P r o j e k t
 


 
                                   U S T A W A
                          z dnia
 
 
    o  ratyfikacji  Konwencji  o udzielaniu patentów europejskich,  sporządzonej
    w  Monachium dnia 5 października 1973 r., zmienionej aktem zmieniającym art.
    63  Konwencji z dnia 17 grudnia 1991 r. oraz decyzjami Rady Administracyjnej
    Europejskiej  Organizacji Patentowej z dnia 21 grudnia 1978 r.,  13  grudnia
    1994  r.,  20  października 1995 r., 5 grudnia 1996 r. oraz 10 grudnia 1998r.,
             wraz z protokołami stanowiącymi jej integralną część.
    
    
        Art.    1.    Wyraża   się   zgodę   na   dokonanie   przez   Prezydenta
    Rzeczypospolitej  Polskiej  ratyfikacji  Konwencji  o  udzielaniu   patentów
    europejskich,  sporządzonej  w  Monachium  dnia  5  października  1973   r.,
    zmienionej  aktem zmieniającym art. 63 Konwencji z dnia 17 grudnia  1991  r.
    oraz  decyzjami Rady Administracyjnej Europejskiej Organizacji Patentowej  z
    dnia  21  grudnia 1978 r., 13 grudnia 1994 r., 20 października  1995  r.,  5
    grudnia  1996  r.  oraz 10 grudnia 1998 r., wraz z protokołami  stanowiącymi
    jej integralną część.
    
        Art. 2.  Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 
                 

                                  U Z A S A D N I E N I E
 
 
         I. Potrzeba i cel związania Rzeczypospolitej Polskiej Konwencją o
    udzielaniu patentów europejskich

Zgodnie  z  postanowieniami art. 66 ust. 2 (w związku z załącznikiem  XIII  (1))
 Układu   Europejskiego  podpisanego  w  Brukseli  dnia  16  grudnia  1991   r.,
 ustanawiającego  stowarzyszenie  między Rzecząpospolitą  Polską  a  Wspólnotami
 Europejskimi  i  ich  państwami członkowskimi, Polska  została  zobowiązana  do
 złożenia  do  końca  1996  r.  wniosku o przyjęcie do  Konwencji  o  udzielaniu
 patentów  europejskich z dnia 5 października 1973 r. Stosownie  do  postanowień
 art.  166  ust.  1(b) przedmiotowej Konwencji, przystąpienie do niej  następuje
 wyłącznie   na  zaproszenie  Rady  Administracyjnej  Europejskiej   Organizacji
 Patentowej, organu powołanego przez tę Konwencję.
 Polska  złożyła  wniosek o przyjęcie w listopadzie 1996 r. Rada Administracyjna,
 zgodnie  z postanowieniami art. 166 ust. 1 (b) Konwencji o udzielaniu  patentów
 europejskich,  w  dniu 29 stycznia 1999 r. podjęła Decyzję o  wystosowaniu  dla
 Polski  zaproszenia do przystąpienia do Konwencji. Zgodnie z art.  1  powyższej
 Decyzji  Polska  może przystąpić do Konwencji od dnia 1 lipca  2002  r.  Drugie
 zdanie  powołanego  artykułu  stanowi,  że  jeżeli  przed  złożeniem  dokumentu
 ratyfikacyjnego  przez Polskę, dokonana zostanie rewizja  Konwencji  zgodnie  z
 postanowieniami art. 172 Konwencji, wówczas Polska może przystąpić  jedynie  do
 zrewidowanego  tekstu  Konwencji, a do chwili  wejścia  w  życie  zrewidowanego
 tekstu Konwencji, przystąpienie do zrewidowanego tekstu będzie traktowane  jako
 przystąpienie do tekstu obowiązującego w chwili przystąpienia.
 Rewizja  Konwencji  została  uchwalona przez  umawiające  się  państwa  w  dniu
 29  listopada 2000 r. W dniu 12 września 2002 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
 uchwalił  ustawę  o ratyfikacji Aktu z dnia 29 listopada 2000  r.  rewidującego
 Konwencję  o  udzielaniu patentów europejskich. Dokument  ratyfikacyjny  został
 podpisany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 19 grudnia 2002 r.
 Jednakże  art.  5  Aktu  z dnia 29 listopada 2000 r. rewidującego  Konwencję  o
 udzielaniu  patentów  europejskich, noszącego późniejszą  datę  niż  wspomniana
 wyżej  decyzja Rady Administracyjnej postanawia, że do chwili wejścia  w  życie
 tego  Aktu,  mogą  do  niego przystąpić umawiające się państwa  Konwencji  oraz
 państwa,  które  ratyfikują  Konwencję lub do  niej  przystąpią.  Ponieważ  Akt
 rewidujący  nie  wszedł  jeszcze w życie (dotychczas  ratyfikowało  go  jedynie
 siedem,  a  wymagana  jest  ratyfikacja przez co  najmniej  piętnaście  państw)
 przepis  ten  stawia  wymóg ratyfikacji przez Rzeczpospolitą  Polską  Konwencji
 o  udzielaniu  patentów europejskich z dnia 5 października 1973  r.,  stanowiąc
 jednocześnie podstawę prawną tej ratyfikacji.
 
 
 II. Różnice między dotychczasowym i projektowanym stanem prawnym
 Konwencja  o  udzielaniu patentów europejskich wprowadziła  w  krajach  będących
 stronami  tej  Konwencji system uzyskiwania, na podstawie jednego europejskiego
 zgłoszenia  patentowego,  tytułu  ochronnego na  wynalazek  w  postaci  patentu
 europejskiego.  W  odróżnieniu  od  zasady terytorialności,  stanowiącej  cechę
 charakterystyczną  dla  uzyskania ochrony patentowej,  patent  europejski  daje
 możliwość  uzyskania  ochrony w dowolnie wybranej przez  zgłaszającego  liczbie
 państw  (aktualnie 27) będących stronami przedmiotowej Konwencji. Patent  taki,
 w  każdym z państw stron Konwencji, dla których został wydany, wywiera ten  sam
 skutek  prawny i przyznaje uprawnionemu z tego patentu takie same prawa,  jakie
 wynikają z patentu krajowego udzielanego w tym państwie. Innymi słowy,  w  celu
 uzyskania  ochrony patentowej w państwach stronach Konwencji,  zgłaszający  nie
 potrzebuje  wszczynać postępowania przed krajowymi urzędami  patentowymi,  lecz
 może   uzyskać  patent  europejski  w  jednym  postępowaniu  przed,   powołanym
 Konwencją, Europejskim Urzędem Patentowym. Nie jest to jednak patent  jednolity
 rozciągający  swoją  moc  prawną  na  obszar  wszystkich  państw  członkowskich
 Konwencji.
 Po  zakończeniu  procedury dotyczącej wydania patentu,  kończą  się  kompetencje
 Europejskiego  Urzędu  Patentowego,  a  wszelkie  sprawy  związane  z  patentem
 europejskim  są  prowadzone  przez  odpowiednie  organy  poszczególnych  państw
 członkowskich.  Prawo  konwencyjne reguluje jedynie  takie  kwestie  jak:  czas
 trwania  patentu europejskiego (20 lat), zakres ochrony wynikającej  z  patentu
 europejskiego brany pod uwagę przy orzekaniu o naruszeniu patentu, podstawy  do
 złożenia  sprzeciwu  i ustalenie, że uchylenie patentu europejskiego  w  wyniku
 sprzeciwu   wywiera   skutki  na  terytorium  wszystkich   wyznaczonych   przez
 zgłaszającego  państw  oraz  przesłanki, na  podstawie  których  może  nastąpić
 orzeczenie o nieważności patentu europejskiego.
 Postępowanie  przed Europejskim Urzędem Patentowym wszczyna się  przez  złożenie
 podania  o udzielenie patentu europejskiego. O udzielenie patentu europejskiego
 może  ubiegać się każda osoba fizyczna lub prawna, uznana za taką na  podstawie
 prawa,  któremu  podlega.  Jest to więc system otwarty,  dostępny  również  dla
 podmiotów  pochodzących  z  państw  nie  związanych  Konwencją.  Ochronę  można
 uzyskać   na  rozwiązania  nowe,  charakteryzujące  się  odpowiednim   poziomem
 wynalazczym  i  nadające się do przemysłowego stosowania oraz  nie  podlegające
 wymienionym w Konwencji wyłączeniom spod ochrony.
      W   postępowaniu  przed  Europejskim  Urzędem  Patentowym  można  wyróżnić
 następujące etapy:
1)  etap badania formalnego, kończący się publikacją zgłoszenia europejskiego,
2)   etap  badania mający na celu ustalenie, czy na wynalazek będący przedmiotem
  zgłoszenia  może zostać udzielony patent europejski, kończący  się  publikacją
  wzmianki  o udzieleniu patentu europejskiego i publikacją europejskiego  opisu
  patentowego,
3)    etap   tzw.  postępowania  sprzeciwowego,  w  przypadku  wniesienia  przez
  jakąkolwiek  osobę  trzecią  sprzeciwu  w  stosunku  do  udzielonego   patentu
  europejskiego.
      Wynikiem  postępowania sprzeciwowego może być utrzymanie patentu  w  mocy,
 uchylenie  patentu  w  całości lub w części lub utrzymanie  patentu  w  postaci
 zmienionej.
Od   wszystkich  decyzji  wydanych  w  postępowaniu  przed  Europejskim  Urzędem
 Patentowym służy odwołanie. Uprawnionym do wniesienia odwołania w sprawie  jest
 każda  strona postępowania, która uważa, że jej żądania nie zostały  w  decyzji
 uwzględnione.  Odwołania  od  decyzji wydawanych w trakcie  postępowania  można
 wnieść  z zasady jedynie wraz z odwołaniem od decyzji kończącej postępowanie  w
 sprawie (chyba że w samej decyzji przewidziano możliwość takiego odwołania).
Integralną część Konwencji stanowią, zgodnie z art. 164 ust. 1:
 -   Regulamin wykonawczy,
 -   Protokół w sprawie uznawania (dotyczący właściwości sądowej i uznawania
decyzji dotyczących prawa do udzielenia patentu europejskiego),
-   Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów (dotyczy przywilejów
i immunitetów europejskiej organizacji patentowej),
 -   Protokół w sprawie centralizacji (dotyczący centralizacji europejskiego
systemu patentowego i jej wprowadzeniu),
 -   Protokół w sprawie interpretacji art. 69 (dotyczy interpretacji art. 69
Konwencji o udzielaniu patentów europejskich).
III.  Przewidywane skutki prawne, gospodarcze, społeczne, finansowe i polityczne
1. Skutki prawne
    Stosownie  do  obowiązującego stanu prawnego uzyskanie patentu w  Polsce  może
    nastąpić  jedynie przez wydanie decyzji w tej sprawie przez Urząd  Patentowy
    Rzeczypospolitej  Polskiej,  po przeprowadzeniu  procedur  przewidzianych  w
    ustawie Ś Prawo własności przemysłowej z dnia 30 czerwca 2000 r. oraz w  jej
    aktach  wykonawczych.  Z  chwilą przystąpienia  do  Konwencji  o  udzielaniu
    patentów  europejskich  uzyskanie  patentu  na  terytorium  Rzeczypospolitej
    Polskiej   będzie  możliwe  zarówno  na  drodze  procedury   krajowej,   jak
    i  procedury  przed  Europejskim Urzędem Patentowym. Konwencja  nie  nakłada
    bezpośrednio  obowiązku  na  państwa  strony  do  harmonizacji  wewnętrznych
    ustawodawstw patentowych.
    Niemniej  jednak  zakres  ochrony  przedmiotowej  przyznanej  uprawnionemu  na
    podstawie  patentu  europejskiego musi być we wszystkich państwach  stronach
    taki  sam jak patentu krajowego (patent europejski jest traktowany  tak  jak
    patent  krajowy),  gdyż poziom ochrony jaki daje patent europejski  ma  mieć
    charakter  ponadterytorialny, niezależnie od tego, na jakie  państwo  został
    on    udzielony.   Oznacza   to   w   praktyce   konieczność   ujednolicenia
    obowiązującego  krajowego  prawa  patentowego.  Ustawa  Ś  Prawo   własności
    przemysłowej  z  dnia  30  czerwca  2000 r.  spełniła  te  zadania.  Obecnie
    obowiązujące  przepisy  prawa  patentowego  zapewniają,  że  poziom  ochrony
    przyznany  patentem  krajowym  nie odbiega od  poziomu  ochrony  przyznanego
    patentem   europejskim.  Należy  podkreślić,  że  po  zakończeniu  procedury
    związanej  z  udzieleniem  patentu europejskiego, patent  ten,  z  wyjątkiem
    ściśle  wskazanych  kwestii, które są regulowane  przez  prawo  konwencyjne,
    podlega  ustawodawstwu  krajowemu  i właściwe  stają  się  wyłącznie  organy
    krajowe.

2. Skutki gospodarcze
    Z chwilą  przystąpienia Polski do Konwencji o udzielaniu patentów europejskich
    można  oczekiwać  zwiększenia  liczby  patentów  udzielonych  na  terytorium
    Polski w trybie patentu europejskiego. Nastąpić to jednak może dopiero po 3-
    4  latach  od  chwili  przystąpienia, ze względu na czas  trwania  procedury
    udzielenia  patentu przed Europejskim Urzędem Patentowym. Nie  można  jednak
    również  wykluczyć spadku liczby zgłoszeń załatwianych przez Urząd Patentowy
    w  trybie  procedury  krajowej. Dotyczy to zarówno  zgłoszeń  zagranicznych,
    które  będą załatwiane w trybie patentu europejskiego, jak i w trybie  EURO-
    PCT.
    W ostatnich  latach liczba patentów udzielonych w Polsce wynosiła  około  2600
    rocznie.   Liczba  ta  może  ulec  kilkukrotnemu  zwiększeniu  w   przypadku
    korzystania przez zgłaszających zagranicznych z procedury regionalnej,  jaką
    jest  procedura europejska. Oznacza to, że może ona osiągnąć poziom  podobny
    jak  w  Hiszpanii,  na terytorium której udziela się rocznie  około  18  000
    patentów  europejskich.  Włączając patenty  udzielane  na  drodze  procedury
    krajowej,  oznacza to, że liczba patentów udzielanych rocznie na  terytorium
    Polski może za 3-4 lat wynieść około 19 000.
         Liczba  zgłoszeń  w  ostatnich latach kształtowała się  odpowiednio  na
    poziomie  6500-7200  rocznie (łącznie ze zgłoszeniami w  trybie  PCT,  które
    weszły  w  fazę  krajową).  Po  przystąpieniu do  Konwencji  może  ona  ulec
    znacznemu  spadkowi, gdyż ochrona na wynalazki zagraniczne będzie uzyskiwana
    w  Polsce  na  drodze patentu europejskiego. Przewiduje się,  że  na  drodze
    procedury  krajowej o patent ubiegać się będą jedynie zgłaszający krajowi  i
    to  tylko  ci,  którzy pragną uzyskać ochronę jedynie na terytorium  Polski.
    Szacuje  się, że po przystąpieniu do przedmiotowej Konwencji takich zgłoszeń
    będzie  około  1000  rocznie.  Zmiany  te  spowodują  widoczne  zmniejszenie
    obciążenia  pracą  Urzędu  Patentowego  po  upływie  czasu  niezbędnego   do
    załatwienia zgłoszeń będących w toku rozpatrywania w chwili wejścia w  życie
    Konwencji.  W  tym  samym okresie nastąpi jednak zwiększenie  zakresu  zadań
    Urzędu, wynikających z obsługi administracyjnej związanej, między innymi,  z
    pełnieniem funkcji urzędu przyjmującego dla zgłaszających krajowych,  którzy
    ubiegają  się  o  patent europejski, uzyskaniem przez zgłaszającego  ochrony
    tymczasowej na terenie Polski (wymóg udostępnienia do wiadomości  publicznej
    dostarczonego  przez zgłaszającego tłumaczenia zastrzeżeń na język  polski),
    procedurą  nadania  mocy  krajowej  dla  udzielonego  patentu  europejskiego
    (publikacja  tłumaczenia  na  język polski europejskiego  opisu  patentowego
    oraz  przyjmowanie  opłat za ochronę i przekazywanie części  tych  opłat  do
    Europejskiego Urzędu Patentowego).
         Przystępując   do   Konwencji,  Polska  uzyska  automatycznie   szeroki
    i  bezpłatny  dostęp do najnowszej informacji o rozwiązaniach  technicznych,
    co  ma  istotne  znaczenie dla rozwoju gospodarczego kraju. Polskie  Ośrodki
    Informacji  Patentowej  (aktualnie  16) zostaną  włączone  do  sieci  Patlib
    (europejskie   ośrodki  informacji  patentowej)  i  będą   miały   możliwość
    uzyskania   dofinansowania  ze  strony  Europejskiego  Urzędu   Patentowego.
    Obecnie ośrodki te, pomimo posiadania dobrze przygotowanej kadry, nie  są  w
    stanie  sprostać  ani wymaganiom gospodarki, ani nauki ze  względu  na  brak
    odpowiednich środków technicznych.
         3. Skutki społeczne
    Zmniejszenie   liczby  zgłoszeń  zagranicznych  rozpatrywanych   przez   Urząd
    Patentowy,  zarówno tych, które są rozpatrywane obecnie w  trybie  krajowym,
    jak  i  tych,  które  weszły  w fazę krajową po zakończeniu  procedury  PCT,
    będzie  miało  wpływ  na  zapotrzebowanie na usługi rzeczników  patentowych,
    gdyż  zgłoszenia  te,  od  momentu związania Polski Konwencją  o  udzielaniu
    patentów europejskich, będą załatwiane przez Europejski Urząd Patentowy.
    W ostatnich  latach  do  Urzędu wpływało rocznie około 4500  -  4900  zgłoszeń
    zagranicznych,  w  tym  około  3500 - 3700 poprzedzonych  procedurą  PCT.  W
    sprawach  tych  istnieje obowiązek reprezentacji przed  Europejskim  Urzędem
    Patentowym,  który dotyczy osób fizycznych i prawnych nie  mających  miejsca
    zamieszkania  lub  siedziby firmy na terytorium jednej  z  umawiających  się
    stron.  Należy  jednak podkreślić, że wybór pełnomocnika do  reprezentowania
    przed  Europejskim Urzędem Patentowym zależy od zgłaszającego, w  związku  z
    czym,  polscy  rzecznicy wpisani na listę przedstawicieli europejskich  będą
    posiadali  takie  same  uprawnienia do reprezentacji  jak  rzecznicy  innych
    państw stron Konwencji.

4. Skutki finansowe
Urząd  Patentowy  w  postępowaniu o udzielenie patentu pobiera od  zgłaszających
  opłaty  na pokrycie kosztów tego postępowania, a po udzieleniu patentu  opłaty
  za  utrzymanie  patentu w mocy. Opłaty należą do przychodów  budżetowych.  Jak
  wspomniano  wyżej, po przystąpieniu do Konwencji, liczba zgłoszeń  patentowych
  ulegnie   znacznemu   zmniejszeniu,  co  w  konsekwencji  spowoduje   mniejsze
  przychody  budżetowe  z  tego  tytułu.  Wzrosną  natomiast  wpływy  z   tytułu
  pobieranych przez Urząd Patentowy opłat za utrzymanie patentów europejskich  w
  mocy  na  terytorium  Polski  i  pomimo, że Urząd,  stosownie  do  postanowień
  Konwencji,  zobowiązany  będzie  do przekazywania  50%  tych  opłat  na  rzecz
  Europejskiej  Organizacji Patentowej, to spodziewane  kilkukrotne  zwiększenie
  liczby  patentów może oznaczać wzrost dochodów budżetowych z  tego  tytułu,  w
  pełni  rekompensujący,  a  nawet przewyższający, straty  spowodowane  spadkiem
  liczby  zgłoszeń  patentowych. Ten wzrost dochodów będzie  pochodził  z  opłat
  uzyskiwanych od firm zagranicznych.
  Przystąpienie  do  Konwencji  oznacza konieczność  jednorazowego  wniesienia  na
  rzecz   Europejskiej   Organizacji   Patentowej   tzw.   początkowego   wkładu
  finansowego,  którego  wysokość  została  obliczona  przez  Europejski   Urząd
  Patentowy  i  wynosi  1  700  EUR. Kwota ta powinna   zostać  sfinansowana  ze
  środków budżetowych.

5. Skutki polityczne
    Poza  zobowiązaniami  wynikającymi  z postanowień  wspomnianego  wyżej  Układu
    Europejskiego  celowość i potrzebę związania Polski Konwencją  o  udzielaniu
    patentów  europejskich uzasadnia również fakt, że przynależność do Konwencji
    i  powołanej  przez  nią Europejskiej Organizacji Patentowej  stanowi  część
    acquis  communautaire,  w związku z czym jej ratyfikacja  stanowi  niezbędny
    element w staraniach Polski o członkostwo w Unii Europejskiej.
 
 IV. Uzasadnienie trybu ratyfikacji Konwencji
Z faktu,  że związanie Rzeczypospolitej Polskiej Konwencją o udzielaniu patentów
  europejskich z dnia 5 października 1973 r.:
  -    dotyczy  członkostwa w organizacji międzynarodowej, jaką jest  Europejska
    Organizacja Patentowa, oraz
  -    dotyczy  spraw  uregulowanych  w ustawie Ś Prawo  własności  przemysłowej
    i  w  ustawie o dokonywaniu europejskich zgłoszeń patentowych oraz  skutkach
    patentu europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej,
  -   dotyczy przywilejów i immunitetów Europejskiej Organizacji Patentowej i jej
    funkcjonariuszy,
  wynika, że ratyfikacja wyczerpuje przesłanki określone w art. 89 ust. 1 pkt 3  i
  pkt  5  Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia  1997  r.,  co
  oznacza,  że  ratyfikacja przez Rzeczpospolitą Polską Konwencji  o  udzielaniu
  patentów europejskich wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.

 V.  Środki prawne niezbędne do wykonania po ratyfikacji Konwencji
  Wejście  w  życie Konwencji nie będzie wymagało uchwalenia dodatkowych przepisów
  prawnych.  Kwestie  pozostawione przez Konwencję do decyzji  umawiających  się
  stron  zostały  uregulowane w ustawie z dnia 14 marca 2003  r.  o  dokonywaniu
  europejskich   zgłoszeń   patentowych  oraz  skutkach  patentu   europejskiego
  w   Rzeczypospolitej   Polskiej.  Dotyczy  ona   między   innymi   dokonywania
  europejskich  zgłoszeń  patentowych  w  Urzędzie  Patentowym  Rzeczypospolitej
  Polskiej,   warunków  udzielenia  ochrony  tymczasowej,  obowiązku  wniesienia
  tłumaczenia opisu patentowego na język polski oraz opłat za publikację  opisu,
  zabezpieczenia  praw osób trzecich, wymagalności opłat za utrzymanie  ochrony,
  zamiany  europejskiego  zgłoszenia  patentowego  na  zgłoszenie  krajowe,  czy
  ochrony  równoległej, które to kwestie nie są uregulowane  w  ustawie  z  dnia
  30   czerwca   2000   r.  Ś  Prawo  własności  przemysłowej  oraz   przepisach
  wykonawczych.
  Nie  przewiduje  się zgłaszania tekstów zastrzeżeń, deklaracji lub  sprzeciwów,
    złożonych przez stronę polską, ani inne umawiające się strony.