P r o j e k t USTAWA z dnia .....................2002 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych Rozdział l Przepisy ogólne Art. 1. Ustawa określa zasady organizacji i działania systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych przeznaczonych do stosowania w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym oraz w silniki z zapłonem iskrowym. Art. 2. Przepisów ustawy nie stosuje się do paliw ciekłych znajdujących się w stacjach paliwowych zlokalizowanych na terenach zamkniętych, podlegających ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Sprawiedliwości. Art. 3. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 1) przedsiębiorca - przedsiębiorcę, o którym mowa w ustawie z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101, poz. 1178 z późn. zm.)[1], wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu paliwami ciekłymi; 2) inspektor - inspektora w rozumieniu ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz.U. Nr 4, poz. 25 i Nr 110, poz. 1189); 3) paliwa ciekłe - benzyny silnikowe oraz samochodowy olej napędowy stosowany w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym; 4) pojazd - pojazd, o którym mowa w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 98, poz. 602 z późn. zm.)[2]; 5) obrót - zaopatrywanie pojazdów w paliwa ciekłe na stacjach paliwowych; 6) stacja paliwowa - zespół urządzeń służących do zaopatrywania pojazdów w paliwa ciekłe; 7) akredytowane laboratorium - laboratorium, które uzyskało akredytację na zasadach określonych w przepisach o systemie oceny zgodności, do wykonywania badań objętych systemem określonym w ustawie; 8) próbka - próbkę kontrolowanego paliwa ciekłego pobraną do badań przez inspektora na stacji paliwowej. Art. 4. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, wymagania jakościowe dla paliw ciekłych przeznaczonych do pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym oraz w silniki z zapłonem iskrowym, biorąc pod uwagę postanowienia właściwych norm w tym zakresie. 2. Zabrania się obrotu paliwami ciekłymi nie spełniającymi wymagań jakościowych określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 1 oraz art. 6 ust. 3. Art. 5. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, metody badań jakości paliw ciekłych przeznaczonych do pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym oraz w silniki z zapłonem iskrowym, biorąc pod uwagę postanowienia właściwych norm w tym zakresie. Art. 6. 1. Jeżeli wystąpią na rynku nadzwyczajne zdarzenia skutkujące zmianą warunków zaopatrzenia w ropę naftową lub jej produkty, powodujące utrudnienia w przestrzeganiu przez producentów paliw ciekłych wymagań jakościowych, minister właściwy do spraw gospodarki informuje niezwłocznie Komisję Europejską o tych zdarzeniach. 2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw gospodarki może wystąpić do Komisji Europejskiej o wyrażenie zgody na czasowe stosowanie innych niż określone w przepisach, wydanych na podstawie art. 4 ust. 1, wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. 3. Po uzyskaniu zgody, o której mowa w ust. 2, minister właściwy do spraw gospodarki może, w drodze rozporządzenia, określić na czas oznaczony, nie dłuższy niż 6 miesięcy, wymagania jakościowe dla paliw ciekłych inne niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 1, biorąc pod uwagę ochronę środowiska oraz wpływ stosowania paliw, odpowiadających takim wymaganiom, na eksploatację pojazdów. 4. Minister właściwy do spraw gospodarki, w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 3, ustali: 1) rodzaj oznaczenia numerycznego, umożliwiającego identyfikację paliw ciekłych lub grup tych paliw oraz ich nazwy; 2) wymagania dotyczące poszczególnych paliw ciekłych lub grup tych paliw; 3) terminy obowiązywania wymagań jakościowych dla poszczególnych paliw ciekłych lub grup tych paliw. Rozdział 2 System monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych Art. 7. 1. Tworzy się System Monitorowania i Kontrolowania Jakości Paliw Ciekłych, zwany dalej "Systemem", którego celem jest przeciwdziałanie wprowadzaniu do obrotu paliw ciekłych niespełniających wymagań jakościowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 1 albo w przepisach, o których mowa w art. 6 ust. 3. 2. Do zadań Systemu należy kontrolowanie jakości paliw ciekłych wprowadzanych do obrotu oraz rejestrowanie i przetwarzanie informacji w tym zakresie. Art. 8. 1. Systemem zarządza Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwany dalej "Zarządzającym". 2. Do zadań Zarządzającego należy: 1) prowadzenie wykazu stacji paliwowych, sporządzanego na podstawie danych udostępnianych przez Główny Urząd Statystyczny oraz przez urzędy wojewódzkie; 2) nadawanie numerów identyfikacyjnych stacjom paliwowym na potrzeby Systemu; 3) prowadzenie wykazu akredytowanych laboratoriów, sporządzanego na podstawie danych udostępnianych przez Polskie Centrum Akredytacji; 4) ustalanie programów kontroli jakości paliw ciekłych; 5) akceptowanie planów kontroli jakości paliw ciekłych przedstawianych przez Głównego Inspektora Inspekcji Handlowej; 6) ustalanie sposobu oznaczania próbki, w celu uniemożliwienia identyfikacji stacji paliwowej w trakcie przeprowadzanych badań; 7) opracowywanie rocznych zbiorczych raportów, o których mowa w art. 18 ust. 1 i 3; 8) gromadzenie i przetwarzanie danych statystycznych dotyczących jakości paliw ciekłych wprowadzanych do obrotu, na potrzeby Systemu. 3. Dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 4-6, oraz terminy przeprowadzania kontroli podlegają ochronie na zasadach i w trybie określonym w przepisach o ochronie informacji niejawnych. 4. Zarządzający realizuje swoje zadania przy pomocy Inspekcji Handlowej. Art. 9. Do przeprowadzania kontroli, postępowania kontrolnego oraz pobierania i badania próbek, w zakresie nieuregulowanym w ustawie, stosuje się przepisy o Inspekcji Handlowej. Art. 10. 1. Kontrolę jakości paliw ciekłych będących przedmiotem obrotu wszczyna i przeprowadza inspektor. 2. Inspektor jest uprawniony do pobrania próbek ze zbiornika paliwa ciekłego albo z urządzenia służącego do dystrybucji paliw ciekłych, znajdujących się na stacji paliwowej. Art. 11. 1. W toku postępowania kontrolnego, inspektor pobiera na stacji paliwowej próbki w liczbie nie mniejszej niż trzy, w sposób określony w odrębnych przepisach albo w sposób określony w dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej. 2. Jedną z pobranych próbek, zwaną "rozjemczą próbką kontrolną", po jej oznakowaniu w sposób umożliwiający jej identyfikację oraz po zaplombowaniu, inspektor pozostawia u kontrolowanego przedsiębiorcy. 3. Rozjemczą próbkę kontrolną przedsiębiorca jest obowiązany przechowywać, w warunkach uniemożliwiających zmianę jakości paliwa ciekłego lub jego cech charakterystycznych, do czasu jej zwolnienia przez inspektora. 4. Pozostałe próbki, w liczbie nie mniejszej niż dwie, inspektor plombuje i oznacza w sposób ustalany przez Zarządzającego. Art. 12. 1. Po zakończeniu czynności, o których mowa w art. 11 ust. 4, inspektor sporządza protokół pobrania próbek. 2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej: 1) pieczęć urzędową; 2) numer protokołu; 3) oznaczenie przedsiębiorcy, u którego pobrano próbki; 4) numer identyfikacyjny stacji paliwowej, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2; 5) datę pobrania próbek; 6) określenie miejsca pobrania próbek; 7) informacje o: a) oznakowaniu rozjemczej próbki kontrolnej, b) numerze plomby nałożonej na pojemniku, do którego pobrano rozjemczą próbkę kontrolną; 8) wskazanie przepisów lub dokumentów normalizacyjnych, na podstawie których pobrano i zabezpieczono próbki; 9) informacje o objętości paliwa ciekłego znajdującego się w zbiornikach, z których pobrano próbki; 10) imię, nazwisko i stanowisko służbowe inspektora pobierającego próbki; 11) podpisy: a) przedsiębiorcy albo jego przedstawiciela, b) inspektora pobierającego próbki. 3. Protokół, o którym mowa w ust. 1, sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje przedsiębiorca lub jego przedstawiciel, a drugi egzemplarz inspektor dołącza do akt sprawy. 4. Odmowa podpisania protokołu przez przedsiębiorcę lub jego przedstawiciela nie stanowi przeszkody do przekazania pobranych próbek do badań. Art. 13. Inspektor jest obowiązany sporządzić także protokół pobrania próbek, przeznaczony do użytku wewnętrznego Inspekcji Handlowej, zawierający: 1) numer protokołu, o którym mowa w art. 12 ust. 1; 2) numer identyfikacyjny stacji paliwowej, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2; 3) informacje o: a) oznakowaniu rozjemczej próbki kontrolnej, b) oznaczeniu próbki uniemożliwiającym identyfikację stacji paliwowej, z której ją pobrano, przekazywanej do akredytowanego laboratorium; 4) podpis inspektora pobierającego próbki. Art. 14. 1. Inspektor dostarcza niezwłocznie pobrane próbki do laboratorium określonego w planie kontroli, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 5, w warunkach uniemożliwiających zmianę jakości paliwa ciekłego i jego cech charakterystycznych. 2. Jedna z próbek dostarczonych do akredytowanego laboratorium stanowi próbkę kontrolną laboratorium, a pozostałe próbki przeznacza się do badań. Art. 15. 1. Akredytowane laboratoria przeprowadzają badania pobranych próbek na podstawie umowy zawartej z Głównym Inspektorem Inspekcji Handlowej. 2. Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać co najmniej postanowienia dotyczące liczby próbek przekazywanych do badań, terminu wykonania badań, rodzaju materiałów lub urządzeń używanych w toku przeprowadzanych badań, sposobu rozliczeń za wykonane badania, odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, okresu jej obowiązywania i warunków rozwiązania. 3. Wyniki badań pobranych próbek stosuje się do jakości całej partii paliwa ciekłego znajdującego się w zbiornikach stacji paliwowej, z których pobrano próbki. Art. 16. 1. Kierownik akredytowanego laboratorium jest obowiązany do przekazania właściwemu wojewódzkiemu inspektorowi Inspekcji Handlowej, niezwłocznie po zakończeniu badań, protokołu zawierającego wyniki badań próbek wraz z ich analizą. 2. Akredytowane laboratorium jest obowiązane przechowywać dostarczone próbki, w warunkach uniemożliwiających zmianę jakości paliwa ciekłego i jego cech charakterystycznych, do czasu ich zwolnienia przez inspektora. Art. 17. 1. Wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej sporządza analizy wyników kontroli jakości paliw ciekłych, na podstawie protokołów, o których mowa w art. 16 ust. 1, a także okresowe sprawozdania i roczne raporty zawierające wyniki badań pobranych próbek. 2. Analizy, sprawozdania i roczne raporty, o których mowa w ust. 1, Główny Inspektor Inspekcji Handlowej przekazuje Zarządzającemu. Art. 18. 1. Zarządzający, na podstawie analiz, sprawozdań i rocznych raportów, o których mowa w art. 17 ust. 1, sporządza roczny zbiorczy raport dotyczący jakości paliw ciekłych wprowadzonych do obrotu. 2. Zbiorczy raport, o którym mowa w ust. 1, Zarządzający przedstawia Radzie Ministrów corocznie, w terminie do dnia 31 maja następnego roku kalendarzowego. 3. Przepisy ust. 1 stosuje się do sporządzania rocznych zbiorczych raportów przekazywanych Komisji Europejskiej. 4. Zbiorczy raport, o którym mowa w ust. 1, Zarządzający przekazuje Komisji Europejskiej corocznie, w terminie do dnia 30 czerwca następnego roku kalendarzowego. Art. 19. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia: 1) sposób wyznaczania stacji paliwowych, w których dokonywana będzie kontrola, w tym: a) minimalną liczbę tych stacji, b) rodzaje paliw ciekłych; 2) okresy monitorowania jakości paliw ciekłych; 3) sposób podziału terytorium kraju do celów monitorowania jakości paliw ciekłych; 4) wzór raportu, o którym mowa w art. 18 ust. 2; 5) wzór raportu, o którym mowa w art. 18 ust. 4 - uwzględniając konieczność prewencyjnego oddziaływania Systemu oraz niezbędne informacje zawarte w sporządzanych raportach. Rozdział 3 Finansowanie Systemu Art. 20. System jest finansowany z budżetu państwa. Rozdział 4 Przepisy karne Art. 21. 1. Kto dokonuje obrotu paliwami ciekłymi, nie spełniającymi wymagań jakościowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 1, podlega grzywnie lub karze pozbawienia wolności od roku do lat 3. 2. Tej samej karze podlega dokonujący obrotu paliwami ciekłymi, które nie spełniają wymagań jakościowych określonych w przepisach, o których mowa w art. 6 ust. 3. Art. 22. 1. Kto uniemożliwia lub utrudnia inspektorowi przeprowadzanie kontroli albo usuwa dowody lub paliwa ciekłe zabezpieczone w trakcie kontroli, o której mowa w art. 10 ust. 1, podlega karze grzywny. 2. Orzekanie w sprawach o czyny określone w ust. 1 następuje w trybie postępowania w sprawach o wykroczenia. Rozdział 5 Przepisy końcowe Art. 23. Przepisy art. 6 i art. 18 ust. 4 stosuje się od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej. Art. 24. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r. --------------------------------------------------------------------------------- [1] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193, z 2001 r. Nr 49, poz. 509, Nr 67, poz. 679, Nr 102, poz. 1115 i Nr 147, poz. 1643 oraz z 2002 r. Nr 1, poz. 2, Nr 115, poz. 995 i Nr 130, poz. 1112. [2] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz. 1086, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 133, poz. 872, z 1999 r. Nr 106, poz. 1216, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 483 i Nr 53, poz. 649, z 2001 r. Nr 27, poz. 298, Nr 106, poz. 1149, Nr 110, poz. 1189, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1353, Nr 125, poz. 1371, Nr 129, poz. 1444 i Nr 130, poz. 1452 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 113, poz. 984.