P r o j e k t U S T A W A z dnia.................... o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw[1] Art. 1. W ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 265) wprowadza się następujące zmiany: 1)odnośnik nr 1 do ustawy otrzymuje brzmienie: "1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji transpozycji następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich: 1) dyrektywy Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącej się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni (Dz.Urz. WE L 340 z 09.12.1976, str. 26, z późn. zm.); 2) dyrektywy Rady 80/777/EWG z dnia 15 lipca 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie wydobywania i wprowadzania do obrotu naturalnych wód mineralnych (Dz.Urz. WE L 229 z 30.08.1980, str. 1, z późn. zm.); 3) pierwszej dyrektywy Komisji 81/712/EWG z dnia 28 lipca 1981 r. ustanawiającej wspólnotowe metody analiz w celu kontroli spełniania kryteriów czystości przez niektóre dodatki stosowane w środkach spożywczych (Dz.Urz. WE L 257 z 10.09.1981, str. 1); 4) dyrektywy Rady 85/591/EWG z dnia 20 grudnia 1985 r. dotyczącej wprowadzenia wspólnotowych metod pobierania próbek i analizy w celu monitorowania środków spożywczych przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.Urz. WE L 372 z 31.12.1985, str. 50); 5) dyrektywy Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni (Dz.Urz. WE L 221 z 7.08.1986, str. 37, z późn. zm.); 6) dyrektywy Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni (Dz.Urz. WE L 221 z 07.08.1986, str. 43, z późn. zm.); 7) dyrektywy Komisji 87/250/EWG z dnia 15 kwietnia 1987 r. w sprawie oznaczania zawartości alkoholu na etykietach napojów alkoholowych przeznaczonych do sprzedaży konsumentowi końcowemu (Dz.Urz. WE L 113 z 30.04.1987, str. 57); 8) dyrektywy Rady 88/344/EWG z dnia 13 czerwca 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących rozpuszczalników do ekstrakcji stosowanych w produkcji środków spożywczych i składników żywności (Dz.Urz. WE L 157 z 24.06.1988, str. 28, z późn. zm.); 9) dyrektywy Rady 88/388/EWG z dnia 22 czerwca 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków aromatyzujących przeznaczonych do użytku w środkach spożywczych i materiałów służących do ich produkcji (Dz.Urz. WE L 184 z 15.07.1988, str. 61, z późn. zm.); 10) dyrektywy Rady 89/107/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących dodatków do środków spożywczych dopuszczonych do użycia w środkach spożywczych przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.Urz. WE L 40 z 11.02.1989, str. 27, z późn. zm.); 11) dyrektywy Rady 89/108/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do głęboko mrożonych środków spożywczych przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.Urz. WE L 40 z 11.02.1989, str. 34); 12) dyrektywy Rady 89/396/EWG z dnia 14 czerwca 1989 r. w sprawie wskazówek lub oznakowań identyfikacyjnych partii artykułów, do których należy dany środek spożywczy (Dz.Urz. WE L 186 z 30.06.1989, str. 21, z późn. zm.); 13) dyrektywy Rady 89/397/EWG z dnia 14 czerwca 1989 r. w sprawie urzędowej kontroli środków spożywczych (Dz.Urz. WE L 186 z 30.06.1989, str. 23, z późn. zm.); 14) dyrektywy Rady 89/398/EWG z dnia 3 maja 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego (Dz.Urz. WE L 186 z 30.06.1989, str. 27, z późn. zm.); 15) dyrektywy Rady 90/496/EWG z dnia 24 września 1990 r. w sprawie oznaczania wartości odżywczej środków spożywczych (Dz.Urz. WE L 276 z 06.10.1990, str. 40, z późn. zm.); 16) dyrektywy Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni (Dz.Urz. WE L 350 z 14.12.1990, str. 71, z późn. zm.); 17) dyrektywy Komisji 91/321/EWG z dnia 14 maja 1991 r. w sprawie preparatów dla niemowląt i preparatów pochodnych (Dz.Urz. WE L 175 z 04.07.1991, str. 35, z późn. zm.); 18) dyrektywy Komisji 92/1/EWG z dnia 13 stycznia 1992 r. w sprawie monitorowania temperatur w środkach transportu, podczas magazynowania oraz składowania głęboko mrożonych środków spożywczych przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.Urz. WE L 34 z 11.02.1992, str. 28); 19) dyrektywy Komisji 92/2/EWG z dnia 13 stycznia 1992 r. ustanawiającej procedurę pobierania próbek oraz wspólnotową metodę analizy do celów urzędowej kontroli temperatur głęboko mrożonych środków spożywczych przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.Urz. WE L 34 z 11.02.1992, str. 34); 20) dyrektywy Rady 92/52/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r. w sprawie preparatów dla niemowląt i receptur przeznaczonych na wywóz do państw trzecich (Dz.Urz. WE L 179 z 01.07.1992, str. 129); 21) dyrektywy Rady 93/5/EWG z dnia 25 lutego 1993 r. w sprawie pomocy Komisji i współpracy Państw Członkowskich w naukowym badaniu zagadnień dotyczących żywności (Dz.Urz. WE L 52 z 04.03.1993, str. 18); 22) dyrektywy Rady 93/43/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz.Urz. WE L 175 z 19.07.1993, str. 1, z późn. zm.); 23) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/35/WE z dnia 30 czerwca 1994 r. w sprawie substancji słodzących używanych w środkach spożywczych (Dz.Urz. WE L 237 z 10.09.1994, str. 3, z późn. zm.); 24) dyrektywy 94/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 czerwca 1994 r. w sprawie barwników używanych w środkach spożywczych (Dz.Urz. WE L 237 z 10.09.1994, str. 13); 25) dyrektywy Komisji 94/54/WE z dnia 18 listopada 1994 r. dotyczącej obowiązkowego umieszczania na etykietach niektórych środków spożywczych danych szczegółowych innych niż wymienione w dyrektywie Rady 79/112/EWG (Dz.Urz. WE L 300 z 23.11.1994, str. 14, z późn. zm.); 26) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 95/2/WE z dnia 20 lutego 1995 r. w sprawie dodatków do żywności innych niż barwniki i substancje słodzące (Dz.Urz. WE L 61 z 18.03.1995, str. 1, z późn. zm.); 27) dyrektywy Komisji 95/31/WE z dnia 5 lipca 1995 r. usta nawiającej szczególne kryteria czystości dotyczące substan cji słodzących stosowanych w środkach spożywczych (Dz.Urz. WE L 178 z 28.07.1995, str. 1, z późn. zm.); 28) dyrektywy Komisji 95/45/WE z dnia 26 lipca 1995 r. ustanawiającej szczególne kryteria czystości dotyczące barwników stosowanych w środkach spożywczych (Dz.Urz. WE L 226 z 22.09.1995, str. 1, z późn. zm.); 29) dyrektywy Komisji 96/5/WE z dnia 16 lutego 1996 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci (Dz.Urz. WE L 49 z 28.02.1996, str. 17, z późn. zm.); 30) dyrektywy Komisji 96/8/WE z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie żywności przeznaczonej do użycia w dietach o obni żonej energetyczności (Dz.Urz. WE L 55 z 06.03.1996, str. 22); 31) dyrektywy Komisji 96/77/WE z dnia 2 grudnia 1996 r. ustanawiającej szczególne kryteria czystości dla dodatków do środków spożywczych innych niż barwniki i substancje słodzące (Dz.Urz. WE L 339 z 30.12.1996, str. 1, z późn. zm.); 32) dyrektywy Komisji 98/53/WE z dnia 16 lipca 1998 r. ustanawiającej metody pobierania próbek oraz metody analiz do celów urzędowej kontroli poziomów niektórych substancji zanieczyszczających w środkach spożywczych (Dz.Urz. WE L 201 z 17.07.1998, str. 93, z późn. zm.); 33) dyrektywy 1999/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 lutego 1999 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących środków spożywczych oraz składników środków spożywczych poddanych działaniu promieniowania jonizującego (Dz.Urz. WE L 66 z 13.03.1999, str. 16; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 23, str. 236); 34) dyrektywy 1999/3/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 lutego 1999 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu środków spożywczych oraz składników środków spożywczych poddanych działaniu promieniowania jonizującego (Dz. Urz. WE L 66 z 13.03.1999, str. 24; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 23, str. 244); 35) dyrektywy Komisji 1999/21/WE z dnia 25 marca 1999 r. w sprawie dietetycznych środków spożywczych specjalnego prze znaczenia medycznego (Dz.Urz. WE L 91 z 07.04.1999, str. 29); 36) dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie etykietowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych (Dz.Urz. WE L 109 z 06.05.2000, str. 29, z późn. zm.); 37) dyrektywy Komisji 2001/15/WE z dnia 15 lutego 2001 r. w sprawie substancji, które mogą być dodawane w szczególnych celach odżywczych do żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego (Dz.Urz. WE L 52 z 22.02.2001, str. 19, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 26, str. 188, z późn. zm.); 38) dyrektywy Komisji 2001/22/WE z dnia 8 marca 2001 r. ustanawiającej metody pobierania próbek i metody analiz do celów urzędowej kontroli poziomów ołowiu, kadmu, rtęci i 3- MCPD w środkach spożywczych (Dz.Urz. WE L 77 z 16.03.2001, str. 14; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 26, str. 201); 39) dyrektywy Komisji 2002/26/WE z dnia 13 marca 2002 r. ustanawiającej metody pobierania próbek i metody analiz do celów urzędowej kontroli poziomów ochratoksyny A w środkach spożywczych (Dz.Urz. WE L 75 z 16.03.2002, str. 38, z późn. zm.); 40) dyrektywy 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do suplementów żywnościowych (Dz.Urz. WE L 183 z 12.07.2002, str. 51); 41) dyrektywy Komisji 2002/63/WE z dnia 11 lipca 2002 r. ustanawiającej wspólnotowe metody pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni oraz uchylającej dyrektywę 79/700/EWG (Dz.Urz. WE L 187 z 16.07.2002, str. 30); 42) dyrektywy Komisji 2002/67/WE z dnia 18 lipca 2002 r. w sprawie etykietowania środków spożywczych zawierających chininę oraz środków spożywczych zawierających kofeinę (Dz.Urz. WE L 191 z 19.07.2002, str. 20); 43) dyrektywy Komisji 2002/69/WE z dnia 30 lipca 2002 r. ustanawiającej metody pobierania próbek i metody analizy do celów urzędowej kontroli dioksyn i oznaczania dioksyno podobnych polichlorowanych bifenyli (PCB) w środkach spożywczych (Dz.Urz. WE L 209 z 06.08.2002, str. 5, z późn. zm.); 44) dyrektywy Komisji 2003/40/WE z dnia 16 maja 2003 r. ustanawiającej wykaz, stężenia graniczne i wymogi w zakresie etykietowania dla składników naturalnych wód mineralnych oraz warunki zastosowania powietrza wzbogaconego w ozon do oczyszczania naturalnych wód mineralnych i wód źródlanych (Dz.Urz. WE L 126 z 22.05.2003, str. 34); 45) dyrektywy Komisji 2003/78/WE z dnia 11 sierpnia 2003 r. ustanawiającej metody pobierania próbek i metody analizy do celów urzędowej kontroli poziomów patuliny w środkach spożywczych (Dz.Urz. WE L 203 z 12.08.2003, str. 40); 46) dyrektywy Komisji 2004/16/WE z dnia 12 lutego 2004 r. ustanawiającej metody pobierania próbek i metody analizy do celów urzędowej kontroli poziomów cyny w żywności konserwowanej (Dz.Urz. WE L 42 z 13.02.2004, str. 16). Dane dotyczące aktów prawa Unii Europejskiej, które nie zostały dotychczas opublikowane w Polskim wydaniu specjalnym, zamieszczonych w niniejszej ustawie, dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne."; 2) w art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Ustawa reguluje: 1) wymagania w zakresie jakości zdrowotnej żywności, dozwolonych substancji dodatkowych i innych składników żywności oraz substancji pomagających w przetwarzaniu, z wyłączeniem spraw jakości handlowej artykułów rolno- - spożywczych; 2) warunki produkcji i obrotu oraz wymagania dotyczące przestrzegania zasad higieny w procesie produkcji i w obrocie środkami spożywczymi lub substancjami, o których mowa w pkt 1, oraz materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością w celu zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności; 3) zasady przeprowadzania urzędowej kontroli żywności."; 3) w art. 3 w ust. 1: a)po pkt 5 dodaje się pkt 5a-5c w brzmieniu: "5a) składnik odżywczy - składnik pokarmowy niezbędny do odżywiania organizmu człowieka, w szczególności taki jak: białko, węglowodany, tłuszcz, witaminy, składniki mineralne; 5b) wartość odżywcza - szczególne wartości środka spożywczego ze względu na: a) energię (wartość kaloryczną), której ten środek spo żywczy dostarcza, dostarcza w zmniejszonej lub zwięk szonej ilości albo nie dostarcza lub b) ze względu na wartości odżywcze, które środek spożywczy zawiera, zawiera w zmniejszonej lub zwiększonej ilości albo ich nie zawiera; 5c) wzbogacanie żywności - dodawanie do środków spożywczych jednego bądź kilku składników odżywczych, niezależnie od tego, czy naturalnie występują one w tym środku spożywczym, czy nie, w celu zapobiegania lub korygowania niedoborów jednego lub więcej składników odżywczych w całych populacjach lub określonych grupach ludności;", b) pkt 9 otrzymuje brzmienie: "9) obrót żywnością - czynności w rozumieniu art. 3 pkt 8 rozporządzenia nr 178/2002/WE;", c) pkt 21 otrzymuje brzmienie: "21) środek spożywczy szkodliwy dla zdrowia lub życia czło wieka - środek spożywczy, którego spożycie w warunkach normalnych i zgodnie z przeznaczeniem może spowodować negatywne skutki dla zdrowia lub życia człowieka, jeżeli zawiera drobnoustroje chorobotwórcze lub zanieczyszczenia pochodzące z mikroorganizmów lub powstałe w wyniku ich obecności w ilości mogącej stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia człowieka lub zawiera inne substancje toksyczne niezależnie od ich pochodzenia;", d) pkt 23 otrzymuje brzmienie: "23) data minimalnej trwałości - datę, do której prawidłowo przechowywany środek spożywczy zachowuje swoje szczególne właściwości;", e) pkt 25 otrzymuje brzmienie: "25) środek spożywczy zafałszowany - środek spożywczy, którego skład lub inne właściwości zostały zmienione, a nabywca nie został o tym poinformowany w sposób określony w art. 24, albo środek spożywczy, w którym zostały wprowadzone zmiany mające na celu ukrycie jego rzeczywistego składu lub innych właściwości; środek spożywczy jest środkiem spożywczym zafałszowanym, jeżeli: a) dodano do niego substancje zmieniające jego skład i obniżające jego wartość odżywczą, b) odjęto lub zmniejszono zawartość jednego lub kilku składników decydujących o wartości odżywczej lub innej właściwości środka spożywczego mającego wpływ na jego jakość, c) dokonano zabiegów, które ukryły rzeczywisty jego skład lub nadały mu wygląd środka spożywczego o należytej jakości, d) podano niezgodnie z prawdą jego nazwę, skład, datę lub miejsce produkcji, termin przydatności do spożycia lub datę minimalnej trwałości albo w inny sposób nieprawidłowo go oznakowano, jeżeli działania te mają wpływ na jakość środka spożywczego;", f) po pkt 26 dodaje się pkt 26a w brzmieniu: "26a) żywność genetycznie zmodyfikowana - żywność w rozumieniu art. 2 ust. 6 rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1829/2003 z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy (Dz.Urz. WE L 268 z 18.10.2003, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1829/2003/WE";"; g) pkt 28 otrzymuje brzmienie: "28) materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością - materiały i wyroby w rozumieniu art. 1 rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1935/2004 z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylającego dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG (Dz.Urz. WE L 338 z 13.11.2004, str. 4);", h) pkt 31 otrzymuje brzmienie: "31) żywność przeznaczona bezpośrednio dla konsumenta - żywność znajdująca się w obrocie w postaci gotowej do spożycia lub używania przez konsumentów w rozumieniu art. 3 pkt 18 rozporządzenia nr 178/2002/WE;", i) w pkt 46 na końcu kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się pkt 47 i 48 w brzmieniu: "47) otwór - miejsce czerpania (wydobywania) naturalnej wody mineralnej lub naturalnej wody źródlanej; 48) handel obwoźny - obrót żywnością wykonywany ze specjalistycznych środków transportu na zasadach określonych w art. 39."; 4) w art. 9: a) ust. 4a otrzymuje brzmienie: "4a. Maksymalne poziomy zanieczyszczeń chemicznych i bio logicznych, które mogą znajdować się w żywności, w tym w napojach alkoholowych, w składnikach żywności albo na powierzchni żywności, przeznaczonych do obrotu lub do produkcji innych środków spożywczych określają przepisy odrębne Unii Europejskiej.", b) po ust. 4a dodaje się ust. 4b i 4c w brzmieniu: "4b. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa może określić, w drodze rozporządzenia, maksymalne poziomy zanieczyszczeń chemicznych i biologicznych innych niż określone w przepisach, o których mowa w ust. 4a, które mogą znajdować się w żywności, składnikach żywności albo na powierzchni żywności, przeznaczonych do obrotu lub do produkcji innych środków spożywczych, mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa żywności. 4c. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, metody pobierania próbek określonych środków spożywczych do celów urzędowej kontroli poziomów zanieczyszczeń oraz przygotowywania próbek i wytyczne dla metod analitycznych stosowanych do oznaczania zawartości tych zanieczyszczeń, mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa żywności oraz jednolite wymagania obowiązujące w Unii Europejskiej.", c) ust. 12 otrzymuje brzmienie: "12. Decyzja, o której mowa w ust. 9, zostaje uchylona w przypadku, gdy Komisja Europejska lub Rada Unii Europejskiej nie podejmą działań określonych w art. 5 ust. 3 dyrektywy Rady 89/107/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących dodatków do środków spożywczych dopuszczonych do użycia w środkach spożywczych przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.Urz. WE L 40 z 11.02.1989, str. 27, z późn. zm.)."; 5) w art. 9a: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia: 1) szczegółowe wymagania, jakie powinny spełniać naturalne wody mineralne, naturalne wody źródlane i wody stołowe, 2) wzorcowy zakres badań, sposób przeprowadzania oceny i kwalifikacji rodzajowej wód, o których mowa w pkt 1, 3) szczególne wymagania dotyczące znakowania wód, o których mowa w pkt 1, 4) szczegółowe warunki sanitarne i wymagania w zakresie przestrzegania zasad higieny w procesie produkcji lub w obrocie wodami, o których mowa w pkt 1 - mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa tej żywności oraz wymagania w tym zakresie obowiązujące w Unii Europejskiej.", b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1c w brzmieniu: "1a. Główny Inspektor Sanitarny dokonuje uznania wody jako naturalnej wody mineralnej na podstawie zgłoszenia przedsiębiorcy zawierającego ocenę i kwalifikację rodza jową przeprowadzone w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie ust. 1 pkt 2. 1b. W uznaniu, o którym mowa w ust. 1a, podawane są następujące dane dotyczące naturalnej wody mineralnej: 1) nazwa otworu lub zespołu otworów, z których czerpana jest ta woda; 2) nazwa handlowa; 3) nazwa producenta wody i jego adres; 4) zawartość charakterystycznych składników mineralnych w litrze wody; 5) stopień nasycenia dwutlenkiem węgla i jego pochodzenie; 6) informacje dodatkowe zalecane w ocenie i kwalifikacji rodzajowej wody, świadczące o szczególnych właściwościach lub przeznaczeniu wody określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 1 pkt 2. 1c. Wykaz wód uznanych jako naturalne wody mineralne jest publikowany w drodze obwieszczenia w dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw zdrowia."; 6) po art. 9a dodaje się art. 9b w brzmieniu: "Art. 9b. 1. Minister właściwy do spraw zdrowia może czasowo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w drodze rozpo rządzenia: 1) zawiesić lub ograniczyć: a) obrót i stosowanie dozwolonej substancji do datkowej lub substancji pomagającej w przetwarzaniu określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 4 pkt 1, b) poddawanie żywności procesom napromieniania promieniowaniem jonizującym oraz obrót żywnością poddaną tym procesom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 8 ust. 3, 2) obniżyć maksymalne poziomy zanieczyszczeń chemicznych i biologicznych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 4b, 3) obniżyć najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości chemicznych środków ochrony roślin określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 5 - w przypadku, jeżeli na podstawie nowych dowodów lub po dokonaniu ponownej oceny uzyska dostateczne podstawy do stwierdzenia, że mogą one zagrażać zdrowiu lub życiu człowieka. 2. Rozporządzenia, o których mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw zdrowia przekazuje niezwłocznie, wraz z uzasadnieniem, innym państwom członkowskim Unii Europejskiej oraz Komisji Europejskiej. 3. Jeżeli Komisja Europejska podejmie stosowne działania w celu potwierdzenia dowodów podanych w uzasadnieniu do wydanego rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, rozporządzenie może obowiązywać do czasu przyjęcia przez Komisję Europejską zmian w przepisach Unii Europejskiej."; 7) w art. 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Podjęcie produkcji nowej żywności lub wprowadzenie jej do obrotu musi być poprzedzone postępowaniem, o którym mowa w rozporządzeniu nr 258/97/WE."; 8) po art. 12a dodaje się art. 12b i 12c w brzmieniu: "Art. 12b. 1. Wprowadzanie do obrotu żywności genetycznie zmodyfikowanej musi być poprzedzone postępowaniem, o którym mowa w rozporządzeniu nr 1829/2003/WE. 2. Główny Inspektor Sanitarny jest organem właściwym do wykonywania czynności dotyczących żywności genetycznie zmodyfikowanej określonych w rozporządzeniu nr 1829/2003/WE w zakresie, w jakim przepisy te przewidują wykonanie czynności przez właściwe organy krajowe państwa członkowskiego Unii Europejskiej. 3. Koszty postępowania, o którym mowa w ust. 1, ponoszą wnioskodawcy, o których mowa w art. 4 ust. 3 rozporządzenia nr 1829/2003/WE. Art. 12c. Główny Inspektor Sanitarny jest organem właściwym do wykonywania czynności dotyczących organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do bezpośredniego wykorzystania jako żywność w rozumieniu przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1946/2003/WE z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie transgranicznego przemieszczania organizmów genetycznie zmodyfikowanych (Dz.Urz. UE L 287 z 5.11.2003, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1946/2003/WE", w zakresie, w jakim przepisy te przewidują wykonanie czynności przez właściwe organy krajowe państwa członkowskiego Unii Europejskiej."; 9) uchyla się art. 17; 10) w art. 19 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Na podstawie powiadomienia, o którym mowa w art. 18 ust. 1, może zostać przeprowadzone postępowanie mające na celu wyjaśnienie, czy wymienione w powiadomieniu: 1) środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego wyraźnie różnią się od żywności przeznaczonej do powszechnego spożycia oraz czy odpowiadają one szczególnym potrzebom żywieniowym, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 16; 2) suplementy diety oraz substancje wzbogacające dodawane do żywności spełniają warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 4 pkt 3."; 11) w art. 20: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. W przypadku przeprowadzania postępowania, o którym mowa w art. 19 ust. 1, Główny Inspektor Sanitarny może zasięgnąć opinii właściwych jednostek badawczo-rozwojowych, chyba że przedsiębiorca dostarczy opinię wydaną przez ogólnie uznaną niezależną jednostkę naukowo-badawczą jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.", b) dodaje się ust. 3-6 w brzmieniu: "3. Koszty wydawania opinii, o których mowa w ust. 1, ponoszą przedsiębiorcy. Koszty poniesione w związku z wydawaniem opinii obejmują koszty bezpośrednie jednostki badawczo- rozwojowej, przy uwzględnieniu, średnio, wymiaru 10-15 godzin czasu pracy niezbędnego do przygotowania opinii. 4. Do kosztów bezpośrednich zaliczane są koszty osobowe i rzeczowe. 5. Koszty osobowe obejmują koszty wynagrodzeń pracowników opracowujących opinie oraz opłacane przez pracodawcę zgodnie z obowiązującymi przepisami należności od wynagrodzeń pracowników. 6. Koszty rzeczowe obejmują koszty administracyjno-biurowe utrzymania jednostki badawczo-rozwojowej, obliczane pro porcjonalnie do nakładu czasu pracy niezbędnego do przy gotowania opinii."; 12) w art. 24: a) ust. 4 otrzymuje brzmienie: "4. Opakowania środków spożywczych muszą być znakowane w sposób czytelny, zrozumiały dla konsumenta, widoczny i nieusuwalny, a napisy nie mogą być niewyraźne lub przerywane przez inne elementy pisemne lub graficzne.", b) dodaje się ust. 8 w brzmieniu: "8. Żywność genetycznie zmodyfikowaną znakuje się na zasadach określonych w rozporządzeniu nr 1829/2003/WE oraz w rozporządzeniu nr 1830/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. dotyczącym możliwości śledzenia i etykietowania organizmów zmodyfikowanych genetycznie oraz możliwości śledzenia żywności i produktów paszowych wyprodukowanych z organizmów zmodyfikowanych genetycznie i zmieniającym dyrektywę 2001/18/WE (Dz.Urz. WE L 268 z 18.10.2003, str. 24), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1830/2003/WE"."; 13) art. 25 otrzymuje brzmienie: "Art. 25. Środki spożywcze, dozwolone substancje dodatkowe lub inne składniki żywności znakowane datą minimalnej trwałości lub terminem przydatności do spożycia mogą znajdować się w obrocie do tej daty lub terminu."; 14) w art. 27: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Produkcję żywności, dozwolonych substancji dodatkowych lub innych składników żywności oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością lub obrót nimi wolno prowadzić, jeżeli zostaną spełnione wymagania w zakresie higieny zapewniające właściwą jakość zdrowotną żywności, w tym wymagania dotyczące pomieszczeń, urządzeń oraz ich lokalizacji, a stan zdrowia osób biorących udział w produkcji lub obrocie żywnością będzie odpowiadał wymaganiom określonym w przepisach o chorobach zakaźnych i zakażeniach.", b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu: "3. Decyzji, o której mowa w ust. 2, nie wymaga wprowadzanie do obrotu, poprzez urządzenia dystrybucyjne, żywności w opakowaniach jednostkowych."; 15) w art. 28 uchyla się ust. 4; 16) w art. 29 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Sposób weryfikacji i dokumentowania zasad systemu HACCP w zakładzie, w celu potwierdzenia, że postępowanie, o którym mowa w ust. 1, jest skuteczne, określa kierujący zakładem."; 17) art. 38 otrzymuje brzmienie: "Art. 38. Tranzyt żywności, dozwolonych substancji dodatkowych, innych składników żywności, substancji pomagających w przetwarzaniu żywności lub materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością może odbywać się tylko w szczelnych środkach transportu, zabezpieczonych przed ich niekontrolowanym otwarciem i zaopatrzonych w plomby urzędu celnego zgodnie z przepisami prawa celnego."; 18) w art. 40a ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. W celu zapewnienia naukowych podstaw analizy ryzyka zagrożenia zdrowia jednostki badawczo-rozwojowe podlegające nadzorowi ministra właściwego do spraw zdrowia oraz ministra właściwego do spraw rolnictwa określają i koordynują programy monitoringu żywności i żywienia oraz środków żywienia zwierząt realizowane przez organy urzędowej kontroli żywności oraz opracowują opinie naukowe niezbędne do oceny ryzyka."; 19) w art. 40c dodaje się ust. 3 w brzmieniu: "3. Współpraca, o której mowa w ust. 1, w odniesieniu do żywności objętej nadzorem ministra właściwego do spraw rolnictwa, ministra właściwego do spraw rozwoju wsi lub ministra właściwego do spraw rynków rolnych, wykonywana jest w porozumieniu z właściwym ministrem."; 20) w art. 44 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Badania laboratoryjne, o których mowa w art. 43, wykonują akredytowane: 1) laboratoria Państwowej Inspekcji Sanitarnej, funkcjonujące w zintegrowanym systemie badań laboratoryjnych jakości zdrowotnej żywności określonym w art. 15a ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 1998 r. Nr 90, poz. 575, z późn. zm.)[2]; 2) laboratoria referencyjne."; 21) w art. 45 uchyla się ust. 2; 22) w art. 49 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Kto produkuje lub wprowadza do obrotu, szkodliwe dla zdrowia lub życia człowieka, środki spożywcze, dozwolone substancje dodatkowe lub inne składniki żywności, substancje pomagające w przetwarzaniu oraz materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozba wienia wolności do lat 2."; 23) art. 50 otrzymuje brzmienie: "Art. 50. Kto produkuje lub wprowadza do obrotu, o niewłaściwej jakości zdrowotnej, zepsute lub zafałszowane, środki spożywcze, dozwolone substancje dodatkowe lub inne składniki żywności, substancje pomagające w przetwa rzaniu, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku."; 24) w art. 51 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie: "3) produkuje lub wprowadza do obrotu środki spożywcze, dozwolone substancje dodatkowe lub inne składniki żywności, substancje pomagające w przetwarzaniu, nieprzestrzegając przepisów art. 10 ust. 2, art. 22, art. 24, art. 30 ust. 1, art. 35 ust. 1 i 3, art. 36, art. 37, art. 39 ust. 1-3;"; 25) po art. 51 dodaje się art. 51a-51e w brzmieniu: "Art. 51a. 1. Kto: 1) nie umieszcza na wprowadzonej do obrotu żywności genetycznie zmodyfikowanej oznakowania w sposób określony w przepisach rozporządzenia nr 1829/2003/WE oraz rozporządzenia nr 1830/2003/WE albo dokonuje tych czynności niezgodnie z tymi przepisami, 2) wprowadza do obrotu żywność genetycznie zmody fikowaną bez uzyskania zezwolenia, o którym mowa w przepisach rozporządzenia nr 1829/2003/WE, albo dokonuje tych czynności niezgodnie z warunkami określonymi w tym zezwoleniu, 3) nie wykonuje obowiązku monitorowania wprowadzonej do obrotu żywności genetycznie zmodyfikowanej w sposób określony w przepisach rozporządzenia nr 1829/2003/WE albo dokonuje tych czynności niezgodnie z tymi przepisami, podlega karze grzywny. Art. 51b. Kto: 1) nie przekazuje Komisji Europejskiej informacji o wszel kich nowych danych naukowych lub technicznych, które mogą mieć wpływ na ocenę bezpieczeństwa używania żywności genetycznie zmodyfikowanej, 2) nie przekazuje niezwłocznie Komisji Europejskiej informacji o wszelkich zakazach lub ograniczeniach nałożonych przez właściwy organ państwa trzeciego, w którym żywność genetycznie zmodyfikowana jest wprowadzana do obrotu - w sposób określony w rozporządzeniu nr 1829/2003/WE, podlega karze grzywny. Art. 51c. Kto nie wycofuje z obrotu żywności genetycznie zmody fikowanej określonej w decyzji Komisji Europejskiej albo dokonuje tych czynności niezgodnie z tą decyzją, podlega karze grzywny. Art. 51d. Kto nie stosuje się do decyzji w sprawie przywozu organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do bezpośredniego wykorzystania jako żywność lub do ich przetwarzania, o którym mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia nr 1946/2003/WE, podlega karze grzywny. Art. 51e. Kto dokonuje transgranicznego przemieszczania orga nizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do bezpośredniego wykorzystania jako żywność lub do ich przetwarzania w sposób niezgodny z art. 10 ust. 1 rozporządzenia nr 1946/2003/WE, podlega karze grzywny."; 26) art. 52 otrzymuje brzmienie: "Art. 52. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa w art. 51- 51e, następuje w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.". Art. 2. W ustawie z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 1998 r. Nr 90, poz. 575, z późn. zm.)[3] wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 4 w ust. 1 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu: "3a) nadzoru nad jakością zdrowotną żywności,"; 2) w art. 10 po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu: "1a. Obszar działania państwowego powiatowego inspektora sani tarnego może obejmować kilka powiatów. 1b. Minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, w przypadku, o którym mowa w ust. 1a, określi, w drodze rozporządzenia, terytorialny obszar działania i siedzibę państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz podległą mu stację sanitarno-epidemiologiczną, mając na względzie dostosowanie właściwości terytorialnej państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych do potrzeb Państwowej Inspekcji Sanitarnej."; 3) po art. 15 dodaje się art. 15a w brzmieniu: "Art. 15a. 1. Stacje sanitarno-epidemiologiczne, określone w wy kazach, o których mowa w ust. 3, wykonują badania laboratoryjne w zakresie nadzoru sanitarnego, działając w zintegrowanym systemie badań laboratoryjnych. 2. Przez zintegrowany system badań laboratoryjnych rozumie się jednolity sposób wykonywania badań laboratoryjnych w zakresie nadzoru sanitarnego nad warunkami: 1) wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi określonej w przepisach o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, 2) jakości zdrowotnej żywności, w ramach urzędowej kontroli żywności i monitoringu określonych w przepisach o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia. 3. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze zarządzenia: 1) wykaz stacji sanitarno-epidemiologicznych wykonujących badania wody w zintegrowanym systemie badań laboratoryjnych, 2) wykaz stacji sanitarno-epidemiologicznych wykonujących badania jakości zdrowotnej żywności w zintegrowanym systemie badań laboratoryjnych - mając na względzie strukturę organizacyjną stacji sanitarno-epidemiologicznych oraz liczbę podmiotów objętych na danym terenie nadzorem sanitarnym i charakter prowadzonej przez te podmioty działalności gospodarczej. 4. Stacje sanitarno-epidemiologiczne działające w zinte growanym systemie badań laboratoryjnych, o których mowa w ust. 3 pkt 2, wykonują badania jakości zdrowotnej żywności zgodnie z rocznymi planami pobierania próbek żywności w Państwowej Inspekcji Sanitarnej zatwierdzanymi przez Głównego Inspektora Sanitarnego."; 4) po art. 37 dodaje się art. 37a w brzmieniu: "Art. 37a. 1. Jeżeli państwowy powiatowy inspektor sanitarny przejmuje zadania jednego lub kilku państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych, zgodnie z art. 10a, zachowują ważność decyzje i postanowienia wydane przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, którego zadania są przejmowane. 2. Postępowania wszczęte i niezakończone przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, którego zadania są przejmowane, są przeprowadzane dalej przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, który przejął zadania tego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.". Art. 3. W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością (Dz. U. Nr 128, poz. 1408, z 2003 r. Nr 171, poz. 1662 oraz z 2004 r. Nr 173, poz. 1808) wprowadza się następujące zmiany: 1) art. 1 otrzymuje brzmienie: "Art. 1. Ustawa określa wymagania dla materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością dotyczące bezpieczeństwa zdrowia lub życia człowieka w za kresie nieuregulowanym przepisami rozporządzenia Par lamentu Europejskiego i Rady nr 1935/2004 z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylającego dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG (Dz.Urz. WE L 338 z 13.11.2004), zwanego dalej "rozporządzeniem 1935/2004"."; 2) uchyla się art. 2; 3) w art. 3 uchyla się ust. 1-3; 4) art. 4 i 5 otrzymują brzmienie: "Art. 4. Stosowanie innych substancji niż określone w wykazach, o których mowa w art. 3 ust. 4 pkt 1 i 2, zwanych dalej "nowymi substancjami", wymaga uzyskania zezwolenia w trybie i na zasadach określonych w art. 8-11 roz porządzenia 1935/2004. Art. 5. Główny Inspektor Sanitarny jest organem właściwym do przyjmowania wniosków przedsiębiorców o wydanie zezwolenia na stosowanie substancji nieobjętych wykazami, o których mowa w art. 4, oraz do przekazywania tych wniosków do Europejskiego Urzędu do Spraw Bezpieczeństwa Żywności."; 5) uchyla się art. 6-11; 6) art. 12 otrzymuje brzmienie: "Art. 12. Główny Inspektor Sanitarny prowadzi rejestr wniosków, o których mowa w art. 5."; 7) uchyla się art. 13 i 14; 8) art. 16 otrzymuje brzmienie: "Art. 16. Materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością wprowadzane do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znakowane są w języku polskim. Materiały i wyroby mogą być ponadto znakowane w jednym lub kilku językach urzędowych Wspólnoty."; 9) w art. 18 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Kto wprowadza do obrotu materiały i wyroby niespełniające wymagań określonych w ustawie i rozporządzeniu 1935/2004, w tym oznakowane w sposób niezgodny z wymaganiami określonymi w art. 15 rozporządzenia 1935/2004, podlega karze grzywny lub aresztu."; 10) uchyla się załącznik do ustawy. Art. 4. W ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 287, Nr 91, poz. 877 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 23, poz. 188 i Nr 33, poz. 289) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 3 w ust. 2 w pkt 7 kropkę na końcu zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 w brzmieniu: "8) przyjmowanie informacji o niebezpiecznych produktach żywnościowych oraz środkach żywienia zwierząt od organów Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w zakresie kompetencji tych inspekcji oraz Inspekcji Handlowej o niebezpiecznych produktach żywnościowych pochodzenia zwierzęcego oraz ocena ryzyka i stopnia zagrożenia spowodowanego niebezpiecznym produktem żywnościowym lub środkiem żywienia zwierząt, a następnie przekazywanie tych informacji do kierującego siecią systemu RASFF, o którym mowa w art. 40b ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 265 i Nr ..., poz. ...)."; 2) w art. 13 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: "1a. Główny Lekarz Weterynarii: 1) tworzy podpunkt krajowego punktu kontaktowego (PKPK) sieci systemu RASFF realizującego zadania, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 8, i kieruje pracami tego podpunktu; 2) jest odpowiedzialny za zbieranie informacji dotyczących wszystkich stwierdzonych przypadków niebezpiecznej żywności pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i środków żywienia zwierząt - w zakresie objętym kompetencjami Inspekcji Weterynaryjnej, Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz Inspekcji Handlowej - i przekazywanie tych informacji do krajowego punktu kontaktowego sieci systemu RASFF.". Art. 5. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 9 ust. 4a i art. 9a ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 9 ust. 4b i art. 9a ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. Art. 6. 1. Naturalne wody mineralne produkowane i wprowadzane do obrotu na podstawie przepisów dotychczasowych uznaje się jako naturalne wody mineralne w rozumieniu art. 9a ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. 2. Oceny i kwalifikacje rodzajowe naturalnych wód mineralnych prze prowadzone do dnia wejścia w życie ustawy zachowują ważność. Art. 7. Materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością nie spełniające wymagań określonych w ustawie, o której mowa w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, wprowadzone do obrotu przed dniem wejścia w życie przepisów ustawy mogą pozostać w obrocie do wyczerpania zapasów. Art. 8. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. U Z A S A D N I E N I E Nowelizacja ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 265) wynika z doświadczeń na tle obowiązywania dotychczasowych przepisów ustawy, a także z konieczności wdrożenia przepisów nowych, obowiązujących już regulacji Unii Europejskiej dotyczących bezpieczeństwa żywności. Propozycje zmian zawarte w art. 1 pkt 1 projektu wprowadzają nowe brzmienie odnośnika nr 1 do ustawy wymieniającego dyrektywy, które są wdrażane ustawą. Odnośnik uwzględnia dyrektywy, które weszły w życie po ostatniej nowelizacji ustawy. Są wymienione w nim dyrektywy podstawowe, bez dyrektyw je zmieniających. Propozycja zmiany zawarta w art. 1 pkt 2 aktualizuje zakres regulacji ustawy, uwzględniając wyłączenie wymagań określonych przepisami o wymaganiach weterynaryjnych żywności pochodzenia zwierzęcego oraz regulacji zawartej w przepisach ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Propozycje zmian zawarte w art. 1 pkt 3 lit. a, c, d, e, f, g oraz lit. i wprowadzają do nowelizowanej ustawy nowe definicje lub doprecyzowują brzmienie istniejących definicji istotnych ze względu na zakres regulacji objętej przepisami ustawy. Zmiany te uwzględniają uwagi zgłoszone w trakcie uzgodnień zewnętrznych projektu ustawy. Propozycja zmiany zawarta w art. 1 pkt 3 lit. f projektu wprowadza definicję genetycznie zmodyfikowanej żywności. Zmiany dotyczące żywności genetycznie zmodyfikowanej miały zostać wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych, lecz ze względu na przedłużający się proces legislacyjny nad tą ustawą niezbędne jest wprowadzenie tych zmian w ustawie o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia. Dotyczy to zmiany zawartej w art. 1 pkt 8 projektu. Propozycje zmian zawarte w art. 1 pkt 3 lit. b oraz lit. h projektu ustawy stanowią sprostowanie błędów zawartych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie i uchyleniu niektórych ustaw w związku z uzyskaniem przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 96, poz. 956). Przy definicji "obrotu żywnością" błędnie przywołano pkt 9 z art. 3 zamiast pkt 8, a w definicji "żywności przeznaczonej bezpośrednio dla konsumenta" – pkt 9 zamiast pkt 18 z art. 3 rozporządzenia nr 178/2002/WE. Zmiana zawarta w art. 1 pkt 4 projektu ustawy dostosowuje brzmienie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa do uregulowania, w drodze rozporządzenia, wymagań w zakresie zanieczyszczeń żywności do zakresu przepisów dyrektyw wspólnotowych z tego obszaru. Maksymalne poziomy zanieczyszczeń chemicznych i biologicznych, które mogą znajdować się w żywności, składnikach żywności, dozwolonych substancjach dodatkowych, substancjach pomagających w przetwarzaniu albo na ich powierzchni, są uregulowane przepisami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 kwietnia 2004 r. w brzmieniu zgodnym ze stosownymi dyrektywami UE. Jednakże zakres regulacji ww. rozporządzenia jest węższy niż przewiduje to upoważnienie do wydania rozporządzenia. Tak więc zmiana ta stała się konieczna przy obecnej nowelizacji ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia. Zmiana zawarta w art. 1 pkt 5 projektu ustawy (dot. art. 9a ustawy) polega na rozszerzeniu regulacji dotyczących kwestii uznawania przez Głównego Inspektora Sanitarnego naturalnych wód mineralnych oraz publikowania tego uznania w Dzienniku Urzędowym Ministra Zdrowia, co wynika z przepisów dyrektywy 80/777/EWG w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie wydobywania i wprowadzania do obrotu naturalnych wód mineralnych. Zgodnie z projektem uznanie takie będzie dokonywane na podstawie kwalifikacji i oceny rodzajowej wody. Wprowadzający tę zasadę przepis, zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, musi być objęty przepisami ustawy i dlatego nie mógł być zawarty w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych. Zmiana zawarta w art. 1 pkt 6 projektu ustawy wprowadza tzw. "klauzule bezpieczeństwa", czyli możliwość czasowego zawieszenia lub ograniczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw zdrowia, stosowania lub wprowadzania do obrotu dozwolonych substancji dodatkowych, napromieniania żywności, obniżania dopuszczalnych poziomów pestycydów lub zanieczyszczeń, jeżeli na podstawie nowych danych okaże się, że mogą one stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzi. Zmiana zawarta w art. 1 pkt 7 projektu polega na przywołaniu rozporządzenia (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 1997 r. dotyczącego nowej żywności i nowych składników żywności, w którym to rozporządzeniu jest określone postępowanie w sprawie produkcji oraz wprowadzania do obrotu nowej żywności, z wyłączeniem żywności GMO. Zmiany zawarte w art. 1 pkt 8 projektu dotyczą żywności genetycznie zmodyfikowanej. Zmiany te oraz zmiany w przepisach karnych (pkt 25) miały zostać wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych, lecz ze względu na przedłużający się proces legislacyjny nad tą ustawą niezbędne jest wprowadzenie tych zmian w ustawie o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia. Zmiana zawarta w art. 1 pkt 9 projektu, polegająca na uchyleniu art. 17 ustawy, uwzględnia fakt, że od dnia 1 stycznia 2005 r. weszły w życie przepisy art. 11 i 12 rozporządzenia nr 178/2002/WE, które są stosowane bezpośrednio. Zmiany zawarte w art. 1 pkt 10 i 11 projektu ustawy dotyczą przepisów regulujących postępowanie w zakresie powiadamiania Głównego Inspektora Sanitarnego przez przedsiębiorców o wprowadzaniu po raz pierwszy do obrotu żywności wymienionej w art. 18 ust. 1 ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia. Polegają one na doprecyzowaniu zasad postępowania z notyfikowaną żywnością wprowadzaną po raz pierwszy do obrotu, zgodnie z zasadami wspólnotowymi określonymi w dyrektywie 89/398 z dnia 3 maja 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków spożywczych specjalnego żywieniowego przeznaczenia oraz dyrektywie 2002/46 z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do suplementów diety. Projekt w art. 1 pkt 10 zakłada rezygnację z obligatoryjności przeprowadzania przez Głównego Inspektora Sanitarnego postępowania wyjaśniającego, wprowadzając zasadę fakultatywności, oraz doprecyzowuje cel przeprowadzania tego postępowania, które polega na wyjaśnieniu, czy środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego zawarte w powiadomieniu wyraźnie różnią się od żywności przeznaczonej do powszechnego spożycia oraz, czy odpowiadają one szczególnym potrzebom żywieniowym. Celem tego postępowania jest również stwierdzenie, czy suplementy diety oraz substancje wzbogacające dodawane do żywności spełniają wymagania określone dla tych grup środków spożywczych w obowiązujących rozporządzeniach Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie suplementów diety oraz z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie substancji wzbogacających dodawanych do żywności i warunków ich stosowania. Zmiana zawarta w art. 1 pkt 11 projektu, dotycząca art. 20 ustawy, polega na doprecyzowaniu brzmienia ust. 1 oraz dodaniu regulacji wprowadzanych nowymi ust. 3-5 nakładającymi na przedsiębiorców obowiązek ponoszenia kosztów za opinie merytoryczne wydawane przez jednostki badawczo-rozwojowe w toku postępowania wyjaśniającego dotyczącego wprowadzanych do obrotu po raz pierwszy środków spożywczych. Główny Inspektor Sanitarny może zwrócić się do tych jednostek badawczo-rozwojowych o opinię merytoryczną. Zmiana zawarta w art. 1 pkt 12 lit. a doprecyzowuje przepisy art. 24 do zakresu określonego dyrektywą 2000/13/WE w zakresie etykietowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych w wersji sfinalizowanej tej dyrektywy. Zmiana zawarta w pkt 12 lit. b wynika z faktu przedłużających się prac nad nowelizacją ustawy o genetycznie zmodyfikowanych organizmach, która miała uwzględniać omawianą zmianę. Zmiana zawarta w art. 1 pkt 13 projektu, dotycząca art. 25 ustawy, ma charakter doprecyzowujący brzmienie przepisu i uwzględnia uwagi zgłoszone w trakcie uzgodnień zewnętrznych projektu ustawy. Zmiana zawarta w art. 1 pkt 14 projektu ustawy dotycząca art. 27 ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia doprecyzowuje brzmienie tego przepisu w związku z wątpliwościami interpretacyjnymi przedsiębiorców branży żywnościowej oraz, proponowanym ust. 3, wyłącza konieczność uzyskiwania decyzji organów urzędowej kontroli żywności na maszyny dystrybucyjne (automaty), z których jest sprzedawana żywność w opakowaniach jednostkowych. Zmiana ta uwzględnia uwagi organizacji zrzeszających producentów i dystrybutorów żywności zgłoszone w trakcie uzgodnień projektu. Zmiana zawarta w art. 1 pkt 15 projektu ustawy uchyla ust. 4 w art. 28 ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia zawierający upoważnienie dla Ministra Zdrowia do określenia, w drodze rozporządzenia, zakresu, metod i sposobu prowadzenia kontroli wewnętrznej w zakładach. Obowiązek prze prowadzania kontroli wewnętrznej w zakładzie wynika z systemu HACCP i jest określony w dyrektywie 93/43 w sprawie higieny środków spożywczych. Obowiązek ten spoczywa na kierującym zakładem, który, zgodnie z rozporządzeniem 178/2002 ustanawiającym ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. bezpieczeństwa żywności oraz ustanawiającym procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności, jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo produkowanej żywności. Kierujący zakładem jest zobowiązany dostosować formę i sposób przeprowadzania kontroli wewnętrznej do wymagań wynikających z wdrożenia w jego zakładzie zasad systemu HACCP. W związku z powyższym nie ma szczegółowych przepisów wspólnotowych, co do sposobu przeprowadzania kontroli wewnętrznej. Z tego względu rozporządzenie wykonawcze określające szczegółowy zakres, metody i sposób prowadzenia tej kontroli traci rację bytu. Zmiany zawarte w art. 1 pkt 16 oraz w art. 1 pkt 24 projektu ustawy (dodanie art. 30 ust. 1 w art. 51 ust. 2 pkt 3 ustawy) wprowadzają dodatkowo, obok weryfikacji, która obecnie obowiązuje, obligatoryjność dokumentowania wdrożonego w zakładzie systemu HACCP, jak również nakładają odpowiedzialność karną na przedsiębiorców, którzy nie rozpoczęli wdrażania zasad tego systemu. Eksperci Unii Europejskiej podkreślają brak w Polsce przepisów dotyczących odpowiedzialności karnej za nieprzestrzeganie obowiązku wdrażania systemu HACCP. Obowiązek ten wynika z art. 8 dyrektywy 93/43 nakazującego obejmowanie urzędową kontrolą żywności spraw przestrzegania przez producentów żywności oraz podmioty wprowadzające żywność do obrotu obowiązku wdrażania i stosowania systemu HACCP. Przepis odwołuje się do przepisów dyrektywy 89/397/EWG, która zobowiązuje państwa członkowskie do podjęcia niezbędnych środków, w tym administracyjnych, aby urzędowe kontrole były skuteczne. Zmiana zawarta w art. 1 pkt 17 projektu ustawy dotycząca art. 38 ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia regulującego warunki transportu żywności w tranzycie polega na powołaniu w tym artykule przepisów prawa celnego zamiast, jak to jest aktualnie, Kodeksu celnego (krajowego), który nie obowiązuje od daty akcesji. Od dnia 1 maja 2004 r. w sprawach kontroli celnych obowiązują regulacje Unii Europejskiej oraz przepisy ustawy z dnia 19 marca 2004 – Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622). Zmiana 18 w art. 1 projektu ustawy polega na uzupełnieniu zakresu monitoringu o środki żywienia zwierząt, co wynika bezpośrednio z przepisów rozporządzenia nr 178/2002. Bezpieczeństwo żywności, zgodnie z rozporządzeniem nr 178/2002, obejmuje żywność oraz środki żywienia zwierząt. Zmiana 19 w art. 1 projektu ustawy, dotycząca art. 40c odnoszącego się do współpracy z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności, proponowana przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wynika z faktu, że nadzór nad żywnością jest sprawowany również przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zmiana 20 w art. 1 projektu ustawy oraz zmiany proponowane do ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (art. 2 projektu) stanowią pakiet regulacji dotyczących reorganizacji bazy laboratoryjnej badania żywności w Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Celem tworzonego zintegrowanego systemu badań laboratoryjnych jest zapewnienie specjalizacji w wykonywaniu badań żywności oraz dążenie do optymalnie uzasadnionej alokacji środków rzeczowych i finansowych w poszczególnych stacjach sanitarno-epidemiologicznych w każdym województwie. Zintegrowany system badania żywności należy rozumieć jako wyodrębniony organizacyjnie w każdym województwie system badań laboratoryjnych żywności, wykonywanych przez komórki organizacyjne wojewódzkich, powiatowych i granicznych stacji sanitarno-epidemiologicznych, określony przez państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, każdego według jego właściwości. Analogiczne propozycje zmian dotyczą badań wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Zmiana 21 w art. 1 projektu ustawy uchylająca ust. 2 w art. 45 ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia wynika z faktu, że zasada ostrożności szczegółowo określona w tym przepisie jest regulowana art. 7 rozporządzenia nr 178/2002/WE, które obowiązuje Polskę wprost od dnia 1 maja 2004 r. Zmiany 22-26 w art. 1 projektu ustawy dotyczą przepisów karnych i mają charakter doprecyzowujący i uściślający. Zmiany te uwzględniają uwagi zgłoszone w trakcie uzgodnień projektu ustawy. W związku z uwagą Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów dotyczącą przeanalizowania przepisu wprowadzającego odpowiedzialność karną za niewdrażanie systemu HACCP (zmiana proponowana do art. 51 ust. 2 pkt 3 – dodanie art. 30 ust. 1), wyjaśnić należy, że wymóg ten wynika z art. 8 dyrektywy 93/43. Jednocześnie projekt rozszerza przepisy karne w zakresie odpowiedzialności dotyczącej żywności genetycznie zmodyfikowanej. Konieczność wprowadzenia zmian zawartych w art. 3 projektu do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością (Dz. U. Nr 128, poz. 1408, z 2003 r. Nr 171, poz. 1662 oraz z 2004 r. Nr 179, poz. 1808) wynika z faktu, że z dniem 3 grudnia 2004 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1935/2004 z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylającego dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG (Dz.Urz. WE L 338 z 13.11.2004). Przepisy rozporządzenia nr 1935/2004/WE będą stosowane bezpośrednio, w związku z tym należało wprowadzić odpowiednie zmiany do obowiązującej ustawy, o której mowa w art. 3 projektu. Rozporządzenie nr 1935/2004/WE w zakresie spraw w nim nieuregulowanych odsyła do przepisów dotyczących bezpieczeństwa żywności. Dotyczy to w szczególności przepisów dotyczących urzędowej kontroli żywności, definicji wspólnych pojęć stosowanych w zakresie bezpieczeństwa żywności. W związku z powyższym celowym jest, aby zmiany do tej ustawy zawrzeć w nowelizacji ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia. Wejście w życie zmian do ustawy o materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością nie spowoduje skutków dla budżetu państwa, ponieważ przepisy rozporządzenia nr 1935/2004/WE nie wprowadzają nowych instytucji prawnych powodujących konieczność wprowadzania zmian skutkujących obciążeniami dla budżetu państwa. Art. 4 projektu ustawy wprowadza do ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej uregulowania dotyczące współdziałania organów Inspekcji Weterynaryjnej z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie funkcjonowania sieci systemu RASFF, których obowiązujące przepisy tej ustawy nie zawierają, natomiast były one zawarte w uchylonej ustawie z dnia 24 kwietnia 1997 r. o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz Inspekcji Weterynaryjnej. Propozycje zawarte w art. 5-7 projektu ustawy (przepisy przejściowe) są konsekwencją zmian dot. art. 9a ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia, w brzmieniu zawartym w art. 1 pkt 4 projektu nowelizacji, oraz zmian zawartych w art. 3 projektu do ustawy o materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością. Przewiduje się wejście w życie proponowanych zmian po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy. OCENA SKUTKÓW REGULACJI 1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja Projektowana ustawa zawiera regulacje dotyczące przedsiębiorców produkujących lub wprowadzających żywność do obrotu. Odnosi się to m.in. do producentów naturalnych wód mineralnych i natu ralnych wód źródlanych, importerów żywności, w zakresie powiadamiania o wprowadzaniu po raz pierwszy do obrotu określonych środków spożywczych, a także do przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie handlu obwoźnego. Projektowane regulacje nakładają na przedsiębiorców obowiązek ponoszenia kosztów sporządzania opinii merytorycznych wydawanych przez jednostki badawczo-rozwojowe w toku postępowania wyjaśniającego dotyczącego wprowadzanych do obrotu po raz pierwszy środków spożywczych. Koszty poniesione w związku z wydawaniem opinii obejmują koszty bezpośrednie jednostki badawczo-rozwojowej, przy uwzględnieniu, średnio, wymiaru 10-15 godzin czasu pracy niezbędnego do przygotowania opinii. Ponadto projektowane regulacje wprowadzają uregulowania dotyczące współdziałania organów Inspekcji Weterynaryjnej z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie funkcjonowania sieci systemu RASFF. 2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji W ramach konsultacji projekt został opublikowany na stronach internetowych Ministerstwa Zdrowia oraz przekazany do Polskiej Federacji Producentów Żywności, Rady Gospodarki Żywnościowej, Krajowej Izby Gospodarczej "Przemysł Rozlewniczy", Polskiej Izby Przemysłu Żywnościowego oraz Komisji Wspólnej Rządu oraz Samorządu Terytorialnego. Projekt nie uwzględnia uwagi Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, że obecną nowelizacją należy objąć przepisy dwóch rozporządzeń UE, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2006 r., tj. rozporządzenia nr 852/2004/WE w sprawie higieny środków spożywczych oraz rozporządzenia nr 882/2004/WE w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt. Pozostałe uwagi zgłoszone w trakcie uzgodnień zewnętrznych projektu, w wyniku konferencji uzgodnieniowej, która odbyła się w dniu 5 stycznia 2005 r., zostały wyjaśnione i uwzględnione, poza uwagą Polskiej Federacji Producentów Żywności dotyczącą możliwości, określonej w art. 1 pkt 4 lit. a projektu, określenia rozporządzeniem zanieczyszczeń m. in. mikrobiologicznych, z uwzględnieniem procesu obowiązkowej notyfikacji Komisji Europejskiej i państw członkowskich Unii Europejskiej. Projekt stanowił przedmiot opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, która na posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2004 r. nie zgłosiła uwag i zaopiniowała pozytywnie przedstawiony projekt ustawy. 3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego Zadania organów urzędowej kontroli żywności przewidziane w projekcie ustawy będą realizowane ze środków zaplanowanych w ustawach budżetowych dla części 46 – Zdrowie i dla części 32 – Rolnictwo. Projektowana regulacja nie spowoduje zwiększenia wydatków ponoszonych przez budżet państwa oraz budżety jednostek samorządu terytorialnego. Rozszerzenie monitoringu o środki żywienia zwierząt nie spowoduje zwiększenia nakładów finansowych z budżetu państwa. Przewiduje się, że utworzenie zintegrowanego systemu badania żywności zmniejszy koszty budżetu państwa na skutek restrukturyzacji bazy laboratoryjnej Państwowej Inspekcji Sanitarnej uzasadnionej specjalizacją w wykonywaniu badań żywności oraz dążeniem do optymalnej alokacji środków rzeczowych i finansowych w poszczególnych stacjach sanitarno- epidemiologicznych w każdym województwie. 4. Wpływ regulacji na rynek pracy Regulacje zaproponowane w projekcie ustawy mogą mieć pozytywny wpływ na rynek pracy. Przemawia za tym fakt, że żywność produkowana zgodnie z wymaganiami wspólnotowymi cieszy się dużą popularnością i popytem na rynku wspólnotowym, co powoduje zwiększenie eksportu polskiej żywności. Te pozytywne dla polskiej gospodarki uwarunkowania zaistniały szczególnie po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. 5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki Projektowane regulacje sprzyjają konkurencyjności, zwłaszcza zewnętrznej, krajowego przemysłu spożywczego przez produkcję i obrót środkami spo żywczymi odpowiadającymi wymaganiom obowiązującym we Wspólnocie. 6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów Regulacje zaproponowane w projekcie ustawy powinny mieć pozytywny wpływ na sytuację i rozwój gospodarczy regionów. Spełnianie przez producentów żywności szczegółowych wymagań przewidzianych projektem, zwiększających zgodnie ze standardami unijnymi wymagania w zakresie jakości zdrowotnej żywności, powinno wpłynąć na zwiększenie popytu na żywność krajową, a co za tym idzie zwiększenie produkcji. 7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi Wejście w życie ustawy, przez uściślenie nadzoru nad produkowaną i wpro wadzaną do obrotu żywnością, przyczyni się do skuteczniejszego zapewniania odpowiedniej jakości zdrowotnej produkowanej i wprowadzanej do obrotu żywności. Tym samym regulacje te pozwolą na skuteczniejsze zapewnienie bezpieczeństwa zdrowia konsumentów. _______________________________________________________________________________ [1] Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, ustawę z dnia 6 września 2001 r. o materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej. [2] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 756, z 1999 r. Nr 70, poz. 778, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 29, poz. 320, Nr 42, poz. 473, Nr 63, poz. 634, Nr 125, poz. 1367, Nr 126, poz. 1382 i Nr 128, poz. 1407 i 1408, z 2002 r. Nr 37, poz. 329, Nr 74, poz. 676 i Nr 135, poz. 1145, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 208, poz. 2020, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr ..., poz. ... [3] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 756, z 1999 r. Nr 70, poz. 778, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 29, poz. 320, Nr 42, poz. 473, Nr 63, poz. 634, Nr 125, poz. 1367, Nr 126, poz. 1382 i Nr 128, poz. 1407 i 1408, z 2002 r. Nr 37, poz. 329, Nr 74, poz. 676 i Nr 135, poz. 1145, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 208, poz. 2020 oraz z 2004 r. Nr 273, poz. 2703.