Projekt

 

 

 

USTAWA

z dnia ......................... r.

 

o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych

 

 

Art. 1.

 

W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. Nr 93, poz. 897 oraz z 2005 r. Nr 53, poz. 469) wprowadza się następujące zmiany:

 

1) art. 2 otrzymuje brzmienie:

 

„Art. 2. Do działalności prowadzonej przez Agencję Rynku Rolnego, zwaną dalej "Agencją", w zakresie zadań określonych w przepisach wymienionych w załączniku nie stosuje się przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów oraz przepisów o zamówieniach publicznych, z wyłączeniem dysponowania przez Prezesa Agencji środkami Funduszu Promocji Mleczarstwa w zakresie celów określonych w art. 52 ust. 1 pkt 1), 2) i 6).”

 

2) art. 4-6 otrzymują brzmienie:

 

„Art. 4. 1. Warunkiem prowadzenia działalności w zakresie skupu mleka przez podmiot skupujący jest zatwierdzenie tego podmiotu, w drodze decyzji, przez Prezesa Agencji.

2. Prezes Agencji prowadzi rejestr zatwierdzonych podmiotów skupujących mleko, zwany dalej „rejestrem podmiotów”.

3. Wnioskodawca w celu uzyskania zatwierdzenia, o którym mowa w ust. 1, składa wniosek w terminie co najmniej 30 dni przed planowanym rozpoczęciem działalności.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, zawiera:

   1)   imię i nazwisko, numer identyfikacji podatkowej (NIP), numer ewidencyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (PESEL) lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, numer identyfikacji podatkowej (NIP), numer Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON), o ile został nadany, oraz siedzibę i adres podmiotu skupującego;

   2)   wskazanie województwa lub województw, na których obszarze podmiot skupujący będzie wykonywać działalność w zakresie skupu mleka;

   3)   nazwę systemu informatycznego, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, oraz nazwę producenta oprogramowania tego systemu;

   4)   wskazanie metod:

a)   pobierania próbek mleka do badania zawartości tłuszczu w mleku,

b)   badania zawartości tłuszczu w mleku;

   5)   weterynaryjny numer identyfikacyjny podmiotu skupującego;

   6)   numer rachunku bankowego podmiotu skupującego;

   7)   imiona i nazwiska osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu skupującego;

   8)   wskazanie miejsca przechowywania dokumentów związanych z ewidencją, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2.

5. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, składa się na formularzu opracowanym i udostępnianym przez Agencję.

6. Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, dołącza się:

   1)   zaświadczenie o wpisie do rejestru zakładów umieszczających na rynku produkty pochodzenia zwierzęcego, prowadzonego przez powiatowego lekarza weterynarii na podstawie przepisów o wymaganiach weterynaryjnych dla produktów pochodzenia zwierzęcego;

   2)   zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej albo odpis z Krajowego Rejestru Sądowego;

   3)   oświadczenie, w którym zobowiązuje się do wykonywania badania zawartości tłuszczu w mleku, uwzględnianej przy rozliczaniu indywidualnych ilości referencyjnych, w laboratorium, o którym mowa w art. 21 ust. 1;

   4)   oświadczenie, w którym zobowiązuje się do prowadzenia ewidencji oraz do przekazywania informacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2-6.

7. W terminie od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 3, do dnia wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, Agencja przeprowadza kontrolę wstępną wnioskodawcy mającą na celu stwierdzenie, że wnioskodawca:

   1)   dysponuje systemem informatycznym, zapewniającym prawidłowe prowadzenie ewidencji i przekazywanie informacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2-6, albo posiada dostęp do takiego systemu;

   2)   posiada pomieszczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których będą przechowywane dokumenty związane z ewidencją, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2;

   3)   posiada urządzenia zapewniające prawidłowe pomiary ilości i jakości mleka podczas załadunku oraz rozładunku.

8. Po spełnieniu przez wnioskodawcę wymagań określonych w ust. 3-6 oraz w ust. 7 pkt 1-3, Prezes Agencji wydaje decyzję, o której mowa w ust. 1, oraz nadaje podmiotowi skupującemu numer rejestracyjny.

Art. 5. Jeżeli wnioskodawca nie spełnił wymagań określonych w art. 4 ust. 3-6 lub ust. 7 pkt 1-3, Prezes Agencji odmawia w drodze decyzji, zatwierdzenia podmiotu skupującego.

Art. 6. Prezes Agencji cofa, w drodze decyzji, zatwierdzenie, jeżeli podmiot skupujący:

         1) przestał prowadzić działalność w zakresie skupu mleka;

         2)   przestał spełniać wymagania określone w art. 4 ust. 7 pkt 1-3;

         3)   nie uczestniczy w systemie badań zawartości tłuszczu w mleku w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 21 ust. 2;

         4)   trzykrotnie, w danym roku kwotowym, nie spełnił obowiązku, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 lub 4;

         5)   pomimo wezwania, o którym mowa w art. 10a ust. 1, nie przekazał informacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 5.”

 

3) po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu:

 

„Art. 6a. Prezes Agencji może przywrócić zatwierdzenie, w trybie i na zasadach określonych w art. 4 ustawy oraz art. 23 ust. 4 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1 załącznika.”

 

4) art. 7 otrzymuje brzmienie:

 

Art. 7. Od decyzji, o których mowa w art. 4-6, przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw rynków rolnych.”

 

5) w art. 15

a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5. Producent, który otrzymał indywidualną ilość referencyjną dostaw z krajowej rezerwy, w okresie dwóch lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, nie może dokonać zbycia oraz oddać w używanie części lub całości indywidualnej ilości referencyjnej dostaw.”

 

b) po ust. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

„6. Producent, który otrzymał indywidualną ilość referencyjną sprzedaży bezpośredniej z krajowej rezerwy, w okresie dwóch lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, nie może dokonać zbycia oraz oddać w używanie części lub całości indywidualnej ilości referencyjnej sprzedaży bezpośredniej.”

 

6) w art. 22:

 

a) ust. 4-5 otrzymują brzmienie:

„4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 składa się od dnia 1 sierpnia do ostatniego dnia lutego danego roku kwotowego na formularzu opracowanym i udostępnianym przez Agencję.

5. Umowa, o której mowa w ust. 1, może zostać zawarta między producentami posiadającymi gospodarstwa na terenie tego samego oddziału terenowego Agencji.”

 

b) ust. 13 otrzymuje brzmienie:

„13. Zbywca prawa do indywidualnej ilości referencyjnej dostaw lub jej części nie może otrzymać indywidualnej ilości referencyjnej z krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców hurtowych przed upływem 5 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w ust. 2.”

 

7) po ust. 13 dodaje się ust. 13a w brzmieniu:

„13a. Zbywca prawa do indywidualnej ilości referencyjnej sprzedaży bezpośredniej lub jej części nie może otrzymać indywidualnej ilości referencyjnej z krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców bezpośrednich przed upływem 5 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w ust. 2.”

 

8) w art. 22a ust. 3-4 otrzymują brzmienie:

 

„3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera informacje określone w art. 22 ust. 3 oraz jest składany od dnia 1 sierpnia do dnia 31 stycznia danego roku kwotowego na formularzu opracowanym i udostępnianym przez Agencję.

4. Umowa, o której mowa w ust. 1, może zostać zawarta na dany rok kwotowy między producentami posiadającymi gospodarstwa na terenie tego samego oddziału terenowego Agencji.”

 

9) w art. 23 w ust. 2:

 

a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) producent, który otrzymał indywidualną ilość referencyjną dostaw z krajowej rezerwy, zawarł umowę zbycia lub oddania w używanie indywidualnej ilości referencyjnej dostaw lub jej części przed upływem dwóch lat od dnia wydania decyzji o przyznaniu mu indywidualnej ilości referencyjnej z krajowej rezerwy lub”

 

b) po pkt 2 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

„3) producent, który otrzymał indywidualną ilość referencyjną sprzedaży bezpośredniej z krajowej rezerwy, zawarł umowę zbycia lub oddania w używanie indywidualnej ilości referencyjnej sprzedaży bezpośredniej lub jej części przed upływem dwóch lat od dnia wydania decyzji o przyznaniu mu indywidualnej ilości referencyjnej z krajowej rezerwy”

 

10) w art. 24:

 

a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, składa się od dnia 1 sierpnia do dnia 31 grudnia danego roku kwotowego.”

 

b) uchyla się ust. 6a

 

 

11) w art. 33 po ust. 4 dodaje się ust. 5-7 w brzmieniu:

 

„5. W przypadku gdy dostawca hurtowy, który wnosił zaliczki na poczet opłaty, zwiększył przysługującą mu indywidualną ilość referencyjną w trakcie trwania roku kwotowego i ilość mleka wprowadzonego do obrotu nie przekracza indywidualnej ilości referencyjnej przysługującej na dany dzień roku zadeklarowanej w celu dostarczenia podmiotowi skupującemu, podmiot skupujący zaprzestaje obliczania zaliczek i potrącania ich przy zapłacie za mleko dostarczone przez dostawcę hurtowego.

6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, dyrektor oddziału terenowego Agencji właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę dostawcy hurtowego, na jego wniosek składany na formularzu opracowanym i udostępnianym przez Agencję, dokonuje w drodze decyzji, zwrotu zaliczek wraz z odsetkami.

7. Po uprawomocnieniu się decyzji, o której mowa w ust. 6, kwotę z tytułu pobranych zaliczek:

1) dyrektor oddziału terenowego Agencji właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę dostawcy hurtowego przekazuje na rachunek bankowy podmiotu skupującego

2) podmiot skupujący niezwłocznie zwraca dostawcy hurtowemu.”

 

12) w art. 36:

 

a) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

„2. Dyrektorzy oddziałów terenowych Agencji, o których mowa w art. 1, do dnia 15 sierpnia określają w drodze decyzji, wysokość należnych opłat łącznie z dopłatami albo zwrotami zaliczek.

3. Na podstawie decyzji, o której mowa w ust. 2, dostawca hurtowy:

   1)   otrzymuje zwrot wpłaconych zaliczek wraz z odsetkami, jeżeli krajowa ilość referencyjna nie została przekroczona;

   2)   otrzymuje zwrot części wpłaconych zaliczek wraz odsetkami, jeżeli należna opłata jest niższa od sumy wpłaconych zaliczek;

   3)   jest obowiązany do wniesienia podmiotowi skupującemu, do dnia 31 sierpnia, dopłaty stanowiącej różnicę między wysokością należnej opłaty a sumą wpłaconych zaliczek i odsetek.

 

b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5. Podmiot skupujący w imieniu dostawców hurtowych jest obowiązany wnieść zbiorcze dopłaty na rachunki bankowe oddziałów terenowych Agencji, właściwych ze względu na miejsca zamieszkania lub siedzib dostawców hurtowych w terminie do dnia 31 sierpnia.”

 

c) po ust. 6 dodaje się ust. 7 i 8 w brzmieniu:

„7. Wysokości zbiorczych dopłat, o których mowa w ust. 5, określają w drodze decyzji dyrektorzy oddziałów terenowych Agencji właściwi ze względu na miejsca zamieszkania lub siedzib dostawców hurtowych.

8. Decyzje, o których mowa w ust. 2 i 7 podlegają natychmiastowemu wykonaniu.”

 

13) w art. 40 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

 

„1. W sprawach nieuregulowanych w ustawie do opłat, dopłat i zaliczek na poczet opłaty stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.), z wyłączeniem przepisów dotyczących umarzania należności, odraczania płatności oraz rozkładania płatności na raty.”

 

14) art. 46 otrzymuje brzmienie:

 

„Art. 46. Poza dopłatami, o których mowa w art. 42 pkt 2 lit. g, pochodzącymi ze środków Unii Europejskiej, na spożycie mleka i przetworów mlecznych w przedszkolach i szkołach, z wyłączeniem szkół wyższych, przeznacza się środki finansowe pochodzące z Funduszu Promocji Mleczarstwa, przewidziane w planie finansowym tego Funduszu.”

 

15) Rozdział 4 otrzymuje następujące brzmienie:

 

„Rozdział 4 Kontrole i czynności sprawdzające

Art. 49. Do przeprowadzania przez Agencję kontroli wstępnej, o której mowa w art. 4 ust. 7, oraz czynności sprawdzających dostawców hurtowych, dostawców bezpośrednich, podmiotów skupujących, podmiotów wymienionych w art. 42b i art. 43 w zakresie wykonywania przez te podmioty obowiązków związanych z kwotowaniem produkcji mleka, zakupem interwencyjnym i sprzedażą interwencyjną, dopłatami do przechowywania, przetwórstwa i konsumpcji przetworów mlecznych oraz wykorzystywaniem kazeiny i kazeinianów do produkcji serów, w ramach realizacji zadań określonych ustawą, stosuje się odpowiednio przepisy art. 20 i art. 21 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych.”

 

16) w art. 50:

 

a)      po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

„1a. Do zadań Komisji należy

                1)     reprezentowanie interesów producentów, podmiotów skupujących i zakładów przetwórczych wobec ministra właściwego do spraw rynków rolnych lub innych organów administracji rządowej oraz Prezesa Agencji,

                2)     coroczne ustalanie planu finansowego Funduszu.”

 

b)      ust. 7 otrzymuje brzmienie:

„7. Z tytułu wykonywania obowiązków wynikających z członkostwa w Komisji, członkom Komisji przysługuje ryczałt za udział w posiedzeniu wypłacany ze środków Funduszu Promocji Mleczarstwa w wysokości 0,15 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za czwarty kwartał roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.”

 

c)      po ust. 7 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

„8. Agencja ponosi koszty obsługi techniczno-biurowej oraz obsługi prawnej dotyczącej Funduszu Promocji Mleczarstwa.”

 

17) art. 51 otrzymuje brzmienie:

 

„Art. 51. 1. Minister właściwy do spraw rynków rolnych, po zasięgnięciu opinii Komisji, mając na względzie racjonalne gospodarowanie środkami Funduszu oraz zbieżność wydatkowania środków Funduszu z jego celami, ustala w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Promocji Mleczarstwa, w których w szczególności określi rodzaje kosztów kwalifikowanych podlegających refundacji z Funduszu, procentowy poziom tej refundacji oraz warunki, jakie mają spełniać podmioty ubiegające się o dofinansowanie ze środków Funduszu.

2. Plan finansowy, o którym mowa w art. 50 ust. 1a pkt 2 podlega zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw rynków rolnych.

3. W przypadku, gdy Komisja nie ustali planu finansowego Funduszu na kolejny rok, w terminie do 15 grudnia roku bieżącego, zostanie on ustalony przez ministra właściwego do spraw rynków rolnych.

4. Minister właściwy do spraw rynków rolnych ogłasza w formie obwieszczenia w wydawanym przez siebie Dzienniku Urzędowym plan finansowy, o którym mowa w ust. 2 i 3.

5. Prezes Agencji ustala tryby postępowania w zakresie udzielania dofinansowania ze środków Funduszu na cele określone w art. 52 ust. 1.”

 

18) w art. 52:

 

a)      ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Celem Funduszu Promocji Mleczarstwa jest wsparcie:

1)      działań mających na celu wzrost spożycia mleka lub przetworów mlecznych, w szczególności przez dzieci i młodzież;

2)      organizacji akcji promocyjnych i informacyjnych dotyczących mleka lub przetworów mlecznych w kraju i za granicą;

3)      organizacji wystaw i targów albo udziału w wystawach i targach związanych z hodowlą bydła mlecznego, produkcją lub przetwórstwem mleka w kraju i za granicą;

4)      prac badawczo-rozwojowych mających na celu poprawę jakości przetworów mlecznych oraz wzrost ich spożycia;

5)      działalności krajowych mleczarskich organizacji branżowych biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych, międzyrządowych i unijnych zajmujących się problemami mleczarstwa;

6)      szkoleń dostawców oraz podmiotów skupujących;

7)      oceny wartości użytkowej bydła typu użytkowego mlecznego i mięsno-mlecznego.”

 

b)      po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

„2a. Podmioty, o których mowa w ust. 2 obowiązane są zarejestrować się w Centralnym rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Agencję zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych.”

 

c)      ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5. W przypadku podmiotów skupujących, które dokonują wpłat na Fundusz Promocji Mleczarstwa, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.”

 

d)      ust. 8 otrzymuje brzmienie:

„8. Środkami Funduszu Promocji Mleczarstwa, gromadzonymi na wyodrębnionym rachunku Agencji, dysponuje Prezes Agencji zgodnie ze szczegółowymi zasadami gospodarki finansowej Funduszu, o których mowa w art. 51 ust. 1 oraz w zakresie określanym corocznie w planie finansowym tego Funduszu.”

 

19) w art. 54:

 

a) w ust. 1:

 

i) pkt 1 zostaje uchylony

 

ii) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2)     wykonuje działalność, o której mowa w art. 4 ust. 1, i nie złożył wniosku o zatwierdzenie podmiotu skupującego, podlega karze pieniężnej w wysokości stanowiącej iloczyn wyrażonej w kilogramach 0,06 ilości mleka skupionego w okresie wykonywania tej działalności oraz wysokości opłaty, o której mowa w art. 33 ust. 1, obowiązującej w tym okresie.”

 

iii) po pkt 7 dodaje się pkt 8 - 12 w brzmieniu:

„8) w dokumencie identyfikującym dostawę wykazuje ilość mleka inną niż ilość mleka ustaloną przy rozładunku w podmiocie skupującym, podlega karze pieniężnej w wysokości stanowiącej iloczyn opłaty, której mowa w art. 33 ust. 1, obowiązującej w dniu wydania decyzji o wymierzeniu kary pieniężnej i różnicy wyrażonej w kilogramach ilości mleka określonej w dokumencie identyfikującym dostawę i ilości mleka ustalonej przy rozładunku;

9) uchyla się, utrudnia lub uniemożliwia przeprowadzenie kontroli w zakresie określonym w ustawie oraz w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 1 załącznika, podlega karze pieniężnej do wysokości nieprzekraczającej trzydziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;

10) nie spełnił obowiązku, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, podlega karze pieniężnej do wysokości, o której mowa w pkt 9;

11) nie wykonuje obowiązków lub narusza wymagania określone w art. 24 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1 załącznika, podlega karze pieniężnej do wysokości, o której mowa w pkt 9;

12) w ramach międzylaboratoryjnych badań porównawczych w dwóch kolejnych badaniach zawartości tłuszczu w mleku uzyskał wyniki przekraczające dopuszczalne odchylenia określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 21 ust. 2, podlega karze pieniężnej do wysokości, o której mowa w pkt 9.”

 

b) po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

„3. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, wysokość kar pieniężnych za naruszenia, o których mowa w ust. 1 pkt 9-12, zróżnicowane w zależności od ich rodzaju oraz szkodliwości czynu, mając na względzie zapewnienie prawidłowego funkcjonowania mechanizmu kwotowania produkcji mleka.”

 

Art. 2.

 

1.      W roku kwotowym 2006/2007 indywidualne ilości referencyjne z krajowej rezerwy zostaną przyznane w pierwszej kolejności producentom, którzy w roku kwotowym 2005/2006 spełnili warunki określone w art. 16 ustawy, o której mowa w art. 1, ale nie otrzymali indywidualnych ilości referencyjnych z krajowej rezerwy i złożyli wnioski o przyznanie indywidualnych ilości referencyjnych z krajowej rezerwy w terminie do dnia 31 maja 2006 roku.

2.      Wnioski, o których mowa w ust. 1 rozpatrywane będą w trybie i na zasadach określonych w art. 15 i 16 ustawy, o której mowa w art. 1, z tym że podstawą przyznania indywidualnych ilości referencyjnych z krajowej rezerwy będzie zwiększenie sprzedaży mleka w roku kwotowym 2005/2006 w stosunku do indywidualnych ilości referencyjnych stanowiących ich własność w dniu 31 marca 2005 r. oraz udokumentowanie tego zwiększenia fakturami lub innymi dokumentami potwierdzającymi sprzedaż mleka za okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy roku kwotowego 2005/2006.

3.      W przypadku, gdy suma indywidualnych ilości referencyjnych wyliczonych na podstawie wniosków, o których mowa w ust. 1, jest większa od różnicy pomiędzy wysokością krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców hurtowych określonej w roku kwotowym 2006/2007 w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 17 ustawy, o której mowa w art. 1, a wysokością części tej rezerwy przeznaczonej na cele, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy, o której mowa w art. 1, minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, współczynnik przydziału indywidualnych ilości referencyjnych z krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców hurtowych.

4.      W przypadku, o którym mowa w ust. 3, wysokości przyznawanych indywidualnych ilości referencyjnych zostaną ustalone przy zastosowaniu współczynnika przydziału.

Art. 3.

 

1.      Do postępowań w sprawach wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy, prowadzonych na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe.

 

Art. 4.

 

Szczegółowe zasady gospodarowania Funduszem Promocji Mleczarstwa oraz plan finansowy ustalone przez Komisję Porozumiewawczą do Spraw Mleka i Przetworów Mlecznych na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 2) ustawy, o której mowa w art. 1, tracą moc w ciągu 30 dni od daty wejścia w życie niniejszej ustawy.”

 

 

Art. 5.

 

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 marca 2006 r., z wyjątkiem art. 33 ust. 5-7 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.

 

 


Uzasadnienie

 

Proponowane zmiany w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. Nr 93, poz. 897, z późn. zm.) podyktowane są koniecznością dostosowania przepisów do aktualnej sytuacji na rynku mleka i jego przetworów. Istnieje kilka obszarów, w zakresie których zasadnym byłoby wprowadzenie zmian.

Mając na uwadze zagrożenie przekroczenia krajowej ilości referencyjnej dostaw w roku kwotowym 2005/2006 oraz fakt rozdysponowania przez Agencję Rynku Rolnego krajowej rezerwy krajowej ilości referencyjnej dostaw w miesiącu listopadzie, uzasadnionym jest ustalenie preferencji w zakresie możliwości ubiegania się o IIR z krajowej rezerwy w roku kwotowym 2006/2007, przez producentów, którzy nie otrzymali dodatkowych ilości w związku z faktem rozdysponowania krajowej rezerwy. Proponowane przepisy umożliwią przyznanie IIR w pierwszej kolejności producentom, którzy w roku kwotowym 2005/2006 spełnili warunki przydziału IIR z krajowej rezerwy, ale ich nie otrzymali.

Ponadto w projekcie zaproponowano wprowadzenie ostatecznego terminu złożenia wniosku o zatwierdzenie umowy zbycia oraz umowy oddania w używanie. Doświadczenia ubiegłego roku kwotowego pokazały, iż o ile umowy zawierane były w terminie, wnioski składano ze znacznym opóźnieniem, co z kolei opóźniało możliwość korzystania z nabytych praw do IIR na podstawie ww. umów.

Jednocześnie mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż do 31 lipca danego roku kwotowego Agencja Rynku Rolnego dokonuje rozliczenia ubiegłego roku kwotowego oraz określa ilości IIR przysługujące producentom w nowym roku kwotowym, wprowadza się przepisy umożliwiające producentom składanie wniosków o zatwierdzenie umowy zbycia, oddania w używanie oraz zatwierdzenie konwersji IIR dopiero po zamknięciu roku kwotowego, czyli od dnia 1 sierpnia. Zmiana ta podyktowana jest koniecznością usunięcia sprzeczności pomiędzy przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego określającymi termin załatwienia sprawy a przepisami ustawy o organizacji rynku mleka regulującymi kwestie zamknięcia roku kwotowego. W chwili obecnej złożenie wniosku przed 1 sierpnia jest bezcelowe, gdyż jego rozpatrzenie nie jest możliwe, w związku z koniecznością rozliczenia poprzedniego roku kwotowego.

               Wprowadzenie sankcji w postaci kar administracyjnych jest związane z pełną implementacją prawa wspólnotowego i możliwością egzekwowania wywiązywania się przez podmioty uczestniczące w mechanizmie kwotowania produkcji mleka z obowiązków określonych w rozporządzeniach UE.

W obecnym stanie prawnym przepisy UE nakładają liczne obowiązki na dostawców i podmioty skupujące oraz zobowiązują państwo członkowskie do prowadzenia kontroli w zakresie realizacji tych obowiązków. Kontrole mają na celu wyeliminowanie wszelkich nieprawidłowości, co jest możliwe jedynie poprzez wprowadzenie konsekwencji wobec podmiotów dopuszczających się naruszeń prawa.

Przepisy obecnie obowiązującej ustawy nie dają możliwości zwrotu zaliczek w trakcie trwania roku kwotowego. W przypadku, gdy od producenta zostaje pobrana zaliczka za przekroczenie posiadanej IIR, a następnie zwiększa on swoją IIR, w związku z uzyskaniem dodatkowej IIR z krajowej rezerwy, bądź w drodze zakupu czy darowizny, zaliczki powinny zostać producentowi zwrócone. W projekcie wprowadza się przepis, w oparciu o który Agencja Rynku Rolnego będzie mogła dokonywać zwrotów pobranych zaliczek w trakcie trwania roku kwotowego. Jednocześnie w związku z faktem, iż ARR administruje mechanizmem wykorzystując system informatyczny, niezbędnym jest umożliwienie Agencji wprowadzenia tej zmiany w systemie. Z uwagi na fakt, iż kwestia dotyczy operacji finansowych, zmiana taka wymaga opracowania przez Agencję zarówno odpowiednich procedur finansowo-księgowych jak i stosownych modyfikacji systemu informatycznego. Dlatego proponuje się, aby przepis dotyczący zwrotu zaliczek w trakcie trwania roku kwotowego wszedł z dniem 1 stycznia 2007 r.

W projekcie uregulowano także kontrowersyjną dotychczas kwestię odsetek od pobranych zaliczek. Zaliczki znajdują się na oprocentowanym rachunku bankowym Agencji, w związku z czym powinny być zwracane producentom wraz z odsetkami o czym przesądzają zaproponowane przepisy.

            Zmieniono również przepisy dotyczące egzekucji należnych dopłat z tytułu przekroczenia indywidualnych ilości referencyjnych. W obecnym kształcie ustawa przewiduje prowadzenie egzekucji z tytułu należnej opłaty bądź dopłaty w stosunku do dostawców hurtowych. Biorąc pod uwagę, iż nieuiszczenie opłaty za przekroczenie IIR nie eliminuje konieczności wpłaty 99% należnej kwoty, Europejskiemu Funduszowi Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) przez kraj członkowski, powyższe mogłoby skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi dla kraju. Dlatego też proponuje się prowadzenie egzekucji w stosunku do podmiotu skupującego. Należy podkreślić, iż obowiązek pobrania należnej opłaty od producentów mleka przez podmiot skupujący i wpłacenia jej na rachunek bankowy instytucji administrującej systemem kwot mlecznych bezpośrednio wynika z przepisu art. 11 ust. 1 Rozporządzenia Rady (WE) NR 1788/2003 ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych. Dodatkowo konstrukcja taka skłoni podmioty skupujące do bieżącej współpracy z dostawcami w zakresie ilości skupowanego mleka.

            Ponadto w projekcie przeredagowano przepisy dotyczące warunków prowadzenia działalności w zakresie skupu mleka. Zmiany te wynikają z konieczności dostosowania przepisów krajowych do prawodawstwa unijnego. Zgodnie z przepisami rozporządzenia 595/2004 warunkiem prowadzenia działalności w zakresie skupu mleka jest zatwierdzenie przez właściwą władzę. Sam wpis do rejestru ma charakter czynności materialno-technicznej.

            Wprowadza się również zmianę w zakresie regulacji dotyczącej zakazu zbywania i oddawania w używanie IIR po uprzednim otrzymaniu IIR z krajowej rezerwy. W obecnym kształcie ustawy przepis regulujący tą kwestię nie jest jednoznaczny i budzi szereg wątpliwości. Indywidualne ilości referencyjne dostaw i sprzedaży bezpośredniej są, zgodnie z ustawodawstwem unijnym, traktowane rozdzielnie. Analogiczne zmiany wprowadzono w przepisach dotyczących możliwości ubiegania się o IIR z krajowej rezerwy po uprzednim dokonaniu zbycia IIR.

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. nr 93. poz. 897 z późn. zm.), która aktualnie określa zasady gospodarowania środkami Funduszu Promocji Mleczarstwa, pomimo kilkukrotnej nowelizacji zawartych w niej zapisów w dalszym ciągu zawiera niejasne lub niejednoznaczne przepisy, których stosowanie w praktyce budzi szereg wątpliwości.

W projekcie wprowadza się przepis jednoznacznie określający na podstawie jakich przepisów prowadzone są postępowania w przedmiocie wpłat na FPM.

Ponadto wprowadza się obowiązek rejestracji wszystkich podmiotów korzystających ze środków funduszu w Centralnym Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez Agencję. Zmiana ta jest podyktowana faktem, iż w przypadku podmiotów, które regularnie korzystają ze środków Funduszu Promocji Mleczarstwa każdorazowe składanie dokumentów identyfikujących podmiot jest dość dużą uciążliwością. Znacznym ułatwieniem byłoby złożenie ww. dokumentów jeden raz w ramach rejestracji w Centralnym Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez ARR a następnie podawanie we wnioskach wyłącznie numeru rejestracyjnego.

Wprowadza się zmianę w zakresie celów Funduszu poprzez dodanie celu polegającego na możliwości dofinansowania oceny wartości użytkowej bydła typu użytkowego mlecznego i mięsno – mlecznego.

Ocena wartości użytkowej bydła mlecznego i mięsno-mlecznego prowadzona jest zgodnie z ustawą z dnia 20 sierpnia 1997r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2002r., Nr 207, poz. 1762 z późn. zm.). Prowadzenie oceny zapewnia zebranie wiarygodnych, także na rynku międzynarodowym, danych dotyczących użytkowości i pochodzenia zwierząt, co pozwala polskim hodowcom na analizę porównawczą w dziedzinie hodowli bydła mlecznego z hodowcami z innych krajów UE. Wyniki oceny stanowią podstawę dla hodowców do prowadzenia prac hodowlanych i selekcyjnych w stadach bydła mlecznego i mięsno-mlecznego. Przeprowadzenie oceny zapewnia comiesięczne wyniki dotyczące wydajności mlecznej i zdrowotności posiadanych krów dojnych – co pozwala rolnikom-hodowcom na optymalizację prowadzonej działalności gospodarczej. W 2004r. ponad 80% polskich krów nie było objętych systemem oceny użytkowości (dla porównania: Francja – 30% poza systemem, Holandia – 15% poza systemem, Niemcy – 19% poza systemem, Dania – 8% poza systemem). Tymczasem o przydatności takiej oceny świadczy fakt, iż w 2004r. 17,69% polskich krów mlecznych objętych oceną użytkowości zapewniło 39,48% całego skupionego mleka.

Z uwagi na powyższe, mając na względzie polepszenie struktury polskiego mleczarstwa oraz szeroko rozumianą pomoc temu sektorowi, niezbędnym jest umieszczenie w celach Funduszu Promocji Mleczarstwa zapisu umożliwiającego wsparcie procesu oceny wartości użytkowej bydła mlecznego i mięsno-mlecznego ze środków Funduszu.

Do niektórych celów, (wsparcie prac badawczo-rozwojowych, wsparcie działalności krajowych organizacji branżowych) ze względu na ich charakter nie jest możliwe stosowanie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Stąd też konieczność modyfikacji zapisów art. 2, tak, aby odpowiadały one stanowi faktycznemu.

W związku z dodaniem nowego celu Funduszu Promocji Mleczarstwa, jakim jest wsparcie badań użytkowości mlecznej oraz w wyniku zmiany „Szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu” i uchwalenia nowego planu finansowego, a co za tym idzie z koniecznością ich jak najszybszego wejścia w życie - celowym wydaje się zamieszczenie w przepisach przejściowych i końcowych normy temporalnej jednoznacznie wskazującej na utratę mocy dotychczasowych Szczegółowych zasad oraz planu finansowego.

 W przedmiotowym projekcie wprowadza się upoważnienie dla ministra właściwego do spraw rynków rolnych w zakresie ustalenia szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu. Określenie tych zasad w akcie powszechnie obowiązującym zapewni jawność i przejrzystość gospodarowania środkami funduszu. Minister wydając przedmiotowe rozporządzenie bierze pod uwagę racjonalne gospodarowanie środkami Funduszu oraz zbieżność wydatkowania środków Funduszu z jego celami. W rozporządzeniu zostaną określone w szczególności rodzaje kosztów kwalifikowanych podlegających refundacji z Funduszu, procentowy poziom tej refundacji oraz warunki, jakie mają spełniać podmioty ubiegające się o dofinansowanie ze środków Funduszu.

Przewiduje się również wydanie przez ministra właściwego do spraw rynków rolnych rozporządzenia określającego wysokość kar administracyjnych w przypadkach naruszenia przepisów dotyczących regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych. Założeniem jest aby maksymalne kary nie przekroczyły trzydziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

               Przedmiotowy projekt ustawy był konsultowany z Krajową Radą Izb Rolniczych, która nie zgłosiła zastrzeżeń do zawartych w nim rozwiązań.

               Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Projekt ustawy nie powoduje ujemnych skutków dla budżetu państwa i  budżetów jednostek samorządu terytorialnego.