P r o j e k t USTAWA z dnia 2002 r. o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne Art. 1. W ustawie z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 73, poz. 852, z 2001 r. Nr 122, poz. 1321 i Nr 154, poz. 1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 74, poz. 676) wprowadza się następujące zmiany: 1) art. 2 otrzymuje brzmienie: "Art. 2. Określenia użyte w ustawie oznaczają: 1) abonent - podmiot, który jest stroną umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, zawartej na piśmie z operatorem lub z podmiotem udostępniającym usługi telekomunikacyjne, 2) aparatura - urządzenia elektryczne i elektroniczne oraz instalacje i systemy, które zawierają podzespoły elektryczne lub elektroniczne, 3) dzierżawa łączy telekomunikacyjnych - usługę telekomunikacyjną polegającą na zapewnianiu możliwości transmisji sygnałów pomiędzy określonymi punktami sieci telekomunikacyjnej, bez komutacji wykonywanej na żądanie użytkownika lub przez niego nadzorowanej i z zachowaniem tej samej postaci sygnałów: wejściowego i wyjściowego, 4) dostęp do lokalnej pętli abonenckiej - możliwość korzystania z lokalnej pętli abonenckiej lub lokalnej podpętli abonenckiej pozwalająca na korzystanie z: a) pełnego pasma częstotliwości pętli abonenckiej - pełny dostęp do lokalnej pętli abonenckiej lub b) niegłosowego pasma częstotliwości pętli abonenckiej przy zachowaniu możliwości korzystania z lokalnej pętli abonenckiej przez jej operatora do świadczenia usług telefonicznych - współdzielony dostęp do lokalnej pętli abonenckiej, 5) eksploatacja sieci telekomunikacyjnych - faktyczne i bezpośrednie dysponowanie całością funkcji urządzeń i sieci zapewniających telekomunikację, 6) infrastruktura telekomunikacyjna - urządzenia telekomunikacyjne, nie będące urządzeniami końcowymi, linie, kanalizację, słupy, wieże, maszty, kable, przewody oraz osprzęt, wykorzystywane do zapewnienia telekomunikacji, 7) interoperacyjność sieci - zdolność sieci telekomunikacyjnych do efektywnej współpracy w celu zapewnienia wzajemnego dostępu użytkowników do usług świadczonych w tych sieciach, 8) kolokacja - udostępnianie fizycznej przestrzeni i urządzeń technicznych w celu umieszczenia i podłączenia niezbędnego sprzętu operatora podłączającego swoją sieć do sieci innego operatora lub korzystającego z dostępu do lokalnej pętli abonenckiej, 9) kompatybilność elektromagnetyczna - zdolność aparatury do zadowalającego działania w określonym środowisku elektromagnetycznym bez wprowadzania do tego środowiska niedopuszczalnych zaburzeń elektromagnetycznych, 10) komutacja - zestawianie połączeń przez wybór docelowego punktu zakończenia sieci spośród wielu możliwych zakończeń sieci, 11) lokalna pętla abonencka - obwód łączący zakończenie sieci bezpośrednio z punktem dostępu do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej, w szczególności z przełącznicą główną lub równoważnym urządzeniem, 12) lokalna podpętla abonencka - obwód łączący zakończenie sieci z pośrednim punktem dostępu do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej, w szczególności z koncentratorem lub innym urządzeniem dostępu pośredniego do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej, 13) międzynarodowe przepisy radiokomunikacyjne - przepisy dotyczące zadań oraz zasad wykonywania służb radiokomunikacyjnych, określone w umowach międzynarodowych ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską i ogłoszonych w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, 14) numer alarmowy - numer, ustalony w ustawie lub w planie numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych, przeznaczony dla inicjowania połączeń ze służbami powołanymi ustawowo do niesienia pomocy, 15) odporność na zaburzenia elektromagnetyczne - zdolność aparatury do działania zgodnie z przeznaczeniem bez ograniczania wykonywanych funkcji w obecności zaburzeń elektromagnetycznych, 16) operator - przedsiębiorcę, uprawnionego na podstawie odrębnych przepisów do wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzącego działalność polegającą na eksploatacji sieci publicznej lub świadczeniu usług telekomunikacyjnych w sieci publicznej, 17) operator publiczny - operatora wykonującego działalność telekomunikacyjną na podstawie zezwolenia telekomunikacyjnego, 18) połączenie sieci telekomunikacyjnych - fizyczne i funkcjonalne połączenie sieci telekomunikacyjnych, eksploatowanych przez tego samego operatora lub przez różnych operatorów, w celu zapewniania telekomunikacji użytkownikom tych sieci lub świadczenia usług telekomunikacyjnych zarówno przez operatorów łączonych sieci, jak i przez inne podmioty mające dostęp do sieci, 19) publiczna sieć telefoniczna - sieć publiczną stosującą techniki komutacji, wymagającą wykorzystania zasobów numeracji, 20) ruchoma publiczna sieć telefoniczna - publiczną sieć telefoniczną, w której zakończenia sieci nie mają stałej lokalizacji, 21) stacjonarna publiczna sieć telefoniczna - publiczną sieć telefoniczną, w której zakończenia sieci mają stałą lokalizację, 22) służba radiokomunikacyjna - nadawanie, przesyłanie lub odbiór fal radiowych dla wypełnienia zadań określonych dla danej służby w międzynarodowych przepisach radiokomunikacyjnych, 23) służba radiokomunikacyjna amatorska - służbę radiokomunikacyjną mającą na celu nawiązywanie wzajemnych łączności, badania techniczne oraz indywidualne szkolenie, wykonywane w celach niezarobkowych przez uprawnione osoby wyłącznie dla potrzeb własnych, 24) satelitarna stacja naziemna - urządzenie radiowe lub zestaw urządzeń radiowych, umieszczone na powierzchni Ziemi, przeznaczone do łączności z urządzeniami lub zestawami urządzeń, umieszczonymi na sztucznych satelitach Ziemi, 25) sieć publiczna - sieć telekomunikacyjną, nie będącą siecią wewnętrzną, służącą do świadczenia usług telekomunikacyjnych, 26) sieć telekomunikacyjna - urządzenia telekomunikacyjne i linie telekomunikacyjne, zestawione i połączone w sposób umożliwiający przekaz sygnałów pomiędzy określonymi zakończeniami sieci, za pomocą przewodów, fal radiowych bądź optycznych lub innych środków wykorzystujących energię elektromagnetyczną, 27) sieć wewnętrzna - sieć telekomunikacyjną eksploatowaną przez podmiot wyłącznie dla własnych potrzeb lub założoną w budynkach niemieszkalnych usytuowanych na terenie jednej nieruchomości gruntowej, 28) strefa numeracyjna - część obszaru kraju, dla którego ustalono wskaźnik strefy numeracyjnej w planie numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych, 29) telekomunikacja - nadawanie, odbiór lub transmisję informacji jakiejkolwiek natury za pomocą przewodów, fal radiowych bądź optycznych lub innych środków wykorzystujących energię elektromagnetyczną, 30) udostępnianie usług telekomunikacyjnych - działalność gospodarczą polegającą na zapewnianiu dostępu do usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatora, 31) urządzenie końcowe - urządzenie telekomunikacyjne lub jego podzespół przeznaczony do współpracy z siecią publiczną, dołączane bezpośrednio lub pośrednio do zakończenia sieci publicznej, 32) urządzenie telekomunikacyjne - urządzenie elektryczne lub elektroniczne przeznaczone do zapewniania telekomunikacji, 33) urządzenie radiowe - urządzenie telekomunikacyjne wykorzystujące fale radiowe, 34) usługa międzynarodowa - usługę telekomunikacyjną polegającą na transmisji lub kierowaniu sygnałów do zakończenia sieci lub jej punktu nie będącego zakończeniem sieci, zlokalizowanego poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, 35) usługa międzystrefowa - usługę telekomunikacyjną polegającą na transmisji lub kierowaniu sygnałów do zakończenia sieci zlokalizowanego w innej strefie numeracyjnej, 36) usługa telefoniczna - usługę telekomunikacyjną polegającą na bezpośredniej transmisji, za pomocą sieci publicznej wykorzystującej technikę komutacji lub sieci publicznych wykorzystujących techniki komutacji, sygnałów mowy, w czasie rzeczywistym, w taki sposób, że każdy użytkownik może użyć urządzenia końcowego dołączonego do określonego zakończenia sieci dla komunikowania się z innym użytkownikiem innego urządzenia końcowego, dołączonego do innego zakończenia sieci, 37) usługa telekomunikacyjna - działalność gospodarczą polegającą na transmisji lub kierowaniu sygnałów w sieciach telekomunikacyjnych, 38) użytkownik - podmiot korzystający z usług telekomunikacyjnych lub żądający ich świadczenia albo udostępniania takich usług, 39) użytkownik końcowy - podmiot korzystający z usług telekomunikacyjnych lub żądający ich świadczenia albo udostępniania, dla zaspokojenia własnych potrzeb, 40) zaburzenie elektromagnetyczne - dowolne zjawisko elektromagnetyczne, które może obniżyć jakość działania aparatury albo niekorzystnie wpłynąć na materię ożywioną i nieożywioną, 41) zakończenie sieci - punkt sieci telekomunikacyjnej przeznaczony do zapewniania użytkownikowi dostępu do sieci, 42) zasoby orbitalne - pozycje na orbicie geostacjonarnej lub orbity satelitarne, które są lub mogą być wykorzystywane do umieszczania sztucznych satelitów Ziemi przeznaczonych do zapewniania telekomunikacji."; 2) w art. 4: a) w ust. 1 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie: "1) komórki organizacyjne i jednostki organizacyjne nadzorowane lub podporządkowane Ministrowi Obrony Narodowej oraz organy i jednostki organizacyjne nadzorowane lub podległe ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych - dla własnych potrzeb, 2) jednostki organizacyjne podległe ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych - w odniesieniu do sieci telefonicznej eksploatowanej przez te organy i jednostki dla potrzeb Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu i administracji rządowej,"; b) skreśla się ust. 2; c) ust.3 otrzymuje brzmienie: "3. Minister Obrony Narodowej oraz minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw łączności, mogą w zakresie swojej właściwości określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki wykonywania działalności telekomunikacyjnej, o której mowa w ust. 1 pkt 1-3, a także używania urządzeń radiowych przez podległe, nadzorowane i podporządkowane organy i jednostki organizacyjne, oraz jednostki wymienione w ust. 1 pkt 3, uwzględniając zakres zadań wykonywanych przez te organy i jednostki."; 3) w art. 7 w ust. 2 skreśla się wyrazy " , o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2,"; 4) w art. 8: a) w ust. 1 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie: "1. Prezes URTiP wydaje zezwolenie operatorowi uprawnionemu na podstawie odrębnych przepisów do wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który zamierza wykonywać działalność telekomunikacyjną, jeżeli nie zachodzą:", b) ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Odmowa wydania zezwolenia z powodu okoliczności, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), następuje po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w zakresie ich właściwości. Jeżeli uzasadnienie opinii Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego stwierdzającej, że zachodzą okoliczności prowadzące do zagrożenia obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego, zawiera informacje stanowiące tajemnicę państwową, zamiast uzasadnienia doręcza się zawiadomienie, że uzasadnienie zostało sporządzone."; 5) skreśla się art. 9; 6) w art. 10 w ust. 2 skreśla się pkt 5; 7) w art. 12 ust. 4 otrzymuje brzmienie: "4. W przypadku gdy operator przestał spełniać warunek określony w art. 8 ust. 1 pkt 2 lit. a), zezwolenie cofa się na wniosek Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w zakresie ich właściwości. Jeżeli uzasadnienie opinii Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego stwierdzającej, że zachodzą okoliczności prowadzące do zagrożenia obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego, zawiera informacje stanowiące tajemnicę państwową, zamiast uzasadnienia doręcza się zawiadomienie, że uzasadnienie zostało sporządzone."; 8) po art. 13 dodaje się art. 13a w brzmieniu: "Art. 13a. Operator nie może posiadać na tym samym obszarze geograficznym zezwoleń, o których mowa w art. 3 ust. 1, o ile jednocześnie zachodzą następujące warunki: 1) Skarb Państwa posiada większościowy pakiet akcji lub udziałów w tym podmiocie, 2) jest operatorem o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 2, 3) eksploatuje sieć publiczną przeznaczoną do rozpowszechniania lub rozprowadzania programów telewizyjnych na podstawie uprawnienia wyłącznego."; 9) w art. 14: a) w ust. 2 w pkt 2 skreśla się wyrazy "jest niekompletne lub", b) ust. 2a otrzymuje brzmienie: "2a. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, Prezes URTiP zgłasza sprzeciw, po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w zakresie ich właściwości. Opinia Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego stwierdzająca, że zachodzą okoliczności prowadzące do zagrożenia obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego, nie wymaga uzasadnienia.", c) po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: "4. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, wzór zgłoszenia działalności telekomunikacyjnej i tryb jego składania, mając na uwadze rodzaj zgłaszanej działalności telekomunikacyjnej oraz formę prawną przedsiębiorcy zgłaszającego tę działalność."; 10) w art. 14a ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, Prezes URTiP zgłasza sprzeciw, po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w zakresie ich właściwości. Opinia Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego stwierdzająca, że zachodzą okoliczności prowadzące do zagrożenia obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego, nie wymaga uzasadnienia."; 11) w art. 18: a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie: "1. Z zastrzeżeniem ust. 2a, pozwolenie wydaje się podmiotowi, który spełnia wymagania określone ustawą, a także jeżeli: 1) nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2, 2) częstotliwości objęte wnioskiem: a) są dostępne, b) zostały przeznaczone w Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości dla wnioskowanej służby radiokomunikacyjnej oraz plan zagospodarowania częstotliwości przewiduje ich zagospodarowanie zgodne z wnioskiem, c) mogą być ochronione przed zakłóceniami, d) zostały międzynarodowo uzgodnione w zakresie i formie określonej w międzynarodowych przepisach radiokomunikacyjnych lub umowach, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, 3) wnioskodawca przedłoży: a) dokument potwierdzający spełnianie zasadniczych wymagań, o których mowa w art. 88 ust.1 i 2, jeżeli urządzenie podlega obowiązkowej ocenie zgodności, b) wymagane świadectwo operatora radiowego, c) wymagane zezwolenie, do którego wykonywania urządzenie będzie używane, d) rezerwację częstotliwości, jeżeli została dokonana. 2. Pozwolenia radiowe dla służb radiokomunikacyjnych innych niż służba radiokomunikacyjna amatorska są wydawane na okres nie przekraczający 10 lat.", b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: "2a. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, dla służby radiokomunikacyjnej amatorskiej: 1) rodzaje pozwoleń, 2) wymagania, których spełnienie pozwoli uzyskać odpowiedni rodzaj pozwolenia, 3) okres ważności pozwoleń, biorąc pod uwagę rodzaj posiadanego przez wnioskodawcę świadectwa operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej amatorskiej.", c) ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Prezes URTiP odmawia wydania pozwolenia, jeżeli zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 lit. a), po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w zakresie ich właściwości. Opinia Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego stwierdzająca, że zachodzą okoliczności prowadzące do zagrożenia obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego, nie wymaga uzasadnienia."; 12) w art. 22 skreśla się ust. 8; 13) w art. 25 w ust. 1 wyrazy: "w terminie 12 miesięcy" zastępuje się wyrazami "w terminie 6 miesięcy"; 14) w art. 30 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: "1a. Obowiązek uiszczania opłat za prawo do wykorzystywania zasobów numeracji ustaje nie później niż z upływem 30 dni od daty złożenia wniosku o cofnięcie przydziału tej numeracji."; 15) art. 31 otrzymuje brzmienie: "Art. 31. 1. Podmiot, który uzyskał prawo do dysponowania częstotliwością w rezerwacji częstotliwości, uiszcza: 1) jednorazową opłatę za dokonanie rezerwacji częstotliwości, jeżeli wybór podmiotu nastąpił w drodze przetargu, 2) roczne opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością. 2. Podmiot nieposiadający rezerwacji częstotliwości, który uzyskał prawo do wykorzystywania częstotliwości w pozwoleniu, uiszcza roczne opłaty za prawo do wykorzystywania częstotliwości. 3. Komórki organizacyjne, organy i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7 wnoszą opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością. Opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością przez jednostki sił zbrojnych państw obcych, przebywające czasowo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów, których Rzeczypospolita jest stroną, zawarta jest w opłacie ryczałtowej za prawo do dysponowania częstotliwością, wnoszonej przez Ministra Obrony Narodowej. 4. Opłaty, o których mowa w ust. 1-3, są pobierane przez URTiP i stanowią dochód budżetu państwa. 5. Obowiązek uiszczania opłat za prawo do wykorzystania częstotliwości ustaje nie później niż z upływem 30 dni od daty złożenia wniosku o cofnięcie rezerwacji tej częstotliwości. 6. W razie opóźnienia w uiszczaniu opłat naliczane są odsetki w wysokości jak dla zaległości podatkowych. 7. Minister właściwy do spraw łączności, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia, wysokość, terminy i sposób uiszczania opłat, o których mowa w ust. 1 i 2, mając na uwadze koszty prowadzenia gospodarki zasobami częstotliwości. 8. Minister właściwy do spraw łączności, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, Ministrem Obrony Narodowej, ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz Ministrem Sprawiedliwości, określi, w drodze rozporządzenia, wysokość, terminy i sposób uiszczania opłat, o których mowa w ust. 3, z uwzględnieniem specyfiki wykorzystania częstotliwości przez te jednostki."; 16) w art. 32 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie: "4) finansowanie prac naukowych i badawczo-rozwojowych oraz opinii i ekspertyz, o których mowa w art. 59 ust. 5,"; 17) w art. 34: a) ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Operator uzależnia zawarcie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, a także świadczenie usług telekomunikacyjnych od ustalenia danych użytkownika, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1-6, na podstawie dokumentu tożsamości przedstawionego przez użytkownika.", b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu: "3a. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do użytkownika korzystającego z publicznie dostępnego telefonu, w którym połączenie jest opłacane automatycznie, w szczególności za pomocą monety, żetonu, karty telefonicznej albo karty płatniczej, zwanego dalej "aparatem publicznym". 3b. Operator może uzależnić zawarcie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych od: 1) dostarczenia przez użytkownika zaświadczenia o pozostawaniu w stosunku pracy, 2) oceny wiarygodności płatniczej użytkownika, dokonanej na podstawie kryteriów ustalonych przez operatora i danych będących w posiadaniu operatora lub udostępnionych mu przez podmiot na podstawie odrębnych przepisów - po uprzednim powiadomieniu użytkownika o wystąpieniu zastrzeżenia co do wiarygodności płatniczej oraz przekazaniu użytkownikowi danych identyfikujących podmiot, który udostępnił dane uzasadniające takie zastrzeżenie.", c) w ust. 5 skreśla się wyrazy " , z zastrzeżeniem art. 51 ust. 7"; 18) w art. 35: a) w ust. 2 skreśla się wyrazy " , zapewniających równe traktowanie użytkowników", b) ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. W razie podwyższenia cen usług telekomunikacyjnych operator jest obowiązany - z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego - do: 1) w przypadku abonentów - powiadomienia ich o tym na piśmie, 2) w pozostałych przypadkach - podania tego do publicznej wiadomości."; 19) w art. 37 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Operatorzy, których roczny przychód ze świadczenia usług telekomunikacyjnych w poprzednim roku kalendarzowym przekroczył równowartość 2 milionów euro, są obowiązani do przedkładania Prezesowi URTiP, w terminie do dnia 30 czerwca, sprawozdania z działalności telekomunikacyjnej w poprzednim roku kalendarzowym, zawierającego: 1) roczne sprawozdanie finansowe, 2) dane dotyczące rodzaju i zakresu prowadzonej działalności telekomunikacyjnej oraz wielkości sprzedaży usług telekomunikacyjnych, 3) dane o jakości świadczonych usług powszechnych."; 20) w art. 40: a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: "2a. W zakresie obronności realizacja obowiązku, o której mowa w ust. 2, oraz możliwość jego odroczenia, dotyczy również zapewnienia wykorzystania infrastruktury telekomunikacyjnej.", b) w ust. 3 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie: "1) przypadki, w których podmiot może wnioskować o odroczenie, o którym mowa w ust. 2 i 2a, warunki, jakie muszą być spełnione dla udzielenia odroczenia, a także maksymalne terminy odroczeń, uwzględniając rodzaj i zakres działalności telekomunikacyjnej wykonywanej przez podmiot, 2) szczegółowe wymagania i sposób wypełniania obowiązków, o których mowa w ust. 1-2a, z wyłączeniem spraw uregulowanych w art. 242 Kodeksu postępowania karnego, kierując się zasadą osiągania celu przy najniższych nakładach."; 21) w art. 42: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Użytkownik może dołączać do udostępnionych zakończeń sieci publicznej, w sposób zgodny z prawem, urządzenia końcowe, spełniające zasadnicze wymagania określone w art. 88 ust. 1 i 2.", b) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie: "1) dołączania do sieci publicznej urządzeń telekomunikacyjnych niespełniających zasadniczych wymagań, o których mowa w art. 88 ust. 1 i 2, lub urządzeń nieprzeznaczonych do dołączania do sieci publicznej, nawet gdy spełniają te wymagania,"; 22) w art. 43: a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: "2a. Abonent stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej może żądać zachowania przydzielonego numeru przy zmianie operatora świadczącego usługi. W przypadku numerów mających powiązanie z danym obszarem geograficznym uprawnienie to ogranicza się do obszaru strefy numeracyjnej. Do udostępniania numeracji pomiędzy operatorami, związanego z wykonywaniem niniejszego uprawnienia, stosuje się art. 101.", b) ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Abonent stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej eksploatowanej przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług telefonicznych świadczonych w tej sieci może wybrać operatora publicznego świadczącego usługi telefoniczne lub inne usługi wykorzystujące techniki komutacji. Z tytułu dokonania wyboru nie przysługuje roszczenie w stosunku do abonenta.", c) w ust. 4 po wyrazie "telefonicznych" dodaje się wyrazy "na danym obszarze"; 23) po art. 43 dodaje się art. 43a w brzmieniu: "Art. 43a. 1. Za przenoszenie numerów przy zmianie operatora stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej mogą być pobierane od abonentów opłaty określone w cenniku tego operatora, uwzględniające ponoszone przez niego koszty. 2. W przypadku operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług telefonicznych w stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych, usługi związane z przenoszeniem numerów oferowane innym operatorom publicznym powinny być częścią oferty ramowej, o której mowa w art. 79. 3. W przypadku operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług telefonicznych w stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych, do usług związanych z przenoszeniem numerów oferowanych innym operatorom publicznym stosuje się odpowiednio art. 80 ust.1 i 4-6 oraz art. 83-85."; 24) w art. 46 w ust. 3 po wyrazie "Operator" dodaje się wyrazy "o znaczącej pozycji rynkowej"; 25) art. 49 otrzymuje brzmienie: "Art. 49. 1. Operator publiczny o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług telefonicznych w stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych, obowiązany jest do zawarcia z użytkownikiem końcowym umowy o świadczenie usług oraz świadczenie mu usług telefonicznych, faksu i transmisji danych wraz ze świadczeniami dodatkowymi polegającymi na : 1) udzielaniu informacji o numerach abonentów, 2) udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych, 3) dostarczaniu, na pisemne żądanie abonenta, szczegółowego wykazu wykonanych mu usług telekomunikacyjnych - zwanych dalej "usługami powszechnymi", które powinny być dostępne użytkownikowi końcowemu z zachowaniem wymaganej jakości i po przystępnej cenie, na obszarze całego kraju. 2. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania dotyczące świadczenia usług powszechnych, w tym wymagania dotyczące ich jakości i dostępności, a także liczby aparatów publicznych, w tym przystosowanych dla osób niepełnosprawnych, mając na uwadze poziom rozwoju telefonizacji kraju."; 26) w art. 51: a) w ust.1 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem art. 34 ust. 3.", b) skreśla się ust. 3, c) w ust. 7 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem art. 34 ust. 5."; 27) w art. 53: a) w ust. 1 skreśla się wyraz "zasadniczych", b) w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie: "1) ograniczyć świadczenie usług telekomunikacyjnych, w pierwszej kolejności niebędących usługami powszechnymi, utrzymując świadczenie usług niepowiększających zadłużenia abonenta, w tym przekazywanie połączeń do abonenta lub połączenia nieodpłatne, jeżeli abonent pozostaje w opóźnieniu z płatnością należności za wykonanie usług telekomunikacyjnych przez okres dłuższy niż jeden okres rozliczeniowy,"; 28) tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie "Podmioty o znaczącej pozycji rynkowej"; 29) w art. 57: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. W zakresie określonym w ust. 4, Prezes URTiP, w porozumieniu z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ustala w drodze decyzji, że na obszarze wskazanym w decyzji operator jest operatorem o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia określonej usługi telekomunikacyjnej, jeżeli udział operatora w rynku świadczenia danej usługi na tym obszarze jest równy lub większy od 25%, z zastrzeżeniem ust. 3.", b) ust. 4 otrzymuje brzmienie: "4. Prezes URTiP wydaje decyzje, o których mowa w ust.1-3, w zakresie świadczenia usług: 1) telefonicznych świadczonych w stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych, 2) telefonicznych świadczonych w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych, 3) dzierżawy łączy telekomunikacyjnych, 4) na krajowym rynku połączeń międzyoperatorskich, w tym połączeń wewnątrzsieciowych.", c) ust. 5 otrzymuje brzmienie: "5. Prezes URTiP sporządza wykaz operatorów o znaczącej pozycji rynkowej i publikuje go w Biuletynie URTiP, nie rzadziej niż raz w roku.", d) skreśla się ust. 8; 30) w art. 58 a) w ust. 1 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie: "Operator obowiązany do świadczenia usług powszechnych przedkłada Prezesowi URTiP:", b) ust. 5 otrzymuje brzmienie: "5. Operator, o którym mowa w ust. ..., jest obowiązany do zawierania umów o świadczenie tych usług, na warunkach nie gorszych, dla drugiej strony umowy, od określonych we wzorach umów nie objętych sprzeciwem Prezesa URTiP."; 31) art. 59 otrzymuje brzmienie: "Art. 59. 1. Ceny usług powszechnych świadczonych przez operatora obowiązanego do świadczenia usług powszechnych powinny być ustalane na podstawie obiektywnych kryteriów, zapewniających równe traktowanie użytkowników, uwzględniać koszt świadczenia usług, być niezależne od sposobu wykonywania usługi, z wyjątkiem przypadku, gdy użytkownik wymaga dodatkowych usług lub świadczeń, oraz nie mogą uwzględniać kosztów świadczeń dodatkowych nie związanych ze świadczeniem usługi żądanej przez użytkownika. 2. Operatorzy, o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 1, 3 i 4, są obowiązani do: 1) kalkulacji kosztów odrębnie dla każdej z usług, w której zajmują znaczącą pozycję rynkową oraz dla rozliczeń wynikających z umów o połączeniu sieci, zawartych z innymi operatorami, 2) prowadzenia rachunkowości w sposób zapewniający wyodrębnienie aktywów i pasywów na poszczególne rodzaje działalności podlegające regulacji oraz ustalenie przychodów i związanych z nimi kosztów odrębnie dla każdej z usług i rozliczeń, objętych kalkulacją kosztów. 3. Minister właściwy do spraw łączności, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia: 1) rodzaje działalności podlegające regulacji oraz sposoby przypisania do nich aktywów i pasywów, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 2) sposób kalkulacji kosztów i bazę ich obliczania, stosowany przez operatorów oraz termin jego wprowadzenia, przyjmując zasadę, iż sposób kalkulacji kosztów powinien zapewniać ustalenie cen na podstawie kosztów uzasadnionych, być wzajemnie porównywalny, a także powinien umożliwiać rozdzielenie kosztów ponoszonych przez operatora z tytułu świadczenia każdej z usług, w której zajmuje znaczącą pozycję rynkową, od kosztów, które nie mogą być bezpośrednio przypisane do świadczenia zarówno danej usługi, jak i innych usług telekomunikacyjnych, 3) podstawowe kryteria uwzględniane przez Prezesa URTiP przy określaniu maksymalnej dozwolonej wysokości zwrotu kosztu zaangażowanego kapitału własnego, który operator uwzględni w kalkulacji kosztów, oraz termin i sposób jego ogłaszania, 4) sposób i terminy dokonywania aktualizacji wyceny określonych rodzajów środków trwałych oraz dokonanych od tych środków odpisów amortyzacyjnych, 5) tryb i terminy uzgodnienia i zatwierdzenia przez Prezesa URTiP opracowanej przez operatora szczegółowej instrukcji w zakresie wyodrębnienia aktywów i pasywów na regulowane rodzaje działalności oraz opisu kalkulacji kosztów, 6) zakres i terminy przekazywania Prezesowi URTiP: a) sprawozdawczości dotyczącej poszczególnych rodzajów działalności objętej regulacją, przyjmując zasadę, iż dane zawarte w sprawozdaniach są sprawdzalne w rozumieniu ustawy o rachunkowości, b) wyników kalkulacji kosztów, odrębnie dla każdej z usług i rozliczeń, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uwzględniając konieczność ochrony konsumentów i konkurentów przed nadużywaniem przez tych operatorów znaczącej pozycji rynkowej, konieczność stymulowania rozwoju rynku telekomunikacyjnego oraz konieczność dostarczenia Prezesowi URTiP narzędzi umożliwiających kontrolę działalności prowadzonej przez tych operatorów. 4. Sprawozdania oraz wyniki kalkulacji kosztów, o których mowa w ust. 3 pkt 6, podlegają opinii biegłego rewidenta w ramach badania lub przeglądu sprawozdana finansowego, dokonywanego na podstawie odrębnych przepisów. 5. Prezes URTiP może zasięgać opinii niezależnych biegłych rewidentów oraz ekspertów w przypadku wątpliwości dotyczących, opracowanej przez operatora, szczegółowej instrukcji i opisu kalkulacji kosztów oraz rzetelności i wiarygodności danych zawartych w sprawozdaniach i wynikach kalkulacji kosztów, o których mowa w ust. 3 pkt 5 i 6. 6. Do dnia 1 stycznia 2004 r. ceny usług powszechnych świadczonych przez operatora obowiązanego do świadczenia usług powszechnych mogą być ustalane z uwzględnieniem cen na te usługi innych operatorów europejskich działających na konkurencyjnych rynkach, z uwzględnieniem stopnia rozwoju rynku polskiego."; 32) w art. 60 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Operator obowiązany do świadczenia usług powszechnych przedkłada Prezesowi URTiP projekt cennika usług powszechnych lub jego zmian, wraz z uzasadnieniem, co najmniej na 30 dni przed planowanym terminem wprowadzenia cennika lub jego zmian w życie."; 33) w art. 61: a) w ust. 2 wyrazy "ust. 2 pkt 2" zastępuje się wyrazami "ust. 1 i 2", b) ust. 6 otrzymuje brzmienie: "6. Ceny usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych świadczonej abonentowi przez operatorów o znaczącej pozycji rynkowej na tym rynku powinny uwzględniać koszt ich świadczenia i być niezależne od sposobu wykonania usługi, jeżeli abonent nie żąda świadczeń dodatkowych. Do cenników za usługę dzierżawy łączy telekomunikacyjnych stosuje się odpowiednio art. 60.", c) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu: "6a. Do ustalenia ceny usług dzierżawy łączy telekomunikacyjnych świadczonej operatorom przez operatorów o znaczącej pozycji rynkowej na tym rynku stosuje się odpowiednio art. 80 ust. 1 i 4-6.", d) ust. 7 otrzymuje brzmienie: "7. Operatorzy o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych są obowiązani do opracowania ramowej oferty określającej warunki zawierania z innymi operatorami umów dzierżawy łączy telekomunikacyjnych. Do oferty stosuje się odpowiednio przepisy art. 79, art. 81 pkt 4 oraz art. 82.", e) po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu: "7a. Do umów o świadczenie przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej innym operatorom usług dzierżawy łączy telekomunikacyjnych stosuje się odpowiednio art. 83-86.", f) ust. 8 otrzymuje brzmienie: "8. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, minimalny zestaw rodzajów łączy telekomunikacyjnych, jaki powinien być oferowany przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych, wraz z odpowiednimi wymaganiami techniczno-eksploatacyjnymi, a także zasady rozliczeń i kalkulacji opłat z tego tytułu oraz minimalny zakres oferty, o której mowa w ust. 7, kierując się dążeniem do stworzenia warunków dla efektywnego świadczenia usługi."; 34) art. 62 otrzymuje brzmienie: "Art. 62. Operator o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług telefonicznych świadczonych w stacjonarnych sieciach telefonicznych lub w zakresie świadczenia usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych, jest obowiązany do zapewnienia innemu operatorowi dostępu do swojej sieci w każdym technicznie uzasadnionym jej punkcie, nie będącym zakończeniem sieci, chyba że istnieją inne, alternatywne pod względem technicznym i ekonomicznym możliwości wykonania dostępu albo gdy spełnienie żądania wiąże się z niewspółmiernie wysokimi nakładami. Do zapewniania dostępu stosuje się odpowiednio przepisy art. 78-85."; 35) w art. 66 w ust. 1 i 2 skreśla się wyrazy "stanu wojennego,"; 36) w art. 69: a) w ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie: "Z zastrzeżeniem ust. 2, informacje lub dane objęte tajemnicą telekomunikacyjną mogą być zbierane, utrwalane, przechowywane, opracowywane, zmieniane, usuwane lub udostępniane tylko wówczas, gdy czynności te, zwane w ustawie "przetwarzaniem", dotyczą usługi świadczonej użytkownikowi albo są niezbędne do jej wykonania.", b) ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Operator uprawniony jest do przetwarzania poniższych danych dotyczących użytkownika, będącego osobą fizyczną: 1) nazwisk i imion, 2) imion rodziców, 3) miejsca i daty urodzenia , 4) adresu miejsca zameldowania na pobyt stały, 5) numeru ewidencyjnego PESEL, a w przypadku cudzoziemca - numeru paszportu lub karty pobytu, 6) nazwy i numeru dokumentów potwierdzających tożsamość, 7) danych dotyczących pozostawania w stosunku pracy, a także 8) informacji o wysokości zobowiązań pieniężnych abonenta wobec operatora i dacie wymagalności tych zobowiązań, 9) przyczynach rozwiązania z abonentem umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, 10) czynnościach prawnych podjętych przez operatorów w związku z dochodzeniem wierzytelności.", c) dodaje się ust. 2a w brzmieniu: "2a. Ponadto operator może za pisemną zgodą użytkownika będącego osobą fizyczną przetwarzać dane dotyczące: 1) numeru ewidencji podatkowej NIP, 2) numeru konta bankowego lub karty płatniczej, 3) adresu użytkownika do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres miejsca zameldowania na pobyt stały, adresu poczty elektronicznej oraz numerów telefonów kontaktowych."; 37) po art. 69 dodaje się art. 69a i 69b w brzmieniu: "Art. 69a. 1. Z zastrzeżeniem art. 69 ust. 2a, dane abonenta, z którym operator rozwiązał umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych z uwagi na opóźnienie lub zaniechanie spełnienia świadczenia pieniężnego określonego umową, mogą być: 1) przechowywane przez operatora, który je zebrał lub utrwalił oraz udostępniane między operatorami z prawem ich przechowania na czas nie dłuższy niż 14 dni oraz udostępniania innym podmiotom upoważnionym na podstawie odrębnych przepisów, 2) zbierane w celu uzasadnienia zastrzeżenia, o którym mowa w art. 34 ust. 3b pkt 2, przez innych operatorów bez prawa ich utrwalania na czas nie dłuższy niż 14 dni oraz bez prawa do ich udostępniania, 3) zbierane, utrwalane, przechowywane, opracowywane, usuwane i udostępniane przez podmioty upoważnione na podstawie odrębnych przepisów. 2. Tryb udostępniania danych, o których mowa w ust. 1, zainteresowane podmioty określają w drodze umowy zawartej na piśmie. 3. Z zastrzeżeniem ust. 5, w przypadku wykonania przez dłużnika w całości wszystkich zobowiązań wobec operatora lub po upływie 3 lat od daty przedawnienia roszczeń z tego tytułu: 1) operator jest obowiązany do niezwłocznego: a) zaprzestania udostępniania danych, o których mowa w ust. 1, b) powiadomienia, na swój koszt, o konieczności usunięcia danych podmioty, o których mowa w ust.1 pkt 3, 2) podmioty upoważnione na podstawie odrębnych przepisów, którym dane zostały udostępnione są obowiązane do usunięcia danych określonych w ust. 1 niezwłocznie po otrzymaniu informacji o usunięciu tych danych przez operatora, który je udostępnił. 4. Operator oraz podmioty upoważnione na podstawie odrębnych przepisów mogą udostępniać informacje o niewykonaniu bądź nienależytym wykonaniu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych przez dłużnika w okresie 10 lat od prawomocnego orzeczenia sądu zasądzającego roszczenie pieniężne od dłużnika na rzecz operatora. 5. W przypadku przeniesienia wierzytelności na inną osobę, operator może przez okres jednego roku od dnia przeniesienia wierzytelności udostępniać informację o przeniesieniu wierzytelności na zasadach określonych w ust. 1. 6. Z zastrzeżeniem art. 69 ust. 2a, dane abonenta mogą być udostępniane innym operatorom w przypadku zawieszenia przez operatora świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz innego ograniczenia świadczenia tych usług na mocy postanowień umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w przypadku nienależytego wykonania umowy przez abonenta. Art. 69b. 1. Operator może udostępniać zebrane przez siebie dane dotyczące: nazw, serii oraz numerów utraconych lub zastrzeżonych dokumentów potwierdzających tożsamość innemu operatorowi lub podmiotowi uprawnionemu do przetwarzania takich danych na podstawie odrębnych przepisów. 2. Operatorzy mogą pozyskiwać od innych operatorów lub podmiotów uprawnionych do przetwarzania danych, dane o których mowa w ust.1. 3. Tryb udostępniania i pozyskiwania danych zainteresowane podmioty określają w drodze umowy zawartej na piśmie."; 38) w art. 70 w ust. 1: a) pkt 3 otrzymuje brzmienie : "3) nazwy miejscowości oraz ulicy, przy której znajduje się zakończenie sieci udostępnione abonentowi - w przypadku stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej albo miejsca zameldowana abonenta na pobyt stały - w przypadku ruchomej publicznej sieci telefonicznej.", b) skreśla się pkt 4; 39) art. 71 otrzymuje brzmienie: "Art. 71. 1. Operator publicznej sieci telefonicznej, umożliwiającej prezentację identyfikacji zakończenia sieci, z której jest wywoływane lub zostało dokonane połączenie, zwaną dalej "prezentacją identyfikacji linii wywołującej", jest obowiązany zapewnić, za pomocą prostych środków: 1) abonentowi wywołującemu - możliwość wyeliminowania prezentacji identyfikacji linii wywołującej u użytkownika wywoływanego, podczas wywołania i połączenia lub w sposób trwały u operatora, 2) abonentowi wywoływanemu - możliwość eliminacji dla połączeń przychodzących prezentacji identyfikacji linii wywołującej, a w przypadku gdy taka prezentacja jest dostępna przed rozpoczęciem połączenia przychodzącego - także możliwość blokady połączeń przychodzących od abonenta lub użytkownika stosującego eliminację prezentacji identyfikacji linii wywołującej. 2. Operator publicznej sieci telefonicznej, zapewniającej prezentację identyfikacji zakończenia sieci, do której zostało przekierowane połączenie, zwaną dalej "prezentacją identyfikacji linii wywoływanej", jest obowiązany zapewnić abonentowi wywoływanemu możliwość eliminacji, za pomocą prostych środków, prezentacji identyfikacji linii wywoływanej u użytkownika wywołującego. 3. Operator publicznej sieci telefonicznej, zapewniającej automatyczne przekazywanie wywołań, jest obowiązany zapewnić abonentowi możliwość zablokowania, za pomocą prostych środków, automatycznego przekazywania przez osobę trzecią wywołań do urządzenia końcowego tego abonenta. 4. Operator sieci publicznej jest obowiązany do poinformowania abonentów, że eksploatowana przez niego sieć zapewnia prezentację identyfikacji linii wywołującej lub wywoływanej, a także o możliwościach, o których mowa w ust. 1-3. 5. Z tytułu korzystania przez abonenta z możliwości eliminacji lub blokowania, o których mowa w ust. 1-3, nie pobiera się opłat. 6. Eliminacja prezentacji identyfikacji linii wywołującej może być anulowana przez: 1) służby ustawowo powołane do niesienia pomocy, a także organy państwa wykonujące zadania na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego, w zakresie i na warunkach określonych w odrębnych przepisach, 2) operatora sieci, na wniosek abonenta, jeżeli wnioskujący uprawdopodobni, że do jego urządzenia końcowego są kierowane połączenia uciążliwe lub zawierające groźby, w celu identyfikacji numerów użytkowników wywołujących tego abonenta. 7. Dane identyfikujące użytkowników wywołujących, o których mowa w ust. 6, są rejestrowane przez operatora na żądanie: 1) organów, o których mowa w ust. 6 pkt 1, 2) abonenta, o którym mowa w ust. 6 pkt 2. 8. Dane, o których mowa w ust. 6, pozostają w dyspozycji operatora, który udostępnia je organom państwa wykonującym zadania na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego w zakresie i na warunkach określonych w odrębnych przepisach. 9. Prezes URTiP, na uzasadniony wniosek operatora, może wprowadzić okres przejściowy na wprowadzenie usługi blokady połączeń przychodzących od abonenta lub użytkownika, stosującego eliminację prezentacji identyfikacji linii wywołującej, o której mowa w ust. 1 pkt 2. O wprowadzeniu okresu przejściowego Prezes powiadamia Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego."; 40) w art. 75 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Prawo dochodzenia roszczeń określonych w ustawie, wynikających ze stosunków z operatorami świadczącymi usługi powszechne, przysługuje użytkownikowi po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego."; 41) w art. 76 w ust. 1 skreśla się wyraz "publiczny"; 42) w art. 77 w ust. 3 wyrazy "zajmujący pozycję dominującą" zastępuje się wyrazami "o znaczącej pozycji rynkowej"; 43) w art. 78 w ust. 5 po wyrazie "Operator" dodaje się wyrazy "o znaczącej pozycji rynkowej"; 44) w art. 79: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Operator o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 1, 3 i 4, jest obowiązany do opracowania ofert ramowych określających warunki umów o połączeniu sieci z operatorami.", b) po ust. 2 dodaje się ust 2a w brzmieniu: "2a. Operator, o którym mowa w ust. 1, obowiązany jest do złożenia projektu oferty ramowej w celu zatwierdzenia, w terminie do 3 miesięcy od daty doręczenia decyzji Prezesa URTiP, ustalającej jego znaczącą pozycję rynkową lub decyzji Prezesa URTiP wzywającej do złożenia takiego projektu.", c) ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Prezes URTiP może w drodze decyzji: 1) w terminie 30 dni od dnia przekazania projektu oferty lub jej zmiany, odmówić zatwierdzenia projektu oferty lub jej zmiany, jeżeli projekt oferty lub jej zmiany narusza przepisy prawa, nie uwzględnia istniejących warunków rynkowych i ekonomicznych lub nie zapewnia efektywnej konkurencji na rynku telekomunikacyjnym, 2) wprowadzić ofertę ramową albo zmienić w całości lub w części istniejącą ofertę ramową lub zobowiązać operatora do zmiany istniejącej oferty ramowej w określonym terminie w celu dostosowania jej do przepisów prawa, nowych warunków rynkowych i ekonomicznych lub w celu zapewnienia efektywnej konkurencji na rynku telekomunikacyjnym.", d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a-3c w brzmieniu: "3a. Operator publiczny współpracujący z operatorem o znaczącej pozycji rynkowej może wnioskować do tego operatora o określoną, uzasadnioną zmianę istniejącej oferty ramowej w celu dostosowania jej do przepisów prawa, nowych warunków rynkowych i ekonomicznych lub w celu zapewnienia efektywnej konkurencji na rynku telekomunikacyjnym. 3b. W przypadku sporu między operatorami dotyczącego zmiany oferty ramowej stosuje się odpowiednio art. 83 i 84. 3c. Oferta ramowa powinna podlegać aktualizacji nie rzadziej niż raz w roku w celu odzwierciedlenia zmieniających się warunków rynkowych i ekonomicznych oraz w celu zapewnienia efektywnej konkurencji na rynku telekomunikacyjnym.", e) ust. 5 otrzymuje brzmienie: "5. Operator, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do zawierania umów o połączeniu sieci na warunkach nie gorszych, dla pozostałych stron umowy, niż określone w zatwierdzonej ofercie ramowej, ofercie ramowej zmienionej lub wprowadzonej decyzją Prezesa URTiP."; 45) w art. 80: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Opłaty z tytułu wzajemnego korzystania z połączonych sieci telekomunikacyjnych przez strony umowy o połączeniu sieci zawartej pomiędzy operatorami eksploatującymi sieci publiczne, z których co najmniej jeden zajmuje znaczącą pozycję rynkową, powinny: 1) być ustalane na podstawie przejrzystych i obiektywnych kryteriów, zapewniających równe traktowanie użytkowników - jeżeli operator jest operatorem o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług, o których mowa w art. 57 ustawy, 2) uwzględniać uzasadnione koszty związane z wykonywanymi usługami telekomunikacyjnymi, niezależnie od sposobu ich wykonywania - jeżeli operator jest operatorem o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 1, 3 i 4.", b) ust. 4 otrzymuje brzmienie: "4. Prezes URTiP może żądać od stron umowy przedłożenia uzasadnienia wysokości stosowanych przez siebie opłat, o których mowa w ust.1, a w przypadku operatora o znaczącej pozycji rynkowej, o którym mowa w ust.1 pkt 2, także uzasadnienia wysokości kosztów ponoszonych przy wymianie usług telekomunikacyjnych.", c) po ust. 4 dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu: "5. Prezes URTiP może, w przypadku gdy stwierdzi, że uzasadnienie, o którym mowa w ust. 4, nie dowodzi poprawności ustalenia opłat, o których mowa w ust. 1, ustalić wysokość tych opłat w drodze decyzji. 6. Prezes URTiP, w przypadku braku możliwości ustalenia kosztów zgodnie z ust.1 pkt 2, bierze pod uwagę stawki innych operatorów europejskich działających na konkurencyjnych rynkach, z uwzględnieniem stopnia rozwoju rynku polskiego."; 46) po art. 80 dodaje się art. 80a w brzmieniu: "Art. 80a. 1. Operator stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej eksploatujący lokalne pętle abonenckie jest uprawniony do pobierania od operatora, któremu umożliwia świadczenie usług połączeń telefonicznych do swoich abonentów, dopłaty z tytułu deficytu ponoszonego w związku z budową i eksploatacją linii łączących udostępnione abonentom przez operatora zakończenia sieci z urządzeniami sieci telekomunikacyjnej tego operatora, wykonującymi komutację, zwanej dalej "dopłatą". 2. Deficyt, o którym mowa w ust. 1, oblicza się jako sumę ujemnych różnic między uzyskanymi w danym roku obrotowym z każdej lokalnej pętli abonenckiej przychodami z opłat instalacyjnych, abonamentowych oraz za połączenia telefoniczne, z uwzględnieniem salda rozliczeń z tytułu połączeń międzyoperatorskich, a poniesionymi w tym roku kosztami wytworzenia usług w każdej z tych lokalnych pętli abonenckich. 3. Dopłatę oblicza się jako iloraz kwoty deficytu, obliczonego zgodnie z zasadami określonymi w ust. 2, oraz łącznej liczby minut rozpoczęć i zakończeń połączeń telefonicznych w sieci operatora występującego o dopłatę obejmującej ruch przychodzący od innych operatorów, ruch wychodzący do innych operatorów i ruch zrealizowany w całości w sieci operatora żądającego dopłaty. 4. Dopłatę dodaje się do ceny każdej minuty usługi rozpoczęcia lub zakończenia połączenia w sieci operatora żądającego dopłaty. 5. Do określenia dopłat, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 78-80 i art. 82-86. 6. Dopłata może być stosowana do czasu ogłoszenia przez Prezesa URTiP informacji o zrównoważeniu cen usług telefonicznych, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2003 r."; 47) w art. 81: a) pkt 2 otrzymuje brzmienie: "2) rozliczeń z tytułu wzajemnego korzystania z sieci telekomunikacyjnych przez operatorów, w tym kalkulacji opłat z tego tytułu, w przypadku operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 1, 3 i 4,", b) pkt 3 otrzymuje brzmienie: "3) szczegółowych warunków i trybu ustalania oraz pobierania dopłat, o których mowa w art. 80a, mając na uwadze zapewnienie zwiększenia dostępności do usług powszechnych,"; 48) w art. 83 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Prezes URTiP może, w drodze postanowienia, określić termin zakończenia negocjacji o zawarcie umowy o połączeniu sieci, niedłuższy niż 90 dni od dnia wystąpienia o połączenie, na pisemny wniosek każdej ze stron negocjacji o zawarcie takiej umowy, albo z urzędu. Na postanowienie służy zażalenie, które nie przerywa biegu terminu wyznaczonego przez Prezesa URTiP."; 49) w art. 84 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: "1a. Decyzja o połączeniu sieci może zostać zmieniona przez Prezesa URTiP na wniosek każdej ze stron, której ona dotyczy, lub z urzędu."; 50) w art. 86 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: "2. W przypadku złożenia przez operatora wniosku o wydanie decyzji w trybie art. 83 ust. 2, zastępującej zmianę umowy o połączeniu sieci, art. 85 ust. 1 nie stosuje się."; 51) art. 88 otrzymuje brzmienie: "Art. 88. 1. Urządzenia radiowe i telekomunikacyjne urządzenia końcowe wprowadzane do obrotu powinny spełniać wymagania w zakresie: 1) ochrony zdrowia i bezpieczeństwa użytkownika, 2) efektywnego wykorzystania zasobów częstotliwości lub zasobów orbitalnych w przypadku urządzeń radiowych, 3) kompatybilności elektromagnetycznej w zakresie wynikającym z ich przeznaczenia, 4) zdolności do współpracy z innymi urządzeniami telekomunikacyjnymi używanymi w sieci telekomunikacyjnej lub do niej dołączonymi, w szczególności nie powodowania uszkodzeń sieci telekomunikacyjnej lub zakłócania jej funkcjonowania. 2. Minister właściwy do spraw łączności może, w drodze rozporządzenia, ustalić dodatkowe wymagania w zakresie: 1) zapewniania ochrony tajemnicy telekomunikacji, 2) zabezpieczenia przed nieuprawnionym używaniem urządzeń, 3) umożliwienia dostępu do urządzeń lub sieci służbom ustawowo powołanym do niesienia pomocy, 4) przystosowania do używania przez osoby niepełnosprawne - które niezależnie od wymagań wymienionych w ust. 1 powinny być spełniane przez urządzenia, określając termin, do którego mogą być używane urządzenia wprowadzone do obrotu handlowego przed dniem wydania rozporządzenia, nie spełniające wymagań ustalonych w rozporządzeniu, mając na uwadze prawidłowość funkcjonowania sieci telekomunikacyjnych. 3. Minister właściwy do spraw łączności może, w drodze rozporządzeń, określić szczegółowe wymagania techniczne i eksploatacyjne dla urządzeń telekomunikacyjnych oraz sieci telekomunikacyjnych, kierując się wymaganiami europejskich organizacji normalizacyjnych, a w przypadku braku takich wymagań - wymaganiami innych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem. 4. Minister właściwy do spraw łączności, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, Ministrem Sprawiedliwości, ministrem właściwym do spraw finansów publicznych oraz ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania techniczne i eksploatacyjne dla sieci telekomunikacyjnych i urządzeń telekomunikacyjnych, dotyczące ich przystosowania do wypełniania przez operatorów obowiązku, o którym mowa w art. 40 ust. 2, mając na uwadze, że sieci telekomunikacyjne i urządzenia telekomunikacyjne eksploatowane przez tych operatorów powinny zapewniać uprawnionym organom dostęp do informacji oraz danych określonych w art. 67 ust. 1, a także ich rejestrację, kierując się wymaganiami europejskich organizacji normalizacyjnych, a w przypadku braku takich wymagań - wymaganiami innych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem."; 52) po art. 88 dodaje się art. 88a w brzmieniu: "Art. 88a. 1. Operatorzy publicznych sieci telekomunikacyjnych są obowiązani do publikowania specyfikacji technicznych stosowanych zakończeń sieci, zawierających dane niezbędne do zaprojektowania urządzeń końcowych przeznaczonych do dołączenia do wyspecyfikowanego zakończenia sieci. 2. Operatorzy mogą pobierać opłaty za specyfikacje, o których mowa w ust. 1, w wysokości nie przekraczającej kosztów związanych z ich wykonaniem i publikacją. 3. Operatorzy publicznych sieci telekomunikacyjnych są obowiązani do przekazywania Prezesowi URTiP informacji zawierających typ, opis i przeznaczenie zakończenia sieci oraz wskazanie w jaki sposób dostępna jest specyfikacja, o której mowa w ust. 1. Informację Prezes URTiP publikuje w biuletynie URTiP."; 53) w art. 91: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Obowiązkowi oceny zgodności z wymaganiami, o których mowa w art. 88 ust. 1 i 2, zwanymi "zasadniczymi wymaganiami" podlegają, o ile ustawa nie stanowi inaczej, urządzenia końcowe, przeznaczone do dołączania do zakończeń sieci publicznej oraz urządzenia radiowe nadawcze lub nadawczo- odbiorcze.", b) ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Dokumentem potwierdzającym, że urządzenie, o którym mowa w ust. 1, spełnia zasadnicze wymagania, jest: 1) certyfikat zgodności urządzenia z zasadniczymi wymaganiami, wydany przez uprawniony organ, 2) certyfikat zgodności urządzenia z zasadniczymi wymaganiami, wydany przez uprawniony organ innego państwa, uznany przez polski organ właściwy w sprawach certyfikacji, z zastrzeżeniem ust. 3, 3) deklaracja zgodności urządzenia z zasadniczymi wymaganiami, wydana przez producenta albo jego przedstawiciela, z zastrzeżeniem ust. 3, 4) świadectwo homologacji lub znak wskazujący na posiadanie przez urządzenie takiego świadectwa, wydany na podstawie ustawy, o której mowa w art. 131."; 54) w art. 94 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: "2a. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, wzór oznakowania urządzeń, które spełniają zasadnicze wymagania, oraz niezbędne dane, które powinny być umieszczone wraz z oznakowaniem, mając na uwadze, aby oznakowanie było jednoznaczne i czytelne dla nabywcy."; 55) po art. 94 dodaje się rozdział 2a w brzmieniu: "Rozdział 2a Dostęp do lokalnej pętli abonenckiej i związanych z nim udogodnień Art. 94a. 1. Operator zajmujący znaczącą pozycję rynkową w zakresie świadczenia usług telefonicznych świadczonych w stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych jest obowiązany na wniosek operatora zapewnić mu dostęp do lokalnej pętli abonenckiej, zrealizowanej za pomocą pary przewodów metalowych, wraz z kolokacją, dostępem do połączeń kablowych oraz odpowiednich systemów informacyjnych, zwanych dalej "udogodnieniami", na warunkach przejrzystych, sprawiedliwych i niedyskryminujących. 2. Operator obowiązany do zapewnienia dostępu do lokalnej pętli abonenckiej, świadczący abonentom usługi szerokopasmowej transmisji danych, zapewnia innym operatorom możliwości świadczenia takich usług na warunkach niegorszych od stosowanych przez siebie w ramach własnego przedsiębiorstwa lub w stosunkach z podmiotami zależnymi w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 46 ust. 3. 3. Odmowa zapewnienia dostępu do lokalnej pętli abonenckiej i związanych z nim udogodnień może nastąpić tylko w obiektywnie uzasadnionych przypadkach związanych z brakiem możliwości technicznych lub koniecznością zachowania integralności sieci telekomunikacyjnej. 4. W przypadku odmowy operator może złożyć wniosek do Prezesa URTiP o wydanie decyzji o zapewnieniu dostępu do lokalnej pętli abonenckiej. Art. 94b. 1. Warunki zapewnienia dostępu do lokalnej pętli abonenckiej i związanych z nim udogodnień operatorzy ustalają w umowie o dostępie do lokalnej pętli abonenckiej. 2. Opłaty za zapewnienie dostępu do lokalnej pętli abonenckiej i związanych z nim udogodnień powinny: 1) być ustalone na podstawie przejrzystych i obiektywnych kryteriów, 2) uwzględniać uzasadnione koszty. 3. Prezes URTiP może żądać od operatora zapewniającego dostęp do lokalnej pętli abonenckiej i związanych z nim udogodnień przedłożenia uzasadnienia wysokości stosowanych opłat i ponoszonych kosztów. 4. Prezes URTiP może w przypadku stwierdzenia, że uzasadnienie, o którym mowa w ust. 3, nie dowodzi poprawności ustalenia opłat, o których mowa w ust. 2, ustalić wysokość tych opłat w drodze decyzji. 5. W przypadku braku możliwości ustalenia opłat zgodnie z ust. 2, Prezes URTiP bierze pod uwagę stawki innych operatorów europejskich działających na konkurencyjnych rynkach, z uwzględnieniem stopnia rozwoju polskiego rynku telekomunikacyjnego . 6. Do umów o dostępie do lokalnej pętli abonenckiej stosuje się odpowiednio przepisy art. 82-86. Art. 94c. 1. Operator zobowiązany do zapewnienia dostępu do lokalnej pętli abonenckiej i związanych z nim udogodnień opracowuje ofertę ramową określającą warunki umów o dostępie do lokalnej pętli abonenckiej, o którym mowa w art. 94a ust. 1 i 2, i związanych z nim udogodnień. 2. Do ofert, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 79 ust. 2-5. Art. 94d. 1. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania związane z zapewnieniem dostępu do lokalnej pętli abonenckiej i związanych z nim udogodnień dotyczące: 1) opłat z tytułu korzystania z dostępu do lokalnej pętli abonenckiej i związanych z nim udogodnień, w tym kalkulacji opłat z tego tytułu, 2) zakresu oferty ramowej, o której mowa w art. 94c, 3) zasad, warunków i trybu udzielania odmowy, o której mowa w art. 94a ust. 3. 2. Minister właściwy do spraw łączności wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, określa zakres oferty ramowej, mając na uwadze, iż obejmuje on w szczególności: 1) wskazanie elementów sieci, do których oferowany jest dostęp, z podaniem informacji o ich charakterystyce i warunkach technicznych, 2) usługi kolokacyjne ze wskazaniem miejsc kolokacyjnych opcji kolokacyjnych, określeniem warunków technicznych kolokacji, z uwzględnieniem standardów bezpieczeństwa, oraz warunków przeprowadzania przez operatorów inspekcji miejsc kolokacyjnych, łącznie z miejscami, w których kolokacji odmówiono, 3) warunki dostępu do systemów informacyjnych, 4) warunki zapewnienia dostępu do lokalnej pętli abonenckiej obejmujące terminy jego zapewnienia, standardowe warunki umowne i opłaty za poszczególne elementy oferty ramowej."; 56) w art. 96 skreśla się ust. 2; 57) w art. 99: a) skreśla się ust. 3, b) ust. 7 otrzymuje brzmienie: "7. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzeń: 1) plan numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych, określając w szczególności zakres planu oraz formaty numerów, 2) szczegółowe wymagania dotyczące gospodarowania numeracją w publicznych sieciach telefonicznych, - uwzględniając obecne i prognozowane potrzeby operatorów publicznych oraz użytkowników, w tym służb, o których mowa w art. 102, ustalenia europejskich organizacji telekomunikacyjnych, w szczególności dotyczące długoterminowych, ogólnoeuropejskich planów numeracji, a także postanowienia umów, których Rzeczpospolita Polska jest stroną."; 58) w art. 102 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu: "3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw łączności oraz ministrem właściwym do spraw zdrowia, określi, w drodze rozporządzenia, zasady korzystania z numeru "112", wskazując podmioty mogące wnioskować do operatora o dostarczenie usługi związanej z tym numerem oraz zakres i tryb realizacji tych usług."; 59) w art. 108: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Aparatura powinna być konstruowana tak, aby: 1) nie wywoływała w swoim środowisku zaburzeń elektromagnetycznych o wartościach przekraczających odporność na te zaburzenia innej aparatury lub innych systemów występujących w tym środowisku, 2) posiadała wymaganą odporność na zaburzenia elektromagnetyczne.", b) skreśla się ust. 2; 60) w art. 110 w ust. 1 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 10-13 w brzmieniu: "10) koordynacja rezerwacji częstotliwości w zakresach częstotliwości przeznaczonych dla użytkowników, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1-4, w szczególności w zakresach częstotliwości przez nich zwalnianych lub dla nich nowo udostępnianych albo współwykorzystywanych z innymi użytkownikami, 11) współpraca z Komisją Europejską, w zakresie właściwości Prezesa URTiP, 12) przedstawianie Komisji Europejskiej informacji z zakresu właściwości Prezesa URTiP, w tym wykonywanie obowiązków notyfikacyjnych wobec Komisji Europejskiej, obejmujących informacje o podmiotach, które zostały uznane za posiadające znaczącą pozycję rynkową, świadczących usługi powszechne, oraz realizujących połączenia sieci telekomunikacyjnych, 13) przeprowadzanie konsultacji środowiskowych z zainteresowanymi podmiotami, a w szczególności z operatorami, użytkownikami, konsumentami oraz producentami, w sprawach związanych z zasięgiem, dostępnością oraz jakością usług telekomunikacyjnych."; 61) w art. 114: a) w ust. 4 skreśla się wyrazy " , na wniosek Prezesa URTiP"; b) w ust. 6 wyrazy "Prezesa URTiP" zastępuje się wyrazami "ministra właściwego do spraw łączności"; 62) w art. 115a w ust. 3 skreśla się wyrazy "na wniosek Prezesa URTiP"; 63) w art. 116 w ust. 2 wyrazy "informację o sposobach" zastępuje się wyrazami "dane dotyczące wyników"; 64) w art. 124 w ust. 1: a) w pkt 3 wyraz "niewłaściwe" zastępuje się wyrazami "niezgodne ze stanem faktycznym", b) pkt 6 otrzymuje brzmienie: "6) nie wykonuje obowiązków nałożonych decyzją wydaną na podstawie art. 54 ust. 5 lub art. 61 ust. 4 albo określonych w art. 56 ust. 3, c) pkt 12-14 otrzymują brzmienie: "12) nie wypełnia obowiązków lub wymagań dotyczących łączenia sieci telekomunikacyjnych, lub zapewnienia dostępu do lokalnej pętli abonenckiej i związanych z nim udogodnień, 13) nie wypełnia obowiązków dotyczących ofert określających ramowe warunki umów o połączeniu sieci, umów o dostępie do lokalnej pętli abonenckiej lub o świadczenie usług telekomunikacyjnych, 14) rozwiązuje umowę o połączeniu sieci lub umowę o dostępie do lokalnej pętli abonenckiej niezgodnie z przepisami ustawy,", d) pkt 17 otrzymuje brzmienie: "17) nie stosuje warunków połączenia sieci telekomunikacyjnych oraz rozliczeń z tytułu wzajemnego korzystania z sieci telekomunikacyjnych lub warunków zapewnienia dostępu do lokalnej pętli abonenckiej i związanych z nim udogodnień, określonych w decyzji lub w umowie,", e) pkt 19 otrzymuje brzmienie: "19) nie będąc operatorem publicznym świadczy pocztowe usługi zastrzeżone,"; 65) w art. 151 w pkt 4 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu: "5) art. 110 ust. 1 pkt 11-13 wchodzą w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.". Art. 2. 1. Operator jest obowiązany do sporządzenia zbioru przetwarzanych przez siebie danych osobowych użytkowników, którym świadczone są usługi w dniu wejścia w życie ustawy, w terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. 2. Użytkownik jest obowiązany do dostarczenia operatorowi danych, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1-6, w terminie wskazanym przez niego, nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. 3. W przypadku nie dostarczenia danych przez użytkownika w terminie, o którym mowa w ust. 2, operator zaprzestaje świadczenia usług. Art. 3. Operator prowadzący działalność telekomunikacyjną w dniu wejścia w życie ustawy, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, dostosuje swoją infrastrukturę telekomunikacyjną do możliwości wykonywania zadań na rzecz obronności. Art. 4. 1. Operatora, który w dniu wejścia w życie ustawy zajmuje pozycję dominującą w zakresie świadczenia usług powszechnych, uznaje się za operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług telefonicznych w stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych. 2. Operatora, który w dniu wejścia w życie ustawy zajmuje pozycję dominującą w zakresie świadczenia usług, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 2-4, uznaje się za operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie tych usług. Art. 5. Operator jest obowiązany do dostosowania umowy o połączeniu sieci w zakresie postanowień przepisu z art. 80a w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie wejścia ustawy. Art. 6. 1. Przepisy ustawy dotyczące oznakowania, o którym mowa w art. 94 ust. 2a, i posługiwania się tym oznakowaniem, stosuje się do dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej. 2. Wyrób oznakowany przed dniem, o którym mowa w ust. 1, może być po tym dniu nadal stosowany i jest uznawany za wyrób spełniający wymagania zasadnicze. Art. 7. 1. Termin, o którym mowa w art. 150 ust. 1, przedłuża się w zakresie art. 88 ust. 3, do dnia 31 grudnia 2004 r. 2. Przepisy wydane na podstawie art. 88 ust. 2 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc. Art. 8. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.