Dz.U. z 2002 r. Nr 126, poz. 1071
                                                                                
                                                                                
                                                                                
                                        
                                   U S T A W A
                             z dnia 5 lipca 2002 r.
                                        
              o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
                                        
                                     Art. 1.
W ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U.
Nr 47, poz. 211, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, z 1998
r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 29, poz. 356 i Nr 93, poz. 1027) wprowadza
się następujące zmiany:
1) w art. 3 w ust. 2 na końcu zdania dodaje się wyrazy "oraz organizowanie
  systemu sprzedaży lawinowej";
2) w art. 11:
   a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
     "1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest przekazanie, ujawnienie lub
       wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
       albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeżeli zagraża lub narusza
       interes przedsiębiorcy.",
   b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
     "4. Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do
       wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne,
       organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość
       gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w
       celu zachowania ich poufności.";
3) art. 15 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 15. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym
             przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez:
           1) sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub
             świadczenia albo ich odprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu
             eliminacji innych przedsiębiorców,
           2) nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym
             przedsiębiorcom albo niedokonywania zakupu towarów lub usług od
             innych przedsiębiorców,
           3) rzeczowo nieuzasadnione, zróżnicowane traktowanie niektórych
             klientów,
           4) pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do
             sprzedaży,
           5) działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako
             kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków
             umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub
             usługi u określonego przedsiębiorcy.
         2. Czyn, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, może polegać w szczególności
           na:
           1) ograniczeniu w istotny sposób lub wyłączeniu możliwości
             dokonywania przez klienta zakupu u innego przedsiębiorcy,
           2) stworzeniu sytuacji powodujących pośrednio lub bezpośrednio
             narzucenie klientom przez podmioty trzecie konieczności dokonania
             zakupu u danego przedsiębiorcy lub u przedsiębiorcy, z którym dany
             przedsiębiorca pozostaje w związku gospodarczym,
           3) emisji, oferowaniu oraz realizacji znaków legitymacyjnych
             podlegających wymianie na towary lub usługi oferowane przez jednego
             przedsiębiorcę lub grupę przedsiębiorców pozostających w związku
             gospodarczym, w okolicznościach wskazanych w pkt 1 lub 2.
         3. Czynem nieuczciwej konkurencji jest także utrudnianie małym
           przedsiębiorcom, w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. -
           Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r.
           Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193, z 2001 r. Nr 49, poz. 509, Nr
           67, poz. 679, Nr 102, poz. 1115 i Nr 147, poz. 1643 oraz z 2002 r.
           Nr 1, poz. 2), dostępu do rynku przez sprzedaż towarów lub usług w
           obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m2 po cenie
           nieuwzględniającej marży handlowej, z zastrzeżeniem ust. 5.
         4. Utrudnianiem dostępu do rynku, o którym mowa w ust. 3, jest
           również:
           1) emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających
             wymianie na towary lub usługi, oferowanych poniżej ich wartości
             nominalnej,
           2) emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających
             wymianie na towary lub usługi o cenie przewyższającej wartość
             nominalną znaku.
         5. Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji sprzedaż, o której mowa w
           ust. 3, jeżeli jest dokonywana w ramach:
           1) wyprzedaży posezonowej, dokonywanej dwa razy w roku na koniec
             sezonu letniego i zimowego, trwającej każdorazowo nie dłużej niż
             miesiąc,
           2) wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności towarów
             do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości,
           3) likwidacji obiektu handlowego, o ile sprzedaż taka trwa nie
             dłużej niż 3 miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości
             informacji o likwidacji tego obiektu, a w przypadku likwidacji
             wszystkich obiektów handlowych przedsiębiorcy w związku z zaprzesta
             niem przez niego działalności handlowej - nie dłużej niż rok.";
4) po art. 17 dodaje się art. 17a-17d w brzmieniu:
       "Art. 17a. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest sprzedaż konsumentom
             towarów lub usług połączona z przyznaniem wszystkim, albo
             niektórym nabywcom towarów lub usług nieodpłatnej premii, w
             postaci towarów lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot
             sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 2.
         2. Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji sprzedaż, o której mowa w
           ust. 1, jeżeli premie stanowią towary lub usługi:
             1) o niewielkiej wartości lub próbki towaru,
             2)  wygrane  w loteriach promocyjnych, organizowanych na  podstawie
               przepisów  o  grach  losowych, zakładach wzajemnych  i  grach  na
               automatach,   lub  konkursach,  których  wynik  nie   zależy   od
               przypadku.
      Art. 17b. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie loterii
             promocyjnych jest formułowanie ofert w sposób stwarzający
             konsumentowi - niezależnie od wyniku losowania czy wiedzy
             konsumenta - pewność wygranej, jeżeli konsument złoży zamówienie
             na towar lub usługę objęte promocją, albo zapłaci oferentowi z
             góry jakąkolwiek kwotę.
         2. Czynem, o którym mowa w ust. 1, jest w szczególności formułowanie
           ofert w dokumencie wystawionym imiennie na konsumenta, mającym cechy
           pisma o charakterze oficjalnym.
      Art. 17c. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest organizowanie systemu
             sprzedaży lawinowej, polegającego na proponowaniu nabywania
             towarów lub usług poprzez składanie nabywcom tych towarów lub
             usług
             obietnicy uzyskania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie
             innych osób do dokonania takich samych transakcji, które to osoby
             uzyskałyby podobne korzyści materialne wskutek nakłonienia
             kolejnych osób do udziału w systemie.
         2. Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji organizowanie systemu
           sprzedaży, o którym mowa w ust. 1, jeśli spełnione zostaną
           następujące warunki:
           1) korzyści materialne uzyskiwane z uczestnictwa w systemie
             sprzedaży pochodzą ze środków uzyskiwanych z zakupu lub ze
             sprzedaży dóbr i usług po cenie, której wartość nie może rażąco
             przekraczać rzeczywistej wartości rynkowej tych dóbr i usług,
           2) osoba rezygnująca z udziału w systemie sprzedaży ma prawo do
             odprzedaży organizatorowi systemu za co najmniej 90% ceny zakupu
             wszystkich nabytych od organizatora nadających się do sprzedaży
             towarów, materiałów informacyjno-instruktażowych, próbek towarów
             lub zestawów prezentacyjnych zakupionych w przeciągu 6 miesięcy
             poprzedzających datę złożenia rezygnacji organizatorowi systemu
             sprzedaży.
      Art. 17d. Czynem nieuczciwej konkurencji jest wprowadzanie do obrotu
             przez sieci sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej
             20% wartości obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela
             sieci lub podmiotów zależnych.";
5) art. 19 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 19. 1. Z roszczeniami wymienionymi w art. 18 ust. 1 pkt 1-3 i 6
     mogą wystąpić:
           1) krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest
             ochrona interesów konsumentów, jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji
             zagraża lub narusza interesy konsumentów,
           2) krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest
             ochrona interesów przedsiębiorców,
           3) Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jeżeli czyn
             nieuczciwej konkurencji zagraża lub narusza interesy konsumentów,
           4) powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów, jeżeli czyn nieuczciwej
             konkurencji zagraża lub narusza interesy konsumentów.
         2. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do czynów nieuczciwej
           konkurencji określonych w art. 5-7, 11, 14 i 15a, a w przypadku
           organizacji i rzecznika, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, także do
           czynów określonych w art. 12.";
6) w art. 21 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
  "2. W ramach zarządzenia tymczasowego sąd może ustanowić zakaz zbywania,
     zbywania po określonej cenie lub innego wprowadzania do obrotu określonych
     towarów, jak również zakaz prowadzenia reklamy określonej treści.";
7) po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu:
       "Art. 24a. Kto organizuje system sprzedaży lawinowej lub takim systemem
              kieruje, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat
              8.";
8) art. 25 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 25. 1. Kto, oznaczając lub wbrew obowiązkowi nie oznaczając towarów
             albo usług, wprowadza klientów w błąd co do pochodzenia, ilości,
             jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości
             zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech
             towarów lub usług albo nie informuje o ryzyku, jakie wiąże się
             z korzystaniem z nich i naraża w ten sposób klientów na szkodę,
             podlega karze aresztu albo grzywny.
         2. Tej samej karze podlega, kto dopuszcza się czynu nieuczciwej
           konkurencji w zakresie reklamy, loterii promocyjnych lub sprzedaży,
           o której mowa w art. 17a.".
                                        
                                     Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.