Projekt

 

 

USTAWA

z dnia ...............................

 

o zmianie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

 

 

Art.1

 

Art. 43 otrzymuje brzmienie:

 

Art. 43. 1. Kto sprzedaje lub podaje napoje alkoholowe w wypadkach, kiedy jest to zabronione, albo bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom,

        podlega grzywnie.

1a. Kto sprzedaje lub podaje napoje alkoholowe osobom do lat 18 podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

2.  Kierownik zakładu handlowego lub gastronomicznego, który nie dopełnia obowiązku nadzoru i przez to dopuszcza do popełnienia w tym zakładzie przestępstwa określonego w ust. 1 i 1a podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

3. W razie popełnienia przestępstwa określonego w ust. 1, 1a albo 2 można orzec przepadek napojów alkoholowych, chociażby nie były własnością sprawcy, można także orzec zakaz prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży lub podawaniu napojów alkoholowych.

4. Orzekanie w sprawach o przestępstwa określone w ust. 1, 1a i 2 następuje na podstawie przepisów o postępowaniu karnym.

 

 

Art.2

                                                                                                           

Ustawa wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.

 

 


 

Uzasadnienie

 

Projekt nowelizacji ustawy ma na celu zaostrzenie sankcji za sprzedaż napojów alkoholowych osobom poniżej 18 roku życia. Dotychczas taki czyn był karany grzywną, zaś w zamiarze projektodawców powinien stać się przestępstwem zagrożonym również karą ograniczenia a nawet pozbawienia wolności do lat dwóch.

Sprzedaż alkoholu dzieciom i młodzieży stanowi jedno z bardziej odrażających zachowań podejmowanych w celu osiągnięcia zysku. Zjawisko to jest nagminne i wszelkie statystyki alarmują, iż w ostatnich latach nasila się znacząco, co znajduje swój wyraz we wzroście ilości spożywanego alkoholu przez niepełnoletnich i pogłębiającej się sferze patologii na tle alkoholowym wśród dzieci i młodzieży.

Należy zwrócić uwagę, iż spożywanie alkoholu przez niepełnoletnich jest dla nich szczególnie niebezpieczne – ich podatność na uzależnienie jest większa niż dorosłego człowieka. Większy jest też wpływ negatywnych skutków związanych ze spożywaniem alkoholu na rozwój i kształtowanie tak osobowości jak i na ogólny rozwój fizyczny młodego człowieka. Równocześnie dotychczas podejmowane kroki mające na celu dyscyplinowanie sprzedających i podających napoje alkoholowe oraz egzekwowanie istniejących zakazów okazały się głęboko niewystarczające.

Ochrona i zapewnienie prawidłowego rozwoju tak fizycznego jak i psychicznego dzieci i młodzieży wymaga podjęcia stanowczych działań mających na celu dobro najmłodszych Polaków poprzez maksymalne utrudnienie im dostępu do napojów alkoholowych. Do tego powinno się przyczynić uznanie sprzedaży napojów alkoholowych osobom poniżej 18 roku życia za przestępstwo zagrożone nie tylko karą grzywny, ale również karą ograniczenia wolności a nawet karą pozbawienia wolności do lat dwóch.

Projektodawcy zdają sobie sprawę z tego, że jest to tylko jeden ze środków zmierzających do zamierzonego efektu - jakim jest ochrona dzieci i młodzieży przed niekontrolowanym spożywaniem alkoholu - niemniej z pewnością jest to środek ze wszech miar słuszny, przydatny i pomocny.

 

Projekt nie zakłada dodatkowego zwiększenia wydatków z budżetu państwa.

Projekt nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.