P r o j e k t U S T A W A z dnia o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych, ustawy o pożyczkach i kredytach studenckich oraz o zmianie niektórych innych ustaw[1] Art. 1. W ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z późn. zm.)[2] wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 24: a) ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Dotacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1,1a i 2, przyznaje właściwy minister.", b) dodaje się ust. 7 i 8 w brzmieniu: "7. Rektor w porozumieniu z uczelnianym organem samorządu studenckiego dokonuje podziału dotacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1a. 8. W nowoutworzonej uczelni podziału dotacji dokonuje na okres roku rektor."; 2) po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu: "Art. 24a. Uczelnia państwowa w ramach dotacji, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1a, może dofinansować remonty domów i stołówek studenckich."; 3) w art. 25 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb występowania uczelni niepaństwowej o dotacje, o których mowa w art. 24, uwzględniając w szczególności liczbę własnej kadry dy daktycznej, liczbę kształconych studentów, zaangażowanie własnych środków w rozwój bazy materialnej uczelni oraz osiągnięcia uczelni w dotychczasowym kształceniu, a w przypadku dotacji na pomoc materialną również liczbę studentów w trudnej sytuacji materialnej."; 4) po art. 27 dodaje się art. 27a w brzmieniu: "Art. 27a. 1. Uczelnia tworzy fundusz pomocy materialnej dla studentów. 2. Fundusz, o którym mowa w ust. 1, tworzy się: 1) z dotacji, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1a, z wyłączeniem środków na stypendia ministra za osiągnięcia w nauce, o których mowa w art. 152 ust. 1 pkt 3, 2) z opłat za korzystanie z domu studenckiego, 3) z opłat za korzystanie ze stołówki studenckiej, 4) z innych przychodów, w tym z opłat za wynajem pomieszczeń w domach i stołówkach studenckich. 3. Fundusz pomocy materialnej dla studentów w części, o której mowa w ust. 2 pkt 1, przeznacza się na wypłaty stypendiów i zapomóg oraz na remonty domów i stołówek studenckich. 4. Fundusz pomocy materialnej dla studentów w części, o której mowa w ust. 2 pkt 2-4, przeznacza się na pokrycie kosztów utrzymania domów i stołówek studenckich, a w przypadku uczelni państwowej także na wynagrodzenia pracowników uczelni zatrudnionych w tych domach i stołówkach oraz na odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, o którym mowa w art. 122, dla tych pracowników. 5. Fundusz pomocy materialnej dla studentów w części, o której mowa w ust. 2 pkt 2-4, może być również przeznaczony na cele określone w ust. 3. 6. Niewykorzystane w danym roku budżetowym środki funduszu pomocy materialnej dla studentów pochodzące ze źródła, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, przechodzą na rok następny do wykorzystania na cele określone w ust. 3, a środki pochodzące ze źródeł określonych w ust. 2 pkt 2-4, na cele określone w ust. 4."; 5) art. 152 otrzymuje brzmienie: "Art. 152. 1. Student może ubiegać się o pomoc materialną ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa w formie: 1) stypendium socjalnego, 2) stypendium za wyniki w nauce, 3) stypendium ministra za osiągnięcia w nauce, 4) zapomogi. 2. Student może ubiegać się o akwaterowanie w domu studenckim uczelni i wyżywienie w stołówce studenckiej uczelni. 3. Student może ubiegać się o zakwaterowanie w domu studenckim uczelni małżonka i dziecka."; 6) po art. 152 dodaje się art. 152a-152i w brzmieniu: "Art. 152a. 1. Świadczenia, o których mowa w art. 152 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, są przyznawane na wniosek studenta przez dziekana, a w uczelni bezwydziałowej przez prorektora upoważnionego przez rektora. 2. Od decyzji dziekana lub prorektora studentowi przysługuje odwołanie do rektora. 3. Na wniosek uczelnianego organu samorządu studenckiego dziekan lub prorektor oraz rektor uprawnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przekazują odpowiednio komisji stypendialnej i odwoławczej komisji stypendialnej. 4. Stypendium ministra za osiągnięcia w nauce przyznaje właściwy minister na wniosek rady wydziału, a w przypadku uczelni bezwydziałowej na wniosek senatu uczelni, przedstawiony przez rektora tej uczelni. Art. 152b. 1. Komisję stypendialną powołuje dziekan lub prorektor, a odwoławczą komisję stypendialną rektor, spośród studentów i pracowników uczelni. 2. Studenci stanowią większość składu komisji, o których mowa w ust. 1. 3. Nadzór nad działalnością komisji stypendialnej i odwoławczej komisji stypendialnej sprawują odpowiednio dziekan lub prorektor albo rektor. 4. W ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 3, odpowiednio dziekan lub prorektor albo rektor może uchylić decyzję komisji stypendialnej lub odwoławczej komisji stypendialnej niezgodną z przepisami ustawowymi lub regulaminem, o którym mowa w art. 152h ust. 1. Art. 152c. 1. Stypendium socjalne może otrzymać student znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej. 2. Wysokość dochodu uprawniającego studenta do ubiegania się o stypendium socjalne ustala rektor w porozumieniu z uczelnianym organem samorządu studenckiego, z tym że miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie studenta, ustalana na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255), uprawniająca do przyznania stypendium socjalnego nie może być wyższa niż 569 zł. 3. Kwota stypendium socjalnego może zostać zwiększona w związku z ponoszeniem dodatkowych kosztów z tytułu niepełnosprawności potwierdzonej orzeczeniem właściwego organu, a w przypadku studentów studiów dziennych ponadto z tytułu: 1) zakwaterowania w domu studenckim lub w obiekcie innym niż dom studencki, jeżeli codzienny dojazd z miejsca stałego zamieszkania do uczelni uniemożliwiałby lub w znacznym stopniu utrudniał studiowanie, 2) zakwaterowania w domu studenckim lub w obiekcie innym niż dom studencki, w przypadkach, o których mowa w pkt 1, niepracującego małżonka lub dziecka studenta. Art. 152d. 1. Pierwszeństwo w uzyskaniu zakwaterowania w domu studenckim uczelni państwowej przysługuje studentowi tej uczelni, któremu codzienny dojazd do uczelni uniemożliwiałby lub w znacznym stopniu utrudniał studiowanie i który znajduje się w trudnej sytuacji materialnej. 2. Pierwszeństwo w korzystaniu z wyżywienia w stołówce studenckiej przysługuje studentowi, o którym mowa w ust. 1. Art. 152e. 1. Stypendium za wyniki w nauce może otrzymać student, który uzyskał za rok studiów wysoką średnią ocen. 2. Stypendium ministra za osiągnięcia w nauce może być przyznane studentowi szczególnie wyróżniającemu się w nauce oraz posiadającemu osiągnięcia naukowe. 3. O przyznanie stypendiów, o których mowa w ust. 1 i 2, student może ubiegać się nie wcześniej, niż po zaliczeniu pierwszego roku studiów. 4. Student może otrzymywać stypendium ministra za osiągnięcia w nauce albo stypendium za wyniki w nauce. Art. 152f. 1. Zapomoga może być przyznana studentowi, który z przyczyn losowych znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej. 2. Student może otrzymać zapomogę, o której mowa w ust. 1, raz w semestrze. Art. 152g. 1. Student może otrzymywać stypendia, o których mowa w art. 152 ust. 1 pkt 1-3, w danym roku akademickim przez okres do 10 miesięcy. 2. Stypendium socjalne przyznawane jest na semestr lub na rok akademicki, a stypendium za wyniki w nauce i stypendium ministra za osiągnięcia w nauce na rok akademicki, z wyjątkiem przypadku, gdy ostatni rok studiów, zgodnie z planem studiów, trwa jeden semestr. 3. Stypendia, o których mowa w ust. 2, wypłacane są co miesiąc. 4. Student studiujący równocześnie na kilku kierunkach studiów może otrzymać stypendia, o których mowa w art. 152 ust. 1 pkt 1 i 3, na jednym z kierunków, według własnego wyboru, a stypendium za wyniki w nauce na każdym z kierunków. 5. Studentowi, który po ukończeniu jednego kierunku studiów kontynuuje naukę na drugim kierunku studiów, stypendium socjalne nie przysługuje, chyba że kontynuuje on studia po ukończeniu wyższych studiów zawodowych w celu uzyskania tytułu zawodowego magistra, jednakże nie dłużej niż przez okres 2,5 roku. 6. Łączna miesięczna wysokość stypendiów socjalnego i za wyniki w nauce nie może być wyższa niż 90% najniższego wynagrodzenia zasadniczego asystenta w poprzednim miesiącu, ustalonego w przepisach o wynagradzaniu na uczycieli akademickich, z wyłączeniem zwiększenia kwoty stypendium socjalnego w związku z ponoszeniem dodatkowych kosztów z tytułu niepełnosprawności, o którym mowa w art. 152c ust. 3. Art. 152h. 1. Szczegółowy regulamin ustalania wysokości, przyznawania i wypłacania świadczeń pomocy materialnej dla studentów, o których mowa w art. 152 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, w tym szczegółowe kryteria i tryb udzielania świadczeń pomocy materialnej dla studentów, wzór wniosku o przyznanie stypendium socjalnego oraz sposób udo kumentowania sytuacji materialnej ustala rektor w porozumieniu z uczelnianym organem samorządu studenckiego. 2. W nowoutworzonej uczelni regulamin, o którym mowa w ust. 1, ustala na okres roku rektor. Art. 152i. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, tryb przyznawania i wypłacania stypendium ministra za osiągnięcia w nauce, maksymalną wysokość tego stypendium oraz wzór wniosku o przyznanie stypendium ministra, uwzględniając w szczególności: 1) minimalną średnią ocen uprawniającą do ubiegania się o stypendium ministra, uwzględniając oceny ze wszystkich lat studiów oraz zróżnicowanie skali ocen w uczelni, 2) rodzaje osiągnięć naukowych i aktywności naukowej, które brane są pod uwagę przy ubieganiu się o stypendium ministra, takich jak praca w kole naukowym, publikacje, opracowania, referaty, udział w konferencjach, praca naukowa, udział w pracach naukowo-badawczych, współpraca z innymi ośrodkami akademickimi lub naukowymi, nagrody i wyróżnienia, studia na drugim kierunku studiów, indywidualny program studiów, praktyki, staże, potwierdzona znajomość języków obcych, olimpiady, 3) terminy przekazywania wniosków, 4) sposób wypłacania stypendium ministra, w tym w przypadku wcześniejszego ukończenia studiów, a także podjęcia studiów w innej uczelni.". Art. 2. W ustawie z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach za wodowych (Dz. U. Nr 96, poz. 590, z późn. zm.)[3], wprowadza się następujące zmiany: 1) po art. 23 dodaje się art. 23a i 23b w brzmieniu: "Art. 23a. Państwowa uczelnia zawodowa w ramach dotacji, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt 2, może dofinansować remonty domów i stołówek studenckich. Art. 23b. 1. Rektor w porozumieniu z uczelnianym organem samorządu studenckiego dokonuje podziału dotacji, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt 2. 2. W nowoutworzonej uczelni zawodowej podziału dotacji dokonuje na okres roku rektor."; 2) w art. 24 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb występowania niepaństwowej uczelni zawodowej o dotacje, o których mowa w art. 23, uwzględniając w szczególności liczbę własnej kadry dydaktycznej, liczbę kształconych studentów, zaangażowanie własnych środków w rozwój bazy materialnej uczelni oraz osiągnięcia uczelni w dotychczasowym kształceniu, a w przypadku dotacji na pomoc materialną również liczbę studentów w trudnej sytuacji materialnej."; 3) po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu: "Art. 24a. 1. Uczelnia tworzy fundusz pomocy materialnej dla studentów. 2. Fundusz, o którym mowa w ust. 1, tworzy się: 1) z dotacji, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1a, z wyłączeniem środków na stypendia ministra za osiągnięcia w nauce, o których mowa w art. 75 ust. 1 pkt 3, 2) z opłat za korzystanie z domu studenckiego, 3) z opłat za korzystanie ze stołówki studenckiej, 4) z innych przychodów, w tym z opłat za wynajem pomieszczeń w domach i stołówkach studenckich. 3. Fundusz pomocy materialnej dla studentów w części, o której mowa w ust. 2 pkt 1, przeznacza się na wypłaty stypendiów i zapomóg oraz na remonty domów i stołówek studenckich. 4. Fundusz pomocy materialnej dla studentów w części, o której mowa w ust. 2 pkt 2-4, przeznacza się na pokrycie kosztów utrzymania domów i stołówek studenckich, a w przypadku uczelni państwowej także na wynagrodzenia pracowników uczelni zatrudnionych w tych domach i stołówkach oraz na odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, o którym mowa w art. 67 pkt 5, dla tych pracowników. 5. Fundusz pomocy materialnej dla studentów w części, o której mowa w ust. 2 pkt 2-4, może być również przeznaczony na cele określone w ust. 3. 6. Niewykorzystane w danym roku budżetowym środki funduszu pomocy materialnej dla studentów pochodzące ze źródła, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, przechodzą na rok następny do wykorzystania na cele określone w ust. 3, a środki pochodzące ze źródeł określonych w ust. 2 pkt 2- 4, na cele określone w ust. 4."; 4) art. 75 otrzymuje brzmienie: "Art. 75. 1. Student może ubiegać się o pomoc materialną ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa w formie: 1) stypendium socjalnego, 2) stypendium za wyniki w nauce, 3) stypendium ministra za osiągnięcia w nauce, 4) zapomogi. 2. Student może ubiegać się o zakwaterowanie w domu studenckim uczelni i wyżywienie w stołówce studenckiej uczelni. 3. Student może ubiegać się o zakwaterowanie w domu studenckim uczelni małżonka i dziecka."; 5) po art. 75 dodaje się art. 75a-75h w brzmieniu: "Art. 75a. 1. Świadczenia, o których mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, są przyznawane przez komisję stypendialną. 2. Świadczenia, o których mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 i 4, są przyznawane na wniosek studenta, a stypendium za wyniki w nauce na wniosek senatu lub innego organu wskazanego w statucie uczelni. 3. Od decyzji komisji, o której mowa w ust. 1, studentowi przysługuje odwołanie do odwoławczej komisji stypendialnej. 4. Komisję stypendialną powołuje dziekan, w uczelni bezwydziałowej upoważniony przez rektora prorektor, a odwoławczą komisję stypendialną rektor, spośród studentów i pracowników uczelni, przy czym studenci stanowią większość składu komisji. 5. Nadzór nad działalnością komisji stypendialnej i odwoławczej komisji stypendialnej sprawują odpowiednio dziekan lub prorektor albo rektor. 6. W ramach nadzoru dziekan lub prorektor albo rektor może uchylić decyzję komisji stypendialnej lub odwoławczej komisji stypendialnej niezgodną z przepisami ustawowymi lub regulaminem, o którym mowa w art. 75g. Art. 75b. 1. Stypendium socjalne może otrzymać student znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej. 2. Wysokość dochodu uprawniającego studenta do ubiegania się o stypendium socjalne ustala rektor w porozumieniu z uczelnianym organem samorządu studenckiego, z tym że miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie studenta, ustalana na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255), uprawniająca do przyznania stypendium socjalnego nie może być wyższa niż 569 zł. 3. Kwota stypendium socjalnego może zostać zwiększona w związku z ponoszeniem dodatkowych kosztów z tytułu niepełnosprawności potwierdzonej orzeczeniem właściwego organu, a w przypadku studentów studiów dziennych po nadto z tytułu: 1) zakwaterowania w domu studenckim lub w obiekcie innym niż dom studencki, jeżeli codzienny dojazd z miejsca stałego zamieszkania do uczelni uniemożliwiałby lub w znacznym stopniu utrudniał studiowanie, 2) zakwaterowania w domu studenckim lub w obiekcie innym niż dom studencki, w przypadkach, o których mowa w pkt 1, niepracującego małżonka lub dziecka studenta. Art. 75c. 1. Pierwszeństwo w uzyskaniu zakwaterowania w domu studenckim państwowej uczelni zawodowej przysługuje studentowi tej uczelni, któremu codzienny dojazd do uczelni uniemożliwiałby lub w znacznym stopniu utrudniał studiowanie i który znajduje się w trudnej sytuacji materialnej. 2. Pierwszeństwo w korzystaniu z wyżywienia w stołówce studenckiej przysługuje studentowi, o którym mowa w ust. 1. Art. 75d. 1. Stypendium za wyniki w nauce może otrzymać student, który uzyskał za rok studiów wysoką średnią ocen. 2. O przyznanie stypendium, o którym mowa w ust. 1, student może ubiegać się nie wcześniej, niż po zaliczeniu pierwszego roku studiów. Art. 75e. 1. Zapomoga może być przyznana studentowi, który z przyczyn losowych znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej. 2. Student może otrzymać zapomogę, o której mowa w ust. 1, raz w semestrze. Art. 75f. 1. Student może otrzymywać stypendia w danym roku akademickim przez okres do 10 miesięcy. 2. Stypendium socjalne przyznawane jest na semestr lub rok akademicki, a stypendium za wyniki w nauce i stypendium ministra za osiągnięcia w nauce na rok akademicki, z wyjątkiem przypadku, gdy ostatni rok studiów, zgodnie z planem studiów, trwa jeden semestr. 3. Świadczenia, o których mowa w ust. 2, wypłacane są co miesiąc. 4. Student studiujący równocześnie na kilku kierunkach studiów może otrzymać stypendia, o których mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 i 3, na jednym z kierunków, według własnego wyboru, a stypendium za wyniki w nauce na każdym z kierunków. 5. Studentowi, który po ukończeniu jednego kierunku studiów kontynuuje naukę na drugim kierunku studiów, stypendium socjalne nie przysługuje. 6. Łączna miesięczna wysokość stypendiów socjalnego i za wyniki w nauce nie może być wyższa niż 90% najniższego wynagrodzenia zasadniczego asystenta w poprzednim miesiącu, ustalonego w przepisach o wynagradzaniu nauczycieli akademickich, z wyłączeniem zwiększenia kwoty stypendium socjalnego w związku z ponoszeniem dodatkowych kosztów z tytułu niepełnosprawności potwierdzonej orzeczeniem właściwego organu, o którym mowa w art. 75b ust. 3. Art. 75g. 1. Szczegółowy regulamin ustalania wysokości, przyznawania i wypłacania świadczeń pomocy materialnej dla studentów, o których mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, w tym szczegółowe kryteria i tryb udzielania świadczeń pomocy materialnej dla studentów, wzór wniosku o przyznanie stypendium socjalnego oraz sposób udokumentowania sytuacji materialnej ustala rektor w porozumieniu z uczelnianym organem samorządu studenckiego. 2. W nowoutworzonej uczelni zawodowej regulamin, o którym mowa w ust. 1, ustala na okres roku rektor. Art. 75h. 1. Stypendium ministra za osiągnięcia w nauce przyznaje minister na wniosek senatu lub innego organu wskazanego w statucie uczelni przedstawiony przez rektora uczelni. 2. Do stypendiów ministra za osiągnięcia w nauce stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 152i tej ustawy.". Art. 3. W ustawie z dnia 17 lipca 1998 r. o pożyczkach i kredytach studenckich (Dz. U. Nr 108, poz. 685 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Prawo do otrzymania pożyczek i kredytów, zwanych dalej "pożyczkami studenckimi" i "kredytami studenckimi", na zasadach określonych w ustawie, mają: 1) studenci szkół wyższych, o których mowa w ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z późn. zm.)[4] oraz ustawie z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 96, poz. 590, z późn. zm.)[5], 2) słuchacze i studenci Akademii Obrony Narodowej, Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego, Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte, będący osobami cywilnymi, 3) słuchacze Szkoły Głównej Służby Pożarniczej, będący osobami cywilnymi, 4) uczestnicy studiów doktoranckich, o których mowa w ustawie z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595) - zwani dalej "studentami"."; 2) w art. 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Pierwszeństwo w otrzymaniu pożyczki studenckiej lub kredytu studenckiego mają studenci o niskich dochodach na osobę w rodzinie."; 3) w art. 7: a) ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Pożyczki studenckie i kredyty studenckie udzielane są na okres nie dłuższy niż okres studiów, przy czym okres ten nie może przekroczyć łącznie 6 lat, z zastrzeżeniem ust. 2a.", b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: "2a. Okres, na jaki udzielane są pożyczki i kredyty studenckie, o których mowa w ust. 2, może być w przypadku studentów studiów doktoranckich przedłużony o okres studiów doktoranckich, nie dłuższy niż 4 lata."; 4) w art. 8: a) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie: "1) całą kwotę odsetek należnych w okresie studiów, w tym również studiów doktoranckich, oraz w okresie ustalonym zgodnie z art. 9 ust. 1,", b) ust. 6 otrzymuje brzmienie: "6. Odsetki od udzielonej pożyczki studenckiej płacone są przez pożyczkobiorcę od momentu rozpoczęcia spłaty pożyczki, z wyjątkiem okresu odbywania przez pożyczkobiorcę służby wojskowej."; 5) w art. 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Spłata kredytu studenckiego lub pożyczki studenckiej przez kredytobiorcę lub pożyczkobiorcę rozpoczyna się nie później niż po upływie 2 lat od zakończenia studiów, w tym również studiów doktoranckich i trwa nie krócej niż dwukrotność okresu na jaki zostały udzielone, chyba że kredytobiorca lub pożyczkobiorca wnioskuje o krótszy termin spłaty."; 6) w art. 11 w ust. 2 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu: "3a) kierownik jednostki organizacyjnej prowadzącej studia doktoranckie, o której mowa w ustawie z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, innej niż jednostka organizacyjna szkoły wyższej, powołany spośród kandydatów zgłoszonych przez kierowników jednostek organizacyjnych prowadzących studia doktoranckie, innych niż jednostki organizacyjne szkoły wyższej,"; 7) w art. 15: a) w ust. 1 uchyla się pkt 5, b) w ust. 2: - pkt 1 otrzymuje brzmienie: "1) okres, na jaki może być udzielony kredyt studencki lub pożyczka studencka, nie dłuższy niż 6 lat, a w przypadku studentów studiów doktoranckich nie dłuższy niż łącznie 10 lat,", - pkt 3 otrzymuje brzmienie: "3) rozpoczęcie spłaty kredytu studenckiego lub pożyczki studenckiej nie później niż 2 lata od daty ukończenia studiów,", - dodaje się pkt 7 i 8 w brzmieniu: "7) warunki i tryb zawieszania spłaty pożyczki studenckiej i kredytu studenckiego, 8) wzory zaświadczeń szkół wyższych, a w przypadku studiów doktoranckich szkół wyższych lub innych jednostek organizacyjnych prowadzących studia doktoranckie, potwierdzające, że osoba ubiegająca się o pożyczkę lub kredyt studencki jest studentem lub uczestnikiem studiów doktoranckich.". Art. 4. W ustawie z dnia 27 lutego 2003 r. o utworzeniu Akademii Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 56, poz. 496) wprowadza się następujące zmiany: 1) art. 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Tworzenie i prowadzenie kierunków studiów dotyczących innych nauk niż wojskowe oraz przyznawanie pomocy materialnej dla osób cywilnych kształcących się w Akademii odbywa się na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z późn. zm.)[6]."; 2) w art. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: "4. Dotacje na pomoc materialną dla osób cywilnych, o których mowa w ust. 2, ustala i przyznaje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego.". Art. 5. W ustawie z dnia 27 lutego 2003 r. o utworzeniu Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte (Dz. U. Nr 60, poz. 533) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Tworzenie i prowadzenie kierunków studiów dotyczących innych nauk niż wojskowe oraz przyznawanie pomocy materialnej dla osób cywilnych kształcących się w Akademii odbywa się na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z późn. zm.)[7]."; 2) w art. 3 dodaje się ust. 5 w brzmieniu: "5. Dotacje na pomoc materialną dla osób cywilnych, o których mowa w ust. 3, ustala i przyznaje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego.". Art. 6. W ustawie z dnia 27 lutego 2003 r. o utworzeniu Wojskowej Aka demii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego (Dz. U. Nr 60, poz. 534) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Tworzenie i prowadzenie kierunków studiów dotyczących innych nauk niż wojskowe oraz przyznawanie pomocy materialnej dla osób cywilnych kształcących się w Akademii odbywa się na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z późn. zm.)[8]."; 2) w art. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: "4. Dotacje na pomoc materialną dla osób cywilnych, o których mowa w ust. 2, ustala i przyznaje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego.". Art. 7. 1. Do dnia 30 września 2004 r. studenci lub słuchacze studiów wieczorowych, zaocznych i eksternistycznych: 1) uczelni, o których mowa w ustawie wymienionej w art. 1, mogą otrzymać świadczenia pomocy materialnej, o których mowa w ustawie wymienionej w art. 1; 2) uczelni, o których mowa w ustawie wymienionej w art. 2, mogą otrzymać świadczenia pomocy materialnej, o których mowa w ustawie wymienionej w art. 2; 3) uczelni, o których mowa w art. 4-6, będący osobami cywilnymi, mogą otrzymywać świadczenia pomocy materialnej, o których mowa w ustawie wymienionej w art. 1 - z zastrzeżeniem ust. 2. 2. Świadczenia pomocy materialnej przyznawane na podstawie ust. 1 nie obejmują dopłat do zakwaterowania, dopłat do posiłków oraz stypendium ministra za osiągnięcia w nauce. 3. Do dnia 30 września 2004 r. osoby cywilne będące studentami lub słuchaczami studiów dziennych w uczelniach, o których mowa w ustawach wymienionych w art. 4-6, mogą otrzymać świadczenia pomocy materialnej, o których mowa w art. 1. Świadczenia pomocy materialnej nie obejmują stypendium ministra za osiągnięcia w nauce. Art. 8. Do dnia 30 września 2004 r. do przyznawania, wypłacania i określania wysokości świadczeń pomocy materialnej, studentom, o których mowa: 1) w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz ust. 3, stosuje się przepisy wydane na podstawie art. 152 ust. 3 ustawy wymienionej w art. 1; 2) w art. 7 ust. 1 pkt 2, stosuje się przepisy wydane na podstawie art. 75 ust. 3 ustawy wymienionej w art. 2. Art. 9. 1. Do dnia 30 września 2004 r. świadczenia pomocy materialnej dla studentów, na wniosek osób uprawnionych, o których mowa w art. 7, mogą być wypłacane za okres od dnia 1 stycznia 2004 r. 2. Przepis ust. 1 stosuje się do wypłacania dopłat do zakwatero wania, dopłat do posiłków, stypendiów za wyniki w nauce, stypendiów specjalnych dla osób niepełnosprawnych studentom studiów dziennych uczelni niepaństwowych. 3. Do dnia 30 września 2004 r. świadczenia pomocy materialnej, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być przyznane na okres do 7 miesięcy. Art. 10. 1. W roku 2004 nie przyznaje się pożyczek studenckich, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 1998 r. o pożyczkach i kredytach studenckich (Dz. U. Nr 108, poz. 685 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550). 2. Osobie uprawnionej do otrzymania kredytu studenckiego na podstawie art. 3 niniejszej ustawy, kredyt ten wypłaca się w roku akademickim 2003/2004 za okres od dnia 1 stycznia 2004 r. 3. Wysokość miesięcznej raty kredytu studenckiego, o której mowa w art. 15 ust. 2 pkt 2 ustawy wymienionej w ust. 1, w roku akademickim 2003/2004, od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 30 września 2004 r. wynosi 600 zł. Art. 11. 1. Do umów o kredyt studencki, zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy art. 3 niniejszej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2. 2. Do kredytobiorców, którzy do dnia wejścia w życie ustawy, nie rozpoczęli spłaty kredytu, stosuje się art. 9 ust. 1 ustawy, o której mowa w ust. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. Art. 12. 1. W 2004 r. uczelnia państwowa przeznacza w ramach dotacji, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1a ustawy, o której mowa w art. 1 niniejszej ustawy, środki na podwyższenie wysokości przeciętnych wynagrodzeń pracowników uczelni zatrudnionych w domach i stołówkach studenckich uczelni, o których mowa w art. 117a ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy, o której mowa w art. 1 niniejszej ustawy. 2. W 2004 r. państwowa uczelnia zawodowa przeznacza w ramach dotacji, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 2 niniejszej ustawy, środki na podwyższenie wysokości przeciętnych wynagrodzeń pracowników uczelni zatrudnionych w domach i stołówkach studenckich uczelni, o których mowa w art. 66a ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy, o której mowa w art. 2 niniejszej ustawy. 3. Decyzję w sprawie, o której mowa w ust. 1 i 2, podejmuje rektor. Art. 13. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie: 1) art. 25 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1 niniejszej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą; 2) art. 24 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 2 niniejszej ustawy, zachowują moc do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 2 niniejszej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą; 3) art. 15 ustawy, o której mowa w art. 3 niniejszej ustawy, zachowują moc do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie art. 15 ustawy, o której mowa w art. 3 niniejszej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, z wyjątkiem przepisów określających wysokość raty kredytu studenckiego. Art. 14. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 1 lit b oraz pkt 2-6 i art. 2, które wchodzą w życie z dniem 1 października 2004 r. ________________________________________________________________________________ [1] Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 27 lutego 2003 r. o utworzeniu Akademii Obrony Narodowej, ustawę z dnia 27 lutego 2003 r. o utworzeniu Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte, ustawę z dnia 27 lutego 2003 r. o utworzeniu Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego. [2] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1991 r. Nr 104, poz. 450, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 50, poz. 310, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115 i 1118, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924, Nr 103, poz. 1129, Nr 111, poz. 1193 i 1194 i Nr 126, poz. 1383, z 2002 r. Nr 4, poz. 33 i 34, Nr 150, poz. 1239, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 213, poz. 2081. [3] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 111, poz. 1194, z 2002 r. Nr 4, poz. 33, Nr 150, poz. 1239 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595, Nr 137, poz. 1304 i Nr 213, poz. 2081. [4] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1991 r. Nr 104, poz. 450, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 50, poz. 310, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115 i 1118, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924, Nr 103, poz. 1129, Nr 111, poz. 1193 i 1194 i Nr 126, poz. 1383, z 2002 r. Nr 4, poz. 33 i 34, Nr 150, poz. 1239, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 213, poz. 2081. [5] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 111, poz. 1194, z 2002 r. Nr 4, poz. 33, Nr 150, poz. 1239 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595 i Nr 137, poz. 1304. [6] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1991 r. Nr 104, poz. 450, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 50, poz. 310, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115 i 1118, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924, Nr 103, poz. 1129, Nr 111, poz. 1193 i 1194 i Nr 126, poz. 1383, z 2002 r. Nr 4, poz. 33 i 34, Nr 150, poz. 1239, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 213, poz. 2081. [7] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1991 r. Nr 104, poz. 450, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 50, poz. 310, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115 i 1118, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924, Nr 103, poz. 1129, Nr 111, poz. 1193 i 1194 i Nr 126, poz. 1383, z 2002 r. Nr 4, poz. 33 i 34, Nr 150, poz. 1239, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 213, poz. 2081. [8] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1991 r. Nr 104, poz. 450, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 50, poz. 310, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115 i 1118, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924, Nr 103, poz. 1129, Nr 111, poz. 1193 i 1194 i Nr 126, poz. 1383, z 2002 r. Nr 4, poz. 33 i 34, Nr 150, poz. 1239, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 213, poz. 2081. U Z A S A D N I E N I E I. Nowelizacja ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z późn. zm.) i ustawy z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 96, poz. 590, z późn. zm.). Nowelizacja ta ma na celu kompleksowe uregulowanie problematyki bezzwrotnej pomocy materialnej dla studentów uczelni państwowych i niepaństwowych kształcących się w różnych systemach studiów. W obowiązującym stanie prawnym tylko studenci studiów dziennych mogą ubiegać się o pomoc materialną finansowaną z budżetu państwa, przy czym zakres tej pomocy jest zróżnicowany w zależności od typu uczelni (państwowa, niepaństwowa). Studenci uczelni państwowych mają prawo do pomocy materialnej w postaci: stypendium socjalnego, stypendium specjalnego dla osób niepełnosprawnych, stypendium za wyniki w nauce, stypendium ministra za osiągnięcia w nauce, zapomogi, dopłat do zakwaterowania i do posiłków. Natomiast studenci uczelni niepaństwowych - do stypendium socjalnego i stypendium ministra za osiągnięcia w nauce. Wspieranie kształcenia studentów płacących za naukę (studenci uczelni niepaństwowych oraz studenci studiów wieczorowych i zaocznych uczelni państwowych) odbywało się dotychczas w pewnym zakresie w ramach prawa podatkowego, poprzez odpowiedni system ulg i zwolnień podatkowych, związanych m.in. z odpłatnym kształceniem w szkołach wyższych. Z uwagi na likwidację od 2004 r. niektórych ulg podatkowych, konieczne jest podjęcie działań osłonowych w edukacji, które skierują pomoc finansową dla studentów płacących za naukę, gwarantowaną do tej pory przez przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do systemu pomocy materialnej dla studentów realizowanej przez resort edukacji. Ponadto przedstawiony projekt porządkuje obowiązujące przepisy dostosowując je do obecnych standardów w zakresie zasad techniki prawodawczej, z uwzględnieniem w szczególności wynikającej z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej konieczności regulacji warunków przyznawania pomocy na poziomie ustawy. Konieczność stworzenia systemu indywidualnej pomocy finansowej dla studentów w celu zapewnienia powszechnego i równego dostępu do wykształcenia wynika z art. 70 ust. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa Zasadnicza stanowi również, że warunki udzielania pomocy określa ustawa. Mając na uwadze wskazaną normę konstytucyjną, na konieczność systemowego unormowania problematyki pomocy materialnej dla studentów kształcących się w ramach wszystkich systemów studiów, wskazał Trybunał Konstytucyjny w postanowieniu z dnia 2 lipca 2002 r. (sygn. akt S 1/02), stwierdzając istnienie luki prawnej, której usunięcie jest niezbędne dla zapewnienia spójności systemu prawnego. Uznaje się za konieczne i uzasadnione objęcie systemem pomocy, zgodnie z konstytucyjną zasadą równości, wszystkich studentów. Zmiany w zakresie form świadczeń pomocy materialnej, warunków ich przyznawania i wysokości mają na celu wzmocnienie pozycji stypendium socjalnego w systemie pomocy materialnej dla studentów. Natomiast możliwość otrzymania również stypendium za wyniki w nauce wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowiska studenckiego i jest dla studentów najuboższych czynnikiem motywującym do podnoszenia wyników w nauce. W szczególności projekt ustawy o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o wyższych szkołach zawodowych przewiduje następujące zmiany w stosunku do obowiązującego stanu prawnego: 1. Rozszerzenie kręgu beneficjentów pomocy materialnej na wszystkich studentów bez względu na uczelnię i system studiów. 2. Zintegrowanie dotychczasowych świadczeń pomocy materialnej opartych o kryterium dochodu w jedno stypendium socjalne, którego wysokość może zostać zwiększona w związku z ponoszeniem dodatkowych kosztów z tytułu niepełnosprawności potwierdzonej orzeczeniem właściwego organu, a w przypadku studentów studiów dziennych ponadto z tytułu: 1) zakwaterowania w domu studenckim lub w obiekcie innym niż dom studencki, jeżeli codzienny dojazd z miejsca stałego zamieszkania do uczelni uniemożliwiałby lub w znacznym stopniu utrudniał studiowanie, 2) zakwaterowania w domu studenckim lub w innym obiekcie niepracującego małżonka i dzieci. Poza wspomnianym stypendium socjalnym studenci będą mieli prawo ubiegania się o stypendia za wyniki w nauce, stypendia ministra za osiągnięcia w nauce i zapomogi. Ponadto, uczelnia państwowa w ramach dotacji na pomoc materialną będzie mogła dofinansować remonty domów i stołówek studenckich. 3. Wprowadzenie maksymalnej wysokości dochodu w kwocie 569 zł uprawniającego do otrzymania stypendium socjalnego. Kwota ta wynika z sumy maksymalnej miesięcznej wysokości dochodu na osobę uprawniającego do uzyskania zasiłku rodzinnego, przewidzianego w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, tj. 504 zł oraz miesięcznej wysokości zasiłku rodzinnego na uczące się dziecko powyżej 18 lat, tj. 65 zł. Na zasadach określonych w ustawie o świadczeniach rodzinnych będzie również obliczany dochód uprawniający do otrzymania stypendium socjalnego. 4. Przeniesienie z rozporządzenia do ustawy przepisów określających warunki i tryb przyznawania pomocy materialnej, warunki przyznawania zakwaterowania w domach studenckich oraz upoważnienia dla rektora uczelni do określania szczegółowego regulaminu przyznawania i wypłacania świadczeń pomocy materialnej. 5. Wprowadzenie limitu łącznej wysokości stypendium socjalnego i stypendium za wyniki w nauce, z wyłączeniem zwiększenia kwoty stypendium socjalnego z tytułu niepełnosprawności. Ponadto w projekcie ustawy wprowadzono przepisy dotyczące funduszu pomocy materialnej dla studentów. Fundusz ten w części pochodzącej z dotacji budżetowej przeznaczony będzie na: - wypłatę stypendiów i zapomóg, - remonty domów i stołówek studenckich. Natomiast w części pochodzącej z opłat za korzystanie z domów i stołówek studenckich oraz z innych przychodów, w tym opłat za wynajem pomieszczeń w powyższych obiektach, przeznaczony będzie na pokrycie kosztów utrzymania domów i stołówek studenckich, a w przypadku uczelni państwowej także na wynagrodzenia pracowników uczelni zatrudnionych w tych domach i stołówkach oraz na odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla tych pracowników. II. Nowelizacja ustawy z dnia 17 lipca 1998 r. o pożyczkach i kredytach studenckich (Dz. U. Nr 108, poz. 685 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550). Nowelizacja ta jest kolejnym etapem rozwoju systemu kredytów studenckich, mającym na celu rozszerzenie dostępu do szkolnictwa wyższego. Zmiany te stanowią element działań osłonowych dla edukacji, które rekompensują likwidację w 2004 r. niektórych ulg i zwolnień podatkowych, związanych m.in. z odpłatnym kształceniem w szkołach wyższych. Nowelizacja ustawy z dnia 17 lipca 1998 r. o pożyczkach i kredytach studenckich wprowadza: 1) Objęcie systemem kredytów studenckich uczestników studiów doktoranckich i "studentów lub słuchaczy cywilnych" Wojskowej Akademii Technicznej, Akademii Obrony Narodowej i Akademii Marynarki Wojennej oraz Szkoły Głównej Służby Pożarniczej. Dotychczas z systemu kredytów studenckich mogli korzystać tylko studenci szkół wyższych, o których mowa w ustawach: z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z późn zm.) oraz z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 96, poz. 590, z późn. zm.). Systemem kredytów studenckich mają być objęci uczestnicy studiów doktoranckich oraz studenci Szkoły Głównej Służby Pożarniczej, którzy do tej pory nie mieli możliwości korzystania z tej formy pomocy. Objęcie systemem kredytów studenckich studentów "cywilnych" wyższych szkół wojskowych jest konsekwencją przejęcia przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu nadzoru w zakresie kształcenia osób cywilnych. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 lutego 2003 r. o utworzeniu Akademii Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 56, poz. 496), ustawy z dnia 27 lutego 2003 r. o utworzeniu Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte (Dz. U. Nr 60, poz. 533) oraz ustawy z dnia 27 lutego 2003 r. o utworzeniu Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego (Dz. U. Nr 60, poz. 534) wymienione w tytułach ustaw uczelnie są uczelniami państwowymi i mogą w nich studiować osoby cywilne. W zakresie kształcenia osób cywilnych nadzór nad tymi uczelniami sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego. 2) Zawieszenie w 2004 r. prawa do otrzymania przez studenta pożyczek studenckich. Wprowadzenie tej regulacji związane jest z proponowanym 100% poręczeniem kredytu studenckiego ze środków Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych dla pozostającej do określenia grupy studentów. Z punktu widzenia studenta poręczony w 100% kredyt praktycznie nie różni się od pożyczki. 3) Usunięcie przepisów dotyczących pierwszeństwa w otrzymaniu pożyczki studenckiej lub kredytu studenckiego dla studentów preferowanych kierunków studiów. Przepis został usunięty, gdyż wprowadzanie preferencji dla określonych kierunków studiów - przy ograniczonej liczbie nowoudzielanych corocznie kredytów oraz przy ograniczonych środkach Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich - spowodowałby zablokowanie dostępu do kredytów dla studentów pozostałych kierunków studiów. 4) Przesunięcie terminu rozpoczęcia spłaty kredytu studenckiego z jednego roku do 2 lat od dnia ukończenia studiów, w tym również studiów doktoranckich. Wprowadzenie dłuższego okresu "karencji" w spłacie kredytu pozwoli na osiągnięcie przez absolwentów stabilizacji zawodowej, co w dużym stopniu ułatwi rozpoczęcie spłaty kredytu. 5) Rozszerzenie składu Komisji do Spraw Pożyczek i Kredytów Studenckich o kierownika jednostki organizacyjnej prowadzącej studia doktoranckie, innej niż szkoła wyższa, powołanego spośród kandydatów zgłoszonych przez kierowników jednostek organizacyjnych prowadzących studia doktoranckie, innych niż szkoły wyższe. Studia doktoranckie są prowadzone w szkołach wyższych, placówkach PAN i jednostkach badawczo-rozwojowych. Rozszerzenie składu komisji wynika z objęcia systemem kredytów studenckich uczestników studiów doktoranckich. W składzie Komisji powinny znaleźć się osoby, które znają również sytuację materialną i socjalno-bytową uczestników studiów doktoranckich. III. Nowelizacja ustawy z dnia 27 lutego 2003 r. o utworzeniu Akademii Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 56, poz. 496), ustawy z dnia 27 lutego 2003 r. o utworzeniu Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte (Dz. U. Nr 60, poz. 533) oraz ustawy z dnia 27 lutego 2003 r. o utworzeniu Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego (Dz. U. Nr 60, poz. 534). Nowelizacja powyższa ma na celu objęcie systemem pomocy materialnej finansowanej z budżetu państwa osób cywilnych kształcących się w powyższych uczelniach. Dotacje na pomoc materialną dla osób cywilnych będzie ustalał i przyznawał minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego. IV. Przepisy przejściowe do ustawy o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych, ustawy o pożyczkach i kredytach studenckich oraz o zmianie niektórych innych ustaw. 1. Art. 1, 2, 4-6 ustawy (pomoc materialna dla studentów) Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia z wyjątkiem art. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2-6 oraz art. 2 (nowy system pomocy materialnej dla studentów), które wchodzą w życie z dniem 1 października 2004 r. Nowy system pomocy materialnej dla studentów zacznie obowiązywać od 1 października 2004 r. Natomiast w okresie przejściowym (od 1 stycznia do 30 września 2004 r. ) stosuje się dotychczasowe przepisy w zakresie zasad przyznawania pomocy materialnej do wszystkich beneficjentów tej pomocy, dotychczas uprawnionych i nowoobejmowanych. Wszyscy studenci, tzn. dotychczas uprawnieni i nowoobejmowani będą mogli ubiegać się o przyznanie stypendium ministra za osiągnięcia w nauce na nowych zasadach od 1 października 2004 r. W okresie przejściowym studenci studiów wieczorowych, zaocznych i eksternistycznych w uczelniach państwowych i niepaństwowych mogą otrzymać stypendium socjalne, stypendium za wyniki w nauce, stypendium specjalne dla osób niepełnosprawnych i zapomogę. "Studenci lub słuchacze cywilni" Wojskowej Akademii Technicznej, Akademii Obrony Narodowej i Akademii Marynarki Wojennej będą mieli również prawo do ww. świadczeń pomocy materialnej, a w przypadku studentów studiów dziennych także do dopłaty do zakwaterowania i wyżywienia. Studenci studiów dziennych uczelni niepaństwowych, którzy obecnie korzystają już ze stypendiów socjalnych i stypendiów ministra za osiągnięcia w nauce, będą mogli ubiegać się o stypendium za wyniki w nauce, stypendium specjalne dla osób niepełnosprawnych, dopłatę do zakwaterowania i posiłków oraz zapomogę. Decyzje w sprawach przyznawania świadczeń nowym beneficjentom będą mogły być w roku akademickim 2003/2004 wydawane na okres do 7 miesięcy (a nie tylko na semestr czy rok akademicki) i wypłacane z wyrównaniem od dnia 1 stycznia 2004 r. Wprowadzenie nowego systemu pomocy materialnej w tym samym czasie dla wszystkich studentów, a także rozszerzenie pomocy materialnej na dotychczasowych warunkach do 30 września 2004 r. zapewniają zachowanie równego prawa podmiotów i jednocześnie minimalizują trudności organizacyjne szkół wyższych przy wdrażaniu nowego systemu. Z punku widzenia równych praw studenta istotne są również przepisy przejściowe gwarantujące, że świadczenia dla studentów nieobjętych dotychczas pomocą materialną, przyznawane są od 1 stycznia do 30 września 2004 r. na tych samych zasadach (w szczególności w zakresie ustalania i dokumentowania wysokości dochodu), jak dla studentów dotychczas uprawnionych do pomocy materialnej. Wprowadzenie powszechnego systemu pomocy materialnej dla studentów od 1 stycznia 2004 r. uzasadnia konieczność rekompensaty dla studentów ponoszących wydatki związane z kształceniem, w związku z likwidacją niektórych ulg podatkowych. Okres przejściowy trwa od 1 stycznia do 30 września 2004 r. i jest konieczny, aby od początku 2004 r. studenci kształcący się w różnych systemach studiów objęci byli pomocą materialną, przy jednoczesnym zachowaniu do końca roku akademickiego 2003/2004 ciągłości praw studentów objętych obecnie pomocą materialną. Wariant ten pozwala również na płynne wejście uczelni w nowy system, w tym także zmianę finansowania domów i stołówek studenckich. W 2004 r. przewiduje się, że w dotacji podmiotowej z budżetu państwa na pomoc materialną dla studentów w uczelniach państwowych oraz państwowych uczelniach zawodowych będą uwzględnione środki na sfinansowanie budżetowe wynagrodzeń (wraz z pochodnymi) pracowników zatrudnionych w domach i stołówkach studenckich. Pracownicy ci są pracownikami państwowych uczelni, które zaliczane są do państwowej sfery budżetowej, zgodnie z ustawą z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw. Jako pracownicy państwowych uczelni objęci są trójetapową poprawą poziomu przeciętnych wynagrodzeń pracowników szkolnictwa wyższego, której III etap wchodzi w życie dnia 1 września 2004 r. i będzie finansowany poprzez budżetowe dotacje podmiotowe dla uczelni państwowych ze środków rezerwy celowej ujętej w projekcie ustawy budżetowej na rok 2004. Przejściowy charakter tego przepisu wynika stąd, że w 2004 r. będzie to instrument wdrożenia III etapu podwyżek wynagrodzeń, który nie musi być już stosowany w latach następnych (art. 12). 2. Art. 3 ustawy (pożyczki i kredyty studenckie) W tym zakresie ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia i ma zastosowanie również do umów o kredyt studencki zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy, przy czym przepis dotyczący terminu rozpoczęcia spłaty kredytu studenckiego (art. 9 ust. 1) stosuje się do kredytobiorców, którzy do dnia wejścia w życie ustawy nie rozpoczęli spłaty kredytu. Od 1 stycznia 2004 r. będzie obowiązywała podwyższona do 600 zł miesięczna rata kredytu studenckiego. Rozporządzenie wydane na podstawie dotychczas obowiązującej ustawy o pożyczkach i kredytach studenckich zachowuje moc do czasu wydania rozporządzenia na podstawie znowelizowanej ustawy. OCENA SKUTKÓW REGULACJI 1. Nowelizacja ustaw o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o pożyczkach i kredytach studenckich skierowana jest do studentów niezależnie od uczelni (państwowa, niepaństwowa) i systemu studiów (dzienne, wieczorowe, zaoczne i eksternistyczne), którzy będą studiowali w 2004 r. i w latach następnych oraz korzystali z kredytu studenckiego. 2. Projekt ustawy został skonsultowany z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego, Państwową Komisją Akredytacyjną i Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej. W nowelizowanych przepisach uwzględniono uwagi Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego z wyjątkiem: - wydłużenia 2,5-rocznego okresu pobierania stypendium socjalnego na studiach magisterskich uzupełniających, w oparciu o ewentualne przyszłe zmiany długości kształcenia w standardach nauczania. Obecne przepisy nie przewidują dłuższego okresu kształcenia na tym poziomie studiów; - uszczegółowienia warunków ubiegania się o stypendium ministra za osiągnięcia w nauce, w tym również osiągnięć naukowych. Ociągnięcia naukowe i aktywność naukowa, poza średnią ocen, są podstawowymi warunkami ubiegania się o stypendium. Katalog wymienionych rodzajów osiągnięć i aktywności naukowej wydaje się szeroki, biorąc pod uwagę, że niniejsza ustawa upoważnia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego do określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowych warunków ubiegania się o stypendium ministra. Uwzględniono również uwagi Parlamentu Studentów RP z wyjątkiem wniosku o wprowadzenie przepisu o dofinansowaniu w ramach dotacji wyposażenia domów i stołówek studenckich. Uwaga środowiska studenckiego podyktowana jest troską o zachowanie pewnego standardu obiektu. Wydaje się, że centralne dotowanie zakupu wyposażenia nie jest rozwiązaniem przystającym do systemu, w którym uczelnia decyduje o gospodarowaniu domami i stołówkami studenckimi. Natomiast należy podkreślić, że niewprowadzenie sugerowanej poprawki nie odbiera uczelni możliwości dokonywania wymiany jak i zakupu nowego wyposażenia domów i stołówek studenckich. 3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora publicznego Zgodnie z kalkulacjami Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu wejście w życie ustawy spowoduje skutki finansowe dla budżetu państwa w postaci wzrostu wysokości dotacji budżetowej na pomoc materialną dla studentów o 700 mln zł w 2004 r. i w latach następnych. Środki te przeznaczone będą dla ministrów nadzorujących działalność cywilnych uczelni. Zapotrzebowanie na środki finansowe Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich zostało oszacowane przy następujących założeniach: - udzielenia 60 tysięcy kredytów każdego roku akademickiego, - miesięczna rata kredytu 600 zł, - objęcia kredytami także studentów lub słuchaczy cywilnych studiujących w uczelniach wojskowych i Szkole Głównej Służby Pożarniczej - 600 osób każdego roku akademickiego, - objęcia kredytami uczestników studiów doktoranckich - 10 tysięcy każdego roku akademickiego, - wydłużenia okresu karencji z 1 roku do 2 lat. Zapotrzebowanie na środki Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich (w tys. zł) Wyszczególnienie 2004 2005 2006 _____________________________________________________________________________ dopłaty do odsetek od kredytów 104 651 127 279 165 308 studenckich dopłaty do umorzeń kredytów 9 148 5 819 5 817 studenckich dopłaty do odsetek od kredytów 8 236 15 315 21 723 doktoranckich dopłaty do odsetek od kredytów dla 161 470 952 cywilnych studentów WAT, AON i AMW dopłaty do odsetek od kredytów dla 16 47 95 cywilnych studentów Szkoły Głównej Służby Pożarniczej dopłaty z tytułu wydłużenia okresu 23 263 31 282 35 787 karencji z 1 roku do 2 lat ____________________________________ RAZEM 145 475 180 212 229 682 Planowana w ustawie budżetowej na rok 2004 kwota dotacji na FPiKS wynosi 81,7 mln zł. Powyższe zestawienie uwzględnia dodatkowe zapotrzebowanie na środki FPiKS w poszczególnych latach w wysokości: w 2004 r. - 46 063 tys. zł, w 2005 r. - 83 937 tys. zł, w 2006 r. - 125 489 tys. zł. Źródło: Wyliczenia zostały oparte na podstawie średniorocznej prognozy stopy redyskonta weksli (nominalnie) w wysokości 4,2% w 2004 r. i 4,0% w latach 2005- 2006. 4. Wpływ regulacji na rynek pracy - przedmiotowa ustawa nie powinna wywrzeć znaczącego wpływu na rynek pracy. Ocenia się, że zwiększenie dostępu do kształcenia w szkołach wyższych może nieznacznie zmniejszyć stopę bezrobocia. Wprowadzenie wydłużenia okresu karencji z 1 roku do 2 lat może poprawić sytuację materialną osób bezrobotnych i zwiększyć szansę ich zatrudnienia. 5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki - przedmiotowa ustawa nie wywiera wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki. 6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów - przedmiotowa ustawa nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionów.