P r o j e k t


                                   U S T A W A
                         z dnia.......................

                       o zmianie ustawy   Prawo o miarach
   
      Art. 1. W ustawie z dnia 11 maja 2001 r.   Prawo o miarach (Dz. U. Nr 63,
poz. 636 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360
oraz z 2003 r. Nr 170, poz. 1652) wprowadza się następujące zmiany:
           1)w art. 2 uchyla się ust. 2;
2) w art. 4:
             a) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
                 "8) wymagania   wymagania techniczne i metrologiczne, które
                    powinien spełniać przyrząd pomiarowy,",
             b) pkt 10 otrzymuje brzmienie:
                "10) badanie typu   zespół czynności mających na celu
                    wykazanie, czy przyrząd pomiarowy danego typu spełnia
                    wymagania, i stanowiących podstawę zatwierdzenia typu,",
             c) uchyla się pkt 11,
             d) pkt 12 i 13 otrzymują brzmienie:
               "12) zatwierdzenie typu   potwierdzenie, w drodze decyzji, że
                    typ przyrządu pomiarowego spełnia wymagania,
                13) legalizacja   zespół czynności obejmujących sprawdzenie,
                    stwierdzenie i poświadczenie dowodem legalizacji, że
                    przyrząd pomiarowy spełnia wymagania,",
             e) dodaje się pkt 18-20 w brzmieniu:
                "18) wzorcowanie zbiorników statków   zespół czynności mających
                    na celu określenie pojemności zbiorników statków żeglugi
                    śródlądowej i przybrzeżnej,
                 19) znak zatwierdzenia typu   znak umieszczany na przyrządzie
                    pomiarowym, poświadczający jego zgodność z zatwierdzonym
                    typem,
                 20) dowód legalizacji   świadectwo legalizacji lub cecha
                    legalizacji umieszczana na przyrządzie pomiarowym,
                    poświadczające dokonanie legalizacji.";
           3) art. 5 otrzymuje brzmienie:
             "Art. 5. 1. Legalnymi jednostkami miar są:
                     1) jednostki Międzynarodowego Układu Jednostek Miar
                       (SI),
                     2) jednostki nienależące do Międzynarodowego Układu
                       Jednostek Miar (SI), dopuszczone do stosowania na
                       terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
                     3) dziesiętne podwielokrotności i wielokrotności
                       jednostek, o których mowa w pkt 1 i 2.
                  2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
                     1) legalne jednostki miar nienależące do Międzynarodowego
                       Układu Jednostek Miar (SI), które mogą być stosowane na
                       terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
                     2) nazwy, definicje i oznaczenia legalnych jednostek
                       miar,
                     3) przedrostki i ich oznaczenia przeznaczone do tworzenia
                       dziesiętnych podwielokrotności i wielokrotności
                       legalnych jednostek miar,
                     4) zasady pisowni oznaczeń legalnych jednostek miar
                       przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących
                     Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.";
           4) po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu:
             "Art. 6a. 1. W celu zapewnienia przekazywania wartości legalnych
                         jednostek miar od państwowych wzorców jednostek miar do
                         przyrządów pomiarowych organy administracji miar mogą,
                         na wniosek zainteresowanych podmiotów, wykonywać
                         wzorcowanie przyrządów pomiarowych.
                       2. Wzorcowanie, na wniosek zainteresowanego podmiotu,
                         może dodatkowo obejmować stwierdzenie zgodności
                         przyrządu pomiarowego ze wskazanymi przez niego
                         wymaganiami lub specyfikacjami.
                       3. Wynik wzorcowania, pozwalający na przypisanie
                         wskazaniom przyrządu pomiarowego odpowiednich wartości
                         wielkości mierzonej lub na wyznaczenie poprawek tych
                         wskazań oraz błędów, jest poświadczany przez organ admi
                         nistracji miar w świadectwie wzorcowania.";
           5)art. 8 otrzymuje brzmienie:
             "Art. 8. 1. Przyrządy pomiarowe, które mogą być stosowane:
                     1) w ochronie zdrowia, życia i środowiska,
                     2) w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
                     3) w ochronie praw konsumenta,
                     4) przy pobieraniu opłat, podatków i innych należności
                       budżetowych oraz ustalaniu opustów, kar umownych,
                       wynagrodzeń i odszkodowań, a także przy pobieraniu i
                       ustalaniu podobnych należności i świadczeń,
                     5) przy dokonywaniu kontroli celnej,
                     6) w obrocie
                       i są określone w przepisach wydanych na podstawie ust.
                     6, podlegają prawnej kontroli metrologicznej.
                  2. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych jest
                     wykonywana przez:
                     1) zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego na podstawie 
                       badania typu   przed wprowadzeniem typu przyrządu 
                       pomiarowego do obrotu lub 
                     2) legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową   
                       przed wprowadzeniem danego egzemplarza przyrządu pomiarowego 
                       do obrotu lub użytkowania, a także 
                     3) legalizację ponowną   w stosunku do przyrządów pomiarowych 
                       wprowadzonych do obrotu lub użytkowania.
                  3. Legalizacja jednostkowa jest legalizacją pierwotną
                     przyrządu pomiarowego w wykonaniu jednostkowym,
                     skonstruowanego dla określonego, szczególnego
                     zastosowania.
                  4. Legalizacja ponowna obejmuje legalizację przyrządu
                     pomiarowego:
                     1) w związku z upływem okresu ważności legalizacji
                       pierwotnej lub poprzedniej legalizacji ponownej,
                     2) w związku z jego instalacją w miejscu użytkowania,
                       przed upływem okresu ważności legalizacji pierwotnej,
                       jeżeli sprawdzenie zgodności z wymaganiami powinno być
                       wykonane przed i po zainstalowaniu tego przyrządu w
                       miejscu użytkowania,
                     3) po jego naprawie,
                     4) w związku z utratą ważności legalizacji z przyczyn, o
                       których mowa w art. 8n ust. 4.
                  5. Zakres prawnej kontroli metrologicznej, w zależności od
                     rodzaju przyrządu pomiarowego, może obejmować:
                     1) zatwierdzenie typu i legalizację pierwotną albo
                       legalizację jednostkową oraz legalizację ponowną,
                     2) zatwierdzenie typu i legalizację pierwotną albo
                       legalizację jednostkową,
                     3) wyłącznie zatwierdzenie typu,
                     4) legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową i
                       legalizację ponowną.
                  6. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
                     rozporządzenia, rodzaje przyrządów pomiarowych
                     podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz zakres
                     tej kontroli w stosunku do danego rodzaju przyrządów,
                     mając na względzie niezbędność, z punktu widzenia obszarów
                     zastosowań, objęcia określonych przyrządów pomiarowych
                     prawną kontrolą metrologiczną, zakres ilościowy tych za
                     stosowań, dziedziny pomiarowe, w których są one stosowane
                     oraz zobowiązania wynikające z wiążących Rzeczpospolitą
                     Polską umów międzynarodowych.";
           6) po art. 8 dodaje się art. 8a-8n w brzmieniu:
             "Art. 8a. 1. Przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli
                      metrologicznej mogą być wprowadzane do obrotu i
                      użytkowania oraz użytkowane tylko wówczas, jeżeli
                      posiadają odpowiednio ważną decyzję zatwierdzenia typu
                      lub ważną legalizację.
                    2. Za równoważne zatwierdzeniu typu i legalizacji pierwotnej
                      Prezes Głównego Urzędu Miar, zwany dalej "Prezesem", może
                      uznać, w drodze decyzji, odpowiednie dokumenty
                      potwierdzające dokonanie prawnej kontroli metrologicznej
                      przyrządu pomiarowego przez właściwe zagraniczne
                      instytucje metrologiczne.
              Art. 8b. 1. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych
                      jest wykonywana przez organy administracji miar oraz, w
                      zakresie udzielonych upoważnień, przez upoważnione
                      podmioty.
                    2. Postępowania w sprawach zatwierdzenia typu przyrządów
                      pomiarowych prowadzi Prezes.
                    3. Legalizacji przyrządów pomiarowych dokonują:
                      1) Prezes   w zakresie legalizacji jednostkowej,
                      2) Prezes i organy administracji miar, o których mowa w
                         art. 10 pkt 2   w zakresie legalizacji pierwotnej
                         przyrządów pomiarowych, które są legalizowane bez
                         zatwierdzenia typu,
                      3) organy administracji miar oraz podmioty upoważnione do
                         przeprowadzania legalizacji pierwotnej określonych
                         rodzajów przyrządów pomiarowych   w zakresie
                         legalizacji pierwotnej przyrządów pomiarowych, których
                         typ jest zatwierdzony,
                      4) organy administracji miar oraz podmioty upoważnione do
                         przeprowadzania legalizacji ponownej określonych
                         rodzajów przyrządów pomiarowych   w zakresie
                         legalizacji ponownej.
             Art. 8c. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych może
                    być przeprowadzana w:
                    1) siedzibie organu administracji miar,
                    2) punkcie legalizacyjnym,
                    3) miejscu zainstalowania lub użytkowania przyrządu
                      pomiarowego, jeżeli wynika to z wymagań,
                    4) miejscu wykonywania legalizacji pierwotnej lub
                      legalizacji ponownej przez podmiot, któremu Prezes
                      udzielił upoważnienia do wykonywania legalizacji
                      pierwotnej lub legalizacji ponownej.
             Art. 8d. 1. Z wnioskiem o zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego
                      może wystąpić producent lub jego upoważniony
                      przedstawiciel.
                    2. Do wniosku o zatwierdzenie typu dołącza się dokumentację
                      niezbędną do przeprowadzenia badania typu, a w
                      szczególności dokumentację techniczno-konstrukcyjną typu
                      przyrządu pomiarowego oraz przynajmniej jeden egzemplarz
                      przyrządu pomiarowego reprezentujący typ, który ma zostać
                      zatwierdzony, albo wskazuje się we wniosku miejsce
                      zainstalowania tego egzemplarza, jeżeli wynika to z
                      wymagań.
             Art. 8e. 1. Jeżeli dane zawarte we wniosku o zatwierdzenie typu
                      nie są kompletne lub nie zostały do niego dołączone
                      wymagane dokumenty, Prezes wzywa wnioskodawcę do
                      uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia doręczenia
                      wezwania.
                    2. Jeżeli wnioskodawca nie uzupełni wniosku w terminie,
                      wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
             Art. 8f. 1. Jeżeli wniosek o zatwierdzenie typu jest kompletny
                      przeprowadza się badanie typu przyrządu pomiarowego.
                    2. Badanie typu przyrządu pomiarowego obejmuje:
                      1) analizę dokumentów i badanie charakterystyk
                         technicznych oraz metrologicznych określonej liczby
                         egzemplarzy reprezentującego typ przyrządu pomiarowego
                         albo
                      2) analizę dokumentów, jeżeli wnioskodawca przedstawił
                         protokoły z wynikami badań, przeprowadzonych przez
                         właściwe instytucje metrologiczne lub upoważnione
                         laboratoria, wykazującymi, że typ przyrządu pomiarowego
                         spełnia wymagania.
                    3. W wyniku przeprowadzonego badania typu Prezes może wydać
                      odpowiednio decyzję:
                      1) zatwierdzenia typu,
                      2) zatwierdzenia typu z ograniczeniami, w szczególności
                         co do: liczby przyrządów pomiarowych, które mogą być
                         wprowadzone do obrotu, zobowiązania wnioskodawcy do
                         informowania organów administracji miar o miejscu za
                         instalowania przyrządów lub ograniczenia zakresu ich
                         zastosowania, w przypadku gdy w danym typie przyrządów
                         pomiarowych zostały wprowadzone nowe rozwiązania tech
                         niczne, które nie zostały przewidziane w wymaganiach,
                      3) odmawiającą zatwierdzenia typu, gdy przyrząd pomiarowy
                         nie spełnia wymagań.
                    4. Na wniosek producenta lub jego upoważnionego
                      przedstawiciela, Prezes może zmienić wydaną decyzję
                      zatwierdzenia typu, w szczególności w przypadku
                      modyfikacji przyrządu pomiarowego lub wprowadzenia do
                      niego nowych elementów, jeżeli mają one lub mogą mieć
                      wpływ na wyniki pomiarów, warunki właściwego stosowania
                      lub warunki techniczne użytkowania tych przyrządów, po
                      ponownym przeprowadzeniu w niezbędnym zakresie badania
                      typu.
                    5. Wydając decyzję, o której mowa w ust. 3 pkt 1 i 2,
                      Prezes:
                      1) nadaje znak zatwierdzenia typu, jeżeli przyrząd
                         pomiarowy podlega wyłącznie zatwierdzeniu typu,
                      2) może nadać znak zatwierdzenia typu, jeżeli przyrząd
                         pomiarowy podlega zatwierdzeniu typu i legalizacji,
                      3) może określić miejsca umieszczania cech legalizacji
                         oraz cech zabezpieczających na przyrządach pomiarowych
                         zgodnych z zatwierdzonym typem.
                    6. Jeżeli jest to niezbędne dla scharakteryzowania i
                      identyfikacji typu przyrządu pomiarowego oraz objaśnienia
                      jego działania, do decyzji mogą być dołączone opisy,
                      rysunki, wykresy lub fotografie.
             Art. 8g. 1. Prezes, w drodze decyzji, cofa zatwierdzenie typu,
                      jeżeli przyrządy pomiarowe wykonane zgodnie z
                      zatwierdzonym typem wykazują usterki niezwiązane z
                      wymaganiami, utrudniające ich zamierzone użytkowanie.
                    2.Prezes może cofnąć zatwierdzenie typu w przypadku stwierdzenia, że:
                      1) przyrządy pomiarowe wprowadzone do obrotu lub
                         użytkowania są niezgodne z zatwierdzonym typem lub nie
                         spełniają wymagań,
                      2) ograniczenia określone w decyzji zatwierdzenia typu
                         nie są przestrzegane.
             Art. 8h. 1. Okres ważności zatwierdzenia typu wynosi dziesięć
                      lat, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
                    2. Okres ważności, na wniosek producenta lub jego
                      upoważnionego przedstawiciela, może być przedłużany o
                      kolejne okresy dziesięcioletnie.
                    3. Okres ważności zatwierdzenia typu z ograniczeniami nie
                      może przekraczać 2 lat i może być przedłużony nie więcej
                      niż o 3 lata.
                    4. Okres ważności nie może być przedłużony, jeżeli
                      nastąpiła zmiana wymagań a decyzja zatwierdzenia typu nie
                      mogłaby być wydana na podstawie zmienionych przepisów.
                    5. W przypadku gdy okres ważności nie zostanie przedłużony,
                      zatwierdzenie typu uznaje się za ważne w odniesieniu do
                      przyrządów pomiarowych wprowadzonych już do użytkowania.
             Art. 8i. Producent, na wszystkich przyrządach pomiarowych
                    podlegających:
                    1) wyłącznie zatwierdzeniu typu   umieszcza nadany znak
                      zatwierdzenia typu,
                    2) zatwierdzeniu typu i legalizacji   może umieścić znak
                      zatwierdzenia typu, jeżeli został nadany.
             Art. 8j. 1. Legalizacja pierwotna albo legalizacja jednostkowa
                     przyrządu pomiarowego jest dokonywana na wniosek:
                     1) producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela,
                     2) importera.
                  2. Do wniosku o legalizację pierwotną przyrządu pomiarowego
                     niepodlegającego zatwierdzeniu typu oraz do wniosku o
                     legalizację jednostkową dołącza się dokumentację
                     techniczno-konstrukcyjną przyrządu pomiarowego.
             Art. 8k. Legalizacja ponowna przyrządu pomiarowego jest dokonywana
                    na wniosek:
                    1) użytkownika,
                    2) wykonawcy naprawy lub instalacji przyrządu pomiarowego.
             Art. 8l. Organ administracji miar oraz podmiot upoważniony
                    odmawiają dokonania legalizacji, jeżeli:
                    1) typ zgłoszonego przyrządu pomiarowego, podlegającego
                      zatwierdzeniu typu, nie jest zatwierdzony,
                    2) przyrząd pomiarowy jest uszkodzony, niekompletny lub
                      nieprzygotowany do sprawdzenia,
                    3) czynności związane z legalizacją mają być wykonywane w
                      miejscu, o którym mowa w art. 8c pkt 3, a wnioskodawca
                      nie zapewnił właściwych warunków do ich wykonania.
              Art. 8m. 1. Organ administracji miar oraz podmiot upoważniony
                      przeprowadzają podczas legalizacji sprawdzenie przyrządu
                      pomiarowego pod względem zgodności z wymaganiami.
                    2. Podczas legalizacji pierwotnej sprawdzenie obejmuje:
                      1) zgodność konstrukcji, wykonania, materiałów i
                         charakterystyk metrologicznych z zatwierdzonym typem
                         lub wymaganiami,
                      2) wymagane oznaczenia i znaki,
                      3) zgodność konstrukcji z dokumentacją techniczno-
                         konstrukcyjną, jeżeli zatwierdzenie typu nie jest
                         wymagane.
                     3. Podczas legalizacji jednostkowej sprawdzenie obejmuje:
                      1) analizę dokumentów i badanie charakterystyk
                         technicznych oraz metrologicznych przyrządu albo
                      2) analizę dokumentów, jeżeli wnioskodawca przedstawił
                         protokoły z wynikami badań przeprowadzonych przez
                         właściwe instytucje metrologiczne lub upoważnione
                         laboratoria, wykazującymi, że przyrząd pomiarowy
                         spełnia wymagania.
                    4. Podczas legalizacji ponownej sprawdzenie obejmuje:
                      1) oględziny przyrządu, w celu stwierdzenia czy przyrząd
                         pomiarowy nie jest uszkodzony i czy istnieją wymagane
                         oznaczenia i znaki,
                      2) zgodność charakterystyk metrologicznych z wymaganiami.
                    5. Legalizacja pierwotna jednorodnej partii przyrządów
                      pomiarowych może być wykonana jako sprawdzenie każdego
                      egzemplarza przyrządu pomiarowego albo z zastosowaniem
                      metody statystycznej.
             Art. 8n. 1.   W przypadku stwierdzenia, na podstawie prze
                      prowadzonego sprawdzenia przyrządu pomiarowego, że
                      przyrząd pomiarowy spełnia wymagania, organ administracji
                      miar lub podmiot upoważniony poświadczają dowodem
                      legalizacji dokonanie legalizacji oraz zabezpieczają,
                      jeżeli jest to niezbędne, określone elementy przyrządu
                      pomiarowego przed dostępem osób nieuprawnionych, za
                      pomocą cech zabezpieczających.
                    2. Legalizacja jest ważna przez czas określony.
                    3. Jeżeli przyrząd pomiarowy podlega tylko zatwierdzeniu
                      typu i legalizacji pierwotnej albo legalizacji
                      jednostkowej, legalizacja jest ważna przez czas
                      nieokreślony.
                    4. Legalizacja traci ważność w przypadku:
                      1) stwierdzenia, że przyrząd pomiarowy przestał spełniać
                         wymagania,
                      2) uszkodzenia przyrządu pomiarowego,
                      3) uszkodzenia albo zniszczenia cechy legalizacji lub
                         cechy zabezpieczającej,
                      4) zmiany miejsca instalacji lub użytkowania przyrządu
                         pomiarowego, w którym legalizacja była wykonana.";
           7) art. 9 otrzymuje brzmienie:
             "Art. 9. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
                    rozporządzenia:
                    1) tryb zgłaszania przyrządów pomiarowych do prawnej
                      kontroli metrologicznej, a w szczególności dane, jakie
                      powinien zawierać wniosek o jej przeprowadzenie oraz
                      rodzaje dokumentów dołączanych do wniosku, w tym zakres
                      dokumentacji techniczno- -konstrukcyjnej, a także
                      przypadki, kiedy do wniosku o zatwierdzenie typu powinna
                      być dołączona większa liczba egzemplarzy reprezentujących
                      typ przyrządu pomiarowego,
                    2) szczegółowy sposób przeprowadzania prawnej kontroli
                      metrologicznej, w tym przypadki, kiedy legalizacja
                      pierwotna może być dokonywana za pomocą metody
                      statystycznej i sposób jej dokonywania,
                    3) dowody legalizacji wydawane dla określonych rodzajów
                      przyrządów pomiarowych,
                    4) okresy ważności legalizacji określonych rodzajów
                      przyrządów pomiarowych, uwzględniając w szczególności
                      warunki użytkowania tych przyrządów i przewidywane
                      obszary ich zastosowań,
                    
                    
                    5) wzory:
                      a) decyzji zatwierdzenia typu i świadectw legalizacji,
                         mając na względzie konieczność zamieszczenia
                         niezbędnych informacji w tych dokumentach,
                      b) znaków zatwierdzenia typu, cech legalizacji i cech
                         zabezpieczających, ustalając ich kształt i wymiary,
                    6) wartości podstawowych stałych fizycznych i liczbowe dane
                      odniesienia dla właściwości określonych substancji i
                      materiałów, wykorzystywanych przy wykonywaniu prawnej
                      kontroli metrologicznej określonych rodzajów przyrządów
                      pomiarowych
                      przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących
                    Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.";
           8) po art. 9 dodaje się art. 9a i 9b w brzmieniu:
             "Art. 9a. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
                     rozporządzeń, dla poszczególnych rodzajów lub grup
                     przyrządów pomiarowych:
                     1) wymagania, którym powinny odpowiadać przyrządy
                       pomiarowe podlegające prawnej kontroli metrologicznej w
                       zakresie konstrukcji, wykonania, materiałów oraz
                       charakterystyk metrologicznych, a także, jeżeli jest to
                       niezbędne, w zakresie warunków właściwego stosowania
                       oraz miejsc umieszczania cech zabezpieczających,
                     2) szczegółowy zakres badań wykonywanych podczas prawnej
                       kontroli metrologicznej a także, jeżeli jest to
                       niezbędne, sposoby i metody ich przeprowadzania,
                     3) zakres informacji, jakie powinna zawierać instrukcja
                       obsługi oraz dodatkowe dokumenty poświadczające
                       charakterystyki metrologiczne przyrządu pomiarowego,
                       jeżeli są one niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia
                       badania danego rodzaju przyrządu pomiarowego
                       przy uwzględnieniu przeznaczenia przyrządów pomiarowych
                     oraz zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą
                     Polską umów międzynarodowych.
              Art. 9b. 1. Organy administracji miar, na wniosek zainte
                      resowanych podmiotów, wykonują wzorcowanie zbiorników
                      statków żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej.
                    2. Wykonanie wzorcowania organ administracji miar poświadcza
                      przez wydanie świadectwa wzorcowania i nałożenie cech
                      zabezpieczających, o których mowa w art. 8n ust. 1, na
                      określone elementy zbiornika.
                    3. Okres ważności świadectwa wzorcowania i cech
                      zabezpieczających wynosi 12 lat.
                    4. Świadectwo wzorcowania i cechy zabezpieczające tracą
                      ważność w przypadku zniekształcenia zbiornika, jego
                      naprawy lub zmiany konstrukcji w sposób powodujący zmianę
                      jego charakterystyki pomiarowej.
                    5. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
                      rozporządzenia, szczegółowy sposób wzorcowania zbiorników
                      statków i dokumentowania jego wyników, warunki wydawania
                      świadectw wzorcowania i nakładania cech
                      zabezpieczających, a także wzór świadectwa wzorcowania,
                      przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących
                      Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.";
           9) w art. 10 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
              "1) Prezes Głównego Urzędu Miar, będący centralnym organem
                 administracji rządowej,";
           10)  art. 12 otrzymuje brzmienie:
             "Art. 12. 1.  Prezesa powołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek
                      ministra właściwego do spraw gospodarki, na okres 6 lat.
                    2. Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa przed upływem
                      kadencji, w przypadku:
                      1) rezygnacji ze stanowiska,
                      2) trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków na skutek
                         choroby, potwierdzonej orzeczeniem lekarskim,
                      3) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo
                         popełnione umyślnie,
                      4) rażącego naruszenia obowiązków wynikających z ustawy.
                    3.   Wiceprezesów Urzędu powołuje i odwołuje minister
                      właściwy do spraw gospodarki na wniosek Prezesa.
                    4. Dyrektorów powołuje i odwołuje Prezes.
                    5. Naczelników powołuje i odwołuje Prezes na wniosek
                      właściwego dyrektora.
                    6. Prezes sprawuje nadzór i kontrolę prawidłowości
                      wykonywania przez dyrektorów i naczelników zadań
                      należących do ich zakresu działania.";
          11) art. 14 otrzymuje brzmienie:
             "Art. 14. 1. Organizację Urzędu określa statut, nadany przez
                       ministra właściwego do spraw gospodarki, w drodze
                       zarządzenia, który podlega ogłoszeniu w Dzienniku
                       Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
                     2. Organizację okręgowych urzędów miar określają
                       regulaminy nadane przez Prezesa, w drodze zarządzenia,
                       przy uwzględnieniu potrzeb gospodarki i możliwości
                       technicznych tych urzędów.
                     3. Organizację obwodowych urzędów miar określają
                       regulaminy nadane przez Prezesa, w drodze zarządzenia,
                       na wniosek dyrektorów, przy uwzględnieniu potrzeb
                       gospodarki i możliwości technicznych tych urzędów.";
          12) w art. 16 pkt 9 i 10 otrzymują brzmienie:
             "9) udzielanie i cofanie, w drodze decyzji, upoważnień do
                 legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej określonych
                 rodzajów przyrządów pomiarowych,
             10)   wydawanie, odmowa wydania i cofanie, w drodze decyzji,
                 zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie wykonywania
                 napraw lub instalacji oraz sprawdzania określonych rodzajów
                 przyrządów pomiarowych,";
          13) po art. 16 dodaje się art. 16a-16g w brzmieniu:
             "Art. 16a. 1. Prezes może udzielić upoważnienia do wykonywania
                       legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej
                       określonych rodzajów przyrządów pomiarowych, na wniosek
                       zainteresowanego podmiotu, do którego należy dołączyć
                       dokumenty potwierdzające spełnianie warunków do wydania
                       upoważnienia.
                     2.   Podmiot ubiegający się o wydanie upoważnienia
                       powinien:
                       1) dysponować personelem posiadającym wiedzę
                          techniczną, niezbędną do dokonywania legalizacji
                          rodzajów przyrządów pomiarowych objętych wnioskiem,
                       2) dysponować wyposażeniem technicznym niezbędnym do
                          wykonywania legalizacji danego rodzaju przyrządów
                          pomiarowych,
                       3) być niezależny i bezstronny w stosunku do podmiotów
                          wnioskujących o legalizację.
                     3. Upoważniony podmiot powinien prowadzić dokumentację
                       wykonywanych czynności podczas legalizacji.
                     4. Prezes wydaje upoważnienie do legalizacji pierwotnej
                       lub legalizacji ponownej po sprawdzeniu, czy
                       zainteresowany podmiot spełnia warunki do wydania
                       upoważnienia.
                     5. Upoważnienie do legalizacji pierwotnej lub legalizacji
                       ponownej wydaje się na okres 36 miesięcy, przy czym
                       okres jego ważności, na wniosek zainteresowanego
                       podmiotu, może być przedłużany o kolejne okresy 36
                       miesięczne, po kontrolnym sprawdzeniu spełniania
                       warunków do wydania upoważnienia.
                     6. Prezes może cofnąć udzielone upoważnienie przed upływem
                       jego ważności, jeżeli w wyniku kontroli upoważnionego
                       podmiotu stwierdza się, że podmiot przestał spełniać
                       warunki wydania upoważnienia lub przy dokonywaniu
                       legalizacji nie przestrzega obowiązujących przepisów.
             Art. 16b. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
                     rozporządzenia:
                     1) rodzaje przyrządów pomiarowych, dla których mogą być
                       wydawane upoważnienia do legalizacji pierwotnej lub
                       legalizacji ponownej,
                     2) tryb wydawania i przedłużania upoważnień do legalizacji
                       pierwotnej lub legalizacji ponownej, w tym dane, jakie
                       powinien zawierać wniosek o wydanie lub przedłużenie
                       upoważnienia oraz rodzaje dokumentów, jakie powinny być
                       dołączone do wniosku,
                     3) szczegółowe warunki wydawania upoważnień, w tym sposób
                       potwierdzania posiadania odpowiedniej wiedzy przez
                       personel i zakres podstawowego wyposażenia technicznego
                       niezbędnego do wykonywania legalizacji danych rodzajów
                       przyrządów pomiarowych,
                     4) zakres i sposób dokumentowania przez podmioty
                       upoważnione wykonywanych czynności podczas legalizacji
                       mając na względzie zakres i rodzaj powierzanych
                       czynności, konieczność ewidencjonowania niezbędnych danych
                       o przyrządzie pomiarowym i wykonywanych czynnościach oraz
                       zobowiązania wynikające z wiążących Rzeczpospolitą Polską
                       umów międzynarodowych.
             Art. 16c. 1. Wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie
                      instalacji lub napraw oraz sprawdzania pod względem
                      zgodności z wymaganiami przed i po zainstalowaniu, po
                      naprawie i okresowo określonych rodzajów przyrządów
                      pomiarowych, jeżeli to wynika z wiążących Rzeczpospolitą
                      Polską umów międzynarodowych, wymaga uzyskania zezwolenia
                      na wykonywanie tej działalności, zwanego dalej
                      "zezwoleniem".
                    2. Organem właściwym w sprawach zezwoleń jest Prezes.
                    3. Przedsiębiorca ubiegający się o wydanie zezwolenia
                      powinien:
                      1) dysponować personelem posiadającym wiedzę techniczną,
                         niezbędną do wykonywania instalacji lub napraw oraz
                         sprawdzania przyrządów pomiarowych,
                      2) dysponować wyposażeniem technicznym niezbędnym do
                         wykonywania instalacji lub napraw oraz sprawdzania
                         przyrządów pomiarowych,
                      3) być niezależny i bezstronny w stosunku do podmiotów,
                         na rzecz których świadczy usługi.
                    4. Zezwolenie wydaje się na pisemny wniosek, który zawiera:
                      1) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres,
                      2) numer REGON i numer identyfikacji podatkowej,
                      3) wskazanie rodzaju przyrządów pomiarowych co do których
                         mają być wykonywane instalacje lub naprawy oraz
                         sprawdzanie,
                      4) wskazanie miejsca świadczenia usług,
                      5) określenie zakresu świadczonych usług.
                     5.  Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające
                      spełnianie warunków, o których mowa w ust. 3.
            Art. 16d. 1. Zezwolenie wydaje się na czas określony nie krótszy
                      niż 12 miesięcy oraz nie dłuższy niż 48 miesięcy.
                    2.   W zezwoleniu:
                      1) określa się:
                         a) uprawnionego przedsiębiorcę oraz jego siedzibę i
                           adres,
                         b) rodzaje przyrządów pomiarowych oraz zakres usług
                           objętych zezwoleniem,
                         c) miejsce świadczenia usług,
                         d) okres jego ważności,
                      2) nadaje się specjalną cechę, którą upoważniony
                         przedsiębiorca umieszcza na zainstalowanym lub
                         naprawionym oraz sprawdzonym przyrządzie pomiarowym, w
                         celu potwierdzenia wykonania tych czynności.
                    3. Zezwolenie może zawierać dodatkowo inne informacje
                      niezbędne do prawidłowej identyfikacji przedsiębiorcy i
                      wykonywanych przez niego usług w zakresie napraw lub
                      instalacji oraz sprawdzania.
                    4. Za wydanie zezwolenia pobiera się opłatę stanowiącą
                      dochód budżetu państwa.
                    5. Przedsiębiorca posiadający zezwolenie powinien
                      dokumentować i prowadzić ewidencję wykonywanych czynności
                      przy naprawach, instalacji i sprawdzaniu przyrządów
                      pomiarowych.
                    6. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
                      rozporządzenia:
                      1) wzór wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie
                         działalności w zakresie instalacji lub napraw oraz
                         sprawdzania przyrządów pomiarowych,
                      2) rodzaje dokumentów dołączanych do wniosku,
                      3) zakres podstawowego wyposażenia technicznego
                         niezbędnego do wykonywania instalacji lub napraw oraz
                         sprawdzania przyrządów pomiarowych,
                      4) okresy, w jakich są wykonywane sprawdzenia tych
                         przyrządów pomiarowych,
                      5) sposób dokumentowania i prowadzenia ewidencji
                         wykonywanych czynności przy instalacji i naprawach
                         przyrządów pomiarowych,
                      6) wzór specjalnej cechy nadawanej przedsiębiorcy,
                         ustalając jej kształt i wymiary
                         przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących
                         Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.
                    7. Informacje o udzielonych i cofniętych zezwoleniach są
                      ogłaszane przez Prezesa, w drodze obwieszczenia, w
                      Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar, co najmniej raz
                      w roku.
                    
            Art. 16e. Prezes odmawia wydania zezwolenia, jeżeli:
                    1) wniosek o wydanie zezwolenia nie spełnia warunków
                      określonych w art. 16c ust. 4 lub
                    2) nie są dołączone do niego wymagane dokumenty, lub
                    3) przedsiębiorca nie spełnia wymagań, o których mowa w art.
                      16c ust. 3.
             Art. 16f. Prezes cofa zezwolenie, jeżeli:
                    1) przedsiębiorca przestał spełniać warunki określone w
                      art. 16c ust. 3,
                    2) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy
                      wykonywanie działalności gospodarczej objętej
                      zezwoleniem,
                    3) podjęto decyzję o likwidacji lub ogłoszono upadłość
                      przedsiębiorcy,
                    4) przedsiębiorca nie usunął w wyznaczonym terminie stanu
                      faktycznego lub prawnego niezgodnego z przepisami prawa,
                    5) przedsiębiorca stosuje przyrządy pomiarowe nieposiadające
                      dowodów prawnej kontroli metrologicznej.
             Art. 16g. 1. Organy administracji miar są uprawnione do prze
                      prowadzania kontroli podmiotów i przedsiębiorców, o
                      których mowa w art. 16a i art. 16c, w zakresie spełniania
                      warunków niezbędnych do wykonywania udzielonych
                      upoważnień i zezwoleń oraz przestrzegania przepisów
                      ustawy.
                    2. Do kontroli upoważnionych podmiotów i uprawnionych
                      przedsiębiorców stosuje się odpowiednio przepisy art. 21
                      ust. 1 pkt 1 i 4, ust. 2 i 4.";
           14)  w art. 17:
             a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
                "1. Prezes może, w drodze decyzji, na wniosek producenta,
                  importera lub przedsiębiorcy dokonującego napraw lub
                  instalacji, po zasięgnięciu opinii właściwego dyrektora,
                  tworzyć na czas określony punkty legalizacyjne, uwzględniając
                  potrzeby gospodarki.",
             b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
                "3. Podmiot ubiegający się o utworzenie punktu legalizacyjnego
                  jest obowiązany zapewnić warunki techniczno-organizacyjne do
                  dokonywania legalizacji, a w szczególności zapewnić
                  odpowiednie miejsce wykonywania legalizacji, właściwe
                  wyposażenie techniczne punktu oraz udział personelu
                  pomocniczego przy dokonywaniu legalizacji.",
             c) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
                "4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
                    rozporządzenia, dane, jakie powinien zawierać wniosek o
                    utworzenie punktu, szczegółowe warunki utworzenia punktu
                    legalizacyjnego i zakres wyposażenia technicznego punktu,
                    uwzględniając specyfikę i zakres wykonywanych czynności
                    podczas legalizacji.";
           15) art. 18 otrzymuje brzmienie:
             "Art. 18. 1. Obwieszczenia Prezesa, o których mowa w art. 16 pkt
                      2, są ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
                      Polskiej "Monitor Polski".
                    2. W Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar podlegają
                      ogłoszeniu w szczególności:
                      1) rejestr zatwierdzonych typów przyrządów pomiarowych,
                      2) informacje o utworzeniu lub zniesieniu punktów
                         legalizacyjnych,
                      3) informacje o zatwierdzonych przez właściwe organy i
                         instytucje innych państw typach przyrządów pomiarowych,
                         stosownie do wiążących Rzeczpospolitą Polską umów
                         międzynarodowych,
                      4) zarządzenia Prezesa w sprawach, o których mowa w art.
                         14 ust. 2 i 3.
                    3. Informacje w sprawach wydanych decyzji zatwierdzenia
                      typu, zmian decyzji i odmowy zatwierdzenia typu,
                      cofnięcia zatwierdzenia typu oraz w sprawach wydanych i
                      cofniętych zezwoleń, o których mowa w art. 16c, stosownie
                      do wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych,
                      Prezes przekazuje właściwym instytucjom i organizacjom
                      zagranicznym.";
           16)  w art. 21 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
             "4) kierowanie do właściwego organu zawiadomień o popełnieniu
                 przestępstwa w przypadku uzasadnionych podejrzeń o fałszowanie
                 dowodów przeprowadzenia prawnej kontroli metrologicznej,";
           17) po art. 21 dodaje się art. 21a w brzmieniu:
             "Art. 21a. 1.  Prezes może, w drodze decyzji, zakazać wpro
                       wadzenia do obrotu lub użytkowania przyrządów
                       pomiarowych wykonanych zgodnie z zatwierdzonym typem,
                       wykazujących usterki niezwiązane z wymaganiami,
                       utrudniające ich zamierzone użytkowanie.
                     2. W stosunku do przyrządów pomiarowych podlegających
                       wyłącznie zatwierdzeniu typu, Prezes może, w drodze
                       decyzji, zakazać producentowi wprowadzania do obrotu lub
                       użytkowania przyrządów pomiarowych danego typu, jeżeli
                       po uprzednim wezwaniu, w wyznaczonym terminie, nie
                       doprowadzi on produkowanych przyrządów pomiarowych do
                       zgodności z zatwierdzonym typem lub wymaganiami.
                     3. O podjętych działaniach, o których mowa w ust. 1 i 2,
                       Prezes bezzwłocznie powiadamia państwa członkowskie Unii
                       Europejskiej oraz Komisję Europejską, przedstawiając
                       uzasadnienie decyzji.";
           18) w art. 24 w ust. 1 pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:
             "4) udzielaniem upoważnień do legalizacji pierwotnej oraz
                legalizacji ponownej i ich przedłużaniem,
              5) udzielaniem zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej
                w zakresie wykonywania napraw lub instalacji oraz sprawdzania
                określonych rodzajów przyrządów pomiarowych,";
           19) w art. 26 w ust. 1 pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:
             "4) dokonuje legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej
                przyrządów pomiarowych bez wymaganego upoważnienia,
              5) naprawia lub instaluje oraz sprawdza określone rodzaje
                przyrządów pomiarowych bez wymaganego zezwolenia,";
             
             
          20) po art. 29 dodaje się art. 29a w brzmieniu:
             "Art. 29a.   Przyrządy pomiarowe zalegalizowane do dnia 31
                     grudnia 2003 r. zgodnie z zasadami określonymi w art. 29
                     mogą być nadal legalizowane, lecz nie dłużej niż do dnia
                     31 grudnia 2013 r., o ile spełniają wymagania przepisów,
                     na podstawie których zostały zalegalizowane.";
           21) użyte w art. 4 w pkt 9 i 13, w art. 21 w ust. 1 w pkt 5 i w
             art. 26 w ust. 1 w pkt 2 w różnych przypadkach wyrazy "wymagania
             metrologiczne" zastępuje się użytym w odpowiednich przypadkach
             wyrazem "wymagania".

     Art. 2. 1. Okres ważności decyzji zatwierdzenia typu wydanych od dnia 1
stycznia 2003 r. do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy wynosi 10 lat.
           2. Decyzje, o których mowa w ust. 1, mogą być zmieniane i przedłużane
na zasadach określonych w art. 8f ust. 4 i art. 8h ustawy, o której mowa w art. 1.

     Art. 3. Przyrządy pomiarowe   ciepłomierze do wody i ich elementy wpro
wadzone do użytkowania:
          1) w okresie od dnia 1 stycznia 1994 r. do dnia 30 czerwca 2000 r.
            mogą być użytkowane bez dowodu legalizacji nie dłużej niż do dnia
            31 grudnia 2005 r. i mogą być legalizowane, jeżeli spełniają
            wymagania obowiązujące w czasie wydania decyzji zatwierdzenia typu;
          2) przed dniem 1 stycznia 1994 r.   mogą być użytkowane bez dowodu
            legalizacji nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2005 r. i nie mogą
            być legalizowane.

      Art. 4. 1. Upoważnienia do legalizacji ponownej określonych przyrządów
pomiarowych wydane na podstawie art. 16 pkt 9 ustawy wymienionej w art. 1, w
brzmieniu dotychczasowym, zachowują ważność do dnia upływu terminu określonego w
upoważnieniu.
            2. Upoważnienia wydane na podstawie art. 16 pkt 10 ustawy
wymienionej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują ważność do dnia
upływu terminu określonego w upoważnieniu, nie dłużej jednak niż do dnia
30 czerwca 2005 r.

      Art. 5. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 5,
art. 8 ust. 2, art. 9 i art. 14 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu
dotychczasowym, zachowują moc do czasu zastąpienia ich przepisami wykonawczymi
wydanymi na podstawie art. 5, art. 8 ust. 6, art. 9, art. 9a i art. 14 ustawy
wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak
niż przez okres 30 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

      Art. 6. Przepis art. 21a ustawy wymienionej w art. 1 stosuje się od dnia
uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.

      Art. 7. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


                                        
                                        
                             U Z A S A D N I E N I E
                                        
Ustawa z dnia 11 maja 2001 r.   Prawo o miarach (Dz. U. Nr 63, poz. 636 i Nr
154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360 oraz z 2003 r.
Nr 170, poz. 1652), zwana dalej "ustawą", weszła w życie z dniem 1 stycznia 2003
r. Już na etapie okresu vacatio legis były podnoszone uwagi na temat
niedoskonałości jej przepisów, szczególnie w przedmiocie trudności inter
pretacyjnych oraz zachwiania proporcji pomiędzy tym, co powinno zostać
unormowane w samej ustawie, a co w aktach wykonawczych do niej. Do aktów
wykonawczych przerzucono bowiem normowanie materii, które powinny być
uregulowane, przynajmniej częściowo w samej ustawie. Problemy te w sposób
szczególnie jaskrawy ujawniły się na etapie opracowywania aktów wykonawczych do
ustawy, wzbudzając zarzuty co do niekonstytucyjności niektórych jej regulacji
nieprawidłowego sformułowania wytycznych w delegacjach do wydawania aktów
wykonawczych, jak też do pominięcia w ustawie i niedokonania nawet przekazania
do uregulowania w drodze aktów wykonawczych spraw istotnych z punktu widzenia
działania administracji miar. Projekt zmiany ustawy ma na celu wyeliminowanie
wszystkich tych nieprawidłowości, które w rezultacie powodują bardzo duże
trudności w jej stosowaniu. Proponowane zmiany dosyć szeroko ingerują w obecną
konstrukcję ustawy, jednakże projektodawca stanął na stanowisku, że ze względu
na fakt, iż zmiany te mają na celu przede wszystkim uzupełnienie istniejących
luk i doprecyzowanie istniejących przepisów ustawy i nie naruszają one
istniejącego i funkcjonującego systemu prawnej kontroli metrologicznej, a
jedynie czynią go łatwiejszym i skuteczniejszym w funkcjonowaniu, wystarczającym
wydaje się dokonanie nowelizacji ustawy, która w sposób wyczerpujący rozwiąże
istniejące wątpliwości.
1. Projekt uzupełnia lukę w dostosowaniu przepisów prawodawstwa polskiego do
  przepisów Unii Europejskiej, w drodze:
  1) rozszerzenia przepisów ustawy dotyczących ogólnych zasad i warunków
     prawnej kontroli metrologicznej (art. 8-art. 8n, art. 21a), w szczególności
     przez:
     a) jednoznaczne określenie form prawnej kontroli metrologicznej,
     b) wprowadzenie przepisów o podstawowych zasadach i warunkach wykonywania
       prawnej kontroli metrologicznej, w tym o:
       podmiotach uprawnionych do złożenia wniosku o dokonanie prawnej
       kontroli metrologicznej,
       zakresie wykonywanych badań i sprawdzeń,
     c) wprowadzenie przepisów o dowodach prawnej kontroli metrologicznej dotyczących
       określenia rodzajów dowodów oraz o okresie ważności legalizacji oraz przyczyn
       utraty ważności,
     d) wprowadzenie możliwości wydania zakazu wprowadzenia przyrządów pomiarowych do
       obrotu i użytkowania.
     Powyższe zmiany wdrażają do ustawy zasadnicze postanowienia dyrektywy
     71/316/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie dostosowania ustawodawstw
     państw członkowskich dotyczącego wspólnych postanowień odnośnie przyrządów
     pomiarowych oraz metod kontroli metrologicznej, które dotyczą ogólnych
     zasad i warunków prawnej kontroli metrologicznej i które mogą być wyłącznie
     uregulowane w ustawie, a wcześniej były przewidziane do uregulowania w
     rozporządzeniach wydawanych na podstawie ustawy;
  2) wprowadzenia do ustawy podstawowych zasad i upoważnienia dla ministra
     właściwego do spraw gospodarki do wydania rozporządzenia, pozwalających na
     wdrożenie do ustawodawstwa polskiego dyrektywy 71/349/EWG z dnia 12 października
     1971 r. w sprawie dostosowania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się
     do wzorcowania zbiorników statków. Główny Urząd Miar został zobowiązany przez
     Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej do wdrożenia ww. dyrektywy,
     jednak na podstawie obecnych regulacji ustawowych byłoby to niemożliwe do
     wykonania;
  3) w celu usunięcia niezgodności i wprowadzenia odpowiednich regulacji prawnych
     umożliwiających właściwe wykonywanie umowy międzynarodowej AETR oraz, co jest
     szczególnie ważne, rozporządzenia Rady (EWG) 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w
     sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym w odniesieniu
     do przyrządów pomiarowych   przyrządów kontrolnych (tachografów samochodowych),
     co było przedmiotem wystąpień zainteresowanych przedsiębiorców, nadano nowe
     brzmienie art. 16 pkt 10 (art. 1 pkt 12 projektu) i dodano nowe art. 16c-art.
     16f. Nowe regulacje zastępują dotychczasowe upoważnienia do wykonywania napraw
     lub instalacji określonych rodzajów przyrządów pomiarowych zezwoleniami na
     wykonywanie takiej działalności, gdyż w ocenie projektodawców w świetle ww.
     rozporządzenia UE jest to działalność regulowana, która "podpada" pod ustawę o
     działalności gospodarczej. Przepisy te określają zasady udzielania, odmowy
     udzielenia i cofania zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie napraw,
     instalacji i sprawdzania określonych przyrządów pomiarowych oraz przekazują do
     upoważnienia ustawowego określenie trybu i szczegółowych warunków wydawania tych
     zezwoleń.
     Zmiany wprowadzane w ustawie powinny także umożliwić, po wejściu Polski do
     Unii Europejskiej, wdrożenie do prawodawstwa polskiego dyrektywy nowego
     podejścia w sprawie przyrządów pomiarowych MID, która znajduje się obecnie
     w końcowej fazie postępowania legislacyjnego w UE.
2. Usuwając zarzuty niekonstytucyjności niektórych przepisów ustawy projekt w
  szczególności:
  1) wprowadza zmianę art. 5 ustawy przez nadanie nowej redakcji i zmianę
     organu odpowiedzialnego za wydanie aktu wykonawczego z ministra właściwego
     do spraw gospodarki na Radę Ministrów; propozycja taka wynika z faktu, że
     kwestie regulowane delegacjami zawartymi w art. 5 zdecydowanie wykraczają
     poza zakres działania ministra właściwego do spraw gospodarki, gdyż
     regulacje te mają zastosowanie we wszystkich dziedzinach życia społecznego
     (m.in. w edukacji, obronności, bezpieczeństwie publicznym, nauce), a nie
     tylko w zakresie gospodarki;
  2) wprowadza unormowania materii, które powinny być uregulowane, przynajmniej
     częściowo w ustawie, a które w obecnym jej brzmieniu zostały przekazane do
     regulacji aktami podustawowymi.
  W celu wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych ustawy w projekcie
  dokonano w szczególności:
  1) uszczegółowienia, zmiany, wykreślenia lub wprowadzenia nowych definicji
     określeń użytych w ustawie;
  2) wyraźnego rozróżnienia momentów, w których wykonywane są poszczególne
     formy prawnej kontroli metrologicznej;
  3) uporządkowania przepisów upoważniających do wydania rozporządzeń, a w
     szczególności w drodze doprecyzowania wytycznych zawartych w
     upoważnieniach, w szczególności dokonano przekształcenia obecnego art. 9
     ustawy budzącego różnorakie problemy legislacyjne i dokonano jego rozbicia
     na dwa art. 9 i 9 a;
  4) wprowadzenia przepisów o właściwości do prowadzenia spraw z zakresu
     prawnej kontroli metrologicznej (art. 8b).
  W celu wyeliminowania luk prawnych, jakie zawiera ustawa, w projekcie
  dokonano:
  1) uzupełnienia art. 14 o: obowiązek ogłoszenia zarządzenia w sprawie
     nadania statutu GUM w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
     "Monitor Polski" i rodzaju aktu, jakim mają być nadawane przez Prezesa GUM
     regulaminy organizacyjne okręgowym i obwodowym urzędom miar i określenie
     sposobu nadawania regulaminów obwodowym urzędom miar;
  2) dokładnego określenia w art. 18, jakie akty i informacje oraz w jakiej
     formie powinny być ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar
     oraz w Monitorze Polskim oraz jakie informacje powinny być przekazywane do
     właściwych instytucji innych państw zgodnie z zobowiązaniami między
     narodowymi RP.
3. Projekt wprowadza możliwość udzielania przez Prezesa GUM upoważnień do
  legalizacji pierwotnej przyrządów pomiarowych z równoczesnym określeniem
  okresu, na jaki jest wydawane upoważnienie, wprowadzeniem obowiązku
  uiszczenia opłaty za wydane upoważnienie i wprowadzeniem upoważnienia dla
  ministra właściwego do spraw gospodarki do wydania rozporządzenia
  określającego rodzaje przyrządów pomiarowych, dla których mogą być wydawane
  upoważnienia do legalizacji pierwotnej. Wprowadzenie takiego rozwiązania jest
  podyktowane koniecznością:
  1) dostosowania do praktyki obowiązującej w tym zakresie w państwach UE;
  2) zachowania ciągłości prawa w tym zakresie   poprzednia ustawa   Prawo o
     miarach stwarzała możliwość udzielania upoważnień do wykonywania
     uwierzytelnienia (pierwotnego i ponownego), które zostało zastąpione w
     obecnie obowiązującej ustawie pojęciem legalizacji. Podmioty, które zostały
     upoważnione do wykonywania uwierzytelnienia pierwotnego obecnie prawo takie
     utraciły i muszą ponosić większe koszty na organizowanie punktów
     legalizacyjnych, których utworzenie nie zawsze jest możliwe ze względu na
     ograniczone możliwości kadrowe obsługujących je urzędów miar;
  3) dostosowania do przyszłej sytuacji prawnej państw UE i Polski, jako jej
     członka   przygotowywany w UE projekt dyrektywy nowego podejścia o
     przyrządach pomiarowych MID przewiduje możliwość wykonywania legalizacji
     pierwotnej przez jednostki notyfikowane, które mogą być utworzone na bazie
     dowolnego podmiotu gospodarczego, niekoniecznie administracji miar,
     spełniającego odpowiednie wymagania;
  4) zrealizowania licznych postulatów, w tym zakresie, polskich producentów
     przyrządów pomiarowych.
4. W celu zapewnienia stabilizacji w działalności GUM proponuje się wprowadzenie
  kadencyjności w sprawowaniu funkcji przez Prezesa Urzędu. Wydaje się to
  konieczne zwłaszcza z punktu widzenia zadań, jakie spoczywają na organach
  administracji miar w zakresie zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu
  prawnej kontroli metrologicznej po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej.
  Niezbędne jest przygotowanie administracji miar do wykonywania tych zadań w
  szczególności w drodze zapewnienia stabilizacji organów kierowniczych. GUM
  jest nietypowym urzędem administracji rządowej, jest to "urząd techniczny" i
  dla zapewnienia sprawnego funkcjonowania i realizacji zadań potrzebuje
  również stabilnej i fachowej kadry kierowniczej, niezależnej od wpływów
  politycznych. Wydaje się, że zapewnienie kadencyjności Prezesa Urzędu pozwoli
  ten postulat zrealizować, gdyż uniezależniłoby to GUM od częstych zawirowań
  politycznych pociągających za sobą zmiany kadrowe, które w przypadku GUM
  niekorzystnie mogą wpływać na sytuację przedsiębiorców będących
  usługobiorcami GUM. Pozwoliłoby to także na zapewnienie naturalnej drogi do
  dokonywania systematycznej, okresowej oceny prac tego organu, co w świetle
  dotychczasowych doświadczeń GUM wydaje się konieczne.
5. Projekt dokonuje zmiany przepisów przejściowych przez dodanie nowego art.
  29a w celu dostosowania rozwiązań przejściowych do faktycznych problemów,
  jakie w tym zakresie powstały w związku z brakiem wydania aktów wykonawczych
  do ustawy z dniem 1 stycznia 2003 r. (ustawodawca przewidział, że prawna
  kontrola metrologiczna może być wykonywana na podstawie przepisów
  dotychczasowych w terminie roku od wejścia w życie ustawy   art. 29),
  natomiast w art. 27 nie uwzględnił tego dopuszczenia. Istniejące rozwiązania
  przejściowe z art. 27 i 29 ustawy spowodowały, że ten sam przyrząd pomiarowy
  zalegalizowany na podstawie tych samych przepisów prawnych przed dniem
  wejścia w życie ustawy, tj. przed 1 stycznia 2003 r., może być nadal
  legalizowany, jeżeli spełnia wymagania przepisów dotychczasowych, na
  podstawie których został zalegalizowany, jeszcze przez okres 10 lat, tj. do
  dnia 1 stycznia 2013 r., natomiast jeżeli został zalegalizowany na podstawie
  tych samych przepisów, po wejściu w życie ustawy, co dopuścił art. 29, to po
  upływie okresu ważności legalizacji po dniu 1 stycznia 2004 r., mógłby zostać
  zalegalizowany tylko wówczas, jeżeli spełniałby wymagania nowych przepisów
  wykonawczych do ustawy, obowiązujących w dniu jego ponownej legalizacji.
  Stwarza to w ocenie projektodawcy istotną nierówność w traktowaniu
  użytkowników przyrządów pomiarowych, gdyż ten sam przyrząd zalegalizowany na
  podstawie tych samych przepisów prawnych mógłby być, przykładowo, użytkowany
  przy ważności legalizacji np. 25 miesięcy albo przez 10 lat albo przez 25
  miesięcy (jeżeli nie spełniałby nowych wymagań).
6. Ponadto projekt rozwiązuje problem społeczny w zakresie przyrządów
  pomiarowych   ciepłomierzy. Przepisy metrologiczne o ciepłomierzach do wody,
  wydane na podstawie poprzedniej ustawy   Prawo o miarach z 1993 r., dopuściły
  do użytkowania bez legalizacji ciepłomierze i ich części składowe zamontowane
  do dnia 30 czerwca 2000 r., które posiadały wydane decyzje zatwierdzenia
  typu, przez okres do dnia 31 grudnia 2004 r. i do tego czasu powinny były one
  zostać zalegalizowane oraz wyłączały z legalizacji ciepłomierze zamontowane
  przed dniem 1 stycznia 1994 r., ograniczając okres, w którym mogłyby być one
  jeszcze użytkowane do dnia 31 grudnia 2004 r.
  Chodzi o to, aby od dnia 1 stycznia 2005 r. wszystkie ciepłomierze i ich
  części składowe będące w użytkowaniu były zalegalizowane (zgodnie z wy
  maganiami obowiązującymi w czasie wydania decyzji zatwierdzenia typu), przy
  czym najstarsze ciepłomierze, już technicznie przestarzałe i zużyte po ok. 10
  latach eksploatacji, które zostały zamontowane przed wejściem w życie ustawy
  z dnia 3 kwietnia 1993 r.   Prawo o miarach, miały zostać wyłączone z
  użytkowania bez próby legalizacji (dotyczy to ciepłomierzy produkcji
  polskiej, gdyż tylko te podlegały obowiązkowi zatwierdzenia typu przed 1994
  r.).
  Brak odpowiedniej regulacji w ustawie z dnia 11 maja 2001 r.   Prawo o
  miarach uniemożliwia legalizację ciepłomierzy wprowadzonych do użytkowania
  przed wejściem w życie obowiązku legalizacji (1 lipca 2000 r.).
8. W przepisach przejściowych zawarto także regulacje dotyczące:
  ważności decyzji zatwierdzeń typu wydanych po dniu 1 stycznia 2003 r., ze
  względu na brak odpowiednich regulacji ustawowych decyzje te były i są
  wydawane bez określania terminu ważności (pod rządami poprzedniej ustawy z
  dnia 3 kwietnia 1993 r.   Prawo o miarach było to uregulowane), natomiast
  zgodnie z niniejszym projektem i zgodnie z dyrektywą 71/316/EWG z dnia 26
  lipca 1971 r. w sprawie dostosowania ustawodawstwa państw członkowskich
  dotyczącego wspólnych postanowień odnośnie przyrządów pomiarowych oraz
  metod kontroli metrologicznej okres ważności decyzji wynosi 10 lat,
  utrzymania w mocy upoważnień wydanych na podstawie art. 16 pkt 9 ustawy, w
  dotychczasowym brzmieniu, do czasu upływu ich ważności,
  utrzymania w mocy upoważnień wydanych na podstawie art. 16 pkt 10, które
  obecnie zostaną zastąpione zezwoleniami na prowadzenie działalności w
  zakresie napraw, instalacji i sprawdzania określonych rodzajów przyrządów
  pomiarowych, do czasu upływu ich ważności, lecz nie dłużej niż do dnia 30
  czerwca 2005 r.
9. Proponuje się, aby wydane dotychczas na podstawie zmienianej ustawy akty
  wykonawcze pozostały w mocy przez okres maksymalnie 30 miesięcy. Wydane
  dotychczas akty wykonawcze do ustawy   Prawo o miarach, w zakresie zmian
  wprowadzanych niniejszą ustawą, dotyczą w zdecydowanej większości wymagań,
  jakie powinny spełniać przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli
  metrologicznej, część z nich wdraża postanowienia odpowiednich dyrektyw UE,
  jednakże ze względów praktyki stosowania tych przepisów i mając na uwadze
  zakres regulacji dyrektyw UE stwierdzono, że dotychczasowa delegacja ustawowa
  zawarta w art. 9 ustawy została stworzona w sposób uniemożliwiający wdrożenie
  dyrektyw, czy też kompleksowe uregulowanie spraw związanych z danym
  przyrządem pomiarowym, w jednym akcie wykonawczym (dla tego przyrządu), i
  spowodowała konieczność zamieszczania różnych postanowień dotyczących takiego
  przyrządu pomiarowego w odrębnych aktach wykonawczych.
  W związku z tym w celu wyeliminowania istnienia regulacji odnoszących się to
  tego samego przyrządu w kilku aktach wykonawczych zaproponowano nowe
  ukształtowanie delegacji ustawowych w tym zakresie. Należy tutaj jednakże
  zauważyć, że nie przewiduje się na dzień dzisiejszy wprowadzania jakiś nowych
  rozwiązań technicznych czy metrologicznych w odniesieniu do tych przyrządów
  pomiarowych, co do których wymagania już zostały w mniejszym lub większym
  stopniu określone, jednakże ze względu na bardzo duże prawdopodobieństwo
  wejścia w życie w najbliższym czasie dyrektywy nowego podejścia MID, wskazane
  wydaje się maksymalne wydłużenie okresu stosowania wydanych aktów
  wykonawczych, mając na względzie fakt, że z chwilą wejścia w życie tej
  dyrektywy będzie istniała konieczność wydania nowych aktów wykonawczych do
  ustawy   Prawo o miarach, wdrażających tę dyrektywę. Dyrektywa MID przewiduje
  24 miesięczne vacatio legis plus 6 miesięcy na wdrożenie dyrektywy w prawie
  krajowym.
  W celu uniknięcia, w stosunkowo krótkim okresie czasu, wydawania trzykrotnie
  aktów wykonawczych w tym samym przedmiocie, projektodawca wnosi o maksymalne
  wydłużenie okresu przejściowego w stosowaniu wydanych przed dniem wejścia w
  życie niniejszej ustawy o zmianie ustawy   Prawo o miarach aktów wykonawczych
  nie sprzecznych z tą ustawą.