
  artykuły rolne oraz ich majątek trwały od klęsk żywiołowych oraz innego
  ryzyka.
2. Kopie dowodu zawarcia umowy ubezpieczenia przedkłada się Ministrowi
  Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wraz z wnioskiem o udzielenie koncesji
  (zezwolenia).

                                  Rozdział 3
                                   Gwarancje
                                       
                                   Art. 20.
1. Każdy przedsiębiorca, występujący o udzielenie koncesji (zezwolenia) na
  prowadzenie przedsiębiorstwa składowego, obowiązany jest uzyskać gwarancję
  bankową albo ubezpieczeniową zwaną dalej "gwarancją", będącą zabezpieczeniem
  prawidłowego wykonywania zobowiązań przedsiębiorstwa składowego. Gwarancję tą
  przedstawia się Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
2. Gwarancja jest dokumentem, w którym jej wystawca zobowiązuje się do
  zabezpieczenia ewentualnych szkód spowodowanych niedotrzymaniem warunków
  składowania przez przedsiębiorstwo składowe.
3. Wystawcami gwarancji mogą być banki lub zakłady ubezpieczeniowe.
4. Gwarancja musi być wystawiona na zasadach i w formie umożliwiających
  dochodzenie na jej podstawie roszczeń przed sądem.
5. Gwarancja ma charakter nieodwołalny i jest wydawana bezwarunkowo.
6. Gwarancja wystawiana jest na czas nie krótszy niż 1 rok, odrębnie dla
  każdego składu oraz na określoną kwotę ustalaną przez Ministra Rolnictwa i
  Gospodarki Żywnościowej. W przypadku zmiany kwoty gwarancji w czasie jej
  obowiązywania, do czasu upływu terminu, na który gwarancja została udzielona,
  obowiązuje kwota dotychczasowa.
7. Przedsiębiorstwo składowe przed zakończeniem okresu, na który została
  udzielona gwarancja, jest obowiązane wystąpić o udzielenie nowej gwarancji
  tak, by została ona przyznana przed upływem okresu, na który została
  udzielona poprzednia gwarancja. Przedsiębiorstwo składowe przedstawia
  Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej nową gwarancję.
8. Minister rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, w drodze rozporządzenia,
  określi wysokość kwoty gwarancji na każdy rok.

                                   Art. 21.
1. Gwarancja uzyskana przez przedsiębiorstwo składowe jest ważna od dnia jej
  wystawienia i pozostaje w mocy w ciągu 3 miesięcy od dnia, w którym
  zawiadomiono na piśmie Ministra Rolnictwa i gospodarki Żywnościowej o jej
  anulowaniu.
2. Zawiadomienia o anulowaniu gwarancji może dokonać przedsiębiorstwo składowe
  lub wystawca gwarancji, przy czym obowiązany jest on  niezwłocznie zawiadomić
  o tym na piśmie przedsiębiorstwo składowe.
3. Zawiadomienie o anulowaniu gwarancji nie wywołuje skutków prawnych w
  stosunku do zobowiązań przedsiębiorstwa składowego powstałych od chwili
  zawiadomienia do czasu upływu terminu, o którym mowa w ust. 1.
4. Wyczerpanie się środków wynikających z gwarancji powoduje zawieszenie
  koncesji (zezwolenia).
                                   Art. 22.
1. Każdy składający, który zażąda wystawienia duplikatu dowodu składowego, o
  którym mowa w art. 29 ust. 2 i 5, jest obowiązany uzyskać dodatkową gwarancję
  wystawioną w wysokości podwójnej wartości artykułów rolnych wynikającej z
  oryginału dowodu składowego liczonej według cen w dniu uzyskania dodatkowej
  gwarancji.
2. Dodatkowa gwarancja, o której mowa w ust. 1 powinna być zdeponowana w
  przedsiębiorstwie składowym.
3. Dodatkowa gwarancja jest ważna od dnia jej wystawienia do czasu
  odnalezienia i zwrócenia przedsiębiorstwu składowemu zagubionego oryginału
  dowodu składowego.
4. Jeżeli dowód składowy nie odnajdzie się, dodatkowa gwarancja jest ważna do
  dnia realizacji zobowiązania wynikającego z duplikatu dowodu składowego.

                                   Art. 23.
Poszkodowanemu, który wskutek niedotrzymania zobowiązań wynikających z
gwarancji, poniósł straty, mimo zaspokojenia ze środków Składowego  Funduszu
Gwarancyjnego, przysługuje prawo wystąpienia do sądu o naprawienie szkody.

                                   Art. 24.
1. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej może zwrócić się do
  przedsiębiorstwa składowego z pisemnym wnioskiem o złożenie dodatkowej
  gwarancji, jeżeli uzna, że przedstawiona przez przedsiębiorstwo składowe
  gwarancja nie zabezpiecza w pełni zobowiązań wynikających z działalności
  przedsiębiorstwa.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać określenie terminu w
  jakim powinna być włożona dodatkowa gwarancja, przy czym termin ten nie może
  być krótszy niż 3 miesiące.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie wstrzymuje decyzji o wydaniu koncesji
  (zezwolenia).
4. W przypadku bezskutecznego upływu terminu, o którym mowa w ust. 2, Minister
  rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej może wydąć decyzje o cofnięciu lub
  zawieszeniu koncesji (zezwolenia). Przepis art. 11 stosuje się odpowiednio.

                                  Rozdział 4
                                Dowody składowe
                                   Art. 25.
1. Dowód składowy jest dokumentem wystawianym przez przedsiębiorstwo składowe,
  potwierdzającym tytuł własności do artykułów rolnych oznaczonych co do
  jakości i ilości, przyjmowanych do składu tego przedsiębiorstwa na terytorium
  Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Dowód składowy może być tylko imienny.
3. Dowód składowy powinien zawierać:
   1) określenie nazwy przedsiębiorstwa składowego oraz miejsca składowania
     artykułów rolnych,
   2) określenie formy w jakiej działa przedsiębiorstwo składowe,
   3) określenie podmiotu składającego lub jego przedstawiciela, jeżeli jest
     upoważniony do działania w imieniu składającego w sprawach wynikających z
     zobowiązań zawartych w dowodzie składowym,
   4) datę wystawienia dowodu składowego oraz jego kolejny numer,
   5) określenie komu maja być wydane przyjęte do składu artykuły rolne,
   6) informacje o ubezpieczeniu składowanych artykułów rolnych od klęsk
     żywiołowych lub innego rodzaju ryzyka,
   7) opis przyjętych do składowania artykułów rolnych oraz określenie ich wagi
     lub ilości,
   8) określenie gatunku i jakości składowanych artykułów rolnych oraz normy,
     na podstawie której dokonano ich klasyfikacji, w przypadku gdy składający
     nie wyrazi zgody na dokonanie klasyfikacji należy zamieścić wzmiankę na
     ten temat,
   9) Informację o ustalonej stawce opłat składowych oraz rodzaju świadczonych
     usług składowych, a w szczególności warunków magazynowych, konieczności
     przechowywania w chłodni, możliwości łączenia artykułów tego samego
     gatunku itp.
  10) stwierdzenie własności artykułów rolnych,
  11) określenie kwoty wypłaconych zaliczek i powstałych należności, co do
     których przedsiębiorstwu składowemu będzie przysługiwać prawo zastawu,
     jeżeli kwota tych zaliczek lub należności będzie znana w momencie
     wystawienia dowodu składowego, w przypadku gdy kwota ta nie będzie znana,
     zamieszcza się stwierdzenie o wniesieniu zaliczek lub powstaniu należności
     oraz podanie ich przeznaczenia,
  12) określenie czy dowód składowy jest zbywalny, czy też nie,
  13) wzmiankę wskazującą podstawę prawną w oparciu, o którą został wydany
     dowód składowy,
  14) podpis upoważnionego pracownika przedsiębiorstwa składowego
     wystawiającego dowód składowy.
4. Jeżeli dowód składowy jest zbywalny powinna być w nim pozostawiona rubryka,
  w której składający lub upoważniony przez niego przedstawiciel mogą wpisywać
  informację o zastawach lub innych obciążeniach nałożonych na składowane
  artykuły rolne.
5. Dowód składowy sporządza się w czterech egzemplarzach, przy czym tylko
  jeden w formie oryginału, który otrzymuje składający.


                                   Art. 26.
1. Dowód składowy jako dokument potwierdzający istnienie prawa własności może
  stanowić zabezpieczenie z tytułu zawieranych umów kredytowych lub pożyczki.
  Przepisy art. 308 Kodeksu cywilnego stosuje się odpowiednio.
2. Dowód składowy, na którym ustawiono prawo zastawu, podlega wpisowi do
  sądowego rejestru zastawów. Do ustanowienia zastawu na dowodzie składowym
  stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 1996 r. o zastawie rejestrowym i
  rejestrze zastawów (Dz.U. z 1996 r. Nr 149, poz. 703 i z 1997 r. Nr 121, poz.
  769).
3. Jeżeli dowód składowy zostanie przyjęty jako zabezpieczenie zawieranych
  umów kredytowych lub pożyczki, jego oryginał zostaje zdeponowany w podmiocie
  udzielającym tego zabezpieczenia, a na kopii składającego umieszcza się
  informację o dokonanym zabezpieczeniu podpisaną przez upoważnionego
  przedstawiciela przedsiębiorstwa składowego.

                                   Art. 27.
Przedsiębiorstwa składowe, z zastrzeżeniem art. 34, mogą wydawać dowody
składowe na artykuły rolne faktycznie znajdujące się w składzie prowadzonym
przez to przedsiębiorstwo, które wystawia dowód.

                                   Art. 28.
1. Jeżeli składowane artykuły rolne zostaną wydane posiadaczowi dowodu
  składowego lub sprzedane na jego żądanie, oryginał dowodu zostaje zwrócony
  przedsiębiorstwu składowemu, które umieszcza na nim informację o jego
  zrealizowaniu opatrzoną datą i podpisem osoby reprezentującej to
  przedsiębiorstwo.
2. W przypadku, gdy dowód składowy nie został ostatecznie wydany lub nie
  spełnia wymogów określonych w art. 25, przedsiębiorstwo składowe jest
  obowiązane umieścić na nim informacje o anulowaniu dowodu składowego
  opatrzoną datą i podpisem osoby upoważnionej do dokonania tej czynności.

                                   Art. 29.
1. Przedsiębiorstwo składowe nie może wystawić, z zastrzeżeniem ust. 2, innego
  dowodu składowego na całość lub część tych samych artykułów rolnych
  składownych w jego składzie, jeżeli został na nie wystawiony, zgodnie z
  obowiązującymi przepisami, dowód składowy i nie został on anulowany.
2. W przypadku zagubienia lub zniszczenia dowodu składowego, przedsiębiorstwo
  składowe wystawia duplikat tego dowodu. Przepis art. 25 stosuje się
  odpowiednio.
3. W dowodzie składowym, o którym mowa w ust. 2 umieszcza się dodatkowo:
   1) numer oryginalnego dowodu składowego oraz datę jego wystawienia,
   2) wyraźnie zaznaczenie, że dowód ten jest duplikatem oryginału.
4. Przed wystawieniem duplikatu dowodu składowego mającego charakter zbywalny,
  przedsiębiorstwo składowe obowiązane jest zwrócić się do posiadacza dowodu
  składowego o złożenie, w terminie 14 dni, na piśmie wyjaśnień co do
  okoliczności, w jakich nastąpiła utrata lub zniszczenie oryginału dowodu
  składowego oraz o działaniach podjętych w celu jego znalezienia.
5. Przed otrzymaniem duplikatu dowodu składowego, posiadacz oryginału
  obowiązany jest do uzyskania gwarancji, o której mowa w art. 21 ust. 1-4.

                                  Rozdział 5
                         Składowanie artykułów rolnych
                                   Art. 30.
1. Wszystkie  przedsiębiorstwa składowe, które uzyskają na podstawie przepisów
  niniejszej ustawy, koncesje (zezwolenia) na składowanie artykułów rolnych,
  obowiązane są przyjmować do składowania te artykuły zgodnie z zakresem
  udzielonej koncesji (zezwolenia).
2. Każdy, kto zwraca się do przedsiębiorstwa składowego o składowanie
  artykułów rolnych obowiązany jest dostarczyć je w stanie nadającym się do
  przechowania oraz w sposób zwyczajowo przyjęty dla tego typu artykułów.
3. W przypadku, gdy artykuły rolne nie zostaną dostarczone w stanie, o którym
  mowa w ust. 2, przedsiębiorstwo składowe może je przyjąć, za opłatą
  przewidzianą w taryfie, czynności doprowadzające te artykuły do właściwego
  stanu.

                                   Art. 31.
1. Artykuły rolne przeznaczone do obrotu krajowego lub zagranicznego, które są
  składowane lub mają być składowane przez przedsiębiorstwo składowe muszą być
  zbadane, oznaczone co do gatunku i jakości oraz musi być określona ich waga
  lub ilość.
2. Ocena jakości artykułów rolnych, o których mowa w ust. 1, dokonywana jest
  na podstawie oznaczenia gatunku i sklasyfikowania tych artykułów na podstawie
  określonych standardów.
3. Czynności, o których mowa w ust. 1, wykonuje przedsiębiorstwo składowe.

                                   Art. 32.
1. Przedsiębiorstwu składowemu nie wolno składować artykułów rolnych w
  ilościach przekraczających powierzchnię magazynową, na którą uzyskało
  koncesję.
2. Ocena jakości artykułów rolnych, o których mowa w ust. 1, dokonywana jest
  na podstawie oznaczenia gatunku i sklasyfikowania tych artykułów na podstawie
  określonych standardów.
3. Przedsiębiorstwo składowe, może łączyć składowane artykuły rolne z innymi
  artykułami tego samego rodzaju, gatunku i jakości. Mieszanie artykułów
  różnego gatunku, rodzaju lub jakości jest zakazane.
4. Przedsiębiorstwo składowe odpowiada wobec każdego składającego za wydanie
  odpowiednich co do ilości i jakości artykułów rolnych stanowiących ich
  własność.

                                   Art. 33.
1. Przedsiębiorstwo składowe jest obowiązane bez uzasadnionej zwłoki wydać na
  żądanie składającego lub posiadacza oryginału składowego składowane artykuły
  rolne.
2. Wydanie, o którym mowa w ust. 1 następuje jeżeli:
   1) ma na celu wykonanie zobowiązania wynikającego z prawa zastawu
     ustanowionego na składowanych artykułach,
   2) jest ono wynikiem zrzeczenia się tytułu własności do dowodu składowego
     mającego charakter zbywalny z równoczesnym zamieszczeniem wzmianki o
     przeniesieniu własności dowodu,
   3) wynika ono ze złożonego oświadczenia o gotowości podpisania, z chwilą
     wydania artykułów, dokumentu potwierdzającego ten fakt, jeżeli zwróci się
     o to przedsiębiorstwo składowe.
   
                                   Art. 34.
1. Przedsiębiorstwo składowe może, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, z
  inicjatywy własnej lub na żądanie składającego, przenieść składowane artykuły
  rolne, na które wystawiono dowód składowy, do składu prowadzonego przez inne
  przedsiębiorstwo składowe.
2. Jeżeli przeniesienie ma nastąpić z inicjatywy przedsiębiorstwa składowego,
  jest ono obowiązane zawiadomić o tym niezwłocznie składającego oraz podać
  przyczyny przeniesienia.
3. Składający może, w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia, o którym
  mowa w ust. 2, nie wyrazić zgody na przeniesienie i zażądać pozostawienia
  artykułów w dotychczasowym miejscu. W takim przypadku przedsiębiorstwo
  składowe nie ponosi odpowiedzialności za warunki, w jakich przechowywane będą
  artykuły.
4. Jeżeli przeniesienie ma nastąpić na żądanie składającego, jest on
  obowiązany przedłożyć na piśmie wniosek w tej sprawie przedsiębiorstwu
  składowemu wraz z uzasadnieniem.
5. W przypadku braku uzasadnionej przyczyny przeniesienia, o którym mowa w
  ust. 4, przedsiębiorstwo składowe może obciążyć składającego kosztami
  przeniesienia.
6. Przedsiębiorstwo składowe może przenieść artykuły rolne z własnej
  inicjatywy, jednakże w takim przypadku ponosi wszelkie koszty z tym związane.

                                   Art. 35.
1. Przedsiębiorstwo składowe, z którego przeniesiono artykuły rolne, jest
  obowiązane, z zastrzeżeniem ust. 2, na każde żądanie składającego lub
  posiadacza oryginału dowodu składowego, dostarczyć artykuły w miejsce, w
  którym były one pierwotnie składowane oraz w ilości i jakości jakie zostały
  określone w dowodzie składowym.
2. Jeżeli przeniesienie nastąpiło na żądanie składającego, w warunkach o
  których mowa w art. 34 ust. 5, artykuły mogą być wydane w miejscu ich
  obecnego składowania.

                                   Art. 36.
Przedsiębiorstwo składowe, które przeniosło artykuły rolne do składu innego
przedsiębiorstwa składowego odpowiada wobec składającego lub posiadacza dowodu
składowego za prawidłowe wydanie artykuły pierwotnie oddane do składowania.

                                   Art. 37.
1. Podmiot występujący z wnioskiem o udzielenie koncesji (zezwolenia) na
  prowadzenie przedsiębiorstwa składowego jest obowiązany opracować taryfę
  zawierającą warunki i stawki opłat za składowanie artykułów rolnych.
2. Projekt taryfy jest przedkładany Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki
  Żywnościowej wraz z wnioskiem o udzielenie koncesji (zezwolenia).
                                       
                                   Art. 38.
1. Przedsiębiorstwo składowe jest obowiązane do wywieszenia taryfy w widocznym
  miejscu w siedzibie przedsiębiorstwa, tak by mogli zapoznać się z nią
  składający.
2. W przypadku zmiany taryfy, w stosunku do artykułów już składowanych w dniu
  jej wejścia w życie, stosuje się stawki dotychczasowe nie dłużej niż przez
  okres 6 miesięcy.

                                  Rozdział 6
                         Składowy Fundusz Gwarancyjny
                                       
                                   Art. 39.
1. Tworzy się Składowy Fundusz Gwarancyjny, zwany dalej "Funduszem".
2. Fundusz posiada osobowość prawną.
3. Siedzibą funduszu jest Warszawa.
4. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w porozumieniu z Ministrem
  Finansów nadaje Funduszowi statut.
5. Nadzór nad działalnością funduszu sprawuje Minister Rolnictwa i Gospodarki
  Żywnościowej.

                                   Art. 40.
Do zadań Funduszu w zakresie funkcjonowania przedsiębiorstw składowych oraz
wykonywania zobowiązań wynikających z dowodów składowych należy:
   1) określanie na dany rok wysokości opłat uiszczanych na rzecz Funduszu,
   2) wykonywanie obowiązków wynikających z gwarantowania interesów
     składających w razie niewykonania lub nienależytego wykonania przez
     przedsiębiorstwo składowe zobowiązań wynikających z przepisów niniejszej
     ustawy oraz dowodów składowych,
   3) gromadzenie i analizowanie informacji dotyczących przedsiębiorstw
     składowych.
   
                                   Art. 41.
Organami Funduszu są: Rada Funduszu i Zarząd Funduszu.

                                   Art. 42.
1. Rada Funduszu składa się z przewodniczącego i 5 członków posiadających
  odpowiednie kwalifikacje zawodowe.
2. Przewodniczący Rady Funduszu powołuje i odwołuje Minister Rolnictwa i
  Gospodarki Żywnościowej.
3. Członkowie Rady Funduszu powołuje i odwołuje:
   1) jednego - Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,
   2) jednego - izby rolnicze,
   3) dwóch - przedsiębiorstwa składowe,
   4) jednego - Związek Banków Polskich.
4. Kadencja Rady funduszu trwa 4 lata.
5. Zasady i sposób wynagrodzenia osób wchodzących w skład rady Funduszu
  określa Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Zarządzenie to powinno
  określać w szczególności:
   1) tabele wynagrodzeń,
   2) obowiązujące stawki.
   
                                   Art. 43.
1. Rada Funduszu sprawuje kontrolę nad działalnością Funduszu.
2. Do zadań Rady Funduszu należy ponadto:
   1) wykonywanie nadzoru nad działalnością Zarządu Funduszu,
   2) uchwalanie planów działalności oraz planu finansowego Funduszu,
   3) przedkładanie Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej sprawozdania
     z działalności Funduszu za rok poprzedni,
   4) określanie, na wniosek Zarządu Funduszu wysokości  opłat uiszczanych na
     rzecz Funduszu przez podmioty objęte systemem gwarantowania.
   5) określanie, na wniosek Zarządu Funduszu wysokości opłat uiszczanych na
     rzecz Funduszu przez podmioty objęte systemem gwarantowania,
   6) ustalanie wynagrodzeń członków Zarządu Funduszu,
   7) reprezentowanie Funduszu przy czynnościach dokonywanych  między
     Funduszem, a członkami Zarządu Funduszu, w szczególności związanych z
     prawem pracy, w tym również prawo do zawieszania w czynnościach członków
     Zarządu Funduszu,
   8) uchwalanie regulaminu, określającego organizację pracy oraz zasady i tryb
     działania Zarządu Funduszu.
   
                                   Art. 44.
1. Rada Funduszu podejmuje uchwały większością głosów przy obecności co
  najmniej 4 członków Rady. w przypadku równego podziału głosów decyduje głos
  przewodniczącego rady Funduszu.
2. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej ustala regulamin, określający
  organizację pracy oraz zasady i tryb działania Rady Funduszu.

                                   Art. 45.
1. Zarząd Funduszu składa się z 3 osób, w tym prezesa i jego zastępcy.
2. Zarząd Funduszu powoływany jest przez Radę Funduszu spośród osób
  posiadających odpowiednie kwalifikacje zawodowe.
3. Prezesa Zarządu Funduszu i jego zastępcę wybiera Rada Funduszu spośród
  członków Zarządu.
4. Kadencja Zarządu Funduszu trwa 3 lata od dnia jego ukonstytuowania się, z
  tym że Zarząd pełni swoje funkcje do dnia ukonstytuowania się kolejnego
  Zarządu.
5. Zarząd Funduszu lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili
  odwołani z pełnionej funkcji przez organ, który ich powołał. W takiej
  sytuacji Rada Funduszu powołuje nowy Zarząd Funduszu lub dokonuje powołania
  uzupełniającego. Kadencja członka Zarządu Funduszu powołanego na opróżnione
  miejsce trwa do końca kadencji Zarządu.
   
                                   Art. 46.
1. Zarząd Funduszu kieruje Funduszem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. Do zadań Zarządu Funduszu należy:
   1) opracowywanie projektów planów działalności i planu finansowego Funduszu,
   2) gospodarowanie środkami Funduszu, z zastrzeżeniem uprawnień w tym
     zakresie Rady Funduszu,
   3) składanie Radzie Funduszu kwartalnych i rocznych sprawozdań z
     działalności,
   4) wykonywanie innych czynności nie zastrzeżonych dla Rady Funduszu.
   
                                   Art. 47.
Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Funduszu
upoważnieni są dwaj członkowie Zarządu Funduszu działający łącznie.

                                   Art. 48.
Rada Funduszu i Zarząd Funduszu wykonują swoje funkcje przy pomocy Biura
Funduszu, którego organizację oraz zasady działania określa Zarząd Funduszu po
uzgodnieniu z Radą Funduszu.

                                   Art. 49.
1. Opłaty na rzecz funduszu wnoszą:
   1) przedsiębiorstwa składowe,
   2) producenci rolni.
2. Wysokość opłaty na każdy rok, określa i przekazuje do wiadomości podmiotom
  wymienionym w ust. 1, Rada Funduszu, nie później niż do końca roku
  kalendarzowego, poprzedzającego rok, w którym opłata ma być wniesiona.
3. Podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, są obowiązane do wnoszenia opłaty
  rocznej, w terminach określonych przez Fundusz, nie później jednak niż do
  dnia 31 marca każdego roku.
4. Producenci rolni wnoszą opłaty na rzecz Funduszu każdorazowo, w ustalonej
  wysokości, od ilości składowanych artykułów rolnych i spożywczych.
5. Z tytułu opóźnienia w dokonaniu opłat rocznych, Funduszowi przysługują
  odsetki w wysokości odsetek pobieranych od zaległości podatkowych.
6. Wniesiona opłata roczna stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu
  przepisów ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o podatku
  dochodowym od osób fizycznych.

                                   Art. 50.
Źródłami finansowania Funduszu są:
1) obowiązkowe opłaty roczne, o których mowa w art. 48 ust. 1,
2) środki przyznane w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
3) środki z dotacji udzielonej, na wniosek Funduszu z budżetu państwa, na
  zasadach określonych w prawie budżetowym,
4) wpływy z kar pieniężnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 2,
5) inne dochody.

                                   Art. 51.
1. Środki Funduszu przeznacza się na finansowanie zadań Funduszu zgodnie z
  art. 40  ust. 2.
2. Nadwyżka bilansowa Funduszu w danym roku powiększa jego fundusze własne.
3. Środki Funduszu gromadzone są na wyodrębnionym rachunku bieżącym Funduszu w
  banku wskazanym przez Radę Funduszu.
4. Koszty działalności Biura Funduszu oraz inne wydatki związane z
  wykonywaniem zadań Funduszu pokrywane są ze środków, o których mowa w art.
  50.

                                   Art. 52.
1. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w porozumieniu z Ministrem
  Finansów określi, w drodze rozporządzenia, szczególne zasady rachunkowości
  Funduszu oraz terminy sporządzania sprawozdań finansowych. W rozporządzeniu
  tym określa się w szczególności:
   1) zakres przedmiotowy objęty rachunkowością,
   2) formy prowadzenia rachunkowości,
   3) zasady i tryb kontroli prowadzonej rachunkowości.
2. Sprawozdanie finansowe Funduszu podlega badaniu przez uprawniony, na
  podstawie odrębnych przepisów, podmiot.
3. Sprawozdanie z działalności Funduszu wraz z załączonym do niego
  sprawozdaniem finansowym i wynikami badań, o których mowa w ust. 2, za
  poprzedni rok kalendarzowy, Rada Funduszu przedstawia Ministrowi  Rolnictwa i
  Gospodarki Żywnościowej, do dnia 31 maja każdego roku.
4. Odrzucenie przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej sprawozdania
  z działalności Funduszu jest równoznaczne z wygaśnięciem mandatu wszystkich
  członków organów Funduszu, z zastrzeżeniem, że pełnią oni swoje funkcje do
  czasu powołania nowych członków organów Funduszu.

                                   Art. 53.
Fundusz zwolniony jest od podatku dochodowego od osób prawnych.

                                   Art. 54.
Celem systemu odszkodowawczego realizowanego przez Fundusz jest zapewnienie
składającym wypłaty odszkodowania za niewykonanie lub nienależyte wykonanie
przez przedsiębiorstwo składowe zobowiązań wynikających z dowodów składowych, w
przypadku utraty przez to przedsiębiorstwo możliwości wywiązania się z tych
zobowiązań.

                                   Art. 55.
1. Podmiotami uprawnionymi do otrzymania odszkodowania są Fundusz i
  składający, a także bank, który otrzymał dowód składowy jako zabezpieczenie
  udzielonej pożyczki lub kredytu.
2. Przedmiotem odszkodowania jest wierzytelność składającego wynikająca z
  dowodu składowego. Z dniem spełnienia warunków do wypłaty odszkodowania
  składający nabywa w stosunku do Funduszu, na warunkach określonych w ustawie,
  uprawnienie do świadczenia pieniężnego.
3. Dniem spełnienia warunków do wypłaty odszkodowania jest:
   1) dzień wydania postanowienia o ogłoszeniu upadłości przedsiębiorstwa
     składowego lub uprawomocnienia się postanowienia o oddaleniu wniosku o
     ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa składowego z uwagi na to, że jego
     majątek nie wystarcza  na zaspokojenie kosztów postępowania
     upadłościowego,
   2) dzień ogłoszenia likwidacji przedsiębiorstwa składowego,
   3) dzień wyczerpania się środków wynikających z gwarancji bankowej lub
     ubezpieczeniowej.
                                       
                                   Art. 56.
1. System gwarancyjny realizowany przez Fundusz obejmuje wierzytelności, o
  których mowa w art. 55 ust. 2, do wysokości:
   1) równowartości 150 000 ECU - w pełnej wysokości gwarantowanej
     wierzytelności,
   2) przekraczającej równowartość 150 000 ECU, w wysokości określonej przez
     Radę Funduszu, nie mniejszą jednak niż 50% gwarantowanej wierzytelności.
2. Dla określenia wartości wierzytelności składającego wynikającej z dowodu
  składowego przyjmuje się ceny produktów rolno-spożywczych obowiązujące w dniu
  spełnienia warunków do wypłaty odszkodowania.
3. Kwoty, o których mowa w ust. 1, określają maksymalną wysokość roszczeń
  składającego w stosunku do Funduszu, niezależnie od tego jaka jest wartość
  wierzytelności wynikająca z dowodu składowego. Składający jednak nie traci
  prawa do dochodzenia swych roszczeń od przedsiębiorstwa składowego ponad
  kwotę  określoną w ust. 1 w odrębnym trybie.
4. Prawo zaspokojenia wierzytelności ze środków Funduszu powstaje z chwilą
  wyczerpania możliwości zaspokojenia z gwarancji, o której mowa w art. 20.
5. Roszczenia z tytułu odszkodowań przedawniają się po upływie 10 lat od dnia
  spełnienia warunków do wypłaty odszkodowań.
                                   Art. 57.
1. Syndyk masy upadłościowej lub likwidator przedsiębiorstwa składowego
  obowiązany jest, w terminie miesiąca od dnia spełnienia warunków do wypłaty
  odszkodowań, ustalić na podstawie ksiąg przedsiębiorstwa i przedstawić
  Funduszowi:
   1) wykaz składających wraz z wyszczególnieniem wartości wierzytelności
     wynikającej z dowodu składowego,
   2) kwotę środków finansowych wchodzących w skład masy upadłości lub będących
     w posiadaniu likwidowanego przedsiębiorstwa składowego,
   3) wysokość posiadanej przez przedsiębiorstwo składowe gwarancji bankowej
     lub ubezpieczeniowej.
2. Zarząd Funduszu, po otrzymaniu wykazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie
  później jednak niż w ciągu 14 dni, podejmuje i podaje do publicznej
  wiadomości, uchwałę o przekazaniu syndykowi lub likwidatorowi kwot na
  pokrycie wierzytelności wynikających z dowodów składowych. Uchwała ta określa
  w szczególności:
   1) wysokość środków przekazanych syndykowi lub likwidatorowi,
   2) szczegółowe zasady dokonywania wypłat.
3. Syndyk masy upadłości lub likwidator obowiązany jest do dokonywania wypłat
  na warunkach określonych w uchwale Zarządu Funduszu, bez zbędnej zwłoki, po
  otrzymaniu środków.
                                       
                                   Art. 58.
Z tytułu przekazania środków syndykowi masy upadłości lub likwidatorowi,
Funduszowi przysługuje roszczenie do masy upadłości lub majątku likwidowanego
przedsiębiorstwa składowego o zwrot przekazanych kwot, które podlegają
zaspokojeniu w pierwszej kolejności po pokryciu bieżących kosztów postępowania
upadłościowego lub likwidacji, należności za pracę pracowników przedsiębiorstwa
składowego oraz innych roszczeń tych pracowników.


                                  Rozdział 7
                                Przepisy karne
                                       
                                   Art. 59.
1. Kto fałszuje, podrabia lub wystawia fałszywą koncesję (zezwolenie) dowody
  składowe bądź inne dokumenty,
podlega karze pozbawienia wolności do lat 3 albo karze grzywny lub obu tym
  karom łącznie.
2. Kto używa koncesji (zezwolenia) bez upoważnienia, przedkłada we wniosku o
  udzielenie koncesji (zezwolenia) fałszywe dane lub zmienia treść dowodu
  składowego po jego wystawieniu,
  podlega karze pozbawienia wolności do lat 2 albo karze grzywny lub obu tym
  karom łącznie.
3. Tej samej karze podlega, kto odbiera składowane artykuły na podstawie
  sfałszowanych dowodów składowych.

                                   Art. 60.
1. Kto pobiera próbki artykułów rolnych z zamiarem sfałszowania wyników
  pobiera fałszywą próbkę lub umyślnie ja zniekształca albo podaje fałszywe
  informację o niej,
  podlega karze pozbawienia wolności do lat 2 albo karze  grzywny lub obu  tym
  karom łącznie.
2. Tej samej karze podlega, kto fałszuje wyniki inspekcji, ważenia artykułów
  rolnych lub oznaczenia ich gatunku.


                                  Rozdział 8
                      Zmiany w przepisach obowiązujących,
                        przepisy przejściowe i końcowe
          
                                   Art. 61.
W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.
z 1993 r. Nr 106, poz. 482, Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 43,
poz. 163, Nr 80, poz. 368, Nr 87, poz. 406, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547,
Nr 123, poz. 602, Nr 127, poz. 627, z 1995 r. Nr 5, poz. 25, Nr 86, poz. 433,
Nr 96, poz. 478, Nr 133, poz. 654, Nr 142, poz. 704, z 1996 r. Nr 25, poz. 113,
Nr 34, poz. 146, Nr 90, poz. 405, Nr 137, poz. 639, Nr 147, poz. 685, Nr 118,
poz. 754, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 776 i 777,  Nr 137, poz. 926, Nr 139,
poz. 932, 933 i 934, Nr 140, poz. 939 i  Nr 141 poz. 945) w art. 17 w ust. 1:
     a) dodaje się pkt 31 w brzmieniu:
          "31) dochody Składowego Funduszu Gwarancyjnego",
     b) dotychczasowe pkt 31 i 32 otrzymują oznaczenie pkt 32 i 33.
     
                                   Art. 62.
Przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność w zakresie składowania artykułów
rolnych, obowiązane są w okresie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy,
wystąpić z wnioskiem o udzielenie koncesji (zezwolenia).

                                   Art. 63.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.
                                       
.....................................
  ......................................... ...........................
(pieczęć podmiotu gosp.) (miejscowość) (data)

                                 W N I O S E K
       dla podmiotu gospodarczego ubiegającego się o przyznanie koncesji
             (zezwolenia) na czas określony/na czas nieokreślony*
                                       
...............................................................................
..........................................................
 (nazwa podmiotu gospodarczego)
...............................................................................
..........................................................
 (dokładny adres)
wnosi o dokonanie przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej inspekcji
magazynu/-ów służących do przechowywania
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
.....................................
 (artykuł lub artykuły rolne, które mają być składowane)
Ilość urzędowych odpisów koncesji (zezwolenia)  ............................
szt.

Charakterystyka organizacyjno-techniczna magazynu

I. Lokalizacja magazynu (dokładny  adres):

...............................................................................
........................................................
...............................................................................
........................................................
NIP ..................................................................... REGON
..........................................
Rejestr Handlowy (wraz z siedzibą Sądu Rejonowego) lub Nr wpisu do ewidencji
działalności gospodarczej
...............................................................................
......................................................

II. Status prawny magazynu:
1. Własność *    Tak .........Nie ..........
2. Dzierżawa *  Tak ........ Nie ..........
3. Zarząd/Administrowanie* Tak ....... Nie ..........
4. W przypadku dzierżawy podać:
   a) imię i nazwisko/nazwa właściciela
     ................................................................
   b) typ umowy dzierżawy
     ..........................................................................
     .........
   c) czas trwania umowy
     ..........................................................................
     ...........
   d) datę zawarcia umowy
     ..........................................................................
     ............

5. Czy są inni użytkownicy obiektu * Tak ........... Nie ............
   a) jeżeli tak - podać kto, kiedy i jak wykorzystuje obiekt:
   ............................................................................
     ...................................................
   ............................................................................
     ...................................................
   ............................................................................
     ...................................................

III. Zarządzanie magazynem:
   a) czy zarządzający jest właścicielem i sam zarządza:
   ............................................................................
     ...................................................
   ............................................................................
     ...................................................
   b) czy właściciel zarządza obiektem w sposób pośredni (podać dysponenta
     magazynu, jego kwalifikację, czas trwania umowy:
   ............................................................................
     ...................................................
   ............................................................................
     ...................................................
   
IV. Dane osobowe:
   a) osoby odpowiedzialnej za kierowanie przedsiębiorstwem składowym:
   - wykształcenie
     ..........................................................................
     ..........................
   - wiek
     ..........................................................................
     ........................................
   - staż pracy
     ..........................................................................
     ...............................
   - doświadczenie zawodowe
     ..........................................................................
     ......
   b) kierownika magazynu/magazyniera:
   - wykształcenie
     ..........................................................................
     ..........................
   - wiek
     ..........................................................................
     ........................................
   - staż pracy
     ..........................................................................
     ...............................
   - doświadczenie zawodowe
     ..........................................................................
     ......
   c) księgowego odpowiedzialnego za skład:
   - wykształcenie
     ..........................................................................
     ..........................
   - wiek
     ..........................................................................
     ........................................
   - staż pracy
     ..........................................................................
     ...............................
   - doświadczenie zawodowe
     ..........................................................................
     ......
V. Dane techniczne magazynu (charakterystyka):
1. Stan techniczny i sanitarno-higieniczny obiektu:
..............................................................................
  ........................................................
..............................................................................
  ........................................................
2. Pojemność magazynu - łączna w tonach:
  ...............................................................
3. Sposób przechowywania artykułów - krótka charakterystyka magazynu:
   a) magazyn płaski
   ............................................................................
     ...................................................
   ............................................................................
     ..................................................
   b) magazyn komorowy (silosy)
     ..........................................................................
     .
   
   c) magazyn mieszany
   ............................................................................
     ...................................................
   ............................................................................
     ...................................................
   
   d) chłodnia
   - ilość komór przeznaczonych do składowania
     ....................................................
   - powierzchnia komór w m2
     ..........................................................................
     ......
   - pojemność komór w m3
     ..........................................................................
     .........
   - przedział temperatur, w jakich można składować artykuły
     ..............................
   - sztaplowanie (na wisząco)
     ..........................................................................
     ......
   - składowanie na paletach
     ..........................................................................
     ........
   e) przechowalnie owoców/serów
   -  powierzchnia   w  m2
     ..........................................................................
     .............
   - podział na  boksy (zasieki)
     ..........................................................................
     ....
   - składowanie na paletach
     ..........................................................................
     .........
   - składowanie wysokie
     ..........................................................................
     ..............
   - rodzaj opakowań
     ..........................................................................
     .....................
   - przedział temperatur
     ..........................................................................
     ...............
   - kontrola temperatur
     ..........................................................................
     ...............
   - kontrola wilgotności
     ..........................................................................
     .............
4. Ważniejsze dane techniczne magazynu i zainstalowanych w nim urządzeń i
  maszyn:
   a) przyjęcie artykułów rolnych (sposób rozładunku środków transportu,
     wydajność godz., przepustowość):
     ..........................................................................
   ............................................................................
     ..................................................
   ............................................................................
     ..................................................
   b) zdolność ważenia w kg/godz.:
   - wagi pomostowe
     ..........................................................................
     .....................
   - wagi automatyczne
     ..........................................................................
     .................
   - wagi inne
     ..........................................................................
     ................................
   c) wstępne oczyszczanie (rodzaj urządzeń, wydajność godz., przepustowość
     praktyczna)**:
   ............................................................................
     ...................................................
   ............................................................................
     ...................................................
   ............................................................................
     ...................................................
   d) suszenie  (typ suszarni i wydajność w przeliczeniu na 6t%/godz.)**:
   ............................................................................
     ..................................................
   ............................................................................
     ..................................................
   e) wydajność transportu wewnętrznego (droga przyjęciowa artykułów):
   ............................................................................
     ..................................................
   ............................................................................
     ..................................................
   f) warunki dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji magazynu oraz konserwacji
     artykułów rolnych: (Prosimy o załączenie ostatniego protokołu DDD**)
   ............................................................................
     ..................................................
   ............................................................................
     .................................................
VI. Usytuowanie magazynu - krótka ocena na temat:
   a) połączeń drogowych
   ............................................................................
     .................................................
   ............................................................................
     .................................................
   b) połączeń kolejowych
   ............................................................................
     .................................................
   ............................................................................
     ..................................................
VII. Środki finansowe na prowadzenie działalności będącej przedmiotem koncesji
  (zezwolenia):
   - wysokość środków własnych
     ..........................................................................
     ...
   - wysokość kredytów
     ..........................................................................
     .................
VIII. Kondycja finansowa
   a) Analiza bilansu F-02 za ostatnie 2 lata - dołączyć kopie podpisane przez
     osobę upoważnioną. Dodatkowo podać rodzaj i wysokość zobowiązań
     pozabilansowych (weksle, poręczenia, gwarancje) oraz terminy ich
     realizacji.
     - majątek trwały (na koniec roku)
       ................................................................
     - środki trwałe
       .......................................................................
       .......................
     - zapasy
       .......................................................................
       ................................
     - materiały
       .......................................................................
       ...........................
     - należności i roszczenia
       .......................................................................
       .....
     - zobowiązania
       .......................................................................
       .......................
     - zysk brutto
       .......................................................................
       ............................
     - zysk netto
       .......................................................................
       ............................
     - strata
       .......................................................................
       .....................................
     
     b) Analiza sprawozdania F-01 za ostatni miesiąc (obowiązkowo dołączyć
       kopię podpisana przez osobę upoważnioną). Dodatkowo dołączyć strukturę
       kosztów lub F-01 za ostatni kwartał.
     - zapasy
       .......................................................................
       ..................................
     - należności i roszczenia
       .......................................................................
       ......
     - środki pieniężne
       .......................................................................
       ..................
     - zobowiązania
       .......................................................................
       .....................
     - zysk brutto
       .......................................................................
       ........................
     - zysk netto
       .......................................................................
       ..........................
     - strata
       .......................................................................
       ...................................
IX. Analiza ubezpieczeń
     - nazwa zakładu ubezpieczeń
       .....................................................................
     - rodzaje polis
       .......................................................................
       ......................
     - wartość
       .......................................................................
       .............................
     - koszt ubezpieczenia
       .......................................................................
       .........
X. Specyfikacja opłat w złotych
     - przyjęcie  ......................................za tonę
     - suszenie ........................................za każdy % wilgotności
       za tonę **
     - składowanie ..................................miesięcznie za
       tonę/tonodoba*
     - wydanie ........................................za tonę
     
     
                               ................................................
                                                    (podpis osoby upoważnionej)
*   - niepotrzebne skreślić
** - dotyczy ziarna zbóż/nasion