P r o j e k t



                                        
                                   U S T A W A
                           z dnia..................

         o dopłatach do umów na budowę niektórych typów statków morskich


   Art. 1. 1. Ustawa określa sposób udzielania dopłat z budżetu państwa do umów
na budowę w polskich stoczniach niektórych typów statków morskich, określonych w
rozporządzeniu Rady (WE) nr 1177/2002 z dnia 27 czerwca 2002 r. dotyczącym
tymczasowego mechanizmu ochronnego dla przemysłu stoczniowego (Dz.Urz. WE L 172
z 2.07.2002; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 29, str. 485, z
późn. zm.)[1].
        2. Dopłaty mogą być udzielane do umów zawartych po dniu
24 października 2002 r.2), lecz przed dniem utraty mocy obowiązującej
tymczasowego mechanizmu ochronnego dla przemysłu stoczniowego, pod warunkiem że
dostarczenie statku nastąpi po dniu wejścia w życie ustawy.

   Art. 2. 1. Dopłaty mogą być udzielane do wysokości i na warunkach
             określonych w rozporządzeniu Rady, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 2.
        2. Dopłaty mogą być udzielane w przypadku:
           1)  udokumentowania przez stocznię polską, że stocznia koreańska
              konkurująca o umowę na budowę statku zaoferowała niższą cenę od 
              oferty stoczni polskiej przed udzieleniem dopłaty;
           2)  dostarczenia statku w terminie nie późniejszym niż trzy lata od dnia
             zawarcia umowy na budowę statku.


   Art. 3. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
          1) rozporządzeniu Rady – należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady
            (WE) nr 1177/2002 z dnia 27 czerwca 2002 r. dotyczące tymczasowego
            mechanizmu ochronnego dla przemysłu stoczniowego;
          2) dopłacie – należy przez to rozumieć dopłatę z budżetu państwa do
          umowy na budowę typu statku określonego w rozporządzeniu Rady;
          3) stoczni polskiej – należy przez to rozumieć przedsiębiorcę
            z  siedzibą w Rzeczypospolitej Polskiej prowadzącego działalność w
            zakresie budowy statków;
          4) stoczni koreańskiej – należy przez to rozumieć podmiot z  siedzibą
            w Republice Korei prowadzący działalność w  zakresie budowy
            statków;
          5) dostarczeniu statku – należy przez to rozumieć przeniesienie
            własności statku na kupującego przez podpisanie protokołu zdawczo-
            odbiorczego;
          6)  BGK – należy przez to rozumieć Bank Gospodarstwa Krajowego.


   Art. 4. 1. Organem udzielającym dopłaty jest minister właściwy do spraw
             gospodarki.
        2. Minister właściwy do spraw gospodarki wykonuje zadanie, o którym
          mowa w ust. 1, za pośrednictwem BGK.
        3. Minister właściwy do spraw gospodarki zawiera z BGK umowę, która
          określa w szczególności:
           1) elementy umowy o dopłatę, o których mowa w art. 7 ust. 2;
           2) zakres czynności dokonywanych przez BGK w ramach oceny wniosku o
             dopłatę;
           3) niezbędne elementy opinii do wniosku o dopłatę, sporządzanej
             przez BGK;
           4)  wynagrodzenie należne BGK za wykonywanie czynności związanych z udzielaniem
             dopłat;
           5)  zakres kontroli dokonywanej przez BGK w trakcie obowiązywania umowy o
             dopłatę.

   Art. 5. 1. Procedurę udzielania dopłaty uruchamia złożenie przez stocznię
             polską kompletnego i prawidłowo wypełnionego wniosku w BGK.
        2.  We wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa się w szczególności:
           1) nazwę (firmę), siedzibę oraz adres przedsiębiorcy;
           2)  numer identyfikacji podatkowej (NIP);
           3) przedmiot wykonywanej przez przedsiębiorcę działalności
             gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD);
           4)  datę zawarcia umowy na budowę statku, o dopłatę do której występuje
             wnioskodawca;
           5)  wartość umowy na budowę statku;
           6)  wskazanie źródeł finansowania budowy statku;
           7)  cenę oferowaną na budowę analogicznego statku przez stocznię koreańską;
           8)  cenę zaoferowaną przez stocznię polską.
        3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się w szczególności:
           1)  dokument potwierdzający, że o zawarcie umowy ubiegała się stocznia
             koreańska, oferując niższą cenę;
           2)  analizę wykazującą dodatnią rentowność umowy na budowę statku w momencie
             jej zawarcia, z uwzględnieniem dopłaty;
           3)  oświadczenie, że typ statku będący przedmiotem umowy kwalifikuje się do
              ubiegania o dopłatę, zgodnie z rozporządzeniem Rady;
           4)  uwierzytelnioną kopię umowy na budowę statku.
        4. Przez wartość umowy, o której mowa w ust. 2 pkt 5, należy rozumieć
całkowitą cenę kontraktową z uwzględnieniem prac dodatkowych zleconych przez
kupującego w trakcie budowy statku, dopłat kupującego i upustów według stanu na
dzień składania wniosku przez stocznię polską
– podaną w walucie kontraktu i przeliczoną z waluty kontraktu na złote przy
użyciu kursu średniego Narodowego Banku Polskiego z dnia złożenia wniosku o
udzielenie dopłaty.
        5. Złożenie wniosku potwierdza BGK pieczęcią z datą wpływu.
        6. BGK niezwłocznie dokonuje oceny wniosku pod względem formalnym.
        7. W przypadku gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych, BGK wzywa
wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni. Nieuzupełnienie wniosku w
wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie go bez rozpatrzenia, o czym
informuje się wnioskodawcę.
        8. BGK niezwłocznie przekazuje kopię kompletnego wniosku wraz z
dokumentami, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 3, Prezesowi Agencji Rozwoju
Przemysłu S.A. w celu jego zaopiniowania, w szczególności w zakresie
wiarygodności informacji zawartych w tych dokumentach.
        9. Prezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., w terminie 14 dni od dnia
otrzymania kopii wniosku wraz z załącznikami, przekazuje do BGK opinię, o której
mowa w ust. 8.
       10. BGK, w terminie nie dłuższym niż 45 dni od dnia otrzymania wniosku o
udzielenie dopłaty, przekazuje go ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wraz
z pisemną opinią w sprawie wniosku, uwzględniającą ocenę analizy, o której mowa
w ust. 3 pkt 2, oraz opinię Prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
       11. Minister właściwy do spraw gospodarki, biorąc pod uwagę konieczność
zapewnienia przejrzystości informacji niezbędnych do ubiegania się o dopłatę,
określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, i jego
dodatkowe elementy oraz dodatkowe informacje i dokumenty niezbędne do
prawidłowej oceny wniosku, które powinny być do niego załączone, w tym rodzaje
dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 1.

   
   Art. 6. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki, w terminie 30 dni od dnia
otrzymania wniosku wraz z opinią, o której mowa w art. 5 ust. 10, oraz po
uzyskaniu opinii ministra właściwego do spraw finansów publicznych w zakresie
możliwości udzielenia dopłaty z punktu widzenia wysokości środków budżetowych
przeznaczonych na ten cel w ustawie budżetowej, wyraża zgodę albo odmawia
wyrażenia zgody na zawarcie przez BGK umowy o udzielenie dopłaty, niezwłocznie
informując BGK o swoim stanowisku.
        2.  W przypadku wyrażenia zgody na zawarcie umowy o udzielenie dopłaty minister
właściwy do spraw gospodarki określa wysokość dopłaty, z uwzględnieniem ust. 4,
oraz wskazuje termin podpisania umowy.
3.  W przypadku dopłat do umów na budowę statków, których dostarczenie nastąpi
po 2005 r., termin, o którym mowa w ust. 1, liczony jest od dnia wejścia w życie
ustawy budżetowej na rok, w którym ma nastąpić dostarczenie statku.
4.  Wyrażając stanowisko, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw
gospodarki bierze pod uwagę następujące kryteria:
1)  wysokość środków budżetowych przeznaczonych na ten cel w ustawie
    budżetowej;
2)  potrzebę zachowania konkurencyjności w sektorze stoczniowym.
       5.  Przyczyną odmowy, o której mowa w ust. 1, może być:
1)  brak środków w budżecie państwa;
2)  negatywna ocena analizy, o której mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2;
3)  niespełnienie warunków określonych w rozporządzeniu Rady.
6.  BGK informuje stocznię polską o stanowisku ministra właściwego do spraw
gospodarki, podając w przypadku odmowy wyrażenia zgody na zawarcie umowy o
udzielenie dopłaty jej przyczyny.
7.  Stocznia polska może zwrócić się, w terminie 14 dni od dnia otrzymania
informacji, o której mowa w ust. 6, do ministra właściwego do spraw gospodarki o
ponowne rozpatrzenie wniosku. Ponowne rozpatrzenie wniosku przez ministra
właściwego do spraw gospodarki następuje w terminie 30 dni od dnia otrzymania
tego wniosku.


   Art. 7. 1. Udzielenie dopłaty oraz przekazanie środków pieniężnych z tego
tytułu odbywa się na podstawie umowy zawartej przez BGK ze stocznią polską.
        2. Umowa, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)  wysokość dopłaty;
2)  sposób dokonywania przez BGK kontroli w zakresie przestrzegania przez
stocznię polską obowiązków wynikających z umowy;
3)  rodzaje dokumentów umożliwiających stwierdzenie spełnienia przez stocznię
polską warunków, od których jest uzależnione przekazanie środków pieniężnych z
tytułu dopłaty.

   Art. 8. Minister właściwy do spraw gospodarki uruchamia środki budżetu
państwa przeznaczone na dopłatę do budowy statku, zgodnie z art. 29 ust. 4
ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2003 r.
Nr 15, poz. 148, z późń. zm.)[3]. Środki przekazuje się na rachunek bankowy BGK w
terminie umożliwiającym przekazanie ich na rachunek bankowy stoczni polskiej w
terminie do 30 dni od dnia dostarczenia statku przez stocznię polską.

   Art. 9. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.








_______________________________
[1] Wymienione  rozporządzenie zostało zmienione rozporządzeniem  Rady  (WE)  nr
  502/2004  z  dnia  11  marca  2004  r.  zmieniającym  rozporządzenie  (WE)  nr
  1177/2002   dotyczące   tymczasowego  mechanizmu  ochronnego   dla   przemysłu
  stoczniowego (Dz.Urz. WE L 081 z 19.03.2004).

[2]  Zgodnie  z art. 4 rozporządzenia Rady dopłaty stosuje się do umów zawartych
  po  dniu  ogłoszenia  w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich  rozpoczęcia
  postępowania  rozstrzygającego spór z Koreą w sprawie  stosowania  nieuczciwej
  konkurencji.

[3]   Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.  U.  z
  2003  r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz.  1611
  i  Nr  189, poz. 1851 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121,
  poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703.