P r o j e k t
                   

                     
                                        
                                        
                                     USTAWA
                         z dnia                 2002 r.
                                        
        o administrowaniu obrotem towarami z zagranicą, o zmianie ustawy
                   - Kodeks celny oraz o zmianie innych ustaw
                                        
                                   Rozdział 1
                                 Przepisy ogólne
                                        
                                     Art. 1.
1. Ustawa określa zasady administrowania obrotem towarami z zagranicą.
2. Przepisów ustawy nie stosuje się do obrotu towarami z zagranicą w takim
  zakresie, w jakim obrót ten jest uregulowany odrębnymi przepisami prawa oraz
  umowami międzynarodowymi, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
                                        
                                     Art. 2.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
   1) towar - rzecz ruchomą oraz energię, będące przedmiotem obrotu towarowego
     z zagranicą,
   2) obrót towarami z zagranicą - przywóz towarów na polski obszar celny lub
     wywóz towarów z polskiego obszaru celnego niezależnie od sposobu ich
     przemieszczania przez granicę,
   3) kontyngent - określoną ilość lub wartość towaru, która może być
     przywieziona na polski obszar celny lub wywieziona z polskiego obszaru
     celnego w oznaczonym czasie,
   4) transza - określoną, maksymalną lub minimalną, ilość lub wartość towarów,
     na jaką może być udzielone pozwolenie,
   5) okres odniesienia - okres poprzedzający złożenie wniosku o udzielenie
     pozwolenia,
   6) importer lub eksporter tradycyjny - osobę krajową, która dokonywała
     obrotu z zagranicą towarem objętym kontyngentem lub kontyngentem taryfowym
     w rozumieniu Kodeksu celnego, w określonej minimalnej ilości lub
     o określonej minimalnej wartości, w okresie odniesienia,
   7) importer lub eksporter nietradycyjny - osobę krajową, która nie
     dokonywała obrotu z zagranicą towarem objętym kontyngentem lub
     kontyngentem taryfowym w rozumieniu Kodeksu celnego, w określonej
     minimalnej ilości lub o określonej minimalnej wartości, w okresie
     odniesienia,
   8) kwota gwarantowana - określoną ilość lub wartość towarów zagwarantowaną
     dla importerów lub eksporterów nietradycyjnych,
   9) Porozumienie WTO - Porozumienie ustanawiające Światową Organizację Handlu
     (WTO), sporządzone w Marakeszu dnia 15 kwietnia 1994 r. (Dz.U. z 1995 r.
     Nr 98, poz. 483, z 1996 r. Nr 9, poz. 54 i Nr 32, poz. 143 oraz z 1998 r.
     Nr 34, poz. 195),
  10) osoba krajowa - osobę w rozumieniu art. 3 § 1 pkt 11 Kodeksu celnego.
                                        
                                     Art. 3.
Obrót towarami z zagranicą jest wolny od ograniczeń i dozwolony każdemu na
równych prawach, chyba że przepisy ustaw lub umowy międzynarodowe, których
stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowią inaczej.
                                        
                                     Art. 4.
1. Środkami administrowania obrotem towarami z zagranicą są:
   1) automatyczna rejestracja,
   2) kontyngent,
   3) zakaz,
   4) dopłata do wywozu,
   5) opłata wywozowa.
2. Środki, o których mowa w ust. 1, są ustanawiane na czas określony.
                                        
                                     Art. 5.
Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, w sprawach indywidualnych
rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnej, stosuje się przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego.
                                        
                                   Rozdział 2
                            Automatyczna rejestracja
                                        
                                     Art. 6.
Automatyczna rejestracja polega na rejestracji obrotu towarami z zagranicą przez
organ celny albo obowiązku uzyskania pozwolenia na przywóz lub wywóz towarów.
                                        
                                     Art. 7.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym
  do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony
  Konkurencji i Konsumentów, z uwzględnieniem ust. 2, w szczególnie
  uzasadnionych przypadkach, może, w drodze rozporządzenia, ustanowić
  automatyczną rejestrację.
2. W zakresie towarów rolno-spożywczych rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1,
  minister właściwy do spraw gospodarki wydaje również w porozumieniu z
  ministrem właściwym do spraw rynków rolnych.
                                        
                                     Art. 8.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki w rozporządzeniu o ustanowieniu
  automatycznej rejestracji może nałożyć na osoby dokonujące obrotu towarami z
  zagranicą obowiązek uzyskania pozwolenia na przywóz lub wywóz towarów,
  określając równocześnie termin, od którego należy składać i rozpatrywać
  wnioski o udzielenie pozwolenia.
2. Termin, o którym mowa w ust. 1, może biec od dnia ogłoszenia rozporządzenia
  o ustanowieniu automatycznej rejestracji, z tym że organ udzielający pozwoleń
  udziela ich od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
3. W ramach automatycznej rejestracji, pozwolenia są udzielane przy zachowaniu
  następujących zasad:
   1) rozpatruje się kompletne wnioski zgodnie z kolejnością ich otrzymania
     przez organ udzielający pozwoleń,
   2) pozwolenie jest udzielane na wnioskowaną ilość lub wartość towarów,
   3) okres ważności pozwolenia wynosi 120 dni, chyba że w rozporządzeniu o
     ustanowieniu automatycznej rejestracji określono inny termin,
     a wnioskodawca nie wystąpił o udzielenie pozwolenia na krótszy okres, z
     zastrzeżeniem art. 39 ust. 3.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki, nakładając na osoby dokonujące obrotu
  towarami z zagranicą obowiązek uzyskania pozwolenia, może równocześnie
  określić, inne niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 40,
  dodatkowe warunki udzielenia i wykorzystania pozwolenia, a także dodatkowe
  dokumenty, które powinny być dołączone do wniosku.
5. Określając dodatkowe warunki oraz dokumenty, o których mowa w ust. 4,
  minister właściwy do spraw gospodarki uwzględnia w szczególności potrzebę
  zapewnienia szczególnej kontroli, uzasadnionej specyfiką obrotu towarami z
  zagranicą, koniecznością zabezpieczenia interesów państwa lub bezpieczeństwa
  obrotu gospodarczego.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki, nakładając na osoby dokonujące obrotu
  towarami z zagranicą obowiązek uzyskania pozwolenia, może równocześnie
  określić przypadki, w których obrót ten nie wymaga uzyskania pozwolenia.
                                        
                                     Art. 9.
1. Jeżeli w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 7 ust. 1, nie został nałożony
  obowiązek uzyskania pozwolenia, przyjęcie zgłoszenia do procedury
  dopuszczenia do obrotu lub do procedury wywozu jest jednoznaczne
  z zarejestrowaniem przez organ celny faktu dokonania obrotu z zagranicą
  towarem objętym automatyczną rejestracją.
2. Organy celne przekazują informacje o dokonanym obrocie z zagranicą towarami
  objętymi automatyczną rejestracją.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem właściwym
  do spraw finansów publicznych, mając na względzie sprawny obieg informacji, o
  których mowa w ust. 2, określi, w drodze rozporządzenia, tryb ich
  przekazywania, organy, którym te informacje są przekazywane, a także sposób
  rejestrowania towarów objętych automatyczną rejestracją.
                                        
                                   Rozdział 3
                               Kontyngent i zakaz
                                        
                                    Art. 10.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem właściwym
  do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony
  Konkurencji i Konsumentów, z uwzględnieniem ust. 3, w przypadkach, o których
  mowa w ust. 2 albo w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach, może, w
  drodze rozporządzenia, ustanowić kontyngent, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Wobec państw będących stronami Porozumienia WTO, kontyngent jest ustanawiany
  wyłącznie zgodnie z zasadami jego stosowania określonymi w Porozumieniu WTO
  i, odpowiednio, w przypadkach gdy:
   1) jest to niezbędne do zapobieżenia lub złagodzenia zasadniczego niedoboru
     środków żywności lub innych produktów o podstawowym znaczeniu dla kraju,
   2) jest to niezbędne do stosowania norm lub przepisów dotyczących
     klasyfikacji, kwalifikowania lub marketingu produktów stanowiących
     przedmiot handlu międzynarodowego,
   3) dotyczy to obrotu wszelkimi produktami rolnymi lub produktami rybołówstwa
     i jest to niezbędne do funkcjonowania programów rządowych służących:
     a) ograniczeniu ilości podobnego produktu produkcji krajowej, którego
       znacząca sprzedaż lub produkcja została dozwolona lub jeżeli nie
       istnieje znacząca produkcja krajowa tego towaru, a towar importowany
       jest jego bezpośrednim substytutem bądź
     b) likwidacji czasowej nadwyżki podobnego produktu produkcji krajowej
       niezależnie od wielkości produkcji krajowej tego produktu, gdy towar
       importowany jest jego bezpośrednim substytutem, poprzez udostępnienie
       tej nadwyżki pewnym grupom konsumentów krajowych nieodpłatnie lub po
       cenach niższych od aktualnych cen rynkowych, bądź
     c) ograniczeniu ilości dozwolonej produkcji każdego produktu pochodzenia
       zwierzęcego lub roślinnego, którego produkcja jest bezpośrednio zależna
       całkowicie lub głównie od surowca importowanego z powodu nieznacznej
       krajowej produkcji takiego surowca,
   4) jest to konieczne do zapewnienia równowagi bilansu płatniczego w
     rozumieniu Porozumienia WTO,
   5) jest to konieczne do ochrony zasad współżycia społecznego,
   6) jest to konieczne do ochrony życia lub zdrowia ludzi, zwierząt, ochrony
     roślin lub środowiska,
   7) dotyczy to obrotu z zagranicą złotem, srebrem lub platyną,
   8) jest to konieczne do zapewnienia przestrzegania ustaw i przepisów
     wykonawczych nie pozostających w sprzeczności z postanowieniami
     Porozumienia WTO, łącznie z ustawami i przepisami dotyczącymi regulacji
     obrotu z zagranicą, utrzymania monopolu, ochrony własności intelektualnej,
   9) dotyczy to produktów pracy więźniów,
  10) jest to konieczne do ochrony dóbr kultury mających wartość artystyczną,
     historyczną lub archeologiczną,
  11) dotyczy to zachowania wyczerpywalnych zasobów naturalnych,
  12) jest to konieczne do wykonania zobowiązań wynikających z międzynarodowych
     porozumień towarowych,
  13) jest to konieczne w celu ograniczenia wywozu surowców pochodzenia
     krajowego, niezbędnych do zapewnienia podstawowej ilości tego surowca
     krajowemu przemysłowi przetwórczemu,
  14) jest to istotne przy nabywaniu lub dystrybucji produktów, których odczuwa
     się powszechny lub lokalny niedobór, pod warunkiem że zostanie zachowana
     zasada, że wszystkie strony Porozumienia WTO mają prawo do udziału w
     międzynarodowych dostawach takich produktów, zaś kontyngent niezgodny z
     innymi postanowieniami Porozumienia WTO zostanie zniesiony, gdy tylko
     okoliczności, które spowodowały wprowadzenie kontyngentu, przestaną
     istnieć,
  15) jest to uzasadnione względami porządku społecznego lub bezpieczeństwa
     publicznego,
  16) wymagają tego względy obronności lub bezpieczeństwa państwa,
  17) wystąpiła klęska żywiołowa,
  18) służy to wypełnieniu zobowiązań wynikających z Karty Narodów
     Zjednoczonych do utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.
3. W zakresie towarów rolno-spożywczych rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1,
  minister właściwy do spraw gospodarki wydaje również w porozumieniu z
  ministrem właściwym do spraw rynków rolnych.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki w rozporządzeniu, o którym mowa w ust.
  1, może równocześnie określić, inne niż określone w przepisach wydanych na
  podstawie art. 40, dodatkowe warunki udzielenia i wykorzystania pozwolenia, a
  także dodatkowe dokumenty i informacje, które powinny być dołączone do
  wniosku.
5. Określając dodatkowe warunki i informacje, dokumenty i informacje, o których
  mowa w ust. 4, minister właściwy do spraw gospodarki uwzględnia w
  szczególności potrzebę zapewnienia szczególnej kontroli, uzasadnionej
  specyfiką obrotu towarami z zagranicą, koniecznością zabezpieczenia interesów
  państwa lub bezpieczeństwa obrotu gospodarczego.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki w rozporządzeniu, o którym mowa w
  ust. 1, może określić przypadki, w których obrót towarami z zagranicą nie
  wymaga uzyskania pozwolenia.
                                        
                                    Art. 11.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki, ustanawiając kontyngent, określi
  sposób jego rozdysponowania zgodnie z art. 12.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki, określając sposób rozdysponowania
  kontyngentu stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1, może określić wielkość
  transzy.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki, określając sposób rozdysponowania
  kontyngentu stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 i 3, określi terminy składania
  i rozpatrywania wniosków o udzielenie pozwolenia.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki, określając sposób rozdysponowania
  kontyngentu stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3, określi okres odniesienia,
  kwotę gwarantowaną oraz minimalną ilość lub wartość towarów, którymi obrót z
  zagranicą w okresie odniesienia jest warunkiem uznania za importera lub
  eksportera tradycyjnego.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki, określając sposób rozdysponowania
  kontyngentu stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3, może określić wielkość transzy
  dla importerów nietradycyjnych.
                                        
                                    Art. 12.
1. Rozdysponowanie kontyngentu dokonuje się w jeden z następujących sposobów:
   1) według kolejności otrzymania wniosków,
   2) proporcjonalnie do wielkości wnioskowanych,
   3) proporcjonalnie do wartości obrotów zrealizowanych przez osobę
     wnioskującą.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki, w rozporządzeniu o ustanowieniu
  kontyngentu, może określić, inny niż określony w ust. 1, sposób
  rozdysponowania kontyngentu polegający na łączeniu sposobów, o których mowa w
  ust. 1, lub wybranych spośród nich elementów.
                                        
                                    Art. 13.
1. Rozdysponowanie kontyngentu według sposobu, o którym mowa w art. 12 ust. 1
  pkt 1, polega na udzieleniu pozwolenia przy zachowaniu następujących zasad:
   1) rozpatruje się kompletne wnioski zgodnie z kolejnością ich otrzymania
     przez organ udzielający pozwoleń,
   2) wielkości określone we wniosku nie mogą przekraczać kontyngentu,
   3) wielkości określone w pozwoleniu nie mogą przekraczać wielkości
     wnioskowanych,
   4) okres ważności pozwolenia wynosi 120 dni, chyba że w rozporządzeniu o
     ustanowieniu kontyngentu określono inny termin, a wnioskodawca nie
     wystąpił o udzielenie pozwolenia na krótszy okres, z zastrzeżeniem art. 39
     ust. 3.
2. Rozdysponowanie kontyngentu według sposobu, o którym mowa w art. 12 ust. 1
  pkt 2, polega na udzieleniu pozwolenia przy zachowaniu następujących zasad:
   1) rozpatruje się kompletne wnioski, otrzymane przez organ udzielający
     pozwoleń, w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie art.
     11 ust. 3,
   2) wielkości określone we wniosku nie mogą przekraczać kontyngentu,
   3) jeżeli suma wielkości określonych we wszystkich rozpatrywanych wnioskach
     nie przekracza kontyngentu, wnioski te są uwzględniane,
   4) jeżeli suma wielkości określonych we wszystkich rozpatrywanych wnioskach
     przekracza kontyngent, kontyngent ten jest rozdysponowywany
     proporcjonalnie do wielkości wnioskowanych, a wynik zaokrągla się do
     drugiej cyfry po przecinku,
   5) jeżeli pozwolenie ma być udzielone na przywóz lub wywóz określonej liczby
     sztuk danego towaru, wynik obliczenia, o którym mowa w pkt 4, zaokrągla
     się w dół do najbliższej liczby całkowitej,
   6) wielkości określone w pozwoleniu nie mogą przekraczać wielkości
     wnioskowanych,
   7) okres ważności pozwolenia wynosi 120 dni, chyba że w rozporządzeniu o
     ustanowieniu kontyngentu określono inny termin, a wnioskodawca nie
     wystąpił o udzielenie pozwolenia na krótszy okres, z zastrzeżeniem art. 39
     ust. 3.
3. Rozdysponowanie kontyngentu według sposobu, o którym mowa w art. 12 ust. 1
  pkt 3, polega na udzieleniu pozwolenia przy zachowaniu następujących zasad:
   1) rozpatruje się kompletne wnioski, otrzymane przez organ udzielający
     pozwoleń, w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie art.
     11 ust. 3,
   2) wielkości określone we wniosku złożonym przez importera lub eksportera
     tradycyjnego nie mogą przekraczać kontyngentu pomniejszonego o kwotę
     gwarantowaną określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 4,
   3) wielkości określone we wniosku złożonym przez importera lub eksportera
     nietradycyjnego nie mogą przekraczać kwoty gwarantowanej,
   4) jeżeli suma wielkości określonych we wszystkich rozpatrywanych wnioskach
     złożonych przez importerów lub eksporterów tradycyjnych nie przekracza
     kontyngentu pomniejszonego o kwotę gwarantowaną, wnioski te są
     uwzględniane,
   5) jeżeli suma wielkości określonych we wszystkich rozpatrywanych wnioskach
     złożonych przez importerów lub eksporterów tradycyjnych przekracza
     kontyngent pomniejszony o kwotę gwarantowaną, kontyngent ten jest
     rozdysponowywany na rzecz importerów lub eksporterów tradycyjnych
     proporcjonalnie do ich udziału w sumie wielkości obrotów, zrealizowanych w
     okresie odniesienia, a wynik zaokrągla się do drugiej cyfry po przecinku,
   6) jeżeli pozwolenie ma być udzielone na przywóz lub wywóz określonej liczby
     sztuk danego towaru, wynik obliczenia, o którym mowa w pkt 5, zaokrągla
     się w dół do najbliższej liczby całkowitej,
   7) kontyngent jest rozdysponowywany na rzecz importerów lub eksporterów
     nietradycyjnych do wysokości kwoty gwarantowanej, według kolejności
     złożenia kompletnych wniosków,
   8) wielkości kontyngentu nierozdysponowane na rzecz importerów lub
     eksporterów tradycyjnych powiększają kwotę gwarantowaną i są
     rozdysponowywane na rzecz importerów lub eksporterów nietradycyjnych,
     według kolejności złożenia kompletnych wniosków,
   9) w przypadku niezłożenia wniosków przez importerów lub eksporterów
     tradycyjnych, kontyngent jest rozdysponowywany w całości na rzecz
     importerów lub eksporterów nietradycyjnych, według kolejności złożenia
     kompletnych wniosków,
  10) wielkości określone w pozwoleniu nie mogą przekraczać wielkości
     wnioskowanych,
  11) okres ważności pozwolenia wynosi 120 dni, chyba że w rozporządzeniu o
     ustanowieniu kontyngentu określono inny termin, a wnioskodawca nie
     wystąpił o udzielenie pozwolenia na krótszy okres, z zastrzeżeniem art. 39
     ust. 3.
                                        
                                    Art. 14.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki w przypadkach, o których mowa w art.
  10 ust. 2 albo w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach, może, w drodze
  rozporządzenia, ustanowić zakaz obrotu towarami z zagranicą, z zastrzeżeniem
  ust. 2.
2. Wobec państw będących stronami Porozumienia WTO zakaz jest ustanawiany
  wyłącznie zgodnie z zasadami jego stosowania, określonymi w Porozumieniu WTO
  i, odpowiednio, w przypadkach o których mowa w art. 10 ust. 2.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki, ustanawiając zakaz, może określić
  procedury celne, normy ilościowe lub wartościowe, których zakaz nie dotyczy.
                                        
                                   Rozdział 4
                       Dopłata do wywozu i opłata wywozowa
                                        
                                    Art. 15.
1. Minister właściwy do spraw rynków rolnych w porozumieniu z ministrem
  właściwym do spraw finansów publicznych, w przypadkach uzasadnionych polityką
  rolną, mając na względzie kształtowanie się cen światowych, może, w drodze
  rozporządzenia, ustanowić dopłatę do wywozu niektórych towarów rolnych,
  określając w szczególności rodzaj towaru, jego wymagania jakościowe,
  maksymalną ilość towaru, jaka może być wywieziona z dopłatą, wysokość środków
  finansowych przeznaczonych na dopłaty do wywozu oraz kierunki wywozu towarów.
2. Minister właściwy do spraw rynków rolnych w rozporządzeniu, o którym mowa w
  ust. 1, określi:
   1) stawkę dopłaty do wywozu albo
   2)  przetarg jako sposób ustalenia stawki dopłaty do wywozu.
3. Minister właściwy do spraw rynków rolnych, określając stawkę dopłaty do
  wywozu, może określić wielkość transzy.
4. Minister właściwy do spraw rynków rolnych, określając przetarg jako sposób
  ustalenia stawki dopłaty do wywozu, może określić termin przeprowadzenia
  przetargu.
                                        
                                    Art. 16.
Kwotę dopłaty do wywozu towaru rolnego ustala się jako iloczyn stawki dopłaty
oraz ilości wywiezionego towaru.
                                        
                                    Art. 17.
Przetarg, o którym mowa w art. 15 ust. 2 pkt 2, przeprowadza Prezes Agencji
Rynku Rolnego.
                                        
                                    Art. 18.
1. Ogłoszenie o przetargu określa w szczególności:
   1) ilość towaru objętego przetargiem,
   2) minimalną ilość towaru, której może dotyczyć oferta,
   3) maksymalną stawkę dopłaty,
   4) termin i miejsce składania ofert,
   5) szczegółowe warunki, jakie powinna spełniać oferta,
   6) wysokość, formy i termin wniesienia wadium,
   7) termin rozstrzygnięcia przetargu.
2. Ogłoszenie o przetargu:
   1) wywiesza się w siedzibie Agencji Rynku Rolnego i w jej oddziałach
     terenowych,
   2) zamieszcza się na stronach internetowych Agencji Rynku Rolnego oraz
     ogłasza się w środkach masowego przekazu.
                                        
                                    Art. 19.
1. Ofertę przetargową składa się, w zapieczętowanych kopertach, w terminie i
  miejscu określonym w art. 18 ust. 1 pkt 4.
2. Oferta zawiera:
   1) oznaczenie osoby krajowej składającej ofertę, jej siedziby lub miejsca
     zamieszkania oraz adresu,
   2) powołanie się na ogłoszenie o przetargu,
   3) informację o ilości towaru, który ma być przedmiotem wywozu,
   4) proponowaną stawkę dopłaty do wywozu.
3. Oferty złożone nie podlegają wycofaniu.
                                        
                                    Art. 20.
1. Przetarg wygrywają osoby, które zaproponowały najniższe stawki dopłaty.
2. Jeżeli co najmniej dwie osoby zaproponowały tę samą najniższą stawkę,
  a ilość towarów objętych ich ofertami przekracza ilość towarów będących
  przedmiotem przetargu, Prezes Agencji Rynku Rolnego dokonuje redukcji ilości
  towarów, których dotyczą te oferty, proporcjonalnie do ilości towarów
  zgłoszonych w poszczególnych ofertach.
3. Prezes Agencji Rynku Rolnego przekazuje osobom, które złożyły ofertę,
  informację o wyniku przetargu niezwłocznie po jego rozstrzygnięciu oraz:
   1) zwraca wadium osobom, które przegrały przetarg,
   2) zalicza wadium na poczet kaucji osobom, które wygrały przetarg.
                                        
                                    Art. 21.
1. Osoba, która wygrała przetarg, składa wniosek o udzielenie pozwolenia na
  wywóz towarów z polskiego obszaru celnego w terminie 7 dni od dnia otrzymania
  informacji, o której mowa w art. 20 ust. 3.
2. Pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje ilość towaru ustaloną w drodze
  przetargu.
3. Osobie, która nie złożyła wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 1, nie
  zwraca się wadium.
                                        
                                    Art. 22.
1. Dopłata do wywozu przysługuje, jeżeli towary:
   1) spełniają wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach,
   2) zostały całkowicie uzyskane lub wyprodukowane w kraju, z wyjątkiem
     towarów, które uprzednio były przedmiotem wywozu.
2. Spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, potwierdza świadectwo
  jakości handlowej towaru wydane stosownie do przepisów o jakości handlowej
  artykułów rolno-spożywczych.
3. Do ustalania pochodzenia towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosuje się
  art. 16 Kodeksu celnego.
                                        
                                    Art. 23.
1. Warunkiem uzyskania dopłaty do wywozu jest przedstawienie:
   1) Prezesowi Agencji Rynku Rolnego – pozwolenia, o którym mowa w art. 33 pkt
     3, z adnotacją organu celnego potwierdzającą wywóz danego towaru w
     określonej ilości z polskiego obszaru celnego,
   2) Prezesowi Agencji Rynku Rolnego – dokumentu potwierdzającego dokonanie
     wwozu tego towaru do kraju przeznaczenia,
   3) Prezesowi Agencji Rynku Rolnego – świadectwa jakości handlowej, o którym
     mowa w art. 22 ust. 2,
   4) organowi celnemu – oświadczenia o wywozie danego towaru w określonej
     ilości, złożonego na formularzu, o którym mowa w ust. 3.
2. Organ celny po dokonaniu na formularzu, o którym mowa w ust. 3, adnotacji
  potwierdzającej wywóz danego towaru w określonej ilości, przesyła ten
  formularz, w terminie 7 dni od dnia wyprowadzenia towaru z polskiego obszaru
  celnego, do Prezesa Agencji Rynku Rolnego.
3. Minister właściwy do spraw rynków rolnych, w porozumieniu z ministrem
  właściwym do spraw gospodarki, określi, w drodze rozporządzenia, dokumenty
  potwierdzające dokonanie wwozu towaru do kraju przeznaczenia oraz wzór
  formularza, na którym składa się oświadczenie o wywozie danego towaru w
  określonej ilości, mając na względzie zapewnienie prawidłowego dokonywania
  kontroli w tym zakresie.
                                        
                                    Art. 24.
1. Dopłatę do wywozu wypłaca się, na wniosek osoby krajowej składany Prezesowi
  Agencji Rynku Rolnego, w terminie 6 miesięcy od dnia wyprowadzenia towaru z
  polskiego obszaru celnego, z zastrzeżeniem art. 25 ust. 2.
2. Do wniosku należy dołączyć dokumenty, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1-
  3.
3. Prezes Agencji Rynku Rolnego wypłaca należną kwotę dopłaty do wywozu w
  terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
                                        
                                    Art. 25.
1. Prezes Agencji Rynku Rolnego, w drodze decyzji, odmawia wypłacenia dopłaty
  do wywozu jeżeli:
   1) pozwolenie zostało wykorzystane w stopniu mniejszym niż 5%,
   2) nie zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 22, 23 oraz 24 ust.
     1 i 2, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku niedotrzymania terminu określonego w art. 24 ust. 1, kwota
  przysługującej dopłaty ulega pomniejszeniu o 15%, a pozostała jej część ulega
  obniżeniu o 2% za każdy dzień przekroczenia tego terminu.
3. Jeżeli pozwolenie zostało udzielone na wywóz określonej liczby sztuk danego
  towaru, wynik obliczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zaokrągla się w górę
  do najbliższej liczby całkowitej.
4. Od decyzji, o której mowa w ust. 1, przysługuje odwołanie do ministra
  właściwego do spraw rynków rolnych.
5. Minister właściwy do spraw rynków rolnych, w sytuacji uzasadnionej
  szczególnymi okolicznościami, w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 15 ust.
  1, może określić przypadki, w których pomniejszenie kwoty wypłacanej dopłaty
  jest mniejsze niż w ust. 2.
                                        
                                    Art. 26.
1. Prezes Agencji Rynku Rolnego oraz minister właściwy do spraw finansów
  publicznych sprawują nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy w zakresie
  dopłat do wywozu i w tym zakresie są upoważnieni do dokonywania kontroli.
2. W ramach kontroli, o której mowa w ust. 1, osoby upoważnione przez Prezesa
  Agencji Rynku Rolnego lub ministra właściwego do spraw finansów publicznych
  mają prawo:
   1) wstępu do obiektów związanych z działalnością prowadzaną przez
     kontrolowane osoby,
   2) żądania pisemnych lub ustnych informacji związanych z przedmiotem
     kontroli,
   3) żądania okazywania towarów,
   4) żądania okazywania i udostępniania dokumentów związanych z przedmiotem
     kontroli.
3. Osoba krajowa jest obowiązana przechowywać dokumenty związane z otrzymanymi
  dopłatami do wywozu przez okres co najmniej 5 lat od końca roku, w którym
  dokumenty te zostały sporządzone.
                                        
                                    Art. 27.
1. Jeżeli w wyniku kontroli, o której mowa w art. 26, ustalono, że osoba
  otrzymała dopłatę do wywozu nienależnie, jest ona obowiązana do jej zwrotu
  wraz z odsetkami ustalonymi dla zaległości podatkowych.
2. Decyzję w sprawie zwrotu nienależnie wypłaconej dopłaty do wywozu wydaje
  Prezes Agencji Rynku Rolnego.
3. Od decyzji, o której mowa w ust. 2, przysługuje odwołanie do ministra
  właściwego do spraw rynków rolnych.
4. Do postępowania w sprawie zwrotu nienależnie wypłaconej dopłaty do wywozu
  stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -
  Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 i Nr 160 , poz. 1083, z 1998 r.
  Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 11, poz. 95 i Nr 92, poz. 1062, z 2000 r. Nr
  94, poz. 1037, Nr 116, poz. 1216, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1315, z
  2001 r. Nr 16, poz. 166, Nr 39, poz. 459, Nr 42, poz. 475, Nr 110, poz. 1189,
  Nr 125, poz. 1368 i Nr 130, poz. 1452 oraz z 2002 r. Nr 89, poz. 804).
                                        
                                    Art. 28.
Minister właściwy do spraw rynków rolnych, mając na względzie postanowienia
Porozumienia WTO, w którym Polska zastrzegła sobie możliwość stosowania dopłat
do wywozu, określi, w drodze rozporządzenia, wykaz towarów rolnych, dla których
można ustanowić dopłatę do wywozu.
                                        
                                    Art. 29.
1. Minister właściwy do spraw rynków rolnych w porozumieniu z ministrem
  właściwym do spraw finansów publicznych, w przypadkach uzasadnionych polityką
  rolną, mając na względzie kształtowanie się cen światowych, może, w drodze
  rozporządzenia, ustanowić opłatę wywozową od niektórych towarów rolnych,
  określając rodzaj towaru i stawkę tej opłaty.
2. Minister właściwy do spraw rynków rolnych, w rozporządzeniu, o którym mowa w
  ust. 1, określi termin, od którego należy składać i rozpatrywać wnioski o
  udzielenie pozwolenia na wywóz towarów.
3. Termin, o którym mowa w ust. 2, może biec od dnia ogłoszenia rozporządzenia
  o ustanowieniu dopłaty do wywozu, z tym że organ udzielający pozwoleń udziela
  ich od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
                                        
                                    Art. 30.
1. Opłata wywozowa jest wpłacana przez osobę krajową na rachunek Agencji Rynku
  Rolnego.
2. Wniesienie opłaty wywozowej jest warunkiem uzyskania przez osobę krajową
  pozwolenia na wywóz towaru rolnego.
                                        
                                    Art. 31.
Kwotę opłaty wywozowej ustala się jako iloczyn stawki opłaty oraz ilości towaru
objętej pozwoleniem na wywóz.
                                        
                                    Art. 32.
W ramach dopłaty do wywozu, w przypadku, o którym mowa w art. 15 ust. 2 pkt 1, a
także w ramach opłaty wywozowej, pozwolenia są udzielane przy zachowaniu
następujących zasad:
   1) rozpatruje się kompletne wnioski zgodnie z kolejnością ich otrzymania
     przez organ udzielający pozwoleń,
   2) pozwolenie jest udzielane na wnioskowaną ilość lub wartość towarów,
     z zastrzeżeniem art. 15 ust. 3,
   3) okres ważności pozwolenia wynosi 120 dni, chyba że w rozporządzeniu
     o ustanowieniu dopłaty do wywozu, albo opłaty wywozowej określono inny
     termin, a wnioskodawca nie wystąpił o udzielenie pozwolenia na krótszy
     okres, z zastrzeżeniem art. 39 ust. 3.
                                        
                                   Rozdział 5
                                   Pozwolenia
                                        
                                    Art. 33.
Pozwolenie na obrót towarami z zagranicą jest wymagane, jeżeli przedmiotem
obrotu są towary objęte:
   1) kontyngentem, z zastrzeżeniem art. 10 ust. 6,
   2) automatyczną rejestracją, o ile został nałożony obowiązek uzyskania
     pozwolenia,
   3) dopłatą do wywozu, w przypadku ubiegania się o uzyskanie tej dopłaty,
   4) opłatą wywozową.
                                        
                                    Art. 34.
Obowiązkowi uzyskania pozwolenia nie podlegają towary zwolnione od cła na
podstawie odrębnych przepisów.
                                        
                                    Art. 35.
1.  Minister właściwy do spraw gospodarki na wniosek osoby krajowej, w drodze
  decyzji, udziela, odmawia udzielenia pozwolenia, zmienia oraz cofa udzielone
  pozwolenia, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W zakresie towarów rolno-spożywczych decyzje, o których mowa w ust. 1,
  wydaje Prezes Agencji Rynku Rolnego.
3. Od decyzji, o których mowa w ust. 2, przysługuje odwołanie do ministra
  właściwego do spraw rynków rolnych.
                                        
                                    Art. 36.
1. Odmowa udzielenia pozwolenia następuje, jeżeli wnioskodawca:
   1) nie spełnił warunków określonych w przepisach wydanych na podstawie art.
     40,
   2) został, prawomocnym orzeczeniem, uznany za winnego przestępstwa
     skarbowego, przestępstwa przeciwko mieniu lub dokumentom albo takim
     orzeczeniem została uznana za winną osoba kierująca podmiotem będącym
     wnioskodawcą,
2. Odmowa udzielenia pozwolenia następuje także w przypadku:
   1) wcześniejszego rozdysponowania kontyngentu,
   2) wyczerpania maksymalnej ilości towaru, jaka może być wywieziona
     z dopłatą,
   3) ustanowienia opłaty wywozowej, jeżeli wnioskodawca nie wpłacił tej
     opłaty.
                                        
                                    Art. 37.
Cofnięcie pozwolenia następuje w przypadku naruszenia warunków, na jakich
zostało ono udzielone.
                                        
                                    Art. 38.
1. Na wniosek osoby krajowej udziela się pozwoleń cząstkowych.
2. Suma ilości lub wartości towarów, na jakie udziela się pozwoleń cząstkowych
  jest równa wielkości, na jaką zostałoby udzielone pozwolenie.
3. Jeżeli z wnioskiem o udzielenie pozwoleń cząstkowych występuje osoba, której
  już udzielono pozwolenia, organ udzielający pozwoleń:
   1) zatrzymuje pozwolenie, stosownie do którego udziela się pozwoleń
     cząstkowych,
   2) pomniejsza ich łączną wielkość o wielkość już wykorzystaną,
   3) określa termin ich ważności zgodny z terminem ważności pozwolenia.
4. Ilekroć w ustawie jest mowa o pozwoleniu, należy przez to rozumieć
  odpowiednio wszystkie pozwolenia cząstkowe.
                                        
                                    Art. 39.
1. Pozwolenia udziela się na czas określony.
2. Pozwolenia udziela się na określoną ilość lub wartość towarów.
3. Pozwolenie jest ważne od dnia udzielenia do upływu terminu jego ważności,
  jednak nie dłużej niż do upływu terminu obowiązywania środka administrowania
  obrotem towarami z zagranicą.
4. Kolejne pozwolenie, na ten sam towar w ramach tego samego kontyngentu lub
  automatycznej rejestracji, może być udzielone dopiero po dokonaniu zwrotu
  poprzednio udzielonego pozwolenia.
                                        
                                    Art. 40.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia:
   1) wzory wniosków stosowane w postępowaniu o udzielenie pozwoleń,
   2) wykaz dokumentów i informacji, które powinny być dołączone do wniosku,
   3) warunki udzielenia i wykorzystania pozwoleń,
   4) wzory pozwoleń,
   5) sposób i tryb ewidencjonowania udzielonych pozwoleń,
   - mając na względzie maksymalne uproszczenie i ujednolicenie wymogów
    dotyczących dokumentów i informacji, które są niezbędne w postępowaniu o
    udzielenie pozwoleń i ich ewidencjonowania.
2. Określając dokumenty, informacje oraz warunki, o których mowa w ust. 1  pkt
  2 i 3, minister właściwy do spraw gospodarki uwzględnia w szczególności
  potrzebę zapewnienia szczególnej kontroli, uzasadnionej specyfiką obrotu
  towarami z zagranicą, koniecznością zabezpieczenia interesów państwa lub
  bezpieczeństwa obrotu gospodarczego.
                                        
                                    Art. 41.
Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw rynków rolnych, określi, w drodze rozporządzenia, wykaz towarów rolno-
spożywczych, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 10 ust. 3, mając na względzie
zapewnienie sprawnego prowadzenia polityki rolnej państwa.
                                        
                                   Rozdział 6
                                     Kaucja
                                        
                                    Art. 42.
Minister właściwy do spraw gospodarki, w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 7
ust. 1 i w art. 10 ust. 1, może:
   1) uzależnić udzielenie pozwolenia od złożenia przez wnioskodawcę kaucji w
     określonej wysokości,
   2) określić przypadki, w których nie ma obowiązku złożenia kaucji.
                                        
                                    Art. 43.
Minister właściwy do spraw rynków rolnych, w rozporządzeniu, o którym mowa w
art. 15 ust. 1:
   1) uzależnia udzielenie pozwolenia od złożenia przez wnioskodawcę kaucji
     w określonej wysokości,
   2) może określić przypadki, w których nie ma obowiązku złożenia kaucji.
                                        
                                    Art. 44.
Kaucja podlega zwrotowi w terminie 21 dni od dnia zwrotu udzielonego pozwolenia.
                                        
                                    Art. 45.
W przypadku wykorzystania udzielonego pozwolenia, w wysokości co najmniej 95%,
kaucja podlega zwrotowi w całości, o ile zwrot tego pozwolenia nastąpił nie
później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia upływu terminu jego ważności.
                                        
                                    Art. 46.
W przypadku wykorzystania udzielonego pozwolenia w wysokości do 95%, kaucja
podlega przepadkowi na rzecz Skarbu Państwa w stopniu równym różnicy między 95%
wielkości, na jakie zostało udzielone pozwolenie a stopniem faktycznego
wykorzystania pozwolenia, o ile zwrot tego pozwolenia nastąpił nie później niż w
ciągu 2 miesięcy od dnia upływu terminu jego ważności.
                                        
                                    Art. 47.
1. Kaucja podlega przepadkowi w całości na rzecz Skarbu Państwa w przypadku:
   1) niepełnego wykorzystania udzielonego pozwolenia, w wysokości
     nieprzekraczającej 5%,
   2) niedokonania zwrotu udzielonego pozwolenia w terminie 2 miesięcy od dnia
     upływu terminu jego ważności,
   3) wykorzystania udzielonego pozwolenia niezgodnie z przeznaczeniem.
2. Kaucja nie podlega przepadkowi na rzecz Skarbu Państwa w przypadkach
  określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 49.
                                        
                                    Art. 48.
Jeżeli pozwolenie zostało udzielone na przywóz lub wywóz określonej liczby sztuk
danego towaru, wynik obliczenia, o którym mowa w art. 45, 46 oraz 47 ust. 1 pkt
1, zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
                                        
                                    Art. 49.
Minister właściwy do spraw gospodarki określi w drodze rozporządzenia:
   1) szczegółowy tryb pobierania kaucji oraz jej zwrotu, w tym przypadki,
     w których wycofanie wniosku o udzielenie pozwolenia nie powoduje przepadku
     kaucji,
   2) minimalną wartość towarów w obrocie z zagranicą, do której nie pobiera
     się kaucji,
   - uwzględniając potrzebę zapewnienia prawidłowego wykorzystania udzielonych
    pozwoleń oraz maksymalnego uproszczenia trybu pobierania i zwrotu kaucji.
                                        
                                    Art. 50.
Od kwoty zwróconej kaucji nie płaci się odsetek.
                                        
                                   Rozdział 7
              Zmiany w przepisach obowiązujących i przepisy końcowe
                                        
                                    Art. 51.
W ustawie z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 3 w § 1:
   a) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
     "6) kontyngent taryfowy - określoną ilość lub wartość towarów w przywozie
       na polski obszar celny, dla których ustanowiono obniżone stawki celne,",
   b) pkt 12 otrzymuje brzmienie:
    "12) plafon taryfowy - określoną ilość lub wartość towarów w przywozie na
       polski obszar celny, dla których ustanowiono obniżone stawki celne;
       określona ilość lub wartość towarów może być realizowana, a nawet
       przekroczona przed terminem przywrócenia stosowania stawek celnych
       określonych w taryfie celnej,",
   c) w pkt 25 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 26-30
     w brzmieniu:
    "26) jednostkowa cena importowa - cenę liczoną w walucie polskiej,
       zapłaconą lub należną za jednostkę towaru przywożonego na polski obszar
       celny, skorygowaną o koszty transportu i ubezpieczenia do granicy
       państwa lub portu polskiego,
    27) okres odniesienia - okres odniesienia w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy
       z dnia ............ o administrowaniu obrotem towarami z zagranicą, o
       zmianie ustawy - Kodeks celny oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr
       ......., poz. .........), zwanej dalej "ustawą o administrowaniu obrotem
       towarami z zagranicą",
    28) importer tradycyjny - importera tradycyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 6
       ustawy o administrowaniu obrotem towarami z zagranicą,
    29) importer nietradycyjny - importera nietradycyjnego w rozumieniu art. 2
       pkt 7 ustawy o administrowaniu obrotem towarami z zagranicą,
    30) kwota gwarantowana - kwotę gwarantowaną w rozumieniu art. 2 pkt 8
       ustawy o administrowaniu obrotem towarami z zagranicą.";
2) art. 14 otrzymuje brzmienie:
    "Art. 14. § 1. Towary mogą podlegać innym środkom taryfowym ze względu na
             ich właściwości, przeznaczenie lub w związku z umowami
             międzynarodowymi, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
         § 2. Środkami taryfowymi, o których mowa w § 1, są:
           1) zawieszenie w całości lub w części poboru ceł,
           2) kontyngent taryfowy,
           3) plafon taryfowy.
           § 3. Środki, o których mowa w § 2, są ustanawiane na czas
             określony.";
3) po art. 14 dodaje się art. 14{1}-14{19} w brzmieniu:
    "Art. 14{1}. § 1. Minister właściwy do spraw gospodarki, ze względu na
             właściwości towarów, ze względu na ich przeznaczenie lub w związku
             z umowami międzynarodowymi, których stroną jest Rzeczpospolita
             Polska, może, w drodze rozporządzenia ustanowić:
           1) zawieszenie w całości lub w części poboru ceł,
           2) kontyngent taryfowy,
           3) plafon taryfowy.
           § 2. Środki, o których mowa w art. 14 § 2, są stosowane na wniosek
             zgłaszającego, o ile towary, do których się to odnosi, spełniają
             warunki do ich stosowania. Zastosowanie tych środków może nastąpić
             retrospektywnie, o ile zostaną spełnione warunki określone
             przepisami prawa.
  Art. 14{2}. § 1. Minister właściwy do spraw gospodarki w rozporządzeniu,
             o którym mowa w art. 14{1} § 1 pkt 2, może określić, inne niż
             określone w przepisach wydanych na podstawie art. 14{18},
             dodatkowe warunki udzielenia i wykorzystania pozwolenia oraz
             pozwoleń cząstkowych, a także dodatkowe dokumenty i informacje,
             które powinny być dołączone do wniosku.
        § 2. Określając dodatkowe warunki oraz dokumenty i informacje, o których
           mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw gospodarki uwzględnia w
           szczególności potrzebę zapewnienia szczególnej kontroli,
           uzasadnionej specyfiką obrotu towarami z zagranicą, koniecznością
           zabezpieczenia interesów państwa lub bezpieczeństwa obrotu gospo
           darczego.
   Art. 14{3}. § 1. Minister właściwy do spraw gospodarki, ustanawiając
             zawieszenie poboru ceł, kontyngent taryfowy lub plafon taryfowy
             może określić wysokość ceny referencyjnej.
        § 2.  W przypadku gdy jednostkowa cena importowa jest niższa od ceny
           referencyjnej, nie stosuje się stawek celnych w ramach zawieszenia
           poboru ceł albo stawek celnych obniżonych w ramach kontyngentu
           taryfowego lub plafonu taryfowego.
   Art. 14{4}. § 1. Rozdysponowanie kontyngentu taryfowego dokonuje się w jeden
             z następujących sposobów:
           1) według kolejności dokonania zgłoszenia do procedury dopuszczenia
             do obrotu,
           2) proporcjonalnie do wielkości wnioskowanych,
           3) proporcjonalnie do wartości obrotów zrealizowanych przez osobę
             wnioskującą,
           4) w drodze przetargu.
        § 2. Minister właściwy do spraw gospodarki, w rozporządzeniu o usta
           nowieniu kontyngentu taryfowego, może określić, inny niż określony w
           § 1, sposób rozdysponowania kontyngentu taryfowego polegający na
           łączeniu sposobów, o których mowa w § 1 lub wybranych spośród nich
           elementów.
   Art. 14{5}. § 1. Minister właściwy do spraw gospodarki, ustanawiając
             kontyngent taryfowy, określi sposób jego rozdysponowania stosownie
             do art. 14{4}.
        § 2. Minister właściwy do spraw gospodarki, określając sposób
           rozdysponowania kontyngentu taryfowego stosownie do art. 14{4} § 1
           pkt 2 i 3, określi terminy składania i rozpatrywania wniosków o
           udzielenie pozwolenia.
        § 3.  Minister właściwy do spraw gospodarki, określając sposób
           rozdysponowania kontyngentu taryfowego zgodnie z art. 14{4} § 1 pkt
           3, określi okres odniesienia, kwotę gwarantowaną oraz minimalną
           ilość lub wartość towarów, których przywóz na polski obszar celny w
           okresie odniesienia jest warunkiem uznania za importera
           tradycyjnego.
        § 4. Minister właściwy do spraw gospodarki, określając sposób
           rozdysponowania kontyngentu taryfowego zgodnie z art. 14{4} § 1 pkt
           3, może określić wielkość transzy dla importerów nietradycyjnych.
   Art. 14{6}. § 1. Rozdysponowanie kontyngentu taryfowego według sposobu, o
             którym mowa w art. 14{4} § 1 pkt 1, jest dokonywane przy
             zachowaniu następujących zasad:
           1) objęcie towaru procedurą dopuszczenia do obrotu z zastosowaniem
             obniżonych stawek celnych w ramach kontyngentu taryfowego wymaga
             uzyskania zaliczenia towaru na poczet tego kontyngentu,
           2) dokonanie zgłoszenia celnego do procedury dopuszczenia do obrotu
             z zastosowaniem obniżonych stawek celnych, w ramach kontyngentu
             taryfowego, stanowi równocześnie wniosek do ministra właściwego do
             spraw gospodarki o zaliczenie wnioskowanej ilości lub wartości
             towaru na poczet kontyngentu taryfowego,
           3) wniosek, o którym mowa w pkt 2, może złożyć wyłącznie osoba
             krajowa,
           4) wielkości określone we wniosku nie mogą przekraczać kontyngentu
             taryfowego,
           5) wnioski, o których mowa w pkt 2, są rejestrowane zgodnie z
             kolejnością dokonania zgłoszenia do procedury dopuszczenia do
             obrotu,
           6) organy celne przekazują informacje o wnioskach, o których mowa w
             pkt 2, ministrowi właściwemu do spraw gospodarki,
           7) wnioski, o których mowa w pkt 2, są rozpatrywane przez ministra
             właściwego do spraw gospodarki, zgodnie z kolejnością dokonania
             zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu,
           8) minister właściwy do spraw gospodarki, na podstawie informacji, o
             których mowa w pkt 6, dokonuje zaliczenia wnioskowanej ilości lub
             wartości towaru na poczet kontyngentu taryfowego, w całości lub w
             części, albo odmawia dokonania zaliczenia na poczet kontyngentu
             taryfowego w przypadku wcześniejszego rozdysponowania kontyngentu
             taryfowego,
           9) zaliczona ilość lub wartość towarów na poczet kontyngentu
             taryfowego zostaje objęta procedurą dopuszczenia do obrotu z
             zastosowaniem obniżonych stawek celnych,
          10) przed zaliczeniem, o którym mowa w pkt 8, na wniosek
             zgłaszającego, wnioskowana ilość lub wartość towarów może być
             objęta procedurą dopuszczenia do obrotu przy zastosowaniu:
               a) stawek celnych wynikających z taryfy celnej; w zakresie
                 wniosku o zaliczenie towaru na poczet kontyngentu taryfowego,
                 pkt 2 stosuje się odpowiednio,
               b) obniżonych stawek celnych w ramach kontyngentu taryfowego,
                 pod warunkiem złożenia zabezpieczenia kwoty długu celnego
                 wynikającej ze stawek określonych w taryfie celnej,
          11) w przypadkach, o których mowa w pkt 10, jeżeli wnioskodawca
             uzyskał zaliczenie towaru na poczet kontyngentu taryfowego, organ
             celny z urzędu, odpowiednio:
               a) określa kwotę wynikającą z długu celnego uwzględniającą
                 stawki celne obniżone w ramach kontyngentu taryfowego, w
                 stosunku do zaliczonej ilości lub wartości towarów na poczet
                 kontyngentu taryfowego,
               b) zwraca zabezpieczenie kwoty długu celnego,
          12) w przypadku, o którym mowa w pkt 10 lit. b), jeżeli wnioskodawca
             nie uzyskał zaliczenia wnioskowanej ilości lub wartości towaru na
             poczet kontyngentu taryfowego, organ celny z urzędu określa kwotę
             wynikającą z długu celnego uwzględniającą stawki celne określone w
             taryfie celnej, w stosunku do niezaliczonej ilości lub wartości
             towaru.
        § 2. Minister właściwy do spraw gospodarki ogłasza w drodze
           obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
           "Monitor Polski", informację o rozdysponowaniu 75% wielkości
           kontyngentu taryfowego.
       Art. 14{7}. Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu
              z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi,
              w drodze rozporządzenia, warunki i tryb rejestrowania wniosków
              o zaliczenie na poczet kontyngentu taryfowego oraz tryb
              przekazywania informacji:
           1) określonych w art. 14{6} § 1 pkt 6,
           2) o dokonaniu zaliczenia wnioskowanej ilości towaru na poczet
             kontyngentu taryfowego w całości lub w części, albo o odmowie
             dokonania zaliczenia na poczet kontyngentu taryfowego,
             a także organy, którym te informacje są przekazywane, mając na
             względzie sprawny obieg tych informacji.
     Art. 14{8}. Rozdysponowanie kontyngentu taryfowego według sposobu, o
           którym mowa w art. 14{4} § 1 pkt 2, polega na udzieleniu pozwolenia
           przy zachowaniu następujących zasad:
           1) rozpatruje się kompletne wnioski, otrzymane przez organ
             udzielający pozwoleń, w terminach określonych w przepisach wydanych
             na podstawie art. 14{5} § 2,
           2) wielkości określone we wniosku nie mogą przekraczać kontyngentu
             taryfowego,
           3) jeżeli suma wielkości określonych we wszystkich rozpatrywanych
             wnioskach nie przekracza kontyngentu taryfowego, wnioski te są
             uwzględniane,
           4) jeżeli suma wielkości określonych we wszystkich rozpatrywanych
             wnioskach przekracza kontyngent taryfowy, kontyngent ten jest
             rozdysponowywany proporcjonalnie do wielkości wnioskowanych, a
             wynik zaokrągla się do drugiej cyfry po przecinku,
           5) jeżeli pozwolenie ma być udzielone na przywóz określonej liczby
             sztuk danego towaru, wynik obliczenia, o którym mowa w pkt 4,
             zaokrągla się w dół do najbliższej liczby całkowitej,
           6) wielkości określone w pozwoleniu nie mogą przekraczać wielkości
             wnioskowanych,
           7) okres ważności pozwolenia wynosi 120 dni, chyba że w
             rozporządzeniu o ustanowieniu kontyngentu taryfowego określono inny
             termin, a wnioskodawca nie wystąpił o udzielenie pozwolenia na
             krótszy okres, z zastrzeżeniem art. 14{14} § 2.
     Art. 14{9}. Rozdysponowanie kontyngentu taryfowego według sposobu, o
           którym mowa w art. 14{4} § 1 pkt 3, polega na udzieleniu pozwolenia,
           przy zachowaniu następujących zasad:
           1) rozpatruje się kompletne wnioski, otrzymane przez organ
             udzielający pozwoleń, w terminach określonych w przepisach wydanych
             na podstawie art. 14{5} § 2,
           2) wielkości określone we wniosku złożonym przez importera
             tradycyjnego nie mogą przekraczać kontyngentu pomniejszonego o
             kwotę gwarantowaną określoną w przepisach wydanych na podstawie
             art. 14{5} § 3,
           3) wielkości określone we wniosku złożonym przez importera
             nietradycyjnego nie mogą przekraczać kwoty gwarantowanej,
           4) jeżeli suma wielkości określonych we wszystkich rozpatrywanych
             wnioskach złożonych przez importerów tradycyjnych nie przekracza
             kontyngentu taryfowego pomniejszonego o kwotę gwarantowaną, wnioski
             te są uwzględniane,
           5) jeżeli suma wielkości określonych we wszystkich rozpatrywanych
             wnioskach złożonych przez importerów tradycyjnych przekracza
             kontyngent taryfowy pomniejszony o kwotę gwarantowaną, kontyngent
             ten jest rozdysponowywany na rzecz importerów lub eksporterów trady
             cyjnych proporcjonalnie do ich udziału w sumie wielkości obrotów,
             zrealizowanych w okresie odniesienia, a wynik zaokrągla się do
             drugiej cyfry po przecinku,
           6) jeżeli pozwolenie ma być udzielone na przywóz określonej liczby
             sztuk danego towaru, wynik obliczenia, o którym mowa w pkt 5,
             zaokrągla się w dół do najbliższej liczby całkowitej,
           7) kontyngent taryfowy jest rozdysponowywany na rzecz importerów
             nietradycyjnych do wysokości kwoty gwarantowanej, według kolejności
             złożenia kompletnych wniosków,
           8) wielkości kontyngentu taryfowego nierozdysponowane na rzecz
             mporterów tradycyjnych powiększają kwotę gwarantowaną i są
             rozdysponowywane na rzecz importerów nietradycyjnych, według
             kolejności złożenia kompletnych wniosków,
           9) w przypadku niezłożenia wniosków przez importerów tradycyjnych
             kontyngent taryfowy jest rozdysponowany w całości, na rzecz
             importerów nietradycyjnych, według kolejności złożenia kompletnych
             wniosków,
          10) wielkości określone w pozwoleniu nie mogą przekraczać wielkości
             wnioskowanych,
          11) okres ważności pozwolenia wynosi 120 dni, chyba że
             w rozporządzeniu o ustanowieniu kontyngentu taryfowego określono
             inny termin, a wnioskodawca nie wystąpił o udzielenie pozwolenia na
             krótszy okres, z zastrzeżeniem art. 14{14} § 2.
   Art. 14{10}. § 1.  Rozdysponowanie kontyngentu taryfowego według sposobu, o
             którym mowa w art. 14{4} § 1 pkt 4 polega na udzieleniu pozwolenia
             podmiotom wyłonionym w drodze przetargu.
        § 2.  Przedmiotem przetargu jest wysokość ceny importowej towaru rolno-
           spożywczego przywożonego w ramach kontyngentu.
        § 3. Przetarg przeprowadza Prezes Agencji Rynku Rolnego.
         § 4. Ogłoszenie o przetargu zawiera w szczególności informację o:
           1) ilości i rodzaju towaru objętego przetargiem,
           2) minimalnej ilości towaru, której może dotyczyć oferta,
           3) minimalnej ceny importowej CIF,
           4) terminie i miejscu składania ofert,
           5) szczegółowych warunkach, jakie powinna spełniać oferta,
           6) wysokości, formie i terminie wniesienia wadium,
           7)  terminie rozstrzygnięcia przetargu.
        § 5. Ogłoszenie o przetargu:
           1) zamieszcza się w siedzibie Agencji Rynku Rolnego i w jej
             oddziałach terenowych,
           2) ogłasza się na stronach internetowych Agencji Rynku Rolnego oraz
             w środkach masowego przekazu.
        § 6. Ofertę składa się w terminie i miejscu określonym stosownie do § 4
           pkt 4, w zapieczętowanych kopertach.
        § 7. Oferta zawiera:
           1) oznaczenie osoby krajowej składającej ofertę, jej siedziby lub
             miejsca zamieszkania i adresu,
           2) powołanie się na ogłoszenie o przetargu,
           3) informację o ilości towaru, który ma być przedmiotem przywozu w
             ramach kontyngentu,
           4) proponowaną cenę importową.
        § 8. Oferty złożone nie podlegają wycofaniu, z zastrzeżeniem § 9 pkt 4.
        § 9. Prezes Agencji Rynku Rolnego dokonuje wyboru ofert, zgodnie z
           następującymi zasadami:
           1) wybrana zostaje oferta z najwyższą ceną importową,
           2) jeżeli oferta nie obejmuje dostępnej w ramach kontyngentu ilości
             towaru rolno-spożywczego, w stosunku do nierozdysponowanej części
             kontyngentu, wybiera się kolejną, pod względem proponowanej ceny,
             ofertę, aż do wyczerpania kontyngentu,
           3) jeżeli co najmniej dwie osoby zaproponowały w ofercie tę samą
             cenę, a ilość towaru rolno-spożywczego objętego tymi ofertami
             przekracza wielkość określoną w ogłoszeniu o przetargu, Prezes
             Agencji Rynku Rolnego dokonuje redukcji ilości tego towaru,
             proporcjonalnie do ilości towaru określonej w poszczególnych
             ofertach,
           4) jeżeli w wyniku dokonanej redukcji proponowana wielkość towaru
             nie odpowiada ilości wskazanej w ofercie, osoba może wycofać swoją
             ofertę, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której
             mowa w § 10.
       § 10. Prezes Agencji Rynku Rolnego przekazuje osobom, które złożyły
           ofertę, informację o wyniku przetargu, niezwłocznie po jego
           rozstrzygnięciu oraz:
           1) zwraca wadium osobom, których oferty nie zostały wybrane lub
             które wycofały oferty, w przypadku, o którym mowa w § 9 pkt 4,
           2) zalicza wadium na poczet kaucji osobom, które wygrały przetarg.
       § 11. Osoba, która wygrała przetarg, składa wniosek o udzielenie
           pozwolenia na wywóz towarów z polskiego obszaru celnego, w terminie
           7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w § 10, z
           zastrzeżeniem § 9 pkt 4.
       § 12. Pozwolenie, o którym mowa w § 11, obejmuje ilość towaru ustaloną w
           drodze przetargu.
       § 13. Osobie, która nie złożyła wniosku w terminie, o którym mowa w § 11,
           nie zwraca się wadium, z zastrzeżeniem § 10 pkt 1.
       § 14. Okres ważności pozwolenia wynosi 120 dni, chyba że w rozporządzeniu
           o ustanowieniu kontyngentu taryfowego określono inny termin, a
           wnioskodawca nie wystąpił o udzielenie pozwolenia na krótszy okres,
           z zastrzeżeniem art. 14{14} § 2.
   Art. 14{11}. § 1. Rozdysponowanie plafonu taryfowego jest dokonywane przy
             zachowaniu następujących zasad:
           1) dokonanie zgłoszenia celnego do procedury dopuszczenia do obrotu
             z zastosowaniem obniżonych stawek celnych, w ramach plafonu
             taryfowego, stanowi równocześnie wniosek do organu celnego o
             zaliczenie wnioskowanej ilości lub wartości towaru na poczet tego
             plafonu ,
           2) wniosek, o którym mowa w pkt 1, może złożyć wyłącznie osoba
             krajowa,
           3) wielkości określone we wniosku nie mogą przekraczać plafonu
             taryfowego,
           4) wnioskowane ilości lub wartości towarów są zaliczane na poczet
             plafonu taryfowego przez organ celny, zgodnie z kolejnością
             dokonania zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu.
        § 2. Organy celne przekazują informacje o zaliczonej ilości lub wartości
           towarów na poczet plafonu taryfowego.
        § 3. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem
           właściwym do spraw finansów publicznych, mając na względzie sprawny
           obieg informacji, o których mowa w § 2, określi, w drodze
           rozporządzenia, tryb ich przekazywania, organy, którym te informacje
           są przekazywane, a także sposób rejestrowania towarów objętych
           plafonem taryfowym.
        § 4. Minister właściwy do spraw gospodarki ogłasza, w drodze
           obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
           "Monitor Polski", informację o rozdysponowaniu 75% wielkości plafonu
           taryfowego.
  Art. 14{12}. § 1. Minister właściwy do spraw gospodarki, z uwzględnieniem
             § 2, może, w drodze rozporządzenia:
           1) określić podwyższenie poziomu stawek celnych w ramach
             ustanowionego plafonu taryfowego, o ile zostanie przekroczona ilość
             lub wartość towaru określona w rozporządzeniu o ustanowieniu
             plafonu taryfowego, a interes gospodarczy państwa lub
             poszczególnego sektora gospodarki wymaga ograniczenia wielkości
             przywozu danego towaru dokonywanego przy zastosowaniu
             dotychczasowych stawek celnych, ale nie wymaga jednocześnie
             przywrócenia stosowania stawek celnych określonych w taryfie
             celnej,
           2) przywrócić stosowanie stawek celnych określonych w taryfie
             celnej, o ile zostanie przekroczona ilość lub wartość towaru
             określona w rozporządzeniu o ustanowieniu plafonu taryfowego, a
             interes gospodarczy państwa lub poszczególnego sektora gospodarki
             wymaga ograniczenia wielkości przywozu danego towaru dokonywanego
             przy zastosowaniu dotychczasowych stawek celnych.
        § 2. W zakresie towarów rolno-spożywczych, w rozumieniu przepisów o
           administrowaniu obrotem towarami z zagranicą, rozporządzenie, o
           którym mowa w § 1, minister właściwy do spraw gospodarki wydaje w
           porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rynków rolnych.
 Art. 14{13}. Rozporządzenie, o którym mowa w art. 14{12} § 1, wchodzi w życie
        po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia.
  Art. 14{14}. § 1. Do objęcia towaru procedurą celną z zastosowaniem
             obniżonych stawek celnych jest wymagane pozwolenie na przywóz
             towarów na polski obszar celny, jeżeli przedmiotem przywozu są
             towary objęte kontyngentem taryfowym, dla którego określono sposób
             rozdysponowania:
           1) stosownie do art. 14{4} § 1 pkt 2-4, albo
           2) stosownie do art. 14{4} § 2, o ile został nałożony obowiązek
             uzyskania pozwolenia.
        § 2. Pozwolenie jest ważne od dnia udzielenia do upływu terminu jego
           ważności, jednak nie dłużej niż do upływu terminu obowiązywania
           rozporządzenia o ustanowieniu kontyngentu taryfowego.
        § 3. W zakresie nieuregulowanym ustawą, do pozwoleń oraz pozwoleń
           cząstkowych stosuje się odpowiednio przepisy zawarte w rozdziale 5
           ustawy o administrowaniu obrotem towarami z zagranicą.
  Art. 14{15}. § 1. Minister właściwy do spraw gospodarki na wniosek osoby
             krajowej, w drodze decyzji, udziela, odmawia udzielenia
             pozwolenia, zmienia oraz cofa udzielone pozwolenia,
             z zastrzeżeniem § 2.
        § 2. W zakresie towarów rolno-spożywczych, w rozumieniu przepisów o
           administrowaniu obrotem towarami z zagranicą, decyzje, o których
           mowa w § 1, wydaje Prezes Agencji Rynku Rolnego.
        § 3. Od decyzji, o których mowa w § 2, przysługuje odwołanie do ministra
           właściwego do spraw rynków rolnych.
  Art. 14{16}. § 1. Odmowa udzielenia pozwolenia następuje w przypadku:
           1) niespełnienia przez wnioskodawcę warunków określonych w
             przepisach wydanych na podstawie art. 14{18},
           2) uznania wnioskodawcy, prawomocnym orzeczeniem, za winnego
             przestępstwa skarbowego, przestępstwa przeciwko mieniu lub
             dokumentom albo uznania takim orzeczeniem za winną osoby kierującej
             podmiotem będącym wnioskodawcą,
        § 2. Odmowa udzielenia pozwolenia następuje także w przypadku
           wcześniejszego rozdysponowania kontyngentu taryfowego.
 Art. 14{17}. Cofnięcie pozwolenia następuje w przypadku naruszenia warunków,
        na jakich zostało ono udzielone.
 Art. 14{18}. § 1. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
           rozporządzenia:
           1) wzory wniosków stosowane w postępowaniu o udzielenie pozwoleń
             oraz pozwoleń cząstkowych,
           2) wykaz dokumentów i informacji, które powinny być dołączone do
             wniosku,
           3) warunki udzielenia i wykorzystania pozwoleń,
           4) wzory pozwoleń,
           5) sposób i tryb ewidencjonowania udzielonych pozwoleń,
             - mając na względzie maksymalne uproszczenie i ujednolicenie
              wymogów dotyczących dokumentów i informacji, które są niezbędne w
              postępowaniu o udzielenie pozwoleń i ich ewidencjonowania.
        § 2. Określając dokumenty, informacje oraz warunki, o których mowa w
           § 1 pkt 2 i 3, minister właściwy do spraw gospodarki uwzględnia
           potrzebę zapewnienia szczególnej kontroli, uzasadnionej specyfiką
           obrotu towarami z zagranicą, koniecznością zabezpieczenia interesów
           państwa lub bezpieczeństwa obrotu gospodarczego.
  Art. 14{19}. § 1. Minister właściwy do spraw gospodarki, w rozporządzeniu o
             którym mowa w art. 14 {1} § 1 pkt 2, może:
           1) uzależnić udzielenie pozwolenia od złożenia przez wnioskodawcę
             kaucji w określonej wysokości,
           2) określić przypadki, w których nie ma obowiązku złożenia kaucji.
        § 2. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
           rozporządzenia:
           1) szczegółowy tryb pobierania kaucji oraz jej zwrotu, w tym
             przypadki, w których wycofanie wniosku o udzielenie pozwolenia nie
             powoduje przepadku kaucji,
           2) minimalną wartość towarów w obrocie z zagranicą, do której nie
             pobiera się kaucji,
             - mając na względzie potrzebę zapewnienia prawidłowego
              wykorzystania udzielonych pozwoleń oraz maksymalnego uproszczenia
              trybu pobierania i zwrotu kaucji.
        § 3. W zakresie nieuregulowanym ustawą, do kaucji stosuje się
           odpowiednio przepisy zawarte w rozdziale 6 ustawy o administrowaniu
           obrotem towarami z zagranicą.".
                                        
                                    Art. 52.
W ustawie z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą
towarami i usługami (Dz. U. Nr 157, poz. 1026, z 1999 r. Nr 55, poz. 587 i Nr
101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 119, poz. 1250 oraz z 2001 r. Nr 29, poz. 320 i Nr
42, poz. 472) wprowadza się następujące zmiany:
1) w tytule skreśla się wyrazy "towarami i";
2) art. 1 otrzymuje brzmienie:
       "Art. 1. 1. Ustawa reguluje zasady administrowania obrotem z zagranicą
              usługami.
         2. Przepisów ustawy nie stosuje się do obrotu z zagranicą usługami w
           takim zakresie, w jakim obrót ten jest uregulowany odrębnymi
           przepisami prawa oraz umowami międzynarodowymi, których stroną jest
           Rzeczpospolita Polska.";
3) w art. 2 skreśla się pkt 1 i 2 oraz pkt 6-9;
4) art. 3 otrzymuje brzmienie:
     "Art. 3. Obrót z zagranicą usługami jest wolny od ograniczeń i dozwolony
          każdemu, na równych prawach, chyba że przepisy ustaw lub umowy
          międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowią
          inaczej.";
5) skreśla się art. 4;
6) skreśla się Rozdział 2.
                                        
                                    Art. 53.
W ustawie z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem
towarów na polski obszar celny (Dz.U. Nr 43, poz. 477 i Nr 123, poz. 1352)
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4 w ust. 1:
   a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
    "2) towar bezpośrednio konkurencyjny - towar, o którym mowa w pkt 1, oraz
       towar, który chociaż nie spełnia wymogów określonych w pkt 1, ze względu
       na możliwość użycia go do tych samych celów i spełniania przez niego
       tych samych funkcji oraz ze względu na jego cenę może być uznany za
       substytutywny w odniesieniu do towaru objętego postępowaniem
       ochronnym,",
   b) w pkt 6 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
    "7) nieautomatyczna rejestracja obrotu w przywozie - obowiązek uzyskania
       pozwolenia na przywóz towaru na polski obszar celny, którego udzielenie
       może być uzależnione od spełnienia przez wnioskodawcę określonych
       warunków, lub od spełnienia przez wnioskodawcę warunków określonych w
       przepisach szczególnych.";
2) w art. 9:
   a) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
    "2. W odniesieniu do towarów pochodzących z krajów nie będących członkami
       WTO, jeżeli umowy, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, zawarte z
       tymi krajami nie stanowią inaczej, może być zastosowany środek ochronny
       także w formie nieautomatycznej rejestracji obrotu w przywozie.
     3. W wypadku ustanowienia ostatecznego środka ochronnego w formie
       kontyngentu, przywóz towarów na polski obszar celny wymaga uzyskania
       pozwolenia. Do udzielenia pozwoleń na przywóz w ramach kontyngentu
       stosuje się przepisy ustawy z dnia .................... o
       administrowaniu obrotem towarami z zagranicą, o zmianie ustawy - Kodeks
       celny oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. Nr ...., poz. .....).",
   b) skreśla się ust. 4 i 5;
3) art. 10 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 10. 1. Opłata celna dodatkowa, o której mowa w art. 8 i art. 9 ust.
              1 pkt 1, stanowi należność celną przywozową w rozumieniu
              przepisów prawa celnego.
         2. Minister właściwy do spraw gospodarki, ustanawiając opłatę celną
           dodatkową, o której mowa w ust. 1, może ze względu na interes
           publiczny, określić wielkość przywozu nieobjętego tą opłatą.
         3. Do wielkości przywozu, o której mowa w ust. 2, stosuje się
           odpowiednio przepisy dotyczące kontyngentu w rozumieniu ustawy z o
           administrowaniu obrotem towarami z zagranicą, o zmianie ustawy -
           Kodeks celny oraz o zmianie innych ustaw.";
4) w art. 20 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
   "3) spadek sprzedaży lub udziału w rynku przemysłu krajowego, wzrost zapasów
     u producentów, importerów lub w przedsiębiorstwach handlowych, spadek
     produkcji, zysków, wydajności zatrudnienia, poziomu płac lub wykorzystania
     mocy produkcyjnych,";
5) po art. 28 dodaje się art. 28{1}-28{4} w brzmieniu:
     "Art. 28{1}. Minister właściwy do spraw gospodarki, ustanawiając
           nieautomatyczną rejestrację obrotu w przywozie, może uzależnić
           wydanie pozwolenia od spełnienia określonych warunków, w
           szczególności dostarczenia dodatkowych dokumentów i informacji
           dotyczących właściwości towaru lub wartości obrotu danym towarem,
           oraz może nałożyć na osoby dokonujące przywozu towarów na polski
           obszar celny obowiązek składania sprawozdań z wykorzystania
           udzielonych pozwoleń.
     Art. 28{2}. W ramach nieautomatycznej rejestracji obrotu pozwolenia są
           udzielane w następujący sposób:
         1) rozpatruje się kompletne wnioski zgodnie z kolejnością ich
           złożenia,
         2) pozwolenie może być udzielone na ilość lub wartość mniejszą niż
           wnioskowana.
    Art. 28{3}. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, na potrzeby
          stosowania nieautomatycznej rejestracji obrotu w przywozie, w drodze
          rozporządzenia:
         1) wzory wniosków stosowane w postępowaniu o udzielenie pozwoleń,
         2) wykaz dokumentów i informacji, które powinny być dołączone do
           wniosku,
         3) wzory pozwoleń,
         4) sposób i tryb ewidencjonowania udzielonych pozwoleń,
         5) wzór i tryb składania sprawozdań z wykorzystania pozwolenia, jeżeli
           obowiązek taki został ustanowiony stosownie do art. 28{1} ust. 2.
     Art. 28{4}.  W zakresie nieuregulowanym przepisami niniejszej ustawy, do
           pozwoleń stosuje się przepisy ustawy z dnia ........ o
           administrowaniu obrotem towarami z zagranicą, o zmianie ustawy -
           Kodeks celny oraz o zmianie innych ustaw.";
6) w art. 34 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
   "6. Minister właściwy do spraw gospodarki może przedłużyć, w drodze
     rozporządzenia, stosowanie środka ochronnego, z zastrzeżeniem ust. 7, pod
     warunkiem, że w wyniku postępowania ochronnego przeglądowego stwierdzone
     zostanie, że dalsze stosowanie środka ochronnego jest niezbędne do
     naprawienia poważnej szkody wyrządzonej przemysłowi krajowemu lub
     zapobieżenia jej powstaniu oraz istnieją dowody na to, że przemysł krajowy
     dokonuje zmian dostosowawczych.";
7) art. 35 otrzymuje brzmienie:
       "Art. 35. 1. W przypadku gdy krajem pochodzenia towaru jest kraj będący
              członkiem WTO:
           1) towar taki, w odniesieniu do którego był ustanowiony środek
             ochronny na okres nie dłuższy niż 2 lata, nie będzie ponownie
             objęty takim środkiem przez okres 2 lat, od dnia utraty mocy lub
             uchylenia rozporządzenia o ustanowieniu środka ochronnego,
             natomiast w przypadku gdy środek ochronny ustanowiono na okres
             dłuższy niż 2 lata, towar nie będzie ponownie objęty środkiem
             ochronnym przez okres równy okresowi stosowania tego środka,
           2) środek ochronny ustanowiony wobec takiego towaru, na okres nie
             dłuższy niż 6 miesięcy może zostać wprowadzony ponownie, wobec
             przywozu tego samego towaru, pod warunkiem, że:
           - upłynął co najmniej rok od daty ustanowienia środka ochronnego
             oraz
           - taki środek ochronny był stosowany wobec tego towaru nie więcej
             niż 2 razy w okresie pięciu lat bezpośrednio poprzedzających datę
             ustanowienia tego środka.
         2. Do okresów ustanowienia środka ochronnego, o których mowa w ust. 1,
           wlicza się tylko okres, liczony od daty przyjęcia kraju do WTO,
           przez który towar pochodzący z krajów WTO był objęty stosowanym
           środkiem ochronnym.".
                                        
                                    Art. 54.
W ustawie z dnia z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem
na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz.U. Nr
110, poz. 1188) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 6 otrzymuje brzmienie:
     "Art. 6. Środek ochronny ustanawia się w formie kontyngentu w rozumieniu
          ustawy z dnia ........o administrowaniu obrotem towarami z zagranicą,
          o zmianie ustawy - Kodeks celny oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. Nr
          ...., poz. .....).";
2) art. 7. otrzymuje brzmienie:
     "Art. 7. W wypadku ustanowienia środka ochronnego warunkiem dopuszczenia
           do obrotu towarów, o których mowa w art. 1 ust. 2, jest
           przedstawienie pozwolenia ministra właściwego do spraw gospodarki,
           udzielonego zgodnie z przepisami ustawy z o administrowaniu obrotem
           towarami z zagranicą, o zmianie ustawy – Kodeks celny oraz o zmianie
           innych ustaw.";
3) w art. 24 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
   "1) wprowadzeniu zakazu przywozu towaru na polski obszar celny na podstawie
     przepisów ustawy z dnia ........................ o administrowaniu obrotem
     towarami z zagranicą albo o zmianie ustawy Kodeks celny oraz o zmianie
     innych ustaw.".
                                        
                                    Art. 55.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.
                                        
                                    Art. 56.
Ustawa traci moc z dniem przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii
Europejskiej.