P r o j e k t U S T A W A z dnia....................... o zmianie ustawy Prawo o miarach Art. 1. W ustawie z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach (Dz. U. Nr 63, poz. 636 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360 oraz z 2003 r. Nr 170, poz. 1652) wprowadza się następujące zmiany: 1)w art. 2 uchyla się ust. 2; 2) w art. 4: a) pkt 8 otrzymuje brzmienie: "8) wymagania wymagania techniczne i metrologiczne, które powinien spełniać przyrząd pomiarowy,", b) pkt 10 otrzymuje brzmienie: "10) badanie typu zespół czynności mających na celu wykazanie, czy przyrząd pomiarowy danego typu spełnia wymagania, i stanowiących podstawę zatwierdzenia typu,", c) uchyla się pkt 11, d) pkt 12 i 13 otrzymują brzmienie: "12) zatwierdzenie typu potwierdzenie, w drodze decyzji, że typ przyrządu pomiarowego spełnia wymagania, 13) legalizacja zespół czynności obejmujących sprawdzenie, stwierdzenie i poświadczenie dowodem legalizacji, że przyrząd pomiarowy spełnia wymagania,", e) dodaje się pkt 18-20 w brzmieniu: "18) wzorcowanie zbiorników statków zespół czynności mających na celu określenie pojemności zbiorników statków żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, 19) znak zatwierdzenia typu znak umieszczany na przyrządzie pomiarowym, poświadczający jego zgodność z zatwierdzonym typem, 20) dowód legalizacji świadectwo legalizacji lub cecha legalizacji umieszczana na przyrządzie pomiarowym, poświadczające dokonanie legalizacji."; 3) art. 5 otrzymuje brzmienie: "Art. 5. 1. Legalnymi jednostkami miar są: 1) jednostki Międzynarodowego Układu Jednostek Miar (SI), 2) jednostki nienależące do Międzynarodowego Układu Jednostek Miar (SI), dopuszczone do stosowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, 3) dziesiętne podwielokrotności i wielokrotności jednostek, o których mowa w pkt 1 i 2. 2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia: 1) legalne jednostki miar nienależące do Międzynarodowego Układu Jednostek Miar (SI), które mogą być stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, 2) nazwy, definicje i oznaczenia legalnych jednostek miar, 3) przedrostki i ich oznaczenia przeznaczone do tworzenia dziesiętnych podwielokrotności i wielokrotności legalnych jednostek miar, 4) zasady pisowni oznaczeń legalnych jednostek miar przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych."; 4) po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu: "Art. 6a. 1. W celu zapewnienia przekazywania wartości legalnych jednostek miar od państwowych wzorców jednostek miar do przyrządów pomiarowych organy administracji miar mogą, na wniosek zainteresowanych podmiotów, wykonywać wzorcowanie przyrządów pomiarowych. 2. Wzorcowanie, na wniosek zainteresowanego podmiotu, może dodatkowo obejmować stwierdzenie zgodności przyrządu pomiarowego ze wskazanymi przez niego wymaganiami lub specyfikacjami. 3. Wynik wzorcowania, pozwalający na przypisanie wskazaniom przyrządu pomiarowego odpowiednich wartości wielkości mierzonej lub na wyznaczenie poprawek tych wskazań oraz błędów, jest poświadczany przez organ admi nistracji miar w świadectwie wzorcowania."; 5)art. 8 otrzymuje brzmienie: "Art. 8. 1. Przyrządy pomiarowe, które mogą być stosowane: 1) w ochronie zdrowia, życia i środowiska, 2) w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego, 3) w ochronie praw konsumenta, 4) przy pobieraniu opłat, podatków i innych należności budżetowych oraz ustalaniu opustów, kar umownych, wynagrodzeń i odszkodowań, a także przy pobieraniu i ustalaniu podobnych należności i świadczeń, 5) przy dokonywaniu kontroli celnej, 6) w obrocie i są określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 6, podlegają prawnej kontroli metrologicznej. 2. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych jest wykonywana przez: 1) zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego na podstawie badania typu przed wprowadzeniem typu przyrządu pomiarowego do obrotu lub 2) legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową przed wprowadzeniem danego egzemplarza przyrządu pomiarowego do obrotu lub użytkowania, a także 3) legalizację ponowną w stosunku do przyrządów pomiarowych wprowadzonych do obrotu lub użytkowania. 3. Legalizacja jednostkowa jest legalizacją pierwotną przyrządu pomiarowego w wykonaniu jednostkowym, skonstruowanego dla określonego, szczególnego zastosowania. 4. Legalizacja ponowna obejmuje legalizację przyrządu pomiarowego: 1) w związku z upływem okresu ważności legalizacji pierwotnej lub poprzedniej legalizacji ponownej, 2) w związku z jego instalacją w miejscu użytkowania, przed upływem okresu ważności legalizacji pierwotnej, jeżeli sprawdzenie zgodności z wymaganiami powinno być wykonane przed i po zainstalowaniu tego przyrządu w miejscu użytkowania, 3) po jego naprawie, 4) w związku z utratą ważności legalizacji z przyczyn, o których mowa w art. 8n ust. 4. 5. Zakres prawnej kontroli metrologicznej, w zależności od rodzaju przyrządu pomiarowego, może obejmować: 1) zatwierdzenie typu i legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową oraz legalizację ponowną, 2) zatwierdzenie typu i legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową, 3) wyłącznie zatwierdzenie typu, 4) legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową i legalizację ponowną. 6. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz zakres tej kontroli w stosunku do danego rodzaju przyrządów, mając na względzie niezbędność, z punktu widzenia obszarów zastosowań, objęcia określonych przyrządów pomiarowych prawną kontrolą metrologiczną, zakres ilościowy tych za stosowań, dziedziny pomiarowe, w których są one stosowane oraz zobowiązania wynikające z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych."; 6) po art. 8 dodaje się art. 8a-8n w brzmieniu: "Art. 8a. 1. Przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli metrologicznej mogą być wprowadzane do obrotu i użytkowania oraz użytkowane tylko wówczas, jeżeli posiadają odpowiednio ważną decyzję zatwierdzenia typu lub ważną legalizację. 2. Za równoważne zatwierdzeniu typu i legalizacji pierwotnej Prezes Głównego Urzędu Miar, zwany dalej "Prezesem", może uznać, w drodze decyzji, odpowiednie dokumenty potwierdzające dokonanie prawnej kontroli metrologicznej przyrządu pomiarowego przez właściwe zagraniczne instytucje metrologiczne. Art. 8b. 1. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych jest wykonywana przez organy administracji miar oraz, w zakresie udzielonych upoważnień, przez upoważnione podmioty. 2. Postępowania w sprawach zatwierdzenia typu przyrządów pomiarowych prowadzi Prezes. 3. Legalizacji przyrządów pomiarowych dokonują: 1) Prezes w zakresie legalizacji jednostkowej, 2) Prezes i organy administracji miar, o których mowa w art. 10 pkt 2 w zakresie legalizacji pierwotnej przyrządów pomiarowych, które są legalizowane bez zatwierdzenia typu, 3) organy administracji miar oraz podmioty upoważnione do przeprowadzania legalizacji pierwotnej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych w zakresie legalizacji pierwotnej przyrządów pomiarowych, których typ jest zatwierdzony, 4) organy administracji miar oraz podmioty upoważnione do przeprowadzania legalizacji ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych w zakresie legalizacji ponownej. Art. 8c. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych może być przeprowadzana w: 1) siedzibie organu administracji miar, 2) punkcie legalizacyjnym, 3) miejscu zainstalowania lub użytkowania przyrządu pomiarowego, jeżeli wynika to z wymagań, 4) miejscu wykonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej przez podmiot, któremu Prezes udzielił upoważnienia do wykonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej. Art. 8d. 1. Z wnioskiem o zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego może wystąpić producent lub jego upoważniony przedstawiciel. 2. Do wniosku o zatwierdzenie typu dołącza się dokumentację niezbędną do przeprowadzenia badania typu, a w szczególności dokumentację techniczno-konstrukcyjną typu przyrządu pomiarowego oraz przynajmniej jeden egzemplarz przyrządu pomiarowego reprezentujący typ, który ma zostać zatwierdzony, albo wskazuje się we wniosku miejsce zainstalowania tego egzemplarza, jeżeli wynika to z wymagań. Art. 8e. 1. Jeżeli dane zawarte we wniosku o zatwierdzenie typu nie są kompletne lub nie zostały do niego dołączone wymagane dokumenty, Prezes wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. 2. Jeżeli wnioskodawca nie uzupełni wniosku w terminie, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia. Art. 8f. 1. Jeżeli wniosek o zatwierdzenie typu jest kompletny przeprowadza się badanie typu przyrządu pomiarowego. 2. Badanie typu przyrządu pomiarowego obejmuje: 1) analizę dokumentów i badanie charakterystyk technicznych oraz metrologicznych określonej liczby egzemplarzy reprezentującego typ przyrządu pomiarowego albo 2) analizę dokumentów, jeżeli wnioskodawca przedstawił protokoły z wynikami badań, przeprowadzonych przez właściwe instytucje metrologiczne lub upoważnione laboratoria, wykazującymi, że typ przyrządu pomiarowego spełnia wymagania. 3. W wyniku przeprowadzonego badania typu Prezes może wydać odpowiednio decyzję: 1) zatwierdzenia typu, 2) zatwierdzenia typu z ograniczeniami, w szczególności co do: liczby przyrządów pomiarowych, które mogą być wprowadzone do obrotu, zobowiązania wnioskodawcy do informowania organów administracji miar o miejscu za instalowania przyrządów lub ograniczenia zakresu ich zastosowania, w przypadku gdy w danym typie przyrządów pomiarowych zostały wprowadzone nowe rozwiązania tech niczne, które nie zostały przewidziane w wymaganiach, 3) odmawiającą zatwierdzenia typu, gdy przyrząd pomiarowy nie spełnia wymagań. 4. Na wniosek producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela, Prezes może zmienić wydaną decyzję zatwierdzenia typu, w szczególności w przypadku modyfikacji przyrządu pomiarowego lub wprowadzenia do niego nowych elementów, jeżeli mają one lub mogą mieć wpływ na wyniki pomiarów, warunki właściwego stosowania lub warunki techniczne użytkowania tych przyrządów, po ponownym przeprowadzeniu w niezbędnym zakresie badania typu. 5. Wydając decyzję, o której mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, Prezes: 1) nadaje znak zatwierdzenia typu, jeżeli przyrząd pomiarowy podlega wyłącznie zatwierdzeniu typu, 2) może nadać znak zatwierdzenia typu, jeżeli przyrząd pomiarowy podlega zatwierdzeniu typu i legalizacji, 3) może określić miejsca umieszczania cech legalizacji oraz cech zabezpieczających na przyrządach pomiarowych zgodnych z zatwierdzonym typem. 6. Jeżeli jest to niezbędne dla scharakteryzowania i identyfikacji typu przyrządu pomiarowego oraz objaśnienia jego działania, do decyzji mogą być dołączone opisy, rysunki, wykresy lub fotografie. Art. 8g. 1. Prezes, w drodze decyzji, cofa zatwierdzenie typu, jeżeli przyrządy pomiarowe wykonane zgodnie z zatwierdzonym typem wykazują usterki niezwiązane z wymaganiami, utrudniające ich zamierzone użytkowanie. 2.Prezes może cofnąć zatwierdzenie typu w przypadku stwierdzenia, że: 1) przyrządy pomiarowe wprowadzone do obrotu lub użytkowania są niezgodne z zatwierdzonym typem lub nie spełniają wymagań, 2) ograniczenia określone w decyzji zatwierdzenia typu nie są przestrzegane. Art. 8h. 1. Okres ważności zatwierdzenia typu wynosi dziesięć lat, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej. 2. Okres ważności, na wniosek producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela, może być przedłużany o kolejne okresy dziesięcioletnie. 3. Okres ważności zatwierdzenia typu z ograniczeniami nie może przekraczać 2 lat i może być przedłużony nie więcej niż o 3 lata. 4. Okres ważności nie może być przedłużony, jeżeli nastąpiła zmiana wymagań a decyzja zatwierdzenia typu nie mogłaby być wydana na podstawie zmienionych przepisów. 5. W przypadku gdy okres ważności nie zostanie przedłużony, zatwierdzenie typu uznaje się za ważne w odniesieniu do przyrządów pomiarowych wprowadzonych już do użytkowania. Art. 8i. Producent, na wszystkich przyrządach pomiarowych podlegających: 1) wyłącznie zatwierdzeniu typu umieszcza nadany znak zatwierdzenia typu, 2) zatwierdzeniu typu i legalizacji może umieścić znak zatwierdzenia typu, jeżeli został nadany. Art. 8j. 1. Legalizacja pierwotna albo legalizacja jednostkowa przyrządu pomiarowego jest dokonywana na wniosek: 1) producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela, 2) importera. 2. Do wniosku o legalizację pierwotną przyrządu pomiarowego niepodlegającego zatwierdzeniu typu oraz do wniosku o legalizację jednostkową dołącza się dokumentację techniczno-konstrukcyjną przyrządu pomiarowego. Art. 8k. Legalizacja ponowna przyrządu pomiarowego jest dokonywana na wniosek: 1) użytkownika, 2) wykonawcy naprawy lub instalacji przyrządu pomiarowego. Art. 8l. Organ administracji miar oraz podmiot upoważniony odmawiają dokonania legalizacji, jeżeli: 1) typ zgłoszonego przyrządu pomiarowego, podlegającego zatwierdzeniu typu, nie jest zatwierdzony, 2) przyrząd pomiarowy jest uszkodzony, niekompletny lub nieprzygotowany do sprawdzenia, 3) czynności związane z legalizacją mają być wykonywane w miejscu, o którym mowa w art. 8c pkt 3, a wnioskodawca nie zapewnił właściwych warunków do ich wykonania. Art. 8m. 1. Organ administracji miar oraz podmiot upoważniony przeprowadzają podczas legalizacji sprawdzenie przyrządu pomiarowego pod względem zgodności z wymaganiami. 2. Podczas legalizacji pierwotnej sprawdzenie obejmuje: 1) zgodność konstrukcji, wykonania, materiałów i charakterystyk metrologicznych z zatwierdzonym typem lub wymaganiami, 2) wymagane oznaczenia i znaki, 3) zgodność konstrukcji z dokumentacją techniczno- konstrukcyjną, jeżeli zatwierdzenie typu nie jest wymagane. 3. Podczas legalizacji jednostkowej sprawdzenie obejmuje: 1) analizę dokumentów i badanie charakterystyk technicznych oraz metrologicznych przyrządu albo 2) analizę dokumentów, jeżeli wnioskodawca przedstawił protokoły z wynikami badań przeprowadzonych przez właściwe instytucje metrologiczne lub upoważnione laboratoria, wykazującymi, że przyrząd pomiarowy spełnia wymagania. 4. Podczas legalizacji ponownej sprawdzenie obejmuje: 1) oględziny przyrządu, w celu stwierdzenia czy przyrząd pomiarowy nie jest uszkodzony i czy istnieją wymagane oznaczenia i znaki, 2) zgodność charakterystyk metrologicznych z wymaganiami. 5. Legalizacja pierwotna jednorodnej partii przyrządów pomiarowych może być wykonana jako sprawdzenie każdego egzemplarza przyrządu pomiarowego albo z zastosowaniem metody statystycznej. Art. 8n. 1. W przypadku stwierdzenia, na podstawie prze prowadzonego sprawdzenia przyrządu pomiarowego, że przyrząd pomiarowy spełnia wymagania, organ administracji miar lub podmiot upoważniony poświadczają dowodem legalizacji dokonanie legalizacji oraz zabezpieczają, jeżeli jest to niezbędne, określone elementy przyrządu pomiarowego przed dostępem osób nieuprawnionych, za pomocą cech zabezpieczających. 2. Legalizacja jest ważna przez czas określony. 3. Jeżeli przyrząd pomiarowy podlega tylko zatwierdzeniu typu i legalizacji pierwotnej albo legalizacji jednostkowej, legalizacja jest ważna przez czas nieokreślony. 4. Legalizacja traci ważność w przypadku: 1) stwierdzenia, że przyrząd pomiarowy przestał spełniać wymagania, 2) uszkodzenia przyrządu pomiarowego, 3) uszkodzenia albo zniszczenia cechy legalizacji lub cechy zabezpieczającej, 4) zmiany miejsca instalacji lub użytkowania przyrządu pomiarowego, w którym legalizacja była wykonana."; 7) art. 9 otrzymuje brzmienie: "Art. 9. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia: 1) tryb zgłaszania przyrządów pomiarowych do prawnej kontroli metrologicznej, a w szczególności dane, jakie powinien zawierać wniosek o jej przeprowadzenie oraz rodzaje dokumentów dołączanych do wniosku, w tym zakres dokumentacji techniczno- -konstrukcyjnej, a także przypadki, kiedy do wniosku o zatwierdzenie typu powinna być dołączona większa liczba egzemplarzy reprezentujących typ przyrządu pomiarowego, 2) szczegółowy sposób przeprowadzania prawnej kontroli metrologicznej, w tym przypadki, kiedy legalizacja pierwotna może być dokonywana za pomocą metody statystycznej i sposób jej dokonywania, 3) dowody legalizacji wydawane dla określonych rodzajów przyrządów pomiarowych, 4) okresy ważności legalizacji określonych rodzajów przyrządów pomiarowych, uwzględniając w szczególności warunki użytkowania tych przyrządów i przewidywane obszary ich zastosowań, 5) wzory: a) decyzji zatwierdzenia typu i świadectw legalizacji, mając na względzie konieczność zamieszczenia niezbędnych informacji w tych dokumentach, b) znaków zatwierdzenia typu, cech legalizacji i cech zabezpieczających, ustalając ich kształt i wymiary, 6) wartości podstawowych stałych fizycznych i liczbowe dane odniesienia dla właściwości określonych substancji i materiałów, wykorzystywanych przy wykonywaniu prawnej kontroli metrologicznej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych."; 8) po art. 9 dodaje się art. 9a i 9b w brzmieniu: "Art. 9a. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzeń, dla poszczególnych rodzajów lub grup przyrządów pomiarowych: 1) wymagania, którym powinny odpowiadać przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli metrologicznej w zakresie konstrukcji, wykonania, materiałów oraz charakterystyk metrologicznych, a także, jeżeli jest to niezbędne, w zakresie warunków właściwego stosowania oraz miejsc umieszczania cech zabezpieczających, 2) szczegółowy zakres badań wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej a także, jeżeli jest to niezbędne, sposoby i metody ich przeprowadzania, 3) zakres informacji, jakie powinna zawierać instrukcja obsługi oraz dodatkowe dokumenty poświadczające charakterystyki metrologiczne przyrządu pomiarowego, jeżeli są one niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia badania danego rodzaju przyrządu pomiarowego przy uwzględnieniu przeznaczenia przyrządów pomiarowych oraz zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych. Art. 9b. 1. Organy administracji miar, na wniosek zainte resowanych podmiotów, wykonują wzorcowanie zbiorników statków żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej. 2. Wykonanie wzorcowania organ administracji miar poświadcza przez wydanie świadectwa wzorcowania i nałożenie cech zabezpieczających, o których mowa w art. 8n ust. 1, na określone elementy zbiornika. 3. Okres ważności świadectwa wzorcowania i cech zabezpieczających wynosi 12 lat. 4. Świadectwo wzorcowania i cechy zabezpieczające tracą ważność w przypadku zniekształcenia zbiornika, jego naprawy lub zmiany konstrukcji w sposób powodujący zmianę jego charakterystyki pomiarowej. 5. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób wzorcowania zbiorników statków i dokumentowania jego wyników, warunki wydawania świadectw wzorcowania i nakładania cech zabezpieczających, a także wzór świadectwa wzorcowania, przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych."; 9) w art. 10 pkt 1 otrzymuje brzmienie: "1) Prezes Głównego Urzędu Miar, będący centralnym organem administracji rządowej,"; 10) art. 12 otrzymuje brzmienie: "Art. 12. 1. Prezesa powołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki, na okres 6 lat. 2. Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa przed upływem kadencji, w przypadku: 1) rezygnacji ze stanowiska, 2) trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków na skutek choroby, potwierdzonej orzeczeniem lekarskim, 3) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione umyślnie, 4) rażącego naruszenia obowiązków wynikających z ustawy. 3. Wiceprezesów Urzędu powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw gospodarki na wniosek Prezesa. 4. Dyrektorów powołuje i odwołuje Prezes. 5. Naczelników powołuje i odwołuje Prezes na wniosek właściwego dyrektora. 6. Prezes sprawuje nadzór i kontrolę prawidłowości wykonywania przez dyrektorów i naczelników zadań należących do ich zakresu działania."; 11) art. 14 otrzymuje brzmienie: "Art. 14. 1. Organizację Urzędu określa statut, nadany przez ministra właściwego do spraw gospodarki, w drodze zarządzenia, który podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski". 2. Organizację okręgowych urzędów miar określają regulaminy nadane przez Prezesa, w drodze zarządzenia, przy uwzględnieniu potrzeb gospodarki i możliwości technicznych tych urzędów. 3. Organizację obwodowych urzędów miar określają regulaminy nadane przez Prezesa, w drodze zarządzenia, na wniosek dyrektorów, przy uwzględnieniu potrzeb gospodarki i możliwości technicznych tych urzędów."; 12) w art. 16 pkt 9 i 10 otrzymują brzmienie: "9) udzielanie i cofanie, w drodze decyzji, upoważnień do legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych, 10) wydawanie, odmowa wydania i cofanie, w drodze decyzji, zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie wykonywania napraw lub instalacji oraz sprawdzania określonych rodzajów przyrządów pomiarowych,"; 13) po art. 16 dodaje się art. 16a-16g w brzmieniu: "Art. 16a. 1. Prezes może udzielić upoważnienia do wykonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych, na wniosek zainteresowanego podmiotu, do którego należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnianie warunków do wydania upoważnienia. 2. Podmiot ubiegający się o wydanie upoważnienia powinien: 1) dysponować personelem posiadającym wiedzę techniczną, niezbędną do dokonywania legalizacji rodzajów przyrządów pomiarowych objętych wnioskiem, 2) dysponować wyposażeniem technicznym niezbędnym do wykonywania legalizacji danego rodzaju przyrządów pomiarowych, 3) być niezależny i bezstronny w stosunku do podmiotów wnioskujących o legalizację. 3. Upoważniony podmiot powinien prowadzić dokumentację wykonywanych czynności podczas legalizacji. 4. Prezes wydaje upoważnienie do legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej po sprawdzeniu, czy zainteresowany podmiot spełnia warunki do wydania upoważnienia. 5. Upoważnienie do legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej wydaje się na okres 36 miesięcy, przy czym okres jego ważności, na wniosek zainteresowanego podmiotu, może być przedłużany o kolejne okresy 36 miesięczne, po kontrolnym sprawdzeniu spełniania warunków do wydania upoważnienia. 6. Prezes może cofnąć udzielone upoważnienie przed upływem jego ważności, jeżeli w wyniku kontroli upoważnionego podmiotu stwierdza się, że podmiot przestał spełniać warunki wydania upoważnienia lub przy dokonywaniu legalizacji nie przestrzega obowiązujących przepisów. Art. 16b. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia: 1) rodzaje przyrządów pomiarowych, dla których mogą być wydawane upoważnienia do legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej, 2) tryb wydawania i przedłużania upoważnień do legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej, w tym dane, jakie powinien zawierać wniosek o wydanie lub przedłużenie upoważnienia oraz rodzaje dokumentów, jakie powinny być dołączone do wniosku, 3) szczegółowe warunki wydawania upoważnień, w tym sposób potwierdzania posiadania odpowiedniej wiedzy przez personel i zakres podstawowego wyposażenia technicznego niezbędnego do wykonywania legalizacji danych rodzajów przyrządów pomiarowych, 4) zakres i sposób dokumentowania przez podmioty upoważnione wykonywanych czynności podczas legalizacji mając na względzie zakres i rodzaj powierzanych czynności, konieczność ewidencjonowania niezbędnych danych o przyrządzie pomiarowym i wykonywanych czynnościach oraz zobowiązania wynikające z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych. Art. 16c. 1. Wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania pod względem zgodności z wymaganiami przed i po zainstalowaniu, po naprawie i okresowo określonych rodzajów przyrządów pomiarowych, jeżeli to wynika z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, wymaga uzyskania zezwolenia na wykonywanie tej działalności, zwanego dalej "zezwoleniem". 2. Organem właściwym w sprawach zezwoleń jest Prezes. 3. Przedsiębiorca ubiegający się o wydanie zezwolenia powinien: 1) dysponować personelem posiadającym wiedzę techniczną, niezbędną do wykonywania instalacji lub napraw oraz sprawdzania przyrządów pomiarowych, 2) dysponować wyposażeniem technicznym niezbędnym do wykonywania instalacji lub napraw oraz sprawdzania przyrządów pomiarowych, 3) być niezależny i bezstronny w stosunku do podmiotów, na rzecz których świadczy usługi. 4. Zezwolenie wydaje się na pisemny wniosek, który zawiera: 1) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, 2) numer REGON i numer identyfikacji podatkowej, 3) wskazanie rodzaju przyrządów pomiarowych co do których mają być wykonywane instalacje lub naprawy oraz sprawdzanie, 4) wskazanie miejsca świadczenia usług, 5) określenie zakresu świadczonych usług. 5. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające spełnianie warunków, o których mowa w ust. 3. Art. 16d. 1. Zezwolenie wydaje się na czas określony nie krótszy niż 12 miesięcy oraz nie dłuższy niż 48 miesięcy. 2. W zezwoleniu: 1) określa się: a) uprawnionego przedsiębiorcę oraz jego siedzibę i adres, b) rodzaje przyrządów pomiarowych oraz zakres usług objętych zezwoleniem, c) miejsce świadczenia usług, d) okres jego ważności, 2) nadaje się specjalną cechę, którą upoważniony przedsiębiorca umieszcza na zainstalowanym lub naprawionym oraz sprawdzonym przyrządzie pomiarowym, w celu potwierdzenia wykonania tych czynności. 3. Zezwolenie może zawierać dodatkowo inne informacje niezbędne do prawidłowej identyfikacji przedsiębiorcy i wykonywanych przez niego usług w zakresie napraw lub instalacji oraz sprawdzania. 4. Za wydanie zezwolenia pobiera się opłatę stanowiącą dochód budżetu państwa. 5. Przedsiębiorca posiadający zezwolenie powinien dokumentować i prowadzić ewidencję wykonywanych czynności przy naprawach, instalacji i sprawdzaniu przyrządów pomiarowych. 6. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia: 1) wzór wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania przyrządów pomiarowych, 2) rodzaje dokumentów dołączanych do wniosku, 3) zakres podstawowego wyposażenia technicznego niezbędnego do wykonywania instalacji lub napraw oraz sprawdzania przyrządów pomiarowych, 4) okresy, w jakich są wykonywane sprawdzenia tych przyrządów pomiarowych, 5) sposób dokumentowania i prowadzenia ewidencji wykonywanych czynności przy instalacji i naprawach przyrządów pomiarowych, 6) wzór specjalnej cechy nadawanej przedsiębiorcy, ustalając jej kształt i wymiary przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych. 7. Informacje o udzielonych i cofniętych zezwoleniach są ogłaszane przez Prezesa, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar, co najmniej raz w roku. Art. 16e. Prezes odmawia wydania zezwolenia, jeżeli: 1) wniosek o wydanie zezwolenia nie spełnia warunków określonych w art. 16c ust. 4 lub 2) nie są dołączone do niego wymagane dokumenty, lub 3) przedsiębiorca nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 16c ust. 3. Art. 16f. Prezes cofa zezwolenie, jeżeli: 1) przedsiębiorca przestał spełniać warunki określone w art. 16c ust. 3, 2) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywanie działalności gospodarczej objętej zezwoleniem, 3) podjęto decyzję o likwidacji lub ogłoszono upadłość przedsiębiorcy, 4) przedsiębiorca nie usunął w wyznaczonym terminie stanu faktycznego lub prawnego niezgodnego z przepisami prawa, 5) przedsiębiorca stosuje przyrządy pomiarowe nieposiadające dowodów prawnej kontroli metrologicznej. Art. 16g. 1. Organy administracji miar są uprawnione do prze prowadzania kontroli podmiotów i przedsiębiorców, o których mowa w art. 16a i art. 16c, w zakresie spełniania warunków niezbędnych do wykonywania udzielonych upoważnień i zezwoleń oraz przestrzegania przepisów ustawy. 2. Do kontroli upoważnionych podmiotów i uprawnionych przedsiębiorców stosuje się odpowiednio przepisy art. 21 ust. 1 pkt 1 i 4, ust. 2 i 4."; 14) w art. 17: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Prezes może, w drodze decyzji, na wniosek producenta, importera lub przedsiębiorcy dokonującego napraw lub instalacji, po zasięgnięciu opinii właściwego dyrektora, tworzyć na czas określony punkty legalizacyjne, uwzględniając potrzeby gospodarki.", b) ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Podmiot ubiegający się o utworzenie punktu legalizacyjnego jest obowiązany zapewnić warunki techniczno-organizacyjne do dokonywania legalizacji, a w szczególności zapewnić odpowiednie miejsce wykonywania legalizacji, właściwe wyposażenie techniczne punktu oraz udział personelu pomocniczego przy dokonywaniu legalizacji.", c) dodaje się ust. 4 w brzmieniu: "4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, dane, jakie powinien zawierać wniosek o utworzenie punktu, szczegółowe warunki utworzenia punktu legalizacyjnego i zakres wyposażenia technicznego punktu, uwzględniając specyfikę i zakres wykonywanych czynności podczas legalizacji."; 15) art. 18 otrzymuje brzmienie: "Art. 18. 1. Obwieszczenia Prezesa, o których mowa w art. 16 pkt 2, są ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski". 2. W Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar podlegają ogłoszeniu w szczególności: 1) rejestr zatwierdzonych typów przyrządów pomiarowych, 2) informacje o utworzeniu lub zniesieniu punktów legalizacyjnych, 3) informacje o zatwierdzonych przez właściwe organy i instytucje innych państw typach przyrządów pomiarowych, stosownie do wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, 4) zarządzenia Prezesa w sprawach, o których mowa w art. 14 ust. 2 i 3. 3. Informacje w sprawach wydanych decyzji zatwierdzenia typu, zmian decyzji i odmowy zatwierdzenia typu, cofnięcia zatwierdzenia typu oraz w sprawach wydanych i cofniętych zezwoleń, o których mowa w art. 16c, stosownie do wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, Prezes przekazuje właściwym instytucjom i organizacjom zagranicznym."; 16) w art. 21 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie: "4) kierowanie do właściwego organu zawiadomień o popełnieniu przestępstwa w przypadku uzasadnionych podejrzeń o fałszowanie dowodów przeprowadzenia prawnej kontroli metrologicznej,"; 17) po art. 21 dodaje się art. 21a w brzmieniu: "Art. 21a. 1. Prezes może, w drodze decyzji, zakazać wpro wadzenia do obrotu lub użytkowania przyrządów pomiarowych wykonanych zgodnie z zatwierdzonym typem, wykazujących usterki niezwiązane z wymaganiami, utrudniające ich zamierzone użytkowanie. 2. W stosunku do przyrządów pomiarowych podlegających wyłącznie zatwierdzeniu typu, Prezes może, w drodze decyzji, zakazać producentowi wprowadzania do obrotu lub użytkowania przyrządów pomiarowych danego typu, jeżeli po uprzednim wezwaniu, w wyznaczonym terminie, nie doprowadzi on produkowanych przyrządów pomiarowych do zgodności z zatwierdzonym typem lub wymaganiami. 3. O podjętych działaniach, o których mowa w ust. 1 i 2, Prezes bezzwłocznie powiadamia państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz Komisję Europejską, przedstawiając uzasadnienie decyzji."; 18) w art. 24 w ust. 1 pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie: "4) udzielaniem upoważnień do legalizacji pierwotnej oraz legalizacji ponownej i ich przedłużaniem, 5) udzielaniem zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wykonywania napraw lub instalacji oraz sprawdzania określonych rodzajów przyrządów pomiarowych,"; 19) w art. 26 w ust. 1 pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie: "4) dokonuje legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej przyrządów pomiarowych bez wymaganego upoważnienia, 5) naprawia lub instaluje oraz sprawdza określone rodzaje przyrządów pomiarowych bez wymaganego zezwolenia,"; 20) po art. 29 dodaje się art. 29a w brzmieniu: "Art. 29a. Przyrządy pomiarowe zalegalizowane do dnia 31 grudnia 2003 r. zgodnie z zasadami określonymi w art. 29 mogą być nadal legalizowane, lecz nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2013 r., o ile spełniają wymagania przepisów, na podstawie których zostały zalegalizowane."; 21) użyte w art. 4 w pkt 9 i 13, w art. 21 w ust. 1 w pkt 5 i w art. 26 w ust. 1 w pkt 2 w różnych przypadkach wyrazy "wymagania metrologiczne" zastępuje się użytym w odpowiednich przypadkach wyrazem "wymagania". Art. 2. 1. Okres ważności decyzji zatwierdzenia typu wydanych od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy wynosi 10 lat. 2. Decyzje, o których mowa w ust. 1, mogą być zmieniane i przedłużane na zasadach określonych w art. 8f ust. 4 i art. 8h ustawy, o której mowa w art. 1. Art. 3. Przyrządy pomiarowe ciepłomierze do wody i ich elementy wpro wadzone do użytkowania: 1) w okresie od dnia 1 stycznia 1994 r. do dnia 30 czerwca 2000 r. mogą być użytkowane bez dowodu legalizacji nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2005 r. i mogą być legalizowane, jeżeli spełniają wymagania obowiązujące w czasie wydania decyzji zatwierdzenia typu; 2) przed dniem 1 stycznia 1994 r. mogą być użytkowane bez dowodu legalizacji nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2005 r. i nie mogą być legalizowane. Art. 4. 1. Upoważnienia do legalizacji ponownej określonych przyrządów pomiarowych wydane na podstawie art. 16 pkt 9 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują ważność do dnia upływu terminu określonego w upoważnieniu. 2. Upoważnienia wydane na podstawie art. 16 pkt 10 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują ważność do dnia upływu terminu określonego w upoważnieniu, nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2005 r. Art. 5. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 5, art. 8 ust. 2, art. 9 i art. 14 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują moc do czasu zastąpienia ich przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie art. 5, art. 8 ust. 6, art. 9, art. 9a i art. 14 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez okres 30 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Art. 6. Przepis art. 21a ustawy wymienionej w art. 1 stosuje się od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej. Art. 7. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. U Z A S A D N I E N I E Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach (Dz. U. Nr 63, poz. 636 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360 oraz z 2003 r. Nr 170, poz. 1652), zwana dalej "ustawą", weszła w życie z dniem 1 stycznia 2003 r. Już na etapie okresu vacatio legis były podnoszone uwagi na temat niedoskonałości jej przepisów, szczególnie w przedmiocie trudności inter pretacyjnych oraz zachwiania proporcji pomiędzy tym, co powinno zostać unormowane w samej ustawie, a co w aktach wykonawczych do niej. Do aktów wykonawczych przerzucono bowiem normowanie materii, które powinny być uregulowane, przynajmniej częściowo w samej ustawie. Problemy te w sposób szczególnie jaskrawy ujawniły się na etapie opracowywania aktów wykonawczych do ustawy, wzbudzając zarzuty co do niekonstytucyjności niektórych jej regulacji nieprawidłowego sformułowania wytycznych w delegacjach do wydawania aktów wykonawczych, jak też do pominięcia w ustawie i niedokonania nawet przekazania do uregulowania w drodze aktów wykonawczych spraw istotnych z punktu widzenia działania administracji miar. Projekt zmiany ustawy ma na celu wyeliminowanie wszystkich tych nieprawidłowości, które w rezultacie powodują bardzo duże trudności w jej stosowaniu. Proponowane zmiany dosyć szeroko ingerują w obecną konstrukcję ustawy, jednakże projektodawca stanął na stanowisku, że ze względu na fakt, iż zmiany te mają na celu przede wszystkim uzupełnienie istniejących luk i doprecyzowanie istniejących przepisów ustawy i nie naruszają one istniejącego i funkcjonującego systemu prawnej kontroli metrologicznej, a jedynie czynią go łatwiejszym i skuteczniejszym w funkcjonowaniu, wystarczającym wydaje się dokonanie nowelizacji ustawy, która w sposób wyczerpujący rozwiąże istniejące wątpliwości. 1. Projekt uzupełnia lukę w dostosowaniu przepisów prawodawstwa polskiego do przepisów Unii Europejskiej, w drodze: 1) rozszerzenia przepisów ustawy dotyczących ogólnych zasad i warunków prawnej kontroli metrologicznej (art. 8-art. 8n, art. 21a), w szczególności przez: a) jednoznaczne określenie form prawnej kontroli metrologicznej, b) wprowadzenie przepisów o podstawowych zasadach i warunkach wykonywania prawnej kontroli metrologicznej, w tym o: podmiotach uprawnionych do złożenia wniosku o dokonanie prawnej kontroli metrologicznej, zakresie wykonywanych badań i sprawdzeń, c) wprowadzenie przepisów o dowodach prawnej kontroli metrologicznej dotyczących określenia rodzajów dowodów oraz o okresie ważności legalizacji oraz przyczyn utraty ważności, d) wprowadzenie możliwości wydania zakazu wprowadzenia przyrządów pomiarowych do obrotu i użytkowania. Powyższe zmiany wdrażają do ustawy zasadnicze postanowienia dyrektywy 71/316/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie dostosowania ustawodawstw państw członkowskich dotyczącego wspólnych postanowień odnośnie przyrządów pomiarowych oraz metod kontroli metrologicznej, które dotyczą ogólnych zasad i warunków prawnej kontroli metrologicznej i które mogą być wyłącznie uregulowane w ustawie, a wcześniej były przewidziane do uregulowania w rozporządzeniach wydawanych na podstawie ustawy; 2) wprowadzenia do ustawy podstawowych zasad i upoważnienia dla ministra właściwego do spraw gospodarki do wydania rozporządzenia, pozwalających na wdrożenie do ustawodawstwa polskiego dyrektywy 71/349/EWG z dnia 12 października 1971 r. w sprawie dostosowania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wzorcowania zbiorników statków. Główny Urząd Miar został zobowiązany przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej do wdrożenia ww. dyrektywy, jednak na podstawie obecnych regulacji ustawowych byłoby to niemożliwe do wykonania; 3) w celu usunięcia niezgodności i wprowadzenia odpowiednich regulacji prawnych umożliwiających właściwe wykonywanie umowy międzynarodowej AETR oraz, co jest szczególnie ważne, rozporządzenia Rady (EWG) 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym w odniesieniu do przyrządów pomiarowych przyrządów kontrolnych (tachografów samochodowych), co było przedmiotem wystąpień zainteresowanych przedsiębiorców, nadano nowe brzmienie art. 16 pkt 10 (art. 1 pkt 12 projektu) i dodano nowe art. 16c-art. 16f. Nowe regulacje zastępują dotychczasowe upoważnienia do wykonywania napraw lub instalacji określonych rodzajów przyrządów pomiarowych zezwoleniami na wykonywanie takiej działalności, gdyż w ocenie projektodawców w świetle ww. rozporządzenia UE jest to działalność regulowana, która "podpada" pod ustawę o działalności gospodarczej. Przepisy te określają zasady udzielania, odmowy udzielenia i cofania zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie napraw, instalacji i sprawdzania określonych przyrządów pomiarowych oraz przekazują do upoważnienia ustawowego określenie trybu i szczegółowych warunków wydawania tych zezwoleń. Zmiany wprowadzane w ustawie powinny także umożliwić, po wejściu Polski do Unii Europejskiej, wdrożenie do prawodawstwa polskiego dyrektywy nowego podejścia w sprawie przyrządów pomiarowych MID, która znajduje się obecnie w końcowej fazie postępowania legislacyjnego w UE. 2. Usuwając zarzuty niekonstytucyjności niektórych przepisów ustawy projekt w szczególności: 1) wprowadza zmianę art. 5 ustawy przez nadanie nowej redakcji i zmianę organu odpowiedzialnego za wydanie aktu wykonawczego z ministra właściwego do spraw gospodarki na Radę Ministrów; propozycja taka wynika z faktu, że kwestie regulowane delegacjami zawartymi w art. 5 zdecydowanie wykraczają poza zakres działania ministra właściwego do spraw gospodarki, gdyż regulacje te mają zastosowanie we wszystkich dziedzinach życia społecznego (m.in. w edukacji, obronności, bezpieczeństwie publicznym, nauce), a nie tylko w zakresie gospodarki; 2) wprowadza unormowania materii, które powinny być uregulowane, przynajmniej częściowo w ustawie, a które w obecnym jej brzmieniu zostały przekazane do regulacji aktami podustawowymi. W celu wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych ustawy w projekcie dokonano w szczególności: 1) uszczegółowienia, zmiany, wykreślenia lub wprowadzenia nowych definicji określeń użytych w ustawie; 2) wyraźnego rozróżnienia momentów, w których wykonywane są poszczególne formy prawnej kontroli metrologicznej; 3) uporządkowania przepisów upoważniających do wydania rozporządzeń, a w szczególności w drodze doprecyzowania wytycznych zawartych w upoważnieniach, w szczególności dokonano przekształcenia obecnego art. 9 ustawy budzącego różnorakie problemy legislacyjne i dokonano jego rozbicia na dwa art. 9 i 9 a; 4) wprowadzenia przepisów o właściwości do prowadzenia spraw z zakresu prawnej kontroli metrologicznej (art. 8b). W celu wyeliminowania luk prawnych, jakie zawiera ustawa, w projekcie dokonano: 1) uzupełnienia art. 14 o: obowiązek ogłoszenia zarządzenia w sprawie nadania statutu GUM w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" i rodzaju aktu, jakim mają być nadawane przez Prezesa GUM regulaminy organizacyjne okręgowym i obwodowym urzędom miar i określenie sposobu nadawania regulaminów obwodowym urzędom miar; 2) dokładnego określenia w art. 18, jakie akty i informacje oraz w jakiej formie powinny być ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar oraz w Monitorze Polskim oraz jakie informacje powinny być przekazywane do właściwych instytucji innych państw zgodnie z zobowiązaniami między narodowymi RP. 3. Projekt wprowadza możliwość udzielania przez Prezesa GUM upoważnień do legalizacji pierwotnej przyrządów pomiarowych z równoczesnym określeniem okresu, na jaki jest wydawane upoważnienie, wprowadzeniem obowiązku uiszczenia opłaty za wydane upoważnienie i wprowadzeniem upoważnienia dla ministra właściwego do spraw gospodarki do wydania rozporządzenia określającego rodzaje przyrządów pomiarowych, dla których mogą być wydawane upoważnienia do legalizacji pierwotnej. Wprowadzenie takiego rozwiązania jest podyktowane koniecznością: 1) dostosowania do praktyki obowiązującej w tym zakresie w państwach UE; 2) zachowania ciągłości prawa w tym zakresie poprzednia ustawa Prawo o miarach stwarzała możliwość udzielania upoważnień do wykonywania uwierzytelnienia (pierwotnego i ponownego), które zostało zastąpione w obecnie obowiązującej ustawie pojęciem legalizacji. Podmioty, które zostały upoważnione do wykonywania uwierzytelnienia pierwotnego obecnie prawo takie utraciły i muszą ponosić większe koszty na organizowanie punktów legalizacyjnych, których utworzenie nie zawsze jest możliwe ze względu na ograniczone możliwości kadrowe obsługujących je urzędów miar; 3) dostosowania do przyszłej sytuacji prawnej państw UE i Polski, jako jej członka przygotowywany w UE projekt dyrektywy nowego podejścia o przyrządach pomiarowych MID przewiduje możliwość wykonywania legalizacji pierwotnej przez jednostki notyfikowane, które mogą być utworzone na bazie dowolnego podmiotu gospodarczego, niekoniecznie administracji miar, spełniającego odpowiednie wymagania; 4) zrealizowania licznych postulatów, w tym zakresie, polskich producentów przyrządów pomiarowych. 4. W celu zapewnienia stabilizacji w działalności GUM proponuje się wprowadzenie kadencyjności w sprawowaniu funkcji przez Prezesa Urzędu. Wydaje się to konieczne zwłaszcza z punktu widzenia zadań, jakie spoczywają na organach administracji miar w zakresie zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu prawnej kontroli metrologicznej po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Niezbędne jest przygotowanie administracji miar do wykonywania tych zadań w szczególności w drodze zapewnienia stabilizacji organów kierowniczych. GUM jest nietypowym urzędem administracji rządowej, jest to "urząd techniczny" i dla zapewnienia sprawnego funkcjonowania i realizacji zadań potrzebuje również stabilnej i fachowej kadry kierowniczej, niezależnej od wpływów politycznych. Wydaje się, że zapewnienie kadencyjności Prezesa Urzędu pozwoli ten postulat zrealizować, gdyż uniezależniłoby to GUM od częstych zawirowań politycznych pociągających za sobą zmiany kadrowe, które w przypadku GUM niekorzystnie mogą wpływać na sytuację przedsiębiorców będących usługobiorcami GUM. Pozwoliłoby to także na zapewnienie naturalnej drogi do dokonywania systematycznej, okresowej oceny prac tego organu, co w świetle dotychczasowych doświadczeń GUM wydaje się konieczne. 5. Projekt dokonuje zmiany przepisów przejściowych przez dodanie nowego art. 29a w celu dostosowania rozwiązań przejściowych do faktycznych problemów, jakie w tym zakresie powstały w związku z brakiem wydania aktów wykonawczych do ustawy z dniem 1 stycznia 2003 r. (ustawodawca przewidział, że prawna kontrola metrologiczna może być wykonywana na podstawie przepisów dotychczasowych w terminie roku od wejścia w życie ustawy art. 29), natomiast w art. 27 nie uwzględnił tego dopuszczenia. Istniejące rozwiązania przejściowe z art. 27 i 29 ustawy spowodowały, że ten sam przyrząd pomiarowy zalegalizowany na podstawie tych samych przepisów prawnych przed dniem wejścia w życie ustawy, tj. przed 1 stycznia 2003 r., może być nadal legalizowany, jeżeli spełnia wymagania przepisów dotychczasowych, na podstawie których został zalegalizowany, jeszcze przez okres 10 lat, tj. do dnia 1 stycznia 2013 r., natomiast jeżeli został zalegalizowany na podstawie tych samych przepisów, po wejściu w życie ustawy, co dopuścił art. 29, to po upływie okresu ważności legalizacji po dniu 1 stycznia 2004 r., mógłby zostać zalegalizowany tylko wówczas, jeżeli spełniałby wymagania nowych przepisów wykonawczych do ustawy, obowiązujących w dniu jego ponownej legalizacji. Stwarza to w ocenie projektodawcy istotną nierówność w traktowaniu użytkowników przyrządów pomiarowych, gdyż ten sam przyrząd zalegalizowany na podstawie tych samych przepisów prawnych mógłby być, przykładowo, użytkowany przy ważności legalizacji np. 25 miesięcy albo przez 10 lat albo przez 25 miesięcy (jeżeli nie spełniałby nowych wymagań). 6. Ponadto projekt rozwiązuje problem społeczny w zakresie przyrządów pomiarowych ciepłomierzy. Przepisy metrologiczne o ciepłomierzach do wody, wydane na podstawie poprzedniej ustawy Prawo o miarach z 1993 r., dopuściły do użytkowania bez legalizacji ciepłomierze i ich części składowe zamontowane do dnia 30 czerwca 2000 r., które posiadały wydane decyzje zatwierdzenia typu, przez okres do dnia 31 grudnia 2004 r. i do tego czasu powinny były one zostać zalegalizowane oraz wyłączały z legalizacji ciepłomierze zamontowane przed dniem 1 stycznia 1994 r., ograniczając okres, w którym mogłyby być one jeszcze użytkowane do dnia 31 grudnia 2004 r. Chodzi o to, aby od dnia 1 stycznia 2005 r. wszystkie ciepłomierze i ich części składowe będące w użytkowaniu były zalegalizowane (zgodnie z wy maganiami obowiązującymi w czasie wydania decyzji zatwierdzenia typu), przy czym najstarsze ciepłomierze, już technicznie przestarzałe i zużyte po ok. 10 latach eksploatacji, które zostały zamontowane przed wejściem w życie ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. Prawo o miarach, miały zostać wyłączone z użytkowania bez próby legalizacji (dotyczy to ciepłomierzy produkcji polskiej, gdyż tylko te podlegały obowiązkowi zatwierdzenia typu przed 1994 r.). Brak odpowiedniej regulacji w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach uniemożliwia legalizację ciepłomierzy wprowadzonych do użytkowania przed wejściem w życie obowiązku legalizacji (1 lipca 2000 r.). 8. W przepisach przejściowych zawarto także regulacje dotyczące: ważności decyzji zatwierdzeń typu wydanych po dniu 1 stycznia 2003 r., ze względu na brak odpowiednich regulacji ustawowych decyzje te były i są wydawane bez określania terminu ważności (pod rządami poprzedniej ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. Prawo o miarach było to uregulowane), natomiast zgodnie z niniejszym projektem i zgodnie z dyrektywą 71/316/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie dostosowania ustawodawstwa państw członkowskich dotyczącego wspólnych postanowień odnośnie przyrządów pomiarowych oraz metod kontroli metrologicznej okres ważności decyzji wynosi 10 lat, utrzymania w mocy upoważnień wydanych na podstawie art. 16 pkt 9 ustawy, w dotychczasowym brzmieniu, do czasu upływu ich ważności, utrzymania w mocy upoważnień wydanych na podstawie art. 16 pkt 10, które obecnie zostaną zastąpione zezwoleniami na prowadzenie działalności w zakresie napraw, instalacji i sprawdzania określonych rodzajów przyrządów pomiarowych, do czasu upływu ich ważności, lecz nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2005 r. 9. Proponuje się, aby wydane dotychczas na podstawie zmienianej ustawy akty wykonawcze pozostały w mocy przez okres maksymalnie 30 miesięcy. Wydane dotychczas akty wykonawcze do ustawy Prawo o miarach, w zakresie zmian wprowadzanych niniejszą ustawą, dotyczą w zdecydowanej większości wymagań, jakie powinny spełniać przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli metrologicznej, część z nich wdraża postanowienia odpowiednich dyrektyw UE, jednakże ze względów praktyki stosowania tych przepisów i mając na uwadze zakres regulacji dyrektyw UE stwierdzono, że dotychczasowa delegacja ustawowa zawarta w art. 9 ustawy została stworzona w sposób uniemożliwiający wdrożenie dyrektyw, czy też kompleksowe uregulowanie spraw związanych z danym przyrządem pomiarowym, w jednym akcie wykonawczym (dla tego przyrządu), i spowodowała konieczność zamieszczania różnych postanowień dotyczących takiego przyrządu pomiarowego w odrębnych aktach wykonawczych. W związku z tym w celu wyeliminowania istnienia regulacji odnoszących się to tego samego przyrządu w kilku aktach wykonawczych zaproponowano nowe ukształtowanie delegacji ustawowych w tym zakresie. Należy tutaj jednakże zauważyć, że nie przewiduje się na dzień dzisiejszy wprowadzania jakiś nowych rozwiązań technicznych czy metrologicznych w odniesieniu do tych przyrządów pomiarowych, co do których wymagania już zostały w mniejszym lub większym stopniu określone, jednakże ze względu na bardzo duże prawdopodobieństwo wejścia w życie w najbliższym czasie dyrektywy nowego podejścia MID, wskazane wydaje się maksymalne wydłużenie okresu stosowania wydanych aktów wykonawczych, mając na względzie fakt, że z chwilą wejścia w życie tej dyrektywy będzie istniała konieczność wydania nowych aktów wykonawczych do ustawy Prawo o miarach, wdrażających tę dyrektywę. Dyrektywa MID przewiduje 24 miesięczne vacatio legis plus 6 miesięcy na wdrożenie dyrektywy w prawie krajowym. W celu uniknięcia, w stosunkowo krótkim okresie czasu, wydawania trzykrotnie aktów wykonawczych w tym samym przedmiocie, projektodawca wnosi o maksymalne wydłużenie okresu przejściowego w stosowaniu wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy o zmianie ustawy Prawo o miarach aktów wykonawczych nie sprzecznych z tą ustawą.