Projekt

 

 

 

Ustawa

z dnia ................... 2005r.

 

o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych.

 

 

Art. 1.

 

W ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2001 r. Nr 87, poz. 960, Nr 110, poz. 1189, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 78, poz. 716, z 2003 r. Nr 128, poz. 1176, Nr 120, poz. 1190, z 2004 r. Nr 93, poz. 887 oraz z 2005 r. Nr 62, poz. 550 i Nr 94, poz. 788) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 37 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„4. Na adres miejsca zameldowania, o którym mowa w ust. 1 pkt. 3 składają się:

 nazwa miejscowości, nazwa ulicy, numer domu i numer mieszkania.

W miejscowościach, w których nie ma ulic podaje się nazwę miejscowości, numer domu i numer mieszkania.”;

2) w art. 40 pkt. 1 otrzymuje brzmienie:

„1) zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym z wyłączeniem zmian kodu pocztowego.";

3) w art. 40 dodaje się  pkt. 4 w brzmieniu.

„4) Dowody osobiste  wydane przed wejściem w życie niniejszej ustawy zachowują swoją ważność do upływu  terminu ważności, na jaki zostały wydane." .

 

Art. 2.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

 


 

 

UZASADNIENIE

 

Nowelizowana ustawa o ewidencji ludności  i dowodach osobistych  w art. 37 ust. 1 pkt. 3 określa, że w dowodzie osobistym  zamieszcza się adres zameldowania  na pobyt stały, a w razie jego  braku - zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad dwa miesiące, danych o adresie nie zamieszcza się.  Ustawa w art. 37 nie precyzuje  danych, jakie pod pojęciem  "adres zameldowania" winny  być ujawnione.  Wnioskodawcy  proponują by katalog informacji zawęzić  do: nazwy miejscowości, nazwy ulicy, numeru domu, numeru mieszkania, pomijając  inne dane, jak: nazwa poczty i oznaczenia kodowego tej poczty.

 

Dla miejscowości, w których  nie ma wyodrębnionych  ulic, wnioskodawcy  proponują uznać za spełniony  wymóg ustawowy  przy zamieszczeniu w dowodzie osobistym nazwy miejscowości oraz numeru  domu i ewentualnie numeru mieszkania, jeśli w domu tym są wyodrębnione mieszkania.

 

W praktyce  obywatele  posługują się dwoma rodzajami  dowodów osobistych. Nadal jest jeszcze  kilka milionów  "starych"  dowodów osobistych  w formie książeczek, wydanych po 1980 roku.  W tychże , obok innych danych, rejestrowany  jest adres zameldowania, w ramach którego  podawano  miejscowość, nazwę ulicy, numer  mieszkania (lokalu). W   nowych dowodach osobistych  ewidencjonowany  jest również kod pocztowy.

 

Ustawa  o ewidencji ludności  w sposób jednoznaczny  nie nakazuje wpisu kodu pocztowego do dowodu osobistego, a tym samym konieczności  wymiany  dowodu osobistego po zmianie kodu pocztowego, administracja  ten wymóg  podtrzymuje, powołując się na art. 9b ustawy, rezygnując jednocześnie z wpisu w dowodach osobistych nazwy województwa, mimo że obowiązek taki wynikałby z art. 9b ustawy .

 

Takich wymogów  nie stawiają między innymi przepisy prawa wyborczego, w tym  ustawy i akty wykonawcze  do ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu i Senatu, Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego, a także Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw. Takich wymogów  nie stawiają również ustawa  o referendum, oraz ustawa o wykonywaniu inicjatywy obywatelskiej.

 

Jedynie w kwestiach  dowodów osobistych kodowe oznaczenie pocztowe, pomocniczy instrument  dla ułatwiania  organizacji pracy  na poczcie przy sortowaniu przesyłek na poszczególne trasy między pocztami i w obrębie  działania jednej poczty, podniesiono do rangi dodatkowego identyfikatora  obywatelskiego.

 

Praktycznie to nie władze państwowe i rzeczywiste potrzeby decydują o liczbie wymienianych  dowodów osobistych i wydatkach ponoszonych na ten cel. W dużej mierze decydują o tym władze Poczty Polskiej, które decydują o liczbie i rozmieszczeniu  placówek  pocztowych.

 

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w latach 1996- 2004 z mapy  Polski  zniknęło 881 placówek pocztowych, w tym  630 na wsi i 251 w miastach. W tym samym czasie na terenie miast powstało 928 innych placówek pocztowych. Łącznie  w latach 1996 -2004  dokonano  1809 zmian w sieci placówek pocztowych, to jest 21,66% ogólnej liczby  placówek pocztowych (8350) w kraju.

 

21,66% ogółu pełnoletniej ludności  kraju  to ponad 6 milionów 548 tysięcy osób, które z powodu zmiany kodu pocztowego  według  administracji  winny zmienić dowody osobiste (jako 100%  przyjęto liczbę   30.229.031 osób - uprawnionych do udziału  w wyborach do Sejmu i Senatu  w 2005 r.).

Tylko nieliczni dokonali tego, olbrzymia większość nawet nie wie, że takie  są wobec nich  oczekiwania administracji państwowej.

Nawet jeśli przyjmiemy, że  w około 50 %  liczby zobowiązanych  do wymiany dowodów osobistych, poza zmianą  kodu pocztowego  nałożyły się inne przesłanki (np.  upływ czasu, na jaki  został wydany dowód osobisty, jego zniszczenie itp.),   ponad 3 miliony  275 tysięcy osób  - to te, które wymiany  dowodów  osobistych  winny dokonać wyłącznie  z powodu zmiany kodów pocztowych.

 

Nie tylko z powodu likwidacji lub utworzenia placówki pocztowej następują zmiany  kodów pocztowych  i powstaje w związku z tym  dla pewnej grupy obywateli obowiązek wymiany dowodów osobistych. Kilkadziesiąt placówek  pocztowych, m.in. Nasielsk w województwie mazowieckim, Iłowo w województwie warmińsko-mazurskim, po zmianach w podziale administracyjnym  w 1999 roku  ma również zmienione kody pocztowe. Zatem  w tym okresie  nastąpiły zmiany  kodów pocztowych   w jeszcze większej liczbie  niż 21,66 % placówek pocztowych.

 

Wymiana  dowodów osobistych  powoduje  wydatki ze strony obywateli i budżetu Państwa. Rada Ministrów  rozporządzeniem  z dnia 14 września  2004 r.  odciążyła  obywateli, zwalniając  ich z opłat za wydanie  dowodu osobistego, o których mowa w art. 36a  ustawy  z powodu zmiany  kodu pocztowego. Przy  obecnej stawce jednostkowej  (30 zł za jeden dowód)  obciążenie  budżetu może sięgnąć kwoty 98 milionów  złotych.

 

Niezależnie  od tej opłaty  obywatel zmieniający  dowód osobisty  ponosi inne koszty.  Dwukrotne koszty  dojazdu do urzędu  w celu osobistego złożenia wniosku i odbioru  dowodu, wartość straconego czas, koszt zdjęć  do dowodu osobistego itp.  Gdy  obywatel  już odbierze  nowy dowód osobisty, z aktualnym kodem pocztowym, wpada w kolejne tryby  maszyny biurokratycznej.

Ciąży na nim obowiązek  odwiedzenia urzędu skarbowego w celu dokonania  stosownych zmian w jego  ewidencji (NIP 3).Natomiast  prowadzący  działalność gospodarczą  musi odwiedzić najbliższy urząd statystyczny,  by dokonać  stosownych zmian w ewidencji  REGON.

 

Wnioskodawcy  uważają, że każdorazowa wymiana  dowodu osobistego, wraz ze zmianą  kodu pocztowego, jest zbyt kosztownym  i mało efektywnym  luksusem, na który ani  Państwa ani obywateli nie jest stać, zwłaszcza, że tak pomyślany system  jest nadal dziurawy. Osoby  w dalszym ciągu  posługujące się  "starymi dowodami" w okresie ich ważności, w większości  posiadają wpisy  bez oznaczenia  kodu pocztowego, a bezdomni  są z przyczyn oczywistych z tego obowiązku zwolnieni.

 

Ustawa  tworzy  oszczędności budżetowe  na kwotę  oszacowaną na 98 milionów złotych, przynosi korzyści  dla  obywateli i nie jest  sprzeczna z prawem  Unii Europejskiej.

 

Niniejszy projekt ustawy  jest odpowiednikiem  przedłożonego w dniu 15 listopada 2004 roku do laski marszałkowskiej   projektu ustawy o tym samym tytule, oznaczonym w Sejmie IV kadencji numerem 3530. W związku z zakończoną IV kadencją Sejmu projekt nie został uchwalony, przeto przedkładamy go ponownie Sejmowi V Kadencji.

 

Do projektu ustawy zawartego w druku sejmowym nr 3530  w Sejmie IV kadencji  odniosło się Biuro Studiów i Ekspertyz  Kancelarii Sejmu, które 30 listopada 2004 r. wydało w tej sprawie dwie opinie:

 

1.       w sprawie zgodności  poselskiego  projektu ustawy  z prawem Unii Europejskiej, stwierdzając, że przedmiot projektu ustawy nie jest  objęty prawem Unii Europejskiej. Z tego  wynika, że ustawodawca krajowy może swobodnie  regulować te sprawy.

 

2.       Stwierdzenia - czy projekt ustawy o zmianie  ustawy  o ewidencji ludności i dowodach osobistych  jest projektem ustawy  wykonującym  prawo Unii Europejskiej.  W tej sprawie BSE  stwierdziło, że nie jest projektem  ustawy wykonującej  prawo Unii Europejskiej.

 

W sprawie  projektu ustawy  zawartego w druku sejmowym nr 3530 w IV kadencji  Sejmu zajął bardzo krytyczne stanowisko Rząd premiera Marka Belki ( pismo z dnia 22 marca 2005 r. znak DSP – 140 – 59 (3)/04 ), precyzując swoje zarzuty w 4 punktach i  uznając, że  projekt ten  nie zasługuje na poparcie.

 

Wnioskodawcy nie godzą się z  postawionymi zarzutami oraz ostateczną konkluzją Rządu Marka Belki w tej sprawie.

 

W stanowisku Rządu  sprecyzowano następujące zarzuty pod adresem ponawianego obecnie  projektu ustawy  z druku 3530:

 

1.      Definicja „adresu”  została zawarta w art. 9b  ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych i obejmuje  jako jeden  z elementów konstytutywnych – kod pocztowy. Ponieważ  pojęcie  „adresu miejsca zameldowania  na pobyt stały”  mieści w sobie  definicję „adresu  wynika z tego, że  wszelkie  elementy zawarte  w definicji „adresu”  powinny odnosić się  również  do pojęcia „adresu  miejsca  zameldowania  na pobyt stały.”

 

 W związku z powyższym (zdaniem Rządu premiera Marka Belki) nie ma potrzeby i nie należy  tworzyć dodatkowej definicji „adresu miejsca zameldowania na pobyt stały”, która by inaczej  definiowała pojęcie  „adresu”  niż robi to definicja zawarta w art. 9b.

 

Dla porządku wnioskodawcy przywołują brzmienie art. 9b,  który stanowi:

 

1.      Zameldowanie  na pobyt stały lub czasowy  następuje  pod oznaczonym adresem.

 

2.      Adres określa się przez podanie:

1)      w gminach, które uzyskały status miasta – nazwy miasta (dzielnicy), ulicy, numeru domu  i lokalu, nazwy województwa  oraz kodu pocztowego,

2)      w innych gminach – nazwy miejscowości, numeru domu i lokalu, nazwy gminy, nazwy województwa, kodu pocztowego oraz nazwy ulicy, jeśli w miejscowości  występuje podział na ulice.

 

W zarzucie  II  wymieniono  kilka  pozaadministracyjnych celów, które, zdaniem rządu  Marka Belki  miały służyć zawarciu kodu pocztowego  w dowodzie osobistym.  Podkreślano, „ że leży to w interesie samego obywatela, ze względu na usprawnienia w uzyskiwaniu  przez niego  wszelkiego  typu  świadczeń wynikających z łatwości  ustalenia  jego miejsca zamieszkania przez usługodawcę.”  Podkreślano również, „że kod pocztowy  zawarty  w dowodzie osobistym ma również znaczenie dla systemu  kontroli fiskalnej, wymiaru sprawiedliwości oraz szeroko  rozumianego  porządku  publicznego. Dalej  zaznaczono, iż brak zapisywania  kodu pocztowego w starych  dowodach osobistych /.../  był rekompensowany przez obligatoryjne  podawanie  nazwy województwa,  co w dużym stopniu  rozwiązywało  problem  wynikający  z mnogości  występowania  nazw  miejscowości  o tej samej nazwie. Ze względu  na miniaturyzację  dowodów osobistych  nazwa  województwa została z przyczyn pragmatycznych zastąpiona kodem pocztowym.”

Wnioskodawcy  zauważają, że Rząd Marka Belki był niekonsekwentny w tym zakresie, bowiem „zastępując nazwę województwa  kodem pocztowym” nie dokonano nowelizacji  ustawy, by wykreślić z art. 9b  ustawy wymóg wpisu nazwy  województwa w dowodach  osobistych.  To znaczy, że 20 milionów dowodów osobistych , o których się mówi  w IV punkcie stanowiska Rządu  Marka Belki, mimo że posiadają  oznaczenie kodowe, obarczone są innym błędem, gdyż mimo nadal istniejącego obowiązku  nie mają  wpisanej  nazwy województwa.

 

 Pozwala to sugerować, że Rząd Marka Belki  za trwalsze oznaczenie  uważał kod pocztowy i sieć placówek pocztowych w terenie  niż podział administracyjny kraju  i nazwę województwa. Dotychczasowe  doświadczenia  pokazują, że jednak zmiany w sieci placówek pocztowych są częstsze niż  jednostek wojewódzkiego podziału administracyjnego.

.

W zarzutach III i IV  Rząd Marka Belki  wskazywał na  ewentualne koszty  społeczne i budżetowe, które wiązałyby się z  wprowadzeniem w życie ustawy zawartej w projekcie   zawartym w druku  3530  IV kadencji Sejmu.  Wnioskodawcy  zobowiązani są odnieść się do postawionych tam zarzutów, bowiem  mogą one być podnoszone w odniesieniu do niniejszego projektu ustawy. 

 

Wnioskodawcy  proponują, by rozwiązania zawarte w art. 37 i 40 ustawy  rozpatrywać jako  lex specialis  w odniesieniu do art. 9b  ustawy o ewidencji  ludności i dowodach osobistych.

 

Dane wymienione w art. 9b do celów meldunkowych  można  uzyskać w inny  jak z  dowodu osobistego sposób, na przykład z oświadczenia  składanego przez meldującego się. Inna forma to ograniczenie potrzeb  ewidencyjnych do niezbędnego minimum, a w tym przypadku oznaczenie kodowe  jest zdaniem wnioskodawców  zbędne i wnoszą o uchwalenie  przedkładanego projektu ustawy.