Dz.U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1497
                                        
                                        
                                        
                                        
                                   U S T A W A
                             z dnia 29 lipca 2005 r.
                                        
     o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw[1]
                                        
                                     Art. 1.
W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2004 r. Nr
204, poz. 2088 i Nr 273, poz. 2703) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 w ust. 2 po pkt 3 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
  "4) w ramach usuwania skutków awarii lub wypadków pojazdami pomocy
     drogowej;";
2) w art. 4:
   a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
     "3) transport drogowy - krajowy transport drogowy lub międzynarodowy
       transport drogowy; określenie to obejmuje również:
        a) każdy przejazd drogowy wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w
         stosunku do działalności gospodarczej, niespełniający warunków, o
         których mowa w pkt 4,
        b) działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy przewozie
         rzeczy;",
   b) po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:
     "6a) przewóz drogowy - transport drogowy lub niezarobkowy przewóz drogowy,
       a także inny przewóz drogowy w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
       (EWG) nr 3820/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji
       niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu
       drogowego[2];",
   c) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
     "7) przewóz regularny - publiczny przewóz osób i ich bagażu w określonych
       odstępach czasu i określonymi trasami, na zasadach określonych w ustawie
       i w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. -  Prawo przewozowe (Dz.U. z
       2000 r. Nr 50, poz. 601, z późn. zm.)[3].";
3) w art. 5:
   a)  w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
     "3) posiada sytuację finansową zapewniającą podjęcie i prowadzenie
       działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego określony
       dostępnymi środkami finansowymi lub majątkiem w wysokości:
         a) 9 000 euro - na pierwszy pojazd samochodowy przeznaczony do
           transportu drogowego,
         b) 5 000 euro - na każdy następny pojazd samochodowy,
         c) 50 000 euro - przy wykonywaniu transportu drogowego w zakresie, o
           którym mowa w art. 4 pkt 3 lit. b;",
   b) po ust. 3 dodaje się ust. 4-6 w brzmieniu:
     "4. Wymagań, o których mowa w ust. 3 pkt 4 i 5, nie stosuje się wobec
       przedsiębiorcy wykonującego transport drogowy wyłącznie w zakresie, o
       którym mowa w art. 4 pkt 3 lit. b.
     5. Posiadanie sytuacji finansowej zapewniającej podjęcie i prowadzenie
       działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego potwierdza
       się:
        1) rocznym sprawozdaniem finansowym;
        2) dokumentami potwierdzającymi:
           a) dysponowanie środkami pieniężnymi w gotówce lub na rachunkach
             bankowych, lub dostępnymi aktywami,
           b) posiadanie akcji lub udziałów lub innych zbywalnych papierów
             wartościowych,
           c) udzielenie gwarancji lub poręczeń bankowych,
           d) własność nieruchomości.
     6. Przy ocenie sytuacji finansowej, o której mowa w ust. 3 pkt 3, stosuje
       się kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, obowiązujący w
       ostatnim dniu roku poprzedzającego rok, w którym ocena ta jest
       dokonywana.";
4) w art. 8:
   a) w ust. 3 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
     "8) wykaz pojazdów samochodowych wraz z kserokopiami krajowych dokumentów
       dopuszczających pojazd do ruchu, a w przypadku gdy przedsiębiorca nie
       jest właścicielem tych pojazdów - również dokument potwierdzający prawo
       do dysponowania nimi.",
   b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
     "4. Przy składaniu wniosku o udzielenie licencji nie dołącza się
       dokumentów, o których mowa:
        1) w ust. 3 pkt 4 i 6 - gdy wniosek dotyczy licencji na wykonywanie
         transportu drogowego taksówką;
        2) w ust. 3 pkt 7 i 8 - gdy wniosek dotyczy licencji na wykonywanie
         transportu drogowego wyłącznie w zakresie, o którym mowa w art. 4 pkt
         3 lit. b.";
5) w art. 12 po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
  "1a. Licencja na krajowy transport drogowy rzeczy uprawnia do wykonywania
     transportu drogowego w zakresie, o którym mowa w art. 4 pkt 3 lit. b, o
     ile przedsiębiorca posiada zabezpieczenie finansowe w wysokości określonej
     w art. 5 ust. 3 pkt 3 lit. c.
  1b. Licencja na krajowy transport drogowy osób nie uprawnia do wykonywania
     transportu drogowego taksówką.";
6) w art. 15:
   a) w ust. 1 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w
     brzmieniu:
     "4) jeżeli przedsiębiorca wykonujący transport drogowy w zakresie, o
       którym mowa w art. 4 pkt 3 lit. b zlecił wykonanie przewozu rzeczy
       podmiotowi nie posiadającemu licencji.",
   b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
     "2. Cofnięcie licencji w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 2 lit. a, b,
       d oraz lit. e poprzedza się pisemnym ostrzeżeniem przedsiębiorcy, że w
       przypadku ponownego stwierdzenia naruszenia tych przepisów wszczyna się
       postępowanie w sprawie cofnięcia licencji. Przepisu nie stosuje się, gdy
       posiadacz licencji przestał spełniać wymagania, o których mowa w art. 5
       ust. 3 pkt 1 lit. a.";
7) w art. 18:
   a) w ust. 1 w pkt 1:
     - po lit. d dodaje się lit. D{1} w brzmieniu:
         "d{1}) prezydenta miasta na prawach powiatu, w uzgodnieniu z właściwym
           starostą ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej - na
           wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych przebiegających na
           obszarze miasta i sąsiedniego powiatu,",
     - lit. e otrzymuje brzmienie:
         "e) starostę, w uzgodnieniu z wójtami, burmistrzami lub prezydentami
           miast właściwymi ze względu na planowany przebieg linii
           komunikacyjnej - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych
           na obszarze powiatu, z wyłączeniem linii komunikacyjnych określonych
           w lit. a-d{1},",
   b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
     "1a. Nie wymaga uzyskania zezwolenia tymczasowe wykonywanie przewozów osób
       w przypadku klęsk żywiołowych lub wystąpienia zakłóceń w przewozach
       wykonywanych przez podmioty innych gałęzi niż transport drogowy.
     1b. W przypadku zakłóceń, o których mowa w ust. 1a, przewoźnik drogowy i
       podmiot w zastępstwie którego przewozy są wykonywane obowiązani są
       zawrzeć pisemne porozumienie określające warunki i termin wykonywania
       tych przewozów oraz zgłosić ten fakt właściwemu organowi, o którym mowa
       w ust. 1 pkt 1.",
   c) po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
     "5. Przy wykonywaniu przewozów okazjonalnych w krajowym transporcie
       drogowym pojazdem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej
       niż 9 osób łącznie z kierowcą zabrania się:
         a) umieszczania i używania w pojeździe taksometru,
         b) umieszczania na pojeździe oznaczeń z nazwą, adresem oraz telefonem
           przedsiębiorcy,
         c) umieszczania na dachu pojazdu lamp lub innych urządzeń
           technicznych.";
8) po art. 18a dodaje się art. 18b w brzmieniu:
      "Art. 18b. 1. Przewozy regularne w krajowym transporcie drogowym
             wykonywane są według następujących zasad:
           1) do przewozu używane są wyłącznie autobusy odpowiadające wymaganym
             ze względu na rodzaj przewozu warunkom technicznym;
           2) rozkład jazdy jest podawany do publicznej wiadomości przez
             ogłoszenia na wszystkich wymienionych w rozkładzie jazdy
             przystankach lub dworcach autobusowych;
           3) wsiadanie i wysiadanie pasażerów odbywa się tylko na przystankach
             określonych w rozkładzie jazdy;
           4) należność za przejazd jest pobierana zgodnie z cennikiem opłat, a
             pasażer otrzymuje potwierdzenie wniesienia opłaty w postaci biletu
             wydanego zgodnie z przepisami o kasach rejestrujących;
           5) w kasach dworcowych oraz w autobusie znajduje się dostępny do
             wglądu pasażerów opracowany przez przewoźnika lub grupę
             przewoźników regulamin określający warunki obsługi podróżnych,
             odprawy oraz przewozu osób, bagażu i rzeczy;
           6) cennik opłat został podany do publicznej wiadomości przy kasach
             dworcowych oraz w każdym autobusie wykonującym regularne przewozy
             osób, przy czym cennik opłat musi także zawierać ceny biletów
             ulgowych:
                 a) określone na podstawie odrębnych ustaw, a w szczególności
                  ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych
                  przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz.U.
                  z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 z późn. zm.)[4],
                 b) wynikających z uprawnień pasażerów do innych ulgowych
                  przejazdów jeżeli podmiot który ustanowił te ulgi, ustalił z
                  przewoźnikiem w drodze umowy warunki zwrotu kosztów
                  stosowania tych ulg;
           7) zgodnie z warunkami przewozu osób określonymi w zezwoleniu, o
             którym mowa w art. 18.
         2. Podczas wykonywania przewozów regularnych zabrania się:
           1) używania do przewozu:
                 a) innych pojazdów niż autobusy,
                 b) autobusów nie odpowiadającym wymaganym ze względu na rodzaj
                  przewozu warunkom technicznym;
           2) korzystania z przystanków na których nie została zamieszczona
             informacja o realizowanym rozkładzie jazdy zawierająca także nazwę,
             adres siedziby przewoźnika i numer telefonu przewoźnika lub
             niezgodnie z podanymi w tej informacji dniami i godzinami odjazdów;
           3) zabierania i wysadzania pasażerów poza przystankami określonymi w
             rozkładzie jazdy;
           4) pobierania należności za przejazd niezgodnie z cennikiem opłat
             podanym do publicznej wiadomości pasażerów;
           5) naruszania warunków przewozu osób określonych w zezwoleniu, o
             którym mowa w art. 18.";
9) w art. 20 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
  "1a. Załącznikiem do zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązujący
     rozkład jazdy.";
10) po art. 20 dodaje się art. 20a w brzmieniu:
      "Art. 20a. 1. Warunków określonych w zezwoleniu, o którym mowa w art. 18,
             nie stosuje się w przypadku wystąpienia niezależnych od
             przedsiębiorcy okoliczności uniemożliwiających wykonywanie
             przewozów zgodnie z określonym w zezwoleniu przebiegiem trasy
             przewozów, w szczególności awarii sieci, robót drogowych, lub
             blokad drogowych.
         2. W przypadku, gdy okoliczności uniemożliwiające wykonywanie
           przewozów, o których mowa w ust. 1, trwają dłużej niż 14 dni, organ
           właściwy w sprawach zezwoleń, na wniosek przedsiębiorcy, wydaje
           decyzję w sprawie odstępstwa od warunków określonych w zezwoleniu.
         3. Decyzja, o której mowa w ust. 2, nie może być wydana na okres
           dłuższy niż okres ważności zezwolenia.
         4. Przepisy art. 20 i 22 stosuje się odpowiednio.";
11) w art. 22 po ust. 1 dodaje się ust. la w brzmieniu:
  "la. Uzyskane przez przewoźnika potwierdzenie uzgodnienia zasad korzystania z
     przystanków nie może powodować nakładania na przewoźników żadnych opłat za
     korzystanie z tych przystanków.";
12) po art. 22a dodaje się art. 22b w brzmieniu:
      "Art. 22b. 1. Przewoźnik drogowy jest obowiązany zgłaszać na piśmie
      organowi, który udzielił zezwolenia, wszelkie zmiany danych, o
             których mowa w art. 22, nie później niż 14 dni od dnia ich
             powstania.
         2. Jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 1, obejmują dane zawarte w
           zezwoleniu, przedsiębiorca jest obowiązany wystąpić z wnioskiem o
           zmianę zezwolenia.";
13) w art. 30 po ust. 2 dodaje się ust. 2a-2e w brzmieniu:
  "2a. Wydanie zezwolenia zagranicznego jest czynnością nie stanowiącą decyzji
     administracyjnej w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania
     administracyjnego.
  2b. Podziału zezwoleń zagranicznych pomiędzy przewoźnikami drogowymi, o
     których mowa w ust. 1, dokonuje komisja społeczna powołana przez ministra
     właściwego do spraw transportu.
  2c. Komisja, o której mowa w ust. 2b, składa się z 7 osób.
  2d. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
     tryb wyłaniania składu oraz tryb działania komisji społecznej, o której
     mowa w ust. 2b, mając na uwadze usprawnienie sposobu podziału zezwoleń
     zagranicznych oraz zapewnienie w pracach komisji przedstawicieli polskich
     organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszających międzynarodowych
     przewoźników drogowych.
  2e. Skargi i wnioski związane z wydawaniem zezwoleń zagranicznych rozpatruje
     minister właściwy do spraw transportu.";
14) w art. 39b:
   a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
     "1. Osoba ubiegająca się o zatrudnienie po raz pierwszy na stanowisku
       kierowcy wykonującego transport drogowy jest obowiązana ukończyć kurs
       dokształcający:
         1) kierowców przewożących rzeczy - dla kierowców pojazdów
           samochodowych konstrukcyjnie przystosowanych do przewozu rzeczy;
         2) kierowców przewożących osoby - dla kierowców pojazdów samochodowych
           przeznaczonych konstrukcyjnie do przewozu osób z wyłączeniem
           taksówek.
     2. Kursy dokształcające, o których mowa w ust. 1, zwane dalej "kursami",
       są prowadzone przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, o których mowa
       w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
       (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 i Nr 109, poz. 925) oraz przez
       organizacje zrzeszające kierowców lub przewoźników drogowych o zasięgu
       ogólnokrajowym.",
   b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
     "5. Podmioty, o których mowa w ust. 2, potwierdzają ukończenie kursu przez
       wydanie zaświadczenia o jego ukończeniu, a także prowadzą rejestr osób
       przeszkolonych i wydanych zaświadczeń.";
15) w art. 41 w ust. 1:
   a) pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
     "1) udzielenia licencji, zmiany licencji, przedłużenia ważności licencji,
       wydania wypisu z licencji, wydania wtórnika licencji, przeniesienia
       uprawnień wynikających z licencji oraz wyrażenia zgody na wykonywanie
       uprawnień wynikających z licencji;
     2) wydania zezwolenia, zmiany zezwolenia, przedłużenia ważności
       zezwolenia, wydania wypisu z zezwolenia, wydania wtórnika zezwolenia na
       wykonywanie przewozu regularnego, przewozu regularnego specjalnego,
       przewozu wahadłowego lub przewozu okazjonalnego;",
   b) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
     "6) wydania zezwolenia na wykonywanie międzynarodowego transportu
       drogowego osób na lub przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
       pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie
       więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą;",
   c) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
     "9) wydania certyfikatu, o którym mowa w art. 30 ust. 4, lub jego zmiany
       oraz wydania wtórnika certyfikatu;",
   d) po pkt 9 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
     "10) wydania decyzji, o której mowa w art. 20a ust. 2.";
16) w art. 42:
   a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
     "1. Podmioty wykonujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przewóz
       drogowy zobowiązane są do uiszczania opłaty za przejazd pojazdu
       samochodowego po drogach krajowych, której maksymalna wysokość nie może
       być wyższa niż równowartość 800 euro rocznie, z wyłączeniem:
        1) przedsiębiorców wykonujących transport drogowy taksówką;
        2) pojazdów transportu kombinowanego;
        3) pojazdów realizujących komunikację miejską;
        4) zakładów pracy chronionej lub zakładów aktywności zawodowej, w
         przypadku wykonywania przewozów na potrzeby własne.",
   b) w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
     "3) dopuszczalnej masy całkowitej oraz emisji spalin pojazdu.",
   c) po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:
     "3a. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, uiszcza opłatę roczną, miesięczną,
       siedmiodniową albo dobową.
     3b. Karta opłaty dobowej i siedmiodniowej może być wypełniona przez
       podmiot, o którym mowa w ust. 1, w terminie:
        1) 7 dni - od wydania karty opłaty dobowej;
        2) 14 dni - od wydania karty opłaty siedmiodniowej.",
   d) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
     "7. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem
       właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze
       rozporządzenia, rodzaj i stawki opłaty za przejazd po drogach krajowych,
       zgodnie z zasadami określonymi w ust. 2, oraz tryb wnoszenia i sposób
       rozliczania tej opłaty w przypadku niewykorzystania w całości lub w
       części dokumentu potwierdzającego jej wniesienie za okres roczny z
       przyczyn niezależnych od przedsiębiorcy, a także wzory dokumentów
       potwierdzających wniesienie tej opłaty.";
17) w art. 44 ust. 1b otrzymuje brzmienie:
  "1b. Jednostka, o której mowa w art. 17 ust. 2, otrzymuje prowizję, w
     wysokości nie większej niż 14 %, od opłat pobranych w międzynarodowym
     transporcie drogowym z tytułu:
     1) wydania zezwolenia zagranicznego;
     2) wydania zezwolenia na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego
       osób na lub przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdem
       samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9
       osób łącznie z kierowcą;
     3) udzielenia licencji, zmiany licencji, przedłużenia ważności licencji,
       wydania wypisu z licencji, wydania wtórnika licencji;
     4) przeniesienia uprawnień wynikających z licencji oraz wyrażenia zgody na
       wykonywanie uprawnień wynikających z licencji;
     5) wydania zezwolenia, zmiany zezwolenia, przedłużenia ważności
       zezwolenia, wydania wypisu z zezwolenia, wydania wtórnika zezwolenia na
       wykonywanie przewozu regularnego, przewozu regularnego specjalnego,
       przewozu wahadłowego lub przewozu okazjonalnego;
     6) wydania decyzji, o której mowa w art. 20a ust. 2.";
18) w art. 46:
   a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
     "1. Wpływy uzyskane z opłat, o których mowa w art. 42 i 43, oraz wpływy z
       opłat z tytułu:
        1) w międzynarodowym transporcie drogowym:
           a) udzielenia licencji, zmiany licencji, przedłużenia ważności
             licencji, wydania wypisu z licencji, wydania wtórnika licencji,
             przeniesienia uprawnień wynikających z licencji oraz wyrażenia
             zgody na wykonywanie uprawnień wynikających z licencji,
           b) wydania zezwolenia, zmiany zezwolenia, przedłużenia ważności
             zezwolenia, wydania wypisu z zezwolenia, wydania wtórnika
             zezwolenia na wykonywanie przewozu regularnego, przewozu
             regularnego specjalnego, przewozu wahadłowego lub przewozu
             okazjonalnego,
           c) wydania decyzji, o której mowa w art. 20a ust. 2,
           d) wydania zezwolenia na przewóz kabotażowy;
        2) wydania zezwolenia zagranicznego i przyznania ekopunktów w systemie
         elektronicznym;
        3) wydania zezwolenia na wykonywanie międzynarodowego transportu
         drogowego osób na lub przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
         pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie
         więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą
      - są przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy Generalnej Dyrekcji
       Dróg Krajowych i Autostrad.",
   b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
     "3a. Wpływy uzyskane z opłat, o których mowa w art. 41 ust. 1 pkt 7-9 oraz
       wpływy uzyskane z opłat za wydanie zaświadczenia, zmianę zaświadczenia,
       wydanie wypisu z zaświadczenia o zgłoszeniu działalności w zakresie
       międzynarodowego przewozu na potrzeby własne, stanowią dochód jednostki,
       o której mowa w art. 17 ust. 2.";
19) w art. 50 w pkt 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 w
  brzmieniu:
     "8) kontrola rodzaju używanego paliwa przez pobranie próbek paliwa ze
       zbiornika pojazdu mechanicznego.";
20) po art. 50 dodaje się art. 50a w brzmieniu:
       "Art. 50a. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z
              ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w
              drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb kontroli, o której mowa w
              art. 50 pkt 8, uwzględniając sposób przeprowadzenia kontroli i
              badania próbek rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku
              pojazdu.";
21) w art. 54 w ust. 2 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt
  4 w brzmieniu:
  "4) przygotowuje projekty aktów prawnych w zakresie kontroli przewozów
     drogowych.";
22) w art. 69:
   a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
     "1. Inspektor wykonuje czynności kontrolne, z zastrzeżeniem ust. 1a, w
       umundurowaniu oraz posługuje się legitymacją służbową i znakiem
       identyfikacyjnym.",
   b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
     "1a. Inspektor może wykonywać bez umundurowania czynności kontrolne
       podczas kontroli:
        1) w przedsiębiorstwie;
        2) przewozów regularnych, o ile nie wymaga to zatrzymywania pojazdów na
         drodze poza przystankami;
        3) transportu drogowego taksówką, o ile nie wymaga to zatrzymywania
         pojazdów na drodze poza postojem.";
23) art. 71 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 71. Zatrzymanie pojazdu do kontroli może być dokonane tylko przez
             umundurowanych inspektorów znajdujących się:
           1) w pobliżu oznakowanego pojazdu służbowego, lub
           2) w miejscu oznakowanym znakiem drogowym uprzedzającym o
             kontroli.";
24) art. 84 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 84. 1. Organy udzielające licencji, zezwolenia lub zaświadczenia o
             wykonywaniu przewozów na potrzeby własne są uprawnione do kontroli
             przedsiębiorcy w zakresie spełniania wymogów będących podstawą do
             wydania tych dokumentów.
         2. Kontrolę, o której mowa w ust. 1, przeprowadza się co najmniej raz
           na 5 lat.
         3. Minister właściwy do spraw transportu może upoważnić, w drodze
           zarządzenia, kierownika jednostki, o której mowa w art. 17 ust. 2,
           do dokonywania kontroli w zakresie spełniania przez przedsiębiorcę
           wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1-3, stanowiących
           podstawę do udzielenia licencji na międzynarodowy transport
           drogowy.";
25) w art. 86 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
  "3. Rada Ministrów, kierując się zasadą skuteczności nadzoru, o którym mowa w
     ust. 2, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i sposób
     prowadzenia czynności związanych z nadzorem oraz stosowanych dokumentów, a
     także ich wzory.";
26) w art. 87:
   a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
     "1. Podczas przejazdu wykonywanego w ramach transportu drogowego kierowca
       pojazdu samochodowego, z zastrzeżeniem ust. 4, jest obowiązany mieć przy
       sobie i okazywać na żądanie uprawnionego organu kontroli, wypis z
       licencji, kartę opłaty drogowej, zapisy urządzenia rejestrującego
       samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe
       przerwy i czas odpoczynku , a ponadto:
        1) w transporcie drogowym osób:
           a) przy wykonywaniu przewozów regularnych i regularnych specjalnych
             - odpowiednie zezwolenie lub wypis z zezwolenia wraz z
             obowiązującym rozkładem jazdy,
           b) przy wykonywaniu międzynarodowych przewozów wahadłowych lub
             okazjonalnych - odpowiednie zezwolenie i formularz jazdy,
           c) przy wykonywaniu międzynarodowych przewozów na potrzeby własne -
             formularz jazdy,
           d) oryginał albo poświadczoną za zgodność z oryginałem przez
             przedsiębiorcę kserokopię decyzji, o której mowa w art. 20a ust. 2,
             jeżeli została wydana;
        2) w transporcie drogowym rzeczy - dokumenty związane z przewożonym
         ładunkiem, a także:
           a) odpowiednie zezwolenie wymagane w międzynarodowym transporcie
             drogowym,
           b) dokumenty wymagane przy przewozie drogowym towarów
             niebezpiecznych,
           c) świadectwo wymagane zgodnie z umową o międzynarodowych przewozach
             szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych
             środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów (ATP),
           d) zezwolenie na przejazd pojazdu, z ładunkiem lub bez ładunku, o
             masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających wielkości
             określone w odrębnych przepisach,
           e) wymagane przy przewozie żywych zwierząt,
           f) dokumenty wymagane przy przewozie odpadów,
           g) certyfikat potwierdzający spełnienie przez pojazd odpowiednich
             wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu, jeżeli
             jest wymagany;
        3) w międzynarodowym transporcie drogowym - świadectwo kierowcy, jeżeli
         jest wymagane.",
   b) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
     "1b. Podczas przejazdu wykonywanego w ramach transportu drogowego przez
       zagranicznego przewoźnika, kierowca pojazdu samochodowego jest
       obowiązany ponadto mieć przy sobie i okazywać na żądanie uprawnionego
       organu kontroli dowód uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 43 ust. 1,
       jeżeli jest wymagana.";
27) w art. 89:
   a) w ust. 1 w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt  7 w
     brzmieniu:
     "7) upoważnieni pracownicy właściwego organu, o którym mowa w art. 18 ust.
       1 - w odniesieniu do przewozów regularnych i regularnych specjalnych.",
   b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
     "2. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem
       właściwym do spraw wewnętrznych i ministrem właściwym do spraw finansów
       publicznych, kierując się zasadą skuteczności kontroli, określi w drodze
       rozporządzenia, warunki i tryb przeprowadzania kontroli w zakresie
       przewozu drogowego, a także wzory dokumentów stosowane przez
       uprawnionych do tej kontroli.";
28) po art. 90 dodaje się art. 90a w brzmieniu:
      "Art. 90a. 1. Główny Inspektor Transportu Drogowego przekazuje, do
             Komisji Europejskiej dane dotyczące przeprowadzonych kontroli:
           1) stanu technicznego pojazdów, co dwa lata, w terminie do 31 marca,
             po upływie okresu objętego sprawozdaniem, zgodnie z formularzem, o
             którym mowa w ust. 3;
           2) w zakresie, o którym mowa w rozporządzeniu nr 3820/85 (EWG) z
             dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów
             socjalnych odnoszących się do transportu, zgodnie z formularzem
             określonym w decyzji Komisji z dnia 22 lutego 1993 r. ustalającej
             znormalizowany formularz przewidziany w art. 16 rozporządzenia Rady
             (EWG) nr 3820/85 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów
             socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, co dwa lata, w
             terminie do 30 września, po upływie okresu objętego sprawozdaniem.
         2. Organy uprawnione do przeprowadzania kontroli, o których mowa w
           art. 89 ust. 1, obowiązane są przekazywać Głównemu Inspektorowi
           Transportu Drogowego informacje:
           1) o których mowa w ust. 1 pkt 1, co dwa lata, w terminie do 31
             stycznia po upływie dwuletniego okresu objętego sprawozdaniem;
           2) o których mowa w ust. 1 pkt 2, co dwa lata, w terminie do 31
             lipca po upływie dwuletniego okresu objętego sprawozdaniem
           - na formularzach, o których mowa w ust. 3.
         3. Minister właściwy do spraw transportu określi,  w drodze
           rozporządzenia, wzór formularza do przekazywania danych, o których
           mowa w ust. 1 pkt 1, uwzględniając zakres niezbędnych danych.";
29) w art. 92 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
  "1. Kto wykonuje przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem,
     naruszając obowiązki lub warunki wynikające z przepisów ustawy lub
     przepisów:
     1) o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych;
     2) o czasie pracy kierowców;
     3) o odpadach;
     4) o ochronie zwierząt;
     5) o ruchu drogowym oraz w zakresie ochrony środowiska, okresowych
       ograniczeń ruchu pojazdów na drogach lub zakazu ruchu niektórych ich
       rodzajów;
     6) o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia;
     7) wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych;
     8) wspólnotowych dotyczących przewozów drogowych
   - podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 złotych do 15.000 złotych.";
30) po art. 92 dodaje się art. 92a w brzmieniu:
      "Art. 92a. 1. W przypadku, gdy podczas kontroli drogowej zostaną
             stwierdzone naruszenia:
           1) obowiązku posiadania w pojeździe wymaganych dokumentów, o których
             mowa w art. 87;
           2) zasad dotyczących maksymalnego dziennego czasu prowadzenia
             pojazdu, dziennego czasu odpoczynku lub przekraczania maksymalnego
             czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy, określonych w rozporządzeniu
             Rady (EWG) nr 3820/85/EWG z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie
             harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do
             transportu drogowego  (Dz.Urz. WE L 370 z 31.12.1985) oraz w Umowie
             europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących
             międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzonej w Genewie dnia
             1 lipca 1970 r. (Dz.U. z 1999 r. Nr 94, poz. 1086 i 1087);
           3) zasad dotyczących użytkowania analogowych urządzeń rejestrujących
             samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe
             przerwy i czas odpoczynku, określonych w rozporządzeniu Rady (EWG)
             nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń
             rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz.Urz. WE L 370
             z 31.12.1985)
             - kierowca pojazdu samochodowego realizujący przewóz drogowy
              podlega karze grzywny.
         2. Orzekanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, następuje w trybie
           określonym w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia.
         3. Wszczęcie postępowania wobec kierowcy nie wyklucza wszczęcia
           postępowania administracyjnego także wobec przedsiębiorcy lub
           podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 2 pkt 3, realizującego przewóz
           drogowy.";
31) w art. 93:
   a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
     "1. Uprawnieni do kontroli, o których mowa w art. 89 ust. 1, mają prawo
       nałożyć na wykonującego przewozy drogowe lub inne czynności związane z
       tym przewozem karę pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej.",
   b) uchyla się ust. 6;
32) w art. 94 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
  "5. W przypadku uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji, a także
     uwzględnienia skargi przez sąd administracyjny uiszczona kara pieniężna
     podlega zwrotowi w terminie 14 dni od dnia wydania decyzji lub orzeczenia
     o zwrocie tej kary." ;
33) załącznik do ustawy otrzymuje brzmienie określone w załączniku niniejszej
  ustawy.
                                        
                                     Art. 2.
W ustawie z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów
środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440,
z późn. zm.)[5] w art. 8a:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
  "2. Samorządy województw, z zastrzeżeniem ust. 2a, przekazują przewoźnikom
     wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie dopłaty do tych
     przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach
     pasażerskich, z zastrzeżeniem ust. 4.";
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
  "2a. Właściwość miejscową samorządu województwa ustala się według miejsca:
     1) zamieszkania lub siedziby przewoźnika - w przypadku przewozów
       realizowanych na trasach wykraczających poza obszar co najmniej jednego
       województwa;
     2) wykonywania przewozów - w przypadku przewozów niewykraczających poza
       obszar województwa.".
                                        
                                     Art. 3.
W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r.
Nr 108, poz. 908 i Nr 109, poz. 925) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 66 w ust. 3a uchyla się pkt 2;
2) w art. 66a w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
   "2) w którym dokonano wymiany ramy lub podwozia na odpowiednio ramę lub
     podwozie bez numeru fabrycznego;";
3) w art. 80b w ust. 1:
   a) w pkt 1 uchyla się lit. e,
   b) w pkt 6 lit. a otrzymuje brzmienie:
     "a) nadaniu i wybiciu numeru nadwozia (podwozia),";
4) w art. 90 w ust. 1 po pkt 4 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
     "5) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez co najmniej 185
       dni w każdym roku kalendarzowym ze względu na swoje więzi osobiste lub
       zawodowe albo przedstawi zaświadczenie, że studiuje od co najmniej
       sześciu miesięcy.";
5) art. 94 otrzymuje brzmienie:
      "Art. 94. 1. Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpowiednim pojazdem
             silnikowym może kierować osoba posiadająca ważne zagraniczne prawo
             jazdy wydane przez:
           1) państwo członkowskie Unii Europejskiej - w okresie ważności prawa
             jazdy;
           2) państwo:
                a) będące stroną Konwencji o ruchu drogowym, sporządzonej w
                  Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. (Dz.U. z 1988 r. Nr 5, poz.
                  40 i 44),
                b) państwo trzecie, którego wzór prawa jazdy jest zgodny z
                  wzorem określonym w Konwencji, o której mowa w lit. a
                - w okresie 6 miesięcy od daty rozpoczęcia stałego lub
                czasowego pobytu, nie dłużej jednak niż przez okres ważności
                prawa jazdy.
           2. Osoba posiadająca krajowe prawo jazdy wydane za granicą, która
            zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może otrzymać
            polskie krajowe prawo jazdy po oddaniu zagranicznego ważnego prawa
            jazdy organowi wydającemu prawo jazdy, z zastrzeżeniem ust. 4.
            Jeżeli zagraniczne prawo jazdy nie jest zgodne z wzorem określonym
            w Konwencji wymienionej w ust. 1 pkt 2 lit. a, dodatkowym warunkiem
            otrzymania polskiego prawa jazdy jest zdanie części teoretycznej
            egzaminu państwowego - warunek ten nie dotyczy prawa jazdy wydanego
            przez państwo członkowskie Unii Europejskiej.
           3. Jeżeli prawo jazdy wydane za granicą zawiera ograniczenie terminu
            ważności, ograniczenie ze względu na stan zdrowia lub inne, należy
            to ograniczenie uwzględnić w wydanym prawie jazdy.
         4. Minister właściwy do spraw transportu może określić, w drodze
           rozporządzenia, w stosunku do obywateli niektórych państw, ze
           względu na zasadę wzajemności, warunki wydawania praw jazdy odmienne
           niż te, które przewiduje ust. 2.".
                                        
                                     Art. 4.
W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. Nr 92,
poz. 879) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
  "3) zasady stosowania norm dotyczących okresów prowadzenia pojazdów,
     obowiązkowych przerw w prowadzeniu i gwarantowanych okresów odpoczynku,
     określonych rozporządzeniem Rady (EWG)  nr 3820/85/EWG z dnia 20 grudnia
     1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących
     się do transportu drogowego oraz Umową europejską dotyczącą pracy załóg
     pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzoną
     w Genewie dnia 1 lipca 1970 r. (Dz. U. z 1999 r. Nr 94, poz. 1086 i 1087),
     zwaną dalej "Umową AETR";
2) użyte w art. 27 wyrazy "nr 8320/85/EWG" zastępuje się wyrazami "nr
  3820/85/EWG";
3) w przypisie 1 wyraz "dyrektywy" zastępuje się wyrazem "dyrektywę";
4) w przypisie 5 wyraz "nr 382/85" zastępuje się wyrazem "3821/85".
                                        
                                     Art. 5.
Do postępowań administracyjnych wszczętych, a niezakończonych decyzją ostateczną
przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
                                        
                                     Art. 6.
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie delegacji zmienianych
niniejszą ustawą zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych
nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
                                        
                                     Art. 7.
Przedsiębiorców, którzy w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, wykonują na
podstawie dotychczas wydanych zezwoleń działalność gospodarczą w zakresie
przewozów regularnych pojazdami samochodowymi niebędącymi autobusami, uważa się
za spełniających wymagania określone w art. 18b ust. 1 pkt 1 ustawy, o której
mowa w art. 1, w okresie 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

                                     Art. 8.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia, z wyjątkiem:
   1) art. 1 pkt 29, pkt 30, pkt 31 i pkt 33, które wchodzą w życie po upływie
     3 miesięcy od dnia ogłoszenia;
   2) art. 1 pkt 25, który wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia
     ogłoszenia;
   3) art. 1 pkt 16 lit. c, w zakresie dotyczącym uiszczenia opłaty za przejazd
     pojazdu samochodowego po drogach krajowych, który wchodzi w życie z dniem
     1 stycznia 2006 r.;
   4) art. 1 pkt 2 lit. a, pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. b, pkt 5, pkt 6 lit. a w
     zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy, które wchodzą w życie z dniem
     1 lipca   2006  r.
   
   
Załączniki        
   
             
_______________________________
[1]  Niniejszą  ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 20  czerwca  1992  r.  o
uprawnieniach   do   ulgowych   przejazdów   środkami   publicznego   transportu
zbiorowego, ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, ustawę  z
dnia  5  czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie, ustawę z  dnia
18  grudnia  1998 r. o służbie cywilnej i ustawę z dnia 16 kwietnia  2004  r.  o
czasie pracy kierowców.
[2]  (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985) Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa  Unii
Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie dotyczą ogłoszenia tych aktów  w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
[3]  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w  Dz.  U.  z
2001  r.  Nr  125, poz. 1371, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 130, poz.  1112,  z
2003 r. Nr 149, poz. 1452, Nr 211, poz. 2049 oraz z 2004 r. Nr 97, poz. 962,  Nr
160, poz. 1678 i Nr 281, poz. 2780.
[4] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2003
r.  Nr  137, poz. 1304, Nr 149, poz. 1452 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2005 r.  Nr
90, poz. 756.
[5] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2003
r. Nr 137, poz. 1304, Nr 149, poz. 1452 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2005 r. Nr
90, poz. 756.