P r o j e k t

                                        
                                        
                                        
                                     USTAWA
                            z dnia            2002 r.
                                        
                   o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne
                                        
                                     Art. 1.
W ustawie z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 73, poz.
852, z 2001 r. Nr 122, poz. 1321 i Nr 154, poz. 1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr
25, poz. 253 i Nr 74, poz. 676) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 2 otrzymuje brzmienie:
       "Art. 2. Określenia użyte w ustawie oznaczają:
         1) abonent - podmiot, który jest stroną umowy o świadczenie usług
           telekomunikacyjnych, zawartej na piśmie z operatorem lub z podmiotem
           udostępniającym usługi telekomunikacyjne,
         2) aparatura - urządzenia elektryczne i elektroniczne oraz instalacje
           i systemy, które zawierają podzespoły elektryczne lub elektroniczne,
         3) dzierżawa łączy telekomunikacyjnych - usługę telekomunikacyjną
           polegającą na zapewnianiu możliwości transmisji sygnałów pomiędzy
           określonymi punktami sieci telekomunikacyjnej, bez komutacji
           wykonywanej na żądanie użytkownika lub przez niego nadzorowanej i z
           zachowaniem tej samej postaci sygnałów: wejściowego i wyjściowego,
         4) dostęp do lokalnej pętli abonenckiej - możliwość korzystania z
           lokalnej pętli abonenckiej lub lokalnej podpętli abonenckiej
           pozwalająca na korzystanie z:
           a) pełnego pasma częstotliwości pętli abonenckiej - pełny dostęp do
             lokalnej pętli abonenckiej lub
           b) niegłosowego pasma częstotliwości pętli abonenckiej przy
             zachowaniu możliwości korzystania z lokalnej pętli abonenckiej
             przez jej operatora do świadczenia usług telefonicznych -
             współdzielony dostęp do lokalnej pętli abonenckiej,
         5) eksploatacja sieci telekomunikacyjnych - faktyczne i bezpośrednie
           dysponowanie całością funkcji urządzeń i sieci zapewniających
           telekomunikację,
         6) infrastruktura telekomunikacyjna - urządzenia telekomunikacyjne,
           nie będące urządzeniami końcowymi, linie, kanalizację, słupy, wieże,
           maszty, kable, przewody oraz osprzęt, wykorzystywane do zapewnienia
           telekomunikacji,
         7) interoperacyjność sieci - zdolność sieci telekomunikacyjnych do
           efektywnej współpracy w celu zapewnienia wzajemnego dostępu
           użytkowników do usług świadczonych w tych sieciach,
         8) kolokacja - udostępnianie fizycznej przestrzeni i urządzeń
           technicznych w celu umieszczenia i podłączenia niezbędnego sprzętu
           operatora podłączającego swoją sieć do sieci innego operatora lub
           korzystającego z dostępu do lokalnej pętli abonenckiej,
         9) kompatybilność elektromagnetyczna - zdolność aparatury do
           zadowalającego działania w określonym środowisku elektromagnetycznym
           bez wprowadzania do tego środowiska niedopuszczalnych zaburzeń
           elektromagnetycznych,
        10) komutacja - zestawianie połączeń przez wybór docelowego punktu
           zakończenia sieci spośród wielu możliwych zakończeń sieci,
        11) lokalna pętla abonencka - obwód łączący zakończenie sieci
           bezpośrednio z punktem dostępu do stacjonarnej publicznej sieci
           telefonicznej, w szczególności z przełącznicą główną lub równoważnym
           urządzeniem,
        12) lokalna podpętla abonencka - obwód łączący zakończenie sieci z
           pośrednim punktem dostępu do stacjonarnej publicznej sieci
           telefonicznej, w szczególności z koncentratorem lub innym
           urządzeniem dostępu pośredniego do stacjonarnej publicznej sieci
           telefonicznej,
        13) międzynarodowe przepisy radiokomunikacyjne - przepisy dotyczące
           zadań oraz zasad wykonywania służb radiokomunikacyjnych, określone w
           umowach międzynarodowych ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską
           i ogłoszonych w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej,
        14) numer alarmowy - numer, ustalony w ustawie lub w planie numeracji
           krajowej dla publicznych sieci telefonicznych, przeznaczony dla
           inicjowania połączeń ze służbami powołanymi ustawowo do niesienia
           pomocy,
        15) odporność na zaburzenia elektromagnetyczne - zdolność aparatury do
           działania zgodnie z przeznaczeniem bez ograniczania wykonywanych
           funkcji w obecności zaburzeń elektromagnetycznych,
        16) operator - przedsiębiorcę, uprawnionego na podstawie odrębnych
           przepisów do wykonywania działalności gospodarczej na terytorium
           Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzącego działalność polegającą na
           eksploatacji sieci publicznej lub świadczeniu usług
           telekomunikacyjnych w sieci publicznej,
        17) operator publiczny - operatora wykonującego działalność
           telekomunikacyjną na podstawie zezwolenia telekomunikacyjnego,
        18) połączenie sieci telekomunikacyjnych - fizyczne i funkcjonalne
           połączenie sieci telekomunikacyjnych, eksploatowanych przez tego
           samego operatora lub przez różnych operatorów, w celu zapewniania
           telekomunikacji użytkownikom tych sieci lub świadczenia usług
           telekomunikacyjnych zarówno przez operatorów łączonych sieci, jak i
           przez inne podmioty mające dostęp do sieci,
        19) publiczna sieć telefoniczna - sieć publiczną stosującą techniki
           komutacji, wymagającą wykorzystania zasobów numeracji,
        20) ruchoma publiczna sieć telefoniczna - publiczną sieć telefoniczną,
           w której zakończenia sieci nie mają stałej lokalizacji,
        21) stacjonarna publiczna sieć telefoniczna - publiczną sieć
           telefoniczną, w której zakończenia sieci mają stałą lokalizację,
        22) służba radiokomunikacyjna - nadawanie, przesyłanie lub odbiór fal
           radiowych dla wypełnienia zadań określonych dla danej służby w
           międzynarodowych przepisach radiokomunikacyjnych,
        23) służba radiokomunikacyjna amatorska - służbę radiokomunikacyjną
           mającą na celu nawiązywanie wzajemnych łączności, badania techniczne
           oraz indywidualne szkolenie, wykonywane w celach niezarobkowych
           przez uprawnione osoby wyłącznie dla potrzeb własnych,
        24) satelitarna stacja naziemna - urządzenie radiowe lub zestaw
           urządzeń radiowych, umieszczone na powierzchni Ziemi, przeznaczone
           do łączności z urządzeniami lub zestawami urządzeń, umieszczonymi na
           sztucznych satelitach Ziemi,
        25) sieć publiczna - sieć telekomunikacyjną, nie będącą siecią
           wewnętrzną, służącą do świadczenia usług telekomunikacyjnych,
        26) sieć telekomunikacyjna - urządzenia telekomunikacyjne i linie
           telekomunikacyjne, zestawione i połączone w sposób umożliwiający
           przekaz sygnałów pomiędzy określonymi zakończeniami sieci, za pomocą
           przewodów, fal radiowych bądź optycznych lub innych środków
           wykorzystujących energię elektromagnetyczną,
        27) sieć wewnętrzna - sieć telekomunikacyjną eksploatowaną przez
           podmiot wyłącznie dla własnych potrzeb lub założoną w budynkach
           niemieszkalnych usytuowanych na terenie jednej nieruchomości
           gruntowej,
        28) strefa numeracyjna - część obszaru kraju, dla którego ustalono
           wskaźnik strefy numeracyjnej w planie numeracji krajowej dla
           publicznych sieci telefonicznych,
        29) telekomunikacja - nadawanie, odbiór lub transmisję informacji
           jakiejkolwiek natury za pomocą przewodów, fal radiowych bądź
           optycznych lub innych środków wykorzystujących energię
           elektromagnetyczną,
        30) udostępnianie usług telekomunikacyjnych - działalność gospodarczą
           polegającą na zapewnianiu dostępu do usług telekomunikacyjnych
           świadczonych przez operatora,
        31) urządzenie końcowe - urządzenie telekomunikacyjne lub jego
           podzespół przeznaczony do współpracy z siecią publiczną, dołączane
           bezpośrednio lub pośrednio do zakończenia sieci publicznej,
        32) urządzenie telekomunikacyjne - urządzenie elektryczne lub
           elektroniczne przeznaczone do zapewniania telekomunikacji,
        33) urządzenie radiowe - urządzenie telekomunikacyjne wykorzystujące
           fale radiowe,
        34) usługa międzynarodowa - usługę telekomunikacyjną polegającą na
           transmisji lub kierowaniu sygnałów do zakończenia sieci lub jej
           punktu nie będącego zakończeniem sieci, zlokalizowanego poza
           granicami Rzeczypospolitej Polskiej,
        35) usługa międzystrefowa - usługę telekomunikacyjną polegającą na
           transmisji lub kierowaniu sygnałów do zakończenia sieci
           zlokalizowanego w innej strefie numeracyjnej,
        36) usługa telefoniczna - usługę telekomunikacyjną polegającą na
           bezpośredniej transmisji, za pomocą sieci publicznej wykorzystującej
           technikę komutacji lub sieci publicznych wykorzystujących techniki
           komutacji, sygnałów mowy, w czasie rzeczywistym, w taki sposób, że
           każdy użytkownik może użyć urządzenia końcowego dołączonego do
           określonego zakończenia sieci dla komunikowania się z innym
           użytkownikiem innego urządzenia końcowego, dołączonego do innego
           zakończenia sieci,
        37) usługa telekomunikacyjna - działalność gospodarczą polegającą na
           transmisji lub kierowaniu sygnałów w sieciach telekomunikacyjnych,
        38) użytkownik - podmiot korzystający z usług telekomunikacyjnych lub
           żądający ich świadczenia albo udostępniania takich usług,
        39) użytkownik końcowy - podmiot korzystający z usług
           telekomunikacyjnych lub żądający ich świadczenia albo udostępniania,
           dla zaspokojenia własnych potrzeb,
        40) zaburzenie elektromagnetyczne - dowolne zjawisko
           elektromagnetyczne, które może obniżyć jakość działania aparatury
           albo niekorzystnie wpłynąć na materię ożywioną i nieożywioną,
        41) zakończenie sieci - punkt sieci telekomunikacyjnej przeznaczony do
           zapewniania użytkownikowi dostępu do sieci,
        42) zasoby orbitalne - pozycje na orbicie geostacjonarnej lub orbity
           satelitarne, które są lub mogą być wykorzystywane do umieszczania
           sztucznych satelitów Ziemi przeznaczonych do zapewniania
           telekomunikacji.";
2) w art. 4:
   a) w ust. 1 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
    "1) komórki organizacyjne i jednostki organizacyjne nadzorowane lub
       podporządkowane Ministrowi Obrony Narodowej oraz organy i jednostki
       organizacyjne nadzorowane lub podległe ministrowi właściwemu do spraw
       wewnętrznych - dla własnych potrzeb,
     2) jednostki organizacyjne podległe ministrowi właściwemu do spraw
       wewnętrznych - w odniesieniu do sieci telefonicznej eksploatowanej przez
       te organy i jednostki dla potrzeb Kancelarii Prezydenta, Kancelarii
       Sejmu, Kancelarii Senatu i administracji rządowej,";
   b) skreśla się ust. 2;
   c) ust.3 otrzymuje brzmienie:
     "3. Minister Obrony Narodowej oraz minister właściwy do spraw
       wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw łączności,
       mogą w zakresie swojej właściwości określić, w drodze rozporządzenia,
       szczegółowe warunki wykonywania działalności telekomunikacyjnej, o
       której mowa w ust. 1 pkt 1-3, a także używania urządzeń radiowych przez
       podległe, nadzorowane i podporządkowane organy i jednostki
       organizacyjne, oraz jednostki wymienione w ust. 1 pkt 3, uwzględniając
       zakres zadań wykonywanych przez te organy i jednostki.";
3) w art. 7 w ust. 2 skreśla się wyrazy " , o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt
  2,";
4) w art. 8:
   a) w ust. 1 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
     "1. Prezes URTiP wydaje zezwolenie operatorowi uprawnionemu na podstawie
       odrębnych przepisów do wykonywania działalności gospodarczej na
       terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który zamierza wykonywać
       działalność telekomunikacyjną, jeżeli nie zachodzą:",
   b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
     "2. Odmowa wydania zezwolenia z powodu okoliczności, o których mowa w ust.
       1 pkt 2 lit. a), następuje po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony
       Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji
       Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w zakresie ich właściwości. Jeżeli
       uzasadnienie opinii Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do
       spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
       stwierdzającej, że zachodzą okoliczności prowadzące do zagrożenia
       obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku
       publicznego, zawiera informacje stanowiące tajemnicę państwową, zamiast
       uzasadnienia doręcza się zawiadomienie, że uzasadnienie zostało
       sporządzone.";
5) skreśla się art. 9;
6) w art. 10 w ust. 2 skreśla się pkt 5;
7) w art. 12 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
   "4. W przypadku gdy operator przestał spełniać warunek określony w art. 8
     ust. 1 pkt 2 lit. a), zezwolenie cofa się na wniosek Ministra Obrony
     Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji
     Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w zakresie ich właściwości. Jeżeli
     uzasadnienie opinii Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do
     spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
     stwierdzającej, że zachodzą okoliczności prowadzące do zagrożenia
     obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku
     publicznego, zawiera informacje stanowiące tajemnicę państwową, zamiast
     uzasadnienia doręcza się zawiadomienie, że uzasadnienie zostało
     sporządzone.";
8) po art. 13 dodaje się art. 13a w brzmieniu:
   "Art. 13a. Operator nie może posiadać na tym samym obszarze geograficznym
           zezwoleń, o których mowa w art. 3 ust. 1, o ile jednocześnie
           zachodzą następujące warunki:
            1) Skarb Państwa posiada większościowy pakiet akcji lub udziałów w
              tym podmiocie,
            2) jest operatorem o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie
              świadczenia usług, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 2,
            3) eksploatuje sieć publiczną przeznaczoną do rozpowszechniania lub
              rozprowadzania programów telewizyjnych na podstawie uprawnienia
              wyłącznego.";
9) w art. 14:
   a) w ust. 2 w pkt 2 skreśla się wyrazy "jest niekompletne lub",
   b) ust. 2a otrzymuje brzmienie:
    "2a. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, Prezes URTiP zgłasza
       sprzeciw, po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony Narodowej, ministra
       właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa
       Wewnętrznego, w zakresie ich właściwości. Opinia Ministra Obrony
       Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji
       Bezpieczeństwa Wewnętrznego stwierdzająca, że zachodzą okoliczności
       prowadzące do zagrożenia obronności, bezpieczeństwa państwa lub
       bezpieczeństwa i porządku publicznego, nie wymaga uzasadnienia.",
   c) po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
    "4. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia,
       wzór zgłoszenia działalności telekomunikacyjnej i tryb jego składania,
       mając na uwadze rodzaj zgłaszanej działalności telekomunikacyjnej oraz
       formę prawną przedsiębiorcy zgłaszającego tę działalność.";
10) w art. 14a ust. 2 otrzymuje brzmienie:
   "2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, Prezes URTiP zgłasza
     sprzeciw, po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony Narodowej, ministra
     właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa
     Wewnętrznego, w zakresie ich właściwości. Opinia Ministra Obrony
     Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji
     Bezpieczeństwa Wewnętrznego stwierdzająca, że zachodzą okoliczności
     prowadzące do zagrożenia obronności, bezpieczeństwa państwa lub
     bezpieczeństwa i porządku publicznego, nie wymaga uzasadnienia.";
11) w art. 18:
   a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
    "1. Z zastrzeżeniem ust. 2a, pozwolenie wydaje się podmiotowi, który
       spełnia wymagania określone ustawą, a także jeżeli:
         1) nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2,
         2) częstotliwości objęte wnioskiem:
           a) są dostępne,
           b) zostały przeznaczone w Krajowej Tablicy Przeznaczeń
             Częstotliwości dla wnioskowanej służby radiokomunikacyjnej oraz
             plan zagospodarowania częstotliwości przewiduje ich
             zagospodarowanie zgodne z wnioskiem,
           c) mogą być ochronione przed zakłóceniami,
           d) zostały międzynarodowo uzgodnione w zakresie i formie określonej
             w międzynarodowych przepisach radiokomunikacyjnych lub umowach,
             których Rzeczpospolita Polska jest stroną,
         3) wnioskodawca przedłoży:
           a) dokument potwierdzający spełnianie zasadniczych wymagań, o
             których mowa w art. 88 ust.1 i 2, jeżeli urządzenie podlega
             obowiązkowej ocenie zgodności,
           b) wymagane świadectwo operatora radiowego,
           c) wymagane zezwolenie, do którego wykonywania urządzenie będzie
             używane,
           d) rezerwację częstotliwości, jeżeli została dokonana.
     2. Pozwolenia radiowe dla służb radiokomunikacyjnych innych niż służba
       radiokomunikacyjna amatorska są wydawane na okres nie przekraczający 10
       lat.",
   b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
    "2a. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia,
       dla służby radiokomunikacyjnej amatorskiej:
         1) rodzaje pozwoleń,
         2) wymagania, których spełnienie pozwoli uzyskać odpowiedni rodzaj
           pozwolenia,
         3) okres ważności pozwoleń,
          biorąc pod uwagę rodzaj posiadanego przez wnioskodawcę świadectwa
          operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej
          amatorskiej.",
   c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
     "3. Prezes URTiP odmawia wydania pozwolenia, jeżeli zachodzą okoliczności,
       o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 lit. a), po zasięgnięciu opinii
       Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub
       Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w zakresie ich właściwości.
       Opinia Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw
       wewnętrznych lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
       stwierdzająca, że zachodzą okoliczności prowadzące do zagrożenia
       obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku
       publicznego, nie wymaga uzasadnienia.";
12) w art. 22 skreśla się ust. 8;
13) w art. 25 w ust. 1 wyrazy: "w terminie 12 miesięcy" zastępuje się wyrazami
  "w terminie 6 miesięcy";
14) w art. 30 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
   "1a. Obowiązek uiszczania opłat za prawo do wykorzystywania zasobów
      numeracji ustaje nie później niż z upływem 30 dni od daty złożenia
      wniosku o cofnięcie przydziału tej numeracji.";
15) art. 31 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 31. 1. Podmiot, który uzyskał prawo do dysponowania częstotliwością
             w rezerwacji częstotliwości, uiszcza:
           1) jednorazową opłatę za dokonanie rezerwacji częstotliwości, jeżeli
             wybór podmiotu nastąpił w drodze przetargu,
           2)  roczne opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością.
         2. Podmiot nieposiadający rezerwacji częstotliwości, który uzyskał
           prawo do wykorzystywania częstotliwości w pozwoleniu, uiszcza roczne
           opłaty za prawo do wykorzystywania częstotliwości.
         3. Komórki organizacyjne, organy i jednostki organizacyjne, o których
           mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7 wnoszą opłaty za prawo do
           dysponowania częstotliwością. Opłaty za prawo do dysponowania
           częstotliwością przez jednostki sił zbrojnych państw obcych,
           przebywające czasowo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na
           podstawie umów, których Rzeczypospolita jest stroną, zawarta jest w
           opłacie ryczałtowej za prawo do dysponowania częstotliwością,
           wnoszonej przez Ministra Obrony Narodowej.
         4. Opłaty, o których mowa w ust. 1-3, są pobierane przez URTiP i
           stanowią dochód budżetu państwa.
         5. Obowiązek uiszczania opłat za prawo do wykorzystania częstotliwości
           ustaje nie później niż z upływem 30 dni od daty złożenia wniosku o
           cofnięcie rezerwacji tej częstotliwości.
         6. W razie opóźnienia w uiszczaniu opłat naliczane są odsetki w
           wysokości jak dla zaległości podatkowych.
         7. Minister właściwy do spraw łączności, w porozumieniu z ministrem
           właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze
           rozporządzenia, wysokość, terminy i sposób uiszczania opłat, o
           których mowa w ust. 1 i 2, mając na uwadze koszty prowadzenia
           gospodarki zasobami częstotliwości.
         8. Minister właściwy do spraw łączności, w porozumieniu z ministrem
           właściwym do spraw finansów publicznych, Ministrem Obrony Narodowej,
           ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz Ministrem
           Sprawiedliwości, określi, w drodze rozporządzenia, wysokość, terminy
           i sposób uiszczania opłat, o których mowa w ust. 3, z uwzględnieniem
           specyfiki wykorzystania częstotliwości przez te jednostki.";
16) w art. 32 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
   "4) finansowanie prac naukowych i badawczo-rozwojowych oraz opinii i
     ekspertyz, o których mowa w art. 59 ust. 5,";
17) w art. 34:
   a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
     "3. Operator uzależnia zawarcie umowy o świadczenie usług
       telekomunikacyjnych, a także świadczenie usług telekomunikacyjnych od
       ustalenia danych użytkownika, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1-6,
       na podstawie dokumentu tożsamości przedstawionego przez użytkownika.",
   b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:
       "3a. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do użytkownika korzystającego z
         publicznie dostępnego  telefonu, w którym połączenie jest opłacane
         automatycznie, w szczególności za pomocą monety, żetonu, karty
         telefonicznej albo karty płatniczej, zwanego dalej "aparatem
         publicznym".
       3b. Operator może uzależnić zawarcie umowy o świadczenie usług
         telekomunikacyjnych od:
         1) dostarczenia przez użytkownika zaświadczenia o pozostawaniu w
           stosunku pracy,
         2) oceny wiarygodności płatniczej użytkownika, dokonanej na podstawie
           kryteriów ustalonych przez operatora i danych będących w posiadaniu
           operatora lub udostępnionych mu przez podmiot na podstawie odrębnych
           przepisów - po uprzednim powiadomieniu użytkownika o wystąpieniu
           zastrzeżenia co do wiarygodności płatniczej oraz przekazaniu
           użytkownikowi danych identyfikujących podmiot, który udostępnił dane
           uzasadniające takie zastrzeżenie.",
   c) w ust. 5 skreśla się wyrazy " , z zastrzeżeniem art. 51 ust. 7";
18) w art. 35:
   a) w ust. 2 skreśla się wyrazy " , zapewniających równe traktowanie
     użytkowników",
   b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
     "3. W razie podwyższenia cen usług telekomunikacyjnych operator jest
       obowiązany - z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego
       - do:
         1) w przypadku abonentów - powiadomienia ich o tym na piśmie,
         2) w pozostałych przypadkach - podania tego do publicznej
           wiadomości.";
19) w art. 37 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
   "1. Operatorzy, których roczny przychód ze świadczenia usług
     telekomunikacyjnych w poprzednim roku kalendarzowym przekroczył
     równowartość 2 milionów euro, są obowiązani do przedkładania Prezesowi
     URTiP, w terminie do dnia 30 czerwca, sprawozdania z działalności
     telekomunikacyjnej w poprzednim roku kalendarzowym, zawierającego:
     1) roczne sprawozdanie finansowe,
     2) dane dotyczące rodzaju i zakresu prowadzonej działalności
       telekomunikacyjnej oraz wielkości sprzedaży usług telekomunikacyjnych,
     3) dane o jakości świadczonych usług powszechnych.";
20) w art. 40:
   a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
    "2a. W zakresie obronności realizacja obowiązku, o której mowa w ust. 2,
       oraz możliwość jego odroczenia, dotyczy również zapewnienia
       wykorzystania infrastruktury telekomunikacyjnej.",
   b) w ust. 3 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
     "1) przypadki, w których podmiot może wnioskować o odroczenie, o którym
       mowa w ust. 2 i 2a, warunki, jakie muszą być spełnione dla udzielenia
       odroczenia, a także maksymalne terminy odroczeń, uwzględniając rodzaj i
       zakres działalności telekomunikacyjnej wykonywanej przez podmiot,
     2) szczegółowe wymagania i sposób wypełniania obowiązków, o których mowa w
       ust. 1-2a, z wyłączeniem spraw uregulowanych w art. 242 Kodeksu
       postępowania karnego, kierując się zasadą osiągania celu przy
       najniższych nakładach.";
21) w art. 42:
   a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
    "1. Użytkownik może dołączać do udostępnionych zakończeń sieci publicznej,
       w sposób zgodny z prawem, urządzenia końcowe, spełniające zasadnicze
       wymagania określone w art. 88 ust. 1 i 2.",
   b) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
    "1) dołączania do sieci publicznej urządzeń telekomunikacyjnych
       niespełniających zasadniczych wymagań, o których mowa w art. 88 ust. 1 i
       2, lub urządzeń nieprzeznaczonych do dołączania do sieci publicznej,
       nawet gdy spełniają te wymagania,";
22) w art. 43:
   a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
    "2a. Abonent stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej może żądać
       zachowania przydzielonego numeru przy zmianie operatora świadczącego
       usługi. W przypadku numerów mających powiązanie z danym obszarem
       geograficznym uprawnienie to ogranicza się do obszaru strefy
       numeracyjnej. Do udostępniania numeracji pomiędzy operatorami,
       związanego z wykonywaniem niniejszego uprawnienia, stosuje się art.
       101.",
   b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
    "3. Abonent stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej eksploatowanej
       przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia
       usług telefonicznych świadczonych w tej sieci może wybrać operatora
       publicznego świadczącego usługi telefoniczne lub inne usługi
       wykorzystujące techniki komutacji. Z tytułu dokonania wyboru nie
       przysługuje roszczenie w stosunku do abonenta.",
   c) w ust. 4 po wyrazie "telefonicznych" dodaje się wyrazy "na danym
     obszarze";
 23) po art. 43 dodaje się art. 43a w brzmieniu:
    "Art. 43a. 1. Za przenoszenie numerów przy zmianie operatora stacjonarnej
             publicznej sieci telefonicznej mogą być pobierane od abonentów
             opłaty określone w cenniku tego operatora, uwzględniające
             ponoszone przez niego koszty.
         2. W przypadku operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie
           świadczenia usług telefonicznych w stacjonarnych publicznych
           sieciach telefonicznych, usługi związane z przenoszeniem numerów
           oferowane innym operatorom publicznym powinny być częścią oferty
           ramowej, o której mowa w art. 79.
         3. W przypadku operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie
           świadczenia usług telefonicznych w stacjonarnych publicznych
           sieciach telefonicznych, do usług związanych z przenoszeniem numerów
           oferowanych innym operatorom publicznym stosuje się odpowiednio art.
           80 ust.1 i 4-6 oraz art. 83-85.";
24) w art. 46 w ust. 3 po wyrazie "Operator" dodaje się wyrazy "o znaczącej
  pozycji rynkowej";
25) art. 49 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 49. 1. Operator publiczny o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie
             świadczenia usług telefonicznych w stacjonarnych publicznych
             sieciach telefonicznych, obowiązany jest do zawarcia z
             użytkownikiem końcowym umowy o świadczenie usług oraz świadczenie
             mu usług telefonicznych, faksu i transmisji danych wraz ze
             świadczeniami dodatkowymi polegającymi na :
           1) udzielaniu informacji o numerach abonentów,
           2) udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych,
           3) dostarczaniu, na pisemne żądanie abonenta, szczegółowego wykazu
             wykonanych mu usług telekomunikacyjnych
          - zwanych dalej "usługami powszechnymi", które powinny być dostępne
           użytkownikowi końcowemu z zachowaniem wymaganej jakości i po
           przystępnej cenie, na obszarze całego kraju.
         2. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze
           rozporządzenia, szczegółowe wymagania dotyczące świadczenia usług
           powszechnych, w tym wymagania dotyczące ich jakości i dostępności, a
           także liczby aparatów publicznych, w tym przystosowanych dla osób
           niepełnosprawnych, mając na uwadze poziom rozwoju telefonizacji
           kraju.";
26) w art. 51:
   a) w ust.1 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z
     zastrzeżeniem art. 34 ust. 3.",
   b) skreśla się ust. 3,
   c) w ust. 7 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z
     zastrzeżeniem art. 34 ust. 5.";
27) w art. 53:
   a) w ust. 1 skreśla się wyraz "zasadniczych",
   b) w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
    "1) ograniczyć świadczenie usług telekomunikacyjnych, w pierwszej
       kolejności niebędących usługami powszechnymi, utrzymując świadczenie
       usług niepowiększających zadłużenia abonenta, w tym przekazywanie
       połączeń do abonenta lub połączenia nieodpłatne, jeżeli abonent
       pozostaje w opóźnieniu z płatnością należności za wykonanie usług
       telekomunikacyjnych przez okres dłuższy niż jeden okres rozliczeniowy,";
28) tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie "Podmioty o znaczącej pozycji
  rynkowej";
29) w art. 57:
   a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
    "1. W zakresie określonym w ust. 4, Prezes URTiP, w porozumieniu z Prezesem
       Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ustala w drodze decyzji, że na
       obszarze wskazanym w decyzji operator jest operatorem o znaczącej
       pozycji rynkowej w zakresie świadczenia określonej usługi
       telekomunikacyjnej, jeżeli udział operatora w rynku świadczenia danej
       usługi na tym obszarze jest równy lub większy od 25%, z zastrzeżeniem
       ust. 3.",
   b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
     "4. Prezes URTiP wydaje decyzje, o których mowa w ust.1-3, w zakresie
       świadczenia usług:
         1) telefonicznych świadczonych w stacjonarnych publicznych sieciach
           telefonicznych,
         2) telefonicznych świadczonych w ruchomych publicznych sieciach
           telefonicznych,
         3) dzierżawy łączy telekomunikacyjnych,
         4) na krajowym rynku połączeń międzyoperatorskich, w tym połączeń
           wewnątrzsieciowych.",
   c) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
     "5. Prezes URTiP sporządza wykaz operatorów o znaczącej pozycji rynkowej i
       publikuje go w Biuletynie URTiP, nie rzadziej niż raz w roku.",
   d) skreśla się ust. 8;
30) w art. 58
   a) w ust. 1 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
     "Operator obowiązany do świadczenia usług powszechnych przedkłada
       Prezesowi URTiP:",
   b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
     "5. Operator, o którym mowa w ust. ..., jest obowiązany do zawierania umów
       o świadczenie tych usług, na warunkach nie gorszych, dla drugiej strony
       umowy, od określonych we wzorach umów nie objętych sprzeciwem Prezesa
       URTiP.";
31) art. 59 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 59. 1. Ceny usług powszechnych świadczonych przez operatora
             obowiązanego do świadczenia usług powszechnych powinny być
             ustalane na podstawie obiektywnych kryteriów, zapewniających równe
             traktowanie użytkowników, uwzględniać koszt świadczenia usług, być
             niezależne od sposobu wykonywania usługi, z wyjątkiem przypadku,
             gdy użytkownik wymaga dodatkowych usług lub świadczeń, oraz nie
             mogą uwzględniać kosztów świadczeń dodatkowych nie związanych ze
             świadczeniem usługi żądanej przez użytkownika.
         2. Operatorzy, o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia
           usług, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 1, 3 i 4, są obowiązani
           do:
           1) kalkulacji kosztów odrębnie dla każdej z usług, w której zajmują
             znaczącą pozycję rynkową oraz dla rozliczeń wynikających z umów o
             połączeniu sieci, zawartych z innymi operatorami,
           2) prowadzenia rachunkowości w sposób zapewniający wyodrębnienie
             aktywów i pasywów na poszczególne rodzaje działalności podlegające
             regulacji oraz ustalenie przychodów i związanych z nimi kosztów
             odrębnie dla każdej z usług i rozliczeń, objętych kalkulacją
             kosztów.
         3. Minister właściwy do spraw łączności, w porozumieniu z ministrem
           właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze
           rozporządzenia:
           1) rodzaje działalności podlegające regulacji oraz sposoby
             przypisania do nich aktywów i pasywów, o których mowa w ust. 2 pkt
             2,
           2) sposób kalkulacji kosztów i bazę ich obliczania, stosowany przez
             operatorów oraz termin jego wprowadzenia, przyjmując zasadę, iż
             sposób kalkulacji kosztów powinien zapewniać ustalenie cen na
             podstawie kosztów uzasadnionych, być wzajemnie porównywalny, a
             także powinien umożliwiać rozdzielenie kosztów ponoszonych przez
             operatora z tytułu świadczenia każdej z usług, w której zajmuje
             znaczącą pozycję rynkową, od kosztów, które nie mogą być
             bezpośrednio przypisane do świadczenia zarówno danej usługi, jak i
             innych usług telekomunikacyjnych,
           3) podstawowe kryteria uwzględniane przez Prezesa URTiP przy
             określaniu maksymalnej dozwolonej wysokości zwrotu kosztu
             zaangażowanego kapitału własnego, który operator uwzględni w
             kalkulacji kosztów, oraz termin i sposób jego ogłaszania,
           4) sposób i terminy dokonywania aktualizacji wyceny określonych
             rodzajów środków trwałych oraz dokonanych od tych środków odpisów
             amortyzacyjnych,
           5) tryb i terminy uzgodnienia i zatwierdzenia przez Prezesa URTiP
             opracowanej przez operatora szczegółowej instrukcji w zakresie
             wyodrębnienia aktywów i pasywów na regulowane rodzaje działalności
             oraz opisu kalkulacji kosztów,
           6) zakres i terminy przekazywania Prezesowi URTiP:
             a) sprawozdawczości dotyczącej poszczególnych rodzajów
               działalności objętej regulacją, przyjmując zasadę, iż dane
               zawarte w sprawozdaniach są sprawdzalne w rozumieniu ustawy o
               rachunkowości,
             b) wyników kalkulacji kosztów, odrębnie dla każdej z usług i
               rozliczeń, o których mowa w ust. 2 pkt 1,
            uwzględniając konieczność ochrony konsumentów i konkurentów przed
             nadużywaniem przez tych operatorów znaczącej pozycji rynkowej,
             konieczność stymulowania rozwoju rynku telekomunikacyjnego oraz
             konieczność dostarczenia Prezesowi URTiP narzędzi umożliwiających
             kontrolę działalności prowadzonej przez tych operatorów.
         4. Sprawozdania oraz wyniki kalkulacji kosztów, o których mowa w ust.
           3 pkt 6, podlegają opinii biegłego rewidenta w ramach badania lub
           przeglądu sprawozdana finansowego, dokonywanego na podstawie
           odrębnych przepisów.
         5. Prezes URTiP może zasięgać opinii niezależnych biegłych rewidentów
           oraz ekspertów w przypadku wątpliwości dotyczących, opracowanej
           przez operatora, szczegółowej instrukcji i opisu kalkulacji kosztów
           oraz rzetelności i wiarygodności danych zawartych w sprawozdaniach i
           wynikach kalkulacji kosztów, o których mowa w ust. 3 pkt 5 i 6.
         6. Do dnia 1 stycznia 2004 r. ceny usług powszechnych świadczonych
           przez operatora obowiązanego do świadczenia usług powszechnych mogą
           być ustalane z uwzględnieniem cen na te usługi innych operatorów
           europejskich działających na konkurencyjnych rynkach, z
           uwzględnieniem stopnia rozwoju rynku polskiego.";
32) w art. 60 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
   "1. Operator obowiązany do świadczenia usług powszechnych przedkłada
     Prezesowi URTiP projekt cennika usług powszechnych lub jego zmian, wraz z
     uzasadnieniem, co najmniej na 30 dni przed planowanym terminem
     wprowadzenia cennika lub jego zmian w życie.";
33) w art. 61:
   a) w ust. 2 wyrazy "ust. 2 pkt 2" zastępuje się wyrazami "ust. 1 i 2",
   b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
    "6. Ceny usługi dzierżawy łączy telekomunikacyjnych świadczonej abonentowi
       przez operatorów o znaczącej pozycji rynkowej na tym rynku powinny
       uwzględniać koszt ich świadczenia i być niezależne od sposobu wykonania
       usługi, jeżeli abonent nie żąda świadczeń dodatkowych. Do cenników za
       usługę dzierżawy łączy telekomunikacyjnych stosuje się odpowiednio art.
       60.",
   c) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
    "6a. Do ustalenia ceny usług dzierżawy łączy telekomunikacyjnych
       świadczonej operatorom przez operatorów o znaczącej pozycji rynkowej na
       tym rynku stosuje się odpowiednio art. 80 ust. 1 i 4-6.",
   d) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
     "7. Operatorzy o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usługi
       dzierżawy łączy telekomunikacyjnych są obowiązani do opracowania ramowej
       oferty określającej warunki zawierania z innymi operatorami umów
       dzierżawy łączy telekomunikacyjnych. Do oferty stosuje się odpowiednio
       przepisy art. 79, art. 81 pkt 4 oraz art. 82.",
   e) po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:
    "7a. Do umów o świadczenie przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej
       innym operatorom usług dzierżawy łączy telekomunikacyjnych stosuje się
       odpowiednio art. 83-86.",
   f) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
     "8. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia,
       minimalny zestaw rodzajów łączy telekomunikacyjnych, jaki powinien być
       oferowany przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie usługi
       dzierżawy łączy telekomunikacyjnych, wraz z odpowiednimi wymaganiami
       techniczno-eksploatacyjnymi, a także zasady rozliczeń i kalkulacji opłat
       z tego tytułu oraz minimalny zakres oferty, o której mowa w ust. 7,
       kierując się dążeniem do stworzenia warunków dla efektywnego świadczenia
       usługi.";
34) art. 62 otrzymuje brzmienie:
     "Art. 62. Operator o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia
           usług telefonicznych świadczonych w stacjonarnych sieciach
           telefonicznych lub w zakresie świadczenia usługi dzierżawy łączy
           telekomunikacyjnych, jest obowiązany do zapewnienia innemu
           operatorowi dostępu do swojej sieci w każdym technicznie
           uzasadnionym jej punkcie, nie będącym zakończeniem sieci, chyba że
           istnieją inne, alternatywne pod względem technicznym i ekonomicznym
           możliwości wykonania dostępu albo gdy spełnienie żądania wiąże się z
           niewspółmiernie wysokimi nakładami. Do zapewniania dostępu stosuje
           się odpowiednio przepisy art. 78-85.";
35) w art. 66 w ust. 1 i 2 skreśla się wyrazy "stanu wojennego,";
36) w art. 69:
   a) w ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
      "Z zastrzeżeniem ust. 2, informacje lub dane objęte tajemnicą
      telekomunikacyjną mogą być zbierane, utrwalane, przechowywane,
      opracowywane, zmieniane, usuwane lub udostępniane tylko wówczas, gdy
      czynności te, zwane w ustawie "przetwarzaniem", dotyczą usługi
      świadczonej użytkownikowi albo są niezbędne do jej wykonania.",
   b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
     "2. Operator uprawniony jest do przetwarzania poniższych danych
       dotyczących użytkownika, będącego osobą fizyczną:
         1) nazwisk i imion,
         2) imion rodziców,
         3) miejsca i daty urodzenia ,
         4) adresu miejsca zameldowania na pobyt stały,
         5) numeru ewidencyjnego PESEL, a w przypadku cudzoziemca - numeru
           paszportu lub karty pobytu,
         6) nazwy i numeru dokumentów potwierdzających tożsamość,
         7) danych dotyczących pozostawania w stosunku pracy,
         a także
         8) informacji o wysokości zobowiązań pieniężnych abonenta wobec
           operatora i dacie wymagalności tych zobowiązań,
         9) przyczynach rozwiązania z abonentem umowy o świadczenie usług
           telekomunikacyjnych,
        10) czynnościach prawnych podjętych przez operatorów w związku z
           dochodzeniem wierzytelności.",
   c) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
    "2a. Ponadto operator może za pisemną zgodą użytkownika będącego osobą
       fizyczną przetwarzać dane dotyczące:
         1) numeru ewidencji podatkowej NIP,
         2) numeru konta bankowego lub karty płatniczej,
         3) adresu użytkownika do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres
           miejsca zameldowania na pobyt stały, adresu poczty elektronicznej
           oraz numerów telefonów kontaktowych.";
37) po art. 69 dodaje się art. 69a i 69b w brzmieniu:
      "Art. 69a. 1. Z zastrzeżeniem art. 69 ust. 2a, dane abonenta, z którym
             operator rozwiązał umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych z
             uwagi na opóźnienie lub zaniechanie spełnienia świadczenia
             pieniężnego określonego umową, mogą być:
           1) przechowywane przez operatora, który je zebrał lub utrwalił oraz
             udostępniane między operatorami z prawem ich przechowania na czas
             nie dłuższy niż 14 dni oraz udostępniania innym podmiotom
             upoważnionym na podstawie odrębnych przepisów,
           2) zbierane w celu uzasadnienia zastrzeżenia, o którym mowa w art.
             34 ust. 3b pkt 2, przez innych operatorów bez prawa ich utrwalania
             na czas nie dłuższy niż 14 dni oraz bez prawa do ich udostępniania,
           3) zbierane, utrwalane, przechowywane, opracowywane, usuwane i
             udostępniane przez podmioty upoważnione na podstawie odrębnych
             przepisów.
         2. Tryb udostępniania danych, o których mowa w ust. 1, zainteresowane
           podmioty określają w drodze umowy zawartej na piśmie.
         3. Z zastrzeżeniem ust. 5, w przypadku wykonania przez dłużnika w
           całości wszystkich zobowiązań wobec operatora lub po upływie 3 lat
           od daty przedawnienia roszczeń z tego tytułu:
           1) operator jest obowiązany do niezwłocznego:
               a) zaprzestania udostępniania danych, o których mowa w ust. 1,
               b) powiadomienia, na swój koszt, o konieczności usunięcia danych
                 podmioty, o których mowa w ust.1 pkt 3,
           2) podmioty upoważnione na podstawie odrębnych przepisów, którym
             dane zostały udostępnione są obowiązane do usunięcia danych
             określonych w ust. 1 niezwłocznie po otrzymaniu informacji o
             usunięciu tych danych przez operatora, który je udostępnił.
         4. Operator oraz podmioty upoważnione na podstawie odrębnych przepisów
           mogą udostępniać informacje o niewykonaniu bądź nienależytym
           wykonaniu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych przez
           dłużnika w okresie 10 lat od prawomocnego orzeczenia sądu
           zasądzającego roszczenie pieniężne od dłużnika na rzecz operatora.
         5. W przypadku przeniesienia wierzytelności na inną osobę, operator
           może przez okres jednego roku od dnia przeniesienia wierzytelności
           udostępniać informację o przeniesieniu wierzytelności na zasadach
           określonych w ust. 1.
         6. Z zastrzeżeniem art. 69 ust. 2a, dane abonenta mogą być
           udostępniane innym operatorom w przypadku zawieszenia przez
           operatora świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz innego
           ograniczenia świadczenia tych usług na mocy postanowień umowy o
           świadczenie usług telekomunikacyjnych, w przypadku nienależytego
           wykonania umowy przez abonenta.
      Art. 69b. 1. Operator może udostępniać zebrane przez siebie dane
             dotyczące: nazw, serii oraz numerów utraconych lub zastrzeżonych
             dokumentów potwierdzających tożsamość innemu operatorowi lub
             podmiotowi uprawnionemu do przetwarzania takich danych na
             podstawie odrębnych przepisów.
         2. Operatorzy mogą pozyskiwać od innych operatorów lub podmiotów
           uprawnionych do przetwarzania danych, dane o których mowa w ust.1.
         3. Tryb udostępniania i pozyskiwania danych zainteresowane podmioty
           określają w drodze umowy zawartej na piśmie.";
38) w art. 70 w ust. 1:
   a) pkt 3 otrzymuje brzmienie :
    "3) nazwy miejscowości oraz ulicy, przy której znajduje się zakończenie
       sieci udostępnione abonentowi - w przypadku stacjonarnej publicznej
       sieci telefonicznej albo miejsca zameldowana abonenta na pobyt stały - w
       przypadku ruchomej publicznej sieci telefonicznej.",
   b) skreśla się pkt 4;
39) art. 71 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 71. 1. Operator publicznej sieci telefonicznej, umożliwiającej
             prezentację identyfikacji zakończenia sieci, z której jest
             wywoływane lub zostało dokonane połączenie, zwaną dalej
             "prezentacją identyfikacji linii wywołującej", jest obowiązany
             zapewnić, za pomocą prostych środków:
           1) abonentowi wywołującemu - możliwość wyeliminowania prezentacji
             identyfikacji linii wywołującej u użytkownika wywoływanego, podczas
             wywołania i połączenia lub w sposób trwały u operatora,
           2) abonentowi wywoływanemu - możliwość eliminacji dla połączeń
             przychodzących prezentacji identyfikacji linii wywołującej, a w
             przypadku gdy taka prezentacja jest dostępna przed rozpoczęciem
             połączenia przychodzącego - także możliwość blokady połączeń
             przychodzących od abonenta lub użytkownika stosującego eliminację
             prezentacji identyfikacji linii wywołującej.
         2. Operator publicznej sieci telefonicznej, zapewniającej prezentację
           identyfikacji zakończenia sieci, do której zostało przekierowane
           połączenie, zwaną dalej "prezentacją identyfikacji linii
           wywoływanej", jest obowiązany zapewnić abonentowi wywoływanemu
           możliwość eliminacji, za pomocą prostych środków, prezentacji
           identyfikacji linii wywoływanej u użytkownika wywołującego.
         3. Operator publicznej sieci telefonicznej, zapewniającej automatyczne
           przekazywanie wywołań, jest obowiązany zapewnić abonentowi możliwość
           zablokowania, za pomocą prostych środków, automatycznego
           przekazywania przez osobę trzecią wywołań do urządzenia końcowego
           tego abonenta.
         4. Operator sieci publicznej jest obowiązany do poinformowania
           abonentów, że eksploatowana przez niego sieć zapewnia prezentację
           identyfikacji linii wywołującej lub wywoływanej, a także o
           możliwościach, o których mowa w ust. 1-3.
         5. Z tytułu korzystania przez abonenta z możliwości eliminacji lub
           blokowania, o których mowa w ust. 1-3, nie pobiera się opłat.
         6. Eliminacja prezentacji identyfikacji linii wywołującej może być
           anulowana przez:
           1) służby ustawowo powołane do niesienia pomocy, a także organy
             państwa wykonujące zadania na rzecz obronności, bezpieczeństwa
             państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego, w zakresie i na
             warunkach określonych w odrębnych przepisach,
           2) operatora sieci, na wniosek abonenta, jeżeli wnioskujący
             uprawdopodobni, że do jego urządzenia końcowego są kierowane
             połączenia uciążliwe lub zawierające groźby, w celu identyfikacji
             numerów użytkowników wywołujących tego abonenta.
         7. Dane identyfikujące użytkowników wywołujących, o których mowa w
           ust. 6, są rejestrowane przez operatora na żądanie:
           1) organów, o których mowa w ust. 6 pkt 1,
           2) abonenta, o którym mowa w ust. 6 pkt 2.
         8. Dane, o których mowa w ust. 6, pozostają w dyspozycji operatora,
           który udostępnia je organom państwa wykonującym zadania na rzecz
           obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku
           publicznego w zakresie i na warunkach określonych w odrębnych
           przepisach.
         9. Prezes URTiP, na uzasadniony wniosek operatora, może wprowadzić
           okres przejściowy na wprowadzenie usługi blokady połączeń
           przychodzących od abonenta lub użytkownika, stosującego eliminację
           prezentacji identyfikacji linii wywołującej, o której mowa w ust. 1
           pkt 2. O wprowadzeniu okresu przejściowego Prezes powiadamia
           Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych
           i Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.";
40) w art. 75 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
   "1. Prawo dochodzenia roszczeń określonych w ustawie, wynikających ze
     stosunków z operatorami świadczącymi usługi powszechne, przysługuje
     użytkownikowi po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego.";
41) w art. 76 w ust. 1 skreśla się wyraz "publiczny";
42) w art. 77 w ust. 3 wyrazy "zajmujący pozycję dominującą" zastępuje się
  wyrazami "o znaczącej pozycji rynkowej";
43) w art. 78 w ust. 5 po wyrazie "Operator" dodaje się wyrazy "o znaczącej
  pozycji rynkowej";
44) w art. 79:
   a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
    "1. Operator o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług, o
       których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 1, 3 i 4, jest obowiązany do
       opracowania ofert ramowych określających warunki umów o połączeniu sieci
       z operatorami.",
   b) po ust. 2 dodaje się ust 2a w brzmieniu:
    "2a. Operator, o którym mowa w ust. 1, obowiązany jest do złożenia projektu
       oferty ramowej w celu zatwierdzenia, w terminie do 3 miesięcy od daty
       doręczenia decyzji Prezesa URTiP, ustalającej jego znaczącą pozycję
       rynkową lub decyzji Prezesa URTiP wzywającej do złożenia takiego
       projektu.",
   c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
     "3. Prezes URTiP może w drodze decyzji:
         1) w terminie 30 dni od dnia przekazania projektu oferty lub jej
           zmiany, odmówić zatwierdzenia projektu oferty lub jej zmiany, jeżeli
           projekt oferty lub jej zmiany narusza przepisy prawa, nie uwzględnia
           istniejących warunków rynkowych i ekonomicznych lub nie zapewnia
           efektywnej konkurencji na rynku telekomunikacyjnym,
         2) wprowadzić ofertę ramową albo zmienić w całości lub w części
           istniejącą ofertę ramową lub zobowiązać operatora do zmiany
           istniejącej oferty ramowej w określonym terminie w celu dostosowania
           jej do przepisów prawa, nowych warunków rynkowych i ekonomicznych
           lub w celu zapewnienia efektywnej konkurencji na rynku
           telekomunikacyjnym.",
   d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a-3c w brzmieniu:
    "3a. Operator publiczny współpracujący z operatorem o znaczącej pozycji
       rynkowej może wnioskować do tego operatora o określoną, uzasadnioną
       zmianę istniejącej oferty ramowej w celu dostosowania jej do przepisów
       prawa, nowych warunków rynkowych i ekonomicznych lub w celu zapewnienia
       efektywnej konkurencji na rynku telekomunikacyjnym.
    3b. W przypadku sporu między operatorami dotyczącego zmiany oferty ramowej
       stosuje się odpowiednio art. 83 i 84.
    3c. Oferta ramowa powinna podlegać aktualizacji nie rzadziej niż raz w roku
       w celu odzwierciedlenia zmieniających się warunków rynkowych i
       ekonomicznych oraz w celu zapewnienia efektywnej konkurencji na rynku
       telekomunikacyjnym.",
   e) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
     "5. Operator, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do zawierania umów o
       połączeniu sieci na warunkach nie gorszych, dla pozostałych stron umowy,
       niż określone w zatwierdzonej ofercie ramowej, ofercie ramowej
       zmienionej lub wprowadzonej decyzją Prezesa URTiP.";
45) w art. 80:
   a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
     "1. Opłaty z tytułu wzajemnego korzystania z połączonych sieci
       telekomunikacyjnych przez strony umowy o połączeniu sieci zawartej
       pomiędzy operatorami eksploatującymi sieci publiczne, z których co
       najmniej jeden zajmuje znaczącą pozycję rynkową, powinny:
         1) być ustalane na podstawie przejrzystych i obiektywnych kryteriów,
           zapewniających równe traktowanie użytkowników - jeżeli operator jest
           operatorem o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia
           usług, o których mowa w art. 57 ustawy,
         2) uwzględniać uzasadnione koszty związane z wykonywanymi usługami
           telekomunikacyjnymi, niezależnie od sposobu ich wykonywania - jeżeli
           operator jest operatorem o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie
           świadczenia usług, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 1, 3 i 4.",
   b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
     "4. Prezes URTiP może żądać od stron umowy przedłożenia uzasadnienia
       wysokości stosowanych przez siebie opłat, o których mowa w ust.1, a w
       przypadku operatora o znaczącej pozycji rynkowej, o którym mowa w ust.1
       pkt 2, także uzasadnienia wysokości kosztów ponoszonych przy wymianie
       usług telekomunikacyjnych.",
   c) po ust. 4 dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:
     "5. Prezes URTiP może, w przypadku gdy stwierdzi, że uzasadnienie, o
       którym mowa w ust. 4, nie dowodzi poprawności ustalenia opłat, o których
       mowa w ust. 1, ustalić wysokość tych opłat w drodze decyzji.
     6. Prezes URTiP, w przypadku braku możliwości ustalenia kosztów zgodnie z
       ust.1 pkt 2, bierze pod uwagę stawki innych operatorów europejskich
       działających na konkurencyjnych rynkach, z uwzględnieniem stopnia
       rozwoju rynku polskiego.";
46) po art. 80 dodaje się art. 80a w brzmieniu:
       "Art. 80a. 1. Operator stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej
             eksploatujący lokalne pętle abonenckie jest uprawniony do
             pobierania od operatora, któremu umożliwia świadczenie usług
             połączeń telefonicznych do swoich abonentów, dopłaty z tytułu
             deficytu ponoszonego w związku z budową i eksploatacją linii
             łączących udostępnione abonentom przez operatora zakończenia sieci
             z urządzeniami sieci telekomunikacyjnej tego operatora,
             wykonującymi komutację, zwanej dalej "dopłatą".
         2. Deficyt, o którym mowa w ust. 1, oblicza się jako sumę ujemnych
           różnic między uzyskanymi w danym roku obrotowym z każdej lokalnej
           pętli abonenckiej przychodami z opłat instalacyjnych, abonamentowych
           oraz za połączenia telefoniczne, z uwzględnieniem salda rozliczeń z
           tytułu połączeń międzyoperatorskich, a poniesionymi w tym roku
           kosztami wytworzenia usług w każdej z tych lokalnych pętli
           abonenckich.
         3. Dopłatę oblicza się jako iloraz kwoty deficytu, obliczonego zgodnie
           z zasadami określonymi w ust. 2, oraz łącznej liczby minut rozpoczęć
           i zakończeń połączeń telefonicznych w sieci operatora występującego
           o dopłatę obejmującej ruch przychodzący od innych operatorów, ruch
           wychodzący do innych operatorów i ruch zrealizowany w całości w
           sieci operatora żądającego dopłaty.
         4. Dopłatę dodaje się do ceny każdej minuty usługi rozpoczęcia lub
           zakończenia połączenia w sieci operatora żądającego dopłaty.
         5. Do określenia dopłat, o których mowa w ust. 1, stosuje się
           odpowiednio przepisy art. 78-80 i art. 82-86.
         6. Dopłata może być stosowana do czasu ogłoszenia przez Prezesa URTiP
           informacji o zrównoważeniu cen usług telefonicznych, nie dłużej niż
           do dnia 31 grudnia 2003 r.";
47) w art. 81:
   a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
     "2) rozliczeń z tytułu wzajemnego korzystania z sieci telekomunikacyjnych
       przez operatorów, w tym kalkulacji opłat z tego tytułu, w przypadku
       operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług, o
       których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 1, 3 i 4,",
   b) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
      "3) szczegółowych warunków i trybu ustalania oraz pobierania dopłat, o
         których mowa w art. 80a, mając na uwadze zapewnienie zwiększenia
         dostępności do usług powszechnych,";
48) w art. 83 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
   "1. Prezes URTiP może, w drodze postanowienia, określić termin zakończenia
     negocjacji o zawarcie umowy o połączeniu sieci, niedłuższy niż 90 dni od
     dnia wystąpienia o połączenie, na pisemny wniosek każdej ze stron
     negocjacji o zawarcie takiej umowy, albo z urzędu. Na postanowienie służy
     zażalenie, które nie przerywa biegu terminu wyznaczonego przez Prezesa
     URTiP.";
49) w art. 84 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
   "1a. Decyzja o połączeniu sieci może zostać zmieniona przez Prezesa URTiP na
      wniosek każdej ze stron, której ona dotyczy, lub z urzędu.";
50) w art. 86 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w
  brzmieniu:
   "2. W przypadku złożenia przez operatora wniosku o wydanie decyzji w trybie
     art. 83 ust. 2, zastępującej zmianę umowy o połączeniu sieci, art. 85 ust.
     1 nie stosuje się.";
51) art. 88 otrzymuje brzmienie:
     "Art. 88. 1. Urządzenia radiowe i telekomunikacyjne urządzenia końcowe
             wprowadzane do obrotu powinny spełniać wymagania w zakresie:
           1) ochrony zdrowia i bezpieczeństwa użytkownika,
           2) efektywnego wykorzystania zasobów częstotliwości lub zasobów
             orbitalnych w przypadku urządzeń radiowych,
           3) kompatybilności elektromagnetycznej w zakresie wynikającym z ich
             przeznaczenia,
           4) zdolności do współpracy z innymi urządzeniami telekomunikacyjnymi
             używanymi w sieci telekomunikacyjnej lub do niej dołączonymi, w
             szczególności nie powodowania uszkodzeń sieci telekomunikacyjnej
             lub zakłócania jej funkcjonowania.
         2. Minister właściwy do spraw łączności może, w drodze rozporządzenia,
           ustalić dodatkowe wymagania w zakresie:
           1) zapewniania ochrony tajemnicy telekomunikacji,
           2) zabezpieczenia przed nieuprawnionym używaniem urządzeń,
           3) umożliwienia dostępu do urządzeń lub sieci służbom ustawowo
             powołanym do niesienia pomocy,
           4) przystosowania do używania przez osoby niepełnosprawne
          - które niezależnie od wymagań wymienionych w ust. 1 powinny być
           spełniane przez urządzenia, określając termin, do którego mogą być
           używane urządzenia wprowadzone do obrotu handlowego przed dniem
           wydania rozporządzenia, nie spełniające wymagań ustalonych w
           rozporządzeniu, mając na uwadze prawidłowość funkcjonowania sieci
           telekomunikacyjnych.
         3. Minister właściwy do spraw łączności może, w drodze rozporządzeń,
           określić szczegółowe wymagania techniczne i eksploatacyjne dla
           urządzeń telekomunikacyjnych oraz sieci telekomunikacyjnych,
           kierując się wymaganiami europejskich organizacji normalizacyjnych,
           a w przypadku braku takich wymagań - wymaganiami innych
           międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, których
           Rzeczpospolita Polska jest członkiem.
         4. Minister właściwy do spraw łączności, w porozumieniu z Ministrem
           Obrony Narodowej, Ministrem Sprawiedliwości, ministrem właściwym do
           spraw finansów publicznych oraz ministrem właściwym do spraw
           wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Szefa Agencji Bezpieczeństwa
           Wewnętrznego, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe
           wymagania techniczne i eksploatacyjne dla sieci telekomunikacyjnych
           i urządzeń telekomunikacyjnych, dotyczące ich przystosowania do
           wypełniania przez operatorów obowiązku, o którym mowa w art. 40 ust.
           2, mając na uwadze, że sieci telekomunikacyjne i urządzenia
           telekomunikacyjne eksploatowane przez tych operatorów powinny
           zapewniać uprawnionym organom dostęp do informacji oraz danych
           określonych w art. 67 ust. 1, a także ich rejestrację, kierując się
           wymaganiami europejskich organizacji normalizacyjnych, a w przypadku
           braku takich wymagań - wymaganiami innych międzynarodowych
           organizacji normalizacyjnych, których Rzeczpospolita Polska jest
           członkiem.";
52) po art. 88 dodaje się art. 88a w brzmieniu:
      "Art. 88a. 1. Operatorzy publicznych sieci telekomunikacyjnych są
             obowiązani do publikowania specyfikacji technicznych stosowanych
             zakończeń sieci, zawierających dane niezbędne do zaprojektowania
             urządzeń końcowych przeznaczonych do dołączenia do
             wyspecyfikowanego zakończenia sieci.
         2. Operatorzy mogą pobierać opłaty za specyfikacje, o których mowa w
           ust. 1, w wysokości nie przekraczającej kosztów związanych z ich
           wykonaniem i publikacją.
         3. Operatorzy publicznych sieci telekomunikacyjnych są obowiązani do
           przekazywania Prezesowi URTiP informacji zawierających typ, opis i
           przeznaczenie zakończenia sieci oraz wskazanie w jaki sposób
           dostępna jest specyfikacja, o której mowa w ust. 1. Informację
           Prezes URTiP publikuje w biuletynie URTiP.";
53) w art. 91:
   a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
     "1. Obowiązkowi oceny zgodności z wymaganiami, o których mowa w art. 88
       ust. 1 i 2, zwanymi "zasadniczymi wymaganiami" podlegają, o ile ustawa
       nie stanowi inaczej, urządzenia końcowe, przeznaczone do dołączania do
       zakończeń sieci publicznej oraz urządzenia radiowe nadawcze lub nadawczo-
       odbiorcze.",
   b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
     "2. Dokumentem potwierdzającym, że urządzenie, o którym mowa w ust. 1,
       spełnia zasadnicze wymagania, jest:
         1) certyfikat zgodności urządzenia z zasadniczymi wymaganiami, wydany
           przez uprawniony organ,
         2) certyfikat zgodności urządzenia z zasadniczymi wymaganiami, wydany
           przez uprawniony organ innego państwa, uznany przez polski organ
           właściwy w sprawach certyfikacji, z zastrzeżeniem ust. 3,
         3) deklaracja zgodności urządzenia z zasadniczymi wymaganiami, wydana
           przez producenta albo jego przedstawiciela, z zastrzeżeniem ust. 3,
         4) świadectwo homologacji lub znak wskazujący na posiadanie przez
           urządzenie takiego świadectwa, wydany na podstawie ustawy, o której
           mowa w art. 131.";
 54) w art. 94 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
  "2a. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia,
     wzór oznakowania urządzeń, które spełniają zasadnicze wymagania, oraz
     niezbędne dane, które powinny być umieszczone wraz z oznakowaniem, mając
     na uwadze, aby oznakowanie było jednoznaczne i czytelne dla nabywcy.";
55) po art. 94 dodaje się rozdział 2a w brzmieniu:
                                  "Rozdział 2a
       Dostęp do lokalnej pętli abonenckiej i związanych z nim udogodnień
      Art. 94a. 1. Operator zajmujący znaczącą pozycję rynkową w zakresie
             świadczenia usług telefonicznych świadczonych w stacjonarnych
             publicznych sieciach telefonicznych jest obowiązany na wniosek
             operatora zapewnić mu dostęp do lokalnej pętli abonenckiej,
             zrealizowanej za pomocą pary przewodów metalowych, wraz z
             kolokacją, dostępem do połączeń kablowych oraz odpowiednich
             systemów informacyjnych, zwanych dalej "udogodnieniami", na
             warunkach przejrzystych, sprawiedliwych i niedyskryminujących.
         2. Operator obowiązany do zapewnienia dostępu do lokalnej pętli
           abonenckiej, świadczący abonentom usługi szerokopasmowej transmisji
           danych, zapewnia innym operatorom możliwości świadczenia takich
           usług na warunkach niegorszych od stosowanych przez siebie w ramach
           własnego przedsiębiorstwa lub w stosunkach z podmiotami zależnymi w
           rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 46 ust. 3.
         3. Odmowa zapewnienia dostępu do lokalnej pętli abonenckiej i
           związanych z nim udogodnień może nastąpić tylko w obiektywnie
           uzasadnionych przypadkach związanych z brakiem możliwości
           technicznych lub koniecznością zachowania integralności sieci
           telekomunikacyjnej.
         4. W przypadku odmowy operator może złożyć wniosek do Prezesa URTiP o
           wydanie decyzji o zapewnieniu dostępu do lokalnej pętli abonenckiej.
      Art. 94b. 1. Warunki zapewnienia dostępu do lokalnej pętli abonenckiej i
             związanych z nim udogodnień operatorzy ustalają w umowie o
             dostępie do lokalnej pętli abonenckiej.
         2. Opłaty za zapewnienie dostępu do lokalnej pętli abonenckiej i
           związanych z nim udogodnień powinny:
           1) być ustalone na podstawie przejrzystych i obiektywnych kryteriów,
           2) uwzględniać uzasadnione koszty.
         3. Prezes URTiP może żądać od operatora zapewniającego dostęp do
           lokalnej pętli abonenckiej i związanych z nim udogodnień
           przedłożenia uzasadnienia wysokości stosowanych opłat i ponoszonych
           kosztów.
         4. Prezes URTiP może w przypadku stwierdzenia, że uzasadnienie, o
           którym mowa w ust. 3, nie dowodzi poprawności ustalenia opłat, o
           których mowa w ust. 2, ustalić wysokość tych opłat w drodze decyzji.
         5. W przypadku braku możliwości ustalenia opłat zgodnie z ust. 2,
           Prezes URTiP bierze pod uwagę stawki innych operatorów europejskich
           działających na konkurencyjnych rynkach, z uwzględnieniem stopnia
           rozwoju polskiego rynku telekomunikacyjnego .
         6. Do umów o dostępie do lokalnej pętli abonenckiej stosuje się
           odpowiednio przepisy art. 82-86.
      Art. 94c. 1. Operator zobowiązany do zapewnienia dostępu do lokalnej
             pętli abonenckiej i związanych z nim udogodnień opracowuje ofertę
             ramową określającą warunki umów o dostępie do lokalnej pętli
             abonenckiej, o którym mowa w art. 94a ust. 1 i 2, i związanych z
             nim udogodnień.
         2. Do ofert, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 79
           ust. 2-5.
      Art. 94d. 1. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze
             rozporządzenia, szczegółowe wymagania związane z zapewnieniem
             dostępu do lokalnej pętli abonenckiej i związanych z nim
             udogodnień dotyczące:
           1) opłat z tytułu korzystania z dostępu do lokalnej pętli
             abonenckiej i związanych z nim udogodnień, w tym kalkulacji opłat z
             tego tytułu,
           2) zakresu oferty ramowej, o której mowa w art. 94c,
           3) zasad, warunków i trybu udzielania odmowy, o której mowa w art.
             94a ust. 3.
         2. Minister właściwy do spraw łączności wydając rozporządzenie, o
           którym mowa w ust. 1, określa zakres oferty ramowej, mając na
           uwadze, iż obejmuje on w szczególności:
           1) wskazanie elementów sieci, do których oferowany jest dostęp, z
             podaniem informacji o ich charakterystyce i warunkach technicznych,
           2) usługi kolokacyjne ze wskazaniem miejsc kolokacyjnych opcji
             kolokacyjnych, określeniem warunków technicznych kolokacji, z
             uwzględnieniem standardów bezpieczeństwa, oraz warunków
             przeprowadzania przez operatorów inspekcji miejsc kolokacyjnych,
             łącznie z miejscami, w których kolokacji odmówiono,
           3) warunki dostępu do systemów informacyjnych,
           4) warunki zapewnienia dostępu do lokalnej pętli abonenckiej
             obejmujące terminy jego zapewnienia, standardowe warunki umowne i
             opłaty za poszczególne elementy oferty ramowej.";
56) w art. 96 skreśla się ust. 2;
57) w art. 99:
   a) skreśla się ust. 3,
   b) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
     "7. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzeń:
         1) plan numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych,
           określając w szczególności zakres planu oraz formaty numerów,
         2) szczegółowe wymagania dotyczące gospodarowania numeracją w
           publicznych sieciach telefonicznych,
           - uwzględniając obecne i prognozowane potrzeby operatorów
           publicznych oraz użytkowników, w tym służb, o których mowa w art.
           102, ustalenia europejskich organizacji telekomunikacyjnych, w
           szczególności dotyczące długoterminowych, ogólnoeuropejskich planów
           numeracji, a także postanowienia umów, których Rzeczpospolita Polska
           jest stroną.";
 58) w art. 102 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
   "3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem
     właściwym do spraw łączności oraz ministrem właściwym do spraw zdrowia,
     określi, w drodze rozporządzenia, zasady korzystania z numeru "112",
     wskazując podmioty mogące wnioskować do operatora o dostarczenie usługi
     związanej z tym numerem oraz zakres i tryb realizacji tych usług.";
59) w art. 108:
   a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
     "1. Aparatura powinna być konstruowana tak, aby:
         1) nie wywoływała w swoim środowisku zaburzeń elektromagnetycznych o
           wartościach przekraczających odporność na te zaburzenia innej
           aparatury lub innych systemów występujących w tym środowisku,
         2) posiadała wymaganą odporność na zaburzenia elektromagnetyczne.",
   b) skreśla się ust. 2;
60) w art. 110 w ust. 1 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 10-13
  w brzmieniu:
    "10) koordynacja rezerwacji częstotliwości w zakresach częstotliwości
       przeznaczonych dla użytkowników, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1-4,
       w szczególności w zakresach częstotliwości przez nich zwalnianych lub
       dla nich nowo udostępnianych albo współwykorzystywanych z innymi
       użytkownikami,
    11) współpraca z Komisją Europejską, w zakresie właściwości Prezesa URTiP,
    12) przedstawianie Komisji Europejskiej informacji z zakresu właściwości
       Prezesa URTiP, w tym wykonywanie obowiązków notyfikacyjnych wobec
       Komisji Europejskiej, obejmujących informacje o podmiotach, które
       zostały uznane za posiadające znaczącą pozycję rynkową, świadczących
       usługi powszechne, oraz realizujących połączenia sieci
       telekomunikacyjnych,
    13) przeprowadzanie konsultacji środowiskowych z zainteresowanymi
       podmiotami, a w szczególności z operatorami, użytkownikami, konsumentami
       oraz producentami, w sprawach związanych z zasięgiem, dostępnością oraz
       jakością usług telekomunikacyjnych.";
61) w art. 114:
   a) w ust. 4 skreśla się wyrazy " , na wniosek Prezesa URTiP";
   b) w ust. 6 wyrazy "Prezesa URTiP" zastępuje się wyrazami "ministra
     właściwego do spraw łączności";
62) w art. 115a w ust. 3 skreśla się wyrazy "na wniosek Prezesa URTiP";
63) w art. 116 w ust. 2 wyrazy "informację o sposobach" zastępuje się wyrazami
  "dane dotyczące wyników";
64) w art. 124 w ust. 1:
   a) w pkt 3 wyraz "niewłaściwe" zastępuje się wyrazami "niezgodne ze stanem
     faktycznym",
   b) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
    "6) nie wykonuje obowiązków nałożonych decyzją wydaną na podstawie art. 54
       ust. 5 lub art. 61 ust. 4 albo określonych w art. 56 ust. 3,
   c) pkt 12-14 otrzymują brzmienie:
     "12) nie wypełnia obowiązków lub wymagań dotyczących łączenia sieci
        telekomunikacyjnych, lub zapewnienia dostępu do lokalnej pętli
        abonenckiej i związanych z nim udogodnień,
     13) nie wypełnia obowiązków dotyczących ofert określających ramowe warunki
        umów o połączeniu sieci, umów o dostępie do lokalnej pętli abonenckiej
        lub o świadczenie usług telekomunikacyjnych,
     14) rozwiązuje umowę o połączeniu sieci lub umowę o dostępie do lokalnej
        pętli abonenckiej niezgodnie z  przepisami ustawy,",
   d) pkt 17 otrzymuje brzmienie:
    "17) nie stosuje warunków połączenia sieci telekomunikacyjnych oraz
       rozliczeń z tytułu wzajemnego korzystania z sieci telekomunikacyjnych
       lub warunków zapewnienia dostępu do lokalnej pętli abonenckiej i
       związanych z nim udogodnień, określonych w decyzji lub w umowie,",
   e) pkt 19 otrzymuje brzmienie:
    "19) nie będąc operatorem publicznym świadczy pocztowe usługi
       zastrzeżone,";
65) w art. 151 w pkt 4 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 5 w
  brzmieniu:
   "5) art. 110 ust. 1 pkt 11-13 wchodzą w życie z dniem uzyskania przez
     Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.".
                                        
                                     Art. 2.
1. Operator jest obowiązany do sporządzenia zbioru przetwarzanych przez siebie
  danych osobowych użytkowników, którym świadczone są usługi w dniu wejścia w
  życie ustawy, w terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
2. Użytkownik jest obowiązany do dostarczenia operatorowi danych, o których
  mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1-6, w terminie wskazanym przez niego, nie dłuższym
  niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
3. W przypadku nie dostarczenia danych przez użytkownika w terminie, o którym
  mowa w ust. 2, operator zaprzestaje świadczenia usług.
                                        
                                     Art. 3.
Operator prowadzący działalność telekomunikacyjną w dniu wejścia w życie ustawy,
w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, dostosuje swoją
infrastrukturę telekomunikacyjną do możliwości wykonywania zadań na rzecz
obronności.
                                        
                                     Art. 4.
1. Operatora, który w dniu wejścia w życie ustawy zajmuje pozycję dominującą w
  zakresie świadczenia usług powszechnych, uznaje się za operatora o znaczącej
  pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług telefonicznych w stacjonarnych
  publicznych sieciach telefonicznych.
2. Operatora, który w dniu wejścia w życie ustawy zajmuje pozycję dominującą w
  zakresie świadczenia usług, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 2-4, uznaje
  się za operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie tych usług.
                                        
                                     Art. 5.
Operator jest obowiązany do dostosowania umowy o połączeniu sieci w zakresie
postanowień przepisu z art. 80a w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
wejścia ustawy.
                                        
                                     Art. 6.
1. Przepisy ustawy dotyczące oznakowania, o którym mowa w art. 94 ust. 2a, i
  posługiwania się tym oznakowaniem, stosuje się do dnia uzyskania przez
  Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
2. Wyrób oznakowany przed dniem, o którym mowa w ust. 1, może być po tym dniu
  nadal stosowany i jest uznawany za wyrób spełniający wymagania zasadnicze.
                                        
                                     Art. 7.
1. Termin, o którym mowa w art. 150 ust. 1, przedłuża się w zakresie art. 88
  ust. 3, do dnia 31 grudnia 2004 r.
2. Przepisy wydane na podstawie art. 88 ust. 2 pkt 2 ustawy, o której mowa w
  art. 1, zachowują moc.
                                        
                                     Art. 8.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.