P r o j e k t USTAWA z dnia 1997 r. o stanie wyjątkowym Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. Ustawa określa tryb wprowadzenia i zniesienia stanu wyjątkowego, a także zasady działania organów władzy publicznej oraz zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela w czasie stanu wyjątkowego. Art. 2. Stan wyjątkowy może być wprowadzony na części albo na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w razie zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego w celu jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa. Art. 3. 1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Rady Ministrów, może wprowadzić, w drodze rozporządzenia, stan wyjątkowy na czas oznaczony nie dłuższy niż 90 dni. Rozporządzenie o wprowadzeniu stanu wyjątkowego Prezydent przedstawia Sejmowi w ciągu 48 godzin od podpisania. 2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, Rada Ministrów określa przyczyny wprowadzenia, obszar i przewidywany czas obowiązywania stanu wyjątkowego, a także proponuje zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela. Wniosek Rady Ministrów Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej rozpatruje niezwłocznie. 3. W rozporządzeniu o wprowadzeniu stanu wyjątkowego określa się przyczyny wprowadzenia, obszar i czas obowiązywania stanu wyjątkowego, a także w zakresie dopuszczonym niniejszą ustawą, rodzaje niezbędnych ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela zwanych dalej rygorami. 4. Stan wyjątkowy obowiązuje od dnia ogłoszenia rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. Art. 4. 1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, za zgodą Sejmu, w drodze rozporządzenia, może przedłużyć stan wyjątkowy tylko raz, na czas nie dłuższy niż 60 dni. 2. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia znosi stan wyjątkowy przed upływem czasu, na który został wprowadzony, jeżeli ustaną przyczyny jego wprowadzenia. 3. Przepisy art. 3 stosuje się odpowiednio do rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1. Art. 5. Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o wprowadzeniu stanu wyjątkowego, a także inne akty prawne dotyczące tego stanu podaje się do publicznej wiadomości w drodze obwieszczenia właściwego wojewody. Art. 6. Nadawcy programów radiowych i telewizyjnych oraz redaktorzy naczelni dzienników i czasopism zobowiązani są nieodpłatnie podać do publicznej wiadomości treść rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o wprowadzeniu stanu wyjątkowego i innych aktów prawnych dotyczących tego stanu, niezwłocznie po ich ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. Rozdział 2 Zasady działania organów władzy publicznej Art. 7. 1. W czasie obowiązywania stanu wyjątkowego wprowadzonego na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na obszarze więcej niż jednego województwa Prezes Rady Ministrów podejmuje działania zmierzające do realizacji celów, dla których został on wprowadzony, a w szczególności koordynuje i kontroluje w tym zakresie działalność organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego. 2. W przypadku wprowadzenia stanu wyjątkowego na terenie jednego województwa lub jego części, zadania, o których mowa w ust. 1, wykonuje właściwy wojewoda. Art. 8. Prezes Rady Ministrów obowiązany jest do informowania Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o skutkach wprowadzenia stanu wyjątkowego i działaniach podejmowanych dla realizacji celów, dla których stan ten został wprowadzony. Art. 9. 1. W razie niewykonywania zadań publicznych przez organy gminy Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody może zawiesić organy gminy i ustanowić zarząd komisaryczny. 2. Komisarza rządowego powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody. Komisarz rządowy przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji organów gminy z dniem powołania. 3. Zarząd komisaryczny wygasa z mocy prawa z dniem zniesienia stanu wyjątkowego. Art. 10. 1. Ograniczenia praw i wolności człowieka i obywatela w stanie wyjątkowym stosuje się do osób fizycznych zamieszkałych lub czasowo przebywających na obszarze, na którym został wprowadzony stan wyjątkowy oraz odpowiednio do osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, mających siedzibę lub prowadzących działalność na obszarze objętym stanem wyjątkowym. 2. Rada Ministrów, po uzyskaniu zgody Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w drodze rozporządzenia, może określić zasady i zakres wyłączeń stosowania rygorów, o którym mowa w ust. 1. Art. 11. Zakres stosowania przez organy władzy publicznej ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela powinien odpowiadać stopniowi zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego. Rozdział 3 Skutki wprowadzenia stanu wyjątkowego Art. 12. Zawiesza się prawo do organizowania i przeprowadzania wszelkiego rodzaju zgromadzeń, strajków i innych form protestu, a także organizowania i przeprowadzania publicznych imprez artystycznych, rozrywkowych i sportowych oraz zbiórek publicznych, z wyjątkiem nabożeństw i obrzędów religijnych kościołów i innych związków wyznaniowych oraz zbiórek na cele religijne, odbywających się na terenie kościołów, kaplic i domów modlitw. Art. 13. Każda osoba przebywająca w miejscu publicznym jest obowiązana mieć przy sobie dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający tożsamość, a uczniowie szkół nie posiadający takiego dokumentu - legitymację szkolną. Art. 14. 1. Z osobą, w stosunku do której ze względu na dotychczasowe jej zachowanie zachodzi uzasadnione podejrzenie, że nie będzie przestrzegać porządku prawnego można przeprowadzić rozmowę ostrzegawczą. Przepis ten stosuje się do osób, które ukończyły 14 lat. 2. Jeżeli rozmowa ostrzegawcza jest przeprowadzana z osobą, która ukończyła 14 lat, a nie ukończyła 17 lat, w rozmowie tej uczestniczą rodzice lub opiekunowie prawni tej osoby. 3. Rozmowę ostrzegawczą przeprowadza właściwy organ prokuratury, Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej lub Wojskowych Służb Informacyjnych. 4. W toku rozmowy ostrzegawczej poucza się osobę, z którą rozmowa jest przeprowadzana, o obowiązku przestrzegania porządku prawnego, rygorach stanu wyjątkowego i odpowiedzialności za ich naruszenie. Osoba w wieku od 14 do 17 lat lub jej opiekun prawny potwierdza podpisem odbycie takiej rozmowy. 5. Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi zasady i tryb przeprowadzania rozmów ostrzegawczych. Art. 15. 1. Osoba mająca ukończone 18 lat, w stosunku do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pozostając na wolności będzie prowadziła działalność zagrażającą interesom państwa, o których mowa w art. 2, może być umieszczona w ośrodku odosobnienia na czas obowiązywania stanu wyjątkowego. Nie narusza to immunitetów wynikających z odrębnych przepisów. 2. Odosobniona może być również osoba, która ukończyła 17 lat, a nie ukończyła 18 lat, jeżeli przeprowadzona uprzednio rozmowa ostrzegawcza okazała się nieskuteczna. 3. Decyzje w sprawach odosobnienia wydaje wojewoda właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu osoby, o której mowa w ust. 1 i 2. 4. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 3, wszczyna się z urzędu albo na wniosek organów, o których mowa w art. 14 ust. 3. 5. Decyzję o odosobnieniu, o której mowa w ust. 3, wykonuje właściwy komendant wojewódzki policji. Decyzję o odosobnieniu doręcza się osobie, której ona dotyczy niezwłocznie, nie później niż w ciągu 48 godzin od zatrzymania. 6. Decyzja o odosobnieniu jest ostateczna i może być zaskarżona bezpośrednio do Naczelnego Sądu Administracyjnego w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, z tym że sąd wyznacza rozprawę w terminie 7 dni od daty otrzymania skargi. Przepisu art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 i Nr 104, poz. 515) nie stosuje się. 7. Odosobnienie uchyla się niezwłocznie, jeżeli ustaną przyczyny je uzasadniające. 8. W czasie trwania odosobnienia nie może być rozwiązany stosunek pracy z odosobnionym, chyba że przed odosobnieniem zaistniały okoliczności uzasadniające rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia z jego winy. Termin do wniesienia środków prawnych od rozwiązania stosunku pracy liczy się w tych przypadkach od dnia ustania odosobnienia. 9. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowe zasady postępowania w sprawach odosobnienia oraz uprawnienia odosobnionych i ich rodzin. 10. Nadzór nad przebiegiem odosobnienia oraz pobytem w ośrodku odosobnienia sprawuje sędzia penitencjarny. 11. Minister Sprawiedliwości, w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji, tworzy i znosi środki odosobnienia oraz w drodze rozporządzenia, określa regulamin pobytu odosobnionych w tych ośrodkach oraz warunki dopuszczalności stosowania szczególnych środków bezpieczeństwa. Ośrodki odosobnienia podlegają Ministrowi Sprawiedliwości. 12. Do pobytu odosobnionych w ośrodkach odosobnienia stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące nadzoru penitencjarnego i wykonania tymczasowego aresztowania. Zadania w zakresie wykonywania odosobnienia w ośrodkach odosobnienia wykonuje Służba Więzienna. Art. 16. 1. Po wprowadzeniu stanu wyjątkowego Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, może wprowadzić: 1) nakaz lub zakaz przebywania lub opuszczenia w ustalonym czasie oznaczonych miejsc, obiektów i obszarów, 2) obowiązek uzyskania zezwolenia właściwych organów na zmianę pobytu stałego i czasowego oraz obowiązek zameldowania się przed upływem 24 godzin od chwili przybycia do określonej miejscowości, 3) zawieszenie działalności stowarzyszeń, związków zawodowych i organizacji społecznych i zawodowych, jeżeli ich działania zagrażają interesom bezpieczeństwa państwa lub naruszają bezpośrednio i porządek publiczny na danym obszarze; nie dotyczy to kościołów i innych związków wyznaniowych oraz partii politycznych i ochotniczych straży pożarnych, 4) zakres utrwalania i rejestrowania określonych miejsc i obiektów albo oznaczonych obszarów wszelkimi środkami technicznymi, 5) całkowitą lub częściową reglamentację zaopatrzenia ludności. 2. W przypadku wprowadzenia stanu wyjątkowego na terenie jednego województwa lub jego części, rygory określone w ust. 1, może wprowadzić właściwy wojewoda, w drodze rozporządzenia. Art. 17. 1. W czasie stanu wyjątkowego może być wprowadzona cenzura publikacji oraz przesyłek pocztowych, publikacji, korespondencji telekomunikacyjnej oraz kontrola rozmów telefonicznych o sygnałów przesyłanych w sieciach telekomunikacyjnych. 2. Funkcję organów cenzury pełnią właściwi wojewodowie. 3. Operatorzy sieci telekomunikacyjnych, państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej "Poczta Polska" oraz inne podmioty wykonujące działalność gospodarczą w zakresie usług pocztowych oraz telekomunikacyjnych zapewniają warunki techniczne do przeprowadzania czynności, o których mowa w ust. 1. 4. Organy cenzury są uprawnione do zatrzymywania w całości lub części publikacji oraz przesyłek pocztowych i korespondencji telekomunikacyjnej, a także do przerywania rozmów telefonicznych i transmisji sygnałów telekomunikacyjnych, jeżeli ich treść lub zawartość mogą zagrozić interesom o których mowa w art. 2. Zatrzymane przesyłki pocztowe doręcza się adresatom po zakończeniu stanu wyjątkowego. 5. W szczególnych przypadkach organ cenzury może orzec, w drodze decyzji, przepadek zatrzymanej przesyłki, jeżeli jej treść bądź zawartość stanowi zagrożenie bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego. 6. Decyzja organu cenzury jest ostateczna i może być zaskarżona bezpośrednio do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Przepisu art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz.U. Nr 74, poz. 368 i Nr 104, poz. 515) nie stosuje się. 7. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, wprowadza cenzurę, o której mowa w ust. 1, oraz określa zasady i tryb działania organów cenzury. Art. 18. 1. W czasie stanu wyjątkowego może być ograniczona działalność samorządów, związków zawodowych, stowarzyszeń i fundacji. 2. Decyzje w sprawach, o których mowa w ust. 1, wydaje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. 3. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa zakres ograniczeń oraz tryb postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 1. 4. Przepis ust. 1 nie dotyczy samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem art. 9. Art. 19. Właściwy wojewoda może zawiesić na czas określony, zajęcia dydaktyczne w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, a w szkołach wyższych i resortowych - właściwy minister. Art. 20. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji może wprowadzić w drodze rozporządzenia: 1) obowiązek złożenia do depozytu broni palnej oraz amunicji i materiałów wybuchowych, określając jednocześnie tryb postępowania oraz organy właściwe w tych sprawach, 2) zakaz noszenia wszelkiego rodzaju broni oraz określonych przedmiotów, narzędzi i środków, których używanie może zagrażać porządkowi publicznemu. Art. 21. 1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może zarządzić nadawanie sygnałów zakłócających pracę radiowych i telewizyjnych stacji nadawczych i nadawczo-odbiorczych, określając szczegółowe zasady i tryb postępowania oraz organy właściwe w tych sprawach. 2. Minister Łączności, w drodze rozporządzenia, może wprowadzić obowiązek złożenia do depozytu urządzeń nie objętych rygorem, o których mowa w ust. 1 lub ustalić inny sposób ich zabezpieczenia przed wykorzystaniem do celów, które mogą zagrażać bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu. Art. 22. Minister Finansów, w porozumieniu z Prezesem Narodowego Banku Polskiego, w drodze rozporządzenia, może wprowadzić niezbędne ograniczenia w zakresie obrotu środkami pieniężnymi i dewizowymi. Art. 23. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, w porozumieniu z Ministrami Obrony Narodowej oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji, w drodze rozporządzenia, może wprowadzić ograniczenia w transporcie drogowym, kolejowym i lotniczym oraz w ruchu jednostek pływających na wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym, a także na wodach śródlądowych. Art. 24. 1. Minister Łączności, w porozumieni z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji, w drodze rozporządzenia, może określić zakres i tryb wprowadzenia ograniczeń w pracy urządzeń łączności oraz wykonywania usług łączności telekomunikacyjnej i pocztowej. 2. Minister Łączności, w porozumieniu z Prezesem Narodowego Banku Polskiego, w drodze rozporządzenia, ustali zakres i tryb ograniczeń łączności w bankowych systemach telekomunikacyjnych będących przedmiotem rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1. Art. 25. Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej uczestniczą w realizacji celów, o których mowa w art. 2, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Art. 26. Decyzje wydane na podstawie niniejszej ustawy lub przepisów wykonawczych podlegają natychmiastowemu wykonaniu. Rozdział 4 Przepisy karne Art. 27. 1. Kto: 1) organizuje i przeprowadza zgromadzenie lub strajk, a także organizuje i przeprowadza publiczną imprezę masową, 2) przebywa w miejscu publicznym nie posiadając przy sobie dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, 3) wbrew nakazowi nie opuszcza oznaczonego miejsca, obiektu lub obszaru albo przebywa w miejscu, obiekcie lub obszarze objętym zakazem, 4) nie dopełnia obowiązku meldunkowego, 5) zmienia miejsce pobytu bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom, 6) będąc członkiem stowarzyszenia lub innej organizacji, której działalność została zawieszona lub ograniczona, nie odstępuje od udziału w takiej działalności, 7) wbrew zakazowi utrwala lub rejestruje środkami technicznymi określone miejsca i obiekty albo oznaczone obszary, 8) narusza zasady reglamentacji zaopatrzenia ludności, 9) wbrew obowiązkowi nie składa do depozytu broni palnej oraz amunicji i materiałów wybuchowych, 10) wbrew zakazowi nosi broń lub inne przedmioty, o których mowa w art. 20 pkt 2, 11) wbrew obowiązkowi nie składa do depozytu radiowych i telewizyjnych urządzeń nadawczych i nadawczo-odbiorczych, 12) narusza wprowadzone ograniczenia w zakresie obrotu środkami pieniężnymi i dewizowymi podlega karze aresztu albo grzywny. 2. Kto narusza wprowadzone ograniczenia w transporcie drogowym, kolejowym i lotniczym oraz w ruchu jednostek pływających na wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym, a także na wodach śródlądowych podlega karze aresztu albo grzywny. 3. Rozpoznawanie spraw o wykroczenia określone w ust. 1 i 2 następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia. 3. Rozpoznawanie spraw o wykroczenia określone w ust. 1 i 2 następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia. 4. Jeżeli sprawca wykroczenia został schwytany na gorącym uczynku lub bezpośrednio potem i istnieje możliwość doprowadzenia sprawcy na rozprawę, rozpoznanie sprawy następuje w trybie przepisów o postępowaniu przyspieszonym. Art. 28. 1. Nie wykonane w całości lub w części do dnia zawieszenia stanu wyjątkowego lub uchylenia odpowiednich rygorów stanu wyjątkowego kary za wykroczenia prawomocnie wymierzone na podstawie przepisów ustawy podlegają wykonaniu. 2. Postępowania w sprawach o wykroczenia określone w niniejszej ustawie, wszczęte i nie zakończone orzeczeniem kończącym postępowanie do dnia zniesienia stanu wyjątkowego lub uchylenia odpowiednich ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela, prowadzi się na podstawie przepisów ustawy, a wymierzone kary podlegają wykonaniu. 3. Po zniesieniu stanu wyjątkowego postępowanie w sprawach o wykroczenia określone w niniejszej ustawie prowadzi się na ogólnych zasadach. Rozdział 5 Zmiany w obowiązujących przepisach, przepisy przejściowe i końcowe. Art. 29. W ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 4, poz. 16, Nr 40, poz. 174, Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 43, poz. 165, z 1996 r. Nr 7, poz. 44, Nr 10, poz. 56 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 28, poz. 153, Nr 80, poz. 495 i Nr 88, poz. 554) w art. 174 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: "3. Jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, Rada Ministrów może również objąć militaryzacją w razie wprowadzenia stanu wyjątkowego na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej." Art. 30. 1. Traci moc ustawa z dnia 5 grudnia 1983 r. o stanie wyjątkowym (Dz. U. Nr 66, poz. 297, z 1989 r. Nr 34, poz. 178 i z 1997 r. Nr 81, poz. 512). 2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy, o której mowa w ust. 1, pozostają w mocy do czasu wydania przepisów przewidzianych w niniejszej ustawie, nie dłużej jednak niż przez 3 miesiące od wejścia w życie ustawy, o ile nie są z nią sprzeczne. Art. 31. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.