P r o j e k t U s t a w a z dnia .....................................2000 r. o abonamencie radiofonicznym i telewizyjnym oraz o zmianie niektórych ustaw. Art. 1 Abonament radiofoniczny i telewizyjny, zwany opłatą abonamentową, jest daniną publiczną świadczoną przez użytkowników radiofonicznych i telewizyjnych na finansowanie społecznej misji publicznego radia i telewizji publicznej. Art. 2 1. Za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych pobiera się opłaty abonamentowe. 2. Domniemywa się, że osoba, która posiada odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu, używa tego odbiornika Art. 3. 1. Miesięczna opłata abonamentowa za używanie odbiornika radiofonicznego nie może przekroczyć 0,6%, a telewizyjnego lub radiofonicznego i telewizyjnego łącznie 1,85% miesięcznego najniższego wynagrodzenia, za I półrocze roku poprzedzającego rok, na który ustalana jest opłata abonamentowa. 2. Abonenci terminowo uiszczający jednorazowo opłaty abonamentowe za kwartał i okresy dłuższe jak jeden kwartał korzystają następujących upustów: 1) 2,5 % kwoty uiszczanej za kwartał lub 3 kolejne miesiące, 2) 5,0 % kwoty uiszczanej za półrocze, lub 6 kolejnych miesięcy, 3) 7,5 % kwoty uiszczanej za trzy kwartały, lub 9 kolejnych miesięcy, 4) 10,0 % kwoty uiszczanej jednorazowo za rok, lub 12 kolejnych miesięcy. 3. Wysokość opłat abonamentowych w oparciu o kryteria określone w ust. 2 i 3 w drodze rozporządzenia ustala Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. 4. Użytkownik obowiązany jest uiścić opłatę do 25 dnia danego miesiąca, a opłacający za okresy dłuższe do dnia 25 pierwszego miesiąca okresu, za który wnoszona jest opłata abonamentowa. 5. Jeżeli odbiornik został zarejestrowany po 15 dniu miesiąca, za ten miesiąc pobiera się połowę opłaty, 6. Jeżeli odbiornik został wyrejestrowany do 10 dnia miesiąca, opłaty za ten miesiąc nie pobiera się, 7. W przypadku wyrejestrowania odbiornika, za którego użytkowanie uiszczono opłatę za okres dłuższy niż jeden miesiąc opłata podlega zwrotowi, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym odbiornik został wyrejestrowany. Art. 4. 1. Opłatę abonamentową uiszcza się za każdy odbiornik radiofoniczny i telewizyjny z zastrzeżeniem ust. 2 - 6. 2. Niezależnie od liczby odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych używanych przez : 1) osoby fizyczne w tym samym gospodarstwie domowym lub samochodzie stanowiącym ich własność, 2) zakłady opieki zdrowotnej, sanatoria, żłobki , jednostki organizacyjne systemu oświaty, szkoły wyższe i domy pomocy społecznej , domy dziecka i rodzinne domy dziecka - w tym samym budynku, zespole budynków lub samochodach będących w użytkowaniu tych instytucji - uiszcza się tylko jedną z opłat, o której mowa w art. 3. 3. Hotele i całoroczne pensjonaty uiszczają opłatę abonamentową za 50% stanu posiadanych odbiorników radiofonicznych lub telewizyjnych. 4. Hotele i pensjonaty prowadzące działalność sezonową uiszczają opłatę abonamentową za 50% stanu posiadanych aparatów radiofonicznych lub telewizyjnych w okresie prowadzonej działalności. 5. Jednostki podległe Centralnemu Zarządowi Więziennictwa uiszczają jedną z opłat abonamentowych, o której mowa w art. 3, niezależnie od liczy odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych stanowiących własność zakładu karnego. 6. Osadzeni w zakładach podległych Centralnemu Zarządowi Więziennictwa uiszczają, za pośrednictwem zakładu karnego, jedną z opłat, o których mowa w art. 3 za każdy posiadany aparat radiofoniczny lub telewizyjny. Art. 5. 1. Zwalnia się od opłat za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych: 1) osoby uznane za całkowicie niezdolne do pracy oraz samodzielnej egzystencji, posiadające uprawnienia do dodatku pielęgnacyjnego, 2) osoby, które ukończyły 75 lat, 3) osoby niesłyszące, u których stwierdzono całkowitą głuchotę lub obustronne upośledzenie słuchu (mierzone na częstotliwości 2000 Hz o natężeniu do 80 dB). 2. Zwalnia się od opłat za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych niewidomych, których ostrość wzroku nie przekracza 15%. 3. Zwalnia się od opłat za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych : 1) bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku dla bezrobotnych, 2) osoby, które otrzymują stały zasiłek lub rentę socjalną z pomocy społecznej, 3) abonentów, których dochód na jedną osobę w gospodarstwie domowym nie przekracza 90% najniższego miesięcznego wynagrodzenia brutto, w gospodarstwie jednoosobowym i 65% najniższego miesięcznego wynagrodzenia brutto, w gospodarstwie wieloosobowym. 4. Przepisy ust. 1- 3 nie naruszają uprawnień w zakresie zwolnień wynikających z odrębnych ustaw. 5. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji określi w drodze rozporządzenia wykaz dokumentów wymaganych do otrzymania zwolnienia z opłat za używanie odbiornika radiofonicznego i telewizyjnego oraz ustali tryb postępowania w sprawie udzielania zwolnień z opłat za używanie odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego. Art. 6 1. Odbiorniki radiofoniczne i telewizyjne podlegają, dla celów pobierania opłat abonamentowych za ich używanie, zarejestrowaniu w jednostkach nadzorowanych przez Ministra Infrastruktury. 2. W przypadku stwierdzenia używania nie zarejestrowanego odbiornika (odbiorników) radiofonicznego lub telewizyjnego pobiera się opłatę w wysokości stanowiącej trzydziestokrotność miesięcznej opłaty abonamentowej obowiązującej w dniu stwierdzenia używania nie zarejestrowanego odbiornika, za każdy nie zarejestrowany odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny. 3. Uiszczanie opłaty, o której mowa w ust. 2 nie zwalnia od obowiązku uiszczania bieżącej opłaty abonamentowej za okres od dnia stwierdzenia używania nie zarejestrowanego odbiornika . 4. Jednostki , o których mowa w ust. 1, pobierają opłaty abonamentowe i odsetki za zwłokę w uiszczaniu opłat i przekazują je na wyodrębniony rachunek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, z przeznaczeniem na cele określone w art. 1 - po potrąceniu umownego wynagrodzenia za te usługi. 5. Minister Infrastruktury w porozumieniu z przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji określi w drodze rozporządzenia, jednostkę organizacyjną prowadzącą rejestrację, o której mowa w ust. 1, oraz warunki i tryb rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych. Art. 7 1. Wpływy, o których mowa w art. 3 i w art. 6 ust. 2-4 z wyłączeniem potrąceń przewidzianych w art. 6 ust 4 i art. 8 ust. 5, są w całości przeznaczone na działalność jednostek publicznej radiofonii i telewizji. 2. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ustala corocznie, nie później niż do dnia 30 czerwca, sposób podziału wpływów między jednostki publicznej radiofonii i telewizji w następnym roku kalendarzowym, w tym minimalny udział terenowych oddziałów spółek. 3. Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przekazuje niezwłocznie jednostkom publicznej radiofonii i telewizji należne im udziały we wpływach. Art. 8. 1. Kontrolę wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych sprawuje Minister Infrastruktury. 2. Minister Infrastruktury, w drodze rozporządzenia, określi: 1) nadzorowane przez niego jednostki organizacyjne, których upoważnieni pracownicy mogą przeprowadzić kontrolę określoną w ust. 1, a kierownicy - wydawać decyzję, o których mowa w ust. 4, oraz ich właściwość miejscową, 2) wzór upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych oraz zasady i tryb wydawania upoważnień. 3. Do wykonywania kontroli określonej w ust. 1 stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego 4. W przypadku stwierdzenia używania nie zarejestrowanego odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego organ prowadzący kontrolę wydaje decyzję, w której nakazuje rejestrację odbiornika oraz ustala opłatę za używanie nie zarejestrowanego odbiornika zgodnie z zasadami określonymi w art. 6 ust. 2. 5. Połowa wpływów z opłaty za używanie nie zarejestrowanych odbiorników stanowi dochód jednostek organizacyjnych wykonujących kontrolę obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych. 6. Wpływy z opłat, o których mowa w ust. 4, pomniejszone o kwoty, o których mowa w ust. 5, są przekazywane na wyodrębniony rachunek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z przeznaczeniem na cele wskazane w art. 7 ust. 1. 7. Termin wykonania decyzji, o której mowa w ust. 4 , wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji. W razie niewykonania decyzji w tym terminie, stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Art. 9 W ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2001 r. Nr 1001, poz. 111 z późniejszymi zmianami) w prowadza się następujące zmiany: 1) w art. 6. ust. 1. pkt 6 otrzymuje brzmienie: "określenie opłat za udzielenie koncesji oraz wpis do rejestru", 2) art. 48 skreśla się, 3) art. 49 skreśla się, 4) art. 50 skreśla się, 5) art. 51 skreśla się. Art. 10 1. Zachowują moc prawną ustalenia dotyczące opłat abonamentowych na rok 2005 określone w rozporządzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. 2. Do 31 grudnia 2005 roku zachowują swą ważność wzory upoważnień i upoważnienia do kontroli wydane na podstawie art. 51 ust. 2 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji przed 30 września 2005 r. 3. Zachowuje ważność dokonana do 30 września 2005 r. ewidencja zarejestrowanych odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych. 4. Na podstawie dotychczasowych przepisów realizowane są sprawy rozpoczęte do 30 września 2005 r. Art. 11 Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2005 r., z wyjątkiem art. 9, który wchodzi w życie z dniem 30 września 2005 r. U z a s a d n i e n i e Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z dnia 9 września 2004 r. sygn. akt K 2/03 ogłoszonym w Dzienniku Ustaw Nr 204 poz. 2092, zakwestionował uprawnienia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do ustalania wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych. Z mocy samego wyroku TK z dnia 30 września 2005 roku tracą moc prawną art. 6 ust. pkt 6 oraz art. 48 ust. 3 ustawy o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2001 r. Nr 60 poz. 610 z późniejszymi zmianami). Niniejszy projekt ustawy ma wypełnić lukę prawną powstałą w wyniku w/w wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Konstrukcja projektu oparta jest na następujących przesłankach: 1. Uregulowanie sprawy abonamentu w odrębnej ustawie o abonamencie radiofonicznym i telewizyjnym, który jako obowiązkowa danina, tak jak inne rodzaje podatków, winna być uregulowana w odrębnej ustawie. Nadto, poprzez wyłączenie tego zagadnienia z ustawy o radiofonii i telewizji, unikniemy dyskusji nad innymi zapalnymi problemami, które przedłużałoby merytoryczne prace nad ustawą. 2. Projekt zakłada uszanowanie nabytych praw obywateli oraz konstytucyjną rolę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, jej dorobek prawny we współpracy z publicznymi mediami elektronicznymi. 3. Konstrukcja projektu jest oparta na wyjętym z ustawy o radiofonii i telewizji rozdziale siódmym oraz na rozwiązaniach szczegółowych wynikających z rozporządzeń Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. 4. Za podstawę do wymiaru opłat abonamentowych przejęto wysokość najniższego miesięcznego wynagrodzenia. 5. Urealnienie kręgu zobowiązanych do wnoszenia opłat abonamentowych poprzez: - zwolnienie od opłat abonamentowych osób o najniższych dochodach (dotychczas jest stosowana praktyka umarzania zaległości przez KRRiT na wniosek zainteresowanych). Takie rozwiązanie zdejmie z Polaków odium zbiorowej nieuczciwości w opłacaniu abonamentu. Jest to istotne przy tak wysokim wskaźniku bezrobocia. Jeśli abonament radiofoniczny i telewizyjny jest formą daniny, rodzajem podatku, to nie może być nakładany na tych, którzy nie posiadają żadnych dochodów, jak np. bezrobotni, - zrównanie uprawnień niepaństwowych placówek oświatowych, szkół wyższych, służby zdrowia i pokrewnych z placówkami państwowymi i samorządowymi, - nałożenie obowiązku opłaty abonamentu na osadzonych w zakładach podległych Centralnemu Zarządowi Więziennictwa za korzystanie z prywatnych odbiorników radiofonicznych lub telewizyjnych. Ten obowiązek nie przyniesie istotnych wpływów finansowych, ale będzie wyrazem sprawiedliwości, - określenie obowiązku opłaty abonamentu radiofonicznego i telewizyjnego przez hotele i pensjonaty, z uwzględnieniem sezonowego i niepełnego wykorzystania bazy hotelowej i pensjonatów. W szczegółowych rozwiązaniach proponujemy: 1. Wysokość miesięcznego abonamentu związać z wysokością najniższego miesięcznego wynagrodzenia (obecnie 824 zł) ustalając trwały wskaźnik 0,6 % tego wynagrodzenia, dla abonamentu radiofonicznego i 1,85 % dla abonamentu radiofonicznego i telewizyjnego albo telewizyjnego (art. 3 ust. 1 ustawy). 2. Proponujemy również by uiszczający jednorazowo opłaty abonamentowe na kwartał lub okresy dłuższe jak kwartał, korzystali z upustów od 2,5 do 10 procent (art. 3 ust. 2 ustawy) Dotychczas na podstawie rozporządzenia KRRiT również stosowane były upusty (obniżenia opłaty) w granicach od 2,5 % przy jednorazowej, terminowej opłacie za dwa miesiące, do 5,9% przy jednorazowej, terminowej opłacie za 12 miesięcy. Te rozwiązania ustawowe mają być zachętą do terminowego wnoszenia opłat za dłuższe okresy, by zmniejszyć ilość operacji bankowych i kasowych związanych z opłatą abonamentu. Utrata niewielkich kwot z tego tytułu, z nawiązką zrównoważy się w zwiększonych kwotach odsetek od wcześniej zgromadzonych pieniędzy oraz obniżonymi opłatami dla Poczty Polskiej za inkaso opłat abonamentowych. Obliczony w proponowany w ustawie sposób abonament (przy zastosowaniu upustów i zaokrągleń do 0,05 zł.) wynosić będzie : Abonament radiofoniczny Abonament radiofoniczny i telewizyjny ( lub telewizyjny) za jeden miesiąc 4,95 zł 15,25zł za kwartał 14,45 zł 44,60 zł za półrocze 28,20 zł 86,90 zł za 3 kwartały 41,20 zł 127,00 zł za rok 53,40 zł 164,70 zł Abonament radiofoniczny ustalony rozporządzeniem KRRiT na 2004 r. wynosi: Abonament radiofoniczny Abonament radiofoniczny i telewizyjny ( lub telewizyjny) za jeden miesiąc 4,95 zł 15,40zł za kwartał 14,40 zł 44,80 zł za półrocze 28,70 zł 89,30 zł za 3 kwartały 42,70 zł 132,80 zł za rok 55,90 zł 173,90 zł 3. Projekt ustawy proponuje, by osoby bezrobotne oraz o niskich dochodach: 90% najniższego wynagrodzenia brutto w gospodarstwie domowym jednoosobowym i 65 % najniższego wynagrodzenia brutto przypadającego na jedna osobę, w gospodarstwie domowym wieloosobowym, były zwolnione z obowiązku opłacania abonamentu radiofonicznego i telewizyjnego. Wielkości te odpowiadają aktualnym kwotom netto 550 zł w pierwszym przypadku i 400 złotych w drugim przypadku, jakie KRRiT przyjmuje jako uzasadniające decyzje o umorzeniu zaległości w opłatach abonamentowych. Odstąpienie od kwotowego określenia tych wielkości i zastąpienie ich procentem najniższego wynagrodzenia brutto uwolni ustawę od konieczności jej zbyt częstego nowelizowania. 4. Projekt ustawy przewiduje, odpowiednie kompetencje dla KRRiT, w oparciu o postanowienia ustawy : - określi kwotowo w formie rozporządzenia i opublikuje ustalone przez ustawę, przy pomocy wielkości procentowych, stawki opłat abonamentowych (art. 3 ustawy), - określi w drodze rozporządzenia wykaz dokumentów wymaganych do otrzymania zwolnienia z opłat za używanie odbiornika radiofonicznego i telewizyjnego oraz ustali tryb postępowania w sprawie udzielania zwolnień z opłat za używanie odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego (art. 5 ust. 5). - gromadzi na wyodrębnionym rachunku wpływy z opłat abonamentowych, dokonuje ich rozdziału dla uprawnionych i bezzwłocznie im należne kwoty przekazuje. 5. Projekt ustawy przewiduje kompetencje dla Ministra Infrastruktury w zakresie organizacji rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych, oraz nadzoru i kontroli w tym zakresie (art. 6 ustawy). Projekt zakłada okresy przejściowe do 31.12.2005 r., w których po wejściu w życie ustawy będą zachowywały moc prawną organy i dokumenty kontrolne wydane na podstawie ustawy o radiofonii i telewizji. Kwestie te reguluje art. 10 ustawy. Ustawa nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej i nie tworzy obciążeń dla budżetu państwa.