Projekt

 

 

 

Ustawa

z dnia ....................

 

o zwrocie części wydatków ponoszonych w latach 2006-2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych oraz o zmianie niektórych ustaw [1])

 

 

Art. 1. 1.         Ustawa reguluje zasady oraz tryb zwrotu części wydatków poniesionych w latach 2006-2012 na zakup oleju opałowego przeznaczonego na cele ogrzewania powierzchni bytowych.

2.     Zwrot wydatków, o których mowa w ust. 1, finansowany jest z budżetu państwa.

 

Art. 2.         Ilekroć w ustawie mowa jest o:

1)      urządzeniu grzewczym – rozumie się przez to urządzenie zasilane olejem opałowym służące do wytwarzania energii cieplnej, jak i wszystkie połączone z nim urządzenia, poprzez które rozprowadzana jest energia cieplna w szczególności przewody ciepłownicze, grzejniki c.o.;

2)      powierzchni bytowej – rozumie się przez to:

a)      powierzchnię, budynków mieszkalnych, a także lokali mieszkalnych, z wyłączeniem powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej,

b)      powierzchnię publicznych i niepublicznych: jednostek organizacyjnych działających w systemie oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.[2])), żłobków, szpitali, zakładów opieki zdrowotnej, domów opieki społecznej, domów dziecka, domów samotnej matki, domów dla bezdomnych, noclegowni

c)      powierzchnię pomieszczeń administracji publicznej

– mierzoną zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o podatku od nieruchomości, dotyczącymi mierzenia powierzchni użytkowej;

3)      ogrzewanej powierzchni bytowej – rozumie się przez to powierzchnię bytową, w której znajdują się faktycznie wykorzystywane do celów grzewczych urządzenia grzewcze;

4)      kwocie zwrotu – rozumie się przez to podlegającą zwrotowi część wydatków poniesionych na zakup oleju opałowego, zasilającego urządzenie grzewcze służące do ogrzewania powierzchni bytowej;

5)      fakturze – rozumie się przez to, dokumentującą zakup wyrobu, o którym mowa w art. 1 ust. 1, fakturę VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług z wykazaną kwotą podatku akcyzowego;

6)      organie dokonującym  zwrotu – rozumie się przez to odpowiednio właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta;

7)      podmiocie uprawnionym – rozumie się przez to uprawnionego do otrzymania kwoty zwrotu.

 

Art. 3. 1.         Wydatki poniesione na zakup oleju opałowego zasilającego urządzenie grzewcze, służące do ogrzewania powierzchni bytowej, podlegają zwrotowi w części równej kwocie 1,11 zł za 1 litr lub 1,25 zł za 1 kilogram zakupionego oleju opałowego.

2.     Kwota zwrotu nie może być, w okresie roku kalendarzowego, wyższa niż 19 zł za m2 ogrzewanej powierzchni bytowej lub kwota zapłaconego, w cenie zakupionego oleju opałowego podatku akcyzowego wynikającego z faktur lub faktur korygujących, dokumentujących zakup oleju opałowego.

3. Ustalenia wysokości kwoty zwrotu dokonuje, w drodze decyzji administracyjnej, organ dokonujący zwrotu, właściwy ze względu na położenie nieruchomości, w której znajduje się ogrzewana powierzchnia bytowa.

 

Art. 4. 1.         Podmiot zamierzający ubiegać się po raz pierwszy o kwotę zwrotu, składa do organu dokonującego zwrotu zgłoszenie rejestracyjne, którego wzór określa załącznik nr 1 do ustawy.

2. Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podmiot, który złożył zgłoszenie rejestracyjne jest obowiązany zgłosić zmianę organowi dokonującemu zwrotu, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

3.     Organ dokonujący zwrotu:

1)      nadaje numer każdemu zgłoszeniu rejestracyjnemu;

2)      prowadzi rejestr podmiotów, które złożyły zgłoszenie rejestracyjne;

3)    wydaje zaświadczenia o wpisie podmiotu, który złożył zgłoszenie rejestracyjne do  rejestru, którego wzór określa załącznik nr 2 do ustawy.

4.     Zgłoszenie rejestracyjne składa się do dnia 31 października roku poprzedzającego rok składania wniosku o zwrot kwoty zwrotu.

5.     Jeżeli instalacja urządzenia grzewczego nastąpiła po terminie, o którym mowa w ust. 4 lub po tym dniu nastąpiła zmiana podmiotu uprawnionego, zgłoszenia rejestracyjnego dokonuje się w terminie dwóch tygodni od dnia instalacji urządzenia grzewczego lub zmiany podmiotu uprawnionego.

6.     Do zgłoszenia rejestracyjnego dołącza się oryginał lub poświadczoną notarialnie lub poświadczoną przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do korzystania z nieruchomości.

7.     Jeżeli składający zgłoszenie rejestracyjne nie spełnia warunków, od których uzależnione jest uznanie go za podmiot uprawniony, z wyjątkiem warunku, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, organ dokonujący zwrotu wydaje decyzję odmawiającą wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 4 ust. 2 pkt 2.

 

Art. 5.  1.        Podmiotem uprawnionym  jest osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która:

1)      dokonała zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 4 ust. 1, oraz

2)      poniosła wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1, udokumentowane wystawionymi na nią fakturami, z zastrzeżeniem art. 7 ust. 2 i 3, oraz

3)      posiada lub posiadała tytuł prawny do nieruchomości, w której znajduje się ogrzewana powierzchnia bytowa, w związku z którą poniesiono wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1, albo zarządza budynkiem mieszkalnym lub lokalami mieszkalnymi jako spółdzielnia lub wspólnota mieszkaniowa, oraz

4)      ogrzewa powierzchnię bytową tylko za pomocą urządzenia grzewczego, z wyłączeniem: urządzeń służących do celów grzewczych zasilanych energią słoneczną lub urządzeń służących do celów grzewczych zasilanych innym nośnikiem energii cieplnej niż olej opałowy lub energia słoneczna, do których nie są podłączone urządzenia poprzez które rozprowadzana jest energia cieplna.

2. Jeżeli w stosunku do tej samej powierzchni bytowej występuje więcej niż jeden podmiot uprawniony, dla ustalenia, czy kwota zwrotu nie będzie przekraczała limitu określonego w art. 3 ust. 2, sumuje się kwoty wynikające z faktur wystawionych na wszystkie podmioty uprawnione. Jeżeli kwota zwrotu przekracza ten limit, zwrotu dokonuje się wszystkim podmiotom uprawnionym, proporcjonalnie do kwot wynikających z wystawionych na te podmioty faktur.

 

Art. 6. 1.         Organ dokonujący zwrotu może zweryfikować dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym, w szczególności dokonując oględzin powierzchni bytowej, której dotyczy zgłoszenie rejestracyjne.

2.     Organ dokonujący zwrotu  może dokonać oględzin powierzchni bytowej, za zgodą podmiotu, który złożył zgłoszenie rejestracyjne, jeżeli jest to niezbędne do zweryfikowania zgodności stanu faktycznego z danymi wynikającymi ze złożonego przez  podmiot zgłoszenia rejestracyjnego oraz z dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do korzystania z nieruchomości.

3.     W przypadku określonym w ust. 2, upoważniony pracownik urzędu obsługującego organ dokonujący zwrotu, w porozumieniu z podmiotem, który złożył zgłoszenie rejestracyjne, ustala termin dokonania oględzin. Adnotację o ustaleniu terminu oględzin podpisaną przez podmiot, który złożył zgłoszenie rejestracyjne, zamieszcza się w aktach sprawy.

4.     W razie nieudostępnienia powierzchni bytowej w uzgodnionym terminie organ dokonujący zwrotu może wyznaczyć nowy termin przeprowadzenia oględzin.

5.     Upoważniony pracownik urzędu obsługującego organ dokonujący zwrotu sporządza protokół przeprowadzonych oględzin, który dołącza do akt sprawy.

6.     Jeżeli podmiot, który złożył zgłoszenie rejestracyjne nie umożliwi przeprowadzenia oględzin, o których mowa w ust. 1, lub w trakcie oględzin zostaną ujawnione nieprawidłowości, polegające w szczególności na:

1)      braku urządzenia grzewczego,

2)      trwałej niesprawności urządzenia grzewczego uniemożliwia­jącej jego faktyczne wykorzystanie,

3)      zasilaniu urządzenia grzewczego innym źródłem energii, niż olej opałowy,

4)      ogrzewaniu powierzchni bytowej dodatkowo innym urządzeniem niż urządzenie grzewcze, z wyłączeniem: urządzeń służących do celów grzewczych zasilanych energią słoneczną lub urządzeń służących do celów grzewczych zasilanych innym nośnikiem energii cieplnej niż olej opałowy lub energia słoneczna, do których nie są podłączone urządzenia, poprzez które rozprowadzana jest energia cieplna

–      podmiotowi  nie przysługuje prawo do otrzymania kwoty zwrotu.

 

Art. 7. 1.         Zwrot kwoty zwrotu następuje na pisemny wniosek podmiotu uprawnionego, który złożył zgłoszenie rejestracyjne. Wzór wniosku określa załącznik nr 3 do ustawy.

2.     Do wniosku dołącza się oryginały faktur  potwierdzających zakup oleju opałowego, wykorzystanego do zasilania urządzenia grzewczego, służącego do ogrzewania powierzchni bytowych lub dowody zapłaty podatku akcyzowego na terytorium kraju, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego oleju opałowego w procedurze z zapłaconą akcyzą, o której mowa w ustawie z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 i Nr 68, poz. 623 oraz z 2005 r. Nr 160, poz. 1341).

3.     W przypadku gdy podmiot uprawniony zużywa, do zasilania urządzenia grzewczego, służącego do ogrzewania powierzchni bytowych, importowany przez siebie olej opałowy, do wniosku, zamiast faktury, dołącza się oryginały zgłoszeń celnych.

4.     Wniosek składa się do organu dokonującego zwrotu, nie wcześniej niż po dokonaniu zapłaty należności wynikających z faktur, o których mowa w ust. 2, z dowodów zapłaty podatku akcyzowego, o których mowa w ust. 2, lub ze zgłoszeń celnych, o których mowa w ust. 3.

5.     Faktury, o których mowa w ust. 2, dowody zapłaty podatku akcyzowego, o których mowa w ust. 2, lub zgłoszenia celne, o których mowa w ust. 3, nie mogą być wystawione wcześniej niż w poprzednim roku kalendarzowym w stosunku do roku, w którym składany jest wniosek.

6.     Organ dokonujący zwrotu wydaje decyzję, o której mowa w art. 3 ust. 3, i dokonuje zwrotu kwoty zwrotu na rachunek bankowy podmiotu uprawnionego, w kasie urzędu lub za pośrednictwem poczty w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku wraz z wymaganymi dokumentami, o których mowa w ust. 2 i 3.

7.     Organ dokonujący zwrotu, rozpatrując wniosek, jest obowiązany opieczętować pieczęcią urzędu oraz przedziurkować  dokumenty, o których mowa w ust. 2 i 3, dołączone do wniosku, w celu uniknięcia ponownego ich użycia; po opieczętowaniu i przedziurkowaniu faktury są zwracane wnioskodawcy.

8.     Jeżeli zasadność wniosku wymaga dodatkowego sprawdzenia, organ dokonujący zwrotu może przedłużyć termin, o którym mowa w ust. 5, do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego, nie dłużej jednak niż o kolejne 30 dni.

 

Art. 8.         Zgłoszenie rejestracyjne oraz wniosek o zwrot kwoty zwrotu, wraz z załącznikami, nie podlegają opłacie skarbowej.

 Art. 9. 1.        Postępowanie w sprawie zwrotu kwoty zwrotu i jej wypłata stanowi zadanie z zakresu administracji rządowej, zlecone gminie.

2.     Na realizację zadania, o którym mowa w ust. 1, gmina otrzymuje dotację  celową z budżetu państwa, przekazywaną przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, za pośrednictwem wojewody.

3.     Przy ustalaniu wysokości dotacji celowej na realizację zadania, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się koszty ustalania i wypłacania zwrotu należnych kwot, ponoszone przez gminę, w wysokości 2% łącznej kwoty zwrotów wypłaconych w danej gminie.

4.     Do kosztów ustalania i wypłacania zwrotu należnych kwot, o których mowa w   ust. 3, nie wlicza się postępowania w sprawie zwrotu kwoty zwrotu jednostkom organizacyjnym  finansowanym przez gminę.

5. Kwoty z tytułu zwrotu pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości kwoty zwrotu  stanowią dochód budżetu państwa.

6. Do spraw związanych z rozliczeniem środków na dofinansowanie zwrotu części wydatków, o których mowa w art. 3 ust. 1, stosuje się ustawę z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319).

7.     Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb przekazywania gminom dotacji celowej oraz sposób jej rozliczania, a także zakres i tryb składania sprawozdań w tym zakresie, mając na względzie zapewnienie sprawnego przekazywania gminom środków na dotację, o której mowa w ust. 2, oraz zapewnienie prawidłowego ich wykorzystania.

 

Art. 10. 1.       Jeżeli na skutek nieprawdziwych informacji podanych we wniosku, o którym mowa w art. 7 ust. 1, podmiot uprawniony, pobrał nienależnie lub w nadmiernej wysokości kwotę zwrotu, jest zobowiązany do jej zwrotu, wraz z odsetkami w  wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.

2.     Jeżeli pobranie nienależnie lub w nadmiernej wysokości kwoty zwrotu było wynikiem błędu organu dokonującego zwrotu, odsetek, o których mowa w ust. 1, nie nalicza się.

3.     Do egzekucji należności, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

 

Art. 11.       W sprawach nieuregulowanych niniejszą ustawą stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U.  z 2005 r. Nr 8, poz. 60, Nr 85, poz. 727, Nr 86, poz. 732 i Nr 143, poz. 1199 oraz z 2006 r. Nr 66, poz. 470).

 

Art. 12.       W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.[3])) w art. 21:

a)        w ust. 1 dodaje się pkt 124 w brzmieniu:

„124)      kwoty zwrotu otrzymane na podstawie ustawy z dnia .......2006 r. o zwrocie części wydatków ponoszonych w latach 2006-2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr ..., poz. ...), z zastrzeżeniem ust. 20”,

b)        dodaje się ust. 20 w brzmieniu:

 „20. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 124, nie ma zastosowania, jeżeli wydatki poniesione przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b ustawy wymienionej w ust. 1 pkt 124, zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.”.

 

Art. 13.           W ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 83, poz. 930, z późn. zm. [4])) w art. 76a  § 1 otrzymuje brzmienie:

„§ 1.        Kto przez podanie danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym lub zatajenie rzeczywistego stanu rzeczy wprowadza w błąd właściwy organ narażając na nienależny zwrot wydatków, o których mowa w przepisach o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkanio­wym oraz o zwrocie części wydatków ponoszonych w latach 2006-2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.”.

 

Art. 14.           W ustawie z dnia 23 stycznia 2004 r.  o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 i Nr 68, poz. 623 oraz z 2005 r. Nr 160, poz. 1341) w art. 65 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

  „1.      Stawka akcyzy wynosi:

1)      na paliwa silnikowe – 2 000 zł od 1 000 litrów gotowego wyrobu;

2)      na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze  15o C jest niższa od 890 kg/m3 – 1139 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu;

3)      na pozostałe oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe – 1 284 zł od 1 000 kilogramów gotowego wyrobu;

4)      na gaz płynny i metan używane do napędu pojazdów samochodowych – 1 100 zł   od 1 000 kilogramów gotowego wyrobu.”.

     

Art. 15.           Wnioski o zwrot kwoty zwrotu dotyczącej oleju opałowego przeznaczonego na cele ogrzewania powierzchni bytowych w okresie od dnia 1 września do dnia 31 grudnia 2006 r. mogą być składane od dnia 1 stycznia 2007 r.

 

Art. 16.           Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 września 2006 r. i obowiązuje do dnia 31 sierpnia 2012 r.

 

 

 

 

 


Uzasadnienie

 

Przygotowanie projektu ustawy o zwrocie części wydatków ponoszonych w latach 2006-2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych oraz o zmianie niektórych ustaw jest podyktowane potrzebą zapobiegania wzrostowi kosztów ogrzewania. Celem wprowadzanych regulacji jest przeciwdziałanie patologicznym zjawiskom na rynku paliw płynnych, przy jednoczesnym ograniczeniu negatywnych skutków tych działań dla odbiorców paliw.

Przedmiotowy projekt zakłada zmianę ustawy o podatku akcyzowym polegającą na zrównaniu stawek podatku akcyzowego na olej opałowy i olej napędowy.

Zróżnicowanie stawek podatku akcyzowego na zbliżone pod względem fizykochemicznym produkty powoduje powstawanie zjawisk patologicznych w postaci wykorzystywania oleju opałowego do celów napędowych.

Przedmiotowy projekt ustawy zapewnia z jednej strony likwidację źródła tej patologii a z drugiej strony chroni użytkowników przed zwiększonymi kosztami ogrzewania. Projekt zakłada zwrot części wydatków poniesionych  przez osoby fizyczne na zakup oleju opałowego przeznaczonego do ogrzewania powierzchni mieszkalnej, jak również zwrot części wydatków poniesionych na zakup oleju opałowego przeznaczonego do ogrzewania  pomieszczeń organów administracji publicznej, a także publicznych i niepublicznych placówek, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także żłobków, szpitali, zakładów opieki zdrowotnej i społecznej, domów dziecka, domów samotnej matki, domów dla bezdomnych, noclegowni.

Projekt przewiduje, że wniosek o zwrot części wydatków należy złożyć do organu dokonującego zwrotu nie wcześniej niż po dokonaniu zapłaty należności za olej opałowy. Sam zwrot części kosztów dokonywany jest na wniosek podmiotu uprawnionego do zwrotu przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na lokalizację ogrzewanej nieruchomości. Zwrot dokonywany jest na podstawie przedstawionych faktur obrazujących faktyczne zużycie oleju opałowego. Zapewni to optymalizację zaangażowania środków własnych jak i zmniejszy koszty finansowania zakupów przy jednoczesnym zapewnieniu możliwości obsługi interesantów przez urzędy.

Zwrot dotyczy udokumentowanych wydatków z tytułu różnicy pomiędzy obecnie obowiązującym obciążeniem podatkiem akcyzowym a nowo wprowadzanym. Dla olejów opałowych z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze  15o C jest niższa od 890 kg/m3, jest to kwota 1 107 zł za 1000 l z uwzględnieniem podatku VAT.

Z uwagi na fakt, że średnie zużycie oleju opałowego wynosi w okresie grzewczym ok. 17 l/m2, natomiast zakładany zwrot wzrostów ogrzewania wynosi 1 107 zł/1000 l, co w przybliżeniu daje 1,11 zł za każdy litr, przyjęto, że maksymalna kwota zwrotu nie będzie wyższa, niż wartość przypadająca za olej zużyty na 1 m2, co stanowi 18,87 zł (17zł x 1,11 zł).

Aby istniała realna możliwość dokonywania weryfikacji ogrzewanych powierzchni zadanie rozpatrywania wniosków o zwrot jak i dokonywania zwrotu zlecono gminom, które posiadają najlepszą wiedzę na temat posiadanych przez poszczególne podmioty powierzchni. Wynika to z faktu, że zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych wójt, burmistrz, prezydent miasta są organami właściwymi m.in. w sprawach podatków od nieruchomości. Organy te prowadząc ewidencję podatkową nieruchomości, ewidencję podatników podatku od nieruchomości, dysponując danymi dotyczącymi budynków oraz ich części z uwzględnieniem przeznaczenia tych pomieszczeń na prowadzenie działalności gospodarczej, mogą sprawnie zweryfikować dane wskazywane w zgłoszeniu rejestracyjnym (np. adres nieruchomości, na której ogrzewanie będą ponoszone koszty z tytułu zakupu oleju opałowego) oraz dane wskazywane we wniosku o zwrot części wydatków na zakup oleju (np. odnośnie do powierzchni ogrzewanej nieruchomości, adresu zamieszkania podmiotu uprawnionego).

Ponadto wszelkie dodatkowe informacje, które mogą być konieczne przy weryfikacji wniosku o zwrot, np. odnośnie do tytułu prawnego do nieruchomości, znajdują się w posiadaniu organu wydającego decyzję o wysokości kwoty zwrotu i  nie będą  wymagały wymiany dokumentów z innymi organami. Zatem, umiejscowienie tego zadania w gminach powoduje, że będąc najbliżej podmiotów mogą najlepiej ocenić i zweryfikować przedstawiane przez podmioty informacje.

Projekt zakłada, że aby ubiegać się o zwrot należy posiadać tytuł prawny do nieruchomości oraz urządzenie grzewcze. Żeby jednak uniknąć tzw. „produkcji faktur” bez zużycia oleju do ogrzewania, wprowadzono konieczność wcześniejszej rejestracji podmiotów zamierzających ubiegać się o zwrot. Wcześniejsza rejestracja pozwala na dokonanie kontroli, czy nośnik energii jest faktycznie zużywany do ogrzewania danej powierzchni.

Projekt zakłada zwrot gminom kosztów ponoszonych na obsługę tego zadania, określając, że będzie to 2% łącznej kwoty wypłaconego zwrotu w danej gminie. Koszty te będą wypłacane z budżetu państwa.

 Zmiana ustawy o podatku akcyzowym jest niezbędna, aby wprowadzić do niej stawki podatkowe zapewniające zrównanie obciążenia podatkowego dla olejów opałowych i napędowych uwzględniając opłatę paliwową.

Jednocześnie, z uwagi na dążenie do ustalenia właściwych relacji w opodatkowaniu  benzyny i gazu płynnego służącego do napędu, tj. zmniejszenia różnicy w opodatkowaniu pomiędzy tymi nośnikami energetycznymi proponuje się podwyższenie maksymalnej stawki akcyzy na gaz płynny z kwoty 700,00 zł/1 000 kg do kwoty 1 100,00 zł/1 000 kg, w tym przypadku różnica w stawce akcyzy wynosi 400,00 zł/1 000 kg. Stawka powyższa zostanie obniżona w rozporządzeniu Ministra Finansów do poziomu 1 000, 00 zł/1 000 kg.

           


Ocena skutków regulacji

 

Wpływ regulacji na rynek pracy

Trudno jest przewidzieć jaki wpływ wywrze przedmiotowa regulacja na rynek pracy. Nie przewiduje się bezpośredniego wpływu regulacji na rynek pracy. Niemniej jednak w sposób pośredni projektowana regulacja może mieć wpływ na zmniejszenie zatrudnienia u dystrybutorów olejów i zwiększenie zatrudnienia w gminach obsługujących zwrot kosztów. Spadek jednak zapotrzebowania na olej opałowy, jako nośnika energii cieplnej, może być zrekompensowany wzrostem zapotrzebowania na inne nośniki energii cieplnej oraz wzrostem zatrudnienia w sektorach zajmujących się produkcją i dystrybucją tych nośników.

 

Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa

Wyliczenie konkretnych skutków dla budżetu państwa z tytułu przedmiotowych regulacji jest trudne z uwagi na złożoność zagadnienia, którego ta regulacja dotyczy, w tym konieczność oszacowania szarej strefy w zużyciu oleju opałowego do celów napędowych. Dlatego można jedynie zakładać, że wprowadzenie takiego rozwiązania może przynieść wzrost dochodów budżetowych nawet do 2 mld zł w ciągu roku.

Zmiana maksymalnej stawki na gaz płynny stosowany do napędu pojazdów samochodowych nie spowoduje negatywnych skutków finansowych dla budżetu państwa. Szacuje się, że w związku z obniżeniem niniejszej stawki w rozporządzeniu Ministra Finansów do poziomu 1 000 zł/ 1 000 kg nastąpi wzrost wpływów budżetowych o ok. 500 mln zł z tytułu wzrostu stawki na gaz płynny do napędu, jak również nastąpi wzrost dochodów z tytułu ograniczenia szarej strefy na rynku olejów opałowych. Jednakże skutki budżetowe z tego tytułu są trudne do oszacowania mimo, że przewiduje się zwrot części wydatków ponoszonych na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych.

 

 

Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki

Projekt może mieć wpływ na konkurencyjność wewnętrzną z uwagi na wzrost kosztów finansowania zakupów oleju opałowego przez dystrybutorów. Wzrost stawki podatku akcyzowego oznacza wzrost cen tego wyrobu. Na zwrot zwiększonych kosztów mogą liczyć odbiorcy natomiast dystrybutorzy muszą zaangażować zwiększone środki aby dostarczyć taką samą ilość olejów do odbiorców.

 

Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów

Z uwagi, że regulacja dotyczy całego kraju a podmioty zużywające olej opałowy są rozmieszczone równomiernie w skali kraju przedmiotowa regulacja nie powinna mieć wpływu na poszczególne regiony.

 

Konsultacje społeczne

Projekt został poddany szerokim konsultacjom społecznym. W dniu 24 kwietnia 2006 r. projekt ustawy został umieszczony w znajdującym się na stronach Ministerstwa Finansów Biuletynie Informacji Publicznej, z jednoczesnym przesłaniem informacji, dotyczącej możliwości zgłaszania uwag do przedmiotowego projektu, do najbardziej reprezentatywnych podmiotów branżowych. W trakcie uzgodnień społecznych uwagi zgłosiło kilkanaście podmiotów m.in. takich, jak: Polska Organizacja Gazu Płynnego, Business Centre Club, Polska Izba Paliw Płynnych, Krajowa Rada Doradców Podatkowych, Izba Gospodarcza – Ciepłownictwo, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, Koalicja na Rzecz Autogazu, Nafta Polska, które zostały następnie poddane merytorycznej i prawnej analizie. Jednocześnie, projekt ustawy był przesłany do konsultacji z przedstawicielami związków zawodowych – Komisją Krajową „Solidarność”, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych oraz Forum Związków Zawodowych. Niektóre podmioty negatywnie zaopiniowały przedmiotowy projekt, np. Komisja Krajowa „Solidarność”, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Polska Izba Paliw Płynnych. Pozytywną ocenę dla koncepcji zrównania stawek na olej opałowy i olej napędowy wyraziła Polska Organizacja Handlu i Przemysłu Naftowego. Z krytyką spotkało się podniesienie akcyzy na gaz płynny służący do napędu pojazdów samochodowych, np. ze strony Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, Koalicji na Rzecz Autogazu oraz Business Centre Club.

Ponadto, przedmiotowy projekt ustawy został przekazany, w celu wyrażenia opinii, do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Projekt ustawy został pozytywnie zaopiniowany w stanowisku Zespołu do Spraw Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego z dnia 29 maja 2006 r. Jednocześnie ww. Zespół wnioskował o wykreślenie z projektu art. 9 ust. 4 dotyczącego nie wliczania postępowania w sprawie zwrotu kwoty zwrotu jednostkom organizacyjnym  finansowanym przez gminę do kosztów ustalania i wypłacania zwrotu należnych kwot oraz zaproponował rozważenie ustalenia innego, niż gmina podmiotu właściwego do dokonania zwrotu części wydatków ponoszonych na ogrzewanie.

Powyższe wnioski, nie zostały uwzględnione w projekcie.  Jak wskazano wyżej w uzasadnieniu, gmina znajdując się najbliżej lokalnej społeczności, posiada największe możliwości dokonywania weryfikacji ogrzewanych powierzchni oraz dysponuje najlepszą wiedzą na temat posiadanych przez poszczególne podmioty powierzchni.  W przypadku natomiast przyjęcia rozwiązania, umożliwiającego wliczanie do kosztów ustalania i wypłacania należnych kwot kosztów postępowania w sprawie zwrotu kwoty zwrotu jednostkom organizacyjnym  finansowanym przez gminę, mogłoby to budzić kontrowersje, zwłaszcza w kontekście ogólnych założeń Rządowego Programu „Tanie Państwo”.

 

 

 

 



[1])            Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 26  lipca  1991  r.  o  podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawę z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy oraz ustawę z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym.

[2])            Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091,  Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104.

[3]) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 22, poz. 270, Nr 60, poz. 703, Nr 70, poz. 816, Nr 104, poz. 1104, Nr 117, poz. 1228 i Nr 122, poz. 1324, z 2001 r. Nr 4, poz. 27, Nr 8, poz. 64, Nr 52, poz. 539, Nr 73, poz. 764, Nr 74, poz. 784, Nr 88, poz. 961, Nr 89, poz. 968, Nr 102, poz. 1117, Nr 106, poz. 1150, Nr 110, poz. 1190, Nr 125, poz. 1363 i 1370 i Nr 134, poz. 1509, z 2002 r. Nr 19, poz. 199, Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 78, poz. 715, Nr 89, poz. 804, Nr 135, poz. 1146, Nr 141, poz. 1182, Nr 169, poz. 1384, Nr 181, poz. 1515, Nr 200, poz. 1679 i Nr 240, poz. 2058, z 2003 r. Nr 7, poz. 79, Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 595, Nr 84, poz. 774, Nr 90, poz. 844, Nr 96, poz. 874, Nr 122, poz. 1143, Nr 135, poz. 1268, Nr 137, poz. 1302, Nr 166, poz. 1608, Nr 202, poz. 1956, Nr 222, poz. 2201, Nr 223, poz. 2217 i Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 93, poz. 894, Nr 99, poz. 1001, Nr 109, poz. 1163, Nr 116, poz. 1203, 1205 i 1207, Nr 120, poz. 1252, Nr 123, poz. 1291, Nr 162, poz. 1691, Nr 210, poz. 2135, Nr 263, poz. 2619 i Nr 281, poz. 2779 i 2781, z 2005 r. Nr 25, poz. 202, Nr 30, poz. 262, Nr 85, poz. 725, Nr 86, poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 102, poz. 852, Nr 143, poz. 1199 i 1202, Nr 155, poz. 1298, Nr 164, poz. 1365 i 1366, Nr 169, poz. 1418 i 1420, Nr 177, poz. 1468, Nr 179, poz. 1484, Nr 180, poz. 1495 i Nr 183, poz. 1538 oraz z 2006 r. Nr 46, poz. 328.

[4]­)  Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 60, poz. 703 i Nr 62, poz. 717, z 2001 r. Nr 11, poz. 82 i Nr 106, poz. 1149, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 141, poz. 1178 i Nr 213, poz. 1803, z 2003 r. Nr 84, poz. 774, Nr 137, poz. 1302 i Nr 162, poz. 1569, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 68, poz. 623, Nr 93, poz. 894, Nr 97, poz. 963 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 130, poz. 1090, Nr 143, poz. 1199, Nr 177, poz. 1468 i Nr 178, poz. 1479 oraz z 2006 r. Nr 79, poz. 546.