Dz.U. z 2004 r. Nr 93, poz. 887
                                        
                                        
                                                                            
                                        
                                        
                                   U S T A W A
                           z dnia 16 kwietnia 2004 r.
                                        
           o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych
                                        
                                     Art. 1.
W ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych
(Dz.U. z 2001 r. Nr 87, poz. 960, z późn. zm.)[1] wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 1 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
     "3. Dowód osobisty jest dokumentem:
        1) stwierdzającym tożsamość osoby,
        2) poświadczającym obywatelstwo polskie,
        3) uprawniającym obywateli polskich do przekraczania granic między
         państwami członkowskimi Unii Europejskiej.";
2) w art. 8 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
     "3. W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu czasowego
       trwającego ponad 2 miesiące.";
3) w art. 9 po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
    "2a. Przy zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 2 miesiące
       należy przedstawić potwierdzenie pobytu w lokalu osoby zgłaszającej
       pobyt stały lub czasowy trwający ponad 2 miesiące, dokonane przez
       właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu,
       oraz, do wglądu, dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego
       podmiotu. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być
       umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja
       administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł
       prawny do lokalu.
    2b. Zameldowanie w lokalu służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu
       potwierdzenie faktu pobytu w tym lokalu.";
4) w art. 9b ust. 2 otrzymuje brzmienie:
     "2. Adres określa się przez podanie:
       1) w gminach, które uzyskały status miasta - nazwy miasta (dzielnicy),
         ulicy, numeru domu i lokalu, nazwy województwa oraz kodu pocztowego,
       2) w innych gminach - nazwy miejscowości, numeru domu i lokalu, nazwy
         gminy, nazwy województwa, kodu pocztowego oraz nazwy ulicy, jeżeli w
         miejscowości występuje podział na ulice.";
5) art. 14 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 14. 1. Dane dotyczące zmiany stanu cywilnego, imienia lub nazwiska
             oraz innych zmian w aktach stanu cywilnego urząd stanu cywilnego
             przekazuje niezwłocznie do organu gminy właściwego ze względu na
      miejsce pobytu stałego osoby, której dane dotyczą, a w przypadku
             braku miejsca pobytu stałego osoby - do organu właściwego ze
             względu na ostatnie miejsce pobytu stałego lub czasowego
             trwającego ponad 2 miesiące.
         2. Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym urzędzie stanu
           cywilnego zastępuje zameldowanie. Datą zameldowania dziecka jest
           data sporządzenia aktu urodzenia. Zameldowania dokonuje organ gminy
           właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego matki dziecka lub tego
           z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa.
         3. Zgłoszenia o zmianie imienia lub nazwiska dokonuje starosta, który
           wydał decyzję o zmianie. Starosta, który wydał decyzję o zmianie
           imienia lub nazwiska, zawiadamia o zmianie organ gminy właściwy ze
           względu na miejsce pobytu stałego wnioskodawcy.
         4. Zgłoszenia zmian w obywatelstwie dokonuje właściwy wojewoda. Dane o
           nabyciu lub utracie obywatelstwa polskiego wojewoda przekazuje
           niezwłocznie do organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu
           stałego osoby, której zmiana dotyczy.";
6) w art. 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
     "2. Organ gminy wydaje na wniosek strony lub z urzędu decyzję w sprawie
       wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego lub czasowego
       trwającego ponad 2 miesiące i nie dopełniła obowiązku wymeldowania
       się.";
7) art. 26 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 26. 1. Cudzoziemiec, dokonując zameldowania się na pobyt stały,
             zgłasza wymagane dane do zameldowania oraz przedstawia kartę
             pobytu wydaną w związku z udzieleniem zezwolenia na osiedlenie się
             lub nadaniem statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej albo
             zezwolenie na osiedlenie się lub decyzję o nadaniu statusu
             uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej.
         2. Obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej i członek jego
           rodziny niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii
           Europejskiej, dokonujący zameldowania się na pobyt stały, zgłaszają
           wymagane dane do zameldowania, przy czym obywatel państwa
           członkowskiego Unii Europejskiej przedstawia kartę pobytu obywatela
           Unii Europejskiej albo zezwolenie na pobyt, a członek jego rodziny
           niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej -
           dokument pobytu albo zezwolenie na pobyt.
         3. Cudzoziemiec, dokonując zameldowania się na pobyt czasowy trwający
           ponad 2 miesiące, zgłasza wymagane dane do zameldowania oraz
           przedstawia wizę, a w przypadku gdy wjazd cudzoziemca nastąpił na
           podstawie umowy przewidującej zniesienie lub ograniczenie obowiązku
           posiadania wizy - dokument podróży, tymczasowe zaświadczenie
           tożsamości cudzoziemca, kartę pobytu albo zezwolenie na zamieszkanie
           na czas oznaczony lub na osiedlenie się bądź  decyzję o udzieleniu
           zgody na pobyt tolerowany lub o nadaniu statusu uchodźcy w
           Rzeczypospolitej Polskiej.
         4. Obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej i członek jego
           rodziny niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii
           Europejskiej, dokonujący zameldowania się na pobyt czasowy trwający
           ponad 2 miesiące, zgłaszają wymagane dane do zameldowania, przy czym
           obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej przedstawia kartę
           pobytu obywatela Unii Europejskiej albo zezwolenie na pobyt lub
           zezwolenie na pobyt czasowy, a członek jego rodziny niebędący
           obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej - dokument
           pobytu albo zezwolenie na pobyt lub zezwolenie na pobyt czasowy.
         5. Przepisy ust. 2 i 4 stosuje się do obywateli państw Europejskiego
           Obszaru Gospodarczego oraz innych państw, które nie należą do Unii
           Europejskiej, ale na podstawie umów zawartych z Unią Europejską
           korzystają ze swobody przepływu osób, oraz do członków ich rodzin.";
8) tytuł rozdziału 7 otrzymuje brzmienie:
 "Obowiązki właścicieli domów i lokali oraz innych podmiotów dysponujących
  tytułem prawnym do lokalu, a także dozorców i administratorów domów, sołtysów
  oraz zakładów pracy";
9) w art. 29 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
     "1.    Właściciel lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu
        jest obowiązany potwierdzić fakt pobytu osoby zgłaszającej pobyt stały
        lub czasowy trwający ponad 2 miesiące w tym lokalu. Potwierdzenia faktu
        pobytu osoby w lokalu dokonuje się na formularzu meldunkowym w formie
        czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.";
10) w art. 31a ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
     "3. Numer PESEL nadaje się:
         1) obywatelom polskim zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający
           ponad 2 miesiące, a także osobom ubiegającym się o wydanie dowodu
           osobistego,
         2) cudzoziemcom zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad
           2 miesiące na podstawie art. 26 ustawy,
         3) obywatelom polskim i cudzoziemcom, którzy podlegają na terytorium
           Rzeczypospolitej Polskiej ubezpieczeniom społecznym lub
           ubezpieczeniu zdrowotnemu, z wyłączeniem osób, którym nadano ten
           numer na podstawie pkt 1 i 2,
         4) obywatelom polskim zamieszkałym za granicą, ubiegającym się o
           wydanie paszportu.
     4. Nadanie numeru PESEL następuje, w przypadku osób:
         1) o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2 - na wniosek właściwego organu
           gminy,
         2) o których mowa w ust. 3 pkt 3 - na wniosek płatnika składek
           ubezpieczeniowych,
         3) o których mowa w ust. 3 pkt 4 - na wniosek polskiego konsula.";
11) w art. 31b:
   a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
     "2. Osoby, o których mowa w ust. 1, składają umotywowany pisemny wniosek o
        nadanie numeru PESEL bezpośrednio do ministra właściwego do spraw
        administracji publicznej, wraz z odpisem skróconym aktu urodzenia, a w
        przypadku osób, które wstąpiły w związek małżeński - wraz z odpisem
        skróconym aktu małżeństwa opatrzonym adnotacją o aktualnie używanym
        nazwisku.",
   b) po ust. 4 dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:
     "5. Numer PESEL podlega zmianie w przypadku:
       1) sprostowania daty urodzenia osoby, dla której był nadany,
       2) sprostowania oznaczenia lub zmiany płci osoby, dla której był nadany,
       3) sporządzenia nowego aktu urodzenia stosownie do przepisów ustawy z
         dnia 29 września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. Nr
         36, poz. 180, z późn. zm.)[2],
       4) stwierdzenia faktu wprowadzenia w błąd organu co do tożsamości osoby,
         dla której był nadany.
     6. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do zmiany numeru PESEL.";
12) w art. 34 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
     "3. Na uzasadniony wniosek rodziców lub opiekunów dowód osobisty może być
     wydany osobie, która nie ukończyła 13 roku życia.";
13) w art. 44a :
   a) w ust. 1 w pkt 1 lit. c i d otrzymują brzmienie:
     "c) zbioru danych obywateli polskich zameldowanych na pobyt czasowy
       trwający ponad 2 miesiące oraz cudzoziemców zameldowanych na pobyt
       czasowy trwający ponad 2 miesiące posiadających karty pobytu,
     d) zbioru danych osób zameldowanych na pobyt czasowy trwający do 2
       miesięcy oraz cudzoziemców zameldowanych na pobyt czasowy trwający ponad
       2 miesiące nieposiadających karty pobytu.",
   b) w ust. 2:
     - pkt 10 i 11 otrzymują brzmienie:
        "10) obywatelstwo (data nabycia obywatelstwa polskiego, data utraty
            obywatelstwa polskiego),
       11) imię i nazwisko rodowe małżonka oraz jego numer PESEL,",
     - pkt 18 i 19 otrzymują brzmienie:
      "18) serie i numery poprzednich dowodów osobistych, daty ich wydania i
         daty ważności oraz oznaczenie organów wydających,
      19) seria i numer karty pobytu wydanej w związku z udzieleniem zezwolenia
         na osiedlenie się lub nadaniem statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej
         Polskiej, data jej wydania, data ważności oraz oznaczenie organu,
         który ją wydał,",
     - po pkt 19 dodaje się pkt 20 i 21 w brzmieniu:
      "20) seria i numer karty pobytu obywatela Unii Europejskiej wydanej w
         związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt na terytorium
         Rzeczypospolitej Polskiej, data jej wydania, data ważności oraz
         oznaczenie organu, który ją wydał,
      21) seria i numer dokumentu pobytu członka rodziny obywatela Unii
         Europejskiej wydanego w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt na
         terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, data jego wydania, data ważności
         oraz oznaczenie organu, który go wydał.",
   c) ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
     "4. W zbiorze danych osób, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c, gromadzone
       są:
       1) dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1-6, 9-11, 13, 15 i 17-21,
       2) seria i numer karty pobytu wydanej w związku z udzieleniem zezwolenia
         na zamieszkanie na czas oznaczony lub zgody na pobyt tolerowany, data
         jej wydania, data ważności oraz oznaczenie organu, który ją wydał,
       3) seria i numer karty pobytu obywatela Unii Europejskiej wydanej w
         związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt czasowy na terytorium
         Rzeczypospolitej Polskiej, data jej wydania, data ważności oraz
         oznaczenie organu, który ją wydał,
       4) seria i numer dokumentu pobytu członka rodziny obywatela Unii
         Europejskiej wydanego w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt
         czasowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, data jego wydania,
         data ważności oraz oznaczenie organu, który go wydał,
       5) seria i numer tymczasowego zaświadczenia tożsamości cudzoziemca, data
         jego wydania, data ważności oraz oznaczenie organu, który je wydał.
     5. W zbiorze danych, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d, gromadzone są:
       1) dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 5, 13, 18, 19-21 i w ust. 4 pkt
         2-5,
       2) adres pobytu czasowego oraz zamierzony czas jego trwania.",
   d) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
    "7. W zbiorze PESEL gromadzone są dane, o których mowa w ust. 2, ust. 3 pkt
       3 i ust. 4 pkt 2-5.";
14) w art. 44e w ust. 3 po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:
     "7a) kolor oczu,";
15) w art. 44h:
   a) w ust. 1 w pkt 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 4 i 5
     w brzmieniu:
     "4) państwowym i komunalnym jednostkom organizacyjnym oraz innym podmiotom
       - w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych
       określonych w odrębnych przepisach,
     5) Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi - w zakresie danych osób poszukiwanych.",
   b) w ust. 2 uchyla się pkt 1,
   c) w ust. 7 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
    "Podmiotom, o których mowa w ust. 1, dane można udostępniać za pomocą
     urządzeń teletransmisji danych, bez konieczności składania pisemnego
     wniosku, o którym mowa w ust. 3, jeżeli spełnią łącznie następujące
     warunki:".
                                        
                                     Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r.



_______________________________
[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001
r.  Nr 110, poz. 1189, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 78, poz. 716 i Nr 183, poz.
1522 oraz z 2003 r. Nr 128, poz. 1176 i Nr 130, poz. 1190.
[2]  Zmiany  wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 1988 r. Nr  19,  poz.
132,  z  1989 r. Nr 29, poz. 154, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1995  r.  Nr  83,
poz.  417, z 1998 r. Nr 117, poz. 757, z 1999 r. Nr 52, poz. 532, z 2001  r.  Nr
43, poz. 476 i Nr 110, poz. 1189 oraz z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i 1189.