P r o j e k t



                                                                              
                                    USTAWA
                     z dnia ..................... 1998 r.

              o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji
            przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"
                                       
                                  Rozdział 1
                                Przepisy ogólne
                                       
                                    Art. 1.
Ustawa reguluje zasady i tryb:
1. komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe",
  działającego na podstawie ustawy z dnia 6 lipca 1995 r. o przedsiębiorstwie
  państwowym "Polskie Koleje Państwowe" (Dz.U. Nr 95, poz. 474, z 1996 r. Nr
  147, poz. 687, z 1997 r. Nr 96, poz. 591, Nr 104, poz. 661 i Nr 121, poz.
  770), zwanego dalej "PKP",
2. restrukturyzacji mienia i zatrudnienia w jednoosobowej spółce akcyjnej
  Skarbu Państwa o nazwie "Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna", powstałej
  w wyniku komercjalizacji, zwanej dalej "PKP S.A.",
3. prywatyzacji PKP S.A..

                                  Rozdział 2
                              Komercjalizacja PKP
                                       
                                    Art. 2.
1. Komercjalizacja PKP polega na przekształceniu go w spółkę akcyjną z
  wyłącznym udziałem Skarbu Państwa.
2. Spółka działa pod firmą "Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna", w
  skrócie "PKP S.A.".
3. Siedzibą PKP S.A. jest miasto stołeczne Warszawa.

                                    Art. 3.
1. Komercjalizacji PKP dokona Minister Transportu i Gospodarki Morskiej z
  własnej inicjatywy, w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie
  ustawy.
2. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej sporządza za Skarb Państwa akt
  komercjalizacji PKP.
3. W akcie komercjalizacji ustala się:
   1) statut PKP S.A.,
   2) wysokość kapitału akcyjnego PKP S.A.,
   3) imiona i nazwiska członków władz pierwszej kadencji.
4. Akt komercjalizacji zastępuje czynności określone w przepisach Kodeksu
  handlowego, poprzedzające złożenie wniosku o wpisanie PKP S.A. do rejestru
  handlowego.
5. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej reprezentuje w PKP S.A. Skarb
  Państwa.
6. Do PKP S.A. stosuje się przepisy Kodeksu handlowego, jeżeli ustawa nie
  stanowi inaczej.

                                    Art. 4.
Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, PKP S.A. wstępuje we wszystkie
zobowiązania i stosunki prawne, których podmiotem było PKP, bez względu na
charakter prawny tych stosunków.

                                    Art. 5.
Bilans zamknięcia PKP staje się bilansem otwarcia PKP S.A., przy czym suma
kapitału akcyjnego i zapasowego PKP S.A. jest równa funduszom:
założycielskiemu i przedsiębiorstwa PKP.

                                    Art. 6.
Zatwierdzenia sprawozdania finansowego, podziału zysku lub określenia sposobu
pokrycia straty za rok obrotowy poprzedzający komercjalizację, dokona walne
zgromadzenie PKP S.A.

                                    Art. 7.
1. Wykreślenie PKP z rejestru przedsiębiorstw państwowych następuje z urzędu
  z chwilą wpisania PKP S.A. do rejestru handlowego.
2. Postanowienie o wpisaniu PKP S.A. do rejestru handlowego oraz związane z
  tym wykreślenie PKP z rejestru przedsiębiorstw państwowych jest skuteczne od
  pierwszego dnia miesiąca przypadającego po wydaniu postanowienia.
3. PKP S.A. z dniem wpisania do rejestru handlowego, staje się zarządem kolei
  w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym, z zastrzeżeniem art. 11 ust.


                                    Art. 8.
1. Pracownicy PKP stają się z mocy prawa pracownikami PKP S.A., z
  zastrzeżeniem ust. 2.
2. Stosunek pracy członków Zarządu PKP, z zastrzeżeniem art. 10, oraz
  pracowników  zatrudnionych na podstawie powołania wygasa, z mocy prawa, z
  dniem wykreślenia PKP  z  rejestru przedsiębiorstw państwowych. Pracownikom
  tym przysługuje odprawa w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia liczonego
  jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.  Odprawa ta nie przysługuje
  w przypadku zatrudnienia w PKP S.A. tych pracowników na stanowisku
  równorzędnym lub wyższym.
3. Rada PKP ulega rozwiązaniu z mocy prawa, z dniem wykreślenia PKP z
  rejestru przedsiębiorstw państwowych.

                                    Art. 9.
1. Liczbę członków Rady Nadzorczej PKP S.A. określa statut z tym, że pierwsza
  Rada  Nadzorcza liczy dziesięć osób.
2. Do czasu gdy Skarb Państwa pozostaje jedynym akcjonariuszem spółki, dwie
  piąte składu Rady Nadzorczej stanowią osoby wybrane przez pracowników.
3. Tryb wyboru członków Rady Nadzorczej przez pracowników określa statut lub
  regulamin uchwalony w sposób określony w statucie.
4. Sposób zgłoszenia kandydatów na przedstawicieli pracowników do pierwszej
  Rady Nadzorczej, a także ich imienny wykaz ustalają wspólnie ponadzakładowe
  organizacje związkowe działające w PKP,  w terminie 30 dni od dnia
  otrzymania pisma Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w tej sprawie.
5. W razie niewyłonienia kandydatów w sposób i w terminie określonym w ust.
  4, ich imienny przedstawiają, w terminie 15 dni, ponadzakładowe organizacje
  związkowe posiadające reprezentatywność w rozumieniu Kodeksu pracy.
6. W razie niewyłonienia kandydatów w sposób i w terminie określonym w ust.
  5, przedstawicieli pracowników wyznacza i powołuje Minister Transportu i
  Gospodarki Morskiej.

                                   Art. 10.
Do pełnienia funkcji Prezesa PKP S.A. w pierwszym Zarządzie powołuje się
Prezesa Zarządu PKP  - Dyrektora Generalnego PKP, chyba że  nie wyrazi on
zgody na pełnienie tej funkcji.
Pierwsza kadencja Prezesa i Zarządu PKP S.A. kończy się w terminie
najbliższego Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy zatwierdzającego
bilans i rachunek wyników.

                                   Art. 11.
PKP S.A. może być jedynym założycielem spółki akcyjnej.
                                   Art. 12.
1. PKP S.A. w celu wykonywania przewozów kolejowych w rozumieniu przepisów o
  transporcie kolejowym, tworzy spółki akcyjne, zwane dalej "Spółkami
  przewozowymi".
2 PKP S.A. utworzy spółki przewozowe w terminie do 24 miesięcy od dnia
  wpisania jej do rejestru handlowego.
3. Do czasu wpisania do rejestru handlowego spółek przewozowych PKP S.A.
  wykonuje przewozy kolejowe w formie wyodrębnionych jednostek
  organizacyjnych.

                                   Art. 13.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, w terminie trzech miesięcy od dnia
wpisania spółek przewozowych do rejestru handlowego, dokona zmiany statutu PKP
S.A. w zakresie przedmiotu przedsiębiorstwa spółki.

                                   Art. 14.
1. PKP S.A. pokryje kapitał akcyjny spółek przewozowych gotówką i wkładami
  niepieniężnymi w  formie składników materialnych i niematerialnych
  niezbędnych do prowadzenia działalności statutowej przez te spółki.
2. Na wartość wkładów niepieniężnych (aportów) składają się składniki
  majątkowe wycenione według wartości księgowej netto. Wartość składników
  majątkowych nie wykazywanych w bilansie oszacuje Zarząd PKP S.A.
  2.1. PKP S.A. ma prawo wnosić do spółek przewozowych w postaci aportu
     niepieniężnego prawa własności gruntu, prawo użytkowania wieczystego
     gruntu, prawo własności budynków, budowli i urządzeń na trwale związanych
     z gruntem na które PKP S.A. (wcześniej PKP) nie uzyskało odpowiednich
     decyzji uwłaszczeniowych, o których mowa w art. 42  ust. 3 i 4.
  2.2. Wniesiony aport niepieniężny, o którym mowa w punkcie 2.1., z mocy
     prawa staje się własnością spółki przewozowej. Spółka przewozowa składa
     wnioski o stwierdzenie nabytych praw  i otrzymuje decyzje uwłaszczeniowe
     na ten aport niepieniężny, o którym mowa w art. 42 ust. 3 i 4.
  2.3 W dniu wpisania spółki przewozowej do rejestru handlowego, PKP S.A.
     traci prawo własności do wniesionego aportu niepieniężnego, wymienionego
     w punkcie 1, który staje się własnością zarejestrowanej spółki
     przewozowej.
3. Do spółek przewozowych nie stosuje się przepisów art. 312, 313 i 347
  Kodeksu handlowego.
4. Czynności związane z tworzeniem spółek przewozowych są zwolnione od opłat
  skarbowych.
                                   Art. 15.
1. PKP S.A. może tworzyć odrębne spółki w celu prowadzenia działalności innej
  niż określona w art. 12. ust. 1.
2. Przy tworzeniu tych spółek stosuje się tryb i zasady ustalone w art. 14.

                                   Art. 16.
1. Tryb powoływania spółek, o których mowa w art. 12 ust. 1 i art. 15 ust. 1
  określa statut PKP S.A.
2. Statuty spółek, o których mowa w ust. 1 zatwierdza Walne Zgromadzenie PKP
  S.A. do czasu gdy PKP S.A. posiada w tych spółkach co najmniej 51 % akcji
  lub udziałów,
3. Zgody Walnego Zgromadzenia PKP S.A. wymagają następujące czynności,
  związane z wykonywaniem praw z akcji (udziałów) w spółkach, o których mowa w
  ust. 1
   1) zastawianie  i umarzanie akcji,
   2) zbycie akcji (udziałów),
   3) podwyższanie lub obniżanie kapitału akcyjnego (zakładowego) spółki,
   4) zbycie przedsiębiorstwa spółki,
   5) ustanowienie władz spółki.
4. Zbycie akcji i udziałów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 odbywa się w trybie
  publicznym, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Do zbycia, o którym mowa w ust. 4 nie mają zastosowania przepisy o
  publicznym obrocie papierami wartościowymi.

                                   Art. 17.
Wykonywanie zadań z zakresu powszechnego obowiązku obrony, w tym przygotowanie
linii kolejowych i taboru do realizacji zadań obronnych oraz ich finansowanie
odbywa się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

                                  Rozdział 3
                            Zagospodarowanie mienia
                                   Art. 18.
1. Zagospodarowanie mienia następuje w szczególności w trybie:
   1) sprzedaży mienia,
   2) oddania mienia w dzierżawę, najem, użytkowanie lub do odpłatnego
     korzystania w drodze umów prawa cywilnego,
   3) wniesieniu mienia do spółek jako wkładu niepieniężnego (aportu).
2. Mienie PKP S.A. może być przekazane nieodpłatnie, w drodze umowy, na
  własność gminy lub innej jednostki samorządowej, na cele związane z
  inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych gminy
  lub innej jednostki samorządowej.
3. Mienie, z wyjątkiem gruntu, którego  zagospodarowanie na zasadach
  określonych w ust. 1-2 nie jest możliwe, a względy ekonomiczne nie
  uzasadniają jego utrzymywania, może zostać zlikwidowane lub przekazane
  nieodpłatnie.

                                   Art. 19.
1. Zawarcie umów, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, następuje w drodze
  przetargu.
2. Zasady i tryb organizowania przetargu oraz warunki, w których dopuszcza
  się odstąpienie od przetargu, regulują przepisy w tym zakresie, dotyczące
  spółek powstałych w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych.

                                  Rozdział 4
                    Restrukturyzacja zasobów mieszkaniowych
                                       
                                   Art. 20.
1. PKP S.A. wyodrębni jednostkę organizacyjną do prowadzenia działalności
  gospodarczej w zakresie sprzedaży własnych domów mieszkalnych, lokali
  mieszkalnych i związanych z nimi budynków gospodarczych lub garaży wraz z
  przynależnymi do nich gruntami.
2. Nie podlegają sprzedaży lokale mieszkalne znajdujące się w budynkach
  wykorzystywanych do celów eksploatacji kolei.

                                   Art. 21.
1. Prawo do nabycia lokalu mieszkalnego przysługuje:
   1) osobom, które zajmują lokal mieszkalny na podstawie umowy najmu,
   2) osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, jeżeli:
     a) są uprawnieni do wstąpienia w stosunek najmu z chwilą śmierci
       najemcy, na podstawie przepisów o najmie lokali mieszkalnych i
       dodatkach mieszkaniowych,
     b) są lub byli pracownikami podmiotów utworzonych z zakładów i jednostek
       organizacyjnych wydzielonych z PKP w okresie od dnia 1 lipca 1991 r.
       do dnia wejścia w życie ustawy,
     c)  rozwiązanie stosunku pracy z nimi nastąpiło w związku ze zmianami
       organizacyjnymi lub zmniejszeniem stanu zatrudnienia w PKP lub PKP
       S.A.
2. Osobom zajmującym lokal bez tytułu prawnego, nie spełniającym warunków o
  których mowa w ust. 1 może  być sprzedany ten lokal bez możliwości
  zastosowania bonifikaty.

                                   Art. 22.
1. O przeznaczeniu do sprzedaży lokali mieszkalnych PKP S.A. zawiadamia na
  piśmie uprawnione osoby, o których mowa w art. 20, wyznaczając dwumiesięczny
  termin, liczony od dnia doręczenia zawiadomienia osobie zainteresowanej na
  złożenie pisemnego oświadczenia o zamiarze nabycia nieruchomości.
2. W razie nie złożenia oświadczeń przez osoby, o których mowa w ust. 1, PKP
  S.A. może nieodpłatnie przekazać gminie, spółdzielni mieszkaniowej lub
  podmiotom gospodarczym.
3. W razie nie złożenia oświadczeń przez osoby, o których mowa w ust. 1, PKP
  S.A. może nieodpłatnie przekazać gminie, spółdzielni mieszkaniowej lub
  podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność w zakresie gospodarki
  mieszkaniowej budynek mieszkalny lub nie sprzedane lokale mieszkalne wraz z
  prawem do odpowiedniej przynależnej do nich części gruntu.
4. PKP może w przetargu ograniczonym sprzedać grunty przeznaczone w planach
  miejscowych pod budownictwo mieszkaniowe, spółdzielni lub spółce budownictwa
  mieszkaniowego, których członkami lub udziałowcami są w większości
  pracownicy lub osoby wymienione w art. 22 ust. 1 pkt 2 lit. b i c.

                                   Art. 23.
1. PKP S.A. dokonuje sprzedaży lokali mieszkalnych w drodze umowy, na wniosek
  osoby uprawnionej.
2. Sprzedaż lokali mieszkalnych następuje po cenie ustalonej na zasadach
  określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami, pomniejszonej o:
   1) 4 % za każdy rok pracy najemcy w PKP lub w PKP S.A. albo
   2) 3 % za każdy rok najmu mieszkania od PKP lub PKP S.A.,
   - nie więcej jednak niż 90 %.
3. Do okresu pracy lub najmu, od których zależy pomniejszenie ceny sprzedaży,
  wlicza się również okres pracy w podmiotach utworzonych z zakładów i
  jednostek organizacyjnych wydzielonych z PKP w okresie od dnia 1 lipca 1991
  r. do dnia wejścia w życie ustawy.
4. Na wniosek osoby uprawnionej do wstąpienia w stosunek najmu, która
  pozostała w lokalu po śmierci najemcy, udzielając bonifikaty uwzględnia się,
  zamiast zaliczanego jej okresu pracy lub najmu, okres pracy tego najemcy w
  PKP lub podmiotach utworzonych z zakładów i jednostek organizacyjnych
  wydzielonych w PKP w okresie od dnia 1 lipca 1991 r. do dnia wejścia w życie
  ustawy, jeżeli jest on korzystniejszy.
                                    Art. 24
1. Na wniosek nabywcy lokalu mieszkalnego należność z tytułu sprzedaży może
  być rozłożona na raty roczne uiszczane w okresie do 10 lat według zasad
  określonych w przepisach o gospodarowaniu nieruchomościami samorządów
  lokalnych.
2. Wierzytelność PKP S.A. w stosunku do nabywcy, z tytułu rozłożenia ceny
  sprzedaży lokalu mieszkalnego na raty, podlega zabezpieczeniu a w
  szczególności zabezpieczeniu hipotecznemu.
3. Jeżeli nabywca lokalu mieszkalnego dokona jednorazowo wpłaty należności z
  tytułu jej nabycia, uzyskuje bonifikatę w wysokości 5 % ceny sprzedaży.

                                   Art. 25.
Przepisy art. 21-24 stosuje się odpowiednio do sprzedaży budynków mieszkalnych
oraz budynków gospodarczych, garaży i gruntu, związanych ze sprzedawanymi
domami lub lokalami mieszkalnymi.

                                   Art. 26.
1. Osoby, które stały się właścicielami lokali mieszkalnych, ponoszą koszty
  utrzymania nabytego lokalu mieszkalnego, na zasadach określonych w
  przepisach o własności lokali.
2. Do czasu przekazania nabywcom lokali mieszkalnych, budynku mieszkalnego
  wraz z gruntem i związaną z nimi infrastrukturą techniczną, stosuje się
  odpowiednio przepisy o własności lokali.

                                   Art. 27.
PKP S.A. może przekazać w drodze umowy, nieodpłatnie, spółdzielni lub spółce
mieszkaniowej, których wyłącznymi członkami lub udziałowcami są osoby
wymienione w art. 21, grunty i urządzenia wchodzące w skład infrastruktury
technicznej.


                                  Rozdział 5
                         Restrukturyzacja zatrudnienia
Pracownicy, z którymi rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło w związku ze
zmianami organizacyjnymi lub zmniejszeniem stanu zatrudnienia w PKP S.A., i
którzy nie spełniają warunków umożliwiających uzyskanie prawa do emerytury,
uzyskują uprawnienie, na zasadach określoncy w ustawie, do jednej z
następujących osłon socjalnych:
   1) świadczenia socjalnego,
   2) jednorazowego ekwiwalentu pieniężnego za urlop kolejowy,
                                   Art. 29.
1. Decyzję o przyznaniu pracownikowi osłony socjalnej podejmuje pracodawca.
2. Prawo do pobierania osłony  socjalnej wygasa w chwilą nabycia uprawnień
  emerytalnych lub rentowych.

                                   Art. 30.
1. Pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku pracy bezpośrednio związanym z
  prowadzeniem ruchu kolejowego w rozumieniu przepisów o transporcie
  kolejowym, któremu ze względu na wiek i łączny staż pracy, liczony łącznie z
  okresami równorzędnymi i zaliczanymi do okresów zatrudnienia na kolei,
  brakuje nie więcej niż trzy lata do spełnienia warunków umożliwiających
  uzyskanie prawa do emerytury, może być przyznany urlop kolejowy do czasu
  osiągnięcia tego prawa, pod warunkiem włożenia przez pracownika oświadczenia
  o wyrażeniu zgody na rozwiązanie stosunku pracy z dniem zakończenia urlopu
  kolejowego, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Pracownikowi, o którym mowa w ust. 1, zatrudnionemu lub zamieszkałemu na
  terenie rejonu administracyjnego (gminy), zagrożonego szczególnie wysokim
  bezrobociem strukturalnym w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu  i
  przeciwdziałaniu bezrobociu, może być przyznany pięcioletni urlop kolejowy.

                                   Art. 31.
1. Osoba korzystająca z urlopu kolejowego otrzymuje świadczenie socjalne oraz
  uznaniowe świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
2. Osoba otrzymująca świadczenie socjalne nie ma prawa do wynagrodzenia oraz
  do zasiłku chorobowego  i innych zasiłków z ubezpieczenia społecznego.

                                   Art. 32.
1. Świadczenie socjalne jest wypłacane miesięcznie, nie później niż w
  terminie wypłaty wynagrodzeń u pracodawcy, w kwocie stanowiącej 70 %
  miesięcznego wynagrodzenia obliczonego jak ekwiwalent pieniężny za urlop
  wypoczynkowy.
2. Od wypłaconego świadczenia socjalnego pracodawca odprowadza składkę na
  ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy.
3. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej określa w drodze rozporządzenia
  minimalna wysokość świadczenia socjalnego, a także zasady jego waloryzacji.

                                   Art. 33.
1. Osobie, której przyznano urlop kolejowy można wypłacić, na jej wniosek,
  jednorazowy ekwiwalent pieniężny za urlop kolejowy w wysokości stanowiącej
  iloczyn miesięcznego świadczenia socjalnego oraz liczby miesięcy
  pozostających do zakończenia okresu tego urlopu.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać prośbę  o rozwiązanie
  stosunku pracy na mocy porozumienia stron z dniem wypłaty jednorazowego
  ekwiwalentu pieniężnego za urlop kolejowy. Wyrażenie przez pracodawcę zgody
  na wypłatę tego ekwiwalentu jest równoznaczne ze zgodą na rozwiązanie
  stosunku pracy i zakończenie urlopu kolejowego.

                                   Art. 34.
Ustawy budżetowe, w części dotyczącej Ministerstwa Transportu i Gospodarki
Morskiej, określają środki na finansowanie:
   1) osłon socjalnych, o których mowa w art. 28,
   2) składek na ubezpieczenie społeczne oraz składek na Fundusz Pracy od kwot
     wypłaconych tytułem świadczeń socjalnych, o których mowa w art. 28,
   3) odpraw wypłacanych pracownikom w razie rozwiązania stosunku pracy w
     związku ze zmianami organizacyjnymi lub zmniejszeniem stanu zatrudnienia
     w PKP S.A., stosownie do przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania
     stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy.
   
                                  Rozdział 6
                             Prywatyzacja PKP S.A.
                                       
                                    Art. 35.
1. Do prywatyzacji PKP S.A. stosuje się przepisy o komercjalizacji i
  prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.
2. Uprawnienia Ministra Skarby Państwa określone w przepisach, o których mowa
  w ust. 1 wykonuje Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.
3. Do czasu, gdy Skarb Państwa będzie posiadał akcje PKP S.A. jego zgody będą
  wymagały następujące czynności:
   1) zbycie i wydzierżawienie przedsiębiorstwa spółki,
   2) zbycie nieruchomości fabrycznych spółki,
   3) likwidacja spółki,
   4) emisja obligacji,
   5) inwestycje dotyczące linii kolejowych zaliczanych do linii o państwowym
     znaczeniu,
   6) podwyższenie kapitału i zbycie akcji z podwyższonego kapitału.
   7) zaciągnięcie zobowiązań przekraczających granice wartości określonej w
     statucie.
   
                                  Rozdział 7
                  Uprawnienia pracowników do nabywania akcji
                                       
                                   Art. 36.
1. Do nieodpłatnego nabywania akcji PKP S.A. przez pracowników stosuje się
  przepisy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.
2. Do nieodpłatnego nabycia akcji PKP S.A. mają prawo wszyscy pracownicy,
  którzy byli zatrudnieni (wraz z pracownikami przebywającymi na urlopach
  bezpłatnych) w ostatnim dniu działalności PKP, przed przekształceniem PKP w
  PKP S.A.
3. Prawo do nieodpłatnego nabycia akcji PKP S.A. mają wszyscy pracownicy
  którzy byli zatrudnieni w PKP do 30.09.1998 r. i zostali zatrudnieni w
  spółkach prawa handlowego utworzonych po tym terminie przez PKP, jako
  jedynego właściciela lub z udziałem większościowym PKP.

                                  Rozdział 8
                        Przepisy przejściowe i końcowe
                                       
                                   Art. 37.
1. Grunty będące własnością Skarbu Państwa lub gminy, znajdujące się w dniu 5
  grudnia 1990 r. w posiadaniu PKP, co do których PKP nie posiada dokumentów o
  przekazaniu  mu tych gruntów w formie prawem przewidzianej, stają się z mocy
  prawa przedmiotem użytkowania wieczystego PKP.
2. Budynki, inne urządzenia i lokale trwale związane z gruntami, o których
  mowa w ust. 1, stają się własnością PKP.
3. Nabycie praw, o których mowa w ust. 1 i 2, na wniosek PKP, stwierdza
  wojewoda w drodze decyzji w odniesieniu do gruntów będących własnością
  Skarbu Państwa, a zarząd gminy w drodze decyzji w odniesieniu do gruntów
  będących własnością gminy.
4. Decyzje, o których mowa w ust. 3, stanowią podstawę do dokonania wpisu w
  księdze wieczystej.
5. Nabycie praw, o których mowa w ust. 1 i 2, nie może naruszyć praw osób
  trzecich.

                                   Art. 38.
1. Nabycie praw, o których mowa w art. 37 ust. 1, następuje bez obowiązku
  wniesienia pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego.
2. Nabycie przez PKP własności linii kolejowych, budynków, lokali i urządzeń
  stanowiących zorganizowaną część mienia - na podstawie art. 200 ustawy z
  dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami i w odniesieniu do
  znajdujących się na gruntach, o których mowa w art. 37 ust. 1 - następuje
  nieodpłatnie.
                                   Art. 39.
Świadczenie socjalne, o którym mowa w art. 30, może być wypłacane do 31
grudnia 2006 r.

                                   Art. 40.
1. Wierzytelności Skarbu Państwa z tytułu nabycia przez PKP własności
  budynków, innych urządzeń i lokali nie uiszczone w całości lub w części
  przed wejściem w życie ustawy, wygasają.
2. Kwoty uiszczone przez PKP z tytułu nabycia własności przed wejściem w
  życie ustawy nie podlegają zwrotowi.

                                   Art. 41.
Przepisy rozdziału 4 stosuje się do PKP i PKP S.A.

                                   Art. 42.
W rozporządzeniu Prezydium Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r.
Prawo upadłościowe (Dz.U. z 1991 r. Nr 118, poz. 512, z 1994 r. Nr 1, poz. 1,
z 1995 r. Nr 85, poz. 426, z 1996 r. Nr 6, poz. 43, poz. 189, Nr 106, poz.
496, Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 54, poz. 349, Nr 117,
poz. 751, Nr 121, poz. 770 i Nr 140, poz. 940) w art. 3  2 wyrazy
"przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"  skreśla się.

                                   Art. 43.
W ustawie z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz.U. z
1991 r. Nr 18, poz. 80, Nr 75, poz. 329, Nr 101, poz. 444, Nr 107, poz. 464, z
1993 r. Nr 18,  poz. 82, Nr 60, poz. 280, Nr 60, poz. 280, z 1994 r. Nr 1,
poz. 3, Nr 80, poz. 368, Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 1, poz. 2, Nr 95, poz.
474, Nr 154, poz. 791, z 1996 r. Nr 90, poz. 405, Nr 106, poz. 496, Nr 118,
poz. 561, Nr 156, poz. 775,
z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 106, poz. 675, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz.
777)
art. 4 ust. 1 pkt 1 i art. 17 ust. 2 skreśla się.
                                       
                                   Art. 44.
W ustawie z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych
przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz.U. Nr 54, poz. 254,
Nr 40, poz. 150, Nr 80, poz. 368, Nr 113., poz. 547, z 1995 r. Nr 50, poz. 261
i z 1996 r. Nr 100, poz. 460) w art. 1 ust. 1 wyrazy "przedsiębiorstwo
państwowe "Polskie Koleje Państwowe" zastępuje się wyrazami "Polskie Koleje
Państwowe Spółka Akcyjna".

                                       
                                       
                                   Art. 45.

W ustawie z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu (Dz.U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569,
Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 776 i z 1998 r. Nr 66, poz.
431) w art. 27:
a) w ust. 1 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
           "6) otrzymał jednorazowy ekwiwalent pieniężny za urlop kolejowy".
b) w ust. 2 pkt 3 wyrazy "w ust. 1 pkt. 5" zastępuje się wyrazami "w ust. 1
  pkt 5 i pkt 6".
                                   Art. 46.
W ustawie z dnia 6 lipca 1995 r. o przedsiębiorstwie państwowym "Polskie
Koleje Państwowe" (Dz.U. Nr 95, poz. 474, z 1996 r, Nr 147, poz. 687 oraz z
1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 591, Nr 104, poz. 661 i Nr 121, poz. 770)
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
         "1. PKP tworzy, likwiduje, przekształca oraz utrzymuje, na zasadach
           określonych odrębnymi przepisami, publiczne zakłady opieki
           zdrowotnej, zwane "kolejową służbą zdrowia",
2) w art. 13 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
         "6. W przypadkach uzasadnionych względami gospodarczymi lub
           społecznymi PKP może przekazać zbędne mienie nieodpłatnie na rzecz
           Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub państwowej
           jednostki organizacyjnej lub zakładu opieki zdrowotnej w drodze
           umowy. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio."
3)  w art. 16-18 słowa "PKP" zastępuje się słowami "PKP S.A."
4) w art. 44:
   a) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
           "1) tworzenia z nich odrębnych przedsiębiorstw państwowych lub
             innych jednostek organizacyjnych oraz zakładów opieki zdrowotnej
             w rozumieniu przepisów o zakładach opieki zdrowotnej",
   b) w ust. 4 w pkt 3 po wyrazach  "przedsiębiorstwa państwowe" stawia się
     przecinek oraz dodaje wyrazy "zakłady opieki zdrowotnej".
5) w art. 45 ust. 1 po wyrazach "przedsiębiorstw państwowych" stawia się
  przecinek i dodaje wyrazy "zakładów opieki zdrowotnej",
6)  w dniu wpisania do rejestru handlowego PKP S.A. ustawa z dnia 6 lipca
  1995 r. o przedsiębiorstwie Państwowym "Polskie Koleje Państwowe" traci
  ważność z wyłączeniem art. 16 do 18, które zachowują swoją ważność do dnia
  31.12.
  1999 r. i dotyczą PKP S.A.
                                   Art. 47.
W ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. Nr 96, poz.
591 i z 1998 r. Dz.U. Nr ......) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 5 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
         "4. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej określi, w drodze
           rozporządzenia, wykaz linii kolejowych o znaczeniu wyłącznie
           obronnym"
          5. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej określi, w drodze
           rozporządzenia, rodzaje budynków, budowli i urządzeń
           przeznaczonych do:
           1) prowadzenia ruchu kolejowego,
           2) utrzymania linii kolejowych"
2) w art. 22 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
         "3. Organizowanie kolejowych przewozów pasażerskich o zasięgu
           wojewódzkim należy do zadań własnych samorządu województwa.
          4. Zadanie, o którym mowa w ust. 3, realizowane jest w drodze umowy
           z przewoźnikami kolejowymi."
                                   Art. 48.
Zachowują moc przepisy wydane, na podstawie art. 5 ust. 4, 5 ustawy o
transporcie kolejowym, przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 24 lipca 1998
r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji
publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa.

                                   Art. 49.
W ustawie z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających
kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową
państwa art. 150 otrzymuje brzmienie:
"Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r., z wyjątkiem art. 26, art.
128 pkt 2, art. 139 pkt 1 i 10, art. 145 ust. 2 i 4, art. 146 ust. 2 i 4 oraz
art. 147 ust. 2 i 3, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia i art. 34 pkt 1,
art. 36 pkt 23, art. 48 pkt 1 i 3, art. 84, art. 97 pkt 1-3, 5-10 i 12-36,
art. 106 pkt 3, art. 139 pkt 9 lit. a), które wchodzą w życie z dniem 1
stycznia 2000 r.

                                   Art. 50.
 Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1) art. 42-45, które wchodzą w życie w terminie określonym w art. 3 ust. 1,
2) art. 46 pkt 3, który wchodzi w życie w terminie określonym w art. 3 ust. 1
  i zachowuje moc obowiązującą do dnia 31 grudnia 1999 r.,
3) art. 47 pkt 2, który wchodzi w życie 1 stycznia 2000 r.