P r o j e k t


                                        
                                        
                                     USTAWA
                        z dnia........................2003 r.

o zmianie ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz niektórych innych ustaw[1]


      Art. 1. W ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji
niejawnych (Dz.U. Nr 11, poz. 95, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462,
z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1189,
Nr 123, poz.1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804
i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2003 r. Nr 17, poz. 155) wprowadza się następujące
zmiany:
           1) w art. 1 w ust 2:
             a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
                "2) Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i ich jednostek
                  organizacyjnych, zwanych dalej "Siłami Zbrojnymi", a także
                  innych jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony
                  Narodowej lub przez niego nadzorowanych,",
             b) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
                "5) przedsiębiorców, jednostek naukowych lub badawczo-
                  rozwojowych, zamierzających ubiegać się, ubiegających się
                  o zawarcie lub wykonujących umowy związane z dostępem do
                  informacji niejawnych albo wykonujących na podstawie
                  przepisów prawa zadania na rzecz obronności, bezpieczeństwa
                  państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego, związane
                  z dostępem do informacji niejawnych. ";

           2) w art. 2:
              a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
                 "1) tajemnicą państwową - jest informacja niejawna, określona
                    w wykazie rodzajów informacji niejawnych, stanowiącym
                    załącznik nr 1,",
              b) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
                 "9) siecią teleinformatyczną - jest organizacyjne i techniczne
                    połączenie systemów teleinformatycznych,",
               c) po pkt 9 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
                 "10)  akredytacją bezpieczeństwa teleinformatycznego - jest
                     proces formalnego dopuszczenia systemu lub sieci
                     teleinformatycznej do wytwarzania, przetwarzania,
                     przechowywania lub przekazywania informacji niejawnych.";

           3) w art. 14 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
              "1) kontroli ochrony informacji niejawnych i przestrzegania
                 przepisów obowiązujących w tym zakresie, z uwzględnieniem
                 prawidłowości postępowań sprawdzających, prowadzonych przez
                 pełnomocników ochrony, z wyłączeniem postępowań, o których
                 mowa w art. 30,";

           4) w art. 16 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
              "W zakresie niezbędnym do kontroli stanu zabezpieczenia
              informacji niejawnych funkcjonariusze lub żołnierze służb ochrony
              państwa, posiadający pisemne upoważnienie, mają prawo do:";

           5) w art. 17 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
              "2. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia,
                szczegółowy tryb przygotowania i prowadzenia kontroli w
                zakresie ochrony informacji niejawnych, uwzględniając zadania
                funkcjonariuszy i żołnierzy służb ochrony państwa,
                nadzorujących i wykonujących czynności kontrolne,
                dokumentowanie czynności kontrolnych oraz sporządzanie:
                protokołu kontroli, wystąpienia pokontrolnego i informacji
                o wynikach kontroli.";

           6) w art. 18:
              a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
                 "2a. Kierownik jednostki organizacyjnej może powołać zastępcę
                     pełnomocnika ochrony, któremu - w razie czasowej
                     niemożności sprawowania funkcji przez pełnomocnika ochrony
                     - przysługują kompetencje pełnomocnika.",
              b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
                 "3a. Zastępcą pełnomocnika ochrony w jednostce organizacyjnej
                     może być osoba, która spełnia warunki określone
                     w ust. 3.",
              c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
                 "4.  Pełnomocnik ochrony kieruje wyodrębnioną, wyspecja
                    lizowaną komórką organizacyjną do spraw ochrony informacji
                    niejawnych, zwaną dalej "pionem ochrony", do której zadań
                    należy:
                    1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
                    2) zapewnienie ochrony systemów i sieci
                       teleinformatycznych, w których są wytwarzane,
                       przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje
                       niejawne,
                    3) zapewnienie ochrony fizycznej informacji niejawnych
                       w jednostce organizacyjnej,
                    4) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz
                       przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
                    5) okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu
                       dokumentów,
                    6) opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych
                       w jednostce organizacyjnej i nadzorowanie jego
                       realizacji,
                    7) szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji
                       niejawnych na zasadach określonych w rozdziale 8.",
              d) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
                 "4a. Kierownik jednostki organizacyjnej może powierzyć
                     pełnomocnikowi ochrony wykonywanie innych zadań, o ile
                     ich realizacja nie naruszy prawidłowego wykonywania
                     zadań, o których mowa w ust. 4.";

           7) po art. 18 dodaje się art. 18a w brzmieniu:
              "Art.18a. 1. W jednostkach organizacyjnych, o których mowa
                          w art. 1 ust. 2 pkt 2, pełnomocnik ochrony, oprócz
                          zadań określonych w art. 18 ust. 4 i 4a, zapewnia
                          również ochronę fizyczną tych jednostek.
                        2. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze
                          rozporządzenia, szczegółowe zadania pełnomocników
                          ochrony w zakresie ochrony informacji niejawnych
                          w jednostkach organizacyjnych jemu podległych i przez
                          niego nadzorowanych, szczególne wymagania w zakresie
                          ochrony fizycznej informacji niejawnych, tryb
                          opracowywania oraz niezbędne elementy planów ochrony
                          w tych jednostkach, a także sposób nadzorowania ich
                          realizacji.
                        3. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 2, określi
                          w szczególności zadania dotyczące koordynowania oraz
                          nadzorowania działalności pionów ochrony przez
                          pełnomocników ochrony, podstawowe wymagania, jakim
                          powinny odpowiadać plany ochrony, podział stref
                          bezpieczeństwa na rodzaje, a także warunki dostępu do
                          tych stref.";

           8) w art. 20 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
              "3) muszą być chronione, odpowiednio do przyznanej klauzuli
                 tajności, przy zastosowaniu środków określonych w
                 rozdziałach 9 i 10.";

           9) w art. 21 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
                 "2. Uprawnienie do przyznawania, zmiany i znoszenia klauzuli
                    tajności przysługuje wyłącznie w zakresie posiadanego prawa
                    dostępu do informacji niejawnych.
                  3. Osoba, o której mowa w ust. 1, ponosi odpowiedzialność 
                    za przyznanie klauzuli tajności i bez jej zgody albo bez zgody 
                    jej przełożonego klauzula nie może być zmieniona lub zniesiona.
                    Dotyczy to również osoby, która przekazała dane do dokumentu
                    zbiorczego.";

          10) art. 23 otrzymuje brzmienie:
              "Art. 23. 1. Informacje niejawne zaklasyfikowane jako
                          stanowiące tajemnicę państwową oznacza się klauzulą:
                          1) "ściśle tajne" - zgodnie z wykazem stanowiącym
                             załącznik nr 1 do ustawy (część I),
                          2) "tajne" - zgodnie z wykazem stanowiącym załącznik
                             nr 1 do ustawy (część II).
                       2. Informacje niejawne zaklasyfikowane jako stano
                          wiące tajemnicę służbową oznacza się klauzulą:
                          1) "poufne" - w przypadku gdy ich nieuprawnione ujawnienie
                            powodowałoby szkodę dla interesów państwa, interesu
                            publicznego lub prawnie chronionego interesu obywateli,
                          2) "zastrzeżone" - w przypadku gdy ich nieuprawnione
                            ujawnienie mogłoby spowodować szkodę dla prawnie
                            chronionych interesów obywateli albo jednostki 
                            organizacyjnej.
                       3. Kierownik jednostki organizacyjnej może określić
                         wykaz rodzajów informacji niejawnych stanowiących
                         tajemnicę służbową w jednostce organizacyjnej oraz w
                         jednostkach podległych temu kierownikowi lub przez
                         niego nadzorowanych.
                       4. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, 
                         sposób oznaczania materiałów, umieszczania na nich klauzul
                         tajności, a także sposób zmiany nadanej klauzuli, uwzględniając,
                         że materiały powinny być oznaczone w sposób zapewniający
                         ich odróżnienie od materiałów jawnych oraz mając na uwadze
                         rodzaje klauzul tajności i materiałów.
                       5. Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii służb ochrony
                         państwa, może określić, w drodze rozporządzenia, dodatkowe
                         oznaczenia materiałów, które:
                         1) mogą poprzedzać klauzule wymienione w ust. 1 i 2 oraz
                           wynikający z tych oznaczeń szczególny sposób postępowania
                           z tak oznaczonymi materiałami.
                           Rozporządzenie powinno określać w szczególności: 
                           rodzaje oznaczeń, sposób ich nanoszenia na materiały oraz
                           tryb wytwarzania, przetwarzania, przekazywania, udostępniania 
                           i przechowywania tak oznaczonych informacji niejawnych,
                           a także krąg upoważnionych adresatów ze względu na wymóg
                           wyższego stopnia ochrony tych materiałów,
                         2) mogą poprzedzać lub następować bezpośrednio po klauzulach 
                           wymienionych w ust. 1 i 2 lub ich zagranicznych odpowiednikach, 
                           oraz wynikający z umów międzynarodowych, których 
                           Rzeczpospolita Polska jest stroną, szczególny sposób
                           postępowania z tak oznaczonymi materiałami.
                           Rozporządzenie powinno określać w szczególności: 
                           rodzaje oznaczeń, sposób ich nanoszenia na materiały oraz tryb
                           wytwarzania, przetwarzania, przekazywania, udostępniania 
                           i przechowywania tak oznaczonych informacji niejawnych, 
                           a także sposób oceny spełnienia warunków
                           dostępu do tych informacji przez osoby fizyczne, przedsiębiorców, 
                           jednostki naukowe i badawczo-rozwojowe.";

          11) art. 25 otrzymuje brzmienie:
              "Art. 25. 1. Informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwo
                          wą podlegają ochronie w sposób określony ustawą przez
                          okres 50 lat od daty ich wytworzenia.
                       2. Chronione bez względu na upływ czasu pozostają:
                          1) dane identyfikujące funkcjonariuszy i żołnierzy służb
                            ochrony państwa oraz Agencji Wywiadu, wykonujących czynności
                            operacyjno-rozpoznawcze,
                          2) dane identyfikujące osoby, które udzieliły pomocy w 
                            zakresie czynności operacyjno - rozpoznawczych organom,
                            służbom i instytucjom państwowym uprawnionym do ich wykonywania
                            na podstawie ustawy,
                          3)informacje niejawne uzyskane od innych państw lub organizacji
                             międzynarodowych, jeżeli taki był warunek ich udostępnienia.
                       3. Informacje niejawne stanowiące tajemnicę służbową
                         podlegają ochronie w sposób określony ustawą przez
                         okres:
                         1) 10 lat od daty wytworzenia - oznaczone klauzulą "poufne",
                         2) 5 lat od daty wytworzenia - oznaczone klauzulą "zastrzeżone".
                       4. Osoba, o której mowa w art. 21 ust. 1, może:
                          1) określić krótszy okres ochrony informacji niejawnych 
                            stanowiących tajemnicę służbową,
                          2) po dokonaniu przeglądu materiałów zawierających informacje
                            niejawne stanowiące tajemnicę służbową, przedłużać okres
                            ochrony tych informacji na kolejne okresy nie dłuższe niż 10 lat
                            - dla oznaczonych klauzulą "poufne" i 5 lat - dla oznaczonych
                            klauzulą "zastrzeżone", nie dłużej jednak, 
                            niż na okres do 50 lat od daty wytworzenia tych informacji.
                       5. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporzą
                         dzenia, które spośród informacji niejawnych ozna
                         czonych klauzulą "tajne" przestały stanowić tajemnicę
                         państwową, jeżeli od ich powstania upłynęło co
                         najmniej 20 lat, biorąc pod uwagę interesy
                         obronności, bezpieczeństwa państwa i obywateli oraz
                         inne istotne interesy państwa.
                       6. Uprawnienia osoby, o której mowa w art. 21 ust. 1,
                         w zakresie przyznawania, zmiany lub znoszenia
                         klauzuli tajności materiału oraz określania okresu,
                         przez jaki informacja niejawna podlega ochronie,
                         przechodzą, w przypadku rozwiązania, zniesienia,
                         likwidacji, przekształcenia lub reorganizacji
                         dotyczącej stanowiska lub funkcji tej osoby, na jej
                         następcę prawnego. W razie braku następcy prawnego,
                         uprawnienia w tym zakresie przechodzą na właściwą
                         służbę ochrony państwa.";

          12) w art. 26 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
              "1. Kierownik jednostki organizacyjnej określi stanowiska
                 i rodzaje prac zleconych, z którymi może łączyć się dostęp
                 do informacji niejawnych, odrębnie dla każdej klauzuli
                 tajności.";

          13) w art. 27:
              a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
                 "2. Postępowania sprawdzającego nie przeprowadza się wobec
                    osób sprawujących urzędy: Prezydenta Rzeczypospolitej
                    Polskiej, Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i
                    Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.",
     
              b) po ust. 9 dodaje się ust. 10 w brzmieniu:
                 "10. Udostępnianie informacji niejawnych sędziom i asesorom
                     sądowym pełniącym czynności sędziowskie oraz
                     prokuratorom i asesorom prokuratury pełniącym czynności
                     prokuratorskie regulują przepisy o ustroju sądów
                     powszechnych i o prokuraturze.";

          14) w art. 28:
              a) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
                 "1) nie posiadające obywatelstwa polskiego, chyba że
                       przepisy ustawy stanowią inaczej",
              b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
                 "2. Jeżeli z zawartych przez Rzeczpospolitą Polską umów
                    międzynarodowych wynika, na zasadzie wzajemności,
                    obowiązek dopuszczenia do informacji niejawnych obywateli
                    obcych państw mających wykonywać w Rzeczypospolitej
                    Polskiej pracę w interesie innego państwa lub organizacji
                    międzynarodowej, postępowania sprawdzającego nie
                    przeprowadza się.";

          15) w art. 29 w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie:
              "a) wobec żołnierzy pozostających w służbie czynnej i
                 pracowników wojska,";

          16) po art. 29 dodaje się art. 29a w brzmieniu:
              "Art. 29a. Służba ochrony państwa przeprowadza postępowanie
                        sprawdzające, o którym mowa w art. 36 ust. 1, wobec
                        osób, które na mocy umów międzynarodowych zawartych
                        przez Rzeczpospolitą Polską mają obowiązek uzyskania
                        poświadczeń bezpieczeństwa upoważniających do dostępu
                        do informacji niejawnych, oznaczonych klauzulą
                        "poufne", "tajne" lub "ściśle tajne", z wyłączeniem
                        osób sprawujących urzędy Prezydenta Rzeczypospolitej
                        Polskiej, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu i Prezesa
                        Rady Ministrów.";

          17) w art. 31:
              a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
                 "3. Kierownik jednostki organizacyjnej, w której dana
                    osoba ubiega się o zatrudnienie lub przyjęcie do służby
                    na stanowiskach związanych z dostępem do informacji
                    niejawnych, może podjąć decyzję o odstąpieniu od
                    postępowania sprawdzającego wobec osoby, która
                    przedstawiła ważne poświadczenie bezpieczeństwa.",
              b) po ust. 3 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
                 "4. W przypadku osób, które przedstawiły ważne
                    poświadczenia bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do
                    informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową
                    warunkiem podjęcia decyzji, o której mowa w ust. 3, jest
                    uzyskanie pozytywnej opinii właściwej służby ochrony
                    państwa.
                  5. Jeżeli w sytuacji, o której mowa w ust. 4, właściwa
                    służba ochrony państwa nie przedstawi opinii w terminie
                    30 dni od dnia doręczenia wniosku o jej przedstawienie,
                    jest to równoznaczne z wydaniem opinii pozytywnej.";

          18) w art. 33:
              a) dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1,
              b) dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
                 "2. Poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu
                    do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "ściśle
                    tajne" uprawnia do dostępu do informacji niejawnych
                    oznaczonych klauzulą "tajne" przez okres kolejnych dwóch
                       lat po ustaniu terminu jego ważności.";

          19) w art. 36:
              a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a - 2f w brzmieniu:
                 "2a. Poświadczenie bezpieczeństwa wydaje się na okres:
                      1) 10 lat w przypadku dostępu do informacji niejawnych
                        oznaczonych klauzulą "zastrzeżone" lub "poufne",
                      2) 7 lat w przypadku dostępu do informacji niejawnych
                        oznaczonych klauzulą "tajne",
                      3) 5 lat w przypadku dostępu do informacji niejawnych
                        oznaczonych klauzulą "ściśle tajne".
                 2b. Odmowa wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub
                    poświadczenie bezpieczeństwa, wydane bez przepro
                    wadzenia postępowania sprawdzającego, są nieważne.
                 2c. Służba ochrony państwa lub pełnomocnik ochrony umarza
                    postępowanie sprawdzające w przypadku:
                    1) śmierci osoby sprawdzanej,
                    2) rezygnacji osoby sprawdzanej z ubiegania się albo zajmowania
                      stanowiska lub wykonywania pracy, łączących się z dostępem 
                      do informacji niejawnych, 
                    3) odstąpienia przez kierownika jednostki organizacyjnej 
                      od zamiaru obsadzenia osoby sprawdzanej na stanowisku 
                      lub zlecenia jej prac związanych z dostępem do informacji
                      niejawnych.
                 2d. Służba ochrony państwa lub pełnomocnik ochrony może
                    zawiesić postępowanie sprawdzające w przypadku:
                    1) długotrwałej choroby osoby sprawdzanej, uniemożliwiającej
                      skuteczne przeprowadzenie postępowania sprawdzającego,
                    2) wyjazdu za granicę osoby sprawdzanej na okres
                      przekraczający 30 dni,
                    3) wszczęcia przeciwko osobie sprawdzanej postępowania
                      karnego w sprawie o przestępstwo umyślne, ścigane 
                      z oskarżenia publicznego.
                 2e. W przypadku umorzenia postępowania sprawdzającego
                    służba ochrony państwa lub pełnomocnik ochrony
                    zawiadamiają wnioskodawcę oraz, w przypadkach, o
                    których mowa w ust. 2c pkt 2 i 3, osobę sprawdzaną. 
                    W przypadku zawieszenia postępowania służba ochrony
                    państwa lub pełnomocnik ochrony zawiadamiają
                    wnioskodawcę i osobę sprawdzaną.
                 2f. Zawieszone postępowanie podejmuje się po uzyskaniu
                    informacji o zakończeniu choroby, powrocie z zagranicy
                    lub prawomocnym zakończeniu postępowania karnego. O
                    podjęciu postępowania służba ochrony państwa lub
                    pełnomocnik ochrony zawiadamia wnioskodawcę i osobę
                    sprawdzaną.",
              b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
                 "3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze
                    rozporządzenia, wzory:
                    1) poświadczenia bezpieczeństwa,
                    2) decyzji o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa,
                    3) decyzji o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa
                       - umożliwiające jednoznaczną identyfikację osoby,
                       której dokumenty te dotyczą.",
              c) w ust. 4 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
                 "Poświadczenie bezpieczeństwa, decyzja o odmowie wydania
                 poświadczenia bezpieczeństwa oraz decyzja o cofnięciu
                 poświadczenia bezpieczeństwa powinny zawierać:",
              d) w ust. 5 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
                 "Decyzje o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa
                 oraz o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa powinny
                 zawierać ponadto pouczenie o dopuszczalności i terminie
                 wniesienia:";

          20) art. 37 i 38 otrzymują brzmienie:
              "Art. 37. 1. Zwykłe postępowania sprawdzające przeprowadza,
                          z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 76 ust. 4,
                          pełnomocnik ochrony na pisemne polecenie kierownika
                          jednostki organizacyjnej.
                        2. Służba ochrony państwa przeprowadza zwykłe
                          postępowania sprawdzające wobec kandydatów na
                          pełnomocników ochrony i pełnomocników ochrony w
                          jednostkach organizacyjnych na pisemny wniosek osoby
                          upoważnionej do obsady stanowiska, zgodnie
                          z właściwością określoną w art. 29.
                        3. Służba ochrony państwa przeprowadza zwykłe
                          postępowania sprawdzające wobec osób innych, niż
                          wymienione w ust. 2, gdy obowiązek taki wynika
                          z umowy międzynarodowej zawartej przez
                          Rzeczpospolitą Polską.
                        4. Zwykłe postępowanie sprawdzające obejmuje:
                           1) sprawdzenie, w niezbędnym zakresie, w ewidencjach,
                             rejestrach i kartotekach, a w szczególności w Krajowym
                             Rejestrze Karnym oraz Centralnym Zarządzie Służby
                             Więziennej, danych zawartych w wypełnionej i podpisanej
                             przez osobę sprawdzaną ankiecie bezpieczeństwa 
                             osobowego, zwanej dalej "ankietą", której wzór wraz
                             z instrukcją jej wypełnienia stanowi załącznik nr 2,
                           2) sprawdzenie, na pisemny wniosek pełnomocnika ochrony,
                             przez odpowiednie służby ochrony państwa, w ewidencjach
                             i kartotekach niedostępnych powszechnie, zawartych w
                             ankiecie danych dotyczących osoby kandydującej lub
                             zajmującej stanowisko związane z dostępem do informacji
                             niejawnych, oznaczonych klauzulą "poufne",
                           3) rozmowę z osobą sprawdzaną, jeżeli jest to konieczne
                             na podstawie uzyskanych informacji,
                           4) sprawdzenie akt stanu cywilnego, dotyczących osoby
                             sprawdzanej.
                        5. W toku sprawdzeń, o których mowa w ust. 4 pkt 2,
                          służby ochrony państwa mają prawo przeprowadzić
                          rozmowę z osobą sprawdzaną w celu usunięcia
                          nieścisłości lub sprzeczności zawartych w uzyskanych
                          informacjach.
                        6. Służby ochrony państwa przekazują pełnomocnikowi
                          ochrony pisemną informację o wynikach czynności, o
                          których mowa w ust. 4 pkt 2.
                        7. Po zakończeniu zwykłego postępowania sprawdzającego
                          z wynikiem pozytywnym pełnomocnik ochrony lub służba
                          ochrony państwa, w przypadkach postępowań
                          określonych w ust. 2 i 3, wydaje poświadczenie
                          bezpieczeństwa i przekazuje je osobie sprawdzanej,
                          zawiadamiając o tym osobę upoważnioną do obsady
                          stanowiska. W przypadku negatywnego wyniku zwykłego
                          postępowania sprawdzającego pełnomocnik ochrony lub
                          służba ochrony państwa, w przypadkach postępowań
                          określonych w ust. 2 i 3, odmawia wydania
                          poświadczenia bezpieczeństwa i doręcza decyzję o
                          odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa osobie
                          sprawdzanej, zawiadamiając o tym osobę upoważnioną
                          do obsady stanowiska.
                        8. Pełnomocnik ochrony lub służba ochrony państwa, w
                          przypadkach postępowań określonych w ust. 2 i 3,
                          odmawia wydania poświadczenia bezpieczeństwa, jeżeli
                          osoba sprawdzana świadomie podała nieprawdziwe lub
                          niepełne dane w ankiecie, albo gdy nie zostaną
                          usunięte wątpliwości, o których mowa w art. 35 ust. 2.
                        9. Pełnomocnik ochrony lub służba ochrony państwa, w
                          przypadkach postępowań określonych w ust. 2 i 3,
                          może odmówić wydania poświadczenia bezpieczeństwa,
                          jeżeli osoba sprawdzana została skazana prawomocnym
                          wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z
                          oskarżenia publicznego, także popełnione za granicą.
                       10. Doręczenie decyzji o odmowie wydania poświadczenia
                          bezpieczeństwa następuje według zasad określonych w
                          ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks
                          postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr
                          98, poz. 1071, z późn. zm.)[2].

                 Art. 38. 1. Poszerzone postępowanie sprawdzające prowadzi
                          właściwa służba ochrony państwa na pisemny wniosek
                          osoby upoważnionej do obsady stanowiska. Postępowanie
                          to obejmuje:
                          1) czynności, o których mowa w art. 37 ust. 4 pkt 1 i 3,
                          2) sprawdzenie w ewidencjach i kartotekach niedostępnych 
                            powszechnie danych zawartych w ankiecie,
                          3) przeprowadzenie wywiadu w miejscu zamieszkania osoby
                            sprawdzanej, jeżeli jest to konieczne w celu potwierdzenia
                            danych zawartych w ankiecie,
                          4) rozmowę z przełożonymi osoby sprawdzanej oraz z innymi
                            osobami, jeżeli jest to konieczne na podstawie uzyskanych
                            informacji o osobie sprawdzanej,
                          5) w uzasadnionych przypadkach sprawdzenie stanu i obrotów
                            na rachunku bankowym w trybie art. 104 ust. 2 ustawy 
                            z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe oraz zadłużenia
                            osoby sprawdzanej, a w szczególności wobec Skarbu Państwa,
                            jeżeli jest to konieczne w celu sprawdzenia danych
                            zawartych w ankiecie; przepisy art. 82 § 1 i 2 oraz
                            art. 182 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja
                            podatkowa oraz art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września
                            1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. z 1999 r. Nr 54,
                            poz. 572, z późn. zm.)[3] stosuje się odpowiednio.
                       2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy podać
                         rozstrzygnięcie dotyczące wyniku wcześniejszego
                         zwykłego postępowania sprawdzającego, jeżeli
                         postępowanie takie było prowadzone.
                       3. Wywiad, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, przeprowadzają
                         służby ochrony państwa i stosują w tym zakresie
                         odpowiednio przepisy ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r.
                         - Kodeks postępowania karnego (Dz.U. Nr 89, poz. 555,
                         z późn. zm.)[4] i wydane na jego podstawie przepisy
                         dotyczące wywiadu środowiskowego.";

          21) w art. 39 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
              "1. Specjalne postępowanie sprawdzające prowadzi właściwa
                 służba ochrony państwa na pisemny wniosek osoby
                 upoważnionej do obsady stanowiska. Postępowanie to obejmuje
                 czynności, o których mowa w art. 37 ust. 4 pkt 1 i w art.
                 38 ust. 1 pkt 2 -5, a ponadto:
                 1) rozmowę z osobą sprawdzaną,
                 2) rozmowę z trzema osobami wskazanymi przez osobę
                   sprawdzaną w celu potwierdzenia tożsamości tej osoby
                   oraz innych informacji o osobie sprawdzanej.";

          22) w art. 40 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
              "4. Służba ochrony państwa odmawia wydania poświadczenia
                 bezpieczeństwa, jeżeli osoba sprawdzana świadomie podała
                 nieprawdziwe lub niepełne dane w ankiecie, albo gdy nie
                 zostaną usunięte wątpliwości, o których mowa w art. 35
                 ust. 2 i 3.";

          23) art. 42 otrzymuje brzmienie:
              "Art. 42. 1. Wszystkie czynności przeprowadzone w toku
                          postępowań sprawdzających muszą być rzetelnie
                          udokumentowane i powinny być zakończone przed
                          upływem:
                          1) 2 miesięcy - od daty pisemnego polecenia prze
                            prowadzenia zwykłego postępowania sprawdzającego
                            lub złożenia wniosku o przeprowadzenie zwykłego
                            postępowania sprawdzającego wraz z wypełnioną
                            ankietą,
                          2) 2 miesięcy - od daty złożenia wniosku
                            o przeprowadzenie poszerzonego postępowania
                            sprawdzającego wraz z wypełnioną ankietą,
                          3) 3 miesięcy - od daty złożenia wniosku
                            o przeprowadzenie specjalnego postępowania
                            sprawdzającego wraz z wypełnioną ankietą.
                       2. Akta zakończonych postępowań sprawdzających są
                         przechowywane jako wyodrębniona część w archiwach
                         służb, które przeprowadziły te postępowania i mogą
                         być udostępniane wyłącznie na pisemne żądanie:
                         1) sądu lub prokuratora dla celów postępowania karnego,
                         2) służbom ochrony państwa dla celów postępowania
                           sprawdzającego oraz potwierdzenia faktu wydania
                           poświadczenia bezpieczeństwa,
                         3) Prezesowi Rady Ministrów, Szefowi Agencji
                           Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefowi Wojskowych Służb
                           Informacyjnych, Komendantowi Głównemu Policji,
                           Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej,
                           Komendantowi Głównemu Straży Granicznej lub Dyrektorowi
                           Generalnemu Służby Więziennej w celu rozpatrzenia
                           odwołania,
                         4) sądowi administracyjnemu w związku z rozpatrywaniem
                           skargi.
                       3. Akta zakończonych postępowań sprawdzających,
                         prowadzonych w odniesieniu do osób ubiegających się o
                         stanowisko lub zlecenie pracy, z którymi łączy się
                         dostęp do informacji niejawnych stanowiących
                         tajemnicę służbową, są przechowywane przez
                         pełnomocnika ochrony i mogą być udostępniane do
                         wglądu wyłącznie na pisemne żądanie:
                         1) osobie sprawdzanej,
                         2) sądu lub prokuratora dla celów postępowania karnego,
                         3) Prezesowi Rady Ministrów, Szefowi Agencji Bezpieczeństwa
                           Wewnętrznego, Szefowi Wojskowych Służb Informacyjnych,
                           Komendantowi Głównemu Policji, Komendantowi Głównemu
                           Żandarmerii Wojskowej, Komendantowi Głównemu Straży
                           Granicznej lub Dyrektorowi Generalnemu Służby Więziennej
                           w celu rozpatrzenia odwołania,
                         4) sądowi administracyjnemu w związku z rozpatrywaniem skargi,
                         5) osobie upoważnionej do obsady stanowiska, pełnomocnikom
                           ochrony lub właściwym służbom ochrony państwa dla celów
                           postępowania sprawdzającego.
                       4. W przypadku rozwiązania, zniesienia, likwidacji,
                         przekształcenia lub reorganizacji jednostki
                         organizacyjnej akta, o których mowa w ust. 3,
                         przejmuje jej następca prawny, a w jego braku -
                         właściwa służba ochrony państwa.
                       5. Służby ochrony państwa, każda w zakresie swojego
                         działania, prowadzą ewidencje osób, które uzyskały
                         poświadczenie bezpieczeństwa, a także osób, które
                         zajmują stanowiska lub wykonują prace, z którymi
                         łączy się dostęp do informacji niejawnych oznaczonych
                         klauzulą "poufne" lub stanowiących tajemnicę
                         państwową oraz ewidencję osób, którym odmówiono
                         wydania poświadczenia bezpieczeństwa, a także wobec
                         których podjęto decyzję o cofnięciu poświadczenia
                         bezpieczeństwa.
                       6. Dane z ewidencji, o których mowa w ust. 5, mogą
                         obejmować wyłącznie:
                         1) w odniesieniu do osoby - jej imię i nazwisko, numer PESEL, 
                           imię ojca, datę i miejsce urodzenia, adres miejsca zamieszkania 
                           lub pobytu, nazwę i adres jednostki organizacyjnej, 
                           w której osoba jest zatrudniona, nazwę komórki organizacyjnej 
                           i stanowiska oraz sygnaturę akt postępowania sprawdzającego,
                         2) w odniesieniu do stanowiska lub pracy zleconej - datę objęcia
                           stanowiska lub rozpoczęcia pracy, określenie, z dostępem do jakich
                           informacji niejawnych łączy się to stanowisko, datę wydania 
                           i numer poświadczenia bezpieczeństwa.
                       7. Dane z ewidencji, o których mowa w ust. 5, mogą być udostępniane 
                         wyłącznie na pisemne żądanie:
                         1) sądu lub prokuratora dla celów postępowania karnego,
                         2) służbom ochrony państwa dla celów postępowania sprawdzającego
                            oraz potwierdzenia faktu wydania poświadczenia bezpieczeństwa,
                         3) Prezesowi Rady Ministrów, Szefowi Agencji Bezpieczeństwa
                           Wewnętrznego, Szefowi Wojskowych Służb Informacyjnych,
                           Komendantowi Głównemu Policji, Komendantowi Głównemu Żandarmerii
                           Wojskowej, Komendantowi Głównemu Straży Granicznej lub Dyrektorowi
                           Generalnemu Służby Więziennej w celu rozpatrzenia odwołania,
                         4) sądowi administracyjnemu w związku z rozpatrywaniem skargi.
                           Dane udostępnia szef właściwej służby ochrony państwa
                           bądź upoważniony przez niego funkcjonariusz lub
                           żołnierz.
                       8. Udostępnianie akt umorzonych postępowań
                         sprawdzających oraz danych zebranych w ich toku
                         odbywa się odpowiednio na zasadach określonych
                         w ust. 2, 3 i 6.
                       9. Do postępowania sprawdzającego, z zastrzeżeniem
                         art. 37 ust. 10, nie stosuje się przepisów ustawy
                         z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania
                         administracyjnego.";
    
          24) art. 44-47 otrzymują brzmienie:
              "Art. 44. 1. Na pisemny wniosek osoby upoważnionej do obsady
                         stanowiska, złożony co najmniej na 6 miesięcy przed
                         upływem terminu ważności poświadczenia bezpieczeństwa,
                         służba ochrony państwa, organy i służby wymienione w
                         art. 30 oraz pełnomocnicy ochrony, w przypadkach
                         postępowań sprawdzających wymienionych w art. 37 ust.
                         1, przeprowadzają kolejne postępowanie sprawdzające.
                        2. Kolejne postępowanie sprawdzające powinno być
                          zakończone przed upływem terminu ważności
                          poświadczenia bezpieczeństwa. W przypadku kolejnego
                          postępowania sprawdzającego terminy, o których mowa w
                          art. 42 ust. 1, nie mają zastosowania.

                 Art. 45. 1. W przypadku, gdy w odniesieniu do osoby, której
                         wydano poświadczenie bezpieczeństwa, zostaną ujawnione
                         nowe fakty wskazujące, że nie daje ona rękojmi
                         zachowania tajemnicy, służby ochrony państwa lub
                         pełnomocnik ochrony przeprowadzają kontrolne
                         postępowanie sprawdzające z pominięciem terminów, o
                         których mowa w art. 36 ust. 2a, i obowiązku
                         wypełnienia nowej ankiety przez osobę sprawdzaną.
                        2. O wszczęciu kontrolnego postępowania
                          sprawdzającego, o którym mowa w ust. 1, służby
                          ochrony państwa lub pełnomocnik ochrony zawiadamiają
                          kierownika jednostki organizacyjnej lub osobę
                          odpowiedzialną za obsadę stanowiska wraz z wnioskiem
                          o ograniczenie lub wyłączenie dostępu do informacji
                          niejawnych osobie sprawdzanej.
                        3. Po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa
                          w ust. 2, kierownik jednostki organizacyjnej lub
                          osoba odpowiedzialna za obsadę stanowiska informuje
                          osobę sprawdzaną o wszczęciu kontrolnego postępowania
                          sprawdzającego oraz ogranicza lub wyłącza jej dostęp
                          do informacji niejawnych.

                 Art. 46. Do kolejnego lub kontrolnego postępowania
                         sprawdzającego stosuje się przepisy ustawy odnoszące się
                         do właściwego postępowania sprawdzającego, z
                         uwzględnieniem art. 47.

                 Art. 47. 1. Kontrolne postępowanie sprawdzające prowadzone
                            przez służbę ochrony państwa lub pełnomocnika ochrony,
                            wszczęte na podstawie art. 45 ust. 1, kończy się:
                            1) wydaniem decyzji o cofnięciu poświadczenia 
                              bezpieczeństwa albo
                            2) poinformowaniem osób, o których mowa w art. 45 
                              ust. 2, i osoby sprawdzanej, o braku zastrzeżeń 
                              w stosunku do osoby, którą objęto kontrolnym 
                              postępowaniem sprawdzającym, z jednoczesnym
                              potwierdzeniem jej dalszej zdolności do zachowania
                              tajemnicy w zakresie określonym w posiadanym przez
                              nią poświadczeniu bezpieczeństwa.
                        2. Do decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, stosuje
                          się odpowiednio przepisy art. 37 ust. 10 i art. 41.
                        3. Do kontrolnego postępowania sprawdzającego przepisy
                          art. 36 ust. 2b-2f stosuje się odpowiednio.";

          25) art. 48a otrzymuje brzmienie:
              "Art. 48a. 1. Od decyzji o odmowie wydania poświadczenia
                          bezpieczeństwa lub decyzji o cofnięciu poświadczenia
                          bezpieczeństwa służy osobie sprawdzanej odwołanie do
                          Prezesa Rady Ministrów, z zastrzeżeniem art. 48i ust. 1.
                        2. Odwołanie nie wymaga uzasadnienia.
                        3. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia
                          doręczenia decyzji o odmowie wydania poświadczenia
                          bezpieczeństwa lub decyzji o cofnięciu poświadczenia
                          bezpieczeństwa osobie sprawdzanej, za pośrednictwem
                          właściwej służby ochrony państwa.";

          26) w art. 48b po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
              "3. Do postępowania odwoławczego przepisy art. 36 ust. 2d-
                  2f stosuje się odpowiednio.";

          27) art. 48e i 48f otrzymują brzmienie:
              "Art. 48e. Prezes Rady Ministrów umarza postępowanie
                        odwoławcze w przypadku:
                        1) śmierci osoby sprawdzanej lub
                        2) cofnięcia odwołania przez osobę sprawdzaną przed wydaniem
                          decyzji, o której mowa w art. 48f ust.1.
                        2. Prezes Rady Ministrów nie uwzględnia cofnięcia
                          odwołania, jeżeli prowadziłoby to do, naruszającego
                          prawo lub interes bezpieczeństwa państwa, utrzymania
                          w mocy decyzji o odmowie wydania poświadczenia
                          bezpieczeństwa.

              Art. 48f. 1. Prezes Rady Ministrów wydaje decyzję, w której:
                           1) utrzymuje w mocy decyzję o odmowie wydania poświadczenia
                             bezpieczeństwa lub decyzję o cofnięciu poświadczenia
                             bezpieczeństwa albo
                           2) nakazuje służbie ochrony państwa wydanie poświadczenia
                             bezpieczeństwa, albo
                           3) uchyla decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa.
                        2. Decyzja powinna zawierać w szczególności: datę jej
                          wydania, oznaczenie osoby sprawdzanej, powołanie
                          podstawy prawnej, rozstrzygnięcie oraz pouczenie
                          o dopuszczalności i terminie wniesienia skargi do
                          sądu administracyjnego.";

          28) w art. 48i ust. 1 otrzymuje brzmienie:
              "1. Od wydanej przez pełnomocnika ochrony decyzji o odmowie
                  wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub decyzji
                  o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa, osobie
                  sprawdzanej służy odwołanie odpowiednio do Szefa Agencji
                  Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Szefa Wojskowych Służb
                  Informacyjnych.";

          29) art. 48j otrzymuje brzmienie:
              "Art. 48j. Osobie sprawdzanej przysługuje skarga do sądu
                        administracyjnego na decyzję utrzymującą w mocy decyzję
                        o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub
                        decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa oraz
                        na postanowienie, o którym mowa w art. 48c ust. 1, w
                        terminie określonym w art. 53 ustawy z dnia 30 sierpnia
                        2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami
                        administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270).";

           30) art. 49 otrzymuje brzmienie:
               "Art. 49. 1. Szef Kancelarii: Prezydenta Rzeczypospolitej
                          Polskiej, Sejmu, Senatu lub Prezesa Rady Ministrów
                          albo minister właściwy dla określonego działu
                          administracji rządowej, Prezes Narodowego Banku
                          Polskiego lub kierownik urzędu centralnego,
                          a w przypadku ich braku właściwa służba ochrony
                          państwa, może wyrazić pisemną zgodę na udostępnienie
                          informacji niejawnych stanowiących tajemnicę
                          państwową osobie lub jednostce organizacyjnej, wobec
                          której wszczęto postępowanie sprawdzające. Odpis
                          zgody przekazuje się właściwej służbie ochrony
                          państwa.
                        2. Zgodę na udostępnienie informacji niejawnych
                          stanowiących tajemnicę służbową osobie, wobec której
                          wszczęto zwykłe postępowanie sprawdzające, może
                          wyrazić - w formie pisemnej - kierownik jednostki
                          organizacyjnej, w której ta osoba jest zatrudniona
                          lub wykonuje prace zlecone.
                        3. W wyjątkowych, szczególnie uzasadnionych przypadkach,
                          z zastrzeżeniem art. 4 ust. 1, podmioty, o których
                          mowa w ust. 1 i 2, mogą wyrazić pisemną zgodę na
                          jednorazowe udostępnienie określonych informacji
                          niejawnych osobie nie posiadającej odpowiedniego
                          poświadczenia bezpieczeństwa lub jednostce
                          organizacyjnej nie posiadającej świadectwa
                          bezpieczeństwa przemysłowego.
                        4. Wyrażenie zgody na udostępnienie informacji
                          niejawnych określa zakres podmiotowy i przedmiotowy
                          udostępnienia oraz nie oznacza zmiany lub zniesienia
                          ich klauzuli tajności.";
     
          31) w art. 50 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
              "1. Jednostka organizacyjna, w której są wytwarzane,
                 przetwarzane, przekazywane lub przechowywane dokumenty
                 zawierające informacje niejawne oznaczone klauzulą
                 "poufne" lub stanowiące tajemnicę państwową, ma obowiązek
                 zorganizowania kancelarii, zwanej dalej "kancelarią
                 tajną". W przypadku uzasadnionym względami organizacyjnymi
                 kierownik jednostki organizacyjnej może utworzyć więcej
                 niż jedną kancelarię tajną.";

          32) art. 51 otrzymuje brzmienie:
              "Art. 51. W kancelarii tajnej dokumenty o różnych klauzulach
                       powinny być fizycznie od siebie oddzielone i obsługiwane
                       przez osobę posiadającą poświadczenie bezpieczeństwa
                       odpowiednie do najwyższej klauzuli wytwarzanych,
                       przetwarzanych, przekazywanych lub przechowywanych w
                       kancelarii dokumentów.";

          33) art. 53 otrzymuje brzmienie:
              "Art. 53. 1. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia,
                          wymagania w zakresie organizacji i funkcjonowania
                          kancelarii tajnych. Rozporządzenie powinno określać:
                          1) strukturę organizacyjną kancelarii, z uwzględnieniem 
                            możliwości tworzenia jej oddziałów,
                          2) podstawowe zadania kierownika kancelarii,
                          3) zakres i warunki stosowania środków ochrony fizycznej,
                          4) tryb obiegu informacji niejawnych,
                          5) wzór karty zapoznania z dokumentem.
                        2. Minister Obrony Narodowej, ministrowie właściwi:
                          do spraw wewnętrznych, administracji publicznej,
                          spraw zagranicznych, finansów publicznych, budżetu i
                          instytucji finansowych, Minister Sprawiedliwości,
                          Prezes Narodowego Banku Polskiego, Prezes Najwyższej
                          Izby Kontroli, Szefowie Kancelarii: Prezydenta
                          Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu, Senatu oraz Prezesa
                          Rady Ministrów, Szef Agencji Bezpieczeństwa
                          Wewnętrznego, Szef Agencji Wywiadu, Komendant Główny
                          Policji, Komendant Główny Straży Granicznej, Szef
                          Biura Ochrony Rządu, a także Prezes Instytutu Pamięci
                          Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko
                          Narodowi Polskiemu określą, w drodze zarządzenia,
                          każdy w zakresie swojego działania, szczególny sposób
                          organizacji kancelarii tajnych, stosowania środków
                          ochrony fizycznej, obiegu informacji niejawnych.
                       3.  Prezes Rady Ministrów określi, w drodze
                          rozporządzenia, tryb i sposób przyjmowania,
                          przewożenia, wydawania, ochrony materiałów w celu ich
                          zabezpieczenia przed nieuprawnionym ujawnieniem,
                          utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.";

          34) art. 55 otrzymuje brzmienie:
              "Art. 55. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze
                       rozporządzenia, wzory zaświadczeń stwierdzających
                       odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji
                       niejawnych, z uwzględnieniem odrębności wynikających z
                       wydawania zaświadczeń przez służby ochrony państwa
                       i pełnomocników ochrony.";

          35) rozdział 10 "Bezpieczeństwo systemów i sieci teleinformatycznych"
              otrzymuje brzmienie:



                                  "Rozdział 10
               Bezpieczeństwo systemów i sieci teleinformatycznych
                                        
                 Art. 60. 1. Systemy i sieci teleinformatyczne, w których mają
                          być wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub
                          przekazywane informacje niejawne, podlegają
                          akredytacji bezpieczeństwa teleinformatycznego przez
                          służby ochrony państwa.
                        2. Akredytacja, o której mowa w ust. 1, następuje na
                          podstawie dokumentów szczególnych wymagań
                          bezpieczeństwa i procedur bezpiecznej eksploatacji.
                        3. Urządzenia i narzędzia kryptograficzne, służące do
                          ochrony informacji niejawnych stanowiących tajemnicę
                          państwową lub tajemnicę służbową oznaczonych klauzulą
                          "poufne", podlegają badaniom i certyfikacji
                          prowadzonym przez służby ochrony państwa.
                        4. W wyniku badań i certyfikacji, o których mowa
                          w ust. 3, służby ochrony państwa wydają wzajemnie
                          uznawane certyfikaty ochrony kryptograficznej.
                        5. Wytwarzanie, przetwarzanie, przechowywanie lub
                          przekazywanie informacji niejawnych stanowiących
                          tajemnicę państwową, odpowiednio do ich klauzuli
                          tajności, wymaga certyfikatu akredytacji
                          bezpieczeństwa teleinformatycznego dla systemu lub
                          sieci teleinformatycznej, wydanego przez właściwą
                          służbę ochrony państwa.
                        6. Certyfikat, o którym mowa w ust. 5, wydaje się na
                          podstawie:
                          1) przeprowadzonych zgodnie z ustawą postępowań
                            sprawdzających wobec osób mających dostęp do
                            systemu lub sieci teleinformatycznej,
                          2) zatwierdzonych przez właściwą służbę ochrony
                            państwa dokumentów szczególnych wymagań
                            bezpieczeństwa i procedur bezpiecznej eksploatacji,
                          3) audytu systemu lub sieci teleinformatycznej,
                            polegającego na weryfikacji poprawności realizacji
                            wymagań i procedur, określonych w dokumentach
                            szczególnych wymagań bezpieczeństwa i procedur
                            bezpiecznej eksploatacji.
                        7. Kierownicy jednostek organizacyjnych organów
                          uprawnionych do prowadzenia na mocy odrębnych
                          przepisów czynności operacyjno-rozpoznawczych mogą
                          podjąć decyzję o eksploatacji środków technicznych
                          umożliwiających uzyskiwanie w sposób tajny informacji
                          oraz utrwalanie dowodów, bez konieczności spełnienia
                          wymagań określonych w ust. 1 i 3 oraz 5 i 6, w
                          przypadkach, gdy ich spełnienie uniemożliwiałoby lub
                          w znacznym stopniu utrudniało realizację czynności
                          operacyjnych.
                        8. W szczególnie uzasadnionych przypadkach szef
                          właściwej służby ochrony państwa może dokonać
                          akredytacji bezpieczeństwa teleinformatycznego
                          systemu lub sieci teleinformatycznej, której
                          przyznano określoną klauzulę tajności, bez spełnienia
                          niektórych wymagań w zakresie ochrony fizycznej,
                          elektromagnetycznej lub kryptograficznej.

                 Art. 61. 1. Dokumenty szczególnych wymagań bezpieczeństwa
                          systemu lub sieci teleinformatycznej powinny być
                          kompletnym i wyczerpującym opisem ich budowy, zasad
                          działania i eksploatacji. Dokumenty te opracowuje się
                          w fazie projektowania, bieżąco uzupełnia w fazie
                          wdrażania i modyfikuje w fazie eksploatacji przed
                          dokonaniem zmian systemu lub sieci.
                        2. Procedury bezpiecznej eksploatacji opracowuje się
                          i uzupełnia w fazie wdrażania oraz modyfikuje w fazie
                          eksploatacji przed dokonaniem zmian systemu lub sieci.
                        3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, oraz
                          procedury, o których mowa w ust. 2, opracowuje oraz
                          przekazuje służbie ochrony państwa kierownik
                          jednostki organizacyjnej, który jest także
                          odpowiedzialny za eksploatację i bezpieczeństwo
                          systemu lub sieci teleinformatycznej.
                        4. Dokumenty szczególnych wymagań bezpieczeństwa oraz
                          procedury bezpiecznej eksploatacji systemów i sieci
                          teleinformatycznych, w których mają być wytwarzane,
                          przetwarzane, przechowywane lub przekazywane
                          informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową,
                          są w każdym przypadku indywidualnie zatwierdzane
                          przez właściwą służbę ochrony państwa w terminie 30
                          dni od dnia ich otrzymania.
                        5. Dokumenty szczególnych wymagań bezpieczeństwa oraz
                          procedury bezpiecznej eksploatacji systemów i sieci
                          teleinformatycznych, w których mają być wytwarzane,
                          przetwarzane, przechowywane lub przekazywane
                          informacje niejawne stanowiące tajemnicę służbową, są
                          przedstawiane właściwej służbie ochrony państwa.
                          Niewniesienie zastrzeżeń przez służbę ochrony państwa
                          do tych wymagań, w terminie 30 dni od dnia ich
                          przedstawienia, uprawnia do przejścia do kolejnej
                          fazy budowy systemu lub sieci teleinformatycznej, o
                          której mowa w ust. 1.

                 Art. 62. 1. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze
                          rozporządzenia, podstawowe wymagania bezpieczeństwa
                          teleinformatycznego, jakim powinny odpowiadać systemy
                          i sieci teleinformatyczne służące do wytwarzania,
                          przetwarzania, przechowywania lub przekazywania
                          informacji niejawnych oraz sposób opracowywania
                          dokumentów szczególnych wymagań bezpieczeństwa i
                          procedur bezpiecznej eksploatacji tych systemów i
                          sieci.
                        2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, określa
                          się w szczególności podstawowe wymagania
                          bezpieczeństwa teleinformatycznego w zakresie ochrony
                          fizycznej, elektromagnetycznej, kryptograficznej,
                          niezawodności transmisji, kontroli dostępu w sieciach
                          lub systemach teleinformatycznych służących do
                          wytwarzania, przetwarzania, przechowywania lub
                          przekazywania informacji niejawnych. W dokumentach
                          szczególnych wymagań bezpieczeństwa określa się
                          środki ochrony kryptograficznej, elektromagnetycznej,
                          technicznej i organizacyjnej systemu lub sieci
                          teleinformatycznej. Procedury bezpiecznej
                          eksploatacji obejmują sposób i tryb postępowania w
                          sprawach związanych z bezpieczeństwem informacji
                          niejawnych oraz określają zakres odpowiedzialności
                          użytkowników systemu lub sieci teleinformatycznych i
                          pracowników mających do nich dostęp.

                 Art. 63. 1. Za przeprowadzenie czynności, o których mowa
                          w art. 60 ust. 3 - 6, pobiera się opłaty.
                        2. Z opłat, o których mowa w ust. 1, są zwolnione
                          jednostki organizacyjne będące jednostkami
                          budżetowymi.
                        3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze
                          rozporządzenia, wysokość opłat, o których mowa w ust.
                          1, z uwzględnieniem kosztów ponoszonych na
                          przeprowadzenie czynności, o których mowa w art. 60
                          ust. 3 - 6.

                 Art. 64. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wyznacza:
                           1) osobę lub zespół osób, odpowiedzialnych za
                             funkcjonowanie systemów lub sieci
                             teleinformatycznych oraz za przestrzeganie zasad i
                             wymagań bezpieczeństwa systemów i sieci teleinfor
                             matycznych, zwane dalej "administratorem systemu",
                           2) pracownika lub pracowników pionu ochrony,
                             pełniących funkcję inspektorów bezpieczeństwa
                             teleinformatycznego, odpowiedzialnych za bieżącą
                             kontrolę zgodności funkcjonowania sieci lub sys
                             temu teleinformatycznego ze szczególnymi
                             wymaganiami bezpieczeństwa oraz za kontrolę
                             przestrzegania procedur bezpiecznej eksploatacji,
                             o których mowa w art. 61 ust. 2.
                        2. Służby ochrony państwa udzielają kierownikom
                          jednostek organizacyjnych pomocy niezbędnej dla
                          realizacji ich zadań, w szczególności wydając
                          zalecenia w zakresie bezpieczeństwa
                          teleinformatycznego.
                        3. Stanowiska lub funkcje administratora systemu albo
                          inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego mogą
                          zajmować lub pełnić osoby określone w art. 18 ust. 5,
                          posiadające poświadczenia bezpieczeństwa odpowiednie
                          do klauzuli informacji wytwarzanych, przetwarzanych,
                          przechowywanych lub przekazywanych w systemach lub
                          sieciach teleinformatycznych, po odbyciu
                          specjalistycznych szkoleń z zakresu bezpieczeństwa
                          teleinformatycznego prowadzonych przez służby ochrony
                          państwa.";

          36) rozdział 11 "Bezpieczeństwo przemysłowe" otrzymuje brzmienie:


                                  "Rozdział 11
                           Bezpieczeństwo przemysłowe
                                        
                 Art. 65. Przedsiębiorca, jednostka naukowa lub badawczo-
                       rozwojowa, ubiegający się o zawarcie lub wykonujący
                       umowę związaną z dostępem do informacji niejawnych,
                       zwaną dalej "umową", albo wykonujący na podstawie
                       przepisów prawa zadania na rzecz obronności,
                       bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku
                       publicznego związane z dostępem do informacji
                       niejawnych, mają obowiązek zapewnienia warunków do
                       ochrony informacji niejawnych.

              Art. 66. 1. Dokumentem potwierdzającym zdolność
                       przedsiębiorcy, jednostki naukowej lub badawczo-
                       rozwojowej do ochrony informacji niejawnych stanowiących
                       tajemnicę państwową, jest świadectwo bezpieczeństwa
                       przemysłowego wydane po przeprowadzeniu postępowania
                       sprawdzającego.
                     2. Postępowania sprawdzające przeprowadzają:
                        1) Wojskowe Służby Informacyjne, jeżeli:
                           a) zlecającym umowę lub zadanie mają być Siły Zbrojne oraz 
                             jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez 
                             Ministra Obrony Narodowej,
                           b) wykonawcami umowy lub zadania mają być jednostki organizacyjne 
                             wymienione w pkt 1 lit. a),
                        2) Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego w innych przypadkach
                          niż wymienione w pkt 1.
                     3. Podział kompetencji określony w ust. 2 odnosi się
                       również do:
                       1) przedsiębiorców, jednostek naukowych lub badawczo-rozwojowych 
                         będących podwykonawcami tych umów lub zadań,
                       2) postępowań sprawdzających, o których mowa w art. 37 ust. 2 i 3.
                     4. W zależności od stopnia zdolności do ochrony
                       informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową o
                       określonej klauzuli, wydaje się świadectwo
                       bezpieczeństwa przemysłowego odpowiednio:
                       1) pierwszego stopnia - potwierdzające pełną zdolność przedsiębiorcy,
                         jednostki naukowej lub badawczo-rozwojowej
                         do ochrony tych informacji,
                       2) drugiego stopnia - potwierdzające zdolność przedsiębiorcy,
                         jednostki naukowej lub badawczo-rozwojowej do ochrony tych
                         informacji, z wyłączeniem możliwości ich wytwarzania, 
                         przechowywania, przekazywania lub przetwarzania we własnych
                         systemach i sieciach teleinformatycznych,
                       3) trzeciego stopnia - potwierdzające zdolność przedsiębiorcy,
                         jednostki naukowej lub badawczo-rozwojowej do ochrony 
                         tych informacji, z wyłączeniem możliwości ich wytwarzania, 
                         przechowywania, przekazywania lub przetwarzania w
                         użytkowanych przez niego obiektach.
                     5. Właściwa służba ochrony państwa może odstąpić od
                       postępowania sprawdzającego, jeżeli przedsiębiorca,
                       jednostka naukowa lub badawczo-rozwojowa przedstawi
                       odpowiednie świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego
                       wydane przez drugą służbę ochrony państwa.

          Art. 67. Służba ochrony państwa przeprowadza postępowanie wobec
                  przedsiębiorcy, jednostki naukowej lub badawczo-rozwojowej,
                  sprawdzające zdolność do ochrony informacji niejawnych
                  stanowiących tajemnicę służbową, tylko wtedy gdy z umów
                  międzynarodowych zawartych przez Rzeczpospolitą Polską lub
                  prawa wewnętrznego strony zlecającej umowę wynika obowiązek
                  uzyskania świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego
                  upoważniającego do wykonywania umów związanych z dostępem do
                  informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "poufne" lub jej
                  zagranicznym odpowiednikiem.

           Art. 68. 1. Właściwa służba ochrony państwa przeprowadza
                      postępowanie sprawdzające na wniosek przedsiębiorcy,
                      jednostki naukowej lub badawczo-rozwojowej, o których
                      mowa w art. 1 ust. 2 pkt 5.
                     2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca,
                       jednostka naukowa lub badawczo-rozwojowa określa stopień
                       świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego, o które ubiega
                       się, z uwzględnieniem klauzuli tajności.
                     3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się
                       ankiety osób określonych w ust. 4 lub kopie posiadanych
                       przez te osoby poświadczeń bezpieczeństwa, wydanych
                       przez służby ochrony państwa, i kwestionariusz
                       bezpieczeństwa przemysłowego, o którym mowa w art. 69.
                     4. Postępowaniu sprawdzającemu podlegają:
                        1) osoba lub osoby, które u przedsiębiorcy, w jednostce naukowej
                          lub badawczo-rozwojowej zajmują stanowisko kierownika 
                          jednostki organizacyjnej, o którym mowa w art. 18 ust. 1,
                        2) osoby zatrudnione w pionie ochrony,
                        3) administrator systemu, o ile podmiot wnioskujący będzie wytwarzał,
                          przechowywał, przetwarzał lub przekazywał informacje niejawne 
                          stanowiące tajemnicę państwową we własnych systemach 
                          i sieciach teleinformatycznych,
                        4) osoby mające kierować wykonaniem umowy lub uczestniczyć 
                          w jej bezpośredniej realizacji u przedsiębiorcy, 
                          w jednostce naukowej lub badawczo-rozwojowej,
                        5) osoby, które w imieniu przedsiębiorcy, jednostki naukowej 
                          lub badawczo-rozwojowej uczestniczą w czynnościach 
                          zmierzających do zawarcia umowy, jeżeli czynności te 
                          są związane z dostępem do informacji niejawnych.
                     5. Sprawdzeniu podlegają również:
                        1) struktura kapitału oraz powiązania kapitałowe przedsiębiorcy,
                        2) struktura organizacyjna przedsiębiorcy, jednostki naukowej 
                          lub badawczo-rozwojowej oraz ich władz,
                        3) sytuacja finansowa i źródła pochodzenia środków finansowych 
                          pozostających w dyspozycji podmiotów określonych w pkt 2,
                        4) osoby wchodzące w skład władz przedsiębiorcy, jednostki naukowej 
                          lub badawczo-rozwojowej,
                        5) system ochrony osób, materiałów i obiektów u przedsiębiorcy, 
                          w jednostce
                          naukowej lub badawczo-rozwojowej, ze szczególnym uwzględnieniem 
                          elementów systemu ochrony informacji niejawnych.
                     6. W odniesieniu do postępowania, o którym mowa
                       w ust. 5, stosuje się odpowiednio art. 14 ust. 3, z tym
                       że przez sprawdzenie rękojmi zachowania tajemnicy należy
                       rozumieć sprawdzenie zdolności finansowej i
                       organizacyjnej do zapewnienia ochrony informacji
                       niejawnych.
                     7. Do osób, o których mowa w ust. 4, z wyjątkiem osoby
                       zajmującej stanowisko pełnomocnika ochrony, pracownika
                       pionu ochrony oraz administratora systemu, nie stosuje
                       się wymogu posiadania obywatelstwa polskiego, o którym
                       mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1.

              Art. 69. 1. Sprawdzenie, o którym mowa w art. 68 ust. 5,
                       prowadzi się na podstawie danych zawartych w wypełnionym
                       przez przedsiębiorcę, jednostkę naukową lub badawczo-
                       rozwojową kwestionariuszu bezpieczeństwa przemysłowego.
                     2. Kwestionariusz bezpieczeństwa przemysłowego zawiera w
                       szczególności:
                       1) dane identyfikujące podmiot podlegający sprawdzeniu, 
                         w tym jego status prawny,
                       2) dane o strukturze kapitału i powiązaniach kapitałowych przedsiębiorcy,
                       3) dane o sytuacji finansowej,
                       4) dane o strukturze organizacyjnej,
                       5) dane dotyczące władz, w tym organów zarządzających,
                       6) dane o systemie ochrony,
                       7) wykaz pracowników posiadających poświadczenia bezpieczeństwa 
                         uprawniające do dostępu do informacji niejawnych stanowiących
                         tajemnicę państwową,
                       8) wykaz pracowników, którzy powinni być poddani poszerzonym 
                         lub specjalnym postępowaniom sprawdzającym,
                       9) wykaz osób, które ze strony przedsiębiorcy, jednostki naukowej 
                         lub badawczo-rozwojowej wykonują lub będą wykonywać funkcje
                         związane z ochroną informacji niejawnych,
                      10)  podpis osoby upoważnionej do składania oświadczeń woli w imieniu
                          przedsiębiorcy, jednostki naukowej lub badawczo-rozwojowej.

              Art. 70. 1. W przypadku pozytywnego wyniku postępowania, o
                       którym mowa w art. 68 ust. 1, służba ochrony państwa
                       wydaje świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego, które
                       zachowuje ważność od daty wydania przez okres:
                       1) 5 lat - w przypadku umów lub zadań, związanych z dostępem 
                         do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "ściśle tajne",
                       2) 7 lat - w przypadku umów lub zadań, związanych z dostępem 
                         do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "tajne",
                       3) 10 lat - w przypadku świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego,
                         wydanego w wyniku postępowania, o którym mowa w art. 67.
                      2. W okresie ważności świadectwa bezpieczeństwa
                        przemysłowego służba ochrony państwa może przeprowadzić
                        z urzędu postępowanie sprawdzające, w zakresie
                        określonym w art. 68 ust. 5 i 6, w celu ustalenia, czy
                        przedsiębiorca, jednostka naukowa lub badawczo-
                        rozwojowa nie utraciła zdolności do ochrony informacji
                        niejawnych przed nieuprawnionym ujawnieniem.

              Art. 71. 1. Jednostka organizacyjna zlecająca wykonanie umowy
                       lub zadania na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa
                       lub bezpieczeństwa i porządku publicznego, związanych z
                       dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę
                       państwową, jest odpowiedzialna za wprowadzenie do umowy
                       lub decyzji o zleceniu zadania instrukcji bezpieczeństwa
                       przemysłowego, określającej:
                       1) szczegółowe wymagania dotyczące ochrony informacji niejawnych
                         stanowiących tajemnicę państwową, które zostaną przekazane 
                         przedsiębiorcy, jednostce naukowej lub badawczo-rozwojowej 
                         w związku z wykonywaniem umowy lub zadania, odpowiednie
                         do ilości tych informacji, klauzuli tajności oraz liczby osób 
                         mających do nich dostęp,
                       2) skutki oraz zakres odpowiedzialności wykonawcy umowy 
                         lub zadania z tytułu
                         niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków 
                         wynikających z ustawy, a także nieprzestrzegania wymagań 
                         określonych w instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego.
                     2. W szczególności instrukcja bezpieczeństwa
                       przemysłowego powinna określać:
                       1) klauzule tajności poszczególnych materiałów lub rodzajów materiałów
                         niejawnych, które zostaną wytworzone przez przedsiębiorcę, jednostkę 
                         naukową lub badawczo-rozwojową w związku z wykonaniem umowy 
                         lub zadania,
                       2) sposób postępowania z materiałami niejawnymi, które zostaną
                         przekazane przedsiębiorcy, jednostce naukowej 
                         lub badawczo-rozwojowej lub przez niego wytworzone 
                         w związku z wykonaniem umowy lub zadania.
                     3. Kierownik jednostki organizacyjnej, która zleca
                       wykonanie umowy lub zadania na rzecz obronności,
                       bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku
                       publicznego związanych z dostępem do informacji
                       niejawnych stanowiących tajemnicę państwową, wyznacza
                       osobę odpowiedzialną za nadzorowanie, kontrolę i
                       doradztwo w zakresie wykonywania przez przedsiębiorcę,
                       jednostkę naukową lub badawczo-rozwojową obowiązku
                       ochrony przekazanych im informacji niejawnych.
                     4. Jeżeli w związku z wykonaniem umowy lub zadania zostaną
                       wytworzone informacje niejawne, odpowiednią klauzulę
                       tajności nadaje osoba, o której mowa w art. 21 ust. 1,
                       zgodnie ze wskazaniami zawartymi w instrukcji
                       bezpieczeństwa przemysłowego, a w przypadku ich braku,
                       po uzgodnieniu z osobą, o której mowa w ust. 3.
                     5. Jednostka organizacyjna zlecająca wykonanie umowy lub
                       zadania na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa lub
                       bezpieczeństwa i porządku publicznego związanych z
                       dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę
                       państwową, ma obowiązek:
                       1) niezwłocznego informowania właściwej służby ochrony państwa o:
                          a) nazwie i adresie przedsiębiorcy, jednostki naukowej
                            lub badawczo-rozwojowej, której zleca wykonanie umowy lub zadania,
                          b) przedmiocie umowy lub zadania,
                          c) najwyższej koniecznej klauzuli tajności informacji niejawnych, 
                            do których dostęp będzie wiązał się z wykonaniem umowy lub zadania,
                          d) naruszeniu przepisów o ochronie informacji niejawnych u przedsiębiorcy,
                            w jednostce naukowej lub badawczo-rozwojowej, 
                            której zlecono wykonanie umowy lub zadania,
                          e) zakończeniu wykonania umowy lub zadania,
                       2) niezwłocznego przekazania właściwej służbie ochrony państwa:
                          a) kopii instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego, o której mowa 
                            w art. 71 ust.1,
                          b) kopii świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego przedsiębiorcy,
                            jednostki naukowej lub badawczo-rozwojowej, której zlecono
                            wykonanie umowy lub zadania.

              Art. 71a. 1. Przedsiębiorca, jednostka naukowa lub badawczo-
                       rozwojowa, w czasie trwania postępowania sprawdzającego,
                       a także w okresie ważności świadectwa bezpieczeństwa
                       przemysłowego, określonego w art. 70 ust. 1, ma
                       obowiązek niezwłocznego informowania właściwej służby
                       ochrony państwa o:
                       1) zmianach danych zawartych w kwestionariuszu bezpieczeństwa przemysłowego,
                       2) ogłoszeniu upadłości, likwidacji lub rozwiązaniu jednostki organizacyjnej
                         albo zakończeniu przez nią działalności w innej formie,
                       3) potrzebie zawarcia lub zawarciu umowy z podwykonawcą, związanej 
                         z dostępem do informacji niejawnych,
                       4) wypowiedzeniu umowy,
                       5) zakończeniu wykonania umowy lub zadania,
                       6) zawarciu nowej umowy lub podjęciu wykonania nowego zadania związanych
                         z dostępem do informacji niejawnych, ze szczególnym uwzględnieniem:
                         a) nazwy i adresu jednostki organizacyjnej zawierającej umowę 
                           lub zlecającej zadanie,
                         b) przedmiotu umowy lub zadania,
                         c) najwyższej klauzuli tajności informacji niejawnych, do których 
                           dostęp będzie wiązał się z wykonaniem umowy lub zadania.
                     2. Przedsiębiorca, jednostka naukowa lub badawczo-
                       rozwojowa, w czasie realizacji umowy albo zadania, ma
                       obowiązek niezwłocznego informowania osoby, o której
                       mowa w art. 71 ust. 3, o:
                       1) zmianach w systemie ochrony informacji niejawnych,
                       2) zmianach osób wykonujących umowę lub zadanie,
                       3) potrzebie zlecenia podwykonawcy wykonania umowy, związanej
                         z dostępem do informacji niejawnych.

              Art. 72. 1. Świadome podanie nieprawdziwych danych lub
                        zatajenie prawdziwych danych w kwestionariuszu
                        bezpieczeństwa przemysłowego albo niewykonanie obowiązku
                        wynikającego z art. 71a ust. 1, może stanowić podstawę
                        do odmowy wydania świadectwa bezpieczeństwa
                        przemysłowego.
                      2. Utrata zdolności do ochrony informacji niejawnych,
                        stwierdzona w toku postępowania sprawdzającego,
                        o którym mowa w art. 70 ust. 2, lub kontroli, o których
                        mowa w art. 14 ust. 1 i art. 16, a także niewykonanie
                        obowiązku wynikającego z art. 71a ust. 1, stanowią
                        podstawę do cofnięcia świadectwa bezpieczeństwa
                        przemysłowego.
                      3. O cofnięciu świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego
                        służba ochrony państwa zawiadamia niezwłocznie
                        jednostki organizacyjne, które zleciły przedsiębiorcy,
                        jednostce naukowej lub badawczo-rozwojowej wykonanie
                        umowy albo zadania.
                      4. Przedsiębiorca, jednostka naukowa lub badawczo-
                        rozwojowa może ponownie ubiegać się o wydanie
                        świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego po ustaniu
                        przyczyn odmowy jego wydania lub cofnięcia, jednak
                        w terminie nie krótszym niż rok od otrzymania decyzji
                        o odmowie wydania lub decyzji o jego cofnięciu.

              Art. 72a. Decyzje o odmowie wydania i o cofnięciu świadectwa
                       bezpieczeństwa przemysłowego nie wymagają uzasadnienia.

              Art. 73. Świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego, decyzja
                      o odmowie wydania oraz decyzja o cofnięciu świadectwa
                      bezpieczeństwa przemysłowego powinny zawierać:
                      1) oznaczenie służby ochrony państwa, która wydała, odmówiła 
                        wydania bądź cofnęła świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego,
                      2) miejsce i datę wystawienia,
                      3) nazwę podmiotu i adres jego siedziby,
                      4) podstawę prawną,
                      5) stwierdzenie wydania świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego, 
                        odmowy wydania lub jego cofnięcia,
                      6) w przypadku wydania świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego 
                        - jego stopień, klauzulę tajności oraz termin ważności,
                      7) imienną pieczęć i czytelny podpis upoważnionego funkcjonariusza 
                        albo żołnierza służby ochrony państwa.

              Art. 74. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia,
                      wzory:
                      1) kwestionariusza bezpieczeństwa przemysłowego,
                      2) świadectw bezpieczeństwa przemysłowego,
                      3) decyzji o odmowie wydania świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego,
                      4) decyzji o cofnięciu świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego
                      - umożliwiające jednoznaczną identyfikację osoby, której
                      dokumenty te dotyczą.

              Art. 74a. 1. Służby ochrony państwa pobierają opłaty za:
                         1) przeprowadzenie postępowań sprawdzających, o których mowa
                           w art. 68,
                         2) wydanie świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego, o którym
                           mowa w art. 70,
                         3) przeprowadzenie postępowań sprawdzających, o których mowa
                           w art. 37 ust. 2 i 3.
                       2. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do jednostek
                         organizacyjnych wymienionych w art. 1 ust. 2 pkt 1-4
                         oraz przedsiębiorstw państwowych i spółek prawa
                         handlowego, których jedynym udziałowcem jest Skarb
                         Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego.
                       3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze
                         rozporządzenia, wysokość i tryb pobierania opłat, o
                         których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem kosztów
                         ponoszonych na przeprowadzenie czynności, o których
                         mowa w art. 37 ust. 2 i 3 oraz art. 68 i 70.

              Art. 75. 1. Dane zgromadzone w postępowaniu, o którym mowa
                       w art. 68 ust. 1, podlegają ochronie i mogą być
                       wykorzystywane wyłącznie w celu określonym w ustawie,
                       a ich przekazywanie i udostępnianie innym osobom jest
                       zabronione.
                     2. Dane, o których mowa w ust. 1, mogą być udostępniane
                       przez służby ochrony państwa wyłącznie na żądanie sądu
                       lub prokuratora dla celów postępowania karnego albo
                       Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej lub Prezesowi
                       Rady Ministrów, gdy wymaga tego istotny interes
                       Rzeczypospolitej Polskiej.
                     3. Akta postępowań sprawdzających prowadzonych w
                       odniesieniu do przedsiębiorców, jednostek naukowych lub
                       badawczo-rozwojowych są przechowywane jako wyodrębniona
                       część w archiwach służb ochrony państwa.

              Art. 76. 1. W przypadku gdy przedsiębiorca, jednostka naukowa lub
                       badawczo-rozwojowa zamierza ubiegać się lub ubiega się o
                       wykonanie umowy albo zadań związanych z dostępem do
                       informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową,
                       świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego nie jest
                       wymagane, z zastrzeżeniem art. 67. Przepisy art. 71 ust.
                       1-4 oraz art. 71a ust. 2 stosuje się odpowiednio.
                     2. Przedsiębiorca, jednostka naukowa lub badawczo-
                       rozwojowa, o których mowa w ust. 1, są obowiązani
                       powołać pełnomocnika ochrony oraz spełniać inne
                       wymagania ustawy w zakresie ochrony informacji
                       niejawnych, stosownie do ich klauzuli tajności.
                     3. Na wniosek przedsiębiorcy, jednostki naukowej lub
                       badawczo-rozwojowej, o których mowa w ust. 1, zwykłe
                       postępowanie sprawdzające wobec osób wymienionych w art.
                       68 ust. 4, z wyjątkiem osoby kandydata na pełnomocnika
                       ochrony, może przeprowadzić pełnomocnik ochrony
                       jednostki organizacyjnej zawierającej umowę lub
                       zlecającej zadanie, o których mowa w ust. 1. Wniosek
                       składa się do kierownika jednostki organizacyjnej, która
                       zleca wykonanie takiej umowy lub zadania.
                     4. Szkolenie w zakresie ochrony informacji niejawnych
                       osób wymienionych w art. 68 ust. 4, przeprowadza
                       pełnomocnik ochrony jednostki organizacyjnej
                       zawierającej umowę lub zlecającej zadanie, o których
                       mowa w ust. 1.";
  
          37) załącznik nr 1 "Wykaz rodzajów informacji niejawnych stanowiących
             tajemnicę państwową" otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do
             niniejszej ustawy;

          38) załącznik nr 2 "Ankieta bezpieczeństwa osobowego" otrzymuje brzmienie
             określone w załączniku nr 2 do niniejszej ustawy.

      Art. 2. W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie
papierami wartościowymi w art. 160 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
            "Art. 160. 1. Nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej
                      oraz informacji poufnej złożenie zawiadomienia o
                      popełnieniu przestępstwa oraz przekazanie informacji
                      służbom ochrony państwa w związku z postępowaniami
                      sprawdzającymi prowadzonymi na podstawie przepisów
                      o ochronie informacji niejawnych.".

      Art. 3. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe wprowadza
się następujące zmiany:
            1) w art. 105 w ust. 1 w pkt 2 lit. k otrzymuje brzmienie:
               "k) służb ochrony państwa, Agencji Wywiadu, Policji,
                  Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej, Służby Więziennej i
                  ich posiadających pisemne upoważnienie funkcjonariuszy lub
                  żołnierzy w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia
                  postępowania sprawdzającego na podstawie przepisów o ochronie
                  informacji niejawnych,";
            2) w art. 110 po pkt 4 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
               "5) służb ochrony państwa w związku z postępowaniami
                  sprawdzającymi prowadzonymi na podstawie przepisów o ochronie
                  informacji niejawnych.".

      Art. 4. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
wprowadza się następujące zmiany:
             1) w art. 297 w § 1 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
                "7) służbom ochrony państwa, Agencji Wywiadu, Policji,
                   Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej, Służbie Więziennej
                   i ich posiadającym pisemne upoważnienie funkcjonariuszom lub
                   żołnierzom w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia
                   postępowania sprawdzającego na podstawie przepisów
                   o ochronie informacji niejawnych.";
             2) w art. 298:
                 a) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
                    "5) sądowi, prokuratorowi, a także upoważnionym pisemnie
                       przez prokuratora funkcjonariuszom Policji lub Agencji
                       Bezpieczeństwa Wewnętrznego - w związku z toczącym się
                       postępowaniem,",
                 b) po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
                    "5a) służbom ochrony państwa, Agencji Wywiadu, Policji,
                        Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej, Służbie
                        Więziennej i ich posiadającym pisemne upoważnienie
                        funkcjonariuszom lub żołnierzom w zakresie niezbędnym
                        do przeprowadzenia postępowania sprawdzającego na
                        podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych,".

      Art. 5. Do postępowań sprawdzających wszczętych i nie zakończonych przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy tej ustawy.

      Art. 6. Poświadczenia bezpieczeństwa wydane przed dniem wejścia w życie
ustawy zachowują ważność w zakresie i okresie, na jaki zostały wydane.

      Art. 7. Świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego wydane przedsiębiorcom,
jednostkom naukowym lub badawczo-rozwojowym w związku z wykonaniem umowy lub
zadania łączącego się z dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę
państwową zachowują ważność do czasu zakończenia danej umowy lub zadania, ale
nie dłużej niż 2 lata od dnia wejścia w życie ustawy.

      Art. 8. Dotychczasowe przepisy wykonawcze, wydane na podstawie upoważnień
ustawowych zmienianych niniejszą ustawą, zachowują moc do czasu ich zastąpienia
przez przepisy wykonawcze wydane na podstawie upoważnień ustawowych w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż 6 miesięcy od dnia wejścia w
życie niniejszej ustawy.

      Art. 9. Ogłoszenie teksu jednolitego ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r.
o ochronie informacji niejawnych nastąpi w terminie 6 miesięcy od dnia
ogłoszenia niniejszej ustawy.

      Art. 10. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.








__________________________________________________________________________________
[1] Niniejszą ustawą zmienia się również ustawy: ustawę z dnia 21 sierpnia
  1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz.U. z 2002 r.
  Nr 49, poz. 447 oraz z 2001 r. Nr 110, poz. 189); ustawę z dnia 29 sierpnia
  1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z 2001 r. Nr 130,
  poz. 1450 i Nr 111, poz. 1195 oraz z 2002 r. Nr 126, poz. 1070, Nr 141, poz.
  1178, Nr 144, poz.1208 i Nr 169, poz.1387); ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. -
  Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083, z 1998 r. Nr
  106, poz. 668, z 1999 r. Nr 11, poz. 95, z 2000 r. Nr 94, poz. 1037,Nr 116, poz.
  1216, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 16, poz. 166, Nr 39,
  poz. 459, Nr 42, poz. 475, Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368 i Nr 130, poz.
  1458 oraz z 2002 r. Nr 89, poz. 804, Nr 113, poz. 984 i Nr 169, poz. 1387).
[2] Zmiany ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509 oraz z
   2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387).
[3] Zmiany ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z 2000 r.
   Nr 70, poz. 816, Nr 104, poz. 1103, Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 14, poz.
   143, Nr 81, poz. 877, Nr 110, poz. 1189 z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz.
   676, Nr 89, poz. 804, Nr 141, poz. 1178, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387 i
   Nr 216, poz. 1824 oraz z 2003 r. Nr 84, poz. 774.
[4] Zmiany ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z 2000 r.
   Nr 50, poz. 580, Nr 62, poz. 717, Nr 73, poz. 852 i Nr 93, poz. 1027, z 2001 r.
   Nr 98, poz. 1071 i Nr 106, poz. 1149, z 2002 r. Nr 74, poz. 676 oraz z 2003 r.
   Nr 17, poz. 155 i Nr 111, poz. 1061.