Projekt

 

 

 

Ustawa

z dnia .........................................

 

o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej

 

 

Art. 1

W ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1230 z późn. zmianami [1]) w art. 129 w ust. 6 wyrazy „do dnia 30 czerwca 1999 r.” zastępuje się wyrazami „do dnia 31 grudnia 2007 r.”.

 

Art. 2

 

1.      W okresie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy dotychczasowi funkcjonariusze pożarnictwa, którzy nie złożyli pisemnej zgody na stanie się strażakami Państwowej Straży Pożarnej w terminie określonym art. 129 ust.1 ustawy wymienionej w art. 1 niniejszej ustawy oraz byli funkcjonariusze pożarnictwa, którzy zostali zwolnieni ze służby po dniu 24 sierpnia 1991 r., mogą składać do Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej umotywowany wniosek o przywrócenie terminu do złożenia pisemnej zgody na stanie się strażakami Państwowej Straży Pożarnej.

2.      Przywrócenie przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej terminu, o którym mowa w ust. 1 następuje, jeżeli niezachowanie terminu do złożenia pisemnej zgody na stanie się strażakami Państwowej Straży Pożarnej nastąpiło z przyczyn nie leżących po stronie zainteresowanego, a zwolnienie ze służby nastąpiło z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji jednostki ochrony przeciwpożarowej albo innych przyczyn nie dotyczących funkcjonariusza pożarnictwa.

 

Art. 3

 

Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.              

 

 

 

 

 

 


Uzasadnienie

 

Zgodnie z obowiązującym przepisem art. 129 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz.l230 z poźn. zm.), dotychczasowi funkcjonariusze pożarnictwa, którzy do dnia 1 lutego 1992 r. złożyli na piśmie oświadczenie woli wyrażające zgodę na stanie się strażakami Państwowej Straży Pożarnej, pomimo ich nie powołania lub mianowania na stanowiska służbowe w PSP zyskali status strażaka PSP uprawniający do uzyskania policyjnego zaopatrzenia emerytalnego. Osobom tym oprócz służby w charakterze funkcjonariuszy pożarnictwa, zalicza się dla celów emerytalnych jako okres traktowany równorzędnie ze służbą w PSP, okres zatrudnienia w jednostkach ochrony przeciwpożarowej lub na stanowiskach, na których wykonywali czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej od dnia 1 lutego 1992 r. do dnia zakończenia wymienionego okresu zatrudnienia, nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 1999 r.

Mając na uwadze, że zaliczanie do wysługi emerytalnej zatrudnienia w jednostkach ochrony przeciwpożarowej lub na stanowiskach, gdzie realizowane były zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej wyłącznie do dnia 30 czerwca 1999r. nie pozwoliło wszystkim osobom posiadającym status strażaka PSP uzyskać wymagany 15-letni okres służby uprawniający do policyjnego zaopatrzenia emerytalnego, proponuje się w art. 1 przedłużenie tego okresu do dnia 31 grudnia 2007 r.

Powyższą regulację uzasadnia konieczność respektowania zasady równości wobec prawa wszystkich osób, które w dniu 31 grudnia 1991 r. były funkcjonariuszami pożarnictwa i po złożeniu pisemnego oświadczenia woli uzyskały status strażaka PSP, pomimo ich nie powołania lub mianowania na stanowiska służbowe w PSP.

Obowiązujący przepis art. 129 ust. 1 umożliwiał złożenie oświadczenia woli stania się strażakami PSP jedynie osobom będącym w dniu wejścia w życie ustawy o PSP tj, w dniu 1 stycznia 1992 r. funkcjonariuszami pożarnictwa i należało to zrobić w nieprzekraczalnym terminie do 31 stycznia 1992 r.

W tym czasie były także osoby, które z powodów przez siebie niezawinionych nie mogły dokonać tej czynności. Proponuje się zatem stworzenie możliwości złożenia takiego oświadczenia w okresie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy wszystkim osobom:

1)      które będąc w dniu 1 stycznia 1992r. funkcjonariuszami pożarnictwa nie złożyły pisemnego oświadczenia woli stania się strażakami PSP, w terminie określonym w art.. 129 ust. 1 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej z przyczyn nie leżących po stronie zainteresowanego;

2)      które będąc funkcjonariuszami pożarnictwa zostały zwolnione ze służby po 24 sierpnia 1991r. z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji jednostki ochrony przeciwpożarowej albo innych przyczyn nie dotyczących zainteresowanego.

Projektowane regulacje nie są objęte prawem Unii Europejskiej.

 

 

Ocena skutków regulacji

 

1.    podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa:

Zakres przedmiotowy dotyczy byłych funkcjonariuszy pożarnictwa.

 

2.    konsultacje społeczne:

 

Projekt został opracowany z inicjatywy Międzyzakładowego Komitetu Koordynacyjnego Zakładowych Straży Pożarnych i Zakładowych Służb Ratowniczych.

 

3.    skutki społeczno-ekonomiczne zmian:

 

a)      proponowana zmiana terminu w art. 129 w ust. 6 zrówna prawa wszystkich osób, które w dniu wejścia w życie ustawy były funkcjonariuszami pożarnictwa i po złożeniu pisemnego oświadczenia woli uzyskały status strażaka PSP;

b)      proponowany przepis art. 2 niniejszej ustawy, dotyczący przywrócenia terminu do złożenia pisemnej zgody, umożliwi tym byłym funkcjonariuszom pożarnictwa, którzy po dniu 24 sierpnia 1991 r. tj. po dniu uchwalenia przez Sejm Rzeczpospolitej Polskiej ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, zostali zwolnieni ze służby z powodu upadłości lub likwidacji jednostki ochrony przeciwpożarowej albo innych przyczyn nie dotyczących tych funkcjonariuszy albo będąc funkcjonariuszami w dniu wejścia w życie ustawy tj. 1 stycznia 1992 r. nie złożyli pisemnego oświadczenia woli z przyczyn przez nich niezawinionych.

 

4.    wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych:

 

a)      przedłużenie terminu zaliczenia pracy w jednostkach ochrony przeciwpożarowej lub na stanowiskach, na których byty realizowane zadania ochrony przeciwpożarowej może skutkować uzyskaniem prawa do policyjnego zaopatrzenia emerytalnego przez ok. 3000 byłych funkcjonariuszy pożarnictwa pełniących służbę w resortowej ochronie przeciwpożarowej, którzy złożyli pisemne oświadczenie woli i dotychczas nie podjęli służby w PSP i nie pobierają policyjnego zaopatrzenia emerytalno-rentowego, przyjmując, że średnia wysokość emerytury wynosi ok. 1800 złotych wydatki na ten cel wyniosłyby ok. 65 mln złotych rocznie;

Jednakże funkcjonariusze pożarnictwa mają stale odprowadzane składki emerytalno-rentowe do ZUS i docelowo po osiągnięciu wieku emerytalnego mają prawo do emerytury lub renty na zasadach ogólnych – osoby te posiadają już zgromadzone środki na wypłatę przyszłych emerytur. Biorąc powyższe pod uwagę, należy im się świadczenia w kwocie około 1200 złotych miesięcznie (średnia emerytura ZUS), czyli przy uwzględnieniu środków zgromadzonych w ZUS - rzeczywiste wydatki na ten cel wyniosłyby około 22 mln. złotych rocznie.

b)      przywrócenie terminu do składania pisemnego oświadczenia woli może skutkować uzyskaniem prawa do policyjnego zaopatrzenia emerytalnego przez ok. 1000 byłych funkcjonariuszy pełniących służbę w resortowej ochronię przeciwpożarowej, którzy będąc funkcjonariuszami w dniu wejścia w życie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej takiego oświadczenia nie złożyli, lub którzy po dniu 24 sierpnia 1991r r., a przed dniem wejścia w życie ustawy tj. 1 stycznia 1992 r. zostali zwolnieni ze służby w związku z likwidacją jednostki ochrony przeciwpożarowej przy założeniu średniej wysokości emerytury jak wyżej wydatki na ten cel wyniosłyby ok. 22 mln złotych rocznie.

Jednakże funkcjonariusze pożarnictwa mają stale odprowadzane składki emerytalno-rentowe do ZUS i docelowo po osiągnięciu wieku emerytalnego mają prawo do emerytury lub renty na zasadach ogólnych – osoby te posiadają już zgromadzone środki na wypłatę przyszłych emerytur. Biorąc powyższe pod uwagę, należy im się świadczenia w kwocie około 1200 złotych miesięcznie (średnia emerytura ZUS), czyli przy uwzględnieniu środków zgromadzonych w ZUS - rzeczywiste wydatki na ten cel wyniosłyby około 7 mln. złotych rocznie.

 

5.    wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy, konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz sytuację i rozwój regionów:

 

Podjęcie projektowanej regulacji, może skutkować zwolnieniem się części istniejących już miejsc pracy w zakładowych strażach pożarnych i zakładowych służb ratowniczych i możliwością zatrudnienia nowych, młodych strażaków i ratowników, czyli jak gdyby stworzeniem kilku tysięcy nowych miejsc pracy.



[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153 poz. 1271, z 2003 r. Nr 59 poz. 516 i Nr 166 poz. 1609, z 2004 r. Nr 210 poz. 2135 i Nr 273 poz. 2703 oraz z 2005 r. nr 100 poz. 836.