Projekt
USTAWA
z dnia .......................... 2006 r.
o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
Art. 1
W ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001) w art. 8 ust. 9 otrzymuje brzmienie:
"9. Przyjmuje się, że z 1 ha przeliczeniowego uzyskuje się dochód miesięczny w wysokości 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie w drodze obwieszczenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 18 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r., Nr 94, poz. 431 z późn. zm.)."
Art. 2
W ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 35, poz. 305, Nr 64, poz. 593, Nr 192, poz. 1963) w art. 5 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
"8. W przypadku gdy rodzina lub osoba ucząca się utrzymuje się z gospodarstwa rolnego, przyjmuje się, że z 1 ha przeliczeniowego uzyskuje się dochód miesięczny w wysokości 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie w drodze obwieszczenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 18 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r., Nr 94, poz. 431 z późn. zm.)."
Art. 3
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
W obecnym stanie prawnym, dla różnych celów, ustalana jest inna wysokość dochodu rolniczego z 1 ha przeliczeniowego.
Rolnik, chcąc np. otrzymać kredyt bankowy, musi m.in. przedłożyć zaświadczenie o dochodowości, które wydaje urząd gminy. Ten, opierając się na corocznym obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych, jest zobowiązany podać, że aktualnie dochód z 1 ha przeliczeniowego wynosi 1086 zł. rocznie, czyli 90 zł 50 gr miesięcznie. Tymczasem w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ustawodawca przyjął, że z 1 ha przeliczeniowego uzyskuje się obecnie dochód miesięczny w kwocie 194 zł. Z kolei w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych podaje się dochód w wysokości 252 zł miesięcznie z 1 ha przeliczeniowego. Takie podwyższenie poprzeczki powoduje, że wiele ubogich rodzin rolniczych nie ma szans na otrzymanie jakichkolwiek świadczeń, czy wsparcia.
To "żonglowanie" wielkością dochodu rolniczego budzi uzasadniony sprzeciw potencjalnych beneficjentów. Słusznie wskazują oni na rażące naruszenie przez ustawodawcę Konstytucji RP, zwłaszcza na jej art. 2, mówiący o tym, że Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej i art. 32 podkreślający równość wszystkich wobec prawa, obowiązek równego traktowania wszystkich obywateli przez władze publiczne oraz to, że nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.
Konieczna jest zmiana obowiązujących przepisów. Dlatego proponuje się ujednolicić wielkość dochodu z 1 ha przeliczeniowego i stosować ją dla wszystkich celów, jakim ma służyć. Ponieważ najbardziej obiektywne i wiarygodne dane o tym dochodzie podaje się w corocznym obwieszczeniu Prezesa GUS, stąd wnioskodawcy proponują dokonanie zmiany treści ust. 9 w art. 8 ustawy o pomocy społecznej i ust. 8 w art. 5 ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Bardzo trudno dokładnie określić wielkość dodatkowych wydatków. W realiach roku 2005, przyjmując ujednolicony dochód z 1 ha przeliczeniowego w wysokości 1086 zł rocznie, byłoby to obciążenie na poziomie 150-170 mln zł rocznie. Należy jednak zwrócić uwagę, że w 2006 roku liczba potencjalnych beneficjentów, a tym samym również podana wyżej kwota, ulegną zmniejszeniu, gdyż przewiduje się stopniową poprawę dochodowości w rolnictwie, związaną m.in. z systemem dopłat bezpośrednich i innymi elementami wsparcia ze środków Unii Europejskiej.
Projekt niesie pozytywne skutki społeczne. Zmiana ta jest oczekiwana przez dużą grupę rolników i ich rodzin.
Przedmiot projektowanych zmian nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.