Projekt
USTAWA
z dnia ........................... 2006 r.
o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej
oraz niektórych innych ustaw
Art. 1.
W ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowe (Dz. U. z 2002 r., Nr 147, poz. 1229, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 14 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) koordynuje funkcjonowanie krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze gminy w zakresie ustalonym przez wojewodę. Zadanie to wykonywane jest przy pomocy komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej, jeżeli komendant taki został zatrudniony przez gminę lub przy pomocy komendanta gminnego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.”
2) po art. 26 dodaje się art. 26 a, w brzmieniu:
„26 a 1. Na wniosek członka ochotniczej straży pożarnej, który udokumentuje co najmniej 30-letni staż członkowski w ochotniczej straży pożarnej, przysługuje 10% dodatek do emerytury lub renty, lecz nie wyższy niż 200 zł. miesięcznie.
2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, tryb przyznawania świadczeń o których mowa w ust. 1.”
3) w art. 28 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady przeprowadzania badań, o których mowa w ust. 6, ich zakres oraz podmioty uprawnione do ich przeprowadzania.”
4) w art. 31 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Państwowa Straż Pożarna jest obowiązana do przekazywania nieodpłatnie technicznie sprawnego, zbędnego sprzętu i urządzeń ochotniczym strażom pożarnym, po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu oddziału powiatowego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.”
5) w art. 32 ust. 3 pkt. 2 otrzymuje brzmienie:
„2) ubezpieczenia w instytucji ubezpieczeniowej członków ochotniczej straży pożarnej i młodzieżowej drużyny pożarniczej co najmniej w zakresie odpowiedzialności cywilnej i od następstw nieszczęśliwych wypadków. Ubezpieczenie może być imienne lub zbiorowe nieimienne.”
6) w art. 32 ust. 3 a otrzymuje brzmienie:
„3 a. Gmina może zatrudnić komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej lub komendanta gminnego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.”
7) po art. 34 dodaje się art. 34 a w brzmieniu:
„ Art. 34 a.
1. Ochotnicze straże pożarne nie mają obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych określonych przepisami o rachunkowości w zakresie w jakim przychody tych jednostek przeznaczone są na cele działalności statutowej.
2. Ochotnicze straże pożarne prowadzą rachunkowość według zasad określonych przez wewnętrzne przepisy tych stowarzyszeń.”
Art. 2.
W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) wprowadza się następującą zmianę:
1) w art. 17 ust. 1 pkt 4d otrzymuje brzmienie :
„4d) dochody ochotniczych straży pożarnych – w części przeznaczonej na cele statutowe; w tym zakresie jednostki te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej.”
Art. 3.
W ustawie z dnia 29 września 2002r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r., Nr 76, poz. 694, z późn. zm.) wprowadza się następującą zmianę:
1) w art. 2 ust 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie :
„1) spółek handlowych (osobowych i kapitałowych, w tym również w organizacji) oraz spółek cywilnych, z zastrzeżeniem pkt 2, a także innych osób prawnych, z wyjątkiem Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego i ochotniczych straży pożarnych.”
Art. 4.
W ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2006. Nr 96, poz. 667, z póżn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 12 ust. 5 a pkt. 1 otrzymuje brzmienie:
„1) współdziałanie z zarządem oddziału wojewódzkiego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.”
2) w art. 13 ust 6, po pkt. 8 dodaje się pkt. 8 a w brzmieniu:
„8 a. współdziałanie z komendantem gminnym Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.”
Art. 5.
W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r., Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 6 ust. 1 w pkt 7 kropkę zastępuje się przecinkiem, a po pkt. 7 dodaje się punkty 8 i 9 w brzmieniu:
„8) strażak Państwowej Straży Pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej,
9) członek ochotniczej straży pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej lub w trakcie realizacji ważnych celów statutowych.”
2) w art. 95 a po ust 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Kierującym pojazdem uprzywilejowanym ochotniczej straży pożarnej może być osoba, która posiada zaświadczenie wydane przez właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta), potwierdzające spełnienie wymagań w zakresie badań lekarskich o których mowa w art. 122 ust. 2, oraz psychologicznych, o których mowa w art. 124 ust. 2.”
Art. 6.
W ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 121, poz. 844, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 7 ust. 1 w pkt. 14 kropkę zastępuje się przecinkiem, a po pkt. 14 dodaje się pkt 15 w brzmieniu:
„15) budynki lub ich części, budowle oraz grunty wykorzystywane przez ochotnicze straże pożarne lub Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej na działalność statutową, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.”
2) w art. 12 ust. 1 po pkt 2 dodaje się pkt. 2 a w brzmieniu:
„2 a) środki transportowe używane do celów ochrony przeciwpożarowej,”
Art. 7.
W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592, z późn. zm.) wprowadza się następującą zmianę:
1) w art. 4 ust. 1 pkt 15 otrzymuje brzmienie:
„15) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,”
Art. 8.
W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2002 r., Nr 23, poz. 220, z późn. zm.) wprowadza się następującą zmianę:
1) w art. 14 ust. 1 pkt 14 otrzymuje brzmienie:
„14) bezpieczeństwa publicznego oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,”
Art. 9.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z wyjątkiem art. 6, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007r.
Uzasadnienie
Opracowanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu środowiska strażackiego wyrażonego przez Komisję Prawno-Organizacyjną Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej i ma na celu ułatwienie funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych i Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz poprawę bezpieczeństwa.
Wysiłek ten został podjęty w roku jubileuszu 85-lecia Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Projekt został przygotowany przez Posłów – członków Parlamentarnego Zespołu Strażaków, a poparło go liczne grono Posłów połączonych troską o przyszłość ochotniczego pożarnictwa i bezpieczeństwo kraju.
Ochotnicze straże pożarne i Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej działające głównie w środowisku wiejskim i w małych miastach, stanowią ważne ogniwo w walce z pożarami i działalności prewencyjnej oraz likwidacji miejscowych zagrożeń, a także w walce ze skutkami kataklizmów. Oprócz prowadzenia działalności prewencyjno-ratowniczej ochotnicze straże pożarne, w większości przypadków, spełniają również wiodącą rolę w życiu kulturalnym społeczności w których funkcjonują.
Należy stwierdzić, że zbyt często ta ofiarna, pełna poświęcenia i zaangażowania służba strażacka kilkuset tysięcy druhen i druhów nie znajduje należytego uznania i wsparcia ze strony władz państwowych, a w szczególności w obowiązującym prawie.
Już od dawna istnieją przesłanki uzasadniające podjecie działań zmierzających do regulacji prawnej funkcjonowania pożarnictwa ochotniczego w postaci odrębnej ustawy, ale jeszcze pilniejsze jest dokonanie niezbędnych poprawek w obecnie obowiązujących ustawach. Należy podkreślić, że w celu ułatwienia funkcjonowania i prowadzenia działań statutowych ochotniczych straży pożarnych i Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, zmian wymagają też liczne rozporządzenia.
Strażacy ochotnicy, to często ludzie nie dający sobie rady ze sprostaniem wymogom skomplikowanych przepisów prawa, a ze względu na nikłe dochody uzyskiwane z działalności statutowej jednostki OSP nie są w stanie zatrudniać prawników, księgowych itp. Wiele gmin ogranicza środki przewidziane na ochronę przeciwpożarową do minimum, finansując jedynie zakup podstawowego sprzętu, paliwa i umundurowania bojowego. Zakup umundurowania wyjściowego stanowi już niejednokrotnie poważny problem pomimo obowiązku utrzymania ochotniczych straży pożarnych przez gminy. W wielu przypadkach gminy nie wypłacają też obowiązkowego ekwiwalentu za udział w akcjach ratowniczych i szkoleniach na wezwanie Państwowej Straży Pożarnej. Ochotnicze straże pożarne często nie są w stanie ze środków własnych utrzymać strażnicy (remizy), dokonywać zakupów niezbędnego sprzętu bojowego, mundurów, itp.
Należy dokonać zmian przepisów prawa, które strażakom ochotnikom utrudniają działalność.
· W pierwszej zmianie dotyczącej treści art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej wnioskodawcy proponują, aby zadanie koordynacji funkcjonowania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze gminy w zakresie ustalonym przez wojewodę, wójt mógł wykonywać również przy pomocy komendanta gminnego Związku OSP RP. Umożliwienie zatrudnienia przez gminę komendanta gminnego Z OSP RP poprawi bezpieczeństwo w gminach, które w przytłaczającej większości nie mogą zatrudnić komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej, ze względu na brak wykwalifikowanej kadry lub poważne koszty zatrudnienia takiej osoby (na warunkach, jak zastępcę kierownika USC) lub z innego powodu. Podniesienie zaś rangi komendanta gminnego Z OSP RP wpłynie z całą pewnością na jego aktywizację, a co za tym idzie na poprawę bezpieczeństwa w miejscowościach oddalonych od siedzib Państwowej Straży Pożarnej, a szczególnie Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych.
· W celu docenienia społecznej pracy strażaków ochotników wnioskodawcy proponują, aby członkowi OSP, który udowodni 30-letni staż członkowski można było wypłacać 10% dodatek do emerytury lub renty, nie więcej jednak niż 200 zł. miesięcznie.
· W zmianie trzeciej proponuje się, aby minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, określił w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady przeprowadzania badań podstawowych dla strażaków ochotników, ich zakres oraz podmioty uprawnione bądź obowiązane do ich przeprowadzania. Aktualnie obowiązujące uregulowania prawne nie są w pełni realizowane.
· Kolejna zmiana zapewni ubezpieczenie w instytucji ubezpieczeniowej członków OSP i Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych co najmniej w zakresie odpowiedzialności cywilnej oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków. Gmina powinna mieć też możliwość ubezpieczania strażaków ochotników bezimiennie, w liczbie niezbędnej do prowadzenia akcji.
· Istotną zmianą jest zwolnienie OSP z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych określonych przepisami ustawy o rachunkowości w zakresie działalności statutowej. Prowadzenie ksiąg rachunkowych i sprawozdawczości zgodnie z przepisami o rachunkowości i Ordynacją podatkową stanowi barierę trudną do przebycia dla skarbników, a prezesów ochotniczych straży pożarnych stawia w dyskomfortowej sytuacji, gdyż zdarzały się już przypadki skazania prezesów OSP prawomocnym wyrokiem sądu za „przestępstwa” przeciwko tym przepisom. Nieżyciowe obowiązki nałożone na strażaków ochotników zniechęcają ich do dalszej działalności społecznej. Należy wrócić do prowadzenia w ochotniczych strażach pożarnych książki skarbnika i poprzestania na kontrolach dokonywanych przez komisje rewizyjne w przypadku jeśli dana jednostka nie prowadzi działalności gospodarczej, a wszelkie przychody przeznacza na działalność statutową.
· Istotą art. 5 projektowanej ustawy jest upoważnienie właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do wydawania dokumentu jakim powinien posługiwać się kierowca pojazdu uprzywilejowanego będącego we władaniu ochotniczej straży pożarnej. Ze względów organizacyjnych wydaje się to niezbędne.
· Potrzeba ustawowego upoważnienia strażaka Państwowej Straży Pożarnej i strażaka ochotnika do kierowania ruchem w określonych przypadkach wydaje się bezdyskusyjna.
· W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych proponuje się zwolnienie z podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych OSP i Z OSP RP, co pozwoli na jednolite stosowanie prawa i usunie rozbieżności interpretacyjne w zakresie zwolnień podatkowych.
· Istnieje potrzeba włączenia do zadań własnych powiatu i województwa samorządowego spraw związanych z bezpieczeństwem publicznym, ochroną przeciwpożarową i przeciwpowodziową, gdyż brak ustawowych zapisów powodował zaniedbania w tych niezwykle ważnych ze społecznego punktu widzenia dziedzinach.
W przekonaniu wnioskodawców przepisy projektowanej ustawy poprawią stan ochrony przeciwpożarowej, ułatwią funkcjonowanie ochotniczych straży pożarnych i Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, zachęcą mieszkańców miast i wsi do codziennej służby drugiemu człowiekowi oraz ustrzegą liczne grono społeczników przed sankcjami na które są obecnie narażeni w związku z piastowaniem funkcji .
Z powyższych przyczyn wnioskodawcy uważają uchwalenie załączonego projektu za w pełni uzasadnione.
Wejście w życie art. 1 pkt 2 ustawy pociągnie za sobą konsekwencje dla budżetu państwa. W przyszłorocznym budżecie państwa należy zabezpieczyć środki finansowe w części 42 Sprawy wewnętrzne, w dziale 754 Ochotnicze straże pożarne w kwocie ok. 100 mln. zł. Kwota powyższa została określona na podstawie orientacyjnego przeliczenia osób odpowiadających kryteriom o których mowa w części dyspozytywnej projektowanej ustawy.
Materia ustawy nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.