P r o j e k t U S T A W A z dnia................ o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych[1] Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. Ustawa określa zasady, zakres działania i organizację Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Art. 2. 1. Tworzy się Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, zwany dalej "Urzędem". 2.Urzędem kieruje Prezes. 3. Prezes Urzędu wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu. 4.Siedzibą Urzędu jest miasto stołeczne Warszawa. 5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporzą dzenia, statut Urzędu, uwzględniając zakres działania Urzędu i jego zadania. Art. 3. 1. Prezes Urzędu jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach oceny jakości, skuteczności i bezpieczeństwa stosowania: 1) produktów leczniczych w zakresie określonym ustawą z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533, z późn. zm.)[2]; 2) wyrobów medycznych w zakresie określonym ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896); 3) wyrobów stosowanych w medycynie weterynaryjnej w zakresie określonym ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach stosowanych w medycynie weterynaryjnej (Dz. U. Nr 93, poz. 893); 4) produktów biobójczych w zakresie określonym ustawą z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych (Dz. U. Nr 175, poz. 1433, z 2003 r. Nr 189, poz. 1852, z 2004 r. Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr ..., poz. ...). 2. Nadzór nad Prezesem Urzędu sprawuje minister właściwy do spraw zdrowia. Art. 4. 1. Prezesa Urzędu wyłonionego w drodze konkursu powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw zdrowia. 2.Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa Urzędu. 3. Kadencja Prezesa Urzędu trwa 5 lat licząc od dnia powołania. Prezes Urzędu pełni obowiązki do dnia powołania swojego następcy. 4. W skład komisji konkursowej, wyłaniającej Prezesa Urzędu, oprócz osób określonych w ustawie z dnia … o przeprowadzaniu konkursów na stanowiska kierowników centralnych urzędów administracji rządowej, prezesów agencji państwowych oraz państwowych funduszy celowych (Dz. U. Nr ..., poz. ...) wchodzą: 1) przedstawiciel ministra właściwego do spraw rolnictwa; 2) przedstawiciel ministra właściwego do spraw gospodarki. Art. 5. Prezesem Urzędu może zostać osoba, która poza wymaganiami określonymi w ustawie z dnia … o przeprowadzaniu konkursów na stanowiska kierowników centralnych urzędów administracji rządowej, prezesów agencji państwowych oraz państwowych funduszy celowych: 1) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za popełnione przestępstwo skarbowe; 2) uzyskała tytuł zawodowy lekarza, magistra, magistra inżyniera lub inny równoważny; 3) posiada wiedzę w zakresie prawa polskiego i prawa wspólnotowego dotyczącą produktów leczniczych, wyrobów medycznych i produktów biobójczych; 4) co najmniej przez 3 lata była zatrudniona na stanowisku kierowniczym w: a) szkole wyższej lub innej placówce naukowej, która ma prawo nadawania stopni naukowych, lub b) jednostce badawczo-rozwojowej, lub c) jednostce organizacyjnej związanej z ochroną zdrowia lub zdrowiem publicznym. Art. 6. 1. Prezes Urzędu może zostać odwołany przed upływem kadencji w przypadku naruszenia zakazów określonych w art. 12 ust. 1 pkt 6-9 lub ust. 3. 2. Odwołania Prezesa Urzędu dokonuje Prezes Rady Ministrów po przeprowadzeniu przez ministra właściwego do spraw zdrowia postępowania wyjaśniającego. Art. 7. Do zakresu działania Prezesa Urzędu należy: 1) w zakresie produktów leczniczych, w tym produktów leczniczych weterynaryjnych, w szczególności: a) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach dopuszczenia do obrotu produktów leczniczych, b) udzielanie informacji dotyczących wymaganej dokumentacji i czynności z zakresu dopuszczenia do obrotu produktów leczniczych, c) prowadzenie Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wydawanie decyzji o odmowie udostępnienia danych z tego Rejestru, d) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych związanych z prowadzeniem badania klinicznego, e) prowadzenie Centralnej Ewidencji Badań Klinicznych, f) zbieranie raportów o działaniach niepożądanych oraz informacji o działaniach niepożądanych produktu leczniczego lub badanego produktu leczniczego, a także nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych i jego monitorowaniem oraz prowadzenie ewidencji zgłaszanych niepożądanych działań produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu; g) ogłaszanie w Dzienniku Urzędowym ministra właściwego do spraw zdrowia, conajmniej raz w roku, Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z oddzielnym wykazem produktów leczniczych weterynaryjnych; wykaz zawiera nazwę produktu leczniczego, jego postać, niezbędne informacje o składzie, wielkość opakowania, nazwę podmiotu odpowiedzialnego za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu, nazwę i krajwytwórcy oraz kategorię dostępności i kod zgodny z systemem EAN UCC, jeżeli dotyczy, a w przypadku produktów leczniczych weterynaryjnych, gatunki zwierząt i okres karencji, h) wydawanie raz w miesiącu biuletynu zawierającego wykaz produktów leczniczych, które uzyskały pozwolenie na dopuszczenie do obrotu; wykaz zawiera nazwę produktu leczniczego, jego postać, niezbędne informacje o składzie, wielkość opakowania, kategorię dostępności i kod zgodny z systemem EAN UCC, nazwę podmiotu odpowiedzialnego za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu oraz nazwę i kraj wytwórcy, i) wydawanie raz w miesiącu biuletynu zawierającego wykaz produktów leczniczych weterynaryjnych, które uzyskały pozwolenie na dopuszczenie do obrotu; wykaz zawiera nazwę produktu leczniczego, jego postać, niezbędne informacje o składzie, wielkość opakowania, gatunki zwierząt, okres karencji, nazwę podmiotu odpowiedzialnego za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu oraz nazwę i kraj wytwórcy, j) opracowywanie i wydawanie Farmakopei Polskiej, k) prowadzenie w ramach Inspekcji Badań Klinicznych kontroli zgodności prowadzonych badań klinicznych produktów leczniczych lub badanych produktów leczniczych z wymaganiami Dobrej Praktyki Klinicznej, a w przypadku produktów leczniczych weterynaryjnych Dobrej Praktyki Klinicznej Weterynaryjnej, l) potwierdzanie okoliczności, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy wymienionej w art. 3 ust. 1 pkt 1; 2) w zakresie wyrobów medycznych, w szczególności: a) prowadzenie Rejestru wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu i do używania, b) prowadzenie Rejestru Incydentów Medycznych, c) dokonywanie wpisu badania klinicznego do Centralnej Ewidencji Badań Klinicznych, d) sprawowanie nadzoru nad wyrobami medycznymi wytwarzanymi lub wprowadzonymi do obrotu i do używania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, e) wydawanie świadectw wolnej sprzedaży, f) prowadzenie kontroli badań klinicznych, g) przeprowadzanie oceny incydentów medycznych, h) powiadamianie Komisji Europejskiej oraz organów innych państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, właściwych w sprawach wyrobów medycznych, o decyzjach w sprawie zawieszenia użytkowania lub wprowadzania do obrotu i do używania wyrobu medycznego stwarzającego zagrożenie bezpieczeństwa stosowania, i) powiadamianie Komisji Europejskiej i organów innych państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, właściwych w sprawach wyrobów medycznych, o wycofaniu z obrotu i z używania wyrobu medycznego; 3) w zakresie wyrobów stosowanych w medycynie weterynaryjnej, w szczególności: a)prowadzenie Rejestru wyrobów stosowanych w medycynie weterynaryjnej, b) sprawowanie nadzoru nad wyrobami stosowanymi w medycynie weterynaryjnej wytwarzanymi lub wprowadzonymi do obrotu i do używania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 4) w zakresie produktów biobójczych, w szczególności: a) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych, b) występowanie z wnioskiem do Komisji Europejskiej o wpisanie substancji czynnej produktu biobójczego do ewidencji substancji czynnych, dokonanie stosownych zmian w tej ewidencji, przedłużenie ważności wpisu oraz o usunięcie wpisu substancji czynnej z ewidencji substancji czynnych. Art. 8. Prezes Urzędu niezwłocznie udostępnia do publicznej wiadomości: 1) decyzje, o których mowa w art. 7, z wyjątkiem decyzji, o których mowa w art. 7 pkt 1 lit. d, wraz z Charakterystyką Produktu Leczniczego; 2) regulaminy związane z działaniem Urzędu; 3) porządki obrad, przyjęte stanowiska, wyniki głosowań, w tym złożone w trakcie głosowania wyjaśnienia i opinie mniejszości oraz protokoły z posiedzeń komisji, o których mowa w art. 10. Art. 9. 1. Prezes Urzędu wykonuje swoje zadania przy pomocy 4 wice prezesów, powoływanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, na wniosek Prezesa Urzędu, w tym wiceprezesa do spraw weterynarii. 2. Wiceprezesa do spraw weterynarii powołuje się w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa. 3. Odwołania wiceprezesa dokonuje minister właściwy do spraw zdrowia, a w przypadku wiceprezesa do spraw weterynarii, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa. 4. Wiceprezesem może zostać osoba, która uzyskała tytuł zawodowy lekarza, lekarza dentysty lub magistra farmacji, a w przypadku wiceprezesa do spraw weterynarii również tytuł zawodowy lekarza weterynarii, oraz spełnia wymagania określone w art. 2 pkt 1 i 3 ustawy z dnia … o przeprowadzaniu konkursów na stanowiska kierowników centralnych urzędów administracji rządowej, prezesów agencji państwowych oraz państwowych funduszy celowych, a także określone w art. 5 pkt 1, 3 i 4. 5. Wiceprezes Urzędu może zostać zawieszony w pełnieniu obowiązków. 6. Do zawieszenia wiceprezesa Urzędu stosuje się przepisy ustawy z dnia … o przeprowadzaniu konkursów na stanowiska kierowników centralnych urzędów administracji rządowej, prezesów agencji państwowych oraz państwowych funduszy celowych. Art. 10. Organami opiniodawczo-doradczymi Prezesa Urzędu są: 1) Komisja do Spraw Produktów Leczniczych - w zakresie dopuszczenia do obrotu produktów leczniczych; 2) Komisja do Spraw Produktów Leczniczych Weterynaryjnych - w zakresie dopuszczenia do obrotu produktów leczniczych weterynaryjnych; 3) Komisja do Spraw Wyrobów Medycznych - w zakresie dotyczącym wyrobów medycznych oraz wyrobów stosowanych w medycynie weterynaryjnej; 4) Komisja do Spraw Produktów Biobójczych - w zakresie dotyczącym produktów biobójczych; 5) Komisja Farmakopei - w zakresie opracowywania i wydawania Farmakopei Polskiej. Art. 11. 1. W skład komisji, o których mowa w art. 10, wchodzą, w liczbie nie większej niż 7 osób, członkowie powoływani i odwoływani przez ministra właściwego do spraw zdrowia na wniosek Prezesa Urzędu spośród przedstawicieli nauk medycznych lub weterynaryjnych. 2. W przypadku Komisji do Spraw Wyrobów Medycznych, w skład komisji wchodzą również przedstawiciele nauk technicznych. 3. W przypadku Komisji do Spraw Produktów Biobójczych w skład komisji wchodzą również przedstawiciele nauk przyrodniczych i chemicznych. 4. Członkiem komisji, o której mowa w art. 10, może być osoba, która: 1) korzysta z pełni praw publicznych; 2) posiada nieposzlakowaną opinię i daje rękojmię prawidłowego wykonywania powierzonych zadań; 3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne lub przestępstwo skarbowe. 5. Członkom komisji, o których mowa w art. 10, przysługuje wynagrodzenie w formie ryczałtu miesięcznego. 6. Wynagrodzenie przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz członków komisji, o których mowa w art. 10, ulega obniżeniu o 15% wy nagrodzenia za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności na posiedzeniu. 7. Za udział w posiedzeniach komisji, o których mowa w art. 10, zamiejscowym członkom i ekspertom przysługuje zwrot kosztów przejazdów i noclegów na zasadach określonych w przepisach w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. 8. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia: 1) sposób wyłaniania kandydatów na członków komisji, o których mowa w art. 10, 2) podmioty uprawnione do zgłaszania kandydatów na członków komisji, 3) sposób powoływania i odwoływania członków komisji, 4) zadania i tryb działania komisji, 5) wysokość wynagrodzenia członków komisji - uwzględniając w szczególności zakres działania komisji oraz wymagania stawiane członkom tych komisji. Art. 12. 1. Członek korpusu służby cywilnej, zatrudniony w Urzędzie, nie może: 1) wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 oraz z 2004 r. Nr 281, poz. 2777) na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także być przedstawicielem lub pełnomocnikiem przedsiębiorcy; 2) być członkiem organów spółek handlowych lub prokurentem; 3) być członkiem organów spółdzielni, z wyjątkiem rad nadzorczych spółdzielni mieszkaniowych; 4) być członkiem zarządów fundacji wykonujących działalność gospodarczą; 5) posiadać w spółkach prawa handlowego akcji lub udziałów stanowiących więcej niż 10% kapitału zakładowego; 6) być świadczeniodawcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135); 7) być podmiotem, który utworzył zakład opieki zdrowotnej będący świadczeniodawcą, o którym mowa w pkt 6, pracownikiem tego zakładu lub osobą współpracującą z tym zakładem na podstawie umów cywilnoprawnych; 8) posiadać udziałów lub akcji podmiotów, które utworzyły zakład opieki zdrowotnej będący świadczeniodawcą, o którym mowa w pkt 6, apteki, hurtowni farmaceutycznej lub podmiotu wytwarzającego lub importującego produkty lecznicze i wyroby medyczne; 9) podejmować innych czynności lub zajęć, które pozostają w sprzeczności z obowiązkami pracownika Urzędu, godzą w interes Urzędu lub mogą wywoływać podejrzenie o stronniczość lub interesowność. 2. Do Prezesa Urzędu i wiceprezesa Urzędu oprócz przepisów ustawy z dnia … o przeprowadzaniu konkursów na stanowiska kierowników centralnych urzędów administracji rządowej, prezesów agencji państwowych oraz państwowych funduszy celowych stosuje się również przepisy ust. 1 pkt 6-9. 3. Małżonkowie, zstępni i wstępni w linii prostej Prezesa Urzędu i wiceprezesów Urzędu nie mogą być właścicielami podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 8, posiadaczami ich akcji lub udziałów, członkami organów tych podmiotów oraz ich przedstawicielami lub pełnomocnikami. 4. Członkowie Komisji, o których mowa w art. 10, nie mogą wykonywać zajęć, które godzą w interes Urzędu, a także pozostają w sprzecz ności z obowiązkami członka Komisji lub mogą wywoływać podejrzenie o stronniczość lub interesowność. 5. W przypadku gdy małżonkowie, zstępni i wstępni w linii prostej lub rodzeństwo członka korpusu służby cywilnej, zatrudnionego w Urzędzie, są właścicielami podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 8, posiadaczami ich akcji lub udziałów lub członkami organów tych podmiotów lub ich przedstawicielami lub pełnomocnikami, pracownik Urzędu informuje niezwłocznie Prezesa Urzędu o tym fakcie. 6. Członkowie korpusu służby cywilnej, zatrudnieni w Urzędzie oraz członkowie Komisji, o których mowa w art. 10, składają oświadczenie majątkowe, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. Nr 106, poz. 679, z późn. zm.)[3] w trybie i na zasadach tam określonych. 7. Oświadczenie majątkowe, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, Prezes Urzędu składa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, wiceprezes Urzędu oraz członkowie Komisji, o których mowa w art. 10 - Prezesowi Urzędu, a członkowie korpusu służby cywilnej, zatrudnieni w Urzędzie - dyrektorowi generalnemu Urzędu. 8. Naruszenie obowiązków, o których mowa w: 1) ust. 1, 5 i 6 - stanowi podstawę do rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika; 2) ust. 1, 3 oraz art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne - stanowi podstawę do odwołania ze stanowiska wiceprezesa Urzędu; 3) ust. 4 i 6 stanowi podstawę do odwołania ze składu Komisji, o których mowa w art. 10. Art. 13. Prezes Urzędu składa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia sprawozdanie ze swej działalności do dnia 31 marca każdego roku za rok poprzedni oraz przedstawia, na jego żądanie, informacje z zakresu swojej działalności. Rozdział 2 Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe Art. 14. W ustawie z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533, z późn. zm.)[4] wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 3 ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3.Organem uprawnionym do wydania pozwolenia jest Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, zwany dalej "Prezesem Urzędu"."; 2) w art. 4: a) w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie: "1) w odniesieniu do których Prezes Urzędu wydał decyzję o odmowie wydania pozwolenia, odmowie przedłużenia okresu ważności pozwolenia, cofnięciu pozwolenia, oraz", b) ust. 7 i 8 otrzymują brzmienie: "7.Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia: 1) sposób i tryb sprowadzania z zagranicy produktów leczniczych, o których mowa w ust. 1, 2) wzór zapotrzebowania na sprowadzanie z zagranicy tych produktów oraz sposób prowadzenia przez hurtownie, apteki i szpitale ewidencji sprowadzanych produktów leczniczych, 3) sposób potwierdzania przez Prezesa Urzędu oko liczności, o których mowa w ust. 3, 4) sposób potwierdzania przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia okoliczności, o których mowa w art. 36 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135) - mając na uwadze zakres informacji przekazywanych przez hurtownię farmaceutyczną Prezesowi Urzędu oraz bezpieczeństwo i zdrowie pacjentów. 8. Prezes Urzędu, a w odniesieniu do produktów leczniczych weterynaryjnych, na wniosek ministra właściwego do spraw rolnictwa, może, w przypadku klęski żywiołowej bądź też innego zagrożenia życia lub zdrowia ludzi albo życia lub zdrowia zwierząt, dopuścić do obrotu na czas określony produkty lecznicze nieposiadające pozwolenia.", c) w ust. 9 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: "Prezes Urzędu, a w odniesieniu do produktów leczniczych weterynaryjnych, na wniosek ministra właściwego do spraw rolnictwa, może, w przypadku klęski żywiołowej bądź też innego zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, wydać zgodę na sprowadzenie z zagranicy, zgodnie z warunkami określonymi w ust. 2, 3, 5 i 6, produktu leczniczego, który jednocześnie:"; 3) w art. 7 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie: "1. Wnioski o wydanie pozwolenia, zmianę danych stanowiących podstawę wydania pozwolenia, zmianę terminu ważności pozwolenia, podmiot odpowie dzialny składa do Prezesa Urzędu. 2.Wydanie pozwolenia, odmowa jego wydania, zmiana danych stanowiących podstawę wydania pozwolenia, przedłużenie terminu ważności pozwolenia, odmowa przedłużenia, skrócenie terminu jego ważności, a także cofnięcie pozwolenia następuje w drodze decyzji Prezesa Urzędu."; 4) w art. 8: a) uchyla się ust. 1, b) w ust. 1a wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: "Przed wydaniem decyzji, o których mowa w art. 7 ust. 2, Prezes Urzędu:"; 5) w art. 10 ust. 5 otrzymuje brzmienie: "5.Prezes Urzędu w razie uzasadnionej wątpliwości, wynikającej z przedłożonej dokumentacji dotyczącej jakości produktu leczniczego, może zażądać przedstawienia raportu z inspekcji przeprowadzonej w miejscu wytwarzania produktu leczniczego wytworzonego za granicą w celu potwierdzenia zgodności warunków wytwarzania z zezwoleniem, o którym mowa w ust. 2 pkt 8."; 6) w art. 16 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie: "1.Jeżeli podmiot odpowiedzialny nie jest w stanie, w odnie sieniu do indywidualnych wskazań terapeutycznych, dostarczyć danych dotyczących skuteczności i bezpieczeństwa stosowania produktu leczniczego z powodu: 1) zbyt małej liczby przypadków występowania schorzenia, w których określony produkt leczniczy mógłby być przebadany, aby umożliwić dostarczenie pełnych danych, 2) niewłaściwego stanu wiedzy w zakresie ocenianych właściwości, 3) niemożliwości prowadzenia badań ze względów etycznych - Prezes Urzędu może wydać pozwolenie na dopuszczenie do obrotu pod warunkami określonymi w ust. 2. 2.Prezes Urzędu może wydać pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, o ile: 1) podmiot odpowiedzialny w terminie określonym przez Prezesa Urzędu zakończy program badań, których wynik stanowi podstawę ponownej oceny skuteczności i bezpieczeństwa, oraz 2) produkt leczniczy będzie dostępny wyłącznie na zlecenie i podawany pod bezpośrednią kontrolą lekarza, oraz 3) Charakterystyka Produktu Leczniczego i ulotka zawierają informacje, że dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego zostało dokonane na podstawie niepełnych wyników badań."; 7) w art. 18: a) ust. 1a otrzymuje brzmienie: "1a.Po złożeniu wniosku Prezes Urzędu w terminie 30 dni dokonuje badania formalnego wniosku. Badanie formalne polega na sprawdzeniu, czy wniosek zawiera wszystkie elementy oraz czy przedłożone zostały wszystkie dodatkowe dokumenty przewidziane przepisami niniejszego rozdziału. W przypadku stwierdzenia braków formalnych Prezes Urzędu wzywa wnioskodawcę do ich uzupełnienia.", b) ust. 5 otrzymuje brzmienie: "5.Prezes Urzędu wydaje postanowienie o zawieszeniu biegu terminu w przypadku, o którym mowa w ust. 4."; 8) art. 19 otrzymuje brzmienie: "Art. 19. 1.Jeżeli podmiot odpowiedzialny złoży w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym wniosek o wszczęcie procedury wzajemnego uznania, mającej na celu dopuszczenie do obrotu pro duktu leczniczego na podstawie pozwolenia wydanego przez właściwy organ państwa referencyjnego i złoży do Prezesa Urzędu wniosek o wydanie pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego w trybie procedury wzajemnego uznania, Prezes Urzędu zawiesza postępowanie o dopuszczenie do obrotu tego produktu i występuje do właściwego organu państwa referencyjnego o przesłanie raportu oceniającego. 2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera dane, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 2, oraz deklarację zgodności składanej dokumentacji z dokumentacją będącą przedmiotem raportu oceniającego. 3. Wniosek i dokumenty, o których mowa w ust. 2, mogą być przedstawiane w języku polskim lub angielskim, z wyjątkiem Charakterystyki Produktu Leczniczego, wzorów opakowań bezpośrednich i zewnętrznych oraz ulotki, które przedstawia się w języku polskim. 4. Jeżeli w toku prowadzonego postępowania o dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego Prezes Urzędu poweźmie informację, że w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym zostało wszczęte postępowanie o dopuszczenie do obrotu tego produktu leczniczego, może zawiesić postępowanie o dopuszczenie do obrotu tego produktu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i może wystąpić do tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym o przesłanie raportu oceniającego. 5. Jeżeli w toku prowadzonego postępowania o dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego Prezes Urzędu poweźmie informację, że produkt leczniczy został już dopuszczony do obrotu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zawiesza postępowanie o dopuszczenie do obrotu tego produktu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i występuje do tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym o przesłanie raportu oceniającego. 6. Prezes Urzędu uznaje pozwolenie na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego wydane przez właściwy organ państwa referencyjnego w ciągu 90 dni od dnia otrzymania raportu oceniającego. Prezes Urzędu informuje o uznaniu właściwy organ państwa referencyjnego oraz pozostałych państw biorących udział w procedurze wzajemnego uznawania, Europejską Agencję Oceny Leków oraz podmiot odpowiedzialny. 7. Jeżeli w toku procedury wzajemnego uznania powstaną uzasadnione wątpliwości, że pozwolenie na dopuszczenie do obrotu lub zmiana danych objętych tym pozwoleniem, lub zmiana dokumentacji będącej podstawą tego pozwolenia, może spowodować zagrożenie dla zdrowia publicznego Prezes Urzędu wszczyna procedurę wyjaśniającą określoną w przepisach Unii Euro pejskiej. 8. W ciągu 30 dni od dnia uznania przez Prezesa Urzędu pozwolenia wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym wydaje on pozwolenie na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego na terytorium Rzeczy pospolitej Polskiej. 9. Jeżeli pozwolenie na dopuszczenie do obrotu wydane na podstawie art. 7 ust. 2 stanowić ma podstawę do wydania pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, Prezes Urzędu przesyła do właściwego organu tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym raport oceniający, uwzględniając ewentualne uzupełnienia w ciągu 90 dni od wystąpienia organu właściwego tego państwa lub wystąpienia w formie wniosku o aktualizację lub przygotowanie raportu oceniającego przed złożeniem wniosku o wszczęcie procedury wzajemnego uznania."; 9) art. 19a otrzymuje brzmienie: "Art. 19a. 1. Jeżeli złożono kilka wniosków o wydanie pozwo lenia na dopuszczenie do obrotu tego samego produktu leczniczego w kilku państwach członkowskich Unii Europejskiej i państwa te podjęły różne decyzje w kwestii dopuszczenia do obrotu, zmian w dokumentacji dotyczącej dopuszczenia do obrotu tego produktu lub przedłużenia ważności pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, Prezes Urzędu lub podmiot odpowiedzialny wszczyna procedurę wyjaśniającą, określoną w przepi sach Unii Europejskiej dotyczących wzajemnego uznania. 2. Prezes Urzędu lub podmiot odpowiedzialny, w celu ujednolicenia oceny danych objętych pozwoleniem oraz oceny danych w dokumentacji stanowiącej podstawę wydania tego pozwolenia, mogą wszcząć procedurę wyjaśniającą przed wydaniem, cofnięciem albo zmianą danych objętych pozwoleniem oraz zmianą dokumentacji będącej podstawą wydania pozwolenia, uwzględniając w szczególności informacje z zakresu monitorowania działań niepożądanych."; 10) w art. 21a: a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie: "1.Wniosek o wydanie pozwolenia na import równoległy albo wniosek o zmianę w pozwoleniu składa się do Prezesa Urzędu. 2.Wydanie pozwolenia na import równoległy, odmowa wydania pozwolenia, zmiana w pozwoleniu albo cofnięcie pozwolenia dokonywane jest w drodze decyzji wydawanej przez Prezesa Urzędu.", b) ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie: "5.W przypadku gdy Prezes Urzędu nie jest w stanie, na podstawie posiadanej dokumentacji, rozstrzygnąć, czy różnice między produktem leczniczym z importu równoległego a produktem leczniczym posiadającym pozwolenie na dopuszczenie do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogłyby być uznane za istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa lub skuteczności tego produktu, występuje do odpowiednich władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, z którego produkt leczniczy jest sprowadzany, o dodatkową dokumentację, inną niż określoną w ust. 7 i 8. 6. Jeżeli Prezes Urzędu uzna, że różnice między produktem leczniczym z importu równoległego a produktem leczniczym posiadającym pozwolenie na dopuszczenie do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są istotne i mogą stwarzać zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi lub zwierząt, odmawia wydania pozwolenia na import równoległy tego produktu leczniczego albo wprowadzenia zmian w pozwoleniu na import równoległy."; 11) w art. 28 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2.Rejestr, o którym mowa w ust. 1, prowadzi Prezes Urzędu. Prezes Urzędu wydaje decyzje o odmowie udostępnienia Rejestru."; 12) w art. 30: a) w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: "Prezes Urzędu wydaje decyzję o odmowie wydania pozwolenia, jeżeli:", b) w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: "Ponadto Prezes Urzędu wydaje decyzję o odmowie wydania pozwolenia na dopuszczenie do obrotu immunologicznego produktu leczniczego stosowanego wyłącznie u zwierząt, jeżeli:", c) ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie: "4.Prezes Urzędu wydaje decyzję o odmowie przedłużenia ważności pozwolenia, z przyczyn określonych w ust. 1 lub 2. 5. Jeżeli Prezes Urzędu w postępowaniu o dopuszczenie do obrotu prowadzonym na podstawie art. 19 ust. 1 uzna, że produkt leczniczy z przyczyn wymienionych w ust. 1 nie powinien być dopuszczony do obrotu, występuje do władz Unii Europejskiej o wszczęcie odpowiedniej procedury."; 13) w art. 31 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1.Zmiana danych objętych pozwoleniem oraz zmiany dokumentacji będącej podstawą wydania pozwolenia dokonywane są przez Prezesa Urzędu na wniosek podmiotu odpowiedzialnego."; 14) w art. 32 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1.W przypadku zmiany podmiotu odpowiedzialnego Prezes Urzędu wydaje nowe pozwolenie na podstawie wniosku osoby wstępującej w prawa i obowiązki dotychczasowego podmiotu odpowiedzialnego. Decyzja wydana na rzecz nowego podmiotu odpowiedzialnego wchodzi w życie nie później niż 6 miesięcy od dnia jej wydania. Nowe pozwolenie jest wydawane nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku i zachowuje dotychczasowy numer oraz kod zgodny z systemem EAN UCC."; 15) w art. 33: a) w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: "Prezes Urzędu cofa pozwolenie w razie:", b) ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3.O cofnięciu pozwolenia Prezes Urzędu powiadamia Radę lub Komisję Europejską."; 16) w art. 37b w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie: "1) porównano możliwe do przewidzenia ryzyko i niedogodności z przewidywanymi korzyściami dla poszczególnych uczestników badania klinicznego oraz dla obecnych i przyszłych pacjentów, a komisja bioetyczna, o której mowa w art. 29 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, oraz Prezes Urzędu uznali, że przewidywane korzyści tera peutyczne oraz korzyści dla zdrowia publicznego usprawiedliwiają dopuszczenie ryzyka, przy czym badanie kliniczne może być kontynuowane tylko wtedy, gdy zgodność z protokołem badania jest stale monitorowana,"; 17) w art. 37l ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie: "1. Badanie kliniczne można rozpocząć, jeżeli komisja bio etyczna wydała pozytywną opinię w sprawie prowadzenia badania oraz Prezes Urzędu wydał pozwolenie na prowadzenie badania klinicznego. 2. Badanie kliniczne można rozpocząć również, jeżeli Prezes Urzędu nie wydał w terminie określonym w art. 37p ust. 1 pozwolenia na prowadzenie badania klinicznego."; 18) w art. 37m ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Wniosek o rozpoczęcie badania klinicznego sponsor albo badacz składa do Prezesa Urzędu."; 19) art. 37n otrzymuje brzmienie: "Art. 37. 1.Jeżeli złożona dokumentacja, o której mowa w art. 37m, wymaga uzupełnienia, Prezes Urzędu wyznacza sponsorowi albo badaczowi termin do jej uzupełnienia, z pouczeniem, że brak uzupełnienia spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. 2. W trakcie postępowania o wydanie pozwolenia na prowadzenie badania klinicznego, Prezes Urzędu może jednorazowo żądać od sponsora albo badacza dostarczenia informacji uzupełniających, niezbędnych do wydania pozwolenia. Termin na przekazanie informacji uzupełniających nie może przekraczać 90 dni."; 20) w art. 37p ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Wydania pozwolenia na prowadzenie badania klinicznego albo odmowy wydania takiego pozwolenia Prezes Urzędu dokonuje w terminie nie dłuższym niż 60 dni."; 21) w art. 37t ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Komisja bioetyczna, w terminie nie dłuższym niż 60 dni, przedstawia opinię sponsorowi albo badaczowi oraz Prezesowi Urzędu."; 22) w art. 37x: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Dokonanie istotnych i mających wpływ na bezpieczeństwo uczestników badania klinicznego zmian w protokole badania klinicznego, po rozpoczęciu badania, wymaga uzyskania w tym zakresie opinii komisji bioetycznej, która wyraziła opinię o tym badaniu, oraz wyrażenia zgody przez Prezesa Urzędu.", b) ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Dokonanie zmian, o których mowa w ust. 1, można również wprowadzić, jeżeli Prezes Urzędu nie wyda zgody w terminie, o którym mowa w ust. 2."; 23) art. 37ab otrzymuje brzmienie: "Art. 37ab. 1. O zakończeniu badania klinicznego prowadzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, sponsor informuje komisję bioetyczną, która wydała opinię o badaniu oraz Prezesa Urzędu w terminie 90 dni od dnia zakończenia badania klinicznego. 2. W przypadku zakończenia badania klinicznego przed upływem zadeklarowanego terminu, sponsor informuje komisję bioetyczną, która wydała opinię o tym badaniu klinicznym, oraz Prezesa Urzędu, w ter minie 15 dni od dnia zakończenia tego badania, i podaje przyczyny wcześniejszego zakończenia badania klinicznego."; 24) art. 37ac otrzymuje brzmienie: "Art. 37ac. 1.Jeżeli istnieje uzasadnione podejrzenie, że warunki określone w pozwoleniu na prowadzenie badania klinicznego przestały być spełniane lub uzyskane informacje poddają w wątpliwość bezpie czeństwo lub naukową zasadność prowadzonego badania klinicznego, Prezes Urzędu może: 1) wydać decyzję o zawieszeniu badania klinicznego; 2) cofnąć pozwolenie na prowadzenie badania klinicznego; 3) wskazać działania, jakie muszą być podjęte, aby badanie mogło być kontynuowane. 2.Jeżeli nie występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa uczestników badania klinicznego, przed wydaniem decyzji, o których mowa w ust. 1, Prezes Urzędu zwraca się do sponsora i badacza o zajęcie stanowiska w terminie 7 dni. 3.O podjęciu decyzji, o których mowa w ust. 1, Prezes Urzędu powiadamia sponsora, państwa uczestniczące w badaniu klinicznym, komisję bioetyczną, która wydała opinię o tym badaniu klinicznym, Europejską Agencję Oceny Produktów Leczniczych oraz Komisję Europejską."; 25) art. 37af otrzymuje brzmienie: "Art. 37af. Prezes Urzędu współpracuje z Komisją Europejską, Europejską Agencją Oceny Produktów Leczniczych oraz właściwymi organami państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym w zakresie przeprowadzenia kontroli badań klinicznych. Prezes Urzędu może wystąpić do Komisji Europejskiej z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli w państwie spoza obszaru państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym."; 26) w art. 37ah: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Sponsor albo badacz występuje z wnioskiem o wydanie pozwolenia na przeprowadzenie badania klinicznego weterynaryjnego do Prezesa Urzędu.", b) ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie: "4. Badanie kliniczne weterynaryjne można rozpocząć lub prowadzić po uzyskaniu pozwolenia wydanego przez Prezesa Urzędu, jeżeli stwierdzi, że proponowane badanie kliniczne jest zgodne z wymaganiami Dobrej Praktyki Klinicznej Weterynaryjnej. Prezes Urzędu wydaje pozwolenie lub odmawia jego wydania w drodze decyzji. 5. Prezes Urzędu dokonuje wpisu do Centralnej Ewidencji Badań Klinicznych badania klinicznego weterynaryjnego, które uzyskało pozwolenie albo jego odmowę."; 27) w art. 37ai ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3 Jeżeli badanie kliniczne badanego produktu leczniczego weterynaryjnego zagraża życiu lub zdrowiu zwierząt poddanych badaniu klinicznemu weterynaryjnemu lub jest prowadzone niezgodnie z protokołem badań klinicznych weterynaryjnych, lub posiada znikomą wartość naukową, Prezes Urzędu, w drodze decyzji, nakazuje wstrzymanie lub przerwanie badania klinicznego weterynaryjnego."; 28) w art. 38 ust. 5 otrzymuje brzmienie: "5. O decyzji, o której mowa w ust. 4 pkt 1, Główny Inspektor Farmaceutyczny informuje Prezesa Urzędu."; 29) w art. 43 ust. 4 otrzymuje brzmienie: "4. Główny Inspektor Farmaceutyczny powiadamia Prezesa Urzędu o cofnięciu zezwolenia albo cofnięciu uznania zezwolenia."; 30) w art. 68 ust. 5 otrzymuje brzmienie: "5. Nie wymaga zgody Prezesa Urzędu przywóz z zagranicy produktu leczniczego na własne potrzeby lecznicze w liczbie nieprzekraczającej pięciu najmniejszych opa kowań.". Art. 15. W ustawie z dnia 6 września 2001 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo farmaceutyczne, ustawę o wyrobach medycznych oraz ustawę o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (Dz. U. Nr 126, poz. 1382, z późn. zm.)[5] wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 14: a) ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie: "4. Przedłużenie lub odmowa przedłużenia ważności pozwolenia, o którym mowa w ust. 1, dokonywane są przez Prezesa Urzędu w drodze decyzji. Odmowa wydania decyzji o przedłużeniu ważności pozwolenia może nastąpić wyłącznie w przypadkach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2-5 i ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne. 5. Jeżeli podmiot odpowiedzialny nie posiada dokumentacji zgodnej z wymaganiami ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne, Prezes Urzędu wydaje decyzję o przedłużeniu okresu ważności pozwolenia, określając w niej termin uzupełnienia dokumentacji zgodnej z wymaga niami tej ustawy.", b) ust. 6 otrzymuje brzmienie: "6. Jeżeli Prezes Urzędu nie może wydać decyzji w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, wydaje decyzję o przedłużeniu terminu ważności pozwolenia na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy."; 2) uchyla się art. 25. Art. 16. W ustawie z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych (Dz. U. Nr 175, poz. 1433, z 2003 r. Nr 189, poz. 1852, z 2004 r. Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr …, poz. …) wprowadza się następujące zmiany: 1) art. 5 otrzymuje brzmienie: "Art. 5. 1. Pozwolenie wydaje oraz wpisu do rejestru dokonuje Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, zwany dalej "Prezesem Urzędu", na okres nie dłuższy niż 10 lat, licząc od dnia pierwszego albo kolejnego wpisu substancji czynnej do wykazów, o których mowa w art. 6 ust. 3 pkt 1 i 2, i nieprzekraczający terminu ważności określonego dla danej substancji czynnej w tych wykazach. 2. Prezes Urzędu, po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1, może przedłużyć ważność pozwolenia oraz wydać wpis do rejestru po sprawdzeniu, że spełnione są warunki, o których mowa w art. 9 ust. 1. 3. W uzasadnionych przypadkach Prezes Urzędu, na wniosek wnioskodawcy, może przedłużyć ważność pozwolenia na okres niezbędny do dokonania czynności, o których mowa w ust. 2, nie dłużej niż na okres roku."; 2) w art. 7: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Wnioski o wydanie pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru, zmiany danych stanowiących podstawę wydania pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru, przedłużenie terminu ważności pozwolenia, pozwo lenia tymczasowego albo wpisu do rejestru, podmiot odpowiedzialny za wprowadzenie produktu biobójczego lub substancji czynnej do obrotu, zwany dalej "podmiotem odpowiedzialnym", składa do Prezesa Urzędu.", b) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie: "3. Prezes Urzędu wydaje pozwolenie albo wpis do rejestru na podstawie dokumentów stwierdzających, że wniosek o wydanie pozwolenia albo wpisu do rejestru i przedstawiona dokumentacja odpowiadają warunkom określonym w art. 8 ust. 2 albo ust. 3 oraz w art. 9 ust. 1. 4. Prezes Urzędu wydaje pozwolenie tymczasowe na podstawie dokumentów stwierdzających, że wniosek o wydanie pozwolenia tymczasowego i przedstawiona dokumentacja odpowiadają warunkom określonym w art. 8 ust. 1 i 3 oraz w art. 9 ust. 1 pkt 2-7."; 3) w art. 9 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: "Prezes Urzędu wydaje pozwolenie albo wpis do rejestru, jeżeli są spełnione następujące warunki:"; 4) w art. 11 ust. 2-4 otrzymują brzmienie: "2. O wszczęciu postępowania w sprawie uchylenia pozwolenia albo wpisu do rejestru z przyczyn określonych w ust. 1, Prezes Urzędu zawiadamia podmiot odpowiedzialny, wzywając go, w razie potrzeby, do złożenia dodatkowych wyjaśnień w terminie 30 dni. 3. Prezes Urzędu uchyla pozwolenie albo wpis do rejestru bez zachowania warunków, o których mowa w ust. 2, jeżeli produkt biobójczy stwarza bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia ludzi, zwierząt lub środowiska. Decyzji w sprawie uchylenia pozwolenia albo wpisu do rejestru nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności. 4. Prezes Urzędu w decyzji o uchyleniu pozwolenia albo wpisu do rejestru może, w szczególnych przypadkach, na wniosek podmiotu odpowiedzialnego, wyznaczyć dodatkowy termin na usunięcie, zmagazynowanie, sprzedaż albo zużycie istniejących zapasów."; 5) w art. 13 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie: "2. Prezes Urzędu wydaje pozwolenie tymczasowe, na okres nieprzekraczający 3 lat, jeżeli żadne z państw członkowskich Unii Europejskiej nie zgłosiło zastrzeżeń do oceny przekazanej zgodnie z art. 36 ust. 1. 3. Jeżeli procedura umieszczenia substancji czynnej w wykazach, o których mowa w art. 6 ust. 3 pkt 1 i 2, nie została zakończona przed upływem terminu 3 lat, Prezes Urzędu może przedłużyć ważność pozwolenia tymczasowego na okres nie dłuższy niż rok. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio."; 6) w art. 14: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. W przypadku wystąpienia nieprzewidzianego zagrożenia ze strony organizmów szkodliwych, których zwalczanie jest nieskuteczne za pomocą produktów biobójczych wprowadzonych do obrotu, Prezes Urzędu może wydać decyzję administracyjną na doraźne wprowadzenie do obrotu produktu biobójczego zawierającego substancję niezamieszczoną w wykazach określonych w art. 6 ust. 3 pkt 1 i 2 i bez zachowania warunków określonych w art. 4 ust. 2 i w art. 9 ust. 1, na okres nieprzekraczający 120 dni.", b) ust. 4 otrzymuje brzmienie: "4. Prezes Urzędu powiadamia każdorazowo organy kompetentne państw członkowskich Unii Europejskiej, organy kompetentne państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i Komisję Europejską o wydaniu decyzji, o której mowa w ust. 1, i udostępnia odnoszące się do tej decyzji informacje, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 1 i 3-10."; 7) w art. 19a ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Zmiana danych objętych pozwoleniem albo wpisem do rejestru oraz zmiana dokumentacji będącej podstawą wydania pozwolenia albo wpisu do rejestru są dokonywane przez Prezesa Urzędu na wniosek podmiotu odpowiedzialnego."; 8) w art. 19b ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. W przypadku zmiany podmiotu odpowiedzialnego Prezes Urzędu wydaje nowe pozwolenie albo pozwolenie tymczasowe albo wpis do rejestru na podstawie wniosku o zmianę podmiotu odpowiedzialnego osoby wstępującej w prawa i obowiązki dotychczasowego podmiotu odpowiedzialnego."; 9) w art. 28 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: "Prezes Urzędu występuje z wnioskiem do Komisji Europejskiej o wpisanie substancji czynnej produktu biobójczego do ewidencji substancji czynnych na wstępny okres 10 lat, jeżeli:"; 10) art. 29 otrzymuje brzmienie: "Art. 29. Prezes Urzędu odmawia wystąpienia z wnioskiem, o którym mowa w art. 28, jeżeli substancja czynna przeznaczona do zastosowania w produktach biobójczych niskiego ryzyka została sklasyfikowana zgodnie z przepisami o substancjach i preparatach chemicznych jako rakotwórcza, mutagenna, działająca szkodliwie na rozrodczość, uczulająca, ulegająca biokumulacji albo ulegająca długotrwałemu rozkładowi w środowisku."; 11) art. 30 otrzymuje brzmienie: "Art. 30. Prezes Urzędu udostępnia, na wniosek Komisji Europejskiej, dokumentację dotyczącą substancji czynnej, która spełnia warunki, o których mowa w art. 28."; 12) w art. 31 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: "Prezes Urzędu może odmówić wystąpienia z wnioskiem, o którym mowa w art. 28, albo wystąpić z wnioskiem o usunięcie substancji czynnej z ewidencji substancji czynnych, jeżeli:"; 13) w art. 33 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: "Prezes Urzędu występuje o dokonanie wpisu lub zmian w istniejącym już wpisie substancji czynnej produktu bio bójczego w ewidencji substancji czynnych Komisji Europejskiej po zweryfikowaniu dokumentacji i uznaniu, że spełnia ona wymagania, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2-7, w przy padkach gdy podmiot odpowiedzialny złożył następujące dokumenty:"; 14) art. 34 otrzymuje brzmienie: "Art. 34. 1. Prezes Urzędu może wystąpić do właściwego organu Komisji Europejskiej z wnioskiem o przedłużenie ważności wpisu substancji czynnej produktu biobójczego do ewidencji substancji czynnych na kolejny okres nieprzekraczający 10 lat. 2. Prezes Urzędu może wystąpić do właściwego organu Komisji Europejskiej z wnioskiem o dokonanie przeglądu wpisu substancji czynnej produktu biobójczego do ewidencji substancji czynnych na skutek nowych informacji, że nie są spełnione warunki określone w art. 28 i 29. 3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, Prezes Urzędu może wystąpić do właściwego organu Komisji Europejskiej z wnioskiem o przedłużenie ważności wpisu do ewidencji na okres niezbędny dla określenia, czy substancja czynna spełnia wymagania określone w ustawie."; 15) art. 35 otrzymuje brzmienie: "Art. 35. Jeżeli substancja czynna zostanie usunięta z ewidencji substancji czynnych, Prezes Urzędu wyda, w terminie nie dłuższym niż 4 lata od daty usunięcia tej substancji z ewidencji substancji czynnych, zakaz wprowadzania do obrotu na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej produktu biobójczego, który zawiera substancję czynną usuniętą z ewidencji."; 16) art. 36 otrzymuje brzmienie: "Art. 36. 1. Prezes Urzędu, w terminie nie dłuższym niż 12 mie sięcy od dnia złożenia dokumentacji dla substancji czynnej, dokonuje oceny i przekazuje Komisji Europejskiej, państwom członkowskim Unii Europejskiej i państwom członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wol nym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz podmiotowi dpowiedzialnemu kopię tej oceny, łącznie z wnioskiem o dokonanie wpisu substancji czynnej produktu biobójczego do ewidencji substancji czynnych, albo odmowę wystąpienia z wnioskiem o dokonanie takiego wpisu do ewidencji. 2. Jeżeli w czasie oceny dokumentacji zaistnieje potrzeba uzupełnienia jej o dodatkowe dane niezbędne do dokonania pełnej oceny, Prezes Urzędu zwraca się do podmiotu odpowiedzialnego o ich udostępnienie. W takim przypadku bieg terminu, o którym mowa w ust. 1, zawiesza się do dnia otrzymania dodatkowych danych. 3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, Prezes Urzędu informuje państwa członkowskie Unii Europejskiej, państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i Komisję Europejską w tym samym terminie, w jakim wystąpił do podmiotu odpowiedzialnego o udostępnienie dodatkowych danych."; 17) art. 39 otrzymuje brzmienie: "Art. 39. W przypadku produktu biobójczego, na który zostało wydane pozwolenie lub wpis do rejestru, Prezes Urzędu, z uwzględnieniem art. 37 i 38, może wyrazić zgodę na powołanie się przez inny podmiot występujący o wydanie pozwolenia albo wpisu do rejestru na dane dostarczone przez podmiot odpowiedzialny, jeżeli ten podmiot udowodni, że produkt biobójczy jest podobny oraz że zawiera te same substancje czynne, włączając w to stopień czystości i rodzaj zanieczyszczeń."; 18) w art. 50 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Jeżeli podmiot odpowiedzialny wystąpi z wnioskiem o wydanie pozwolenia albo wpisu do rejestru produktu biobójczego, na który uzyskał pozwolenie albo wpis do rejestru w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, Prezes Urzędu jest obowiązany do wydania pozwolenia albo wpisu do rejestru, pod warunkiem, że substancja czynna tego produktu biobójczego spełnia warunki, o których mowa w art. 9 ust. 1."; 19) w art. 52 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Jeżeli Prezes Urzędu stwierdzi, że produkt biobójczy stwarzający niewielkie zagrożenie, który został wpisany do rejestru w państwie członkowskim Unii Europejskiej, nie odpowiada definicji, o której mowa w art. 3 pkt 2, może tymczasowo odmówić wpisania do rejestru tego produktu, niezwłocznie powiadamiając o tym fakcie organ odpowiedzialny za ocenę dokumentacji tego produktu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej."; 20) w art. 53 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Prezes Urzędu, w razie stwierdzenia, że produkt biobójczy, na który zostało wydane pozwolenie albo wpis do rejestru w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej nie spełnia warunków określonych w art. 9 ust. 1 pkt 1, może odmówić wydania na ten produkt biobójczy pozwolenia albo wpisu do rejestru albo też ograniczyć zakres stosowania tego produktu biobójczego, powiadamiając o tym Komisję Europejską, pozostałe państwa członkowskie Unii Europejskiej i podmiot odpowiedzialny."; 21) w art. 54: a) ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Pozwolenie na obrót produktem biobójczym, o którym mowa w ust. 1, zwane dalej "pozwoleniem na obrót", wydaje Prezes Urzędu na wniosek podmiotu odpowiedzialnego.", b) uchyla się ust. 3, c) w ust. 4 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: "Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera:". Art. 17. W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, zwany dalej "Prezesem Urzędu", może, w wyjątkowych przypadkach, w drodze decyzji, dopuścić do używania bez konieczności przeprowadzenia pro cedur oceny zgodności, o których mowa w rozdziale 4, pojedyncze egzemplarze wyrobów medycznych, jeżeli ich zastosowanie jest niezbędne dla ratowania życia lub zdrowia pacjenta."; świadectwa wolnej sprzedaży 2) po art. 12 dodaje się art. 12a w brzmieniu: "Art. 12a. 1. Na wniosek wytwórcy albo autoryzowanego przedstawiciela, mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Prezes Urzędu wydaje świadectwo wolnej sprzedaży, potwierdzające, że wyrób medyczny spełnia wymagania określone w ustawie. 2. Złożenie wniosku o wydanie świadectwa podlega opłacie, która stanowi dochód budżetu państwa. 3. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku o wydanie dla wyrobów medycznych, wykaz dokumentacji dołączanej do wniosku, wzór świadectwa wolnej sprzedaży dla wyrobów medycznych oraz wysokość opłaty, uwzględniając klasyfikację, kwalifikację i przeznaczenie wyrobu medycznego, system jakości wytwórcy oraz bezpieczeństwo, a także ochronę życia i zdrowia pacjentów."; 3) art. 15 otrzymuje brzmienie: "Art. 15. Klasyfikację i kwalifikację wyrobu medycznego przeprowadza wytwórca. Rozbieżności co do klasyfikacji wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i jego wyposażenia między wytwórcą a jednostką notyfikowaną autoryzowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia rozstrzyga Prezes Urzędu.". Art. 18. W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach stosowanych w medycynie weterynaryjnej (Dz. U. Nr 93, poz. 893) wprowadza się następujące zmiany: 1) art. 9. otrzymuje brzmienie: "Art. 9. Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, zwany dalej "Prezesem Urzędu", na wniosek ministra właściwego do spraw rolnictwa, może, w drodze decyzji, dopuścić do używania, w wyjątkowych przypadkach, bez konieczności spełnienia wymagań, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2, wyrób stosowany w medycynie weterynaryjnej, jeżeli jego zastosowanie jest niezbędne dla ratowania życia lub zdrowia zwierząt."; 2) w art. 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Prezes Urzędu prowadzi Rejestr Wyrobów Stosowanych w Medycynie Weterynaryjnej, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 8, 9 i 11.". Art. 19. 1. Z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy: 1) Prezes Urzędu przejmuje prawa i obowiązki Prezesa Urzędu działającego na podstawie ustawy, o której mowa w art. 24; 2) Urząd wstępuje w prawa i obowiązki Urzędu działającego na podstawie ustawy, o której mowa w art. 24; 3) mienie Urzędu działającego na podstawie ustawy, o której mowa w art. 24, staje się z mocy prawa mieniem Urzędu; 4) pracownicy zatrudnieni w tym dniu w Urzędzie działającym na podstawie ustawy, o której mowa w art. 24, stają się z mocy prawa pracownikami Urzędu; 5) bilans zamknięcia Urzędu działającego na podstawie ustawy, o której mowa w art. 24, staje się bilansem otwarcia Urzędu. 2. Przejście praw i mienia Urzędu działającego na podstawie ustawy, o której mowa w art. 24, na Urząd następuje nieodpłatnie oraz jest wolne od podatków i opłat. Art. 20. 1. Prezes Urzędu powołany na podstawie ustawy, o której mowa w art. 24, wykonuje swoje obowiązki do czasu powołania Prezesa Urzędu na podstawie niniejszej ustawy. 2. Konkurs na stanowisko Prezesa Urzędu zostanie ogłoszony w terminie nie późniejszym niż 2 lata od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. 3. Wiceprezesi Urzędu powołani na podstawie ustawy, o której mowa w art. 24, wykonują swoje obowiązki do czasu powołania wiceprezesów Urzędu na podstawie niniejszej ustawy. Art. 21. 1. W przypadku gdy pracownik zatrudniony w Urzędzie działającym na podstawie ustawy, o której mowa w art. 24, w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy prowadzi działania określone w przepisach art. 12 ust. 1, jest obowiązany zastosować się do tych przepisów w terminie nie późniejszym niż 3 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy. 2. Prezes Urzędu, wiceprezesi Urzędu zajmujący te stanowiska w Urzędzie działającym na podstawie ustawy, o której mowa w art. 24, w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy są obowiązani zastosować się do przepisów niniejszej ustawy w terminie nie późniejszym niż 3 miesiące od dnia jej wejścia w życie. 3. Członkowie komisji, o których mowa w art. 10, pełniący tę funkcję w Urzędzie działającym na podstawie ustawy, o której mowa w art. 24, są obowiązani zastosować się do przepisów niniejszej ustawy w terminie nie późniejszym niż 3 miesiące od dnia jej wejścia w życie. 4. W przypadku niedochowania terminu, o którym mowa w ust. 1-3, stosuje się przepisy art. 12 ust. 8. 5. W przypadku gdy niedochowanie terminu, o którym mowa w ust. 1- 3, wynika z natury stosunku prawnego, przepisy art. 12 ust. 8 stosuje się po upływie tego terminu z poszanowaniem natury danego stosunku prawnego. 6. Prezes Urzędu, wiceprezesi Urzędu, członkowie Komisji, o których mowa w art. 10, oraz członkowie korpusu służby cywilnej, zatrudnieni w Urzędzie złożą pierwsze oświadczenia, o których mowa w art. 12 ust. 6, według stanu na dzień dokonywania oświadczenia, nie później niż w terminie 30 dni od dnia wejścia ustawy w życie. Art. 22. 1. Postępowania w sprawach indywidualnych, rozstrzyganych w drodze decyzji wydawanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, prowadzonych na podstawie ustaw, o których mowa w art. 14-17, wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, prowadzi się na podstawie dotychczasowych przepisów, z uwzględnieniem art. 8, z tym że kompetencje ministra właściwego do spraw zdrowia przejmuje Prezes Urzędu. 2. W przypadku decyzji wydanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia przed dniem wejścia w życie ustawy, na podstawie ustaw, o których mowa w art. 14-17, wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy rozpatruje minister właściwy do spraw zdrowia. Art. 23. 1. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy wymienionej w art. 24 zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych, na podstawie art. 11 ust. 8 niniejszej ustawy, nie dłużej jednak niż do dnia 1 stycznia 2006 r. 2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 4 ust. 7 ustawy wymienionej w art. 14 zachowują moc do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie art. 4 ust. 7 ustawy wymienionej w art. 14, w brzmieniu nadanym niniejsza ustawą, nie dłużej jednak niż do dnia 1 marca 2006 r. Art. 24. Traci moc ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (Dz. U. Nr 126, poz. 1379, z 2002 r. Nr 152, poz. 1263 oraz z 2004 r. Nr 93, poz. 896). Art. 25. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia. U Z A S A D N I E N I E W związku z przyjętym kierunkiem zmian w zakresie rozdzielenia rejestracji produktów leczniczych od refundacji leków przygotowano projekt ustawy o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Jego założeniem jest przekazanie kompetencji wydawania decyzji w sprawie dopuszczenia do obrotu produktów leczniczych Prezesowi Urzędu, który wydawałby pozwolenia na dopuszczenia do obrotu produktów leczniczych, pozwolenia na używanie wyrobów medycznych oraz pozwolenia na wprowadzenie do obrotu produktów biobójczych. Charakter przekazanych kompetencji, ich doniosła ranga oraz strategiczne znaczenie w zakresie ochrony zdrowia uzasadnia nadanie Prezesowi Urzędu rangi centralnego organu administracji rządowej. Jego rola i znaczenie w aparacie administracyjnym polegać będzie na trwałym i powtarzalnym spełnianiu funkcji administrowania - na podstawie i w granicach prawa - określonymi dziedzinami spraw. Zgodnie z przepisami projektowanej ustawy Prezes Urzędu jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach oceny jakości, skuteczności i bezpieczeństwa stosowania: 1) produktów leczniczych w zakresie określonym ustawą z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533, z późn. zm.), 2) wyrobów medycznych w zakresie określonym ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896), 3) wyrobów stosowanych w medycynie weterynaryjnej w zakresie określonym ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach stosowanych w medycynie weterynaryjnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 93, poz. 893), 4) produktów biobójczych w zakresie określonym ustawą z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych (Dz. U. Nr 175, poz. 1433, z 2003 r. Nr 189, poz.1852, z 2004 r. Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr ..., poz. ...). Prezes Urzędu jako centralny organ administracji rządowej, wyposażony we własne prawem przypisane kompetencje, będzie stanowił stabilny i ważny merytorycznie składnik administracji, zawiadujący szerokim kompleksem spraw i zadań. Przyjęte rozwiązanie przyczyni się do usprawnienia procesu rejestracji, a także do wyraźnego oddzielenia kompetencji dopuszczania do obrotu od wpisywania produktów leczniczych na listy leków refundowanych. Kadencja Prezesa trwa 5 lat. W celu zapewnienia objęcia stanowiska przez osobę o wysokich kwalifikacjach podtrzymano konkursowy tryb obsadzania tego stanowiska. Zaproponowane rozwiązania dają gwarancję do zobiektyzowania zarówno wymogów stawianych kandydatom na wymienione stanowisko, jak i trybu ich wyłaniania, co tym samym wpłynie na dobór fachowej kadry kierowniczej. Prezes Urzędu będzie kierował Urzędem oraz reprezentował go na zewnątrz. Propozycja jednoosobowego kierowania Urzędem przez Prezesa wynika z troski o przejrzystość odpowiedzialności za podejmowane działania. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1548, z późn. zm.) minister właściwy do spraw zdrowia sprawuje nadzór nad Prezesem Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Prezes Urzędu będzie działał przy pomocy czterech wiceprezesów, z tym że powołanie Wiceprezesa do Spraw Produktów Weterynaryjnych planuje się w nowym roku budżetowym. Organami opiniodawczo-doradczymi Prezesa są: Komisja do Spraw Produktów Leczniczych, Komisja do Spraw Produktów Leczniczych Weterynaryjnych, Komisja do Spraw Wyrobów Medycznych, Komisja do Spraw Produktów Biobójczych oraz Komisja Farmakopei. Jak wskazuje dotychczasowa praktyka w ramach Urzędu koniecznym jest wydzielenie pionu weterynaryjnego, który w kompetencjach swych miałby prowadzenie wszelkich spraw związanych z produktami leczniczymi weterynaryjnymi. Dlatego też na mocy przepisów przedmiotowego projektu, do dotychczas przewidzianych prawem organów opiniodawczo-doradczych Prezesa, dodano Komisję do Spraw Produktów Leczniczych Weterynaryjnych oraz przewidziano powołanie Wiceprezesa do Spraw Produktów Weterynaryjnych. Zgodnie z projektem ustawy członkom komisji będzie przysługiwać wynagrodzenie wypłacane w formie ryczałtu miesięcznego. Szczegółowe informacje dotyczące wysokości wynagrodzenia minister właściwy do spraw zdrowia określi w rozporządzeniu. Przewidywana kwota ryczałtu kształtować się będzie na poziomie około 2 200 zł brutto i nie przekroczy 2 500 zł. Określając ją Minister Zdrowia będzie miał na względzie między innymi fakt, że praca członków komisji nie będzie się sprowadzać jedynie do udziału w posiedzeniach, lecz członkowie tych komisji będą opiniować i rozstrzygać zaistniałe wątpliwości poza posiedzeniami komisji. Urząd będzie działał na podstawie ustawy i statutu nadanego, w drodze rozporządzenia, przez ministra właściwego do spraw zdrowia. Wprowadzone niniejszym projektem ustaw zmiany w ustawie - Prawo farmaceutyczne powodują przekazanie uprawnień i obowiązków Ministra Zdrowia dotyczących dopuszczenia do obrotu produktów leczniczych Prezesowi Urzędu. W zakresie jego kompetencji znajdzie się w szczególności prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach dopuszczenia do obrotu produktów leczniczych oraz produktów biobójczych, prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych związanych z prowadzeniem badania klinicznego, prowadzenie właściwych Rejestrów oraz Centralnej Ewidencji Badań Klinicznych, zbieranie raportów o działaniach niepożądanych oraz informacji o niepożądanych działaniach produktu leczniczego lub badanego produktu leczniczego, nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych, jego monitorowaniem oraz prowadzenie Centralnej Ewidencji zgłaszanych niepożądanych działań produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu, ogłaszanie w Dzienniku Urzędowym ministra właściwego do spraw zdrowia Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z oddzielnym wykazem produktów leczniczych weterynaryjnych, wydawanie biuletynu zawierającego wykaz produktów leczniczych, które uzyskały pozwolenie na dopuszczenie do obrotu, opracowywanie i wydawanie Farmakopei Polskiej, potwierdzanie okoliczności, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy wymienionej w art. 3 pkt 1 ustawy (import docelowy). Prezes Urzędu będzie również odpowiedzialny za sprawowanie nadzoru nad wyrobami medycznymi wytwarzanymi lub wprowadzonymi do obrotu i używania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, za wydawanie świadectw wolnej sprzedaży, przeprowadzanie oceny incydentów medycznych, powiadamianie Komisji Europejskiej oraz organów innych państw członkowskich Unii Europejskiej o wycofaniu z obrotu i używania oraz o decyzjach w sprawie zawieszenia użytkowania lub wprowadzania do obrotu i do używania wyrobu medycznego stwarzającego zagrożenie bezpieczeństwa stosowania, a także za występowanie z wnioskiem do Komisji Europejskiej o wpisanie substancji czynnej produktu biobójczego do ewidencji substancji czynnych, dokonanie stosownych zmian, przedłużenie ważności wpisu oraz o usunięcie wpisu substancji czynnej z ewidencji substancji czynnych. Projektowane przepisy mają również na celu implementację art. 126b dyrektywy 2001/83/WE w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi zmienionego dyrektywą 2004/27/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. Zgodnie z preambułą dyrektywy 2004/27/WE jest ona kolejnym etapem działań zmierzających do zapewnienia przejrzystości krajowej polityki lekowej. Nowym jej elementem jest wprowadzenie zakazu utrzymywania przez pracowników instytucji odpowiedzialnych za dopuszczenie produktów leczniczych do obrotu i nadzór nad nimi, powiązań finansowych, gospodarczych i innych, które mogłyby sprzyjać korupcji. W ramach implementacji przepisów wspominanej dyrektywy, zgodnie z projektem ustawy, Prezes Urzędu zobowiązany jest udostępnić do publicznej wiadomości decyzje, o których mowa w art. 7, z wyjątkiem decyzji, o których mowa w art. 7 pkt 1 lit. d, regulaminy związane z działaniem Urzędu, porządki obrad, przyjęte stanowiska, wyniki głosowań oraz protokoły z posiedzeń komisji, o których mowa w art. 10. Jednocześnie do publicznej wiadomości udostępnia się złożone w trakcie głosowania wyjaśnienia oraz opinie mniejszości. W projekcie ustawy przewidziano również konieczność corocznego składnia oświadczenia majątkowego, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. Nr 106, poz. 679, z późn. zm.) w trybie i na zasadach tam określonych. Wymóg ten przewidziano dla wszystkich członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w Urzędzie, bez względu na zajmowane stanowisko oraz dla członków Komisji, o których mowa w art. 10. Prezes Urzędu oraz wiceprezesi Urzędu oświadczenia takie składać będą z tytułu zajmowania kierowniczego stanowiska państwowego z mocy wspomnianej ustawy. Oprócz zakazów wynikających z ustawy o służbie cywilnej określono szczegółowe zakazy z uwagi na specyfikę działania Urzędu. Zgodnie z przepisami projektowanej ustawy Prezes Urzędu corocznie - do dnia 31 marca, składa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia sprawozdanie ze swojej działalności. Jednocześnie zaproponowano, aby Prezes Urzędu przejął prawa i obowiązki Prezesa Urzędu działającego na podstawie dotychczasowej ustawy oraz aby nowo utworzona jednostka przejęła prawa i obowiązki dotychczasowego Urzędu. Mienie Urzędu działającego na podstawie dotychczasowej ustawy, staje się z mocy prawa mieniem Urzędu, natomiast dotychczasowi pracownicy Urzędu stają się, z mocy prawa, pracownikami Urzędu powołanego niniejszą ustawą. W celu zapewnienia spójności przepisów w zakresie oceny jakości, skuteczności i bezpieczeństwa stosowania produktów leczniczych, wyrobów medycznych, wyrobów stosowanych w medycynie weterynaryjnej oraz produktów biobójczych wprowadzono konieczne zmiany w ustawach wymienianych w art. 3 ustawy. W związku przyjęciem przez Radę Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy o produktach biobójczych, który implementuje przepisy prawa europejskiego, w niniejszym projekcie ustawy przy dokonywaniu niezbędnych zmian kompetencyjnych w ustawie o produktach biobójczych odniesiono się do przepisów w brzmieniu przyjętym przez Radę Ministrów. Taki zabieg pozwoli uniknąć ewentualnej sytuacji polegającej na tym, że ustawa o produktach biobójczych przyjęta przez Radę Ministrów, a następnie uchwalona przez Sejm wchodzi w życie w pierwszej kolejności, zaś niniejszy projekt później, co spowodowałoby przywrócenia brzmienia przepisów ze stanu sprzed nowelizacji. Działanie takie wydaje się zasadne z punktu widzenia racjonalizacji procesu legislacyjnego. Zmiany proponowane w ustawie - Prawo farmaceutyczne wprowadzają również modyfikacje w upoważnieniu dla Ministra Zdrowia określonym w art. 4 ust. 7 przez rezygnację z konieczności ustalania tzw. negatywnego wykazu leków w ramach tzw. importu docelowego. Praktyka wykazała, że dotychczasowy sposób regulacji tego zagadnienia powodował praktyczną niewykonalność omawianego obowiązku, gdyż wiele leków niezarejestrowanych w Polsce znajduje zastosowanie w wyjątkowych przypadkach, a bezpieczeństwo ich stosowania i odpowiedzialność za ich ordynacje spoczywa na lekarzu prowadzącym leczenie. _______________________________________________________________________________ [1] Ustawa wdraża postanowienia dyrektywy 2004/27/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. zmieniającej dyrektywę 2001/83/WE w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi (Dz. Urz. UE L 136 z 30.04.2004). Ustawa zmienia ustawę z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533, z późn. zm.), ustawę z dnia 6 września 2001 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo farmaceutyczne, ustawę o wyrobach medycznych oraz ustawę o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (Dz. U. Nr 126, poz. 1382, z późn. zm.), ustawę z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych (Dz. U. Nr 175, poz. 1433, z 2003 r. Nr 189, poz.1852, z 2004 r. Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr …, poz. …), ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896), ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach stosowanych w medycynie weterynaryjnej (Dz. U. Nr 93, poz. 893). [2] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 69, poz. 625, Nr 91, poz. 877, Nr 92, poz. 882, Nr 93, poz. 896, Nr 173, poz. 1808, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703. [3] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 113, poz. 715 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z 2000 r. Nr 26, poz. 306, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 137, poz. 1302. [4] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 69, poz. 625, Nr 91, poz. 877, Nr 92, poz. 882, Nr 93, poz. 896, Nr 173, poz. 1808, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703. [5] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1801, z 2002 r. Nr 32, poz. 300 i Nr 152, poz. 1266 oraz z 2004 r. Nr 10, poz. 77, Nr 92, poz. 882 i Nr 93, poz. 896.