P r o j e k t



                                   U S T A W A
                           z dnia

   o szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w spółkach
  kapitałowych o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa
                                  publicznego[1]


     Art. 1.  Ustawa określa szczególne uprawnienia Skarbu Państwa oraz ich
wykonywanie w spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych z ich udziałem,
zwanych dalej "spółkami", o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub
bezpieczeństwa publicznego i kryteria warunkujące uznanie spółek za istotne dla
porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego w  rozumieniu prawa
wspólnotowego.
     Art.  2. 1.  Tak długo, jak Skarb Państwa bezpośrednio lub pośrednio
pozostaje akcjonariuszem lub wspólnikiem w spółce, minister właściwy do spraw
Skarbu Państwa może wyrazić sprzeciw wobec podjętej przez zarząd uchwały  lub
innej dokonanej przez zarząd czynności prawnej, której przedmiotem jest
rozporządzenie składnikiem mienia spółki podstawowym z punktu widzenia
prowadzonej przez nią działalności. Sprzeciw dotyczy wyłącznie czynności prawnej
spółki o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa
publicznego, jeżeli czynność taka narusza porządek publiczny lub bezpieczeństwo
publiczne.
 2.  Sprzeciw obejmuje również uchwały walnego zgromadzenia albo zgromadzenia
wspólników dotyczące:
               1) rozwiązania spółki,
               2) przeniesienia siedziby spółki za granicę,
               3) zmiany przedmiotu przedsiębiorstwa spółki,
               4) zbycia albo wydzierżawienia przedsiębiorstwa lub jego
                  zorganizowanej części oraz ustanowienia na nich ograniczonego
                  prawa rzeczowego
               – jeżeli uchwała taka narusza porządek publiczny lub
               bezpieczeństwo publiczne.
 3. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa wyraża sprzeciw, w formie decyzji
administracyjnej, zwanej dalej "decyzją", w terminie 14 dni roboczych od
uzyskania od obserwatora, o którym mowa w art. 5 ust. 1, informacji o dokonaniu
czynności prawnej, o której mowa w ust. 1 lub 2, jednak nie później niż w
terminie 21 dni roboczych od dokonania czynności prawnej. Spółka informuje
obserwatora o dokonaniu czynności prawnej niezwłocznie, jednak nie później niż w
terminie 3 dni roboczych od dokonania tej czynności.
 4.  Jeżeli dokonanie czynności prawnej, o której mowa w  ust. 1, wymaga
uprzedniej uchwały obowiązek informacyjny, o którym mowa w ust. 3, powstaje dla
spółki z chwilą podjęcia tej uchwały.
 5.  Skutki czynności prawnej, o której mowa w ust. 1 lub 2, ulegają zawieszeniu:
               1) na czas przysługujący ministrowi właściwemu do  spraw  Skarbu
                  Państwa na wniesienie sprzeciwu;
               2) w razie złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy lub
                  zaskarżenia ostatecznej decyzji ministra właściwego do spraw
                  Skarbu Państwa na drodze sądowej do chwili zmiany decyzji,
                  jej uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji.
 6.  W przypadku złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy termin na
załatwienie sprawy wynosi 14 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku.
 7.  W przypadku zaskarżenia ostatecznej decyzji ministra właściwego do spraw
Skarbu Państwa sąd wyznacza rozprawę w terminie 14 dni od dnia wniesienia sprawy
przez stronę.
 8.  Ostateczna decyzja ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa o zgłoszeniu
sprzeciwu, w stosunku do której nie złożono wniosku o  ponowne rozpatrzenie
sprawy, której nie zaskarżono lub której nie uchylono, skutkuje nieważnością
czynności prawnej od chwili jej dokonania. Dokonana czynność prawna, o której
mowa w ust. 1 lub 2, o której spółka nie powiadomiła w terminie określonym w
ust. 3, jest nieważna.
     Art. 3.  1.  Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa może wyrazić
sprzeciw w przypadku, gdy spółka, o której mowa w art. 8, ograniczy lub zmieni
rzeczywisty przedmiot swej działalności, a także wobec uchwały organu spółki
przewidującej zmianę przeznaczenia lub zaniechanie eksploatacji składnika mienia
spółki podstawowego z punktu widzenia kryteriów, o których mowa w  art. 8 ust.
1, jeżeli zagraża to bezpośrednio porządkowi publicznemu lub bezpieczeństwu
publicznemu.
 2.  Spółka informuje ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa o wystąpieniu
zdarzeń, o których mowa w ust. 1, na zasadach określonych w art. 2 ust. 3.
 3.  Sprzeciw wydaje się w formie decyzji. Decyzja określa zakres obowiązku
kontynuacji dotychczasowej działalności spółki, a w razie potrzeby, także
odpowiedni termin przywrócenia dotychczasowej działalności przez spółkę.
Sprzeciw może być wydany przed zawiadomieniem przez obserwatora ministra
właściwego do spraw Skarbu Państwa o zdarzeniach, o których mowa  w ust. 1.
 4.   Do zdarzeń, o których mowa w ust. 1, oraz do decyzji, o której mowa w ust.
3, stosuje się odpowiednio przepisy art. 2  ust. 4-8.
 5.  Do egzekucji obowiązków określonych w decyzji, o której mowa w ust. 3,
stosuje się przepisy Działu III ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz.  968, z późn.
zm.)[2].
     Art.  4.  1.  Wydając decyzje, o których mowa w art. 2 ust. 3 i art. 3
ust.  3, minister właściwy do spraw Skarbu Państwa uwzględnia założenia polityki
państwa w dziedzinach życia społecznego lub gospodarczego posiadających istotne
znaczenie dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego, o których
mowa w art. 11 ust. 1.
  2.  Podstawą decyzji ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, o których
mowa w art. 2 ust. 3 i art. 3 ust. 3, nie może być interes ekonomiczny państwa.
  3. Do roszczeń o odszkodowanie z tytułu strat majątkowych poniesionych przez
spółki wskutek wydania przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa
zgodnych z prawem decyzji, o których mowa w  art. 2 ust. 3 i art. 3 ust. 3,
stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 22 listopada 2002 r. o
wyrównywaniu strat majątkowych wynikających z ograniczenia w  czasie stanu
nadzwyczajnego wolności i praw człowieka i  obywatela (Dz. U. Nr 233, poz.
1955).
 Art. 5. 1.  W spółce, o której mowa w art. 8, minister właściwy do spraw Skarbu
Państwa może ustanowić jednego albo dwóch obserwatorów.
 2. Uprawnienia i obowiązki obserwatora może wykonywać członek zarządu spółki
powołany przez Skarb Państwa, jeżeli na podstawie przepisów ustawy lub statutu
albo umowy spółki Skarb Państwa posiada uprawnienie do powołania członka zarządu
w spółce, o której mowa w art. 8.
 3.  W przypadku, o którym mowa w ust. 2, przepisu art. 7 ust. 1 i 2 nie stosuje się.
     Art.  6.  1.  Obserwatorowi, o którym mowa w art. 5 ust. 1, przysługuje
prawo żądania od organów spółki wszelkich dokumentów oraz wyjaśnień dotyczących
spraw, o których mowa w art. 2 ust. 1 i 2 oraz w art. 3 ust. 1.
 2.  Obserwator jest obowiązany do odbioru i analizy materiałów otrzymanych od
spółki oraz do przekazania ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa
otrzymanych materiałów wraz z pisemnym stanowiskiem odnośnie do ewentualnego
sprzeciwu oraz jego uzasadnieniem w terminie 4 dni roboczych od dnia przekazania
materiałów przez spółkę.
     Art. 7. 1. Obserwatorem, o którym mowa w art. 5 ust. 1, jest mianowany
urzędnik służby cywilnej, mający uprawnienia do pełnienia funkcji członka rady
nadzorczej w spółce z udziałem Skarbu Państwa, określone w rozporządzeniu Rady
Ministrów wydanym na podstawie art. 12 ust. 7 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r.
o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z  2002 r. Nr 171, poz. 1397, z  późn.
zm.)[3], posiadający doświadczenie niezbędne do prawidłowego wykonywania
uprawnień i obowiązków określonych w ustawie.

 2.  Obserwator z tytułu pełnionej funkcji otrzymuje wynagrodzenie z części
budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do ustanowienia
obserwatora, w wysokości jednokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia
w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w  czwartym kwartale roku
poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

 3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb ustanawiania i
odwoływania obserwatorów, o których mowa w art. 5 ust. 1,  sposób wykonywania
przez nich obowiązku monitorowania działalności spółki w zakresie, o którym mowa
w art. 2 ust. 1 i 2 i art. 3 ust. 1, oraz sposób i  tryb zawiadamiania przez
spółkę obserwatora o dokonaniu czynności prawnych, o których mowa w art. 2 ust.
1 i 2, lub zdarzeń, o których mowa w  art. 3 ust. 1.
         Art. 8. 1. Szczególne uprawnienia Skarbu Państwa, o których mowa
w  art. 2-6, przysługują Skarbowi Państwa wyłącznie w spółkach, mających
siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które:

             1) wykonują działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania energii
                elektrycznej, jeżeli łączny udział podmiotu lub grupy
                kapitałowej z jego udziałem w ilości wytworzonej energii
                elektrycznej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekracza
                15%;
                
             2) wykonują działalność operatora lub są właścicielami systemu
                przesyłowego gazowego albo elektroenergetycznego, jeżeli
                podmiot lub grupa kapitałowa z jego udziałem posiada lub
                użytkuje ponad 50% sieci przesyłowej gazowej lub
                elektroenergetycznej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
             3) zajmują się produkcją benzyn silnikowych lub oleju napędowego,
                jeżeli łączny udział podmiotu lub grupy kapitałowej z jego
                udziałem w produkcji tych paliw na terytorium Rzeczypospolitej
                Polskiej przekracza 20%;
             4) zajmują się transportem rurociągowym w zakresie ropy naftowej,
                benzyn silnikowych lub oleju napędowego, jeżeli łączny udział
                podmiotu lub grupy kapitałowej z jego udziałem w  ogólnej
                zdolności przesyłowej ropy naftowej, benzyn silnikowych lub
                oleju napędowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
                przekracza 50%;
             5) zajmują się magazynowaniem i przechowywaniem towarów w zakresie
                benzyn silnikowych, oleju napędowego, gazu ziemnego lub
                podziemnym magazynowaniem ropy naftowej, jeżeli łączne
                pojemności magazynowe podmiotu lub grupy kapitałowej z jego
                udziałem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie
                przechowywania benzyn silnikowych, oleju napędowego, gazu
                ziemnego lub ropy naftowej przekraczają 30 dni konsumpcji tych
                towarów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
             6) zajmują się przeładunkiem towarów w portach morskich w zakresie
                ropy naftowej i jej produktów, jeżeli łączny udział podmiotu
                lub grupy kapitałowej z jego udziałem w zdolności do
                przeładunku tych towarów na terytorium Rzeczypospolitej
                Polskiej przekracza 50%;
                
             7) zajmują się wydobywaniem węgla kamiennego lub gazu ziemnego,
                jeżeli łączny udział podmiotu lub grupy kapitałowej z jego
                udziałem w wydobyciu węgla kamiennego lub gazu ziemnego na
                terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekracza 50%;
                
             8) samodzielnie lub w grupie kapitałowej są posiadaczami
                infrastruktury telekomunikacyjnej umożliwiającej przesyłanie
                sygnałów publicznej radiofonii i telewizji między nadawcą a
                siecią nadajników na obszarze obejmującym co najmniej 70%
                terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
                
             9) samodzielnie lub w grupie kapitałowej są posiadaczami
                infrastruktury kolejowej stanowiącej co najmniej 50% tej
                infrastruktury na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
 2. W przypadku połączenia lub podziału spółek, o których mowa w ust. 1, Skarb
Państwa zachowuje szczególne uprawnienia w spółkach powstałych w wyniku takiego
połączenia lub podziału, jeżeli spełniają one kryteria określone w ust. 1.
 3.  Spółka powstała w wyniku podziału, o którym mowa w  ust. 2, może wystąpić do
ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa o  wyłączenie stosowania wobec niej
szczególnych uprawnień Skarbu Państwa określonych w ustawie, jeżeli straciła
istotne znaczenie dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego.
 4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, listę spółek o istotnym
znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego w terminie do
dnia 30 września każdego roku. Rada Ministrów ustala listę spółek, z
uwzględnieniem kryteriów określonych  w ust. 1, na podstawie danych bazowych za
rok poprzedni, publikowanych lub udostępnionych przez: ministra właściwego do
spraw gospodarki, ministra właściwego do spraw transportu, Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego, Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz Prezesa Urzędu
Regulacji Telekomunikacji i Poczty.
     Art.  9.  1.  W przypadku, o którym mowa w art. 8 ust. 3, wyłączenie
stosowania szczególnych uprawnień Skarbu Państwa następuje w drodze decyzji
administracyjnej ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
 2. Określone w ustawie szczególne uprawnienia nie przysługują Skarbowi Państwa
w stosunku do spółek niewymienionych na liście, o  której mowa w art. 8 ust 4, z
zastrzeżeniem art. 8 ust. 2.
     Art. 10.  W stosunku do spółek, w których prawa z akcji albo udziałów
należących do Skarbu Państwa wykonuje minister inny niż minister właściwy do
spraw Skarbu Państwa, szczególne uprawnienia Skarbu Państwa, określone
w  ustawie, wykonuje ten inny minister.
     Art. 11. 1. Rada Ministrów, na wniosek właściwego ministra, określa
założenia polityki Państwa w dziedzinach życia społecznego lub gospodarczego
posiadających istotne znaczenie dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa
publicznego.
 2.  Założenia polityki państwa, o których mowa w ust. 1, są ogłaszane, w drodze
obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
     Art. 12.  W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o publicznym
obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 49, poz. 447, z późn.
zm.)[4]  w art. 161c w ust. 1 w pkt 1 dodaje się lit. e w brzmieniu:
            ,,e)  obserwatorzy, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z  dnia
                ...  o szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa oraz ich
                wykonywaniu w spółkach kapitałowych o  istotnym znaczeniu dla
                porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego (Dz.  U.
                 Nr ..., poz. ...), lub".
     Art. 13.  W ustawie z dnia  15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych
(Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.)[5], wprowadza się następujące zmiany:
            1) w art. 4 dodaje się § 3-5 w brzmieniu:
               
               "§ 3. W przypadku gdy dwie spółki handlowe dysponują wzajemnie
                    większością głosów obliczoną zgodnie z  § 1 pkt 4 lit. a,
                    za spółkę dominującą uważa się spółkę handlową, która
                    posiada większy procent głosów na zgromadzeniu wspólników
                    albo walnym zgromadzeniu drugiej spółki (spółki zależnej).
                    W  przypadku gdy każda ze spółek handlowych posiada równy
                    procent głosów na zgromadzeniu wspólników albo walnym
                    zgromadzeniu drugiej spółki, za spółkę dominującą uważa się
                    tę spółkę, która wywiera wpływ na spółkę zależną także na
                    podstawie powiązania przewidzianego w § 1 pkt 4 lit. b-f.
               
                § 4.  W przypadku gdy stosując kryteria przewidziane w  § 3,
                    nie można ustalić stosunku dominacji i zależności między
                    dwiema spółkami handlowymi, za spółkę dominującą uważa się
                    tę spółkę handlową, która może wywierać wpływ na inną
                    spółkę na podstawie większej liczby powiązań, o  których
                    mowa w § 1 pkt 4 lit. b-f.
               
                § 5.  W przypadku niemożności ustalenia na podstawie §  3 i 4,
                    która ze spółek jest spółką dominującą, obie spółki są
                    spółkami wzajemnie dominującymi i  zależnymi.";
            
            2)  art. 411 otrzymuje brzmienie:
               
               ,,Art. 411  §  1. Akcja daje prawo do jednego głosu na walnym
                           zgromadzeniu.
                       §  2. Prawo głosu przysługuje od dnia pełnego  pokrycia
                           akcji, chyba że statut stanowi inaczej.
                       §  3.  Statut może ograniczyć prawo głosu akcjonariuszy
                           dysponujących powyżej jednej piątej ogółu głosów w
                           spółce. Ograniczenie to może dotyczyć wyłącznie
                           wykonywania prawa głosu z akcji przekraczających
                           limit głosów określony w statucie.
                       §  4.  Statut może przewidywać także kumulację głosów
                           należących do akcjonariuszy, między którymi istnieje
                           stosunek dominacji lub zależności w rozumieniu
                           niniejszej lub odrębnej ustawy, a także określać
                           zasady redukcji głosów. W takim przypadku do głosów
                           z akcji spółki dominującej dolicza się głosy z akcji
                           spółki lub spółdzielni zależnej.";
            3) w art. 625 § 2 otrzymuje brzmienie:
               ,,§ 2.  Przepis § 1 traci moc z dniem przystąpienia
                    Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej. Od dnia
                    przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii
                    Europejskiej w statutach spółek, w których akcjonariuszem
                    jest Skarb Państwa, dopuszcza się uprzywilejowanie akcji
                    lub udziałów Skarbu Państwa w sprawach, o których mowa
                    w  art. 351-354.".
     Art. 14.  Rozporządzenie, o którym mowa w art. 8 ust. 4, zostanie wydane
po raz pierwszy nie później niż po upływie 4 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy
w oparciu o dane bazowe za 2003 r.
     Art.  15.  Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 marca 2005 r.,  z  wyjątkiem
art. 14, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia ustawy.



_____________________________
[1] Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. –
 Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, ustawę z dnia 15 września
 2000 r. – Kodeks spółek handlowych.
[2]  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z
 2002 r. Nr 113,  poz. 984, Nr 127, poz. 1090, Nr 141, poz. 1178, Nr 153, poz.
 1271, Nr 169, poz. 1387, Nr 199, poz. 1672, Nr 200, poz. 1679 i Nr 216, poz.
 1824, z 2003 r. Nr 80, poz. 718, Nr 135, poz. 1268, Nr 137, poz. 1302, Nr 193,
 poz. 1884, Nr 217, poz. 2124 i  Nr 228, poz. 2255 oraz z 2004 r. Nr 68, poz.
 623, Nr 91, poz. 870 i 871,  Nr 96, poz. 959  i Nr 116, poz. 1203.
[3]  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z
 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844 oraz z
 2004 r. Nr 6, poz. 39,  Nr 116, poz. 1207 i Nr 123, poz. 1291.
[4]  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z
 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 84, poz. 774, Nr 124,
 poz. 1151, Nr 170, poz. 1651 i Nr 223, poz. 2216 oraz z 2004 r. Nr 64, poz.
 594, Nr 91, poz. 871, Nr  96, poz. 959, Nr 116, poz. 1205 i Nr 146, poz. 1546.
[5]  Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 102, poz.
 117 oraz z 2003 r. Nr 49, poz. 408 i Nr 229, poz. 2276.



                                  UZASADNIENIE
1. Celem projektowanych zmian ustawowych jest uregulowanie szczególnych
  uprawnień Skarbu Państwa w spółkach o istotnym znaczeniu dla porządku
  publicznego lub bezpieczeństwa publicznego.(1)
  Zgodnie z projektem ustawy Skarb Państwa będzie mógł realizować specjalne
  uprawnienia jedynie w podmiotach, spełniających kryteria, określone w art. 8
  ust. 1, które prowadzić będą działania w jednoznacznie zdefiniowanych
  sektorach gospodarki. Przepis ten w pełni realizuje zasadę przejrzystości –
  jedno z kryteriów warunkujących zgodność proponowanego w  ustawie instrumentu
  z prawem wspólnotowym. Jednocześnie projektodawca, wykorzystując
  dotychczasowe orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS), w
  tym w szczególności orzeczenie w  sprawie Commission v. Belgium, sprawa sygn.
  akt C-503/99 z 2002 r.(2), opiera się na jednoznacznie określonych warunkach
  dopuszczających stosowanie specjalnych uprawnień w konkretnych sektorach
  (udział w  rynku, procent terytorium kraju).
     W orzeczeniu zapadłym przeciwko Hiszpanii (Commission v. Spain – sprawa sygn. akt C-
  463/00 z 2003 r.)  ETS wymienił spółki pełniące znaczną rolę w organizacji
  infrastruktury transportowo-zaopatrzeniowej oraz w produkcji produktów
  naftowych i energii elektrycznej, jak również spółki telekomunikacyjne, jako
  przedsiębiorstwa, które mogą być uznane za dostawców towarów i usług o
  strategicznym znaczeniu dla państwa członkowskiego. Uprawnienia takie są
  uzasadnione w celu zagwarantowania dostaw energii w przypadku kryzysu, a cel
  ten jest usprawiedliwiony realizacją przez państwo obowiązku zagwarantowania
  bezpieczeństwa publicznego, o którym mowa w art. 58 ust. 1b Traktatu
  ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE). Pełna lista spółek spełniających
  wymienione kryteria została przedstawiona w punkcie 2 uzasadnienia.
     Należy zaznaczyć, że ustawa w proponowanym kształcie wyczerpuje całkowicie zakres
  przedmiotowy dopuszczalnych przez Komisję Europejską specjalnych uprawnień
  Skarbu Państwa i jednocześnie jest optymalnym rozwiązaniem z punktu widzenia
  interesów Skarbu Państwa. Ewentualne modyfikacje proponowanej ustawy nie
  powinny zmierzać w kierunku poszerzania zakresu podmiotowego i przedmiotowego
  uregulowanych w projekcie specjalnych uprawnień, bowiem takie zmiany będą
  skutkowały naruszeniem prawa wspólnotowego, a tym samym niezwłoczną
  interwencją Komisji Europejskiej, która wystąpi w trybie przewidzianym w art.
  226 TWE o ich modyfikację. W wypadku niedostosowania się do wymagań Komisji
  Europejskiej, sprawa zostanie skierowana do ETS (który w omawianych
  precedensach nakazał zmianę kwestionowanych uprawnień).
  Z wyroku ETS w sprawie C-503/99 (w którym zakres dopuszczalnych uregulowań
  prawnych, ustanawiających mechanizm "złotej akcji" został najprecyzyjniej
  określony), a także z pozostałych orzeczeń ETS dotyczących przedmiotowej
  problematyki jednoznacznie wynika, że stosowanie specjalnych uprawnień w
  sektorach innych niż strategiczne, może być poważnie utrudnione i narażone na
  orzeczenie o ich niezgodności z prawem wspólnotowym. W sprawie Commission v.
  Portugal C-367/98 z 2002 r., ETS np. zakwestionował przypadek stosowania
  "złotej akcji" w spółkach sektora finansowego, ubezpieczeniowego i
  transportowego, gdyż nie spełniały one m.in. warunku dotyczącego aktywności w
  obszarach świadczenia usług użyteczności publicznej lub natury strategicznej
  (wrażliwej).
  Dotychczas ETS uznał zasadność instrumentu "złotej akcji" jedynie w przypadku
  2 konkretnych spółek (Distrigaz i Societe Nationale de Transport par
  Canalisation – C-503/99), a nie całych sektorów.
  Z uwagi na powyższe, projektodawca ze szczególną dbałością sformułował
  kryteria dla podmiotów, wobec których będą stosowane przepisy ustawy, celem
  uniknięcia poszerzania listy o takie spółki, które nie będą wypełniać
  przesłanek ustawowych określonych w art. 8 ust. 1, i tym samym nie będą miały
  istotnego wpływu na porządek publiczny lub bezpieczeństwo publiczne w
  rozumieniu TWE i orzecznictwa ETS.
2. Obecnie kryteria z art. 8 ust 1 spełniają następujące spółki:
  A.  Przedsiębiorstwa zajmujące się wydobyciem, wytwarzaniem i składowaniem
     paliw:
     1) Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. w Warszawie;
     2) Grupa LOTOS S.A. w Gdańsku;
     3) Naftobazy Sp. z o.o. w Warszawie;
     4) Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A. w Płocku;
     5) Kompania Węglowa S.A. w Katowicach.
  B. Przedsiębiorstwa działające na rzecz przesyłu surowców energetycznych
     (węgla, gazu i produktów naftowych), wytwarzania energii elektrycznej oraz
     infrastruktury kolejowej:
      1) Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. w Warszawie;
      2) PSE – Operator Sp. z o.o. w Warszawie;
      3) PGNiG-Przesył Sp. z o.o. w Warszawie;
      4) PERN "Przyjaźń" S.A. w Płocku;
      5) Przedsiębiorstwo Przeładunku Paliw Płynnych "Naftoport" Sp. z  o.o. w
         Gdańsku;
      6) PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie jako zarządca
         infrastruktury kolejowej;
      7) Południowy Koncern Energetyczny S.A. w Katowicach;
      8) BOT Górnictwo i Energetyka S.A. w Łodzi.
  C. Przedsiębiorstwa działające w sektorze łączności:
     TP Emitel Sp. z o.o. jako główny operator przesyłania sygnałów publicznej
     radiofonii i telewizji.
3. Projekt przewiduje, że w przypadku połączenia lub podziału spółek
  zdefiniowanych w art. 8 ust. 1 projektu ustawy i wymienionych
  w rozporządzeniu Rady Ministrów Skarb Państwa zachowuje szczególne
  uprawnienia w spółkach powstałych w wyniku takiego połączenia lub podziału.
  Zgodnie z art. 8 ust. 3 projektu, spółka, która straciła istotne znaczenie
  dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego, może wystąpić do
  Ministra Skarbu Państwa o wyłączenie wobec niej szczególnych uprawnień Skarbu
  Państwa.
4. Projekt zakłada, że nowa instytucja specjalnych uprawnień państwa powinna być
  unormowana nie w Kodeksie spółek handlowych, lecz w odrębnej ustawie, gdyż
  jej materia odbiega od uprawnień Skarbu Państwa określonych w art. 625 § 1-3
  K.s.h. Obowiązujące przepisy nie uwzględniają najnowszego orzecznictwa ETS i
  koncentrują uwagę na akcjach uprzywilejowanych oraz uprawnieniach przyznanych
  Skarbowi Państwa osobiście (art. 354 K.s.h.), podczas gdy najbardziej istotny
  precedens w Unii Europejskiej wskazuje, że państwo członkowskie ma największe
  możliwości zachowania wpływu na strategiczne spółki w drodze prawa weta,
  wykonywanego w formie decyzji administracyjnej, wykorzystując rekomendacje
  ustanowionych przez siebie obserwatorów, mających prawo żądania  od organów
  spółki wszelkich dokumentów oraz wyjaśnień dotyczących spraw, o których mowa
  w art. 2 ust. 1 i 2 oraz w art. 3 ust. 1 projektowanej ustawy.
5. Projekt zawiera także propozycje modyfikacji art. 4 i 411 K.s.h., które mają
  na celu ochronę spółki przed tzw. "wrogim przejęciem". Instrument ten otwiera
  przed Skarbem Państwa perspektywy zachowania wpływu na te spółki, w których
  Państwo pragnie zachować znaczny, aczkolwiek nie większościowy pakiet akcji,
  dążąc jednocześnie do zapewnienia w spółce w miarę rozproszonego
  akcjonariatu. Ceną za takie rozwiązanie jest jednak rozszerzenie odstępstw od
  zasady "jedna akcja jeden głos" w  art. 411 K.s.h. Odstępstwo w postaci
  ograniczeń prawa głosu (voting caps) toleruje jednak dotąd wiele państw Unii
  Europejskiej. Oczekuje się jednak, że Komisja Europejska i inwestorzy
  instytucjonalni mogą w przyszłości zakwestionować takie ograniczenia,
  zwłaszcza, jeżeli ich beneficjentem jest wyłącznie Skarb Państwa lub
  kontrolowany przez niego podmiot. Komisja Europejska podjęła już pierwszą
  próbę w tym zakresie, kwestionując ograniczenia prawa głosu wspólników w
  spółce Volkswagen Gmbh,  które nie dotyczy rządu krajowego (Dolnej Saksonii)
  (komunikat prasowy  Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2004 r.).
   Jest to przywilej podobny do rozwiązania przegłosowanego na ostatnim WZA
  ORLEN S.A. w interesie grupy spółek Skarbu Państwa (uchwała walnego
  zgromadzenia w tej sprawie została zaskarżona). Z tych względów Skarb Państwa
  powinien w przyszłości korzystać z ograniczeń prawa głosu bez przywilejów,
  które mogą być uznane za sprzeczne z art. 20 K.s.h. i  art.  56 TWE.
  Instytucję ograniczania prawa głosu przy zastosowaniu zasady kumulacji głosów
  spółek należących do jednej grupy kapitałowej Skarb Państwa może
  wykorzystywać w strategicznych spółkach, w których zachowa pakiet 15-20%
  głosów.
6. Propozycja wprowadzenia szczególnych uprawnień określonych w art. 2-6
  projektu ustawy jest podyktowana tym, że nowe uregulowanie specjalnych
  uprawnień państwa, które jest wzorowane na ustawodawstwie belgijskim nie jest
  powiązane z przepisami art. 351-354 K.s.h. (akcjami uprzywilejowanymi i
  uprawnieniami przyznanymi akcjonariuszowi osobiście), lecz wprowadza
  całkowicie nowe rozwiązanie, wykorzystujące instytucje prawa cywilnego i
  administracyjnego. Projekt nie kopiuje metody przyjętej w Belgii między
  innymi dlatego, że wydawanie odrębnych ustaw lub rozporządzeń dla każdej ze
  spółek uznanych za istotne z punktu widzenia interesu publicznego byłoby
  uciążliwe i tryb taki nie jest bynajmniej wymagany przez prawo unijne.
7. Przepisy art. 2 projektu ustawy zakładają, że ministrowi reprezentującemu
  Skarb Państwa w spółce przysługują przede wszystkim uprawnienia władcze (iure
  imperii) w postaci prawa weta wobec określonych uchwał organów spółek o
  istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego.
  Właściwy minister wykonuje prawo weta wobec uchwał i innych czynności
  prawnych organów spółki kapitałowej w  drodze decyzji administracyjnej.
  Zapewniona jest w ten sposób kontrola sądowa.

8. Tak ukształtowana instytucja szczególnych uprawnień Skarbu Państwa
  jest niezależna od liczby akcji posiadanych przez Skarb Państwa w spółce –
  jednakże trwa tak długo, jak długo Skarb Państwa posiada co najmniej jedną
  akcję w spółce (por. art. 2 ust. 1 zdanie 1 projektu ustawy). Minister
  właściwy do spraw Skarbu Państwa może ustanowić dla takiej spółki do dwóch
  obserwatorów, niezależnie od liczby przysługujących mu akcji. Obserwatorzy
  mogą żądać od organów spółki wszelkich dokumentów oraz wyjaśnień jedynie w
  odniesieniu do określonych w projekcie czynności prawnych oraz działań albo
  zaniechań spółki,  jeżeli czynność taka narusza interes Państwa lub ważny
  interes publiczny.
9. Kierując się w szczególności wskazówkami, które zawiera wyrok ETS w  sprawie
  C-503/99, przepis art. 2 projektu przewiduje:
  – wyłącznie następczą kontrolę określonych czynności prawnych lub decyzji
     biznesowych spółki (art. 2 ust. 1 i art. 3 ust. 1 projektu),
  – bardzo krótki okres wykonywania prawa weta przez ministra właściwego do
     spraw Skarbu Państwa (art. 2 ust. 3 projektu)(3)
  – kontrolę sądową decyzji w sprawie weta wskutek możliwości zaskarżenia
     decyzji ministra na drodze sądowej.
10. Projekt zakłada wydanie rozporządzenia Rady Ministrów (art. 7 ust. 3), które
  określi m.in.: tryb ustanawiania i odwoływania obserwatorów, sposób
  wykonywania przez nich obowiązku monitorowania działalności spółki oraz
  sposób zawiadamiania przez spółkę obserwatora o zaistnieniu zdarzeń, wobec
  których przysługuje prawo weta. Projekt przewiduje, że obserwatorów, co do
  zasady, ustanawiać będzie minister właściwy do reprezentowania Skarbu
  Państwa, jako akcjonariusza spółki, wobec której stosuje się uprawnienia
  określone w ustawie. Obserwatorami będą mianowani urzędnicy służby cywilnej
  posiadający określone w ustawie o  komercjalizacji i prywatyzacji
  kwalifikacje do pełnienia funkcji członka rady nadzorczej w spółce z udziałem
  Skarbu Państwa. Obserwatorzy będą otrzymywać wynagrodzenie z tej części
  budżetu państwa, której dysponentem jest minister ustanawiający obserwatora.
  Rozwiązanie takie zapewnia dobór wykwalifikowanych i bezstronnych kandydatów
  do pełnienia odpowiedzialnej funkcji obserwatora.
    Wzorując się na rozwiązaniach belgijskich obserwatorzy ustanowieni przez
  ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa powinni być zobowiązani do
  występowania z wnioskiem o skorzystanie lub zaniechanie wykonywania prawa
  weta przez właściwego ministra wraz z uzasadnieniem merytorycznym wniosku.
11. Z przepisu art. 2 ust. 3 projektu wynika, że obowiązek zawiadomienia
  o  dokonaniu czynności prawnych, o których mowa w ust. 1 lub 2, spoczywa na
  spółce. Zawiadomienie składać będzie zarząd in corpore za pośrednictwem
  ustanowionego obserwatora Skarbu Państwa. Rozwiązanie to stanowi pewne
  odstępstwo od wzorca belgijskiego, lecz nie można go uznać za zbyt uciążliwe
  dla spółki, która zyskuje możliwość samodzielnego poinformowania o swoich
  zamiarach biznesowych i ich przewidywanych skutkach, zaś minister uzyskuje
  dodatkową opinię wraz z propozycją dalszego postępowania od obserwatora.
  Minister i spółka unikają w ten sposób wydania decyzji opartych wyłącznie na
  informacjach zdobytych samodzielnie przez obserwatora. Zwłoka spółki w
  wykonaniu tego obowiązku pociąga za sobą nieważność czynności prawnej ex lege
  (art. 2 ust. 8).

12. Zgodnie z art. 2 ust. 3 projektu ustawy, minister właściwy do spraw Skarbu
  Państwa będzie miał możliwość wyrażenia sprzeciwu wobec uchwały lub innej
  czynności prawnej dokonanej przez organ spółki w terminie 14 dni od chwili
  uzyskania od obserwatora informacji o dokonaniu czynności prawnej, lecz nie
  później niż w terminie 21 dni od chwili dokonania czynności prawnej przez
  spółkę. ETS podkreśla, że prawo weta nie powinno ingerować nadmiernie w
  czynności biznesowe spółki. Okoliczność, że władze belgijskie mają 8 dni
  roboczych na zajęcie stanowiska w jednej ze spółek, w której ustanowiły dla
  państwa specjalne uprawnienia (SNTC), stanowiła ważny argument za
  dopuszczalnością takiej instytucji (zachowanie zasady proporcjonalności). W
  przypadku drugiej spółki (Distrigaz) termin ten wynosił 21 dni.
13. Wzorem ustawodawstwa belgijskiego przepisy art. 3 ust. 1 i 3 przyznają
  ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa prawo weta także wobec decyzji
  biznesowych spółki o ograniczeniu faktycznie wykonywanego przedmiotu
  działalności spółki, w szczególności decyzji gospodarczych o zmianie
  przeznaczenia lub zaniechaniu eksploatacji składnika mienia spółki
  podstawowego z punktu widzenia prowadzenia działalności, o której mowa w art.
  8 ust. 1 ustawy, jeżeli zagraża to bezpośrednio porządkowi publicznemu lub
  bezpieczeństwu publicznemu. Spółka może dokonać takich aktów nawet bez
  uchwały zarządu. Dlatego projekt nie mówi w tym przypadku o  wykonywaniu weta
  wobec czynności prawnej, lecz o zdarzeniu powodującym konkretny skutek.
  Uwzględniając okoliczność, że np. decyzja biznesowa o zmianie przeznaczenia
  istotnego składnika mienia przedsiębiorstwa poprzedzi z reguły uchwała
  zarządu lub innego organu, przepis art. 3 ust. 4 przewiduje, że do takiej
  decyzji spółki i decyzji administracyjnej ministra reprezentującego Skarb
  Państwa w spółce o  wykonaniu prawa weta stosuje się odpowiednio przepisy
  art. 2 ust 4-8. W  art. 3 ust. 3 projektu przewidziano jednakże możliwość
  wydania decyzji o sprzeciwie wobec niektórych decyzji biznesowych spółki
  zanim zawiadomi ona oficjalnie o tym ministra. Bez tego przepisu spółkę,
  która zaniechałaby istotnej części swojej działalności, mającej doniosłość
  dla interesu publicznego, nie dotykałaby istotna sankcja. Sankcja
  nieważności, przewidziana w art. 2 ust. 8 projektu, dotyczy jedynie czynności
  prawnych.
14. Kompromisem między postulowaną przez Radę Legislacyjną, Rządowe Centrum
  Legislacji i Radę Przedsiębiorczości zasadą przyznania pełnego odszkodowania
  na zasadach Kodeksu cywilnego a stanowiskiem Ministerstwa Finansów i Urzędu
  Regulacji Energetyki optujących za całkowitym wyłączeniem odpowiedzialności
  Skarbu Państwa za zgodne z prawem decyzje organu administracji publicznej
  jest treść art. 4 ust. 3. Zgodnie z projektem do ewentualnych  roszczeń o
  odszkodowanie z tytułu strat majątkowych poniesionych przez spółki objęte
  przepisami ustawy wskutek wydania przez  ministra właściwego do spraw Skarbu
  Państwa zgodnych z prawem decyzji, o których mowa w art. 2 ust. 3 i art. 3
  ust. 3 projektu, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 22 listopada
  2002 r. o wyrównywaniu strat majątkowych wynikających z ograniczenia
  w  czasie stanu nadzwyczajnego wolności i praw człowieka i obywatela (Dz.  U.
  Nr 233, poz. 1955). Ustawa z  dnia 22 listopada 2002 r. jest utrwalonym w
  systemie prawnym Rzeczypospolitej Polskiej aktem prawnym dotyczącym sytuacji
  ograniczenia praw i wolności w interesie publicznym. Ogranicza też
  odszkodowanie do wysokości poniesionych strat, wyłączając możliwość
  odszkodowania z  tytułu lucrum cessans (ewentualnych utraconych korzyści).
  Przepis art. 4 ust. 3 projektu ustawy, wprowadzając zasadę odszkodowania
  Skarbu Państwa za zgodne z prawem decyzje z  ograniczeniem ich wysokości do
  rzeczywiście poniesionej straty, konsumuje problemy wysokości odszkodowania i
  możliwości ich dochodzenia. Źródłem finansowania odszkodowań będzie przyznany
  ustawą budżetową limit środków na funkcjonowanie urzędu ministra
  reprezentującego Skarb Państwa w spółce, której to odszkodowanie dotyczy.
  Wydatki na odszkodowania nie wpłyną na wzrost wydatków budżetowych.
15. Przepisy art. 2 i art. 3 dotyczą spółek kapitałowych, a więc zarówno spółki
  akcyjnej, jak i spółki z o.o., a w przyszłości także spółki europejskiej.
16. Orzekając w sprawie belgijskich specjalnych uprawnień ETS pozytywnie ocenił
  okoliczność, że weto właściwego ministra powinno zawierać wyczerpujące
  uzasadnienie decyzji (jej podstawę faktyczną i prawną) oraz możliwość
  odwołania od niej do sądu. Powyższe wymogi zapewniają postanowienia Kodeksu
  postępowania administracyjnego dotyczące uzasadnienia decyzji
  administracyjnych i ogólne przepisy o ich zaskarżaniu na drodze
  administracyjnej i sądowej. Pozostałe precedensy  w sprawie specjalnych
  uprawnień państwa akcentują jeszcze silniej obowiązek zapewnienia dostępu
  inwestorom do opublikowanych przez państwo kryteriów wyrażania sprzeciwu.
  Rząd Belgii powołał się skutecznie na istnienie dyrektyw polityki
  energetycznej państwa (guidelines for the country’s energy policy), których
  naruszenie przez spółkę stanowi podstawę interwencji właściwego ministra przy
  zastosowaniu specjalnych uprawnień.(4) Przepisy projektu ustawy odwołują się w
  tym zakresie do stosowania kryteriów określonych w art. 8 ust. 1 z
  uwzględnieniem założeń polityki państwa w dziedzinach życia społecznego lub
  gospodarczego posiadających istotne znaczenie dla porządku publicznego lub
  bezpieczeństwa publicznego (por. art. 4 ust. 1). Dokumenty te powinny mieć
  rangę podobną do założeń polityki energetycznej, których przyjęcia wymagają
  określone przepisy ustawowe (vide: art. 13 Prawa energetycznego). W tych
  przypadkach, w których brak jest analogicznych dyspozycji w odniesieniu do
  objętego monitoringiem państwa sektora gospodarczego, koniecznym było
  zastrzeżenie w art. 4 ust. 2 projektu  ustawy o szczególnych uprawnieniach
  Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w  spółkach kapitałowych o istotnym
  znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego, że
  podstawą administracyjnej interwencji ministra właściwego do spraw Skarbu
  Państwa nie może być interes ekonomiczny państwa.
17. Obserwatorzy ustanowieni przez ministra reprezentującego Skarb Państwa w
  spółce nie będą mogli swobodnie ujawniać poufnych informacji stanowiących
  tajemnicę przedsiębiorstwa. Takie działanie stanowiłoby naruszenie wielu
  przepisów prawa karnego i cywilnego, np. spółka mogłaby wytoczyć powództwo na
  podstawie art. 415 K.c. albo art. 11 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
  konkurencji. Obserwator ustanowiony przez ministra reprezentującego Skarb
  Państwa w spółce, ujawniający lub wykorzystujący tajemnicę przedsiębiorstwa,
  mógłby również odpowiadać karnie na mocy art. 23 powołanej ustawy oraz art.
  266 § 1 K.k. Ujawnienie poufnej informacji w obrocie papierami wartościowymi
  podlega grzywnie do 2 mln zł i karze pozbawienia wolności do lat 3.
  Wykorzystanie takiej informacji podlega grzywnie do 5 mln zł i karze
  pozbawienia wolności do lat 5. Co ważniejsze, Skarb Państwa ponosi
  odpowiedzialność za bezprawne wyrządzenie szkody przez osoby działające na
  zlecenie organów władzy i administracji państwowej (art. 417 K.c.). Jest to
  odpowiedzialność na zasadzie ryzyka. Odszkodowanie od Skarbu Państwa stanowi
  bardziej realne zabezpieczenie spółki przed potencjalną szkodą, niż
  dochodzenie rekompensaty od osoby fizycznej.
18. Zmiany w art. 625 K.s.h. zmierzają  w  dwóch  kierunkach. Po pierwsze,
  projekt  znosi nadmierną dyskryminację Skarbu Państwa, jako akcjonariusza
  (wspólnika) w odniesieniu do akcji (udziałów) uprzywilejowanych i  uprawnień
  o charakterze osobistym (art. 354 K.s.h.). W świetle projektu przyznanie
  Skarbowi Państwa wymienionych przywilejów korporacyjnych podlegać będzie
  ogólnym zasadom i nie jest konieczne, aby przemawiał za tym ważny interes
  publiczny, jak tego wymaga obecnie art. 625 § 2 K.s.h. Proponowane
  rozwiązanie nie jest sprzeczne z prawem unijnym, które – co do zasady –
  zachowuje postawę neutralności wobec różnych form własności w  państwach
  członkowskich. Zasadę równego traktowania podmiotów gospodarczych niezależnie
  od formy własności wywodzi się również z art. 64 ust. 2 Konstytucji RP. Po
  drugie, zmiany w przepisach art. 411 K.s.h. mają na celu wyraźne
  usankcjonowanie instytucji kumulacji głosów w ramach zgrupowania spółek
  kontrolowanego przez spółkę dominującą. Przepis § 4 tego artykułu przewiduje,
  że statut może przewidywać kumulację głosów spółki "dominującej" i jej spółek
  lub spółdzielni "zależnych", zarówno w rozumieniu art. 4 § 1 K.s.h., jak i
  odrębnych ustaw (np. Prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi).
19. Pojęcie stosunku dominacji (zależności), określone w art. 4 § 1 pkt 4
  K.s.h., stwarza trudności w praktyce, w przypadku gdy dwie spółki pozostają
  ze sobą we wzajemnym stosunku dominacji (zależności). W celu zredukowania
  liczby takich sytuacji proponuje się, wzorem § 19 ust. 2 i 3 niemieckiej
  Aktiengesetz, aby wprowadzić trzy nowe reguły kolizyjne, redukujące liczbę
  przypadków wzajemnej dominacji (zależności). W przeciwieństwie do ustawy
  niemieckiej projekt przewiduje, że ustalenie stosunku dominacji (zależności)
  nie wymaga badania, który podmiot  w konkretnej  sytuacji  wywiera de facto
  decydujący wpływ. Projekt zakłada, że ustalenie stosunku zależności następuje
  wyłącznie na podstawie nie podlegającego obaleniu domniemania (presumptio
  iuris ac de iure) przewidzianego przez ustawodawcę. Uzupełnienie art. 4
  K.s.h. o § 3-5 usunie zdecydowaną większość problemów związanych ze
  stosowaniem art. 411 i art. 387 § 3 K.s.h. w razie występowania zjawiska
  wzajemnej dominacji na podstawie art. 4 § 1 pkt. 4f).
20. Projekt ustawy jest oparty na założeniu, że Skarb Państwa może również
  korzystać ze szczególnych uprawnień przewidzianych w art. 351-354 K.s.h. na
  zasadach ogólnych przewidzianych w K.s.h., ze szczególnym uwzględnieniem
  ograniczeń płynących z art. 20 i art. 354 § 3 K.s.h. W tym celu projekt
  wyprowadza korektę przewidzianą w § 2 art. 625 K.s.h.






___________________________
(1) Por. art. 58 (i) (b) i 296  TWE oraz Komunikat Komisji Europejskiej o
 niektórych aspektach prawnych inwestycji w ramach UE nr 97/c/220/06.
(2) Belgijskie dekrety dotyczące spółek Distrigaz oraz SNTC są jedynymi "złotymi
 akcjami", które zostały uznane za zgodne z TWE przez ETS, mimo że były
 kwestionowane przez Komisję Europejską.
(3) Komisja Europejska zaskarżyła m.in. postanowienie dekretu z dnia 16 czerwca
 1994 r. w  sprawie spółki Distrigaz, który przewidywał, że prawo weta dotyczy
 wszelkich decyzji rady dyrektorów i komitetu zarządzającego spółki sprzecznych
 z interesem narodowym w sektorze energetycznym. ETS przeciwstawił wprawdzie
 uzasadnione weto wobec decyzji biznesowych organów zarządczych spółki w
 precedensie belgijskim kompetencjom organów rządu hiszpańskiego obejmujących
 także uchwały walnego zgromadzenia w sprawach np. łączenia i podziału spółek
 oraz ich rozwiązania, jednak uznał hiszpańskie "złote akcje" za sprzeczne z
 art. 56 TWE przede wszystkim z uwagi na brak przejrzystych kryteriów
 interwencji państwa. Tymczasem niniejszy projekt przewiduje bardziej
 precyzyjne kryteria ingerencji publiczno-prawnej niż dekrety belgijskie (por.
 art. 5841 § 1 i  2 oraz art. 5842 § 1-2 projektowanych przepisów K.s.h.), gdyż
 wymienia taksatywnie czynności prawne i decyzje biznesowe podlegające prawu
 weta.
(4) Pkt 19 i 39 orzeczenia w sprawie C-503/99.

Ocena skutków regulacji


Stosunek do przepisów prawa Unii Europejskiej
           Projekt ma doprowadzić do wprowadzenia do krajowego porządku prawnego
       instrumentów umożliwiających zapewnienie ochrony ważnych interesów
       państwa w spółkach kapitałowych, choćby z minimalnym udziałem Skarbu
       Państwa, posiadających istotne znaczenie dla porządku publicznego lub
       bezpieczeństwa publicznego. Przewidziane w projekcie rozstrzygnięcia są
       zgodne z prawem unijnym w przeciwieństwie do dotychczas wykorzystywanego
       instrumentu szeroko rozumianej "złotej akcji". Projekt opiera się na
       orzeczeniach ETS, w których Trybunał uznał dopuszczalność istnienia
       w krajowych porządkach prawnych określonych instrumentów zapewniających
       Państwu wpływ na jego bezpieczeństwo mimo, że narusza to w jakimś
       stopniu zasadę swobody przepływu kapitału.
Konsultacje społeczne
          Projekt ustawy był szeroko konsultowany ze środowiskiem przedsiębiorców
       skupionych w Radzie Przedsiębiorczości, jako organizacji
       reprezentatywnej dla podmiotów objętych zakresem ustawy. Przedkładana
       treść projektu jest wynikiem licznych spotkań i wymiany korespondencji o
       charakterze roboczym.
Zakres skutków regulacji
          Proponowany projekt ustawy ma ogromne znaczenie z punktu widzenia ochrony
       ważnych interesów Państwa w spółkach kapitałowych posiadających istotne
       znaczenie dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego
       w rozumieniu prawa wspólnotowego, w szczególności w kontekście już
       dokonanej i trwającej prywatyzacji spółek sektora energetycznego i
       infrastruktury. Jednocześnie proponowane zmiany nie pociągają za sobą
       istotnych skutków finansowych dla budżetu państwa, a zatem nie wymagają
       głębszej analizy skutków proponowanej regulacji pod tym względem.

Skutki wprowadzenia projektowanej ustawy

1) wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu
Koszt dla budżetu państwa związany z wejściem w życie projektu i  skorzystaniem
przez ministra reprezentującego Skarb Państwa w spółce z  kompetencji do
ustanowienia obserwatorów we wszystkich spółkach objętych przepisami ustawy
wyniósłby maksymalnie 834 000 zł  (słownie: osiemset trzydzieści cztery tysiące)
w  stosunku rocznym. Kwota powyższa wynika z zakładanego ustalenia wynagrodzenia
miesięcznego obserwatora na poziomie jednokrotności przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym
kwartale roku poprzedniego (IV kwartał 2003 r. – 2 480,47 zł) oraz przyjęcia, że
obserwatorów nie będzie więcej niż 28. Jednocześnie należy oczekiwać, że dzięki
działalności obserwatorów można oczekiwać korzystnych efektów dla budżetu
państwa, w szczególności w kontekście wpływów z tytułu podatków bezpośrednich i
pośrednich, których wysokość zależy w znacznym stopniu od  zakresu realizowanej
przez spółki działalności gospodarczej, której ograniczeniu lub zmianie ma
przeciwdziałać działalność obserwatorów (pod ich obserwacje poddaje się bowiem
sprawy łączenia, podziału i likwidacji spółek, jak również decyzje zmierzające
do zmiany lub ograniczenia przedmiotu działalności, w tym w powiązaniu z
rozporządzeniem istotnymi składnikami mienia).
2) wpływ regulacji na rynek pracy
   Wejście w życie proponowanej regulacji nie spowoduje negatywnych skutków
   związanych z rynkiem pracy.
3) wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
 Wejście w życie ustawy może pośrednio wpłynąć na poprawę konkurencyjności
 gospodarki, gdyż wprowadzenie transparentnego instrumentu ingerencji
 publicznoprawnej w niektóre decyzje i działania spółek kapitałowych z  mniej
 szościowym udziałem Skarbu Państwa (posiadających istotne znaczenie dla porządku
 publicznego lub bezpieczeństwa publicznego) zwiększy jego przewidywalność i
 przejrzystość również dla potencjalnych inwestorów.
 Sytuacja taka może zaowocować wzmożonym zainteresowaniem inwestorów, którzy
 zostaną poinformowani o istnieniu czytelnych i jasnych procedur umożliwiających
 wpływanie państwa na gospodarkę, a także o możliwości zaskarżenia przedmiotowych
 decyzji władz państwowych do sądu.
 Dodatkowo, należy zauważyć, iż mając na względzie ograniczony zasięg podmiotowy
 i przedmiotowy oddziaływania oraz cel regulacji, którym jest zapewnienie
 bezpieczeństwa państwa, porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego
 wprowadzenie proponowanych rozwiązań nie powinno być uznane za nieadekwatne i
 ograniczające swobodę prowadzenia działalności gospodarczej.
4) wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
 Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.