P r o j e k t U S T A W A z dnia o ratyfikacji Konwencji o udzielaniu patentów europejskich, sporządzonej w Monachium dnia 5 października 1973 r., zmienionej aktem zmieniającym art. 63 Konwencji z dnia 17 grudnia 1991 r. oraz decyzjami Rady Administracyjnej Europejskiej Organizacji Patentowej z dnia 21 grudnia 1978 r., 13 grudnia 1994 r., 20 października 1995 r., 5 grudnia 1996 r. oraz 10 grudnia 1998r., wraz z protokołami stanowiącymi jej integralną część. Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikacji Konwencji o udzielaniu patentów europejskich, sporządzonej w Monachium dnia 5 października 1973 r., zmienionej aktem zmieniającym art. 63 Konwencji z dnia 17 grudnia 1991 r. oraz decyzjami Rady Administracyjnej Europejskiej Organizacji Patentowej z dnia 21 grudnia 1978 r., 13 grudnia 1994 r., 20 października 1995 r., 5 grudnia 1996 r. oraz 10 grudnia 1998 r., wraz z protokołami stanowiącymi jej integralną część. Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. U Z A S A D N I E N I E I. Potrzeba i cel związania Rzeczypospolitej Polskiej Konwencją o udzielaniu patentów europejskich Zgodnie z postanowieniami art. 66 ust. 2 (w związku z załącznikiem XIII (1)) Układu Europejskiego podpisanego w Brukseli dnia 16 grudnia 1991 r., ustanawiającego stowarzyszenie między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, Polska została zobowiązana do złożenia do końca 1996 r. wniosku o przyjęcie do Konwencji o udzielaniu patentów europejskich z dnia 5 października 1973 r. Stosownie do postanowień art. 166 ust. 1(b) przedmiotowej Konwencji, przystąpienie do niej następuje wyłącznie na zaproszenie Rady Administracyjnej Europejskiej Organizacji Patentowej, organu powołanego przez tę Konwencję. Polska złożyła wniosek o przyjęcie w listopadzie 1996 r. Rada Administracyjna, zgodnie z postanowieniami art. 166 ust. 1 (b) Konwencji o udzielaniu patentów europejskich, w dniu 29 stycznia 1999 r. podjęła Decyzję o wystosowaniu dla Polski zaproszenia do przystąpienia do Konwencji. Zgodnie z art. 1 powyższej Decyzji Polska może przystąpić do Konwencji od dnia 1 lipca 2002 r. Drugie zdanie powołanego artykułu stanowi, że jeżeli przed złożeniem dokumentu ratyfikacyjnego przez Polskę, dokonana zostanie rewizja Konwencji zgodnie z postanowieniami art. 172 Konwencji, wówczas Polska może przystąpić jedynie do zrewidowanego tekstu Konwencji, a do chwili wejścia w życie zrewidowanego tekstu Konwencji, przystąpienie do zrewidowanego tekstu będzie traktowane jako przystąpienie do tekstu obowiązującego w chwili przystąpienia. Rewizja Konwencji została uchwalona przez umawiające się państwa w dniu 29 listopada 2000 r. W dniu 12 września 2002 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o ratyfikacji Aktu z dnia 29 listopada 2000 r. rewidującego Konwencję o udzielaniu patentów europejskich. Dokument ratyfikacyjny został podpisany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 19 grudnia 2002 r. Jednakże art. 5 Aktu z dnia 29 listopada 2000 r. rewidującego Konwencję o udzielaniu patentów europejskich, noszącego późniejszą datę niż wspomniana wyżej decyzja Rady Administracyjnej postanawia, że do chwili wejścia w życie tego Aktu, mogą do niego przystąpić umawiające się państwa Konwencji oraz państwa, które ratyfikują Konwencję lub do niej przystąpią. Ponieważ Akt rewidujący nie wszedł jeszcze w życie (dotychczas ratyfikowało go jedynie siedem, a wymagana jest ratyfikacja przez co najmniej piętnaście państw) przepis ten stawia wymóg ratyfikacji przez Rzeczpospolitą Polską Konwencji o udzielaniu patentów europejskich z dnia 5 października 1973 r., stanowiąc jednocześnie podstawę prawną tej ratyfikacji. II. Różnice między dotychczasowym i projektowanym stanem prawnym Konwencja o udzielaniu patentów europejskich wprowadziła w krajach będących stronami tej Konwencji system uzyskiwania, na podstawie jednego europejskiego zgłoszenia patentowego, tytułu ochronnego na wynalazek w postaci patentu europejskiego. W odróżnieniu od zasady terytorialności, stanowiącej cechę charakterystyczną dla uzyskania ochrony patentowej, patent europejski daje możliwość uzyskania ochrony w dowolnie wybranej przez zgłaszającego liczbie państw (aktualnie 27) będących stronami przedmiotowej Konwencji. Patent taki, w każdym z państw stron Konwencji, dla których został wydany, wywiera ten sam skutek prawny i przyznaje uprawnionemu z tego patentu takie same prawa, jakie wynikają z patentu krajowego udzielanego w tym państwie. Innymi słowy, w celu uzyskania ochrony patentowej w państwach stronach Konwencji, zgłaszający nie potrzebuje wszczynać postępowania przed krajowymi urzędami patentowymi, lecz może uzyskać patent europejski w jednym postępowaniu przed, powołanym Konwencją, Europejskim Urzędem Patentowym. Nie jest to jednak patent jednolity rozciągający swoją moc prawną na obszar wszystkich państw członkowskich Konwencji. Po zakończeniu procedury dotyczącej wydania patentu, kończą się kompetencje Europejskiego Urzędu Patentowego, a wszelkie sprawy związane z patentem europejskim są prowadzone przez odpowiednie organy poszczególnych państw członkowskich. Prawo konwencyjne reguluje jedynie takie kwestie jak: czas trwania patentu europejskiego (20 lat), zakres ochrony wynikającej z patentu europejskiego brany pod uwagę przy orzekaniu o naruszeniu patentu, podstawy do złożenia sprzeciwu i ustalenie, że uchylenie patentu europejskiego w wyniku sprzeciwu wywiera skutki na terytorium wszystkich wyznaczonych przez zgłaszającego państw oraz przesłanki, na podstawie których może nastąpić orzeczenie o nieważności patentu europejskiego. Postępowanie przed Europejskim Urzędem Patentowym wszczyna się przez złożenie podania o udzielenie patentu europejskiego. O udzielenie patentu europejskiego może ubiegać się każda osoba fizyczna lub prawna, uznana za taką na podstawie prawa, któremu podlega. Jest to więc system otwarty, dostępny również dla podmiotów pochodzących z państw nie związanych Konwencją. Ochronę można uzyskać na rozwiązania nowe, charakteryzujące się odpowiednim poziomem wynalazczym i nadające się do przemysłowego stosowania oraz nie podlegające wymienionym w Konwencji wyłączeniom spod ochrony. W postępowaniu przed Europejskim Urzędem Patentowym można wyróżnić następujące etapy: 1) etap badania formalnego, kończący się publikacją zgłoszenia europejskiego, 2) etap badania mający na celu ustalenie, czy na wynalazek będący przedmiotem zgłoszenia może zostać udzielony patent europejski, kończący się publikacją wzmianki o udzieleniu patentu europejskiego i publikacją europejskiego opisu patentowego, 3) etap tzw. postępowania sprzeciwowego, w przypadku wniesienia przez jakąkolwiek osobę trzecią sprzeciwu w stosunku do udzielonego patentu europejskiego. Wynikiem postępowania sprzeciwowego może być utrzymanie patentu w mocy, uchylenie patentu w całości lub w części lub utrzymanie patentu w postaci zmienionej. Od wszystkich decyzji wydanych w postępowaniu przed Europejskim Urzędem Patentowym służy odwołanie. Uprawnionym do wniesienia odwołania w sprawie jest każda strona postępowania, która uważa, że jej żądania nie zostały w decyzji uwzględnione. Odwołania od decyzji wydawanych w trakcie postępowania można wnieść z zasady jedynie wraz z odwołaniem od decyzji kończącej postępowanie w sprawie (chyba że w samej decyzji przewidziano możliwość takiego odwołania). Integralną część Konwencji stanowią, zgodnie z art. 164 ust. 1: - Regulamin wykonawczy, - Protokół w sprawie uznawania (dotyczący właściwości sądowej i uznawania decyzji dotyczących prawa do udzielenia patentu europejskiego), - Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów (dotyczy przywilejów i immunitetów europejskiej organizacji patentowej), - Protokół w sprawie centralizacji (dotyczący centralizacji europejskiego systemu patentowego i jej wprowadzeniu), - Protokół w sprawie interpretacji art. 69 (dotyczy interpretacji art. 69 Konwencji o udzielaniu patentów europejskich). III. Przewidywane skutki prawne, gospodarcze, społeczne, finansowe i polityczne 1. Skutki prawne Stosownie do obowiązującego stanu prawnego uzyskanie patentu w Polsce może nastąpić jedynie przez wydanie decyzji w tej sprawie przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, po przeprowadzeniu procedur przewidzianych w ustawie Ś Prawo własności przemysłowej z dnia 30 czerwca 2000 r. oraz w jej aktach wykonawczych. Z chwilą przystąpienia do Konwencji o udzielaniu patentów europejskich uzyskanie patentu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie możliwe zarówno na drodze procedury krajowej, jak i procedury przed Europejskim Urzędem Patentowym. Konwencja nie nakłada bezpośrednio obowiązku na państwa strony do harmonizacji wewnętrznych ustawodawstw patentowych. Niemniej jednak zakres ochrony przedmiotowej przyznanej uprawnionemu na podstawie patentu europejskiego musi być we wszystkich państwach stronach taki sam jak patentu krajowego (patent europejski jest traktowany tak jak patent krajowy), gdyż poziom ochrony jaki daje patent europejski ma mieć charakter ponadterytorialny, niezależnie od tego, na jakie państwo został on udzielony. Oznacza to w praktyce konieczność ujednolicenia obowiązującego krajowego prawa patentowego. Ustawa Ś Prawo własności przemysłowej z dnia 30 czerwca 2000 r. spełniła te zadania. Obecnie obowiązujące przepisy prawa patentowego zapewniają, że poziom ochrony przyznany patentem krajowym nie odbiega od poziomu ochrony przyznanego patentem europejskim. Należy podkreślić, że po zakończeniu procedury związanej z udzieleniem patentu europejskiego, patent ten, z wyjątkiem ściśle wskazanych kwestii, które są regulowane przez prawo konwencyjne, podlega ustawodawstwu krajowemu i właściwe stają się wyłącznie organy krajowe. 2. Skutki gospodarcze Z chwilą przystąpienia Polski do Konwencji o udzielaniu patentów europejskich można oczekiwać zwiększenia liczby patentów udzielonych na terytorium Polski w trybie patentu europejskiego. Nastąpić to jednak może dopiero po 3- 4 latach od chwili przystąpienia, ze względu na czas trwania procedury udzielenia patentu przed Europejskim Urzędem Patentowym. Nie można jednak również wykluczyć spadku liczby zgłoszeń załatwianych przez Urząd Patentowy w trybie procedury krajowej. Dotyczy to zarówno zgłoszeń zagranicznych, które będą załatwiane w trybie patentu europejskiego, jak i w trybie EURO- PCT. W ostatnich latach liczba patentów udzielonych w Polsce wynosiła około 2600 rocznie. Liczba ta może ulec kilkukrotnemu zwiększeniu w przypadku korzystania przez zgłaszających zagranicznych z procedury regionalnej, jaką jest procedura europejska. Oznacza to, że może ona osiągnąć poziom podobny jak w Hiszpanii, na terytorium której udziela się rocznie około 18 000 patentów europejskich. Włączając patenty udzielane na drodze procedury krajowej, oznacza to, że liczba patentów udzielanych rocznie na terytorium Polski może za 3-4 lat wynieść około 19 000. Liczba zgłoszeń w ostatnich latach kształtowała się odpowiednio na poziomie 6500-7200 rocznie (łącznie ze zgłoszeniami w trybie PCT, które weszły w fazę krajową). Po przystąpieniu do Konwencji może ona ulec znacznemu spadkowi, gdyż ochrona na wynalazki zagraniczne będzie uzyskiwana w Polsce na drodze patentu europejskiego. Przewiduje się, że na drodze procedury krajowej o patent ubiegać się będą jedynie zgłaszający krajowi i to tylko ci, którzy pragną uzyskać ochronę jedynie na terytorium Polski. Szacuje się, że po przystąpieniu do przedmiotowej Konwencji takich zgłoszeń będzie około 1000 rocznie. Zmiany te spowodują widoczne zmniejszenie obciążenia pracą Urzędu Patentowego po upływie czasu niezbędnego do załatwienia zgłoszeń będących w toku rozpatrywania w chwili wejścia w życie Konwencji. W tym samym okresie nastąpi jednak zwiększenie zakresu zadań Urzędu, wynikających z obsługi administracyjnej związanej, między innymi, z pełnieniem funkcji urzędu przyjmującego dla zgłaszających krajowych, którzy ubiegają się o patent europejski, uzyskaniem przez zgłaszającego ochrony tymczasowej na terenie Polski (wymóg udostępnienia do wiadomości publicznej dostarczonego przez zgłaszającego tłumaczenia zastrzeżeń na język polski), procedurą nadania mocy krajowej dla udzielonego patentu europejskiego (publikacja tłumaczenia na język polski europejskiego opisu patentowego oraz przyjmowanie opłat za ochronę i przekazywanie części tych opłat do Europejskiego Urzędu Patentowego). Przystępując do Konwencji, Polska uzyska automatycznie szeroki i bezpłatny dostęp do najnowszej informacji o rozwiązaniach technicznych, co ma istotne znaczenie dla rozwoju gospodarczego kraju. Polskie Ośrodki Informacji Patentowej (aktualnie 16) zostaną włączone do sieci Patlib (europejskie ośrodki informacji patentowej) i będą miały możliwość uzyskania dofinansowania ze strony Europejskiego Urzędu Patentowego. Obecnie ośrodki te, pomimo posiadania dobrze przygotowanej kadry, nie są w stanie sprostać ani wymaganiom gospodarki, ani nauki ze względu na brak odpowiednich środków technicznych. 3. Skutki społeczne Zmniejszenie liczby zgłoszeń zagranicznych rozpatrywanych przez Urząd Patentowy, zarówno tych, które są rozpatrywane obecnie w trybie krajowym, jak i tych, które weszły w fazę krajową po zakończeniu procedury PCT, będzie miało wpływ na zapotrzebowanie na usługi rzeczników patentowych, gdyż zgłoszenia te, od momentu związania Polski Konwencją o udzielaniu patentów europejskich, będą załatwiane przez Europejski Urząd Patentowy. W ostatnich latach do Urzędu wpływało rocznie około 4500 - 4900 zgłoszeń zagranicznych, w tym około 3500 - 3700 poprzedzonych procedurą PCT. W sprawach tych istnieje obowiązek reprezentacji przed Europejskim Urzędem Patentowym, który dotyczy osób fizycznych i prawnych nie mających miejsca zamieszkania lub siedziby firmy na terytorium jednej z umawiających się stron. Należy jednak podkreślić, że wybór pełnomocnika do reprezentowania przed Europejskim Urzędem Patentowym zależy od zgłaszającego, w związku z czym, polscy rzecznicy wpisani na listę przedstawicieli europejskich będą posiadali takie same uprawnienia do reprezentacji jak rzecznicy innych państw stron Konwencji. 4. Skutki finansowe Urząd Patentowy w postępowaniu o udzielenie patentu pobiera od zgłaszających opłaty na pokrycie kosztów tego postępowania, a po udzieleniu patentu opłaty za utrzymanie patentu w mocy. Opłaty należą do przychodów budżetowych. Jak wspomniano wyżej, po przystąpieniu do Konwencji, liczba zgłoszeń patentowych ulegnie znacznemu zmniejszeniu, co w konsekwencji spowoduje mniejsze przychody budżetowe z tego tytułu. Wzrosną natomiast wpływy z tytułu pobieranych przez Urząd Patentowy opłat za utrzymanie patentów europejskich w mocy na terytorium Polski i pomimo, że Urząd, stosownie do postanowień Konwencji, zobowiązany będzie do przekazywania 50% tych opłat na rzecz Europejskiej Organizacji Patentowej, to spodziewane kilkukrotne zwiększenie liczby patentów może oznaczać wzrost dochodów budżetowych z tego tytułu, w pełni rekompensujący, a nawet przewyższający, straty spowodowane spadkiem liczby zgłoszeń patentowych. Ten wzrost dochodów będzie pochodził z opłat uzyskiwanych od firm zagranicznych. Przystąpienie do Konwencji oznacza konieczność jednorazowego wniesienia na rzecz Europejskiej Organizacji Patentowej tzw. początkowego wkładu finansowego, którego wysokość została obliczona przez Europejski Urząd Patentowy i wynosi 1 700 EUR. Kwota ta powinna zostać sfinansowana ze środków budżetowych. 5. Skutki polityczne Poza zobowiązaniami wynikającymi z postanowień wspomnianego wyżej Układu Europejskiego celowość i potrzebę związania Polski Konwencją o udzielaniu patentów europejskich uzasadnia również fakt, że przynależność do Konwencji i powołanej przez nią Europejskiej Organizacji Patentowej stanowi część acquis communautaire, w związku z czym jej ratyfikacja stanowi niezbędny element w staraniach Polski o członkostwo w Unii Europejskiej. IV. Uzasadnienie trybu ratyfikacji Konwencji Z faktu, że związanie Rzeczypospolitej Polskiej Konwencją o udzielaniu patentów europejskich z dnia 5 października 1973 r.: - dotyczy członkostwa w organizacji międzynarodowej, jaką jest Europejska Organizacja Patentowa, oraz - dotyczy spraw uregulowanych w ustawie Ś Prawo własności przemysłowej i w ustawie o dokonywaniu europejskich zgłoszeń patentowych oraz skutkach patentu europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, - dotyczy przywilejów i immunitetów Europejskiej Organizacji Patentowej i jej funkcjonariuszy, wynika, że ratyfikacja wyczerpuje przesłanki określone w art. 89 ust. 1 pkt 3 i pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., co oznacza, że ratyfikacja przez Rzeczpospolitą Polską Konwencji o udzielaniu patentów europejskich wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie. V. Środki prawne niezbędne do wykonania po ratyfikacji Konwencji Wejście w życie Konwencji nie będzie wymagało uchwalenia dodatkowych przepisów prawnych. Kwestie pozostawione przez Konwencję do decyzji umawiających się stron zostały uregulowane w ustawie z dnia 14 marca 2003 r. o dokonywaniu europejskich zgłoszeń patentowych oraz skutkach patentu europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Dotyczy ona między innymi dokonywania europejskich zgłoszeń patentowych w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, warunków udzielenia ochrony tymczasowej, obowiązku wniesienia tłumaczenia opisu patentowego na język polski oraz opłat za publikację opisu, zabezpieczenia praw osób trzecich, wymagalności opłat za utrzymanie ochrony, zamiany europejskiego zgłoszenia patentowego na zgłoszenie krajowe, czy ochrony równoległej, które to kwestie nie są uregulowane w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. Ś Prawo własności przemysłowej oraz przepisach wykonawczych. Nie przewiduje się zgłaszania tekstów zastrzeżeń, deklaracji lub sprzeciwów, złożonych przez stronę polską, ani inne umawiające się strony.