P r o j e k t U S T A W A z dnia .................. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw Art. 1. W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. Nr 204, poz. 2088 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Ustawa określa również zasady działania Inspekcji Transportu Drogowego oraz przypadki odpowiedzialności kierowcy za naruszenie przepisów z zakresu przewozów drogowych." 2) w art. 3: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Przepisów ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1a, nie stosuje się do przewozu drogowego wykonywanego pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów: 1) przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą - w niezarobkowym przewozie drogowym osób, 2) o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy, 3) zespołów ratownictwa medycznego oraz w ramach usług transportu sanitarnego."; b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: "1a. Jeżeli z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych lub odrębnych przepisów wynika prawo do kontroli przewozu drogowego wykonywanego pojazdami, o których mowa w ust. 1, do przewozu takiego mają zastosowanie przepisy ustawy dotyczące kontroli przestrzegania warunków przewozu określonych w tych przepisach oraz dotyczące trybu karania i stosowania kar pieniężnych w przypadku stwierdzenia naruszenia tych warunków, określone w rozdziałach 9 - 11 ustawy."; 3) w art. 4 pkt 4 lit. a otrzymuje brzmienie: "a) pojazdy samochodowe używane do przewozu są prowadzone przez przedsiębiorcę lub jego kierowców,"; 4) w art. 4 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu: "3a) transport drogowy taksówką - podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób i ich bagażu pojazdami samochodowymi konstrukcyjnie przeznaczonymi do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą;"; 5) w art. 4 dodaje się pkt 6a w brzmieniu: "6a) przewóz drogowy - transport drogowy lub niezarobkowy przewóz drogowy, a także przewóz drogowy w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady (EWG) 3820/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego[1];"; 6) w art. 4 a) pkt 7 otrzymuje brzmienie: "7) przewóz regularny - publiczny przewóz osób i ich bagażu polegający na przewozie w określonych odstępach czasu i określonymi trasami, na zasadach określonych w ustawie i w ustawie prawo przewozowe ." ; b) pkt 7a otrzymuje brzmienie: "7a) komunikacja miejska - przewóz regularny wykonywany autobusami na zlecenie organu administracji samorządowej w ramach transportu zbiorowego w granicach administracyjnych miasta albo: a) miasta i gminy, b) miast albo miast i gmin sąsiadujących, - jeżeli zawarły porozumienie lub utworzyły związek międzygminny w sprawie wspólnej realizacji i finansowania komunikacji na swoim obszarze,", 7) po art. 5 dodaje się art. 5a w brzmieniu: "5a. Podjęcie i wykonywanie transportu drogowego taksówką wymaga uzyskania licencji na transport drogowy taksówką." ; 8) art. 18 a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "Art. 18. 1. Wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych, wymaga zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 1a - 1d: 1) w krajowym transporcie drogowym, - wydanego, w zależności od zasięgu tych przewozów odpowiednio przez: a) wójta, burmistrza, prezydenta miasta, prezydenta miasta stołecznego Warszawy - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych odpowiednio na obszarze gminy, miasta, miasta na prawach powiatu i miasta stołecznego Warszawy, b) starostę, w uzgodnieniu z wójtami, burmistrzami miast, prezydentami miast niebędących miastami na prawach powiatów, właściwymi ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych na obszarze powiatu, z wyłączeniem linii komunikacyjnych określonych w lit. a, c) starostę powiatu ziemskiego, w uzgodnieniu z prezydentem miasta na prawach powiatu - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych przebiegających na obszarze tych dwóch powiatów, d) marszałka województwa, w uzgodnieniu ze starostami właściwymi ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych wykraczających poza obszar co najmniej jednego powiatu, jednakże niewykraczających poza obszar województwa, e) marszałka województwa właściwego dla siedziby albo miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, w uzgodnieniu z marszałkami województw właściwymi ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych wykraczających poza obszar co najmniej jednego województwa,", 2) w międzynarodowym transporcie drogowym - wydanego przez ministra właściwego do spraw transportu. b) dodaje się ust. 1a - 1 d w brzmieniu: "1a. Wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych w komunikacji miejskiej odbywa się na zlecenie i wymaga zaświadczenia wydawanego w liczbie odpowiadającej liczbie pojazdów, którymi realizowany jest przewóz wydanego, w zależności od zasięgu tych przewozów odpowiednio przez: a) burmistrza albo prezydenta miasta - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych w granicach miasta, b) burmistrza albo prezydenta miasta, któremu powierzono to zadanie na mocy porozumienia, o którym mowa w art. 4 pkt 7a - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych w granicach określonych w art. 4 pkt 7a lit. a albo lit. b, c) burmistrza albo prezydenta miasta, będącego siedzibą związku międzygminnego, o którym mowa w art. 4 pkt 7a - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych na obszarze gmin, które utworzyły związek międzygminny. 1b. Zaświadczenie, o którym mowa w art. 18, ust. 1a wydaje się, na wniosek przedsiębiorcy lub przewoźnika realizującego komunikację miejską, na czas określony w umowie zawartej z burmistrzem lub prezydentem miasta, jednak nie dłuższy niż 8 lat." 1c. Nie wymaga uzyskania zezwolenia tymczasowe wykonywanie przewozów osób w przypadku klęsk żywiołowych lub wystąpienia zakłóceń w przewozach wykonywanych przez podmioty innych gałęzi niż transport drogowy. 1d. W przypadku zakłóceń, o których mowa w ust. 1c, przewoźnik drogowy i podmiot w zastępstwie którego przewozy są wykonywane obowiązani są zawrzeć pisemne porozumienie określające warunki i termin wykonywania tych przewozów oraz zgłosić ten fakt organowi, który w normalnych okolicznościach udzieliłby zezwolenia na dany przewóz." 9) w art. 20 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, wzór zezwolenia, o którym mowa w art. 19a, wzór zezwolenia i wypisu z zezwolenia, o którym mowa w art. 18 ust. 1, oraz wzór zaświadczenia i wypisu z zaświadczenia, o którym mowa w art. 18, ust. 1a, uwzględniając zakres niezbędnych danych, a także mając na uwadze przepisy rozporządzenia nr 2121/98/WE z dnia 2 października 1998 r. określającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzeń nr 684/92/EWG i nr 12/98/WE, w sprawie dokumentów wymaganych w międzynarodowym transporcie osób wykonywanym autobusami i autokarami (Dz.Urz. WE L 268 z 03.10.1998)."; 10) w art. 33 ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie: " 2) przez podmioty, niebędące przedsiębiorcami, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 3, z tym, że w przypadku działalności wytwórczej w rolnictwie dotyczącej upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego obowiązek uzyskania zaświadczenia nie dotyczy rolnika w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25, z późn. zm.) wykonującego przewozy pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7.5 tony i w promieniu 50 km od miejsca normalnej bazy pojazdu łącznie z miejscowymi obszarami administracyjnymi, których ośrodki znajdują się w obrębie tego promienia"; 11) w art. 42 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Wykonujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przewóz drogowy obowiązani są do uiszczania opłaty za przejazd pojazdu samochodowego po drogach krajowych, której maksymalna wysokość nie może być wyższa niż równowartość 800 euro rocznie, z wyłączeniem: 1) przedsiębiorców wykonujących transport drogowy taksówką, 2) przejazdów po autostradach płatnych, 3) pojazdów transportu kombinowanego, 4) pojazdów komunikacji miejskiej, 5) zakładów pracy chronionej lub zakładów aktywności zawodowej, w przypadku wykonywania przewozów na potrzeby własne"; 12) w art. 48 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "Art. 48.1. Tworzy się Inspekcję Transportu Drogowego, zwaną dalej "Inspekcją", powołaną do kontroli przestrzegania przepisów w zakresie przewozów drogowych wykonywanych pojazdami samochodowymi, z wyjątkiem pojazdów, o których mowa w art. 3 ust. 1."; 13) w art. 51 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie: "3. Główny Inspektor Transportu Drogowego, zwany dalej "Głównym Inspektorem", koordynuje, nadzoruje i kontroluje działalność wojewódzkich inspektorów transportu drogowego. 4. Wojewódzki inspektor transportu drogowego, zwany dalej "wojewódzkim inspektorem", kieruje działalnością wojewódzkiego inspektoratu transportu drogowego."; 14) w art. 53 uchyla się ust. 4 i 5; 15) w art. 57 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Środki przymusu bezpośredniego stosuje się wobec osób określonych w art. 68 ust. 1, niepodporządkowujących się poleceniom wydanym przez inspektorów, a także wobec osób uniemożliwiających im wykonanie czynności kontrolnych."; 16) w art. 57 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: "7. Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia szczegółowe przypadki oraz warunki i sposób użycia środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w ust. 1."; 17) w art. 69 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Inspektor wykonuje czynności kontrolne w umundurowaniu oraz posługuje się legitymacją służbową i znakiem identyfikacyjnym."; 18) art. 71 otrzymuje brzmienie: "1. Zatrzymanie pojazdu do kontroli może być dokonane tylko przez umundurowanych inspektorów, znajdujących się w pobliżu oznakowanego pojazdu służbowego. 2. Zatrzymanie pojazdu samochodowego do kontroli może być dokonane również przy użyciu nieoznakowanego pojazdu służbowego."; 19) w art. 72 pkt 5 otrzymuje brzmienie: "5) umożliwić przekazanie, za potwierdzeniem odbioru, kopii dokumentów oraz oryginału zapisu urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku, których kontrola będzie dokonywana poza siedzibą przedsiębiorcy."; 20) po art. 76 dodaje się art. 76a w brzmieniu: "Art. 76a. 1. Wojewódzkim inspektorem oraz jego zastępcą może być osoba, która: 1) posiada conajmniej 3-letni staż pracy w administracji publicznej, 2) posiada wykształcenie wyższe, 3) odbyła specjalistyczny kurs przewidziany dla inspektorów transportu drogowego lub jest urzędnikiem służby cywilnej legitymującym się odpowiednią wiedzą i doświadczeniem z zakresu transportu drogowego. 2. Czynności wynikające ze stosunku pracy wobec wojewódzkiego inspektora - wykonuje Główny Inspektor. 3. Główny Inspektor może zawiesić w wykonywaniu obowiązków wojewódzkiego inspektora, jeżeli jego działalność lub działalność kierowanego przez niego inspektoratu może zagrozić prawidłowemu wykonywaniu zadań Inspekcji. Podejmując decyzję o zawieszeniu, Główny Inspektor wyznacza osobę pełniącą obowiązki zawieszonego organu. 4. Okres zawieszenia, o którym mowa w ust. 1, trwa do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego lub dyscyplinarnego w rozumieniu przepisów o służbie cywilnej. 5. W przypadku rozwiązania stosunku pracy z wojewódzkim inspektorem, Główny Inspektor wyznacza osobę pełniącą obowiązki organu na czas postępowania konkursowego, nie dłużej jednak niż na okres 6 miesięcy. 6. Osobą pełniącą obowiązki organu, o której mowa w ust. 3, może być zastępca wojewódzkiego inspektora lub osoba posiadająca uprawnienia inspektora transportu drogowego." ; 21) art. 77 otrzymuje brzmienie: "1. Do pracowników Inspekcji zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych, w tym wojewódzkich inspektorów, ich zastępców oraz inspektorów, stosuje się przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z późn. zm.), z zastrzeżeniem ust. 2. 2. Do pracowników Inspekcji zatrudnionych na stanowiskach wojewódzkich inspektorów, ich zastępców oraz inspektorów nie mają zastosowania przepisy art. 4 i art. 25-27 ustawy, o której mowa w ust. 1."; 22) w art. 86 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu: "3. Rada Ministrów, kierując się zasadą skuteczności nadzoru, o którym mowa w ust. 2 określi, w drodze rozporządzenia, warunki i sposób sprawowania nadzoru i prowadzenia czynności nadzorczych oraz stosowane przy tym dokumenty, a także ich wzory." 23) w art. 87: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Podczas przejazdu wykonywanego w ramach transportu drogowego kierowca pojazdu samochodowego, z zastrzeżeniem ust. 4, jest obowiązany mieć przy sobie i okazywać na żądanie uprawnionego organu kontroli, wypis z licencji, dowód uiszczenia należnej opłaty za korzystanie z dróg krajowych, zapisy urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku , a ponadto: 1) w transporcie drogowym osób: a) przy wykonywaniu przewozów regularnych i regularnych specjalnych - odpowiednie zezwolenie lub wypis z zezwolenia wraz z aktualnym rozkładem jazdy, b) przy wykonywaniu przewozów wahadłowych lub okazjonalnych - odpowiednie zezwolenie, c) przy wykonywaniu międzynarodowych przewozów okazjonalnych lub wahadłowych a także międzynarodowych przewozów na potrzeby własne - formularz jazdy, 2) w transporcie drogowym rzeczy - dokumenty związane z przewożonym ładunkiem, a ponadto: a) odpowiednie zezwolenie wymagane w międzynarodowym transporcie drogowym, b) wymagane przy przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, c) świadectwo wymagane zgodnie z umową o międzynarodowych przewozach szybkopsujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów (ATP), d) odpowiednie dokumenty wymagane przy przewozie środków spożywczych szybkopsujących się, e) zezwolenie na przejazd pojazdu, z ładunkiem lub bez ładunku, o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających wielkości określone w odrębnych przepisach, f) wymagane przy przewozie żywych zwierząt, g) wymagane przy przewozie odpadów, h) certyfikat potwierdzający spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu, jeżeli jest wymagany, 3) w międzynarodowym transporcie drogowym - świadectwo kierowcy, jeżeli jest wymagane."; b) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu: "1b. Podczas przejazdu wykonywanego w ramach transportu drogowego przez zagranicznego przewoźnika, kierowca pojazdu samochodowego jest obowiązany mieć przy sobie i okazywać na żądanie uprawnionego organu kontroli dowód uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 43 ust. 1, jeżeli jest wymagana."; 24) w art. 89 w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie: "6) inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy - w odniesieniu do zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku."; 25) w art. 92 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "Art. 92. 1. Kto wykonuje przewóz drogowy, naruszając obowiązki lub warunki wynikające z przepisów ustawy lub przepisów: 1) o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, 2) o czasie pracy kierowców, 3) o odpadach, 4) o ochronie zwierząt, 5) o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia, 6) o ruchu drogowym oraz w zakresie ochrony środowiska, okresowych ograniczeń ruchu pojazdów na drogach lub zakazu ruchu niektórych ich rodzajów, 7) wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, 8) wspólnotowych dotyczących przewozów drogowych - podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 złotych do 15.000 złotych, z zastrzeżeniem art. 96b"; 26) w art. 93 a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Uprawnieni do kontroli, o których mowa w art. 89 ust. 1, mają prawo nałożyć na przedsiębiorcę wykonującego przewozy drogowe albo podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 2, karę pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej." b) uchyla się ust. 6; 27) w art. 94 ust. 5 otrzymuje brzmienie: "5. W przypadku uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji, a także uwzględnienia skargi przez sąd administracyjny uiszczona kara pieniężna podlega zwrotowi w terminie 14 dni od dnia wydania decyzji o zwrocie tej kary." ; 28) art. 95 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "Art. 95. 1. Uprawniony do kontroli zatrzymuje, za pokwitowaniem, dokumenty podlegające kontroli i kieruje lub usuwa pojazd, na koszt przedsiębiorcy lub podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust 2 na najbliższy parking strzeżony albo pozostawania pojazd w miejscu kontroli w przypadkach, o których mowa w pkt 3 i 4, do czasu: 1) uiszczenia kary pieniężnej, z zastrzeżeniem art. 93 ust. 4; 2) usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości; 3) odebrania przez kierowcę wymaganej przerwy lub wymaganego odpoczynku; 4) ustąpienia zakazów lub ograniczeń ruchu, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 6."; 29) po art. 96a dodaje się art. 96b i art. 97 w brzmieniu: "Art. 96b.1. Kto będąc kierowcą pojazdu samochodowego popełnia, przy wykonywaniu przewozu drogowego, naruszenia stwierdzone podczas kontroli drogowej przez uprawnionych do kontroli o których mowa w art. 89 ust. 1, wskazane w załączniku do ustawy o transporcie drogowym w: 1) lp. 1. 12. 2, 2) lp. 1. 12. 3, 3) lp. 1. 12. 4. 1 lit .b, 4) lp. 1. 12. 4. 2, 5) lp. 1. 12. 4. 3, 6) lp. 1. 12. 4. 4, 7) lp. 1. 12. 4. 5, 8) lp. 1. 12. 4. 6, 9) lp. 1. 12. 4. 7, - podlega karze grzywny nakładanej w drodze mandatu karnego. 2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 kwota grzywny za wszystkie stwierdzone naruszenia nie może przekroczyć 2000 zł." 3. Jeżeli naruszenia stwierdzone podczas kontroli drogowej dają podstawę do nałożenia na kierowcę grzywny w kwocie przekraczającej 2000zł, uprawniony do kontroli wymierza kierowcy grzywnę w wysokości 2000zł. W pozostałym zakresie stosuje się przepis art. 92 i nast., z tym że wysokość kary pieniężnej nakładanej w drodze decyzji administracyjnej za naruszenia, o których mowa w ust. 1 ustala się od kwoty ponad 2000zł." 4. Przepis ust. 3 nie wyklucza prawa do nałożenia kary pieniężnej w drodze decyzji administracyjnej za inne stwierdzone i wskazane w załączniku do ustawy naruszenia." Art. 97. Orzekanie w sprawach, o których mowa w art. 96a i 96b następuje w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia". 30) dodaje się załącznik do ustawy w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej ustawy. Art. 2. 1. Dotychczasowe stosunki pracy wojewódzkich inspektorów i ich zastępców zatrudnionych na podstawie powołania, stają się z dniem wejścia w życie ustawy stosunkami pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. 2. Osoby wymienione w ust. 1 z dniem wejścia w życie ustawy uważa się za spełniające wymagania określone w art. 76a ust. 1 pkt 3. Art. 3. W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2001 r. Nr 80, poz. 872, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 31 po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu: "1a. Konkurs na stanowisko wojewódzkiego inspektora transportu drogowego i jego zastępcy przeprowadza się w sposób określony w przepisach o służbie cywilnej.". Art. 4. W ustawie z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 2 po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu: "1b. Korpus służby cywilnej tworzą także wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego oraz ich zastępcy."; 2) po art. 21a dodaje się art. 21b w brzmieniu: "Art. 21b. 1. Główny Inspektor Transportu Drogowego organizuje nabór na stanowisko wojewódzkiego inspektor transportu drogowego i jego zastępcy. 2. Przepisy art. 21-26 stosuje się odpowiednio."; 3) w art. 41 w ust. 1 po pkt 3 dodaje się pkt 4 w brzmieniu: "4) wojewódzkiego inspektora transportu drogowego i jego zastępcy,"; 4) w art. 42 ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Szef Służby Cywilnej może wyrazić zgodę na dopuszczenie osób niebędących urzędnikami służby cywilnej do konkursu na stanowiska, o których mowa w art. 41 ust. 1 pkt 2 -4, jeżeli do pracy na tych stanowiskach niezbędne są szczególne doświadczenie lub umiejętności zawodowe. Przepisy art. 48 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio."; 5) po art. 43a dodaje się art. 43b w brzmieniu: "Art. 43b. Konkurs na stanowisko wojewódzkiego inspektora transportu drogowego i jego zastępcy Szef Służby Cywilnej przeprowadza na wniosek Głównego Inspektora Transportu Drogowego złożony po porozumieniu z właściwym wojewodą."; 6) w art. 48 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: "4. Urzędnika służby cywilnej, który został wyłoniony w drodze konkursu na stanowisko, o którym mowa w art. 41 ust. 1 pkt 4, Szef Służby Cywilnej przenosi na to stanowisko i w porozumieniu z Głównym Inspektorem Transportu Drogowego określa wysokość wynagrodzenia przysługującego na tym stanowisku."; Art. 5. Do postępowań administracyjnych wszczętych, a niezakończonych decyzją ostateczną przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe. Art. 6. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie delegacji zmienianych niniejszą ustawą zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych. Art. 7. 1. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 22, pkt 26 które wchodzą w życie po upływie 3 miesięcy od dnia wejścia ustawy w życie. 2. Do czasu wejścia w życie art. 1 pkt 22 i pkt 26 kary pieniężne nakładane są na podstawie przepisów dotychczasowych. U Z A S A D N I E N I E Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym zmierza między innymi do wyjaśnienia pojęć występujących na gruncie ustawy, jak również podejmuje problematykę dotyczącą działalności kontrolnej Inspekcji Transportu Drogowego. Zadania Inspekcji Transportu Drogowego wynikają przede wszystkim z funkcji, jaką Inspekcja pełni w szeroko pojętym obszarze transportu drogowego. Zakresem projektowanych zmian dotknięte zostały przede wszystkim podstawowe definicje ustawy o transporcie drogowym, jak również przepisy dotyczące zakresu jej zastosowania, zadań i organizacji Inspekcji Transportu Drogowego, dokumentów jakie muszą znajdować się w pojeździe podczas wykonywania przewozu drogowego oraz sankcje przewidziane za ich brak. W projekcie ustawy przyjęto, że Inspekcja Transportu Drogowego realizuje zadania z zakresu kontroli transportu drogowego i niezarobkowego przewozu drogowego również w odniesieniu do pojazdów nie przekraczających 3,5 tony dmc, jeżeli uregulowania takie wynikają z wiążących RP umów międzynarodowych lub aktów prawa krajowego. Prawo do kontroli również takich pojazdów wynika z przepisów innych aktów prawnych, jak choćby ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, umowy europejskiej ADR, umowy europejskiej ATP. W projekcie ustawy proponuje się zmianę definicji przewozu regularnego celem wyeliminowanie potwierdzanych wyrokami sądów administracyjnych przypadków nie możności udowodnienia wykonywania przewozu regularnego ze względu na konieczność kumulatywnego spełnienie wszystkich przesłanek wskazanych w ustawowej definicji (rozkład jazdy, cennik, zezwolenie). Projekt ustawy zmierza do maksymalnie ogólnego potraktowania tego rodzaju przewozów, podobnie jak ma to miejsce w rozporządzeniu RADY (WE) NR 11/98 z dnia 11 grudnia 1997 r., zmieniającym rozporządzenie (EWG) nr 684/92 w sprawie wspólnych zasad międzynarodowego przewozu osób autokarem i autobusem, w ten sposób definiuje przewóz okazjonalny. Po raz pierwszy od chwili przyjęcia ustawy o transporcie drogowym zmiana ustawy ma na celu wyjaśnienie budzących liczne kontrowersje społeczne i prawne kwestii dotyczących wykonywania transportu drogowego taksówką poprzez zamieszczenie w ustawie definicji transportu drogowego taksówką. Zmiana ta pociąga za sobą konieczność zmiany art. 6 dotyczącego uzyskiwania licencji na transport taksówką. W projekcie ustawy i projekcie załącznika proponuje się także zastąpienie ze względów praktycznych, tam gdzie to uzasadnione, pojęcia transportu drogowego lub niezarobkowego przewozu drogowego pojęciem przewozów drogowych. Tym samym w ustawie proponuje się dodanie definicji przewozu drogowego przez który rozumieć się będzie zarówno transport drogowy jak i niezarobkowy przewóz drogowy, a także przewóz drogowy w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady (EWG) 3820 / 85. Niniejsza ustawa podejmuje także zagadnienie zaświadczeń na przewozy własne. Następuje doprecyzowanie przepisu art. 33 ust 2 pkt 2 który traktuje między innymi o rolnikach. Proponuje się wskazanie, że zwolnieni z obowiązku uzyskania zaświadczenia będą ci rolnicy, którzy wykonują swoją działalność na zasadach innych niż wskazane w art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a więc nie wykonujący tej działalności zarobkowo, zawodowo w sposób ciągły i zorganizowany. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy, zadania Inspekcji Transportu Drogowego wykonują jej organy, którymi są: a) Główny Inspektor Transportu Drogowego , b) wojewódzki inspektor transportu drogowego Główny Inspektor Transportu Drogowego, będący centralnym organem administracji rządowej, podlegający ministrowi właściwemu do spraw transportu w obecnej wersji powołuje wojewódzkich inspektorów transportu drogowego po zasięgnięciu opinii właściwego wojewody. Projekt przewiduje powoływanie na stanowiska wojewódzkich inspektorów transportu drogowego tylko osób o jak najwyższych kwalifikacjach potwierdzonych w dwojaki sposób - specjalistycznym kursem z zakresu transportu drogowego lub stanowiskiem urzędnika służby cywilnej. W konsekwencji zakłada się, że wojewódzkim inspektorem transportu drogowego i jego zastępcą może być osoba, która: 1) posiada conajmniej 3-letni staż pracy w administracji publicznej, 2) posiada wykształcenie wyższe, 3) odbyła specjalistyczny kurs przewidziany dla inspektorów transportu drogowego lub jest urzędnikiem służby cywilnej. Założenie powyższe zakłada powoływanie na wskazane wyżej stanowiska osób z właściwym przygotowaniem merytorycznym, a idąc dalej zgodnie z założeniami ustawy o służbie cywilnej rzetelnych, bezstronnych i apolitycznych. Dotychczasowe doświadczenia w stosowaniu ustawy o transporcie drogowym wskazują ponadto na konieczność zastosowania takiej konstrukcji, która wystarczająco elastycznie pozwoli na stosownie jej przepisów bez konieczności dokonywania zmian w zakresie art. 92. Przykładem konieczności takiej zmiany jest pkt 2 ust.1 art. 92, który dotyczy ustawy o czasie pracy kierowców. Ustawa o czasie pracy kierowców z 2001r. została uchylona i w jej miejsce weszła z dniem 1 maja 2004 roku nowa ustawa o czasie pracy kierowców. Nazwa ustawy jest taka sama lecz obie ustawy różnią się datą publikacji. Podobne przykłady występują i mogą występować w odniesieniu do innych ustaw wskazanych w art. 92. Zmiana jakiejkolwiek ustawy powoduje w tych przypadkach, że dziennik publikacyjny, którym wprowadzono zmiany nie znajduje się w szeregu wyliczeń dzienników publikacyjnych odnoszących się do tej ustawy. Proponuje się także dodanie do art. 92 przepisów traktujących o krajowych przewozach środków spożywczych szybko psujących się albowiem ITD jako profesjonalna służba kontrola już obecnie kontroluje tego rodzaju przewozy jednak bez możliwości sankcjonowania przypadków niezgodnego z prawem transportowania środków spożywczych. Ponadto ze względu na istniejące w tym zakresie wątpliwości proponuje się dodanie w art. 92 punktu traktującego o przepisach wspólnotowych, choć w obecnym kształcie art. 92 przepisy wspólnotowe jako wydane na podstawie wiążących RP umów międzynarodowych i stanowiące ich integralną część, mieszczą się w zakresie art. 92 pkt 6. W projektowanej ustawie nie przewidziano dodania przepisów traktujących o możliwości kontrolowania przez inspektorów ITD tachografów cyfrowych. Stosowny projekt ustawy jest w trakcie opracowywania. Zasadnym wydaje się również zmiana art. 93 poprzez skreślenie ust. 6. Skreślenie tego przepisu wynika z błędu legislacyjnego popełnionego podczas prac nad poprzednią zmianą ustawy. W obecnej ustawie znajdują się dwa przepisy, to jest art. 93 ust. 6 i art. 94 ust.5, które dotyczące tego samego przedmiotu. Przepis art. 48 rodzi wiele wątpliwości interpretacyjnych w zakresie uprawnień kontrolnych ITD. Wskazuje on na wyłączenie spod kontroli ITD pojazdów wskazanych w art. 3 ustawy. Celowym wydaje się zatem by doprecyzować, że wyłączenie spod kontroli dotyczy tylko pojazdów wskazanych w ust. 1. Przepis regulujący sprawy przepisów właściwych do orzekania w sprawach wszczętych a nie zakończonych przed dniem wejścia ustawy w życie zakłada stosowania przepisów dotychczasowych, a nie nowych. Projektowany załącznik do ustawy o transporcie drogowym ma zastąpić obowiązujący obecnie załącznik, który wprowadzony został ustawą z dnia 23 lipca 2003r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 149, poz. 1452) i zawiera nowe rozwiązania będące wynikiem doświadczeń z okresu stosowania obowiązującego załącznika. Ponadto ze względu na akcesję RP do struktur Unii Europejskiej załącznik wprowadza sankcje za przypadki, które wynikają wprost z przepisów Unijnych, a które nie były przewidziane w obowiązującej wersji. Konieczne będzie zapisanie w projektowanej ustawie przepisów przejściowych traktujących o stosowaniu załącznika do ustawy oraz o stosowaniu przepisów zmienianych. Zakres przedmiotowy projektowanej ustawy jest zgodny z prawem wspólnotowym i nie narusza postanowień Układu Europejskiego. OCENA SKUTKÓW REGULACJI 1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja: Projektowana nowelizacja ma wpływ na przedsiębiorców wykonujących transport drogowy lub niezarobkowy przewóz na potrzeby własne. Zmiana wpłynie bezpośrednio na wykonujących transport drogowy osób na zasadach przewozów regularnych i przewozów taksówkowych. Nowelizacja ta nie zmienia jednak ich sytuacji prawnej albowiem przewóz regularny pozostaje nadal przewozem regularnym, zmianie ulega jedynie definicja przewozu regularnego. Powyższe podyktowane jest orzeczeniami Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego który wskazuje, iż w obecnym brzmieniu definicji przewozu regularnego konieczne jest spełnienie wszystkich przesłanek wskazanych w art. 4 pkt 7 aby przewóz mógł zostać uznany za przewóz regularny. Oznacza to, że przewoźnik działający bez zezwolenia nie może zostać ukarany za brak zezwolenia na przewozy regularne ponieważ nie posiada rozkładu jazdy, cennika, zezwolenia a zatem nie spełnia warunków art. 4 pkt 7. Dodatkowo w projekcie ustawy podjęto próbę uporządkowania rynku transportu drogowego taksówką poprzez wskazanie co należy rozumieć przez transport drogowy taksówką. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że pojazdami do 9 osób wykonywane są również przewozy na zasadach transportu drogowego osób, w oparciu o licencję na transport drogowy osób, przy czym znamienne jest to, iż pojazdy te znakowane są jak taksówki. W takich przypadkach licencję na transport drogowy taksówką uzyskuje tylko przedsiębiorca który następnie rozdysponowuje uzyskane wypisy z licencji każdemu przedsiębiorcy, który posiada pojazd. Zatem żaden z przedsiębiorców nie musi uzyskać licencji na transport drogowy taksówką. Projektowany załącznik do ustawy o transporcie drogowym uwzględnia bardzo istotne postulaty stawiane w zakresie: przewozów osobowych, przewozów zwierząt, przewozów odpadów, towarów niebezpiecznych i przede wszystkim czasu pracy kierowców. Na skutek zmiany ustawodawstwa krajowego spowodowanego akcesją Rzeczypospolite Polskiej do struktur Unii Europejskiej zmianie uległy przepisy dotyczące przewozu odpadów. Ze względu na obowiązującą formułę umowa ADR zmieniana jest co 2 lata i w tym zakresie również konieczna była zmiana. Przewóz zwierząt jest szczególnego rodzaju transportem wymagającym szczególnego nadzoru. W zakresie czasu pracy kierowców odstąpiono od formuły pozostawiającej kontrolującemu swobodę w określaniu wysokości kary pieniężnej tworząc tym samym kary ujęte w sposób "sztywny". Dodatkowo stworzono przepisy sankcjonujące dotychczas nie ujęte stany faktyczne: podłączanie urządzeń odłączających pracę tachografu, fałszowanie wykresówek, używanie tachografów bez kontroli metrologicznej. Zasadnicze zmiany projektowanej nowelizacji zmierzają do objęcia kontrolą Inspekcji Transportu Drogowego także pojazdów, których dmc nie przekracza 3,5 tony lecz tylko wówczas jeśli uprawnienie takie wynika z przepisów europejskich lub międzynarodowych umów - np. ADR, ATP. O przyznaniu takich uprawnień decydują względy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Projektowana ustawa wprowadza także delegację ustawową dla Rady Ministrów do wydania rozporządzenia określającego warunki i sposób sprawowania przez wojewódzkich inspektorów transportu drogowego nadzoru nad organami wydającymi licencje, zezwolenia i zaświadczenia. Obecnie bowiem brak jest w tym zakresie jakichkolwiek procedur. W celu zatem wyeliminowania niejasności w tym zakresie konieczne jest określenie procedur. Projektowana regulacji zmierza do objęcia wojewódzkich inspektorów transportu drogowego strukturami służby cywilnej. 2. Konsultacje społeczne Podstawowe założenia projektu przedstawiane były w trakcie dyskusji ze środowiskiem przewoźników drogowych. Treść projektu przekazana zostanie Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, Polskiej Izbie Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji, Polskiemu Stowarzyszeniu Przewoźników Autokarowych, Ogólnopolskiemu Związkowi Pracodawców Transportu Drogowego. 3. Wpływ regulacji na: a) sektor finansów publicznych Projektowana ustawa nie przewiduje zmiany przepisów traktujących o opłatach za wydawanie uprawnień. Nie zawiera przepisów, które powodowałyby jakiekolwiek wydatki finansowe. Proponowane zmiany nie spowodują ujemnych skutków finansowych dla budżetu państwa. b) rynek pracy Wprowadzenie w życie proponowanej regulacji nie wpływa na rynek pracy. Przepisy traktujące o karach pieniężnych za brak zaświadczeń potwierdzających spełnianie wymagań ustawy o transporcie drogowym zmierzają do wymuszenia realizacji tego obowiązku na przedsiębiorcach wykonujących transport drogowy lub niezarobkowy przewozów na potrzeby własne. c) konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki. d) sytuację i rozwój regionalny Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na sytuacje i rozwój regionu. 4. Korzyści społeczne W związku z wprowadzeniem nowego załącznika do ustawy o transporcie drogowym określającego kary pieniężne za przypadki rażącego naruszania przepisów pozostających w bezpośrednim związku z bezpieczeństwem ruchu drogowego przewiduje się ograniczenie naruszania przepisów z czasu pracy kierowców co bezpośrednio winno przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zmiana definicji przewozu regularnego, jak wyżej powiedziano, wyeliminować ma przypadki świadczenia usług bez wymaganych prawem zezwoleń, a tym samym ma na celu eliminację tych podmiotów, które wykonują usługi przewozu osób z naruszeniem przepisów. Zasadnicze znaczenie dla skuteczności przeprowadzania czynności kontrolnych, a co za tym idzie bezpośredni nadzór nad przewozem towarów niebezpiecznych pojazdami do 3,5 tony ma zmiana przyznająca w tym zakresie uprawnienie do przeprowadzania kontroli. Załącznik
_____________________________________________________________________________ [1] (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985) Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.