Projekt
USTAWA
z dnia ................................. 2007 r.
o zmianie ustawy – Kodeks karny
Art. 1
W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. 1997 nr 88, poz. 553 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 135 uchyla się § 2;
2) w art. 136 uchyla się § 3 i 4;
3) art. 138 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Przepis art. 137 § 2 stosuje się, jeżeli państwo obce zapewnia wzajemność.”.
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej korzysta ze szczególnej ochrony przed „publicznym znieważaniem”. Nie posiadają takiej premier, marszałkowie Sejmu i Senatu.
W krajach demokratycznych lub dążących do demokracji nie karze się już za publiczne znieważenie głowy państwa, jak np. w USA, Wielkiej Brytanii, Republice Korei lub odchodzi się od szczególnej ochrony prawnej jak w nowych kodeksach karnych Rosji, Ukrainy, Chińskiej Republiki Ludowej. W Niemczech, Japonii ściganie za publiczne znieważenie głowy państwa uzależnione jest od wniosku urzędu prezydenckiego lub dworu cesarskiego. W innych europejskich krajach demokratycznych podobne regulacje w kodeksach karnych istnieją, ale nie są od kilkudziesięciu lat w praktyce stosowane.
W Polsce praktyka ostatnich lat wykazała, że art. 135 § 2 nie chroni Prezydenta RP przed „publicznym znieważaniem”, przeciwnie często ośmiesza go. Zmusza prokuraturę do wszczynania postępowań w sprawach błahych ( np. głośny w mediach przypadek bezdomnego Huberta H. ) lub mieszczących się w obecnych normach polemiki politycznej sporach ( np. zarzut wobec byłego prezydenta Lecha Wałęsy ).
Praktyka wskazuje, że art. 135 § 2 ma charakter cenzury politycznej, ogranicza wolność słowa i prawo obywateli do nieskrępowanego wyrażania poglądów politycznych. Ogranicza debatę publiczną.
Prezydent RP powinien podlegać ochronie przed publicznym znieważaniem na zasadach określonych w art. 226 Kodeksu karnego.
Proponowana nowelizacja Kodeksu karnego zakłada również usunięcie z art. 136 § 3 i 4 dotyczących znieważania głów państw obcych i ich przedstawicieli, ponieważ ten artykuł ogranicza też wolność słowa i ekspresji poglądów politycznych. Chroni reprezentantów niedemokratycznych reżimów przed krytyką w mediach, na demonstracjach i wiecach.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, a także nie pociąga za sobą obciążeń budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.