P r o j e k t U S T A W A z dnia o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych Art. 1. W ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr ... poz. ...) art. 15 otrzymuje brzmienie: "Art. 15. 1. Dodatek z tytułu podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania przysługuje matce lub ojcu dziecka, opiekunowi prawnemu albo opiekunowi faktycznemu dziecka lub osobie uczącej się: 1) na częściowe pokrycie wydatków związanych z zamieszkaniem w miejscowości, w której znajduje się siedziba szkoły ponadpodstawowej lub ponadgimnazjalnej – w wysokości 80,00 zł miesięcznie na dziecko albo 2) na pokrycie wydatków związanych z zapewnieniem dziecku możliwości dojazdu z miejsca zamieszkania do miejscowości, w której znajduje się siedziba szkoły, w przypadku dojazdu do szkoły ponadpodstawowej lub ponad gimnazjalnej – w wysokości rzeczywistych kosztów dojazdu dziecka do szkoły nie więcej jednak niż 50,00 zł miesięcznie na dziecko. 2.Dodatek przysługuje przez 10 miesięcy w roku w okresie pobierania nauki od września do czerwca następnego roku kalendarzowego.". Art. 2. Osobie uprawnionej w dniu wejścia w życie ustawy do otrzymania dodatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, przysługuje jednorazowy dodatek w wysokości 100,00 zł na dziecko, za okres od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r. Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r. U Z A S A D N I E N I E Projektowana nowelizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych rozszerza zawartą w art. 15 możliwość otrzymania dodatku z tytułu pobierania przez dziecko nauki poza miejscem zamieszkania, na dzieci, które dojeżdżają do szkoły ponadpodstawowej lub ponadgimnazjalnej, a nie korzystają z zakwaterowania poza miejscem zamieszkania. Wysokość dodatku na te dzieci odpowiadałaby rzeczywistym kosztom dojazdu dziecka do szkoły, nie przekraczającym jednakże 50,00 zł. Takie uregulowanie pozwoli na zrekompensowanie kosztów dojazdu dziecka do szkoły poza miejscem jego zamieszkania. Przysługiwać będzie wówczas, gdy dziecko jest dowożone lub dojeżdża do miejscowości, w której znajduje się siedziba szkoły – innej niż miejsce jego stałego zamieszkania. Pomoc udzielona tym rodzinom pomoże w podjęciu decyzji co do dalszej nauki dziecka, a także dokonania wyboru pomiędzy codziennymi, długimi dojazdami do szkoły a umieszczeniem dziecka w internacie, bursie, ewentualnie na stancji. Wprowadzona zmiana pozwoli na uproszczenie systemu pomocy edukacyjnej dla uczniów, a jednocześnie pozwoli na precyzyjne zaadresowania odbiorców tej pomocy. Poprzez umieszczenie tego świadczenia w pakiecie świadczeń rodzinnych zostanie ono skierowane wyłącznie do uczniów spełniających odpowiednie kryteria dochodowe. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r., ale przepis art. 2 oznacza, że osoby uprawnione do korzystania z tego świadczenia będą miały możliwość ubiegania się o zwrot kosztów dojazdu dziecka do szkoły za okres od stycznia do kwietnia 2004 r., w postaci jednorazowego dodatku w wysokości 100,00 zł na jedno dziecko. Ocena skutków regulacji (OSR) 1.Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego Na podstawie danych GUS oraz według szacunków Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu przewiduje się, że z tej formy pomocy korzystać będzie około 385 tysięcy uczniów, na łączną kwotę około 154 mln zł (385 tysięcy uczniów x 50 zł koszt dojazdu x 6 miesięcy + 385 tysięcy uczniów x kwota ryczałtowa 100 zł za 4 miesiące). W szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych wszystkich typów uczy się obecnie ponad 2 mln 200 tys. uczniów. Około 30% z nich dojeżdża do szkoły w innej miejscowości, co daje liczbę 665 tys. Przy uwzględnieniu progu dochodowego 504 zł oraz przy założeniu, że 58% ogółu obywateli żyje w niedostatku (wg danych GUS i Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej) można oszacować liczbę uczniów spełniających warunki do uzyskania pomocy, o której mowa w niniejszej ustawie. Będzie z niej korzystało około 385 tysięcy uczniów. Koszt dojazdu określa się na 50 zł miesięcznie na jedno dziecko, przy założeniu, że pomoc ta będzie udzielana na czas trwania nauki w każdym roku szkolnym (od września do czerwca). Powyższe szacunki wskazują, że kwota 154 mln zł wystarczy na pokrycie zobowiązań ustawowych w roku 2004. 2.Wpływ regulacji na rynek pracy Realizacja projektu ustawy nie będzie miała wpływu na rynek pracy. 3.Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki Brak wpływu regulacji na konkurencyjność gospodarki. 4.Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny Brak wpływu proponowanych regulacji na sytuację i rozwój regionalny.