Dz.U. z 2004 r. Nr 141, poz. 1493  
                                        
                                        
                                        
                                        
                                        
                                        
                                   U S T A W A
                             z dnia 27 maja 2004 r.
                                        
                       o zmianie ustawy - Prawo o miarach
                                        
                                        
                                     Art. 1.
W ustawie z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz.U. Nr 63, poz. 636 i Nr
154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360 oraz z 2003 r.
Nr 170, poz. 1652) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 uchyla się ust. 2;
2) art. 2a otrzymuje brzmienie:
    "Art. 2a. Przyrządy pomiarowe wprowadzone do obrotu w państwach
           członkowskich Unii Europejskiej, zgodnie z dyrektywami Unii
           Europejskiej, dopuszcza się do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej
           Polskiej.";
3) w art. 4:
   a) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
     "8) wymagania - wymagania techniczne i metrologiczne, które powinien
       spełniać przyrząd pomiarowy,",
   b) pkt 10 otrzymuje brzmienie:
    "10) badanie typu - zespół czynności mających na celu wykazanie, czy
       przyrząd pomiarowy danego typu spełnia wymagania, i stanowiących
       podstawę zatwierdzenia typu,",
   c) uchyla się pkt 11,
   d) pkt 12 i 13 otrzymują brzmienie:
      "12) zatwierdzenie typu - potwierdzenie, w drodze decyzji, że typ
         przyrządu pomiarowego spełnia wymagania,
       13) legalizacja - zespół czynności obejmujących sprawdzenie,
         stwierdzenie i poświadczenie dowodem legalizacji, że przyrząd
         pomiarowy spełnia wymagania,",
   e) dodaje się pkt 18-20 w brzmieniu:
      "18) wzorcowanie zbiorników statków - zespół czynności mających na celu
         określenie pojemności zbiorników statków żeglugi śródlądowej i
         przybrzeżnej,
       19) znak zatwierdzenia typu - znak umieszczany na przyrządzie
         pomiarowym, poświadczający jego zgodność z zatwierdzonym typem,
       20) dowód legalizacji - świadectwo legalizacji lub cecha legalizacji
         umieszczana na przyrządzie pomiarowym, poświadczające dokonanie
         legalizacji.";
4) art. 5 otrzymuje brzmienie:
       "Art. 5. 1. Legalnymi jednostkami miar są:
           1) jednostki Międzynarodowego Układu Jednostek Miar (SI),
           2) jednostki nienależące do Międzynarodowego Układu Jednostek Miar
             (SI), dopuszczone do stosowania na terytorium Rzeczypospolitej
             Polskiej,
           3) dziesiętne podwielokrotności i wielokrotności jednostek, o
             których mowa w pkt 1 i 2.
         2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
           1) legalne jednostki miar nienależące do Międzynarodowego Układu
             Jednostek Miar (SI), które mogą być stosowane na terytorium Rzeczy
             pospolitej Polskiej,
           2) nazwy, definicje i oznaczenia legalnych jednostek miar,
           3) przedrostki i ich oznaczenia przeznaczone do tworzenia
             dziesiętnych podwielokrotności i wielokrotności legalnych jednostek
             miar,
           4) zasady pisowni oznaczeń legalnych jednostek miar
          - przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących
           Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.";
5) po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu:
      "Art. 6a. 1. W celu zapewnienia przekazywania wartości legalnych
              jednostek miar od państwowych wzorców jednostek miar do
              przyrządów pomiarowych organy administracji miar mogą, na wniosek
              zainteresowanych podmiotów, wykonywać wzorcowanie przyrządów
              pomiarowych.
         2. Wzorcowanie, na wniosek zainteresowanego podmiotu, może dodatkowo
           obejmować stwierdzenie zgodności przyrządu pomiarowego ze wskazanymi
           przez ten podmiot wymaganiami lub specyfikacjami.
         3. Wynik wzorcowania, pozwalający na przypisanie wskazaniom przyrządu
           pomiarowego odpowiednich wartości wielkości mierzonej lub na
           wyznaczenie poprawek tych wskazań oraz błędów, jest poświadczany
           przez organ administracji miar w świadectwie wzorcowania.";
6) art. 8 otrzymuje brzmienie:
       "Art. 8. 1. Przyrządy pomiarowe, które mogą być stosowane:
           1) w ochronie zdrowia, życia i środowiska,
           2) w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
           3) w ochronie praw konsumenta,
           4) przy pobieraniu opłat, podatków i innych należności budżetowych
             oraz ustalaniu opustów, kar umownych, wynagrodzeń i odszkodowań, a
             także przy pobieraniu i ustalaniu podobnych należności i świadczeń,
           5) przy dokonywaniu kontroli celnej,
           6) w obrocie
          - i są określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 6,
           podlegają prawnej kontroli metrologicznej.
         2. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych jest
           wykonywana przez:
           1) zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego na podstawie badania
             typu - przed wprowadzeniem typu przyrządu pomiarowego do obrotu lub
           2) legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową - przed
             wprowadzeniem danego egzemplarza przyrządu pomiarowego do obrotu
             lub użytkowania, a także
           3) legalizację ponowną - w stosunku do przyrządów pomiarowych
             wprowadzonych do obrotu lub użytkowania.
         3. Legalizacja jednostkowa jest legalizacją pierwotną przyrządu
           pomiarowego w wykonaniu jednostkowym, skonstruowanego dla
           określonego, szczególnego zastosowania.
         4. Legalizacja ponowna obejmuje legalizację przyrządu pomiarowego:
           1) w związku z upływem okresu ważności legalizacji pierwotnej lub
             poprzedniej legalizacji ponownej,
           2) w związku z jego instalacją w miejscu użytkowania przed upływem
             okresu ważności legalizacji pierwotnej, jeżeli sprawdzenie
             zgodności z wymaganiami powinno być wykonane przed i po
             zainstalowaniu tego przyrządu w miejscu użytkowania,
           3) po jego naprawie,
           4) w związku z utratą ważności legalizacji z przyczyn, o których
             mowa w art. 8n ust. 4.
         5. Zakres prawnej kontroli metrologicznej w zależności od rodzaju
           przyrządu pomiarowego może obejmować:
           1) zatwierdzenie typu i legalizację pierwotną albo legalizację
             jednostkową oraz legalizację ponowną,
           2) zatwierdzenie typu i legalizację pierwotną albo legalizację
             jednostkową,
           3) wyłącznie zatwierdzenie typu,
           4) legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową i legalizację
             ponowną.
         6. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
           rozporządzenia, rodzaje przyrządów pomiarowych podlegających prawnej
           kontroli metrologicznej oraz zakres tej kontroli w stosunku do
           danego rodzaju przyrządów, mając na względzie niezbędność, z punktu
           widzenia obszarów zastosowań, objęcia określonych przyrządów
           pomiarowych prawną kontrolą metrologiczną, zakres ilościowy tych za
           stosowań, dziedziny pomiarowe, w których są one stosowane, oraz
           zobowiązania wynikające z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów
           międzynarodowych.";
7) po art. 8 dodaje się art. 8a-8n w brzmieniu:
    "Art. 8a. 1. Przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli
            metrologicznej mogą być wprowadzane do obrotu i użytkowania oraz
            użytkowane tylko wówczas, jeżeli posiadają odpowiednio ważną
            decyzję zatwierdzenia typu lub ważną legalizację.
         2. Za równoważne zatwierdzeniu typu i legalizacji pierwotnej Prezes
           Głównego Urzędu Miar, zwany dalej "Prezesem", może uznać, w drodze
           decyzji, odpowiednie dokumenty potwierdzające dokonanie prawnej
           kontroli metrologicznej przyrządu pomiarowego przez właściwe
           zagraniczne instytucje metrologiczne.
       Art. 8b. 1. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych jest
              wykonywana przez organy administracji miar oraz, w zakresie
              udzielonych upoważnień, przez upoważnione podmioty.
         2. Postępowania w sprawach zatwierdzenia typu przyrządów pomiarowych
           prowadzi Prezes.
         3. Legalizacji przyrządów pomiarowych dokonują:
           1) Prezes - w zakresie legalizacji jednostkowej,
           2) Prezes i organy administracji miar, o których mowa w art. 10 pkt
             2 - w zakresie legalizacji pierwotnej przyrządów pomiarowych, które
             są legalizowane bez zatwierdzenia typu,
           3) organy administracji miar oraz podmioty upoważnione do
             przeprowadzania legalizacji pierwotnej określonych rodzajów
             przyrządów pomiarowych - w zakresie legalizacji pierwotnej przy
             rządów pomiarowych, których typ jest zatwierdzony,
           4) organy administracji miar oraz podmioty upoważnione do
             przeprowadzania legalizacji ponownej określonych rodzajów
             przyrządów pomiarowych - w zakresie legalizacji ponownej.
     Art. 8c. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych może być
           przeprowadzana w:
           1) siedzibie organu administracji miar,
           2) punkcie legalizacyjnym,
           3) miejscu zainstalowania lub użytkowania przyrządu pomiarowego,
             jeżeli wynika to z wymagań,
           4) miejscu wykonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji
             ponownej przez podmiot, któremu Prezes udzielił upoważnienia do
             wykonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej.
       Art. 8d. 1. Z wnioskiem o zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego może
              wystąpić producent lub jego upoważniony przedstawiciel.
         2. Do wniosku o zatwierdzenie typu dołącza się dokumentację niezbędną
           do przeprowadzenia badania typu, a w szczególności dokumentację
           techniczno-konstrukcyjną typu przyrządu pomiarowego oraz
           przynajmniej jeden egzemplarz przyrządu pomiarowego reprezentujący
           typ, który ma zostać zatwierdzony, albo wskazuje się we wniosku
           miejsce zainstalowania tego egzemplarza, jeżeli wynika to z wymagań.
       Art. 8e. 1. Jeżeli dane zawarte we wniosku o zatwierdzenie typu nie są
              kompletne lub nie zostały do niego dołączone wymagane dokumenty,
              Prezes wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 14
              dni od dnia doręczenia wezwania.
         2. Jeżeli wnioskodawca nie uzupełni wniosku w terminie, wniosek
           pozostawia się bez rozpatrzenia.
       Art. 8f. 1. Jeżeli wniosek o zatwierdzenie typu jest kompletny
              przeprowadza się badanie typu przyrządu pomiarowego.
         2. Badanie typu przyrządu pomiarowego:
           1) obejmuje analizę dokumentów i badanie charakterystyk technicznych
             oraz metrologicznych określonej liczby egzemplarzy reprezentujących
             typ przyrządu pomiarowego albo
           2) może być ograniczone do analizy przedłożonych dokumentów, jeżeli
             wnioskodawca przedstawił protokoły z wynikami badań,
             przeprowadzonych przez kompetentne instytucje metrologiczne lub
             laboratoria, wykazującymi, że typ przyrządu pomiarowego spełnia
             wymagania.
         3. W wyniku przeprowadzonego badania typu Prezes może wydać
           odpowiednio decyzję:
           1) zatwierdzenia typu,
           2) zatwierdzenia typu z ograniczeniami, w szczególności co do:
             liczby przyrządów pomiarowych, które mogą być wprowadzone do
             obrotu, zobowiązania wnioskodawcy do informowania organów
             administracji miar o miejscu zainstalowania przyrządów lub
             ograniczenia zakresu ich zastosowania, w przypadku gdy w danym
             typie przyrządów pomiarowych zostały wprowadzone nowe rozwiązania
             techniczne, które nie zostały przewidziane w wymaganiach,
           3) odmawiającą zatwierdzenia typu, gdy przyrząd pomiarowy nie
             spełnia wymagań.
         4. Na wniosek producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela,
           Prezes może zmienić wydaną decyzję zatwierdzenia typu, w
           szczególności w przypadku modyfikacji przyrządu pomiarowego lub
           wprowadzenia do niego nowych elementów, jeżeli mają one lub mogą
           mieć wpływ na wyniki pomiarów, warunki właściwego stosowania lub
           warunki techniczne użytkowania tych przyrządów, po ponownym
           przeprowadzeniu w niezbędnym zakresie badania typu.
         5. Wydając decyzję, o której mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, Prezes:
           1) nadaje znak zatwierdzenia typu, jeżeli przyrząd pomiarowy podlega
             wyłącznie zatwierdzeniu typu,
           2) może nadać znak zatwierdzenia typu, jeżeli przyrząd pomiarowy
             podlega zatwierdzeniu typu i legalizacji,
           3) może określić miejsca umieszczania cech legalizacji oraz cech
             zabezpieczających na przyrządach pomiarowych zgodnych z zatwier
             dzonym typem.
         6. Jeżeli jest to niezbędne dla scharakteryzowania i identyfikacji
           typu przyrządu pomiarowego oraz objaśnienia jego działania, do
           decyzji mogą być dołączone opisy, rysunki, wykresy lub fotografie.
       Art. 8g. 1. Prezes, w drodze decyzji, cofa zatwierdzenie typu, jeżeli
              przyrządy pomiarowe wykonane zgodnie z zatwierdzonym typem
              posiadają jednak wady, utrudniające ich zamierzone użytkowanie.
         2. Prezes może cofnąć zatwierdzenie typu w przypadku stwierdzenia, że:
           1) przyrządy pomiarowe wprowadzone do obrotu lub użytkowania są
             niezgodne z zatwierdzonym typem lub nie spełniają wymagań,
           2) ograniczenia określone w decyzji zatwierdzenia typu nie są
             przestrzegane.
      Art. 8h. 1. Okres ważności zatwierdzenia typu wynosi dziesięć lat, o ile
              przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
            2. Okres ważności na wniosek producenta lub jego upoważnionego
              przedstawiciela, może być przedłużany o kolejne okresy
              dziesięcioletnie.
            3. Okres ważności zatwierdzenia typu z ograniczeniami nie może
              przekraczać 2 lat i może być przedłużony nie więcej niż o 3 lata.
            4. Okres ważności nie może być przedłużony, jeżeli nastąpiła zmiana
              wymagań, a decyzja zatwierdzenia typu nie mogłaby być wydana na
              podstawie zmienionych przepisów.
            5. W przypadku gdy okres ważności nie zostanie przedłużony,
              zatwierdzenie typu uznaje się za ważne w odniesieniu do
              przyrządów pomiarowych wprowadzonych już do użytkowania.
     Art. 8i. Producent na wszystkich przyrządach pomiarowych podlegających:
           1) wyłącznie zatwierdzeniu typu - umieszcza nadany znak
             zatwierdzenia typu,
           2) zatwierdzeniu typu i legalizacji - może umieścić znak
             zatwierdzenia typu, jeżeli został nadany.
       Art. 8j. 1. Legalizacja pierwotna albo legalizacja jednostkowa przyrządu
              pomiarowego jest dokonywana na wniosek:
           1) producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela,
           2) importera.
         2. Do wniosku o legalizację pierwotną przyrządu pomiarowego
           niepodlegającego zatwierdzeniu typu oraz do wniosku o legalizację
           jednostkową dołącza się dokumentację techniczno-konstrukcyjną
           przyrządu pomiarowego.
     Art. 8k. Legalizacja ponowna przyrządu pomiarowego jest dokonywana na
           wniosek:
           1) użytkownika,
           2) wykonawcy naprawy lub instalacji przyrządu pomiarowego.
     Art. 8l. Organ administracji miar oraz podmiot upoważniony odmawiają
          dokonania legalizacji, jeżeli:
           1) typ zgłoszonego przyrządu pomiarowego, podlegającego
             zatwierdzeniu typu, nie jest zatwierdzony,
           2) przyrząd pomiarowy jest uszkodzony, niekompletny lub
             nieprzygotowany do sprawdzenia,
           3) czynności związane z legalizacją mają być wykonywane w miejscu, o
             którym mowa w art. 8c pkt 3, a wnioskodawca nie zapewnił właściwych
             warunków do ich wykonania.
      Art. 8m. 1. Organ administracji miar oraz podmiot upoważniony
              przeprowadzają podczas legalizacji sprawdzenie przyrządu
              pomiarowego pod względem zgodności z wymaganiami.
         2. Podczas legalizacji pierwotnej sprawdzenie obejmuje:
           1) zgodność konstrukcji, wykonania, materiałów i charakterystyk
             metrologicznych z zatwierdzonym typem lub wymaganiami,
           2) wymagane oznaczenia i znaki,
           3) zgodność konstrukcji z dokumentacją techniczno-konstrukcyjną,
             jeżeli zatwierdzenie typu nie jest wymagane.
         3. Podczas legalizacji jednostkowej sprawdzenie obejmuje:
           1) analizę dokumentów i badanie charakterystyk technicznych oraz
             metrologicznych przyrządu albo
           2) analizę dokumentów, jeżeli wnioskodawca przedstawił protokoły z
             wynikami badań przeprowadzonych przez właściwe instytucje me
             trologiczne lub upoważnione laboratoria, wykazującymi, że przyrząd
             pomiarowy spełnia wymagania.
         4. Podczas legalizacji ponownej sprawdzenie obejmuje:
           1) oględziny przyrządu, w celu stwierdzenia czy przyrząd pomiarowy
             nie jest uszkodzony i czy istnieją wymagane oznaczenia i znaki,
           2) zgodność charakterystyk metrologicznych z wymaganiami.
         5.  Legalizacja pierwotna jednorodnej partii przyrządów pomiarowych
           może być wykonana jako sprawdzenie każdego egzemplarza przyrządu
           pomiarowego albo z zastosowaniem metody statystycznej.
       Art. 8n. 1. W przypadku stwierdzenia na podstawie przeprowadzonego
              sprawdzenia przyrządu pomiarowego, że przyrząd pomiarowy spełnia
              wymagania, organ administracji miar lub podmiot upoważniony
              poświadczają dowodem legalizacji dokonanie legalizacji oraz
              zabezpieczają, jeżeli jest to niezbędne, określone elementy
              przyrządu pomiarowego przed dostępem osób nieuprawnionych za
              pomocą cech zabezpieczających.
         2.  Legalizacja jest ważna przez czas określony.
         3. Jeżeli przyrząd pomiarowy podlega tylko zatwierdzeniu typu i
           legalizacji pierwotnej albo legalizacji jednostkowej, legalizacja
           jest ważna przez czas nieokreślony.
         4.  Legalizacja traci ważność w przypadku:
           1) stwierdzenia, że przyrząd pomiarowy przestał spełniać wymagania,
           2) uszkodzenia przyrządu pomiarowego,
           3) uszkodzenia albo zniszczenia cechy legalizacji lub cechy
             zabezpieczającej,
           4) zmiany miejsca instalacji lub użytkowania przyrządu pomiarowego,
             w którym legalizacja była wykonana.";
8) art. 9 otrzymuje brzmienie:
     "Art. 9. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
          rozporządzenia:
           1)  tryb zgłaszania przyrządów pomiarowych do prawnej kontroli
             metrologicznej, a w szczególności dane, jakie powinien zawierać
             wniosek o jej przeprowadzenie, oraz rodzaje dokumentów dołączanych
             do wniosku, w tym zakres dokumentacji techniczno-konstrukcyjnej, a
             także przypadki, kiedy do wniosku o zatwierdzenie typu powinna być
             dołączona większa liczba egzemplarzy reprezentujących typ przyrządu
             pomiarowego,
           2) szczegółowy sposób przeprowadzania prawnej kontroli
             metrologicznej, w tym przypadki, kiedy legalizacja pierwotna może
             być dokonywana za pomocą metody statystycznej i sposób jej doko
             nywania,
           3) dowody legalizacji wydawane dla określonych rodzajów przyrządów
             pomiarowych,
           4) okresy ważności legalizacji określonych rodzajów przyrządów
             pomiarowych, uwzględniając w szczególności warunki użytkowania tych
             przyrządów i przewidywane obszary ich zastosowań,
           5) wzory:
             a)  decyzji zatwierdzenia typu i świadectw legalizacji, mając na
               względzie konieczność zamieszczenia niezbędnych informacji w
               tych dokumentach,
             b) znaków zatwierdzenia typu, cech legalizacji i cech
               zabezpieczających, ustalając ich kształt i wymiary,
           6) wartości podstawowych stałych fizycznych i liczbowe dane
             odniesienia dla właściwości określonych substancji i materiałów
             wykorzystywanych przy wykonywaniu prawnej kontroli metrologicznej
             określonych rodzajów przyrządów pomiarowych
          - przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących
           Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.";
9) po art. 9 dodaje się art. 9a i 9b w brzmieniu:
       "Art. 9a. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
              rozporządzeń, dla poszczególnych rodzajów lub grup przyrządów
              pomiarowych:
           1) wymagania, którym powinny odpowiadać przyrządy pomiarowe
             podlegające prawnej kontroli metrologicznej w zakresie konstrukcji,
             wykonania, materiałów oraz charakterystyk metrologicznych, a także,
             jeżeli jest to niezbędne, w zakresie warunków właściwego stosowania
             tych przyrządów oraz miejsc umieszczania na nich cech legalizacji i
             zabezpieczających,
           2) szczegółowy zakres badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej
             kontroli metrologicznej a także, jeżeli jest to niezbędne, sposoby
             i metody ich przeprowadzania,
           3) zakres informacji, jakie powinna zawierać instrukcja obsługi,
             oraz dodatkowe dokumenty poświadczające charakterystyki
             metrologiczne przyrządu pomiarowego, jeżeli są one niezbędne do
             prawidłowego przeprowadzenia badania danego rodzaju przyrządu pomia
             rowego
          - przy uwzględnieniu przeznaczenia przyrządów pomiarowych oraz
           zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów
           międzynarodowych.
       Art. 9b. 1.  Organy administracji miar, na wniosek zainteresowanych
              podmiotów, wykonują wzorcowanie zbiorników statków żeglugi
              śródlądowej i przybrzeżnej.
         2. Wykonanie wzorcowania organ administracji miar poświadcza przez
           wydanie świadectwa wzorcowania i nałożenie cech zabezpieczających, o
           których mowa w art. 8n ust. 1, na określone elementy zbiornika.
         3. Okres ważności świadectwa wzorcowania i cech zabezpieczających
           wynosi 12 lat.
         4. Świadectwo wzorcowania i cechy zabezpieczające tracą ważność w
           przypadku zniekształcenia zbiornika, jego naprawy lub zmiany
           konstrukcji w sposób powodujący zmianę jego charakterystyki pomia
           rowej.
         5. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
           rozporządzenia, szczegółowy sposób wzorcowania zbiorników statków i
           dokumentowania jego wyników, warunki wydawania świadectw wzorcowania
           i nakładania cech zabezpieczających, a także wzór świadectwa
           wzorcowania, przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących
           Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.";
10) w art. 10 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
     "1) Prezes Głównego Urzędu Miar, będący centralnym organem administracji
       rządowej,";
11) art. 12 otrzymuje brzmienie:
    "Art. 12. 1. Prezesa powołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra
            właściwego do spraw gospodarki, na okres 6 lat.
         2. Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa przed upływem kadencji w
           przypadku:
           1)  rezygnacji ze stanowiska,
           2) trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków na skutek choroby,
             potwierdzonej orzeczeniem lekarskim,
           3) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione
             umyślnie,
           4) rażącego naruszenia obowiązków wynikających z ustawy.
         3.  Wiceprezesów Urzędu powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw
           gospodarki na wniosek Prezesa.
         4.  Dyrektorów powołuje i odwołuje Prezes.
         5.  Naczelników powołuje i odwołuje Prezes na wniosek właściwego
           dyrektora.
         6. Prezes sprawuje nadzór i kontrolę prawidłowości wykonywania przez
           dyrektorów i naczelników zadań należących do ich zakresu
           działania.";
12) art. 14 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 14. 1. Organizację Urzędu określa statut nadany przez ministra
             właściwego do spraw gospodarki w drodze zarządzenia, który podlega
             ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
             "Monitor Polski".
         2. Organizację okręgowych urzędów miar określają regulaminy nadane
           przez Prezesa, w drodze zarządzenia, przy uwzględnieniu potrzeb
           gospodarki i możliwości technicznych tych urzędów.
         3. Organizację obwodowych urzędów miar określają regulaminy nadane
           przez Prezesa w drodze zarządzenia, na wniosek dyrektorów, przy
           uwzględnieniu potrzeb gospodarki i możliwości technicznych tych
           urzędów.";
13) w art. 16 pkt 9-11 otrzymują brzmienie:
    "9) udzielanie i cofanie, w drodze decyzji, upoważnień do legalizacji
       pierwotnej lub legalizacji ponownej określonych rodzajów przyrządów
       pomiarowych,
    10) wydawanie, odmowa wydania i cofanie, w drodze decyzji, zezwoleń na
       prowadzenie działalności w zakresie wykonywania napraw lub instalacji
       oraz sprawdzania określonych rodzajów przyrządów pomiarowych,
    11) sprawowanie nadzoru nad jednostkami, o których mowa w pkt 9 i 10, w
       zakresie działalności wynikającej z udzielonych im upoważnień i
       zezwoleń,";
14) po art. 16 dodaje się art. 16a-16g w brzmieniu:
   "Art. 16a. 1. Prezes może udzielić zainteresowanemu podmiotowi upoważnienia
            do wykonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej
            określonych rodzajów przyrządów pomiarowych, do wniosku o
            udzielenie upoważnienia należy dołączyć dokumenty potwierdzające
            spełnianie warunków do wydania upoważnienia.
         2.  Podmiot ubiegający się o wydanie upoważnienia powinien:
           1)  dysponować personelem posiadającym wiedzę techniczną  niezbędną
             do dokonywania legalizacji rodzajów przyrządów pomiarowych objętych
             wnioskiem,
           2) dysponować wyposażeniem technicznym niezbędnym do wykonywania
             legalizacji danego rodzaju przyrządów pomiarowych,
           3) być niezależny i bezstronny w stosunku do podmiotów występujących
             z wnioskiem o legalizację.
         3. Upoważniony podmiot powinien prowadzić dokumentację czynności
           wykonywanych w ramach legalizacji.
         4. Prezes wydaje upoważnienie do legalizacji pierwotnej lub
           legalizacji ponownej po sprawdzeniu, czy zainteresowany podmiot
           spełnia warunki do wydania upoważnienia.
         5. Upoważnienie do legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej
           wydaje się na okres 36 miesięcy, przy czym okres jego ważności, na
           wniosek zainteresowanego podmiotu, może być przedłużany o kolejne
           okresy 36 miesięczne po kontrolnym sprawdzeniu spełniania warunków
           do wydania upoważnienia.
         6. Prezes może cofnąć udzielone upoważnienie przed upływem jego
           ważności, jeżeli w wyniku kontroli upoważnionego podmiotu stwierdza
           się, że podmiot przestał spełniać warunki wydania upoważnienia lub
           przy dokonywaniu legalizacji nie przestrzega obowiązujących
           przepisów.
     Art. 16b. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
           rozporządzenia:
           1) rodzaje przyrządów pomiarowych, dla których mogą być wydawane
             upoważnienia do legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej,
           2) tryb wydawania i przedłużania upoważnień do legalizacji
             pierwotnej lub legalizacji ponownej, w tym dane, jakie powinien
             zawierać wniosek o wydanie lub przedłużenie upoważnienia, oraz
             rodzaje dokumentów, jakie powinny być dołączone do wniosku,
           3) szczegółowe warunki wydawania upoważnień, w tym sposób
             potwierdzania posiadania odpowiedniej wiedzy przez personel i
             zakres podstawowego wyposażenia technicznego niezbędnego do
             wykonywania legalizacji danych rodzajów przyrządów pomiarowych,
           4) zakres i sposób dokumentowania przez podmioty upoważnione
             wykonywanych czynności podczas legalizacji
          - mając na względzie zakres i rodzaj powierzanych czynności,
           konieczność ewidencjonowania niezbędnych danych o przyrządzie
           pomiarowym i wykonywanych czynnościach oraz zobowiązania wynikające
           z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.
    Art. 16c. 1. Wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji
            lub napraw oraz sprawdzania pod względem zgodności z wymaganiami
            okresowo, przed i po zainstalowaniu oraz po naprawie określonych
            rodzajów przyrządów pomiarowych, jeżeli to wynika z wiążących
            Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, wymaga uzyskania
            zezwolenia na wykonywanie tej działalności, zwanego dalej
            "zezwoleniem".
         2. Organem właściwym w sprawach zezwoleń jest Prezes.
         3. Przedsiębiorca ubiegający się o wydanie zezwolenia powinien:
           1) dysponować personelem posiadającym wiedzę techniczną  niezbędną
             do wykonywania instalacji lub napraw oraz sprawdzania przyrządów
             pomiarowych,
           2) dysponować wyposażeniem technicznym niezbędnym do wykonywania
             instalacji lub napraw oraz sprawdzania przyrządów pomiarowych,
           3) być niezależny i bezstronny w stosunku do podmiotów, na rzecz
             których świadczy usługi.
         4. Zezwolenie wydaje się na pisemny wniosek, który zawiera:
           1) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres,
           2) numer REGON i numer identyfikacji podatkowej,
           3) wskazanie rodzaju przyrządów pomiarowych co do których mają być
             wykonywane instalacje lub naprawy oraz sprawdzanie,
           4) wskazanie miejsca świadczenia usług,
           5) określenie zakresu świadczonych usług.
         5. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające spełnianie
           warunków, o których mowa w ust. 3.
      Art. 16d. 1. Zezwolenie wydaje się na czas określony, nie krótszy niż 12
             miesięcy oraz nie dłuższy niż 48 miesięcy.
         2. W zezwoleniu:
           1) określa się:
             a) uprawnionego przedsiębiorcę oraz jego siedzibę i adres,
             b) rodzaje przyrządów pomiarowych oraz zakres usług objętych
               zezwoleniem,
             c) miejsce świadczenia usług,
             d) okres jego ważności,
           2) nadaje się specjalną cechę, którą upoważniony przedsiębiorca
             umieszcza na zainstalowanym lub naprawionym oraz sprawdzonym przy
             rządzie pomiarowym w celu potwierdzenia wykonania tych czynności.
         3. Zezwolenie może zawierać dodatkowo inne informacje niezbędne do
           prawidłowej identyfikacji przedsiębiorcy i wykonywanych przez niego
           usług w zakresie napraw lub instalacji oraz sprawdzania.
         4. Przedsiębiorca posiadający zezwolenie powinien prowadzić
           dokumentację i ewidencję wykonywanych czynności przy naprawach,
           instalacji i sprawdzaniu przyrządów pomiarowych.
         5. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
           rozporządzenia:
           1) wzór wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności w
             zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania przyrządów pomia
             rowych,
           2) rodzaje dokumentów dołączanych do wniosku,
           3) zakres podstawowego wyposażenia technicznego niezbędnego do
             wykonywania instalacji lub napraw, sprawdzania przyrządów pomia
             rowych oraz sposób potwierdzania posiadania odpowiedniej wiedzy
             przez personel,
           4) okresy, w jakich są wykonywane sprawdzenia tych przyrządów
             pomiarowych,
           5) sposób dokumentowania i prowadzenia ewidencji wykonywanych
             czynności przy instalacji i naprawach przyrządów pomiarowych,
           6) wzór specjalnej cechy nadawanej przedsiębiorcy, ustalając jej
             kształt i wymiary
          - przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących
           Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.
         6. Informacje o udzielonych i cofniętych zezwoleniach są ogłaszane
           przez Prezesa, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym
           Głównego Urzędu Miar co najmniej raz w roku.
      Art. 16e. Prezes odmawia wydania zezwolenia, jeżeli:
           1) wniosek o wydanie zezwolenia nie spełnia warunków określonych w
             art. 16c ust. 4 lub
           2) nie są dołączone do niego wymagane dokumenty, lub
           3) przedsiębiorca nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 16c
             ust. 3.
      Art. 16f. Prezes cofa zezwolenie, jeżeli:
           1) przedsiębiorca przestał spełniać warunki określone w art. 16c
             ust. 3,
           2) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy
             wykonywanie działalności gospodarczej objętej zezwoleniem,
           3) podjęto decyzję o likwidacji lub ogłoszono upadłość
             przedsiębiorcy,
           4) przedsiębiorca nie usunął w wyznaczonym terminie stanu
             faktycznego lub prawnego niezgodnego z przepisami prawa,
           5) przedsiębiorca stosuje przyrządy pomiarowe nieposiadające dowodów
             prawnej kontroli metrologicznej.
     Art. 16g. 1. Organy administracji miar są uprawnione do przeprowadzania
             kontroli podmiotów i przedsiębiorców, o których mowa w art. 16a i
             art. 16c, w zakresie spełniania warunków niezbędnych do
             wykonywania udzielonych upoważnień i zezwoleń oraz przestrzegania
             przepisów ustawy.
           2. Do kontroli upoważnionych podmiotów i uprawnionych
             przedsiębiorców stosuje się odpowiednio przepisy art. 21 ust. 1
             pkt 1 i 4, ust. 2 i 4.";
15) w art. 17:
   a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
     "1. Prezes może, w drodze decyzji, na wniosek producenta, importera lub
       przedsiębiorcy dokonującego napraw lub instalacji, po zasięgnięciu
       opinii właściwego dyrektora, tworzyć na czas określony punkty
       legalizacyjne, uwzględniając potrzeby gospodarki.",
   b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
     "3. Podmiot ubiegający się o utworzenie punktu legalizacyjnego jest
       obowiązany zapewnić warunki techniczno-organizacyjne do dokonywania
       legalizacji, a w szczególności zapewnić odpowiednie miejsce wykonywania
       legalizacji, właściwe wyposażenie techniczne punktu oraz udział
       personelu pomocniczego przy dokonywaniu legalizacji.",
   c) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
     "4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
       rozporządzenia, dane, jakie powinien zawierać wniosek o utworzenie
       punktu, szczegółowe warunki utworzenia punktu legalizacyjnego i zakres
       wyposażenia technicznego punktu, uwzględniając specyfikę i zakres
       wykonywanych czynności podczas legalizacji.";
16) art. 18 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 18. 1. Obwieszczenia Prezesa, o których mowa w art. 16 pkt 2, są
              ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
              "Monitor Polski".
         2. W Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar podlegają ogłoszeniu w
           szczególności:
           1) rejestr zatwierdzonych typów przyrządów pomiarowych,
           2) informacje o utworzeniu lub zniesieniu punktów legalizacyjnych,
           3) informacje o zatwierdzonych przez właściwe organy i instytucje
             innych państw typach przyrządów pomiarowych, stosownie do wiążących
             Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych,
           4) zarządzenia Prezesa w sprawach, o których mowa w art. 14 ust. 2 i
             3.
         3. Informacje w sprawach wydanych decyzji zatwierdzenia typu, zmian
           decyzji i odmowy zatwierdzenia typu, cofnięcia zatwierdzenia typu
           oraz w sprawach wydanych i cofniętych zezwoleń, o których mowa w
           art. 16c, stosownie do wiążących Rzeczpospolitą Polską umów między
           narodowych, Prezes przekazuje właściwym instytucjom i organizacjom
           zagranicznym.";
17) w art. 21 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
     "4) kierowanie do właściwego organu zawiadomień o popełnieniu przestępstwa
       w przypadku uzasadnionych podejrzeń o fałszowanie dowodów
       przeprowadzenia prawnej kontroli metrologicznej,";
18) po art. 21 dodaje się art. 21a w brzmieniu:
    "Art. 21a. 1. Prezes może, w drodze decyzji, zakazać wprowadzenia do obrotu
             lub użytkowania przyrządów pomiarowych wykonanych zgodnie z
             zatwierdzonym typem, posiadających jednak wady utrudniające ich
             zamierzone użytkowanie.
           2. W stosunku do przyrządów pomiarowych podlegających wyłącznie
             zatwierdzeniu typu Prezes może, w drodze decyzji, zakazać
             producentowi wprowadzania do obrotu lub użytkowania przyrządów
             pomiarowych danego typu, jeżeli po uprzednim wezwaniu, w
             wyznaczonym terminie, nie doprowadzi on produkowanych przyrządów
             pomiarowych do zgodności z zatwierdzonym typem lub wymaganiami.
           3. O podjętych działaniach, o których mowa w ust. 1 i 2, Prezes
             bezzwłocznie powiadamia państwa członkowskie Unii Europejskiej
             oraz Komisję Europejską, przedstawiając uzasadnienie decyzji.";
19) art. 24 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 24. 1. Czynności urzędowe wykonywane przez organy administracji
             miar i podległe im urzędy, określone w niniejszej ustawie i jej
             przepisach wykonawczych oraz wynikające z wykonywania przez nie
             zadań przewidzianych w odrębnych ustawach, podlegają opłacie.
         2. Opłaty pobiera się za następujące czynności:
           1) wydanie, zmianę i odmowę wydania decyzji zatwierdzenia typu
             przyrządów pomiarowych,
           2) wydanie dowodu legalizacji albo za wykonane czynności sprawdzenia
             w przypadku, gdy przyrząd pomiarowy nie spełnia wymagań i nie może
             być zalegalizowany,
           3) uznanie i odmowę uznania za równoważne prawnej kontroli
             metrologicznej w Rzeczypospolitej Polskiej odpowiedniej kontroli
             wykonanej przez właściwe zagraniczne instytucje metrologiczne,
           4) udzielenie, odmowę udzielenia lub zmianę upoważnienia do
             legalizacji pierwotnej oraz ponownej,
           5) udzielenie lub zmianę zezwolenia do wykonywania napraw lub
             instalacji przyrządów pomiarowych,
           6) wydanie, zmianę i odmowę wydania decyzji o utworzeniu punktu
             legalizacyjnego,
           7) wzorcowanie zbiorników statków,
           8) wykonane podczas przeprowadzania kontroli, o której mowa w art.
             16g ust. 1,
           9) związane z uznawaniem wzorców jednostek miar za państwowe wzorce
             jednostek miar,
          10) związane ze sprawowaniem nadzoru nad jednostkami i laboratoriami
            spoza administracji miar będących właścicielami tych wzorców,
          11) związane z kontrolą towarów paczkowanych.
         3. Opłaty stanowią dochód budżetu państwa.
         4. Opłaty, o których mowa w ust. 2 pkt 1-7, uiszcza wnioskodawca.
         5. Opłaty, o których mowa w ust. 2 pkt 8-11, uiszcza podmiot
           kontrolowany lub nadzorowany.
         6. Do ponoszenia opłat stosuje się odpowiednio, przepisy działu III
           ustawy - Ordynacja podatkowa z tym, że uprawnienia organów
           podatkowych przysługują organom administracji miar.
         7. Do opłat, o których mowa w ust. 2, nie stosuje się przepisów
           Ordynacji podatkowej dotyczących odraczania terminu płatności
           podatku lub zapłaty zaległości podatkowej, rozkładania na raty
           podatku lub zapłaty zaległości podatkowej, umarzania zaległości
           podatkowej.";
20) po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu:
      "Art. 24a. 1. Wysokość należnych opłat, o których mowa w art. 24 ust. 2
             pkt 1, 3 i 8-11, ustala organ administracji miar w drodze decyzji,
             biorąc pod uwagę charakter, zakres i czas trwania wykonanych
             czynności oraz obowiązujące stawki godzinowe za czas pracy
             pracowników administracji miar.
         2. Wysokość należnych opłat, o których mowa w art. 24 ust. 2 pkt 2 i 4-
           7, ustala we własnym zakresie wnioskodawca na podstawie
           obowiązujących stawek.
         3. Wnioskodawca uiszcza opłaty, o których mowa w:
           1) art. 24 ust. 2 pkt 2 i 7 - w terminie 7 dni od dnia złożenia
             wniosku,
           2) art. 24 ust. 2 pkt 4-6 - w terminie 14 dni od dnia doręczenia
             decyzji.
         4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z
           ministrem właściwym do spraw gospodarki określi, w drodze
           rozporządzenia, wysokość i tryb pobierania opłat, o których mowa w
           art. 24, uwzględniając rodzaje przyrządów pomiarowych, charakter
           wykonywanych czynności, stopień skomplikowania i czas trwania
           przeprowadzanych badań i sprawdzeń oraz ich uzasadnione koszty, a
           także wskaźniki wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych oraz
           dodatkowo mając na uwadze w przypadku opłat, o których mowa w art.
           24 ust. 2 pkt 4 i 5:
           1) zakres udzielanych upoważnień i zezwoleń,
           2) okres czasu, na jaki upoważnienia i zezwolenia są wydawane.";
21) art. 25 otrzymuje brzmienie:
     "Art. 25. Za inne czynności wykonywane przez organy administracji miar i
           podległe im urzędy w ramach umów cywilnoprawnych, związane z:
           1) badaniem przyrządów pomiarowych i wydawaniem certyfikatów
             zgodności w ramach systemu Międzynarodowej Organizacji Metrologii
             Prawnej,
           2) wzorcowaniem i ekspertyzami przyrządów pomiarowych,
           3) dostarczaniem odbiorcom wzorców miar i materiałów odniesienia,
           4) udzielaniem konsultacji i prowadzeniem doradztwa technicznego w
             zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych,
           5) szkoleniem specjalistycznym w dziedzinie miar na rzecz jednostek
             i podmiotów spoza administracji miar
              - pobiera się wynagrodzenie określane w tych umowach.";
22) w art. 26 w ust. 1 pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:
    "4) dokonuje legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej przyrządów
       pomiarowych bez wymaganego upoważnienia,
     5) naprawia lub instaluje oraz sprawdza określone rodzaje przyrządów
       pomiarowych bez wymaganego zezwolenia,";
23) po art. 29 dodaje się art. 29a w brzmieniu:
     "Art. 29a. Przyrządy pomiarowe zalegalizowane do dnia 31 grudnia 2003 r.
            zgodnie z zasadami określonymi w art. 29 mogą być nadal
            legalizowane, lecz nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2013 r., o ile
            spełniają wymagania przepisów, na podstawie których zostały
            zalegalizowane.";
24) użyte w art. 4 w pkt 9, w art. 21 w ust. 1 w pkt 5 i w art. 26 w ust. 1 w
  pkt 2 w różnych przypadkach wyrazy "wymagania metrologiczne" zastępuje się
  użytym w odpowiednich przypadkach wyrazem "wymagania".
                                        
                                     Art. 2.
1. Okres ważności decyzji zatwierdzenia typu, wydanych od dnia 1 stycznia 2003
  r. do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, wynosi 10 lat.
2. Decyzje, o których mowa w ust. 1, mogą być zmieniane i przedłużane na
  zasadach określonych w art. 8f ust. 4 i art. 8h ustawy, o której mowa w art.
  1.
                                        
                                     Art. 3.
Przyrządy pomiarowe - ciepłomierze do wody i ich elementy wprowadzone do
użytkowania:
   1) w okresie od dnia 1 stycznia 1994 r. do dnia 30 czerwca 2000 r. - mogą
     być użytkowane bez dowodu legalizacji nie dłużej niż do dnia 31 grudnia
     2005 r. i mogą być legalizowane, jeżeli spełniają wymagania obowiązujące w
     czasie wydania decyzji zatwierdzenia typu;
   2) przed dniem 1 stycznia 1994 r. - mogą być użytkowane bez dowodu
     legalizacji nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2005 r. i nie mogą być
     legalizowane.
                                        
                                     Art. 4.
1. Upoważnienia do legalizacji ponownej określonych przyrządów pomiarowych
  wydane na podstawie art. 16 pkt 9 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu
  dotychczasowym, zachowują ważność do dnia upływu terminu określonego w
  upoważnieniu.
2. Upoważnienia wydane na podstawie art. 16 pkt 10 ustawy wymienionej w art. 1,
  w brzmieniu dotychczasowym, zachowują ważność do dnia upływu terminu
  określonego w upoważnieniu, nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2005 r.
                                        
                                     Art. 5.
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 5 ust 2, art. 8 ust.
2, art. 9 i art. 14 ustawy wymienionej w art. 1, zachowują moc do czasu wydania
nowych przepisów wykonawczych na podstawie art. 5 ust. 2, art. 8 ust. 6, art. 9,
art. 9a i art. 14 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, nie dłużej jednak niż przez okres 30 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.
                                        
                                     Art. 6.
Ogłoszenie tekstu jednolitego ustawy - Prawo o miarach nastąpi w terminie 6
miesięcy od dnia ogłoszenia.

                                     Art. 7.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.