Projekt

 

 

 

USTAWA

z dnia...........................

 

o zmianie ustawy o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich

 

 

Art. 1.  W ustawie z dnia 7 lipca 2005 r. o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 150, poz. 1249) w art. 3:

1)      ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1.     Ze środków budżetu państwa są udzielane dopłaty do składek z tytułu zawarcia umów ubezpieczenia:              

1)      upraw zbóż, kukurydzy, rzepaku, rzepiku, ziemniaków lub buraków cukrowych, od zasiewu lub wysadzenia do ich zbioru, od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez huragan, powódź, deszcz nawalny, grad, piorun, obsunięcie się ziemi, lawinę, suszę oraz ujemne skutki przezimowania lub przymrozków wiosennych lub

2)      bydła, koni, owiec, kóz lub świń od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez huragan, powódź, deszcz nawalny, grad, piorun, obsunięcie się ziemi, lawinę oraz w wyniku uboju z konieczności

– zwanych dalej „umowami ubezpieczenia”.”;

2)      w ust. 2 uchyla się pkt 1 i 7.

Art. 2.  Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

 

 


UZASADNIENIE

 

Celem projektowanych zmian w ustawie z dnia 7 lipca 2005 r. o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 150, poz. 1249), polegających na wyłączeniu stosowania dopłat do składek z tytułu zawarcia umów ubezpieczenia od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez ogień i eksplozję, jest dostosowanie przepisów tej ustawy do wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy państwa w sektorze rolnictwa (2000/C 28/02).

Po przyjęciu przez Radę Ministrów w dniu 26 kwietnia 2005 r. uchwały nr 108/2005 w sprawie udzielenia zgody na dokonanie notyfikacji Komisji Europejskiej projektu programu przyznania nowej pomocy Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przesłał do Komisji Europejskiej celem notyfikacji projekt ustawy o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, przewidujący udzielanie dopłat do składek z tytułu zawarcia umów ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez:

   ogień, huragan, powódź, deszcz nawalny, grad, piorun, eksplozję, obsunięcie się ziemi, lawinę, suszę oraz ujemne skutki przezimowania lub przymrozków wiosennych (w przypadku upraw rolnych),

–    ogień, huragan, powódź, deszcz nawalny, grad, piorun, eksplozję, obsunięcie się ziemi, lawinę oraz w wyniku uboju z konieczności (w przypadku zwierząt gospodarskich).

Po uchwaleniu przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 7 lipca 2005 r. ustawy o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 150, poz. 1249) ustawa została przesłana Komisji Europejskiej.

Pismem z dnia 19 grudnia 2005 r. znak D-40646 Komisja Europejska zwróciła się o dokonanie zmian w przedłożonym przez Polskę systemie dopłat do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, polegających na wyłączeniu z tego systemu ryzyka ognia i eksplozji. Jako uzasadnienie przyjętego stanowiska Komisja Europejska wskazała na wytyczne Wspólnoty w sprawie pomocy państwa w sektorze rolnictwa (2000/C 28/02), wyjaśniając, że ryzyko ognia i eksplozji powinno wchodzić w zakres ubezpieczenia handlowego. Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej wyłącznie rozprzestrzeniający się pożar powodujący szkody na obszarze należącym do kilku przedsiębiorstw (np. w przypadku rozległego pożaru lasu) mógłby zostać uznany za zdarzenie nadzwyczajne w rozumieniu powyższych wytycznych.

Stosownie do art. 9 ust. 3 ustawy Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi zawarł umowy w sprawie dopłat z pięcioma zakładami ubezpieczeń, w przewidzianym terminie. Zgodnie z postanowieniem § 1 ust. 1 tych umów Minister przekaże zakładowi ubezpieczeń środki budżetowe na dopłaty do składek należnych od producentów rolnych z tytułu zawarcia z nimi przez zakład ubezpieczeń umów ubezpieczenia określonych w ustawie upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem umów ubezpieczenia od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez ogień i eksplozję. Wobec konieczności zapewnienia zgodności rozwiązań przyjętych w przedmiotowej ustawie z wytycznymi Wspólnoty w sprawie pomocy państwa w sektorze rolnictwa (2000/C 28/02) w umowach uwzględniono wyłączenie ww. ryzyk.

Przewiduje się, że w ramach oszczędności z tytułu odstąpienia od stosowania dopłat do składek z tytułu zawarcia umów ubezpieczenia od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez ogień i eksplozję będzie możliwe  zawarcie większej (niż pierwotnie przewidywana) liczby umów z producentami rolnymi.

 

W celu uzyskania notyfikacji Komisji Europejskiej konieczne jest pilne wprowadzenie zmian ustawy w zaproponowanym zakresie.

 

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

 

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny

Projekt ustawy dotyczy osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, w których posiadaniu lub współposiadaniu jest gospodarstwo rolne, oraz zakładów ubezpieczeń.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji

Projekt ustawy był przedmiotem konsultacji społecznych, m.in. z Krajową Radą Izb Rolniczych, Komisją Krajową NSZZ „Solidarność”, NSZZ „Solidarność 80”, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych, Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Federacją Związków Producentów Rolnych, Federacją Związków Pracodawców Rolnych, Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona” oraz Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”. W ramach konsultacji społecznych Krajowa Rada Izb Rolniczych zgłosiła propozycję rozszerzenia od 2007 r. listy upraw o uprawy warzywnicze i sadownicze oraz listy zwierząt gospodarskich o pozostałe gatunki. Propozycje Krajowej Rady Izb Rolniczych nie mogą zostać uwzględnione na obecnym etapie prac nad zmianą ustawy. W przypadku określenia w ustawie budżetowej na rok 2007 środków budżetowych umożliwiających rozszerzenie listy upraw oraz zwierząt gospodarskich będzie możliwa zmiana w tym zakresie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych

W projekcie ustawy budżetowej na rok 2006  na dopłaty do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich została zaplanowana kwota 55 mln zł. Projekt niniejszej ustawy nie będzie miał wpływu na zmianę tej kwoty, natomiast będzie możliwe zawarcie większej liczby, niż pierwotnie przewidywano, umów z producentami rolnymi, objętych dopłatami do składek ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.

 

4. Wpływ regulacji na rynek pracy

Wejście w życie projektowanej ustawy wyłączy z katalogu ryzyk objętych dopłatami do składek z tytułu zawarcia umów ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez ogień i eksplozję, jednakże nie powinno to wpłynąć na zmniejszenie miejsc pracy w gospodarstwach rolnych.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw

        Wejście w życie projektowanej ustawy umożliwi podniesienie konkuren­cyjności polskich gospodarstw rolnych.

6.  Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów

        Wejście w życie projektowanej ustawy wpłynie na sytuację i rozwój regionów, ponieważ, przez zapewnienie ochrony ubezpieczeniowej, poszkodowane w wyniku klęsk gospodarstwa rolne uzyskają środki na wznowienie produkcji i odtworzenie zniszczonego mienia.