Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 759
                                                                                
                                                                                
                                                                                
                                        
                                   U S T A W A
                              z dnia 6 maja 2005 r.
                                        
  o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach
        Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej
                                        
                                        
                                   Rozdział 1
                                 Przepis ogólny
                                        
                                     Art. 1.
Ustawa określa zasady funkcjonowania i tryb wyłaniania Komisji Wspólnej Rządu i
Samorządu Terytorialnego oraz zasady i tryb wyznaczania kandydatów na
przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii
Europejskiej.
                                        
                                   Rozdział 2
                Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego
                                        
                                     Art. 2.
1. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, zwana dalej "Komisją
  Wspólną", stanowi forum wypracowywania wspólnego stanowiska Rządu i samorządu
  terytorialnego.
2. Komisja Wspólna rozpatruje problemy związane z funkcjonowaniem samorządu
  terytorialnego i z polityką państwa wobec samorządu terytorialnego, a także
  sprawy dotyczące samorządu terytorialnego znajdujące się w zakresie działania
  Unii Europejskiej i organizacji międzynarodowych, do których Rzeczpospolita
  Polska należy.
3. Uprawnienia Komisji Wspólnej nie naruszają właściwości organów władzy
  publicznej.
                                        
                                     Art. 3.
Do zadań Komisji Wspólnej należy:
   1) wypracowywanie wspólnego stanowiska Rządu i samorządu terytorialnego w
     zakresie ustalania priorytetów gospodarczych i społecznych w sprawach
     dotyczących:
     a) gospodarki komunalnej i funkcjonowania samorządu gminnego i samorządu
       powiatowego,
     b) rozwoju regionalnego i funkcjonowania samorządu województwa;
   2) dokonywanie przeglądów i ocen warunków prawnych i finansowych
     funkcjonowania samorządu terytorialnego, w tym także powiatowych służb,
     inspekcji i straży oraz organów nadzoru i kontroli nad samorządem
     terytorialnym;
   3) ocena stanu funkcjonowania samorządu terytorialnego w odniesieniu do
     procesu integracji w ramach Unii Europejskiej, w tym wykorzystywania przez
     jednostki samorządu terytorialnego środków finansowych;
   4) analizowanie informacji o przygotowywanych projektach aktów prawnych,
     dokumentów i programów rządowych dotyczących problematyki samorządu
     terytorialnego, w szczególności przewidywanych skutków finansowych;
   5) opiniowanie projektów aktów normatywnych, programów i innych dokumentów
     rządowych dotyczących problematyki samorządu terytorialnego, w tym także
     określających relacje pomiędzy samorządem terytorialnym a innymi organami
     administracji publicznej.
                                        
                                     Art. 4.
1. W skład Komisji Wspólnej wchodzą przedstawiciele strony rządowej i strony
  samorządowej w równej liczbie.
2. Stronę rządową w Komisji Wspólnej stanowią:
   1) minister właściwy do spraw administracji publicznej;
   2) 11 przedstawicieli powoływanych i odwoływanych przez Prezesa Rady
     Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji
     publicznej.

                                     Art. 5.
1. Stronę samorządową w Komisji Wspólnej stanowią wyznaczeni przedstawiciele
  ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu terytorialnego, w tym:
   1) po 2 osoby wyznaczone przez ogólnopolskie organizacje reprezentujące
     następujące kategorie jednostek samorządu gminnego:
     a) gminy liczące powyżej 300 tysięcy mieszkańców,
     b) gminy posiadające status miasta,
     c) gminy, których siedziby władz znajdują się w miastach położonych na
       terytorium tych gmin,
     d) gminy nieposiadające statusu miasta i niemające siedzib swych władz w
       miastach położonych na terytorium tych gmin;
   2) 2 osoby wyznaczone przez ogólnopolską organizację reprezentującą
     jednostki samorządu powiatowego;
   3) 2 osoby wyznaczone przez ogólnopolską organizację reprezentującą
     jednostki samorządu województw.
2. Ogólnopolskie organizacje jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa
  w ust. 1, powinny spełniać następujące kryteria:
   1) reprezentować jednostki funkcjonujące na danym stopniu podziału
     terytorialnego państwa, a w przypadku jednostek samorządu gminnego - jedną
     z kategorii tych jednostek, spośród wymienionych w ust. 1 pkt 1;
   2) działać przez okres nie krótszy niż kadencja wybieranych w głosowaniu
     powszechnym organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego na
     danym stopniu podziału;
   3) reprezentować jednostki samorządu terytorialnego, których członkostwo w
     danej organizacji wynika bezpośrednio z rozstrzygnięcia organu jednostki
     samorządu terytorialnego.
3. Wyznaczenie przedstawicieli, o których mowa w ust. 1, następuje w trybie i
  na zasadach określonych w aktach statutowych właściwych organizacji samorządu
  terytorialnego. O wyznaczeniu przedstawicieli organ statutowy właściwej
  organizacji samorządu terytorialnego zawiadamia niezwłocznie ministra
  właściwego do spraw administracji publicznej.

                                     Art. 6.
1. Ogólnopolskie organizacje jednostek samorządu terytorialnego składają na
  bieżąco Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw
  administracji publicznej, wnioski o uznanie za organizacje uprawnione do
  wyznaczania przedstawicieli do Komisji Wspólnej. Do wniosku należy dołączyć
  dokumenty potwierdzające spełnianie kryteriów, o których mowa w art. 5 ust. 1
  i 2.
2. Rada Ministrów rozpatruje wnioski, o których mowa w ust. 1, w terminie 6
  miesięcy od dnia rozpoczęcia kadencji nowo wybranych organów stanowiących
  jednostek samorządu terytorialnego.
3. Jeżeli 2 lub więcej ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu
  terytorialnego funkcjonujących na tym samym stopniu podziału terytorialnego
  lub reprezentujących tę samą kategorię jednostek samorządu gminnego, o której
  mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, spełnia kryteria wymienione w art. 5 ust. 2, Rada
  Ministrów w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 4, określa tę z organizacji,
  która ma największą liczbę członków.
4. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, organizacje, które są
  uprawnione do wyznaczania przedstawicieli do Komisji Wspólnej, kierując się
  kryteriami, o których mowa w art. 5 ust. 1 i 2, po rozpatrzeniu wniosków
  ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu terytorialnego
  reprezentujących jednostki funkcjonujące na poszczególnych stopniach podziału
  terytorialnego państwa.

                                     Art. 7.
1. Komisja Wspólna wyraża opinię na zasadzie jej uzgodnienia przez obie strony
  Komisji. Opinia może zawierać odrębne stanowiska w kwestiach szczegółowych.
2. W przypadku braku uzgodnienia, o którym mowa w ust. 1, każda ze stron
  przyjmuje własne stanowisko w sprawie będącej przedmiotem obrad.
3. W przypadkach gdy przepisy odrębne przewidują obowiązek zasięgnięcia opinii
  Komisji Wspólnej lub opinii strony samorządowej Komisji o projekcie aktu
  normatywnego lub innego dokumentu, termin wyrażenia opinii o projekcie wynosi
  30 dni od dnia doręczenia projektu. Nieprzedstawienie opinii w terminie
  oznacza rezygnację z prawa jej wyrażenia.

                                     Art. 8.
1. Członkowie Rady Ministrów oraz inne podmioty właściwe do przygotowania
  projektów aktów normatywnych, programów i innych dokumentów rządowych
  dotyczących problematyki samorządu terytorialnego przedstawiają Komisji
  Wspólnej do zaopiniowania projekty tych dokumentów wraz z prognozą ich
  skutków finansowych.
2. Opinia Komisji Wspólnej dotycząca projektów dokumentów rządowych, o których
  mowa w ust. 1, jest dołączana do projektu dokumentu. W przypadkach, o których
  mowa w art. 7 ust. 2, do projektu dokumentu dołącza się stanowisko każdej ze
  stron Komisji Wspólnej.
3. Do opinii i stanowisk, o których mowa w ust. 2, przepis art. 7 ust. 3
  stosuje się odpowiednio.

                                     Art. 9.
Każda ze stron Komisji Wspólnej, poza przypadkami, o ktrych mowa w art. 7 i 8,
może również zająć stanowisko w sprawie dotyczącej problematyki samorządu
terytorialnego, jak też wnioskować do drugiej strony o podjęcie sprawy, którą
uzna za mającą znaczenie z punktu widzenia problematyki samorządu
terytorialnego.

                                    Art. 10.
1. Komisja Wspólna powołuje stałe zespoły problemowe.
2. Do zakresu działania stałych zespołów problemowych należy wykonywanie zadań
  wynikających z art. 3 w zakresie określonym przez Komisję Wspólną i
  przedstawianie Komisji Wspólnej wyników prac.
3. W razie potrzeby Komisja Wspólna może powołać doraźne zespoły problemowe.
4. Do stałych i doraźnych zespołów problemowych Komisja Wspólna może powoływać
  osoby spoza jej składu.
5. Do zespołów problemowych przepisy art. 7 ust. 1 i 2 oraz art. 9 stosuje się
  odpowiednio.

                                    Art. 11.
1. Pracami Komisji Wspólnej kierują współprzewodniczący:
   1) minister właściwy do spraw administracji publicznej, jako przedstawiciel
     strony rządowej;
   2) przedstawiciel samorządu terytorialnego, wybrany przez członków strony
     samorządowej spośród ich grona.
2. Do zadań współprzewodniczących należy:
   1) przewodniczenie posiedzeniom Komisji Wspólnej;
   2) ustalanie harmonogramu prac Komisji Wspólnej, w szczególności ustalanie
     terminów i porządku obrad kolejnych posiedzeń Komisji przy uwzględnieniu
     wniosków zgłaszanych przez członków Komisji;
   3) ustalanie składów osobowych stałych i doraźnych zespołów problemowych;
   4) powoływanie i odwoływanie współprzewodniczących stałych i doraźnych
     zespołów problemowych.
3. Współprzewodniczący Komisji Wspólnej reprezentujący stronę rządową na
  wniosek współprzewodniczącego reprezentującego stronę samorządową lub z
  własnej inicjatywy może powoływać ekspertów Komisji oraz zlecać wykonanie
  opinii i ekspertyz na rzecz Komisji.
4. Współprzewodniczący Komisji Wspólnej mogą zapraszać do udziału w pracach
  Komisji oraz jej stałych i doraźnych zespołów, z głosem doradczym,
  przedstawicieli administracji rządowej, samorządu terytorialnego oraz innych
  organizacji i instytucji.

                                    Art. 12.
Komisja Wspólna rozpatruje sprawy wniesione przez:
   1) członków Rady Ministrów oraz inne podmioty, o których mowa w art. 8 ust.
     1;
   2) współprzewodniczących Komisji;
   3) stałe i doraźne zespoły problemowe.

                                    Art. 13.
1. Pracami stałych i doraźnych zespołów problemowych kierują ich
  współprzewodniczący, reprezentujący stronę rządową i stronę samorządową.
2. Do zadań współprzewodniczących zespołów należy:
   1) przewodniczenie posiedzeniom zespołów;
   2) ustalanie harmonogramu prac zespołów;
   3) sporządzanie okresowych informacji dla Komisji Wspólnej o pracach
     zespołów;
   4) ustalanie terminów i zakresu tematycznego kolejnych posiedzeń zespołów.

                                    Art. 14.
1. Posiedzenia Komisji Wspólnej odbywają się w zależności od potrzeb, nie
  rzadziej jednak niż raz na 2 miesiące.
2. Posiedzenia stałych i doraźnych zespołów problemowych odbywają się w
  zależności od potrzeb.
3. Z posiedzenia Komisji Wspólnej oraz stałych i doraźnych zespołów
  problemowych sporządza się protokół. Do protokołu dołącza się w szczególności
  dokumenty, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 oraz art. 9.

                                    Art. 15.
1. Posiedzenia Komisji Wspólnej i zespołów problemowych zwołuje odpowiednio
  współprzewodniczący Komisji lub zespołu reprezentujący stronę rządową,
  działając w uzgodnieniu ze współprzewodniczącym reprezentującym stronę
  samorządową, z własnej inicjatywy lub na wniosek współprzewodniczącego
  reprezentującego stronę samorządową.
2. Pierwsze posiedzenie Komisji Wsplnej, w nowym składzie,  zwołuje minister
  właściwy do spraw administracji publicznej w terminie 30 dni od dnia
  zawiadomienia go o wyznaczeniu przedstawicieli strony samorządowej do Komisji
  Wsplnej.
3. Obsługę organizacyjną prac Komisji Wspólnej i jej zespołów problemowych
  zapewnia sekretarz Komisji wyznaczony przez współprzewodniczącego Komisji
  reprezentującego stronę rządową, działając w porozumieniu z sekretarzem
  wyznaczonym przez współprzewodniczącego reprezentującego stronę samorządową.
  Sekretarz komisji wyznaczony przez współprzewodniczącego Komisji
  reprezentującego stronę rządową wykonuje zadania przy pomocy sekretariatu
  Komisji.

                                    Art. 16.
Członkom Komisji Wspólnej oraz członkom zespołów problemowych niebędących
członkami Komisji nie przysługuje wynagrodzenie.

                                    Art. 17.
Komisja Wspólna uchwala swój regulamin, który określa szczegółowy tryb pracy
Komisji i jej stałych zespołów problemowych oraz zakres zadań poszczególnych
zespołów i ich liczbę. Regulamin pracy Komisji Wspólnej podlega ogłoszeniu w
Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

                                    Art. 18.
1. Obsługę organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową Komisji Wspólnej,
  jej zespołów i sekretariatu zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do
  spraw administracji publicznej.
2. Koszty finansowania obsługi, o której mowa w ust. 1, są pokrywane ze środków
  budżetu państwa, z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw
  administracji publicznej.

                                   Rozdział 3
    Zasady i tryb wyznaczania kandydatów na przedstawicieli Rzeczypospolitej
                 Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej
                                        
                                    Art. 19.
1. Rada Ministrów przedkłada Radzie Unii Europejskiej wniosek zawierający listę
  21 kandydatów na członków i 21 kandydatów na zastępców członków Komitetu
  Regionw Unii Europejskiej, zwanego dalej "Komitetem Regionów".
2. Kandydatów na członków i kandydatów na zastępców członków Komitetu Regionów
  wyznacza się spośród osób będących:
   1) radnymi gminy, powiatu lub województwa;
   2) wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta), członkami zarządu powiatu lub
     członkami zarządu województwa.

                                    Art. 20.
1. Rada Ministrów na liście, o której mowa w art. 19 ust. 1, umieszcza
  kandydatów na członków i kandydatów na zastępców członków, wyznaczonych
  przez:
   1) ogólnopolską organizację reprezentującą jednostki samorządu województw -
     w liczbie 10 kandydatów na członków i 10 kandydatów na zastępców członków;
   2) ogólnopolską organizację reprezentującą jednostki samorządu powiatowego -
     w liczbie 3 kandydatów na członków i 3 kandydatów na zastępców członków;
   3) ogólnopolskie organizacje reprezentujące następujące kategorie jednostek
     samorządu gminnego:
     a) gminy liczące powyżej 300 tysięcy mieszkańców - w liczbie 2 kandydatów
       na członków i 2 kandydatów na zastępców członków,
     b) gminy posiadające status miasta - w liczbie 3 kandydatów na członków i
       3 kandydatów na zastępców członków,
     c) gminy, których siedziby władz znajdują się w miastach położonych na
       terytorium tych gmin - w liczbie 1 kandydata na członka i 1 kandydata na
       zastępcę członka,
     d) gminy nieposiadające statusu miasta i niemające siedzib swych władz w
       miastach położonych na terytorium tych gmin - w liczbie 2 kandydatów na
       członków i 2 kandydatów na zastępców członków
    - reprezentowane w Komisji Wspólnej.
2. Strona samorządowa Komisji Wspólnej zapewnia reprezentowanie przez
  kandydatów na członków i kandydatów na zastępców członków w Komitecie
  Regionów wszystkich województw.

                                   Rozdział 4
                Przepisy zmieniające, przejściowe i dostosowujące
                                        
                                    Art. 21.
W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. Nr 116,
poz. 1206) w art. 23 w ust. 4 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
     "5) ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu terytorialnego
       określonych w art. 5 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej
       Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach
       Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej (Dz.U.
       Nr ..., poz. ...), zwanych dalej "ogólnopolskimi organizacjami";".

                                    Art. 22.
Jeżeli dotychczasowe przepisy odwołują się do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego albo reprezentacji lub przedstawicielstwa samorządów
terytorialnych, należy przez to rozumieć Komisję Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego działającą na podstawie przepisów niniejszej ustawy.

                                    Art. 23.
1. W kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego wybranych w 2002 r.
  organizacjami, o których mowa w art. 5 ust. 1, są odpowiednio:
   1) dla jednostek samorządu gminnego:
     a) Unia Metropolii Polskich,
     b) Związek Miast Polskich,
     c) Unia Miasteczek Polskich,
     d) Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej;
   2) dla jednostek samorządu powiatowego - Związek Powiatów Polskich;
   3) dla jednostek samorządu województwa - Związek Województw Rzeczypospolitej
     Polskiej.
2. Rozporządzenie, o którym mowa w art. 6 ust. 4, Rada Ministrów wyda w
  terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia kadencji organów jednostek samorządu
  terytorialnego  następującej po kadencji, w której ustawa weszła w życie.
3. Do czasu wydania rozporządzenia, o którym mowa w ust. 2, Komisja Wspólna
  działa w składzie powołanym na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
  5 lutego 2002 r. w sprawie powołania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
  Terytorialnego (Dz.U. Nr 13, poz. 124 i z 2003 r. Nr 58, poz. 508). Zmiany
  przedstawicieli w Komisji Wspólnej następują z uwzględnieniem przepisów art.
  4 ust. 2 i art. 5 ust. 3.

                                    Art. 24.
W przypadku wygaśnięcia mandatu przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej w
Komitecie Regionów do wyznaczenia kandydata na przedstawiciela stosuje się
przepisy niniejszej ustawy.

                                    Art. 25.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.