Projekt
Ustawa
z dnia ...................... 2006 r.
o zmianie ustawy o Trybunale Konstytucyjnym
Art.1
W ustawie z dnia 1 sierpnia 1997 roku o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. z 1.09.1997 r. Nr 102, poz. 643 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 15 otrzymuje brzmienie:
„art. 15 1. Prezesa i wiceprezesa Trybunału powołuje Prezydent Rzeczypospolitej spośród trzech kandydatów przedstawionych na każde stanowisko przez Zgromadzenie Ogólne.
2. Kandydatów na stanowisko prezesa lub wiceprezesa Trybunału wybiera Zgromadzenie Ogólne spośród sędziów Trybunału, którzy w głosowaniu tajnym uzyskali kolejno największą liczbę głosów. Wybór dokonany jest po upływie kadencji w dniu wyznaczonym przez Prezydenta RP.
3. Obradom Zgromadzenia Ogólnego w części dotyczącej wyboru kandydatów na stanowisko prezesa i wiceprezesa Trybunału przewodniczy najstarszy wiekiem sędzia Trybunału uczestniczący w Zgromadzeniu Ogólnym.
4. Do czasu powołania prezesa – Trybunałem kieruje wiceprezes, a w razie upływu kadencji wiceprezesa – najstarszy wiekiem sędzia tego Trybunału.
Art.2.
Ustawa wchodzi z życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Ustawa z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. z 1.09.1997 r. Nr 102, poz. 643 z późn. zm.) przewiduje w art. 15 procedurę wyboru prezesa i wiceprezesa trybunału opartą o zasadę stanowiącą, iż czynność ta jest wewnętrzna sprawą sędziów Trybunału. Tymczasem dla obywateli nie jest obojętne kto będzie kierował pracami Trybunału Konstytucyjnego i w związku z tym wybór powinien zostać poddany kontroli innego organu władzy państwowej. Co więcej decyzja o tym kto będzie kandydował podejmują również sędziowie, o których wiadomo, że ich kadencja dobiega końca i nie będą uczestniczyć w pracach Trybunału Konstytucyjnego z udziałem nowego Kierownictwa.
Przyjęty w art. 15 tryb wyboru kandydatów całkowicie eliminuje Prezydenta RP pozostawiając mu jedynie możliwość dokonywania wyboru spośród dwóch kandydatów, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów.
W celu wytworzenia prawidłowych relacji miedzy dwoma bardzo ważnymi organami konstytucyjnymi tj. Prezydentem RP i Trybunałem Konstytucyjnym zachodzi konieczność dokonania proponowanej modyfikacji, która najwyższemu organowi władzy państwowej w Polsce stworzy możliwość zadecydowania o terminie Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego wyboru kandydatów na prezesa i wiceprezesa Trybunału, a zatem stworzy bardziej demokratyczną możliwość wyboru kandydatów, którzy przez 9 lat będą kierowali pracami Trybunału Konstytucyjnego.
Prezydent RP jako organ władzy pochodzący z wyborów bezpośrednich przez Naród zgodnie z art. 194 ust.2 jest organem konstytucyjnie upoważnionym do ustanawiania władz Trybunału Konstytucyjnego.
Trybunał Konstytucyjny w swych orzeczeniach z mocy Konstytucji pozostaje niezawisły natomiast jego reprezentacja na zewnątrz powinna zapewniać harmonijne współdziałanie z innymi najwyższymi organami państwa.
Proponowane regulacje nie pociągają za sobą skutków finansowych dla budżetu państwa.
Materia zawarta w projekcie ustawy nie jest objęta prawem Unii.