P r o j e k t U S T A W A z dnia ............. 2005 r. o zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej. Art. 1. W ustawie z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 7, poz. 18, z późn. zm.)[1] wprowadza się następujące zmiany: 1) na końcu tytułu ustawy dodaje się wyrazy: "oraz o pieczęciach państwowych", 2) w art. 3 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu: "1a. Na budynku siedziby jednostki organizacyjnej wymienionej w ust. 1 pkt 1 - 3 umieszcza się tablicę z godłem Rzeczypospolitej Polskiej oraz tablicę z napisem nazwy jednostki organizacyjnej. 1b. Tablica z godłem ma kształt owalny w układzie pionowym, obwódkę biało- czerwoną i tło szare, na którym jest wyobrażone godło. Tablica z napisem jest prostokątna w układzie poziomym, ma tło czerwone a litery napisu białe." 3) w art. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: " 4. Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia wzory oraz wymiary urzędowych tablic z godłem i napisem, a także sposób ich umieszczenia na budynku siedziby jednostki organizacyjnej, biorąc pod uwagę czytelność i estetykę treści tablic oraz funkcjonalność ich umieszczenia." 4) dodaje się art. 16a - 16d w brzmieniu: "Art. 16a. Pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła średnicy 77 mm, zawierająca pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: "Rzeczpospolita Polska". Art. 16b. 1. Pieczęcią Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła średnicy 62 mm, zawierająca pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: "Sejm Rzeczypospolitej Polskiej". 2. Pieczęcią Senatu Rzeczypospolitej Polskiej jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła średnicy 62 mm, zawierająca pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: "Senat Rzeczypospolitej Polskiej". 3. Pieczęcią Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła średnicy 62 mm, zawierająca pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: "Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej". Art. 16c. 1. Pieczęcią urzędową jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła zawierająca pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis odpowiadający nazwie jednostki organizacyjnej uprawnionej do używania pieczęci urzędowej. 2. Pieczęcią urzędową gminy, powiatu, samorządu województwa lub związku jednostek samorządu terytorialnego może być również pieczęć, o której mowa w ust. 1, zawierająca pośrodku, zamiast wizerunku orła ustalonego dla godła, odpowiednio herb gminy, powiatu lub województwa. Odcisk pieczęci z herbem nie może być umieszczany na dokumentach urzędowych w sprawach z zakresu administracji rządowej. 3. Pieczęci urzędowej używają jednostki organizacyjne wymienione w art. 2a. Art. 16d. Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia wymiary oraz sposób używania i strzeżenia pieczęci urzędowych, a także tryb zamawiania i sposób wyrobu pieczęci urzędowych oraz nadzór nad ich wyrobem, uwzględniając w szczególności konieczność zapobieżenia utracie pieczęci urzędowych przez uprawnione jednostki organizacyjne." Art. 2. Akty prawne wydane w celu wykonania dekretu, o którym mowa w art. 3, zachowują moc do czasu wydania rozporządzeń wymaganych przez ustawę, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejsza ustawą. Art. 3. Traci moc dekret z dnia 7 grudnia 1955 r. o godle i barwach Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oraz o pieczęciach państwowych (Dz.U. Nr 47, poz. 314 z późn. zm.)[2]. Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. U Z A S A D N I E N I E Dzień przed wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej, starosta powiatu strzeleckiego, członek Mniejszości Niemieckiej, nakazał swoim pracownikom usunięcie polskiego godła znad wejścia do budynku starostwa i powieszenie w to miejsce dwujęzycznych tablic z nazwą i herbem powiatu. Ta demonstracja antypolskości spotkała się z powszechnym potępieniem wśród społeczeństwa Opolszczyzny i całego kraju. Wojewoda opolski złożyła do prokuratury w Strzelcach Opolskich zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez starostę. Jednakże prokurator rejonowy nie dopatrzył się w czynie starosty znamion przestępstwa. Koronnym argumentem o umorzeniu śledztwa było stwierdzenie, że jakoby "obowiązujące w czasie zdarzenia przepisy prawa nie nakładały obowiązku umieszczania godła na obiektach m.in. samorządowych". Podobne wątpliwości, co do zakresu i treści obowiązującego w Polsce w tym zakresie prawa, wyraziła również wojewoda opolski w piśmie skierowanym do parlamentarzystów z województwa opolskiego. Nie wchodząc w spór o trafność i zasadność poglądów wyrażanych przez prokuratora rejonowego czy też wojewodę opolskiego, jasnym stało się, że w zakresie przepisów dotyczących umieszczania godła państwowego konieczne jest ich uporządkowanie, ujednolicenie, a najlepiej umieszczenie w jednym akcie prawnym rangi ustawowej. Chociażby po to, aby ich interpretacja była jednolita i nie nastręczała trudności tym podmiotom, które są zobowiązane do ich stosowania, albo też nie służyła im do prób usprawiedliwiania nieudolności, złej woli czy też w krańcowych przypadkach przestępstwa.. Wnioskodawcy projektu proponują przeniesienie, obowiązujących jeszcze przepisów dotyczących flagi państwowej, urzędowych tablic z godłem i z nazwą jednostki organizacyjnej oraz pieczęci państwowych, z dekretu z dnia 7 grudnia 1955 r. o godle i barwach Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oraz o pieczęciach państwowych do ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej. Przy okazji usunięto przepisy powtarzające się, regulujące tę samą materię, dostosowano terminologię (np. zmiana PRL na RP), a także przeformułowano delegacje ustawowe zgodnie z obecnymi zasadami techniki legislacyjnej. Przy założeniu, że całość problematyki dotyczącej symboliki państwa będzie regulowana w zmienionej ustawie z roku 1980, zaproponowano uchylenie obowiązywania dekretu z roku 1955 w całości. Dodatkowo, dla zapewnienia ciągłości i stabilności przepisów, przyjęto zasadę obowiązywania aktów wykonawczych wydanych na podstawie dekretu do czasu wydania nowych rozporządzeń już na podstawie znowelizowanej ustawy. Proponowane zmiany w ustawie o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej nie spowodują obciążenia budżetu państwa. Projekt ustawy pozostaje poza zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej. ______________________________________________________________________________ [1] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 1985 r. Nr 23, poz. 100, z 1990 r. Nr 10, poz. 60, Nr 34, poz. 199, z 1996 r. Nr 73, poz. 350, z 1997 r. Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2004 r. Nr 49, poz. 467. [2] Zmiany wymienionego dekretu zostały ogłoszone w Dz.U. z 1956 r. Nr 7, poz. 43, z 1957 r. Nr10, poz. 42, z 1980 r. Nr 7, poz. 18, z 1985 r. Nr 23, poz. 100, z 1989 r. Nr 34, poz. 178, z 1990 r. Nr 34, poz. 199 oraz z 1998 r. Nr 162, poz. 1126.