Projekt

 

USTAWA

z dnia .........................

 

o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników i ustawy o działach administracji rządowej

 

                   Art. 1.         W ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rol­ników (Dz. U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:

1)        użyte w art. 2 ust. 2, w art. 5a ust. 9, w art. 8 ust. 5, w art. 11 ust. 2, w art. 13 ust. 4, w art. 14 ust. 8, w art. 15 ust. 2, w art. 45 ust. 5, w art. 46 ust. 4, w art. 47 ust. 3, w art. 58 ust. 5, w art. 59 ust. 1 i 2, w art. 61 ust. 2, w art. 64 ust. 3, w art. 67 ust. 1 i 4, w art. 68 ust. 2 i 5a, w art. 76a ust. 3 oraz w art. 83 w różnych przypadkach wyrazy ”minister właściwy do spraw zabezpie­czenia społecznego” zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami „minister właściwy do spraw rozwoju wsi”;

2)        w art. 74 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3.      Prezes Kasy przedstawia sprawozdanie, wraz z opinią Rady Rolników, ministrom wymienionym w art. 67 ust. 2.”;

3)      w art. 76a ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2.     W skład Rady Nadzorczej Funduszu Składkowego wcho­dzi 5 przedstawicieli Rady Rolników i 2 przedstawicieli wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi oraz po 1 przedstawicielu wyznaczonym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych i ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.”.

                   Art. 2. W ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1548, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:

1)        w art. 23: 

a)        w ust. 1 dodaje się pkt 9 w brzmieniu:

„9)    ubezpieczenia społecznego rolników.”,

b)      po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

„1a.     W zakresie ubezpieczenia społecznego rolników minister właściwy do spraw rozwoju wsi współdziała z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego.”,

c)     ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3.       Minister właściwy do spraw rozwoju wsi sprawuje nadzór nad działalnością Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a w zakresie spraw wymienionych w ust. 1 pkt 1 i pkt 4 lit. c oraz pkt 8 - nad działalnością Agencji Nieruchomości Rolnych.”,

d)      po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

„3a.    Ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi podlega Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.”;

2)      w art. 31:

a)    w ust. 1 uchyla się pkt 1a,

b)     ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3.     Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego sprawuje nadzór nad Prezesem Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.”.

                   Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

 

 

 

____________________

1)   Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i  Nr  117, poz. 756, z 1999 r. Nr 60, poz. 636, z 2000 r. Nr 45, poz. 531, z 2001 r. Nr 73, poz. 764, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 228, poz. 2255 i Nr 229, poz. 2273, z 2004 r. Nr 91, poz. 873, Nr 146, poz. 1546 i Nr 236, poz. 2355 oraz z 2005 r. Nr 94, poz. 788, Nr 132, poz. 1110, Nr 150, poz. 1248 i Nr 163, poz. 1362.

2)   Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 i Nr  190, poz. 1864, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 69, poz. 624, Nr 91, poz. 873, Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz.  1206, Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2702 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 33, poz. 288, Nr 155, poz. 1298 i Nr 169, poz. 1414 i 1417.

 

 

 

 


UZASADNIENIE

 

Zasadniczym celem zmiany ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz ustawy o działach administracji rządowej jest przeniesienie nadzoru nad Prezesem Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z kompetencji ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego do kompetencji ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Zmiana nadzoru spowoduje, że problematyka ubezpieczenia społecznego rolników będzie nadzorowana przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, odpowiadającego za politykę rolną i rozwój obszarów wiejskich. Ubezpieczenie społeczne rolników w polskich realiach jest ważnym czynnikiem kształtującym warunki życia rodzin rolniczych.

W projekcie ustawy wprowadzono zmianę polegającą na zastąpieniu użytych w różnych przypadkach, w poszczególnych artykułach ustawy, wyrazów „minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego” wyrazami „minister właściwy do spraw rozwoju wsi”. Dotyczy to w szczególności upoważnienia ministra właściwego do spraw rozwoju wsi do wydania przepisów wykonawczych do ustawy i wnioskowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi o powołanie Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przez Prezesa Rady Ministrów.

Zmiana w art. 74 ust. 3 obowiązującej ustawy wynika z braku konieczności przedstawiania sprawozdania z działalności kasy i funduszu składkowego organizacjom społeczno-zawodowym i związkom zawodowym rolników, gdyż ich przedstawiciele są członkami Rady Rolników. Poza tym w obecnie obowiązującej ustawie były przywołane złe odwołania, co dzięki tej zmianie zostało wyeliminowane.

Kolejna zmiana dotyczy składu Rady Nadzorczej Funduszu Składkowego. Dotychczas minister nadzorujący Prezesa KRUS posiadał dwóch przedstawicieli w Radzie Nadzorczej Funduszu Składkowego, a zatem wraz ze zmianą nadzoru, minister właściwy do spraw rozwoju wsi powinien mieć więcej przedstawicieli w Radzie Nadzorczej Funduszu Składkowego.

Niezbędne było również wprowadzenie stosownych zmian do ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej, wynikających ze zmiany nadzoru nad Prezesem Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Celem niniejszej nowelizacji jest również ujednolicenie przepisów dotyczących ubezpieczenia społecznego, zarówno w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników, jak i w ustawie o działach administracji rządowej. Z ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników wynika, że Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego jest centralnym organem administracji rządowej, podległym ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego. Z kolei w ustawie o działach administracji rządowej, minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego sprawuje nadzór nad Prezesem Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. W  związku z powyższym w ustawie o działach administracji rządowej przyjęto rozwiązanie podobne do zapisu dotyczącego podległości ministrowi do spraw zabezpieczenia społecznego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zatem w art. 23 dodaje się ust. 3a określający, że ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi podlega Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Dodanie w art. 23 w ust. 1 ustawy o działach administracji rządowej pkt 9 jest konsekwencją uchylenia pkt 1a w art. 31 tej ustawy. W związku z  wprowadzeniem powyższej zmiany, sprawy ubezpieczenia społecznego zostały przeniesione z działu zabezpieczenie społeczne do działu rozwój wsi. Dodanie zaś w art. 23 ust. 1a wynika z potrzeby ścisłej współpracy ministra właściwego do spraw rozwoju wsi i ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. Potrzeba ścisłej współpracy obu ministrów wynika z faktu, że nadzór nad KRUS, jako instytucją łącznikową w zakresie realizacji wspólnotowej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego rolników, zgodnie z prawem Unii Europejskiej, nadal pozostanie w kompetencji ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

Zmiana w art. 31 w ust. 3 ustawy o działach administracji rządowej wynika z faktu, że po wprowadzeniu zmian w tej ustawie minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego nie będzie sprawował nadzoru nad Prezesem Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Projektowana ustawa nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych, określonej w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), gdyż nie zawiera przepisów technicznych.

 


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

 

1.      Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja

Zakres regulacji projektowanej ustawy dotyczy podmiotów podlegających ubezpieczeniu społecznemu rolników.

2.      Konsultacje społeczne

Projekt ustawy jest odpowiedzią na postulaty organizacji społeczno--zawodowych oraz związków zawodowych i samorządu rolniczego. Mimo napiętego terminu odnośnie do przygotowania projektu ustawy, został on skierowany do konsultacji społecznych z następującymi rolniczymi związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi:

1)    Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;

2)    Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”;

3)    Krajowa Rada Izb Rolniczych;

4)    Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;

5)    NSZZ RI „Solidarność”;

6)    Związek Zawodowy Centrum Narodowe Młodych Rolników;

7)    Federacja Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych;

8)    Rada Ubezpieczenia Społecznego Rolników;

9)    Związek Zawodowy Rolnictwa „Samoobrona”;

10)       Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”.

3.      Wpływ regulacji na budżet państwa

Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na budżet państwa, a w szczególności nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa. Dodatkowe zadania nałożone na Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wynikające z projektowanej ustawy będą realizowane w ramach dotychczasowych limitów środków i zatrudnienia.

4.      Wpływ na rynek pracy

Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na rynek pracy.

5.      Wpływ na konkurencyjność i przedsiębiorczość oraz rozwój przedsiębiorstw

Projektowana ustawa nie będzie miała bezpośredniego wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.

6.      Wpływ na sytuację i rozwój regionalny

Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów