Projekt

 

 

 

USTAWA

z dnia..................................

 

o zmianie ustawy o opłacie skarbowej

 

 

                   Art. 1. W ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635) wprowadza się następujące zmiany:

1)        art. 8 otrzymuje brzmienie:

„Art. 8. 1.         Zapłaty opłaty skarbowej dokonuje się w kasie właściwego organu podatkowego lub na jego rachunek.

2.       Rada gminy może zarządzić pobór opłaty skarbowej w drodze inkasa, wyznaczyć inkasentów oraz określić wysokość wynagrodzenia za inkaso.

3.       Organy administracji rządowej i samorządowej oraz podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 2, dokonują adnotacji potwierdzających zapłatę opłaty skarbowej, zwolnienie od niej lub wyłączenie obowiązku jej zapłaty.

4.       Adnotacji, o której mowa w ust. 3, nie dokonuje się, w przypadku gdy dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia lub zezwolenia nie podlega opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. e lub art. 3.

5.       Adwokat, radca prawny, doradca podatkowy oraz rzecznik patentowy mogą składać w sądzie, organie administracji rządowej lub samorządowej albo podmiocie, o którym mowa w art. 1 ust. 2, uwierzytelnioną przez siebie kopię dowodu zapłaty opłaty skarbowej od dokumentu stwierdzającego udzielenie im pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii. Sąd, organ administracji rządowej lub samorządowej albo podmiot, o którym mowa w art. 1 ust. 2, może, w razie wątpliwości, żądać przedłożenia oryginału dowodu zapłaty.”;

2)       art. 10 otrzymuje brzmienie:

„Art. 10.       Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

1)    sposób potwierdzania przez organy administracji rządowej i samorządowej oraz podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 2, zapłaty opłaty skarbowej, zwolnienia od niej lub wyłączenia obowiązku jej zapłaty, w szczególności przez określenie:

a)       dokumentowania zapłaty opłaty skarbowej,

b)       sposobu sporządzania adnotacji potwierdzających zapłatę opłaty skarbowej, zwolnienie od niej lub wyłączenie obowiązku jej zapłaty,

2)    sposób dokonywania zwrotu opłaty skarbowej oraz tryb przekazywania organom podatkowym dokumentów niezbędnych do dokonania jej zwrotu

– uwzględniając konieczność zapewnienia spraw­ności postępowania podatkowego, a także zapewnienia kontroli zapłaty opłaty skarbowej.”.

 

 

                   Art. 2.  1.   Do dnia 31 grudnia 2007 r. zapłata opłaty skarbowej może być dokonywana także nabytymi i niewykorzystanymi przed dniem 1 stycznia 2007 r. znakami opłaty skarbowej o odpowiedniej wartości, których wzór został określony w przepisach obowiązujących od dnia 1 lutego 1995 r. do dnia 31 grudnia 2006 r.

                                     2.      Znaki opłaty skarbowej nakleja się na składanym wniosku o dokonanie czynności urzędowej albo na dokumencie zgłoszenia, na składanym wniosku o wydanie zaświadczenia lub zezwolenia, albo na składanym dokumencie stwierdzającym udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, albo jego wypisie, odpisie lub kopii.

                                     3.      Znaki opłaty skarbowej kasują upoważnieni pracownicy organów administracji rządowej i samorządowej, podmiotów wykonujących zadania z zakresu administracji publicznej oraz sądów. Znaki opłaty skarbowej kasuje się przez przekreślenie ich na krzyż, a obok znaków kasujący wpisuje datę skasowania, sumę, na którą znaki skasowano, oraz składa podpis z podaniem imienia i nazwiska.

 

                   Art. 3. Jeżeli opłata skarbowa uiszczona w sposób określony w art. 2 jest niższa od należnej, zapłaty kwoty stanowiącej różnicę między kwotą należnej opłaty a zapłaconą znakami opłaty skarbowej dokonuje się w sposób określony w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

 

                   Art. 4. W przypadku gdy zapłata opłaty skarbowej następuje wyłącznie znakami opłaty skarbowej albo w sposób określony w art. 3, organ administracji rządowej i samorządowej albo podmiot, o którym mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, dokonując czynności urzędowej, w wyniku której wydawany jest dokument, wydając zaświadczenie lub zezwolenie, na wydawanym dokumencie zamieszcza adnotację określającą wysokość opłaty skarbowej, z uwzględnieniem sposobu jej uiszczenia, potwierdzoną pieczęcią urzędową oraz podpisem osoby dokonującej adnotacji z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego.

 

                   Art. 5.  Do dnia 31 grudnia 2007 r. zapłaty opłaty skarbowej w sposób określony w art. 2 i 3 mogą dokonywać także podmioty, o których mowa w art. 61 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.[1])).

 

                   Art. 6. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 10 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 10 tej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.

 

                   Art. 7. Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

 



[1])    Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727, Nr 86, poz. 732 i Nr 143, poz. 1199 oraz z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708, Nr 143, poz. 1031, Nr 217, poz. 1590 i Nr 225, poz. 1635.

 

 

 

 

 

 

Uzasadnienie

 

Regulacje dotyczące opłaty skarbowej obowiązujące do dnia 31 grudnia 2006 r. przewidywały trzy sposoby zapłaty opłaty skarbowej, tj. gotówką, bezgotówkowo lub znakami opłaty skarbowej i urzędowymi blankietami wekslowymi. Obowiązująca regulacja, tj. ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2007 r., przewiduje jedynie zapłatę gotówką oraz w formie bezgotówkowej, a zatem eliminuje zapłatę opłaty skarbowej przez użycie znaków tej opłaty, z wyjątkiem przypadków, gdy wszczęcie sprawy, w wyniku której ma być wykonana czynność podlegająca opłacie skarbowej, albo sporządzenie dokumentu pełnomocnictwa nastąpiło do dnia 31 grudnia 2006 r. W efekcie wprowadzenia tych zmian wiele podmiotów zarówno osób fizycznych, jak i przedsiębiorców nie mogło wykorzystać zakupionych znaków opłaty skarbowej we wskazanym terminie, jak również nie miało możliwości dokonania ich zwrotu. Biorąc pod uwagę poniesione przez podatników koszty związane z zakupem znaków opłaty skarbowej, a także fakt, że wpływy z ich sprzedaży zasiliły budżety właściwych gmin, zasadne jest umożliwienie podatnikom ich wykorzystania. Przewiduje się, że zapłata opłaty skarbowej znakami opłaty skarbowej będzie możliwa do końca 2007 r. Zapłaty opłaty skarbowej będzie można dokonywać znakami tej opłaty, których wzór został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 stycznia 1995 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 7, poz. 33, z późn. zm. ), w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1999 r. w sprawie wzorów znaków opłaty skarbowej i urzędowych blankietów wekslowych oraz warunków ich wymiany (Dz. U. Nr 106, poz. 1209), w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie sposobu pobierania, zapłaty i zwrotu opłaty skarbowej oraz sposobu prowadzenia rejestrów tej opłaty (Dz. U. Nr 110, poz. 1176, z późn. zm.) oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 lipca 2006 r. w sprawie sposobu zapłaty i zwrotu opłaty skarbowej (Dz. U. Nr 137, poz. 975). Wymienione wyżej rozporządzenia określały nominały znaków opłaty skarbowej, uwzględniające denominację złotego, która nastąpiła dnia 1 stycznia 1995 r., i znaki o tych nominałach mogły być wykorzystywane do końca 2006 r.

W projekcie przewiduje się także doprecyzowanie przepisów dotyczących sposobu płatności opłaty skarbowej. Treść przepisu art. 8 ust. 1 proponuje się dostosować do rozwiązań przyjętych w innych regulacjach dotyczących należności podatkowych, ponieważ przepis ten w obowiązującym brzmieniu, przewidując możliwość dokonania zapłaty na rachunek organu podatkowego wyłącznie w formie bezgotówkowej, powoduje, że niektóre banki odmawiają przyjmowania wpłat w formie gotówkowej.

Zmiana przepisu art. 8 ust. 3 zmierza do objęcia obowiązkiem adnotacyjnym wszystkich przedmiotów opłaty skarbowej, w tym pełnomocnictw.

Dodanie ust. 4 w art. 8 ma na celu wyłączenie obowiązku dokonywania adnotacji, w przypadku gdy dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia lub zezwo­lenia nie podlega opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. e lub art. 3 ustawy i zmniejszy tym samym obowiązki organów administracji publicznej w tym zakresie, w przypadku gdy sporządzenie adnotacji jest technicznie utrudnione (np. musiałoby być dokonane na zafoliowanym dokumencie) lub z innych przyczyn zbędne.

Przepisem art. 8 ust. 5 wprowadzono wyjątek od zasady dokumentowania faktu dokonania zapłaty opłaty skarbowej oryginałem dowodu zapłaty i dopuszczono możliwość składania przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego oraz rzecznika patentowego uwierzytelnionej przez nich kopii dowodu zapłaty opłaty skarbowej od dokumentu stwierdzającego udzielenie im pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii. Jednocześnie, w razie wątpliwości, są oni zobowiązani do przedłożenia oryginału dowodu zapłaty.

Zmiana brzmienia przepisu art. 10, zawierającego upoważnienie do wydania aktu wykonawczego ma charakter formalny. Zakres upoważnienia nie ulega zmianie.

Biorąc pod uwagę różnice między wysokościami stawek opłaty skarbowej określonych w załączniku do ustawy o opłacie skarbowej oraz nominałami znaków opłaty skarbowej, w przypadkach, w których opłata skarbowa uiszczona znakami tej opłaty jest niższa od należnej, dopuszczono możliwość dopłacenia brakującej opłaty skarbowej gotówką, bezgotówkowo lub u inkasenta. Do powyższego sposobu zapłaty opłaty skarbowej został dostosowany obowiązek adnotacyjny (art. 3 i 4 projektu).

Art. 5 przewiduje umożliwienie wykorzystania znaków opłaty skarbowej również przez przedsiębiorców.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że celem regulacji jest złagodzenie negatywnych skutków społecznych i gospodarczych przez umożliwienie wykorzystania znaków opłaty skarbowej zgromadzonych przez podatników, proponuje się, stosownie do przepisu art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 190, poz. 1606, z późn. zm.), aby projektowana ustawa weszła w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. Nie będzie to naruszało zasady demokratycznego państwa prawa.

 

 

 

Ocena skutków regulacji

 

 

1.      Cel wprowadzenia ustawy

         Projekt ma na celu umożliwienie podatnikom dokonywania do dnia 31 grudnia 2007 r. zapłaty opłaty skarbowej przez użycie będących w ich posiadaniu znaków opłaty skarbowej.

         Skala problemu jest niemożliwa do precyzyjnego oszacowania. Aby ją dokładnie określić, należałoby zebrać informacje od wszystkich potencjalnych posiadaczy tych znaków (osób fizycznych, przedsiębiorców itd.). Na podstawie informacji uzyskanych od generalnego dystrybutora znaków wartościowych o ilości sprzedanych znaków opłaty skarbowej, nie jest możliwe określenie ile z zakupionych znaków nie zostało wykorzystanych, zwłaszcza, że projektowana regulacja będzie dotyczyć będzie zapłaty znakami opłaty skarbowej nabytymi w okresie ostatnich 12 lat.

 

2.      Konsultacje społeczne

         W celu przeprowadzenia konsultacji społecznych tekst projektu ustawy został przekazany Krajowej Radzie Doradców Podatkowych, Naczelnej Radzie Adwokackiej, Krajowej Radzie Radców Prawnych, Konfederacji Pracodawców Polskich, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN, Polskiej Radzie Biznesu, Związkowi Banków Polskich, Krajowej Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej, jak również organizacjom samorządowym.

         W trakcie konsultacji społecznych uwagi zgłosił tylko Związek Banków Polskich. Uwagi te dotyczyły ewentualnego dopuszczenia możliwości zwrotu niewykorzystanych znaków opłaty skarbowej, przywrócenia zwolnienia od opłaty skarbowej dla pełnomocnictw udzielanych dalszym pełnomocnikom (substytucji), przedłużenia okresu, w którym będą mogły być wykorzystywane znaki opłaty skarbowej. Uwagi nie zostały uwzględnione, gdyż zakres nowelizacji jest bardzo wąski i ma na celu jak najszybsze umożliwienie wykorzystania pozostających w obrocie znaków opłaty skarbowej. Przewidziany w projekcie termin wykorzystania znaków opłaty skarbowej wydaje się wystarczający.

  Tekst projektu ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej i podmioty zajmujące się działalnością lobbingową nie zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem.

         Projekt ustawy uzyskał pozytywną opinię Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

 

3.      Zakres oceny skutków regulacji

         Ze względu na fakt, że wejście w życie ustawy nie spowoduje kosztów dla budżetu państwa oraz nie wywoła szerszych skutków społeczno-ekonomicznych, nie jest konieczne przygotowanie pogłębionej analizy w tym zakresie.

 

4.      Skutki wprowadzenia regulacji:

1)       wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego

          Wdrożenie projektowanych zmian ustawy nie spowoduje ujemnych skutków finansowych dla budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego,

2)      wpływ regulacji na rynek pracy

          Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą mieć wpływ na rynek pracy,

 

3)      wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość

          Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą wpływać na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,

 

4)      wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny

          Projekt ustawy nie zawiera przepisów mających wpływ na sytuację i rozwój regionów.

 

5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej

Zgodnie z opinią wydaną przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej problematyka regulowana projektowaną ustawą nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.