Projekt
USTAWA
z dnia .............................. 2007r.
o zmianie ustawy o dokumentach paszportowych
Art. 1
W ustawie z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz.U. Nr 143, poz. 1027) art. 26 otrzymuje brzmienie:
„Art. 26. 1. Uprawnionymi do otrzymania paszportu dyplomatycznego są:
1) Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej;
2) Marszałek i Wicemarszałkowie Sejmu;
3) Marszałek i Wicemarszałkowie Senatu;
4) Prezes i Wiceprezesi Rady Ministrów;
5) Ministrowie, Sekretarze i Podsekretarze Stanu;
6) Prezes, Wiceprezes i sędziowie Trybunału Konstytucyjnego;
7) Pierwszy Prezes i Prezesi Sądu Najwyższego;
8) Prezes i wiceprezesi Naczelnego Sądu Administracyjnego;
9) Prezes i wiceprezesi Najwyższej Izby Kontroli;
10) Prezes Narodowego Banku Polskiego i wiceprezes Narodowego Banku Polskiego – pierwszy zastępca Prezesa Narodowego Banku Polskiego;
11) Rzecznik Praw Obywatelskich i zastępcy Rzecznika Praw Obywatelskich;
12) Przewodniczący i zastępca Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji;
13) Przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa;
14) posłowie i senatorowie;
15) posłowie do Parlamentu Europejskiego wybrani w Rzeczy-pospolitej Polskiej;
16) Szef Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
17) Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
18) Szef Kancelarii Sejmu;
19) Szef Kancelarii Senatu;
20) wojewodowie;
21) marszałkowie województw;
22) prezydenci miast wojewódzkich i miast powyżej 200 tys. mieszkańców.
2. Paszporty dyplomatyczne otrzymują także małżonkowie osób wymienionych w ust. 1 pkt 1 – 13 i 16 - 21, jeżeli towarzyszą im w podróży służbowej poza granicami kraju.”.
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Proponowana nowelizacja ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz.U. Nr 143, poz. 1027) ma na celu rozszerzenie katalogu osób uprawnionych do otrzymania paszportu dyplomatycznego.
Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 26 ust. 1 ustawy o dokumentach paszportowych osobami uprawnionymi do otrzymania paszportu dyplomatycznego są:
1) Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej;
2) Marszałek i Wicemarszałek Sejmu;
3) Marszałek i Wicemarszałek Senatu;
4) Prezes i Wiceprezes Rady Ministrów;
5) Ministrowie, Sekretarze i Podsekretarze Stanu;
6) posłowie i senatorowie;
7) posłowie do Parlamentu Europejskiego wybrani w Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozszerzenie katalogu osób, o których mowa w art. 26 w ust. 1 ustawy o dokumentach paszportowych, polega na dodaniu do listy uprawnionych Prezesa, Wiceprezesa i sędziów Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa i Prezesów Sądu Najwyższego, Prezesa i wiceprezesów Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa i wiceprezesów Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa NBP i wiceprezesa NBP – pierwszego zastępcy Prezesa NBP, Rzecznika Praw Obywatelskich i jego zastępców, Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i jego zastępcy, Przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa, Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Szefa Kancelarii Sejmu, Szefa Kancelarii Senatu, a także wojewodów, marszałków województw oraz prezydentów miast wojewódzkich i miast powyżej 200 tys. mieszkańców.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 Konstytucji RP ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej. Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały.
Należy stwierdzić, że ustawa z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych pogorszyła relacje miedzy władzą sądownicza a innymi władzami w zakresie uprawnień do otrzymania paszportu dyplomatycznego. Przepis art. 26 ust. 1 ustawy o dokumentach paszportowych w obowiązującym brzmieniu uprawnia do posiadania paszportu dyplomatycznego wyłącznie przedstawicieli władzy ustawodawczej i wykonawczej, natomiast pomija przedstawicieli władzy sądowniczej.
Ustawa o dokumentach paszportowych nie przewiduje również uprawnień do otrzymania paszportu dyplomatycznego dla organów konstytucyjnych pozostawionych poza schematem trójpodziału władz, a także dla najwyższych organów samorządu terytorialnego oraz przedstawiciela administracji rządowej w województwie.
Ponadto w katalogu zawartym w obowiązującym art. 26 ust. 1 nie uwzględnia się szefów urzędów obsługujących najwyższe organy państwowe.
W porównaniu do przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 kwietnia 1991 r. w sprawie określenia stanowisk i funkcji uprawniających do otrzymania paszportów dyplomatycznych oraz paszportów służbowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych, trybu ich przechowywania oraz zakresu czynności konsula w sprawach paszportowych (Dz.U. Nr 29, poz. 125, z późn. zm.), obowiązującego na gruncie uchylonej ustawy o paszportach z dnia 29 listopada 1990 r. (Dz.U z 1991 Nr 2, poz. 5, z późn. zm.), pozbawiono uprawnienia do paszportu dyplomatycznego m.in. Prezesa, Wiceprezesa i sędziów Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa i Prezesów Sądu Najwyższego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa NBP, Rzecznika Praw Obywatelskich i jego zastępców, Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Szefa Kancelarii Sejmu, Szefa Kancelarii Senatu, a także wojewodów oraz marszałków województw. Przedmiotowe rozporządzenie przewidywało również paszporty dyplomatyczne dla małżonków osób uprawnionych, jeżeli wyjazd miał charakter oficjalny.
Proponowana regulacja przywraca uprawnienia do otrzymania paszportu dyplomatycznego dla najwyższych przedstawicieli władzy sądowniczej, organów konstytucyjnych nie wchodzących w skład władzy ustawodawczej, wykonawczej ani sądowniczej, szefów urzędów obsługujących najwyższe organy państwa oraz dla marszałków województw i przedstawiciela Rady Ministrów w województwie.
Projekt przewiduje również przyznanie uprawnienia do posługiwania się paszportem dyplomatycznym zastępcom konstytucyjnych organów Państwa oraz prezydentom miast wojewódzkich i miast powyżej 200 tys. mieszkańców.
Zgodnie z projektem utrzymuje się uprawnienie do otrzymania paszportu dyplomatycznego dla tych małżonków osób uprawnionych, którzy mogą posługiwać się takim paszportem w dotychczas obowiązującym stanie prawnym. Ponadto paszportem dyplomatycznym będą mogli się posługiwać małżonkowie osób dodawanych do katalogu osób uprawnionych, jeżeli będą im towarzyszyć w podróży służbowej.
W opinii projektodawcy możliwość posługiwania się paszportem dyplomatycznym jest wyrazem ochrony dla osób zajmujących najwyższe stanowiska w systemie organów Państwa oraz ich małżonków. Znaczenie i charakter funkcji pełnionych przez osoby zajmujące wskazane powyżej stanowiska uzasadnia korzystanie przez nich z paszportu dyplomatycznego.
Postulat dotyczący objęcia władzy sądowniczej uprawnieniem do otrzymania paszportu dyplomatycznego zgłoszony został również w Informacji o działalności Sądu Najwyższego w roku 2006, składanej corocznie przez Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego Prezydentowi RP, Krajowej Radzie Sądownictwa oraz Sejmowi i Senatowi.
Wejście w życie przedmiotowego projektu pociągnie za sobą obciążenie budżetu Państwa, związane z kosztami wydawania dokumentów paszportowych.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.